Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školy mají problém. Učí látku, ale ne děti, říká expert na vzdělávání

Učitelé vedou děti stále spíše k poslušnosti než k tomu, aby z nich vychovali svobodně uvažující osobnosti, míní odborník na vzdělávání Bohumil Kartous. Škola má přitom podle něj především pěstovat kritické myšlení a schopnost řešit problémy. „Svět se diametrálně změnil v tom, že znalosti dnes není nutné získávat přímo ve škole,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R69a57d89o28m42í52r 47T45a26l71á68š24e96k 7319801598766

Pan Bohumil Kartous je pro mě taková "Vendulka Utěšitelka" českého školství ..:-) Medicínu sice "vystudovala", ale skalpel v ruce nikdy neměla .. Ovšem Vendulku by nikdy nikdo nebral vážně, natož aby ji nechal třeba operovat.. Tohoto samozvaného Ámose, který neabsolvoval ani jeden školní rok na žádné základní ani střední škole coby učitel, máme vnímat jako odborníka a experta na neduhy českého školství ? A to si dělá někdo z učitelů a rodičovské veřejnosti legraci, nebo se šéfredaktoři novin, které tomuto grafomanovi poskytují prostor zbláznili ? 8-o

+4/0
10.1.2016 2:40

M26i78r59o52s45l30a68v 48S85u80c38h17y 5830129950450

"Škola je taková, jací jsou lidé v ní." Jaroslav Žák možná nebyl první, kdo na toto přišel. Platí to ale i dnes. Platí to na žáky i kantory. Bohužel do toho velmi zásadním způsobem zasahují i rodiče. To rodiče tlačí na to, aby jejich dítka měla pokud možno vysokoškolské vzdělání. To rodiče si neustále na něco stěžují. To rodiče umetají cestičky svým ratolestem, jen aby to neměly nějak obtížné. To rodiče stojí v první řadě za poklesem úrovně našeho školství. A pak tu máme takový "nepodstatný" problém zvaný peníze. Začínající kantor má plat podprůměrný, velmi zkušený a skvělý kantor jen mírně nadprůměrný. Kantořina se musí dělat z lásky. Bez peněz u ní vydrží jen opravdoví fandové. Soukromé školy si ty schopné dokážou stáhnout. Jenže to není řešení. Podle mě by mělo mít učitelské povolání vyšší prestiž podpořenou i atraktivnějším ohodnocením - bez toho se školtví nezvedne. Mým ideálem je škola, kde je učitel odborníkem, který dokáže rozpoznat silné i slabé stránky každého žáka, dokáže odhalit a rozvíjet jeho talent, ale i eliminovat případné nedostatky. Bude mít ale i dostatek sebevědomí, aby toto dokázal vysvětlit rodičům, bez ohledu na to, kým jsou.

+1/0
25.11.2015 13:06
Foto

D71a83l46i37b72o30r 47B98a42r68t31o26š 5874320567969

Ten ideál je krásný ale odporuje možnostem. Jestliže učíte AJ a NJ na nějakém gymnáziu máte asi tak 6 - 8 tříd v každé asi tak 10- 15 studentů. tedy celkem asi 60 až 120 studentů. při výuce matiky a fyziky si ten počet studentů suše pronásobte dvěma. Já vám garantuji, že téměř nikdo na světě není schopen rozpoznat slabé a silné stránky každého studenta v tomto množství. Ve fotbalu máte trenéra a asi deset jeho pomocníků a ti mají na starosti zhruba 20 fotbalistů Vidíte ten nepoměr?

Ale jako idea..to není špatné, jen jak to udělat? Nechat jednomu kantorovi jen jednoho žáka. To by byl ideál jako v Cambridge, ale kdo to bude platit?

+2/0
30.12.2015 12:49

R75e15n11a98t33a 80M55a86l20i43k24o98v44a 8431969854795

To je zase někdo, kdo neučí a poučuje. Pán by potřeboval asi na ZŠ nebo na SŠ a odučit si tam pár let

+6/0
24.11.2015 19:48

M56i53l13a83n 53D10v77o78ř27á82k 4243141802251

ano, přesně tak, škola produkuje papoušky co umí odříkat definice, ale vůbec často netuší k čemu jim to vlastně bude.Měli by je učit postupy, jak si efektivně získávat informace, naučit logiku myšlení a umět optimalizovat úkoly.Vlastně si myslím že už na základní škole by se měli děti učit místo matematiky rovnou programování (mimochodem je mnohem snadnější a zábavnější na naučení než matematika), tak se naučí rovnou logicky přemýšlet ,vymýšlet vlastní postupy a řešení a rovnou je aplikovat v praxi, což je v budoucím zaměstnání k nezaplacení.

0/−3
23.11.2015 20:53

J38a82n 61J12e82l12í72n63e26k 8966353923572

Vážený pane, projevil jste dle mého názoru pozoruhodnou neschopnost kritického myšlení. Ta je totiž založena na dostatečných znalostech a informacích. Vy informovaný nejste. České školy mají problém - už cca 15 let se je Vám podobní "odborníci" pokouší takzvaně transformovat. Kdo v mlýnici Školních vzdělávacích programů, DUMů, PEDOŠů, inkluze, integrace a neustálých chaotických a nekoncepčních změn nikdy v praxi nepracoval (a to je Váš případ), nemůže mít představu o čem hovoří a nemá právo kritizovat, natož se označovat za odborníka na školství. Možná by nebylo špatné, kdybyste si někdy poslechl názory například pana Štefla, který na rozdíl od Vás odborníkem opravdu je.

