Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ocelový most pod Vyšehradem dostane dvojče. Zastávku památkáři neskousnou

Železniční most na pražské Výtoni už půldruhého století slouží jako důležitá spojnice hlavních tratí, navíc se stal neodmyslitelnou součástí panoramatu, ať už s Vyšehradem či Hradem v pozadí. Jeho stav a kapacita už ale nevyhovují. SŽDC k němu chce přistavět širší dvojče.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P79e13t91r 25H78a51r38i86p48r10a50s50a63d 95H14a63j82i29č 8793920844337

Proč chtějí zastávku Výtoň? Pár set metrů vedle chátrá zastávka Vyšehrad. Chápu, že va výtoni je trochu větší dopravní uzel než na Albertově, ale ani Albertov není úplně zanedbatelný. Je tam i kamus UK. Také vzhledem ke vzdálenosti je Vyšehrad výhodnější. Z výtoně na Smíchov je to už jen kousek. :-)

0/0
6.9.2015 0:07

M97a35t82ě78j 25V27o54n86d37ř61i79č26k78a 4554110988256

Rychlíky přes Krč a Vršovice? To je tedy opravdu pan odborník! Přetrasovat rychlíky touto trasou je holý nesmysl. Trať od Vršovic je též kapacitně velmi omezená, jízda takovouto oklikou by byla patrně delší a navíc by se rychlíky vyhly strategickému smíchovskému nádraží, které je 3. nejvyužívanější v Praze, leží na metru C a začíná na něm množství meziměstských autobusů.

+2/0
4.9.2015 15:27

B79o46h74u71s95l80a31v 86K82r46á38l76í23k 2741600459566

Metro C asi ne. A kolik lidí z rychlíků od Plzně asi přestupuje na Smíchově na ty integrované autobusy na mníšecko a do vesnic kolem Štěchovic?

0/0
4.9.2015 21:23

M14a65t42ě98j 35V20o42n61d72ř88i69č47k27a 4574620828136

Metro C rozhodně ne, to by pak Smíchov tak významný nebyl, protože na C si cestující mohou přestoupit na Wilsoňáku, omyl :-) . Je na metru B a to je velké plus. Na autobusy, jak píšete, ve směru mníšecko asi moc lidí nepřestupuje, ale není to podle mě úplně k zahození. Ale myslím si, že jen metro B a delší jízdní doba jsou dost dobrým důvodem rychlíky přes Vršovice neodklánět.

+1/0
5.9.2015 9:20

F98r56a20n60t12i54š60e91k 42E80l26i20á23š 6857293795316

Skoda, že nás musí zajímat názor nějakých památkářů. Dříve byli stavitelé svobodnější.

0/−1
4.9.2015 11:07

M51a45r65t26i54n 35K42u19b32á91t 7601498647

I kdyby uměli (jakože mnozí by to určitě zvládli), tak proč by se měli vůbec obtěžovat? Za to přece platy a úplatky neberou, jen za to, že něco zablokují nebo něco prosadí v něčím soukromém zájmu!

0/0
4.9.2015 10:32

M87a75r92t20i74n 14K35u94b12á20t 7811178917

Pardon, tento text měl být vložen do vlákna - moje chyba.

0/0
4.9.2015 10:33

M38a25r50t59i12n 49K67u94b16á27t 7261868547

„Jednou na to budeme koukat, jako teď koukáme na Blanku. V některých místech mají třeba vyrůst masivní dvoumetrové protihlukové zdi. Myslím, že se dá doprava řešit i jinak, je potřeba hledat přijatelnou cestu. Projektanti kreslí dopravní tepnu inženýrským okem a nedívají se na souvislosti,“ uvažuje odborník.

Rychlíky by tudy podle něj vůbec nemusely jezdit, Vltavu by překonaly po mostu v Braníku a do centra by se dostaly přes Krč a Vršovice.

Tak už jen tímto se dotyčný "odborník" naprosto odepsal, neboť dokázal, že o železničním provozu a urbanismu neví nic. Co je to k čertu za odborníka?

