Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Ocelový most pod Vyšehradem dostane dvojče. Zastávku památkáři neskousnou

Železniční most na pražské Výtoni už půldruhého století slouží jako důležitá spojnice hlavních tratí, navíc se stal neodmyslitelnou součástí panoramatu, ať už s Vyšehradem či Hradem v pozadí. Jeho stav a kapacita už ale nevyhovují. SŽDC k němu chce přistavět širší dvojče.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P40e30t87r 11H63a71j78i30č 1810609848518

Proč chtějí zastávku Výtoň? Pár set metrů vedle chátrá zastávka Vyšehrad. Chápu, že va výtoni je trochu větší dopravní uzel než na Albertově, ale ani Albertov není úplně zanedbatelný. Je tam i kamus UK. Také vzhledem ke vzdálenosti je Vyšehrad výhodnější. Z výtoně na Smíchov je to už jen kousek. :-)

0/0
6.9.2015 0:07

M33a81t15ě96j 52V20o49n91d23ř69i53č39k19a 4714120558746

Rychlíky přes Krč a Vršovice? To je tedy opravdu pan odborník! Přetrasovat rychlíky touto trasou je holý nesmysl. Trať od Vršovic je též kapacitně velmi omezená, jízda takovouto oklikou by byla patrně delší a navíc by se rychlíky vyhly strategickému smíchovskému nádraží, které je 3. nejvyužívanější v Praze, leží na metru C a začíná na něm množství meziměstských autobusů.

+2/0
4.9.2015 15:27

B64o92h45u52s25l19a14v 67K33r77á17l76í13k 2241660479256

Metro C asi ne. A kolik lidí z rychlíků od Plzně asi přestupuje na Smíchově na ty integrované autobusy na mníšecko a do vesnic kolem Štěchovic?

0/0
4.9.2015 21:23

M69a72t38ě23j 97V29o77n55d35ř70i75č58k91a 4914680328546

Metro C rozhodně ne, to by pak Smíchov tak významný nebyl, protože na C si cestující mohou přestoupit na Wilsoňáku, omyl :-) . Je na metru B a to je velké plus. Na autobusy, jak píšete, ve směru mníšecko asi moc lidí nepřestupuje, ale není to podle mě úplně k zahození. Ale myslím si, že jen metro B a delší jízdní doba jsou dost dobrým důvodem rychlíky přes Vršovice neodklánět.

+1/0
5.9.2015 9:20

F27r66a49n97t18i71š11e39k 29E42l41i25á20š 6557863915926

Skoda, že nás musí zajímat názor nějakých památkářů. Dříve byli stavitelé svobodnější.

0/−1
4.9.2015 11:07

M12a39r26t61i65n 72K66u95b88á48t 7371188407

I kdyby uměli (jakože mnozí by to určitě zvládli), tak proč by se měli vůbec obtěžovat? Za to přece platy a úplatky neberou, jen za to, že něco zablokují nebo něco prosadí v něčím soukromém zájmu!

0/0
4.9.2015 10:32

M84a48r53t57i96n 98K96u26b61á10t 7371828777

Pardon, tento text měl být vložen do vlákna - moje chyba.

0/0
4.9.2015 10:33

M86a46r40t25i25n 88K66u97b89á39t 7151928607

„Jednou na to budeme koukat, jako teď koukáme na Blanku. V některých místech mají třeba vyrůst masivní dvoumetrové protihlukové zdi. Myslím, že se dá doprava řešit i jinak, je potřeba hledat přijatelnou cestu. Projektanti kreslí dopravní tepnu inženýrským okem a nedívají se na souvislosti,“ uvažuje odborník.

Rychlíky by tudy podle něj vůbec nemusely jezdit, Vltavu by překonaly po mostu v Braníku a do centra by se dostaly přes Krč a Vršovice.

Tak už jen tímto se dotyčný "odborník" naprosto odepsal, neboť dokázal, že o železničním provozu a urbanismu neví nic. Co je to k čertu za odborníka?

