Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Expert: Saúdové bojují s Íránem o moc, o šíity a sunnity tolik nejde

Poprava duchovního Nimra Bákira Nimra přiživila vleklý konflikt mezi Saúdskou Arábií a Íránem. „Zhoršení vzájemných vztahů bude mít dopad nejspíše i na řešení situace v Sýrii nebo Jemenu," myslí si Jan Daniel z Ústavu mezinárodních vztahů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V47á87c51l89a92v 22V22a29n26ě73k 2143863158921

Sleduji již delší dobu, že každý dolar z ceny ropy dolů přídává na Ruské rétorice proti Saudské Arabii a přesně se to odráží na příspěvcích zde.

Že by náhoda?

0/0
6.1.2016 12:55
Foto

M47i91r71o17s23l59a79v 37S22t62e80i10n82e40r 1475235698513

Saudové právě zvýšili ceny pro Asii, ceny pro USA ponechali jak jsou a do EU dodávají ropu se slevou. Možná jako kompenzaci za převzetí potížistů? Nikde v Arabii ty uprchlíky nechtěli, protože věděli, co je to za tlupu.

0/0
6.1.2016 21:05

M33a19r33e44k 74N96o72v14o37t46n17ý 5601671956118

Cože??? Ono jde o moc a ne o lidi?

Koukám, že pan expert právě objevil kolo.

+1/0
6.1.2016 12:08
Foto

J83a52n 62C80i20b64u73l91k19a 9742878180929

Pročítám si diskuzi níže a i když těžší stravitelnost tématu odfiltrovala tradiční diskutéry, je znát úspěch západní propagandy vytvářející obraz temné říše zla - Íránu na straně jedné a sluncem zalitého Arabského poloostrova se všemi těmi zázračnými městy a blahosklonnými monarchy v bílích kaftanech na straně druhé...

Nenechme se zmást: skutečnou středověkou diktaturou jsou Saúdská Arábie, Bahrain, Katar, Emiráty, Kuvajt... To, že se s nimi máme bratřit máme možná "doporučeno" Spojenými státy definovanými hodnotami evropského humanismu, ale měli bychom hromadně a systematicky vyzývat naše politiky, aby se od těchto monarchií důrazně distancovali, nebo se k nim alespoň stavěli tak kriticky, jako k Rusku, Iránu, Číně nebo Sýrii, a ne si od nich ještě nechávali udělovat pocty (viz Schwarzenberkova šavle).

Asi se to nemá vědět, ale SA má poslední dobou vážnější problémy, než si pan analytik troufnul říci. Pokud byste rádi slyšeli i neredigovaný názor a podle mého i fundovanou analýzu, viz zde:

http://literarky.cz/blogy/tereza-spencerova/21277-poprava-ajcha-nimra-jako-projev-saudskeho-strachu

+4/0
6.1.2016 11:30

M39a80r81e12k 13S62a63j94d68a 2135270746448

Diky za odkaz, urcite si prectu.

0/0
6.1.2016 11:39

M18a32r43e29k 60S93a83j98d98a 2875830426588

Iran byl az do roku 1979 relativne normalnim statem, takze tam jista nadeje je. SA byla totalita s extremni formou islamu vzdy. Opravdu nechapu, proc je SA hlavnim spojencem USA v oblasti. Mozna nastal cas to prehodnotit - doufejme, ze ve Washingtonu bude po volbach sedet nekdo normalni.

P.S. a ty argumenty s ropou a jak moc jsme na statech arabskeho poloostrova zavisli - to uz je dnes uplne mimo misu - ropa za pakatel a dokonce i USA uz jsou dnes cistym exporterem.

0/0
6.1.2016 11:27

J86i58ř27í 24H68o85v87o79r73k56a 2636157560151

Už od minulého prezidenta se USA pokouší od SA odpoutat. :-)

Popravdě, celý ten Bushův vpád do Iráku byl právě v duchu trockismu=neocons pokus začít se chovat principiálně, vytvořit si těch civilizovanějších zemí přirozené spojence a ukončit tu absurdní situaci, kdy je tamní nejbližší spojenec jejich hlavní ideový protivník (15 z 19 útočníků bylo Saudů!).

