Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Návrat po 21 letech. Muzejníci přivezli do Česka stíhačku MiG-29

Česká republika získala zpět stíhačku MiG-29, která byla dříve součástí československého a českého letectva. Pro Letecké muzeum Kbely je to mimořádný přírůstek do sbírek - tímto strojem totiž zkompletovalo poválečnou řadu proudových stíhacích letounů, počínající strojem MiG-15.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S86t84á96ň66a 98K56o18m12o76r28o28u18s10o10v80á 3775723747339

Měli jsme chatu asi 4km od bývalého vojenského letiště - to byl rachot! A chodili jsme se občas koupat k rybníčku - a okolo vedla dráha do hangárů - koukali jsme na něR^

+2/0
2.10.2015 14:44

A77n53t50o25n36i32n 74K95a57d36l27c68e32k 9232139361186

V Zatci? Ja tam primo u tohoto stroje slouzil. Myslim, ze k nam prileteli 1. dubna 1989, pamatuju to jako dnes.

+1/0
2.10.2015 19:01

M91a71r69t10i49n 91B52r63e86j95c88h32a 3914430402331

Taky mě napadl Žatec. A pak mi to ještě asociovalo Líně, ale to je jen asociace,protože tam 29tky nebyly a když zpřístupnili rybník,tak tam už stíhači nebyli a nahradily je Milky helikoptéry;-) Ale mám před očima cestu ze sila po které to kolem rybníka valily 19 tky na letiště.

+2/0
2.10.2015 19:12
Foto

S37t40á55ň60a 66K38o43m85o53r81o92u84s55o58v17á 3595173377239

Bylo to v Líních - a 29 asi ještě neexistovaly - vždycky když se otočil vítr jezdili jsme povinně koukat jak startujou proti nám - ale po cestě do hangáru občas jezdily okolo rybníčku - byla 70. léta. A psala jsem panu Kadlckovi - manžel byl nadšenec (teď má alespoň malé letadýlko) a vlezl se kouknout do hangáru a přivezla ho eskorta - naštěstí byli rozumníR^

+1/0
2.10.2015 21:14

M84a77r44t54i61n 17B83r13e93j43c49h96a 3684880342461

Tak to čumím jak jsem se trefil;-). A mate pravdu, byly to 21 čky, seknul jsem se, protože jsem měl před očima tu 19 tku, co je v Linich na památníku. Jinak já se na letiště (na plochu) dostal až když tam byla záchranka a oni již zmiňovaní Sokoli. Znám se s bývalým starostou a dostal mě tam na čumendu. Jinak ten rybník je po rekonstrukci a je tam dobré koupání. :-)

+1/0
5.10.2015 9:25
Foto

S68t30á42ň33a 45K22o61m49o41r63o39u77s18o60v43á 3705833587379

Bylo to v Líních - létaly tam 21 - byli jsme z nich také nadšení. Muž jednou pod záminkou že hledá houby vlezl do hangáru - a domů ho přivezla eskorta - ale když viděli mne a děti 3 a 1 rok, tak mávli rukou a odjeli.

+1/0
2.10.2015 21:07

M38i92l90a58n 90K76o13i96š 4267322481680

Nejsem letecký specialista, ale dodnes nechápu, proč jsme likvidovali stíhačky od těch nejmodernějších, až jsme si nakonec ponechali ty nejstarší... Nejdříve podivná likvidace MiG-29, posléze MiG-23 a nakonec si necháme nejstarší MiG-21MF.

A vyměnit relativně vyspělou stíhačku (v té době) za průměrný vrtulník V3A Sokol, který byl vojákům k ničemu a ještě kus za kus, to zavání silně korupcí....

