Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot American Airlines zemřel za letu. Nouzově přistál jeho kolega

Pasažéři letu American Airlines z Phoenixu do Bostonu v pondělí zažili nečekaně dramatické chvilky. Letoun musel nouzově přistát po tom, co přímo na palubě zemřel jeden z pilotů. Stroj na zem bezpečně dovedl druhý pilot. Při nouzovém manévru nebyl nikdo zraněn.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I46r85e86n60a 20P84l54a43c48h18e23t24k83o16v20á 1396594956550

Škoda,že neletěl uruguayský prezident

0/0
2.11.2015 7:29

P59e40t79r 76S37p72a74t44z88i27e82r67e71r 7354472605574

Bude to trochu mimo téma..ale jak se tu tak bavíte o letadlech bez pilotů, že možná někdy přijdou....k tomu se vyjádřit nemůžu, protože o tom nic moc nevím..ale autonomní kamiony na silnicích můžeme potkávat velice brzy....viz kamion v Nevadě kde takový již získal licenci..a v Německu Merecedes na tom pracuje...taky chtějí, aby kamiony mohli legálně sami jezdit....ještě pár let a nebude potřeba řidičů..:) http://www.securitymagazin.cz/technologie/autonomni-kamion-na-nemecke-a8-1404047592.html

0/0
6.10.2015 8:37

P67e56t73r 41O22b61r95l71í69k 2393965851613

Nechápu.Když byli několik desítek minut od cíle , proč tam nedoletěli? Nebo mají Amíci letiště tak blízko u sebe , že můžou přistát každou čtvrthodinu?

0/0
6.10.2015 8:16

J84a79k86u18b 76V25a71l50e96š 8430376277823

V podstatě ano. Pro ně je letadlo asi jako pro nás autobus.

0/0
6.10.2015 9:13

L18a10d56i64s56l36a42v 77M27i96k98a 1831889114814

Proč to pisálek vždycky  musí dramatizovat,? Ano je to neštěstí pro jeho rodinu blízké atd, ale není jediný důvod proč by nemělo přistání proběhnout standardně když je tam co.pilot.

+2/0
6.10.2015 6:03
Foto

M90i75l87a93n 57K79a49s66l 4950304379146

no od toho jsou tam dva

+3/0
6.10.2015 5:13

M33i40r83a 48L73o84v57e 3154690398914

Pilotovi bylo 57 let a mel nemocne srdicko. Od roku 2006 mel bypass, dneska zemrel na infarkt.

0/0
6.10.2015 3:41

M21a98g85d76a 94K77a15t27z11o37v76á 9926271929708

Myslela jsem, že smějí létat jen do padesátky? Nebo to platilo jen u nás? Nevím, ptám se, znala jsem jen jednoho pilota a ten musel v padesáti jít do důchodu.

+1/0
6.10.2015 5:12

S31t61a79n94d32a 33H71ř86i67b 2923692914397

Pokud vím toto omezení neplatí, pilot musí projít zdravotními prohlídkami...

+1/0
6.10.2015 6:18
Foto

J54a96n 88M81a14c97k 5917252512625

Tak jsem proletel ten clanek abych zjistil na co zemrel... a nic.

0/0
6.10.2015 1:50

P48e38t28r 36M20i20c61h19a32l 2680774611332

Tak rychle dělají soudní pitvu jedině  ve filmu.

+5/0
6.10.2015 1:57

M42i81r70a 97L51o17v55e 3324970888324

infarkt

0/0
6.10.2015 3:42

J22i12ř44í 60K51v63ě54š 1413126342691

Ale pánové, tady primárně nešlo o to, jestli letadlo dokáže přistát na autopilota, ale o to, jestli je ten autopilot natolik automatickej, že by s ním přistál i člověk, co nikdy nic nepilotoval. Neboli jestli by opravdu stačilo, aby do kabiny přišel nějaký pasažér a jen tak sám za pomoci věže či ŘLP přistál, což je to, co tady tvrdil pan Dadek a s čím já primárně nesouhlasil.

0/−4
6.10.2015 0:53

P83e69t24r 49M28i89c41h45a59l 2560824971472

Tak si přečti ještě jednou a pomalu, cos tu všechno napsal. Ono je to celkem v rozporu s tím, co píšeš tady.

