Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Srbský kvazistát smetla chorvatská bouře, zahynuli v ní i dva Češi

Západní Balkán si připomíná dvacet let od zániku takzvané Republiky srbská Krajina. Mezinárodně neuznaný stát, který zabíral třetinu Chorvatska, zlikvidovala chorvatská vojenská operace nesoucí jméno Bouře. Při minometném útoku tehdy zahynuli i dva čeští vojáci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D58a38n22i24e96l 92V63u32č93e25n71o30v74i96č 4800461542128

Mnozí zdejší pisálci a kecálci si neuvědomují, že Tudjman byl zarytej ustašovec. Kdyby krajinským Srbům garantoval pokračování práv spojených se statusem konstitutivního národa, k ničemu takovému by nemuselo dojít. Srbové byli na území Chorvatska doma stejně jako Chorvati a chtěli pouze taková práva, která jim zajišťovala ústava Jugoslávie. Západ vůbec nejevil zájem o vyřešení právních otázek a bezhlavě podpořil rychlé odtržení republik.

0/−1
5.8.2015 14:35

L53u16d71ě39k 92P91r57o67v83a34z38n19í66k 8143131242545

1. Kdyby Srbové zůstali v Chorvatsku, tak se to tam mele do dnešního dne! Nějaké garantování čehokoliv by bylo na nic, to víš sám moc dobře...

2. Tudjman byl v první řadě dlouholetej komouš, na nacionalistu a silně věřícího se tak nějak postupně transformoval ;-)

3. Chápu, že Tě to všechno žere. Nemusíš kvůli tomu prskat na diskutující. Je to prostě debata. Nic víc, nic míň.

0/0
5.8.2015 18:27
Foto

J39a28n 26C77i61b34u24l95k96a 9122558530379

Takže ze Srebrenice, kde to bylo bůhvíjak (a už tohle zpochybnění má být trestné) se pořádají tryzny, Madlena s Billem tam roní krokodýlí slzy; ale genocida srbského obyvatelstva při operaci Bouře (podporovaná Německem - historický kámoš Ustašovců - a srbobijeckých USA) se bude oslavovat. Hnus velebnosti!

+2/−1
4.8.2015 22:43

L26u86d28ě86k 39P14r27o86v98a28z32n48í35k 8783971652155

Velmi zjednodušený pohled na "Jugošku"8-o. Se slovy "genocida srbského národa" bych zacházel opatrněji a posunul ho o pár desetiletí dozadu...

0/−1
4.8.2015 22:54

J15a25n 70B82l35a17n36a 3846755544

Německo postupně obnovuje fašistické státy, Tito byl Chorvat, ale vyšší důstojnický sbor (a věděl proč) tvořili především Srbové, dokud žil byl v Jugoslávii klid.

0/0
4.8.2015 21:36

L47u24d96ě94k 55P21r40o95v21a32z47n26í73k 8193371512285

Titova "Jugoška" byla v rukou komoušů - "jugokomunistů", bez rozdílu národnosti! Nebyli všude nastrčeni Srbové, jak se často s oblibou říká, stejně jako není na tamní konflikt zaděláno už ve středověku. Všechno je tam totiž daleko jednodušší, ale to nechce nikdo, zejména v Evropě slyšet. V osmdesátých letech začali vystrkovat růžky nacionalisti ve všech částech země , Tito už to nezvládal a na malér bylo zaděláno...

+1/0
4.8.2015 23:05

P97e55t22r 98O44n97d41r95á50č37e66k 7420619211607

Tito se sice narodil Chorvatovi a Slovince, ale považoval se za Jugoslávce a za jeho života tam byl klid, protože se řídil principem "Slabé Srbsko = silná Jugoslávie".

