Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot omylem nastartoval, motor airbusu nasál indického technika

Pilot indických aerolinek udělal pravděpodobně chybu a omylem zapnul motor dřív, než měl. Proud vzduchu tak natáhl nedaleko stojícího technika, který byl na místě mrtvý. Incident se nyní vyšetřuje. Stovku cestujících přepravil náhradní spoj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K95a61r46e63l 87P91a54n25c60e29r 7111720628924

Jednou v Bombay dnes Mumbai jsem na letisti pozorval cvrkot na place. Je zazrak, ze se tam nevymlatili vsichni, kteri tam pracovali.

0/0
18.12.2015 7:15

S69t22á17ň44a 29K22o27m57o29r44o71u71s41o75v90á 3215193887679

Tak v TV to video pouštěli - i s komentářem, že to byl trikový vtípek a nachytalo se na to hodně lidí.

0/0
17.12.2015 22:41
Foto

J25a44n 87Š14t18ě73p75á49n10e98k 9902168587651

Tak Subrsamani nebo Subramanium?

0/0
17.12.2015 20:54

J39a59n 67Š86e80s80t47á10k 3488429129904

nebyl to ten kámoš Krampola Mário Subrio?

0/0
19.12.2015 21:06

L26u60d78ě34k 48P19r22o15v47a57z81n18í97k 8693521722275

Nechci nijak zvlášť snižovat kvality indického pozemního personálu8-o

Před pár dny jsem na HBO viděl film Bhopál. Musím se přiznat, že mi doslova vyrazily dech odborné schopnosti indických techniků, z nechvalně známé chemičky.

Nejvíc mi utkvěla v paměti scéna, kdy se americký inspektor ptá negramotného technika (jehož jedinou kvalifikací byla firemní košile), jaký tlak a teplotu tam má směs při výrobě. Šťastný indický technik řekl, že hlídá tohle a ukázal na rezavej manometr ;-D

+1/0
17.12.2015 20:32

T58o37m37á23š 16Š12t26r32i34g38n17e30r 9251947550111

Turbofan motory maju na boku vyznacenu cervenu ciaru, ktora definuje hranicu (above-idle hazard area) kde je nebezpecne stat ak motor pracuje nad volnobeh.

0/0
17.12.2015 17:15

V26e57n25d70a 75S59k80o92p53a27l 6805772591871

Motor nenatáhl člověka, ale nasál.

0/0
17.12.2015 16:52

D20a37v73i81d 89K15r73a77j20í58č62e11k 7243803156847

Ovšem původně tam bylo použito sloveso "vcucnul".

0/0
18.12.2015 8:15

P32e61t35r 16H80l21a37v11á50č97e55k 7449694875306

Jo k neštěstí stačí málo... http://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/295-5-nejkurioznejsich-leteckych-nehod.html

0/0
17.12.2015 15:06

J47a72n 45K27o78t55l42í15n 9509364485477

Nechci být hnodipich, ale ten článek se divně čte... :-( "motor natáhl" bych upravil na "vtáhl" - natáhnout ho mohl tak maximálně prodavač v trafice, nebo kolega pravítkem přes záda. Dále "zapnul motor" - zapíná se elektromotor, veškeré spalovací motory se startují. Letadlo také neparkuje, ale stojí, proto se spíše než "parkovací místo" používá výraz "stojánka". A neposlední řadě letadlo necouvá, ale "vytláčí se" - pushback. Motor také nezná "klidový tah" - to je oxymóron, protože buď je motor v klidu, nebo generuje tah... ale dá se použít termín "volnoběžné otáčky". Nerýpal bych do toho takhle okatě, kdyby neměla paní redaktorka ve vedlejším kanclu pány z technetu, kteří na toto téma zpracovali super článek před pár měsíci :-P;-)

+6/−1
17.12.2015 15:00

P65e18t74r 45E10b87r 2682940283510

Nechceš být hnidopich, ale jsi.

