Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Písmo Comenia potlačuje v dětech osobnost a emoční vývoj, varuje znalec

Začal nový školní rok a s ním přišel i střet mezi zastánci a odpůrci nespojitého písma Comenia Script. Potlačuje v dětech osobnost a emoční vývoj, varuje v pondělní MF DNES uznávaný grafolog Jan Jeřábek. Autorka písma i školy, které toto nespojité písmo vyučují, si ho však podle deníku většinou chválí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L97i84b98u27š38e 94N76o23v62o63t96n94á 8825111645157

Nesmyslná hloupá diskuze. Kdo nezkusil, neví, kritizuje. Kdo zkusil (a já obdivuji), má zkušenosti, často chválí. Inteligence není o písmu. Obě mé děti prošly výukou vázaného písma. Syn dnes píše hůlkovým písmem, dcera vázaně. Na inteligenci jim to neubralo. Jeden znalec neznamená vůůůbec nic.

0/0
11.9.2015 21:34

J28i29r74i13n38a 26P68a77n29c88e70r 2391406358171

podle me zkusenosti lide,kteri absolvovali soukrome skoly pouzivaji klasicke pismo bez problemu lide co pouzivaji pouze system comenia  kolikrat tak skrabou,ze to neni k precteni.take si myslim ze ucit se psat pouze comenia pismem cloveka degraduje do nizsi tridy vzdelani nebo si dnesni spolecnost jenz tento system zavadi zamerne preje aby pristi generace deti byla mene inteligentni ?!!!!!!

+3/−2
8.9.2015 11:07

P77a13v85e13l 21O90d31r88a42z62i45l 6844289447750

Inteligence se nezískává z písanky.

+2/−2
8.9.2015 16:23

L88u32d47v96í85k 22G71a10j29d11o88š25í26k 2735893584932

Úplně nesouhlasím že jde o inteligenci.

Je to jen o míře nekulturnosti, kdy se kultura a vzdělání vyměňují za pohodlí.

0/0
8.9.2015 17:04

P86a59v67e77l 24O32d44r26a56z88i44l 6774319487640

Přesně, vidíme to na silnici. Řidiči vůbec neví, co je to kultura, klidně si používají synchronizované převodovky, nebo dokonce plné automaty, hnus.

Moment, o jakém pohodlí to píšete? Níže vidím váš názor, že CS je na psaní složitější.

0/0
8.9.2015 18:14

D90a26n76i79e18l 50Ř91e53h41á28č66e67k 5457113981517

"Nespojité písmo má dle něj negativní dopad na dětskou psychiku...

Takže když dětska nebudou spojovat písmena, vyrostou z nich debilové?

0/0
8.9.2015 10:10

P45a76v32e23l 27O25d73r98a17z30i32l 6954639767230

Ano, takový je (iracionální) výklad kritiků. Třeba v časopise itvar:

"– Absence horních a dolních délek v běžném rukopisu ukazuje podle grafologů na určitou životní orientaci osobnosti směrem ke každodenní „přízemní“ praktičnosti bez řádného vitálního zakotvení na jedné straně a bez přesahu k vyšším hodnotám (např. etickým) či transcendentnu na straně druhé; opravdu chceme tyto tendence vtělit do školní předlohy pro celou budoucí generaci?"

---

Toto tvrzení je tak zásadně logicky vadné, že to snad nemůže nikdo myslet vážně.

+1/0
8.9.2015 10:21

L68u43d21v10í92k 39G73a11j15d52o81š45í39k 2595413284482

Já bych se omezil na to, že to je tvrzení.

 Že je zásadně logicky vadné bych si netroufal tvrdit stejně tak, jako bych netvrdil, že je zcela pravdivé.

Podle mého je problém jen účelově poněkud zveličen. Není to ale z podstaty naprostý nesmysl.

0/0
8.9.2015 10:36

P75a80v92e84l 76O16d46r34a57z41i77l 6194989567760

Nesmysl to je, protože chybně zaměňuje příčinu, osobnost, a důsledek, rukopis.

