Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Praha slaví výročí hromadné dopravy. Městem projel obří průvod tramvají

Praha si připomíná 140 let od vzniku hromadné dopravy. Hlavním městem proto projel tramvajový průvod, který vyrazil ze Smetanova nábřeží a skončil v Holešovicích. Podívat se na něj přišly tisíce lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K37a59r36e59l 61D46r17d92a 6843915127759

V zásadě jsme si potvrdili, že lenost je smyslem pražské MHD. Kdo nemá auto, chce se projíždět po povrchu v něčem levnějším. Nejlépe, když mu to platí druzí a on je může za to řádně obtěžovat. Aneb lenost a zaostalost 19. století v akci.

  Je to stejné jako s auty. Tranzitní cestující do centra na povrch nepatří. Není rozdíl jestli takoví cestující zaclánějí v tramvajích nebo v autech. Regulovat takovou dopravu a chování cestujících není vůbec snadné. Je to jen otázkou dobrovolnosti, stylu chování, kondice a zdravotního stavu a třeba ohleduplnosti vůči okolí. Což u Čechů narazí s plnou parádou.

  Oproti moderním tratím, má Praha v centru zastávky velmi blízko sebe. Tratě se centrem klikatí. Doprava zde vázne. Nejde o rychlost. Smyslem zde není vozit masu cestujících z jednoho konce města na druhý přímým centem. Přitom se tak děje. A stejně jako s auty to znamená hluk, stres a nebezpečí pro chodce.

  Tramvajová loby rozhodně nehodlá provoz, co ji živí, nějak omezovat či přesvědčovat lenochy, aby přesedli na metro. Proč by to dělala? Naopak se podbízí jak fastfoody s "občerstvením", co své konzumenty zabíjí.

  Tramvaj v Praze by měla mít, pokud možno, podobu levnějšího metra. Rychlé přímé linky, stanice ve větší vzdálenosti, žádné zbytečné zajíždění do centra.

  Spíš mě při dostavbě trasy A zarazilo, že sídliště či nemocnice (sociální služba) v podstatě negenerují poptávku po kapacitní dopravě (což tramvaj také je). Zatímco obchodní centra ano. Takže se metro a MHD staví ne jako služba pro rezidenty, ale jako spojka od obchoďáku k obchoďáku. Aneb konzumní styl života vítězí. Potvrzeno peoplemetry. ;-D

  Tramvaje v centru překáží a na perifériích jsou již zbytečně předimenzované, a tedy drahé. Skutečně, divná doprava, co jde proti životu ve městě. ;-)

0/−1
23.9.2015 8:08

J34i25ř26í 16K60r74e40j36č45í47k 2777698274106

Ty se vážně překonáváš, větší blábol už nikdo nevyplodí... ;-D;-D

0/0
23.9.2015 19:33

E70v25ž69e78n 55P76o46l49á59k 3878348161893

Samozřejmě žádnou statistiku té vaší "předimenzovanosti MHD" nemáte. A říkat lidem namačkaným v tramvaji, zatímco automobilisté jezdí ve svém vozidle obvykle po jednom, že zaclánějí, to chce odvahu. Opravdu bych chtěl vidět, jak byste v Praze, Brně, Plzni a jinde budoval tak hustou síť metra, aby dokázala plně nahradit veškerou povrchovou dopravu.

0/0
24.9.2015 8:45

J50a17n 12Z50i25e85g74l61e70r 1461216161238

Určitě je to velmi povedený způsob jak si připomenout 140. výročí městské dopravy v Praze, tedy když si odmyslíme omnibusy pana Chocenského, které se neprosadily. Bylo to pěkné připomenutí vývoje tramvajové dopravy v metropoli a lidem se tato akce prokazatelně líbila. Tramvaje do Prahy patří a uvažovat o jejich zrušení by bylo kontraproduktivní, autobusy by je nedokázaly nahradit. Ale zase na druhé straně by  nebylo nyní rozumné zavádět v Praze trolejbusy. Ale zpátky k oslavě, byla pěkná a vydařila se.

