Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Písmo Comenia potlačuje v dětech osobnost a emoční vývoj, varuje znalec

Začal nový školní rok a s ním přišel i střet mezi zastánci a odpůrci nespojitého písma Comenia Script. Potlačuje v dětech osobnost a emoční vývoj, varuje v pondělní MF DNES uznávaný grafolog Jan Jeřábek. Autorka písma i školy, které toto nespojité písmo vyučují, si ho však podle deníku většinou chválí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L96i22b67u89š71e 82N36o73v62o90t14n89á 8385731625647

Nesmyslná hloupá diskuze. Kdo nezkusil, neví, kritizuje. Kdo zkusil (a já obdivuji), má zkušenosti, často chválí. Inteligence není o písmu. Obě mé děti prošly výukou vázaného písma. Syn dnes píše hůlkovým písmem, dcera vázaně. Na inteligenci jim to neubralo. Jeden znalec neznamená vůůůbec nic.

0/0
11.9.2015 21:34

J72i93r14i16n50a 31P20a14n20c80e84r 2181156888361

podle me zkusenosti lide,kteri absolvovali soukrome skoly pouzivaji klasicke pismo bez problemu lide co pouzivaji pouze system comenia  kolikrat tak skrabou,ze to neni k precteni.take si myslim ze ucit se psat pouze comenia pismem cloveka degraduje do nizsi tridy vzdelani nebo si dnesni spolecnost jenz tento system zavadi zamerne preje aby pristi generace deti byla mene inteligentni ?!!!!!!

+3/−2
8.9.2015 11:07

P27a91v52e42l 88O47d21r53a92z63i86l 6814849937640

Inteligence se nezískává z písanky.

+2/−2
8.9.2015 16:23

L47u88d47v37í93k 78G49a96j12d85o17š57í18k 2865733304842

Úplně nesouhlasím že jde o inteligenci.

Je to jen o míře nekulturnosti, kdy se kultura a vzdělání vyměňují za pohodlí.

0/0
8.9.2015 17:04

P35a73v21e47l 95O83d25r52a29z10i49l 6284679467260

Přesně, vidíme to na silnici. Řidiči vůbec neví, co je to kultura, klidně si používají synchronizované převodovky, nebo dokonce plné automaty, hnus.

Moment, o jakém pohodlí to píšete? Níže vidím váš názor, že CS je na psaní složitější.

0/0
8.9.2015 18:14

D48a72n90i46e80l 21Ř19e86h30á88č65e34k 5417383341797

"Nespojité písmo má dle něj negativní dopad na dětskou psychiku...

Takže když dětska nebudou spojovat písmena, vyrostou z nich debilové?

0/0
8.9.2015 10:10

P72a78v61e18l 72O56d68r62a73z94i17l 6924389307380

Ano, takový je (iracionální) výklad kritiků. Třeba v časopise itvar:

"– Absence horních a dolních délek v běžném rukopisu ukazuje podle grafologů na určitou životní orientaci osobnosti směrem ke každodenní „přízemní“ praktičnosti bez řádného vitálního zakotvení na jedné straně a bez přesahu k vyšším hodnotám (např. etickým) či transcendentnu na straně druhé; opravdu chceme tyto tendence vtělit do školní předlohy pro celou budoucí generaci?"

---

Toto tvrzení je tak zásadně logicky vadné, že to snad nemůže nikdo myslet vážně.

+1/0
8.9.2015 10:21

L65u69d68v83í26k 49G91a19j74d48o52š32í80k 2715513854272

Já bych se omezil na to, že to je tvrzení.

 Že je zásadně logicky vadné bych si netroufal tvrdit stejně tak, jako bych netvrdil, že je zcela pravdivé.

Podle mého je problém jen účelově poněkud zveličen. Není to ale z podstaty naprostý nesmysl.

0/0
8.9.2015 10:36

P49a37v70e66l 59O73d69r79a19z27i51l 6734279797650

Nesmysl to je, protože chybně zaměňuje příčinu, osobnost, a důsledek, rukopis.