0/0
4.8.2015 23:18

L53u37d72ě49k 83P30r37o92v23a48z11n53í82k 8663971962725

Když občas jedeme na Gospič přes Ljubovo, tak tam klukům položíme kytičku. Je tam pěkné pietní místo s modrou přilbou a českou vlaječkou[>-]

+5/0
4.8.2015 18:07

M97a64r17t86i29n 41K48r78a98l 7623580703127

V Chorvatsku jsem z posledních 14 let stravil 11, ale o tom miste nevim. Kde to tam, prosim, je?

+1/−1
4.8.2015 18:29

L39u78d70ě36k 65P29r81o64v12a44z76n28í28k 8843951962865

Jezdím často, od konce války na ostrov Pag. Ještě než byla dokončena dálnice, tak jsme projeli přes Plitvice a v Korenici, jsme odbočili z hlavní neustále ucpané na vedlejší silnici , absolutně pustou, bez provozu a s krátery po výbuších - směr Gospič. Z  Gospiče jezdíme do Karlobagu - Prizna, na trajekt. Tahle cesta je dnes časově slušná zajížďka, ale stojí to za zdržení. Nádherná krajina, slabej provoz, loni a letos opravená silnice . To Ljubovo byla zjevně srbská vesnice,  dnes opuštěná, se stromy rostoucími z budovy školy a zničeným kostelem. Je tam taková serpentina nad vsí, kde bylo strážní stanoviště UN. Při "Oluji" to tam odneslo hodně Chorvatů a dva naši chlapci... 

Je fajn sledovat, jak se každý rok zlepšují válkou poškozená obydlí. Bohužel miny jsou všudy přítomné a nedoporučuji po debatách s místními nějaké houbaření...

+1/0
4.8.2015 18:42

M22a82r38t69i68n 63K56r53a66l 7173400103147

S minami se to hodne zlepšilo, kdyz jsem v roce 2001 v Chorvatsku začínal pracovat, bylo "deminiranje" v plnem proudu. Hodne pomohly evropske a americke penize a technika. Ale mezi Zadarem a Kninem rozhodne jeste neni bezpecne se jít do "pole" vycurat. A asi nebude nikdy.

O Oluji vim dost, jsem rodinny pritel jejiho velitele, ale o tom pomnicku ani o tech klukach, co tam umrelo, jsem nevedel.

A jinak jo, kolem Zadaru jsou silnice dobre, to vite, Kalmeta ministrem dopravy, i dálnici az do Zadaru si postavil, tzv "kalmetinu" :-)

0/0
4.8.2015 20:34

M31a73r44t52i45n 70K74r22a40l 7423770903437

LoL, minus za slusnou otazku... soudruh Cechl/Cerman is back? ;-D

+1/−1
4.8.2015 20:36

J61i71ř20í 11B23u62š82e12k 8742467869

Zlý srbský kvazistát a hodný kosovský narkostát.R^

+5/0
4.8.2015 17:03
Foto

L73u69d19ě16k 78F21u62x73a 9336110404547

Chorvatsko není kosovský narkostát;-)

0/−1
4.8.2015 18:23

L53u83d41ě60k 35P22r98o52v95a91z77n30í93k 8803551162275

Zřejmě zase někdo míchá hvězdy se srpama a kladivama, asi...;-D

0/−1
4.8.2015 18:26

D47a31n29i97e96l 65V71u11č65e15n60o31v24i27č 4190591412648

jde o princip - co je dovoleno Jovovi není dovoleno volovi - s tím rozdílem, že Srbové byli narozdíl od Albánců konstitutivní národ

0/0
5.8.2015 14:24

L56u38d30ě32k 76P62r46o43v77a77z41n85í84k 8393161672165

Dění kolem Kosova je ostuda EU a České republiky! EURv

Je to odpornej Mnichov č.2

0/0
5.8.2015 18:30

M63i18l35a55n 85D75r87o33b56i93l 2900743769600

Dobře, že se povedlo Chorvatsko sjednotit. Ještě zbývá dořešit Chorvatsko / Srbskou hranici, aby tam narušení jedinci nemohli vyhlašovat Liberlandy a podobně. Ale to už je detail.