+3/0
6.10.2015 1:10

R74i58c75h93a36r28d 49B46u93š67e84k 6559656306167

Ano, je natolik automatickej aby s nim pristal naprostej amater co bude mit pouze pomoc na radiu ze zeme... ve spojeni s autobreak systemem kterym je A320 vybavena to dokonce na ranveji samo zastavi... Pouze to netipne nakonec motory...

Znovu zopakuji, kdyz o necem vis absolutni prd, nedelej chytraka, protoze nakonec dopadnes presne naopak...

0/0
8.10.2015 18:07

R96i97c92h90a19r91d 63B79u66š15e56k 6979486986507

Ještě pro Jiřího Kvěše, instruktážní video kterak A320 pristava samo na autopilota...

https://www.youtube.com/watch?v=LIaMALJjOEc

+3/0
5.10.2015 23:56

J57o63s36e50f 33P32o24r18t47i44k 8487249274

A bude hůř. Důchodový věk se oddaluje.

0/0
5.10.2015 23:41

R49i17c52h29a95r49d 36B66u92š12e40k 6429276596367

nikoliv vsak pro piloty...

+1/0
5.10.2015 23:43

R93i85c70h84a19r53d 43B62u40š57e82k 6719576836747

jen pro rejpaly dodavam k autolandingu - samostatnemu pristani letadla...

Krom nutnosti aby letadlo a letiste bylo vybaveno prislusnou technologii jsou tam ruzna omezeni pro kazdy typ letadla...

Pro autoland je stanovena maximalni sila vetru ve vsech smerech (proti, bocni, zadni), a to same pri pristani s vypadlym motorem...

napr. B757 to ma 25 uzlu na protivitr, 25 uzlu na bocni vitr, 10 uzlu na vitr do ocasu...

Pri pristani na jeden motor jsou vsechny uvedene hodnoty na 5 uzlech...

Nekde dole pisu ze se pilot musi po touchdownu letadlo zastavit... Pokud je letadlo vybaveno autobreaking systemem tak samo i zastavi, po touchdownu vysune spoilery a nastavi obracec tahu

+5/0
5.10.2015 22:47

P50e11t49r 44M83i27c77h89a15l 2450684171402

Jsem zvědavý, za jak dlouho sem nějaký jantar napíše, že letadlo stejně na autopilota přistát sami neumí. ;-D

+4/0
5.10.2015 22:55

P14e98t55r 47V60i38n97t93r11l85í82k 3696664451

těch úskalí je víc než autopilot, jak jsem již psal, členy kabiny musí tvořit kapitán posádky a ko-pilot, tedy dva lidi protože jinak se ohrožení posádky velmi zvyšuje zejména možností náhlé indispozice jednoho z pilotů, a vidíme, že existují i případy, kdy pilot zkratkovitě zešílí a zabije celou posádku díky osobním problémům například při odchodu jednoho z pilotů z kabiny...

+1/0
5.10.2015 23:30

P93e44t31r 97M35i27c57h28a23l 2640364531892

To jistě, ale my jsme tu rozebírali konkrétně autopilota a jeho schopnost přistát samostatně, kterou tu někteří rádobymudrci zpochybňovali.

+2/0
6.10.2015 0:42

R35i77c39h80a19r96d 94R11e12i59g88l 9702717116153

stravovani prumerneho emericana, k snidani cheesburger a mala cola, k obedu bigmac a velka cola a k veceri heineken a pytel chipsu

+1/−11
5.10.2015 22:45

T83o65m54a98s 62D28r52a72j56s27a54j52t13l 9599197298690

To by me zajimalo, jestli jste tam byl, ze to tak s jistotou tvrdite.

