Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha slaví výročí hromadné dopravy. Městem projel obří průvod tramvají

Praha si připomíná 140 let od vzniku hromadné dopravy. Hlavním městem proto projel tramvajový průvod, který vyrazil ze Smetanova nábřeží a skončil v Holešovicích. Podívat se na něj přišly tisíce lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K56a45r86e61l 90D32r15d83a 6543455927369

V zásadě jsme si potvrdili, že lenost je smyslem pražské MHD. Kdo nemá auto, chce se projíždět po povrchu v něčem levnějším. Nejlépe, když mu to platí druzí a on je může za to řádně obtěžovat. Aneb lenost a zaostalost 19. století v akci.

  Je to stejné jako s auty. Tranzitní cestující do centra na povrch nepatří. Není rozdíl jestli takoví cestující zaclánějí v tramvajích nebo v autech. Regulovat takovou dopravu a chování cestujících není vůbec snadné. Je to jen otázkou dobrovolnosti, stylu chování, kondice a zdravotního stavu a třeba ohleduplnosti vůči okolí. Což u Čechů narazí s plnou parádou.

  Oproti moderním tratím, má Praha v centru zastávky velmi blízko sebe. Tratě se centrem klikatí. Doprava zde vázne. Nejde o rychlost. Smyslem zde není vozit masu cestujících z jednoho konce města na druhý přímým centem. Přitom se tak děje. A stejně jako s auty to znamená hluk, stres a nebezpečí pro chodce.

  Tramvajová loby rozhodně nehodlá provoz, co ji živí, nějak omezovat či přesvědčovat lenochy, aby přesedli na metro. Proč by to dělala? Naopak se podbízí jak fastfoody s "občerstvením", co své konzumenty zabíjí.

  Tramvaj v Praze by měla mít, pokud možno, podobu levnějšího metra. Rychlé přímé linky, stanice ve větší vzdálenosti, žádné zbytečné zajíždění do centra.

  Spíš mě při dostavbě trasy A zarazilo, že sídliště či nemocnice (sociální služba) v podstatě negenerují poptávku po kapacitní dopravě (což tramvaj také je). Zatímco obchodní centra ano. Takže se metro a MHD staví ne jako služba pro rezidenty, ale jako spojka od obchoďáku k obchoďáku. Aneb konzumní styl života vítězí. Potvrzeno peoplemetry. ;-D

  Tramvaje v centru překáží a na perifériích jsou již zbytečně předimenzované, a tedy drahé. Skutečně, divná doprava, co jde proti životu ve městě. ;-)

0/−1
23.9.2015 8:08

J39i70ř78í 83K58r42e12j76č19í53k 2707128814736

Ty se vážně překonáváš, větší blábol už nikdo nevyplodí... ;-D;-D

0/0
23.9.2015 19:33

E64v56ž64e72n 79P68o84l54á31k 3368728421733

Samozřejmě žádnou statistiku té vaší "předimenzovanosti MHD" nemáte. A říkat lidem namačkaným v tramvaji, zatímco automobilisté jezdí ve svém vozidle obvykle po jednom, že zaclánějí, to chce odvahu. Opravdu bych chtěl vidět, jak byste v Praze, Brně, Plzni a jinde budoval tak hustou síť metra, aby dokázala plně nahradit veškerou povrchovou dopravu.

0/0
24.9.2015 8:45

J66a24n 87Z11i76e38g88l18e96r 1231746711198

Určitě je to velmi povedený způsob jak si připomenout 140. výročí městské dopravy v Praze, tedy když si odmyslíme omnibusy pana Chocenského, které se neprosadily. Bylo to pěkné připomenutí vývoje tramvajové dopravy v metropoli a lidem se tato akce prokazatelně líbila. Tramvaje do Prahy patří a uvažovat o jejich zrušení by bylo kontraproduktivní, autobusy by je nedokázaly nahradit. Ale zase na druhé straně by  nebylo nyní rozumné zavádět v Praze trolejbusy. Ale zpátky k oslavě, byla pěkná a vydařila se.

