Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot omylem nastartoval, motor airbusu nasál indického technika

Pilot indických aerolinek udělal pravděpodobně chybu a omylem zapnul motor dřív, než měl. Proud vzduchu tak natáhl nedaleko stojícího technika, který byl na místě mrtvý. Incident se nyní vyšetřuje. Stovku cestujících přepravil náhradní spoj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K72a62r20e61l 70P81a55n69c62e28r 7591490748234

Jednou v Bombay dnes Mumbai jsem na letisti pozorval cvrkot na place. Je zazrak, ze se tam nevymlatili vsichni, kteri tam pracovali.

0/0
18.12.2015 7:15

S95t89á18ň64a 53K60o69m48o51r64o29u32s54o61v94á 3905373937529

Tak v TV to video pouštěli - i s komentářem, že to byl trikový vtípek a nachytalo se na to hodně lidí.

0/0
17.12.2015 22:41
Foto

J49a10n 10Š35t50ě95p78á73n51e47k 9582748707641

Tak Subrsamani nebo Subramanium?

0/0
17.12.2015 20:54

J49a16n 59Š54e35s45t35á60k 3128249679964

nebyl to ten kámoš Krampola Mário Subrio?

0/0
19.12.2015 21:06

L51u59d10ě18k 66P37r32o54v32a72z95n89í81k 8233561812945

Nechci nijak zvlášť snižovat kvality indického pozemního personálu8-o

Před pár dny jsem na HBO viděl film Bhopál. Musím se přiznat, že mi doslova vyrazily dech odborné schopnosti indických techniků, z nechvalně známé chemičky.

Nejvíc mi utkvěla v paměti scéna, kdy se americký inspektor ptá negramotného technika (jehož jedinou kvalifikací byla firemní košile), jaký tlak a teplotu tam má směs při výrobě. Šťastný indický technik řekl, že hlídá tohle a ukázal na rezavej manometr ;-D

+1/0
17.12.2015 20:32

T95o13m15á53š 60Š89t21r88i40g81n67e16r 9241497960201

Turbofan motory maju na boku vyznacenu cervenu ciaru, ktora definuje hranicu (above-idle hazard area) kde je nebezpecne stat ak motor pracuje nad volnobeh.

0/0
17.12.2015 17:15

V82e98n37d24a 50S39k90o47p48a19l 6265422631641

Motor nenatáhl člověka, ale nasál.

0/0
17.12.2015 16:52

D52a32v78i77d 17K27r64a90j96í98č20e95k 7763963496867

Ovšem původně tam bylo použito sloveso "vcucnul".

0/0
18.12.2015 8:15

P25e58t56r 92H70l40a56v54á80č55e73k 7249164215796

Jo k neštěstí stačí málo... http://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/295-5-nejkurioznejsich-leteckych-nehod.html

0/0
17.12.2015 15:06

J93a55n 76K27o24t83l44í70n 9889924275187

Nechci být hnodipich, ale ten článek se divně čte... :-( "motor natáhl" bych upravil na "vtáhl" - natáhnout ho mohl tak maximálně prodavač v trafice, nebo kolega pravítkem přes záda. Dále "zapnul motor" - zapíná se elektromotor, veškeré spalovací motory se startují. Letadlo také neparkuje, ale stojí, proto se spíše než "parkovací místo" používá výraz "stojánka". A neposlední řadě letadlo necouvá, ale "vytláčí se" - pushback. Motor také nezná "klidový tah" - to je oxymóron, protože buď je motor v klidu, nebo generuje tah... ale dá se použít termín "volnoběžné otáčky". Nerýpal bych do toho takhle okatě, kdyby neměla paní redaktorka ve vedlejším kanclu pány z technetu, kteří na toto téma zpracovali super článek před pár měsíci :-P;-)

+6/−1
17.12.2015 15:00

P39e24t39r 42E24b50r 2982320113820

Nechceš být hnidopich, ale jsi.