0/−4
17.12.2015 15:33

T52o16m97á10š 71B41u90r58a 4392186314

Není, pouze se snaží nedestruovat svůj (zřejmě) mateřský jazyk více než je nezbytně nutné. Narozdíl od překladatelky tohoto příspěvku, nicku "aba". A zřejmě i Vás.

0/0
18.12.2015 4:06

M37i24c37h77a62l 35P38a89d56ě84r78a 7420732700927

Letadlo se netlaci k ranveji ale pouze od stojanky. Motor neni v klidovem rezimu, ale teprve se nahazuje. Mezi pilotem a pracovnikem letiste (ten co ma na starosti pushback)probehne jeste nekolik checku a povoleni nastartovat motory. Startovaci procedura zacina tehdy, kdyz zacina pushback a kolem letadla by se nemel nikdo motat. Takze pokud je zodpovednost na pilotovi, musel byt nality. A pokud se nekdo motal kolem letadla v teto fazi, tak Darwin jak vysity.

+3/0
17.12.2015 14:26

M75i62c54h55a11l 91P12a95d29ě38r29a 7780822110247

Anebo se tam muselo stat neco nestandardniho. Treba nefukcni APU. Neb po odpojeni externiho zdroje cele letadlo dlouho na bertky nevydrzi a motor je jedina zachrana.

+1/0
17.12.2015 14:29

M90i96r39o25s38l92a46v 66Z47i61k39m15u71n65d 6738732347388

Jenže do povinností pilota / kopilota nepatří kontrola, zda se někdo pohybuje v blízkosti motorů, tím spíše, že tam za svého místa nevidí ...

0/0
17.12.2015 14:36

M78i64c37h14a83l 17P39a34d28ě18r48a 7430562550887

Tom samozrejme netvrdim. To je povinosti pozemniho personalu. Zodpovednosti pilota by byla, kdyby startovaci sekvenci spustil drive nez by dostal povoleni.

+1/0
17.12.2015 14:39

J41a93n 81K12o57t42l10í39n 9959174925707

Ano, za to zodpovídá "rampák", který je tím, kdo komunikuje s posádkou přes interkom a má na povel všechny ostatní, co se kolem éra motají.

+1/0
17.12.2015 14:43

M86i40c39h54a64l 93P50a14d45ě86r86a 7230322850137

Rampak je to spravne slovo ;)

0/0
17.12.2015 14:54

T74o37m27á14š 15C82h25r39a70s91t70n75ý 2941784341413

No pokud to dělal Rampa McKvák...tak už se ničemu nedivím...

+2/0
17.12.2015 14:56

L95u89k45á51š 93R87a62i83s 6488154517520

Tak nevim jak v Indii,ale tady,kdyz se vytlacuje (nebo aspon za mého působení na letišti vytlacovalo),tak za letadlem v oblasti motoru nikdo nebyl....holt jiny kraj jiné letiště...nicmene je to tragicka událost.

0/0
17.12.2015 14:10

P54e17t68r 79V70l38c34e12k 5772135865877

Cestující prožili trauma? Tam to teď armáda právníků má velký potenciál se společně s "postiženými" napakovat na přepravci......:-P

0/0
17.12.2015 13:46

M70i10r67o62s93l28a54v 35Z21i54k89m32u85n44d 6198862747438

Jakého přepravce máte na müsli ... napakovat se lze akorát na pozůstalých toho usmrceného ... ten způsobil trauma ...

0/0
17.12.2015 14:38

B65o98h41u72s84l63a32v 90K15r66á53l32í62k 2911120579796

Přepravce asi za nic nemůže, to je zákazník jako každý jiný. Spíš na dopravci.

