Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nesezdaný pár si dítě neosvojí. Manželství je víc, odmítl stížnost soud

Právní úprava osvojení v někdejším zákoně o rodině neodporovala ústavnímu pořádku. Ústavní soud (ÚS) proto v úterý zamítl návrh směřující proti jedné části normy, jež v podstatě znemožňovala osvojení partnerova dítěte, pokud šlo o nesezdaný pár. Manželský svazek je podle většiny ústavních soudců zpravidla stabilnější než soužití nesezdaných párů, přináší také větší jistotu pro dítě v případě rozchodu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A77l75e24š 69L87i79s66o59v14s87k58ý 9459368892452

Souhlasím se soudem. Dítě není hračka.

+6/−2
15.12.2015 21:33

M24i14l77o65š 41S92e59t16í36k 3409579644620

Manželství taky ne a přesto se téměř každé druhé rozvádí. Celá řada lidí se rozvede za život i několikrát, takže je otázkou, jestli manželství jako takové není už tak trochu přežitek.

+5/−3
15.12.2015 22:04

Z51d37e75n92a 98S76v77o65b83o98d95o42v68á 2524846363856

- lidi žijí déle, jejich osobnost se věkem mění..

- aby bylo možné srovnání, byl by třeba údaj, kolik nesezdaných párů jde od sebe, případně jak dlouho vydrží spolu.. (a jak se dál podílejí na výchově dětí).. Jinak je to argument na nic..

0/0
16.12.2015 8:02

M66a30r10k22é71t66a 55V22í57t72o27v68á 4878390405246

Vstoupit do manželství je jednoduché a zpravidla i hezké-bílé šaty, hudba, veselící se přátelé. Následky už bohužel často bývají horší-dluhy jednoho z manželů postihující druhého, který o nich mnohdy nevěděl, soudní stání kvůli dětem jako podmínka pro to, aby se vůbec mohlo konat další soudní stání o rozvodu. I lidé, kteří jsou na všem domluveni a rozcházejí se v klidu a slušně, se tomu nemají šanci vyhnout. Nelze se pak divit, že lidé dávají přednost neformálnímu soužití, kde si majetková práva mohou bez větších problémů ošetřit smluvně a ten zbytek vyřeší v případě potřeby plná moc. A chtějí-li od sebe, a jsou-li schopni a ochotni se domluvit, tak jim do toho nikdo (ani soudce) nemá co mluvit. Většinou se s klienty po "úspěšném" rozvodu loučím se slovy: už jste si to (manželství) zkusil/a, tak to prosím hlavně nezkoušejte znovu, na partnerské soužití ani na výchovu dětí přece "papír" nepotřebujete.

+4/−1
15.12.2015 21:12

M14i18l76o21š 64B46o59u22k78a40l 8143817323724

Že to nevyšlo vám neznamená, že musíte svoji zahořklost házet na jiné...

0/0
16.12.2015 10:06

M50a74r79k49é73t36a 63V49í78t70o30v80á 4508140595966

Z čeho usuzujete, že jsem hovořila o sobě?:-) Pravda ale je, že obzvláště s ohledem na nový občanský zákoník bych se vstoupit do manželství opravdu bála a život na "psí knížku" by mi přišel o dost jistější.

0/0
16.12.2015 21:33

M95i69r64o28s63l43a18v 25K30a30š70p87a42r 3402617731881

Rozhodnutí soudu se mi zdá logické. Než dojde k rozvodu manželství je třeba ošetřit práva dítěte (dětí) kdežto rozchodu nesezdaného páru praktick nic nebrání, prava dětí se musí šetřit až ex post a patrně to bude složitější.

0/0
15.12.2015 21:09

M84i31c52h88a47l 65J14a59r63o38š 7164900832945

Ani jsem to moc daleko nečetl, soudních pindů jsem si už užil hodně. Co soudkyně, to originální výklad práva.

Samozřejmě, že manželství je NIC. Je vidět, kolik dětí vzešlo z manželství a kolik jich v úplné rodině během dětství zůstalo.

+1/−2
15.12.2015 19:58
Foto

K54a62t81k44a 44B27o14b18k17o65v63á 8296521659751

Zeptám se blbě, možná jsem to jen z článku nepochopila... Týká se to pouze situace, kdy dané dítě MÁ biologického otce zapsaného v rodném listu, nebo se to týká i situace, kdy otec v rodném listu dítěte zapsán NENÍ?

