Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot American Airlines zemřel za letu. Nouzově přistál jeho kolega

Pasažéři letu American Airlines z Phoenixu do Bostonu v pondělí zažili nečekaně dramatické chvilky. Letoun musel nouzově přistát po tom, co přímo na palubě zemřel jeden z pilotů. Stroj na zem bezpečně dovedl druhý pilot. Při nouzovém manévru nebyl nikdo zraněn.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I20r24e87n55a 50P58l11a36c51h41e31t29k51o42v66á 1966624216770

Škoda,že neletěl uruguayský prezident

0/0
2.11.2015 7:29

P29e89t63r 73S24p39a28t89z23i66e32r97e58r 7984592275534

Bude to trochu mimo téma..ale jak se tu tak bavíte o letadlech bez pilotů, že možná někdy přijdou....k tomu se vyjádřit nemůžu, protože o tom nic moc nevím..ale autonomní kamiony na silnicích můžeme potkávat velice brzy....viz kamion v Nevadě kde takový již získal licenci..a v Německu Merecedes na tom pracuje...taky chtějí, aby kamiony mohli legálně sami jezdit....ještě pár let a nebude potřeba řidičů..:) http://www.securitymagazin.cz/technologie/autonomni-kamion-na-nemecke-a8-1404047592.html

0/0
6.10.2015 8:37

P85e27t44r 83O79b54r46l81í29k 2763865161833

Nechápu.Když byli několik desítek minut od cíle , proč tam nedoletěli? Nebo mají Amíci letiště tak blízko u sebe , že můžou přistát každou čtvrthodinu?

0/0
6.10.2015 8:16

J38a12k29u35b 56V50a73l25e31š 8680876697283

V podstatě ano. Pro ně je letadlo asi jako pro nás autobus.

0/0
6.10.2015 9:13

L42a72d30i91s24l22a21v 44M76i92k49a 1441279914934

Proč to pisálek vždycky  musí dramatizovat,? Ano je to neštěstí pro jeho rodinu blízké atd, ale není jediný důvod proč by nemělo přistání proběhnout standardně když je tam co.pilot.

+2/0
6.10.2015 6:03
Foto

M62i41l83a39n 57K13a69s56l 4780334709136

no od toho jsou tam dva

+3/0
6.10.2015 5:13

M22i12r22a 25L90o84v27e 3484560568944

Pilotovi bylo 57 let a mel nemocne srdicko. Od roku 2006 mel bypass, dneska zemrel na infarkt.

0/0
6.10.2015 3:41

M90a70g96d83a 60K19a79t90z39o57v78á 9616891839578

Myslela jsem, že smějí létat jen do padesátky? Nebo to platilo jen u nás? Nevím, ptám se, znala jsem jen jednoho pilota a ten musel v padesáti jít do důchodu.

+1/0
6.10.2015 5:12

S22t25a72n25d50a 67H53ř19i98b 2423642764577

Pokud vím toto omezení neplatí, pilot musí projít zdravotními prohlídkami...

+1/0
6.10.2015 6:18
Foto

J59a98n 52M47a16c45k 5917682592295

Tak jsem proletel ten clanek abych zjistil na co zemrel... a nic.

0/0
6.10.2015 1:50

P18e47t97r 41M41i55c42h49a31l 2410434721122

Tak rychle dělají soudní pitvu jedině  ve filmu.

+5/0
6.10.2015 1:57

M75i40r15a 36L47o61v97e 3504950418324

infarkt

0/0
6.10.2015 3:42

J41i39ř15í 40K55v53ě91š 1883616952641

Ale pánové, tady primárně nešlo o to, jestli letadlo dokáže přistát na autopilota, ale o to, jestli je ten autopilot natolik automatickej, že by s ním přistál i člověk, co nikdy nic nepilotoval. Neboli jestli by opravdu stačilo, aby do kabiny přišel nějaký pasažér a jen tak sám za pomoci věže či ŘLP přistál, což je to, co tady tvrdil pan Dadek a s čím já primárně nesouhlasil.

0/−4
6.10.2015 0:53

P77e51t35r 21M62i65c91h42a45l 2240854961762

Tak si přečti ještě jednou a pomalu, cos tu všechno napsal. Ono je to celkem v rozporu s tím, co píšeš tady.