Naprostou tragédií pak je to, že Vy přednášíte na vysoké škole. Jací lidé pak asi z rukou takovýchto "odborníků" budou vycházet.......................?

+8/0
20.10.2015 15:38

J30u12l65i45u82s 50K68o44l29í72n 7530750364310

Ano, my jsme učitelé matematiky, biologie, ...

Učitelem dítěte je rodič!

+1/0
2.10.2015 6:48
Foto

L81i49b66u50š16e 93S15u41d46o42v60á 5935234269409

V mnoha aspektech s panem Kartousem souhlasím, ale domnívám se, že některá hodnocení vyznívají zcestně.Z praxe učitelky 1.st.ZŠ konstatuji, že právě učitel je mnohdy tím, na něhož se převádí břemeno výchovy dítěte. Rodič se domnívá, že za správnou či nesprávnou výchovu nese odpovědnost právě škola.Nesouhlasím s názorem, že učitel je v našem školství pouze loutka, která má za hlavní cíl jen učit fakta. Samozřejmě, že jsou mezi námi i tací, kteří na principu biflování trvají,ale myslím,že těch je už menšina. Také nesouhlasím s tím, že všichni pedagogové vystudovali Ped.Fakultu proto, že jim nezbylo nic lepšího! Já svou práci miluji a učitelkou jsem chtěla být už od dětství. Souhlasím, že reforma je nutná, byrokracie je neskutečně mnoho!!! Na kvalitní asistenci nejsou peníze, z toho důvodu kvituji speciální školy a myslím si, že by se rušit neměly! Použiji přirovnání ....všechny krásné květiny světa také nemohou růst v jednom druhu půdy tak, aby prospívaly a kvetly, bohatly svou zelení. Každý nemůže být superstar a vystupovat v televizi jenom proto, aby nebyl diskriminován.Problém společnosti je naučit se mít rád takový, jaký jsem a naučit děti vzájemné toleranci. Naučit se i umět uznat své nedostatky a chyby a najít si své místo na světě, kde budu šťastný a nemusím mít zrovna doktorát.

Opravdu si myslíte, že například dítě se silnou poruchou chování a učení, které při vyučování vydává zvuky, sprostě komentuje, vrhá se na zem,...má být v ,,normální" třídě a nebudou jeho chováním trpět ostatní děti, které jsou například citlivější a bude je to stresovat? I za předpokladu, že tam ten asistent bude?! Když musí být svědky,jak se takové dítě s asistentem pere? Samozřejmě za to nemůže, ale nebylo by mu lépe v malinkém kolektivu se zvýšeným počtem odborníků a veškerého zázemí?.....:-)

+8/0
1.10.2015 17:35

J56i76ř89í 94V78a74c23í80k 3107733453457

Použiji zdeúryvek jednoho pána, který se zapojil do diskuze

 "Opět je třeba pečlivě odlišovat mezi experty skutečnými asamozvanými. Pan Kartous vystudoval pedagogickou fakultu, takže je stejným"expertem" na vzdělávání, jako každý jiný absolvent pedagogickéfakulty"

  Je to omezenýnázor, který se tady opakuje v devíti komentářích z deseti. Podle této logiky by měl k tématu hovořit nejlépe člověk,kterému je 70 let a má praxi 40 let ve škole. Názory studentů či běžných občanunebo vzdělané veřejnosti je pro vás naprosto irelevantní. Názory, studie,polemiky které pronesli vědci, učenci, géniové, spisovatelé jsou pro vás pouzelidi co o tom nic neví. Dle mého soudu k tomuto tématu se může vyjádřit každý,který prošel aspoň nějakým vzděláním, aniž by měl snášet tato slova a věty. Anopiště kritiku na jednotlivé věci, či text obecně, ale nepronášejte tyhle oslínázory. Pán Kartous jistě prošel mnohaletým studiem a viděl jakým směrem senaše školství vede a může tady podat odborný kritický pohled na věc a říci svůjnázor na problematiku. Co dělá experta expertem a odborníka odborníkem? Kdodává nálepku, která určuje kdo může podat odborná názor. Spousta osobnostíarchitektury, filosofie, politiky, umělci se k tématu vyjádřili. Je to tedyšpatně? Neměli by se tito lidé považovat za schopné oponenty? Nemají se názorytěchto lidí brát vážně a musíme je napadat, že nemají odbornost v danémproblému?  Jsem také poznamenám mnohaletýmchozením do školy, kde hlavním kritériem je nalít si fakta do hlavy a odříkatje jak papoušek. Návaznost mezi předměty a logické uvažování jsem postrádal. Článekhovoří obecně. Spousta pedagogů se v diskuzi rozčiluje "já to nejsem, játakový,taková nejsem". Článek na nikoho neukazuje prstem. Podle těchtolidí je vše se školou v pořádku a za vše můžou ti druzí. Ano, přesně o tomhlepán Kartous mluví.

Reaguji na vaše komentáře!!! Je to článek k zamyšlení a určitě je co dohánět, napravovat,zlepšovat. Názory považuji za odborné z hlediska dlouholetého studenta ateoretika.

+1/−1
1.10.2015 10:04

P95a65v39e85l 75O60d30r32a96z74i89l 6404879267830

Pardon, ale pasáž o tom, že škola nemá učit, ale nalejt dětem do hlavy sluníčkářskou propagandu (to je totiž ta svobodně uvažující bytost v překladu).

