Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi neřeší, co je po smrti. Darovat orgán neodmítají, říká chirurg

V transplantacích orgánů patří Česko mezi nejúspěšnější státy Evropy. Důvodem je dobře nastavená legislativa, ale i postoje Čechů. „Naše společnost je velmi nakloněna dárcovství,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz transplantační chirurg Miloš Adamec. Posmrtné darování orgánu podle něj předem odmítá minimum lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

I26m40r25i45c32h 82S85u73c26h48a69r64s62k11ý 8426793225361

Já s tím nemám problém pokud to někomu zachrání život tak proč né. [>-]R^

+1/0
12.10.2015 17:58

L42a79d85a 29N15o93v68a98k 4222943597

Já s tim mám problém... Opravdu si nepřeji tvoje orgány...

0/−1
13.10.2015 1:23

V97á90c86l84a32v 37Č95e52r59m34á14k 4373730927524

Tak já osobně, kdybych byl po smrti schopen nějak vmínat, tak bych asi měl spíš radost z toho, že nějaký orgán, který je mi už k ničemu, někomu pomohl. Takže já se určitě bránit nebudu.

Ale stejně by to spíš chtělo nějaký pokok v biotechnologiích a nový orgán člověku prostě vypěstovat na míru kompatibilní s jeho imunitním systémem. Pravděpodobně je to možné.

+3/0
12.10.2015 9:58

J47i95ř26í 61K44r78p10a80t95a 2377988401213

Tak moment. Sice se ve článku píše,  že nemáme problém s darováním orgánů ale proč se nepíše o tom, že kdo výslovně neodmítne darovat, tak je automaticky dárce? Sice se to tam podobně píše ale dost obloukem, z čehož to vyzní jinak. Takže,  každý kdo zemře a předtím nedal nesouhlas přijde v případě potřeby o část orgánu. A to je panečku drzost na entou. Většina lidí nemá ani potuchy o tom, co s nimi po smrti bude a nikdo nikde o tom nic neříká,  asi záměrně. Protože tohle je byznys jako hrom. Neskutečný prachy v tom jsou. Nemám nic proti dárcovství, sám daruji krev ale dobrovolně...

0/−8
12.10.2015 9:03

K19a51t62e83ř73i78n65a 49S78e76d77l78á15č82k69o75v17á 3743588556210

Byznys? Neskutecny prachy? Kde, za co?

+3/0
12.10.2015 9:05

J50i30ř13í 94K42r25p29a89t16a 2887938381653

Vy si myslíte,  že to dělají zadarmo? Tak to jste naivní.  To jsou obrovské sumy za orgány,  ze kterých maximálně dle článku budete mít 5 000 na pohřeb.

0/−4
12.10.2015 9:09

P41a49v82l51í53n10a 24B85u97t26a49n83o64v73á 3264204298298

Asi byste mluvil jinak, kdybyste byl v pozici čekajícího příjemce, že?

+3/0
12.10.2015 10:44

A34n80t64o96n11í41n 79M78a45c50k 1298871691884

Pane Krpato, vy nejste žádný dárce ale vykutálený člověk, Jestliže vyjádřím přání aby po mé smrti byly použity vhodné orgány, tak to též dělám dobrovolně.A to co hlásáte za nesmysly o byznysu je na žalobu. Ale vy asi více potřebujete pomoc odborného lékaře, v hlavě vám to nějak drhne.;-O

+1/0
12.10.2015 19:39

B83ř76e26t37i35s34l32a14v 55Š96í63m32a 9854541572

Práve jste si precetl, jak to s darováním orgánu funguje, nic vám nebrání zapsat se do seznamu lidí, kterí s darováním nesouhlasí.

Jeste bych navrhl, aby byl takový seznam slouzil souvasne k tomu, komu cizí orgány netransplantovat.

+1/0
12.10.2015 10:55

J59i54ř72í 94K68r73p14a83t75a 2517808191723

Já nikde nevidím, , že bych psal, že jsem proti, jen jsem to uvedl na pravou míru,  neboť je článek jednosměrný kde se řekne A ale už ne B. Nehledě na to, kdybych byl sobec, tak ani tu krev, co jsem v mém komentáři napsal bych nechodil darovat. Si to minusujte jak je libo ale když už to dělají pro lidi, tak by k tomu mohl být i lepší přístup a nikoliv neinformovanost.

