Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pilot American Airlines zemřel za letu. Nouzově přistál jeho kolega

Pasažéři letu American Airlines z Phoenixu do Bostonu v pondělí zažili nečekaně dramatické chvilky. Letoun musel nouzově přistát po tom, co přímo na palubě zemřel jeden z pilotů. Stroj na zem bezpečně dovedl druhý pilot. Při nouzovém manévru nebyl nikdo zraněn.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I46r30e91n38a 87P83l44a80c11h10e94t36k30o78v66á 3664484140347

Škoda,že neletěl uruguayský prezident

0/0
2.11.2015 7:29

P85e50t95r 72S14p86a56t52z75i93e64r54e38r 7184592235624

Bude to trochu mimo téma..ale jak se tu tak bavíte o letadlech bez pilotů, že možná někdy přijdou....k tomu se vyjádřit nemůžu, protože o tom nic moc nevím..ale autonomní kamiony na silnicích můžeme potkávat velice brzy....viz kamion v Nevadě kde takový již získal licenci..a v Německu Merecedes na tom pracuje...taky chtějí, aby kamiony mohli legálně sami jezdit....ještě pár let a nebude potřeba řidičů..:) http://www.securitymagazin.cz/technologie/autonomni-kamion-na-nemecke-a8-1404047592.html

0/0
6.10.2015 8:37

P71e22t84r 31O69b28r95l12í70k 2153335961763

Nechápu.Když byli několik desítek minut od cíle , proč tam nedoletěli? Nebo mají Amíci letiště tak blízko u sebe , že můžou přistát každou čtvrthodinu?

0/0
6.10.2015 8:16

J95a64k82u96b 87V37a34l15e39š 8800906697173

V podstatě ano. Pro ně je letadlo asi jako pro nás autobus.

0/0
6.10.2015 9:13

L52a85d41i21s11l29a36v 54M17i84k85a 1471529954874

Proč to pisálek vždycky  musí dramatizovat,? Ano je to neštěstí pro jeho rodinu blízké atd, ale není jediný důvod proč by nemělo přistání proběhnout standardně když je tam co.pilot.

+2/0
6.10.2015 6:03
Foto

M17i89l15a35n 55K10a21s42l 4870654859316

no od toho jsou tam dva

+3/0
6.10.2015 5:13

M18i73r45a 98L93o25v84e 3764400588474

Pilotovi bylo 57 let a mel nemocne srdicko. Od roku 2006 mel bypass, dneska zemrel na infarkt.

0/0
6.10.2015 3:41

M34a50g59d59a 69K20a75t21z11o88v81á 9186501729118

Myslela jsem, že smějí létat jen do padesátky? Nebo to platilo jen u nás? Nevím, ptám se, znala jsem jen jednoho pilota a ten musel v padesáti jít do důchodu.

+1/0
6.10.2015 5:12

S30t77a22n62d49a 32H97ř20i50b 2483572804137

Pokud vím toto omezení neplatí, pilot musí projít zdravotními prohlídkami...

+1/0
6.10.2015 6:18
Foto

J82a15n 90M35a27c12k 5197772112205

Tak jsem proletel ten clanek abych zjistil na co zemrel... a nic.

0/0
6.10.2015 1:50

P83e45t37r 60M71i70c26h60a36l 2210914661742

Tak rychle dělají soudní pitvu jedině  ve filmu.

+5/0
6.10.2015 1:57

M94i75r17a 74L64o71v22e 3344590708754

infarkt

0/0
6.10.2015 3:42

J73i46ř83í 75K57v18ě51š 1573386562181

Ale pánové, tady primárně nešlo o to, jestli letadlo dokáže přistát na autopilota, ale o to, jestli je ten autopilot natolik automatickej, že by s ním přistál i člověk, co nikdy nic nepilotoval. Neboli jestli by opravdu stačilo, aby do kabiny přišel nějaký pasažér a jen tak sám za pomoci věže či ŘLP přistál, což je to, co tady tvrdil pan Dadek a s čím já primárně nesouhlasil.

0/−4
6.10.2015 0:53

P30e73t25r 27M76i97c83h60a36l 2800244621922

Tak si přečti ještě jednou a pomalu, cos tu všechno napsal. Ono je to celkem v rozporu s tím, co píšeš tady.

