Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Návrat po 21 letech. Muzejníci přivezli do Česka stíhačku MiG-29

Česká republika získala zpět stíhačku MiG-29, která byla dříve součástí československého a českého letectva. Pro Letecké muzeum Kbely je to mimořádný přírůstek do sbírek - tímto strojem totiž zkompletovalo poválečnou řadu proudových stíhacích letounů, počínající strojem MiG-15.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

S39t68á45ň39a 40K86o59m52o50r61o75u35s10o19v21á 3445693267349

Měli jsme chatu asi 4km od bývalého vojenského letiště - to byl rachot! A chodili jsme se občas koupat k rybníčku - a okolo vedla dráha do hangárů - koukali jsme na něR^

+2/0
2.10.2015 14:44

A60n78t13o68n92i77n 81K21a79d55l70c13e13k 9752359571156

V Zatci? Ja tam primo u tohoto stroje slouzil. Myslim, ze k nam prileteli 1. dubna 1989, pamatuju to jako dnes.

+1/0
2.10.2015 19:01

M74a12r64t90i28n 78B48r74e33j75c11h26a 3224660552871

Taky mě napadl Žatec. A pak mi to ještě asociovalo Líně, ale to je jen asociace,protože tam 29tky nebyly a když zpřístupnili rybník,tak tam už stíhači nebyli a nahradily je Milky helikoptéry;-) Ale mám před očima cestu ze sila po které to kolem rybníka valily 19 tky na letiště.

+2/0
2.10.2015 19:12

S32t39á10ň35a 98K52o61m57o74r78o96u78s58o72v58á 3735603157689

Bylo to v Líních - a 29 asi ještě neexistovaly - vždycky když se otočil vítr jezdili jsme povinně koukat jak startujou proti nám - ale po cestě do hangáru občas jezdily okolo rybníčku - byla 70. léta. A psala jsem panu Kadlckovi - manžel byl nadšenec (teď má alespoň malé letadýlko) a vlezl se kouknout do hangáru a přivezla ho eskorta - naštěstí byli rozumníR^

+1/0
2.10.2015 21:14

M67a61r42t41i98n 64B93r69e12j80c94h67a 3874250242791

Tak to čumím jak jsem se trefil;-). A mate pravdu, byly to 21 čky, seknul jsem se, protože jsem měl před očima tu 19 tku, co je v Linich na památníku. Jinak já se na letiště (na plochu) dostal až když tam byla záchranka a oni již zmiňovaní Sokoli. Znám se s bývalým starostou a dostal mě tam na čumendu. Jinak ten rybník je po rekonstrukci a je tam dobré koupání. :-)

+1/0
5.10.2015 9:25

S46t34á31ň15a 31K49o17m25o48r81o69u26s60o26v36á 3655163967879

Bylo to v Líních - létaly tam 21 - byli jsme z nich také nadšení. Muž jednou pod záminkou že hledá houby vlezl do hangáru - a domů ho přivezla eskorta - ale když viděli mne a děti 3 a 1 rok, tak mávli rukou a odjeli.

+1/0
2.10.2015 21:07

M36i88l96a10n 70K15o82i59š 4767792211180

Nejsem letecký specialista, ale dodnes nechápu, proč jsme likvidovali stíhačky od těch nejmodernějších, až jsme si nakonec ponechali ty nejstarší... Nejdříve podivná likvidace MiG-29, posléze MiG-23 a nakonec si necháme nejstarší MiG-21MF.

A vyměnit relativně vyspělou stíhačku (v té době) za průměrný vrtulník V3A Sokol, který byl vojákům k ničemu a ještě kus za kus, to zavání silně korupcí....