0/0
22.9.2015 12:13

J37a49r66d54a 68S76l18a30n29h32o19f 2885884379633

Kontrolni otazka:

Jezdila nekdy tramvaj  pres Karluv most?

+2/0
20.9.2015 16:31

J59a12k92u38b 36R16o38u43s 3443850554232

Jistěže, a není to ani tak dávno :-)

+5/0
20.9.2015 17:40

J80a95k36u67b 55R75o65u93s 3233450934852

Co vyhrávám? :-)

+2/0
20.9.2015 17:40

V16á86c15l89a16v 67S80v53o29b98o29d68a 5596248699

Kontrolní odpověď ;-D,ale vážně-jednou jsem viděl starý záběr,rok 1906 a tehdy jezdila tramvaj přes Karlův most. nebyla tam ale vrchní trolej,aby to nehyzdilo vzhled mostu,napájení bylo kolejí.

0/0
21.9.2015 9:52

J25o97z22e59f 25S34t41e31b74i16l51a 3225627315817

.... a ceny jízdenek byli jaké?? ;-)

0/0
20.9.2015 14:17

M87a92r17e79k 92K42l29u32f55a 3398954484556

Ceny nebyli, když už, tak ceny byly .... Rv:-/

+5/0
20.9.2015 15:46

J10o51z17e67f 35S16t16e78b52i29l94a 3725557715797

...ano máte pravdu: ceny byly! 

A víte jake byly?? Nebo to bylo vše, co jste se dověděl?....

0/0
20.9.2015 21:48

B57o83h92u73s12l16a46v 97K85r71á31l61í44k 2141790409916

Jízdenky rozdávali zadarmo. Horší to bylo s místenkama.

+1/0
20.9.2015 18:38

J77o12s35e35f 59C51h69o55d62o55u80n85s38k37ý 4731466569760

nějaký jízdenky byly jako odměny z nějakých soutěží s DPP.

+1/0
20.9.2015 20:06

B83r58o47ň64a 62B35a49r10a31n37o30v44á 5566897849902

U clanku je i odkaz na online kameru z "mazaci tramvaje" - takova pekna prohlidka Prahy (tramvaj jezdi ruzny trasy a pojede to snad celej den) - konkretni odkaz je tento:

http://slowtv.playtvak.cz/projizdka-s-mazaci-tramvaji-dpu-/mazaci-tramvaj.aspx?c=A150908_111659_mazaci-tramvaj_plap

Ted zrovna vjizdi do nejakyho baraku (vozovna) tak mozna bude chvili prestavka... (ale zatim to jede i z ty vozovny)

Za sebe rikam: dobry!! Aspon chvilku neco jinyho nez vsudypritomni imigranti a jine jobovky

+3/0
20.9.2015 13:00

J91a25n 78H12o55z58á66k 2241605454907

Co takhle video toho průvodu tramvají a ne jen zmatené video davů lidí, mezi nimiž bylo občas k zahlédnutí max. kousek střechy nějaké tramvaje ? ;-(;-(;-(

+12/0
20.9.2015 12:43

J44a39n 90H44o32r16k40ý 2436826256925

Video natáčeno mobilním telefonem z roku 2006 náhodným kolemjdoucím turistou.

+8/0
20.9.2015 12:19

B52o86h69u95s25l30a54v 41K28r59á51l81í46k 2871540639616

Vaši sociální Blanku včera taky slavili.

+1/−1
20.9.2015 18:37

D15a56v91i16d 94Š21a88f64r40á91n89e53k 5217674777593

Tramvaj je takový zvláštní dopravní prostřek. Oblíbený asi hlavně v Evropě. V USA nebo Anglii je postupně úplně stáhli. Tak trochu se zdá, že doba trmavají kulminovala někdy v minulém století a to zejména kvůli enormní ceně městských tratí.