+3/0
6.10.2015 1:10

R19i53c16h61a77r21d 15B75u10š11e49k 6119936766487

Ano, je natolik automatickej aby s nim pristal naprostej amater co bude mit pouze pomoc na radiu ze zeme... ve spojeni s autobreak systemem kterym je A320 vybavena to dokonce na ranveji samo zastavi... Pouze to netipne nakonec motory...

Znovu zopakuji, kdyz o necem vis absolutni prd, nedelej chytraka, protoze nakonec dopadnes presne naopak...

0/0
8.10.2015 18:07

R81i10c27h52a72r75d 35B19u23š63e96k 6649956706747

Ještě pro Jiřího Kvěše, instruktážní video kterak A320 pristava samo na autopilota...

https://www.youtube.com/watch?v=LIaMALJjOEc

+3/0
5.10.2015 23:56

J90o65s54e46f 18P28o18r29t28i57k 8187689554

A bude hůř. Důchodový věk se oddaluje.

0/0
5.10.2015 23:41

R68i20c77h48a42r11d 70B20u87š67e88k 6869746256837

nikoliv vsak pro piloty...

+1/0
5.10.2015 23:43

R76i60c97h10a46r78d 50B72u77š18e36k 6289726796977

jen pro rejpaly dodavam k autolandingu - samostatnemu pristani letadla...

Krom nutnosti aby letadlo a letiste bylo vybaveno prislusnou technologii jsou tam ruzna omezeni pro kazdy typ letadla...

Pro autoland je stanovena maximalni sila vetru ve vsech smerech (proti, bocni, zadni), a to same pri pristani s vypadlym motorem...

napr. B757 to ma 25 uzlu na protivitr, 25 uzlu na bocni vitr, 10 uzlu na vitr do ocasu...

Pri pristani na jeden motor jsou vsechny uvedene hodnoty na 5 uzlech...

Nekde dole pisu ze se pilot musi po touchdownu letadlo zastavit... Pokud je letadlo vybaveno autobreaking systemem tak samo i zastavi, po touchdownu vysune spoilery a nastavi obracec tahu

+5/0
5.10.2015 22:47

P94e63t17r 78M50i12c85h58a32l 2930984641122

Jsem zvědavý, za jak dlouho sem nějaký jantar napíše, že letadlo stejně na autopilota přistát sami neumí. ;-D

+4/0
5.10.2015 22:55

P96e65t58r 43V12i34n52t67r59l18í31k 3756284471

těch úskalí je víc než autopilot, jak jsem již psal, členy kabiny musí tvořit kapitán posádky a ko-pilot, tedy dva lidi protože jinak se ohrožení posádky velmi zvyšuje zejména možností náhlé indispozice jednoho z pilotů, a vidíme, že existují i případy, kdy pilot zkratkovitě zešílí a zabije celou posádku díky osobním problémům například při odchodu jednoho z pilotů z kabiny...

+1/0
5.10.2015 23:30

P10e39t15r 81M96i39c88h72a35l 2790944741802

To jistě, ale my jsme tu rozebírali konkrétně autopilota a jeho schopnost přistát samostatně, kterou tu někteří rádobymudrci zpochybňovali.

+2/0
6.10.2015 0:42

R90i12c74h16a47r23d 47R74e22i58g92l 9262487376403

stravovani prumerneho emericana, k snidani cheesburger a mala cola, k obedu bigmac a velka cola a k veceri heineken a pytel chipsu

+1/−11
5.10.2015 22:45

T44o55m84a13s 31D64r84a28j26s21a11j35t23l 9349397778470

To by me zajimalo, jestli jste tam byl, ze to tak s jistotou tvrdite.

