Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha slaví výročí hromadné dopravy. Městem projel obří průvod tramvají

Praha si připomíná 140 let od vzniku hromadné dopravy. Hlavním městem proto projel tramvajový průvod, který vyrazil ze Smetanova nábřeží a skončil v Holešovicích. Podívat se na něj přišly tisíce lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K91a51r77e28l 10D14r12d24a 6893505927529

V zásadě jsme si potvrdili, že lenost je smyslem pražské MHD. Kdo nemá auto, chce se projíždět po povrchu v něčem levnějším. Nejlépe, když mu to platí druzí a on je může za to řádně obtěžovat. Aneb lenost a zaostalost 19. století v akci.

  Je to stejné jako s auty. Tranzitní cestující do centra na povrch nepatří. Není rozdíl jestli takoví cestující zaclánějí v tramvajích nebo v autech. Regulovat takovou dopravu a chování cestujících není vůbec snadné. Je to jen otázkou dobrovolnosti, stylu chování, kondice a zdravotního stavu a třeba ohleduplnosti vůči okolí. Což u Čechů narazí s plnou parádou.

  Oproti moderním tratím, má Praha v centru zastávky velmi blízko sebe. Tratě se centrem klikatí. Doprava zde vázne. Nejde o rychlost. Smyslem zde není vozit masu cestujících z jednoho konce města na druhý přímým centem. Přitom se tak děje. A stejně jako s auty to znamená hluk, stres a nebezpečí pro chodce.

  Tramvajová loby rozhodně nehodlá provoz, co ji živí, nějak omezovat či přesvědčovat lenochy, aby přesedli na metro. Proč by to dělala? Naopak se podbízí jak fastfoody s "občerstvením", co své konzumenty zabíjí.

  Tramvaj v Praze by měla mít, pokud možno, podobu levnějšího metra. Rychlé přímé linky, stanice ve větší vzdálenosti, žádné zbytečné zajíždění do centra.

  Spíš mě při dostavbě trasy A zarazilo, že sídliště či nemocnice (sociální služba) v podstatě negenerují poptávku po kapacitní dopravě (což tramvaj také je). Zatímco obchodní centra ano. Takže se metro a MHD staví ne jako služba pro rezidenty, ale jako spojka od obchoďáku k obchoďáku. Aneb konzumní styl života vítězí. Potvrzeno peoplemetry. ;-D

  Tramvaje v centru překáží a na perifériích jsou již zbytečně předimenzované, a tedy drahé. Skutečně, divná doprava, co jde proti životu ve městě. ;-)

0/−1
23.9.2015 8:08

J29i67ř22í 73K81r22e86j89č95í36k 2527608244806

Ty se vážně překonáváš, větší blábol už nikdo nevyplodí... ;-D;-D

0/0
23.9.2015 19:33

E65v35ž88e93n 97P28o74l19á10k 3788748241243

Samozřejmě žádnou statistiku té vaší "předimenzovanosti MHD" nemáte. A říkat lidem namačkaným v tramvaji, zatímco automobilisté jezdí ve svém vozidle obvykle po jednom, že zaclánějí, to chce odvahu. Opravdu bych chtěl vidět, jak byste v Praze, Brně, Plzni a jinde budoval tak hustou síť metra, aby dokázala plně nahradit veškerou povrchovou dopravu.

0/0
24.9.2015 8:45

J27a61n 60Z37i72e39g16l86e54r 1811256801418

Určitě je to velmi povedený způsob jak si připomenout 140. výročí městské dopravy v Praze, tedy když si odmyslíme omnibusy pana Chocenského, které se neprosadily. Bylo to pěkné připomenutí vývoje tramvajové dopravy v metropoli a lidem se tato akce prokazatelně líbila. Tramvaje do Prahy patří a uvažovat o jejich zrušení by bylo kontraproduktivní, autobusy by je nedokázaly nahradit. Ale zase na druhé straně by  nebylo nyní rozumné zavádět v Praze trolejbusy. Ale zpátky k oslavě, byla pěkná a vydařila se.

