Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pilot omylem nastartoval, motor airbusu nasál indického technika

Pilot indických aerolinek udělal pravděpodobně chybu a omylem zapnul motor dřív, než měl. Proud vzduchu tak natáhl nedaleko stojícího technika, který byl na místě mrtvý. Incident se nyní vyšetřuje. Stovku cestujících přepravil náhradní spoj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K26a10r93e27l 79P87a91n81c59e69r 7201880798504

Jednou v Bombay dnes Mumbai jsem na letisti pozorval cvrkot na place. Je zazrak, ze se tam nevymlatili vsichni, kteri tam pracovali.

0/0
18.12.2015 7:15
Foto

S25t93á32ň67a 93K44o72m52o45r53o82u72s56o38v13á 3915323837699

Tak v TV to video pouštěli - i s komentářem, že to byl trikový vtípek a nachytalo se na to hodně lidí.

0/0
17.12.2015 22:41
Foto

J80a92n 79Š29t43ě98p55á95n94e68k 9502438607311

Tak Subrsamani nebo Subramanium?

0/0
17.12.2015 20:54

J53a96n 69Š29e28s25t73á60k 3568379449744

nebyl to ten kámoš Krampola Mário Subrio?

0/0
19.12.2015 21:06

L49u71d41ě27k 37P35r66o59v55a57z36n74í50k 8353681982745

Nechci nijak zvlášť snižovat kvality indického pozemního personálu8-o

Před pár dny jsem na HBO viděl film Bhopál. Musím se přiznat, že mi doslova vyrazily dech odborné schopnosti indických techniků, z nechvalně známé chemičky.

Nejvíc mi utkvěla v paměti scéna, kdy se americký inspektor ptá negramotného technika (jehož jedinou kvalifikací byla firemní košile), jaký tlak a teplotu tam má směs při výrobě. Šťastný indický technik řekl, že hlídá tohle a ukázal na rezavej manometr ;-D

+1/0
17.12.2015 20:32

T42o69m50á32š 75Š98t81r87i74g35n96e51r 9421547760241

Turbofan motory maju na boku vyznacenu cervenu ciaru, ktora definuje hranicu (above-idle hazard area) kde je nebezpecne stat ak motor pracuje nad volnobeh.

0/0
17.12.2015 17:15

V14e87n23d69a 26S79k54o40p57a19l 6615122481621

Motor nenatáhl člověka, ale nasál.

0/0
17.12.2015 16:52

D21a28v98i41d 64K67r43a73j78í27č84e94k 7983253556727

Ovšem původně tam bylo použito sloveso "vcucnul".

0/0
18.12.2015 8:15

P52e79t69r 52H48l65a17v27á10č31e49k 7909364285576

Jo k neštěstí stačí málo... http://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/295-5-nejkurioznejsich-leteckych-nehod.html

0/0
17.12.2015 15:06

J45a91n 56K15o25t40l18í94n 9849314805397

Nechci být hnodipich, ale ten článek se divně čte... :-( "motor natáhl" bych upravil na "vtáhl" - natáhnout ho mohl tak maximálně prodavač v trafice, nebo kolega pravítkem přes záda. Dále "zapnul motor" - zapíná se elektromotor, veškeré spalovací motory se startují. Letadlo také neparkuje, ale stojí, proto se spíše než "parkovací místo" používá výraz "stojánka". A neposlední řadě letadlo necouvá, ale "vytláčí se" - pushback. Motor také nezná "klidový tah" - to je oxymóron, protože buď je motor v klidu, nebo generuje tah... ale dá se použít termín "volnoběžné otáčky". Nerýpal bych do toho takhle okatě, kdyby neměla paní redaktorka ve vedlejším kanclu pány z technetu, kteří na toto téma zpracovali super článek před pár měsíci :-P;-)

+6/−1
17.12.2015 15:00

P31e66t35r 32E42b15r 2622510883250

Nechceš být hnidopich, ale jsi.