0/0
5.10.2015 22:49

P37e52t60r 65M83i11c83h62a79l 2710874791222

No to je zase blábol. ;-D

+2/0
5.10.2015 22:52

T65o57m12á57š 37B78r94a91b52e26c 2158826575936

Klasickej multinick "vojtěch šefler" :-)

0/0
5.10.2015 23:23

P45e87t34r 50V81i80n54t88r95l75í74k 3606534111

ideální k tématu letadla a piloti... ;-D

+1/0
5.10.2015 23:32

M49i51r92a 95L47o14v55e 3534330648954

Tys byl kamo nejdal za humnama, co ty vis o Americanech?;-D;-D;-D

0/0
6.10.2015 3:16

P59e82t55r 83M36i55c81h35a17l 2480734551302

Pro chytrolíny:

"První automatické přistání dopravního letounu vykonal Trident 1 registrace G-ARPR na lince Paříž-Londýn Heathrow s posádkou pod velením kapitána Erica Poola dne 10.6.1965."

http://www.czechairliners.net/index.php/encyklopedie-letadel/180-hawker-siddeley-hs-121-trident.html

Samozřejmě podmínkou je odpovídající vybavení letiště. Dnešní dopravní letadla jsou autopilotem s touto možností vybavována standardně.

+3/0
5.10.2015 22:19

R16i98c67h76a61r35d 81B75u35š92e51k 6119326186447

krom letadla musi mit prislusne vybaveni i letiste... Nicmene velka letiste tuto podminku splnuji...

+2/0
5.10.2015 22:21

P53e48t91r 64M68i54c31h96a98l 2150684301922

No, to jsem ale psal ... :-)

0/0
5.10.2015 22:23

R35i46c62h75a94r71d 89B48u45š78e90k 6969816296347

sry, cetl jsem prilis rychle...;-D

0/0
5.10.2015 22:24

P88e13t81r 13M46i46c80h67a56l 2190864751832

V poho. :-)

Ale doplnil jsi, že je to standardem i na velkých letištích, to jsem vynechal a nějaký troubelín by se toho třeba mohl chytit.

+1/0
5.10.2015 22:27

M11i67c70h91a15l 88D50a88d40e75k 8163602288

Stejně se najdou chytrolíni jako třeba Kvěš, kteří budou tvrdit, že to není pravda ;-D

0/0
5.10.2015 22:35

R95i17c69h10a66r85d 34B95u17š94e32k 6659836556537

Nic si z nej nedelej.... Proste trouba co si mysli ze snedl salamounuv exkrement...

0/0
5.10.2015 22:36

P77e16t65r 18M95i15c46h77a17l 2970914921782

No tak určitěěě ... ;-D

0/0
5.10.2015 22:53

P45a58v37e75l 52Š28m49í73d 5972555528114

Tak na 50%. PRG má ILS III jen ve směru 24 co já vím.

0/0
5.10.2015 22:54

R51i87c92h72a48r36d 30B42u96š21e34k 6199976636227

ja psal velka letiste, ruzyne mezi ne nepatri... a i tak to na jedne draze ma...

0/0
5.10.2015 22:56

P59e39t62r 12M73i91c54h60a58l 2670564231652

Mám pocit, že na 06 se na PRG snad ani nepřistává.

0/0
6.10.2015 0:18

P15e78p78i59k 23U16h54e27r 6523146679718

No, zrovna dneska jo :)  24/06 je hlavni, 12/30 se používá jen někdy.

0/0
6.10.2015 13:15

P70a59v80e34l 33Š27m77í87d 5152895438454

1. S naším prodloužením odchodů do důchodu se stakovými situacemi budeme potkávat často.

2. Proč se to někdy nestane mě, aby přišla letuška do kabiny a neoznámila, že pilot zemřel a že hledá někoho, kdo umí řídit letadlo? ;-(

3. Ještě nevím, jestli bych to napáli do Chánova nebo do Kremlu:

+Chánov - Kreml - hlasujte :)

+3/−5
5.10.2015 22:06

P53e77t18r 95V36i44n15t90r22l64í36k 3276414731

Tohle je relevantní argument šéfovi Ryanairu, který by nejraději létal s jedním pilotem z důvodu ušetření nákladů během letu... Rv

+10/0
5.10.2015 21:59

S95e90i19d93l 17P34e93t39r 1131421735364

Časem k tomu nepochybně dojde. *

Ostatně ještě  začátkem 70. let byli v kokpitu velkých dopravních letadel většinou 4: 

2 piloti, navigátor/radiotelegrafista a "borťák" neboli palubní inženýr mající na starosti motory a další systémy letadla. 

