Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Školy mají problém. Učí látku, ale ne děti, říká expert na vzdělávání

Učitelé vedou děti stále spíše k poslušnosti než k tomu, aby z nich vychovali svobodně uvažující osobnosti, míní odborník na vzdělávání Bohumil Kartous. Škola má přitom podle něj především pěstovat kritické myšlení a schopnost řešit problémy. „Svět se diametrálně změnil v tom, že znalosti dnes není nutné získávat přímo ve škole,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R18a97d98o31m13í32r 81T42a44l87á41š66e97k 7779981858956

Pan Bohumil Kartous je pro mě taková "Vendulka Utěšitelka" českého školství ..:-) Medicínu sice "vystudovala", ale skalpel v ruce nikdy neměla .. Ovšem Vendulku by nikdy nikdo nebral vážně, natož aby ji nechal třeba operovat.. Tohoto samozvaného Ámose, který neabsolvoval ani jeden školní rok na žádné základní ani střední škole coby učitel, máme vnímat jako odborníka a experta na neduhy českého školství ? A to si dělá někdo z učitelů a rodičovské veřejnosti legraci, nebo se šéfredaktoři novin, které tomuto grafomanovi poskytují prostor zbláznili ? 8-o

+4/0
10.1.2016 2:40

M97i46r67o16s33l74a74v 15S51u88c37h12y 5900769700640

"Škola je taková, jací jsou lidé v ní." Jaroslav Žák možná nebyl první, kdo na toto přišel. Platí to ale i dnes. Platí to na žáky i kantory. Bohužel do toho velmi zásadním způsobem zasahují i rodiče. To rodiče tlačí na to, aby jejich dítka měla pokud možno vysokoškolské vzdělání. To rodiče si neustále na něco stěžují. To rodiče umetají cestičky svým ratolestem, jen aby to neměly nějak obtížné. To rodiče stojí v první řadě za poklesem úrovně našeho školství. A pak tu máme takový "nepodstatný" problém zvaný peníze. Začínající kantor má plat podprůměrný, velmi zkušený a skvělý kantor jen mírně nadprůměrný. Kantořina se musí dělat z lásky. Bez peněz u ní vydrží jen opravdoví fandové. Soukromé školy si ty schopné dokážou stáhnout. Jenže to není řešení. Podle mě by mělo mít učitelské povolání vyšší prestiž podpořenou i atraktivnějším ohodnocením - bez toho se školtví nezvedne. Mým ideálem je škola, kde je učitel odborníkem, který dokáže rozpoznat silné i slabé stránky každého žáka, dokáže odhalit a rozvíjet jeho talent, ale i eliminovat případné nedostatky. Bude mít ale i dostatek sebevědomí, aby toto dokázal vysvětlit rodičům, bez ohledu na to, kým jsou.

+1/0
25.11.2015 13:06
Foto

D57a44l80i73b51o51r 70B69a35r94t10o63š 5474900297819

Ten ideál je krásný ale odporuje možnostem. Jestliže učíte AJ a NJ na nějakém gymnáziu máte asi tak 6 - 8 tříd v každé asi tak 10- 15 studentů. tedy celkem asi 60 až 120 studentů. při výuce matiky a fyziky si ten počet studentů suše pronásobte dvěma. Já vám garantuji, že téměř nikdo na světě není schopen rozpoznat slabé a silné stránky každého studenta v tomto množství. Ve fotbalu máte trenéra a asi deset jeho pomocníků a ti mají na starosti zhruba 20 fotbalistů Vidíte ten nepoměr?

Ale jako idea..to není špatné, jen jak to udělat? Nechat jednomu kantorovi jen jednoho žáka. To by byl ideál jako v Cambridge, ale kdo to bude platit?

+2/0
30.12.2015 12:49

R18e88n81a29t86a 26M50a90l74i55k38o26v40a 8521179854505

To je zase někdo, kdo neučí a poučuje. Pán by potřeboval asi na ZŠ nebo na SŠ a odučit si tam pár let

+6/0
24.11.2015 19:48

M89i37l23a50n 50D25v34o93ř25á45k 4633491782151

ano, přesně tak, škola produkuje papoušky co umí odříkat definice, ale vůbec často netuší k čemu jim to vlastně bude.Měli by je učit postupy, jak si efektivně získávat informace, naučit logiku myšlení a umět optimalizovat úkoly.Vlastně si myslím že už na základní škole by se měli děti učit místo matematiky rovnou programování (mimochodem je mnohem snadnější a zábavnější na naučení než matematika), tak se naučí rovnou logicky přemýšlet ,vymýšlet vlastní postupy a řešení a rovnou je aplikovat v praxi, což je v budoucím zaměstnání k nezaplacení.

0/−3
23.11.2015 20:53

J86a51n 45J81e19l67í80n82e37k 8576633323592

Vážený pane, projevil jste dle mého názoru pozoruhodnou neschopnost kritického myšlení. Ta je totiž založena na dostatečných znalostech a informacích. Vy informovaný nejste. České školy mají problém - už cca 15 let se je Vám podobní "odborníci" pokouší takzvaně transformovat. Kdo v mlýnici Školních vzdělávacích programů, DUMů, PEDOŠů, inkluze, integrace a neustálých chaotických a nekoncepčních změn nikdy v praxi nepracoval (a to je Váš případ), nemůže mít představu o čem hovoří a nemá právo kritizovat, natož se označovat za odborníka na školství. Možná by nebylo špatné, kdybyste si někdy poslechl názory například pana Štefla, který na rozdíl od Vás odborníkem opravdu je.

