Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

LETOVÝ DISPEČER: Chyby se stávat nesmí. Vnímání stresu máme posunuté

Když navádí letadlo na přistání, nemyslí na to, kolik v něm sedí lidí a jakou má za ně odpovědnost. Koncentruje se hlavně na komunikaci s pilotem a soustředí se i na jeho hlas. „Rozhoduji se i podle toho, jestli slyším naprostou jistotu, nebo ucítím zaváhání,“ vysvětluje řídící letového provozu Jiří Šála v rozhovoru pro seriál iDNES.cz Lidé Česka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M48i75l53a23n 58L91i32n76h35a51r79t 8644426327106

Zajímavé nahlédnutí - já smekám klobouk a doufám, že tenhle pátek v 10:15 mi bude vyprovázeti na start...Těžkej profesionál R^

+2/0
15.9.2015 8:21
Foto

I87m78r92i58c79h 27S93u72c96h87a11r19s88k59ý 8616143805691

Chudáček, který pracuje 35,5 hodiny týdně na směny, milí dispečere tvou práci kdysi před 20 lety dělaly vojáci PVOS, kteří se dělily na civilní a vojenský prostor. ;-) A nepotřebovali tolik benefitů aby zajistili obsluhu vzdušného prostoru. :-P Člověk by se nad vámi rozplakal. ;-(;-(;-(

+1/−21
14.9.2015 17:17

J66a51n 91S75t85o69d24o28l84a 7161880223440

Ten chlap si ale vůbec na nic nestěžuje, naopak si to chválí. O kolezích se vyjadřuje, že zůstavájí, protože je to baví. Je to dobře placená práce a tento řídící si ji podle toho váží. Je to tak nastavené, dřív to možná fungovalo jinak, ale to už je pryč.

+9/0
14.9.2015 18:09

T32o61m 75O29n78d37ř10í12k 7244603741443

...na mě dojmem chudáčka rozhodně nepůsobí - hlavně, on nějak fakt nemůže za to, že před 20ti lety to bylo prostě jinak...

...a vyčítat mu to je samozřejmě naprostá hloupost nebo jen typická česká zaprděná závist...:-P

+4/0
15.9.2015 7:38

L33i97b39o28r 95U64r83b38á71n65e45k 7406729603187

Jj,Sucharský...před 20-ti lety na Ruzyni přistávalo nebo startovalo letadlo cca každou 1 minutu,že?? ;-D Těch lidí,teroristickým a jiných hrozeb bylo stejně,jako dneska,co?? ;-D Závistivče:-P

+1/0
2.10.2015 6:55

P58a50v44e22l 81K39r61a59l 4588889299942

Chyby se stávat nesmí, ale člověk prostě chyby dělá a je jedno jak je dokonalý.(zkušenější dělá chyb méně, ale stejně ji může udělat)

0/0
14.9.2015 15:09

R31a27d92o46m67í72r 58K43r55u43p32i75č14k58a 9114672750875

V tom samozrejme prehani. Chyby delaji i oni, kazdemu se to parkrat za zivot stane, akorat pri tom vetsinou nepada zadne letadlo, takze to skonci maximalne nejakym prosetrenim a vytkou (pokud se nejedna o vyslovene velky ci zamerne zpusobeny pruser).

0/0
14.9.2015 17:40

J32a50n 61S79t47o92d14o71l48a 7791380763690

Navíc mají postupy a systémy, které pochybení většinou odhalí. V rozhovoru to zmiňuje.

+2/0
14.9.2015 18:09

L61u20d77ě29k 76R66á23j27e61c19k67ý 7388547910434

Tam je to spíš o tom, že on chyby nepřipouští, protože kdyby je připouštěl, tak nebude tak pozorný a podvědomě to bude svádět právě na to, že nikdo není neomylný. Proto se prostě "nedějí".

0/0
5.10.2015 10:52

A54l15e51š 39Z18e96l19i80n12k27a 1554532666

"Nestalo se Vám, že byste dal letadlo do jiného hrníčku?"

+5/0
14.9.2015 14:31

M39i95r88o81s45l64a13v 97K47o45n82e16č66n29ý 2935950695467

do jakého hrníčku??