+19/0
2.10.2015 11:06

M63i43r91o22s48l38a98v 47P27e54t26e92r27k94a 6779186841530

to byl taky tunel jako krava ;)

+4/0
2.10.2015 11:27

K38a60r89e36l 87N89o49v33á60k 1104488893396

Proč, Němci jim je dali za 1EUR. To byl taky tunel. Kolik stojí jeden motor, kolik vydrží a spotřebuje... Vite vy tunele. Byl jste nekd za svým poslancem nebo mate jen velkou hubu plnou keců. ?

+2/−4
2.10.2015 13:23

M45i36l72a15n 81K67o14i87š 4367162591700

Já na vojně dělal technika letadel MiG-21MF a MiG-21F, takže trošku ještě něco o těch letadlech vím, třeba mám aspoň představu, co ta letadla uměla a přibližně jak náročný byl jejich provoz.

+2/0
2.10.2015 13:29

K81a72r13e82l 74N37o73v73á32k 1504608273366

To Petr Pavel z generálního štábu co se na CIAFu laskal s Su27, taky. Ale Mig 21 má stejně motorů jako Mig23, to nevím proč si nenechali je.

0/0
2.10.2015 13:42

M54i12l71a24n 77K97o97i36š 4247802651530

Likvidace MiG-23ML ve prospěch MiG-21MF bylo čistě politické rozhodnutí´, protože MiG-23 byl po všech stránkách lepší letoun, náročnost provozu a údržby byla téměř srovnatelná s MiG-21. Jistou roli mohlo sehrát jen to, že MiG-21 se kdysi u nás vyráběl a tudíž byl jakýsi předpoklad, že náhradní díly by jsme si na mohli vyrobit sami. U MiG-23 se asi báli jisté závislosti na Rusku.

+2/0
2.10.2015 14:21

J88i94ř50í 80B65r12o53ž 5409645162277

Náročnost provozu MiG-23ML  oproti MiG-21 byla mnohem větší, hlavně co se týče údržby elektroniky a autopilota. Dvacetjednička byla přece jen koloběžka. :-) Máte ale pravdu ale v tom, že důvodem pro ponechání 21 byla možnost českého servisu. SSSR a potažmo Rusko s námi po pádu opony komunikovalo jen prostřednictvím dolarových účtů a to ještě těžce podvádělo- viz nákup listů rotorů pro Mi-24, kde nám dodali prošlé díly s přepsanými atesty. Takové jednání prodavače autobazaru, kde vám stočí tachometr a prodají slepený rozstřelený vrak. :-/

0/0
28.10.2015 14:12

K50a85r72e73l 25N16o93v75á55k 1774378653416

Cena za motory. Ze stejného důvodu vyřadíme. Mi-24

0/0
2.10.2015 13:37

J72i58ř17í 60B43r66o90ž 5479385842427

Na dvacetdevítkách jsem sloužil- jako vedoucí skupiny oprav drak-motor v TO VU1610, takže o tom něco málo vím.  A i když se mi výměna nelíbila, byla přece jenom z pozdějšího hlediska dobrá. Vrtulníky Sokol jsme nasadili hned při prvních záplavách na Moravě a od té doby zachránily stovky životů.

MiGů-29 nám zbyla jen necelá letka a z hlediska údržby to byl nesmysl. Náhradních dílů byl nedostatek, protože po r.1989 byla s ruským partnerem špatná komunikace- i když nám dlužili, chtěli vše platit v hotovosti a v dolarech. Například skříň náhonů KSA byla v republice jen jedna a ta byla použita již druhý rok po zavedení typu. Další jsme neměli, taktéž  s motory jsme na tom byli bídně. V LOZ v Trenčíně byl proveden pokus generálkovat  tyto mašiny u nás, ale to skončilo neúspěchem. Podobná situace byla i u MiGů-23- i ty neměl kdo generálkovat (to se dělalo v NDR), proto jen dolétaly. Naproti tomu MiGy-21 jsme opravovali sami  a proto zbyly- aspoň si stíhací piloti udrželi návyky.

