Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Návrat po 21 letech. Muzejníci přivezli do Česka stíhačku MiG-29

Česká republika získala zpět stíhačku MiG-29, která byla dříve součástí československého a českého letectva. Pro Letecké muzeum Kbely je to mimořádný přírůstek do sbírek - tímto strojem totiž zkompletovalo poválečnou řadu proudových stíhacích letounů, počínající strojem MiG-15.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

S13t24á96ň90a 38K60o46m66o65r11o29u16s92o21v64á 3965173177359

Měli jsme chatu asi 4km od bývalého vojenského letiště - to byl rachot! A chodili jsme se občas koupat k rybníčku - a okolo vedla dráha do hangárů - koukali jsme na něR^

+2/0
2.10.2015 14:44

A53n32t76o97n81i84n 10K35a82d61l15c19e30k 9722979471516

V Zatci? Ja tam primo u tohoto stroje slouzil. Myslim, ze k nam prileteli 1. dubna 1989, pamatuju to jako dnes.

+1/0
2.10.2015 19:01

M24a60r50t18i18n 78B98r53e55j83c21h23a 3444730802161

Taky mě napadl Žatec. A pak mi to ještě asociovalo Líně, ale to je jen asociace,protože tam 29tky nebyly a když zpřístupnili rybník,tak tam už stíhači nebyli a nahradily je Milky helikoptéry;-) Ale mám před očima cestu ze sila po které to kolem rybníka valily 19 tky na letiště.

+2/0
2.10.2015 19:12
Foto

S19t49á91ň15a 41K21o89m13o77r84o61u55s79o56v17á 3555683507459

Bylo to v Líních - a 29 asi ještě neexistovaly - vždycky když se otočil vítr jezdili jsme povinně koukat jak startujou proti nám - ale po cestě do hangáru občas jezdily okolo rybníčku - byla 70. léta. A psala jsem panu Kadlckovi - manžel byl nadšenec (teď má alespoň malé letadýlko) a vlezl se kouknout do hangáru a přivezla ho eskorta - naštěstí byli rozumníR^

+1/0
2.10.2015 21:14

M66a97r27t73i33n 33B51r97e72j86c90h19a 3794980982801

Tak to čumím jak jsem se trefil;-). A mate pravdu, byly to 21 čky, seknul jsem se, protože jsem měl před očima tu 19 tku, co je v Linich na památníku. Jinak já se na letiště (na plochu) dostal až když tam byla záchranka a oni již zmiňovaní Sokoli. Znám se s bývalým starostou a dostal mě tam na čumendu. Jinak ten rybník je po rekonstrukci a je tam dobré koupání. :-)

+1/0
5.10.2015 9:25
Foto

S80t92á15ň40a 34K57o72m33o56r32o28u96s48o37v51á 3725973167819

Bylo to v Líních - létaly tam 21 - byli jsme z nich také nadšení. Muž jednou pod záminkou že hledá houby vlezl do hangáru - a domů ho přivezla eskorta - ale když viděli mne a děti 3 a 1 rok, tak mávli rukou a odjeli.

+1/0
2.10.2015 21:07

M87i45l26a67n 62K42o47i13š 4217672141610

Nejsem letecký specialista, ale dodnes nechápu, proč jsme likvidovali stíhačky od těch nejmodernějších, až jsme si nakonec ponechali ty nejstarší... Nejdříve podivná likvidace MiG-29, posléze MiG-23 a nakonec si necháme nejstarší MiG-21MF.

A vyměnit relativně vyspělou stíhačku (v té době) za průměrný vrtulník V3A Sokol, který byl vojákům k ničemu a ještě kus za kus, to zavání silně korupcí....

