Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

LETOVÝ DISPEČER: Chyby se stávat nesmí. Vnímání stresu máme posunuté

Když navádí letadlo na přistání, nemyslí na to, kolik v něm sedí lidí a jakou má za ně odpovědnost. Koncentruje se hlavně na komunikaci s pilotem a soustředí se i na jeho hlas. „Rozhoduji se i podle toho, jestli slyším naprostou jistotu, nebo ucítím zaváhání,“ vysvětluje řídící letového provozu Jiří Šála v rozhovoru pro seriál iDNES.cz Lidé Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M13i81l71a70n 75L70i89n19h20a94r40t 8394456947836

Zajímavé nahlédnutí - já smekám klobouk a doufám, že tenhle pátek v 10:15 mi bude vyprovázeti na start...Těžkej profesionál R^

+2/0
15.9.2015 8:21
Foto

I46m53r64i89c94h 35S58u36c41h37a73r54s90k22ý 8526533645841

Chudáček, který pracuje 35,5 hodiny týdně na směny, milí dispečere tvou práci kdysi před 20 lety dělaly vojáci PVOS, kteří se dělily na civilní a vojenský prostor. ;-) A nepotřebovali tolik benefitů aby zajistili obsluhu vzdušného prostoru. :-P Člověk by se nad vámi rozplakal. ;-(;-(;-(

+1/−21
14.9.2015 17:17

J38a36n 96S73t78o50d85o94l74a 7491950553340

Ten chlap si ale vůbec na nic nestěžuje, naopak si to chválí. O kolezích se vyjadřuje, že zůstavájí, protože je to baví. Je to dobře placená práce a tento řídící si ji podle toho váží. Je to tak nastavené, dřív to možná fungovalo jinak, ale to už je pryč.

+9/0
14.9.2015 18:09

T95o63m 55O23n90d15ř26í72k 7114663381173

...na mě dojmem chudáčka rozhodně nepůsobí - hlavně, on nějak fakt nemůže za to, že před 20ti lety to bylo prostě jinak...

...a vyčítat mu to je samozřejmě naprostá hloupost nebo jen typická česká zaprděná závist...:-P

+4/0
15.9.2015 7:38

L79i79b44o41r 82U78r67b66á83n54e81k 7416919873797

Jj,Sucharský...před 20-ti lety na Ruzyni přistávalo nebo startovalo letadlo cca každou 1 minutu,že?? ;-D Těch lidí,teroristickým a jiných hrozeb bylo stejně,jako dneska,co?? ;-D Závistivče:-P

+1/0
2.10.2015 6:55

P61a67v38e84l 56K90r50a77l 4798509269962

Chyby se stávat nesmí, ale člověk prostě chyby dělá a je jedno jak je dokonalý.(zkušenější dělá chyb méně, ale stejně ji může udělat)

0/0
14.9.2015 15:09

R29a67d30o81m23í15r 67K62r76u83p38i45č42k25a 9744882640805

V tom samozrejme prehani. Chyby delaji i oni, kazdemu se to parkrat za zivot stane, akorat pri tom vetsinou nepada zadne letadlo, takze to skonci maximalne nejakym prosetrenim a vytkou (pokud se nejedna o vyslovene velky ci zamerne zpusobeny pruser).

0/0
14.9.2015 17:40

J76a55n 34S31t70o89d68o73l50a 7371280213150

Navíc mají postupy a systémy, které pochybení většinou odhalí. V rozhovoru to zmiňuje.

+2/0
14.9.2015 18:09

L55u35d87ě26k 87R13á14j64e44c71k29ý 7588787540334

Tam je to spíš o tom, že on chyby nepřipouští, protože kdyby je připouštěl, tak nebude tak pozorný a podvědomě to bude svádět právě na to, že nikdo není neomylný. Proto se prostě "nedějí".

0/0
5.10.2015 10:52

A26l92e23š 65Z49e43l17i11n31k39a 1124492156

"Nestalo se Vám, že byste dal letadlo do jiného hrníčku?"

+5/0
14.9.2015 14:31

M66i79r46o91s86l24a63v 94K15o95n62e83č18n54ý 2875390455277

do jakého hrníčku??