+19/0
2.10.2015 11:06

M67i28r53o97s45l76a27v 11P83e76t57e56r74k11a 6529906151900

to byl taky tunel jako krava ;)

+4/0
2.10.2015 11:27

K37a30r46e80l 73N84o12v25á93k 1314878653936

Proč, Němci jim je dali za 1EUR. To byl taky tunel. Kolik stojí jeden motor, kolik vydrží a spotřebuje... Vite vy tunele. Byl jste nekd za svým poslancem nebo mate jen velkou hubu plnou keců. ?

+2/−4
2.10.2015 13:23

M11i90l59a58n 92K36o12i61š 4377502981520

Já na vojně dělal technika letadel MiG-21MF a MiG-21F, takže trošku ještě něco o těch letadlech vím, třeba mám aspoň představu, co ta letadla uměla a přibližně jak náročný byl jejich provoz.

+2/0
2.10.2015 13:29

K98a90r75e76l 78N50o74v82á45k 1274128453396

To Petr Pavel z generálního štábu co se na CIAFu laskal s Su27, taky. Ale Mig 21 má stejně motorů jako Mig23, to nevím proč si nenechali je.

0/0
2.10.2015 13:42

M86i14l43a84n 66K51o90i49š 4557932471590

Likvidace MiG-23ML ve prospěch MiG-21MF bylo čistě politické rozhodnutí´, protože MiG-23 byl po všech stránkách lepší letoun, náročnost provozu a údržby byla téměř srovnatelná s MiG-21. Jistou roli mohlo sehrát jen to, že MiG-21 se kdysi u nás vyráběl a tudíž byl jakýsi předpoklad, že náhradní díly by jsme si na mohli vyrobit sami. U MiG-23 se asi báli jisté závislosti na Rusku.

+2/0
2.10.2015 14:21

J53i47ř15í 10B19r59o50ž 5949165892487

Náročnost provozu MiG-23ML  oproti MiG-21 byla mnohem větší, hlavně co se týče údržby elektroniky a autopilota. Dvacetjednička byla přece jen koloběžka. :-) Máte ale pravdu ale v tom, že důvodem pro ponechání 21 byla možnost českého servisu. SSSR a potažmo Rusko s námi po pádu opony komunikovalo jen prostřednictvím dolarových účtů a to ještě těžce podvádělo- viz nákup listů rotorů pro Mi-24, kde nám dodali prošlé díly s přepsanými atesty. Takové jednání prodavače autobazaru, kde vám stočí tachometr a prodají slepený rozstřelený vrak. :-/

0/0
28.10.2015 14:12

K84a23r57e91l 10N61o59v25á33k 1174678523806

Cena za motory. Ze stejného důvodu vyřadíme. Mi-24

0/0
2.10.2015 13:37

J17i24ř76í 96B60r46o98ž 5819255362837

Na dvacetdevítkách jsem sloužil- jako vedoucí skupiny oprav drak-motor v TO VU1610, takže o tom něco málo vím.  A i když se mi výměna nelíbila, byla přece jenom z pozdějšího hlediska dobrá. Vrtulníky Sokol jsme nasadili hned při prvních záplavách na Moravě a od té doby zachránily stovky životů.

MiGů-29 nám zbyla jen necelá letka a z hlediska údržby to byl nesmysl. Náhradních dílů byl nedostatek, protože po r.1989 byla s ruským partnerem špatná komunikace- i když nám dlužili, chtěli vše platit v hotovosti a v dolarech. Například skříň náhonů KSA byla v republice jen jedna a ta byla použita již druhý rok po zavedení typu. Další jsme neměli, taktéž  s motory jsme na tom byli bídně. V LOZ v Trenčíně byl proveden pokus generálkovat  tyto mašiny u nás, ale to skončilo neúspěchem. Podobná situace byla i u MiGů-23- i ty neměl kdo generálkovat (to se dělalo v NDR), proto jen dolétaly. Naproti tomu MiGy-21 jsme opravovali sami  a proto zbyly- aspoň si stíhací piloti udrželi návyky.

