Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot American Airlines zemřel za letu. Nouzově přistál jeho kolega

Pasažéři letu American Airlines z Phoenixu do Bostonu v pondělí zažili nečekaně dramatické chvilky. Letoun musel nouzově přistát po tom, co přímo na palubě zemřel jeden z pilotů. Stroj na zem bezpečně dovedl druhý pilot. Při nouzovém manévru nebyl nikdo zraněn.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I69r64e23n69a 81P27l36a12c72h70e11t37k59o50v68á 3514424330577

Škoda,že neletěl uruguayský prezident

0/0
2.11.2015 7:29

P52e48t54r 32S29p81a11t56z33i85e17r30e15r 7254482925874

Bude to trochu mimo téma..ale jak se tu tak bavíte o letadlech bez pilotů, že možná někdy přijdou....k tomu se vyjádřit nemůžu, protože o tom nic moc nevím..ale autonomní kamiony na silnicích můžeme potkávat velice brzy....viz kamion v Nevadě kde takový již získal licenci..a v Německu Merecedes na tom pracuje...taky chtějí, aby kamiony mohli legálně sami jezdit....ještě pár let a nebude potřeba řidičů..:) http://www.securitymagazin.cz/technologie/autonomni-kamion-na-nemecke-a8-1404047592.html

0/0
6.10.2015 8:37

P15e45t24r 73O56b54r47l71í69k 2563215331743

Nechápu.Když byli několik desítek minut od cíle , proč tam nedoletěli? Nebo mají Amíci letiště tak blízko u sebe , že můžou přistát každou čtvrthodinu?

0/0
6.10.2015 8:16

J57a80k48u24b 81V98a25l41e92š 8870796707123

V podstatě ano. Pro ně je letadlo asi jako pro nás autobus.

0/0
6.10.2015 9:13

L26a64d49i95s22l20a57v 79M46i96k18a 1821959924164

Proč to pisálek vždycky  musí dramatizovat,? Ano je to neštěstí pro jeho rodinu blízké atd, ale není jediný důvod proč by nemělo přistání proběhnout standardně když je tam co.pilot.

+2/0
6.10.2015 6:03
Foto

M59i59l34a89n 32K57a37s36l 4810904429496

no od toho jsou tam dva

+3/0
6.10.2015 5:13

M76i56r21a 57L44o13v53e 3384810328734

Pilotovi bylo 57 let a mel nemocne srdicko. Od roku 2006 mel bypass, dneska zemrel na infarkt.

0/0
6.10.2015 3:41

M43a10g75d94a 21K83a40t40z85o15v18á 9806431629888

Myslela jsem, že smějí létat jen do padesátky? Nebo to platilo jen u nás? Nevím, ptám se, znala jsem jen jednoho pilota a ten musel v padesáti jít do důchodu.

+1/0
6.10.2015 5:12

S47t53a87n38d67a 14H78ř69i79b 2333342484737

Pokud vím toto omezení neplatí, pilot musí projít zdravotními prohlídkami...

+1/0
6.10.2015 6:18
Foto

J79a52n 63M34a37c85k 5907882562625

Tak jsem proletel ten clanek abych zjistil na co zemrel... a nic.

0/0
6.10.2015 1:50

P26e51t51r 60M56i44c67h74a77l 2930544641982

Tak rychle dělají soudní pitvu jedině  ve filmu.

+5/0
6.10.2015 1:57

M50i52r64a 68L64o40v94e 3704850458664

infarkt

0/0
6.10.2015 3:42

J59i42ř51í 83K53v57ě71š 1103906902711

Ale pánové, tady primárně nešlo o to, jestli letadlo dokáže přistát na autopilota, ale o to, jestli je ten autopilot natolik automatickej, že by s ním přistál i člověk, co nikdy nic nepilotoval. Neboli jestli by opravdu stačilo, aby do kabiny přišel nějaký pasažér a jen tak sám za pomoci věže či ŘLP přistál, což je to, co tady tvrdil pan Dadek a s čím já primárně nesouhlasil.

0/−4
6.10.2015 0:53

P86e26t52r 31M35i21c58h55a54l 2280254521232

Tak si přečti ještě jednou a pomalu, cos tu všechno napsal. Ono je to celkem v rozporu s tím, co píšeš tady.