+19/0
2.10.2015 11:06

M56i98r74o23s49l38a25v 87P92e74t70e50r14k36a 6139696301240

to byl taky tunel jako krava ;)

+4/0
2.10.2015 11:27

K91a12r97e20l 63N64o22v40á71k 1914318453146

Proč, Němci jim je dali za 1EUR. To byl taky tunel. Kolik stojí jeden motor, kolik vydrží a spotřebuje... Vite vy tunele. Byl jste nekd za svým poslancem nebo mate jen velkou hubu plnou keců. ?

+2/−4
2.10.2015 13:23

M29i93l75a29n 31K34o86i23š 4567202231170

Já na vojně dělal technika letadel MiG-21MF a MiG-21F, takže trošku ještě něco o těch letadlech vím, třeba mám aspoň představu, co ta letadla uměla a přibližně jak náročný byl jejich provoz.

+2/0
2.10.2015 13:29

K27a93r21e41l 58N72o26v87á28k 1654168503926

To Petr Pavel z generálního štábu co se na CIAFu laskal s Su27, taky. Ale Mig 21 má stejně motorů jako Mig23, to nevím proč si nenechali je.

0/0
2.10.2015 13:42

M43i62l82a76n 45K93o51i88š 4547752741840

Likvidace MiG-23ML ve prospěch MiG-21MF bylo čistě politické rozhodnutí´, protože MiG-23 byl po všech stránkách lepší letoun, náročnost provozu a údržby byla téměř srovnatelná s MiG-21. Jistou roli mohlo sehrát jen to, že MiG-21 se kdysi u nás vyráběl a tudíž byl jakýsi předpoklad, že náhradní díly by jsme si na mohli vyrobit sami. U MiG-23 se asi báli jisté závislosti na Rusku.

+2/0
2.10.2015 14:21

J15i78ř81í 17B67r81o88ž 5899925682537

Náročnost provozu MiG-23ML  oproti MiG-21 byla mnohem větší, hlavně co se týče údržby elektroniky a autopilota. Dvacetjednička byla přece jen koloběžka. :-) Máte ale pravdu ale v tom, že důvodem pro ponechání 21 byla možnost českého servisu. SSSR a potažmo Rusko s námi po pádu opony komunikovalo jen prostřednictvím dolarových účtů a to ještě těžce podvádělo- viz nákup listů rotorů pro Mi-24, kde nám dodali prošlé díly s přepsanými atesty. Takové jednání prodavače autobazaru, kde vám stočí tachometr a prodají slepený rozstřelený vrak. :-/

0/0
28.10.2015 14:12

K80a80r98e74l 42N26o48v23á52k 1824848673516

Cena za motory. Ze stejného důvodu vyřadíme. Mi-24

0/0
2.10.2015 13:37

J19i77ř61í 67B33r61o50ž 5299355352797

Na dvacetdevítkách jsem sloužil- jako vedoucí skupiny oprav drak-motor v TO VU1610, takže o tom něco málo vím.  A i když se mi výměna nelíbila, byla přece jenom z pozdějšího hlediska dobrá. Vrtulníky Sokol jsme nasadili hned při prvních záplavách na Moravě a od té doby zachránily stovky životů.

MiGů-29 nám zbyla jen necelá letka a z hlediska údržby to byl nesmysl. Náhradních dílů byl nedostatek, protože po r.1989 byla s ruským partnerem špatná komunikace- i když nám dlužili, chtěli vše platit v hotovosti a v dolarech. Například skříň náhonů KSA byla v republice jen jedna a ta byla použita již druhý rok po zavedení typu. Další jsme neměli, taktéž  s motory jsme na tom byli bídně. V LOZ v Trenčíně byl proveden pokus generálkovat  tyto mašiny u nás, ale to skončilo neúspěchem. Podobná situace byla i u MiGů-23- i ty neměl kdo generálkovat (to se dělalo v NDR), proto jen dolétaly. Naproti tomu MiGy-21 jsme opravovali sami  a proto zbyly- aspoň si stíhací piloti udrželi návyky.

