Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Na Kavkazu se šikují tanky, Náhornímu Karabachu hrozí další válka

Více než dvacet let platí v Náhorním Karabachu papírové příměří. Fakticky však vleklý konflikt nikdy neskončil. Před Vánoci vygradovaly občasné incidenty na hranicích do té míry, že Arménie mluví o nové válce. „Už se to dostalo do fáze intenzity ozbrojeného konfliktu,“ říká expert na kavkazský prostor Tomáš Šmíd.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L84u11c59i63a39n 23P39a43p25a81z12i47a82n 5714287751675

Také proto EU, NATO s USA a Tureckem se tak orientují na Baku, zemi s diktátorem. Má to logiku, rovný rovného si hledá.

+1/0
10.1.2016 23:00

A28l23e30n69a 83F57u56s17z10t13e34i72o68v48á 1539407719173

V minulosti byli Arméni napadáni Turky , kteří se dopustili na Arménech ( křesťanech ) genocidy , Azerové jsou příbuzní Turkům, tak co z toho vyplývá ?

Jak asi dopadnou Arméni, pokud se jim nedostane včas pomoci.

Ať už diplomatické, anebo v nejhorším vojenské ?

Oficiálně Sovětský svaz přestal existovat 26. prosince 1991; většina nástupnických států současně utvořilaSpolečenství nezávislých států. Za nástupnické státy se obvykle považuje jen těchto 12 svazových republik. Pobaltské státy, tj. Litva, Lotyšsko a Estonsko, považují své nucené členství v SSSR za okupaci, a nejsou tudíž nástupnickými státy v plném slova smyslu. Podobně byla situace vnímána i v západních zemích.

Arménská SSR hraničila na severu s Gruzínskou SSR, na severovýchodě, východě a jihozápadě sÁzerbájdžánskou SSR, na jihu s Íránem a na západě s Tureckem.

Arménská SSR vznikla na území současné Arménie zánikem Zakavkazské sovětské federativní socialistické republiky v roce 1936 po přijetí nové sovětské ústavy. Po rozpadu SSSR v roce 1991 získala republika samostatnost a vznikla tak nezávislá Arménie.

+3/0
10.1.2016 17:24

P36e49t96r 40Š20a67f60r57á71n 9376241469

"v Azeru v 90. letech začaly pogromy na Arménce" jak typické pro islám.

+3/−1
10.1.2016 16:26

Z92u94z40a10n71a 27K18a89u10f52m13a55n39o20v15á 8698554436587

Dole je asi 20x různými diskutéry správně vysvětleno, že ten spor je etnický, nikoliv náboženský. Ty pogromy jely na obou stranách.

+1/−2
10.1.2016 16:41

L16u21c64i91a35n 70P87a13p61a18z36i85a29n 5924637191395

Nemáte pravdu, souvisí to i s náboženstvím.

+2/0
10.1.2016 23:03

M42i68r76o35s32l80a16v 83K46a50š11p10a62r 3902117381771

Viníkem je jednoznačně formální rozpad Sovětského svazu, tedy podle hranic nakreslených uměle soudruhy. A že těch neuralgických bodů je víc, Karabach,Osetie, Abcházie Čečna,.... To je tak když hned zkraje nebyl brán v potaz názor obyvatel sporných území a neochota to řešit.

+1/0
10.1.2016 16:17

T17o34m38á13š 15J39a82n23e55č80k72a 4661835616740

To je stejná situace jako na Blízkém východě, vznikla Syrie, Irák atd. bez ohledu na náboženství, trasy pasteveckých kmenů atd.

+1/0
10.1.2016 18:00
Foto

J10a74n 36Č86e66r32m83á40k 4579178885297

tak čtu tu diskusi a divím se, jaké tu vzbuzuje vášně v souvislosti s USA, Ruskem a dokonce i Izraelem....

Uvědomme si, že Rusové, USA ani nikdo jiný tu není dobrodincem či padouchem...

Jedná se o velmoci a těm čerta záleží na nějakém Ázerbajdžánu či Arménii... Velmoci chrání a prosazují pouze své zájmy. To, že se někdy jejich zájmy občas shodují se zájmy ostatními je náhodný či politicky daný jev a ten je vždy dočasný...

Pokud se nyní EU či USA zajímají o Arménii je to proto, aby oslabily Rusko...