0/0
14.9.2015 14:43

M92i86l61a42n 40K81r28á94l 8663448641341

;-D

+1/0
14.9.2015 15:25

A61n47d69r33e44j 25K53r64á39l 7165566595475

Kennedy Approach byla jedna z mych nejoblibenejsich her na Atarku. Ale nakonec se mi ty letadla vzdycky srazily.. :-/

Hodne stesti R^

+6/0
14.9.2015 14:25

M47i32l45o21š 37K72o86l24m64a23n 6236833207112

Planespotting - iDNES.cz 

Odkaz na přímý přenos z  letiště. Je tam slyšet práce dispečerů i pilotů. Tady v diskuzi jsou ale "odborníci", kteří to vidí jinak a je jich škoda, že se ještě neuplatnili v letecké dopravě, které rozumí více než ti, kteří tam pracují.

+1/0
14.9.2015 14:08

M47a80r40t50i60n 76M21i47k89o23l63á63š88e23k 7860540483

"Kolik je u řízení letového provozu žen?

Tak deset procent." S tím by měla soudružka Marxová něco dělat... ;-D;-D

+5/0
14.9.2015 13:07
Foto

J39a96k28u53b 55V17a51š78k50o 1208774372683

Přesně tak, rovnost musí být, že občas spadne nějaké letadlo, je naprosto druhotné ;-):-P

+1/0
14.9.2015 15:51

J12o96s44e22f 24K78o39m44á21r57e34k 5684802324249

No vidíte... a když má člověk puštěnou SlowTV a tam slyší jen "pokračujte na příblížení", "dráha 24 je volná pro přistání", "dráha 6 je volná pro vzlet", "najeďte na start za přistávajícím Boeingem", tak to nijak složitý nepřijde :) Ale jsou to machři, ukočírovat provoz v situaci, kdy na obloze svítí za sebou tři přistávající letadla a mezitím ještě pouštějí na start... R^

+4/0
14.9.2015 13:01

M84a41r75t35i26n 94H40a63n93z78a67l 8398309729335

Vite, ze ta komunikace neni kompletni, ba dokonce ani live, ze ano?

0/0
14.9.2015 14:12

J18o18s50e54f 10K49o84m59á77r75e96k 5234702254959

Samozřejmě vím, že má nějaké zpoždění a že se na letišti komunikuje na několika frekvencích podle služby a dispečeři si tak letadla v podstatě předávají jeden za druhým.

0/0
14.9.2015 14:14

M38a70r74t75i53n 34V25á46v72r73a 2320393159

Docela by mě zajímalo, proč letadla v 21. století přistávají i vzlétají sama, ale ve vzduchu je musí uspořádat pár tvrdě vydrilovaných neomylných supermanů. A to ještě pomocí analogové chrchlavé kódované angličtinu připomínající komunikace.

.

Jako WTF? Když to někdy poslouchám na https://www.liveatc.net/ tak z toho někdy vstávají vlasy hrůzou.

.

Na druhé straně musím říct, že supermani jsou fakt dobří. Na záznamech nehod mají nejklidnější hlasy, třeba: https://www.youtube.com/watch?v=Xfh9-ogUgSQ

+3/0
14.9.2015 12:59

J91a51r55o30s36l70a13v 34P28l94a71c46h19e44t61k64a 7106976116929

Protoze v letectvi jsou ukrutne konzervy. Kdyz se neco vyvine(jako treba digitalni vysilacky), tak to trva minimalne 20-30 let, nez se to dostane do provozu.

+2/0
14.9.2015 13:18

J28o13s23e15f 14R35i59c43h85t20e49r 9176965397393

Výborná otázka! Už se řeší asi 50 let :-) Ten systém je skutečně z dnešního pohledu naprosto absurdní a předpotopní. 

Největší problémy jsou regulatorní – jsme teprve ve fázi, kdy se v evropě snažíme harmonizovat ten systém vzdušnýho prostoru rozkouskovanýho na jednotlivý státečky, což se daří zatím jen částečně (horní vzdušný prostor nad celou evropou se řídí z Maastrichtu), ale jde to strašně pomalu a čeká nás ještě dlouhá cesta :-)

Ta automatizace je a bude běh na ještě delší trati kvůli různým bezpečnostním a psychologickým bariérám – prostě se musíme dostat do stavu kdy akceptujeme že počítačovej systém, nejspíš s lidskou kontrolou, má menší pravděpodobnost chyby, než ten "ruční" :-) Vše teda hodně zjednodušeně řečeno.

0/0
14.9.2015 13:28

J50a14n 93L87u51k29á33š 7907603393242

V neposledni rade to je o tom, ze zadny stat nechce prijit o prijmy z jejich RLP a poslat lidi na dlazbu, takze sice existuje iniciativa Single European Sky, ale v praxi se to jednotne nebe moc nevytvari.

