Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Řecko posunuje EU k nevyhnutelné sebevraždě celé eurozóny

Po sobotním referendu v Řecku, které bylo de facto celonárodním hlasováním o důvěře Tsiprasově vládě a o nedůvěře politice lídrů EU, se v našich médiích objevují komentáře se závěrem, že Řecko páchá ekonomickou sebevraždu. Podle Jiřího Weigla, ředitele Institutu Václava Klause, je to ale chybný závěr.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F32r68a59n80t49i29š34e82k 88K36r94u41p78i76č97k55a 2831759649468

Nemohu se zbavit dojmu, že za vším tím bububu a snahou dotovat Řeky, je tlak USA, které mají strach, že by Řecko kromě EU mohlo opustit i NATO. To by asi nerozdýchali.;-D

0/0
9.7.2015 20:17

F78r61a40n55t59i67š90e68k 33K67r77u19p14i56č67k34a 2471849579358

Pokud odchod Řecka by měl znamenat sebevraždu eurozóny, tak nebude čeho litovat, protože společensví, které má 28 členů a položí ho odchod jednoho člena, nemá nárok na život.

0/0
9.7.2015 20:11
Foto

O86t69a 59V19á25l26e93k 7394980225144

V centrále EU jsou tisíce úředníků, kteří mj. pečlivě kontrolují i drobné částky vyplácených dotací. Jak je možné, že nepřišli na to, že řecké statistické údaje, díky nímž se Řecko dostalo do eurozóny, byly zfalšované?

Nedávno jsem četl krásnou knihu J. Hejdy "Žil jsem zbytečně", v níž autor popisuje dodávku investičního celku prvorepublikové firmy do Řecka, za níž nedostali zaplaceno slovy: Každý ví, že Řecko je nesolidní partner. To se událo před 70 lety.

Kapitáni EU museli pověst Řecka jako neseriózního partnera znát, avšak zavírali před touto skutečností oči. Nyní se to krutě vymstilo.

+4/0
8.7.2015 14:15

P21a18v26e36l 70O37d14r30a81z38i64l 6594319587850

Kapitáni EU si kupovali řeckou loajalitu, než budou zachráněny pohledávky soukromých bank. Nyní je vyřešeno, tak se to mohlo nechat prasknout.

0/0
9.7.2015 8:26

A37l31e18š 72J18a97n28k38ů 3594182118317

řecko si nence nechat diktovat podmínky z EU. Zbytek evropy se nechá ovládat pár jedinci z EU. To je jasne, že udělají cokoli aby řecko nepadlo. Když řecko vystoupí z EU tak je velká ale opravdu velká pravděpodobnost, že do 1-2 let vyspoupí jeste pár států, ktere taky EU ser.  . .

+1/0
8.7.2015 13:02

T39o43m72á60š 69D20u62c66h11á87č29e96k 4955421649754

http://www.kurzy.cz/zpravy/381896-hlavni-duvod-pro-setrvani-recka-v-eu-je-strategicky-a-s-ekonomkou-ci-financemi-nema-nic-spolecneho/   EU bude sypat dál...

0/0
8.7.2015 12:04

M96i31r20o38s59l39a88v 71P31r35a14c16h91a79ř 7657281694164

http://echo24.cz/a/ituHu/recka-krize-evropskym-elitam-oci-neotevrela

+1/0
8.7.2015 11:56

J73a85n 18Č76e94r48n67ý 8910830484121

Ne, pobaltské země nejsou unikátní. Jsou normální. I země jako Portugalsko a Itálie provedly dohodnutá krizová opatření. Irsko, Kypr, nakonec i Island taky. Jenom Řecko je "unikátní".

+1/−2
8.7.2015 9:09

P21a76v74e43l 52O40d37r96a72z70i98l 6544109397430

Řecko je důkazem neschopnosti ECB něco ovládat. A měna, jejíž centrální banka nefunguje, je prostě k ničemu.

+3/−1
8.7.2015 8:54

I15v56a73n 31Č31u11k37a 3892674771662

eu chtěla aby se řecko chytilo za nos. to je jako to chtít po klausovi.