Naprostou tragédií pak je to, že Vy přednášíte na vysoké škole. Jací lidé pak asi z rukou takovýchto "odborníků" budou vycházet.......................?

+8/0
20.10.2015 15:38

J75u24l40i19u64s 57K56o61l50í39n 7530940484400

Ano, my jsme učitelé matematiky, biologie, ...

Učitelem dítěte je rodič!

+1/0
2.10.2015 6:48
Foto

L14i61b31u34š55e 21S15u59d21o52v10á 5705134409329

V mnoha aspektech s panem Kartousem souhlasím, ale domnívám se, že některá hodnocení vyznívají zcestně.Z praxe učitelky 1.st.ZŠ konstatuji, že právě učitel je mnohdy tím, na něhož se převádí břemeno výchovy dítěte. Rodič se domnívá, že za správnou či nesprávnou výchovu nese odpovědnost právě škola.Nesouhlasím s názorem, že učitel je v našem školství pouze loutka, která má za hlavní cíl jen učit fakta. Samozřejmě, že jsou mezi námi i tací, kteří na principu biflování trvají,ale myslím,že těch je už menšina. Také nesouhlasím s tím, že všichni pedagogové vystudovali Ped.Fakultu proto, že jim nezbylo nic lepšího! Já svou práci miluji a učitelkou jsem chtěla být už od dětství. Souhlasím, že reforma je nutná, byrokracie je neskutečně mnoho!!! Na kvalitní asistenci nejsou peníze, z toho důvodu kvituji speciální školy a myslím si, že by se rušit neměly! Použiji přirovnání ....všechny krásné květiny světa také nemohou růst v jednom druhu půdy tak, aby prospívaly a kvetly, bohatly svou zelení. Každý nemůže být superstar a vystupovat v televizi jenom proto, aby nebyl diskriminován.Problém společnosti je naučit se mít rád takový, jaký jsem a naučit děti vzájemné toleranci. Naučit se i umět uznat své nedostatky a chyby a najít si své místo na světě, kde budu šťastný a nemusím mít zrovna doktorát.

Opravdu si myslíte, že například dítě se silnou poruchou chování a učení, které při vyučování vydává zvuky, sprostě komentuje, vrhá se na zem,...má být v ,,normální" třídě a nebudou jeho chováním trpět ostatní děti, které jsou například citlivější a bude je to stresovat? I za předpokladu, že tam ten asistent bude?! Když musí být svědky,jak se takové dítě s asistentem pere? Samozřejmě za to nemůže, ale nebylo by mu lépe v malinkém kolektivu se zvýšeným počtem odborníků a veškerého zázemí?.....:-)

+8/0
1.10.2015 17:35

J40i22ř92í 60V11a44c49í30k 3327403243567

Použiji zdeúryvek jednoho pána, který se zapojil do diskuze

 "Opět je třeba pečlivě odlišovat mezi experty skutečnými asamozvanými. Pan Kartous vystudoval pedagogickou fakultu, takže je stejným"expertem" na vzdělávání, jako každý jiný absolvent pedagogickéfakulty"

  Je to omezenýnázor, který se tady opakuje v devíti komentářích z deseti. Podle této logiky by měl k tématu hovořit nejlépe člověk,kterému je 70 let a má praxi 40 let ve škole. Názory studentů či běžných občanunebo vzdělané veřejnosti je pro vás naprosto irelevantní. Názory, studie,polemiky které pronesli vědci, učenci, géniové, spisovatelé jsou pro vás pouzelidi co o tom nic neví. Dle mého soudu k tomuto tématu se může vyjádřit každý,který prošel aspoň nějakým vzděláním, aniž by měl snášet tato slova a věty. Anopiště kritiku na jednotlivé věci, či text obecně, ale nepronášejte tyhle oslínázory. Pán Kartous jistě prošel mnohaletým studiem a viděl jakým směrem senaše školství vede a může tady podat odborný kritický pohled na věc a říci svůjnázor na problematiku. Co dělá experta expertem a odborníka odborníkem? Kdodává nálepku, která určuje kdo může podat odborná názor. Spousta osobnostíarchitektury, filosofie, politiky, umělci se k tématu vyjádřili. Je to tedyšpatně? Neměli by se tito lidé považovat za schopné oponenty? Nemají se názorytěchto lidí brát vážně a musíme je napadat, že nemají odbornost v danémproblému?  Jsem také poznamenám mnohaletýmchozením do školy, kde hlavním kritériem je nalít si fakta do hlavy a odříkatje jak papoušek. Návaznost mezi předměty a logické uvažování jsem postrádal. Článekhovoří obecně. Spousta pedagogů se v diskuzi rozčiluje "já to nejsem, játakový,taková nejsem". Článek na nikoho neukazuje prstem. Podle těchtolidí je vše se školou v pořádku a za vše můžou ti druzí. Ano, přesně o tomhlepán Kartous mluví.

Reaguji na vaše komentáře!!! Je to článek k zamyšlení a určitě je co dohánět, napravovat,zlepšovat. Názory považuji za odborné z hlediska dlouholetého studenta ateoretika.

+1/−1
1.10.2015 10:04

P39a89v94e52l 64O71d42r52a33z94i42l 6974139637190

Pardon, ale pasáž o tom, že škola nemá učit, ale nalejt dětem do hlavy sluníčkářskou propagandu (to je totiž ta svobodně uvažující bytost v překladu).