0/0
15.12.2015 19:48

M16i47l18o56š 90S65e81t16í17k 3589139604680

Nejsem právník, ale řekl bych, že pokud otec dítěte v rodném listu zapsán není, asi nic nebude bránit tomu, aby matka svého partnera coby otce nahlásila a do rodného listu nechala zapsat.

0/0
15.12.2015 22:06

P98e15t12r 33A46g34u25l35á60r 4957278550844

Pro mne je rodina tradice. Kulturní dědictví. Myslím, že je to jeden z nejlépe fungujících sociálních mechanismů na jaký lidé přišli. I proto je dost pevně ukotven v právních řádech po celé Zemi. I když už je dnes dost nabouraný. Fungující rodina, zde mám na mysli širokou rodinu - prarodiče, strýce, apod, dokáže vyřešit většinu problémů v rámci svého kruhu. Nikdo není nucen chodit si půjčovat peníze k lichvářům (banky, spořitelny, apod.). Nikdo nemusí hledat zaměstnání na volném trhu... apod.

+7/−3
15.12.2015 17:50

Ž76o24f86i34e 27H22r47o82c57h89o97v44á 7913398710553

Věřte, že pokud máte dobrou rodinu, lze takto fungovat i bez svatby. Děti jsou pro nás víc, než štempl od státu. I když se svatby úplně nezříkám, je mi to celkem jedno.

+10/−2
15.12.2015 17:55

L74u84c40i66e 44L18i12c63h39n81o28v49s49k55á 6519899107168

V době, kdy se kazde druhe manželství rozvádí je Vaše úvaha poněkud nepřipadná...

+6/−4
15.12.2015 17:59

P87e67t29r82a 40M89a22l84á 7511248141885

To že se lidé před svatbou nezamyslí je věc druhá. Vzít si někoho ze zbrklosti, protože "chci" a až pak se poznávat je hloupost. Kdyby lidé pořádně před sňatkem zauvažovali jestli opravdu svého partnera natolik znají a berou ho jaký je, bylo by těch rozvodů méně (neříkám že by se lidé nerozváděli vůbec).

A brát si někoho s tím, že mám šanci 50% na rozchod, to bych do toho nešla a do dítěte už vůbec ne.

+1/0
15.12.2015 18:50
Foto

M54a94r52t79i85n 20B85r88a49u67n 2224337931459

Osobně znám pár, který spolu žil 16 let. Pak se vzali a za rok došlo k rozvodu.

0/0
15.12.2015 19:00

M93i97c43h11a48l 17J43a84r50o14š 7364900542495

Asi se brali zbrkle :-)

0/0
15.12.2015 21:04

A53n59n65a 86T58v50a37r33ů95ž69k69o40v13á 4211656305558

Ono to dítě je často dříve než nové boty. Stoprocentně však souhlasím s tím, že srovnávat manželství s konkubinátem je zvrhlost.

0/0
15.12.2015 19:37
Foto

K95a87t94k95a 24B51o49b75k95o54v68á 8536481529931

To je, protože tenhle "konkubinát" je opravdu mnohdy o hodně pevnější, než ono oslavované manželství ;-);-D

0/0
15.12.2015 19:59

P72e41t17r 13A32g28u30l57á39r 4137598530394

V čem konkrétně? To, že se rozvádí každé druhé manželství u nás ještě neznamená, že je to v pořádku, ani že je to celosvětový trend a už vůbec ne, že je to dobře. Němcům a po nich později komunistům se podařilo v naší kotlině naprosto zpřetrhat rodinné vazby a úctu k tradici a odkazu prarodičů. Zmizely rodinné firmy, zmizel majetek. A spousta rodin byla rozprášena. Dnes mají děti pocit, že když si mohou dojít do banky pro kartu, se kterou si mohou chvíli kupovat co chtějí, jsou nezávislí a nepotřebují rodinu. Ale to je cesta do pekla. Stejně následné problémy řeší celá rodina. Kdyby byli od začátku trošku pokorní a přijali fakt, že se mají ještě dost co učit a že jim rodina pomůže, bylo by méně neštěstí. Ono už jenom to, že někdo jde za otcem nebo strýcem a řekne mu - Mohl by jsi mi půjčit tolik na to a to - buduje rodinné vazby. Samozřejmě pouze v případě, že je dobrá vůle na obou stranách a nejedná se o podvod.

