Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha slaví výročí hromadné dopravy. Městem projel obří průvod tramvají

Praha si připomíná 140 let od vzniku hromadné dopravy. Hlavním městem proto projel tramvajový průvod, který vyrazil ze Smetanova nábřeží a skončil v Holešovicích. Podívat se na něj přišly tisíce lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K36a24r95e89l 51D26r38d13a 6483735987909

V zásadě jsme si potvrdili, že lenost je smyslem pražské MHD. Kdo nemá auto, chce se projíždět po povrchu v něčem levnějším. Nejlépe, když mu to platí druzí a on je může za to řádně obtěžovat. Aneb lenost a zaostalost 19. století v akci.

  Je to stejné jako s auty. Tranzitní cestující do centra na povrch nepatří. Není rozdíl jestli takoví cestující zaclánějí v tramvajích nebo v autech. Regulovat takovou dopravu a chování cestujících není vůbec snadné. Je to jen otázkou dobrovolnosti, stylu chování, kondice a zdravotního stavu a třeba ohleduplnosti vůči okolí. Což u Čechů narazí s plnou parádou.

  Oproti moderním tratím, má Praha v centru zastávky velmi blízko sebe. Tratě se centrem klikatí. Doprava zde vázne. Nejde o rychlost. Smyslem zde není vozit masu cestujících z jednoho konce města na druhý přímým centem. Přitom se tak děje. A stejně jako s auty to znamená hluk, stres a nebezpečí pro chodce.

  Tramvajová loby rozhodně nehodlá provoz, co ji živí, nějak omezovat či přesvědčovat lenochy, aby přesedli na metro. Proč by to dělala? Naopak se podbízí jak fastfoody s "občerstvením", co své konzumenty zabíjí.

  Tramvaj v Praze by měla mít, pokud možno, podobu levnějšího metra. Rychlé přímé linky, stanice ve větší vzdálenosti, žádné zbytečné zajíždění do centra.

  Spíš mě při dostavbě trasy A zarazilo, že sídliště či nemocnice (sociální služba) v podstatě negenerují poptávku po kapacitní dopravě (což tramvaj také je). Zatímco obchodní centra ano. Takže se metro a MHD staví ne jako služba pro rezidenty, ale jako spojka od obchoďáku k obchoďáku. Aneb konzumní styl života vítězí. Potvrzeno peoplemetry. ;-D

  Tramvaje v centru překáží a na perifériích jsou již zbytečně předimenzované, a tedy drahé. Skutečně, divná doprava, co jde proti životu ve městě. ;-)

0/−1
23.9.2015 8:08

J36i10ř48í 84K42r11e89j94č93í23k 2117918734466

Ty se vážně překonáváš, větší blábol už nikdo nevyplodí... ;-D;-D

0/0
23.9.2015 19:33

E58v83ž40e53n 81P19o18l86á55k 3228598281793

Samozřejmě žádnou statistiku té vaší "předimenzovanosti MHD" nemáte. A říkat lidem namačkaným v tramvaji, zatímco automobilisté jezdí ve svém vozidle obvykle po jednom, že zaclánějí, to chce odvahu. Opravdu bych chtěl vidět, jak byste v Praze, Brně, Plzni a jinde budoval tak hustou síť metra, aby dokázala plně nahradit veškerou povrchovou dopravu.

0/0
24.9.2015 8:45

J25a34n 69Z72i24e17g28l12e94r 1171426911258

Určitě je to velmi povedený způsob jak si připomenout 140. výročí městské dopravy v Praze, tedy když si odmyslíme omnibusy pana Chocenského, které se neprosadily. Bylo to pěkné připomenutí vývoje tramvajové dopravy v metropoli a lidem se tato akce prokazatelně líbila. Tramvaje do Prahy patří a uvažovat o jejich zrušení by bylo kontraproduktivní, autobusy by je nedokázaly nahradit. Ale zase na druhé straně by  nebylo nyní rozumné zavádět v Praze trolejbusy. Ale zpátky k oslavě, byla pěkná a vydařila se.