Naopak Slováci ke svým MiGům-29 dostali ještě další letku v rámci deblokace dluhu, takže již to bylo z hlediska údržby o něčem jiném. Byly to sice nepřebrané letouny určené pro Tunisko, stály dlouho na stojánce bez údržby, ale aspoň byly nové. I tak se časem ukázalo, že cena jejich provozu je pro Slovensko neúnosná a proto udržují v letuschopném stavu jen zlomek- na letovou akci se přistavuje v průměru jen jeden roj, což je v porovnání s náletem našich pilotů na JAS-39 zoufale málo.

Tak to jen k tomu, aby i Ti, co nebyli svého času v centru dění, pochopili, že ta výměna nebyla zase tak špatná. Stejný osud  postihl po pádu opony všechna letectva. Rušily se stovky letek a tisíce letadel šlo do šrotu.

0/0
28.10.2015 14:04

P44e83t44r 60V13á53c53l38a35v53e28k 6615588839477

s trou životností je to asi nesmysl, na Internetu se dá dohledat že motory mají celkovou životnost 2000 hodin a drak 4000 hodin..

+4/0
2.10.2015 10:55
Foto

J68a47n 79W69i62r91n11i16t28z92e33r 8668604317550

Dobrý den,

kde "na internetu", prosím?

O krátké životnosti motorů RD-33 se píše třeba tady: http://www.leteckemotory.cz/motory/rd-33/rd-33.php

Technická životnost není dána jen hodinami provozu, ale i celkovým stářím.

+2/0
2.10.2015 13:12
Foto

M80a68r14t62i74n 17G41r63o74c33h30o83l 7426378536241

Minulou sobotu při jízdě od Bánské Bystrice jsme viděli ostrý start ze Sliače a hned 2 kusů po sobě ... pěkný rachot a bohužel, asi mají motory od VW, protože ty brikety za nima, to nebyl testovací režim ;-D;-D;-D

+4/0
2.10.2015 10:53

J14i59ř40í 80B87r91o69ž 5329225382567

Ty "brikety" u leteckého motoru znamenají dokonalé, čisté spalování kerosinu.

0/0
28.10.2015 14:16

M79a44r49t90i62n 27B22r63e85j34c63h62a 3364200352551

Nádhera, škoda, že se vrátil jen do muzea. Pamatuji si na nádherné vzory na ocasech z tygří letky. Když je vyměnili za Sokoly, tak jsem to nesl těžce. Jezdili jsme si je potom fotit na Sliač na Slovensko. Což v té době byl i adrenalin, protože se to nesmělo:-). Dokonce mám i fotku, kdy na Sliači nechali na několik minut otevřené vrata a já stihl cvaknout 2 miginy stojící na ploše. Jó nostalgie.;-) Pořád je to nádherný stroj, proti Gripenům ani slovo, ale migina je prostě migina. A taky ať nekřivdím Sůčkům, to jsou taky krasavci. R^

+8/0
2.10.2015 10:49

P39a11v63e43l 48B91r97y17n45d29z23a 7989576945764

Osobně považuji za nejkrásnější letadlo svět Berkut SU-47...ale je to jen můj názor a námět na diskuzí..Neviděl jsem více super,ale toho že jsem na vlastní oči neviděl Berkuta mě mrzí nejvíc ..snad se někdy dočkám

+1/0
2.10.2015 10:59

M62a16r48t92i94n 95B66r20e40j91c10h51a 3924370162641

Berkut je parádní, ale 27 má taky ladné křivky;-D. Já bych zase chtěl strašně vidět Ekranoplány. To mě teď dostalo. Zvezda má modely (všech typů) 1:35 a brousím si na něj zuby. Trochu mi Ukrajinci s Putinem překazili plány, chtěli jsme se na ně jet podívat na Krym, loni. Bohužel nenašel jsem ještě odvahu.;-)

0/0
2.10.2015 11:09

V81l97a30s84t28i64m90i43l 17T44e81n61c38e41r 4900330697510

A já bych chtěl vidět bombarďák Avro Vulcan v průletu nad letištěm. :-)