+1/−4
8.7.2015 7:53

J30i36ř70í 69T67e54p49r 4697200585395

Konečně mě někdo popsal to co jsem si jako laik myslel, ale nedokázal jsem to správně definovat:

..........cestou tzv. vnitřní devalvace (poklesu cen, mezd, sociálních výdajů) jako substitutu devalvace kursové...........

0/0
8.7.2015 7:11

J71a49n 48K38u30p95e44c74k41ý 2171474609430

Je velmi dulezite Recko co nejrychleji rozprodat a z drazeb uhradit co nejvetsi cast dluhu.

0/−1
8.7.2015 6:59

Z21d28e62n26e11k 83Š85i16t64i84n20a 2113368120135

Další národohospodář promluvil.

0/−1
8.7.2015 5:58

M53i14r39e28k 84S75k83l33e81n92a79r 7407550921461

Ja nejsem Nemec, ale moje zeme uz taky doufam pujcovat nebude.....

0/0
8.7.2015 1:03

M58i81r75e37k 58S48k91l32e68n35a71r 7327160641381

Je absolutne zcestne generalizovat a hazet Reky do jednoho pytle...:(. Jsou tam lide, kteri pracuji tvrde a to, ze jejich politici pakovali/pakuji kapsy...No.kdo co s tim...?....Prece tady v Cesku duchodce taky nepresvedci poslance, kterej dela H...O, ze by nemel mit o 70 tisic korun vic....?!?;-);-);-);-D;-D;-)

+2/0
8.7.2015 1:02

J37a93n 93K40o30z36e77m28č75á66k 7364935806335

I Řekové musí platit dluhy

Komentář Vladimír Votápka

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/komentar-jiriho-weigla-k-recke-krizi-referendu-a-evropske-unii-pbv-/zahranicni.aspx?c=A150707_143443_domaci_javxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Když nemají peníze, tak nemůžou nic platit. Jo to si měli rozmyslet, komu půjčují.Rv[>-]

+1/0
7.7.2015 21:55

S30l52a40v22o28m36í37r 35B97e52n64e61š 6812707910224

Čtu tady názory, že Euro prý není špatné, chyba je prý v zadlužování.

To považuji za totílní blábol.

Vše, co se na světě děje, musí počítat s kontrolními mechanismy. Fotbalisté musí mít rozhodčího, disciplinární komisi apod. Doprava musí mít dopravní policii, nad obvchodníky musí být Česká obchodní inspekce apod.

Jestliže kontrolní mechanismy nefungují, znamená to, že celý projekt je špatný. Kontrolní mechanismy jsou totiž součástí projektu.

Prostě dobrá fotbalová liga potřebuje jak výborné hráče, tak i výborné rozhodčí. Jenom jedni, nebo jenom druzí sami o sobě nestačí na to, aby liga měla vysokou úroveň. A s měnou Euro je to stejné.

+6/0
7.7.2015 21:03
Foto

R52o76b68e53r65t 85H45o24r71á20č80e62k 5982706316535

Stejně krachují státy bez Eura nebo naopak prosperují státy s Eurem.

+3/0
8.7.2015 7:35

V21l98k 48J82a41r20o87s38l10a12v 8943502

Řekové by měli, asi už začít tisknout novou měnu a my máme štěstí, že zatím u nás euro není zavedené  RvEURv

+8/0
7.7.2015 20:35

J75i68n54d16ř35i63c23h 59H35o37l67u44b 1171268490184

Základní problém je že nezisková sféra-stát má neůnosné výdaje dejte úředníkům tolik kolik pokladní a je po problému.

+1/0
7.7.2015 20:33

J54i73n35d37ř31i20c50h 81H32o19l79u42b 1881408520624

neúnosné oprava

0/0
7.7.2015 20:34

J89i94ř47í 13K64o73s 4362455565715

Předpokládám a DOUFÁM, že grexit plynule přejde v GREXITUS. Ovšem "lékařská" věda dokáže s  pomocí přístrojů (např. tištění nekrytých peněz) pravé divy. Uvidíme.

0/0
7.7.2015 19:19

G28e82o40r13g 74K24o69m79b82e35r75e67c 9294651276711

"......šéf Institutu Václava Klause"  ;-D;-D

+2/−2
7.7.2015 19:11

J83a25n 82H80r69u94b83e14š 9538224775469

S názorem polemizovat neumíte?

