- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Niečo podobné sa im stalo minulý rok na západnom pobreží . Tie vypadol horný sektor (veľmi vysoké trate - toto je veľmi dôležitý údaj pre celkový obraz).
V čom je pointa. Od roku 2008 zavádzajú nový systém riadenia ERAM. Tento veeeeeľmi drahý systém je neuveriteľný moloch, ktorý má centralizovať všetko čo sa týka riadenia leteckej prevádzky predražený, neskoro implementovaný s celkom aj množstvom triviálnych chýb, toto bola jedna z nich. Ich paranoja ide až tak ďaleko že by asi z akéhokoľvek centra dokázali riadiť prevádzku na ktoromkoľvek letisku ak by tam chceli štrajkovať (prenos veľkého množstva dát a náročnosť na pamäť).
No a systém ERAM vypočítava trate pôda plánov a skutočnej prevádzky a možné konflikty lietadiel.
A teraz kde sa vzal tu sa vzal priletel na západné pobrežie U-2 špionážne lietadlo. (A podľa vtipu žiadame klesanie na hladinu FL600 ). ERAM má softwérové obmedzenie (programátorská vec) do FL 600, U-2 priletel na vyššej výške a sekundárny odpovedač poslal do ERAM-u výšku napr. FL650 mohlo byť aj FL800 (24km) a systém v snahe vypočítať konflikty prevádzky s výškou ktorá presahovavala dané obmedzenie sa zacyklil a spotrebúval viac a viac RAM pamäte až počítač nakoniec nemal dosť pamäte a spomalil sa až zamrzol alebo spadol preto ten horný sektor.
Takže z toho vyplývajú dve veci.
1. U-2 sa išlo pravdepodobne pozrieť na Kubu
2. Neodstránili softwarovú chybu. A ak by niekto poslal falošný signál odpovedača s veľmi vysokou výškou viac ako FL-600 kedykoľvek môže ten systém zhodiť znovu.
Není to, pokud si dobře pamatuju, ovšem zas tak dlouho (2004), co mělo výpadek letiště v LA, kde jakýsi systém běžel na Windows 95.
Ty měly tu krásnou vlastnost, že po 49.7 dnech (2^32 sekund) padly.
Technik měl v popisu práce je jednou měsíčně restartovat.
Zapomněl ...
Děkujeme za informaci a bereme na vědomí.
Těžko říct, na kterých systémech jim to tam běží. Ale nevyloučil bych Win XP, 7. Snad jim to tam neběží na Vistách, Win 8 či na Windows 1.0 či 3.11 pod Dosboxem .
...že to je úspěšná akce hakerů IS (Islámského státu) ...jó, jó,....a bude hůř
Nemusí jít hned o Islámský stát. Vzpomeňme jen na Stuxnet, který vytvořila USA ve spolupráci s izraelským Mossadem.
Vzhledem k tomu, že se dnes při řízení vlakového provozu používá systém 2 nezávislých jednotek na rozdílných OS implementováno různými týmy a před vykonáním příkazu se musí oba systémy nezávisle na sobě potvrdit validitu, dá se předpokládat, že v letecké dopravě bude situace ještě "zabezpečenější" Takže o tom, co se doopravdy stalo (děje) můžeme jenom spekulovat...
Bylo by pro mě velkým zklamáním, kdyby vyšlo najevo, že to běží třeba na Windows. Většinou se na takové 24*365 systémy nasazují osvědčené OS, které mají minimum chyb. Zpravidla to bývá nějaký Unix. Kromě toho to běží v clusteru a přenosové linky jsou také několikrát jištěné. Dost často jsou i dvě střediska nějakou míli od sebe fyzicky vzdálené. Nejspíš půjde u nějaký slabý prvek, který při návrhu systému někdo opomenul a projevil se při nějaké náhodné kombinaci nebo při méně odborném zásahu.
To byste se asi hodně divil, co všechno běží na XP...
Varianta A) trojhmat Ctrl+Alt+Del - systém opět "naskočí" a létá se vesele dál.
Varianta B) proškolit zaměstnance,že káva se na klávesnici nelije
Varianta C) Vzbudit letového dispečera
Neumí zajistit ani plynulý letecký provoz... To jsou ale MADi!!!