0/0
8.9.2015 16:21

V91l32a95d65i56m21í83r 86I62n13g23.65F49l74ö96s21s86e76l 2676657676637

Již se někdo zamyslel, jak budou vypadat podpisy důežitých dokumentů,smluv,závětí,faktur a dalších důležitých dokladů.Jak znalci písma rozliší pravost či nepravost podpisu.Tuto otázku si myslím vůbec nepoložil objevitel dávno objeveného.

+2/0
8.9.2015 8:24

P74a98v97e28l 90O93d82r60a10z83i16l 6934749437610

Budou vypadat podobně jako v jiných zemích, kde se neučí vázané písmo. Asi to není úplně zřejmé, ale tak, jako má každý svůj osobitý rukopis a podpis po výuce vázaného písma, bude ho mít i v případě výuky CS.

+1/0
8.9.2015 10:22

P73a66v53e92l 33O93d81r97a40z73i15l 6614229117220

Takže zastánci starých časů klidně tvrdí, že CS nepodporuje jemnou motoriku, protože je jednoduchý, že je psaní CS pomalejší, protože je složitý, že jemnou motoriku rozvíjí jen vázané písmo, například asijská obrázková.

Sorry, ale to je vydatný eintopf. A to pomíjím jejich neschopnost přečíst víc, než dvě věty, před započetím psaní reakce.

+1/−1
7.9.2015 21:18

L40u96d75v81í22k 84G68a71j19d40o14š49í90k 2905263214432

ANO, nerozvíje jemnou motoriku, protože jednodušší tvary nenutí pisatele se tolik snažit.

ANO, protože CS není vázaný a pisatel musí nasazovat tah u každého písmene, je to daleko namáhavější a pomalejší.

Pokud byste někdy v životě viděl, jak píše rukou Asiat své znaky, mohl byste si všimnout, že tahy znaků k sobě intenzivně váže, aby si ulehčil práci.

Viz například zde u kaligrafie: http://czech.cri.cn/mmsource/images/2005/08/24/l200508248.jpg

+2/0
8.9.2015 10:51

P15a90v11e20l 84O67d14r16a75z67i34l 6224389817800

Vám ten logický rozpor nedochází, že?

0/−1
8.9.2015 16:24

L47u68d86v39í21k 61G57a92j12d57o23š88í83k 2135903804282

"...Navíc vůbec nepoznáte, které dítě je dysgrafik nebo dyslektik,“ vyjmenoval výhody ředitel..."

Co to je proboha za blábol? Jakou má dyslexie souvislost s psaním písma? Pan ředitel zřejmě vůbec netuší o čem mluví. Poznat to bude samozřejmě úplně stejně jako u spojitého písma.

Naopak u dysgrafiků představuje nespojité písmo obrovský, protože dysgrafik nedokáže rozlišovat mezi mezerami mezi písmeny a mezerami mezi slovy. To ostatně potvrzuje i většina lidí, kteří s tímto písmem v praxi přijdou do styku. Je to zásadní problém tohoto písma, který u spojitého písma zcela odpadá.

+6/−1
7.9.2015 16:26

M40a10r70t20i90n37a 71M91o69u15d53r60á 7550423366589

R^

0/0
7.9.2015 16:30

J66i79ř13í 60L14e58b84d22u87š52k96a 7950833104246

Pro ty děti je veliká výhoda v tom, že se nemusí učit jiný typ písma a mohou použít i vizuální paměť při použití nespojitého písma, které vidí naprosto běžně kolem sebe. Jako vy teď před sebou na monitoru.

0/−2
7.9.2015 16:50

L94u48d92v22í67k 70G88a19j96d93o68š16í17k 2965463694302

To není žádná výhoda, ale jen omezení šíře výuky dítěte - tedy omezení jejich rozhledu a vzdělání.

Spojité písmo se doteď učily (jako jediné) při písance a tištěné písmo se naučily znát pasivně z knížek a tištěných textů zcela přirozeně.

