Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Písmo Comenia potlačuje v dětech osobnost a emoční vývoj, varuje znalec

Začal nový školní rok a s ním přišel i střet mezi zastánci a odpůrci nespojitého písma Comenia Script. Potlačuje v dětech osobnost a emoční vývoj, varuje v pondělní MF DNES uznávaný grafolog Jan Jeřábek. Autorka písma i školy, které toto nespojité písmo vyučují, si ho však podle deníku většinou chválí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L76i26b14u62š10e 11N20o77v14o78t22n92á 8535891215527

Nesmyslná hloupá diskuze. Kdo nezkusil, neví, kritizuje. Kdo zkusil (a já obdivuji), má zkušenosti, často chválí. Inteligence není o písmu. Obě mé děti prošly výukou vázaného písma. Syn dnes píše hůlkovým písmem, dcera vázaně. Na inteligenci jim to neubralo. Jeden znalec neznamená vůůůbec nic.

0/0
11.9.2015 21:34

J58i66r21i31n51a 62P57a80n38c62e75r 2461916378691

podle me zkusenosti lide,kteri absolvovali soukrome skoly pouzivaji klasicke pismo bez problemu lide co pouzivaji pouze system comenia  kolikrat tak skrabou,ze to neni k precteni.take si myslim ze ucit se psat pouze comenia pismem cloveka degraduje do nizsi tridy vzdelani nebo si dnesni spolecnost jenz tento system zavadi zamerne preje aby pristi generace deti byla mene inteligentni ?!!!!!!

+3/−2
8.9.2015 11:07

P83a60v37e58l 74O41d64r81a69z95i61l 6444119777860

Inteligence se nezískává z písanky.

+2/−2
8.9.2015 16:23

L37u24d40v30í91k 31G28a59j55d64o94š62í98k 2525293814252

Úplně nesouhlasím že jde o inteligenci.

Je to jen o míře nekulturnosti, kdy se kultura a vzdělání vyměňují za pohodlí.

0/0
8.9.2015 17:04

P38a42v30e64l 82O15d59r24a10z90i79l 6654699917610

Přesně, vidíme to na silnici. Řidiči vůbec neví, co je to kultura, klidně si používají synchronizované převodovky, nebo dokonce plné automaty, hnus.

Moment, o jakém pohodlí to píšete? Níže vidím váš názor, že CS je na psaní složitější.

0/0
8.9.2015 18:14

D28a92n61i97e59l 64Ř22e38h62á68č16e40k 5257843981867

"Nespojité písmo má dle něj negativní dopad na dětskou psychiku...

Takže když dětska nebudou spojovat písmena, vyrostou z nich debilové?

0/0
8.9.2015 10:10

P17a95v19e24l 28O61d58r94a93z75i46l 6854719137590

Ano, takový je (iracionální) výklad kritiků. Třeba v časopise itvar:

"– Absence horních a dolních délek v běžném rukopisu ukazuje podle grafologů na určitou životní orientaci osobnosti směrem ke každodenní „přízemní“ praktičnosti bez řádného vitálního zakotvení na jedné straně a bez přesahu k vyšším hodnotám (např. etickým) či transcendentnu na straně druhé; opravdu chceme tyto tendence vtělit do školní předlohy pro celou budoucí generaci?"

---

Toto tvrzení je tak zásadně logicky vadné, že to snad nemůže nikdo myslet vážně.

+1/0
8.9.2015 10:21

L64u84d38v92í16k 90G11a87j62d39o82š65í52k 2545513894182

Já bych se omezil na to, že to je tvrzení.

 Že je zásadně logicky vadné bych si netroufal tvrdit stejně tak, jako bych netvrdil, že je zcela pravdivé.

Podle mého je problém jen účelově poněkud zveličen. Není to ale z podstaty naprostý nesmysl.

0/0
8.9.2015 10:36

P68a74v93e65l 81O84d64r18a78z42i45l 6104689277620

Nesmysl to je, protože chybně zaměňuje příčinu, osobnost, a důsledek, rukopis.