+1/0
15.12.2015 20:21

A21d62a94m 68V78l57k 7263754740678

Němcům - to myslíte jako protektorát ? Tech 5 let ? To jste fakt vtipálek. Navíc se za valky rodiny jeste více utužily.

0/0
16.12.2015 5:57

M75i75c28h30a32l 44J86a35r22o78š 7184670922315

Celý ten jeho příspěvek byl dobrý výplod, rodina v něm má plnit hlavně roli záložny.

0/0
16.12.2015 7:24
Foto

K49a33t89k23a 89B16o91b14k81o84v23á 8206571489901

Nemám ráda "mínusy", raději vždycky vyjádřím svůj názor slovy, ale tady mi cukala ruka...

Manželství není přirozeností, přirozeností dvou tvorů libovolného pohlaví je partnerství a institut manželství nedává onomu partnerství automaticky šanci na "život".

Upřímně, vdávat se nehodlám. Můj chlap je naštěstí stejného názoru, jsme spolu jedenáct let, překonali jsme spolu leckteré překážky, které by jiný vztah nejspíš rozbily, a štempl by tuto situaci nijak neposvětil. Faktem pro mě zůstává, že pokud se mnou onen člověk žije i přes to, že nemá "po právní stránce snadnou únikovou cestu", tedy rozvod, který bývá jasně daným rozhodnutím, na rozdíl od "dohody", má u mě mnohem větší důvěru, než kdybych bývala žila (a nejen já, ale i on) s vědomím, že je se mnou jen proto, že mu to "přikazuje" nějaký papír... Just IMHO ;-)

+2/0
15.12.2015 19:57

M53i55c65h42a45l 56P52a12u37l17í68č71e27k 2273385175525

Lidi, nedá mi to, ale musím na to upozornit. Ano, na jednu stranu lze samozřejmě (technicky) realizovat vztah lidí a výchovu dětí prakticky jakýmkoliv způsobem. Sezdaní, nesezdaní, homo-páry, hetero-páry, skupiny 3 a více osob, monogamie, polygamie..., je to vlastně jedno a prakticky jakýkoliv ze způsobů může fungovat, to jak fungujeme teď je jen tradice a společenský úzus, klidně to může fungovat jinak. Ale uvědomme si jinou věc. Dnešní doba je charakteristická rozbíjením institucí. Při pohledu kolem sebe vidíme, co všechno, co dříve představovalo určitou hodnotu, je dnes tendence rozložit - ať už je to národnost, etnicita, vlastenectví, nacionalismus, patriotismus, svrchovanost zemí, vláda, státní úřady, policie, soudnictví, školský systém, tradiční rodina, pevný pracovní kolektiv atd. - prostě je doba krize institucí. Je to snaha zpřetrhat veškeré pevné vazby lidí na cokoliv, aby člověk nebyl ničím svazován, zároveň ale s takovouto absolutní svobodou ztratí člověk půdu pod nohama, nikam nepatří, s ničím se neztotožňuje, nic pro něho nemá skutečnou hodnotu, na ničem mu nezáleží. A stává se tak velmi zranitelným a ovladatelným. Podobné procesy byly i ve starém Římě a předcházely pádu celé říše - viz např. zde oblíbené http://freeglobe.parlamentnilisty.cz/Articles/2822-prectete-si-jak-edward-gibbon-v-roce-1775-popsal-zanik-civilizace.aspx. Zamysleme se, jestli také chceme jako civilizace skončit. Takto nenápadně, jako např. rozkládáním základních principů rodiny to začíná, nenápadně, ale je to prostě vykročení tímto směrem...

+7/−5
15.12.2015 17:26

Ž69o73f28i55e 66H13r84o67c74h70o92v42á 7163218850483

Co když ten člověk žije naprosto spořádaným, příkladným životem, i bez té vaší instituce? A co když pro něj, má ten vztah větší cenu, právě proto, že je v něm cítit „příchuť“ té svobody?

+3/−2
15.12.2015 17:31

P44e67t32r 51A34g56u74l96á31r 4627158310434

Jeden člověk se němůže nikdy o dítě, natož o děti, postarat tak, jako dvojice, nebo větší skupina lidí. Představte si dvouleté dítě a "svobodného single" rodiče, který je nemocný. V klasickém modelu rodiny jej v 99% případů zastoupí partner. Pokud je člověk single, má veliký problém. Tím myslím to dítě, samozřejmě.

+2/−2
15.12.2015 17:41

Ž74o86f53i77e 70H50r83o29c45h86o51v80á 7733698840583

My jsme ale dva. Už 22 let. Děti mají děti několik babiček, děděčků a ostatních... Jen nejsme manželé.