0/0
22.9.2015 12:13

J57a72r70d23a 22S14l25a14n66h53o71f 2945914889823

Kontrolni otazka:

Jezdila nekdy tramvaj  pres Karluv most?

+2/0
20.9.2015 16:31

J49a54k36u34b 24R30o73u69s 3333490854832

Jistěže, a není to ani tak dávno :-)

+5/0
20.9.2015 17:40

J55a44k62u75b 96R61o65u61s 3443250414982

Co vyhrávám? :-)

+2/0
20.9.2015 17:40

V55á12c75l58a79v 96S77v32o27b45o61d50a 5806178779

Kontrolní odpověď ;-D,ale vážně-jednou jsem viděl starý záběr,rok 1906 a tehdy jezdila tramvaj přes Karlův most. nebyla tam ale vrchní trolej,aby to nehyzdilo vzhled mostu,napájení bylo kolejí.

0/0
21.9.2015 9:52

J93o82z12e46f 72S36t29e69b68i13l76a 3745437355377

.... a ceny jízdenek byli jaké?? ;-)

0/0
20.9.2015 14:17

M47a33r22e37k 78K21l54u25f88a 3368714634666

Ceny nebyli, když už, tak ceny byly .... Rv:-/

+5/0
20.9.2015 15:46

J19o82z22e94f 89S82t71e77b42i77l68a 3725367425167

...ano máte pravdu: ceny byly! 

A víte jake byly?? Nebo to bylo vše, co jste se dověděl?....

0/0
20.9.2015 21:48

B54o12h32u44s95l89a97v 37K38r52á38l65í49k 2671220209116

Jízdenky rozdávali zadarmo. Horší to bylo s místenkama.

+1/0
20.9.2015 18:38

J71o61s59e85f 90C81h83o59d63o59u15n54s52k63ý 4511786479690

nějaký jízdenky byly jako odměny z nějakých soutěží s DPP.

+1/0
20.9.2015 20:06

B86r13o37ň66a 76B20a54r83a51n60o27v32á 5206297679672

U clanku je i odkaz na online kameru z "mazaci tramvaje" - takova pekna prohlidka Prahy (tramvaj jezdi ruzny trasy a pojede to snad celej den) - konkretni odkaz je tento:

http://slowtv.playtvak.cz/projizdka-s-mazaci-tramvaji-dpu-/mazaci-tramvaj.aspx?c=A150908_111659_mazaci-tramvaj_plap

Ted zrovna vjizdi do nejakyho baraku (vozovna) tak mozna bude chvili prestavka... (ale zatim to jede i z ty vozovny)

Za sebe rikam: dobry!! Aspon chvilku neco jinyho nez vsudypritomni imigranti a jine jobovky

+3/0
20.9.2015 13:00

J10a73n 81H29o63z30á47k 2841415394927

Co takhle video toho průvodu tramvají a ne jen zmatené video davů lidí, mezi nimiž bylo občas k zahlédnutí max. kousek střechy nějaké tramvaje ? ;-(;-(;-(

+12/0
20.9.2015 12:43

J81a84n 88H86o86r11k96ý 2356166726145

Video natáčeno mobilním telefonem z roku 2006 náhodným kolemjdoucím turistou.

+8/0
20.9.2015 12:19

B84o49h41u17s39l33a41v 41K48r84á86l84í63k 2761950279166

Vaši sociální Blanku včera taky slavili.

+1/−1
20.9.2015 18:37

D65a65v52i35d 46Š27a71f97r62á73n39e30k 5237924607933

Tramvaj je takový zvláštní dopravní prostřek. Oblíbený asi hlavně v Evropě. V USA nebo Anglii je postupně úplně stáhli. Tak trochu se zdá, že doba trmavají kulminovala někdy v minulém století a to zejména kvůli enormní ceně městských tratí.