Naopak Slováci ke svým MiGům-29 dostali ještě další letku v rámci deblokace dluhu, takže již to bylo z hlediska údržby o něčem jiném. Byly to sice nepřebrané letouny určené pro Tunisko, stály dlouho na stojánce bez údržby, ale aspoň byly nové. I tak se časem ukázalo, že cena jejich provozu je pro Slovensko neúnosná a proto udržují v letuschopném stavu jen zlomek- na letovou akci se přistavuje v průměru jen jeden roj, což je v porovnání s náletem našich pilotů na JAS-39 zoufale málo.

Tak to jen k tomu, aby i Ti, co nebyli svého času v centru dění, pochopili, že ta výměna nebyla zase tak špatná. Stejný osud  postihl po pádu opony všechna letectva. Rušily se stovky letek a tisíce letadel šlo do šrotu.

0/0
28.10.2015 14:04

P89e19t30r 46V75á25c57l34a89v80e12k 6775698619347

s trou životností je to asi nesmysl, na Internetu se dá dohledat že motory mají celkovou životnost 2000 hodin a drak 4000 hodin..

+4/0
2.10.2015 10:55
Foto

J49a41n 32W90i10r46n36i71t39z15e24r 8648374517480

Dobrý den,

kde "na internetu", prosím?

O krátké životnosti motorů RD-33 se píše třeba tady: http://www.leteckemotory.cz/motory/rd-33/rd-33.php

Technická životnost není dána jen hodinami provozu, ale i celkovým stářím.

+2/0
2.10.2015 13:12
Foto

M27a54r10t19i65n 22G79r71o96c94h57o93l 7856498416171

Minulou sobotu při jízdě od Bánské Bystrice jsme viděli ostrý start ze Sliače a hned 2 kusů po sobě ... pěkný rachot a bohužel, asi mají motory od VW, protože ty brikety za nima, to nebyl testovací režim ;-D;-D;-D

+4/0
2.10.2015 10:53

J10i42ř82í 30B28r37o35ž 5889525272797

Ty "brikety" u leteckého motoru znamenají dokonalé, čisté spalování kerosinu.

0/0
28.10.2015 14:16

M24a31r20t86i16n 84B72r36e11j67c14h49a 3544770432371

Nádhera, škoda, že se vrátil jen do muzea. Pamatuji si na nádherné vzory na ocasech z tygří letky. Když je vyměnili za Sokoly, tak jsem to nesl těžce. Jezdili jsme si je potom fotit na Sliač na Slovensko. Což v té době byl i adrenalin, protože se to nesmělo:-). Dokonce mám i fotku, kdy na Sliači nechali na několik minut otevřené vrata a já stihl cvaknout 2 miginy stojící na ploše. Jó nostalgie.;-) Pořád je to nádherný stroj, proti Gripenům ani slovo, ale migina je prostě migina. A taky ať nekřivdím Sůčkům, to jsou taky krasavci. R^

+8/0
2.10.2015 10:49

P43a15v59e86l 40B31r15y80n81d16z32a 7209906655564

Osobně považuji za nejkrásnější letadlo svět Berkut SU-47...ale je to jen můj názor a námět na diskuzí..Neviděl jsem více super,ale toho že jsem na vlastní oči neviděl Berkuta mě mrzí nejvíc ..snad se někdy dočkám

+1/0
2.10.2015 10:59

M91a85r96t57i61n 20B87r72e31j59c47h73a 3134600872151

Berkut je parádní, ale 27 má taky ladné křivky;-D. Já bych zase chtěl strašně vidět Ekranoplány. To mě teď dostalo. Zvezda má modely (všech typů) 1:35 a brousím si na něj zuby. Trochu mi Ukrajinci s Putinem překazili plány, chtěli jsme se na ně jet podívat na Krym, loni. Bohužel nenašel jsem ještě odvahu.;-)

0/0
2.10.2015 11:09

V86l89a93s30t38i65m86i57l 18T50e38n79c82e74r 4800690537750

A já bych chtěl vidět bombarďák Avro Vulcan v průletu nad letištěm. :-)

