Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

LETOVÝ DISPEČER: Chyby se stávat nesmí. Vnímání stresu máme posunuté

Když navádí letadlo na přistání, nemyslí na to, kolik v něm sedí lidí a jakou má za ně odpovědnost. Koncentruje se hlavně na komunikaci s pilotem a soustředí se i na jeho hlas. „Rozhoduji se i podle toho, jestli slyším naprostou jistotu, nebo ucítím zaváhání,“ vysvětluje řídící letového provozu Jiří Šála v rozhovoru pro seriál iDNES.cz Lidé Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74i73l34a72n 45L44i61n91h90a47r97t 8674806207446

Zajímavé nahlédnutí - já smekám klobouk a doufám, že tenhle pátek v 10:15 mi bude vyprovázeti na start...Těžkej profesionál R^

+2/0
15.9.2015 8:21
Foto

I53m49r57i64c20h 57S69u13c98h18a59r44s84k61ý 8766843585971

Chudáček, který pracuje 35,5 hodiny týdně na směny, milí dispečere tvou práci kdysi před 20 lety dělaly vojáci PVOS, kteří se dělily na civilní a vojenský prostor. ;-) A nepotřebovali tolik benefitů aby zajistili obsluhu vzdušného prostoru. :-P Člověk by se nad vámi rozplakal. ;-(;-(;-(

+1/−21
14.9.2015 17:17

J64a46n 82S15t45o25d36o83l63a 7301170273690

Ten chlap si ale vůbec na nic nestěžuje, naopak si to chválí. O kolezích se vyjadřuje, že zůstavájí, protože je to baví. Je to dobře placená práce a tento řídící si ji podle toho váží. Je to tak nastavené, dřív to možná fungovalo jinak, ale to už je pryč.

+9/0
14.9.2015 18:09

T95o73m 81O96n76d49ř46í16k 7114143691353

...na mě dojmem chudáčka rozhodně nepůsobí - hlavně, on nějak fakt nemůže za to, že před 20ti lety to bylo prostě jinak...

...a vyčítat mu to je samozřejmě naprostá hloupost nebo jen typická česká zaprděná závist...:-P

+4/0
15.9.2015 7:38

L63i84b10o76r 40U23r62b48á68n25e73k 7616479133427

Jj,Sucharský...před 20-ti lety na Ruzyni přistávalo nebo startovalo letadlo cca každou 1 minutu,že?? ;-D Těch lidí,teroristickým a jiných hrozeb bylo stejně,jako dneska,co?? ;-D Závistivče:-P

+1/0
2.10.2015 6:55

P36a16v32e16l 53K77r11a80l 4988309589722

Chyby se stávat nesmí, ale člověk prostě chyby dělá a je jedno jak je dokonalý.(zkušenější dělá chyb méně, ale stejně ji může udělat)

0/0
14.9.2015 15:09

R60a42d49o67m32í11r 11K29r71u43p51i13č47k80a 9704812150375

V tom samozrejme prehani. Chyby delaji i oni, kazdemu se to parkrat za zivot stane, akorat pri tom vetsinou nepada zadne letadlo, takze to skonci maximalne nejakym prosetrenim a vytkou (pokud se nejedna o vyslovene velky ci zamerne zpusobeny pruser).

0/0
14.9.2015 17:40

J87a25n 50S25t61o23d60o14l11a 7231860313930

Navíc mají postupy a systémy, které pochybení většinou odhalí. V rozhovoru to zmiňuje.

+2/0
14.9.2015 18:09

L68u93d94ě60k 51R22á93j42e74c55k54ý 7548927910134

Tam je to spíš o tom, že on chyby nepřipouští, protože kdyby je připouštěl, tak nebude tak pozorný a podvědomě to bude svádět právě na to, že nikdo není neomylný. Proto se prostě "nedějí".

0/0
5.10.2015 10:52

A11l91e10š 40Z29e73l14i69n20k88a 1264442726

"Nestalo se Vám, že byste dal letadlo do jiného hrníčku?"

+5/0
14.9.2015 14:31

M61i20r96o46s85l16a36v 32K29o61n64e91č85n81ý 2565940265827

do jakého hrníčku??