+4/0
1.10.2015 10:54

P80a96v21e56l 85O57d19r16a96z64i35l 6464539607860

ukazuje, že pan expert je fakt trochu na jiné vlně.

+1/0
1.10.2015 10:54
Foto

P84a34v88e74l 44D63o23l20e74ž60e74l 2594232864889

Omezený je každý názor, nicméně ani ten omezený názor jste nepochopil. K tématu může hovořit každý, kdo je schopen hovořit. Ale hovořit k tématu z nikoho nedělá experta na vzdělávání. Když jsem byl o takových 15 let mladší, tak jsem si také říkal, že bych mohl jít rovnou někam dělat generálního ředitele, když mám dvě školy a že ta praxe je trivialitka, kterou člověk během pár týdnů získá. Nyní, po deseti letech práce na nejrůznějších pozicích, teprve chápu, jaký je rozdíl mezi teorií a praxí a že existují takové kompetence, které jinak než praxí nelze získat. Pan Kartous na jednu stranu horuje pro to, aby studenti byli připravováni pro život a nebiflovali se jen nějaké teoretické poučky, které si přečtou na wikině a na druhou stranu je sám extrémním příkladem člověka, který nic jiného, než teoretické poučky, navíc ještě silně ideologicky zabarvené a subjektivní, nepřináší.

Se školou není vše v pořádku, ale hlavním nebezpečím pro ní jsou právě lidé jako je pan Kartous, paní Laurenčíková, pan Hausenblas a podobní "vizionáři" a "zvěstovatelé lepších zítřků". Zajímavé je, že jde vesměs o humanitně vzdělané lidi (když si odmyslím ten tělocvik). Někomu, kdo si myslí, že nejvyšším vrcholem intelektuální činnosti je komentář v novinách s dvěma hyperbolami a sarkastickým závěrem, těžko vysvětlovat, že mít názor na platnost Pythagorovy věty v Hilbertových prostorech je pitomost.

Problém vidím v tom, že málokdo je ochoten připustit, že je nějakým způsobem omezen. Lidé s humanitním vzděláním jsou, bohužel, omezeni velmi, ale nevědí to o sobě. Kdybych si odmyslel své exaktní vzdělání a zabředl bych do stylu a způsobu výuky humanitních předmětů, tak bych možná měl podobné názory, jako pan Kartous, tedy že jde o biflování a že to není pro moderní život člověka nezbytné znát každý detail. Jenže když se podívám na studium matematiky, ekonomie, financí, tak tam žádný zásadní problém nevidím. Jo, že tomu pan Kartous nerozumí, to je jistě problém, ovšem jeho, nikoliv českého školství.

+6/0
1.10.2015 13:36
Foto

P96a28v13e40l 84D21o50l42e13ž10e53l 2414842454669

Pokud nechcete postrádat logické uvažování, měl jste si vybrat jinou školu. Běžte studovat matematiku na Matfyz, nebo jadernou fyziku na Jaderku a budete mít logického uvažování, že vás z toho bude bolet mezi ušima. Když si ale vyberete architekturu, nebo co já vím, třeba dějiny umění, a pak šíříte po veřejnosti, že naše školství učí jen biflování, tak to skutečně nevnímám jako problém toho školství, ale jako problém toho výběru. A bohužel, tuto argumentaci lze bez újmy na obecnosti převést i na střední školy, protože udatní bojovníci proti povinné maturitě z matematiky drží pozice, takže mnohý maturant se domnívá, že logaritmus je indický pokrm. A tak nám systémem proplouvají Kartousové a Laurenčíkové, aniž by se cestou umazali exaktním myšlením, ačkoliv přesně to by jim prospělo nejvíce.

Historie se bez nějakého biflování dat a údajů asi neobejde, stejně jako studium jazyka. Těžko mohu na obchodní schůzce diskutovat s partnery v cizím jazyce tím způsobem, že si budu každé slovo nejprve překládat na gůglu. Historikem se člověk nestává tím, že si přečte Karla IV a Jana Lucemburského na wikipedii. Páně Kartousův problém tedy nevnímám jako problém českého školství, jak on to prezentuje, ale jako polemiku se stávajícím stavem výuky humanitních předmětů, s nimiž jedinými on má alespoň nějakou zkušenost.

+4/0
1.10.2015 19:30
Foto

P17a16v15e78l 43D54o22l78e74ž43e45l 2434972454209

Dobře, Kant, Freud, Leibnitz, Aristotelés, epos o Gilgámešovi, Bible, to je všechno moc hezké a vzdělaný člověk by to měl znát, nicméně, paní Blümelová, abych tyto nářky mohl považovat za něco fundamentálnějšího, než jen intelektuální snobismus, musel bych na těch, kdo si na tyto neznalosti stěžují a předstírají omdlévání, když se někdo přizná, že něco z toho neví, vidět znalosti jiné. Ono u nás na gymplu vždy bylo spousta učitelek češtiny, literatury, dějepisu, občanských výchov apod., které se pohoršovaly nad elementárními neznalostmi, ale když byly tázány, jak se počítá obsah plochy pod křivkou, nebo objem rotačního tělesa, tak povídaly něco o nějakých žížalkách, které si tam v té matematice malujeme. A ruku na srdce, kdo z těchto humanitních dam a občas i pánů, zná třeba takové základní věci, jako jsou tři Keplerovy zákony nebeské mechaniky? Kdo z nich zná alespoň základní sdělení speciální teorii relativity? A kdo z nich je schopen číst Wittgensteina, Spinozu, Rusella, Whiteheada, Fregeho? Kdo z nich chápe Gödela, nebo Heisenberga a jejich obrovský přesah do filosofie vědy?