0/0
14.9.2015 14:43

M66i34l34a12n 30K77r49á66l 8813398421741

;-D

+1/0
14.9.2015 15:25

A59n48d68r95e63j 22K41r26á19l 7725876525785

Kennedy Approach byla jedna z mych nejoblibenejsich her na Atarku. Ale nakonec se mi ty letadla vzdycky srazily.. :-/

Hodne stesti R^

+6/0
14.9.2015 14:25

M11i36l51o85š 48K12o14l67m55a93n 6936263367442

Planespotting - iDNES.cz 

Odkaz na přímý přenos z  letiště. Je tam slyšet práce dispečerů i pilotů. Tady v diskuzi jsou ale "odborníci", kteří to vidí jinak a je jich škoda, že se ještě neuplatnili v letecké dopravě, které rozumí více než ti, kteří tam pracují.

+1/0
14.9.2015 14:08

M28a34r61t89i60n 73M37i55k95o11l78á22š23e79k 7960570703

"Kolik je u řízení letového provozu žen?

Tak deset procent." S tím by měla soudružka Marxová něco dělat... ;-D;-D

+5/0
14.9.2015 13:07
Foto

J70a22k69u13b 67V75a77š38k59o 1408474182613

Přesně tak, rovnost musí být, že občas spadne nějaké letadlo, je naprosto druhotné ;-):-P

+1/0
14.9.2015 15:51

J30o92s58e53f 84K32o25m56á60r18e60k 5764742604349

No vidíte... a když má člověk puštěnou SlowTV a tam slyší jen "pokračujte na příblížení", "dráha 24 je volná pro přistání", "dráha 6 je volná pro vzlet", "najeďte na start za přistávajícím Boeingem", tak to nijak složitý nepřijde :) Ale jsou to machři, ukočírovat provoz v situaci, kdy na obloze svítí za sebou tři přistávající letadla a mezitím ještě pouštějí na start... R^

+4/0
14.9.2015 13:01

M73a74r58t71i54n 24H81a12n56z46a70l 8628899779905

Vite, ze ta komunikace neni kompletni, ba dokonce ani live, ze ano?

0/0
14.9.2015 14:12

J69o68s78e27f 72K29o80m74á71r44e37k 5764222674849

Samozřejmě vím, že má nějaké zpoždění a že se na letišti komunikuje na několika frekvencích podle služby a dispečeři si tak letadla v podstatě předávají jeden za druhým.

0/0
14.9.2015 14:14

M80a52r29t27i29n 98V63á72v56r37a 2550283109

Docela by mě zajímalo, proč letadla v 21. století přistávají i vzlétají sama, ale ve vzduchu je musí uspořádat pár tvrdě vydrilovaných neomylných supermanů. A to ještě pomocí analogové chrchlavé kódované angličtinu připomínající komunikace.

.

Jako WTF? Když to někdy poslouchám na https://www.liveatc.net/ tak z toho někdy vstávají vlasy hrůzou.

.

Na druhé straně musím říct, že supermani jsou fakt dobří. Na záznamech nehod mají nejklidnější hlasy, třeba: https://www.youtube.com/watch?v=Xfh9-ogUgSQ

+3/0
14.9.2015 12:59

J81a40r18o43s53l13a70v 88P23l83a82c43h13e15t78k53a 7806946116379

Protoze v letectvi jsou ukrutne konzervy. Kdyz se neco vyvine(jako treba digitalni vysilacky), tak to trva minimalne 20-30 let, nez se to dostane do provozu.

+2/0
14.9.2015 13:18

J84o12s42e85f 77R19i15c88h26t59e10r 9526295267123

Výborná otázka! Už se řeší asi 50 let :-) Ten systém je skutečně z dnešního pohledu naprosto absurdní a předpotopní. 

Největší problémy jsou regulatorní – jsme teprve ve fázi, kdy se v evropě snažíme harmonizovat ten systém vzdušnýho prostoru rozkouskovanýho na jednotlivý státečky, což se daří zatím jen částečně (horní vzdušný prostor nad celou evropou se řídí z Maastrichtu), ale jde to strašně pomalu a čeká nás ještě dlouhá cesta :-)

Ta automatizace je a bude běh na ještě delší trati kvůli různým bezpečnostním a psychologickým bariérám – prostě se musíme dostat do stavu kdy akceptujeme že počítačovej systém, nejspíš s lidskou kontrolou, má menší pravděpodobnost chyby, než ten "ruční" :-) Vše teda hodně zjednodušeně řečeno.

0/0
14.9.2015 13:28

J24a17n 80L57u21k85á53š 7717193753232

V neposledni rade to je o tom, ze zadny stat nechce prijit o prijmy z jejich RLP a poslat lidi na dlazbu, takze sice existuje iniciativa Single European Sky, ale v praxi se to jednotne nebe moc nevytvari.