Naopak Slováci ke svým MiGům-29 dostali ještě další letku v rámci deblokace dluhu, takže již to bylo z hlediska údržby o něčem jiném. Byly to sice nepřebrané letouny určené pro Tunisko, stály dlouho na stojánce bez údržby, ale aspoň byly nové. I tak se časem ukázalo, že cena jejich provozu je pro Slovensko neúnosná a proto udržují v letuschopném stavu jen zlomek- na letovou akci se přistavuje v průměru jen jeden roj, což je v porovnání s náletem našich pilotů na JAS-39 zoufale málo.

Tak to jen k tomu, aby i Ti, co nebyli svého času v centru dění, pochopili, že ta výměna nebyla zase tak špatná. Stejný osud  postihl po pádu opony všechna letectva. Rušily se stovky letek a tisíce letadel šlo do šrotu.

0/0
28.10.2015 14:04

P33e92t66r 48V16á85c70l48a83v36e73k 6905358349217

s trou životností je to asi nesmysl, na Internetu se dá dohledat že motory mají celkovou životnost 2000 hodin a drak 4000 hodin..

+4/0
2.10.2015 10:55
Foto

J17a86n 89W97i20r66n83i49t91z53e45r 8798314487350

Dobrý den,

kde "na internetu", prosím?

O krátké životnosti motorů RD-33 se píše třeba tady: http://www.leteckemotory.cz/motory/rd-33/rd-33.php

Technická životnost není dána jen hodinami provozu, ale i celkovým stářím.

+2/0
2.10.2015 13:12
Foto

M97a22r10t40i50n 31G49r55o68c68h17o88l 7806158986661

Minulou sobotu při jízdě od Bánské Bystrice jsme viděli ostrý start ze Sliače a hned 2 kusů po sobě ... pěkný rachot a bohužel, asi mají motory od VW, protože ty brikety za nima, to nebyl testovací režim ;-D;-D;-D

+4/0
2.10.2015 10:53

J81i36ř32í 59B14r57o39ž 5739745492537

Ty "brikety" u leteckého motoru znamenají dokonalé, čisté spalování kerosinu.

0/0
28.10.2015 14:16

M73a93r70t16i49n 98B58r37e60j90c93h83a 3884670412301

Nádhera, škoda, že se vrátil jen do muzea. Pamatuji si na nádherné vzory na ocasech z tygří letky. Když je vyměnili za Sokoly, tak jsem to nesl těžce. Jezdili jsme si je potom fotit na Sliač na Slovensko. Což v té době byl i adrenalin, protože se to nesmělo:-). Dokonce mám i fotku, kdy na Sliači nechali na několik minut otevřené vrata a já stihl cvaknout 2 miginy stojící na ploše. Jó nostalgie.;-) Pořád je to nádherný stroj, proti Gripenům ani slovo, ale migina je prostě migina. A taky ať nekřivdím Sůčkům, to jsou taky krasavci. R^

+8/0
2.10.2015 10:49

P39a13v77e12l 44B92r86y62n53d98z88a 7319506815354

Osobně považuji za nejkrásnější letadlo svět Berkut SU-47...ale je to jen můj názor a námět na diskuzí..Neviděl jsem více super,ale toho že jsem na vlastní oči neviděl Berkuta mě mrzí nejvíc ..snad se někdy dočkám

+1/0
2.10.2015 10:59

M65a10r77t74i60n 97B61r66e88j32c76h47a 3744870512421

Berkut je parádní, ale 27 má taky ladné křivky;-D. Já bych zase chtěl strašně vidět Ekranoplány. To mě teď dostalo. Zvezda má modely (všech typů) 1:35 a brousím si na něj zuby. Trochu mi Ukrajinci s Putinem překazili plány, chtěli jsme se na ně jet podívat na Krym, loni. Bohužel nenašel jsem ještě odvahu.;-)

0/0
2.10.2015 11:09

V90l72a36s10t70i95m46i19l 80T17e17n62c50e19r 4360860777650

A já bych chtěl vidět bombarďák Avro Vulcan v průletu nad letištěm. :-)

