Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Otestovali jsme vodíkovou bombu, tvrdí KLDR. Soul svolal krizovou schůzku

Severní Korea ve středu oznámila, že úspěšně otestovala vodíkovou bombu. Klíčové prohlášení následovalo krátce poté, co jihokorejská agentura informovala o silném zemětřesení poblíž místa, kde KLDR testuje jaderné zbraně. Jihokorejské ministerstvo zahraničí svolalo krizovou schůzku, v pohotovosti je i Pentagon.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P90e32t86r 97R19u63m53p81l48i87k 4549977839353

má mozek zarostléj sádlem

0/0
6.1.2016 16:41

L54a41d14i94s88l32a46v 14D78i49b98l58í30k 8209581845444

25 miliónů občanů se bojí jednoho! Kam ten svět spěje. Ale my Češi na tom nejsme o moc lépe, cca tisíc politiků, oligarchů a lobbistů ovládá životy deseti milionů občanů již 26 let a také si to necháváme líbit...že? :-) Asi se to většině národa líbí, mě ale ne!

0/0
6.1.2016 15:52

P16e37t14r 92B38r41e32j32c54h49a 6562839310

Potíž je, že ti, kteří tam hladovějí, tedy pokud tam někdo takový vůbec žije, nemají žádný vliv na to, na co se peníze, úsilí atd. použijí. O tom samozřejmě, stejně jako u nás rozhodují jiní. Ale jako páka k získání pomoci od okolních států několikrát ověřený nástroj.

0/0
6.1.2016 12:52

P93e96t63r 67Š64i52k12ý97ř 2917525717225

Kim zahajil dalsi kolo vydirani aby meli aspon trochu ryze?

+2/0
6.1.2016 12:44

B82o87r49i88s 53E93č96e14r 9818260923897

Plán revanšistú zhatí

náš Kim boubelatý;-)

+6/0
6.1.2016 11:28

F95r23a18n81t50i48š74e61k 82D84o51l44e90ž65e67l 8566869516622

Ten chlapec se totálně zmrzačil žrádlem.

+2/0
6.1.2016 11:26

P65e91t20r 49K90o43z77á59k 8525527117144

V podstatě každá země, která se odmítá vydat na pospas diktátu a kolonizaci západu, resp. USA, je "nevyzpytatelná" ... R^

+2/−5
6.1.2016 10:22

P10a17v66e53l 55V69a60n58ě26č90e87k 4364403531571

Já bych to odsoudil.

+3/0
6.1.2016 10:12

M32i84l46a20n 61Š29v60a11g78r56o31v74s13k89ý 9952329605788

Nu což, vyjádříme zděšení a jde se dál.

+3/0
6.1.2016 10:05

R83a44d76i46m 20S96i94m37u35n70e76k 2640790956434

severokorejci žijí v domnění, že je jejich země vojenskou supervelmocí... až se to tam jednou zhroutí a oni zjistí, jak na tom jsou, tak si to asi hodí..

+4/0
6.1.2016 10:03

T20o92m22á42š 89V80o52d98i37č20k32a 6800668708626

Vodní bombu, ne? Pytlík s vodou.

+2/0
6.1.2016 10:01

D92a39n19a 52P94o76l20a22n87e51c82k36á 3576835457985

Koukám, že na tý ponorce museli rozšířit otvor, aby se jim protáhnul.;-D

+4/0
6.1.2016 10:00

T60o87m63á20š 76M63a42t78ě35j 9845178653242

Myslíš na té ponorce , co je evidentně hodně vysoko nad okolní krajinou ?

+1/0
6.1.2016 10:28

D38a39n34a 73P41o41l66a22n83e29c32k96á 3146705597635

To jako že by to bylo někde ve studiu ? to je jedno, tu díru stejně museli zvětšit.

0/0
6.1.2016 11:40
Foto

P32a67v62e37l 59P43o26k56o93r98n60ý 2606834670862

Spíše než bomba vybuchne jim diktátor, pořád je větší a větší.

+5/0
6.1.2016 9:56
Foto

V20o94j82t57ě27c18h 93P26a27v33l24í40k 5644651154158

Velmi pochybuji o tom, že to byla vodíková bomba. Seismické otřesy jsou podobné jako u minulého testu a tam to byla běžná atomová bomba, a ještě ke všemu s poměrně malou výtěžností. Postavit funkční vodíkovou bombu je řádově obtížnější, než funkční atomovou.