+3/0
6.10.2015 1:10

R81i72c26h36a58r60d 90B39u16š83e10k 6249916836307

Ano, je natolik automatickej aby s nim pristal naprostej amater co bude mit pouze pomoc na radiu ze zeme... ve spojeni s autobreak systemem kterym je A320 vybavena to dokonce na ranveji samo zastavi... Pouze to netipne nakonec motory...

Znovu zopakuji, kdyz o necem vis absolutni prd, nedelej chytraka, protoze nakonec dopadnes presne naopak...

0/0
8.10.2015 18:07

R30i32c54h73a18r77d 64B47u26š42e14k 6839226396897

Ještě pro Jiřího Kvěše, instruktážní video kterak A320 pristava samo na autopilota...

https://www.youtube.com/watch?v=LIaMALJjOEc

+3/0
5.10.2015 23:56

J47o44s89e38f 11P80o41r45t50i40k 8987419804

A bude hůř. Důchodový věk se oddaluje.

0/0
5.10.2015 23:41

R41i52c17h43a37r37d 35B32u73š51e44k 6449266346107

nikoliv vsak pro piloty...

+1/0
5.10.2015 23:43

R92i54c76h77a98r25d 46B65u33š63e81k 6499886856147

jen pro rejpaly dodavam k autolandingu - samostatnemu pristani letadla...

Krom nutnosti aby letadlo a letiste bylo vybaveno prislusnou technologii jsou tam ruzna omezeni pro kazdy typ letadla...

Pro autoland je stanovena maximalni sila vetru ve vsech smerech (proti, bocni, zadni), a to same pri pristani s vypadlym motorem...

napr. B757 to ma 25 uzlu na protivitr, 25 uzlu na bocni vitr, 10 uzlu na vitr do ocasu...

Pri pristani na jeden motor jsou vsechny uvedene hodnoty na 5 uzlech...

Nekde dole pisu ze se pilot musi po touchdownu letadlo zastavit... Pokud je letadlo vybaveno autobreaking systemem tak samo i zastavi, po touchdownu vysune spoilery a nastavi obracec tahu

+5/0
5.10.2015 22:47

P43e18t45r 83M16i72c35h70a55l 2830144671732

Jsem zvědavý, za jak dlouho sem nějaký jantar napíše, že letadlo stejně na autopilota přistát sami neumí. ;-D

+4/0
5.10.2015 22:55

P92e55t92r 84V55i40n51t95r62l30í42k 3656934851

těch úskalí je víc než autopilot, jak jsem již psal, členy kabiny musí tvořit kapitán posádky a ko-pilot, tedy dva lidi protože jinak se ohrožení posádky velmi zvyšuje zejména možností náhlé indispozice jednoho z pilotů, a vidíme, že existují i případy, kdy pilot zkratkovitě zešílí a zabije celou posádku díky osobním problémům například při odchodu jednoho z pilotů z kabiny...

+1/0
5.10.2015 23:30

P82e78t54r 87M45i45c69h18a35l 2980424271362

To jistě, ale my jsme tu rozebírali konkrétně autopilota a jeho schopnost přistát samostatně, kterou tu někteří rádobymudrci zpochybňovali.

+2/0
6.10.2015 0:42

R67i82c30h92a94r57d 71R72e77i69g96l 9922577446173

stravovani prumerneho emericana, k snidani cheesburger a mala cola, k obedu bigmac a velka cola a k veceri heineken a pytel chipsu

+1/−11
5.10.2015 22:45

T79o86m13a28s 21D86r51a90j11s95a67j32t14l 9839297938510

To by me zajimalo, jestli jste tam byl, ze to tak s jistotou tvrdite.