Ovšem moc to nedopadlo ;-D;-D

0/0
6.1.2016 11:42

J42i16ř24í 49H44o15v75o55r51k58a 2896247930341

* útočníků na USA 11/9

0/0
6.1.2016 11:43

F92r40a91n96t69i54š75e14k 77C54h43m40e86l64a44ř 6758790

Nejlepší by bylo ten prostor uzavřít, nechat je tam vytlouct se navzájem a pak to jenom mírně dočistit ;-D;-D;-D

0/0
6.1.2016 11:13

J23a13r88o50m92í83r 48H48á36j81e41k 2178679334533

A koho to stve? At se mydlimezi sebou, co se skutecne deje nevi zadny evropan... mozna turek, ktery urcite mysli namir a lasku... jsme v p..... a misfo defenestrace tupe zvanime o nicem, ale my uz nebudeme mit kam emigrovat....

+1/0
6.1.2016 10:47

M91a62r85e43k 63M65ü45l12l39e37r 3377689153146

Moc složitej článek, takže to málokdo přečte a diskuze je poloprázdná. Klasika. I tak jde ale o zjednodušování a tisíce otázek zůstává nezodpovězených. Např. nechápu, proč Rusko stojí za šíitským Íránem a USA za sunnitskou SA, když sunnitští radikálové považují šíity za proamerické zrádce...?

0/0
6.1.2016 10:22

J28i20ř20í 75H77o75v20o14r82k10a 2556527570421

Nehledejte v tom žádnou ideologii nebo náboženskou logiku :-)

Spojenectví Saudů a USA je prostě pragmatické. Saudové hledali globálního spojence a rozhodli se pro USA. Ti zase potřebovali ropu a taky místního spojence. Tím pádem se odvozeně z USA stali "přátelé sunnitů", jejichž je SA bašta.

Jak už jsem psal, šíité v Íránu, okolo Chomejního, zaujali kritický postoj proti aktuální diktatuře, která byla proamerická. Tím se celá revoluce stala de facto protiamerickou - a tím pádem, nepřítel mého nepřítele, se jejich spojencem stal SSSR potažmo Rusko. Podobně se pro protiamerickou notu rozhosdla Sýrie a stala se spojencem SSSR/RF. Kdyby z nějakých důvodů v těch státech byly větve islámu naopak, nic by se nezměnilo :-)

+1/0
6.1.2016 10:35

P71e43t96r 19B31r88a48b33e77c 2101211236777

Tenhle článek je hrozivým příkladem nevzdělanosti,a já netvrdím nikomu, že já jsem expert na dané téma, ale tvrdit tu, že tu nejde o náboženství, ale boj o moc a přijít s rozborem vztahů mezi Íránem a Saudskou Arábií za posledních 60 let je hrubé zjednodušování komplexnosti historie. Jak známo, režimy Blízkého východu jsou teokratické do morku kosti a oddělovat náboženství od politiky je totální nesmysl. Tam je to jednoduché, chceš-li do politiky a získat politickou moc, musíš něco zastávat nábožensky v islámském pojetí a souhlasit s vykonáváním islámu v každodenním životě podle zákonů šaría. Jinak to nejde. Až pak se může mluvit investicích, plánování, stavění škol, zdanění atd. Tady nejde o to jak je kdo inteligentní a jaké má vzdělání, ale jak věří a jak to dokazuje, Jestli to někdo hraje jen tak na oko a využívá systém pro své účely je samozřejmě možné a určitě i praktické, ale bez ohledu na cokoliv jiného, v první řadě jde o víru a vykazování poslušnosti vůči víře.

Šiítové a sunnité se v základě právě liší skupinovým přislušenstvím a to je založeno na dědictví po Mohamedovy, tedy kdo je správným nositelem výkladu islámu po smrti Mohameda. Tento spor se vede bez přestávky celá staletí, jde tu pouze o intenzitu. Sunnité stojí za verzí, že právoplatným dědicem výkladu islámu byl Mohamedovo tchán Abu Bakr, šiíté zase tvrdí, že je to Mohamedovo bratranec a zeť Ali. Samozřejmě, že se skupiny takto nejmenovaly při vlastním dělení, ale dostaly je časem.