0/0
15.9.2015 9:56
Foto

M58i19c50h87a72l 92Ř52e23h31á37č59e22k 8415257278

Letadla nevzlétají a většinou ani nepřistávají sama.

Automatické přistání za jistých okolností možné je, ale provést jej je o hodně složitější než manuální přistání, a to jak pro piloty, tak pro letiště. Automatické přistání je možné pouze ve dvoučlenné posádce, vyžaduje velmi speciální pozemní zařízení (ILS CAT II nebo III, který je v Ruzyni jen na dráze 24), a použití automatického přistání vyžaduje vyšší rozstupy mezi letadly, čímž se docela zásadně snižuje kapacita letiště. A manuálně dokáže pilot přistát i za horších větrných podmínek než co zvládně automatické přistání.

Jednoho dne jistě dojde k plně automatickým letům, ale zatím pořád ještě platí, že lidský mozek a lidské ruce jsou lepší. Existuje pár situací, které počítač zvládne lépe (např. automatické přistání za velmi špatné viditelnosti) za cenu jistých omezení, která jsem již zmiňoval, a takové situace navíc nejsou všechny. Človek rovněž zvládne lépe řešit neznámé situace; dobrým příkladem je selhání motoru A380 Qantasu, se kterým by počítač přistát nedokázal.

Digitální komunikace je postupně zaváděna. Analogová VHF vysílačka má ale jednu výhodu - když se spousta věcí pokazí, tak člověk může vzít přiruční rádio a pořád slyší/mluví.

+3/0
14.9.2015 14:22

R68a56d37o16m73í37r 23K87r28u53p37i74č83k34a 9704942610375

S tim automatickym pristanim to neni uplne pravda. S ILS Cat III C zvladne letadlo pristat za podminek, pri nichz zadny zivy clovek nikdy nepristane.

0/0
14.9.2015 17:44
Foto

M65i32c60h27a17l 82Ř85e93h20á75č23e50k 8235387448

Autoland zvládne přistát za dohlednosti, při které manuální přistání není možné. Ale autoland má většinou menší limity na boční vítr, než manuální přistání (a mimo jiné proto se autoland používá jen za špatné dohlednosti a pro výcvik).

Například A320 má Maximum demonstrated Crosswind 33 kt gusting 38, ale crosswind limits for autoland 15kt. MD-11 má max. demonstrated crosswind 31kt, max cross-wind for autoland 15kt, ale jen 10kt pro CAT II/III.

+2/0
14.9.2015 18:26

L89i57b93o58r 76U59r94b89á62n23e81k 7986659383347

Konečně někdo,kdo tomu rozumí.Díky.R^

0/0
2.10.2015 7:03

P12e83t31e46r 57B90a56k72i93č 1989499505750

Plánovanie letov letiacich podľa plánov je spravidla plne automatizované.

Problém je s plne automatickým lietaním.

A) prvý plne automatický let ktorý predvádzali dopadol takto http://youtu.be/bzD4tIvPHwE

B) automatické pilotované naráža na ten istý problém čo Google auto, ale je to ešte komplexnejší problém pri hustejšej prevádzke a zvlášť v stave núdze a iných neštandardných situáciách. Situácia okolo lietadla sa neriadi stále presne podľa predpisov a priamočiaro -- lineárne. Často krát keď havarovalo Google auto bolo to spôsobené tým že niekto nedodržal predpisy, čo by ale neskončilo nehodou ak by tam sedel človek. Takže ak by ste chcel zvýšiť bezpečnosť museli by všetky lietadlá vrátane ultrilightov, vrtuľníkov byť pilotované automaticky.

0/0
14.9.2015 15:54

I95v80o 45J66a43n64á18č20e29k 8803323911752

Ad A: tak nevím, buď to víte, že to je nesmysl a nebo to nevíte a dal jste se napálit.

0/0
15.9.2015 11:55

P73e66t67r 40F32r89a13n56c 9627411518568

Pekny rozhovor. Ale moje zkusenost je, ze kazdy udela chybu.

0/0
14.9.2015 12:50

O10n20d86ř73e72j 22Č28a68p48k26a 6671231423574

Chybu udělá každý, ale nesmí to skončit nehodou. Proto je všechno navržené tak, aby byl čas na nápravu a skončilo to maximálně okruhem na přistání navíc.

+1/0
14.9.2015 15:01

P88e41t52r 65H26o86f81m49a79n37n 6909704175720

Skoda, ze nam nevysvetlil, proc ma CR na dany provoz nejvetsi CTR a TMA. Ze by nase RLP nebylo zas tak spickove??