A to i přesto, že informace o Tellerovu-Ulamovu designu jsou dnes vcelku dostupné a výpočetní kapacita mobilního telefonu je větší, než největších počítačů v době vzniku prvních vodíkových bomb.

0/0
6.1.2016 9:47
Foto

V13o78j55t66ě31c79h 16P79a22v82l39í73k 5804791824548

Dokonce bych se nedivil, pokud by KLDR vydávala jakékoli zemětřesení za jaderný test. Nebo dokonce postavila "jadernou střelnici" na seismickém zlomu. To by vysvětlovalo chybějící radiaci v měřeních jižní Koreje.

+1/0
6.1.2016 9:50

G18a36b23r56i53e50l 68H16o50r39t22e28n 9781609513874

U zemětřesení se dá poměrně spolehlivě zjistit, jak hluboko je epicentrum. Zde bylo v 0 metrech.

0/0
6.1.2016 10:05

T45o44m78á27š 32M38a51t58ě61j 9625208493262

Těch 0 metrů spíše znamená, že to bylo blízko povrchu 1 km.

0/0
6.1.2016 10:11
Foto

V64o98j52t49ě26c23h 20P43a45v64l24í69k 5774691364278

Epicentrum je vždy na povrchu. Předpona epi- znamená povrch. Jedná se o bod na povrchu přímo nad centrem zemětřesení.

Jinak souhlasím, dle seismologických výpočtů byl zdroj zemětřesení blízko povrchu, což ukazuje na člověkem provedený výbuch.

0/0
6.1.2016 10:20

T38o28m66á39š 74M13a34t78ě82j 9525138213372

1) Co myslíš tím "podobné" ? Pokud myslíš průběh - tak počátek bude stejný - a nepoznáš z toho jestli to byla štěpná nebo fůzní bomba. (Teoreticky bys to dokázal rozeznal od konvenční výbušniny - která v tom množství nedokáže vybuchnout "najednou" - 30kt TNT prostě nějaké to místo zabere... ). Pokud myslíš magnitudu - tak tam ti to nic neřekne... dá se teoreticky postavit štěpná bomba kolem 6Mt (v reálu tuším největší měla 500kT), a stejně tak se dá postavit 70kT fúzní bomba...

2) Rozeznat přírodní zemětřesení od výbuchu - se dá podle průběhu seismických vln.

3) Pokud jde o radiaci - při hlubokém testu se toho na povrch moc dostat nemusí...

4) Jadernou střelnic na seismickém zlomu nemají. Seizmické zlomy jsou dobře zmapované.

Jednou větou:

Malý výkon ještě neznamená, že tam nebyla fúzní složka (byť se na celkové síle podílela pouze malou částí - vem si jak probíhaly první testy v USA ... )

0/0
6.1.2016 10:10

M33a66r72t30i59n 95J89i12r97o77u47s10e51k 7506125465388

No právě. První test přes 10MT.

0/0
6.1.2016 10:19

T33o64m60á85š 50M81a70t28ě69j 9555178913572

První test v USA měl 225kt a z toho ta fúzní složka byla pár procent.

Indie otestovala první termonukleární bombu s cca 50kt (ale i tam je to nepotvrzeno).

0/0
6.1.2016 10:22

M61a26r67t12i48n 38J71i25r43o58u61s72e55k 7806525795158

To ano, ale za první test skutečné termonukleární bomby se považuje výbuch z 1.11.1952

0/0
6.1.2016 10:39

T37o38m92á20š 77M65a89t55ě73j 9115328983242

ok - ať se zbytečně něhádáme:

1) definuj termonukleární ...

2) Definuj vodíkovou

3) Kam zařadíme boostnuté?

0/0
6.1.2016 10:49
Foto

M27a33r96t61i31n 10K63l16u46m20p72a46r 5946558947434

Ještě jste měl dát bod 4) Definuj bombu. Protože Ivy Mike nebyla bomba, jak my víme, ale pan Jirousek neví;-)

0/0
6.1.2016 11:05

M22a66r96t11i20n 82J51i43r72o88u20s74e45k 7636625955638

Chcete slovíčkařit? Jako bombu definuji zařízení, které ničivě exploduje. Že nejde prakticky použít mimo odpaliště? O tom přece řeč nebyla. Řeč je čistě o tom, co byla skutečně první fúzní bomba(je jedno, jak velká či těžká).