Když jsou na důležitých místech takovíto lidé, tak jsme na tom už hodně špatně. RvRvRv

+5/0
4.9.2015 10:30

V93á82c11l28a33v 73P30o87l56á92k 1715612580870

Určitě zajímavý by byl i článek o prováděných opravách a údržbě mostu za celou jeho dobu života, včetně uvedení roku údržby. Můj odhad je, že od roku 1948 by ten seznam byl velmi řídký a po roce 1989 prázdný.

+8/0
4.9.2015 10:23

B93o76h50u38s88l77a86v 84K30r65á73l33í48k 2511420949196

Tak například chodníky jsou funkční a dokonce osvětlené. Narozdíl od podobného železničního mostu v Ústí nad Labem.

+1/0
4.9.2015 21:26

A47n64d45r14e23j 24O42l76e63k62s88a 3405521687621

Památkáři jsou banda směšných puristů. Současný most na Výtoni, byl stavěn jako ryze technické, účelové dílo. Jeho stavba byla maximálně rychlá. Kdyby se stavěl most dnes, se stejným zadáním, byla by to obdoba viaduktu Holešovické přeložky. Prostě architektura 0. Památkáři jsou po dostatečně dlouhé době ochotni chránit i plastové popelnice ;-D

Jinak most je krásnej. Je to funkcionalismus v čistý podobě.

+10/−2
4.9.2015 10:19

M66i10c71h30a48e10l26a 24L72h18o62t45s54k10á 7356771559608

Když se do nečeho nevkládají lidé, kteří mají cit pro estetiku, váží si historie a spolupracují se skutečnými architekty, dopadne to jako nové stanice metra. Promarněná šance udělat něco, co ocení i další generace a přivede do města návštěvníky a investory. Když se město nechá "stavařům" tedy řemeslníkům architektury, zalijí vám město betonem, polepí polystyrenem a natřou na oranžovo, protože to je teď ( už patnáct let) in.

+3/−1
4.9.2015 10:44

A83n33d96r22e82j 79O61l17e61k35s25a 3975541767961

Památkáři mají nepřiměřenou moc. Psal jsem právě o takovém případu, kdy by měli pocítit zpětnou vazbu. Obyčejný ocelový most, jakých mostárny produkovaly desítky a stovky v té době. Je to ekvivalent stožáru vysokého napětí - také je chcete chránit zákonem, až budou jeden lidský věk staré??

+1/0
4.9.2015 15:35

M20i66c47h78a21e55l19a 31L50h72o95t60s78k87á 7766371839438

Dvoukolejný most vypadá dobře, když do toho hrábnou, měli by to klidně naddimenzovat, ať je klidně trojkolejný, a němusí se za padesát let celý zase předělávat.  Zastávka je ovšem otřesná, klasika od stavaře, estetika nula, asi melouch metrostavu... Jako most v Poděbradech. Tam se jeďte podívat, na historický a jedinečný inundační most navázali takovou unifikovanou betonovou hrůzu s neprůhledným ocelovým zábradlím! Tak to vypadá, když památkáři nefungují vůbec. To by mělo být varování pro všechna města. Jak si nechat za pár let zlikvidovat s maloměstskými zastupiteli historii a Genius Loci.

+6/0
4.9.2015 10:15

J78i68n44d65r53a 27V91o68š41t47a 1894974749622

Hlavně je zcela příznačné, že jedna z nejdůležitějších železničních tratí v Praze je v dezolátním stavu, vlaky se na ní nevejdou a ani výhledově se to nezlepší. V Praze se daří jen ty stavby, které jsou drahé a nemají smysl, což není tento případ. Zastávka na Výtoni by nic nerušila, jednak v okolí nic moc historicky cenného není, kromě celnice, a jednak se drazí památkáři můžou jet podívat do Berlína, jak se na takových viaduktech dají dělat hezké stanice vlaků.

+9/0
4.9.2015 10:02

M84i47c43h42a86e97l43a 15L74h12o55t48s86k28á 7816281849968

já myslím, a doufám, že námitky měli památkáři zejména k tomu otřesnému betonovému projektu co je ve fotogalerii.