0/0
8.9.2015 16:21

V19l14a48d52i70m11í90r 30I22n79g67.45F14l55ö40s87s16e37l 2926327616717

Již se někdo zamyslel, jak budou vypadat podpisy důežitých dokumentů,smluv,závětí,faktur a dalších důležitých dokladů.Jak znalci písma rozliší pravost či nepravost podpisu.Tuto otázku si myslím vůbec nepoložil objevitel dávno objeveného.

+2/0
8.9.2015 8:24

P69a86v96e80l 50O61d20r34a35z33i59l 6964689327230

Budou vypadat podobně jako v jiných zemích, kde se neučí vázané písmo. Asi to není úplně zřejmé, ale tak, jako má každý svůj osobitý rukopis a podpis po výuce vázaného písma, bude ho mít i v případě výuky CS.

+1/0
8.9.2015 10:22

P17a70v17e96l 71O92d37r10a96z41i84l 6144699767270

Takže zastánci starých časů klidně tvrdí, že CS nepodporuje jemnou motoriku, protože je jednoduchý, že je psaní CS pomalejší, protože je složitý, že jemnou motoriku rozvíjí jen vázané písmo, například asijská obrázková.

Sorry, ale to je vydatný eintopf. A to pomíjím jejich neschopnost přečíst víc, než dvě věty, před započetím psaní reakce.

+1/−1
7.9.2015 21:18

L77u43d95v50í68k 44G96a39j23d84o92š28í57k 2155723434682

ANO, nerozvíje jemnou motoriku, protože jednodušší tvary nenutí pisatele se tolik snažit.

ANO, protože CS není vázaný a pisatel musí nasazovat tah u každého písmene, je to daleko namáhavější a pomalejší.

Pokud byste někdy v životě viděl, jak píše rukou Asiat své znaky, mohl byste si všimnout, že tahy znaků k sobě intenzivně váže, aby si ulehčil práci.

Viz například zde u kaligrafie: http://czech.cri.cn/mmsource/images/2005/08/24/l200508248.jpg

+2/0
8.9.2015 10:51

P43a16v65e74l 81O96d36r47a20z88i38l 6584379547490

Vám ten logický rozpor nedochází, že?

0/−1
8.9.2015 16:24

L27u37d61v65í68k 67G35a80j32d65o47š30í53k 2255923134552

"...Navíc vůbec nepoznáte, které dítě je dysgrafik nebo dyslektik,“ vyjmenoval výhody ředitel..."

Co to je proboha za blábol? Jakou má dyslexie souvislost s psaním písma? Pan ředitel zřejmě vůbec netuší o čem mluví. Poznat to bude samozřejmě úplně stejně jako u spojitého písma.

Naopak u dysgrafiků představuje nespojité písmo obrovský, protože dysgrafik nedokáže rozlišovat mezi mezerami mezi písmeny a mezerami mezi slovy. To ostatně potvrzuje i většina lidí, kteří s tímto písmem v praxi přijdou do styku. Je to zásadní problém tohoto písma, který u spojitého písma zcela odpadá.

+6/−1
7.9.2015 16:26

M72a49r16t39i62n42a 84M25o48u44d94r10á 7380953166289

R^

0/0
7.9.2015 16:30

J27i45ř59í 78L35e33b78d15u57š37k30a 7420793984846

Pro ty děti je veliká výhoda v tom, že se nemusí učit jiný typ písma a mohou použít i vizuální paměť při použití nespojitého písma, které vidí naprosto běžně kolem sebe. Jako vy teď před sebou na monitoru.

0/−2
7.9.2015 16:50

L54u30d69v32í55k 32G83a79j16d17o50š74í64k 2795183814582

To není žádná výhoda, ale jen omezení šíře výuky dítěte - tedy omezení jejich rozhledu a vzdělání.

Spojité písmo se doteď učily (jako jediné) při písance a tištěné písmo se naučily znát pasivně z knížek a tištěných textů zcela přirozeně.