0/0
22.9.2015 12:13

J85a72r75d68a 27S30l38a87n10h69o32f 2405904919943

Kontrolni otazka:

Jezdila nekdy tramvaj  pres Karluv most?

+2/0
20.9.2015 16:31

J81a66k94u66b 14R73o24u93s 3653860484212

Jistěže, a není to ani tak dávno :-)

+5/0
20.9.2015 17:40

J30a45k95u11b 93R38o95u44s 3273180824912

Co vyhrávám? :-)

+2/0
20.9.2015 17:40

V56á28c62l23a86v 45S42v16o52b67o74d34a 5466298799

Kontrolní odpověď ;-D,ale vážně-jednou jsem viděl starý záběr,rok 1906 a tehdy jezdila tramvaj přes Karlův most. nebyla tam ale vrchní trolej,aby to nehyzdilo vzhled mostu,napájení bylo kolejí.

0/0
21.9.2015 9:52

J47o57z76e40f 51S19t46e46b40i80l16a 3195527555587

.... a ceny jízdenek byli jaké?? ;-)

0/0
20.9.2015 14:17

M88a39r98e30k 42K66l54u44f55a 3178194174696

Ceny nebyli, když už, tak ceny byly .... Rv:-/

+5/0
20.9.2015 15:46

J20o97z59e69f 22S31t85e91b70i58l93a 3625577975307

...ano máte pravdu: ceny byly! 

A víte jake byly?? Nebo to bylo vše, co jste se dověděl?....

0/0
20.9.2015 21:48

B55o42h11u86s97l42a59v 14K23r48á68l19í35k 2361900479796

Jízdenky rozdávali zadarmo. Horší to bylo s místenkama.

+1/0
20.9.2015 18:38

J59o51s82e82f 82C85h62o20d53o71u89n96s48k25ý 4281286859340

nějaký jízdenky byly jako odměny z nějakých soutěží s DPP.

+1/0
20.9.2015 20:06

B29r80o28ň68a 89B60a55r75a86n38o45v32á 5816277859132

U clanku je i odkaz na online kameru z "mazaci tramvaje" - takova pekna prohlidka Prahy (tramvaj jezdi ruzny trasy a pojede to snad celej den) - konkretni odkaz je tento:

http://slowtv.playtvak.cz/projizdka-s-mazaci-tramvaji-dpu-/mazaci-tramvaj.aspx?c=A150908_111659_mazaci-tramvaj_plap

Ted zrovna vjizdi do nejakyho baraku (vozovna) tak mozna bude chvili prestavka... (ale zatim to jede i z ty vozovny)

Za sebe rikam: dobry!! Aspon chvilku neco jinyho nez vsudypritomni imigranti a jine jobovky

+3/0
20.9.2015 13:00

J64a18n 81H12o36z56á76k 2661265234897

Co takhle video toho průvodu tramvají a ne jen zmatené video davů lidí, mezi nimiž bylo občas k zahlédnutí max. kousek střechy nějaké tramvaje ? ;-(;-(;-(

+12/0
20.9.2015 12:43

J23a62n 91H92o32r96k89ý 2676656616725

Video natáčeno mobilním telefonem z roku 2006 náhodným kolemjdoucím turistou.

+8/0
20.9.2015 12:19

B48o28h73u11s83l36a63v 76K15r73á83l57í12k 2641360919126

Vaši sociální Blanku včera taky slavili.

+1/−1
20.9.2015 18:37

D90a60v13i38d 86Š17a57f22r37á61n95e28k 5497804387803

Tramvaj je takový zvláštní dopravní prostřek. Oblíbený asi hlavně v Evropě. V USA nebo Anglii je postupně úplně stáhli. Tak trochu se zdá, že doba trmavají kulminovala někdy v minulém století a to zejména kvůli enormní ceně městských tratí.