0/0
17.12.2015 16:27

T93o29m98á89š 29R60i26c40h98t26r 3453926360297

No člověk tradičně musí lozit na zahraniční weby, aby se dozvěděl trochu více o okolnostech. Vypadá to na nestandardní start-up proceduru v kombinaci třeba s nedorozuměním, omylem, nebo tak něco. Každopádně bych to vidět nechtěl ;( Navíc popis dole nastiňuje, že "pilot omylem" motor nastartovat asi nemohl... :)

Airline sources said that the aircraft's auxillary power unit (APU) was not working and so the engine start-up procedure being followed was not a regular one. When on ground, an APU supplies power to keep the passenger cabin air conditioned, to provide electricity and to start the engines. "But most APUs on AI's narrow-body aircraft don't work. To start an engine, you have to crank the engine, rotate the engine fan. If APU is not functional, pilot starts one engine, before push back, when the aircraft is in the bay with the help of an external power source. Once the engine is started, the power source is disconnected, the aircraft is pushed back then the live engine has to be revved up for the other engine to be started," said a commander. The accident seems to have occurred during one of these procedures. During a regular start-up, once the aircraft has been pushed back and is ready to start taxiing, the ground control gives start-up clearance to start engine number one and then two after ensuring that no one is near the engines.

+13/0
17.12.2015 13:02

T47o36m44á47š 87B56u96r25a 4142406124

Díky.

0/0
17.12.2015 13:06

J23a86n 80L88u91k96á30š 7387633243662

Indie - APU je povinna vybava a letadlo bez funkcniho APU nesmi odstartovat.

Ze v Indii na predpisy kaslou a vetsina APU jim nefunguje mne tolik neprekvapuje.

+1/0
17.12.2015 13:41

M74a52r45t48i24n 42V85a46n86ě96k 9774467162943

Hloupost, i v Evropě může letadlo letět s nefunkčním APU dle MEL. Není to závada, která by letadlo odstavila.

+1/0
17.12.2015 13:58

T27o54m24á11š 81B78u25r68a 4862166724

Máte pravdu. Ale (například):https://www.youtube.com/watch?v=AYQjdDCZrcU. Takže rozumný provozovatel se takové situaci raději snaží vyhnout.

0/0
17.12.2015 14:35

J44a51n 16C28h24o64b72o14t 5793608909127

To se nezdá být pravda... i ti mnou už zmínění technici Lufthansy tvrdili, že bez APU bez problémů létají. Jen je potřeba nahodit motory ze země.

0/0
17.12.2015 18:51

P48e41t64r 38H66o52š15e44k 6509743926744

Díky za info!

0/0
17.12.2015 13:43

M52i16c37h80a45l 51P16a65d38ě74r78a 7890782270717

A ted to cele dava smysl.

0/0
17.12.2015 14:29

M42i14c42h35a43l 35P52a74v68l27á49t 9573253814709

Diky za skutecne informace, kterych se nam v clanku bohuzel nedostalo.

"But most APUs on AI's narrow-body aircraft don't work." - Hmmmm...

0/0
17.12.2015 14:57

J32a69n 57C41h75o18b36o91t 5673388549357

Nezapomínej na druhou část názvu - Air INDIA :)

0/0
17.12.2015 18:52

P73e73t61r 73M59a49r79e72č40e17k 1483591489988

Ten motor přece nemohl z klidového stavu najet tak rychle na takový výkon bez toho aby technik neměl čas ustoupit do bezpečí. To spíše již motory běžely v nízkých otáčkách a pan pilot zavadil o škrticí páku. :-)

0/0
17.12.2015 12:08

P41a67v63e95l 92D89r83o66t51á18r 7423464509634

většina personálu nosí "sluchátka", která jsou spíše "hluchátka" - činí vás hluchými vůči hluku okolo. Pak je snadné nevšimnout si, že se motor roztáčí do vysokých otáček.

+2/0
17.12.2015 12:46
Foto

J15i22ř73í 95R88o10h78a10n 5164528887185

Pokud měl zacpané uši, tak o to víc by se měl rozhlížet kudy jde a kde stojí.

0/0
17.12.2015 14:23

J44a18n 40C24h31o97b91o75t 5763688389707

Stane se. Nedávno jsem mluvil s technikem Lufthansy a líčil to samé: bylo potřeba vyndat klínky z pod podvozku, instrukc epilotovi zapnout motory 1 A 4, celkem standardní postup - jenže pilot nastartoval 1 AŽ 4 a technikům trvalo dlouhé minuty, než vymysleli, jak letadlo vymanévrovat, neb ke klínkům se nikdo nedostal a zopakovat celé kolečko by trvalo ještě déle.