0/−14
20.9.2015 11:54
Foto

B94r88o42n87i56s90l24a52v 10G90a17b94r98y34š 2192899821

To není tak jisté. Zakládají se nové tramvajové i trolejbusové provozy. Zkuste si třeba v Plzni autobusem nahradit vytíženou tramvajovou linku č. 4. Jde o tramvajovou linku s nejkratším intervalem v ČR a má potenciál pro provoz třívozových souprav. Co se týká závislosti nákladů na množství přepravených osob, doporučuji literaturu T. Hollarka a J. Kušnierové, kde jsou přesně vyznačeny meze, od jakého množství přepravených osob za jednotku času se vyplatí autobus, trolejbus i tramvaj. Já tuto problematiku více rozvádím i ve své disertační práci.

+14/0
20.9.2015 12:13

K90a69r50e30l 78D47r31d68a 6183755587119

Trochu jsem pátral po tom Londýně, kde tramvaje zrušili. Tam se rozhodli podpořit silniční dopravu. Že tratě zabírají v centru moc místa, tramvaje jsou pomalé a celé to způsobuje dopravní zácpy. Dnes mají dopravní zácpy bez tramvají.

  Moc bych za to nedal, že oblíbenost tramvají šířily hlavně "strojírenské" státy. Je to o podpoře dobrého byznysu. Proto má také, podle mě, Praha předimenzované tramvaje, čistě jako reklamu na export českých tramvají.

+1/−3
20.9.2015 12:13

E20v35ž91e36n 90P67o87l63á39k 3588748501983

Ano, takže si lidé z tramvaje přesednou každý do jednoho osobního auta, tím se ušetří plno místa. Vy abyste se tu jednou neukázal.

+2/−1
20.9.2015 13:09
Foto

M34a55r19i76e 98M38e64t49l47i31c33k19á 9721254501202

Jezdím tramvají v podstatě několikrát denně a neumím si představit, jak jinak chcete ty lidi z nacpaných tramvají dopravit.

+3/0
20.9.2015 19:31

E29v47ž24e64n 50P88o64l25á67k 3178658301363

Také si kladu podobnou otázku. V lepším případě myslí autobusy s mnohem nižší kapacitou a vyššími náklady, v tom horším osobní automobily. Místa je všude asi dost.

+1/0
20.9.2015 22:58

K53a41r94e98l 30D54r91d21a 6903195477939

Já jsem tramvaj ze své dopravy do práce vyloučil. Jde to. Chodím od metra pěšky. Samozřejmě, mít ve stejném směru tramvaj, nechodil bych a raději se svezl. Tak by tramvaj ničila moji kondici. Plno lidí se veze tramvají zbytečně. Koukal bych změnit životní styl na styl bez zbytečné MHD.

  Bylo by to ostatně ohleduplné ke společné kase.

0/0
23.9.2015 8:13

B61o71h13u67s26l28a52v 46K52r19á20l59í85k 2581440899936

Tomu v Jižní Americe říkají "metro chudých". Ale jinak je fakt, že kdyby autobusy měly takové podmínky, jaké mají tramvaje, tak by je v mnohém předčily.

+1/0
20.9.2015 20:15

P18a90v71e43l 23O92d89r38a20z51i70l 6574979377380

Jo, my jsme zásobovali, až u nás jezdili tisíce Ikarusů.

Jinak ty samostatné pruhy nejsou špatné, těžko se ale cpou do míst, kde je jeden pruh v jednosměrce. Moderní je třeba BRT v Xiamenu.

0/0
20.9.2015 22:49

J75i70ř87í 26E60r57b51e88n 1233834826437

Ikarusů bylo v součtu pár stovek, rozhodně ne tisíce. Daň za to, že ve Vysokém Mýtě měli jen dvě, později výrobní linky a nestíhali vyrobit víc než 2500 kusů za rok, i ty prototypové kloubáky ŠM 16,5 museli kompletovat mimo hlavní výrobní haly.

