Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Písmo Comenia potlačuje v dětech osobnost a emoční vývoj, varuje znalec

Začal nový školní rok a s ním přišel i střet mezi zastánci a odpůrci nespojitého písma Comenia Script. Potlačuje v dětech osobnost a emoční vývoj, varuje v pondělní MF DNES uznávaný grafolog Jan Jeřábek. Autorka písma i školy, které toto nespojité písmo vyučují, si ho však podle deníku většinou chválí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L33i24b21u68š25e 22N79o21v36o97t81n68á 8665241505927

Nesmyslná hloupá diskuze. Kdo nezkusil, neví, kritizuje. Kdo zkusil (a já obdivuji), má zkušenosti, často chválí. Inteligence není o písmu. Obě mé děti prošly výukou vázaného písma. Syn dnes píše hůlkovým písmem, dcera vázaně. Na inteligenci jim to neubralo. Jeden znalec neznamená vůůůbec nic.

0/0
11.9.2015 21:34

J55i26r26i13n85a 21P25a48n88c96e50r 2521136578621

podle me zkusenosti lide,kteri absolvovali soukrome skoly pouzivaji klasicke pismo bez problemu lide co pouzivaji pouze system comenia  kolikrat tak skrabou,ze to neni k precteni.take si myslim ze ucit se psat pouze comenia pismem cloveka degraduje do nizsi tridy vzdelani nebo si dnesni spolecnost jenz tento system zavadi zamerne preje aby pristi generace deti byla mene inteligentni ?!!!!!!

+3/−2
8.9.2015 11:07

P79a72v57e81l 86O72d97r34a67z97i52l 6584659797640

Inteligence se nezískává z písanky.

+2/−2
8.9.2015 16:23

L89u52d23v51í64k 67G34a65j84d34o23š27í71k 2195313574442

Úplně nesouhlasím že jde o inteligenci.

Je to jen o míře nekulturnosti, kdy se kultura a vzdělání vyměňují za pohodlí.

0/0
8.9.2015 17:04

P27a18v20e83l 37O76d93r31a58z27i60l 6374549457820

Přesně, vidíme to na silnici. Řidiči vůbec neví, co je to kultura, klidně si používají synchronizované převodovky, nebo dokonce plné automaty, hnus.

Moment, o jakém pohodlí to píšete? Níže vidím váš názor, že CS je na psaní složitější.

0/0
8.9.2015 18:14

D98a54n36i10e48l 89Ř38e35h94á48č43e64k 5247633751767

"Nespojité písmo má dle něj negativní dopad na dětskou psychiku...

Takže když dětska nebudou spojovat písmena, vyrostou z nich debilové?

0/0
8.9.2015 10:10

P33a80v44e47l 81O51d87r95a31z64i34l 6134409797300

Ano, takový je (iracionální) výklad kritiků. Třeba v časopise itvar:

"– Absence horních a dolních délek v běžném rukopisu ukazuje podle grafologů na určitou životní orientaci osobnosti směrem ke každodenní „přízemní“ praktičnosti bez řádného vitálního zakotvení na jedné straně a bez přesahu k vyšším hodnotám (např. etickým) či transcendentnu na straně druhé; opravdu chceme tyto tendence vtělit do školní předlohy pro celou budoucí generaci?"

---

Toto tvrzení je tak zásadně logicky vadné, že to snad nemůže nikdo myslet vážně.

+1/0
8.9.2015 10:21

L11u35d68v89í70k 70G41a28j18d31o69š76í29k 2225233274532

Já bych se omezil na to, že to je tvrzení.

 Že je zásadně logicky vadné bych si netroufal tvrdit stejně tak, jako bych netvrdil, že je zcela pravdivé.

Podle mého je problém jen účelově poněkud zveličen. Není to ale z podstaty naprostý nesmysl.

0/0
8.9.2015 10:36

P34a46v25e89l 71O92d94r13a33z71i75l 6444589587150

Nesmysl to je, protože chybně zaměňuje příčinu, osobnost, a důsledek, rukopis.