0/0
5.10.2015 22:49

P31e56t87r 95M15i83c80h19a76l 2730324431252

No to je zase blábol. ;-D

+2/0
5.10.2015 22:52

T24o68m71á57š 65B94r22a63b96e72c 2798356355316

Klasickej multinick "vojtěch šefler" :-)

0/0
5.10.2015 23:23

P10e76t35r 79V54i71n91t64r86l30í94k 3166904321

ideální k tématu letadla a piloti... ;-D

+1/0
5.10.2015 23:32

M65i46r14a 82L11o97v61e 3594390498614

Tys byl kamo nejdal za humnama, co ty vis o Americanech?;-D;-D;-D

0/0
6.10.2015 3:16

P46e48t44r 94M35i86c28h79a14l 2350474841182

Pro chytrolíny:

"První automatické přistání dopravního letounu vykonal Trident 1 registrace G-ARPR na lince Paříž-Londýn Heathrow s posádkou pod velením kapitána Erica Poola dne 10.6.1965."

http://www.czechairliners.net/index.php/encyklopedie-letadel/180-hawker-siddeley-hs-121-trident.html

Samozřejmě podmínkou je odpovídající vybavení letiště. Dnešní dopravní letadla jsou autopilotem s touto možností vybavována standardně.

+3/0
5.10.2015 22:19

R44i22c29h17a76r48d 91B28u89š38e62k 6979216306947

krom letadla musi mit prislusne vybaveni i letiste... Nicmene velka letiste tuto podminku splnuji...

+2/0
5.10.2015 22:21

P85e68t63r 37M90i83c28h83a72l 2840824931572

No, to jsem ale psal ... :-)

0/0
5.10.2015 22:23

R31i81c87h53a27r96d 16B61u16š42e68k 6119856636357

sry, cetl jsem prilis rychle...;-D

0/0
5.10.2015 22:24

P28e48t19r 66M33i90c88h29a17l 2620214331602

V poho. :-)

Ale doplnil jsi, že je to standardem i na velkých letištích, to jsem vynechal a nějaký troubelín by se toho třeba mohl chytit.

+1/0
5.10.2015 22:27

M28i70c84h93a60l 47D11a92d32e10k 8913772618

Stejně se najdou chytrolíni jako třeba Kvěš, kteří budou tvrdit, že to není pravda ;-D

0/0
5.10.2015 22:35

R92i98c15h38a19r51d 74B61u60š81e95k 6639856946197

Nic si z nej nedelej.... Proste trouba co si mysli ze snedl salamounuv exkrement...

0/0
5.10.2015 22:36

P58e36t34r 55M21i21c10h67a40l 2740774851712

No tak určitěěě ... ;-D

0/0
5.10.2015 22:53

P56a66v55e20l 61Š93m80í46d 5542555118384

Tak na 50%. PRG má ILS III jen ve směru 24 co já vím.

0/0
5.10.2015 22:54

R36i96c41h75a74r45d 34B23u55š81e20k 6989336476857

ja psal velka letiste, ruzyne mezi ne nepatri... a i tak to na jedne draze ma...

0/0
5.10.2015 22:56

P24e23t43r 80M52i95c64h10a66l 2100584181402

Mám pocit, že na 06 se na PRG snad ani nepřistává.

0/0
6.10.2015 0:18

P92e80p31i38k 92U78h45e75r 6753546849928

No, zrovna dneska jo :)  24/06 je hlavni, 12/30 se používá jen někdy.

0/0
6.10.2015 13:15

P67a85v47e19l 79Š40m95í28d 5222385508894

1. S naším prodloužením odchodů do důchodu se stakovými situacemi budeme potkávat často.

2. Proč se to někdy nestane mě, aby přišla letuška do kabiny a neoznámila, že pilot zemřel a že hledá někoho, kdo umí řídit letadlo? ;-(

3. Ještě nevím, jestli bych to napáli do Chánova nebo do Kremlu:

+Chánov - Kreml - hlasujte :)

+3/−5
5.10.2015 22:06

P55e44t38r 77V88i10n81t93r23l94í29k 3756454441

Tohle je relevantní argument šéfovi Ryanairu, který by nejraději létal s jedním pilotem z důvodu ušetření nákladů během letu... Rv

+10/0
5.10.2015 21:59

S33e77i61d92l 56P37e94t71r 1711641675814

Časem k tomu nepochybně dojde. *

Ostatně ještě  začátkem 70. let byli v kokpitu velkých dopravních letadel většinou 4: 

2 piloti, navigátor/radiotelegrafista a "borťák" neboli palubní inženýr mající na starosti motory a další systémy letadla. 