0/0
14.9.2015 14:43

M48i97l54a56n 35K59r28á23l 8743368231111

;-D

+1/0
14.9.2015 15:25

A41n73d86r74e84j 30K50r59á54l 7875286645815

Kennedy Approach byla jedna z mych nejoblibenejsich her na Atarku. Ale nakonec se mi ty letadla vzdycky srazily.. :-/

Hodne stesti R^

+6/0
14.9.2015 14:25

M39i44l48o42š 90K57o74l92m15a77n 6466273157832

Planespotting - iDNES.cz 

Odkaz na přímý přenos z  letiště. Je tam slyšet práce dispečerů i pilotů. Tady v diskuzi jsou ale "odborníci", kteří to vidí jinak a je jich škoda, že se ještě neuplatnili v letecké dopravě, které rozumí více než ti, kteří tam pracují.

+1/0
14.9.2015 14:08

M46a27r71t40i98n 18M27i29k90o14l20á96š35e54k 7650380593

"Kolik je u řízení letového provozu žen?

Tak deset procent." S tím by měla soudružka Marxová něco dělat... ;-D;-D

+5/0
14.9.2015 13:07
Foto

J79a79k83u78b 48V17a35š94k50o 1578794462133

Přesně tak, rovnost musí být, že občas spadne nějaké letadlo, je naprosto druhotné ;-):-P

+1/0
14.9.2015 15:51

J42o82s57e29f 56K64o19m53á43r32e93k 5314302364769

No vidíte... a když má člověk puštěnou SlowTV a tam slyší jen "pokračujte na příblížení", "dráha 24 je volná pro přistání", "dráha 6 je volná pro vzlet", "najeďte na start za přistávajícím Boeingem", tak to nijak složitý nepřijde :) Ale jsou to machři, ukočírovat provoz v situaci, kdy na obloze svítí za sebou tři přistávající letadla a mezitím ještě pouštějí na start... R^

+4/0
14.9.2015 13:01

M28a66r37t40i87n 32H47a90n56z30a69l 8198939949635

Vite, ze ta komunikace neni kompletni, ba dokonce ani live, ze ano?

0/0
14.9.2015 14:12

J87o50s33e54f 12K59o42m19á85r70e45k 5574882564279

Samozřejmě vím, že má nějaké zpoždění a že se na letišti komunikuje na několika frekvencích podle služby a dispečeři si tak letadla v podstatě předávají jeden za druhým.

0/0
14.9.2015 14:14

M58a75r82t30i48n 58V80á93v91r10a 2970863549

Docela by mě zajímalo, proč letadla v 21. století přistávají i vzlétají sama, ale ve vzduchu je musí uspořádat pár tvrdě vydrilovaných neomylných supermanů. A to ještě pomocí analogové chrchlavé kódované angličtinu připomínající komunikace.

.

Jako WTF? Když to někdy poslouchám na https://www.liveatc.net/ tak z toho někdy vstávají vlasy hrůzou.

.

Na druhé straně musím říct, že supermani jsou fakt dobří. Na záznamech nehod mají nejklidnější hlasy, třeba: https://www.youtube.com/watch?v=Xfh9-ogUgSQ

+3/0
14.9.2015 12:59

J25a57r79o68s76l43a78v 12P32l26a17c93h31e11t60k12a 7426676736519

Protoze v letectvi jsou ukrutne konzervy. Kdyz se neco vyvine(jako treba digitalni vysilacky), tak to trva minimalne 20-30 let, nez se to dostane do provozu.

+2/0
14.9.2015 13:18

J38o45s29e80f 42R77i39c69h39t62e11r 9606555647693

Výborná otázka! Už se řeší asi 50 let :-) Ten systém je skutečně z dnešního pohledu naprosto absurdní a předpotopní. 

Největší problémy jsou regulatorní – jsme teprve ve fázi, kdy se v evropě snažíme harmonizovat ten systém vzdušnýho prostoru rozkouskovanýho na jednotlivý státečky, což se daří zatím jen částečně (horní vzdušný prostor nad celou evropou se řídí z Maastrichtu), ale jde to strašně pomalu a čeká nás ještě dlouhá cesta :-)

Ta automatizace je a bude běh na ještě delší trati kvůli různým bezpečnostním a psychologickým bariérám – prostě se musíme dostat do stavu kdy akceptujeme že počítačovej systém, nejspíš s lidskou kontrolou, má menší pravděpodobnost chyby, než ten "ruční" :-) Vše teda hodně zjednodušeně řečeno.

0/0
14.9.2015 13:28

J23a65n 88L21u23k47á77š 7357593753362

V neposledni rade to je o tom, ze zadny stat nechce prijit o prijmy z jejich RLP a poslat lidi na dlazbu, takze sice existuje iniciativa Single European Sky, ale v praxi se to jednotne nebe moc nevytvari.