0/0
8.9.2015 16:21

V93l22a74d73i52m91í44r 57I25n58g73.70F62l38ö73s77s76e40l 2876867506177

Již se někdo zamyslel, jak budou vypadat podpisy důežitých dokumentů,smluv,závětí,faktur a dalších důležitých dokladů.Jak znalci písma rozliší pravost či nepravost podpisu.Tuto otázku si myslím vůbec nepoložil objevitel dávno objeveného.

+2/0
8.9.2015 8:24

P36a15v32e44l 28O94d36r81a69z12i37l 6564119547690

Budou vypadat podobně jako v jiných zemích, kde se neučí vázané písmo. Asi to není úplně zřejmé, ale tak, jako má každý svůj osobitý rukopis a podpis po výuce vázaného písma, bude ho mít i v případě výuky CS.

+1/0
8.9.2015 10:22

P31a82v95e19l 86O51d29r19a63z31i34l 6564409867560

Takže zastánci starých časů klidně tvrdí, že CS nepodporuje jemnou motoriku, protože je jednoduchý, že je psaní CS pomalejší, protože je složitý, že jemnou motoriku rozvíjí jen vázané písmo, například asijská obrázková.

Sorry, ale to je vydatný eintopf. A to pomíjím jejich neschopnost přečíst víc, než dvě věty, před započetím psaní reakce.

+1/−1
7.9.2015 21:18

L51u77d87v89í39k 54G56a65j62d87o22š30í26k 2685173684522

ANO, nerozvíje jemnou motoriku, protože jednodušší tvary nenutí pisatele se tolik snažit.

ANO, protože CS není vázaný a pisatel musí nasazovat tah u každého písmene, je to daleko namáhavější a pomalejší.

Pokud byste někdy v životě viděl, jak píše rukou Asiat své znaky, mohl byste si všimnout, že tahy znaků k sobě intenzivně váže, aby si ulehčil práci.

Viz například zde u kaligrafie: http://czech.cri.cn/mmsource/images/2005/08/24/l200508248.jpg

+2/0
8.9.2015 10:51

P93a79v30e10l 45O30d96r72a83z96i87l 6864179797720

Vám ten logický rozpor nedochází, že?

0/−1
8.9.2015 16:24

L28u34d49v66í70k 10G22a64j30d18o96š65í34k 2595123934772

"...Navíc vůbec nepoznáte, které dítě je dysgrafik nebo dyslektik,“ vyjmenoval výhody ředitel..."

Co to je proboha za blábol? Jakou má dyslexie souvislost s psaním písma? Pan ředitel zřejmě vůbec netuší o čem mluví. Poznat to bude samozřejmě úplně stejně jako u spojitého písma.

Naopak u dysgrafiků představuje nespojité písmo obrovský, protože dysgrafik nedokáže rozlišovat mezi mezerami mezi písmeny a mezerami mezi slovy. To ostatně potvrzuje i většina lidí, kteří s tímto písmem v praxi přijdou do styku. Je to zásadní problém tohoto písma, který u spojitého písma zcela odpadá.

+6/−1
7.9.2015 16:26

M40a75r20t86i20n87a 54M15o14u92d51r66á 7490843886699

R^

0/0
7.9.2015 16:30

J87i80ř59í 96L17e56b86d73u71š33k43a 7200703944776

Pro ty děti je veliká výhoda v tom, že se nemusí učit jiný typ písma a mohou použít i vizuální paměť při použití nespojitého písma, které vidí naprosto běžně kolem sebe. Jako vy teď před sebou na monitoru.

0/−2
7.9.2015 16:50

L21u76d30v68í84k 73G28a45j72d28o42š71í79k 2405483184842

To není žádná výhoda, ale jen omezení šíře výuky dítěte - tedy omezení jejich rozhledu a vzdělání.

Spojité písmo se doteď učily (jako jediné) při písance a tištěné písmo se naučily znát pasivně z knížek a tištěných textů zcela přirozeně.