0/−4
17.12.2015 15:33

T57o70m32á98š 79B10u33r63a 1549666

Není, pouze se snaží nedestruovat svůj (zřejmě) mateřský jazyk více než je nezbytně nutné. Narozdíl od překladatelky tohoto příspěvku, nicku "aba". A zřejmě i Vás.

0/0
18.12.2015 4:06

M58i75c14h23a72l 43P92a24d56ě46r87a 7300282140947

Letadlo se netlaci k ranveji ale pouze od stojanky. Motor neni v klidovem rezimu, ale teprve se nahazuje. Mezi pilotem a pracovnikem letiste (ten co ma na starosti pushback)probehne jeste nekolik checku a povoleni nastartovat motory. Startovaci procedura zacina tehdy, kdyz zacina pushback a kolem letadla by se nemel nikdo motat. Takze pokud je zodpovednost na pilotovi, musel byt nality. A pokud se nekdo motal kolem letadla v teto fazi, tak Darwin jak vysity.

+3/0
17.12.2015 14:26

M36i55c61h46a81l 37P83a69d65ě64r56a 7120622940977

Anebo se tam muselo stat neco nestandardniho. Treba nefukcni APU. Neb po odpojeni externiho zdroje cele letadlo dlouho na bertky nevydrzi a motor je jedina zachrana.

+1/0
17.12.2015 14:29

M80i54r26o40s37l60a15v 96Z30i84k65m68u70n94d 6448882177798

Jenže do povinností pilota / kopilota nepatří kontrola, zda se někdo pohybuje v blízkosti motorů, tím spíše, že tam za svého místa nevidí ...

0/0
17.12.2015 14:36

M57i31c60h15a83l 30P82a45d91ě11r43a 7910122640267

Tom samozrejme netvrdim. To je povinosti pozemniho personalu. Zodpovednosti pilota by byla, kdyby startovaci sekvenci spustil drive nez by dostal povoleni.

+1/0
17.12.2015 14:39

J95a50n 22K41o35t20l69í80n 9139734225807

Ano, za to zodpovídá "rampák", který je tím, kdo komunikuje s posádkou přes interkom a má na povel všechny ostatní, co se kolem éra motají.

+1/0
17.12.2015 14:43

M86i30c25h14a81l 42P37a29d29ě32r74a 7700942570917

Rampak je to spravne slovo ;)

0/0
17.12.2015 14:54

T67o14m62á38š 82C11h51r73a53s32t56n80ý 2681874501573

No pokud to dělal Rampa McKvák...tak už se ničemu nedivím...

+2/0
17.12.2015 14:56
Foto

L41u71k49á94š 24R75a96i60s 6588734447960

Tak nevim jak v Indii,ale tady,kdyz se vytlacuje (nebo aspon za mého působení na letišti vytlacovalo),tak za letadlem v oblasti motoru nikdo nebyl....holt jiny kraj jiné letiště...nicmene je to tragicka událost.

0/0
17.12.2015 14:10

P73e75t51r 46V77l28c11e76k 5502455385797

Cestující prožili trauma? Tam to teď armáda právníků má velký potenciál se společně s "postiženými" napakovat na přepravci......:-P

0/0
17.12.2015 13:46

M44i56r71o81s34l60a68v 41Z78i74k43m97u55n61d 6768902177128

Jakého přepravce máte na müsli ... napakovat se lze akorát na pozůstalých toho usmrceného ... ten způsobil trauma ...

0/0
17.12.2015 14:38

B78o19h65u54s10l77a79v 20K13r49á85l72í16k 2941420689596

Přepravce asi za nic nemůže, to je zákazník jako každý jiný. Spíš na dopravci.