Souhlasím, že studenti mnohdy neznají ani základy humanitních oborů, ani nic jiného, ale pohoršování se stárnoucích učitelek literatury nad tím, kterak se student není ochoten učit a číst, když samy nejsou schopny se naučit rozdíl mezi jednoduchým a složeným úročením, to mi připadá právě ten problém, proč čeští učitelé nejsou takovými autoritami, jakými by měli být. Učitelé by měli být lidé, kteří jsou ochotni a schopni se celý život vzdělávat a to zdaleka ne pouze ve svém úzce vymezeném oboru. To jsou z nich pak podobní analfabeti, jako studenti, které tak kritizují.

0/0
1.10.2015 9:13

P96a43v56e83l 76O46d48r35a57z56i98l 6234479417410

Hehe, intelektuální snobismus v praxi. Úplně ho vidím, jak stojí u tabule s větou "Zavylý šakaly zavyle vili" a říká učitelce "A umíte spočítat objem rotačního tělesa, co?".;-D

0/0
1.10.2015 11:02

M63a68r78c88e25l17a 52Z17a81j19í62c72o89v61á 1202768150984

Expert na vzdělávání? A jakou má praxi? Nula nula nic, takže těžký teoretik.

+3/−1
1.10.2015 7:25

J15a63r43m44i50l 88V82e39p68ř65e53k 85S97t22. 5646365124149

Pane Kartousi! Chcete snad říct, že dnešní děti umějí poslouchat učitele? Pokud vím, na školách se děje něco úplně jiného. A jak může učitel, který sám není "svoboden" vést ke svobodě? Až odstraníte blábol zvaný ŠVP a stanovíte jasná práva pro učitele, jak může řešit výstřelky dnešní omladiny, aniž by utrpěl újmu, až vrátíte věci do té podoby, že si učitelů budou lidé vážit, pak můžete rozvíjet své teorie, pane odborníku. To vám říkám já, kantor ve výslužbě. J.V. st.

+8/0
1.10.2015 5:33

J79a38r66o30s81l35a13v75a 94K37a85n61i66o94k88o45v42á 7422369102357

No... měla jsem pocit, že to bude lepší článek, plný argumentů Zdravého Rozumu...

Bohužel...

Možná jsem to četla příliš rychle, ale mám pocit, že pán je taky stoupencem "lidských práv", což považuji pro lidstvo za zhoubu.. Protože tyto principy mají jen jedno hledisko, jenže každičký jedinec JE jiný, na každého platí něco jiného..

Holt... sociální inženýři..

+4/0
1.10.2015 0:11
Foto

J44a47n36a 34F22o47l26p64r76e74c77h95t82o74v10á 8290757968223

"Nejde v první řadě o to naučit dítě matematiku, biologii nebo dějepis. Základní požadavek je, aby bylo svéprávnou osobností, která je schopna naplňovat představy demokratické společnosti. Problém českých škol je, že učitelé se po roce 1989 velmi ochotně vzdali toho, že by měli děti vychovávat, zůstala jim jen funkce vzdělávací. To je ale špatně, k tomu školu dnes tolik nepotřebujeme."

;-D Takže jsme tady celkem na h......, soudruhu Kartousi!

+1/0
30.9.2015 20:38

P84a17v44e41l 79O90d29r13a33z28i93l 6694769797130

Základní požadavek to možná je z těch škol, kterými pan kartous prošel, kdyby někdy kouknul z okna, když jede autobusem kolem fabriky, tak tam mají požadavky jiné.

+3/0
30.9.2015 21:43

A31n81n54a 11T89v38a77r71ů18ž86k88o97v16á 4701416235598

Konečně jste mi vysvětlila, k čemu jsou školy. Umět něco z matematiky, biologie a ostatních předmětů, to je úplná zbytečnost. Jediné, co mají školy naučit je, vychvalovat ten současný zvrhlý režim.

+1/−1
2.10.2015 9:01

T12o22m81a32s 50A27u77g16u45s72t56y71n 6547766871150

Podle pana odborníka je nám vzorem Finsko, které snížilo počet přijímaných studentů na pajdák, ale o pár otázek řekne, že přijímačky by na VŠ vůbec neměly být. Takže populismus, populismus, populismus...

+2/0
30.9.2015 19:50

T32o49m71a74s 40A16u23g93u78s65t68y70n 6147406141260

Není nad to mít svobodně myslícího zaměstnance, místo člověka, který udělá, co udělat má ;-D

+4/0
30.9.2015 19:45

T57o61m56a27s 76A90u49g58u14s83t22y31n 6427976611240

Ten pan expert je mým bývalým spolužákem z vysoké. Nikdy neučil, ale o všem dokázal vykládat tak, že mu neznalý věci všechno uvěřil... Když měl ve škole něco udělat, tak to ukecal tak, že mu to u vyučujících vždy prošlo... A teď nám vykládá, jak to v těch školách děláme špatně... Dánsko je daleko, ale něco o té zemi vím a zajímavé je, že v rozhovoru prezentovaný přístup v Dánsku prochází velkou kritikou a pomalu se od něj ustupuje...