+2/−1
4.8.2015 16:22

J20a44n 49Š90v58a87d26l97e52n45k60a 9314939330

Bohužel, Miloševič se v bývalých svazových státech Jugoslávie choval jako dneska Putin bývalých členských státech Sovětského svazu, a způsobil spoustu utrpení. Dalo se to vypořádat mírovou cestou, Miloševič zvolil cestu ozbrojené konfrontace, která místy nabyla charakter genocidy. To, co dělala druhá strana, byla v podstatě jenom reakce.

+10/−5
4.8.2015 16:05

M34i28l75a90n 18D58r12o94b32i39l 2110513549430

To by bylo, aby do toho nějákej myslitel z natoaktual nezamíchal Putina ;-D

+2/−2
4.8.2015 16:11

M52a16r52t52i12n 10B80u75s50i89d25e19a 4283470

Znáte jen to, jak tu prezentovali Miloševiče (když bylo třeba). Vůbec si neuvědomujete proti čemu a komu stál. Tehdejší separatisté by dnes byly označováni za teroristy. Tenkrát ovšem měl západní svět jiné zájmy...a podle toho hodnotil a pojmenovával strany...a také soudil v Haagu.

+4/−2
4.8.2015 16:21

J20a82n 19Š34v53a93d98l32e74n25k82a 9684119180

Jasně, ještě je tu ta pohádka, jak chtěli zlí Němci rozbít Jugoslávii, proto podporovali ustašovce v Chorvatsku a Miloševič se jenom bránil.

+5/−5
4.8.2015 16:22

J48i26ř61í 56M45á70l64e98k 7392187788907

Takže podle vás nepodporovali Němci ustašovce?

+3/0
4.8.2015 17:30

J32a53n 52L35u10k91á49š 7837573223552

Rozhodne ne za casu Milosevice.

+2/0
4.8.2015 18:57

D90a27n10i49e53l 83V77u37č29e41n78o67v11i73č 4630611812758

A Tudjman byl co? Otevřeně se hlásil k jejich odkazu...

0/0
5.8.2015 14:13

D54a82n79i26e74l 12V75u78č31e88n82o75v60i33č 4900131152658

no krásně jste ukázal, že danému tématu vůbec nerozumíte :D ...

0/0
5.8.2015 14:39

J28á70n 24H55r54o40n51s71k90ý 4733848338

Juhoslavia bola federacia ako Ceskoslovensko, po rozpade sa tu vehementne fandi Chorvatom :) po rozpade sa Slovakom nefandi :)

0/−5
4.8.2015 15:16

O35n38d87ř12e80j 66M72a20l11ý 3344463763153

U nás zuřila válka?

+7/−1
4.8.2015 15:41

M55a47r45t65i27n 43K20r69a57l 7943630153407

Jak nefandi? Ja mam Slovaky rad a mam spoustu kamaradu na samem vychode u hranic, Humenne, Kamenica nad Cirochou a tak.

Chorvatum nikdo nemusi fandit. Je to hrdy narod, co za valky proti Jugoslavii hodne trpel. Na fandeni se nam muzou vybodnout.

+8/0
4.8.2015 15:54

D37a34n84i33e40l 84V14u45č65e56n46o72v31i19č 4460421542278

však se ta hrdost za WWII náležitě projevila;-)

0/0
5.8.2015 14:26

M45i77l78a49n 83D14r36o34b55i51l 2220653799910

Mýlíte se.