+7/0
7.9.2015 17:01

J17i67ř21í 39L77e63b20d77u49š77k42a 7550233664786

V čem to omezí šíři výuky kromě toho, že budou psát nespojitým písmem? Změní se smysl slova tím, jakým písmem ho napíšu? Bude jinak vyznívat matematika, biologie, chemie, literatura? Nebudou umět informaci získat nebo si ji zaznamenat?

0/−2
7.9.2015 17:06

L87u65d68v75í59k 90G57a89j96d13o79š78í49k 2775583454352

Ano. Šíře znalostí bude omezena o to, že dítě nebude schopno přečíst latinku napsanou spojitým písmem.

Smysl slov se tedy změní dost podstatně, protože dítě vůbec nebude vědět co znamenají.

+4/0
7.9.2015 17:19

J81i96ř58í 98L91e76b14d54u14š52k46a 7500343714486

Kde se s psanou latinkou setká v takové míře, že je to tak zásadní pro porozumění textu, kromě prvního ročníku školy?

0/0
7.9.2015 17:24

L95u20d95v10í68k 40G41a80j73d21o97š72í98k 2755543184722

To není podstatné pro míru vzdělanosti. Podstatné je, že bude umět méně.

+5/0
7.9.2015 17:34

J27i51ř96í 32L68e74b18d85u29š96k11a 7540323184986

Pokud z toho co jste napsal vyjdeme, můžeme učit děti cokoliv, protože čím více budou toho umět, tím lépe, bez ohledu na použitelnost naučeného. Myslím že tohle je právě ten zásadní problém českého školství....

+3/−3
7.9.2015 18:15

P54a79v86e71l 73O13d40r82a44z56i34l 6374539807920

Pardon, překlepnul jsem se.

0/0
7.9.2015 20:45

O57n13d82ř16e18j 52Š96i37n96d46l96e34r 2237328676625

To je přinejmenším stupidní argument. KAŽDÁ nepotřebná věc vyjmutá ze standardního vzdělání své doby ho nějak ochudila. Budete snad rozumně tvrdit, že děti jsou ochuzeny tím, že nedovedou iluminovat knihy?

+2/0
7.9.2015 18:18

L23u74d13v34í66k 67G87a74j26d95o74š24í69k 2305373984562

Stupidní je myslet si, že když já to zrovna nepotřebuji, tak je zbytečné, aby to někdo uměl.

+2/0
8.9.2015 9:30

P33a96v24e49l 72O51d30r52a43z89i80l 6544369987380

A to tu někdo krom tebe tvrdí?

0/−1
8.9.2015 10:23

J25i82ř55í 60L78e68b82d49u88š74k24a 7320433714666

Protože mi není jasné k čemu to někdo potřebuje (kromě toho že to bude znát), tak se právě ptám, ta otázka je myšlena tak jak je napsána. Prostá odpověď je to potřeba k tomu a k tomu nebo k tomu, protože to jinak nejde... je zcela dostačující.

0/0
8.9.2015 14:53

P43a92v46e34l 47O60d43r13a39z68i40l 6514289817350

Dovolím si odpovědět: bude si umět přečíst dopis od babičky.

0/0
8.9.2015 18:22

J10i83ř65í 66L52e52b86d49u44š13k48a 7230273164346

A když to vezmu ještě důsledněji - co z toho, co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité spojité písmo?

+1/−1
7.9.2015 18:19

L37u85d12v50í27k 52G22a20j26d13o54š13í73k 2985753934842

To je stejně stupidní, jako kdybyste se zeptal, o co byste byl ochuzen, kdybyste neuměl latinsky.

Na to by se dalo říci: "...No, i skladník ve šroubovně si může přečísti Vergillia v originále...."

+1/0
8.9.2015 9:33

P23a60v70e47l 59O27d58r39a19z88i15l 6574589267550

Čili krom urážky odpověď nemáš.

0/0
8.9.2015 10:23

L21u14d45v25í15k 50G47a23j34d89o22š29í83k 2375463164352

Jestli vám to jako odpověď nestačí tak ještě jednou pro méně vnímavé:

Otázka: "co z toho, co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité písmo?"