+4/0
30.9.2015 19:38

T43o30m27a65s 18A72u87g37u80s74t19y56n 6487226461740

Odborník na vzdělávání člověk, který nikde neučil? Koukám, že pro iDnes je odborník už každý. Ale co se divíme, když podle majitele, je herec odborníkem na obranu...

+4/−1
30.9.2015 19:31

E67v26a 66S37e29h35n58a15l72o80v34á 2801121386818

Nic nového. Chemik ministrem financí.:-/

0/0
10.1.2016 12:16

P56a33v69e19l 88N95o82v98á90k 9531825389486

To je zase odporník. Takže budeme vychovávat kritizující ukecané jedince, kteří nemají znalosti. Jak pak mohou navrhovat řešení? Znalosti prý lze získat samostudiem na internetu; a kdo ty děcka k tomu donutí? Pane Bože chraň nás před takovými experty a odborníky, kteří nikdy nic nedokázali, ale umí jen kecat a kritizovat.Rv ;-€

+8/−1
30.9.2015 15:30

L19e73n49k57a 45S10y84n66k39o44v57á 9167103909

Souhlasím s článkem. Také hledáme pro své děti jiné možnosti a jsme ochotni za ně zaplatit. Zatím školku, ale i pro další stupně chceme mít možnost posílat dítě do škol mimo státní síť. Prostě jim nevěříme. Můj mladší bratr ani neví na konci střední školy, co je, proč je a jak funguje EU, nikoliv dějiny, ale praxi. Co je zajímavé, neví to ani jeho třídní, jen ví, že je vše špatně. Co a proč je špatně už netuší. Je to jen obrázek toho, jak sama neumí pracovat s reálným světem a proto jej ani nedokáže předat svým studentům. Brácha očividně silně podléhá manipulaci a demagogii různých zvolání na sociálních sítích apod. bez vlastního kritického myšlení. Vždy ho nemile překvapí otázka - a proč si to myslíš? Naše zkušenosti ze západních zemí Evropy jsou tak odlišné, že mám podezření, že žijeme na jiné planetě. A souhlasím s tím, že učitelství bylo i pro mě záchranný kruh, kdybych se nedostala tam kam chci. Učit za takové peníze? Naštěstí jsem ho nemusela využít. Z dnešního pohledu to ovšem byla zbabělost. No, ale co víte o světě v 18ti...

+1/−7
30.9.2015 14:59

B17á13r10a 16T13e10s71n79e73r91o87v75á 5655780304829

Lenko, zevšeobecňujete na základě jediného příkladu (váš bratr). Já pocházím z učitelské rodiny (sama neučím), takže se kolem školy pořád motám a vím, jak dnešní děti a mládež uvažují a chovají se. Pokud učitelé ve škole "povolí opratě", bude to tam jako jako v zoo, nikdo je nebude poslouchat a každý si bude dělat, co sám uzná za vhodné (v lepším případě čumět do mobilu, v horším skákat z okna). Navíc jsou věci, které se prostě nabiflovat musí, ty žádné logické odůvodění nepotřebují, za všechny např. vyjmenovaná slova nebo násobilka. Děti musí mít základ a jasně dané mantinely, bez nich z nich vyroste sice možná ambiciózní a sebevědomí jedinec, ale taky totální tupec a egoista. A kritické myšlení? To by se měl člověk naučit tak nějak přirozeně, díky zkušenosti a životnímu přístupu, mj. k tomu má pomoci i výchova v rodině. To se stejně ve škole nenaučí, ne tak, aby to mělo hlubší smysl.

+3/0
30.9.2015 15:41

L38e38n81k74a 75S33y70n59k41o54v92á 9817703659

Myslím, že jsem se nesprávně vyjádřila. Můj bratr není jediný příklad a hlavní vinu naší nedůvěry nesou dlouhodobě špatné výsledky škol. Myslím, že váhu informace jsou velmi zatíženy rodinnou anamnézu. Naše zase tím, že jsme lékařská rodina. Ale kde se rozchází mě je nejspíš váš obrat "povolit opratě". Už to je podle mě naprosto nevhodné přirovnání při práci s dětmi. Nicméně dále je téměř neuvěřitelné, že u nás neumí učitel žáky zaujmout, aby "nečuměli do mobilu". Jak to, že to v ČR není možné? Je to vodou nebo čím, že zrovna na tomto teritoriu to nejde? Nebo je to špatnou prací učitele, nebo špatnou výchovou učitelů? Nebo špatnou motivací? Asi se shodneme, že vodou to nebude a někde bude i ten zakopaný pes. Naučit se některé věci ke nutné, i když zrovna násobilku je lepší umět rychle logicky spočítat, než se nadrtit viz. metoda Hejného. Vidíte, to jsou vědců, které mi také chybí, ta informovanost učitelů o možnostech. Kombinaci metod našich i zahraničních. Například Montessori a Waldorf učí děti těm mantinelům, po kterých voláte, ale také zodpovědnosti a s tím spojenými jinými vlasnostmi, které odsuzujete, jako sebevědomí. Po dospělém by jste také nechtěla, ať je schizofrení a součástí jeho vlastností je jen něco a ostatní má zavrhnout. Respekt který sami požadujeme musíme zpět i projevit, jinak opravdu budeme žít v ZOO, ale nejen ve škole. Právě kritické myšlení je ideální vlastnost pro práci ve škole. Není předmět, kde by se neuplatnilo. Stačí ukázat temata a nechat děti, aby na vysvětlení přišly. Přijde mi vtipné, že T.G. Masaryk přesně toto popisoval jako vhodnou metodu pro budoucí školy při rozhovoru s Karlem Čapkem v roce 1926 a odsuzoval to byrokratické monarchistické školství stejně jako pán v článku. Je smutné, že je rok 2015 a my stále používá klacky a kameny, zatímco naši sousedé už vymysleli nástroje, protože my jsme to tak dělali vždycky...