+4/0
1.10.2015 10:54

P69a15v51e68l 33O37d87r51a81z57i96l 6604189107490

ukazuje, že pan expert je fakt trochu na jiné vlně.

+1/0
1.10.2015 10:54
Foto

P91a15v69e97l 49D12o60l65e98ž72e90l 2284652654469

Omezený je každý názor, nicméně ani ten omezený názor jste nepochopil. K tématu může hovořit každý, kdo je schopen hovořit. Ale hovořit k tématu z nikoho nedělá experta na vzdělávání. Když jsem byl o takových 15 let mladší, tak jsem si také říkal, že bych mohl jít rovnou někam dělat generálního ředitele, když mám dvě školy a že ta praxe je trivialitka, kterou člověk během pár týdnů získá. Nyní, po deseti letech práce na nejrůznějších pozicích, teprve chápu, jaký je rozdíl mezi teorií a praxí a že existují takové kompetence, které jinak než praxí nelze získat. Pan Kartous na jednu stranu horuje pro to, aby studenti byli připravováni pro život a nebiflovali se jen nějaké teoretické poučky, které si přečtou na wikině a na druhou stranu je sám extrémním příkladem člověka, který nic jiného, než teoretické poučky, navíc ještě silně ideologicky zabarvené a subjektivní, nepřináší.

Se školou není vše v pořádku, ale hlavním nebezpečím pro ní jsou právě lidé jako je pan Kartous, paní Laurenčíková, pan Hausenblas a podobní "vizionáři" a "zvěstovatelé lepších zítřků". Zajímavé je, že jde vesměs o humanitně vzdělané lidi (když si odmyslím ten tělocvik). Někomu, kdo si myslí, že nejvyšším vrcholem intelektuální činnosti je komentář v novinách s dvěma hyperbolami a sarkastickým závěrem, těžko vysvětlovat, že mít názor na platnost Pythagorovy věty v Hilbertových prostorech je pitomost.

Problém vidím v tom, že málokdo je ochoten připustit, že je nějakým způsobem omezen. Lidé s humanitním vzděláním jsou, bohužel, omezeni velmi, ale nevědí to o sobě. Kdybych si odmyslel své exaktní vzdělání a zabředl bych do stylu a způsobu výuky humanitních předmětů, tak bych možná měl podobné názory, jako pan Kartous, tedy že jde o biflování a že to není pro moderní život člověka nezbytné znát každý detail. Jenže když se podívám na studium matematiky, ekonomie, financí, tak tam žádný zásadní problém nevidím. Jo, že tomu pan Kartous nerozumí, to je jistě problém, ovšem jeho, nikoliv českého školství.

+6/0
1.10.2015 13:36
Foto

P12a78v94e15l 18D39o41l49e17ž57e54l 2824802874249

Pokud nechcete postrádat logické uvažování, měl jste si vybrat jinou školu. Běžte studovat matematiku na Matfyz, nebo jadernou fyziku na Jaderku a budete mít logického uvažování, že vás z toho bude bolet mezi ušima. Když si ale vyberete architekturu, nebo co já vím, třeba dějiny umění, a pak šíříte po veřejnosti, že naše školství učí jen biflování, tak to skutečně nevnímám jako problém toho školství, ale jako problém toho výběru. A bohužel, tuto argumentaci lze bez újmy na obecnosti převést i na střední školy, protože udatní bojovníci proti povinné maturitě z matematiky drží pozice, takže mnohý maturant se domnívá, že logaritmus je indický pokrm. A tak nám systémem proplouvají Kartousové a Laurenčíkové, aniž by se cestou umazali exaktním myšlením, ačkoliv přesně to by jim prospělo nejvíce.

Historie se bez nějakého biflování dat a údajů asi neobejde, stejně jako studium jazyka. Těžko mohu na obchodní schůzce diskutovat s partnery v cizím jazyce tím způsobem, že si budu každé slovo nejprve překládat na gůglu. Historikem se člověk nestává tím, že si přečte Karla IV a Jana Lucemburského na wikipedii. Páně Kartousův problém tedy nevnímám jako problém českého školství, jak on to prezentuje, ale jako polemiku se stávajícím stavem výuky humanitních předmětů, s nimiž jedinými on má alespoň nějakou zkušenost.

+4/0
1.10.2015 19:30
Foto

P52a29v82e15l 68D30o42l48e24ž32e13l 2154772774159

Dobře, Kant, Freud, Leibnitz, Aristotelés, epos o Gilgámešovi, Bible, to je všechno moc hezké a vzdělaný člověk by to měl znát, nicméně, paní Blümelová, abych tyto nářky mohl považovat za něco fundamentálnějšího, než jen intelektuální snobismus, musel bych na těch, kdo si na tyto neznalosti stěžují a předstírají omdlévání, když se někdo přizná, že něco z toho neví, vidět znalosti jiné. Ono u nás na gymplu vždy bylo spousta učitelek češtiny, literatury, dějepisu, občanských výchov apod., které se pohoršovaly nad elementárními neznalostmi, ale když byly tázány, jak se počítá obsah plochy pod křivkou, nebo objem rotačního tělesa, tak povídaly něco o nějakých žížalkách, které si tam v té matematice malujeme. A ruku na srdce, kdo z těchto humanitních dam a občas i pánů, zná třeba takové základní věci, jako jsou tři Keplerovy zákony nebeské mechaniky? Kdo z nich zná alespoň základní sdělení speciální teorii relativity? A kdo z nich je schopen číst Wittgensteina, Spinozu, Rusella, Whiteheada, Fregeho? Kdo z nich chápe Gödela, nebo Heisenberga a jejich obrovský přesah do filosofie vědy?