Když jsou na důležitých místech takovíto lidé, tak jsme na tom už hodně špatně. RvRvRv

+5/0
4.9.2015 10:30

V30á77c50l78a62v 98P52o77l92á50k 1265132200250

Určitě zajímavý by byl i článek o prováděných opravách a údržbě mostu za celou jeho dobu života, včetně uvedení roku údržby. Můj odhad je, že od roku 1948 by ten seznam byl velmi řídký a po roce 1989 prázdný.

+8/0
4.9.2015 10:23

B53o36h48u34s83l19a61v 95K26r68á72l88í21k 2801680809586

Tak například chodníky jsou funkční a dokonce osvětlené. Narozdíl od podobného železničního mostu v Ústí nad Labem.

+1/0
4.9.2015 21:26

A75n33d30r82e56j 53O32l56e81k64s24a 3455741337551

Památkáři jsou banda směšných puristů. Současný most na Výtoni, byl stavěn jako ryze technické, účelové dílo. Jeho stavba byla maximálně rychlá. Kdyby se stavěl most dnes, se stejným zadáním, byla by to obdoba viaduktu Holešovické přeložky. Prostě architektura 0. Památkáři jsou po dostatečně dlouhé době ochotni chránit i plastové popelnice ;-D

Jinak most je krásnej. Je to funkcionalismus v čistý podobě.

+10/−2
4.9.2015 10:19

M90i34c23h68a66e91l41a 76L91h33o61t81s15k72á 2879706188217

Když se do nečeho nevkládají lidé, kteří mají cit pro estetiku, váží si historie a spolupracují se skutečnými architekty, dopadne to jako nové stanice metra. Promarněná šance udělat něco, co ocení i další generace a přivede do města návštěvníky a investory. Když se město nechá "stavařům" tedy řemeslníkům architektury, zalijí vám město betonem, polepí polystyrenem a natřou na oranžovo, protože to je teď ( už patnáct let) in.

+3/−1
4.9.2015 10:44

A91n50d78r88e41j 96O81l25e76k12s54a 3465601507441

Památkáři mají nepřiměřenou moc. Psal jsem právě o takovém případu, kdy by měli pocítit zpětnou vazbu. Obyčejný ocelový most, jakých mostárny produkovaly desítky a stovky v té době. Je to ekvivalent stožáru vysokého napětí - také je chcete chránit zákonem, až budou jeden lidský věk staré??

+1/0
4.9.2015 15:35

M26i97c85h66a10e23l65a 43L55h38o59t94s70k27á 2839926928167

Dvoukolejný most vypadá dobře, když do toho hrábnou, měli by to klidně naddimenzovat, ať je klidně trojkolejný, a němusí se za padesát let celý zase předělávat.  Zastávka je ovšem otřesná, klasika od stavaře, estetika nula, asi melouch metrostavu... Jako most v Poděbradech. Tam se jeďte podívat, na historický a jedinečný inundační most navázali takovou unifikovanou betonovou hrůzu s neprůhledným ocelovým zábradlím! Tak to vypadá, když památkáři nefungují vůbec. To by mělo být varování pro všechna města. Jak si nechat za pár let zlikvidovat s maloměstskými zastupiteli historii a Genius Loci.

+6/0
4.9.2015 10:15

J34i82n82d76r11a 92V26o85š50t25a 1394324559722

Hlavně je zcela příznačné, že jedna z nejdůležitějších železničních tratí v Praze je v dezolátním stavu, vlaky se na ní nevejdou a ani výhledově se to nezlepší. V Praze se daří jen ty stavby, které jsou drahé a nemají smysl, což není tento případ. Zastávka na Výtoni by nic nerušila, jednak v okolí nic moc historicky cenného není, kromě celnice, a jednak se drazí památkáři můžou jet podívat do Berlína, jak se na takových viaduktech dají dělat hezké stanice vlaků.

+9/0
4.9.2015 10:02

M20i47c87h74a12e13l18a 96L35h16o33t60s81k12á 2219976928197

já myslím, a doufám, že námitky měli památkáři zejména k tomu otřesnému betonovému projektu co je ve fotogalerii.