0/−3
30.9.2015 17:50

J39a73r41o88s81l17a82v49a 81K31a45n19i11o68k82o53v21á 7192119602247

Lidská práva !!!  A kantoři, kteří se na děcka nesmí ani křivě podívat. A pak jsou z toho děcka, pro které jsou slova - respekt, autorita - něco sprostého, nemoderního, zpátečnického... Oni přece mají "práva" !

+2/0
1.10.2015 0:15

P73a77v71e19l 41O36d75r45a52z67i27l 6864919307320

To je hrozné, jak může někdo nevědět, co je a jak nefunguje EU? To by se dřív stát nemohlo, to všichni moc dobře věděli, jak funguje Varšavská smlouva a její vedoucí síla, Svaz sovětských socialistických republik, tehdejší vzor na věčné časy!!

+2/0
30.9.2015 21:45
Foto

F90r46a40n11t30i54š41e92k 53K87š61í57r 2729706485

Přečetl jsem si prakticky všechny komentáře k danému článku a je zajímavé, jak se lidé člení na dvě skupiny. Jsou zde ti, kdo jsou nakloněni svobodě – svobodě jedince žít v pokoji vlastní život. A pak zde jsou ti, kdo jsou nakloněni vládnutí – dovolující ostatním žít život pouze tak, jak tito lidé uznají za přijatelné. Zdá se také, že jakmile se někdo přikloní k jedné z těchto protikladných filosofií, je jí nakloněn po zbytek života.

Ti co jsou nakloněni vládnutí se poznají tak, že po pár větách se svým oponentem, začnou zkoumat motivy a život svého oponenta. 

Nebudu předstírat, že vím, jak by takový nejlepší vzdělávací systém měl vypadat. Každý na to máme jiný názor, ale všichni máme v zásadě jen jednu možnost – poslat dítě do státní školy, kterou musíme platit z daní. Nemůžeme si vybrat mezi rozdílnými vzdělávacími systémy, různými přístupy k dětem a různými výukovými metodami. A v tom tkví právě ten problém.

+3/−1
30.9.2015 14:37

P69a60v63e78l 58O67d21r20a97z51i23l 6154859927500

Umění učit se je jedna z nejdůležitějších dovedností. K tomu patří MIMO JINÉ například schopnost pojmout v geologicky krátkém čase velké objemy dat a tu získáte jen tak, že si to nacvičíte na nějakých nepříliš škodlivých datech.

--

Nesouhlasím s tím, že se svět nějak diametrálně změnil, vždy bude ve výhodě ten, kdo si na relevantní data či postupy vzpomene a nemusí spoléhat na internet či knihy. Znalosti se daly jinak, než ve škole, získat i dříve, viz takový Edison či Einstein.

--

Co škola za mých časů, to už je přece jen nějaký ten pátek, nepodporovala, to byla výuka týmové práce, formulace a přednes vlastních názorů, řešení problémů se vyskytovalo de facto jen v přírodních vědách.

--

Přečíst to celý nebylo v mých silách. Pan expert je opravdu výukou nepolíbený. Přitom je to poměrně jednoduché, s ohledem na to, že učitelé pracují vesměs ve veřejných školách, prostě proveďte průzkum, co mladým učitelům chybí a to jim dejte.

+6/0
30.9.2015 14:26

B83á80r90a 32T87e73s20n23e83r72o56v27á 5765480814879

Ani jsem to nedočetla do konce, to se nedá. Tenhle "expert", který třídu plnou těch chytrých, samostatných a po kreativitě toužících dětí neviděl ani z rychlíku, je fakt něco.  Je krásné, jak nám tu dává za příklad Dánsko, ale pak tihle severští haranti plní sebevědomí a kritického myšlení přijedou sem a naše policie má plné ruce práce, aby je zvládla... Sorry, ale o společnost plnou takové "elity" fakt nestojím.

+5/−1
30.9.2015 13:54

M82i93l94o55s47l31a69v 67P65e41c78k28a 5893323139282

No nevím, jak tento dlouhý text uchopit a jak jej okomentovat. Obávám se, že vzhledem k tomu, že autor je nepolíbený učitelskou prací a zmíněný text je snůškou omletých frází( jako třeba: Komunikační dovednosti, kritické myšlení a schopnost řešit problémy. To jsou schopnosti, které jsou v budoucím životě zásadní.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-bobem-kartousem-dfp-/domaci.aspx?c=A150921_102226_domaci_zt)( nebo Byl nastaven na to, že nemá vychovávat svobodně uvažující osobnosti, ale zejména pěstovat disciplínu, poslušnost a předat základní penzum znalostí, aby člověk byl následně schopen sloužit.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-bobem-kartousem-dfp-/domaci.aspx?c=A150921_102226_domaci_zt) . je těžké, ba přímo nemožné s ním nějak polemizovat. Těžko jej kritizovat v jednotlivostech, když je celý článek neskutečným a slaboduchým blábolem. Pane experte, už vaše vzdělání tělocvikář a sociolog bez sebemenší učitelské praxe vás jako jako odborníka na vzdělání naprosto diskvalifikuje. Jen obdivuji vaši drzost se za něj považovat!