Souhlasím, že studenti mnohdy neznají ani základy humanitních oborů, ani nic jiného, ale pohoršování se stárnoucích učitelek literatury nad tím, kterak se student není ochoten učit a číst, když samy nejsou schopny se naučit rozdíl mezi jednoduchým a složeným úročením, to mi připadá právě ten problém, proč čeští učitelé nejsou takovými autoritami, jakými by měli být. Učitelé by měli být lidé, kteří jsou ochotni a schopni se celý život vzdělávat a to zdaleka ne pouze ve svém úzce vymezeném oboru. To jsou z nich pak podobní analfabeti, jako studenti, které tak kritizují.

0/0
1.10.2015 9:13

P70a32v15e79l 78O11d55r10a70z18i52l 6974219527650

Hehe, intelektuální snobismus v praxi. Úplně ho vidím, jak stojí u tabule s větou "Zavylý šakaly zavyle vili" a říká učitelce "A umíte spočítat objem rotačního tělesa, co?".;-D

0/0
1.10.2015 11:02

M30a71r50c56e52l17a 23Z96a44j13í63c63o71v11á 1122608620444

Expert na vzdělávání? A jakou má praxi? Nula nula nic, takže těžký teoretik.

+3/−1
1.10.2015 7:25

J46a35r49m12i11l 86V68e52p58ř74e61k 70S18t89. 5816925594629

Pane Kartousi! Chcete snad říct, že dnešní děti umějí poslouchat učitele? Pokud vím, na školách se děje něco úplně jiného. A jak může učitel, který sám není "svoboden" vést ke svobodě? Až odstraníte blábol zvaný ŠVP a stanovíte jasná práva pro učitele, jak může řešit výstřelky dnešní omladiny, aniž by utrpěl újmu, až vrátíte věci do té podoby, že si učitelů budou lidé vážit, pak můžete rozvíjet své teorie, pane odborníku. To vám říkám já, kantor ve výslužbě. J.V. st.

+8/0
1.10.2015 5:33

J57a34r69o90s73l86a11v26a 25K39a54n96i19o54k18o60v85á 7132629292847

No... měla jsem pocit, že to bude lepší článek, plný argumentů Zdravého Rozumu...

Bohužel...

Možná jsem to četla příliš rychle, ale mám pocit, že pán je taky stoupencem "lidských práv", což považuji pro lidstvo za zhoubu.. Protože tyto principy mají jen jedno hledisko, jenže každičký jedinec JE jiný, na každého platí něco jiného..

Holt... sociální inženýři..

+4/0
1.10.2015 0:11
Foto

J81a14n93a 42F60o36l35p23r81e70c21h47t54o36v91á 8520717478473

"Nejde v první řadě o to naučit dítě matematiku, biologii nebo dějepis. Základní požadavek je, aby bylo svéprávnou osobností, která je schopna naplňovat představy demokratické společnosti. Problém českých škol je, že učitelé se po roce 1989 velmi ochotně vzdali toho, že by měli děti vychovávat, zůstala jim jen funkce vzdělávací. To je ale špatně, k tomu školu dnes tolik nepotřebujeme."

;-D Takže jsme tady celkem na h......, soudruhu Kartousi!

+1/0
30.9.2015 20:38

P85a85v56e24l 54O49d29r53a19z31i85l 6284739747790

Základní požadavek to možná je z těch škol, kterými pan kartous prošel, kdyby někdy kouknul z okna, když jede autobusem kolem fabriky, tak tam mají požadavky jiné.

+3/0
30.9.2015 21:43

A52n40n36a 40T46v60a87r44ů54ž27k16o52v82á 4611646885488

Konečně jste mi vysvětlila, k čemu jsou školy. Umět něco z matematiky, biologie a ostatních předmětů, to je úplná zbytečnost. Jediné, co mají školy naučit je, vychvalovat ten současný zvrhlý režim.

+1/−1
2.10.2015 9:01

T65o76m43a37s 67A58u54g23u16s27t13y36n 6627956461670

Podle pana odborníka je nám vzorem Finsko, které snížilo počet přijímaných studentů na pajdák, ale o pár otázek řekne, že přijímačky by na VŠ vůbec neměly být. Takže populismus, populismus, populismus...

+2/0
30.9.2015 19:50

T11o94m65a21s 35A85u58g51u40s39t17y12n 6657666871300

Není nad to mít svobodně myslícího zaměstnance, místo člověka, který udělá, co udělat má ;-D

+4/0
30.9.2015 19:45

T82o30m51a39s 46A22u92g85u23s33t29y57n 6607806571790

Ten pan expert je mým bývalým spolužákem z vysoké. Nikdy neučil, ale o všem dokázal vykládat tak, že mu neznalý věci všechno uvěřil... Když měl ve škole něco udělat, tak to ukecal tak, že mu to u vyučujících vždy prošlo... A teď nám vykládá, jak to v těch školách děláme špatně... Dánsko je daleko, ale něco o té zemi vím a zajímavé je, že v rozhovoru prezentovaný přístup v Dánsku prochází velkou kritikou a pomalu se od něj ustupuje...