0/0
6.1.2016 11:26
Foto

M95a68r84t49i41n 23K84l97u81m25p36a14r 5636258797124

Viz můj příspěvek o kousek níže.

0/0
6.1.2016 11:34

M30a75r18t71i82n 40J41i84r71o14u85s89e72k 7326255565738

1. energie fúze je větší, než energie iniciátoru či fúzí spuštěné dodatečné štěpné reakce

2. platí bod 1

3. mezi štěpné, protože nesplňuje bod 1.

0/0
6.1.2016 11:28

T24o32m34á32š 57M38a36t40ě63j 9755268783822

Ok... Tak podle této tvé definice - nebyl test George testem termonukleárním - přestože právě k ověření tohoto konceptu sloužil.

Test George na který jsem narážel (těch 225 kt) nebyl podle designu boost (nejednalo se o získání neutronů k podpoře štěpné reakce), ale skutečně o samostatnou fúzní část - přestože většina síly pocházela ze štěpení.

0/0
6.1.2016 11:41

T81o38m37á28š 56M98a88t77ě21j 9605258563392

A teď když mám při chroupání oběda čas - tak ani Ivy Mike kterým se tady oháníš neodpovídá tvé definici - tam 77% bylo způsobeno rychlým štěpením uranového(238) obalu...

Ani Castle Bravo tvojí definici neodpovídá - 2/3 způsobeno rychlým štěpením obalu z uranu 238...

Nechceš tedy svou definici ještě přehodnotit ?

0/0
6.1.2016 13:05
Foto

M25a59r42t43i79n 38K17l96u42m15p63a50r 5916488767184

Řekl bych asi takto:

1) 08/05/1951 - Greenhouse-George, což byl experimentální test deuteriového jádra. Výbuch byl částečně fůzní, ale fůzní část byla jen velice slabá, byla zlomkem celkové tonáže

2) 01/11/1952 - Ivy Mike, což bylo cca 70 tun vážící zařízení včetně chladicího zařízení na tekuté deuterium a tritium. Jednalo se o první skutečně fůzní dvoufázový výbuch. Ale bylo to pouze zařízení, ne bomba

3) 28/02/1954 - Castle Bravo, což byl test zařízení obsahující suchou lithiovou/deuteriovou složku namísto kapalné

4) 26/04/1954 - Caste Union, což byl test vzduchem skutečně dopravitelné fůzní bomby

0/0
6.1.2016 11:20
Foto

V17o24j62t12ě89c74h 58P71a26v33l36í78k 5614631164778

Malý výkon neznamená, že tam nebyla fúzní složka, ale znamená, že KLDR stále nemá zbraň, která by byla řádově ničivější, než to co měli doteď.

0/0
6.1.2016 10:27

T91o41m78á93š 96M82a46t18ě80j 9495768743862

1) Mno US po pár nesmělých pokusech - odpálili Ivy Mike... s 10Mt...

2) není ani tak zajímavá celková síla, jako spíše poměr síla/hmotnost a síla/objem... takže pokud dokázali postavit malou 40kt hlavici ... je to problém.

0/0
6.1.2016 10:31
Foto

M35a17r31t80i70n 96K96l23u65m64p66a86r 5266208537594

Těch 40 kt mohl být i fizzle poměrně velkého zařízení.

0/0
6.1.2016 10:32

T55o43m35á36š 70M18a23t54ě79j 9345708153802

Konstrukce známa není - a tu se "zvenku" nedozvíš. To by ti musel někdo říct zevnitř.

Takže všichni počítají s "horší" variantou. (Myslím tím s variantou "horší pro ty venku").

0/0
6.1.2016 10:37
Foto

M61a23r10t70i45n 18K11l54u18m63p65a92r 5226378747904

Tak s tím bych i souhlasil;-) Podle mého to byl buď pokus typu Greenhouse-George a nebo Greenhouse-Item. Nebo to mohla být i Slojka, která neexplodovala správně a prodělala fizzle.

0/0
6.1.2016 10:31
Foto

M77a85r39t85i62n 47K23l49u13m78p22a62r 5516558987914

Nedá se postavit 6 Mt štěpná bomba. Ať již čistě štěpná a nebo boostovaná. Ani teoreticky, ani prakticky. Největší boostované štěpné zbraně měly kolem 80 Kt - 90 Kt.