+4/0
4.9.2015 10:46
Foto

V40o63j75t18ě62c53h 22P30a86v52l24í70k 5404511974428

Nikoli 'jedna z'. Branický most na tom není lépe. A ani nemluvím o mostu Skochovice-Měchenice.

0/−1
4.9.2015 14:37

B75o41h54u43s49l84a10v 73K93r41á20l15í39k 2721850229626

Stav mostu Skochovice-Měchenice nějak souvisí s tím, jestli pražská spojovací dráha je jednou z nejdůležitějších železničních tratí v Praze?

0/0
4.9.2015 21:29
Foto

V91o67j20t86ě76c83h 89P30a66v21l89í89k 5134711144508

Jmenoval jsem jediné dva další železniční mosty přes Vltavu směrem na jih, čímž jsem chtěl ilustrovat neutěšený stav možnosti vlaků přejet Vltavu u Prahy celkově. Je ale pravda, že směrem na sever je to lepší, most v Holešovicích, poslední na dlouhou dobu, je na tom relativně dobře.

+1/0
4.9.2015 23:27

P53a52t50r73i50k 56Š54e63b12e23s30t42a 4173892246665

CO BY BYLO V PRAZE, KDYBY PAMÁTKÁŘI EXISTOVALI V 10. STOLETÍ...

pole, louky... asi tak 1/3 pražského hradu a cca 1/2 vyšehradu... jinak skoro nic...

+7/−3
4.9.2015 9:58
Foto

V11o18j47t82ě86c55h 97P56a63v23l82í73k 5194821894698

Je to těžké. Vezměte si, jak třeba dopadlo historicke centrum Londýna: 

https://rdcpub.files.wordpress.com/2013/05/dsc1475.jpg

Nakonec to nevypadá tak zle, Londýn bylo vždycky město pokroku, ale v centru Prahy si takovéhle prorůstání historické a moderní architektury představit nedokážu.

+1/0
4.9.2015 10:05

R16a63d85o29s44l47a21v 45K23l56a84u62d63a 5564228764952

A co se zeptal jinak? 

CO BY BYLO V PRAZE, KDYBY PAMÁTKÁŘI NEEXISTOVALI VE 20. STOLETÍ...

+9/0
4.9.2015 10:13

J33a88n 94N33o30v62ý 3968533929207

Zlo každé "historické" tzn. 20 let a více stavby - památkáři.Pamatuji si na 3000 lidí kteří kvůli těmhle neumětelům nemohli mít přes 10 pořádná okna protože ty stará jsou památková a i když jsou to domy hlavně na bydlení, tak bylo fuk, že tam jde zima a zatéká,hlavně šlo o to každý nový návrh oken pomluvit a zhatit....

+1/−2
4.9.2015 9:54

T37o73m79á53š 28B32a60l36v52í13n 1930315622952

Z článku není patrná jedna podstatná věc a to je  jakou bude mít životnost současný most po případné opravě v rámci výstavby dvojčete. Aby se nestalo že  dostavíme dvojče, ale starý most se bude muset stejně zbourat, nikoliv za 30 let ale za 50 let. Prodloužení životnosti o 20 let nemá moc významu, a bylo by lepší starý most zbourat a postavit repliku, která bude širší.. Pokud by se ale životnost prodloužila výrazně třeba o 100 let) tak jsme určitě pro zachování současného mostu a dostavbu dvojčete.

Navržená zastávka je nesmysl a hnus do panoramatu Vyšehradu a kubistických domů pod hradem zasadit tohle. Nechápu proč si autoři nehrají s oživením Nádraží Vyšehrad, které je jen pár set metrů a vytvoření přímé pěší spojnice (třeba dřevným mostem podél kamenných oblouků) s Výtoní..

+8/0
4.9.2015 9:53

R12a69d40o70s45l92a17v 10K15l76a84u93d94a 5454858104882

V podstatě neomezenou. Může tady být stovky let.

0/0
4.9.2015 9:56

A75n51d37r82e70j 42O12l65e40k12s29a 3685721127121

Důležité je, aby výstavba nového proběhla bez přerušení provozu na starém. 