0/0
4.8.2015 16:12

L47u74d36ě44k 85P25r11o16v90a10z20n81í87k 8283541222105

Jano, čo Ti jebe? ;-D

+1/0
4.8.2015 18:13

M33a25r50t46i69n 62H58o84u10b29a 6143601579938

kazda valka prinasi i bezpravi.  a kdyz nejaka skupina lidi na uzemi jineho statu vyhlasi svuj vlastni stat  nasledne ho chce pripojit k jinemu a provadi toto se zbrani v ruce,  tak je zcela legitimni, ze je proti nim zbranemi zasahnuto.

ostatne si myslim, ze kdyby prvni republika postupovala totozne proti nemcum v pohranic (chcet edo nemecka, tak jdete, ale toto je uzemi CSR a to zde zustane), nemuselo ani dojit k 2.svetove. sudetaci v zasade velmi pomohli hitelrovi v jeho rozpinavosti.

0/0
4.8.2015 14:39

M52i90c65h80a82l 43K19r96č68á11l 6438708866492

Že se to zcela legitimně nestalo v Kosovu. Tam se to řešilo humanitárním bombardováním Bělehradu.

+3/0
4.8.2015 16:16

J73a31n 47Š15v11a38d22l41e64n50k11a 9154739850

A kdy se přesně Kosovo stalo součástí Albánie, která následně rozpoutala na Balkáně krvavou válku?

0/−3
4.8.2015 16:18

M11i25c81h11a40l 51K25r38č96á62l 6738388656232

Následně. Nebojte, dočkáte se. Pro začátek si zkuste najít mapu tzv. Velké Albánie.

+3/−1
4.8.2015 16:24

J28a81n 44Š35v90a70d44l35e96n65k54a 9564649400

A vy si zkuste najít mapu tzv. Velkého Srbska. O nic jiného se Miloševič nesnažil.

+2/−3
4.8.2015 16:25

M58i11c39h81a38l 45K20r67č84á60l 6688568966572

Pokud vím, tak Kosovo bylo součástí Srbska i v Malém Srbsku. Žilo tam obyvatelstvo většinově albánské národnosti s oblastmi většinově srbskými. Srbové ovšem byli nuceni z Kosova odejít.

I kdyby žili v Kosovu samí Albánci, tak to není důvod k tomu aby byla porušena územní celistvost Srbska a vyhlášený nějaký nezávislý stát Kosovo. To je nebezpečný precedens do budoucna pro všechny ostatní státy. Aktuálně třeba na východní Ukrajině. Žije tam většina Rusů, tak mají právo vyhlásit svůj vlastní stát?

+3/−2
4.8.2015 16:38

J92a50n 52Š37v98a55d28l45e68n65k79a 9824259650

Musíte vzít v potaz to, co vyhlášení nezávislosti Kosova předcházelo. Především ty války, které Srbsko rozpoutalo a které byly doprovázeny genocidami. Miloševičův režim byl krajně nacionalistický a například zrušil autonomii Kosova, což k uklidnění situace v Kosovu určitě nepřispělo. Když nakonec v Kosovu zahájil "policejní akci", existovaly velmi silné obavy, že se chystá další genocida. Se situací na Ukrajině to opravdu nemůžete srovnávat, tam etnickým Rusům nikdo nic nedělal, nic jim nehrozilo a ani teď nehrozí.

+3/−2
4.8.2015 16:42

M88i84c44h84a94l 60K97r47č60á43l 6568378776172

Zrušit autonomii na svém vlastním území není projevem nacionalismu. Policejní akce byla zahájena z důvodu ochrany právě těch srbských enkláv a z důvodu zvyšující se činnosti teroristické organizace UCK. Každý stát je přece povinen chránit a bránit své území. A pokud na něm operují nějaké ozbrojené síly mimo policii a armádu, tak to mohou být jedině teroristé nebo kriminální živly.

+3/0
4.8.2015 16:54

J24a59n 73Š31v24a47d77l14e25n12k28a 9644839400

Zrušit autonomii samozřejmě je projevem nacionalismu, protože kosovští Albánci tím pádem přišli o svou samosprávu. Jistě souhlasíte s tím, že to situaci spíše vyhrotilo, nikoli uklidnilo. Při policejní akci nejsou běžně lidé, včetně žen a dětí, vyháněni ze svých domovů.