+3/0
6.10.2015 1:10

R29i73c50h92a29r75d 19B66u29š18e10k 6169606866307

Ano, je natolik automatickej aby s nim pristal naprostej amater co bude mit pouze pomoc na radiu ze zeme... ve spojeni s autobreak systemem kterym je A320 vybavena to dokonce na ranveji samo zastavi... Pouze to netipne nakonec motory...

Znovu zopakuji, kdyz o necem vis absolutni prd, nedelej chytraka, protoze nakonec dopadnes presne naopak...

0/0
8.10.2015 18:07

R59i55c20h71a45r30d 68B49u53š10e62k 6589276656467

Ještě pro Jiřího Kvěše, instruktážní video kterak A320 pristava samo na autopilota...

https://www.youtube.com/watch?v=LIaMALJjOEc

+3/0
5.10.2015 23:56

J87o15s79e38f 83P64o58r32t50i50k 8277989454

A bude hůř. Důchodový věk se oddaluje.

0/0
5.10.2015 23:41

R28i69c41h65a15r27d 88B91u11š10e56k 6619166106947

nikoliv vsak pro piloty...

+1/0
5.10.2015 23:43

R56i25c53h27a78r77d 57B11u80š78e49k 6889236106967

jen pro rejpaly dodavam k autolandingu - samostatnemu pristani letadla...

Krom nutnosti aby letadlo a letiste bylo vybaveno prislusnou technologii jsou tam ruzna omezeni pro kazdy typ letadla...

Pro autoland je stanovena maximalni sila vetru ve vsech smerech (proti, bocni, zadni), a to same pri pristani s vypadlym motorem...

napr. B757 to ma 25 uzlu na protivitr, 25 uzlu na bocni vitr, 10 uzlu na vitr do ocasu...

Pri pristani na jeden motor jsou vsechny uvedene hodnoty na 5 uzlech...

Nekde dole pisu ze se pilot musi po touchdownu letadlo zastavit... Pokud je letadlo vybaveno autobreaking systemem tak samo i zastavi, po touchdownu vysune spoilery a nastavi obracec tahu

+5/0
5.10.2015 22:47

P55e35t21r 56M22i35c98h89a52l 2650144771262

Jsem zvědavý, za jak dlouho sem nějaký jantar napíše, že letadlo stejně na autopilota přistát sami neumí. ;-D

+4/0
5.10.2015 22:55

P52e56t66r 95V51i73n91t37r21l97í67k 3936494901

těch úskalí je víc než autopilot, jak jsem již psal, členy kabiny musí tvořit kapitán posádky a ko-pilot, tedy dva lidi protože jinak se ohrožení posádky velmi zvyšuje zejména možností náhlé indispozice jednoho z pilotů, a vidíme, že existují i případy, kdy pilot zkratkovitě zešílí a zabije celou posádku díky osobním problémům například při odchodu jednoho z pilotů z kabiny...

+1/0
5.10.2015 23:30

P27e58t33r 62M97i10c57h54a40l 2590974671112

To jistě, ale my jsme tu rozebírali konkrétně autopilota a jeho schopnost přistát samostatně, kterou tu někteří rádobymudrci zpochybňovali.

+2/0
6.10.2015 0:42

R78i39c75h48a68r67d 46R45e92i14g88l 9762187236663

stravovani prumerneho emericana, k snidani cheesburger a mala cola, k obedu bigmac a velka cola a k veceri heineken a pytel chipsu

+1/−11
5.10.2015 22:45

T80o69m50a35s 52D82r87a89j88s58a93j38t67l 9209737938870

To by me zajimalo, jestli jste tam byl, ze to tak s jistotou tvrdite.