+7/0
7.9.2015 17:01

J63i31ř13í 10L40e76b68d55u86š81k67a 7930413864916

V čem to omezí šíři výuky kromě toho, že budou psát nespojitým písmem? Změní se smysl slova tím, jakým písmem ho napíšu? Bude jinak vyznívat matematika, biologie, chemie, literatura? Nebudou umět informaci získat nebo si ji zaznamenat?

0/−2
7.9.2015 17:06

L55u20d15v66í43k 73G64a68j56d82o18š90í97k 2505873754282

Ano. Šíře znalostí bude omezena o to, že dítě nebude schopno přečíst latinku napsanou spojitým písmem.

Smysl slov se tedy změní dost podstatně, protože dítě vůbec nebude vědět co znamenají.

+4/0
7.9.2015 17:19

J32i42ř73í 79L10e83b27d78u47š35k85a 7130943774196

Kde se s psanou latinkou setká v takové míře, že je to tak zásadní pro porozumění textu, kromě prvního ročníku školy?

0/0
7.9.2015 17:24

L12u23d94v12í39k 12G94a65j93d74o30š90í48k 2785283664212

To není podstatné pro míru vzdělanosti. Podstatné je, že bude umět méně.

+5/0
7.9.2015 17:34

J63i45ř60í 66L17e90b71d92u35š28k18a 7870613734776

Pokud z toho co jste napsal vyjdeme, můžeme učit děti cokoliv, protože čím více budou toho umět, tím lépe, bez ohledu na použitelnost naučeného. Myslím že tohle je právě ten zásadní problém českého školství....

+3/−3
7.9.2015 18:15

P72a16v77e13l 48O57d72r32a65z47i98l 6594199447480

Pardon, překlepnul jsem se.

0/0
7.9.2015 20:45

O60n79d23ř32e67j 43Š21i12n20d51l11e76r 2207938176135

To je přinejmenším stupidní argument. KAŽDÁ nepotřebná věc vyjmutá ze standardního vzdělání své doby ho nějak ochudila. Budete snad rozumně tvrdit, že děti jsou ochuzeny tím, že nedovedou iluminovat knihy?

+2/0
7.9.2015 18:18

L30u95d56v84í69k 75G78a19j47d40o78š23í66k 2565813364542

Stupidní je myslet si, že když já to zrovna nepotřebuji, tak je zbytečné, aby to někdo uměl.

+2/0
8.9.2015 9:30

P73a48v93e65l 92O39d65r70a94z36i11l 6704469787250

A to tu někdo krom tebe tvrdí?

0/−1
8.9.2015 10:23

J62i27ř13í 12L33e74b72d80u70š75k90a 7880303544546

Protože mi není jasné k čemu to někdo potřebuje (kromě toho že to bude znát), tak se právě ptám, ta otázka je myšlena tak jak je napsána. Prostá odpověď je to potřeba k tomu a k tomu nebo k tomu, protože to jinak nejde... je zcela dostačující.

0/0
8.9.2015 14:53

P38a24v56e12l 71O10d50r20a90z39i85l 6884439747180

Dovolím si odpovědět: bude si umět přečíst dopis od babičky.

0/0
8.9.2015 18:22

J71i68ř24í 25L95e63b54d57u61š80k91a 7760283734146

A když to vezmu ještě důsledněji - co z toho, co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité spojité písmo?

+1/−1
7.9.2015 18:19

L19u21d26v66í21k 53G68a74j78d73o52š36í72k 2265443404962

To je stejně stupidní, jako kdybyste se zeptal, o co byste byl ochuzen, kdybyste neuměl latinsky.

Na to by se dalo říci: "...No, i skladník ve šroubovně si může přečísti Vergillia v originále...."

+1/0
8.9.2015 9:33

P72a98v16e75l 72O34d90r98a79z62i75l 6194949807750

Čili krom urážky odpověď nemáš.

0/0
8.9.2015 10:23

L15u80d28v68í32k 32G31a48j96d89o50š72í68k 2895383234302

Jestli vám to jako odpověď nestačí tak ještě jednou pro méně vnímavé:

Otázka: "co z toho, co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité písmo?"