0/0
22.9.2015 12:13

J97a26r87d93a 83S42l84a47n98h86o34f 2255404269643

Kontrolni otazka:

Jezdila nekdy tramvaj  pres Karluv most?

+2/0
20.9.2015 16:31

J95a45k39u62b 12R94o48u93s 3243870664412

Jistěže, a není to ani tak dávno :-)

+5/0
20.9.2015 17:40

J51a43k67u22b 53R66o75u88s 3853750224192

Co vyhrávám? :-)

+2/0
20.9.2015 17:40

V41á72c15l46a70v 11S46v26o27b22o33d84a 5616128219

Kontrolní odpověď ;-D,ale vážně-jednou jsem viděl starý záběr,rok 1906 a tehdy jezdila tramvaj přes Karlův most. nebyla tam ale vrchní trolej,aby to nehyzdilo vzhled mostu,napájení bylo kolejí.

0/0
21.9.2015 9:52

J32o22z50e50f 24S39t19e82b59i50l55a 3625607595757

.... a ceny jízdenek byli jaké?? ;-)

0/0
20.9.2015 14:17

M35a13r86e46k 67K89l69u20f56a 3278794464696

Ceny nebyli, když už, tak ceny byly .... Rv:-/

+5/0
20.9.2015 15:46

J52o98z28e91f 65S13t94e38b42i95l57a 3875337155307

...ano máte pravdu: ceny byly! 

A víte jake byly?? Nebo to bylo vše, co jste se dověděl?....

0/0
20.9.2015 21:48

B75o60h75u98s17l32a95v 59K60r62á23l88í25k 2301400739536

Jízdenky rozdávali zadarmo. Horší to bylo s místenkama.

+1/0
20.9.2015 18:38

J21o84s54e61f 36C43h62o42d88o34u90n72s53k67ý 4121796579180

nějaký jízdenky byly jako odměny z nějakých soutěží s DPP.

+1/0
20.9.2015 20:06

B34r85o46ň34a 94B20a67r76a57n27o67v79á 5436807759742

U clanku je i odkaz na online kameru z "mazaci tramvaje" - takova pekna prohlidka Prahy (tramvaj jezdi ruzny trasy a pojede to snad celej den) - konkretni odkaz je tento:

slowtv.playtvak.cz

Ted zrovna vjizdi do nejakyho baraku (vozovna) tak mozna bude chvili prestavka... (ale zatim to jede i z ty vozovny)

Za sebe rikam: dobry!! Aspon chvilku neco jinyho nez vsudypritomni imigranti a jine jobovky

+3/0
20.9.2015 13:00

J33a17n 31H68o62z50á32k 2661425404257

Co takhle video toho průvodu tramvají a ne jen zmatené video davů lidí, mezi nimiž bylo občas k zahlédnutí max. kousek střechy nějaké tramvaje ? ;-(;-(;-(

+12/0
20.9.2015 12:43

J61a42n 86H98o20r30k83ý 2236886576745

Video natáčeno mobilním telefonem z roku 2006 náhodným kolemjdoucím turistou.

+8/0
20.9.2015 12:19
Foto

P21a89v18e92l 53N48e22t47o74l97i62c88k63ý 3950941369770

Upřímně řečeno, překvapuje mě, kolik bujarého veselí se děje kolem tak všední sociální služby, kterou je MHD, pro kterou se z Prahy do Čech rozšířil ten dnes už všem notoricky známý pojem socka. Die Soziale - možná to sem přišlo z Německa.

Proč se třeba neslaví otevření 1. domu seniorů nebo hospicu? To jsou nedostatkové sociální služby a také jakési symboly humanity.

+1/−19
20.9.2015 12:17

B45o78h72u46s10l78a37v 78K91r84á14l92í17k 2791350109596

Vaši sociální Blanku včera taky slavili.