0/0
5.10.2015 22:49

P86e32t63r 80M22i39c58h18a32l 2490404731452

No to je zase blábol. ;-D

+2/0
5.10.2015 22:52

T86o58m28á37š 55B68r65a46b81e34c 2348276875376

Klasickej multinick "vojtěch šefler" :-)

0/0
5.10.2015 23:23

P38e73t70r 27V26i30n11t69r23l15í10k 3806274171

ideální k tématu letadla a piloti... ;-D

+1/0
5.10.2015 23:32

M75i61r64a 29L58o46v48e 3674590678244

Tys byl kamo nejdal za humnama, co ty vis o Americanech?;-D;-D;-D

0/0
6.10.2015 3:16

P79e22t56r 55M32i83c80h59a16l 2270504281732

Pro chytrolíny:

"První automatické přistání dopravního letounu vykonal Trident 1 registrace G-ARPR na lince Paříž-Londýn Heathrow s posádkou pod velením kapitána Erica Poola dne 10.6.1965."

http://www.czechairliners.net/index.php/encyklopedie-letadel/180-hawker-siddeley-hs-121-trident.html

Samozřejmě podmínkou je odpovídající vybavení letiště. Dnešní dopravní letadla jsou autopilotem s touto možností vybavována standardně.

+3/0
5.10.2015 22:19

R64i23c86h93a67r91d 81B48u44š80e40k 6109916346127

krom letadla musi mit prislusne vybaveni i letiste... Nicmene velka letiste tuto podminku splnuji...

+2/0
5.10.2015 22:21

P66e58t16r 73M85i49c34h87a33l 2710834911802

No, to jsem ale psal ... :-)

0/0
5.10.2015 22:23

R94i29c93h30a96r58d 23B95u78š21e29k 6749176866137

sry, cetl jsem prilis rychle...;-D

0/0
5.10.2015 22:24

P49e59t23r 91M48i60c25h32a95l 2780734611162

V poho. :-)

Ale doplnil jsi, že je to standardem i na velkých letištích, to jsem vynechal a nějaký troubelín by se toho třeba mohl chytit.

+1/0
5.10.2015 22:27

M44i30c96h56a63l 75D27a67d95e15k 8173462608

Stejně se najdou chytrolíni jako třeba Kvěš, kteří budou tvrdit, že to není pravda ;-D

0/0
5.10.2015 22:35

R56i59c88h69a22r67d 57B63u96š87e41k 6549986496567

Nic si z nej nedelej.... Proste trouba co si mysli ze snedl salamounuv exkrement...

0/0
5.10.2015 22:36

P24e63t75r 46M88i13c49h47a85l 2650104671322

No tak určitěěě ... ;-D

0/0
5.10.2015 22:53

P27a28v49e46l 37Š48m60í76d 5202545968454

Tak na 50%. PRG má ILS III jen ve směru 24 co já vím.

0/0
5.10.2015 22:54

R79i13c72h61a18r62d 81B62u24š53e25k 6319636896467

ja psal velka letiste, ruzyne mezi ne nepatri... a i tak to na jedne draze ma...

0/0
5.10.2015 22:56

P96e57t58r 26M52i15c69h85a57l 2510874581612

Mám pocit, že na 06 se na PRG snad ani nepřistává.

0/0
6.10.2015 0:18

P18e51p28i49k 10U53h69e68r 6953386249258

No, zrovna dneska jo :)  24/06 je hlavni, 12/30 se používá jen někdy.

0/0
6.10.2015 13:15

P84a17v27e49l 87Š22m53í50d 5872985808644

1. S naším prodloužením odchodů do důchodu se stakovými situacemi budeme potkávat často.

2. Proč se to někdy nestane mě, aby přišla letuška do kabiny a neoznámila, že pilot zemřel a že hledá někoho, kdo umí řídit letadlo? ;-(

3. Ještě nevím, jestli bych to napáli do Chánova nebo do Kremlu:

+Chánov - Kreml - hlasujte :)

+3/−5
5.10.2015 22:06

P22e61t66r 69V86i68n66t58r68l15í72k 3226684661

Tohle je relevantní argument šéfovi Ryanairu, který by nejraději létal s jedním pilotem z důvodu ušetření nákladů během letu... Rv

+10/0
5.10.2015 21:59

S70e69i34d68l 97P12e93t22r 1511541125314

Časem k tomu nepochybně dojde. *

Ostatně ještě  začátkem 70. let byli v kokpitu velkých dopravních letadel většinou 4: 

2 piloti, navigátor/radiotelegrafista a "borťák" neboli palubní inženýr mající na starosti motory a další systémy letadla. 