0/0
17.12.2015 16:27

T14o24m35á97š 14R13i27c97h41t52r 3893256510207

No člověk tradičně musí lozit na zahraniční weby, aby se dozvěděl trochu více o okolnostech. Vypadá to na nestandardní start-up proceduru v kombinaci třeba s nedorozuměním, omylem, nebo tak něco. Každopádně bych to vidět nechtěl ;( Navíc popis dole nastiňuje, že "pilot omylem" motor nastartovat asi nemohl... :)

Airline sources said that the aircraft's auxillary power unit (APU) was not working and so the engine start-up procedure being followed was not a regular one. When on ground, an APU supplies power to keep the passenger cabin air conditioned, to provide electricity and to start the engines. "But most APUs on AI's narrow-body aircraft don't work. To start an engine, you have to crank the engine, rotate the engine fan. If APU is not functional, pilot starts one engine, before push back, when the aircraft is in the bay with the help of an external power source. Once the engine is started, the power source is disconnected, the aircraft is pushed back then the live engine has to be revved up for the other engine to be started," said a commander. The accident seems to have occurred during one of these procedures. During a regular start-up, once the aircraft has been pushed back and is ready to start taxiing, the ground control gives start-up clearance to start engine number one and then two after ensuring that no one is near the engines.

+13/0
17.12.2015 13:02

T69o48m65á29š 24B89u56r92a 1119246

Díky.

0/0
17.12.2015 13:06

J56a29n 54L15u67k47á64š 7857123193852

Indie - APU je povinna vybava a letadlo bez funkcniho APU nesmi odstartovat.

Ze v Indii na predpisy kaslou a vetsina APU jim nefunguje mne tolik neprekvapuje.

+1/0
17.12.2015 13:41

M91a75r79t14i61n 36V11a46n36ě29k 9874977752133

Hloupost, i v Evropě může letadlo letět s nefunkčním APU dle MEL. Není to závada, která by letadlo odstavila.

+1/0
17.12.2015 13:58

T67o38m23á54š 69B21u21r23a 1219506

Máte pravdu. Ale (například):https://www.youtube.com/watch?v=AYQjdDCZrcU. Takže rozumný provozovatel se takové situaci raději snaží vyhnout.

0/0
17.12.2015 14:35

J84a57n 22C40h92o86b14o23t 5412334768711

To se nezdá být pravda... i ti mnou už zmínění technici Lufthansy tvrdili, že bez APU bez problémů létají. Jen je potřeba nahodit motory ze země.

0/0
17.12.2015 18:51

P85e25t61r 62H54o55š74e94k 6689313786124

Díky za info!

0/0
17.12.2015 13:43

M98i19c51h40a42l 97P73a78d63ě38r29a 7130242700527

A ted to cele dava smysl.

0/0
17.12.2015 14:29

M48i24c73h65a51l 35P95a52v96l91á16t 9653643484269

Diky za skutecne informace, kterych se nam v clanku bohuzel nedostalo.

"But most APUs on AI's narrow-body aircraft don't work." - Hmmmm...

0/0
17.12.2015 14:57

J81a62n 77C19h40o83b45o72t 5802434588971

Nezapomínej na druhou část názvu - Air INDIA :)

0/0
17.12.2015 18:52

P18e56t94r 57M48a82r13e35č79e93k 1653371759138

Ten motor přece nemohl z klidového stavu najet tak rychle na takový výkon bez toho aby technik neměl čas ustoupit do bezpečí. To spíše již motory běžely v nízkých otáčkách a pan pilot zavadil o škrticí páku. :-)

0/0
17.12.2015 12:08

P65a53v47e35l 41D19r39o47t56á65r 7343144409684

většina personálu nosí "sluchátka", která jsou spíše "hluchátka" - činí vás hluchými vůči hluku okolo. Pak je snadné nevšimnout si, že se motor roztáčí do vysokých otáček.

+2/0
17.12.2015 12:46
Foto

J13i51ř92í 31R91o36h86a95n 5114438677815

Pokud měl zacpané uši, tak o to víc by se měl rozhlížet kudy jde a kde stojí.

0/0
17.12.2015 14:23

J61a22n 46C87h96o50b42o36t 5282904348541

Stane se. Nedávno jsem mluvil s technikem Lufthansy a líčil to samé: bylo potřeba vyndat klínky z pod podvozku, instrukc epilotovi zapnout motory 1 A 4, celkem standardní postup - jenže pilot nastartoval 1 AŽ 4 a technikům trvalo dlouhé minuty, než vymysleli, jak letadlo vymanévrovat, neb ke klínkům se nikdo nedostal a zopakovat celé kolečko by trvalo ještě déle.