+2/0
2.10.2015 11:36

P37a82v21e92l 79K32r76e46j88č79í66ř 2552211743116

A já bych chtěl vidět Haunebu III :-)

+1/0
2.10.2015 13:56

J66i96n58d23ř81i64c69h 63K67a92l53á89b 9974268783942

Krása

+1/0
2.10.2015 10:40

J88a68k18u59b 68F30e97i91f14a32r 7339179666519

Škoda, že jsme se jich tenkrát tou úžasnou výměnou 1:1 za Polské vrtulníky zbavili. Zajímalo by mě, kdo se na tom napakoval. Jediný z těch vrtulníků už není v provozu, zato v jiných zemích je MiG29 stále ve výzbroji. 

No, my místo toho máme Grippeny, které neměly jedinou bojovou misi. Opět šolich.[>-]

+6/−10
2.10.2015 10:27

R35o94m42a61n 82S22t77o73n95e11k 1679293539981

Grippeny jsou modernější a levnější na provoz

+5/−3
2.10.2015 10:36

P36a41v77e29l 19B83r77y85n13d24z41a 7459986655184

Modernější a levnější na provoz jsou určitě..i když s M-29 by modle mého v konfrontaci neobstály už proto že jsou trošku jiné kategorie a v boji by měli určené jiné protivníky..Ale to je vedlejší..dražší jsou určitě pro nás danové poplatníky a výhodnější pro provize zúastněných

+7/0
2.10.2015 10:50

R58o40m62a95n 26S67t57o57n46e42k 1669263249711

hlavní důvod proč se zbavuje Slovensko stihaček MIG 29 je ten že provoz je nákladný a je problém sehnat náhradní díly

+2/0
2.10.2015 11:14

J17a91k49u76b 97F64e71i53f13a96r 7819729486919

no s těmito argumenty jste malinko mimo. Modernější jsou, avšak Grippeny nikdy nebyly prověřeny reálným bojem.

A cena? Milý pane, my jsme ty MiGy už měli. Kdežto Grippeny jsou pouze pronajaté a to ještě za velmi podivných podmínek.

+5/−2
2.10.2015 11:11

V27á29c47l22a21v 64P46a70l15u32z37g41a 2780832419866

Z tehdejších mig-29 jsou na Slovensku v provozu 2 kusy po kompletní modernizaci, všechno ostatní už je spíše šrot. Takže nákladům na nákup nových strojů se stejně nešlo vyhnout.

+3/0
2.10.2015 11:37

L52u66d63ě23k 94N32ě91m68e10c 5115461152364

Tak nevím... ty vrtulníky, co létají pro záchrannou službu se nepočítají?

0/0
2.10.2015 11:10

J64a23k52u28b 65F39e26i94f53a15r 7589359466859

Pokud vím, ty konkrétní už dávnou nelétají, mohu se však mýlit. Na druhou stranu i kdyby, tak porovnávat Sokol a MiG-29 je jako porovnávat parník Vyšehrad a USS Ronald Reagan.

+2/0
2.10.2015 11:13

L26u49d66ě85k 87N22ě26m54e25c 5195351952944

Otázka byla, jestli létají nebo ne. To další  už bylo okomentované tisíckrát.

0/0
2.10.2015 11:14

J37a77k22u20b 28V41a43l49e18š 8840226227533

Konkrétní stále létají, jenže už konkrétněji původní je snad tak akorát holý drak, motory repas, vrtule výměna, plechy repas, nátěr 4-5. generace.