Odpověď: Neznal byste spojité písmo. To samo o sobě už je neznalost. Na ní se samozřejmě váží další neznalosti, které jsou na tom závislé.

(Nevšiml jsem si, že jsme si potykali)

+1/0
8.9.2015 11:01

J83i29ř77í 21L97e40b83d29u26š85k57a 7770583794966

Moje stupidní tázka: "Co z toho co nyní víte byste nevěděl, pokud byste neznal spojité písmo?" již jaksi předpokládá (u Vás pochopitelně teoretickou) neznalost spojitého písma. Jako méně vnímavého by mě konkrétně zajímaly ty další neznalosti, které jsou na neznalosti spojitého písma závislé v intencích žáka základní školy? Odpověď "Je to třeba znát protože je to možné znát" je, abych tak řekl, vyhýbavá...

+1/0
8.9.2015 14:46

L96u46d54v54í56k 22G18a75j33d11o26š35í98k 2645113704662

Já myslím, že příklad s latinou výše je dostatečně výmluvný.

.

Pokud máte dojem, že je zbytečné, aby vaše dítě dokázalo přečíst dopis od vaší babičky, nebo mu bylo znemožněno zcela rozumět historickým dokumentům jen pár desítek let starých, že když je něco nepraktické nebo nedejbože to není dostatečně lukrativní nestojí to ani za povšimnutí, pak to svědčí jen o vaší nekulturnosti a přístupu ke vzdělání.

+1/0
8.9.2015 17:17

P42a90v89e26l 69O77d73r96a97z52i45l 6734539897270

Mýlíte se. Na ZŠ jsem se neučil ani číst švabach, ani psát kurentem a přitom obojí přečtu poměrně snadno, protože mě to prostě zajímalo, tak jsem se to naučil.

Absencí výuky výše uvedeného mi tedy nic znemožněno nebylo. A popravdě řečeno, vyučovat archaické bezkaňkové písmo kvůli mýtickým dopisům od babičky považuji za poněkud chabý argument.

0/−1
8.9.2015 18:17

M92i52c36h24a44l 81C11h21a17l94u75p93a 6728410299283

Pokud je něco psané psacím písmem, tak to většinou přečte akorát jeho autor, po letech někdy ani ten :-). Třeba je pro mě záhadou, jak dokáží v lékárně přečíst, co je na receptu :-).

0/−1
7.9.2015 22:08

L55u29d24v85í68k 62G36a29j71d56o56š14í76k 2445323434832

Rukopis je těžko čitelný nikoliv proto, že je psaný spojitým písmem, ale proto, že je psaný rukou a tvary liter se odchylují od obecné předlohy. Právě z těchto důvodů se spojité písmo vyvinulo tak, aby tahy znaků byly co nejméně zaměnitelné.

Naopak písma jako Comenia Script jsou ve "škrabopise" k nečitelnosti daleko více náchylná, protože daleko snáze dojde k záměně písmen. Typicky: "j" a "i", "r" a "n", "n" a "h", "i" a "l", "a" a "o"...

Všiměte si, že u spojitého písma je tvar těchto dvojic natolik odlišný, že k záměně může dojít jen velmi obtížně.

+3/0
8.9.2015 9:42

P33a81v71e49l 65O88d65r31a83z93i50l 6754159427770

Tak to se krutě mýlíš, zrovna "a" a "o" se pletou velmi často. Zkus diskutovat na téma, které znáš trochu do hloubky, ne jen pohledem z tramvaje.

0/−1
8.9.2015 10:25

L78u95d25v58í66k 31G63a66j33d64o67š87í76k 2335753834612

Pane Odrazile, krom toho že jsem to vystudoval se tvorbou písma živím přes 20 let a dovolím si tvrdit, že za tu dobu o problematice něco vím, na rozdíl od vás.