0/−4
17.12.2015 15:33

T17o70m81á90š 31B33u35r71a 4892766904

Není, pouze se snaží nedestruovat svůj (zřejmě) mateřský jazyk více než je nezbytně nutné. Narozdíl od překladatelky tohoto příspěvku, nicku "aba". A zřejmě i Vás.

0/0
18.12.2015 4:06

M87i40c12h31a29l 31P71a41d24ě84r13a 7770222470257

Letadlo se netlaci k ranveji ale pouze od stojanky. Motor neni v klidovem rezimu, ale teprve se nahazuje. Mezi pilotem a pracovnikem letiste (ten co ma na starosti pushback)probehne jeste nekolik checku a povoleni nastartovat motory. Startovaci procedura zacina tehdy, kdyz zacina pushback a kolem letadla by se nemel nikdo motat. Takze pokud je zodpovednost na pilotovi, musel byt nality. A pokud se nekdo motal kolem letadla v teto fazi, tak Darwin jak vysity.

+3/0
17.12.2015 14:26

M65i25c40h98a65l 21P57a92d71ě69r55a 7420912220477

Anebo se tam muselo stat neco nestandardniho. Treba nefukcni APU. Neb po odpojeni externiho zdroje cele letadlo dlouho na bertky nevydrzi a motor je jedina zachrana.

+1/0
17.12.2015 14:29

M62i30r36o41s47l36a98v 40Z91i30k77m59u68n68d 6318672137778

Jenže do povinností pilota / kopilota nepatří kontrola, zda se někdo pohybuje v blízkosti motorů, tím spíše, že tam za svého místa nevidí ...

0/0
17.12.2015 14:36

M82i18c68h56a59l 76P35a76d81ě18r58a 7590742390487

Tom samozrejme netvrdim. To je povinosti pozemniho personalu. Zodpovednosti pilota by byla, kdyby startovaci sekvenci spustil drive nez by dostal povoleni.

+1/0
17.12.2015 14:39

J11a47n 49K56o84t16l76í39n 9259984165447

Ano, za to zodpovídá "rampák", který je tím, kdo komunikuje s posádkou přes interkom a má na povel všechny ostatní, co se kolem éra motají.

+1/0
17.12.2015 14:43

M42i96c33h13a47l 87P38a23d39ě38r92a 7730762640217

Rampak je to spravne slovo ;)

0/0
17.12.2015 14:54

T59o26m32á43š 69C12h29r29a67s82t27n56ý 2911764401393

No pokud to dělal Rampa McKvák...tak už se ničemu nedivím...

+2/0
17.12.2015 14:56

L40u59k69á89š 43R84a83i55s 6228854117340

Tak nevim jak v Indii,ale tady,kdyz se vytlacuje (nebo aspon za mého působení na letišti vytlacovalo),tak za letadlem v oblasti motoru nikdo nebyl....holt jiny kraj jiné letiště...nicmene je to tragicka událost.

0/0
17.12.2015 14:10

P71e18t55r 82V18l50c64e79k 5972765725747

Cestující prožili trauma? Tam to teď armáda právníků má velký potenciál se společně s "postiženými" napakovat na přepravci......:-P

0/0
17.12.2015 13:46

M40i77r14o44s63l70a81v 31Z61i97k63m42u26n94d 6308252417478

Jakého přepravce máte na müsli ... napakovat se lze akorát na pozůstalých toho usmrceného ... ten způsobil trauma ...

0/0
17.12.2015 14:38

B87o57h26u28s94l95a74v 70K72r83á36l74í58k 2421820959256

Přepravce asi za nic nemůže, to je zákazník jako každý jiný. Spíš na dopravci.

