Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Další maďarský gripen musel nouzově přistát, pilot se katapultoval

V Maďarsku ve středu havaroval letoun JAS-39 Gripen maďarské armády. Pilot stroje se stačil katapultovat a jeho stav je stabilizovaný. Jedná se už o druhý karambol maďarské stíhačky za poslední dobu, v květnu jeden havaroval na letišti v Čáslavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J42a89r10o33s25l23a57v 22F58r20a87n35t60i59š14e87k 66B96r70ü93m80m89e93r 1651746173450

Tak, koho to ještě zajímá, tak zde je více foto i video  události, i když moc vidět není

http://index.hu/tudomany/2015/06/11/itt_a_video_a_gripen_szerencsetlen_landolasarol/

Podvozek se mu zasunul napůl, nechtěl pak ani dovnitř, ani ven, tak se pokusil o přistání, což se málem povedlo, ale na zemi už to letadlo bylo neovladatelné a zjíždělo z dráhy, proto se katapultoval.

0/0
12.6.2015 11:30

V98l61a22s41t67i10m22i27l 54H56a17l87b82i82c30h 8223285636788

Nešlo mu zatáhnout přední kolo podvozku! Já bych opět vysunul zbývající kola,obletěl letiště a bezpečně přistál.Holt Maďar.

0/0
11.6.2015 8:15

J76a73r97o78s10l55a94v 37F16r67a82n64t33i63š11e26k 53B58r96ü70m80m14e52r 1251146833750

Špatný překlad.

0/0
12.6.2015 11:28

F58e74r26e20n26c 91L75o37v45a52s66z 9833357108274

Gripeny = to sú šmejd vo svetovej produkcii.  7 miliónový štát čo môže dokázať ?????? Len tak propagandou !!!!

0/−2
11.6.2015 8:09

F57e92r90e54n89c 43L34o84v59a40s24z 9203627718884

Maďari budú vyrábať vlastné,  maďarské vlastenecké lietadlá, a nie nejaké cudzie z koloniálnej výroby !!!!!!!!!!;-O8-o!!

0/−1
11.6.2015 8:06

P32e30t35e38r 83S21k23y91v54a 6283800963276

Madarski piloti by mali byt nasadzovani len ako kamikaze

0/0
10.6.2015 23:39

F90r53a41n49t77i88š58e61k 81C79h98m26e27l59a16ř 6578540

Předběžný závěr vyšetřování:

Při tankování Gripenů se musí dávat dobrý pozor, aby se do paliva nedostala Viagra nebo španělské mušky, pak se totiž přední podvozková noha nedá zatáhnout ;-D

+3/0
10.6.2015 20:38

F13r52a16n20t24i81š72e21k 18C71h38m22e93l36a98ř 6898910

Gripeny jsou klasika: jsou sice dražší, ale zato jsou horší :-)

+4/−4
10.6.2015 20:34

J45a80r51o64s57l80a90v 89F16r13a74n32t35i65š20e48k 48B18r65ü24m54m78e45r 1691206653940

Nojo, ale ono neplatí ani jedno.

+2/−1
10.6.2015 23:13

F32r61a91n87t63i44š75e94k 57C75h62m23e46l12a44ř 6918550

Bohužel platí oboje a není to jenom nějaký bonmot nebo rádoby legrácka.

+3/−3
11.6.2015 3:11

J16a10r68o32s30l55a79v 81F30r53a32n34t25i55š42e95k 88B13r36ü71m37m78e73r 1581126963120

Neplatí, lžete, jste absolutně mimo. Nastudujte si alepoň základní informace.

0/−1
11.6.2015 9:11

F45r73a73n67t48i77š75e46k 89C19h25m50e41l47a64ř 6388280

Milý pane Brümmere, jsem absolutně v obrazu, protože jsem stále ve styku s lidmi, kteří to dělají profesionálně. No a nastudované to mám dost dobře, naposledy jsem byl v Čáslavi přímo na letišti (dokonce i v hangáru, kde se provádí údržba a opravy všech letadel z letiště) mezi lidmi, kteří je obsluhují, udržují a létají s nimi, loni na podzim.