+1/0
8.9.2015 11:07

J90i70ř89í 68L78e62b66d63u92š11k73a 7220593234396

Pane Gajdošíku, víte, teď je mi mnohé jasnější. Vůbec se nechci dotýkat Vašeho oboru, zvláště ne jako někdo, kdo mu vůbec nerozumí, ale... I já znám "spoustu" věcí, které moje děti neumí a mně je to docela líto že to tak je, protože si myslím že by bylo fajn to umět, ale ve vztahu k dnešku již pomalu ztrácejí smysl a tak se jim je snažím po kapkách předávat v naději, že by třeba i je mohly zaujmout. Když si otevřu starý Obzor, Šimáčkův Čtyřlístek a podobné staré časopisy, tak jsou plné "Kterak si udělati..." věcí a znalostí, které mi přijdou podivuhodné, čím se to lidé tehdy zabývali a co považovali za vhodné umět či vědět a stejné to bude i se znalostmi, které víme a známe i my nyní...

+1/0
8.9.2015 15:10

L78u76d17v60í84k 64G22a29j65d58o17š81í76k 2215413544102

S tím mohu jedině souhlasit.

Nicméně o zaniklých dovednostech nikdy nerozhodoval úředník, který se rozhodl, že tohle není už potřeba a nebude se to proto vyučovat. Rozhodovali si o tom vždycky lidé sami.

Stačí se podívat do historie, jak to jde u znalosti písma rychle. Švabach je dnes pro naprostou většinu lidí nečitelné písmo. Ruština přestala být povinná před 25 lety a pro polovinu národa je dnes azbuka jen nesrozumitelné klikyháky (a spoustu mladých lidí to mimochodem štve, že azbuku neovládají).

Aby bylo jasno. Já nemám nic proti Comenia Scriptu, ale vadí mi způsob, jakým se to písmo násilím tlačí do škol.

+1/0
8.9.2015 17:54

P42a58v14e25l 72O97d25r39a60z65i65l 6564519167190

Ono se tlačí násilím do škol? Kde?

0/0
8.9.2015 18:17

R34o87b21e69r72t 90R28. 48S71i14m40e60k 6958854548320

Navrhuji učit děti počítat jen do pěti - a pak se také nepozná, kdo neumí počítat do desíti.

+4/0
7.9.2015 17:49

P47a11v40e63l 55O97d65r80a61z76i10l 6284989647770

Je zajímavé, že odborníci přínos CS pro dysgrafiky na rozdíl od Gajdošika nerozporují.

0/0
7.9.2015 21:56

L59u49d81v93í64k 50G68a62j80d92o86š98í84k 2225113384832

Z pohledu lékaře je CS v podstatě neutrální. Pro dysgrafika se zjednodušuje psaní některých znaků a oproti tomu přibývá dost vážný problém s mezerami, který to vyváží.

+1/0
8.9.2015 10:20

P37a28v64e25l 87O59d20r68a17z59i91l 6714729297830

Vy ale nejste lékař.

0/0
8.9.2015 16:30

J92o54s89e77f 12N30o14v63á83k 1290463755

Ať se lidé v dospělosti sami na svou zodpovědnost rozhodnou, jaké písmo se chtějí naučit.

+1/0
7.9.2015 16:22

M55i23c53h78a32l 91C71h10a43l48u88p98a 6398230869153

Nebo ať se na konci deváté třídy rozhodnou, jestli má smysl chodit do základní školy.

+1/0
7.9.2015 22:09

E57m95i89l 61M19i92n54á93ř 7430979189797

První písma lidstva = základ gramotnosti lidstva nebyla spojitá. Takže o to nejde.

Jde o to, že množství znalostí lidstva se zvětšuje, aby děti obstáli, musí toho umět více, než ty před 50 lety. Tedy nesouhlasím ani s tím, že to dělají, aby se ve škole učitelé a děti flákali.

Považuji za nesmysl psát jiné písmo a číst z knížek a monitorů jiné písmo. Psané spojité písmo končí, smiřte se s tím! Čím dřív, tím líp. Spočítejte si lidi ve svém okolí, kdo píše "psace" a kdo "tiskace".

Jako nepovinný předmět na druhém stupni, může "krasopis" zůstat.

+4/−6
7.9.2015 15:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.