0/0
15.9.2015 9:56
Foto

M27i56c29h91a58l 41Ř34e44h25á79č38e97k 8365987138

Letadla nevzlétají a většinou ani nepřistávají sama.

Automatické přistání za jistých okolností možné je, ale provést jej je o hodně složitější než manuální přistání, a to jak pro piloty, tak pro letiště. Automatické přistání je možné pouze ve dvoučlenné posádce, vyžaduje velmi speciální pozemní zařízení (ILS CAT II nebo III, který je v Ruzyni jen na dráze 24), a použití automatického přistání vyžaduje vyšší rozstupy mezi letadly, čímž se docela zásadně snižuje kapacita letiště. A manuálně dokáže pilot přistát i za horších větrných podmínek než co zvládně automatické přistání.

Jednoho dne jistě dojde k plně automatickým letům, ale zatím pořád ještě platí, že lidský mozek a lidské ruce jsou lepší. Existuje pár situací, které počítač zvládne lépe (např. automatické přistání za velmi špatné viditelnosti) za cenu jistých omezení, která jsem již zmiňoval, a takové situace navíc nejsou všechny. Človek rovněž zvládne lépe řešit neznámé situace; dobrým příkladem je selhání motoru A380 Qantasu, se kterým by počítač přistát nedokázal.

Digitální komunikace je postupně zaváděna. Analogová VHF vysílačka má ale jednu výhodu - když se spousta věcí pokazí, tak člověk může vzít přiruční rádio a pořád slyší/mluví.

+3/0
14.9.2015 14:22

R19a72d68o24m55í47r 65K40r47u45p53i55č59k14a 9604192680155

S tim automatickym pristanim to neni uplne pravda. S ILS Cat III C zvladne letadlo pristat za podminek, pri nichz zadny zivy clovek nikdy nepristane.

0/0
14.9.2015 17:44
Foto

M15i60c81h50a46l 13Ř68e36h21á49č89e83k 8665617228

Autoland zvládne přistát za dohlednosti, při které manuální přistání není možné. Ale autoland má většinou menší limity na boční vítr, než manuální přistání (a mimo jiné proto se autoland používá jen za špatné dohlednosti a pro výcvik).

Například A320 má Maximum demonstrated Crosswind 33 kt gusting 38, ale crosswind limits for autoland 15kt. MD-11 má max. demonstrated crosswind 31kt, max cross-wind for autoland 15kt, ale jen 10kt pro CAT II/III.

+2/0
14.9.2015 18:26

L19i38b14o66r 45U29r88b60á25n80e55k 7156859733407

Konečně někdo,kdo tomu rozumí.Díky.R^

0/0
2.10.2015 7:03

P63e70t68e92r 30B48a31k67i35č 1649549285350

Plánovanie letov letiacich podľa plánov je spravidla plne automatizované.

Problém je s plne automatickým lietaním.

A) prvý plne automatický let ktorý predvádzali dopadol takto http://youtu.be/bzD4tIvPHwE

B) automatické pilotované naráža na ten istý problém čo Google auto, ale je to ešte komplexnejší problém pri hustejšej prevádzke a zvlášť v stave núdze a iných neštandardných situáciách. Situácia okolo lietadla sa neriadi stále presne podľa predpisov a priamočiaro -- lineárne. Často krát keď havarovalo Google auto bolo to spôsobené tým že niekto nedodržal predpisy, čo by ale neskončilo nehodou ak by tam sedel človek. Takže ak by ste chcel zvýšiť bezpečnosť museli by všetky lietadlá vrátane ultrilightov, vrtuľníkov byť pilotované automaticky.

0/0
14.9.2015 15:54

I26v50o 62J78a90n43á50č74e56k 8513323841262

Ad A: tak nevím, buď to víte, že to je nesmysl a nebo to nevíte a dal jste se napálit.

0/0
15.9.2015 11:55

P98e65t69r 90F97r82a62n80c 9847291258728

Pekny rozhovor. Ale moje zkusenost je, ze kazdy udela chybu.

0/0
14.9.2015 12:50

O41n73d87ř69e77j 11Č90a11p62k44a 6741271763234

Chybu udělá každý, ale nesmí to skončit nehodou. Proto je všechno navržené tak, aby byl čas na nápravu a skončilo to maximálně okruhem na přistání navíc.

+1/0
14.9.2015 15:01

P51e32t64r 17H28o46f18m13a48n64n 6979444655700

Skoda, ze nam nevysvetlil, proc ma CR na dany provoz nejvetsi CTR a TMA. Ze by nase RLP nebylo zas tak spickove??