Převedeno do českého pojetí je to stejné v povaze co se týče chápání křesťanství, tedy kdo má pravou autoritu výkladu Bible, kdo je následníkem Krista na Zemi, a o tom jsou také pře až dodnes. Katolíci mají papeže, zatímco protestanté to neuznávají, se spoustou dalších křesťanských odštěpených směrů. V náboženství ohledně Krista jsou ale i spory o tom zda on opravdu je spasitelem, a to rozděluje třeba židovskou víru od křesťanství.

0/0
6.1.2016 9:35

L11u59d23m64i24l43a 44S18t71r30a41k88o56v43a 4876792852873

no,ale ti muslimové,ať už je to kdo je to, se stále mezi sebou řežou a jest-li jsem pochopila správně, bude to takhle vlastně pořád

0/0
6.1.2016 9:55

M21i17c12h39a94l 40Š28r47o25u64b94e41k 8204636643960

Pro většinu agresivních vyznavačů víry jde především o moc...

0/0
6.1.2016 9:59
Foto

M45i40r18o23s34l10a23v 65S29t73e55i60n52e91r 1225105158753

Rozdíl mezi Persií (tedy módně zvané Irán) a Saudskou Arabií je obrovský. Za proamerické vlády šáha Rézy Pahlaví byla Persie modernizována a sekularizována.

Nevole černoprdelníků využila Francie a poslala jim ajatoláha Chomejního, který byl ve Francii do té doby pod zámkem. Důvodem byla řevnivost Francouzů vůči USA, Chomejní měl proamerickou politiku Persie rozložit.

To se podařilo až moc, mimoděk si připomínám podobnou episodu, když Wilhelmovská tajná služba zařídila transport Lenina v zapečetěném vagonu s nákladem zbraní do Petrohradu. Lenin sice rozložil ruskou frontu, rozložil však i demokratickou vládu v Rusku.

Saudská Arábie byla vždy na periferii, zůstala mentálně o staletí za vývojem ve světě. To se nyní už nedá udržet, takový stát nemá budoucnost.

Francouzi seli vítr, nyní sklízí bouři. Ale v Persii je už silná sekulární inteligence, zatím se sice daří, udržet diktaturu ajatoláhů, ale ti stojí v cestě ekonomickému vývoji- Persie je v oblasti stát s nejvyvinutějším průmyslem a vědou. To s ajatoláhy ovšem nejde dohromady. Jednou se to napětí vybije, jak je v oblasti zvykem, krvavě.

Peršané vládli v oblasti už za židovského krále Šalamouna, je to tradice.

+5/0
6.1.2016 8:06

J70i63ř81í 45H76o28v78o22r39k20a 2766347580341

Trochu jste zapomněl, že hlavně po WWII se Írán vydal na cestu demokracie a modernizace, což se ovšem nelíbili těžařským oligopolům z USA, takže CIA na jejich popud zorganizovala protidemokratický převrat (ty materiály jsou již dnes odtajněné) a instalovala tam proamerického diktátora, který jim šel na ruku. Tím vznikla ta lidová protiamerická nevole, která se, bohužel, projevila podporou Chomejního...:-/

+1/0
6.1.2016 9:46
Foto

J42a20n 50C56i12b93u77l39k81a 9732988720689

Nelíbilo se to přesněji Britům (Mosadek jim chtěl znárodnit ropná pole), ale CIA oslovili s žádostí o pomoc. Tehdy prý donce vznikl islamismus, jakožto nástroj svržení mosadkovy vlády. A bumerang byl na světě...

0/0
6.1.2016 10:57

M14a51r49e96k 63N58o31v47o89t86n98ý 5631891436218

Vláda Rézy Páhlavího byla diktatura se sekulárními prvky, s brutální tajnou policií, rozsáhlou korupcí a potlačováním opozice, se silnou vazbou na Spojené státy. Vlastně se nabízí jistá paralela se Sýrií a můžeme vidět, jak to dopadne, když islamisté zvítězí. Pouze jedna diktatura nahradí druhou. Na obranu Íránu je ale nutno dodat, že aspoň nikoho nenapadá (aspoň tedy ne přímo).

0/0
6.1.2016 12:16
Foto

M70i13r88o93s24l30a27v 42S51t65e96i21n96e41r 1815185468133

Irán byl napaden Saddámem Husseinem a byla to ošklivá válka, s plynem a vražděním. Syrie sice také napadla s Arabskou ligou Israel, ztratila Golánské výšiny, z kterých mohla střílet daleko do Izraele, jinak však podpořila sekulární stranu v Libanonu a větší války se nezůčastnila. S Izraelem má však stále napjatý vztah.

