- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jó čeština je těžký a navíc mnohovýznamný jazyk, mrška jedna. Proto jsou slovní úlohy jedny z nejtěžších, pakliže je v nich jediné slovíčko s více významy.(třeba podělíme dvakrát) A co chudáci češtináři? Teď zapomenu na y a napíši: Pták si postavil bidlo na bidle. Poté zafoukal vítr a obě bidla spadla. Tak a jaké I či Y je správně u toho posledního bidla?
Faktem je, ze slovni spojeni "dvakrat zmensime" ma v ceskem jazyce vyznam "podelime dvemi". Nicmene exaktni postup podle slovniho navodu (a ted vynecham moznost, ze od celku odecteme x a nasledne y) znamena, ze celek vydelime dvemi a jeste jednou dvemi, tudiz budeme na ctvrtine.
Tudiz zadani jaksi predpoklada znalost ceskeho slovniho idiomu a tim padem je jaksi nejednoznacne.
Podle mě ne. Zmenšit znamená udělat číslo menší (třeba něco odečíst nebo podělit), dvakrát zmenšit bych chápal že se to udělá dvakrát. Takže to vlastně neříká vůbec nic :-).
Velmi jednoduchý kvíz.
Vyřešit předloženou lineární rovnici (i soustavu rovnic) se naučí skoro každý. Většina ale pohoří na jejím sestavení. A to je, oč tu běží. Pro většinu žáků jsou nejtěžší úlohy typu "z bodu A do bodu B ..." nebo "8 kopáčů vykope 3 velké a 6 malých příkopů za 15 hodin. 2 kopáči vykopou 4 malé příkopy za 10 hodin. Za jak dlouho vykopou 4 kopáči dva velké příkopy?" Kardinálním problémem je tu rovnici sestavit. Její vyřešení je již dětská hračka.
A kde je trigonometrie, osudí s černými a bílými koulemi, ...?
Jsou ale i (nelineární) rovnice, kde je třeba trochu myslet, např. najít všechna řešení x + log x = 1.
Pro pana Pokorného a paní Břízovou:
Zadání matematické úlohy musí být jednoznačné. Nelze uvažovat ve smyslu "to každému dojde". Ono je jasné, že to nejspíš bylo myšleno jako "děleno dvěma", ale tou nejednoznačností se z toho stává pouze cosi jako "nejpravděpodobnější zadání", z čehož pak plyne "nejpravděpodobnější řešení". Matematika je přesná věda, tj. je nutné vyjádřit všechna možná řešení.
Mimochodem - v této úloze je ještě jedna chyba - buď mělo být v zadání napsáno, že se jedná o KLADNÁ čísla, nebo ve výsledku mělo být, že ABSOLUTNÍ HODNOTA výsledku je poloviční.
Tak dle očekávání 10 z 10. Bez tužky, bez papíru, bez techniky. Bylo by smutné, kdyby ne.
Také z hlavy, ale jen 9. No že bych se považoval za smutného.
10/10 s tuzkou a papirem.
ale nebyt to kviz, asi to bude tak 7/10. protoze mi kolikrat vysly strasny vysledky, nez mi doslo kde mam chybu :)))
10/10 jen z hlavy. Díky možnostem není třeba moc počítat. Například v 7. otázce stačí zjistit zbytek po dělení 6.
10 z 10.
Jinak jsem si vzpomněl na následující úlohu z matematiky:
Dežo, Fero a Laco si mají rozdělit 4800 Kč.
Kolik metrů kolejí chybí na nádraží?
Já měl nejradši úlohy z fyziky typu: ze stanice A vyrazí vlak v 10:00 rychlostí 80 km/h, ze stanice B vyrazí druhý vlak v 11:30 rychlostí 120 km/h. Stanice B leší 150 km od stanice A. Kam mají přistavit sanitky?
Když se necháte ušít sako, které ovšem krejčí špatně udělá a musí ho tedy "dvakrát zmenšit", co s tím sakem udělal?
No preriznul na pul. To da rozum, ne?