+6/0
30.9.2015 12:38

T86o67m94á21š 73Z90e79m26á81n85e53k 5640748946646

Kde nic není, ani smrt nebere. Biflování, zkoušení a učení zbytečností trénuje mozek pane EXPERTE.

+8/−1
30.9.2015 12:07

R92o31m13a40n 27B12r97o54ž 7371423681618

Do diskusí píšu jen velmi výjimečně, ale protože máme třiděti tak mi to nedalo.

Pan Kartous píše o škole, která má vychovávat ke kritickémumyšlení, líčí však velmi nekriticky zkušenosti z Dánska, jako by sejednalo o bezchybný ideál.

Poněkud objektivnější pohled je třeba zde:  http://www.zvedavec.org/komentare/2010/05/3708-o-danskem-skolstvi.htm

Je vidět, že i ve Skandinávii mají pořád co zlepšovat.

Podle pan Kartouse má škola děti vychovávat, ideálněv duchu demokratických hodnot, čímž myslí asi lásku k multikultispolečnosti. S tím zcela nesouhlasím, podle mě má primárně škola vzdělávata rozvíjet sociální dovednosti, výchova by měla probíhat hlavně v rodině.Rodiče by měli mít právo svoje děti vychovávat v duchu vlastních hodnot asami si rozhodnout jaké hodnoty to jsou. Jak to v praxi vypadá, když státpropadne myšlence, že on ví nejlépe co je pro děti dobré si můžete přečíst zde:http://andrejruscak.blog.idnes.cz/c/465307/moderni-norsko-a-rodina.html

Pan Kartous píše o rozvírání nůžek mezi elitouz elitních škol a zbytkem z veřejného systému škol, elita prý nebudemít empatii s ,,ostatními“. Jak je to možné, že svobodně uvažující elita zesociální dílny na elitních školách vedená k těm správným demokratickýmhodnotám se bude negativně vymezovat vůči ,,ostatním“ a nebude mít pochopení?Xenofoby by prý měl produkovat jen veřejný systém?

Máme v blízkého okolí rodinu se špatnou zkušenostíz elitní placené školy, kde spratek z bohaté rodiny šikanoval méněbohaté spolužáky, možná že jeho rodiče přenechali výchovu škole, ale byloponěkud pozdě.

Znám dost vzdělaných a úspěšných rodičů, kterým klasickáškola vyhovuje a mohli by si dovolit placenou školu. Nesnažte se pane Kartousipodsouvat názor, že elita na veřejné školy zanevřela a že tyto školy produkujíoutsidery. Dnešní vzdělaní a úspěšní rodiče také prošli systémem veřejného školství.  Podle mě ke zhoršení kvalityvýuky ve veřejném školství teprve dojde pod vlivem inkluze, kdy nebude dostateknástrojů k zajištění klidu a pořádku ve třídě.<

+6/0
30.9.2015 12:05
Foto

F29r17a77n44t64i81š33e24k 57H60r24a91b71a29l 3133759316498

Jojo, hlavně to kritické myšlení. Ale to děti už začínají zvládat (učitelé jsou Můůů, to k ničemu potřebovat nebudu, je to zbytečné se to učit)

Znalosti jsou k ničemu, to se dá najít .... Dnešní GW (Gooogle + Wiki) generace mne nějak nepřesvědčuje o správnosti "moderních metod". Nejsou zvyklí se učit, když jim dám postup k naučení, je to podle nich zbytečné si to číst, radši jim to máme ukázat... 

Nějak si s tímto přístupem nevím rady. Asi jsem už starý pes, co se novým kouskům špatně učí.

+7/0
30.9.2015 10:34

F24r11a66n83t63i96š11e98k 87E69l64i95á66š 6457583205636

Opět nějaký "expert", který nemá žádné praktické zkušenosti s tím, co prohlašuje. Už od středověku získávali lidé znalosti ze školy, ale z jiných zdrojů jich získávali mnohem více. Je důležité znalosti uchovávat v hlavě, která je k tomu uzpůsobena a nespoléhat na to, že je někde najdeme. Jinak ale nelze pochybovat o tom, že zařazováním lehce mentálně postižených mezi ty průměrné, budeme znevýhodňovat ty, kteří by se mohli stát výbornými žáky. Tento fakt vám potvrdí každý, kdo učil.

+11/0
30.9.2015 9:56

L61u77d74ě30k 19K22o40u78ř72i52l 3264355409776

S rozhovory s ex-spoluzaky/ kamarady - at uci na zakladce/ stredni skole/ universite, mam pocit, ze skolstvi jde cestou nejmensiho odporu = dostaneme penize za zaky, tedy jich musi prospet co nejvice/ at umi co umi (je to jedno) - a pokud bych bral za bernou minci vzorek, co prichazi zadat o praci v mem oboru, tak je to celkem tristni (i kdyz jsou vyjimky, za ktere jsem vdecny - ale to je vice o osobnostech nez o systemu)

u nekterych oboru je to celkem jedno - kunsthistorik, orientalista - ale kdyz jde o lekare, prirodovedce, statiky, tak si to rika o pruser, i kdyz se to projevi az v dalsi generaci...takze se nebudeme divit, pri diagnose vysokeho tlaku, prvni pomoc bude - puste mu zilou, on ten tlak klesne...