+1/0
15.12.2015 17:47

P95e81t33r 82A58g15u65l27á22r 4977318340144

Promiňte, z příspěvku to nebylo patrné.

0/0
15.12.2015 17:52

A62n34n10a 83T49v63a45r69ů12ž28k97o80v79á 4701606855888

Pokud Vám nevadí, že jste cizím člověkem v cizí rodině, je to na Vás.

0/−1
15.12.2015 19:40

M47a61r42i18a49n 20K90r37a47l 6224522374847

Dovoluji si tvrdit, ze jestli je nekdo cizi nebo ne neni nijak ovlivneno tim, jestli ma dvojce smlouvo se statem nebo ne.

+2/0
15.12.2015 19:45

A97n21n82a 53T27v49a69r11ů18ž15k83o35v79á 4151836775348

Není to smlouva se státem. Stát pouze potvrzuje smlouvu mezi snoubenci.

+1/−2
15.12.2015 20:05

M93a66r35i19a83n 71K71r89a23l 6244192554127

Takze bez tohoto stvrzeni se prakticky mezi partnery meni co?

+1/0
15.12.2015 20:18

A51n92n41a 27T29v86a97r36ů52ž20k26o86v38á 4561576815698

Teoreticky jsou to cizí lidé, proto třeba nemají mezi sebou žádné vymahatelné závazky. Když dojde k nějaké tragédií, není třeba ani ten důchod.

+1/0
15.12.2015 21:04

M15a16r59i22a27n 85K11r74a24l 6484212624147

V tom mate pravdu, uz Vam rozumim. Z pohledu statu to jsou cizi lide, nehlede na to, jaky ten vztah mezi lidmi ve skutecnosti je.

+2/0
15.12.2015 21:22

M35a59r55i16a62n 90K92r62a84l 6964792964517

A stale si myslim, ze to smlouva se statem je (tak mi to i vysvetlila urednice pri samotnem obradu), protoze pokud to neni smlouva se statem, pak bych nemusel tuto smlouvu uzavirat pred starostou nebo jinym urednikem, podobne, jako u jinych smluv mezi 2ma subjekty.

Druha varianta, ktera pripousti moznost, ze se o smlouvu se statem nejedna je, ze jde o pouhy rudiment feudalni doby, kdy vrchnost davala nevolnikum svoleni ke snatku. Ostatne, v roce 2015 by to bylo jeste mene pripustna varianta.

+1/0
15.12.2015 20:23

A55n19n32a 54T25v23a17r53ů18ž12k95o88v34á 4171406515158

To, že to není žádná smlouva se státem je jasné z toho, že se sňatky mohou uzavírat i v kostele. Není třeba starosty.

0/−2
15.12.2015 20:34

M47a86r73i48a84n 65K41r31a92l 6664872164307

Ale k tomu je treba mit osvedceni vydane matricnim uradem.

+1/0
15.12.2015 20:41

A19n78n24a 75T39v91a52r68ů32ž96k54o60v26á 4571586275388

To asi ne, spíše se bude muset zapsat do matriky.

0/0
15.12.2015 21:08

M83a62r20i78a58n 92K33r13a70l 6524902324317

Nene, opravdu musite nejdriv zadat o osvedceni matriku a to pak predlozit oddavajicimu. Ten je pak po samotnem oddani povinnen dorucit protokol o oddani matrice.

0/0
15.12.2015 23:02

F56r29a46n87t91i26š73e57k 76M47o98r45a25v88e28c 8867674172

No cizí... jsem s přítelkyní 6 let a že bych si u ní v rodině připadal jako cizí, to fakt ne. Stejně tak moje rodina ji bere už jako svojí součást.

+1/0
15.12.2015 19:53

A81n13n64a 81T34v95a50r59ů85ž90k72o67v49á 4611456105508

Nejde o to, jak si připadáte, ale čím tam z právního hlediska jste.

0/0
15.12.2015 20:04

F35r23a37n64t42i53š79e16k 25M21o42r43a13v15e25c 8127444192

No z právního hlediska jsem sice cizí, ale i kdybych nebyl, tak na můj či jejich život to nebude mít absolutně žádný vliv (teď neberu v potaz vztah přímo s přítelkyní, ale pouze s rodiči, sestrou atd.)