0/−14
20.9.2015 11:54
Foto

B58r41o62n18i13s70l96a27v 45G25a45b13r21y40š 2922509691

To není tak jisté. Zakládají se nové tramvajové i trolejbusové provozy. Zkuste si třeba v Plzni autobusem nahradit vytíženou tramvajovou linku č. 4. Jde o tramvajovou linku s nejkratším intervalem v ČR a má potenciál pro provoz třívozových souprav. Co se týká závislosti nákladů na množství přepravených osob, doporučuji literaturu T. Hollarka a J. Kušnierové, kde jsou přesně vyznačeny meze, od jakého množství přepravených osob za jednotku času se vyplatí autobus, trolejbus i tramvaj. Já tuto problematiku více rozvádím i ve své disertační práci.

+14/0
20.9.2015 12:13

K51a87r29e63l 87D94r94d63a 6113145417899

Trochu jsem pátral po tom Londýně, kde tramvaje zrušili. Tam se rozhodli podpořit silniční dopravu. Že tratě zabírají v centru moc místa, tramvaje jsou pomalé a celé to způsobuje dopravní zácpy. Dnes mají dopravní zácpy bez tramvají.

  Moc bych za to nedal, že oblíbenost tramvají šířily hlavně "strojírenské" státy. Je to o podpoře dobrého byznysu. Proto má také, podle mě, Praha předimenzované tramvaje, čistě jako reklamu na export českých tramvají.

+1/−3
20.9.2015 12:13

E11v35ž69e96n 69P78o20l94á15k 3298518471883

Ano, takže si lidé z tramvaje přesednou každý do jednoho osobního auta, tím se ušetří plno místa. Vy abyste se tu jednou neukázal.

+2/−1
20.9.2015 13:09
Foto

M44a97r92i53e 48M93e88t78l23i28c26k18á 9181694221982

Jezdím tramvají v podstatě několikrát denně a neumím si představit, jak jinak chcete ty lidi z nacpaných tramvají dopravit.

+3/0
20.9.2015 19:31

E30v17ž75e42n 26P40o83l54á11k 3848708951793

Také si kladu podobnou otázku. V lepším případě myslí autobusy s mnohem nižší kapacitou a vyššími náklady, v tom horším osobní automobily. Místa je všude asi dost.

+1/0
20.9.2015 22:58

K89a41r92e24l 43D45r56d15a 6293125207879

Já jsem tramvaj ze své dopravy do práce vyloučil. Jde to. Chodím od metra pěšky. Samozřejmě, mít ve stejném směru tramvaj, nechodil bych a raději se svezl. Tak by tramvaj ničila moji kondici. Plno lidí se veze tramvají zbytečně. Koukal bych změnit životní styl na styl bez zbytečné MHD.

  Bylo by to ostatně ohleduplné ke společné kase.

0/0
23.9.2015 8:13

B50o16h46u89s82l51a61v 12K85r44á17l51í27k 2811680659766

Tomu v Jižní Americe říkají "metro chudých". Ale jinak je fakt, že kdyby autobusy měly takové podmínky, jaké mají tramvaje, tak by je v mnohém předčily.

+1/0
20.9.2015 20:15

P22a64v48e86l 93O52d31r46a27z76i76l 6964659847590

Jo, my jsme zásobovali, až u nás jezdili tisíce Ikarusů.

Jinak ty samostatné pruhy nejsou špatné, těžko se ale cpou do míst, kde je jeden pruh v jednosměrce. Moderní je třeba BRT v Xiamenu.

0/0
20.9.2015 22:49

J69i23ř23í 30E95r14b93e48n 1793224386387

Ikarusů bylo v součtu pár stovek, rozhodně ne tisíce. Daň za to, že ve Vysokém Mýtě měli jen dvě, později výrobní linky a nestíhali vyrobit víc než 2500 kusů za rok, i ty prototypové kloubáky ŠM 16,5 museli kompletovat mimo hlavní výrobní haly.