+7/0
7.9.2015 17:01

J73i61ř94í 46L90e65b13d85u52š98k26a 7590373974366

V čem to omezí šíři výuky kromě toho, že budou psát nespojitým písmem? Změní se smysl slova tím, jakým písmem ho napíšu? Bude jinak vyznívat matematika, biologie, chemie, literatura? Nebudou umět informaci získat nebo si ji zaznamenat?

0/−2
7.9.2015 17:06

L40u88d28v25í14k 94G68a45j86d77o73š84í17k 2435333244582

Ano. Šíře znalostí bude omezena o to, že dítě nebude schopno přečíst latinku napsanou spojitým písmem.

Smysl slov se tedy změní dost podstatně, protože dítě vůbec nebude vědět co znamenají.

+4/0
7.9.2015 17:19

J49i48ř86í 82L30e61b83d32u79š70k93a 7620183594956

Kde se s psanou latinkou setká v takové míře, že je to tak zásadní pro porozumění textu, kromě prvního ročníku školy?

0/0
7.9.2015 17:24

L83u36d32v97í50k 55G45a80j76d98o50š89í30k 2405533164802

To není podstatné pro míru vzdělanosti. Podstatné je, že bude umět méně.

+5/0
7.9.2015 17:34

J74i19ř58í 34L78e77b40d76u37š29k82a 7160583634936

Pokud z toho co jste napsal vyjdeme, můžeme učit děti cokoliv, protože čím více budou toho umět, tím lépe, bez ohledu na použitelnost naučeného. Myslím že tohle je právě ten zásadní problém českého školství....

+3/−3
7.9.2015 18:15

P62a19v65e54l 12O17d89r70a71z49i46l 6924989317400

Pardon, překlepnul jsem se.

0/0
7.9.2015 20:45

O25n98d95ř83e14j 83Š79i28n53d58l93e77r 2677498866275

To je přinejmenším stupidní argument. KAŽDÁ nepotřebná věc vyjmutá ze standardního vzdělání své doby ho nějak ochudila. Budete snad rozumně tvrdit, že děti jsou ochuzeny tím, že nedovedou iluminovat knihy?

+2/0
7.9.2015 18:18

L82u46d41v33í75k 38G45a26j19d12o68š22í40k 2785563104612

Stupidní je myslet si, že když já to zrovna nepotřebuji, tak je zbytečné, aby to někdo uměl.

+2/0
8.9.2015 9:30

P38a33v97e12l 74O82d75r18a59z70i75l 6434679137530

A to tu někdo krom tebe tvrdí?

0/−1
8.9.2015 10:23

J88i13ř14í 69L32e91b93d97u88š92k24a 7910523114706

Protože mi není jasné k čemu to někdo potřebuje (kromě toho že to bude znát), tak se právě ptám, ta otázka je myšlena tak jak je napsána. Prostá odpověď je to potřeba k tomu a k tomu nebo k tomu, protože to jinak nejde... je zcela dostačující.

0/0
8.9.2015 14:53

P53a96v65e54l 69O47d21r43a16z37i80l 6614109937770

Dovolím si odpovědět: bude si umět přečíst dopis od babičky.

0/0
8.9.2015 18:22

J23i65ř23í 65L17e70b55d64u15š62k48a 7390823194316

A když to vezmu ještě důsledněji - co z toho, co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité spojité písmo?

+1/−1
7.9.2015 18:19

L81u15d64v62í14k 30G73a29j90d19o82š75í33k 2175323964262

To je stejně stupidní, jako kdybyste se zeptal, o co byste byl ochuzen, kdybyste neuměl latinsky.

Na to by se dalo říci: "...No, i skladník ve šroubovně si může přečísti Vergillia v originále...."

+1/0
8.9.2015 9:33

P84a32v79e58l 83O81d54r16a47z43i27l 6254859377880

Čili krom urážky odpověď nemáš.

0/0
8.9.2015 10:23

L60u11d71v27í57k 78G30a57j31d55o40š89í82k 2625333664882

Jestli vám to jako odpověď nestačí tak ještě jednou pro méně vnímavé:

Otázka: "co z toho, co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité písmo?"