+4/0
4.9.2015 10:46
Foto

V60o40j35t67ě60c49h 95P92a50v23l72í50k 5144321814858

Nikoli 'jedna z'. Branický most na tom není lépe. A ani nemluvím o mostu Skochovice-Měchenice.

0/−1
4.9.2015 14:37

B83o33h39u18s89l88a96v 37K56r76á52l49í20k 2241740529316

Stav mostu Skochovice-Měchenice nějak souvisí s tím, jestli pražská spojovací dráha je jednou z nejdůležitějších železničních tratí v Praze?

0/0
4.9.2015 21:29
Foto

V29o71j24t46ě52c86h 47P78a19v62l93í34k 5844111114778

Jmenoval jsem jediné dva další železniční mosty přes Vltavu směrem na jih, čímž jsem chtěl ilustrovat neutěšený stav možnosti vlaků přejet Vltavu u Prahy celkově. Je ale pravda, že směrem na sever je to lepší, most v Holešovicích, poslední na dlouhou dobu, je na tom relativně dobře.

+1/0
4.9.2015 23:27

P94a27t86r68i83k 28Š70e42b97e21s82t96a 4553812366485

CO BY BYLO V PRAZE, KDYBY PAMÁTKÁŘI EXISTOVALI V 10. STOLETÍ...

pole, louky... asi tak 1/3 pražského hradu a cca 1/2 vyšehradu... jinak skoro nic...

+7/−3
4.9.2015 9:58
Foto

V29o28j83t60ě66c48h 41P46a90v39l80í36k 5124121704758

Je to těžké. Vezměte si, jak třeba dopadlo historicke centrum Londýna: 

https://rdcpub.files.wordpress.com/2013/05/dsc1475.jpg

Nakonec to nevypadá tak zle, Londýn bylo vždycky město pokroku, ale v centru Prahy si takovéhle prorůstání historické a moderní architektury představit nedokážu.

+1/0
4.9.2015 10:05

R51a71d25o95s86l83a46v 11K10l81a48u40d13a 5494328374352

A co se zeptal jinak? 

CO BY BYLO V PRAZE, KDYBY PAMÁTKÁŘI NEEXISTOVALI VE 20. STOLETÍ...

+9/0
4.9.2015 10:13

J55a14n 66N26o49v20ý 3568843509767

Zlo každé "historické" tzn. 20 let a více stavby - památkáři.Pamatuji si na 3000 lidí kteří kvůli těmhle neumětelům nemohli mít přes 10 pořádná okna protože ty stará jsou památková a i když jsou to domy hlavně na bydlení, tak bylo fuk, že tam jde zima a zatéká,hlavně šlo o to každý nový návrh oken pomluvit a zhatit....

+1/−2
4.9.2015 9:54

T54o47m44á39š 94B49a17l55v83í66n 1390605452802

Z článku není patrná jedna podstatná věc a to je  jakou bude mít životnost současný most po případné opravě v rámci výstavby dvojčete. Aby se nestalo že  dostavíme dvojče, ale starý most se bude muset stejně zbourat, nikoliv za 30 let ale za 50 let. Prodloužení životnosti o 20 let nemá moc významu, a bylo by lepší starý most zbourat a postavit repliku, která bude širší.. Pokud by se ale životnost prodloužila výrazně třeba o 100 let) tak jsme určitě pro zachování současného mostu a dostavbu dvojčete.

Navržená zastávka je nesmysl a hnus do panoramatu Vyšehradu a kubistických domů pod hradem zasadit tohle. Nechápu proč si autoři nehrají s oživením Nádraží Vyšehrad, které je jen pár set metrů a vytvoření přímé pěší spojnice (třeba dřevným mostem podél kamenných oblouků) s Výtoní..

+8/0
4.9.2015 9:53

R82a60d84o10s10l42a50v 16K53l10a56u97d14a 5584118604672

V podstatě neomezenou. Může tady být stovky let.

0/0
4.9.2015 9:56

A20n45d16r90e62j 64O51l52e90k94s93a 3485701957931

Důležité je, aby výstavba nového proběhla bez přerušení provozu na starém. 