Jak se technické systémy nejen samotných letadel ale i ŘLP, letišť či navigace   vyvíjely a  automatizovaly  je dnes valná většina moderních letounů již jen "dvoumužná".

Není proto jediný důvod se domnívat, že tento trend nebude nadále pokračovat až patrně ke zcela automatizovanému řízení letadel  ... 

-------------

* paralela k mašinfírům se též nabízí. Dnes lokomotivu/soupravu řídí jen jeden ačkoli ještě před pár desítkou let to bylo nemyslitelné ..

+1/0
5.10.2015 22:21

P34e49t78r 34M59i25c44h43a16l 2450974581902

Lokomotiva při neaktivitě strojvůdce sama zastaví. Ovšem onstalace tohoto systému do dopravních letadel by byla celkem hloupost.

+6/0
5.10.2015 22:25

S17e98i75d58l 15P32e63t91r 1591311855784

Je to jen otázka techniky, její spolehlivosti a  předpisů. Nic více.

Samozřejmě pro lokomotivu či loď je jiný level než pro letadlo ale v principu je to  totéž ..:-)

0/0
5.10.2015 22:36

P20e81t18r 50M23i74c75h32a98l 2190654221862

Problém je ještě jinde. Ono by už dnes šlo udělat nouzové ovládání letadla na dálku a v případě kolapsu jediného pilota na palubě převzít řízení ze země. Jenže tohle by samozřejmě hrozilo neoprávněným převzetím řízení a možností CFIT na dálku. Pak by musel být na palubě manuální override, ale ten by zase vyloučil v případě náhlého kolapsu bezpečné převzetí. Nemluvě o tom, že let i s předletovou přípravou trvá řádově nějakých 4 - 6 hodin, často jsou to lety zpáteční, kdy na krátkých tratích letí zpět stejná posádka. A to jeden člověk dělat jaksi nezvládne. A pak jsou tu takové malichernosti, jako že i piloti se musí napít, najíst a skočit si na toaletu. A kokpit prázdný zůstat nemůže.

Mimochodem, nedávno jsem na podobné téma četl nějaký článek a v podstatě uváděl obdobné důvody, proč se v letecké dopravě asi nedočkáme (a já říkám naštěstí) toho, že v kokpitu bude sedět jenom jeden pilot.

+2/0
6.10.2015 1:04

P15e20t81r 97V66i60n91t60r13l98í35k 3276794961

dva tam jsou z důvodu pomoci jeden druhému a právě z důvodu, že když by jeden selhal, tak zaskočí druhý, je nepravděpodobné, že by oba piloti zemřeli najednou, nevěřím, že k tomu v dohledné době dojde... jde o bezpečí cestujících...

+2/0
5.10.2015 23:23

S19e19i44d74l 27P91e55t48r 1431351915924

Nikoli.

Dva tam jsou v současnosti především proto, že jeden všechny systémy (resp. jejich kontrolu) zatím  není schopen ovládat sám a hlavně trvale po celou dobu letu (analogicky stejně jako před 40 lety na to museli být 3-4 lidé)

Nouzově samozřejmě ano (taky jsou na to cvičeni a přezkušováni). 

Právě proto je v postupech dáno, že pokud na letadlo zůstane pilot sám musí přistát na nejbližším pro daný typ letounu vhodném letišti (pokud vše jinak funguje nepraští s tím samozřejmě na nějakou opuštěnou vojenskou základnu kdesi v poušti)

Předpovídat otázku "dohlednosti doby" je vždy ošemetné ale při současném tempu pokroku technologií lze předpokládat, že doba "jednopilota" tu bude nejpozději za 20 let a plně automatizováno bude nejspíš cca do 40-50 roků ...

0/0
6.10.2015 0:05

L69u32c35i90e 97B43l63a70n10i21c80k93á 2925703929281

..tak je to smutné, ale právě pro takové náhlé příhody v letadle jsou 2 piloti....

+5/0
5.10.2015 21:57

P17e81t82r 33V42i76n65t22r64l44í47k 3296414651

nepochybně, naneštěstí tohle se může stát v jakékoliv fázi letu, horší by bylo, kdyby ho to chytlo během vzletu či přistání...

+2/0
5.10.2015 22:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.