A Ikarusy byly rozhrkané nevýkonné netopící krámy, vhodné tak do teplých maďarských rovinek - v Praze, Ústí či Liberci je do kopce předjela kdekterá přeplněná Karosa.

0/0
21.9.2015 15:25

E38v16ž79e36n 92P39o33l60á46k 3428748841673

Samotné silniční pruhy místo těles s kolejemi? Chcete snad říct, že byste dokázal nahradit veškerou tramvajovou dopravu autobusy? Doufám, že jsem vás jen špatně pochopil.

+3/0
20.9.2015 22:59
Foto

B58r95o40n29i25s83l19a66v 19G85a41b31r97y52š 2622909681

Ne, vhodnější to opravdu není.

0/0
20.9.2015 23:33

E44v92ž54e71n 19P17o88l47á70k 3278398901293

Argument Drda samozřejmě jako vždy na mojí odpověď nemá, ale mínusovat, to umíme.

0/−1
20.9.2015 22:57

K46a61r76e86l 30D28r36d89a 6833805197229

Nepochopil jsem, že stojíte o diskusi.

0/0
23.9.2015 8:15

E53v95ž22e26n 17P96o11l61á92k 3788838261333

Pokud místo diskutování radši chcete okatě dávat najevo, na co všechno nejste schopen odpovědi, pak klidně pokračujte.

0/0
24.9.2015 8:46
Foto

P65a50v68e19l 18F94r71u95m91e56r50t 5117604897858

S tou Anglií nemáte moc pravdu, tam (respektive v UK) v posledních letech zažívají tramvaje velký boom. Třeba Manchester - masivní rozvoj tramvajové sítě (to, co se tam postavilo, nebylo za posledních 25 let vybudováno v celé ČR) nebo nově zřízený tramvajový provoz v Edinburgu.

A i do USA se vrací tramvaje, ikdyž samozřejmě tam to ve velkých městech nemá až takový význam, spíš jde asi o symbolickou hodnotu či takovou prestižní záležitost.

+8/0
20.9.2015 12:20

K13a48r25e65l 64D87r38d97a 6753925737149

Tak hlavně, nic dalšího v Praze nestavět. Rv;-D

  Jinak koukám na ten Edinburg a Manchester. Docela civilizované řešení. Jedna trať centrem. Zpravidla, kde vede trať nejsou vozovky, jen chodníky. Auta jezdí jinudy. Tramvaj volně navazuje na železnici a řeší i "dálkové trasy" za město. Ty zase vedou po viaduktech a mimo civilizaci.

  Žádnou otřesnou Jindřišskou, Vodičkovu, Senovážné... prostě zničené centrum Prahy tramvajemi tady nevidím. ;-D

  Pak je dobrý ten slovník. Ta doprava se jmenuje metro. Tramvaj je označení jen pro tu plechovou krabici na kolečkách - samotný vlak. ;-)

  Počítám, že Praze by prospěl stejný postup. Zrušit tramvaje. Vyčistit ulice. A pak vést centrem a pěší zónou nějakou tu elegantní moderní trať. Takto máme jen drahý zastaralý bordel, který nikdo nikdy nedokáže v takovém rozsahu zaplatit.

+1/−8
20.9.2015 18:06

M22i83r31o44s10l82a17v 45G12r13o34s42s22m98a14n58n 8332269344

Čím se liší elegantní a moderní trať od trati ve Vodičkově? Tramvaj někdo samozřejmě zaplatit dokáže, jinak by nejezdila. Investiční i provozní náklady jsou vedle ostatních druhů dopravy příznivé.

+4/0
20.9.2015 19:51

E59v56ž10e10n 13P92o79l76á17k 3988848791803

Když pominu vaší češtinu a fakt, že každá druhá věta je na pokraji srozumitelnosti, zeptám se. Čím konkrétně srovnatelně kapacitním chcete tramvaje ve srovnatelném rozsahu v Praze i jinde nahrazovat?

