Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

LETOVÝ DISPEČER: Chyby se stávat nesmí. Vnímání stresu máme posunuté

Když navádí letadlo na přistání, nemyslí na to, kolik v něm sedí lidí a jakou má za ně odpovědnost. Koncentruje se hlavně na komunikaci s pilotem a soustředí se i na jeho hlas. „Rozhoduji se i podle toho, jestli slyším naprostou jistotu, nebo ucítím zaváhání,“ vysvětluje řídící letového provozu Jiří Šála v rozhovoru pro seriál iDNES.cz Lidé Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M35i34l24a75n 32L94i17n21h94a52r91t 8854476667446

Zajímavé nahlédnutí - já smekám klobouk a doufám, že tenhle pátek v 10:15 mi bude vyprovázeti na start...Těžkej profesionál R^

+2/0
15.9.2015 8:21
Foto

I72m84r90i60c88h 47S42u47c24h79a42r12s93k66ý 8696983455601

Chudáček, který pracuje 35,5 hodiny týdně na směny, milí dispečere tvou práci kdysi před 20 lety dělaly vojáci PVOS, kteří se dělily na civilní a vojenský prostor. ;-) A nepotřebovali tolik benefitů aby zajistili obsluhu vzdušného prostoru. :-P Člověk by se nad vámi rozplakal. ;-(;-(;-(

+1/−21
14.9.2015 17:17

J14a71n 27S81t97o53d17o90l68a 7591120643590

Ten chlap si ale vůbec na nic nestěžuje, naopak si to chválí. O kolezích se vyjadřuje, že zůstavájí, protože je to baví. Je to dobře placená práce a tento řídící si ji podle toho váží. Je to tak nastavené, dřív to možná fungovalo jinak, ale to už je pryč.

+9/0
14.9.2015 18:09

T38o88m 11O22n52d13ř80í19k 7494463851803

...na mě dojmem chudáčka rozhodně nepůsobí - hlavně, on nějak fakt nemůže za to, že před 20ti lety to bylo prostě jinak...

...a vyčítat mu to je samozřejmě naprostá hloupost nebo jen typická česká zaprděná závist...:-P

+4/0
15.9.2015 7:38

L37i17b24o74r 18U10r85b31á85n11e15k 7406109673187

Jj,Sucharský...před 20-ti lety na Ruzyni přistávalo nebo startovalo letadlo cca každou 1 minutu,že?? ;-D Těch lidí,teroristickým a jiných hrozeb bylo stejně,jako dneska,co?? ;-D Závistivče:-P

+1/0
2.10.2015 6:55

P61a45v40e51l 78K63r76a77l 4518659769682

Chyby se stávat nesmí, ale člověk prostě chyby dělá a je jedno jak je dokonalý.(zkušenější dělá chyb méně, ale stejně ji může udělat)

0/0
14.9.2015 15:09

R85a92d57o32m62í76r 44K21r71u78p82i53č84k93a 9634732160125

V tom samozrejme prehani. Chyby delaji i oni, kazdemu se to parkrat za zivot stane, akorat pri tom vetsinou nepada zadne letadlo, takze to skonci maximalne nejakym prosetrenim a vytkou (pokud se nejedna o vyslovene velky ci zamerne zpusobeny pruser).

0/0
14.9.2015 17:40

J98a16n 22S12t23o10d86o11l55a 7381580533470

Navíc mají postupy a systémy, které pochybení většinou odhalí. V rozhovoru to zmiňuje.

+2/0
14.9.2015 18:09

L96u65d44ě19k 61R10á18j57e17c47k89ý 7738497720604

Tam je to spíš o tom, že on chyby nepřipouští, protože kdyby je připouštěl, tak nebude tak pozorný a podvědomě to bude svádět právě na to, že nikdo není neomylný. Proto se prostě "nedějí".

0/0
5.10.2015 10:52

A67l34e77š 82Z23e77l58i73n69k78a 1794542196

"Nestalo se Vám, že byste dal letadlo do jiného hrníčku?"

+5/0
14.9.2015 14:31

M61i89r43o65s43l30a39v 16K87o37n28e63č54n12ý 2895580155647

do jakého hrníčku??