0/0
12.10.2015 11:21

B30ř77e45t77i37s78l94a79v 95Š10í82m92a 9944111762

Nelíbilo se vám, ze jste k necemu nucený a jak vidíte, resitelné to je.

Jinak - vás problém, ze nejste informovaný, tohle probehlo v médiích jiz mnohokrát.

0/0
12.10.2015 12:31

A19n10t46o19n93í33n 86S89á74d25l74í29k 7208729413603

Seznamy jsou k ničemu,je to velmi zdlouhavé,něco v nich najít i počítačem,bylo by to jistě velmi mnoho údajů.Máme tolik chytrých lidí,proč již někdo nevymyslel něco jednoduchého! Vydávají se nové občanské průkazy,pasy a jiné doklady včetně zdravotních kartiček,proč tam nejsou uvedeny skutečnosti tohoto tématu! Krevní skupina,DNA,vrozené indispozice,souhlas či nesouhlas s dárcovstvím a podobně,které by velmi rychle umožnili ošetřujiícímu personálu a na transplantační chirurgii rozhodnout! Zdlouhavé zjišťování se v okamžiku potřeby jeví jako hodně pomalé!

Jistě by nějaké etické problémy vyvstaly,ale od toho jsou ti chytří,aby je vyřešili!

0/0
12.10.2015 22:04

J83a52n 23H40u34b28e28n53ý 4580758622797

Ani po smrti nedáte lidem pokoj v tomhle státě?

+1/−3
12.10.2015 8:48

M57a72r22t75i78n 12K17ř66í51ž 9443102780967

A jak velký pokoj byste jako mrtvola potřeboval?

+9/0
12.10.2015 8:57

I89v54a 13K22r13i74s69t33o68f31o19v51á 7875453832802

6x5 metrů, možná... ;-)

0/0
12.10.2015 14:25

M28i64c45h56a34l 20K26r51e61j52č40a 5698336936413

Ja mysli, ze by stacil 0,6x2m. A v lepsim pripade kruh o prumeru 15-20cm. ;-)

0/0
12.10.2015 14:47

M18i22c61h36a38l 72K50r45e71j87č19a 5348146906663

A ted jeste od viry k moralnimu rozmeru. Vsichni ti, kteri takto v podstate odmitaji pomoc bliznim svym (navic kdy je to vubec nic nestoji), by meli zvazit zda spolecne s nesouhlasem o darovani organu zaroven nepodepsat i nesouhlas s transplantaci cizich organu jim - tedy i pres moznost zachrany zivota.

Tedy pokud nechteji ztratit tvar a vypadat jako "vyzirkove", kteri by brali, ale davat, to ne.

+7/0
12.10.2015 8:29

K37a24t70e81ř69i25n44a 43S50e65d43l86á69č51k32o39v63á 3443378766420

Zcela s vami souhlasim - nechces dat, nedostanes. Me je uplne sumak co se s mym telem po smrti stane a pokud by to nekomu pomohlo, tak at si vemou co potrebuji.

+2/0
12.10.2015 9:02

M74a83r56t52i54n24a 98T83r45o11j91a47n70o85v12á 5543618215

Mně by to samo o sobě nijak zvlášť nevadilo. Ale kdo mi zaručí, že moje orgány nakonec neprodlouží život nějakýmu zmetkovi, kterýmu to umožní dál škodit?

+1/−2
12.10.2015 8:18

K71a92t76e27ř85i71n38a 62S74e30d65l79á69č69k62o88v93á 3493868346270

To je jako s darcovstvim krve...taky ta krev muze pomoci jak rikate zmetkovi. Kdyby takto uvazovali vsichni, tak nebude dost krve pro vsechny.

+2/0
12.10.2015 9:04
Foto

P69e29t44r 65P29r42o94c31h79á45z36k19a 3812256152494

Smrtí vše končí.Nic jako posmrtný život neexistuje, ale to neznamená, že bych chtěl někomu upírat víru v to věřit. S mým tělem ať si po mé smrti děláí kdo chce co chce. Pokud jeho zdevastované části někomu ještě pomohou tak je to v pořádku.Pokud ne, tak se promění v popel rozfoukaný ve větru v místech, které jsem měl rád.Ale i kdyby skončil v zimě na chodníku bude mi to stejně jedno.