0/0
17.12.2015 16:27

T13o17m79á20š 57R24i28c13h19t20r 3913496910547

No člověk tradičně musí lozit na zahraniční weby, aby se dozvěděl trochu více o okolnostech. Vypadá to na nestandardní start-up proceduru v kombinaci třeba s nedorozuměním, omylem, nebo tak něco. Každopádně bych to vidět nechtěl ;( Navíc popis dole nastiňuje, že "pilot omylem" motor nastartovat asi nemohl... :)

Airline sources said that the aircraft's auxillary power unit (APU) was not working and so the engine start-up procedure being followed was not a regular one. When on ground, an APU supplies power to keep the passenger cabin air conditioned, to provide electricity and to start the engines. "But most APUs on AI's narrow-body aircraft don't work. To start an engine, you have to crank the engine, rotate the engine fan. If APU is not functional, pilot starts one engine, before push back, when the aircraft is in the bay with the help of an external power source. Once the engine is started, the power source is disconnected, the aircraft is pushed back then the live engine has to be revved up for the other engine to be started," said a commander. The accident seems to have occurred during one of these procedures. During a regular start-up, once the aircraft has been pushed back and is ready to start taxiing, the ground control gives start-up clearance to start engine number one and then two after ensuring that no one is near the engines.

+13/0
17.12.2015 13:02

T43o63m66á39š 83B26u23r58a 4182476884

Díky.

0/0
17.12.2015 13:06

J10a18n 46L34u32k15á10š 7437973153222

Indie - APU je povinna vybava a letadlo bez funkcniho APU nesmi odstartovat.

Ze v Indii na predpisy kaslou a vetsina APU jim nefunguje mne tolik neprekvapuje.

+1/0
17.12.2015 13:41

M34a66r76t10i11n 10V90a85n63ě78k 9334917802413

Hloupost, i v Evropě může letadlo letět s nefunkčním APU dle MEL. Není to závada, která by letadlo odstavila.

+1/0
17.12.2015 13:58

T93o75m53á22š 97B88u57r70a 4722676244

Máte pravdu. Ale (například):https://www.youtube.com/watch?v=AYQjdDCZrcU. Takže rozumný provozovatel se takové situaci raději snaží vyhnout.

0/0
17.12.2015 14:35

J20a65n 84C87h85o49b58o55t 5382514418711

To se nezdá být pravda... i ti mnou už zmínění technici Lufthansy tvrdili, že bez APU bez problémů létají. Jen je potřeba nahodit motory ze země.

0/0
17.12.2015 18:51

P16e26t22r 58H27o60š35e30k 6849543526904

Díky za info!

0/0
17.12.2015 13:43

M21i33c88h85a16l 33P75a95d14ě41r85a 7880342110757

A ted to cele dava smysl.

0/0
17.12.2015 14:29

M91i82c42h35a12l 52P43a80v15l81á75t 9983533214429

Diky za skutecne informace, kterych se nam v clanku bohuzel nedostalo.

"But most APUs on AI's narrow-body aircraft don't work." - Hmmmm...

0/0
17.12.2015 14:57

J92a34n 21C41h95o74b25o68t 5682324278651

Nezapomínej na druhou část názvu - Air INDIA :)

0/0
17.12.2015 18:52

P75e12t83r 35M68a92r59e58č37e12k 1213271879688

Ten motor přece nemohl z klidového stavu najet tak rychle na takový výkon bez toho aby technik neměl čas ustoupit do bezpečí. To spíše již motory běžely v nízkých otáčkách a pan pilot zavadil o škrticí páku. :-)

0/0
17.12.2015 12:08

P89a17v80e34l 56D75r52o91t98á91r 7643234689784

většina personálu nosí "sluchátka", která jsou spíše "hluchátka" - činí vás hluchými vůči hluku okolo. Pak je snadné nevšimnout si, že se motor roztáčí do vysokých otáček.

+2/0
17.12.2015 12:46
Foto

J27i66ř73í 65R79o34h77a15n 5124968497405

Pokud měl zacpané uši, tak o to víc by se měl rozhlížet kudy jde a kde stojí.

0/0
17.12.2015 14:23

J59a61n 82C65h32o98b24o17t 5162354608871

Stane se. Nedávno jsem mluvil s technikem Lufthansy a líčil to samé: bylo potřeba vyndat klínky z pod podvozku, instrukc epilotovi zapnout motory 1 A 4, celkem standardní postup - jenže pilot nastartoval 1 AŽ 4 a technikům trvalo dlouhé minuty, než vymysleli, jak letadlo vymanévrovat, neb ke klínkům se nikdo nedostal a zopakovat celé kolečko by trvalo ještě déle.

