Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot omylem nastartoval, motor airbusu nasál indického technika

Pilot indických aerolinek udělal pravděpodobně chybu a omylem zapnul motor dřív, než měl. Proud vzduchu tak natáhl nedaleko stojícího technika, který byl na místě mrtvý. Incident se nyní vyšetřuje. Stovku cestujících přepravil náhradní spoj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K42a46r42e80l 28P11a15n64c22e61r 7271870708254

Jednou v Bombay dnes Mumbai jsem na letisti pozorval cvrkot na place. Je zazrak, ze se tam nevymlatili vsichni, kteri tam pracovali.

0/0
18.12.2015 7:15
Foto

S62t74á56ň36a 46K88o15m47o58r86o73u36s57o88v81á 3275883157809

Tak v TV to video pouštěli - i s komentářem, že to byl trikový vtípek a nachytalo se na to hodně lidí.

0/0
17.12.2015 22:41
Foto

J84a24n 97Š23t80ě71p69á48n78e40k 9972178547631

Tak Subrsamani nebo Subramanium?

0/0
17.12.2015 20:54

J29a85n 16Š87e36s71t88á42k 3948869549174

nebyl to ten kámoš Krampola Mário Subrio?

0/0
19.12.2015 21:06

L91u52d26ě82k 94P72r21o17v85a10z64n60í74k 8643761502355

Nechci nijak zvlášť snižovat kvality indického pozemního personálu8-o

Před pár dny jsem na HBO viděl film Bhopál. Musím se přiznat, že mi doslova vyrazily dech odborné schopnosti indických techniků, z nechvalně známé chemičky.

Nejvíc mi utkvěla v paměti scéna, kdy se americký inspektor ptá negramotného technika (jehož jedinou kvalifikací byla firemní košile), jaký tlak a teplotu tam má směs při výrobě. Šťastný indický technik řekl, že hlídá tohle a ukázal na rezavej manometr ;-D

+1/0
17.12.2015 20:32

T17o60m79á28š 72Š38t12r74i39g61n42e91r 9521297200681

Turbofan motory maju na boku vyznacenu cervenu ciaru, ktora definuje hranicu (above-idle hazard area) kde je nebezpecne stat ak motor pracuje nad volnobeh.

0/0
17.12.2015 17:15

V73e78n26d32a 95S45k34o94p47a76l 6295312541221

Motor nenatáhl člověka, ale nasál.

0/0
17.12.2015 16:52

D71a94v48i16d 86K36r73a87j29í24č23e17k 7653203776257

Ovšem původně tam bylo použito sloveso "vcucnul".

0/0
18.12.2015 8:15

P42e79t54r 91H11l84a59v28á39č70e35k 7849804945186

Jo k neštěstí stačí málo... http://www.czechairliners.net/index.php/archiv-clanku-1/295-5-nejkurioznejsich-leteckych-nehod.html

0/0
17.12.2015 15:06

J80a29n 26K89o47t52l45í42n 9839934845597

Nechci být hnodipich, ale ten článek se divně čte... :-( "motor natáhl" bych upravil na "vtáhl" - natáhnout ho mohl tak maximálně prodavač v trafice, nebo kolega pravítkem přes záda. Dále "zapnul motor" - zapíná se elektromotor, veškeré spalovací motory se startují. Letadlo také neparkuje, ale stojí, proto se spíše než "parkovací místo" používá výraz "stojánka". A neposlední řadě letadlo necouvá, ale "vytláčí se" - pushback. Motor také nezná "klidový tah" - to je oxymóron, protože buď je motor v klidu, nebo generuje tah... ale dá se použít termín "volnoběžné otáčky". Nerýpal bych do toho takhle okatě, kdyby neměla paní redaktorka ve vedlejším kanclu pány z technetu, kteří na toto téma zpracovali super článek před pár měsíci :-P;-)

+6/−1
17.12.2015 15:00

P12e19t87r 78E23b26r 2312440493760

Nechceš být hnidopich, ale jsi.