Nádraží Vyšehrad je dávno prodáno developerům.

+1/0
4.9.2015 10:14

D68a84n42i88e35l 56T84ů18m35a 8485932431826

Most to má za sebou... je to ocel, nebude tu věčně...

proč ale kuli tomu, že ho budeme muset zbourat, vybudeujeme novej, jenom na 1/2? aby se za dalších 50 let zboural stejně a postavil novej...nevýjde to trochu draho? 

zbourejme to a postavme nový o 5 metrů širší a na vlas stejně provedený!

zbourejme oblouky a postavme přesně stejné o 5 metrů širší... 

Žádný beton, ale klasika, kámen, ocel, nýty... prostě tradice, co přežila víc jak jedno století, né nějaká betonová unifikovaná a hlavně co nejlevnější odpornost... 

A taky by jsme se o ten kus umění a architektury, mohli podle toho starat.

proč se tady všechno musí dělat na 1/2?

+7/−1
4.9.2015 9:43

R96a45d57o53s33l97a28v 25K38l88a30u94d42a 5564198464562

Ocel tady bude "věčně". Tedy pokud o ní bude dobře postaráno.

+2/0
4.9.2015 9:45
Foto

V66o82j14t61ě38c28h 25P22a34v21l35í37k 5794521684318

Už nebylo. Třeba ty dilatační pojezdy jsou v naprosto tragickém stavu. I tak z toho současného mostu použijí maximálně polovinu dílů.

0/0
4.9.2015 10:01
Foto

V68o55j54t47ě50c25h 71P76a78v40l94í22k 5934911104748

Jsem pro. S tím, že díly, které jsou v dobrém stavu by se mohly zrecyklovat. Včetně kamene.

0/0
4.9.2015 10:02

P70e78t81r 21H39a31r67i26p42r41a97s86a92d 87H57a46j61i73č 8733110634987

Nýtovaná technologie  je natolik pracná, že dvojče vedle určitě nýtované nebude. Mohou se maximálně použít šroubované napodobeniny. Klasické nýtování je dosti náročný proces a protože se nýty nýtovaly za tepla (jsou rozpálené na předepsanou teplotu), technologie nebyla z hlediska pevnosti materiálu úplně stoprocentní. Nýtů proto musí být mnohem víc, než kolik by jich bylo, při použití normovaných, kvalitnějších spojů.

0/0
6.9.2015 0:14

I15v51a20n36a 81N97e32j13e27d42l21í60k65o11v69á 6578904463863

Tak ty fotky jsou některé šílené.

"Dlouho neudržovaný most chátrá". Tak tomu moc nerozumím. To je jak kdyby ho připravovali na demolici a pak se někde obměnilo nějaké vedení a nebo se někdo vzbudil a zjistili, že most se musí ponechat. Jenže už je tak zdevastovaný zubem času, že bude lepší jej nahradit totožným, ale širším.

Snad každý zná tu story, že ten jistej most v Ámerice natírají pořád dokola, když skončí na jedné straně, na druhé můžou začít. Jak je možné, že s tímhle naším pražským mostem nikdo nic nedělal. Je s podivem, že ještě nikdo ten most neuzavřel, některá místa dle fotek jsou pěkně zrezivělá...

+2/0
4.9.2015 9:31

P38a15t18r26i84k 83Š90e81b58e60s30t27a 4973202716725

myslíte Golden Gate ;-D;-D Nenatírají jen tento most, ale starají se takto o všechny mosty...

+1/0
4.9.2015 10:00

J39a10n 13D48l69o92u38h23ý 8656740413320

Památkáři by nejraději všechno zakonzervovali, ochranáři by zase nedovolili nic nového stavět.... Kam by došel pak vývoj? 8-o8-o

+1/−4
4.9.2015 9:21

R56a75d14o81s36l24a35v 93K96l34a34u52d90a 5254738514962

... a developeři by zase nejraději všechno zbourali.

+10/0
4.9.2015 9:23

J24a22n 49D92l37o40u56h87ý 8976260443750

proto je potřeba najít rozumný kompromis, ale ne na úkor občanů.