0/0
8.9.2015 16:21

V26l81a43d36i65m30í24r 58I23n89g28.22F40l98ö28s22s38e32l 2916437806947

Již se někdo zamyslel, jak budou vypadat podpisy důežitých dokumentů,smluv,závětí,faktur a dalších důležitých dokladů.Jak znalci písma rozliší pravost či nepravost podpisu.Tuto otázku si myslím vůbec nepoložil objevitel dávno objeveného.

+2/0
8.9.2015 8:24

P89a88v90e71l 20O31d35r91a19z30i93l 6814959347900

Budou vypadat podobně jako v jiných zemích, kde se neučí vázané písmo. Asi to není úplně zřejmé, ale tak, jako má každý svůj osobitý rukopis a podpis po výuce vázaného písma, bude ho mít i v případě výuky CS.

+1/0
8.9.2015 10:22

P35a17v73e41l 19O73d51r33a71z74i89l 6654129467810

Takže zastánci starých časů klidně tvrdí, že CS nepodporuje jemnou motoriku, protože je jednoduchý, že je psaní CS pomalejší, protože je složitý, že jemnou motoriku rozvíjí jen vázané písmo, například asijská obrázková.

Sorry, ale to je vydatný eintopf. A to pomíjím jejich neschopnost přečíst víc, než dvě věty, před započetím psaní reakce.

+1/−1
7.9.2015 21:18

L56u88d39v34í48k 62G41a74j41d33o85š12í68k 2915303304772

ANO, nerozvíje jemnou motoriku, protože jednodušší tvary nenutí pisatele se tolik snažit.

ANO, protože CS není vázaný a pisatel musí nasazovat tah u každého písmene, je to daleko namáhavější a pomalejší.

Pokud byste někdy v životě viděl, jak píše rukou Asiat své znaky, mohl byste si všimnout, že tahy znaků k sobě intenzivně váže, aby si ulehčil práci.

Viz například zde u kaligrafie: http://czech.cri.cn/mmsource/images/2005/08/24/l200508248.jpg

+2/0
8.9.2015 10:51

P33a40v42e96l 10O18d72r31a58z78i26l 6304869587600

Vám ten logický rozpor nedochází, že?

0/−1
8.9.2015 16:24

L12u52d28v57í98k 49G45a60j11d68o21š10í43k 2425283474682

"...Navíc vůbec nepoznáte, které dítě je dysgrafik nebo dyslektik,“ vyjmenoval výhody ředitel..."

Co to je proboha za blábol? Jakou má dyslexie souvislost s psaním písma? Pan ředitel zřejmě vůbec netuší o čem mluví. Poznat to bude samozřejmě úplně stejně jako u spojitého písma.

Naopak u dysgrafiků představuje nespojité písmo obrovský, protože dysgrafik nedokáže rozlišovat mezi mezerami mezi písmeny a mezerami mezi slovy. To ostatně potvrzuje i většina lidí, kteří s tímto písmem v praxi přijdou do styku. Je to zásadní problém tohoto písma, který u spojitého písma zcela odpadá.

+6/−1
7.9.2015 16:26

M15a96r45t80i67n57a 26M55o42u33d40r88á 7190263616169

R^

0/0
7.9.2015 16:30

J65i25ř19í 40L27e77b59d75u40š91k61a 7480163144206

Pro ty děti je veliká výhoda v tom, že se nemusí učit jiný typ písma a mohou použít i vizuální paměť při použití nespojitého písma, které vidí naprosto běžně kolem sebe. Jako vy teď před sebou na monitoru.

0/−2
7.9.2015 16:50

L58u45d83v11í49k 89G54a14j17d46o88š51í32k 2885283774382

To není žádná výhoda, ale jen omezení šíře výuky dítěte - tedy omezení jejich rozhledu a vzdělání.

Spojité písmo se doteď učily (jako jediné) při písance a tištěné písmo se naučily znát pasivně z knížek a tištěných textů zcela přirozeně.