0/−4
17.12.2015 15:33

T62o21m85á44š 30B75u26r10a 4882176344

Není, pouze se snaží nedestruovat svůj (zřejmě) mateřský jazyk více než je nezbytně nutné. Narozdíl od překladatelky tohoto příspěvku, nicku "aba". A zřejmě i Vás.

0/0
18.12.2015 4:06

M15i41c87h49a30l 40P71a96d47ě70r97a 7260352570197

Letadlo se netlaci k ranveji ale pouze od stojanky. Motor neni v klidovem rezimu, ale teprve se nahazuje. Mezi pilotem a pracovnikem letiste (ten co ma na starosti pushback)probehne jeste nekolik checku a povoleni nastartovat motory. Startovaci procedura zacina tehdy, kdyz zacina pushback a kolem letadla by se nemel nikdo motat. Takze pokud je zodpovednost na pilotovi, musel byt nality. A pokud se nekdo motal kolem letadla v teto fazi, tak Darwin jak vysity.

+3/0
17.12.2015 14:26

M51i91c21h67a58l 60P68a14d66ě15r13a 7120322680257

Anebo se tam muselo stat neco nestandardniho. Treba nefukcni APU. Neb po odpojeni externiho zdroje cele letadlo dlouho na bertky nevydrzi a motor je jedina zachrana.

+1/0
17.12.2015 14:29

M82i14r76o34s95l76a98v 39Z92i85k59m46u12n15d 6638932607858

Jenže do povinností pilota / kopilota nepatří kontrola, zda se někdo pohybuje v blízkosti motorů, tím spíše, že tam za svého místa nevidí ...

0/0
17.12.2015 14:36

M21i34c34h87a30l 57P72a46d37ě30r44a 7270372480377

Tom samozrejme netvrdim. To je povinosti pozemniho personalu. Zodpovednosti pilota by byla, kdyby startovaci sekvenci spustil drive nez by dostal povoleni.

+1/0
17.12.2015 14:39

J31a86n 92K48o10t61l41í51n 9619284815987

Ano, za to zodpovídá "rampák", který je tím, kdo komunikuje s posádkou přes interkom a má na povel všechny ostatní, co se kolem éra motají.

+1/0
17.12.2015 14:43

M23i66c97h12a20l 51P26a21d44ě90r94a 7820292600587

Rampak je to spravne slovo ;)

0/0
17.12.2015 14:54

T49o77m94á74š 57C21h19r79a28s70t55n60ý 2331784811713

No pokud to dělal Rampa McKvák...tak už se ničemu nedivím...

+2/0
17.12.2015 14:56

L68u48k58á59š 79R38a28i33s 6758214367910

Tak nevim jak v Indii,ale tady,kdyz se vytlacuje (nebo aspon za mého působení na letišti vytlacovalo),tak za letadlem v oblasti motoru nikdo nebyl....holt jiny kraj jiné letiště...nicmene je to tragicka událost.

0/0
17.12.2015 14:10

P39e91t19r 28V48l13c91e72k 5652535345877

Cestující prožili trauma? Tam to teď armáda právníků má velký potenciál se společně s "postiženými" napakovat na přepravci......:-P

0/0
17.12.2015 13:46

M13i85r78o40s63l90a91v 42Z62i29k35m44u69n11d 6788202597708

Jakého přepravce máte na müsli ... napakovat se lze akorát na pozůstalých toho usmrceného ... ten způsobil trauma ...

0/0
17.12.2015 14:38

B98o45h83u27s50l36a60v 36K21r30á85l19í15k 2251230709556

Přepravce asi za nic nemůže, to je zákazník jako každý jiný. Spíš na dopravci.