0/0
5.10.2015 22:49

P38e14t83r 22M42i36c47h17a31l 2220154181572

No to je zase blábol. ;-D

+2/0
5.10.2015 22:52

T93o87m11á61š 37B47r94a24b15e48c 2258906295966

Klasickej multinick "vojtěch šefler" :-)

0/0
5.10.2015 23:23

P36e34t67r 87V57i75n54t64r52l59í94k 3466604651

ideální k tématu letadla a piloti... ;-D

+1/0
5.10.2015 23:32

M20i89r73a 46L82o52v11e 3794300528554

Tys byl kamo nejdal za humnama, co ty vis o Americanech?;-D;-D;-D

0/0
6.10.2015 3:16

P81e97t37r 32M65i67c30h22a39l 2200824631332

Pro chytrolíny:

"První automatické přistání dopravního letounu vykonal Trident 1 registrace G-ARPR na lince Paříž-Londýn Heathrow s posádkou pod velením kapitána Erica Poola dne 10.6.1965."

http://www.czechairliners.net/index.php/encyklopedie-letadel/180-hawker-siddeley-hs-121-trident.html

Samozřejmě podmínkou je odpovídající vybavení letiště. Dnešní dopravní letadla jsou autopilotem s touto možností vybavována standardně.

+3/0
5.10.2015 22:19

R56i42c12h39a44r50d 66B90u86š39e14k 6259736786187

krom letadla musi mit prislusne vybaveni i letiste... Nicmene velka letiste tuto podminku splnuji...

+2/0
5.10.2015 22:21

P75e94t55r 14M25i41c75h76a27l 2410864901732

No, to jsem ale psal ... :-)

0/0
5.10.2015 22:23

R33i30c54h36a35r49d 88B50u50š70e45k 6789846646937

sry, cetl jsem prilis rychle...;-D

0/0
5.10.2015 22:24

P68e32t16r 90M87i22c46h43a63l 2780484901792

V poho. :-)

Ale doplnil jsi, že je to standardem i na velkých letištích, to jsem vynechal a nějaký troubelín by se toho třeba mohl chytit.

+1/0
5.10.2015 22:27

M64i83c96h57a59l 91D66a65d83e76k 8893332888

Stejně se najdou chytrolíni jako třeba Kvěš, kteří budou tvrdit, že to není pravda ;-D

0/0
5.10.2015 22:35

R67i34c34h20a34r39d 76B80u18š94e35k 6959126616867

Nic si z nej nedelej.... Proste trouba co si mysli ze snedl salamounuv exkrement...

0/0
5.10.2015 22:36

P86e89t57r 85M58i19c84h65a73l 2870294911972

No tak určitěěě ... ;-D

0/0
5.10.2015 22:53

P38a83v54e26l 66Š97m53í21d 5192535548194

Tak na 50%. PRG má ILS III jen ve směru 24 co já vím.

0/0
5.10.2015 22:54

R24i97c55h88a71r60d 56B40u79š78e93k 6289136746797

ja psal velka letiste, ruzyne mezi ne nepatri... a i tak to na jedne draze ma...

0/0
5.10.2015 22:56

P81e68t59r 32M14i46c77h52a33l 2490184381142

Mám pocit, že na 06 se na PRG snad ani nepřistává.

0/0
6.10.2015 0:18

P17e74p77i46k 13U76h43e20r 6393766119368

No, zrovna dneska jo :)  24/06 je hlavni, 12/30 se používá jen někdy.

0/0
6.10.2015 13:15

P72a61v28e59l 89Š35m23í90d 5282705528584

1. S naším prodloužením odchodů do důchodu se stakovými situacemi budeme potkávat často.

2. Proč se to někdy nestane mě, aby přišla letuška do kabiny a neoznámila, že pilot zemřel a že hledá někoho, kdo umí řídit letadlo? ;-(

3. Ještě nevím, jestli bych to napáli do Chánova nebo do Kremlu:

+Chánov - Kreml - hlasujte :)

+3/−5
5.10.2015 22:06

P30e49t71r 45V55i31n48t63r32l51í33k 3146104561

Tohle je relevantní argument šéfovi Ryanairu, který by nejraději létal s jedním pilotem z důvodu ušetření nákladů během letu... Rv

+10/0
5.10.2015 21:59

S25e35i41d69l 52P90e58t95r 1401841595924

Časem k tomu nepochybně dojde. *

Ostatně ještě  začátkem 70. let byli v kokpitu velkých dopravních letadel většinou 4: 

2 piloti, navigátor/radiotelegrafista a "borťák" neboli palubní inženýr mající na starosti motory a další systémy letadla. 