0/0
17.12.2015 12:04

M96i69c88h33a19l 84H43o14r78á89k 7789204449464

Spíš jen ze zajímavosti - A319 /stejně jako v podstatě všechna motorová letadla) může couvat dočasným zapnutím Thrust Reverseal. V podstatě se to nepoužívá, protože do nízko zavěšených motorů se zapnutým zpětným chodem si může nasát nečistoty, také je to velmi hlučné u terminálů. U vrtulových letadel se stejného výsledku dosáhne nastavením polohy vrtulí. Takže s proudovým letadlem lze couvat, ale téměř se to nepoužívá.

+1/−1
17.12.2015 12:00

M60o18u43c21h12a 78P36e17t45r 1912407268369

nepoužívá se couvání hlavně kvůli tomu, že by to mohlo poškodit terminál u stojánky, nečistoty jsou až ten poslední důvod ;-)

+1/0
17.12.2015 12:02

J41a23n 54C71h21o40b23o77t 5812644888811

Nečistoty jsou, podle toho, co vím, jeden z nejdůležitějších. A také to, aspoň u Airbusu, nefučí dopředu, ale spíše do boku, takže kdo ví, co by to odfouklo tam.

+2/0
17.12.2015 12:05

P91e22t16r 36B79ü70r13g54e87r 4617626987710

Ano, je to tak. Ale například na letištích v USA je použití obracečů tahu pro účely pozemních "couvacích" manévrů povoleno.

Jinak souhlasím s celkovým vyzněním diskuze, že článek má mizernou češtinu a prachbídnou faktickou stránku. Redaktorce bych doporučil změnit profesi.

+1/0
17.12.2015 12:37

J24a57n 18K70o62t52l41í78n 9679164725647

tuším, že tam ale mají omezení na éra, která mají motory vzadu na gondolách - třeba DC9. Nebo dříve to tak bylo...

0/0
17.12.2015 15:06

J45a17k97u13b 33Š82a35f77a32n29d85a 7245107191211

Do boku to nefučí neb pak by obraceče tahu jaksi nedávaly smysl.

0/0
17.12.2015 15:24

J68a22n 80C53h61o90b71o48t 5262644688211

Tak sleduj: https://www.youtube.com/watch?v=0UlLnq2Wbn4

Já psal "spíš do boku", tedy rozhodně ne, jak u turbovrtulového stroje, přímo dopředu.

0/0
17.12.2015 15:26

J12a45k50u23b 53Š98a63f24a35n94d56a 7835387781731

Jak se na to video koukám tak je to spíše dopředu (odhaduji odchylku od osy letadla tak 30stupňů).

0/0
17.12.2015 15:48

J93a91n 38C32h55o62b43o29t 5192554358281

Já ho tedy vidím hrubě přes 45° - nebo nemyslíte podélnou osu letadla? :)

0/0
17.12.2015 18:46

P13e54t45r 58M86i67c24h23a75l 2850784721692

iDnes, vyhoďte už toho titulkáře. Pilot nemohl motor nastartovat, když při vytláčení jely motory na volnoběh.

+34/0
17.12.2015 11:47

M10i55l95o43š 27F34i68a33l21a 2970541347362

Video by nebylo?

+5/0
17.12.2015 11:43

P45e64t49r 12M30i13c97h73a44l 2210794591972

Nebuď morbidní. :-)

+3/0
17.12.2015 11:47

M96a69r64i59á27n 15B58e59d84n61á87r33i74k 9381111590788

Video s nasátím personálu je na YouTube. Je tam incident z letadlové lodi. Chlapík přežil, ale zázrakem. Měl dobrou přilbu a nasálo ho to tam po hlavě. Bohužel viděl jsem I jiné, kde motor nákladního letadla nasál technika. Vyšlehl plamen a borce skoro nic nezůstalo, motor byl na šrot. Nic hezké.

+1/0
17.12.2015 14:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.