0/0
6.1.2016 10:36

T26o61m52á63š 94M50a17t19ě97j 9515908763422

1) Fyzikální limit je pro štěpnou bombu je cca 6Mt - problém je, že už je to už prakticky nedosažitelné (nespolehlivost, problém dostat takové množství materiálu do kritického stavu najednou atd..).

2) Největší odpálená čistě štěpná bomba - Ivy King - USA 16.11.1952 - 500kt...

0/0
6.1.2016 10:46
Foto

M24a43r42t32i76n 92K94l83u52m43p47a72r 5966918337554

Ano, máte pravdu, ještě jsem si prošel ty testy a Ivy King měl 500.

0/0
6.1.2016 11:02
Foto

M58a98r18t71i49n 41K69l72u78m49p69a76r 5406448707704

Tak se omlouvám, ještě jsem si prošel ty testy a skutečně, dokonce mnou zmiňovaný Ivy King měl 500 Kt a byl čistě štěpný.!

0/0
6.1.2016 11:01

T79o35m68á45š 89M84a57t59ě25j 9495818233782

Nejen test:

Jako Mk-18 zařazena do výzbroje (v počtu kolem 100 ks).

0/0
6.1.2016 11:23
Foto

M66a13r26t61i59n 98K42l29u36m11p54a70r 5626818177264

Tak to je již pro naši diskuzi irelevantní, nemyslíte? Diskuze byla o existenci 500 Kt designu. Samozřejmě vím, že IK byl weaponizován, jen jsem se domníval, na základě tonáže, že se jednalo o fůzní zbraň...

0/0
6.1.2016 11:43
Foto

M64a48r80t71i67n 47K37l56u43m69p11a48r 5926318667274

Z čeho vycházíte, když automaticky předpokládáte, že se musí nutně jednat o Teller-Ulamův design? Spíše bych se domníval, že sáhnou po osvědčeném a značně jednodušším sloika aka Sacharovově designu.

0/0
6.1.2016 9:58
Foto

V89o15j75t32ě17c26h 41P11a51v43l78í79k 5974811174778

Nikde neříkám, že KLDR staví zrovna Teller-Ulama. Jen to, že tento nejpokročilejší návrh už je, i když jen v konceptu, veřejně známý, stejně jako další a že tedy bariéra k vytvoření vodíkové bomby je mnohem nižší, než v 60. letech minulého století.

Můj názor je, že o vodíkovou bombu nešlo vůbec, a pokud by to skutečně byla bomba například dle Sacharovova "prvního nápadu" Slojky, tak by musela být hodně nepovedená, aby to vyvolalo jen tak malé seismické otřesy, jako byly pozorovány.

0/0
6.1.2016 10:04

T40o94m75á68š 19M55a40t39ě55j 9825918583592

5,1 je ti málo ?

0/0
6.1.2016 10:12
Foto

V49o96j68t82ě63c64h 86P58a98v10l32í47k 5384381874668

Na podzemní test funkční vodíkové bomby, ano.

+1/0
6.1.2016 10:22

T39o73m35á90š 69M53a26t62ě56j 9715588753292

1) Návaznost mezi vzniklým zemětřesením a silou zbraně - je poměrně volná. Záleží na okolní tektonické situaci... (nevíš kolik toho ta okolní hornina dokáže absorbovat nebo naopak co laicky řešeno zároveň "spadne".

2) Podíl fúzní části na celkové síle mohl být velmi malý - to neznamená, že tam ale ta fúzní část nebyla. Záleží jestli chceš testovat nebo demonstrovat... pokud chceš testovat, tak ti menší síla usnadní spoustu měření (zvláště jestli potřebuješ nějaký "proof of concept).

0/0
6.1.2016 10:27
Foto

V49o25j66t81ě61c54h 73P94a26v42l93í58k 5784401714388

Srovnávám s účinky předchozích testů na téže jaderné střelnici. Okolní tektonická situace se mezi jednotlivými testy pravděpodobně nezměnila.

0/0
6.1.2016 10:29

T39o80m66á73š 98M81a56t10ě88j 9155328433222

To sice ne - ale charakteristiku stejně neznáme... a rozptyl tam může být značný... Jistí bychom si mohli být pouze pokud by tam bylo velmi významné zvýšení.

Tak jak to je - tam klidně mohla být i slabší i 2-5x silnější věc než tam byla posledně... a pořád by ten výsledek mohl odpovídat.

Možné jsou i extrémnější varianty.

0/0
6.1.2016 11:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.