Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Druhý stupeň domácí školy bude možná jen pro děti vysokoškoláků

Rodiče žáků na druhých stupních základních škol zřejmě dostanou možnost vzdělávat svoje děti doma. Tuto variantu sice už několik let testují dvě desítky základních škol, teď by se měla otevřít. Podmínkou však bude, aby ten, kdo dítě učí, měl vysokoškolské vzdělání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M94i34l35o10s23l25a33v 82K35a52n70t26o13r25e81k 1479267151929

To je zas hokus pokus dobrosérů. Ve škole se dítěti dostává nejen vzdělaní, ale i socializace žáka, tj. žít a pracovat v kolektivu, dodržovat určité zásady apod. Dnes, kdy má VŠ vzdělání každej. t........, co se umí podepsat, tak ani to ani možná nebude na odborné úrovni. Jen tak se ženou jsme před nedávnem vedli diskuzi, kolik dětí našich příbuzných a známých má VŠ vzděláni a diskutovali jsme o tom, které dítě by VŠ dokončilo, kdyby tu byl "bolševik". Shodli jsme se na tom, že minimálně polovina by nebyla schopna dostat se nebo dokončit SŠ natož VŠ. Odhadli jsme, že tak 20% dětí má VŠ oprávněně.

0/0
11.1.2016 12:52

J36a15r35o11m10í37r 58Š92r70á21m90e93k 3847426117842

Naprosto zásadní otázka je jiná a mám pocit, že je chápána jako "nežádoucí": Kolik rodičů využije domácí vzdělávání ve prospěch svých dětí, tedy např. v rozvoji skutečně existujícího mimořádného talentu nebo třeba jako ochrana před značně problémovou školou v místě, a kolik to využije jen pro ukájení vlastního extrapotenčního bludu nebo pro relativní izolaci svého potomka před světem?

0/0
11.1.2016 11:59

O34n62d32ř17e23j 58M48a94l19ý 3324773773113

Spíš si říkám, z jakého důvodu nechtějí své děti nechat učit ve škole? Tohle mi přijde praktické jen v takových případech, kde tam dítě z nějakého důvodu chodit nemůže (je dlouhodobě nemocné, škola pro jeho zdravotní stav není vybavena atd).

+2/−1
11.1.2016 1:53

J32a39r42o61m51í55r 25K65r90á12l 4240539874339

Anebo u těch starších je domácí učitel schopen naučit více, než kantor vystresovaný z těch inkludovaných dětí.

+1/0
11.1.2016 8:09

K43a81t44e32ř70i91n75a 97V58ý19b19o71r22n55á 6850159909

Pokud budou schopné skládat zkoušky, jako jejich vrstevníci, tak proč ne?

+8/0
10.1.2016 22:57

F15r80a25n69t87i60s61e33k 90M55i68k68e71s 8293927680692

Chodit do skoly je chodit do skoly. Nevim jak by se moji synove doma sami vzdelavali kdyz bych byl ja i manzelka v zamestnani. Pracoval jsem od sedmi rano do sesti vecer. Prisel jsem domu a kazdeho jsem alespon denne pul hodiny kontroloval co bylo ve skole a co maji na pristi den. Pochybuji, ze by doma bez dozoru studovali z ucebnic a peclive se pripravovali kazdy den. Jit do skoly je nezbytne nejen z duvodu systematicke prace v hodine, ale stejne duleziteho kontaktu s vrstevniky.

+1/0
10.1.2016 22:28

L25u60c37i87e 54L16i18c56h40n82o51v41s82k12á 6199149957338

Vy jste asi nepochopil o cem domaci vzdělávání je...

+3/0
10.1.2016 23:37

F48r17a18n72t92i82š70e47k 11E29l39i89á47š 6897783525856

Že by bylo o vzdělávání doma?

0/0
11.1.2016 8:28

J70a54r62o26m35í18r 60Š40r30á77m80e58k 3717656587662

O "chránění" dětí před socializací mezi "plebs"?

0/0
11.1.2016 11:53

M32i68l30e61n17a 87Š43a14l83j67o17v37á 7117920141517

Pokud má být povolena existence systému domácí školy pro druhý stupeň ZŠ, tak jakékoliv omezení na vzdělání rodičů dětí je diskriminační. Mnohý ne vysokoškolsky vzdělaný člověk je schopen (případně i s placenou odbornou pomocí) zajistit výuku svých dětí na vyšší úrovni než obecně "vysokoškoláci".