0/0
15.9.2015 9:56
Foto

M88i33c26h45a78l 55Ř29e26h98á86č25e94k 8855497598

Letadla nevzlétají a většinou ani nepřistávají sama.

Automatické přistání za jistých okolností možné je, ale provést jej je o hodně složitější než manuální přistání, a to jak pro piloty, tak pro letiště. Automatické přistání je možné pouze ve dvoučlenné posádce, vyžaduje velmi speciální pozemní zařízení (ILS CAT II nebo III, který je v Ruzyni jen na dráze 24), a použití automatického přistání vyžaduje vyšší rozstupy mezi letadly, čímž se docela zásadně snižuje kapacita letiště. A manuálně dokáže pilot přistát i za horších větrných podmínek než co zvládně automatické přistání.

Jednoho dne jistě dojde k plně automatickým letům, ale zatím pořád ještě platí, že lidský mozek a lidské ruce jsou lepší. Existuje pár situací, které počítač zvládne lépe (např. automatické přistání za velmi špatné viditelnosti) za cenu jistých omezení, která jsem již zmiňoval, a takové situace navíc nejsou všechny. Človek rovněž zvládne lépe řešit neznámé situace; dobrým příkladem je selhání motoru A380 Qantasu, se kterým by počítač přistát nedokázal.

Digitální komunikace je postupně zaváděna. Analogová VHF vysílačka má ale jednu výhodu - když se spousta věcí pokazí, tak člověk může vzít přiruční rádio a pořád slyší/mluví.

+3/0
14.9.2015 14:22

R62a27d31o65m42í94r 14K50r72u22p79i74č19k42a 9874872330805

S tim automatickym pristanim to neni uplne pravda. S ILS Cat III C zvladne letadlo pristat za podminek, pri nichz zadny zivy clovek nikdy nepristane.

0/0
14.9.2015 17:44
Foto

M87i89c79h87a66l 93Ř49e29h80á43č52e11k 8545407708

Autoland zvládne přistát za dohlednosti, při které manuální přistání není možné. Ale autoland má většinou menší limity na boční vítr, než manuální přistání (a mimo jiné proto se autoland používá jen za špatné dohlednosti a pro výcvik).

Například A320 má Maximum demonstrated Crosswind 33 kt gusting 38, ale crosswind limits for autoland 15kt. MD-11 má max. demonstrated crosswind 31kt, max cross-wind for autoland 15kt, ale jen 10kt pro CAT II/III.

+2/0
14.9.2015 18:26

L30i62b90o95r 55U87r50b75á52n51e35k 7466669403917

Konečně někdo,kdo tomu rozumí.Díky.R^

0/0
2.10.2015 7:03

P28e98t35e24r 97B81a65k22i96č 1499329895930

Plánovanie letov letiacich podľa plánov je spravidla plne automatizované.

Problém je s plne automatickým lietaním.

A) prvý plne automatický let ktorý predvádzali dopadol takto http://youtu.be/bzD4tIvPHwE

B) automatické pilotované naráža na ten istý problém čo Google auto, ale je to ešte komplexnejší problém pri hustejšej prevádzke a zvlášť v stave núdze a iných neštandardných situáciách. Situácia okolo lietadla sa neriadi stále presne podľa predpisov a priamočiaro -- lineárne. Často krát keď havarovalo Google auto bolo to spôsobené tým že niekto nedodržal predpisy, čo by ale neskončilo nehodou ak by tam sedel človek. Takže ak by ste chcel zvýšiť bezpečnosť museli by všetky lietadlá vrátane ultrilightov, vrtuľníkov byť pilotované automaticky.

0/0
14.9.2015 15:54

I59v20o 11J91a27n83á23č85e10k 8473563371462

Ad A: tak nevím, buď to víte, že to je nesmysl a nebo to nevíte a dal jste se napálit.

0/0
15.9.2015 11:55

P63e42t30r 36F11r31a30n55c 9287531288878

Pekny rozhovor. Ale moje zkusenost je, ze kazdy udela chybu.

0/0
14.9.2015 12:50

O27n73d79ř40e10j 11Č94a77p48k83a 6351661223604

Chybu udělá každý, ale nesmí to skončit nehodou. Proto je všechno navržené tak, aby byl čas na nápravu a skončilo to maximálně okruhem na přistání navíc.

+1/0
14.9.2015 15:01

P66e92t44r 89H61o70f80m76a55n63n 6909754935130

Skoda, ze nam nevysvetlil, proc ma CR na dany provoz nejvetsi CTR a TMA. Ze by nase RLP nebylo zas tak spickove??