Jak se technické systémy nejen samotných letadel ale i ŘLP, letišť či navigace   vyvíjely a  automatizovaly  je dnes valná většina moderních letounů již jen "dvoumužná".

Není proto jediný důvod se domnívat, že tento trend nebude nadále pokračovat až patrně ke zcela automatizovanému řízení letadel  ... 

-------------

* paralela k mašinfírům se též nabízí. Dnes lokomotivu/soupravu řídí jen jeden ačkoli ještě před pár desítkou let to bylo nemyslitelné ..

+1/0
5.10.2015 22:21

P39e36t55r 13M81i68c24h73a12l 2630564541782

Lokomotiva při neaktivitě strojvůdce sama zastaví. Ovšem onstalace tohoto systému do dopravních letadel by byla celkem hloupost.

+6/0
5.10.2015 22:25

S46e68i80d45l 39P18e86t11r 1771701245554

Je to jen otázka techniky, její spolehlivosti a  předpisů. Nic více.

Samozřejmě pro lokomotivu či loď je jiný level než pro letadlo ale v principu je to  totéž ..:-)

0/0
5.10.2015 22:36

P68e89t61r 86M42i20c62h95a42l 2300164541522

Problém je ještě jinde. Ono by už dnes šlo udělat nouzové ovládání letadla na dálku a v případě kolapsu jediného pilota na palubě převzít řízení ze země. Jenže tohle by samozřejmě hrozilo neoprávněným převzetím řízení a možností CFIT na dálku. Pak by musel být na palubě manuální override, ale ten by zase vyloučil v případě náhlého kolapsu bezpečné převzetí. Nemluvě o tom, že let i s předletovou přípravou trvá řádově nějakých 4 - 6 hodin, často jsou to lety zpáteční, kdy na krátkých tratích letí zpět stejná posádka. A to jeden člověk dělat jaksi nezvládne. A pak jsou tu takové malichernosti, jako že i piloti se musí napít, najíst a skočit si na toaletu. A kokpit prázdný zůstat nemůže.

Mimochodem, nedávno jsem na podobné téma četl nějaký článek a v podstatě uváděl obdobné důvody, proč se v letecké dopravě asi nedočkáme (a já říkám naštěstí) toho, že v kokpitu bude sedět jenom jeden pilot.

+2/0
6.10.2015 1:04

P83e80t47r 34V75i22n54t80r70l26í70k 3806824221

dva tam jsou z důvodu pomoci jeden druhému a právě z důvodu, že když by jeden selhal, tak zaskočí druhý, je nepravděpodobné, že by oba piloti zemřeli najednou, nevěřím, že k tomu v dohledné době dojde... jde o bezpečí cestujících...

+2/0
5.10.2015 23:23

S14e26i66d42l 81P59e51t46r 1641661375864

Nikoli.

Dva tam jsou v současnosti především proto, že jeden všechny systémy (resp. jejich kontrolu) zatím  není schopen ovládat sám a hlavně trvale po celou dobu letu (analogicky stejně jako před 40 lety na to museli být 3-4 lidé)

Nouzově samozřejmě ano (taky jsou na to cvičeni a přezkušováni). 

Právě proto je v postupech dáno, že pokud na letadlo zůstane pilot sám musí přistát na nejbližším pro daný typ letounu vhodném letišti (pokud vše jinak funguje nepraští s tím samozřejmě na nějakou opuštěnou vojenskou základnu kdesi v poušti)

Předpovídat otázku "dohlednosti doby" je vždy ošemetné ale při současném tempu pokroku technologií lze předpokládat, že doba "jednopilota" tu bude nejpozději za 20 let a plně automatizováno bude nejspíš cca do 40-50 roků ...

0/0
6.10.2015 0:05

L11u90c55i94e 41B28l30a25n49i12c60k28á 2355633349101

..tak je to smutné, ale právě pro takové náhlé příhody v letadle jsou 2 piloti....

+5/0
5.10.2015 21:57

P87e72t82r 94V27i95n62t50r18l58í82k 3446494591

nepochybně, naneštěstí tohle se může stát v jakékoliv fázi letu, horší by bylo, kdyby ho to chytlo během vzletu či přistání...

+2/0
5.10.2015 22:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.