Nákup, resp. pronájem Gripenů byla špatná volba od prvního okamžiku a to jak po stránce finanční, absence unifikovaného zbraňového i palubního vybavení vybavení, tak i výkonové. Gripen je stroj naprosto svůj a vše, co má být v rámci NATO univerzální, se na něm musí "přiohýbat" a upravovat.

V současnosti je, bohužel, přechod na jiné letouny volba ještě horší. Nejde jenom o přeškolení pilotů, ale i o kompletní zabezpečení jak vycvičeným obslužným personálem, tak materiálem a podpůrnými prostředky a agregáty.

Na závěr Vás, pane Brümmere, žádám, abyste si svoje osočování ze lží nechal pro sebe a sobě rovné či známé.

Nazvat Vás, pane Brümere lhářem, bych mohl i já o Vás, ale neudělám to. Na rozdíl od Vás totiž ctím názor jiných (byť je od mého rozdílný a navíc nesprávný) a také si myslím, že takto se slušný člověk prostě nevyjadřuje.

Přeji Vám, pane Brümmere, hezký den :-)

0/0
11.6.2015 12:46

J29a62r61o86s58l85a74v 74F64r27a95n13t13i66š86e56k 81B21r43ü51m77m85e44r 1151406913630

Zajímavé, že když vy tak tak chodíte po Čáslavi, a všichni podle Vás na Gripeny nadávají,  že jsem zatím nezaznamenal na diskuzích od lidí, co s Gripeny létají, či dělají, defakto jedinou stížnost. A na jiné věci hartusí dost. 

Když dám vedle sebe ceny:

Rumunská F-16A Block 15 - minimálně 20 let staré, dobře teoreticky dalších 20 let vydrží, ale už tak jsou dost zastaralé, uvidíme, jaká bude podpora výrobce.  -  1 mld Kč, ale před stoupnutím ceny USD - bez servisu na těch 20 let.

Pronájem neustále modernizovaného Gripenu - Průměrně za 20 let na jedno letadlo - 2,5 mld Kč, ale prakticky Full Service po celou dobu 

Tak mi to vchází v nejhorším srovnatelně. 

Je jasné, že F-16 je výkonnější, než Gripen, ovšem jaksi takový výkon jsme nepotřebovali.

0/0
11.6.2015 13:07

F50r48a96n52t18i26š22e71k 53C20h37m70e18l55a70ř 6448740

Vy mně, pane Brümmere, připadáte jako z jiného světa.

Pro osvěžení Vaší paměti zopakuji původně napsané: "Gripeny jsou klasika: jsou sice dražší, ale zato jsou horší".

Nic víc, nic méně.

Taky bych Vás rád upozornil, že jsem nikde nepsal o tom, že na to letadlo všichni nadávají. Není špatné, ale poměr cena / výkon / možnosti použití / unifikace atd. je nedobrá.

Když už tady takový letoun ale je, hold se s tím nedá nic dělat a lidé, kteří s ním létají a provádí na něm údržbu, se s tím naučili žít. Využíváme to tak, jak můžeme a umíme. Hotovo.

To co i projektu "Gripen" vyčítám má jednoznačnou příčinu: nechávat rozhodnutí o tom, co má armáda používat, na takových kreaturách jako byl astrolog, pouliční zpěvačka či osmidenní ministrině (platí to ale skoro o všech ministrech obrany), kde je na prvním místě finanční profit vlastní, kamarádů a mateřské politické strany, je hodně špatné. Ten průšvih není jenom o Gripenech, ale taky o Pandurech, Casách, padácích atd., pokračovat bychom mohli prakticky do nekonečna.

+1/0
11.6.2015 13:37

J59i43ř37í 13N17o89v68á78k 1922229877699

Jakej pitomec by koupil Gripen, pardon my.

+2/−1
10.6.2015 20:09

P97e46t20r 88M31i65c47h15a34l 2590924391262

Kdepak, my ne. My jsme je jenom pronajali. ... Sice to asi vyjde dráž než nákup, ale to je celkem fuk. Daňový poplatník to rád zatáhne. :-)

Mimochodem, Gripen není špatné letadlo (byť jsou i lepší), ale jako každý výrobek má své chyby. Nemyslím si ale, že dvě nehody maďarských pilotů jsou vinou letadel, tam bude možná jiný problém. Co mně osobně na nich vadilo bylo to, že na nasazení se víceméně musíme zeptat majitele, nekompatibilita datalinku, o něco nižší poměr výkon/váha.