+2/0
2.10.2015 11:36

P28a51v95e25l 33K48r70e82j98č48í65ř 2282541913756

A já bych chtěl vidět Haunebu III :-)

+1/0
2.10.2015 13:56

J29i42n25d69ř36i90c14h 37K87a17l32á39b 9154968493892

Krása

+1/0
2.10.2015 10:40

J93a96k84u18b 91F88e63i51f33a46r 7389269306399

Škoda, že jsme se jich tenkrát tou úžasnou výměnou 1:1 za Polské vrtulníky zbavili. Zajímalo by mě, kdo se na tom napakoval. Jediný z těch vrtulníků už není v provozu, zato v jiných zemích je MiG29 stále ve výzbroji. 

No, my místo toho máme Grippeny, které neměly jedinou bojovou misi. Opět šolich.[>-]

+6/−10
2.10.2015 10:27

R63o58m62a60n 50S58t20o43n62e70k 1899623879911

Grippeny jsou modernější a levnější na provoz

+5/−3
2.10.2015 10:36

P92a42v72e43l 19B54r68y43n46d98z85a 7659896915334

Modernější a levnější na provoz jsou určitě..i když s M-29 by modle mého v konfrontaci neobstály už proto že jsou trošku jiné kategorie a v boji by měli určené jiné protivníky..Ale to je vedlejší..dražší jsou určitě pro nás danové poplatníky a výhodnější pro provize zúastněných

+7/0
2.10.2015 10:50

R96o73m83a97n 34S58t69o78n64e48k 1389553409351

hlavní důvod proč se zbavuje Slovensko stihaček MIG 29 je ten že provoz je nákladný a je problém sehnat náhradní díly

+2/0
2.10.2015 11:14

J93a54k13u95b 69F18e60i13f29a71r 7609959276589

no s těmito argumenty jste malinko mimo. Modernější jsou, avšak Grippeny nikdy nebyly prověřeny reálným bojem.

A cena? Milý pane, my jsme ty MiGy už měli. Kdežto Grippeny jsou pouze pronajaté a to ještě za velmi podivných podmínek.

+5/−2
2.10.2015 11:11

V75á93c59l65a86v 45P88a86l91u38z39g32a 2240772339146

Z tehdejších mig-29 jsou na Slovensku v provozu 2 kusy po kompletní modernizaci, všechno ostatní už je spíše šrot. Takže nákladům na nákup nových strojů se stejně nešlo vyhnout.

+3/0
2.10.2015 11:37

L62u24d42ě48k 90N95ě88m95e80c 5405301772124

Tak nevím... ty vrtulníky, co létají pro záchrannou službu se nepočítají?

0/0
2.10.2015 11:10

J32a12k17u10b 93F83e14i81f50a20r 7519489126259

Pokud vím, ty konkrétní už dávnou nelétají, mohu se však mýlit. Na druhou stranu i kdyby, tak porovnávat Sokol a MiG-29 je jako porovnávat parník Vyšehrad a USS Ronald Reagan.

+2/0
2.10.2015 11:13

L72u73d54ě39k 37N97ě65m56e27c 5565351612864

Otázka byla, jestli létají nebo ne. To další  už bylo okomentované tisíckrát.

0/0
2.10.2015 11:14

J97a77k35u66b 66V85a63l89e31š 8390386397733

Konkrétní stále létají, jenže už konkrétněji původní je snad tak akorát holý drak, motory repas, vrtule výměna, plechy repas, nátěr 4-5. generace.