+4/0
10.1.2016 20:00
Foto

K14a58r32e43l 51S69e31i81d98l 8219625620918

VŠ nemusí být rodič, ale "vzdělávatel". Takže stačí se s někým dohodnout, ať už z okruhu přátel, nebo za úhradu. To ostatně píšete i vy "(případně i s placenou odbornou pomocí)".

+3/0
10.1.2016 20:43

J66a51r57o72m40í79r 66K19r32á33l 4630659284229

A ten "vzdělavatel" má jen odborné znalosti, nebo je také schopen je předat ? Ono to totiž není tak jednoduché. Znám pár opravdu geniálních lidí, ale něco vyložit někomu, kdo není na jejich úrovni, je pro ně nadlidský úkol.

0/0
10.1.2016 21:55

M51i49l53e13n29a 84Š75a16l67j16o36v33á 7797970971797

Za mých mladých let sousedka zařazená v běžné základní škole:

1. třída prospěla

2. třída prospěla

3. třída neprospěla, 1 x opakovala a postup do 4. třídy

4. třída neprospěla, 1 x opakovala a postup do 5. třídy

5. třída neprospěla, 1 x opakovala a postup do 6. třídy

6. třída neprospěla, ukončeno základní vzdělávání.

Poznamenávám, že nebyla úplně blbá, nebyla Romka, manuálně velmi zručná, jediné dítě svých rodičů, výchovné vzdělávací prostředí nic moc.

Zřejmě se tedy účastnila něčeho jako je asi již schválené integrované školství, jen na na to nedopláceli ve velkém její spolužáci.

+5/0
10.1.2016 19:43

J17a75r80o51m91í11r 64K79r37á61l 4340849944369

No, takže pokud by šla do zvláštní školy, aspoň by se vyučila a byla by na tom líp.

+3/0
10.1.2016 21:57
Foto

K97a78r85e51l 19S40e58i67d59l 8429165900458

Názory na integrované školství mi připomněly nedávný komentář V. Klause (mladšího). :-)

http://www.novinky.cz/komentare/390751-komentar-dnes-znovu-do-skoly-s-papirem-na-hlavu-vaclav-klaus-ml.html

+2/0
10.1.2016 19:18

J89a65r14o56m86í20r 33K53r55á89l 4470699584489

V TV debatě to přirovnával k tomu, jako by po něm chtěli, aby hrál prvního milovníka.

+1/0
10.1.2016 21:58

M87i32l90e32n51a 31Š71a79l37j53o93v56á 7887490571187

Trochu začínám pochybovat o tom, jak vlastně zejména v budoucnu budou nastaveny "laťky" pro přezkum zvládnutí učiva toho kterého ročníku. Bude to pořád tak, že třeba v první třídě by se mělo dítě naučit jakž takž číst a psát česky a počítat plus mínus do dvaceti? Nebo se bude muset vyčkat až to zvládne ten "nejslabší článek" a tomu se přizpůsobí požadované parametry?

A jak to vlastně bude dál? V první třídě se děti měly naučit počítat do dvaceti, v rámci integrovaného školství jsou třeba na patnácti. Ve druhé třídě už se ovšem počítá třeba s tím, že by měly umět počítat třeba do sta. Začnou všichni druháci na 15 místo 20 a skončí na 50 místo 100? Nebo všichni začnou na 20 s tím, že vyčká až desítkáři postoupí na 20? Ať to počítám, jak počítám, tak v rámci integrovaného školství se běžný deváťák v rámci základního školního vzdělávání nedostane přes úroveň stávajících páťáků.

+3/0
10.1.2016 19:10

M30i18l84o19š 29D88v71o57ř76á96k 4833123546334

Je to jenom pochopitelné. Vezměme si situaci, že je dítě mimořádně nadané a rodiče mimořádně movití, takže mu dokáží zajistit kvalitní pedagogy, lektory cizích jazyků a všestranné vzdělání doma. Tam by byla zřejmě škoda, aby děcko pět, šest hodin denně odsedělo mezi třiceti dalšími a do zblbnutí opakovalo "der, die, das psí ocas" když by ho někdo mohl tu němčinu (např. nebo cokoliv jiného) skutečně učit a naučit.