Réza Pahaví byl stejný despota, jako Hussejn a Asád, ale jak víme, s Araby po dobrém ještě nikdo nic nesvedl. Uvidíme to brzo i v Německu- policie musí nejméně zdvojnásobit své stavy.

0/0
6.1.2016 21:01

M59a74r69e89k 22N23o74v37o86t51n32ý 5501921226608

Ano, přesně tak, rozvinul jste myšlenku, děkuji.

0/0
7.1.2016 0:12

M65a67r77e84k 14N58o47v85o18t96n41ý 5651471336158

Ještě dodám, že Íránci nejsou Arabové.

0/0
7.1.2016 0:12

R18o78b61e59r40t 68P51e80l89k75a 3289860430744

Islám je přece náboženství míru. Proto se do posledního pobiji, aby nám to dokázali

+2/0
6.1.2016 7:04
Foto

M20i11r71o84s60l41a72v 13S32t41e54i21n87e60r 1915795568373

Irán- neboli Persie je vlastí uctívačů ohně, Zoroastrovců. Islám jim byl vnucen a jednou se ho určitě zbaví.

+2/0
6.1.2016 8:10

L13u80d43m53i87l42a 81S90t24r86a86k19o84v70a 4146212972953

najednou smí ženy do ulic ? nebo je tam jako ovce nahnali jejich muži a dali jim do rukou transparent, vždyť se tam bez jejich souhlasu nemůžou ani ,,uprdnout,,

+1/0
6.1.2016 7:04

M68i79c86h91a42l 14K55u29c15h28t80a 6893874194282

Ti experti, mající za úkol přesvědčit plebs o zjevných nepravdách jsou již poněkud komičtí...;-)

0/0
6.1.2016 6:23

L90u83d62m41i65l22a 38S13t68r27a84k25o23v56a 4826172762613

to je tak,když se neoddělí církev od státu, to by ale pak už nebyli muslimové a nebyl by to islám, jinak si myslím, že je to všechno jedna svoloč, všichni se např. chovají hnusně k ženám a zvířatům a uřezávat hlavy umí také všichni

0/0
6.1.2016 6:11

P95e21t76r 50P21e48t39r 7972680370622

Náboženství je svinstvo zvláště v podání islamistů. Saudove i Íránci jsou zaostalí.

0/0
6.1.2016 5:29

J20i34r98k77a 90V93o86j51v78o42d82i39n 6761277737565

Islamisti si vymyslel novinář. Jsou to muslimové.

+4/0
6.1.2016 6:35

J87i42r72k31a 21V13o37j90v97o51d49i72n 6231127677535

Islamistu

0/0
6.1.2016 6:35

J11a49n 58V92a85c47e31k 7622949659964

Tento konflikt není v regionu nic nového a může být příležitostí k řešení situace. Prakticky vždy jde o moc od všeobecného vlivu a cíle určovat řád až po přístup ke konkrétním hodnotám. I v tom náboženském sektářství a hledání nepřítele i "v honech na čarodějnice". Je potřeba usilovat o platformu vyváženosti práv, oprávněných zájmů a uvolňování napěti. Zvláště tady bude potřeba schopný mediátor a jít cestou win-win.

0/0
6.1.2016 5:19

J29i22ř80í 10B33l46a90ž50e64k 2947157514167

Střednímu východu nevládnou vlády ,. ale ímani

0/0
6.1.2016 4:39

K95a17t78e49ř53i24n37a 76D74r39a38h36o68k80o69u49p20i20l35o55v16á 9176771272513

Pokud nejde, tak je velice zajímavé, že to jde vždy přesně po té hranici šíité vs sunnité. Prostě samé náhody již stovky let. Rv

+1/0
6.1.2016 3:02

M26i35c32h60a12l 57R94i97m51b95a78u68e81r 4189805373297

O šíity a sunnity "nejde" od dob, co pošel Mohamed a vedly se spory o to, kdo bude šéf. A tyhle spory se povedou do posledního existujícího muslima, který to rozhodne :-P

+7/0
6.1.2016 1:13
Foto

L54u82d51e72k 63R64a31u11e54r 5845788948987

Tak nejak jako pridany obrazek by mel vypadat masopustni karneval v Koline nad Rynem aby se konecne nemecti politici probrali a zacli konat.