0/−14
20.9.2015 11:54
Foto

B60r78o46n10i63s73l43a35v 61G86a84b75r84y45š 2192689381

To není tak jisté. Zakládají se nové tramvajové i trolejbusové provozy. Zkuste si třeba v Plzni autobusem nahradit vytíženou tramvajovou linku č. 4. Jde o tramvajovou linku s nejkratším intervalem v ČR a má potenciál pro provoz třívozových souprav. Co se týká závislosti nákladů na množství přepravených osob, doporučuji literaturu T. Hollarka a J. Kušnierové, kde jsou přesně vyznačeny meze, od jakého množství přepravených osob za jednotku času se vyplatí autobus, trolejbus i tramvaj. Já tuto problematiku více rozvádím i ve své disertační práci.

+14/0
20.9.2015 12:13

K70a47r21e91l 19D46r23d31a 6463365987129

Trochu jsem pátral po tom Londýně, kde tramvaje zrušili. Tam se rozhodli podpořit silniční dopravu. Že tratě zabírají v centru moc místa, tramvaje jsou pomalé a celé to způsobuje dopravní zácpy. Dnes mají dopravní zácpy bez tramvají.

  Moc bych za to nedal, že oblíbenost tramvají šířily hlavně "strojírenské" státy. Je to o podpoře dobrého byznysu. Proto má také, podle mě, Praha předimenzované tramvaje, čistě jako reklamu na export českých tramvají.

+1/−3
20.9.2015 12:13

E70v48ž31e69n 27P88o51l56á91k 3638618891643

Ano, takže si lidé z tramvaje přesednou každý do jednoho osobního auta, tím se ušetří plno místa. Vy abyste se tu jednou neukázal.

+2/−1
20.9.2015 13:09
Foto

M26a94r96i20e 98M16e24t69l28i47c19k89á 9581894611572

Jezdím tramvají v podstatě několikrát denně a neumím si představit, jak jinak chcete ty lidi z nacpaných tramvají dopravit.

+3/0
20.9.2015 19:31

E57v17ž81e79n 72P71o31l68á80k 3868348201623

Také si kladu podobnou otázku. V lepším případě myslí autobusy s mnohem nižší kapacitou a vyššími náklady, v tom horším osobní automobily. Místa je všude asi dost.

+1/0
20.9.2015 22:58

K24a11r28e73l 81D28r86d33a 6683885777919

Já jsem tramvaj ze své dopravy do práce vyloučil. Jde to. Chodím od metra pěšky. Samozřejmě, mít ve stejném směru tramvaj, nechodil bych a raději se svezl. Tak by tramvaj ničila moji kondici. Plno lidí se veze tramvají zbytečně. Koukal bych změnit životní styl na styl bez zbytečné MHD.

  Bylo by to ostatně ohleduplné ke společné kase.

0/0
23.9.2015 8:13

B30o90h75u59s48l57a17v 64K31r81á10l47í87k 2461510229776

Tomu v Jižní Americe říkají "metro chudých". Ale jinak je fakt, že kdyby autobusy měly takové podmínky, jaké mají tramvaje, tak by je v mnohém předčily.

+1/0
20.9.2015 20:15

P33a75v46e34l 90O36d26r27a24z98i51l 6144499927850

Jo, my jsme zásobovali, až u nás jezdili tisíce Ikarusů.

Jinak ty samostatné pruhy nejsou špatné, těžko se ale cpou do míst, kde je jeden pruh v jednosměrce. Moderní je třeba BRT v Xiamenu.

0/0
20.9.2015 22:49

J98i78ř34í 82E84r27b68e18n 1113444256887

Ikarusů bylo v součtu pár stovek, rozhodně ne tisíce. Daň za to, že ve Vysokém Mýtě měli jen dvě, později výrobní linky a nestíhali vyrobit víc než 2500 kusů za rok, i ty prototypové kloubáky ŠM 16,5 museli kompletovat mimo hlavní výrobní haly.