+1/−7
14.9.2015 12:23

T45o74m71á91š 37K22n85a82i21f89l 6313970727120

a cesi budou rejpat za kazdou cenu...

+5/−1
14.9.2015 12:26

T78o51m81á63š 43K66n40a68i83f46l 6763710337360

A cesi budou rejpat .. za kazdou cenu...

0/−1
14.9.2015 12:27

J96i85ř36í 64N35o33v85á21k 8704481839101

A když už se opravuješ, mohl jsi opravit i ty Čechy. ;-D 

Rejpal. :-)

0/0
14.9.2015 13:51

T69o45m94á70š 87F82i29r98b22a22c96h59e17r 9200660684120

Co to má společného s ŘLP ? Nebo ty by si snad chtěl volně létat z Ultralightem nad Ruzyní ?

+2/0
14.9.2015 12:34

P47e65t39r 36H59o28f84m66a45n85n 6119624945510

Ne, ale nechce si mi TMA podletavat. A ti, kdoz letaji bez motoru, maji jeste vetsi problem.

+1/0
14.9.2015 12:53

M22a28r48t94i52n 84V63á47v63r59a 2360753899

Není to spíš následek totalitního myšlení "my jsme to tak poručili, ty hloupý občané se přizpůsob"?

Však to je občas vidět na těch páprdech, jak by nejradši pořád všechno měli jen v rukou armády a Svazarmu.

+1/0
14.9.2015 13:02

J75a69n 94Č32e85r29n80ý 8440880644241

Co to je za dotaz? To je jako ptát se dopravního policisty, proč se v obci schválila povolená rychlost 50km/h.

+3/0
14.9.2015 13:03

F13r98a18n68t35i87š76e86k 93H73o11u17ž31v55i28č14k52a 6219887493596

Otázka je správná, ale adresát by měl být spíš ÚCL. Imho je vysvětlením lobby dopravců. :(

0/0
14.9.2015 13:21

L89u32c62i79e 25S14m66o73l39í37k18o28v39á 9361264963863

za mě jeden ze slabších rozhovorů, nějak mi to nic neříká přímo o pánovi, jen popisuje svou práci :-/

+1/−26
14.9.2015 12:19

I60v69o 85B34i68r67š29e50l 4892799735409

Ale práce je to zajímavá, náročná a moc se o ní neví. Takže za mě povedený rozhovor.

+26/0
14.9.2015 12:19

T41o83m97á41š 61F32i83r13b12a60c57h49e77r 9740430744890

K čemu by nám bylo dobré vědět jaké má pán číslo bot nebo zda má pravidelnou stolici ? Je to seriál rozhovorů z lidmi různých profesí .

+11/0
14.9.2015 12:21

L33u67c67i44e 65S86m29o80l40í48k42o81v15á 9831714813743

to o něm samozřejmě vědět nechci, ale třeba jak na něj púsobí stres, jak ho zvládá, co mu tato profese dala, co vzala, chce u ní zůstat i nadále a další... co dělá letový dispečer si můžu přečíst na netu, k tomu nepotřebuju rozhovor

0/−8
14.9.2015 12:36

T96o74m84á44š 35F33i64r48b46a81c93h51e58r 9770430604810

Tak článek přečíst ještě jednou a pozorně ;-)

+18/0
14.9.2015 12:40

L23a86d20i60s53l58a98v 78M26i98k41a 1301859604734

Ale on to je rozhovor o práci letového dispečera, ne o tom jaký je milenec, nebo kuchař.......to bude spíše v Blesku

+9/0
14.9.2015 12:21

L91u40c17i51e 34S83m31o84l50í23k37o50v46á 9781654863673

tohle je rozhovor ze seriálu "lidé česka" ne "povolání česka"

0/0
14.9.2015 13:51

J28i72ř21í 37B25e96n95d68a 4440939139

Takze ten clovek pri vycviku bere 2 roky 13 tisic Kč? To je mazec..

+19/0
14.9.2015 12:12

J78i87ř72í 88B63o44č16e53k 6591394965143

myslím, že to je jedna z věcí, která odradí ty, kdo tam nejdou z opravdového zájmu

+4/0
14.9.2015 12:28

T98o58m68á23š 74F91i22r21b97a36c29h91e69r 9620770334950

Celkem vtipné. Na pozici ŘLP se hlásí několi set uchazečů a z asi 200 lidí sítem různých zkoušek a psychotestů projde tak jeden ;-)

0/0
14.9.2015 12:44





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.