0/0
14.9.2015 14:43

M32i36l46a38n 94K70r33á74l 8633828871851

;-D

+1/0
14.9.2015 15:25

A45n91d30r38e13j 96K84r10á39l 7835396395375

Kennedy Approach byla jedna z mych nejoblibenejsich her na Atarku. Ale nakonec se mi ty letadla vzdycky srazily.. :-/

Hodne stesti R^

+6/0
14.9.2015 14:25

M28i89l54o94š 23K13o70l78m30a74n 6896863357532

Planespotting - iDNES.cz 

Odkaz na přímý přenos z  letiště. Je tam slyšet práce dispečerů i pilotů. Tady v diskuzi jsou ale "odborníci", kteří to vidí jinak a je jich škoda, že se ještě neuplatnili v letecké dopravě, které rozumí více než ti, kteří tam pracují.

+1/0
14.9.2015 14:08

M14a69r71t96i64n 51M15i49k41o28l61á81š61e55k 7170780323

"Kolik je u řízení letového provozu žen?

Tak deset procent." S tím by měla soudružka Marxová něco dělat... ;-D;-D

+5/0
14.9.2015 13:07
Foto

J95a61k98u65b 43V14a83š19k86o 1738814732223

Přesně tak, rovnost musí být, že občas spadne nějaké letadlo, je naprosto druhotné ;-):-P

+1/0
14.9.2015 15:51

J98o62s22e19f 59K55o34m23á66r41e71k 5754842144629

No vidíte... a když má člověk puštěnou SlowTV a tam slyší jen "pokračujte na příblížení", "dráha 24 je volná pro přistání", "dráha 6 je volná pro vzlet", "najeďte na start za přistávajícím Boeingem", tak to nijak složitý nepřijde :) Ale jsou to machři, ukočírovat provoz v situaci, kdy na obloze svítí za sebou tři přistávající letadla a mezitím ještě pouštějí na start... R^

+4/0
14.9.2015 13:01

M94a51r88t27i74n 67H20a64n38z90a15l 8148389929805

Vite, ze ta komunikace neni kompletni, ba dokonce ani live, ze ano?

0/0
14.9.2015 14:12

J40o83s94e34f 94K11o54m30á63r29e19k 5384482904439

Samozřejmě vím, že má nějaké zpoždění a že se na letišti komunikuje na několika frekvencích podle služby a dispečeři si tak letadla v podstatě předávají jeden za druhým.

0/0
14.9.2015 14:14

M38a13r50t12i17n 27V41á69v90r88a 2660533739

Docela by mě zajímalo, proč letadla v 21. století přistávají i vzlétají sama, ale ve vzduchu je musí uspořádat pár tvrdě vydrilovaných neomylných supermanů. A to ještě pomocí analogové chrchlavé kódované angličtinu připomínající komunikace.

.

Jako WTF? Když to někdy poslouchám na https://www.liveatc.net/ tak z toho někdy vstávají vlasy hrůzou.

.

Na druhé straně musím říct, že supermani jsou fakt dobří. Na záznamech nehod mají nejklidnější hlasy, třeba: https://www.youtube.com/watch?v=Xfh9-ogUgSQ

+3/0
14.9.2015 12:59

J79a66r64o81s37l91a96v 29P69l53a56c13h40e52t97k21a 7516386136849

Protoze v letectvi jsou ukrutne konzervy. Kdyz se neco vyvine(jako treba digitalni vysilacky), tak to trva minimalne 20-30 let, nez se to dostane do provozu.

+2/0
14.9.2015 13:18

J78o92s40e74f 31R38i38c76h76t92e34r 9206655627203

Výborná otázka! Už se řeší asi 50 let :-) Ten systém je skutečně z dnešního pohledu naprosto absurdní a předpotopní. 

Největší problémy jsou regulatorní – jsme teprve ve fázi, kdy se v evropě snažíme harmonizovat ten systém vzdušnýho prostoru rozkouskovanýho na jednotlivý státečky, což se daří zatím jen částečně (horní vzdušný prostor nad celou evropou se řídí z Maastrichtu), ale jde to strašně pomalu a čeká nás ještě dlouhá cesta :-)

Ta automatizace je a bude běh na ještě delší trati kvůli různým bezpečnostním a psychologickým bariérám – prostě se musíme dostat do stavu kdy akceptujeme že počítačovej systém, nejspíš s lidskou kontrolou, má menší pravděpodobnost chyby, než ten "ruční" :-) Vše teda hodně zjednodušeně řečeno.

0/0
14.9.2015 13:28

J54a38n 70L82u19k16á74š 7417833793572

V neposledni rade to je o tom, ze zadny stat nechce prijit o prijmy z jejich RLP a poslat lidi na dlazbu, takze sice existuje iniciativa Single European Sky, ale v praxi se to jednotne nebe moc nevytvari.