0/0
15.12.2015 20:16

A29n66n73a 93T50v46a42r39ů81ž84k18o97v46á 4101246485918

Na ty vztahy manželství žádný vliv nemá. Jde však o právní závazky. Nikdy nevíte, co se může přihodit.

+1/0
15.12.2015 21:06

P73a39v52e48l 59K84u75t19i83n18a 9262824855572

Zkuste se na to podivat trochu jinak. Chcete žít be svatby? Pak tím zároveň říkáte: "Státe tady nemáš co dělat, my si to chceme dělat podle sebe." OK. Ale pak musíte akceptovat, že to stát bude respektovat a prostě se na vás vykašle. Chcete něco navíc jako je adopce? No tak to jste měli chtít i ten vztah podle pravidel...

Nejde o morálku, ale o smluvní postavení, kde je vidět hrubá nekonzistence. Svatba jako smlouva mezi lidmi a státem se mi nehodí, tak ji budu ignorovat. Ale adopce jako smlouva mezi lidmi a státem tu chci a tak ji požaduju.

A ústavní soud správně řekl: "Buď všechni nebo nic". Ono jde tu situaci vyřešit i bez adopce, ale je to mnohem větší pruda.

+7/0
15.12.2015 17:42

Ž65o14f51i26e 43H75r40o72c90h32o12v70á 7943968270733

Od státu jsme nikdy nic zadarmo nedostala, pracuju a platím daně. Přítel vydělává hodně, takže platí hodně na daních. Je vám to málo??

Přítelův otec je 5x rozvedený - předpokládám, že je pro vás lepším člověkem, než my...;-D

0/0
15.12.2015 17:49

P42a29v64e22l 50K71u91t69i68n81a 9972844655382

Utíkáte od pointy. Stát je garant smluvního práva v určitých oblastech. Ale pouze pokud je jaksi vpuštěn. Pokud ho v této oblasti nechcete, pak nemůžete namítat, že odmítl udělat jen polovinu práce.

Nesezdaní rodiče mohou použít balík smluv, které adopci právně nahradí. A budou to mít bez státní regulace. Ale pokud chtějí přesně a pouze adopci, tak musí splnit nějaké požadavky - např. svatbu. A tak je to správně. Buď všechno bez regulace nebo nic. Polovičatá řešení jsou vždycky problém, protože počítají s určitými výchozími podmínkami a mimo ně nefungují.

+3/0
15.12.2015 17:54

Ž25o56f95i36e 52H92r94o82c79h71o61v10á 7483298450883

Máme dvě děti, asi jsme se nepochopili.

Pokud jde o adopci, zřejmě je manželství aspoň nějakou jistotou...

+1/0
15.12.2015 17:59

M88i77l90o19š 74S95e28t72í16k 3929229814570

No dobře, jestli máte děti se svým přítelem, pak se vás celá tato kauza netýká, neboť předpokládám, že přítel je zároveň jako otec uveden v rodném listu dětí. Pak pochopitelně není důvod k jakékoliv adopci.

A manželství zase tak extra jistota není - dobře, tak se dva lidi vezmou, dítě adpotují a poté si projdou kolečkem rozvodových řízení a jsou zase jen "na hromádce". Vlk se nažere a koza zůstane celá. Jen to bude holt něco stát a úřední šiml si bude výskat.

0/0
15.12.2015 21:58

P61a77v54e17l 61K16u55t73i67n53a 9332784595482

Svoboda k čemu? K levnějšímu a jednoduššímu podrazu toho druhého? Nebo je to strach z podrazu toho druhého?

+2/0
15.12.2015 17:49

Ž91o59f50i33e 72H33r79o91c29h92o55v63á 7293388320303

To byste asi dělal vy, kdybyste nebyl manželem. Ono se rozvádět není asi tak jednoduché...;-D 22 let (od našich cca 19) spolu žijem a nechceme na tom nic měnit. Zřejmě jsme anomálie, jak zjišťuji z této diskuze...8-o

0/0
15.12.2015 17:52

P59a79v22e34l 28K93u16t92i86n22a 9882244305342

Vaši osobní zkušenost nepopírám. Ale statistika je prostě jiná. Namítnete, že polovina manželství se rozvádí. Ale u nesezdaných vztahů je rozpad mezi 2/3 a 3/4. Navíc je doba trvání nesezdaného svazku o dost kratší než u manželství. Proto stát v určitých oblastech nepovažuje tyto formy za právně rovnocenné.

+3/0
15.12.2015 18:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.