+1/−1
20.9.2015 18:37

D12a76v26i52d 26Š12a57f51r12á85n31e37k 5987274567313

Tramvaj je takový zvláštní dopravní prostřek. Oblíbený asi hlavně v Evropě. V USA nebo Anglii je postupně úplně stáhli. Tak trochu se zdá, že doba trmavají kulminovala někdy v minulém století a to zejména kvůli enormní ceně městských tratí.

0/−14
20.9.2015 11:54

B29r88o66n43i58s73l84a97v 10G14a28b90r64y65š 6395434930

To není tak jisté. Zakládají se nové tramvajové i trolejbusové provozy. Zkuste si třeba v Plzni autobusem nahradit vytíženou tramvajovou linku č. 4. Jde o tramvajovou linku s nejkratším intervalem v ČR a má potenciál pro provoz třívozových souprav. Co se týká závislosti nákladů na množství přepravených osob, doporučuji literaturu T. Hollarka a J. Kušnierové, kde jsou přesně vyznačeny meze, od jakého množství přepravených osob za jednotku času se vyplatí autobus, trolejbus i tramvaj. Já tuto problematiku více rozvádím i ve své disertační práci.

+14/0
20.9.2015 12:13

K72a42r86e23l 37D41r63d65a 6753635457859

Trochu jsem pátral po tom Londýně, kde tramvaje zrušili. Tam se rozhodli podpořit silniční dopravu. Že tratě zabírají v centru moc místa, tramvaje jsou pomalé a celé to způsobuje dopravní zácpy. Dnes mají dopravní zácpy bez tramvají.

  Moc bych za to nedal, že oblíbenost tramvají šířily hlavně "strojírenské" státy. Je to o podpoře dobrého byznysu. Proto má také, podle mě, Praha předimenzované tramvaje, čistě jako reklamu na export českých tramvají.

+1/−3
20.9.2015 12:13

E33v22ž43e55n 42P55o23l55á22k 3668358551963

Ano, takže si lidé z tramvaje přesednou každý do jednoho osobního auta, tím se ušetří plno místa. Vy abyste se tu jednou neukázal.

+2/−1
20.9.2015 13:09
Foto

M84a85r83i83e 60M75e33t44l43i65c26k42á 9811184881882

Jezdím tramvají v podstatě několikrát denně a neumím si představit, jak jinak chcete ty lidi z nacpaných tramvají dopravit.

+3/0
20.9.2015 19:31

E67v92ž69e89n 24P96o18l33á30k 3508898721793

Také si kladu podobnou otázku. V lepším případě myslí autobusy s mnohem nižší kapacitou a vyššími náklady, v tom horším osobní automobily. Místa je všude asi dost.

+1/0
20.9.2015 22:58

K77a66r62e37l 76D87r87d77a 6593635207849

Já jsem tramvaj ze své dopravy do práce vyloučil. Jde to. Chodím od metra pěšky. Samozřejmě, mít ve stejném směru tramvaj, nechodil bych a raději se svezl. Tak by tramvaj ničila moji kondici. Plno lidí se veze tramvají zbytečně. Koukal bych změnit životní styl na styl bez zbytečné MHD.

  Bylo by to ostatně ohleduplné ke společné kase.

0/0
23.9.2015 8:13
Foto

P17a17v20e52l 50N12e67t76o74l81i77c25k23ý 3160641779650

My jsme zásobili MHD celé RVHP. Průmyslová lobby s anonymními akciemi v cizině pochopitelně udržuje veřejné mínění v kladné poloze.

Nicméně doba pokročila. Mnohem vhodnější je v současnosti do ulic budovat samostatné silniční pruhy MHD, než tělesa s kolejemi.

0/−1
20.9.2015 19:47

B52o56h10u42s19l61a49v 58K48r11á46l89í84k 2251820359616

Tomu v Jižní Americe říkají "metro chudých". Ale jinak je fakt, že kdyby autobusy měly takové podmínky, jaké mají tramvaje, tak by je v mnohém předčily.