+2/−2
12.10.2015 5:58

I96v65a 70K79r26i61s33t63o79f31o31v77á 7175953172142

Kde berete jistotu, že posmrtný život neexistuje? Nikdo to neví... Ovšem s naším fyzickým tělem by to opravdu nemělo nic společného. :-P

+2/−1
12.10.2015 6:18

Š74á85r53k32a 57S82t30a52ň95k67o52v50á 9293525609869

Co když opravdu existuje život po životě? Lidi pečují o svojí schránku, ale na duši už se většinou kašle!

+2/0
12.10.2015 7:42
Foto

P47e83t54r 51P30r63o46c53h67á20z11k48a 3212726532714

Jistotu, stejně jako to, že něco po smrti existuje nemá nikdo.Ale materialismus ve mě a atheismus praví, že nic není.Kdyby náhodou bylo, tak jsem se spletl, ale vzhledem k tomu, že být něco jako posmrtný život, dávno by se to dostalo ven a rozkecalo......:-)

0/0
12.10.2015 17:34

I49r28e14n16a 38P60l27a49c82h49e37t29k92o79v23á 1606774706890

po smrti je klid od slozenek ;-)

+2/0
12.10.2015 1:44

M69a22r62k 62P53o32k17o77r88n72y 8284138837933

Neni, neb ceska vlada prave prisla na zpusob, jak vas oskubat i po smrti. Platit budete dale...

+1/0
12.10.2015 3:22

O98n77d79ř34e55j 80F18i32g37u11r47a 5249199348748

Trochu nerozumim tomu, proc do toho tahate viru. Je to celkem usmevne. Clovek neni nic vic nez shluk bunek, ktere spolu koexistuji a tvori tak fyzicky jedince. To s cim komunikujete jak verbalne tak neverbalne je to, co se deje v mozku. Bavite se s myslenim jedince. Proc myslite, ze se ceka na mozkovou smrt a neceka se na to az vas jakykoli buh, a jako ze jich podle ruznych narodu existuje hodne, vypne. Kazdy clovek je samostatna jednotka, nerizena nejakym serverem, tedy bohem. A neblbnete, darujte organy po sve smrti. Fakt vam vase telo bude k nicemu kdyz vam zemre mozek a tudiz se vypne Vase mysleni. Lepsi darovat, nez nechat zplesnivet.

+5/−1
12.10.2015 1:08

K39r87y87š42t12o62f 12M36á64c51h62a 6167534487601

dala by se tu rozvést debata o tom že transplantace je proti přírodě, Bohu, atd atd atd.... což je pravda, ale pokud už to musí být tak samozřejmě předpokládaný souhlas není nic moc etického. samozřejmě, šetří to pozůstalé a zachraňuje to životy což je dobré, ale člověk by měl mít právo se rozhodnout co se s jeho tělem bude dít po smrti, i když už mu to v tu chvíli "bude jedno". někomu nevadí že ho po smrti vyberou na díly jako vrak, ale někdo chce odpočívat v pokoji a "v celku" ať už z jakéhokoliv důvodu. kdo chce pomoct ať se přihlásí, a ne naopak...

+1/−8
12.10.2015 0:12

M19i30c34h44a98l 80K44r80e53j24č19a 5608896356603

Asi jste spatne cetl. Mate moznost svuj souhlas odvolat. Kdo se o to co zminujete zajima, ten si jiste dohleda i tuto moznost. A ten komu je to jedno si to dohledat nepotrebuje.

+5/0
12.10.2015 0:16

K15r17y96š53t24o42f 40M24á50c91h45a 6757524687141

tak oprava: aniž by musel složitě odvolávat souhlas a obcházet tuhle past :)

+1/0
12.10.2015 0:18

M27i11c77h87a50l 37K92r83e88j74č58a 5528176886863

Ale ono to zas az tak slozite neni. A hlavne to vychazi vstric vetsine - jak vyplyva z povidani vetsina cechu nema s darovanim problem. Ovsem kdyby museli nejak resit schvalovani, tak se na to radeji vykaslou. Zakon tim vychazi vstric vetsine a zaroven neomezuje nijak razantne skupinu nesouhlasicich - vyjadrit nesouhlas jiste neni tak obtizne jako si hlidat ci podat danove priznani. A rekl bych, ze i zadost o vydani OP bude narocnejsi. To uz by clovek, kteremu na jeho tele zalezi i po smrti mohl prekousnout. Ale samozrejme chapu jak to myslite...