Jak se technické systémy nejen samotných letadel ale i ŘLP, letišť či navigace   vyvíjely a  automatizovaly  je dnes valná většina moderních letounů již jen "dvoumužná".

Není proto jediný důvod se domnívat, že tento trend nebude nadále pokračovat až patrně ke zcela automatizovanému řízení letadel  ... 

-------------

* paralela k mašinfírům se též nabízí. Dnes lokomotivu/soupravu řídí jen jeden ačkoli ještě před pár desítkou let to bylo nemyslitelné ..

+1/0
5.10.2015 22:21

P53e71t17r 27M84i58c52h53a49l 2920964511622

Lokomotiva při neaktivitě strojvůdce sama zastaví. Ovšem onstalace tohoto systému do dopravních letadel by byla celkem hloupost.

+6/0
5.10.2015 22:25

S80e35i19d56l 32P61e68t56r 1851821685324

Je to jen otázka techniky, její spolehlivosti a  předpisů. Nic více.

Samozřejmě pro lokomotivu či loď je jiný level než pro letadlo ale v principu je to  totéž ..:-)

0/0
5.10.2015 22:36

P49e65t85r 32M72i90c65h69a70l 2240334511682

Problém je ještě jinde. Ono by už dnes šlo udělat nouzové ovládání letadla na dálku a v případě kolapsu jediného pilota na palubě převzít řízení ze země. Jenže tohle by samozřejmě hrozilo neoprávněným převzetím řízení a možností CFIT na dálku. Pak by musel být na palubě manuální override, ale ten by zase vyloučil v případě náhlého kolapsu bezpečné převzetí. Nemluvě o tom, že let i s předletovou přípravou trvá řádově nějakých 4 - 6 hodin, často jsou to lety zpáteční, kdy na krátkých tratích letí zpět stejná posádka. A to jeden člověk dělat jaksi nezvládne. A pak jsou tu takové malichernosti, jako že i piloti se musí napít, najíst a skočit si na toaletu. A kokpit prázdný zůstat nemůže.

Mimochodem, nedávno jsem na podobné téma četl nějaký článek a v podstatě uváděl obdobné důvody, proč se v letecké dopravě asi nedočkáme (a já říkám naštěstí) toho, že v kokpitu bude sedět jenom jeden pilot.

+2/0
6.10.2015 1:04

P55e36t78r 93V80i51n52t52r46l33í74k 3366254851

dva tam jsou z důvodu pomoci jeden druhému a právě z důvodu, že když by jeden selhal, tak zaskočí druhý, je nepravděpodobné, že by oba piloti zemřeli najednou, nevěřím, že k tomu v dohledné době dojde... jde o bezpečí cestujících...

+2/0
5.10.2015 23:23

S81e97i58d13l 15P31e94t21r 1661851835784

Nikoli.

Dva tam jsou v současnosti především proto, že jeden všechny systémy (resp. jejich kontrolu) zatím  není schopen ovládat sám a hlavně trvale po celou dobu letu (analogicky stejně jako před 40 lety na to museli být 3-4 lidé)

Nouzově samozřejmě ano (taky jsou na to cvičeni a přezkušováni). 

Právě proto je v postupech dáno, že pokud na letadlo zůstane pilot sám musí přistát na nejbližším pro daný typ letounu vhodném letišti (pokud vše jinak funguje nepraští s tím samozřejmě na nějakou opuštěnou vojenskou základnu kdesi v poušti)

Předpovídat otázku "dohlednosti doby" je vždy ošemetné ale při současném tempu pokroku technologií lze předpokládat, že doba "jednopilota" tu bude nejpozději za 20 let a plně automatizováno bude nejspíš cca do 40-50 roků ...

0/0
6.10.2015 0:05

L77u72c98i93e 35B97l40a61n50i20c25k13á 2495583939951

..tak je to smutné, ale právě pro takové náhlé příhody v letadle jsou 2 piloti....

+5/0
5.10.2015 21:57

P34e79t13r 33V24i87n60t47r74l12í66k 3656834761

nepochybně, naneštěstí tohle se může stát v jakékoliv fázi letu, horší by bylo, kdyby ho to chytlo během vzletu či přistání...

+2/0
5.10.2015 22:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.