Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Další maďarský gripen musel nouzově přistát, pilot se katapultoval

V Maďarsku ve středu havaroval letoun JAS-39 Gripen maďarské armády. Pilot stroje se stačil katapultovat a jeho stav je stabilizovaný. Jedná se už o druhý karambol maďarské stíhačky za poslední dobu, v květnu jeden havaroval na letišti v Čáslavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20a36r79o24s54l88a78v 15F46r52a54n24t14i58š72e15k 60B11r31ü96m22m55e46r 1151206833660

Tak, koho to ještě zajímá, tak zde je více foto i video  události, i když moc vidět není

http://index.hu/tudomany/2015/06/11/itt_a_video_a_gripen_szerencsetlen_landolasarol/

Podvozek se mu zasunul napůl, nechtěl pak ani dovnitř, ani ven, tak se pokusil o přistání, což se málem povedlo, ale na zemi už to letadlo bylo neovladatelné a zjíždělo z dráhy, proto se katapultoval.

0/0
12.6.2015 11:30

V65l48a95s60t82i32m14i58l 89H20a69l57b44i23c18h 8393755596978

Nešlo mu zatáhnout přední kolo podvozku! Já bych opět vysunul zbývající kola,obletěl letiště a bezpečně přistál.Holt Maďar.

0/0
11.6.2015 8:15

J94a80r56o55s61l16a45v 89F23r73a31n69t40i87š33e39k 18B85r68ü32m19m55e68r 1611456123660

Špatný překlad.

0/0
12.6.2015 11:28

F18e87r81e79n85c 17L25o12v19a19s86z 9883257928194

Gripeny = to sú šmejd vo svetovej produkcii.  7 miliónový štát čo môže dokázať ?????? Len tak propagandou !!!!

0/−2
11.6.2015 8:09

F40e36r30e79n80c 34L14o15v32a70s53z 9503517358284

Maďari budú vyrábať vlastné,  maďarské vlastenecké lietadlá, a nie nejaké cudzie z koloniálnej výroby !!!!!!!!!!;-O8-o!!

0/−1
11.6.2015 8:06

P21e52t94e97r 57S17k42y86v23a 6543370773236

Madarski piloti by mali byt nasadzovani len ako kamikaze

0/0
10.6.2015 23:39

F52r28a70n75t22i77š28e48k 81C63h77m61e13l65a21ř 6358440

Předběžný závěr vyšetřování:

Při tankování Gripenů se musí dávat dobrý pozor, aby se do paliva nedostala Viagra nebo španělské mušky, pak se totiž přední podvozková noha nedá zatáhnout ;-D

+3/0
10.6.2015 20:38

F64r88a83n97t66i90š89e66k 85C75h52m23e75l51a13ř 6208610

Gripeny jsou klasika: jsou sice dražší, ale zato jsou horší :-)

+4/−4
10.6.2015 20:34

J85a60r93o40s71l32a86v 46F56r74a42n94t90i94š17e52k 57B64r53ü79m56m60e37r 1131896463350

Nojo, ale ono neplatí ani jedno.

+2/−1
10.6.2015 23:13

F15r72a39n60t66i10š26e14k 26C94h72m42e11l47a50ř 6918570

Bohužel platí oboje a není to jenom nějaký bonmot nebo rádoby legrácka.

+3/−3
11.6.2015 3:11

J32a63r10o57s57l14a93v 46F26r24a16n95t17i42š77e86k 77B21r78ü25m62m16e39r 1641136423360

Neplatí, lžete, jste absolutně mimo. Nastudujte si alepoň základní informace.

0/−1
11.6.2015 9:11

F98r76a34n50t61i41š37e13k 10C68h55m22e11l36a25ř 6868400

Milý pane Brümmere, jsem absolutně v obrazu, protože jsem stále ve styku s lidmi, kteří to dělají profesionálně. No a nastudované to mám dost dobře, naposledy jsem byl v Čáslavi přímo na letišti (dokonce i v hangáru, kde se provádí údržba a opravy všech letadel z letiště) mezi lidmi, kteří je obsluhují, udržují a létají s nimi, loni na podzim.

Nákup, resp. pronájem Gripenů byla špatná volba od prvního okamžiku a to jak po stránce finanční, absence unifikovaného zbraňového i palubního vybavení vybavení, tak i výkonové. Gripen je stroj naprosto svůj a vše, co má být v rámci NATO univerzální, se na něm musí "přiohýbat" a upravovat.

V současnosti je, bohužel, přechod na jiné letouny volba ještě horší. Nejde jenom o přeškolení pilotů, ale i o kompletní zabezpečení jak vycvičeným obslužným personálem, tak materiálem a podpůrnými prostředky a agregáty.

Na závěr Vás, pane Brümmere, žádám, abyste si svoje osočování ze lží nechal pro sebe a sobě rovné či známé.