0/0
15.9.2015 9:56
Foto

M59i24c11h27a92l 76Ř25e24h70á94č87e70k 8515617708

Letadla nevzlétají a většinou ani nepřistávají sama.

Automatické přistání za jistých okolností možné je, ale provést jej je o hodně složitější než manuální přistání, a to jak pro piloty, tak pro letiště. Automatické přistání je možné pouze ve dvoučlenné posádce, vyžaduje velmi speciální pozemní zařízení (ILS CAT II nebo III, který je v Ruzyni jen na dráze 24), a použití automatického přistání vyžaduje vyšší rozstupy mezi letadly, čímž se docela zásadně snižuje kapacita letiště. A manuálně dokáže pilot přistát i za horších větrných podmínek než co zvládně automatické přistání.

Jednoho dne jistě dojde k plně automatickým letům, ale zatím pořád ještě platí, že lidský mozek a lidské ruce jsou lepší. Existuje pár situací, které počítač zvládne lépe (např. automatické přistání za velmi špatné viditelnosti) za cenu jistých omezení, která jsem již zmiňoval, a takové situace navíc nejsou všechny. Človek rovněž zvládne lépe řešit neznámé situace; dobrým příkladem je selhání motoru A380 Qantasu, se kterým by počítač přistát nedokázal.

Digitální komunikace je postupně zaváděna. Analogová VHF vysílačka má ale jednu výhodu - když se spousta věcí pokazí, tak člověk může vzít přiruční rádio a pořád slyší/mluví.

+3/0
14.9.2015 14:22

R68a89d91o75m63í77r 30K85r45u11p95i98č41k11a 9694862640435

S tim automatickym pristanim to neni uplne pravda. S ILS Cat III C zvladne letadlo pristat za podminek, pri nichz zadny zivy clovek nikdy nepristane.

0/0
14.9.2015 17:44
Foto

M47i57c79h27a62l 91Ř17e27h87á47č94e83k 8435827228

Autoland zvládne přistát za dohlednosti, při které manuální přistání není možné. Ale autoland má většinou menší limity na boční vítr, než manuální přistání (a mimo jiné proto se autoland používá jen za špatné dohlednosti a pro výcvik).

Například A320 má Maximum demonstrated Crosswind 33 kt gusting 38, ale crosswind limits for autoland 15kt. MD-11 má max. demonstrated crosswind 31kt, max cross-wind for autoland 15kt, ale jen 10kt pro CAT II/III.

+2/0
14.9.2015 18:26

L67i53b14o72r 92U86r81b95á45n79e40k 7566759283247

Konečně někdo,kdo tomu rozumí.Díky.R^

0/0
2.10.2015 7:03

P38e92t27e82r 85B28a33k20i20č 1749229715700

Plánovanie letov letiacich podľa plánov je spravidla plne automatizované.

Problém je s plne automatickým lietaním.

A) prvý plne automatický let ktorý predvádzali dopadol takto http://youtu.be/bzD4tIvPHwE

B) automatické pilotované naráža na ten istý problém čo Google auto, ale je to ešte komplexnejší problém pri hustejšej prevádzke a zvlášť v stave núdze a iných neštandardných situáciách. Situácia okolo lietadla sa neriadi stále presne podľa predpisov a priamočiaro -- lineárne. Často krát keď havarovalo Google auto bolo to spôsobené tým že niekto nedodržal predpisy, čo by ale neskončilo nehodou ak by tam sedel človek. Takže ak by ste chcel zvýšiť bezpečnosť museli by všetky lietadlá vrátane ultrilightov, vrtuľníkov byť pilotované automaticky.

0/0
14.9.2015 15:54

I97v96o 15J22a65n57á88č12e42k 8603693541692

Ad A: tak nevím, buď to víte, že to je nesmysl a nebo to nevíte a dal jste se napálit.

0/0
15.9.2015 11:55

P97e31t27r 21F76r69a22n29c 9797541498658

Pekny rozhovor. Ale moje zkusenost je, ze kazdy udela chybu.

0/0
14.9.2015 12:50

O38n80d35ř80e61j 81Č22a68p33k74a 6761421593694

Chybu udělá každý, ale nesmí to skončit nehodou. Proto je všechno navržené tak, aby byl čas na nápravu a skončilo to maximálně okruhem na přistání navíc.

+1/0
14.9.2015 15:01

P16e58t80r 13H24o50f35m57a77n50n 6229534945600

Skoda, ze nam nevysvetlil, proc ma CR na dany provoz nejvetsi CTR a TMA. Ze by nase RLP nebylo zas tak spickove??