Rusko je ovšem v jiné situaci... To bude zřejmě nyní stranit Arménii, neboť právě ona je klíčem k dané oblasti, nestojí o silné soupeře hned za hranicemi a navíc je spojuje víra...

Ázerbajdžán je díky svým zásobám ropy přece jen nezávislejší, navíc spřízněný s Tureckem, které se v oblasti rovněž snaží hrát úlohu velmoci a tak je přece jen volnější ve svých rozhodnutích a své politice...

Arménie zatím moc na výběr nemá, neboť jiný přirozený a stálejší spojenec v okolí (snad krom nevyzpytatelné a rozhádané Gruzie) není...

A Izrael?... Ten má v oblasti především obchodní zájmy, neboť je to daleko od jeho hranic a tak ani zde přítomný silný Islám tomu není příliš velkou překážkou...

+4/0
10.1.2016 14:52

M86a13r98t27i34n 56R50o85h38á79č 6359376386927

Zatímco Rusko mám dalo pesimismus, chudobu, zaostalost a primitivismus, USA nám dalo optimismus, kulturu, technologie, demokracii a bohatství. Ale to nejde vidět jen z toho, že inteligence z Ruska utíka, opozice prakticky neexistuje a vládci se v Rusku "střídají" jako kámoši a technologicky a kulturně nedali světu za posledních 30 let téměř nic. V Silicon Valley toho udělali víc užitečného než v celém Rusku za sto let. Toto je realita. Takže raději USA na celém světě než Rusko.R^

+4/−3
10.1.2016 15:06
Foto

J22a76n 98Č42e27r61m88á35k 4989868635247

zkuste to vykládat Arménům, kteří stále žijí mezi mlýnskými koly Islámu a jež právě Rusko zachránilo před likvidací národa, země i víry a přes veškeré vady na kráse je jejich jediný spojenec...

+4/−1
10.1.2016 16:04

Z71u54z32a93n80a 94K25a20u95f19m55a63n47o19v42á 8748464306497

Genocida Arménů v Osmanské říši nebyla postavená na náboženském principu.

0/−2
10.1.2016 16:42
Foto

J98a57n 72Č20e17r40m24á89k 4369408615147

řekněme, že to byl jeden z důvodů či alespoň přitěžující okolnost... Arméni byli dlouho podrobeni sultánovi a 1, světovou válku brali jako příležitost jak se z říše vymanit... Logicky bylo Rusko jejich spojenec... Proto někteří Arméni vstupovali do Ruské armády... Ostatně, někteří Češi dělali totéž... Byl by to snad důvod na genocidu Čechů?!!! Ostatně i u nás si později ČSR zahrávala s náboženstvím svých občanů a chtěla změnit jejich náboženské smýšlení, vytvořila pro ně novou církev a násilím byl zabírán majetek ŘKC a mnozí kněží byli týráni a ponižováni... Tehdy se však Masarykovi, Benešovi (jeho manželka si dokonce změnila jméno, aby nebylo příliš katolické) a spol jeho plány nevyšly a většina lidí se za svoji církev postavila... A tak (zatím) trvalou vzpomínkou na tento pokus je neexistence Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí, který sice nebyl stržen na příkaz nové exekutivy (která vlastně ještě v té době ani neměla reálnou moc), která se věc ani nepokusila vyšetřit a viníky potrestat, případně sloup obnovit a vznik jedné z protestantských církví, která je nyní bohužel (každé rozumné církve by byla škoda) téměř na vymření...

+1/0
10.1.2016 17:23

M22i63c20h84a95l 62M43a98l39ý 5212284959123

Československá církev byla asi stejná pakárna jako československý národ nabo samotný ten stát nakreslený náhodně na mapě. Ostatně podobnost s tím Karabachem a Arménií není náhodná.

Většina věcí už zachránit nejde, ale ten Mariánský sloup se snad obnovit povede, symbolicky,

+1/−2
10.1.2016 17:37

T30o44m93á17š 28J23a87n77e46č64k65a 4971435256630

Ono pokud Armén byl muslimem tak zabit nebyl, ". Many Armenians were also forced to convert to Islam, on the penalty of death, during the years of the Armenian Genocide.[2]" Wiki

+2/0
10.1.2016 18:03

T65o14m88á79š 44J15a43n10e37č33k46a 4211135316190

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2015/06/turkey-armenians-disguised-muslims-recover-true-identity.html#

+1/0
10.1.2016 18:05
Foto

J86a39n 75C18i85b94u29l82k17a 9262728350749

...tak Azery vyzbrojuje Izrael ("51. stát USA"). A Arménie spoléhá na pomoc Ruska.