0/0
2.10.2015 11:17

P25a91v97e61l 14B87r57y45n74d29z42a 7249576915194

Žádné ferrari,žádné porsche ,nejkrásnější výtvory lidského technického génia jsou podle mého názoru právě vojenská stíhací letadla..Americká,ruská a jiná..je zrůdné a zároveň krásné a zároveň děsivé že jsou to stroje určené primárně k zabíjení..ale jso prostě krásné..snad si to nepřečte můj psycholog ;-D

+19/0
2.10.2015 10:23

M20a97r42t92i68n 44B88r26e41j93c39h92a 3124460172641

R^;-D Mám stejný názor. Dokonce jsem to dohnal tak daleko, že jsem ve svém věku, zase začal modelařit. Což je lepší než poslouchat ty idiotské kecy v hospodě, otevřu lahvinku a jdu lepit a malovat. Docela fajn relax.;-)

+5/0
2.10.2015 10:55

P54a72v43e96l 34B56r63y15n46d47z58a 7619586785944

JJ mám podobného kamaráda,já jsem se k tomu ještě nedostal....ale mám výhodu že mi svá dílka většinou daruje a mám jimi vyzdobený pokoj a koukám na ně zrovna teď..je to paráda.....

+1/0
2.10.2015 11:04

M70a48r33t39i20n 51B28r53e19j35c74h65a 3664730932551

Tak vřele doporučuji, už to není tak drahá zábava, jako byla v mé pubertě a člověka to chytne. Pro začátek doporučuji 1:72 Airfix, prodávají se i v setech s barvami, štětcem a lepidlem a náročnost je malá.

0/0
2.10.2015 11:13

M98i67r64o87s50l24a94v 84P63e44t36e56r30k84a 6369676621970

taky lepim... jiz od utleho mladi :)

fajny relax v klidu domova...

+1/0
2.10.2015 11:28

M68a54r78t16i96n 22B36r29e33j70c59h89a 3954400512911

S dobrým Vínkem, pak není o čem. Ale Vy to určitě znáte;-)

+1/0
2.10.2015 11:30

M58i93r92o90s53l55a52v 48P75e75t25e71r32k33a 6989166131670

presne, dlouhe zimni vecery mivaji modelari vyresene :)

+1/0
2.10.2015 12:00

M15a49r76t91i69n 52B60r31e90j34c35h72a 3474950142371

PřesněR^

0/0
2.10.2015 12:33

V36í42t 74O71ž53a23n11a 1398408315954

psycholog je vpohodě, horší by byl psychiatr

0/0
2.10.2015 14:04

T64o95m98á70š 52K86u37c35h12a25ř 3657331508391

Má takový vztah k bitevním lodím.:-)

0/0
3.10.2015 12:22

P32e64t28r 22B12o37c29e66k 1937966652410

400 starů a 200 hodin letu a konec životnosti ;-D;-D;-D

+5/−3
2.10.2015 10:21

P40e23t91r 48V46á61c48l55a95v34e90k 6625818859207

to je nějaký nesmysl, drak má životnost 40 let nebo 3500 letových hodin a motory 2000 letových hodin.

+2/0
2.10.2015 10:52

P70e11t22r 69V18á33c41l31a58v82e27k 6385938769967

oprava, drak má celkovou životnost 4000 hodin

0/0
2.10.2015 10:57

M11i12r15o21s55l23a43v 63P78e14t84e94r42k97a 6729646401250

to je jednoduche, bud je to preklep, nebo ho proste neletali no :)

po svete jich porad leta nekolik set a nejspis i daleko za zivotnosti draku, jedna ruska agentura na nich dokonce porada "vylety" prakticky do stratosfery (http://www.migflug.com/en/jet-fighter-flights.html)

tyhle vykriky hateru bych ignoroval, vedi kulove a zpolitizuji i svacinu v podobe ruskeho vejce ;)

zasveceni vedi, ze je to vyjimecny stroj a politika na tom nic nezmeni (koneckoncu, kdyz se nase letadla prodavala, odkoupit je chtely i USA) :)

+2/0
2.10.2015 11:16

M26a58r65t81i37n 57B17r98e91j42c64h29a 3324530772981

Dobře napsané.R^

0/0
2.10.2015 13:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.