Nazvat Vás, pane Brümere lhářem, bych mohl i já o Vás, ale neudělám to. Na rozdíl od Vás totiž ctím názor jiných (byť je od mého rozdílný a navíc nesprávný) a také si myslím, že takto se slušný člověk prostě nevyjadřuje.

Přeji Vám, pane Brümmere, hezký den :-)

0/0
11.6.2015 12:46

J54a83r25o26s87l22a56v 30F49r56a91n92t98i96š25e30k 15B26r21ü75m61m74e67r 1141416193400

Zajímavé, že když vy tak tak chodíte po Čáslavi, a všichni podle Vás na Gripeny nadávají,  že jsem zatím nezaznamenal na diskuzích od lidí, co s Gripeny létají, či dělají, defakto jedinou stížnost. A na jiné věci hartusí dost. 

Když dám vedle sebe ceny:

Rumunská F-16A Block 15 - minimálně 20 let staré, dobře teoreticky dalších 20 let vydrží, ale už tak jsou dost zastaralé, uvidíme, jaká bude podpora výrobce.  -  1 mld Kč, ale před stoupnutím ceny USD - bez servisu na těch 20 let.

Pronájem neustále modernizovaného Gripenu - Průměrně za 20 let na jedno letadlo - 2,5 mld Kč, ale prakticky Full Service po celou dobu 

Tak mi to vchází v nejhorším srovnatelně. 

Je jasné, že F-16 je výkonnější, než Gripen, ovšem jaksi takový výkon jsme nepotřebovali.

0/0
11.6.2015 13:07

F65r20a52n98t75i74š83e79k 86C26h48m85e30l13a10ř 6158480

Vy mně, pane Brümmere, připadáte jako z jiného světa.

Pro osvěžení Vaší paměti zopakuji původně napsané: "Gripeny jsou klasika: jsou sice dražší, ale zato jsou horší".

Nic víc, nic méně.

Taky bych Vás rád upozornil, že jsem nikde nepsal o tom, že na to letadlo všichni nadávají. Není špatné, ale poměr cena / výkon / možnosti použití / unifikace atd. je nedobrá.

Když už tady takový letoun ale je, hold se s tím nedá nic dělat a lidé, kteří s ním létají a provádí na něm údržbu, se s tím naučili žít. Využíváme to tak, jak můžeme a umíme. Hotovo.

To co i projektu "Gripen" vyčítám má jednoznačnou příčinu: nechávat rozhodnutí o tom, co má armáda používat, na takových kreaturách jako byl astrolog, pouliční zpěvačka či osmidenní ministrině (platí to ale skoro o všech ministrech obrany), kde je na prvním místě finanční profit vlastní, kamarádů a mateřské politické strany, je hodně špatné. Ten průšvih není jenom o Gripenech, ale taky o Pandurech, Casách, padácích atd., pokračovat bychom mohli prakticky do nekonečna.

+1/0
11.6.2015 13:37

J44i13ř13í 53N34o16v83á24k 1492359657859

Jakej pitomec by koupil Gripen, pardon my.

+2/−1
10.6.2015 20:09

P79e83t16r 56M55i46c77h50a80l 2260184281192

Kdepak, my ne. My jsme je jenom pronajali. ... Sice to asi vyjde dráž než nákup, ale to je celkem fuk. Daňový poplatník to rád zatáhne. :-)

Mimochodem, Gripen není špatné letadlo (byť jsou i lepší), ale jako každý výrobek má své chyby. Nemyslím si ale, že dvě nehody maďarských pilotů jsou vinou letadel, tam bude možná jiný problém. Co mně osobně na nich vadilo bylo to, že na nasazení se víceméně musíme zeptat majitele, nekompatibilita datalinku, o něco nižší poměr výkon/váha.

+4/−1
10.6.2015 20:23

J97i81ř28í 95N18o74v55á35k 1332109377659

Já mám druhé britské občanství, takže se hrdě hlásim k Typhoonům a Tornadům, jen tak mimochodem Britové nabízely tornada za 15 mil USD, tj za 9mld 28 i když trochu starších, ale dvoumotorové a 2, 25ti machové stíhače.

+3/−1
10.6.2015 20:51

S16i59d35n38e58y 49S19i97s10k13a 3197902392825

Jako kanadan preferuji Avro Arrow

0/0
10.6.2015 21:04

P35e59t34r 32M35i83c92h54a52l 2860874161732

Trošku starší letadlo. :-)

+1/0
10.6.2015 21:19

S78i39d62n78e55y 50S50i95s20k48a 3907402172205

Jo, ale bylo vyborne.

0/0
10.6.2015 21:39

J28a16k88u90b 88P22r81o24k31e13š 6963258442213

Já tomu teda houbelec rozumím, ale nebyl jednomotorový stroj upřednostnění z důvodů provozních nákladů?