+2/0
7.7.2015 22:09

J52a79n 46S89e79d58l90a66k 1513285441

" ........ Georg Komberec"  ;-D;-D

+1/0
7.7.2015 23:27

K65a72r19e56l 26V86o32v74e81s 1854928892219

Sebevrazdu eurozony realizuje ECB a teta Merkelova. Vysledek bude totalni pad eura, dluhopisu, akcii, penzijnich fondu a nezaslouzene posileni dolaru.

+2/−2
7.7.2015 19:03

D61a75v11i33d 98Š36a59f62r46á33n36e12k 5877854867703

To už tady píšete přes deset let, že? Co budete dělat, až se zase nic nestane?

+2/−1
7.7.2015 19:19

P73a60v30e64l 80O27d18r60a47z67i27l 6314469957600

Dolar už delší dobu posiluje, toho jste si nevšiml, pane Šafránku? No jak byste mohl, žejo.

0/−1
8.7.2015 9:59

J58a89r35o37s14l56a67v 67J24o68n80á28š 4488814532375

Řekl bych, že spíš oslabuje euro - ono to není tak úplně totéž.

0/0
9.7.2015 21:07

P10e44t14r 17K35o72u34ř39i44l 9663505847

To by museli chtít Němci, aby Euro skončilo. To se nestane i když Němci na rozdíl od takových Řeků nebo i Slováků kteří svoje peníze skartovali a roztavili, tiskařské matrice taky.Němci celou svoji emisi Marky stáhli a uložili včetně tiskových matric.Ti jsou připraveni na všechno, ale takové tragédii Eura nevěřím. Oni i ti Řeci tu půjčku dostanou a Euro jede dál.

+2/−1
7.7.2015 19:22

J40a19n 37B26i50e72l76i22k 2617577811248

No jenže Němci sami sou zadlužení až po uši a je jenom otázkou času než splaskne bublina i tam

+2/0
7.7.2015 23:15

P16e91t15r 95A10n97d68r78ý92s39e26k 9853421876357

Euro prece neni samo o sobe spatne, spatne jsou pouze staty, ktere neumi hospodarit a nemely se do eurozony nikdy dostat. Kdyby staty fungovaly nejlepe vyrovnane nebo maximalne scnejakym hodne bezpecnym deficitem, tak by nebyl nikde problem a eurozona by fungovala dobre. Euro muze dobre fungovat i v ekonomicky slabe zemi (pobalti) akorat, ty staty musi met vydaje pod kontrolou a ne si to rozdavat, jak Rekove... Hlavni problem je zadluzovani a ne euro jako takove, kdyby nebylo zivota na dluh, nebyl by problem s eurem

+13/−3
7.7.2015 18:48
Foto

D84a64l95i92b46o16r 81B36a15r40t63o77š 5754140417749

konečně člověk,, který alespoň přece trochu něco ví o ekonomii...pane, přesně tak to je....a psa jsem to tu už asi stokrát..nebo jen 10x nevím...ale je strašně pěkné, že vidím někoho, kdo to pochopil.

+5/−2
7.7.2015 18:56

P51a61v89e11l 42O67d37r38a45z97i70l 6914119927500

Ano, přesně tak to je, euro je super pro státy, co dodržují maastrichtská kritéria, což není skoro nikdo.

+1/0
7.7.2015 22:44

I83v61o 47P90á56t65e64k 2452183334640

Konecne taky jednou nekdo kdo nema v hlave nadelano a chape ze euro nebo eu neni ten spatny komponent, ale zeme ktera si zije nad pomery na dluh ano.

+1/−1
7.7.2015 19:05

P10e65t45r 30A91n73d61r63ý73s34e51k 9863911276377

Ja euru docela fandim, kdyby eurozona dobre fungovala, tak bych byl hned pro, aby se zavedlo i u nas. Ale problem je prave to Recko a dalsi potenciapni jizni hrozby. Nesmyslne je je i ruceni ostatnich statu za nezodpovednost jinych cili ESM. Podle me je potreba 1. kandidatske zeme o euro mit poradne provereny z hlediska jejich hospodareni, pripadne pozadovat reformy jeste predtim nez zeme euro prijme 2. mit fungujici mechanismus, jak se zeme, ktera uz v eurozone je, rychle a bezproblemove zbavit, aby nedelala problemy ostatnim. Fungujici eurozona by pro ekonomiku statu mel byt takovy prinos, aby si kqzdy stat radsi sam hlidal finance nez aby byl nucen k bodu 2