Odpověď: Neznal byste spojité písmo. To samo o sobě už je neznalost. Na ní se samozřejmě váží další neznalosti, které jsou na tom závislé.

(Nevšiml jsem si, že jsme si potykali)

+1/0
8.9.2015 11:01

J96i63ř60í 82L64e81b82d38u50š50k57a 7360133124526

Moje stupidní tázka: "Co z toho co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité písmo?" již jaksi předpokládá (u Vás pochopitelně teoretickou) neznalost spojitého písma. Jako méně vnímavého by mě konkrétně zajímaly ty další neznalosti, které jsou na neznalosti spojitého písma závislé v intencích žáka základní školy? Odpověď "Je to třeba znát protože je to možné znát" je, abych tak řekl, vyhýbavá...

+1/0
8.9.2015 14:46

L82u64d24v80í27k 64G74a27j17d13o22š31í14k 2165533934922

Já myslím, že příklad s latinou výše je dostatečně výmluvný.

.

Pokud máte dojem, že je zbytečné, aby vaše dítě dokázalo přečíst dopis od vaší babičky, nebo mu bylo znemožněno zcela rozumět historickým dokumentům jen pár desítek let starých, že když je něco nepraktické nebo nedejbože to není dostatečně lukrativní nestojí to ani za povšimnutí, pak to svědčí jen o vaší nekulturnosti a přístupu ke vzdělání.

+1/0
8.9.2015 17:17

P82a64v19e45l 90O64d98r84a60z87i68l 6434229257700

Mýlíte se. Na ZŠ jsem se neučil ani číst švabach, ani psát kurentem a přitom obojí přečtu poměrně snadno, protože mě to prostě zajímalo, tak jsem se to naučil.

Absencí výuky výše uvedeného mi tedy nic znemožněno nebylo. A popravdě řečeno, vyučovat archaické bezkaňkové písmo kvůli mýtickým dopisům od babičky považuji za poněkud chabý argument.

0/−1
8.9.2015 18:17

M39i38c64h12a53l 17C64h83a49l36u56p80a 6228970279243

Pokud je něco psané psacím písmem, tak to většinou přečte akorát jeho autor, po letech někdy ani ten :-). Třeba je pro mě záhadou, jak dokáží v lékárně přečíst, co je na receptu :-).

0/−1
7.9.2015 22:08

L69u33d92v61í85k 93G48a70j43d19o74š72í69k 2805433524922

Rukopis je těžko čitelný nikoliv proto, že je psaný spojitým písmem, ale proto, že je psaný rukou a tvary liter se odchylují od obecné předlohy. Právě z těchto důvodů se spojité písmo vyvinulo tak, aby tahy znaků byly co nejméně zaměnitelné.

Naopak písma jako Comenia Script jsou ve "škrabopise" k nečitelnosti daleko více náchylná, protože daleko snáze dojde k záměně písmen. Typicky: "j" a "i", "r" a "n", "n" a "h", "i" a "l", "a" a "o"...

Všiměte si, že u spojitého písma je tvar těchto dvojic natolik odlišný, že k záměně může dojít jen velmi obtížně.

+3/0
8.9.2015 9:42

P75a39v48e17l 68O42d15r24a30z95i29l 6294359697290

Tak to se krutě mýlíš, zrovna "a" a "o" se pletou velmi často. Zkus diskutovat na téma, které znáš trochu do hloubky, ne jen pohledem z tramvaje.

0/−1
8.9.2015 10:25

L58u43d60v77í38k 75G44a81j57d52o13š36í92k 2945593554742

Pane Odrazile, krom toho že jsem to vystudoval se tvorbou písma živím přes 20 let a dovolím si tvrdit, že za tu dobu o problematice něco vím, na rozdíl od vás.