1+1=?

+1/−1
10.1.2016 14:22

Z98u53z86a61n47a 78K42a35u32f48m61a95n86o44v66á 8828814126847

Ne, jednoduchá rovnice to není. Izrael samozřejmě stojí o dobré vztahy i s Arménií, spojenectví s Ázerbájdžánem je velmi pragmatické. Navíc je na tom nyní velmi dobře i s Ruskem, naopak dost rozhádaný s Obamovou exekutivou. 51. státem USA bych ho rozhodně nenazvala...

+2/0
10.1.2016 14:25
Foto

J56a37n 76C36i31b35u39l68k45a 9312818620709

A nehodilo by se takhle náhodou ruským angažmá v "připravovaném" konfliktu odpoutat část (jistě omezeného) ruského vojenského potenciálu?

0/0
10.1.2016 14:27

Z78u67z11a83n46a 84K73a33u87f83m64a89n24o21v98á 8598624986357

Víte, zastánci různých příliš promyšlených až konspiračních teorií spoléhají na osoby geniálních vůdců a lidí konspirace schopných. Ale ve skutečnosti je politika domácí i mezinárodní víceméně chaos, ve kterém nacházíme nějakou logiku až ex-post a jen kvůli tomu, že prostě náš mozek nějaké schéma potřebuje.

+2/0
10.1.2016 14:30

T24o87m78á46š 31J26a65n35e17č20k96a 4131495846890

Ono to vypadá jako chaos, ale dlouhodobě jsou to bloky - jako Rusko, Řecko Srbové a Němci, Turci Albánci. popř. Rusové a šíité, Západ a sunnité. A víceméně to platí posledních minimálně 200 let. Pochopitelně nějaké vyjímky se najdou, ale v globále to tak je.

0/0
10.1.2016 18:19
Foto

P27e28t43r 82W46a95t37z60k68e 7534215459166

Takže se zde jedná čistě jen o národnostní problém? O nic jiného zde nejde?

0/0
10.1.2016 14:17

A23n40t18o82n32í56n 48S82v10o31b78o66d80a 3584653239902

náboženský :-(

+1/−1
10.1.2016 14:18

Z80u24z14a33n93a 79K26a78u61f38m85a36n19o92v19á 8798584226767

Nikoliv, víra tady hraje zcela podružnou roli.

+1/−2
10.1.2016 14:21

A12n23t80o92n46í17n 26S96v63o26b65o46d70a 3474773729962

ale sponzoři se dělí na islámské a křesťanské, Azery podporují i křesťanské státy

+1/0
10.1.2016 14:32

Z40u82z29a59n90a 13K69a27u61f55m90a37n68o85v31á 8468874206767

A Armény šíitský Írán, proto také říkám, že nejde o náboženskou linku konfliktu. Konflikt o Arcach je nacionální a územní.

+1/0
10.1.2016 14:35

A10n30t67o26n77í82n 62S62v95o90b24o88d41a 3304223489742

Irán podporuje všechny země proti sunnitům. Turci jsou sunnité a bojují s Iránem o vedoucí zemi v oblasti

+1/0
10.1.2016 14:49

T91o27m21á20š 20J75a84n60e35č68k93a 4391435106810

Azery podporují stejné křesťanské státy, které podporovaly Turky např v Krymské válce. Armény podporuje Írán protože je to rival Turecka.

+1/0
10.1.2016 18:21
Foto

J36a10n 72C75i72b65u50l75k37a 9492728360469

Je to nejspíš další "proxy" konflikt.