0/0
17.12.2015 16:27

T92o58m86á69š 83R29i92c39h20t65r 3733586470337

No člověk tradičně musí lozit na zahraniční weby, aby se dozvěděl trochu více o okolnostech. Vypadá to na nestandardní start-up proceduru v kombinaci třeba s nedorozuměním, omylem, nebo tak něco. Každopádně bych to vidět nechtěl ;( Navíc popis dole nastiňuje, že "pilot omylem" motor nastartovat asi nemohl... :)

Airline sources said that the aircraft's auxillary power unit (APU) was not working and so the engine start-up procedure being followed was not a regular one. When on ground, an APU supplies power to keep the passenger cabin air conditioned, to provide electricity and to start the engines. "But most APUs on AI's narrow-body aircraft don't work. To start an engine, you have to crank the engine, rotate the engine fan. If APU is not functional, pilot starts one engine, before push back, when the aircraft is in the bay with the help of an external power source. Once the engine is started, the power source is disconnected, the aircraft is pushed back then the live engine has to be revved up for the other engine to be started," said a commander. The accident seems to have occurred during one of these procedures. During a regular start-up, once the aircraft has been pushed back and is ready to start taxiing, the ground control gives start-up clearance to start engine number one and then two after ensuring that no one is near the engines.

+13/0
17.12.2015 13:02

T81o23m94á54š 87B13u85r44a 4522796364

Díky.

0/0
17.12.2015 13:06

J78a70n 55L53u23k20á30š 7987543843602

Indie - APU je povinna vybava a letadlo bez funkcniho APU nesmi odstartovat.

Ze v Indii na predpisy kaslou a vetsina APU jim nefunguje mne tolik neprekvapuje.

+1/0
17.12.2015 13:41

M71a11r24t25i89n 87V39a69n85ě77k 9734957142943

Hloupost, i v Evropě může letadlo letět s nefunkčním APU dle MEL. Není to závada, která by letadlo odstavila.

+1/0
17.12.2015 13:58

T20o69m34á67š 69B58u15r17a 4432156584

Máte pravdu. Ale (například):https://www.youtube.com/watch?v=AYQjdDCZrcU. Takže rozumný provozovatel se takové situaci raději snaží vyhnout.

0/0
17.12.2015 14:35

J47a85n 96C55h53o58b91o48t 5302504938401

To se nezdá být pravda... i ti mnou už zmínění technici Lufthansy tvrdili, že bez APU bez problémů létají. Jen je potřeba nahodit motory ze země.

0/0
17.12.2015 18:51

P72e22t97r 14H82o92š57e14k 6739503576124

Díky za info!

0/0
17.12.2015 13:43

M49i95c41h83a36l 54P64a66d18ě66r52a 7110422240427

A ted to cele dava smysl.

0/0
17.12.2015 14:29

M28i81c57h83a53l 26P39a61v54l71á53t 9323233844119

Diky za skutecne informace, kterych se nam v clanku bohuzel nedostalo.

"But most APUs on AI's narrow-body aircraft don't work." - Hmmmm...

0/0
17.12.2015 14:57

J83a95n 37C93h15o56b27o17t 5222744858361

Nezapomínej na druhou část názvu - Air INDIA :)

0/0
17.12.2015 18:52

P31e15t69r 95M71a68r60e38č32e26k 1663131859198

Ten motor přece nemohl z klidového stavu najet tak rychle na takový výkon bez toho aby technik neměl čas ustoupit do bezpečí. To spíše již motory běžely v nízkých otáčkách a pan pilot zavadil o škrticí páku. :-)

0/0
17.12.2015 12:08

P43a85v22e82l 31D50r81o17t82á56r 7733484189844

většina personálu nosí "sluchátka", která jsou spíše "hluchátka" - činí vás hluchými vůči hluku okolo. Pak je snadné nevšimnout si, že se motor roztáčí do vysokých otáček.

+2/0
17.12.2015 12:46
Foto

J11i73ř44í 18R67o89h18a56n 5844748807635

Pokud měl zacpané uši, tak o to víc by se měl rozhlížet kudy jde a kde stojí.

0/0
17.12.2015 14:23

J62a55n 77C66h38o34b18o95t 5232404948391

Stane se. Nedávno jsem mluvil s technikem Lufthansy a líčil to samé: bylo potřeba vyndat klínky z pod podvozku, instrukc epilotovi zapnout motory 1 A 4, celkem standardní postup - jenže pilot nastartoval 1 AŽ 4 a technikům trvalo dlouhé minuty, než vymysleli, jak letadlo vymanévrovat, neb ke klínkům se nikdo nedostal a zopakovat celé kolečko by trvalo ještě déle.