A Ikarusy byly rozhrkané nevýkonné netopící krámy, vhodné tak do teplých maďarských rovinek - v Praze, Ústí či Liberci je do kopce předjela kdekterá přeplněná Karosa.

0/0
21.9.2015 15:25

E19v91ž57e63n 14P86o81l64á49k 3848158301223

Samotné silniční pruhy místo těles s kolejemi? Chcete snad říct, že byste dokázal nahradit veškerou tramvajovou dopravu autobusy? Doufám, že jsem vás jen špatně pochopil.

+3/0
20.9.2015 22:59
Foto

B51r75o62n40i48s55l29a47v 84G58a77b53r93y57š 2732459921

Ne, vhodnější to opravdu není.

0/0
20.9.2015 23:33

E81v83ž16e30n 95P15o72l33á87k 3728108461653

Argument Drda samozřejmě jako vždy na mojí odpověď nemá, ale mínusovat, to umíme.

0/−1
20.9.2015 22:57

K61a93r74e15l 40D32r20d44a 6653505437149

Nepochopil jsem, že stojíte o diskusi.

0/0
23.9.2015 8:15

E13v70ž60e58n 41P63o92l91á49k 3478498671273

Pokud místo diskutování radši chcete okatě dávat najevo, na co všechno nejste schopen odpovědi, pak klidně pokračujte.

0/0
24.9.2015 8:46
Foto

P75a70v31e17l 38F21r63u96m50e53r74t 5827424987418

S tou Anglií nemáte moc pravdu, tam (respektive v UK) v posledních letech zažívají tramvaje velký boom. Třeba Manchester - masivní rozvoj tramvajové sítě (to, co se tam postavilo, nebylo za posledních 25 let vybudováno v celé ČR) nebo nově zřízený tramvajový provoz v Edinburgu.

A i do USA se vrací tramvaje, ikdyž samozřejmě tam to ve velkých městech nemá až takový význam, spíš jde asi o symbolickou hodnotu či takovou prestižní záležitost.

+8/0
20.9.2015 12:20

K12a64r52e30l 39D57r89d21a 6123835497539

Tak hlavně, nic dalšího v Praze nestavět. Rv;-D

  Jinak koukám na ten Edinburg a Manchester. Docela civilizované řešení. Jedna trať centrem. Zpravidla, kde vede trať nejsou vozovky, jen chodníky. Auta jezdí jinudy. Tramvaj volně navazuje na železnici a řeší i "dálkové trasy" za město. Ty zase vedou po viaduktech a mimo civilizaci.

  Žádnou otřesnou Jindřišskou, Vodičkovu, Senovážné... prostě zničené centrum Prahy tramvajemi tady nevidím. ;-D

  Pak je dobrý ten slovník. Ta doprava se jmenuje metro. Tramvaj je označení jen pro tu plechovou krabici na kolečkách - samotný vlak. ;-)

  Počítám, že Praze by prospěl stejný postup. Zrušit tramvaje. Vyčistit ulice. A pak vést centrem a pěší zónou nějakou tu elegantní moderní trať. Takto máme jen drahý zastaralý bordel, který nikdo nikdy nedokáže v takovém rozsahu zaplatit.

+1/−8
20.9.2015 18:06

M68i45r89o33s70l44a11v 36G36r76o22s46s13m74a54n40n 8722279264

Čím se liší elegantní a moderní trať od trati ve Vodičkově? Tramvaj někdo samozřejmě zaplatit dokáže, jinak by nejezdila. Investiční i provozní náklady jsou vedle ostatních druhů dopravy příznivé.

+4/0
20.9.2015 19:51

E18v78ž56e95n 83P38o91l19á37k 3968798731623

Když pominu vaší češtinu a fakt, že každá druhá věta je na pokraji srozumitelnosti, zeptám se. Čím konkrétně srovnatelně kapacitním chcete tramvaje ve srovnatelném rozsahu v Praze i jinde nahrazovat?