A Ikarusy byly rozhrkané nevýkonné netopící krámy, vhodné tak do teplých maďarských rovinek - v Praze, Ústí či Liberci je do kopce předjela kdekterá přeplněná Karosa.

0/0
21.9.2015 15:25

E30v44ž23e71n 19P11o27l82á28k 3758608481773

Samotné silniční pruhy místo těles s kolejemi? Chcete snad říct, že byste dokázal nahradit veškerou tramvajovou dopravu autobusy? Doufám, že jsem vás jen špatně pochopil.

+3/0
20.9.2015 22:59
Foto

B22r39o15n75i80s87l53a81v 81G82a25b70r27y38š 2462659111

Ne, vhodnější to opravdu není.

0/0
20.9.2015 23:33

E57v59ž40e59n 69P92o95l79á61k 3558808541203

Argument Drda samozřejmě jako vždy na mojí odpověď nemá, ale mínusovat, to umíme.

0/−1
20.9.2015 22:57

K10a19r48e47l 47D27r45d23a 6423945387619

Nepochopil jsem, že stojíte o diskusi.

0/0
23.9.2015 8:15

E48v60ž97e10n 90P72o80l26á26k 3278118181283

Pokud místo diskutování radši chcete okatě dávat najevo, na co všechno nejste schopen odpovědi, pak klidně pokračujte.

0/0
24.9.2015 8:46
Foto

P52a45v19e94l 29F41r72u36m70e82r15t 5317784907288

S tou Anglií nemáte moc pravdu, tam (respektive v UK) v posledních letech zažívají tramvaje velký boom. Třeba Manchester - masivní rozvoj tramvajové sítě (to, co se tam postavilo, nebylo za posledních 25 let vybudováno v celé ČR) nebo nově zřízený tramvajový provoz v Edinburgu.

A i do USA se vrací tramvaje, ikdyž samozřejmě tam to ve velkých městech nemá až takový význam, spíš jde asi o symbolickou hodnotu či takovou prestižní záležitost.

+8/0
20.9.2015 12:20

K30a86r25e63l 11D96r31d41a 6963795707829

Tak hlavně, nic dalšího v Praze nestavět. Rv;-D

  Jinak koukám na ten Edinburg a Manchester. Docela civilizované řešení. Jedna trať centrem. Zpravidla, kde vede trať nejsou vozovky, jen chodníky. Auta jezdí jinudy. Tramvaj volně navazuje na železnici a řeší i "dálkové trasy" za město. Ty zase vedou po viaduktech a mimo civilizaci.

  Žádnou otřesnou Jindřišskou, Vodičkovu, Senovážné... prostě zničené centrum Prahy tramvajemi tady nevidím. ;-D

  Pak je dobrý ten slovník. Ta doprava se jmenuje metro. Tramvaj je označení jen pro tu plechovou krabici na kolečkách - samotný vlak. ;-)

  Počítám, že Praze by prospěl stejný postup. Zrušit tramvaje. Vyčistit ulice. A pak vést centrem a pěší zónou nějakou tu elegantní moderní trať. Takto máme jen drahý zastaralý bordel, který nikdo nikdy nedokáže v takovém rozsahu zaplatit.

+1/−8
20.9.2015 18:06

M98i38r92o81s18l40a29v 94G81r36o28s23s62m64a34n76n 8772929784

Čím se liší elegantní a moderní trať od trati ve Vodičkově? Tramvaj někdo samozřejmě zaplatit dokáže, jinak by nejezdila. Investiční i provozní náklady jsou vedle ostatních druhů dopravy příznivé.

+4/0
20.9.2015 19:51

E21v81ž62e95n 39P12o46l16á30k 3318138211253

Když pominu vaší češtinu a fakt, že každá druhá věta je na pokraji srozumitelnosti, zeptám se. Čím konkrétně srovnatelně kapacitním chcete tramvaje ve srovnatelném rozsahu v Praze i jinde nahrazovat?