+5/0
12.10.2015 0:24

V53a50c46l39a89v 57M98e55d94e46k 5761892195935

ono z toho odpočívání vcelku moc nebude. Rozklad začíná v řádu hodin.A on i ten chlaďák, co ho zpomaluje, je tak trocho proti přírodě.

+3/0
12.10.2015 0:23

R16o44b68e37r84t 19J90a59n21u46l19í76k 3235239644481

Já jsem proti, možná z důvodů hele asi ho nezachráníme i když ta šance je tak radši ho dáme na orgány, no a když člověk podepíše nesouhlas tak zase,...hele ta svině radši ho necháme ....cípnout je to těžké. Když bych opravdu věděl, že to mám spočítané tak dám vše ale poku by byla i malá naděje tak jsem proti!

+1/−9
11.10.2015 23:59

M83a86r17t61i14n 91P35r15o38s24t69ý 9120313920149

Po smrti jste mrtvy... Je Vam jedno, zda mate malou nebo velkou sanci, vetsinou uz nebudete mit zadnou . V

+6/0
12.10.2015 0:08

J60i13ř74í 93L68i23n83h78a13r77t 3615894351916

Stejně jako 90% Čechů nesouhlasí s katolícistickými prostitucemi, tak stejný počet souhlasí s dárcovstvím orgánů po vlastní smrti..

Proherní videoautomaty prosadil Prosebevykalousek©Já jako ministr nevím kolikrát financí na cestě k prosazení za každou cenu církevních (katolícistických obzvlášť) prostitucí.. Zbabělec Václav II. měl z čehosi máslo na hlavě, tak katolícistické prostituce umožnil..

Pravý katolícista svůj orgán nedá (a nevěřícímu obzvláť).. Ještěže je jich tak málo..

0/−8
11.10.2015 23:25

M79a79r84t42i39n 96P92r12o11s41t12ý 9510423310569

Panecku, tolik zloby a zasti v jedinem prispevku. Vas zivot musi byt hodne zurivy, pane "©Já"

0/0
12.10.2015 0:06

M94i31c56h88a53l 15K26r20e47j69č79a 5698126386573

Uz me skoro neprekvapuje, ze tak intenzivni zasti a netoleranci se projevuji predevsim ti, kteri se jinak zastituji svym krestanskym myslenim.

0/0
12.10.2015 0:19

M36a40r44t79i45n 43M88a27l88i62n16d67a 9101721622651

Existují studie, že ateisté častěji darují orgány než věřící. A česko je poměrně dost ateistická země. To může být taky jeden z faktorů.

+7/0
11.10.2015 23:04

J71i50ř57í 56K81o39s 4432455485745

Jak potom vysvětlíte, že tvrdě katolické Španělsko je před námi? (Podotýkám, že jsem taky ateista.)

+1/0
12.10.2015 11:45

P63e73t93r 69H27a33r98i72p82r75a21s97a50d 20H61a41j38i10č 8893970574207

Trochu nechápu, proč by člověk, který řeší co je po smrti, měl mít jiný přístup, než člověk, který to neřeší. Pokud to měla být narážka na víru v Boha, tak většína věřících se staví k mrtvému tělu jako k něčemu, co má pro další duchovní cestu pramalý význam nebo je spíše na obtíž, . A naopak je spousta ateistů, kteří tělo po smrti považují za něco důležitého.

+3/0
11.10.2015 22:46

M74a17r23t97i61n 80P10r53o10s10t43ý 9960673350539

ten nadpis je strasne zavadejici.. Ono to znamena neco jineho, nez viru v posmrtny zivot. Z kontextu clanku vyplyne, ze nase legislativa dovoluje vzit mrtvym organy, pokud se pred smrti nevyslovili jinak. A to "nereseni veci po smrti" hraje do karet tomu, ze Vas pak mohou rozebrat, protoze jste pred smrti neresil, co s vasim telem po smrti udelaji.

+4/0
11.10.2015 22:50

M93i92c88h43a10l 10K78r89e59j52č16a 5468306976143

no a?

+1/0
12.10.2015 0:26

M45a57r76t15i63n 29P62r14o35s47t91ý 9820313200969

no shit.

0/0
12.10.2015 0:28

J16i23ř92í 16H84o16r96á19k 2243190730376

At si vezmou co potrebuji, rad zachranim zivot alespon takto!