+3/0
20.9.2015 23:03

P66a54v44e33l 22O51d31r92a47z54i26l 6334179567450

Kecama, těch může dodat neurekom.

+1/0
21.9.2015 8:04

E11v65ž80e83n 15P13o75l89á12k 3898548981583

V minulém století přesně naopak byly tramvaje v krizi cca kolem 50-70. let - levná ropa. Nyní jsou obecně na vzestupu a staví se nové provozy i v USA.

+6/0
20.9.2015 13:09

J91i78ř42í 87E32r94b22e94n 1273184396177

Ano, v Londýně je stáhli z provozu a nahradili je kvalitní, moderní individuální nebo autobusovou dopravou.

V následující zimě jim umřelo pár tisíc lidí v důsledku smogové kalamity, ke které spalovací motory výtaznou měrou přispěly.

+1/0
21.9.2015 15:20

P45e42t13r 74S79c15h81w48a46r19z 7788159113401

No, hezký. Nešlo by dát video taky z jízdy?

+1/−1
20.9.2015 11:53

B74r44o59ň31a 37B93a43r91a84n11o22v23á 5576377509632

U clanku je i odkaz na online kameru z "mazaci tramvaje" - takova pekna prohlidka Prahy (tramvaj jezdi ruzny trasy a pojede to snad celej den) - konkretni odkaz je tento:

http://slowtv.playtvak.cz/projizdka-s-mazaci-tramvaji-dpu-/mazaci-tramvaj.aspx?c=A150908_111659_mazaci-tramvaj_plap

0/0
20.9.2015 12:55

K62a28r70e14l 98D12r45d25a 6663405337709

Pěkný teroristický útok na Prahu. Takový veselý, červenobílý.

  Fascinují mě stojící tramvaje v protisměru s cestujícími a mezi nimi auta, co nuceně stojí a čekají až nekonečný průvod projede.

  Rozumím tomu dobře, že v DPP se o průvodu nic nevědělo a dopravu se nepodařilo odklonit jinam? Tomu říkám oslava. Zavřít někoho nedobrovolně na 30 minut ve stojící tramvaji. ;-D

0/−19
20.9.2015 11:41

V63á58c85l57a85v 20S81v64o67b76o54d76a 5886738379

...tak to snad není žádná katastrofa?

+1/0
20.9.2015 11:44

K13a72r44e89l 25D17r23d47a 6253555247829

To říkejte někomu, kdo jede do práce. ;-D

0/−6
20.9.2015 11:50

V87á34c76l66a69v 26S88v25o95b36o83d19a 5846928599

V neděli 11h.dopoledne do práce? Zajímavé.:-P

0/−1
20.9.2015 15:08

V47e54r14o33n88i53k87a 62V37o42l62h66e11j46n69o70v60á 9580362713799

Copak děláte, že jezdíte do práce v neděli v jedenáct?

0/0
20.9.2015 21:28

P74a26v16e31l 83O50d48r59a84z80i61l 6814539557460

Pan Drda je mistr virtuálních katastrof.

+1/−1
21.9.2015 8:04

K77a85r53e31l 38D97r14d86a 6933985817939

Kolem Revoluční vypnuli semafory. Doprava stojí. Nechali do toho vletět plno řidičů i autobusy plné lidí. Pěkné kolony. Policie dopravu odklání z centra. Dost bezohledné. Organizace podle mě vázne. Inu, soudruzi z NDR v akci...

0/−9
20.9.2015 12:02

V21l85a44d59i10m21í97r 65N10o58v86á21k 3662434406981

Soudruzi z NDR asi s tramvajemi mají dnes  málo společného.Ale je možné,že teroristický útok na Prahu mohl vyhlásit ten protivný soudruh Zeman.

0/0
20.9.2015 13:38

P44a58v79e16l 46O86d76r48a72z90i22l 6794629287490

Doprava stojí. Nechali do toho vletět plno řidičů. Vy byste moh psát scénáře k hororům.

+1/0
20.9.2015 22:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.