+8/0
6.1.2016 1:01

O87t38a 61K96i36n87c 6159258712816

Článek by mohl být i podstatně kratší, aby každý pochopil, že vládcům obou zemí vůbec nejde o lidi, ale pouze o vliv a moc.

+3/0
6.1.2016 0:29

A42l37e27š 84Z90e80l37i11n54k27a 1854622946

Saúdové mohou mít spojence USA, mohou mít obrovské množství peněz z ropy, mohou mít koupené nové zbraně, ale nikdy se nestanou hegemonem blízkého východu. Jen peníze na to nestačí. Írán naopak i přes velké vleklé sankce a omezené příjmy míří sebevědomě na vrchol.

Írán má totiž lidské kvality, inteligenci a to nejen v průmyslu a školství, ale i v armádě. :-) Saúdové si v řadě oborů odborníky koupili, ale neumí tomu dát koncepci, nic nevyrábí, armádě neumí velet. Hegemonem bude Írán.R^

+11/0
6.1.2016 0:20

D74a77n62i70e10l 59K56n72o26t12e51k 2178493173

souhlasím, a pokud si někdo myslí že dopady zavedení sankcí na RF zmírní uvolnění sankcí na Írán, tak se plete. Írán totiž dovolí Západu ze sebe profitovat jen v nutném případě. Obchodovat bude radši s východem, špatných zkušeností má na to dost...

+1/0
6.1.2016 0:50

V84á81c91l32a14v 81V11a19n45ě46k 2793393298271

Byznys je byznys pane Knotku. Írán je pod sankcemi a ty ho citelně omezují ve všem - hlavne vyvozu ropy a jedno mají s RF společné. Nic jineho než zbrane, ropu a bordel do světa nevyvazeji.

+3/−4
6.1.2016 1:22

D82a34n77i23e35l 43K85n29o73t27e14k 2658253183

můžete konkrétněji specifikovat ten váš bordel u obou subjektů?:-)

0/0
6.1.2016 8:02

V26á34c74l76a51v 72V52a28n61ě93k 2813793938651

Rusko rozvrátilo Ukrajinu, anektovalo území a teď bombarduje Syrii bez ohledu na to kam to padne jen když to padne na toho kdo nesouhlasí s Asadem.

K tomu se Rusko alo dohromady s Iránem, který si z toho slibuje spojenectví proti Americe, kterou nenávidí a která je za sankcemi na obě země.

Obě země mají velké problemy s momentální cenou ropy za kterou stojí Saudska Arabie a její vliv na OPEC.

Jak Rusko tak Iran se nerozpakují prodávat zbraně jakémukoliv diktátorovi na světě jen když to sype naprosto bez rozpaků.

Rusko najednou objevilo na blízkém východě Iran, přestože jeho vnitrostátní politika je v rozporu s pojetím lidských práv a ta zahraniční stejně jako Ruska je expansionistická.

SA není žádná kolébka demokracie, ale pro Rusko je momentálně Irán vhodnější.

0/0
6.1.2016 12:53
Foto

M41i25r89o69s39l39a88v 90S34t38e80i15n31e64r 1185745288473

Teherán byl už tradičně nezávislé území, kde se třeba spojenci scházeli na konference. Za války používali spojenci tamnější letiště. Pro Rusy by to byl přístup k teplému moři, tentokrát bez války a bez obsazování. Z Krymu moc užitku nemají, spíš problémy.

0/0
6.1.2016 21:09

D66a91n91i20e71l 12K87n56o74t64e71k 2838403543

;-Džasnu...píšete pěkné bludy a ještě jim snad i věříte, s takovou by jste mohl číst zprávy na nově jedna radost. Jinak ohledně toho vašeho bordelu co údajně obě země šíří po světě jste v podstatě nic nenapsal, kromě zbraní.

Ale rozeberme si to, co alespoň stojí za zmínku.

Zbraně prodávají všichni, ať už oficiálně nebo tajně, když jsme u Íránu tak třeba kauza Irangate, která zlomila Reaganovi vaz popularity, a spousta jiných..Íránu jsme tenkrát dodávali tajně i ČSSR se souhlasem Moskvy, za podmínky, že sa dané zbraně nedostanou do Afghánistánu. Aktuálně RF plánuje dodat Íránu S-300 ale až nyní po jaderné dohodě.