+3/0
20.9.2015 23:03

P19a28v78e31l 86O43d65r78a26z89i12l 6944129227620

Kecama, těch může dodat neurekom.

+1/0
21.9.2015 8:04

E40v54ž25e97n 71P43o50l87á87k 3338748441983

V minulém století přesně naopak byly tramvaje v krizi cca kolem 50-70. let - levná ropa. Nyní jsou obecně na vzestupu a staví se nové provozy i v USA.

+6/0
20.9.2015 13:09

J78i24ř65í 34E94r34b57e41n 1283934396547

Ano, v Londýně je stáhli z provozu a nahradili je kvalitní, moderní individuální nebo autobusovou dopravou.

V následující zimě jim umřelo pár tisíc lidí v důsledku smogové kalamity, ke které spalovací motory výtaznou měrou přispěly.

+1/0
21.9.2015 15:20

P93e47t26r 89S30c83h23w89a83r74z 7938469533351

No, hezký. Nešlo by dát video taky z jízdy?

+1/−1
20.9.2015 11:53

B64r21o56ň44a 80B97a54r42a14n81o90v33á 5806457879662

U clanku je i odkaz na online kameru z "mazaci tramvaje" - takova pekna prohlidka Prahy (tramvaj jezdi ruzny trasy a pojede to snad celej den) - konkretni odkaz je tento:

http://slowtv.playtvak.cz/projizdka-s-mazaci-tramvaji-dpu-/mazaci-tramvaj.aspx?c=A150908_111659_mazaci-tramvaj_plap

0/0
20.9.2015 12:55

K16a96r82e78l 76D13r94d92a 6503175847239

Pěkný teroristický útok na Prahu. Takový veselý, červenobílý.

  Fascinují mě stojící tramvaje v protisměru s cestujícími a mezi nimi auta, co nuceně stojí a čekají až nekonečný průvod projede.

  Rozumím tomu dobře, že v DPP se o průvodu nic nevědělo a dopravu se nepodařilo odklonit jinam? Tomu říkám oslava. Zavřít někoho nedobrovolně na 30 minut ve stojící tramvaji. ;-D

0/−19
20.9.2015 11:41

V25á65c33l80a59v 11S87v13o16b62o82d82a 5196238489

...tak to snad není žádná katastrofa?

+1/0
20.9.2015 11:44

K70a57r26e11l 32D66r13d38a 6163795477389

To říkejte někomu, kdo jede do práce. ;-D

0/−6
20.9.2015 11:50

V80á41c78l40a84v 14S14v35o29b67o74d66a 5566648379

V neděli 11h.dopoledne do práce? Zajímavé.:-P

0/−1
20.9.2015 15:08

V64e28r92o76n26i93k30a 85V78o11l45h36e96j23n43o66v77á 9310932183659

Copak děláte, že jezdíte do práce v neděli v jedenáct?

0/0
20.9.2015 21:28

P77a81v50e13l 78O38d43r66a31z96i42l 6564989557730

Pan Drda je mistr virtuálních katastrof.

+1/−1
21.9.2015 8:04

K78a24r29e44l 14D25r83d20a 6983345127889

Kolem Revoluční vypnuli semafory. Doprava stojí. Nechali do toho vletět plno řidičů i autobusy plné lidí. Pěkné kolony. Policie dopravu odklání z centra. Dost bezohledné. Organizace podle mě vázne. Inu, soudruzi z NDR v akci...

0/−9
20.9.2015 12:02

V91l70a61d33i88m85í16r 70N20o37v98á44k 3532264176501

Soudruzi z NDR asi s tramvajemi mají dnes  málo společného.Ale je možné,že teroristický útok na Prahu mohl vyhlásit ten protivný soudruh Zeman.

0/0
20.9.2015 13:38

P67a77v15e10l 80O86d66r31a57z25i92l 6454429777350

Doprava stojí. Nechali do toho vletět plno řidičů. Vy byste moh psát scénáře k hororům.

+1/0
20.9.2015 22:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.