+7/0
7.9.2015 17:01

J31i89ř27í 80L21e80b52d95u65š27k13a 7180813844626

V čem to omezí šíři výuky kromě toho, že budou psát nespojitým písmem? Změní se smysl slova tím, jakým písmem ho napíšu? Bude jinak vyznívat matematika, biologie, chemie, literatura? Nebudou umět informaci získat nebo si ji zaznamenat?

0/−2
7.9.2015 17:06

L79u83d33v84í98k 66G25a32j63d75o28š84í23k 2695223854882

Ano. Šíře znalostí bude omezena o to, že dítě nebude schopno přečíst latinku napsanou spojitým písmem.

Smysl slov se tedy změní dost podstatně, protože dítě vůbec nebude vědět co znamenají.

+4/0
7.9.2015 17:19

J69i71ř30í 38L75e87b68d28u13š89k67a 7470573474886

Kde se s psanou latinkou setká v takové míře, že je to tak zásadní pro porozumění textu, kromě prvního ročníku školy?

0/0
7.9.2015 17:24

L43u80d69v47í35k 47G92a14j46d89o59š64í88k 2275753774792

To není podstatné pro míru vzdělanosti. Podstatné je, že bude umět méně.

+5/0
7.9.2015 17:34

J13i42ř94í 94L95e92b18d63u94š19k20a 7970963294736

Pokud z toho co jste napsal vyjdeme, můžeme učit děti cokoliv, protože čím více budou toho umět, tím lépe, bez ohledu na použitelnost naučeného. Myslím že tohle je právě ten zásadní problém českého školství....

+3/−3
7.9.2015 18:15

P18a80v36e74l 79O78d15r29a31z45i81l 6454709517770

Pardon, překlepnul jsem se.

0/0
7.9.2015 20:45

O67n47d10ř49e70j 79Š67i84n10d84l73e50r 2417398386195

To je přinejmenším stupidní argument. KAŽDÁ nepotřebná věc vyjmutá ze standardního vzdělání své doby ho nějak ochudila. Budete snad rozumně tvrdit, že děti jsou ochuzeny tím, že nedovedou iluminovat knihy?

+2/0
7.9.2015 18:18

L36u78d60v66í69k 53G67a96j52d38o61š25í89k 2765713714812

Stupidní je myslet si, že když já to zrovna nepotřebuji, tak je zbytečné, aby to někdo uměl.

+2/0
8.9.2015 9:30

P59a47v68e29l 38O80d72r67a19z56i17l 6934789297540

A to tu někdo krom tebe tvrdí?

0/−1
8.9.2015 10:23

J80i13ř52í 16L61e25b98d17u79š40k95a 7120813244566

Protože mi není jasné k čemu to někdo potřebuje (kromě toho že to bude znát), tak se právě ptám, ta otázka je myšlena tak jak je napsána. Prostá odpověď je to potřeba k tomu a k tomu nebo k tomu, protože to jinak nejde... je zcela dostačující.

0/0
8.9.2015 14:53

P47a68v83e72l 69O66d56r58a88z20i41l 6384879807100

Dovolím si odpovědět: bude si umět přečíst dopis od babičky.

0/0
8.9.2015 18:22

J86i95ř31í 67L46e69b32d89u68š38k52a 7840533304316

A když to vezmu ještě důsledněji - co z toho, co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité spojité písmo?

+1/−1
7.9.2015 18:19

L10u41d71v17í73k 92G47a40j59d69o17š43í84k 2585123354872

To je stejně stupidní, jako kdybyste se zeptal, o co byste byl ochuzen, kdybyste neuměl latinsky.

Na to by se dalo říci: "...No, i skladník ve šroubovně si může přečísti Vergillia v originále...."

+1/0
8.9.2015 9:33

P75a51v51e25l 12O94d28r35a79z32i23l 6504789977280

Čili krom urážky odpověď nemáš.

0/0
8.9.2015 10:23

L16u13d66v20í17k 86G48a38j79d31o37š29í16k 2205613824342

Jestli vám to jako odpověď nestačí tak ještě jednou pro méně vnímavé:

Otázka: "co z toho, co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité písmo?"