0/−2
7.7.2015 19:14

I67g56o47r 44K89r35e22s88t79a 8265389226831

práve, že EU je jak píšete špatný komponent, jelikož neodkázalo přijmout takové mechanismy, aby k zadlužování nedocházelo

+1/0
7.7.2015 21:16

R19o86b26e81r77t 76P66e71l91n25á16ř 3968401464

S timdle se da souhlasit. Komunismus ve svy podstate taky neni spatnej, pouze vsechny jeho dosavadni implementace...

0/0
7.7.2015 19:08

J28a26n 41S73e54d73l29a96k 1183965721

komunismus ve své podstatě špatný je, v tom se mýlíte

+1/0
7.7.2015 23:25

P42a39v87e75l 65O13d62r60a76z54i86l 6174699197240

Podstata komunismu je "každý dle svých schopností, každému dle jeho potřeb."

Na tom nic špatného není. Problém je v tom, že u lidí to nefunguje.

0/0
8.7.2015 8:55

P60a64v74e40l 41E46l59s87n92e72r 5473511834485

Právě proto doufám, že Řecko bude muset vypadnout z Eurozony a ta bude pak normálně pokračovat.S tím, že si pak dají pozor na to, koho berou. Ale s touhle dělovou koulí uvázanou k noze to půjde jen těžko.

0/0
7.7.2015 19:13

P63e21t77r 29K18o44u47ř78i95l 9363215527

Pan Bartoš Vás pochválil, že jste ekonomicky zdatný, ale ono je to trošku složitější. Euro jako takové byla politická vize, které v reálném ekonomickém prostředí Evropy v rozdílnosti výkonnosti ekonomik cestou od jihu až na sever. Měla pramalou šanci na úspěch.  Základní ekonomická poučka říká jeden rozpočet jedna měna. V případě Eura byla politika nadřazena nad ekonomiku a výsledky se dostavují. Nikdy nemůžete uhlídat v jedné měně cca 19 rozpočtů to je utopie. Teoreticky by to mohlo fungovat, kdyby všichni v eurozoně měli jeden rozpočet fungovalo by to z hlediska ekonomiky nikoliv politiky. V současnosti prostřednictvím Eura Evropu ovládá Německo s Francií jako nejvýkonnější ekonomiky, ale také největší příjemci Euro dotací třeba do zemědělství. Německo na Euru nejvíce vydělává a bude dál, protože Euro může skončit jen tenkrát když si to budou přát Němci. To že článek napsal pan Weigel z IVK působí na některé jako červená na býka, ale je pravdivý a já jsem přesvědčený že jediná správná cesta pro Řecko je vyhlásit bankrot, vystoupení z Eurozony, zavést drachmu, devalvovat zajistit reálné ekonomické prostředí, začít se pomalu rozjíždět a hrabat na horu jinou cestu nemají. Stejně jako ty méně výkonné ekonomiky jejich lidé nechtějí živořit. Divil jsem se Slovákům, i těm Pobaltckým republikám, vzpomínáte Slovinsko jak přijímalo s velkou pompou Euro a podívejte se v jakých je problémech. Jednotnou měnu by mohly mít teoreticky stejně výkonné ekonomiky, ale to dnes v Evropě není nikdo, ale to si politici nepřiznají že s Eurem udělali

+7/0
7.7.2015 19:18

P45e62t91r 41H18a70r64z40e22r 5644327763646

Problém není hlídání 19 rozpočtů, ale záměrná manipulace se statistickými údaji jako pravé v případě Řecka.