0/0
10.1.2016 14:24

J.Rotta 2668581178562

To je úžasné jaké bláboly někteří diskutující, jako třeba pan Volný dokáží vyprodukovat. Třeba taková pitomost, že se z Ruska se stal fašistický stát. Aspoň že připustil, že " milí a přátelští" Američané NAPADLI Irák. Ale ne kvůli potlačení terorizmu, ale na základě smyšleného, lépe řečeno lživého tvrzení o vlastnictví atomových a chemických zbraní. A jak správně píše, kvůli hospodářským zájmům. Ale zapomíná se zmínit, že hospodářským zájmům USA a ropě. Irák byl díky ropě bohatý i před agresí. Terorizmus a islámský stát je právě produktem a odvetou na agresivní politiku USA. Na vznik tohoto nebezpečí mimochodem neúspěšně upozorňoval i "krvavý" Kadáfí. A co se týká Armenie a Azerbajdžanu, tak klid by tam snad mohl nastat jen vznikem samostatného Karabachu, což by snad mohlo uspokojit i Azerbajdžan, protože by nebyl součástí Armenie. A za současné situace klid může zajisti jen přítomnost Ruska v oblasti. Proto, ač v mnohém s paní Kaufmanovou nesouhlasím, a ačkoli zřejmě není příznivcem Ruska, tak jestli ji správně rozumím tak i podle ni zabránit konfliktu může přítomnost Ruska. Na rozdíl od jiných tvrzení nebo spíše blábolů paní Malakové a podobných ,Rusko na válečném konfliktu v oblasti nemá žádný zájem.

+1/0
10.1.2016 13:58

Z46u55z53a70n98a 65K88a54u81f65m51a24n68o32v61á 8908424616407

Karabach se prezentuje jako samostatný, má vlastního prezidenta, parlament a vládu, velvyslanectví v Jerevanu a dokonce i v několika zemích, byť nebyl uznán zatím ani samotnou Arménií. Ázerbájdžán ho chce pod sebe, s jiným scénářem se těžko smíří.

+2/0
10.1.2016 14:23

B57e46d75r19i50c51h 82Z69i46t49k48o 1926750618465

Turecko bude spolecny nepritel Ruska a Armenie, Turecko spise podpori Azerbajdzan, bohuzel, Rusko i Turecko v nadchazejim konfliktu vyuzije kazdou skulinku v niz by mohlo najit profit a politicky vliv.Obe zeme se o to snazi niz delsi cas, samozrejme i v Syrii, Rusko zatim pouze v perimetru svych puvodnich vazalu, viz Gruzie, Ukrajina, Moldavie.Syrie a ruska expedice v ni, to je pro Rusko premiera na vzdalenem bojisti, avsak odmena muze byt obrovska.Do toho vseho USA, ktere rozpoutaly Arabska jara a maji rovnez vsude sve ne prave ciste plany a hledi pouze na sve vlastni zisky.Saudove a Iran, kapitola sama pro sebe.Sev. Korea a zbytek sveta.Jsem z toho unaveny a smutny, zda se mi, ze pripravujeme smrtelne nebezpecny koktejl tech veci pristich, ve valecnem ohni vidim nasi budoucnost.Pripominam jen, ze Turecko je nas bratr ve zbrani v NATO.

0/0
10.1.2016 13:50

D92a86n55i21e37l 44K82n30o90t10e98k 2608683273

Zase senzacechtivý titulek, hrozí pokračování války která byla dočasně utlumena. Konflikt neustále sledují jisté "nevhodné" tiskové agentury a neustále přinášejí informace o incidentech a počtech mrtvých počítané na jednotky;-)

0/0
10.1.2016 13:30

T21o44m14á15š 28J58a20n70e46č12k29a 4261955516150

Ta válka se tam chystá dlouhodobě, konflikt eskaluje už několik měsíců, u nás si všimli teprve teď.

0/0
10.1.2016 14:00

M43a71r75e62k 31G39a74j44d30a 4343954736252

Dochálí prníze z ropy, je třeba rozpoutat válku ....

0/0
10.1.2016 12:45

M83a18r51t89i23n 52R35o14h44á87č 6579126366327

Konflikt je reakce na vyšší sebevědomí Arménie, sebevědomí Arménie je reakce na společný raketový deštník s Ruskem, společný raketový deštník s Ruskem je reakce na sestřelení vojenského letadla Tureckem, sestřelení vojenského letadla Tureckem je reakce Ruska pomáhajícího Asadovi přežít. Takže podle mě za to může Rusko, což pro mě není za poslední roky žádné překvapení...

+4/−5
10.1.2016 12:41

Z49u52z91a21n47a 40K25a56u37f33m97a47n87o46v10á 8828804316847

A ještě je tu dílem uprchlá a dílem kolem Aleppa a jinde přežívající a Asadem chráněná arménská diaspora v Sýrii...