Odpověď: Neznal byste spojité písmo. To samo o sobě už je neznalost. Na ní se samozřejmě váží další neznalosti, které jsou na tom závislé.

(Nevšiml jsem si, že jsme si potykali)

+1/0
8.9.2015 11:01

J52i93ř81í 27L41e55b58d88u55š14k78a 7740213604376

Moje stupidní tázka: "Co z toho co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité písmo?" již jaksi předpokládá (u Vás pochopitelně teoretickou) neznalost spojitého písma. Jako méně vnímavého by mě konkrétně zajímaly ty další neznalosti, které jsou na neznalosti spojitého písma závislé v intencích žáka základní školy? Odpověď "Je to třeba znát protože je to možné znát" je, abych tak řekl, vyhýbavá...

+1/0
8.9.2015 14:46

L55u65d63v86í40k 95G32a31j64d44o63š75í73k 2245953964592

Já myslím, že příklad s latinou výše je dostatečně výmluvný.

.

Pokud máte dojem, že je zbytečné, aby vaše dítě dokázalo přečíst dopis od vaší babičky, nebo mu bylo znemožněno zcela rozumět historickým dokumentům jen pár desítek let starých, že když je něco nepraktické nebo nedejbože to není dostatečně lukrativní nestojí to ani za povšimnutí, pak to svědčí jen o vaší nekulturnosti a přístupu ke vzdělání.

+1/0
8.9.2015 17:17

P25a13v88e95l 72O74d21r30a49z78i60l 6384589817750

Mýlíte se. Na ZŠ jsem se neučil ani číst švabach, ani psát kurentem a přitom obojí přečtu poměrně snadno, protože mě to prostě zajímalo, tak jsem se to naučil.

Absencí výuky výše uvedeného mi tedy nic znemožněno nebylo. A popravdě řečeno, vyučovat archaické bezkaňkové písmo kvůli mýtickým dopisům od babičky považuji za poněkud chabý argument.

0/−1
8.9.2015 18:17

M51i62c18h54a82l 15C26h70a65l63u85p94a 6208890249343

Pokud je něco psané psacím písmem, tak to většinou přečte akorát jeho autor, po letech někdy ani ten :-). Třeba je pro mě záhadou, jak dokáží v lékárně přečíst, co je na receptu :-).

0/−1
7.9.2015 22:08

L79u40d64v77í24k 10G21a52j76d66o24š64í84k 2115813854822

Rukopis je těžko čitelný nikoliv proto, že je psaný spojitým písmem, ale proto, že je psaný rukou a tvary liter se odchylují od obecné předlohy. Právě z těchto důvodů se spojité písmo vyvinulo tak, aby tahy znaků byly co nejméně zaměnitelné.

Naopak písma jako Comenia Script jsou ve "škrabopise" k nečitelnosti daleko více náchylná, protože daleko snáze dojde k záměně písmen. Typicky: "j" a "i", "r" a "n", "n" a "h", "i" a "l", "a" a "o"...

Všiměte si, že u spojitého písma je tvar těchto dvojic natolik odlišný, že k záměně může dojít jen velmi obtížně.

+3/0
8.9.2015 9:42

P35a26v91e48l 53O43d51r70a30z82i79l 6114199567440

Tak to se krutě mýlíš, zrovna "a" a "o" se pletou velmi často. Zkus diskutovat na téma, které znáš trochu do hloubky, ne jen pohledem z tramvaje.

0/−1
8.9.2015 10:25

L53u68d70v23í34k 12G44a86j84d92o53š70í61k 2485143504972

Pane Odrazile, krom toho že jsem to vystudoval se tvorbou písma živím přes 20 let a dovolím si tvrdit, že za tu dobu o problematice něco vím, na rozdíl od vás.