+4/0
30.9.2015 19:38

T48o50m86a95s 53A62u61g16u34s12t97y59n 6567876561270

Odborník na vzdělávání člověk, který nikde neučil? Koukám, že pro iDnes je odborník už každý. Ale co se divíme, když podle majitele, je herec odborníkem na obranu...

+4/−1
30.9.2015 19:31

E96v30a 16S21e66h10n55a17l19o51v87á 2151381966708

Nic nového. Chemik ministrem financí.:-/

0/0
10.1.2016 12:16

P82a58v68e60l 78N69o44v66á30k 9231275379476

To je zase odporník. Takže budeme vychovávat kritizující ukecané jedince, kteří nemají znalosti. Jak pak mohou navrhovat řešení? Znalosti prý lze získat samostudiem na internetu; a kdo ty děcka k tomu donutí? Pane Bože chraň nás před takovými experty a odborníky, kteří nikdy nic nedokázali, ale umí jen kecat a kritizovat.Rv ;-€

+8/−1
30.9.2015 15:30

L61e46n96k66a 15S32y36n54k68o90v79á 9927433769

Souhlasím s článkem. Také hledáme pro své děti jiné možnosti a jsme ochotni za ně zaplatit. Zatím školku, ale i pro další stupně chceme mít možnost posílat dítě do škol mimo státní síť. Prostě jim nevěříme. Můj mladší bratr ani neví na konci střední školy, co je, proč je a jak funguje EU, nikoliv dějiny, ale praxi. Co je zajímavé, neví to ani jeho třídní, jen ví, že je vše špatně. Co a proč je špatně už netuší. Je to jen obrázek toho, jak sama neumí pracovat s reálným světem a proto jej ani nedokáže předat svým studentům. Brácha očividně silně podléhá manipulaci a demagogii různých zvolání na sociálních sítích apod. bez vlastního kritického myšlení. Vždy ho nemile překvapí otázka - a proč si to myslíš? Naše zkušenosti ze západních zemí Evropy jsou tak odlišné, že mám podezření, že žijeme na jiné planetě. A souhlasím s tím, že učitelství bylo i pro mě záchranný kruh, kdybych se nedostala tam kam chci. Učit za takové peníze? Naštěstí jsem ho nemusela využít. Z dnešního pohledu to ovšem byla zbabělost. No, ale co víte o světě v 18ti...

+1/−7
30.9.2015 14:59

B53á64r57a 33T19e62s28n49e89r94o19v85á 5815390984919

Lenko, zevšeobecňujete na základě jediného příkladu (váš bratr). Já pocházím z učitelské rodiny (sama neučím), takže se kolem školy pořád motám a vím, jak dnešní děti a mládež uvažují a chovají se. Pokud učitelé ve škole "povolí opratě", bude to tam jako jako v zoo, nikdo je nebude poslouchat a každý si bude dělat, co sám uzná za vhodné (v lepším případě čumět do mobilu, v horším skákat z okna). Navíc jsou věci, které se prostě nabiflovat musí, ty žádné logické odůvodění nepotřebují, za všechny např. vyjmenovaná slova nebo násobilka. Děti musí mít základ a jasně dané mantinely, bez nich z nich vyroste sice možná ambiciózní a sebevědomí jedinec, ale taky totální tupec a egoista. A kritické myšlení? To by se měl člověk naučit tak nějak přirozeně, díky zkušenosti a životnímu přístupu, mj. k tomu má pomoci i výchova v rodině. To se stejně ve škole nenaučí, ne tak, aby to mělo hlubší smysl.

+3/0
30.9.2015 15:41

L93e38n62k92a 69S21y84n81k82o11v51á 9117913779

Myslím, že jsem se nesprávně vyjádřila. Můj bratr není jediný příklad a hlavní vinu naší nedůvěry nesou dlouhodobě špatné výsledky škol. Myslím, že váhu informace jsou velmi zatíženy rodinnou anamnézu. Naše zase tím, že jsme lékařská rodina. Ale kde se rozchází mě je nejspíš váš obrat "povolit opratě". Už to je podle mě naprosto nevhodné přirovnání při práci s dětmi. Nicméně dále je téměř neuvěřitelné, že u nás neumí učitel žáky zaujmout, aby "nečuměli do mobilu". Jak to, že to v ČR není možné? Je to vodou nebo čím, že zrovna na tomto teritoriu to nejde? Nebo je to špatnou prací učitele, nebo špatnou výchovou učitelů? Nebo špatnou motivací? Asi se shodneme, že vodou to nebude a někde bude i ten zakopaný pes. Naučit se některé věci ke nutné, i když zrovna násobilku je lepší umět rychle logicky spočítat, než se nadrtit viz. metoda Hejného. Vidíte, to jsou vědců, které mi také chybí, ta informovanost učitelů o možnostech. Kombinaci metod našich i zahraničních. Například Montessori a Waldorf učí děti těm mantinelům, po kterých voláte, ale také zodpovědnosti a s tím spojenými jinými vlasnostmi, které odsuzujete, jako sebevědomí. Po dospělém by jste také nechtěla, ať je schizofrení a součástí jeho vlastností je jen něco a ostatní má zavrhnout. Respekt který sami požadujeme musíme zpět i projevit, jinak opravdu budeme žít v ZOO, ale nejen ve škole. Právě kritické myšlení je ideální vlastnost pro práci ve škole. Není předmět, kde by se neuplatnilo. Stačí ukázat temata a nechat děti, aby na vysvětlení přišly. Přijde mi vtipné, že T.G. Masaryk přesně toto popisoval jako vhodnou metodu pro budoucí školy při rozhovoru s Karlem Čapkem v roce 1926 a odsuzoval to byrokratické monarchistické školství stejně jako pán v článku. Je smutné, že je rok 2015 a my stále používá klacky a kameny, zatímco naši sousedé už vymysleli nástroje, protože my jsme to tak dělali vždycky...