Nádraží Vyšehrad je dávno prodáno developerům.

+1/0
4.9.2015 10:14

D35a97n31i59e32l 36T18ů10m12a 8375672121686

Most to má za sebou... je to ocel, nebude tu věčně...

proč ale kuli tomu, že ho budeme muset zbourat, vybudeujeme novej, jenom na 1/2? aby se za dalších 50 let zboural stejně a postavil novej...nevýjde to trochu draho? 

zbourejme to a postavme nový o 5 metrů širší a na vlas stejně provedený!

zbourejme oblouky a postavme přesně stejné o 5 metrů širší... 

Žádný beton, ale klasika, kámen, ocel, nýty... prostě tradice, co přežila víc jak jedno století, né nějaká betonová unifikovaná a hlavně co nejlevnější odpornost... 

A taky by jsme se o ten kus umění a architektury, mohli podle toho starat.

proč se tady všechno musí dělat na 1/2?

+7/−1
4.9.2015 9:43

R34a37d24o50s52l24a28v 79K34l23a40u36d37a 5154148894862

Ocel tady bude "věčně". Tedy pokud o ní bude dobře postaráno.

+2/0
4.9.2015 9:45
Foto

V40o42j74t82ě67c96h 24P35a76v61l67í50k 5354551124408

Už nebylo. Třeba ty dilatační pojezdy jsou v naprosto tragickém stavu. I tak z toho současného mostu použijí maximálně polovinu dílů.

0/0
4.9.2015 10:01
Foto

V43o40j13t87ě78c26h 57P83a32v10l83í89k 5334941314138

Jsem pro. S tím, že díly, které jsou v dobrém stavu by se mohly zrecyklovat. Včetně kamene.

0/0
4.9.2015 10:02

P19e25t95r 35H37a84j65i40č 1100259748618

Nýtovaná technologie  je natolik pracná, že dvojče vedle určitě nýtované nebude. Mohou se maximálně použít šroubované napodobeniny. Klasické nýtování je dosti náročný proces a protože se nýty nýtovaly za tepla (jsou rozpálené na předepsanou teplotu), technologie nebyla z hlediska pevnosti materiálu úplně stoprocentní. Nýtů proto musí být mnohem víc, než kolik by jich bylo, při použití normovaných, kvalitnějších spojů.

0/0
6.9.2015 0:14

I60v38a98n67a 37N95e93j73e11d12l18í23k83o90v60á 6678224333123

Tak ty fotky jsou některé šílené.

"Dlouho neudržovaný most chátrá". Tak tomu moc nerozumím. To je jak kdyby ho připravovali na demolici a pak se někde obměnilo nějaké vedení a nebo se někdo vzbudil a zjistili, že most se musí ponechat. Jenže už je tak zdevastovaný zubem času, že bude lepší jej nahradit totožným, ale širším.

Snad každý zná tu story, že ten jistej most v Ámerice natírají pořád dokola, když skončí na jedné straně, na druhé můžou začít. Jak je možné, že s tímhle naším pražským mostem nikdo nic nedělal. Je s podivem, že ještě nikdo ten most neuzavřel, některá místa dle fotek jsou pěkně zrezivělá...

+2/0
4.9.2015 9:31

P81a40t63r40i19k 58Š76e12b57e74s72t86a 4623512946335

myslíte Golden Gate ;-D;-D Nenatírají jen tento most, ale starají se takto o všechny mosty...

+1/0
4.9.2015 10:00

J92a11n 26D62l36o11u56h11ý 8176160823500

Památkáři by nejraději všechno zakonzervovali, ochranáři by zase nedovolili nic nového stavět.... Kam by došel pak vývoj? 8-o8-o

+1/−4
4.9.2015 9:21

R46a34d97o27s75l23a91v 31K95l96a88u18d60a 5924458974382

... a developeři by zase nejraději všechno zbourali.

+10/0
4.9.2015 9:23

J24a54n 70D87l67o66u65h94ý 8706740803820

proto je potřeba najít rozumný kompromis, ale ne na úkor občanů.