0/0
10.6.2015 21:07

P63e71t47r 32M83i69c79h44a31l 2560684491422

Byl. Proto závěrečné rozhodování bylo víceméně mezi Gripeny a F-16. Jak to nakonec dopadlo a jak to smrdělo korupcí asi víme všichni. Ne že by byly Gripeny špatné, jen se mi ten způsob poněkud nelíbil. Mimochodem, osobně považuji F-16 za lepší (a zdaleka nejsem sám).

0/−1
10.6.2015 21:11

J72a85r68o92s25l25a65v 86F65r61a97n74t33i59š57e35k 65B62r21ü38m86m34e71r 1261166693360

F-16 je zbytečně drahá, jak v pořizovacích nákladech, tak několikrát v provozních. Gripen udělá vše, co potřebujeme, za zlomek ceny.

+1/−1
10.6.2015 23:24

P74e95t59r 29M50i55c49h94a54l 2370874801592

Nová F-16 skutečně je dražší než Gripen. Ale my jsme měli nabídku letadel repasovaných na verzi C, D, Block 30 (nebo 40) z Belgie. Vycházelo to levněji než pronájem Gripenů, navíc byly v polovidě životnosti, takže by nám určitě vydržely déle než 10 let.

Provozní náklady u F-16 jsou skutečně o něco vyšší, ale rozhodně ne několikanásobně. Nižší pořizovací cena by to bohatě vyvážila. Mimochodem, MiGy 29 byly provozně mnohem náročnější (a po jejich návratu taky dost lidí volá).

Myslím, že Tvá poslední věta je tímto vyvrácena, ona je nesmyslná už na první pohled.

+1/−2
11.6.2015 1:50

J57a55r12o73s72l97a34v 22F53r78a68n45t39i62š18e10k 69B62r32ü87m50m69e36r 1451206523340

Gripen je provozně levnější i než Mig-21. Pokud porovnáváte nákup a operativní leasing, tak u nákupu je potřeba cenu vynásobit cca 2x za sluby. Momentálně kupují Rununi 30 let staré F-16A za 50 mil. USD za kus s podobným servisem.

0/0
11.6.2015 9:16

F37e14r29e47n83c 13L63o82v84a60s98z 9273807578824

...Gripen udělá vše ... i lacneji havaruje !!!!!!!!R^!!

+1/−1
11.6.2015 8:14

J95i37ř23í 89N87o46v49á35k 1912159107409

U Tornada stojí letová hodina 7 000USD, u Gripenu 6 500 u F-16 21 000, u Typhoonu 11 000. Americký a Ruský stíhačky jsou obecně dražší na provoz, nežli evropské.

0/0
11.6.2015 18:42

P89e30t20r 90M31i47c70h29a92l 2160934651812

Typhoony jsou pro nás dost drahé. Ta Tornada by šla. Byť dvoumotorové letadlo znamená vyšší provozní náklady. Ve hře byly také F-18 z Kanady (cenu nevím) a F-16 z USA i Holandska. Ty holandské měly být repasované a taky jich mělo být víc a levnějších než Gripenů (přesná čísla se dají dohledat na webu).

0/0
10.6.2015 21:09

J55a76r57o10s52l80a74v 14F53r41a23n54t32i15š84e12k 22B24r46ü53m22m43e72r 1931396613560

Porovnáváte zkorumpovaný tender, který neprošel.

Rumunsko kupuje více než 30 let olétané F-16A za cca 50 mil USD, tedy prakticky stejně, co my za 20 let služby Gripenů, ale my máme nejmodernější stroje.

0/0
10.6.2015 23:30

P60e63t76r 11M71i41c43h20a88l 2490814201392

No, oni z toho tendru prakticky všichni odstoupili, protože to už předem smrdělo směrem ke Gripenům.

Jinak Rumunsko kupuje tuším z Portugalska, ta letadla mají cca 20 let a nalétané hodiny zhruba na polovině životnosti draku. Takže v Rumunsku to bude lítat minimálně dalších 20 lte, ale spíš 30.

Jinak Gripen je modernější (pokud neberu v potaz nejnovější vezrze Falconu a na tu bychom stejně neměli peníze), ale chyběla mu komunikace datalinkem, tankování za letu etc. ... A jinak, pokud bychom chctěli kamkoliv do mise, museli bychom je jako náejmci ptát Švédů.

0/0
11.6.2015 2:04

J94a85r57o16s64l68a25v 61F67r17a77n68t50i52š47e82k 82B28r47ü94m29m21e37r 1521686803210

Tankování za letu nechybělo, lžete. A datalink jsme si neobjednali.