Odpověď: Neznal byste spojité písmo. To samo o sobě už je neznalost. Na ní se samozřejmě váží další neznalosti, které jsou na tom závislé.

(Nevšiml jsem si, že jsme si potykali)

+1/0
8.9.2015 11:01

J76i26ř58í 34L34e49b36d97u27š29k86a 7150873914116

Moje stupidní tázka: "Co z toho co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité písmo?" již jaksi předpokládá (u Vás pochopitelně teoretickou) neznalost spojitého písma. Jako méně vnímavého by mě konkrétně zajímaly ty další neznalosti, které jsou na neznalosti spojitého písma závislé v intencích žáka základní školy? Odpověď "Je to třeba znát protože je to možné znát" je, abych tak řekl, vyhýbavá...

+1/0
8.9.2015 14:46

L57u80d13v16í59k 52G75a67j62d75o49š68í11k 2285303484572

Já myslím, že příklad s latinou výše je dostatečně výmluvný.

.

Pokud máte dojem, že je zbytečné, aby vaše dítě dokázalo přečíst dopis od vaší babičky, nebo mu bylo znemožněno zcela rozumět historickým dokumentům jen pár desítek let starých, že když je něco nepraktické nebo nedejbože to není dostatečně lukrativní nestojí to ani za povšimnutí, pak to svědčí jen o vaší nekulturnosti a přístupu ke vzdělání.

+1/0
8.9.2015 17:17

P65a11v65e61l 12O49d34r12a53z97i69l 6734429657290

Mýlíte se. Na ZŠ jsem se neučil ani číst švabach, ani psát kurentem a přitom obojí přečtu poměrně snadno, protože mě to prostě zajímalo, tak jsem se to naučil.

Absencí výuky výše uvedeného mi tedy nic znemožněno nebylo. A popravdě řečeno, vyučovat archaické bezkaňkové písmo kvůli mýtickým dopisům od babičky považuji za poněkud chabý argument.

0/−1
8.9.2015 18:17

M97i58c85h76a13l 80C89h30a23l49u18p65a 6338300159593

Pokud je něco psané psacím písmem, tak to většinou přečte akorát jeho autor, po letech někdy ani ten :-). Třeba je pro mě záhadou, jak dokáží v lékárně přečíst, co je na receptu :-).

0/−1
7.9.2015 22:08

L68u62d85v48í36k 88G61a33j78d58o18š88í78k 2435123434772

Rukopis je těžko čitelný nikoliv proto, že je psaný spojitým písmem, ale proto, že je psaný rukou a tvary liter se odchylují od obecné předlohy. Právě z těchto důvodů se spojité písmo vyvinulo tak, aby tahy znaků byly co nejméně zaměnitelné.

Naopak písma jako Comenia Script jsou ve "škrabopise" k nečitelnosti daleko více náchylná, protože daleko snáze dojde k záměně písmen. Typicky: "j" a "i", "r" a "n", "n" a "h", "i" a "l", "a" a "o"...

Všiměte si, že u spojitého písma je tvar těchto dvojic natolik odlišný, že k záměně může dojít jen velmi obtížně.

+3/0
8.9.2015 9:42

P90a81v33e25l 49O57d37r52a60z57i94l 6774289287510

Tak to se krutě mýlíš, zrovna "a" a "o" se pletou velmi často. Zkus diskutovat na téma, které znáš trochu do hloubky, ne jen pohledem z tramvaje.

0/−1
8.9.2015 10:25

L84u44d83v34í15k 75G67a73j78d36o68š23í11k 2565283794702

Pane Odrazile, krom toho že jsem to vystudoval se tvorbou písma živím přes 20 let a dovolím si tvrdit, že za tu dobu o problematice něco vím, na rozdíl od vás.