0/0
2.10.2015 11:17

P50a63v52e72l 93B46r74y32n24d50z50a 7139316225544

Žádné ferrari,žádné porsche ,nejkrásnější výtvory lidského technického génia jsou podle mého názoru právě vojenská stíhací letadla..Americká,ruská a jiná..je zrůdné a zároveň krásné a zároveň děsivé že jsou to stroje určené primárně k zabíjení..ale jso prostě krásné..snad si to nepřečte můj psycholog ;-D

+19/0
2.10.2015 10:23

M14a54r80t47i16n 85B35r56e83j53c64h83a 3224930432451

R^;-D Mám stejný názor. Dokonce jsem to dohnal tak daleko, že jsem ve svém věku, zase začal modelařit. Což je lepší než poslouchat ty idiotské kecy v hospodě, otevřu lahvinku a jdu lepit a malovat. Docela fajn relax.;-)

+5/0
2.10.2015 10:55

P25a65v86e44l 23B83r33y20n59d39z71a 7569366315444

JJ mám podobného kamaráda,já jsem se k tomu ještě nedostal....ale mám výhodu že mi svá dílka většinou daruje a mám jimi vyzdobený pokoj a koukám na ně zrovna teď..je to paráda.....

+1/0
2.10.2015 11:04

M54a41r59t44i49n 91B31r52e47j92c78h97a 3174200342801

Tak vřele doporučuji, už to není tak drahá zábava, jako byla v mé pubertě a člověka to chytne. Pro začátek doporučuji 1:72 Airfix, prodávají se i v setech s barvami, štětcem a lepidlem a náročnost je malá.

0/0
2.10.2015 11:13

M87i78r34o84s26l86a98v 69P80e44t31e17r44k38a 6979346481980

taky lepim... jiz od utleho mladi :)

fajny relax v klidu domova...

+1/0
2.10.2015 11:28

M33a34r76t53i51n 24B71r28e92j64c24h76a 3234850782501

S dobrým Vínkem, pak není o čem. Ale Vy to určitě znáte;-)

+1/0
2.10.2015 11:30

M92i31r51o15s57l54a70v 77P10e28t83e85r23k49a 6679406981830

presne, dlouhe zimni vecery mivaji modelari vyresene :)

+1/0
2.10.2015 12:00

M84a56r36t46i63n 61B66r32e32j83c92h67a 3574520652511

PřesněR^

0/0
2.10.2015 12:33

V17í56t 29O90ž53a62n55a 1768358665374

psycholog je vpohodě, horší by byl psychiatr

0/0
2.10.2015 14:04

T58o77m34á34š 24K92u37c38h51a14ř 3387681848811

Má takový vztah k bitevním lodím.:-)

0/0
3.10.2015 12:22

P34e70t76r 20B51o74c27e44k 1167916482480

400 starů a 200 hodin letu a konec životnosti ;-D;-D;-D

+5/−3
2.10.2015 10:21

P55e31t38r 78V10á78c36l13a87v97e97k 6685108399287

to je nějaký nesmysl, drak má životnost 40 let nebo 3500 letových hodin a motory 2000 letových hodin.

+2/0
2.10.2015 10:52

P10e61t23r 47V70á46c65l82a84v45e35k 6595488929517

oprava, drak má celkovou životnost 4000 hodin

0/0
2.10.2015 10:57

M85i85r84o68s70l97a58v 51P34e11t65e96r83k36a 6119756801320

to je jednoduche, bud je to preklep, nebo ho proste neletali no :)

po svete jich porad leta nekolik set a nejspis i daleko za zivotnosti draku, jedna ruska agentura na nich dokonce porada "vylety" prakticky do stratosfery (http://www.migflug.com/en/jet-fighter-flights.html)

tyhle vykriky hateru bych ignoroval, vedi kulove a zpolitizuji i svacinu v podobe ruskeho vejce ;)

zasveceni vedi, ze je to vyjimecny stroj a politika na tom nic nezmeni (koneckoncu, kdyz se nase letadla prodavala, odkoupit je chtely i USA) :)

+2/0
2.10.2015 11:16

M74a65r30t68i31n 12B82r71e45j92c53h49a 3404420612121

Dobře napsané.R^

0/0
2.10.2015 13:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.