Tvrzení že RF rozvrátilo UA je konspirace jako prase. Že by Putin zinscenoval puč, aby svrhl prorusky orientovaného Janukoviče?...tomu lze uvěřit snad jen pod vlivem afghánského máku.

Ruské bomby nejsou jediné co zabíjí i vedlejší cíle, a pokud máte na mysli tu tzv. umírněnou syrskou opozici, tak jsou to úplně stejní teroristé jako z IS, akorát nejsou tak brutální, pokud je vyřezávání srdcí z těl vojáků syrské armády pro někoho přijatelnější než stínání hlav civilistů.

Expanze? Kde RF a Írán instalovaly loutkové vlády, kde mají po světě základny, a kde koho po světě umravňují?

0/0
6.1.2016 21:29

P48e29t86e57r 36H43o35s85e28k 6342107469949

Musim s vami souhlasit.

0/0
6.1.2016 12:26

F45r51a86n20t85i75š44e23k 12P72á30p53a86y 2812829637347

Zase nejaký "expert", ktorý je platený za bláboly, čím viac blábolov, tým lepšia výplata. Už len formulácia ako ospravedlňuje a bagatelizuje porušenie medzinárodného práva - oni si tam len zakladali ohníčky, je trapas.

+2/0
6.1.2016 0:15

D29a50n96i36e66l 11K76n59o48t83e21k 2808723673

Saudové se určitě mohou cítit ohroženi, vždyť po 35 letech sankcí jejich rival nepadl na kolena. Naopak, nyní po jaderné dohodě se tam rýsuje 80-ti milionová ekonomika, což tohoto rivala posílí a co je důležitější, Íránci (z větší části Peršané) umí vyrábět, umí tvořit, mají tak to pověstné eso v rukávu. Arabové umějí jen utrácet petrodolary a cpát je do chřtánu všemožných teroristických organizací. A co se týká "úspěchů" arabské koalice v Yemenu, tak ono to tak horké nebude, na netu je příliš mnoho videí, jak saudové dostávají na zadek a to dokonce i na svém území při výpadech Yemenců...jen se o tom nepíše, jak bylo zde nedávno vysvětleno z důvodu nedostatečné infrastruktury v Yemenu, bránící novinářům konat svou práci, tedy západním novinářům...

+10/−1
5.1.2016 23:51

V20á34c17l52a14v 86V53a85n18ě95k 2413463558651

Nejak jste opominul, ze Iran je jedním z nejvice totalitnich režimů v tomto regionu kde vladne tvrde pravo saria, policie zavira a muci lidi za kazdou blbost a tento stát zbrojí jako o závod. Jediný rozdíl mezi nimi a Saudy kromě náboženského smeru je to, že jsou najednou velcí kamaradi s RF. Zda se ze Putinovi je každý diktatorsky stat dobrý.

+2/−1
6.1.2016 1:28

D14a48n61i52e31l 93K15n59o49t68e78k 2508193603

diktatura vadí pouze u některých, těch co jsou na "druhé" straně, u kamarádů nikoliv. S RF kamarádí delší dobu, ne najednou, a zbrojení je jen důsledek irácko-íránské války, kdy právo, které bylo na straně Íránu bylo důsledně pošlapáno.

0/0
6.1.2016 8:07

L47u90c32i42a38n 15P20a28p79a39z77i76a80n 5424417101935

Irán vyhraje, pravda je na jeho straně.

+1/−1
5.1.2016 23:48

D29a54n21i54e98l 32K68n58o78t62e60k 2848473733

tak nemusí to být tak jednoznačné, může se zopakovat situace jako za dob Irácko-Íránské války, kdy byl Írán napaden Saddámem, tenkrát ještě kamarádem Západu, kdy v podstatě celý svět pod tlakem US se přiklonil na stranu agresora tedy Saddáma, a OSN donutila v okamžiku, kdy se poměr sil otočil, Írán válku poníženě skončit. S tím rozdílem, že dnes by se RF na stranu Saúdů nepřidala. Tenkrát SSSR se přidal k Západu jen kvůli Afghánistánu.

+1/−1
6.1.2016 0:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.