+3/0
10.1.2016 18:50

M94i13l48e80n20a 78Š36a51l83j49o24v27á 7847760131917

Nemám zkušenosti s domácí školou - jsem roč. 1957, dcera 1975 /tehdy něco takového zřejmě neexistovalo/, vnuk je ročník 2002 (možná už to šlo, ale nebylo o tom uvažováno). Naopak mám kladné zkušenosti s tzv. individuálním studiem (u mě z důvodu mateřství ve 4. ročníku SŠ, dcera od 1. ročníku čtyřletého gymnázia z důvodu velmi aktivního šachu). Trochu rozporuplné pocity mám z individuální "studijního plánu" u vnuka (ve 3. a 4. třídě chodil pouze na matematiku třídu výš, žádný problém, v 5. třídě s novou třídní mělo dojít k inovaci - týdně 3 hodiny matematikyv 5. třídě, 2 hodiny v 6. třídě, tato varianta byla odmítnuta). Vyřešilo se přechodem na osmiletéMenza gymnázium, vnuk je zatím v septimě zřejmě O.K.

Ke vzdělávání dítěte doma bych asi musela mít vážné důvody, ale i časové možnosti (bez ohledu na dle mého nesmyslný požadavek na určitý stupeň vzdělání - bez jeho bližší specifikace).

Ovšem vážným důvodem by pro mě bylo i tzv. integrované školství, pokud bych měla doma normálně či lépe vzdělavatelné dítě, kterému jsem schopna a ochotna poskytovat podmínky k dalšímu rozvoji. To tzv. integrované školství sice nepomůže těm méně schopným, případně s horším zájmem o vzdělávání v rodině toho dítěte, ale spolehlivě sníží kvalitu alespoň základního školství, sníží aktivitu průměrné a inteligentnější populace.

+3/0
10.1.2016 18:43

J62a44n 13F97r81o26l61í73k 6386680435294

Věřím, že je prospěšnější pro nadané jedince se vzdělávat soukromě místo ve třídě s pěti cikány a deseti integrovanými postiženými blbečky. Z tohoto pohledu to chápu jako jeden z možných úniků z pakárny. Ovšem je to jen pro jedince se silnou vůlí, protože forma samostudia je náročná na studenta (žáka). Padá tam ovšem faktor soutěživosti a kolektivní spolupráce.

+3/0
10.1.2016 18:16

P73e73t33r87a 76K81ř30e97n53o49v68á 1470387923668

hlavně bych postrádala sociální kontakt, komunikaci s vrstevníky, přátelství..., zábavu...

+7/0
10.1.2016 18:19

J10a69n 14F71r85o80l73í14k 6306660515344

Tak jsem to také myslel.

0/0
10.1.2016 18:21
Foto

K23a85r86e16l 80S19e92i31d19l 8749895390178

Děti nesedí jenom doma, mají kamarády, kroužky, zájmovou činnost... Nevím jestli to jde všude (možná záleží na dohledové škole), ale některé děti chodí do školy jen na určité předměty, na které doma nejsou možnosti - tělocvik, fyzika, chemie (málokdo má doma laboratoř na pokusy;-)) atd.

+2/0
10.1.2016 18:50

S94y81l93v19a 94Š44p59o52r32k93o72v68á 5636702430929

tenhle argument tady (i jinde) vyvrací spousta lidí - děti vzdělávané doma chodí většinou do řady kroužků, do skautu, pocházejí často z rodin s více dětmi, takže mají spoustu kamarádů různého věku - takže sociální kontakty ani kamadáry opravdu nepostrádají.

+3/0
10.1.2016 19:03

P10e28t66r20a 40K94ř83e66n61o61v65á 1280107443908

možná není od věci mít i kamarády stejného věku ;-) a poznat taky děti, které mají třeba zcela odlišné koníčky..., je to samozřejmě každého věc, ale škola tu není jen pro to vzdělávat, ale i o tom poznávat super přátele a ve škole je k tomu podle mě ideální prostředí, s přáteli jste téměř každý den, kroužek každý den taky obvykle není... no je to asi tím, že já do školy chodila prostě ráda :-)