0/0
17.12.2015 12:04

M11i49c67h69a98l 39H32o43r52á44k 7319384109434

Spíš jen ze zajímavosti - A319 /stejně jako v podstatě všechna motorová letadla) může couvat dočasným zapnutím Thrust Reverseal. V podstatě se to nepoužívá, protože do nízko zavěšených motorů se zapnutým zpětným chodem si může nasát nečistoty, také je to velmi hlučné u terminálů. U vrtulových letadel se stejného výsledku dosáhne nastavením polohy vrtulí. Takže s proudovým letadlem lze couvat, ale téměř se to nepoužívá.

+1/−1
17.12.2015 12:00

M44o48u25c68h51a 14P67e59t56r 1262117688679

nepoužívá se couvání hlavně kvůli tomu, že by to mohlo poškodit terminál u stojánky, nečistoty jsou až ten poslední důvod ;-)

+1/0
17.12.2015 12:02

J83a70n 13C49h22o26b47o29t 5512674278951

Nečistoty jsou, podle toho, co vím, jeden z nejdůležitějších. A také to, aspoň u Airbusu, nefučí dopředu, ale spíše do boku, takže kdo ví, co by to odfouklo tam.

+2/0
17.12.2015 12:05

P71e21t34r 38B27ü90r18g86e63r 4167936207580

Ano, je to tak. Ale například na letištích v USA je použití obracečů tahu pro účely pozemních "couvacích" manévrů povoleno.

Jinak souhlasím s celkovým vyzněním diskuze, že článek má mizernou češtinu a prachbídnou faktickou stránku. Redaktorce bych doporučil změnit profesi.

+1/0
17.12.2015 12:37

J48a30n 86K51o92t51l68í40n 9719484715497

tuším, že tam ale mají omezení na éra, která mají motory vzadu na gondolách - třeba DC9. Nebo dříve to tak bylo...

0/0
17.12.2015 15:06

J93a19k21u61b 24Š91a79f97a72n79d91a 7435307391351

Do boku to nefučí neb pak by obraceče tahu jaksi nedávaly smysl.

0/0
17.12.2015 15:24

J92a80n 14C77h76o91b90o72t 5942604768581

Tak sleduj: https://www.youtube.com/watch?v=0UlLnq2Wbn4

Já psal "spíš do boku", tedy rozhodně ne, jak u turbovrtulového stroje, přímo dopředu.

0/0
17.12.2015 15:26

J71a61k88u33b 80Š95a34f48a23n23d22a 7855677371531

Jak se na to video koukám tak je to spíše dopředu (odhaduji odchylku od osy letadla tak 30stupňů).

0/0
17.12.2015 15:48

J31a62n 25C75h58o66b70o93t 5562124458261

Já ho tedy vidím hrubě přes 45° - nebo nemyslíte podélnou osu letadla? :)

0/0
17.12.2015 18:46

P46e43t63r 50M17i79c30h80a41l 2160534951562

iDnes, vyhoďte už toho titulkáře. Pilot nemohl motor nastartovat, když při vytláčení jely motory na volnoběh.

+34/0
17.12.2015 11:47

M64i64l63o79š 15F14i66a17l55a 2940111817152

Video by nebylo?

+5/0
17.12.2015 11:43

P42e11t67r 41M30i44c79h33a12l 2780594701772

Nebuď morbidní. :-)

+3/0
17.12.2015 11:47

M87a17r72i89á56n 70B78e12d11n16á39r76i96k 9401581930898

Video s nasátím personálu je na YouTube. Je tam incident z letadlové lodi. Chlapík přežil, ale zázrakem. Měl dobrou přilbu a nasálo ho to tam po hlavě. Bohužel viděl jsem I jiné, kde motor nákladního letadla nasál technika. Vyšlehl plamen a borce skoro nic nezůstalo, motor byl na šrot. Nic hezké.

+1/0
17.12.2015 14:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.