+1/−2
7.7.2015 19:36

P36e81t50r 93A13n27d61r78ý21s23e42k 9183871616737

Ja se za zadneho experta na ekonomii nepovazuju :) byl to jen muj nazor. Presto kdyz tomu rozumite, tak se ptam. Kdyz mam vyrovnany rozpocet, tak mne prece muze byt jedno jakou menou platim. Jestli je ta mena 25krat silnejsi nebo slabsi by nemelo mit vliv, protoze tim padem i platy/ceny jsou 25 krat nizsi nebo vyssi. V ramci jednoho statu by to nemelo hrat prece roli. To ze prejwdu hranice a za stejne zbozi ve stejne mene zaplatim trojnasobek je vec druha. To bych ale udelal i kdyz mam svou menu a musim ji jeste navic menit. Dulezite je, aby v materske zemi ceny odpovidali platum. Aby nebyly zapadoevropske ceny a vychodoevropske platy. Jaky ma smysl devalvace v zemi, ktera secnechce zadluzovat a zije vyrovnane? Devalvace je prece jenom kouzleni s cisli, kdyz devalvuju, mam vic penez ale o nizsi hodnote. Nejsem v ten moment bohatsi, prostou devalvaci se v zemi nic nezmeni. Kdyz v zemi nebude nikdo pracovat, tak muzu devalvovat jak chci a stejne zadnou vyssi hodnotu neziskam. Realna sila ekonomiky a meny je prece sana tim, kolik se toho v zemi vyprpduje cili efektivitou prace ne?

0/−1
7.7.2015 19:40

J75i80ř68í 48K29o88s 4102965955615

To zní rozumně a logicky (rovněž nejsem expert). Ale kdyby to bylo tak jednoduché, čím by se potom živily ty tisíce ekonomických expertů po celém světě? Aha?

0/0
7.7.2015 20:00

J63a75n 86B52i36e98l88i11k 2637807611968

No to je ono, ekonomika je de facto jednoduchá věda, ale tím že do ní kecá 10 000 ignorantů, to pak vypadá jak to vypadá :-)

0/0
7.7.2015 23:20

J83a91n 18S59e72d34l49a59k 1333305191

přesně, měnu můžu mít, jakou chci, důležitá je efektivita práce v každé samostatné ekonomice ... a přesně ta určuje, kolik si toho za vydělaný peníz koupím, efektivita práce je 3x menší, nežli v sousedním státě, můžu si koupit 3x míň věcí, i když za stejnou měnu

důležité pro zachování tohoto pravidla je vyrovnaný rozpočet státu. V dopadu to znamená, že napumpováním peněz do ekonomiky, (tedy deficit rozpočtu) se tato rovnice porušuje,

Hezké pro lidi, hodně špatné pro stát

a to je to, co Řecko dělalo celá léta

0/0
7.7.2015 23:43

M89i63r41o95s82l57a75v 35B84o54l42e49r51a73d35s84k24y 2529161336794

Ano,Euro neni spatna myslenka, pan Andrysek , Kouril a jini maji pravdu. Ale nejvystizneji se vyjadruji kritici zde v Nemecku. A tim nemyslim jen samotny lid, myslim vic ekonomy a odborniky v bankovnim sektoru. Euro nevytvorili ekonomicti odbornici ale politici. To je kamen urazu. Stejny problem vznikl pri sjednoceni Nemecka. Pres noc se z bezcene vychodni marky stala marka zapadni. To taky nevymylel ekonom a byla zde velka nevole! Dusledky jsou zde citit jeste dnes.

Stat jako Nemecko ale vyresil zmenou meny na Euro skrytou vysokou inflaci. Kdo jeste pamatuje ceny v DM a hned po zmene na €, ten to poznal hned.

Behem kratke doby se pomer 2:1 zmenil na 1:1, v nemalo pripadech je to jeste horsi.

Proto se divim tem ceskym politikum,co za kazdou cenu za Euro bojuji.

Slovaci se snad nejak snazili a spechali neco dokazat , s prichodem nove meny ziskali jen problemy...

Pokud ale Recko zfalsovalo uz pri vstupu do EU co jen slo, dalo se ocekavat jiz dlouho jak to dopadne a kdo to odskace

0/0
8.7.2015 17:34

P22a78v96e75l 40O68d25r75a57z45i38l 6424669957880

To můžete napsat o komunismu, sám o sobě to není špatný systém, jenom holt není stavěnej na lidský plemeno ;-D

0/0
7.7.2015 22:42

J93a12n 15S53e87d55l76a52k 1513525661

komunismus je špatný jen v samé podstatě

0/0
7.7.2015 23:45





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.