0/0
17.12.2015 12:04

M52i44c53h24a32l 22H32o32r60á74k 7379584809584

Spíš jen ze zajímavosti - A319 /stejně jako v podstatě všechna motorová letadla) může couvat dočasným zapnutím Thrust Reverseal. V podstatě se to nepoužívá, protože do nízko zavěšených motorů se zapnutým zpětným chodem si může nasát nečistoty, také je to velmi hlučné u terminálů. U vrtulových letadel se stejného výsledku dosáhne nastavením polohy vrtulí. Takže s proudovým letadlem lze couvat, ale téměř se to nepoužívá.

+1/−1
17.12.2015 12:00

M45o94u11c86h11a 46P11e67t87r 1352387258279

nepoužívá se couvání hlavně kvůli tomu, že by to mohlo poškodit terminál u stojánky, nečistoty jsou až ten poslední důvod ;-)

+1/0
17.12.2015 12:02

J48a39n 21C71h69o78b15o64t 5322454938341

Nečistoty jsou, podle toho, co vím, jeden z nejdůležitějších. A také to, aspoň u Airbusu, nefučí dopředu, ale spíše do boku, takže kdo ví, co by to odfouklo tam.

+2/0
17.12.2015 12:05

P71e52t58r 13B87ü28r29g85e79r 4877226937360

Ano, je to tak. Ale například na letištích v USA je použití obracečů tahu pro účely pozemních "couvacích" manévrů povoleno.

Jinak souhlasím s celkovým vyzněním diskuze, že článek má mizernou češtinu a prachbídnou faktickou stránku. Redaktorce bych doporučil změnit profesi.

+1/0
17.12.2015 12:37

J39a57n 37K84o56t27l84í16n 9939824915487

tuším, že tam ale mají omezení na éra, která mají motory vzadu na gondolách - třeba DC9. Nebo dříve to tak bylo...

0/0
17.12.2015 15:06

J13a67k78u74b 92Š22a59f17a62n38d93a 7525647101171

Do boku to nefučí neb pak by obraceče tahu jaksi nedávaly smysl.

0/0
17.12.2015 15:24

J18a39n 47C60h27o27b45o39t 5302774798741

Tak sleduj: https://www.youtube.com/watch?v=0UlLnq2Wbn4

Já psal "spíš do boku", tedy rozhodně ne, jak u turbovrtulového stroje, přímo dopředu.

0/0
17.12.2015 15:26

J27a18k27u77b 68Š65a64f84a60n49d20a 7855747621861

Jak se na to video koukám tak je to spíše dopředu (odhaduji odchylku od osy letadla tak 30stupňů).

0/0
17.12.2015 15:48

J72a11n 62C84h30o56b20o75t 5762554328741

Já ho tedy vidím hrubě přes 45° - nebo nemyslíte podélnou osu letadla? :)

0/0
17.12.2015 18:46

P31e66t37r 58M96i23c47h41a97l 2440594351862

iDnes, vyhoďte už toho titulkáře. Pilot nemohl motor nastartovat, když při vytláčení jely motory na volnoběh.

+34/0
17.12.2015 11:47

M10i25l56o68š 29F61i84a64l39a 2710381677912

Video by nebylo?

+5/0
17.12.2015 11:43

P59e28t17r 42M50i31c46h89a42l 2270324901222

Nebuď morbidní. :-)

+3/0
17.12.2015 11:47

M72a37r30i87á38n 50B37e97d30n41á62r17i57k 9931461190908

Video s nasátím personálu je na YouTube. Je tam incident z letadlové lodi. Chlapík přežil, ale zázrakem. Měl dobrou přilbu a nasálo ho to tam po hlavě. Bohužel viděl jsem I jiné, kde motor nákladního letadla nasál technika. Vyšlehl plamen a borce skoro nic nezůstalo, motor byl na šrot. Nic hezké.

+1/0
17.12.2015 14:31





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.