0/0
17.12.2015 12:04

M45i63c51h16a32l 52H41o22r97á26k 7669274439514

Spíš jen ze zajímavosti - A319 /stejně jako v podstatě všechna motorová letadla) může couvat dočasným zapnutím Thrust Reverseal. V podstatě se to nepoužívá, protože do nízko zavěšených motorů se zapnutým zpětným chodem si může nasát nečistoty, také je to velmi hlučné u terminálů. U vrtulových letadel se stejného výsledku dosáhne nastavením polohy vrtulí. Takže s proudovým letadlem lze couvat, ale téměř se to nepoužívá.

+1/−1
17.12.2015 12:00

M69o48u30c40h60a 20P17e84t54r 1742357368869

nepoužívá se couvání hlavně kvůli tomu, že by to mohlo poškodit terminál u stojánky, nečistoty jsou až ten poslední důvod ;-)

+1/0
17.12.2015 12:02

J44a54n 74C85h46o82b12o60t 5343588719777

Nečistoty jsou, podle toho, co vím, jeden z nejdůležitějších. A také to, aspoň u Airbusu, nefučí dopředu, ale spíše do boku, takže kdo ví, co by to odfouklo tam.

+2/0
17.12.2015 12:05

P63e20t75r 20B28ü51r22g80e78r 4377536547450

Ano, je to tak. Ale například na letištích v USA je použití obracečů tahu pro účely pozemních "couvacích" manévrů povoleno.

Jinak souhlasím s celkovým vyzněním diskuze, že článek má mizernou češtinu a prachbídnou faktickou stránku. Redaktorce bych doporučil změnit profesi.

+1/0
17.12.2015 12:37

J17a27n 63K59o19t75l79í94n 9659954675337

tuším, že tam ale mají omezení na éra, která mají motory vzadu na gondolách - třeba DC9. Nebo dříve to tak bylo...

0/0
17.12.2015 15:06

J39a30k44u41b 90Š44a89f58a62n96d10a 7405747361331

Do boku to nefučí neb pak by obraceče tahu jaksi nedávaly smysl.

0/0
17.12.2015 15:24

J22a55n 18C16h11o29b50o38t 5653478109257

Tak sleduj: https://www.youtube.com/watch?v=0UlLnq2Wbn4

Já psal "spíš do boku", tedy rozhodně ne, jak u turbovrtulového stroje, přímo dopředu.

0/0
17.12.2015 15:26

J81a90k81u96b 24Š18a86f87a30n77d49a 7875917621951

Jak se na to video koukám tak je to spíše dopředu (odhaduji odchylku od osy letadla tak 30stupňů).

0/0
17.12.2015 15:48

J82a19n 27C33h84o81b51o67t 5493578899667

Já ho tedy vidím hrubě přes 45° - nebo nemyslíte podélnou osu letadla? :)

0/0
17.12.2015 18:46

P13e88t90r 77M92i89c29h18a66l 2790104851322

iDnes, vyhoďte už toho titulkáře. Pilot nemohl motor nastartovat, když při vytláčení jely motory na volnoběh.

+34/0
17.12.2015 11:47

M86i48l13o44š 16F29i24a47l32a 2670291477242

Video by nebylo?

+5/0
17.12.2015 11:43

P25e42t39r 33M42i49c33h50a82l 2980384101552

Nebuď morbidní. :-)

+3/0
17.12.2015 11:47

M97a72r54i39á12n 19B41e10d96n43á48r33i42k 9371751280808

Video s nasátím personálu je na YouTube. Je tam incident z letadlové lodi. Chlapík přežil, ale zázrakem. Měl dobrou přilbu a nasálo ho to tam po hlavě. Bohužel viděl jsem I jiné, kde motor nákladního letadla nasál technika. Vyšlehl plamen a borce skoro nic nezůstalo, motor byl na šrot. Nic hezké.

+1/0
17.12.2015 14:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.