+3/0
20.9.2015 23:03

P57a57v72e97l 76O10d95r89a59z94i46l 6924689127100

Kecama, těch může dodat neurekom.

+1/0
21.9.2015 8:04

E46v72ž54e63n 14P10o58l11á46k 3428638791713

V minulém století přesně naopak byly tramvaje v krizi cca kolem 50-70. let - levná ropa. Nyní jsou obecně na vzestupu a staví se nové provozy i v USA.

+6/0
20.9.2015 13:09

J33i97ř73í 77E24r13b64e14n 1903364986767

Ano, v Londýně je stáhli z provozu a nahradili je kvalitní, moderní individuální nebo autobusovou dopravou.

V následující zimě jim umřelo pár tisíc lidí v důsledku smogové kalamity, ke které spalovací motory výtaznou měrou přispěly.

+1/0
21.9.2015 15:20

P96e87t60r 85S26c12h70w10a45r69z 7578759493171

No, hezký. Nešlo by dát video taky z jízdy?

+1/−1
20.9.2015 11:53

B24r98o56ň36a 65B22a30r33a66n60o31v67á 5776647479952

U clanku je i odkaz na online kameru z "mazaci tramvaje" - takova pekna prohlidka Prahy (tramvaj jezdi ruzny trasy a pojede to snad celej den) - konkretni odkaz je tento:

http://slowtv.playtvak.cz/projizdka-s-mazaci-tramvaji-dpu-/mazaci-tramvaj.aspx?c=A150908_111659_mazaci-tramvaj_plap

0/0
20.9.2015 12:55

K54a46r54e86l 16D21r96d25a 6303395927799

Pěkný teroristický útok na Prahu. Takový veselý, červenobílý.

  Fascinují mě stojící tramvaje v protisměru s cestujícími a mezi nimi auta, co nuceně stojí a čekají až nekonečný průvod projede.

  Rozumím tomu dobře, že v DPP se o průvodu nic nevědělo a dopravu se nepodařilo odklonit jinam? Tomu říkám oslava. Zavřít někoho nedobrovolně na 30 minut ve stojící tramvaji. ;-D

0/−19
20.9.2015 11:41

V36á62c50l96a38v 17S87v65o57b63o70d85a 5556728319

...tak to snad není žádná katastrofa?

+1/0
20.9.2015 11:44

K98a64r57e33l 15D61r49d24a 6203315617109

To říkejte někomu, kdo jede do práce. ;-D

0/−6
20.9.2015 11:50

V12á11c40l16a35v 29S50v96o13b20o33d39a 5696758809

V neděli 11h.dopoledne do práce? Zajímavé.:-P

0/−1
20.9.2015 15:08

V47e89r75o67n40i42k89a 97V60o72l16h87e27j85n47o39v74á 9750172843649

Copak děláte, že jezdíte do práce v neděli v jedenáct?

0/0
20.9.2015 21:28

P26a57v44e66l 14O75d27r88a40z28i63l 6384799117340

Pan Drda je mistr virtuálních katastrof.

+1/−1
21.9.2015 8:04

K44a63r31e66l 22D13r79d43a 6293405337209

Kolem Revoluční vypnuli semafory. Doprava stojí. Nechali do toho vletět plno řidičů i autobusy plné lidí. Pěkné kolony. Policie dopravu odklání z centra. Dost bezohledné. Organizace podle mě vázne. Inu, soudruzi z NDR v akci...

0/−9
20.9.2015 12:02

V64l79a58d62i62m89í26r 30N41o40v10á35k 3662724186301

Soudruzi z NDR asi s tramvajemi mají dnes  málo společného.Ale je možné,že teroristický útok na Prahu mohl vyhlásit ten protivný soudruh Zeman.

0/0
20.9.2015 13:38

P53a51v58e46l 84O23d93r21a54z50i72l 6614469247250

Doprava stojí. Nechali do toho vletět plno řidičů. Vy byste moh psát scénáře k hororům.

+1/0
20.9.2015 22:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.