0/0
10.1.2016 12:43

J94i85ř38í 60J38i12n53d26r11a 8989835270606

Zdravím Vás a mám dotaz na možné zdroje dalších informací. Zaujaly mne Vaše příspěvky - nemáte nějakou vlastní publikaci na netu? Nějaký blog nebo na FB...?

Jinak moje žena mi tu připomíná (s paličkou v ruce), že mám napsat i to, že jsem štastně ženatý....:-)

Jindra.jjhk@seznam.cz

0/0
10.1.2016 18:58

Z93u16z34a91n38a 22K57a42u10f37m79a28n91o75v64á 8888134606177

No to Vás zklamu, nosím to jenom v hlavě. Proto jsem tady taky v diskusi zaměnila Vilnius za Rigu ;-)

Ale tady na iDnesu bývá občas blog nějaké paní k jižnímu Kavkazu.

0/0
10.1.2016 22:40

M35i27c41h45a21e91l 62K18o93n24e23č57n53ý 6152463529809

Pomáhání Ruska Asadovi přežít je reakce Na rozvrtání křehkého klidu v regionu USA. Proč jste nezašel v historii dál? To už se jaksi nehodí co?;-)

+2/−3
10.1.2016 12:44

M21a18r54t67i72n 51R94o58h57á41č 6459366886367

To je kremlorolistická spekulace. :-)

+2/−2
10.1.2016 13:06

M96i47c75h90a43e62l 69K23o98n74e13č63n28ý 6852783369229

To není spekulace, ale fakt. Nejsem zastánce Ruska, jen vycházím ze všech událostí které se staly. Ale chápu, že jsou lidé kteří si připouští jen tu svoji pravdu. Je-li to v pořádku musí posoudit psychiatr a to já nejsem.;-)

+3/0
10.1.2016 13:17

M54a32r82t76i94n 16R48o61h75á46č 6869626596277

Haha, že USA podporuje prodemokratické vlády není žádné tajemství. Ale argumentace, že vyvolávají konflikty je stejně stupidní jako kdybys řekl, že může za naši revoluci v 89. A určitě by se na to přišlo, stejně jako když rusové chtěli maskovat svoje vojáky jako místní revolucionáře. Nelze umlčet všechno, ale takovým, co věří takovýmto teoriím uvěří čemukoliv. ;-)

+1/−1
10.1.2016 13:54

M81i15c86h26a20e76l 24K13o89n20e97č18n79ý 6632193329189

Jakou prodemokratickou vládu podporují v Iraku, Sýrii, Libyi, Saudské Arábii, Turecku? Která se ti zdá demokratická?;-D

0/0
10.1.2016 14:29

M78a31r28t89i13n 15R59o12h41á37č 6389676266827

Tak si to nastuduj, abys tady nebyl za troubu. ;-D

0/0
10.1.2016 14:55

M59i48c57h31a58e41l 69K68o58n97e51č42n72ý 6782853369849

Končím s Váma tuhle diskus,i protože to vážně nemá úroveň.

0/0
10.1.2016 15:15

M52a52r37e18k 40N40o36v78o98t37n23ý 5771491846458

To ano, podporují demokratické vlády. Třeba Pinochet v Chile nebo vojenská diktatura v Indonésii, to jsou přímo ukázkové ráje svobody, lásky a dostatku.

0/0
10.1.2016 14:47

M73a37r47t68i31n 42R60o90h48á20č 6729306486707

Vůbec jsem nepsal, že nepodporují a nepomáhají rivalům problematických států. Proboha kdy byl Pinochet? Kdyby za studené války vybírali jen čistě demokratické státy, tak dnes máme na celém světě SSSR, protože by se všemi zapaktovali. ;-)

0/0
10.1.2016 14:55

M74a28r17e30k 51N58o13v55o89t19n22ý 5151681446408

No právě. Je to dlouho, takže pasé. Akorát ten Sovětský svaz Rusům nikdo neodpáře už asi nikdy, jak to vypadá. :-)

0/0
10.1.2016 15:03

D86a17n65i56e97l 72T96s98c30h84e62r29n60a10y 2895112869922

zvlast kdyz se clovek zamysli, jak a s ci podporou vlastne vznikl

0/0
21.1.2016 21:40

T30o62m17á42š 12J96a49n97e10č10k93a 4621985766590

Válka v Karabachu se chystá od prosince 2009.

+1/0
10.1.2016 12:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.