0/−3
30.9.2015 17:50

J75a27r11o26s79l19a95v14a 63K18a96n70i51o87k79o32v91á 7362629742617

Lidská práva !!!  A kantoři, kteří se na děcka nesmí ani křivě podívat. A pak jsou z toho děcka, pro které jsou slova - respekt, autorita - něco sprostého, nemoderního, zpátečnického... Oni přece mají "práva" !

+2/0
1.10.2015 0:15

P27a98v72e65l 67O82d73r31a66z61i36l 6704249767170

To je hrozné, jak může někdo nevědět, co je a jak nefunguje EU? To by se dřív stát nemohlo, to všichni moc dobře věděli, jak funguje Varšavská smlouva a její vedoucí síla, Svaz sovětských socialistických republik, tehdejší vzor na věčné časy!!

+2/0
30.9.2015 21:45
Foto

F69r12a30n12t87i40š30e64k 31K28š33í14r 2589906745

Přečetl jsem si prakticky všechny komentáře k danému článku a je zajímavé, jak se lidé člení na dvě skupiny. Jsou zde ti, kdo jsou nakloněni svobodě – svobodě jedince žít v pokoji vlastní život. A pak zde jsou ti, kdo jsou nakloněni vládnutí – dovolující ostatním žít život pouze tak, jak tito lidé uznají za přijatelné. Zdá se také, že jakmile se někdo přikloní k jedné z těchto protikladných filosofií, je jí nakloněn po zbytek života.

Ti co jsou nakloněni vládnutí se poznají tak, že po pár větách se svým oponentem, začnou zkoumat motivy a život svého oponenta. 

Nebudu předstírat, že vím, jak by takový nejlepší vzdělávací systém měl vypadat. Každý na to máme jiný názor, ale všichni máme v zásadě jen jednu možnost – poslat dítě do státní školy, kterou musíme platit z daní. Nemůžeme si vybrat mezi rozdílnými vzdělávacími systémy, různými přístupy k dětem a různými výukovými metodami. A v tom tkví právě ten problém.

+3/−1
30.9.2015 14:37

P88a36v40e60l 75O53d45r57a96z44i74l 6474119817350

Umění učit se je jedna z nejdůležitějších dovedností. K tomu patří MIMO JINÉ například schopnost pojmout v geologicky krátkém čase velké objemy dat a tu získáte jen tak, že si to nacvičíte na nějakých nepříliš škodlivých datech.

--

Nesouhlasím s tím, že se svět nějak diametrálně změnil, vždy bude ve výhodě ten, kdo si na relevantní data či postupy vzpomene a nemusí spoléhat na internet či knihy. Znalosti se daly jinak, než ve škole, získat i dříve, viz takový Edison či Einstein.

--

Co škola za mých časů, to už je přece jen nějaký ten pátek, nepodporovala, to byla výuka týmové práce, formulace a přednes vlastních názorů, řešení problémů se vyskytovalo de facto jen v přírodních vědách.

--

Přečíst to celý nebylo v mých silách. Pan expert je opravdu výukou nepolíbený. Přitom je to poměrně jednoduché, s ohledem na to, že učitelé pracují vesměs ve veřejných školách, prostě proveďte průzkum, co mladým učitelům chybí a to jim dejte.

+6/0
30.9.2015 14:26

B56á73r80a 20T30e70s33n73e44r40o62v77á 5545410624339

Ani jsem to nedočetla do konce, to se nedá. Tenhle "expert", který třídu plnou těch chytrých, samostatných a po kreativitě toužících dětí neviděl ani z rychlíku, je fakt něco.  Je krásné, jak nám tu dává za příklad Dánsko, ale pak tihle severští haranti plní sebevědomí a kritického myšlení přijedou sem a naše policie má plné ruce práce, aby je zvládla... Sorry, ale o společnost plnou takové "elity" fakt nestojím.

+5/−1
30.9.2015 13:54

M82i56l76o35s94l20a47v 33P71e21c15k85a 5373493389482

No nevím, jak tento dlouhý text uchopit a jak jej okomentovat. Obávám se, že vzhledem k tomu, že autor je nepolíbený učitelskou prací a zmíněný text je snůškou omletých frází( jako třeba: Komunikační dovednosti, kritické myšlení a schopnost řešit problémy. To jsou schopnosti, které jsou v budoucím životě zásadní.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-bobem-kartousem-dfp-/domaci.aspx?c=A150921_102226_domaci_zt)( nebo Byl nastaven na to, že nemá vychovávat svobodně uvažující osobnosti, ale zejména pěstovat disciplínu, poslušnost a předat základní penzum znalostí, aby člověk byl následně schopen sloužit.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-bobem-kartousem-dfp-/domaci.aspx?c=A150921_102226_domaci_zt) . je těžké, ba přímo nemožné s ním nějak polemizovat. Těžko jej kritizovat v jednotlivostech, když je celý článek neskutečným a slaboduchým blábolem. Pane experte, už vaše vzdělání tělocvikář a sociolog bez sebemenší učitelské praxe vás jako jako odborníka na vzdělání naprosto diskvalifikuje. Jen obdivuji vaši drzost se za něj považovat!