Jak se technické systémy nejen samotných letadel ale i ŘLP, letišť či navigace   vyvíjely a  automatizovaly  je dnes valná většina moderních letounů již jen "dvoumužná".

Není proto jediný důvod se domnívat, že tento trend nebude nadále pokračovat až patrně ke zcela automatizovanému řízení letadel  ... 

-------------

* paralela k mašinfírům se též nabízí. Dnes lokomotivu/soupravu řídí jen jeden ačkoli ještě před pár desítkou let to bylo nemyslitelné ..

+1/0
5.10.2015 22:21

P43e23t94r 47M84i45c32h28a26l 2620144961642

Lokomotiva při neaktivitě strojvůdce sama zastaví. Ovšem onstalace tohoto systému do dopravních letadel by byla celkem hloupost.

+6/0
5.10.2015 22:25

S17e37i47d14l 30P37e23t58r 1421201865594

Je to jen otázka techniky, její spolehlivosti a  předpisů. Nic více.

Samozřejmě pro lokomotivu či loď je jiný level než pro letadlo ale v principu je to  totéž ..:-)

0/0
5.10.2015 22:36

P58e28t60r 10M33i19c86h84a62l 2870354671832

Problém je ještě jinde. Ono by už dnes šlo udělat nouzové ovládání letadla na dálku a v případě kolapsu jediného pilota na palubě převzít řízení ze země. Jenže tohle by samozřejmě hrozilo neoprávněným převzetím řízení a možností CFIT na dálku. Pak by musel být na palubě manuální override, ale ten by zase vyloučil v případě náhlého kolapsu bezpečné převzetí. Nemluvě o tom, že let i s předletovou přípravou trvá řádově nějakých 4 - 6 hodin, často jsou to lety zpáteční, kdy na krátkých tratích letí zpět stejná posádka. A to jeden člověk dělat jaksi nezvládne. A pak jsou tu takové malichernosti, jako že i piloti se musí napít, najíst a skočit si na toaletu. A kokpit prázdný zůstat nemůže.

Mimochodem, nedávno jsem na podobné téma četl nějaký článek a v podstatě uváděl obdobné důvody, proč se v letecké dopravě asi nedočkáme (a já říkám naštěstí) toho, že v kokpitu bude sedět jenom jeden pilot.

+2/0
6.10.2015 1:04

P66e86t81r 81V40i61n30t43r14l45í62k 3206914191

dva tam jsou z důvodu pomoci jeden druhému a právě z důvodu, že když by jeden selhal, tak zaskočí druhý, je nepravděpodobné, že by oba piloti zemřeli najednou, nevěřím, že k tomu v dohledné době dojde... jde o bezpečí cestujících...

+2/0
5.10.2015 23:23

S56e45i43d11l 12P17e87t36r 1271701285914

Nikoli.

Dva tam jsou v současnosti především proto, že jeden všechny systémy (resp. jejich kontrolu) zatím  není schopen ovládat sám a hlavně trvale po celou dobu letu (analogicky stejně jako před 40 lety na to museli být 3-4 lidé)

Nouzově samozřejmě ano (taky jsou na to cvičeni a přezkušováni). 

Právě proto je v postupech dáno, že pokud na letadlo zůstane pilot sám musí přistát na nejbližším pro daný typ letounu vhodném letišti (pokud vše jinak funguje nepraští s tím samozřejmě na nějakou opuštěnou vojenskou základnu kdesi v poušti)

Předpovídat otázku "dohlednosti doby" je vždy ošemetné ale při současném tempu pokroku technologií lze předpokládat, že doba "jednopilota" tu bude nejpozději za 20 let a plně automatizováno bude nejspíš cca do 40-50 roků ...

0/0
6.10.2015 0:05

L53u27c22i11e 28B12l78a29n63i50c41k76á 2115583659251

..tak je to smutné, ale právě pro takové náhlé příhody v letadle jsou 2 piloti....

+5/0
5.10.2015 21:57

P53e81t96r 88V41i10n40t48r28l86í32k 3606954391

nepochybně, naneštěstí tohle se může stát v jakékoliv fázi letu, horší by bylo, kdyby ho to chytlo během vzletu či přistání...

+2/0
5.10.2015 22:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.