+1/0
10.1.2016 21:42

S94y23l42v77a 85Š90p20o21r71k16o74v70á 5626912430229

to je fajn, že jste si ve škole nezažila šikanu - ať ze strany dětí či učitelů, že jste si našla kamarády zrovna mezi těmi 25 lidmi ve třídě... ale zkuste pochopit, že to tak není vždycky - a že není možné říct, co je lepší pro všechny... prostě každý to má jinak a je velice hloupé, když chce stát prosazovat "jediný správný" názor... a ostaní možnosti zakazovat

+2/0
10.1.2016 22:56

P54e32t87r25a 73K71ř71e96n63o86v19á 1520437813938

myslím, že stát právě tu alternativu chce nabízet... a určitě se s Vámi nechci přít, je to každého věc, jakým způsobem děti bude vzdělávat. názorově se nicméně rozcházíme:

šikana se musí přeci řešit jiným způsobem než tak, že dítě přestane chodit do školy a bude se vzdělávat doma. To by pak celý život nemohl vystrčit z baráku nos, aby se náhodou nestal obětí šikany. šikana jde řešit (pokud nepřestane ani po důsledném potrestání viníků) např. změnou školy

učiteli jsem skutečně šikanována nebyla a mezi 25 lidmi si většinou už nějaké kamarády najdete :-) nebo vás to přinejmenším naučí, jak spolupracovat a vycházet s lidmi, i když si nejste zrovna sympatičtí... taková dobrá příprava na život:-)

+1/0
10.1.2016 23:43

J33a32k59u81b 73S49e38m65e17r19á18d 2547476331301

postizeni blbecci? neco takoveho napise nepostizeny blbecek...

+3/−2
10.1.2016 18:27

J23a13r68o28m53í72r 77K56r74á30l 4510699794319

A navíc musí mít rodiče i schopnost dítě učit. A to není samozřejmost ani u těch VŠ. Anebo mít peníze na soukromého kantora.

+2/0
10.1.2016 18:31

B13l10a68n38k34a 79H46o40r42e60š48o15v93s31k18á 8644626270

V tom článku je to hezky napsané

"Nepředstavujme si to tak, že dítě sedí v kuchyni a jeden rodič všechno umí. Je potřeba, abychom tu variantu umožnili, a rodiče si cestu najdou,“

To že má člověk zapsané dítě v domácím vzdělávání neznamená,že ho učí sám,že musí umět vše. Ale otevírá se mu prostor pro komunitní školy,soukromé učitele,dnešní možnosti jsou pestré. Není to pro každou rodinu,ale ta pro kterou to vhodné je by měla mít možnost volby a ty,kterým vyhovuje klasický model vzdělávání to nemusí vůbec hodnotit.

+13/0
10.1.2016 18:11
Foto

K59a40r66e95l 48S73e63i49d59l 8549125170528

R^ Přesně.

Nevím, jak je to teď (předpokládám, že ještě lepší), ale v Praze fungovala komunita "domácích školáků" naprosto perfektně - někdy na nějaké specializované téma si vzal na výuku jeden z rodičů všechny děti, jindy podnikali společné sportovní nebo vlastivědné akce, rodiny se znaly navzájem.

+1/0
10.1.2016 18:55

E97d67a 85D85r15á17b85e19k 7989492753727

Co by na to řekli někteří podnikatelé, kdyby jim zaměstnanec řekl, že bude dělat z domova a přijde jednou za půl roku,“ namítá Kořenek.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/domaci-vyucovani-druhy-stupen-zakladni-skoly-fo5-/domaci.aspx?c=A160109_172951_domaci_aba

.... no někžeří by řekli, že tím ušetří, co jiného.

0/0
10.1.2016 17:59
Foto

F36r66a15n67t83i34š65e65k 87K52š30í89r 2469146295

Lidí kteří si říkají Stát se nemají jiným lidem plést do jejich života a tedy ani do způsobů, jakým chtějí vzdělávat své děti.

+1/−1
10.1.2016 17:56

P63a70v39e86l 84K40ř53í94ž 8167351450329

To asi nebude odpovídat zvyklostem a realitě naší společnosti, co říkáte?

+2/0
10.1.2016 18:06

M58i55c40h49a41l 26K29r75e47j95č44í 1906700761503

Je dítě majetek?