+4/0
4.9.2015 9:25

R61a33d12o75s35l65a33v 75K54l21a49u59d73a 5364948214172

Fakt si myslíte že jde někomu o občana? ;-D

+3/0
4.9.2015 9:26

J11a42n 65D58l71o91u61h21ý 8626770663410

To v dnešní době občas pochybuji (a to ze všech dotčených stran)

+1/0
4.9.2015 9:27

J32a15n 47Č20e47k43a72l 7869425344374

Nezkapacitnit most je blbost, a zakazovat zastávku na Výtoni ještě větší.

Jediné, co musím tomu architektovi přiznat je nápad s vedením dálkových spojů přes Vršovice a Krč - kilometricky to vyjde nastejno, jen by se musela ta v současnosti jednokolejná trať zdvojkolejnit a narovnat, aby se zvýšily rychlosti. Možná i ztrojkolejnit, když se tam má vejít i Esko od Radotína na Hostivař a zahustit osobní doprava směr Zbraslav.

+4/0
4.9.2015 9:20

R21a32d83o13s15l21a23v 40K70l54a86u68d41a 5254348894412

To jsem zvědavej, jak to projde u místních... Když si vzpomenu na "rychlodráhu" na Kladno.

+2/0
4.9.2015 9:22

J50a63n 72Č86e66k43a31l 7159115484364

Já přesně v tom místě bydlím, takže mohu s klidným srdcem říct, že je úplně jedno, jestli v tom zářezu bude jedna nebo tři koleje, jen by se místo šikmého zářezu stavěly třeba opěrné stěny... Plus by nebyl problém to zastřešit a udělat nad tím zelený pruh... 

Jediný kritický bod je tunel za mostem Inteligence, který je jednokolejný,a  tudíž by se musel asi stavět nový...

+1/−1
4.9.2015 9:24

R91a32d34o74s76l15a53v 35K87l87a56u98d48a 5464948864442

A jste si jistý že to řeknou i ostatní obyvatelé? Nebo budou chodit s transparenty před radnici.

0/0
4.9.2015 9:25

J22a53n 41Č45e77k61a49l 7549875624964

Tak vyloučit to samozřejmě nejde, obzvlášť u "profesionálních stěžovačů". :-)

Nicméně je to fakt celé v zářezu od Vršovic až za Kačerov, s nulovou bytovou zástavbou, všechny stavby blízko jsou garáže apod... A od Krče dál je to zase vyvýšené a také mimo zástavbu, až k mostu... Ale za ním bohužel ten tunel a ostrý oblouk...

0/0
4.9.2015 9:35

P13a71t85r47i48k 30Š22e91b36e70s97t11a 4523932636335

V Braníku postavit rychlodráhu... to se zelení zvencnou - mají tam základnu ;-D;-D;-D

0/0
4.9.2015 10:02

J49a70n 56D86l69o94u53h24ý 8486890873950

ten most má místo na dvě koleje.

0/0
4.9.2015 9:25

J24a64n 98Č47e35k90a52l 7379625984564

Most ano, ale mluvím o tunelu, ten nemá. Při stavbě tehdy tuším narazili na vodu nebo tak něco...

+1/0
4.9.2015 9:27

J65a31n 53D78l33o23u51h88ý 8516230383980

tak to je možný.

0/0
4.9.2015 9:28

R83a41d75o37s17l28a71v 98K58l41a26u76d71a 5714608754602

Místo ano. Dokonce tam dvě koleje byly. Jenže statika mostu takový provoz nedovoluje.

0/−2
4.9.2015 9:27

A51n36d70r50e24j 89O64l25e26k29s10a 3955101467811

Není jednokolejný. Je v něm ale jen jedna kolej... stejně jako na navazujícím mostě "inteligence".

0/0
4.9.2015 10:22

P85a65v25e15l 58M62a44t18o89u98š96e34k 5150767178614

Já si také myslím, že je to celé utopie, aspoň na nejbližších 30 let.

0/−1
4.9.2015 10:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.