+11/0
11.10.2015 22:08

V32e47r18o73n63i33k12a 95H97u48b90á29č88k73o40v84á 3186625176955

Tak vcelku jsem přesvědčená o tom, že ať už se po smrti děje cokoliv, pozemské tělo k tomu určitě potřebovat nebudu a tudíž pak nemám problém s tím své orgány darovat.

+21/0
11.10.2015 21:54

M68a49r55t98i33n 36P91r29o39s59t67ý 9900543550349

krasne napsano - ocenuji.

+1/0
11.10.2015 22:58

J80a86k38u27b 28K97o17r11e18c 6734120851943

Podle mě hlavním "problémem" je ta fikce souhlasu. Ale pokud to pomáhá, asi není co řešit.

0/0
11.10.2015 21:44

R41a66d33o15m56í66r 41P63e96š62o74r39n95a 3209766679886

Ochotného dárce miluje Bůh. Po smrti není skutečně už co řešit. Vaše tělo se rozpadne nazpět v prach, pokud Vaše tělo pohřbí na hřbitově anebo Vás spálí, takže použít orgán pro druhého, aby mohl žít, předtím, než se toto stane, je dar.

 Nicméně, když zemřete, tak kromě toho, že Vaše tělo se rozpadne na prach dřív nebo později, tak Váš duch v tomto okamžiku se oddělí od Vašeho těla, ať tomu věříte nebo ne, a navrátí se k Otci všech duchů, Boha všech světel, u kterého není žádné proměny, který přebývá v nepřístupném zářivém světle. A pak budete souzeni Bohem ve Vašem duchu podle Vašich skutků a bez Krista odsouzeni k věčné záhubě, a Ti kteří uvěřili ve jméno Jeho Syna Ježíše, dostanou nová těla, oslavená těla, která nebudou už dále podléhat zákonu smrti, a budou se Svým Bohem v nebi na věky. Můžete tvrdit ted ve Vašem těle, že před narozením nebylo nic a po smrti nebude nic. Chtěl bych Vás trochu opravit. před narozením není skutečně nic, protože neexistujete. Chci Vás ujistit že nikdo se na svět nerodí náhodou, nejste výplod přírody, ve které vyhrajete loterii z 16 000 000 spermat náhodou, které pronikne do jediného vajíčka při početí v ženě, a jste to pak Vy. Bůh člověka stvořil na počátku po stvoření Země a zakódoval v něm všechny své atributy, kromě jediného, aby s Ním mohl žít na věky nezávisle bez Něho. Až zemřete, budete existovat, a bude to cítit a vidět a realita bude daleko hmatatelnější, než prožíváte ted na Zemi, protože Bůh je všudypřítomný a vševědoucí a všemocný. Vy nejste!! Jste Jeho obraz. To, ale kde skončíte pak určujete Vy tady na Zemi. Bůh dal každému člověku svobodnou vůli, v co bude věřitV.

0/−8
11.10.2015 21:19

P32e38t44r 28S15k13á31c33e88l 6764699429

Hned s první větou nesouhlasím, ostatní beru. Totiž když si přečtete knihu "Truchlivý" od J.A Komenského zjistíte, že není cílem života, aby se člověk pletl Bohu do jeho plánů. Např. na jedné straně se píše (jde o Jeho vzkaz člověku) :

   Chceš-li tedy být zachován, ukážu ti k tomu tuto dokonalou cestu:

Přestaň si vybírat, jaký by měl být tvůj osud nebo jaký by měl být osud jiných lidí na světě a nechej to na starost mně. Přestaň svým mozkem činit rozdíl mezi štěstím a neštěstím a pokládej za štěstí všechno, co pochází z mé ruky, byť by se jednalo i o žalář, šibenici, hranici apod. 

Takže jste na omylu, když se domníváte, že dárce Bůh miluje. 

Kde skončíme neurčujeme my, smyslem života totiž je poslechnout Jeho vůli. V tom máme svobodu, ale nikdy sami nic neurčujem. Máme jen volbu a následky si poneseme taky sami.

0/−7
11.10.2015 21:27

P54e89t59r 33S15k33á96c92e43l 6854979879

Pane Tintěro, možná je J.A.Komenský Váš neoblíbený autor. Pokuste se argumenty proti němu vyvrátit moje tvrzení. Dík.R^

0/−4
11.10.2015 21:34





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.