0/0
11.6.2015 9:17

J21a26r45o30s12l84a51v 66F64r36a18n34t23i10š88e53k 84B18r60ü29m92m60e37r 1691116853890

A na misích jsme byli. Ale hlavně, Gripeny nikdy na mise původně létat neměly, objednávka byla jen pro PVO.

0/0
11.6.2015 9:18

J28a67r43o87s35l52a56v 98F25r47a15n92t27i83š87e21k 73B57r14ü46m16m75e35r 1281906493860

A dali bychom majlant za provoz. Stíhací Tornáda jsou už všude vyřazeny, jsou zastaralé a drahé na údržbu. Ve výzbroji jsou bombardovací verze, tam jsou schopni udělat ještě dost práce, ale fyzicky už dolétávají.

0/0
10.6.2015 23:19

J43a21r66o82s32l75a10v 64F77r24a83n51t48i91š90e76k 40B81r85ü79m64m63e79r 1241916493510

Pronájem je samozřejm výhodnější, jelikož je full service. Teď Maďaři dostanou nové kusy rovnou.

Ono se zapomíná, že cena letadel bývá ta nejmenší část celkových nákladů.

+2/0
10.6.2015 23:16
Foto

V48l47a91s72t52a 80C14o92u36f43a60l 7227209199795

Komentujte raději něco, čemu skutečně rozumíte.

+1/0
10.6.2015 21:58

J64a37n 43P37r24o18c15h73a13z90k79a 1627965739437

Proč pan "odborník" ministr obrany ˇČR" nenechá mluvit k podobným problémům velitele letectva nebo jiného odborníka z řad voejnského letectva? Proč se musí vyjadřovat "odborně" ke všemu sám osobně?

+2/0
10.6.2015 20:06

M80i37l62a71n 14V71i13k 1467545643563

Protože je HEREC - a ti se živí tím, že mluví! No a jemu to zůstalo i jako ministrovi ;-D

+3/0
10.6.2015 20:11

J25o28s70e76f 98K74o11n24v86i58č21n36ý 2398423279692

Protože je to b.b, který si sám sobě namlouvá, že je nejchytřejší - takový novodobý brouk Pytlík;-D!!

+2/0
10.6.2015 21:32

T61o11m50á95š 62B10l79a83ž57e46k 4758282581

No, spíše to vypadá na nedostatečný výcvik ovládání letadla - Gripen asi nebude to nejlepší letadlo na světě, ale zase jich tak málo nelétá a padají ty maďarské ...

0/0
10.6.2015 19:47
Foto

V27l81a77s79t98a 88C44o96u13f25a77l 7487209249315

To se stává. Piloti mají dostatečný výcvik ve Švédsku a mají nálet kolem 200-250 hodin za rok. Podle norem NATO je to OK:

0/0
10.6.2015 21:59

J53a96r29o53s43l20a11v 95F58r12a56n45t44i22š39e33k 56B51r95ü14m80m40e37r 1491976303650

Gripen je jednoduchý k ovládání.

0/0
10.6.2015 23:31

J45a32n 12P84e47k77a 5353853383

Jestli si při katapultáži cvaknul selfíčko, tak je motiv činu jasnej ;-D

+2/0
10.6.2015 19:37
Foto

T91o41m17á57š 31M32a75r33o62u54n31e67k 7795687368516

Waberer's asi odkoupili jejich letectvo :D

0/0
10.6.2015 19:42
Foto

T15o43m89á25š 57M31a33r77o73u78n93e72k 7635777208576

Pardon, to patřilo jinam :)

0/0
10.6.2015 19:42

P83e46t91r 48M93i74c80h14a17l 2740934751612

Nepodařilo se mu zatáhnout příďový podvozek? A proč teda nouzově přistával na břicho? Někde jsou asi publikovány poněkud rozporuplné informace.

+9/0
10.6.2015 19:24

M85a75r95t60i78n 13K86u19ř38í16t68k62a 6427776378585

Spíš si myslím, že někdo ošidil údržbu.

0/0
10.6.2015 19:23

R93o60m89a10n 29K76r77a39t15o25c47h31v92í62l 6326957386414

Otázka času, kdy bude havarovat náš Gripen.

0/−3
10.6.2015 19:20

O97t55o 63P83a54l74d14u68s 1733608960694

Nebude. Nejsou naše.;-D;-D;-D

+1/0
10.6.2015 21:16

K44a94t93e64ř60i63n51a 77S69l52a57v24í25k38o12v45á 6303285660263

dneska se kurvítka montují i do vojenské techniky, aby byla poptávka i v dobách míru.

+1/0
10.6.2015 19:17

Z39b92y51n28ě58k 48K85o85ř40í54n25e79k 9684693309522

Myslíte že výrobce montuje "kurvítka" do zařízení, které pronajímá a stále patří jemu?

+3/0
10.6.2015 19:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.