+1/0
20.9.2015 20:15

P36a33v63e63l 18O77d33r39a60z51i13l 6624379767510

Jo, my jsme zásobovali, až u nás jezdili tisíce Ikarusů.

Jinak ty samostatné pruhy nejsou špatné, těžko se ale cpou do míst, kde je jeden pruh v jednosměrce. Moderní je třeba BRT v Xiamenu.

0/0
20.9.2015 22:49

J14i10ř40í 82E16r20b65e30n 1613734566387

Ikarusů bylo v součtu pár stovek, rozhodně ne tisíce. Daň za to, že ve Vysokém Mýtě měli jen dvě, později výrobní linky a nestíhali vyrobit víc než 2500 kusů za rok, i ty prototypové kloubáky ŠM 16,5 museli kompletovat mimo hlavní výrobní haly.

A Ikarusy byly rozhrkané nevýkonné netopící krámy, vhodné tak do teplých maďarských rovinek - v Praze, Ústí či Liberci je do kopce předjela kdekterá přeplněná Karosa.

0/0
21.9.2015 15:25

E21v71ž60e62n 51P50o27l69á76k 3268138951183

Samotné silniční pruhy místo těles s kolejemi? Chcete snad říct, že byste dokázal nahradit veškerou tramvajovou dopravu autobusy? Doufám, že jsem vás jen špatně pochopil.

+3/0
20.9.2015 22:59

B59r19o45n71i25s39l72a12v 46G56a50b72r78y30š 6665844280

Ne, vhodnější to opravdu není.

0/0
20.9.2015 23:33

E77v70ž74e27n 33P54o36l39á95k 3378868591253

Argument Drda samozřejmě jako vždy na mojí odpověď nemá, ale mínusovat, to umíme.

0/−1
20.9.2015 22:57

K87a96r43e74l 56D10r30d57a 6453445837359

Nepochopil jsem, že stojíte o diskusi.

0/0
23.9.2015 8:15

E73v25ž20e89n 71P29o59l84á57k 3488418301893

Pokud místo diskutování radši chcete okatě dávat najevo, na co všechno nejste schopen odpovědi, pak klidně pokračujte.

0/0
24.9.2015 8:46
Foto

P19a42v29e11l 85F51r30u67m53e38r14t 5727664647698

S tou Anglií nemáte moc pravdu, tam (respektive v UK) v posledních letech zažívají tramvaje velký boom. Třeba Manchester - masivní rozvoj tramvajové sítě (to, co se tam postavilo, nebylo za posledních 25 let vybudováno v celé ČR) nebo nově zřízený tramvajový provoz v Edinburgu.

A i do USA se vrací tramvaje, ikdyž samozřejmě tam to ve velkých městech nemá až takový význam, spíš jde asi o symbolickou hodnotu či takovou prestižní záležitost.

+8/0
20.9.2015 12:20

K41a36r90e91l 59D39r26d48a 6333175377749

Tak hlavně, nic dalšího v Praze nestavět. Rv;-D

  Jinak koukám na ten Edinburg a Manchester. Docela civilizované řešení. Jedna trať centrem. Zpravidla, kde vede trať nejsou vozovky, jen chodníky. Auta jezdí jinudy. Tramvaj volně navazuje na železnici a řeší i "dálkové trasy" za město. Ty zase vedou po viaduktech a mimo civilizaci.

  Žádnou otřesnou Jindřišskou, Vodičkovu, Senovážné... prostě zničené centrum Prahy tramvajemi tady nevidím. ;-D

  Pak je dobrý ten slovník. Ta doprava se jmenuje metro. Tramvaj je označení jen pro tu plechovou krabici na kolečkách - samotný vlak. ;-)

  Počítám, že Praze by prospěl stejný postup. Zrušit tramvaje. Vyčistit ulice. A pak vést centrem a pěší zónou nějakou tu elegantní moderní trať. Takto máme jen drahý zastaralý bordel, který nikdo nikdy nedokáže v takovém rozsahu zaplatit.