+2/−2
4.8.2015 16:57

M64i69c25h58a62l 94K11r95č74á34l 6708128966932

O svou samosprávu přišli proto, protože nebyla schopna a ochotna zajistit bezpečnost a národnostní vyznání srbských občanů žijících na území kosova, tolerovala na svém území činnost organizace UCK a svou činností resp. nečinností podporovala osamostatnění Kosova.

+2/0
4.8.2015 17:06

J12a90n 92Š52v27a49d38l54e16n15k61a 9114289210

UCK vznikla až po zrušení kosovské autonomie. Ta byla zrušena již na počátku 90. let. UCK vznikla v reakci na sílící srbský nacionalismus.

+3/−2
4.8.2015 17:11

P80a29v82e75l 94K23u16r94a73l 8414783252229

Kyjev zas zrušil autonomii Krymu (a likvidoval jí postupně 20 let)

0/−1
4.8.2015 17:30

P22e62t98r 96O52n44d79r19á22č20e35k 7220669891367

Nesmysl, Kyjev autonomii nezrušil.

+2/0
4.8.2015 21:04

D25a18n52i11e93l 82V83u93č14e87n35o12v79i95č 4940291212488

Takže vytváření paralelních institucí, terorizování srbského obyvatelstva je OK, ale následná reakce (zrušení autonomie) je projev nacionalismu 8-o

zjistěte si co se dělo na Kosovu v 80. letech - např viz 

http://www.nytimes.com/1982/07/12/world/exodus-of-serbians-stirs-province-in-yugoslavia.html

0/0
5.8.2015 14:20

J34a25n 41Š52v16a63d57l82e40n70k16a 9714509810

Ostatně je otázka, kdo vlastně v Donbasu tu nezávislost vyhlásil, když v čele "separatistů" stáli příslušníci ruských speciálních sil. Opravdu v čele Kosova stáli zahraniční vojáci?

+1/−1
4.8.2015 16:43

M56i26c68h57a32l 35K24r28č38á78l 6148918646192

Je úplně jedno kdo stojí v čele. Poukazuji pouze na to, že mezinárodní právo nezná právo národnostních menšin na vyhlášení samostatného státu na území jiného státu. Ani právo na připojení území obývaného národnostní menšinou k území jiného státu. Pokud by to tak bylo, tak bychom museli uznat i tzv. Mnichov, tedy právo 2 mil. Němců žijících v českém pohraničí na připojení k Německu.

+1/−1
4.8.2015 17:01

J77a39n 26Š24v15a11d28l65e21n82k65a 9464469450

Není. V případě Donbasu to zjevně byla ruská akce s cílem tato území ovládnout. U Kosova nic takového spatřovat nelze, zde se skutečně jednalo o ochranu zdejšího albánského obyvatelstva před srbským nacionalismem, který už jinde způsobil genocidu.

+4/−1
4.8.2015 17:03

J10a52n 32L97u25k83á29š 7327793363702

Navic u Kosova neslo primarne o samostatnost. Zasah tam byl, jelikoz Evropa uz mela uprchliku z Balkanu plne zuby a byly legitimni obavy, ze Milosevic rozjizdi dalsi valku na Balkane, takze dostal s velkym zpozdenim pres zobak.

Jenomze zasah byl proveden a co pote? Byla vytvorena mistni samosprava (A ne, neprisel tam z Albanie zadny Borodaj, Ant'ufejev nebo Girkin, jednalo se o skutecne zvolene mistni politiky, ne nejake vyhrabane nuly typu Gubarev, Pusilin, Zacharcenko.) a to to pote k samostatnosti smerovala. Zapad z toho nebyl vubec nadsen, jenze tam uz pote jine reseni proste nebylo.

+1/0
4.8.2015 19:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.