+1/−7
14.9.2015 12:23

T65o54m41á31š 47K15n58a69i62f14l 6773500417820

a cesi budou rejpat za kazdou cenu...

+5/−1
14.9.2015 12:26

T63o64m90á51š 24K83n41a39i25f76l 6103780647370

A cesi budou rejpat .. za kazdou cenu...

0/−1
14.9.2015 12:27

J34i32ř71í 43N44o29v44á17k 8124531789701

A když už se opravuješ, mohl jsi opravit i ty Čechy. ;-D 

Rejpal. :-)

0/0
14.9.2015 13:51

T63o81m69á60š 38F77i14r34b49a83c73h55e29r 9810380364390

Co to má společného s ŘLP ? Nebo ty by si snad chtěl volně létat z Ultralightem nad Ruzyní ?

+2/0
14.9.2015 12:34

P63e30t68r 50H31o45f39m41a44n15n 6229484555610

Ne, ale nechce si mi TMA podletavat. A ti, kdoz letaji bez motoru, maji jeste vetsi problem.

+1/0
14.9.2015 12:53

M47a72r53t29i59n 69V64á48v32r73a 2390873499

Není to spíš následek totalitního myšlení "my jsme to tak poručili, ty hloupý občané se přizpůsob"?

Však to je občas vidět na těch páprdech, jak by nejradši pořád všechno měli jen v rukou armády a Svazarmu.

+1/0
14.9.2015 13:02

J58a26n 23Č62e89r18n77ý 8480320194301

Co to je za dotaz? To je jako ptát se dopravního policisty, proč se v obci schválila povolená rychlost 50km/h.

+3/0
14.9.2015 13:03

F42r45a39n28t93i72š90e85k 92H32o35u82ž75v61i78č66k73a 6259977943216

Otázka je správná, ale adresát by měl být spíš ÚCL. Imho je vysvětlením lobby dopravců. :(

0/0
14.9.2015 13:21

L25u31c51i31e 39S76m23o24l62í32k86o23v39á 9461534593813

za mě jeden ze slabších rozhovorů, nějak mi to nic neříká přímo o pánovi, jen popisuje svou práci :-/

+1/−26
14.9.2015 12:19

I52v93o 27B32i42r46š10e21l 4512139335349

Ale práce je to zajímavá, náročná a moc se o ní neví. Takže za mě povedený rozhovor.

+26/0
14.9.2015 12:19

T24o18m98á50š 58F12i72r30b69a56c25h19e21r 9290530744650

K čemu by nám bylo dobré vědět jaké má pán číslo bot nebo zda má pravidelnou stolici ? Je to seriál rozhovorů z lidmi různých profesí .

+11/0
14.9.2015 12:21

L36u37c70i47e 22S67m49o76l57í81k84o50v20á 9871734883883

to o něm samozřejmě vědět nechci, ale třeba jak na něj púsobí stres, jak ho zvládá, co mu tato profese dala, co vzala, chce u ní zůstat i nadále a další... co dělá letový dispečer si můžu přečíst na netu, k tomu nepotřebuju rozhovor

0/−8
14.9.2015 12:36

T47o23m87á71š 80F43i80r39b22a95c77h18e21r 9230920354550

Tak článek přečíst ještě jednou a pozorně ;-)

+18/0
14.9.2015 12:40

L24a74d61i85s12l50a59v 72M10i29k87a 1781589674514

Ale on to je rozhovor o práci letového dispečera, ne o tom jaký je milenec, nebo kuchař.......to bude spíše v Blesku

+9/0
14.9.2015 12:21

L29u31c80i39e 86S92m55o93l88í18k98o71v70á 9681464683903

tohle je rozhovor ze seriálu "lidé česka" ne "povolání česka"

0/0
14.9.2015 13:51

J25i64ř72í 97B37e12n45d72a 4380989809

Takze ten clovek pri vycviku bere 2 roky 13 tisic Kč? To je mazec..

+19/0
14.9.2015 12:12

J24i92ř59í 63B37o36č87e88k 6411634485613

myslím, že to je jedna z věcí, která odradí ty, kdo tam nejdou z opravdového zájmu

+4/0
14.9.2015 12:28

T68o80m72á77š 13F77i87r13b63a59c95h62e93r 9930530904290

Celkem vtipné. Na pozici ŘLP se hlásí několi set uchazečů a z asi 200 lidí sítem různých zkoušek a psychotestů projde tak jeden ;-)

0/0
14.9.2015 12:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.