+6/0
30.9.2015 12:38

T38o74m53á51š 93Z38e29m50á24n90e98k 5970978976136

Kde nic není, ani smrt nebere. Biflování, zkoušení a učení zbytečností trénuje mozek pane EXPERTE.

+8/−1
30.9.2015 12:07

R93o72m60a27n 69B75r85o25ž 7181493191978

Do diskusí píšu jen velmi výjimečně, ale protože máme třiděti tak mi to nedalo.

Pan Kartous píše o škole, která má vychovávat ke kritickémumyšlení, líčí však velmi nekriticky zkušenosti z Dánska, jako by sejednalo o bezchybný ideál.

Poněkud objektivnější pohled je třeba zde:  http://www.zvedavec.org/komentare/2010/05/3708-o-danskem-skolstvi.htm

Je vidět, že i ve Skandinávii mají pořád co zlepšovat.

Podle pan Kartouse má škola děti vychovávat, ideálněv duchu demokratických hodnot, čímž myslí asi lásku k multikultispolečnosti. S tím zcela nesouhlasím, podle mě má primárně škola vzdělávata rozvíjet sociální dovednosti, výchova by měla probíhat hlavně v rodině.Rodiče by měli mít právo svoje děti vychovávat v duchu vlastních hodnot asami si rozhodnout jaké hodnoty to jsou. Jak to v praxi vypadá, když státpropadne myšlence, že on ví nejlépe co je pro děti dobré si můžete přečíst zde:http://andrejruscak.blog.idnes.cz/c/465307/moderni-norsko-a-rodina.html

Pan Kartous píše o rozvírání nůžek mezi elitouz elitních škol a zbytkem z veřejného systému škol, elita prý nebudemít empatii s ,,ostatními“. Jak je to možné, že svobodně uvažující elita zesociální dílny na elitních školách vedená k těm správným demokratickýmhodnotám se bude negativně vymezovat vůči ,,ostatním“ a nebude mít pochopení?Xenofoby by prý měl produkovat jen veřejný systém?

Máme v blízkého okolí rodinu se špatnou zkušenostíz elitní placené školy, kde spratek z bohaté rodiny šikanoval méněbohaté spolužáky, možná že jeho rodiče přenechali výchovu škole, ale byloponěkud pozdě.

Znám dost vzdělaných a úspěšných rodičů, kterým klasickáškola vyhovuje a mohli by si dovolit placenou školu. Nesnažte se pane Kartousipodsouvat názor, že elita na veřejné školy zanevřela a že tyto školy produkujíoutsidery. Dnešní vzdělaní a úspěšní rodiče také prošli systémem veřejného školství.  Podle mě ke zhoršení kvalityvýuky ve veřejném školství teprve dojde pod vlivem inkluze, kdy nebude dostateknástrojů k zajištění klidu a pořádku ve třídě.<

+6/0
30.9.2015 12:05
Foto

F24r83a95n34t15i91š33e12k 10H89r68a93b63a16l 3613439946228

Jojo, hlavně to kritické myšlení. Ale to děti už začínají zvládat (učitelé jsou Můůů, to k ničemu potřebovat nebudu, je to zbytečné se to učit)

Znalosti jsou k ničemu, to se dá najít .... Dnešní GW (Gooogle + Wiki) generace mne nějak nepřesvědčuje o správnosti "moderních metod". Nejsou zvyklí se učit, když jim dám postup k naučení, je to podle nich zbytečné si to číst, radši jim to máme ukázat... 

Nějak si s tímto přístupem nevím rady. Asi jsem už starý pes, co se novým kouskům špatně učí.

+7/0
30.9.2015 10:34

F48r34a67n27t41i35š19e78k 61E61l23i65á13š 6427943245446

Opět nějaký "expert", který nemá žádné praktické zkušenosti s tím, co prohlašuje. Už od středověku získávali lidé znalosti ze školy, ale z jiných zdrojů jich získávali mnohem více. Je důležité znalosti uchovávat v hlavě, která je k tomu uzpůsobena a nespoléhat na to, že je někde najdeme. Jinak ale nelze pochybovat o tom, že zařazováním lehce mentálně postižených mezi ty průměrné, budeme znevýhodňovat ty, kteří by se mohli stát výbornými žáky. Tento fakt vám potvrdí každý, kdo učil.

+11/0
30.9.2015 9:56

L54u89d84ě17k 73K95o96u23ř34i78l 3964215189426

S rozhovory s ex-spoluzaky/ kamarady - at uci na zakladce/ stredni skole/ universite, mam pocit, ze skolstvi jde cestou nejmensiho odporu = dostaneme penize za zaky, tedy jich musi prospet co nejvice/ at umi co umi (je to jedno) - a pokud bych bral za bernou minci vzorek, co prichazi zadat o praci v mem oboru, tak je to celkem tristni (i kdyz jsou vyjimky, za ktere jsem vdecny - ale to je vice o osobnostech nez o systemu)

u nekterych oboru je to celkem jedno - kunsthistorik, orientalista - ale kdyz jde o lekare, prirodovedce, statiky, tak si to rika o pruser, i kdyz se to projevi az v dalsi generaci...takze se nebudeme divit, pri diagnose vysokeho tlaku, prvni pomoc bude - puste mu zilou, on ten tlak klesne...