+1/−7
14.9.2015 12:23

T76o19m38á50š 23K76n40a17i55f78l 6763340327810

a cesi budou rejpat za kazdou cenu...

+5/−1
14.9.2015 12:26

T87o10m93á55š 21K63n51a86i88f48l 6973930677670

A cesi budou rejpat .. za kazdou cenu...

0/−1
14.9.2015 12:27

J66i31ř56í 84N39o78v88á20k 8344951159681

A když už se opravuješ, mohl jsi opravit i ty Čechy. ;-D 

Rejpal. :-)

0/0
14.9.2015 13:51

T80o79m13á11š 52F48i56r73b93a10c60h66e48r 9350830754250

Co to má společného s ŘLP ? Nebo ty by si snad chtěl volně létat z Ultralightem nad Ruzyní ?

+2/0
14.9.2015 12:34

P82e39t58r 35H52o28f16m80a82n65n 6639244665520

Ne, ale nechce si mi TMA podletavat. A ti, kdoz letaji bez motoru, maji jeste vetsi problem.

+1/0
14.9.2015 12:53

M18a25r41t74i40n 61V91á43v38r22a 2870643649

Není to spíš následek totalitního myšlení "my jsme to tak poručili, ty hloupý občané se přizpůsob"?

Však to je občas vidět na těch páprdech, jak by nejradši pořád všechno měli jen v rukou armády a Svazarmu.

+1/0
14.9.2015 13:02

J77a18n 38Č65e84r87n59ý 8660570794841

Co to je za dotaz? To je jako ptát se dopravního policisty, proč se v obci schválila povolená rychlost 50km/h.

+3/0
14.9.2015 13:03

F14r63a30n71t92i23š13e54k 87H28o76u11ž83v20i27č33k17a 6669967833936

Otázka je správná, ale adresát by měl být spíš ÚCL. Imho je vysvětlením lobby dopravců. :(

0/0
14.9.2015 13:21

L89u36c71i51e 70S77m98o58l88í44k78o59v56á 9851804943443

za mě jeden ze slabších rozhovorů, nějak mi to nic neříká přímo o pánovi, jen popisuje svou práci :-/

+1/−26
14.9.2015 12:19

I62v53o 17B33i43r92š83e93l 4342209965689

Ale práce je to zajímavá, náročná a moc se o ní neví. Takže za mě povedený rozhovor.

+26/0
14.9.2015 12:19

T81o65m72á69š 67F80i56r62b74a18c29h22e27r 9250760164320

K čemu by nám bylo dobré vědět jaké má pán číslo bot nebo zda má pravidelnou stolici ? Je to seriál rozhovorů z lidmi různých profesí .

+11/0
14.9.2015 12:21

L83u60c37i87e 37S17m49o97l22í94k91o19v97á 9621544643653

to o něm samozřejmě vědět nechci, ale třeba jak na něj púsobí stres, jak ho zvládá, co mu tato profese dala, co vzala, chce u ní zůstat i nadále a další... co dělá letový dispečer si můžu přečíst na netu, k tomu nepotřebuju rozhovor

0/−8
14.9.2015 12:36

T14o49m54á48š 59F26i97r38b70a92c84h36e75r 9800270744740

Tak článek přečíst ještě jednou a pozorně ;-)

+18/0
14.9.2015 12:40

L22a92d80i91s75l42a87v 18M39i91k29a 1541349204164

Ale on to je rozhovor o práci letového dispečera, ne o tom jaký je milenec, nebo kuchař.......to bude spíše v Blesku

+9/0
14.9.2015 12:21

L26u35c15i77e 52S77m29o93l33í47k82o68v88á 9801234653313

tohle je rozhovor ze seriálu "lidé česka" ne "povolání česka"

0/0
14.9.2015 13:51

J25i22ř36í 77B83e47n38d74a 4420549779

Takze ten clovek pri vycviku bere 2 roky 13 tisic Kč? To je mazec..

+19/0
14.9.2015 12:12

J34i32ř95í 81B84o55č43e55k 6351924645673

myslím, že to je jedna z věcí, která odradí ty, kdo tam nejdou z opravdového zájmu

+4/0
14.9.2015 12:28

T94o66m75á24š 32F63i68r23b15a53c46h85e45r 9380910604140

Celkem vtipné. Na pozici ŘLP se hlásí několi set uchazečů a z asi 200 lidí sítem různých zkoušek a psychotestů projde tak jeden ;-)

0/0
14.9.2015 12:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.