+2/0
2.10.2015 11:36

P66a37v70e45l 56K26r58e22j38č77í32ř 2742391653696

A já bych chtěl vidět Haunebu III :-)

+1/0
2.10.2015 13:56

J90i54n63d45ř82i82c34h 73K56a69l34á53b 9984818693552

Krása

+1/0
2.10.2015 10:40

J52a34k43u24b 76F85e58i33f89a29r 7589739456789

Škoda, že jsme se jich tenkrát tou úžasnou výměnou 1:1 za Polské vrtulníky zbavili. Zajímalo by mě, kdo se na tom napakoval. Jediný z těch vrtulníků už není v provozu, zato v jiných zemích je MiG29 stále ve výzbroji. 

No, my místo toho máme Grippeny, které neměly jedinou bojovou misi. Opět šolich.[>-]

+6/−10
2.10.2015 10:27

R71o61m97a37n 64S84t31o98n26e51k 1839663249921

Grippeny jsou modernější a levnější na provoz

+5/−3
2.10.2015 10:36

P31a82v44e45l 52B29r98y84n20d16z94a 7549756915834

Modernější a levnější na provoz jsou určitě..i když s M-29 by modle mého v konfrontaci neobstály už proto že jsou trošku jiné kategorie a v boji by měli určené jiné protivníky..Ale to je vedlejší..dražší jsou určitě pro nás danové poplatníky a výhodnější pro provize zúastněných

+7/0
2.10.2015 10:50

R83o55m68a87n 34S69t17o11n25e24k 1549623309511

hlavní důvod proč se zbavuje Slovensko stihaček MIG 29 je ten že provoz je nákladný a je problém sehnat náhradní díly

+2/0
2.10.2015 11:14

J98a78k34u65b 58F48e78i22f62a28r 7699869876769

no s těmito argumenty jste malinko mimo. Modernější jsou, avšak Grippeny nikdy nebyly prověřeny reálným bojem.

A cena? Milý pane, my jsme ty MiGy už měli. Kdežto Grippeny jsou pouze pronajaté a to ještě za velmi podivných podmínek.

+5/−2
2.10.2015 11:11

V52á67c75l59a60v 90P25a36l68u21z60g71a 2780822659206

Z tehdejších mig-29 jsou na Slovensku v provozu 2 kusy po kompletní modernizaci, všechno ostatní už je spíše šrot. Takže nákladům na nákup nových strojů se stejně nešlo vyhnout.

+3/0
2.10.2015 11:37

L85u69d60ě15k 97N53ě75m84e88c 5145161412874

Tak nevím... ty vrtulníky, co létají pro záchrannou službu se nepočítají?

0/0
2.10.2015 11:10

J92a38k72u78b 91F73e55i12f93a90r 7519689436679

Pokud vím, ty konkrétní už dávnou nelétají, mohu se však mýlit. Na druhou stranu i kdyby, tak porovnávat Sokol a MiG-29 je jako porovnávat parník Vyšehrad a USS Ronald Reagan.

+2/0
2.10.2015 11:13

L47u95d96ě42k 80N67ě85m43e79c 5815801452644

Otázka byla, jestli létají nebo ne. To další  už bylo okomentované tisíckrát.

0/0
2.10.2015 11:14

J46a85k81u97b 50V80a66l27e69š 8300206497963

Konkrétní stále létají, jenže už konkrétněji původní je snad tak akorát holý drak, motory repas, vrtule výměna, plechy repas, nátěr 4-5. generace.