+1/−7
14.9.2015 12:23

T92o43m84á77š 34K66n25a91i60f31l 6173780177710

a cesi budou rejpat za kazdou cenu...

+5/−1
14.9.2015 12:26

T57o38m96á52š 44K44n19a51i22f31l 6733450507870

A cesi budou rejpat .. za kazdou cenu...

0/−1
14.9.2015 12:27

J54i76ř12í 21N69o67v72á72k 8804421569801

A když už se opravuješ, mohl jsi opravit i ty Čechy. ;-D 

Rejpal. :-)

0/0
14.9.2015 13:51

T44o49m42á87š 52F92i42r55b50a16c91h82e56r 9520250584330

Co to má společného s ŘLP ? Nebo ty by si snad chtěl volně létat z Ultralightem nad Ruzyní ?

+2/0
14.9.2015 12:34

P42e64t13r 91H78o50f72m75a40n76n 6949114885640

Ne, ale nechce si mi TMA podletavat. A ti, kdoz letaji bez motoru, maji jeste vetsi problem.

+1/0
14.9.2015 12:53

M33a71r11t87i38n 16V72á87v85r92a 2570543989

Není to spíš následek totalitního myšlení "my jsme to tak poručili, ty hloupý občané se přizpůsob"?

Však to je občas vidět na těch páprdech, jak by nejradši pořád všechno měli jen v rukou armády a Svazarmu.

+1/0
14.9.2015 13:02

J36a94n 28Č85e21r30n57ý 8310190234251

Co to je za dotaz? To je jako ptát se dopravního policisty, proč se v obci schválila povolená rychlost 50km/h.

+3/0
14.9.2015 13:03

F41r56a62n46t79i27š12e78k 54H14o13u28ž32v80i23č70k93a 6359907243156

Otázka je správná, ale adresát by měl být spíš ÚCL. Imho je vysvětlením lobby dopravců. :(

0/0
14.9.2015 13:21

L85u92c27i76e 14S80m76o25l77í43k75o49v91á 9731224743263

za mě jeden ze slabších rozhovorů, nějak mi to nic neříká přímo o pánovi, jen popisuje svou práci :-/

+1/−26
14.9.2015 12:19

I35v48o 22B40i51r29š80e89l 4252679885499

Ale práce je to zajímavá, náročná a moc se o ní neví. Takže za mě povedený rozhovor.

+26/0
14.9.2015 12:19

T43o60m24á86š 33F26i50r76b53a62c50h97e97r 9770880344830

K čemu by nám bylo dobré vědět jaké má pán číslo bot nebo zda má pravidelnou stolici ? Je to seriál rozhovorů z lidmi různých profesí .

+11/0
14.9.2015 12:21

L55u41c31i95e 81S60m74o88l66í73k62o74v56á 9321894603563

to o něm samozřejmě vědět nechci, ale třeba jak na něj púsobí stres, jak ho zvládá, co mu tato profese dala, co vzala, chce u ní zůstat i nadále a další... co dělá letový dispečer si můžu přečíst na netu, k tomu nepotřebuju rozhovor

0/−8
14.9.2015 12:36

T88o93m42á87š 76F86i87r57b74a58c94h59e88r 9530310134110

Tak článek přečíst ještě jednou a pozorně ;-)

+18/0
14.9.2015 12:40

L90a83d42i18s22l63a42v 36M58i37k83a 1121909864924

Ale on to je rozhovor o práci letového dispečera, ne o tom jaký je milenec, nebo kuchař.......to bude spíše v Blesku

+9/0
14.9.2015 12:21

L75u17c27i42e 45S88m22o52l53í19k92o12v10á 9401714243723

tohle je rozhovor ze seriálu "lidé česka" ne "povolání česka"

0/0
14.9.2015 13:51

J31i35ř29í 88B69e72n55d85a 4300339449

Takze ten clovek pri vycviku bere 2 roky 13 tisic Kč? To je mazec..

+19/0
14.9.2015 12:12

J59i39ř30í 90B55o14č71e95k 6771234855673

myslím, že to je jedna z věcí, která odradí ty, kdo tam nejdou z opravdového zájmu

+4/0
14.9.2015 12:28

T54o93m30á64š 67F54i48r33b57a96c21h87e27r 9650660554270

Celkem vtipné. Na pozici ŘLP se hlásí několi set uchazečů a z asi 200 lidí sítem různých zkoušek a psychotestů projde tak jeden ;-)

0/0
14.9.2015 12:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.