+1/0
8.9.2015 11:07

J10i92ř37í 14L41e98b62d48u26š33k79a 7580503324926

Pane Gajdošíku, víte, teď je mi mnohé jasnější. Vůbec se nechci dotýkat Vašeho oboru, zvláště ne jako někdo, kdo mu vůbec nerozumí, ale... I já znám "spoustu" věcí, které moje děti neumí a mně je to docela líto že to tak je, protože si myslím že by bylo fajn to umět, ale ve vztahu k dnešku již pomalu ztrácejí smysl a tak se jim je snažím po kapkách předávat v naději, že by třeba i je mohly zaujmout. Když si otevřu starý Obzor, Šimáčkův Čtyřlístek a podobné staré časopisy, tak jsou plné "Kterak si udělati..." věcí a znalostí, které mi přijdou podivuhodné, čím se to lidé tehdy zabývali a co považovali za vhodné umět či vědět a stejné to bude i se znalostmi, které víme a známe i my nyní...

+1/0
8.9.2015 15:10

L86u23d55v37í65k 37G27a22j21d91o89š13í66k 2585573264582

S tím mohu jedině souhlasit.

Nicméně o zaniklých dovednostech nikdy nerozhodoval úředník, který se rozhodl, že tohle není už potřeba a nebude se to proto vyučovat. Rozhodovali si o tom vždycky lidé sami.

Stačí se podívat do historie, jak to jde u znalosti písma rychle. Švabach je dnes pro naprostou většinu lidí nečitelné písmo. Ruština přestala být povinná před 25 lety a pro polovinu národa je dnes azbuka jen nesrozumitelné klikyháky (a spoustu mladých lidí to mimochodem štve, že azbuku neovládají).

Aby bylo jasno. Já nemám nic proti Comenia Scriptu, ale vadí mi způsob, jakým se to písmo násilím tlačí do škol.

+1/0
8.9.2015 17:54

P30a40v95e67l 57O43d59r40a65z81i35l 6484959697600

Ono se tlačí násilím do škol? Kde?

0/0
8.9.2015 18:17

R22o94b30e39r55t 27R37. 52S71i37m10e86k 6298864708570

Navrhuji učit děti počítat jen do pěti - a pak se také nepozná, kdo neumí počítat do desíti.

+4/0
7.9.2015 17:49

P23a66v31e10l 34O73d71r55a26z86i79l 6314769857550

Je zajímavé, že odborníci přínos CS pro dysgrafiky na rozdíl od Gajdošika nerozporují.

0/0
7.9.2015 21:56

L38u66d50v16í95k 96G44a30j37d90o84š78í39k 2155713324402

Z pohledu lékaře je CS v podstatě neutrální. Pro dysgrafika se zjednodušuje psaní některých znaků a oproti tomu přibývá dost vážný problém s mezerami, který to vyváží.

+1/0
8.9.2015 10:20

P78a62v47e77l 47O56d93r90a93z95i65l 6824709217640

Vy ale nejste lékař.

0/0
8.9.2015 16:30

J91o15s32e10f 72N57o14v17á16k 1690333655

Ať se lidé v dospělosti sami na svou zodpovědnost rozhodnou, jaké písmo se chtějí naučit.

+1/0
7.9.2015 16:22

M13i45c80h70a46l 56C73h59a53l55u75p75a 6288720679483

Nebo ať se na konci deváté třídy rozhodnou, jestli má smysl chodit do základní školy.

+1/0
7.9.2015 22:09

E13m53i36l 41M34i11n18á28ř 7490789279177

První písma lidstva = základ gramotnosti lidstva nebyla spojitá. Takže o to nejde.

Jde o to, že množství znalostí lidstva se zvětšuje, aby děti obstáli, musí toho umět více, než ty před 50 lety. Tedy nesouhlasím ani s tím, že to dělají, aby se ve škole učitelé a děti flákali.

Považuji za nesmysl psát jiné písmo a číst z knížek a monitorů jiné písmo. Psané spojité písmo končí, smiřte se s tím! Čím dřív, tím líp. Spočítejte si lidi ve svém okolí, kdo píše "psace" a kdo "tiskace".

Jako nepovinný předmět na druhém stupni, může "krasopis" zůstat.

+4/−6
7.9.2015 15:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.