+4/0
4.9.2015 9:25

R93a60d19o51s68l35a81v 56K47l89a83u84d76a 5754158744602

Fakt si myslíte že jde někomu o občana? ;-D

+3/0
4.9.2015 9:26

J57a53n 29D85l26o51u62h91ý 8386290453560

To v dnešní době občas pochybuji (a to ze všech dotčených stran)

+1/0
4.9.2015 9:27

J93a38n 96Č89e28k13a73l 7259105324894

Nezkapacitnit most je blbost, a zakazovat zastávku na Výtoni ještě větší.

Jediné, co musím tomu architektovi přiznat je nápad s vedením dálkových spojů přes Vršovice a Krč - kilometricky to vyjde nastejno, jen by se musela ta v současnosti jednokolejná trať zdvojkolejnit a narovnat, aby se zvýšily rychlosti. Možná i ztrojkolejnit, když se tam má vejít i Esko od Radotína na Hostivař a zahustit osobní doprava směr Zbraslav.

+4/0
4.9.2015 9:20

R90a94d59o33s37l64a26v 61K34l80a37u50d72a 5254888774192

To jsem zvědavej, jak to projde u místních... Když si vzpomenu na "rychlodráhu" na Kladno.

+2/0
4.9.2015 9:22

J56a59n 40Č16e46k98a52l 7619865934584

Já přesně v tom místě bydlím, takže mohu s klidným srdcem říct, že je úplně jedno, jestli v tom zářezu bude jedna nebo tři koleje, jen by se místo šikmého zářezu stavěly třeba opěrné stěny... Plus by nebyl problém to zastřešit a udělat nad tím zelený pruh... 

Jediný kritický bod je tunel za mostem Inteligence, který je jednokolejný,a  tudíž by se musel asi stavět nový...

+1/−1
4.9.2015 9:24

R72a40d59o59s34l62a37v 90K65l27a34u37d21a 5674208754662

A jste si jistý že to řeknou i ostatní obyvatelé? Nebo budou chodit s transparenty před radnici.

0/0
4.9.2015 9:25

J87a33n 74Č38e34k64a68l 7509915834544

Tak vyloučit to samozřejmě nejde, obzvlášť u "profesionálních stěžovačů". :-)

Nicméně je to fakt celé v zářezu od Vršovic až za Kačerov, s nulovou bytovou zástavbou, všechny stavby blízko jsou garáže apod... A od Krče dál je to zase vyvýšené a také mimo zástavbu, až k mostu... Ale za ním bohužel ten tunel a ostrý oblouk...

0/0
4.9.2015 9:35

P95a16t71r49i69k 66Š87e93b30e76s25t19a 4863972216905

V Braníku postavit rychlodráhu... to se zelení zvencnou - mají tam základnu ;-D;-D;-D

0/0
4.9.2015 10:02

J31a31n 28D48l35o32u85h72ý 8626280303470

ten most má místo na dvě koleje.

0/0
4.9.2015 9:25

J75a90n 19Č42e78k81a94l 7589545834664

Most ano, ale mluvím o tunelu, ten nemá. Při stavbě tehdy tuším narazili na vodu nebo tak něco...

+1/0
4.9.2015 9:27

J54a78n 26D55l88o71u24h87ý 8406230723460

tak to je možný.

0/0
4.9.2015 9:28

R28a73d45o29s72l30a97v 86K50l46a50u28d39a 5674828404142

Místo ano. Dokonce tam dvě koleje byly. Jenže statika mostu takový provoz nedovoluje.

0/−2
4.9.2015 9:27

A13n61d46r46e64j 72O69l18e76k95s11a 3485401887331

Není jednokolejný. Je v něm ale jen jedna kolej... stejně jako na navazujícím mostě "inteligence".

0/0
4.9.2015 10:22

P12a53v89e68l 43M62a31t38o56u96š25e17k 5370977268314

Já si také myslím, že je to celé utopie, aspoň na nejbližších 30 let.

0/−1
4.9.2015 10:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.