0/0
10.1.2016 18:12

S86y19l25v64a 94Š68p12o66r54k38o19v88á 5866952230199

nikoliv majetek, ale jsou za ně odpovědní - takže by mělo být také jen na nich, jak a kde děti vychovávají a vzdělávají. V žádném případě ale není dítě majetkem státu, aby přikazoval co, jak a kde musí dělat

+2/0
10.1.2016 19:05

M61a57r88t43i16n 42N21e79r58m29u84t 9537267738939

ale prachy od Státu nesmrdí, že?

0/0
10.1.2016 18:46

T94o24m62á13š 18N96o20v79o37t89n52ý 6735937129179

Nikde jsem neviděl jeho prohlášení, že vrátil peníze, které vydělal za cca 20 let ve státních službách. ;-)

0/0
10.1.2016 18:55
Foto

K40a87r51e82l 35S39e22i87d16l 8809765130848

Vy se znáte?

0/0
10.1.2016 19:08

T45o48m27á22š 38N63o24v92o71t42n19ý 6115637479189

Před časem jsem s ním na to téma debatoval. V tomto se chová jako militantní odnaučený kuřák.

Teď to nemůžu dohledat, ale byla někde na webu jeho politická vizitka. Mnoho let v armádě, pak pár let jako policista a úředník, dramatický odchod z úřadu, zlom a najednou neustálé ucebnicové fráze o škodlivosti státu.

+1/0
10.1.2016 19:29
Foto

K16a25r88e47l 85S55e22i53d64l 8749905680658

Dík.

0/0
10.1.2016 19:55

J12a74n 95H37l30a16v94á90č 4501359613

Stát by měl děti chránit a to i před uzavíráním jich do jakýchsi rezervací. Dítě se nemůže bránit a když rodiče rozhodnou, že se nebude stýkat se svými vrstevníky zřetelně ho poškozují. Mohou existovat možná výjimky na zahraničních misích , ale rozhodně by nemělo být povoleno vzdělávání pomocí domácí školy v místě, kde školy jsou bez větších problémů k dispozici.

+3/−6
10.1.2016 17:45
Foto

K65a48r91e46l 25S18e72i34d74l 8739785980648

Ta možnost by být měla. Není to pro každého, ale pokud tam bude dohled školy (pravidelné přezkoušení), mělo by to být umožněno. A nemylte se, děti se se svými vrstevníky stýkají i jinde, než ve škole (kde navíc ten vynucený kolektiv může být dost problematický).

0/0
10.1.2016 19:00

S86y65l98v88a 36Š72p56o63r71k55o37v69á 5676222730439

znám dost doma vzdělávaných dětí - ale žádnému z nich nebrání rodiče ve styku s vrstevníky - naopak, tyto děti mívají daleko víc aktivit i kamarádů než je průměr. Pokud něčemu domácí vzdělávání brání, tak je to především šikana

+2/0
10.1.2016 19:06
Foto

K41a22r24e73l 63S85e29i17d29l 8169485650288

Máme stejnou zkušenost.

0/0
10.1.2016 19:09

M43a89r37t94i96n 71N42e49r95m12u24t 9617147128759

No jasně že děti nutno potřebným věcem naučit doma! Občas stačí k dané problematice jenom pár vět. Do školy chodí proto, aby se naučily chodit pravidelně do práce a prosadit v kolektivu

+4/0
10.1.2016 17:44
Foto

F46r19a55n50t59i60š41e42k 66K83š89í33r 2799786815

Škola je metoda vládnoucí kasty, jak indoktrinovat své poddané.

0/−2
10.1.2016 17:57

D17a65v17i96d 53D21v46o42ř71á25k 6112100905267

Ve škole se také učí.

0/0
10.1.2016 18:08

M22a59r12t80i27n 40N81e96r92m25u67t 9827577938389

A co vlastně celé dny děláte?

0/0
10.1.2016 18:52

J22a81n19a 69M27e29r16o94p95e 7148319357719

Zajímavé, že hromada lidí kolem mně mi řekne, že by se doma k práci nepřinutili - v podstatě chodí do práce proto, protože doma by neudělali nic. Co je tedy cennější? Naučit se chodit pravidelně do práce nebo se naučit hospodařit se svým časem a umět se učit i když tam není bič učitele a zkoušky jsou až za 4 měsíce?

+1/0
10.1.2016 18:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.