+1/0
8.9.2015 11:07

J27i82ř98í 15L65e11b41d20u34š90k40a 7200433154366

Pane Gajdošíku, víte, teď je mi mnohé jasnější. Vůbec se nechci dotýkat Vašeho oboru, zvláště ne jako někdo, kdo mu vůbec nerozumí, ale... I já znám "spoustu" věcí, které moje děti neumí a mně je to docela líto že to tak je, protože si myslím že by bylo fajn to umět, ale ve vztahu k dnešku již pomalu ztrácejí smysl a tak se jim je snažím po kapkách předávat v naději, že by třeba i je mohly zaujmout. Když si otevřu starý Obzor, Šimáčkův Čtyřlístek a podobné staré časopisy, tak jsou plné "Kterak si udělati..." věcí a znalostí, které mi přijdou podivuhodné, čím se to lidé tehdy zabývali a co považovali za vhodné umět či vědět a stejné to bude i se znalostmi, které víme a známe i my nyní...

+1/0
8.9.2015 15:10

L73u72d15v53í37k 36G74a14j21d54o64š12í47k 2115193714882

S tím mohu jedině souhlasit.

Nicméně o zaniklých dovednostech nikdy nerozhodoval úředník, který se rozhodl, že tohle není už potřeba a nebude se to proto vyučovat. Rozhodovali si o tom vždycky lidé sami.

Stačí se podívat do historie, jak to jde u znalosti písma rychle. Švabach je dnes pro naprostou většinu lidí nečitelné písmo. Ruština přestala být povinná před 25 lety a pro polovinu národa je dnes azbuka jen nesrozumitelné klikyháky (a spoustu mladých lidí to mimochodem štve, že azbuku neovládají).

Aby bylo jasno. Já nemám nic proti Comenia Scriptu, ale vadí mi způsob, jakým se to písmo násilím tlačí do škol.

+1/0
8.9.2015 17:54

P39a21v77e22l 62O50d53r34a58z42i74l 6644339677520

Ono se tlačí násilím do škol? Kde?

0/0
8.9.2015 18:17

R62o95b17e56r28t 91R14. 66S15i38m44e13k 6278104328470

Navrhuji učit děti počítat jen do pěti - a pak se také nepozná, kdo neumí počítat do desíti.

+4/0
7.9.2015 17:49

P45a60v28e42l 31O52d85r30a47z56i21l 6624709517450

Je zajímavé, že odborníci přínos CS pro dysgrafiky na rozdíl od Gajdošika nerozporují.

0/0
7.9.2015 21:56

L68u90d68v93í89k 82G27a66j32d34o82š43í19k 2455503304852

Z pohledu lékaře je CS v podstatě neutrální. Pro dysgrafika se zjednodušuje psaní některých znaků a oproti tomu přibývá dost vážný problém s mezerami, který to vyváží.

+1/0
8.9.2015 10:20

P23a81v55e32l 12O24d65r42a57z59i45l 6644309627300

Vy ale nejste lékař.

0/0
8.9.2015 16:30

J45o46s75e18f 36N26o15v80á23k 1350453975

Ať se lidé v dospělosti sami na svou zodpovědnost rozhodnou, jaké písmo se chtějí naučit.

+1/0
7.9.2015 16:22

M22i17c45h98a60l 43C38h16a48l49u30p13a 6588200439543

Nebo ať se na konci deváté třídy rozhodnou, jestli má smysl chodit do základní školy.

+1/0
7.9.2015 22:09

E27m95i14l 11M88i46n67á10ř 7180339259157

První písma lidstva = základ gramotnosti lidstva nebyla spojitá. Takže o to nejde.

Jde o to, že množství znalostí lidstva se zvětšuje, aby děti obstáli, musí toho umět více, než ty před 50 lety. Tedy nesouhlasím ani s tím, že to dělají, aby se ve škole učitelé a děti flákali.

Považuji za nesmysl psát jiné písmo a číst z knížek a monitorů jiné písmo. Psané spojité písmo končí, smiřte se s tím! Čím dřív, tím líp. Spočítejte si lidi ve svém okolí, kdo píše "psace" a kdo "tiskace".

Jako nepovinný předmět na druhém stupni, může "krasopis" zůstat.

+4/−6
7.9.2015 15:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.