+1/−8
20.9.2015 18:06

M67i55r92o29s87l16a15v 39G97r75o35s92s92m94a92n57n 8762639284

Čím se liší elegantní a moderní trať od trati ve Vodičkově? Tramvaj někdo samozřejmě zaplatit dokáže, jinak by nejezdila. Investiční i provozní náklady jsou vedle ostatních druhů dopravy příznivé.

+4/0
20.9.2015 19:51

E86v65ž61e44n 55P78o42l59á82k 3858548201273

Když pominu vaší češtinu a fakt, že každá druhá věta je na pokraji srozumitelnosti, zeptám se. Čím konkrétně srovnatelně kapacitním chcete tramvaje ve srovnatelném rozsahu v Praze i jinde nahrazovat?

+3/0
20.9.2015 23:03

P27a56v72e78l 45O50d47r46a95z85i66l 6834259907170

Kecama, těch může dodat neurekom.

+1/0
21.9.2015 8:04

E35v84ž14e51n 47P13o15l17á60k 3498208961663

V minulém století přesně naopak byly tramvaje v krizi cca kolem 50-70. let - levná ropa. Nyní jsou obecně na vzestupu a staví se nové provozy i v USA.

+6/0
20.9.2015 13:09

J51i16ř12í 45E27r25b21e11n 1443484226497

Ano, v Londýně je stáhli z provozu a nahradili je kvalitní, moderní individuální nebo autobusovou dopravou.

V následující zimě jim umřelo pár tisíc lidí v důsledku smogové kalamity, ke které spalovací motory výtaznou měrou přispěly.

+1/0
21.9.2015 15:20

P52e80t52r 17S43c66h34w61a78r33z 7848439653161

No, hezký. Nešlo by dát video taky z jízdy?

+1/−1
20.9.2015 11:53

B38r21o22ň91a 19B52a38r76a85n27o53v33á 5226417819552

U clanku je i odkaz na online kameru z "mazaci tramvaje" - takova pekna prohlidka Prahy (tramvaj jezdi ruzny trasy a pojede to snad celej den) - konkretni odkaz je tento:

slowtv.playtvak.cz

0/0
20.9.2015 12:55

K41a53r53e14l 41D32r57d58a 6763445127689

Pěkný teroristický útok na Prahu. Takový veselý, červenobílý.

  Fascinují mě stojící tramvaje v protisměru s cestujícími a mezi nimi auta, co nuceně stojí a čekají až nekonečný průvod projede.

  Rozumím tomu dobře, že v DPP se o průvodu nic nevědělo a dopravu se nepodařilo odklonit jinam? Tomu říkám oslava. Zavřít někoho nedobrovolně na 30 minut ve stojící tramvaji. ;-D

0/−19
20.9.2015 11:41

V18á16c53l32a84v 60S11v79o48b76o25d34a 5826608729

...tak to snad není žádná katastrofa?

+1/0
20.9.2015 11:44

K54a14r70e51l 27D85r58d39a 6823325897169

To říkejte někomu, kdo jede do práce. ;-D

0/−6
20.9.2015 11:50

V50á82c72l29a57v 67S38v20o14b90o64d89a 5446788959

V neděli 11h.dopoledne do práce? Zajímavé.:-P

0/−1
20.9.2015 15:08

V65e32r82o21n34i63k40a 25V56o17l95h94e56j74n98o87v59á 9760162283469

Copak děláte, že jezdíte do práce v neděli v jedenáct?

0/0
20.9.2015 21:28

P24a98v57e58l 55O23d88r32a19z52i71l 6834229687190

Pan Drda je mistr virtuálních katastrof.

+1/−1
21.9.2015 8:04

K94a62r46e26l 29D60r34d66a 6563925437359

Kolem Revoluční vypnuli semafory. Doprava stojí. Nechali do toho vletět plno řidičů i autobusy plné lidí. Pěkné kolony. Policie dopravu odklání z centra. Dost bezohledné. Organizace podle mě vázne. Inu, soudruzi z NDR v akci...

0/−9
20.9.2015 12:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.