+1/0
8.9.2015 11:07

J70i85ř72í 37L83e14b93d60u32š79k52a 7510543934136

Pane Gajdošíku, víte, teď je mi mnohé jasnější. Vůbec se nechci dotýkat Vašeho oboru, zvláště ne jako někdo, kdo mu vůbec nerozumí, ale... I já znám "spoustu" věcí, které moje děti neumí a mně je to docela líto že to tak je, protože si myslím že by bylo fajn to umět, ale ve vztahu k dnešku již pomalu ztrácejí smysl a tak se jim je snažím po kapkách předávat v naději, že by třeba i je mohly zaujmout. Když si otevřu starý Obzor, Šimáčkův Čtyřlístek a podobné staré časopisy, tak jsou plné "Kterak si udělati..." věcí a znalostí, které mi přijdou podivuhodné, čím se to lidé tehdy zabývali a co považovali za vhodné umět či vědět a stejné to bude i se znalostmi, které víme a známe i my nyní...

+1/0
8.9.2015 15:10

L70u67d14v37í75k 28G31a96j56d20o23š47í48k 2825703634522

S tím mohu jedině souhlasit.

Nicméně o zaniklých dovednostech nikdy nerozhodoval úředník, který se rozhodl, že tohle není už potřeba a nebude se to proto vyučovat. Rozhodovali si o tom vždycky lidé sami.

Stačí se podívat do historie, jak to jde u znalosti písma rychle. Švabach je dnes pro naprostou většinu lidí nečitelné písmo. Ruština přestala být povinná před 25 lety a pro polovinu národa je dnes azbuka jen nesrozumitelné klikyháky (a spoustu mladých lidí to mimochodem štve, že azbuku neovládají).

Aby bylo jasno. Já nemám nic proti Comenia Scriptu, ale vadí mi způsob, jakým se to písmo násilím tlačí do škol.

+1/0
8.9.2015 17:54

P67a53v84e52l 21O76d55r17a66z82i77l 6304699217710

Ono se tlačí násilím do škol? Kde?

0/0
8.9.2015 18:17

R78o74b52e88r10t 98R32. 93S28i44m27e43k 6798424368550

Navrhuji učit děti počítat jen do pěti - a pak se také nepozná, kdo neumí počítat do desíti.

+4/0
7.9.2015 17:49

P94a13v33e29l 57O47d92r57a30z64i53l 6144649787380

Je zajímavé, že odborníci přínos CS pro dysgrafiky na rozdíl od Gajdošika nerozporují.

0/0
7.9.2015 21:56

L12u34d69v36í71k 37G63a95j68d89o33š24í40k 2485963794642

Z pohledu lékaře je CS v podstatě neutrální. Pro dysgrafika se zjednodušuje psaní některých znaků a oproti tomu přibývá dost vážný problém s mezerami, který to vyváží.

+1/0
8.9.2015 10:20

P77a81v78e96l 74O92d37r61a41z71i55l 6734529377890

Vy ale nejste lékař.

0/0
8.9.2015 16:30

J93o24s68e94f 86N84o16v89á50k 1970673505

Ať se lidé v dospělosti sami na svou zodpovědnost rozhodnou, jaké písmo se chtějí naučit.

+1/0
7.9.2015 16:22

M29i44c67h87a92l 92C26h50a68l19u48p78a 6208380869733

Nebo ať se na konci deváté třídy rozhodnou, jestli má smysl chodit do základní školy.

+1/0
7.9.2015 22:09

E57m98i27l 86M21i35n49á47ř 7210459479927

První písma lidstva = základ gramotnosti lidstva nebyla spojitá. Takže o to nejde.

Jde o to, že množství znalostí lidstva se zvětšuje, aby děti obstáli, musí toho umět více, než ty před 50 lety. Tedy nesouhlasím ani s tím, že to dělají, aby se ve škole učitelé a děti flákali.

Považuji za nesmysl psát jiné písmo a číst z knížek a monitorů jiné písmo. Psané spojité písmo končí, smiřte se s tím! Čím dřív, tím líp. Spočítejte si lidi ve svém okolí, kdo píše "psace" a kdo "tiskace".

Jako nepovinný předmět na druhém stupni, může "krasopis" zůstat.

+4/−6
7.9.2015 15:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.