+5/0
30.9.2015 9:11

I89v13a69n25a 50J80i81r58k85o54v53a 4406204464951

už pár let žádná demokracie není, spíš je diktatura EU

+7/−1
30.9.2015 9:03

J56a73n 79K28o61v70á57ř 3870479527364

http://by15819cz.bloger.cz/spolecnost-ekonomika-a-politika/skolstvi-indoktrinace-waldorfsky-Polsko-nabozenstvi-sex

0/0
30.9.2015 8:06
Foto

P54a91v62e37l 97D70o29l70e20ž95e87l 2914232414859

A od kdy tomu věříte? Proč jste tedy studoval vojenskou školu, když si tak zakládáte na svobodě? Vždyť vy se plácáte od extrému k extrému poznamenán osobními traumaty, na která reagujete přemrštěně. Pochopte, že ne každá škola je vojenská, a že to, jak jste se jako voják z povolání, či policista cítil, není obecný pocit ostatních, kteří se nerozhodli pro dráhu poslouchačů rozkazů. Měl jste si vybrat jinou školu, která vás tak nepoznamená.

+6/0
30.9.2015 7:38

V67l45a41d76i63m58í11r 66O60c98h78r58a46n83a 1124647266872

Nová ministerská dáma dala k slyšení, že bude podporovat vevzdělávání inkluzi. Vznosný to název pro vzdělávání nevzdělatelných. Vždy, kdyžse o tomto problému začne hovořit, vzpomenu si na jeden ze svých pedagogickýchproblémů. Byl jsem jako začínající povinován dobírat svůj pracovní úvazekv šesté třídě základní školy.  Prvnílavice, šest míst, byla rezervována pro děti etnika, které podle současnýchvýkladů potřebuje mimořádnou péči. Rozhovor s třídní učitelkou:

„Neznají vůbec nic. Neumí násobilku, neumějí sčítat.“

„To my víme.“

„Tak proč jste je pouštěli do šesté třídy?“

„Dovedeš si představit, aby patnáctiletí caloni byli vetřídě s šestiletými dětmi?“

„ …“

„Oni se dále, jak do šesté třídy, stejně nedostanou.“

„Ale jak je mám naučit přímou a nepřímou úměru? Vůbecnereagují.“

„Doporučuji ti: Vůbec se jimi nezabývej. Oni stejněpřestanou brzy do školy chodit. Budeš od nich mít pokoj.  Věnuj se více dětem, které si to zaslouží.“

Takovou jsem obdržel instrukci od zkušené třídní učitelky. Pane experte, prosím sdělte, kolik let jste odučil ve třídách, kde se vyskytovali problémoví žáci. Sdělte, jaké jste měl výsledky. Pokud Vaše činnost s těmito dětmi je menší než 10 let, pokládejte se spíše za diletanta.

+13/0
30.9.2015 7:32

J95a87n 28K30o86v82á33ř 3680109507184

... mým synem (je "bílý") se jistá matematikářka také nezabývala (zabývala se těmi dětmi, které "si to zasloužily"). Přes externí doučování byl z matematiky stále na propadnutí. Na učňáku z matematiky "exceloval" a později na vysoké škole s ní neměl žádné problémy ...

Nevzdělatelní lidé objektivně existují, ale mnozí jsou "nevzdělatelní" jen "jaksi mimochodem" (rozhodují o tom leckteří pedagogové a "odborníci" podle privátních antipatií).

Na učňáku "pro blbce" bez základního vzdělání (s nímž jsem měl praktickou zkušenost) romská mládež obvykle hravě předčila "bílou", neboť ta byla (na rozdíl od většiny té cikánské) opravdu hendikepovaná. Přesto Romové (na rozdíl od českých učňů, jejichž rodinné zázemí nebylo "defektní" ... ovšem ne vždy dobře situované) pobírali podpory na studium v řádu tisíců.

+1/0
30.9.2015 8:25
Foto

D64a59l47i41b92o35r 25B21a83r92t35o87š 5414630587489

Vydáváte výjimku za pravidlo. Ale nic si z toho nedělejte, to je obvyklá myšlenková chyba mnohých. Jste v dobré společnosti.

+2/0
30.9.2015 9:21

F33r44a68n54t78i98š94e35k 23E64l80i62á17š 6177623185916

Každý kantor ze základky vám potvrdí, že Romové jsou v průměru téměř nevdělatelní. To nevylučuje, že i v normální rodině se může vyskytnout dítě nevzdělávatelné.

+3/0
30.9.2015 9:59
Foto

J12a10n60a 46F65o21l68p90r80e33c62h18t55o64v70á 8470587888103

V průměru jsou líní jako ta čuňata...vzdělavatelní by i byli, ale to by se jim muselo chtít.

0/0
30.9.2015 20:59

J54a70r18o68s34l34a75v22a 71K17a13n30i83o43k84o41v12á 7222829222757

Ale děti se "samovzdělávají" k budoucímu jednání především od malilinka do asi tří let - a to "kopírováním, přejímáním vzoru" , tj. od dospělých kolem nich. V tom je průšvih u cikánských dětí ! Co ony mohou odkoukat? Tedy většinou... Ve svém dospělém okolí těžko uvidí úsilí o něco, přísnou odpovědnost za své činy, respekt k autoritám, k nějakému pravidelnému režimu dne ... atd. atd..

To je bludný kruh a mi je cikánských dětí spíš líto.. Ony v podstatě nemají šanci, většinou..

+2/0
1.10.2015 1:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.