0/0
2.10.2015 11:17

P71a89v71e27l 33B39r66y42n14d16z32a 7709756235554

Žádné ferrari,žádné porsche ,nejkrásnější výtvory lidského technického génia jsou podle mého názoru právě vojenská stíhací letadla..Americká,ruská a jiná..je zrůdné a zároveň krásné a zároveň děsivé že jsou to stroje určené primárně k zabíjení..ale jso prostě krásné..snad si to nepřečte můj psycholog ;-D

+19/0
2.10.2015 10:23

M51a90r79t51i92n 88B84r33e70j40c28h45a 3944570332791

R^;-D Mám stejný názor. Dokonce jsem to dohnal tak daleko, že jsem ve svém věku, zase začal modelařit. Což je lepší než poslouchat ty idiotské kecy v hospodě, otevřu lahvinku a jdu lepit a malovat. Docela fajn relax.;-)

+5/0
2.10.2015 10:55

P19a51v11e53l 39B73r59y20n68d50z27a 7949946125564

JJ mám podobného kamaráda,já jsem se k tomu ještě nedostal....ale mám výhodu že mi svá dílka většinou daruje a mám jimi vyzdobený pokoj a koukám na ně zrovna teď..je to paráda.....

+1/0
2.10.2015 11:04

M57a91r80t92i98n 88B90r14e12j23c65h91a 3184810382221

Tak vřele doporučuji, už to není tak drahá zábava, jako byla v mé pubertě a člověka to chytne. Pro začátek doporučuji 1:72 Airfix, prodávají se i v setech s barvami, štětcem a lepidlem a náročnost je malá.

0/0
2.10.2015 11:13

M12i39r55o21s11l35a94v 60P55e87t32e92r10k17a 6909346801490

taky lepim... jiz od utleho mladi :)

fajny relax v klidu domova...

+1/0
2.10.2015 11:28

M24a43r80t91i41n 70B37r22e87j51c10h27a 3484190432541

S dobrým Vínkem, pak není o čem. Ale Vy to určitě znáte;-)

+1/0
2.10.2015 11:30

M66i48r16o78s63l56a84v 89P67e27t49e76r70k30a 6319346301800

presne, dlouhe zimni vecery mivaji modelari vyresene :)

+1/0
2.10.2015 12:00

M68a49r70t12i21n 17B12r67e79j38c21h49a 3194680452251

PřesněR^

0/0
2.10.2015 12:33

V26í32t 17O41ž72a53n22a 1598678205894

psycholog je vpohodě, horší by byl psychiatr

0/0
2.10.2015 14:04

T67o72m26á49š 87K20u45c50h62a25ř 3547981968201

Má takový vztah k bitevním lodím.:-)

0/0
3.10.2015 12:22

P27e41t67r 66B60o84c76e32k 1577706632230

400 starů a 200 hodin letu a konec životnosti ;-D;-D;-D

+5/−3
2.10.2015 10:21

P40e22t95r 32V31á24c11l71a60v14e63k 6835228519977

to je nějaký nesmysl, drak má životnost 40 let nebo 3500 letových hodin a motory 2000 letových hodin.

+2/0
2.10.2015 10:52

P50e14t57r 58V71á32c64l49a95v51e95k 6535798769717

oprava, drak má celkovou životnost 4000 hodin

0/0
2.10.2015 10:57

M49i94r35o85s47l84a46v 97P40e41t56e98r68k23a 6839186941380

to je jednoduche, bud je to preklep, nebo ho proste neletali no :)

po svete jich porad leta nekolik set a nejspis i daleko za zivotnosti draku, jedna ruska agentura na nich dokonce porada "vylety" prakticky do stratosfery (http://www.migflug.com/en/jet-fighter-flights.html)

tyhle vykriky hateru bych ignoroval, vedi kulove a zpolitizuji i svacinu v podobe ruskeho vejce ;)

zasveceni vedi, ze je to vyjimecny stroj a politika na tom nic nezmeni (koneckoncu, kdyz se nase letadla prodavala, odkoupit je chtely i USA) :)

+2/0
2.10.2015 11:16

M29a36r36t16i74n 19B42r62e50j55c36h95a 3384620862241

Dobře napsané.R^

0/0
2.10.2015 13:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.