+5/0
30.9.2015 9:11

I50v61a20n29a 77J15i16r21k59o10v83a 4316244684891

už pár let žádná demokracie není, spíš je diktatura EU

+7/−1
30.9.2015 9:03

J58a94n 15K83o54v64á67ř 3870159497804

http://by15819cz.bloger.cz/spolecnost-ekonomika-a-politika/skolstvi-indoktrinace-waldorfsky-Polsko-nabozenstvi-sex

0/0
30.9.2015 8:06
Foto

P56a70v33e28l 37D56o71l44e33ž27e25l 2834472894849

A od kdy tomu věříte? Proč jste tedy studoval vojenskou školu, když si tak zakládáte na svobodě? Vždyť vy se plácáte od extrému k extrému poznamenán osobními traumaty, na která reagujete přemrštěně. Pochopte, že ne každá škola je vojenská, a že to, jak jste se jako voják z povolání, či policista cítil, není obecný pocit ostatních, kteří se nerozhodli pro dráhu poslouchačů rozkazů. Měl jste si vybrat jinou školu, která vás tak nepoznamená.

+6/0
30.9.2015 7:38

V55l70a63d69i19m38í18r 63O13c61h66r39a35n93a 1954957526412

Nová ministerská dáma dala k slyšení, že bude podporovat vevzdělávání inkluzi. Vznosný to název pro vzdělávání nevzdělatelných. Vždy, kdyžse o tomto problému začne hovořit, vzpomenu si na jeden ze svých pedagogickýchproblémů. Byl jsem jako začínající povinován dobírat svůj pracovní úvazekv šesté třídě základní školy.  Prvnílavice, šest míst, byla rezervována pro děti etnika, které podle současnýchvýkladů potřebuje mimořádnou péči. Rozhovor s třídní učitelkou:

„Neznají vůbec nic. Neumí násobilku, neumějí sčítat.“

„To my víme.“

„Tak proč jste je pouštěli do šesté třídy?“

„Dovedeš si představit, aby patnáctiletí caloni byli vetřídě s šestiletými dětmi?“

„ …“

„Oni se dále, jak do šesté třídy, stejně nedostanou.“

„Ale jak je mám naučit přímou a nepřímou úměru? Vůbecnereagují.“

„Doporučuji ti: Vůbec se jimi nezabývej. Oni stejněpřestanou brzy do školy chodit. Budeš od nich mít pokoj.  Věnuj se více dětem, které si to zaslouží.“

Takovou jsem obdržel instrukci od zkušené třídní učitelky. Pane experte, prosím sdělte, kolik let jste odučil ve třídách, kde se vyskytovali problémoví žáci. Sdělte, jaké jste měl výsledky. Pokud Vaše činnost s těmito dětmi je menší než 10 let, pokládejte se spíše za diletanta.

+13/0
30.9.2015 7:32

J35a63n 88K76o64v93á67ř 3960559357764

... mým synem (je "bílý") se jistá matematikářka také nezabývala (zabývala se těmi dětmi, které "si to zasloužily"). Přes externí doučování byl z matematiky stále na propadnutí. Na učňáku z matematiky "exceloval" a později na vysoké škole s ní neměl žádné problémy ...

Nevzdělatelní lidé objektivně existují, ale mnozí jsou "nevzdělatelní" jen "jaksi mimochodem" (rozhodují o tom leckteří pedagogové a "odborníci" podle privátních antipatií).

Na učňáku "pro blbce" bez základního vzdělání (s nímž jsem měl praktickou zkušenost) romská mládež obvykle hravě předčila "bílou", neboť ta byla (na rozdíl od většiny té cikánské) opravdu hendikepovaná. Přesto Romové (na rozdíl od českých učňů, jejichž rodinné zázemí nebylo "defektní" ... ovšem ne vždy dobře situované) pobírali podpory na studium v řádu tisíců.

+1/0
30.9.2015 8:25
Foto

D88a10l16i74b81o41r 43B84a20r47t42o24š 5644340947159

Vydáváte výjimku za pravidlo. Ale nic si z toho nedělejte, to je obvyklá myšlenková chyba mnohých. Jste v dobré společnosti.

+2/0
30.9.2015 9:21

F14r97a33n29t86i93š58e22k 89E45l98i80á41š 6727243955166

Každý kantor ze základky vám potvrdí, že Romové jsou v průměru téměř nevdělatelní. To nevylučuje, že i v normální rodině se může vyskytnout dítě nevzdělávatelné.

+3/0
30.9.2015 9:59
Foto

J15a41n62a 46F93o88l31p70r10e37c79h24t26o55v62á 8100697728913

V průměru jsou líní jako ta čuňata...vzdělavatelní by i byli, ale to by se jim muselo chtít.

0/0
30.9.2015 20:59

J51a36r53o69s22l22a26v68a 50K97a85n39i15o69k98o67v28á 7882729512617

Ale děti se "samovzdělávají" k budoucímu jednání především od malilinka do asi tří let - a to "kopírováním, přejímáním vzoru" , tj. od dospělých kolem nich. V tom je průšvih u cikánských dětí ! Co ony mohou odkoukat? Tedy většinou... Ve svém dospělém okolí těžko uvidí úsilí o něco, přísnou odpovědnost za své činy, respekt k autoritám, k nějakému pravidelnému režimu dne ... atd. atd..

To je bludný kruh a mi je cikánských dětí spíš líto.. Ony v podstatě nemají šanci, většinou..

+2/0
1.10.2015 1:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.