+4/−1
10.6.2015 20:23

J47i35ř50í 97N76o68v36á11k 1772379847739

Já mám druhé britské občanství, takže se hrdě hlásim k Typhoonům a Tornadům, jen tak mimochodem Britové nabízely tornada za 15 mil USD, tj za 9mld 28 i když trochu starších, ale dvoumotorové a 2, 25ti machové stíhače.

+3/−1
10.6.2015 20:51

S42i31d15n14e69y 49S45i84s81k78a 3427942112625

Jako kanadan preferuji Avro Arrow

0/0
10.6.2015 21:04

P84e90t46r 91M90i98c27h70a33l 2210774841142

Trošku starší letadlo. :-)

+1/0
10.6.2015 21:19

S23i94d89n92e15y 75S73i75s59k80a 3267212942675

Jo, ale bylo vyborne.

0/0
10.6.2015 21:39

J70a88k69u90b 46P24r66o77k58e45š 6663208542303

Já tomu teda houbelec rozumím, ale nebyl jednomotorový stroj upřednostnění z důvodů provozních nákladů?

0/0
10.6.2015 21:07

P27e25t57r 94M28i20c59h85a67l 2850194731832

Byl. Proto závěrečné rozhodování bylo víceméně mezi Gripeny a F-16. Jak to nakonec dopadlo a jak to smrdělo korupcí asi víme všichni. Ne že by byly Gripeny špatné, jen se mi ten způsob poněkud nelíbil. Mimochodem, osobně považuji F-16 za lepší (a zdaleka nejsem sám).

0/−1
10.6.2015 21:11

J35a72r94o78s31l11a39v 36F34r19a54n98t36i67š55e83k 44B71r87ü60m26m80e41r 1701656343370

F-16 je zbytečně drahá, jak v pořizovacích nákladech, tak několikrát v provozních. Gripen udělá vše, co potřebujeme, za zlomek ceny.

+1/−1
10.6.2015 23:24

P80e60t25r 85M64i72c28h87a56l 2560164401842

Nová F-16 skutečně je dražší než Gripen. Ale my jsme měli nabídku letadel repasovaných na verzi C, D, Block 30 (nebo 40) z Belgie. Vycházelo to levněji než pronájem Gripenů, navíc byly v polovidě životnosti, takže by nám určitě vydržely déle než 10 let.

Provozní náklady u F-16 jsou skutečně o něco vyšší, ale rozhodně ne několikanásobně. Nižší pořizovací cena by to bohatě vyvážila. Mimochodem, MiGy 29 byly provozně mnohem náročnější (a po jejich návratu taky dost lidí volá).

Myslím, že Tvá poslední věta je tímto vyvrácena, ona je nesmyslná už na první pohled.

+1/−2
11.6.2015 1:50

J44a75r27o88s89l48a43v 74F87r97a16n69t37i41š23e68k 47B66r96ü69m84m52e70r 1601906653520

Gripen je provozně levnější i než Mig-21. Pokud porovnáváte nákup a operativní leasing, tak u nákupu je potřeba cenu vynásobit cca 2x za sluby. Momentálně kupují Rununi 30 let staré F-16A za 50 mil. USD za kus s podobným servisem.

0/0
11.6.2015 9:16

F78e60r24e97n10c 94L70o70v36a41s97z 9943777368314

...Gripen udělá vše ... i lacneji havaruje !!!!!!!!R^!!

+1/−1
11.6.2015 8:14

J20i32ř83í 72N95o35v60á89k 1852709637699

U Tornada stojí letová hodina 7 000USD, u Gripenu 6 500 u F-16 21 000, u Typhoonu 11 000. Americký a Ruský stíhačky jsou obecně dražší na provoz, nežli evropské.

0/0
11.6.2015 18:42

P34e53t19r 73M19i38c34h44a74l 2910374441432

Typhoony jsou pro nás dost drahé. Ta Tornada by šla. Byť dvoumotorové letadlo znamená vyšší provozní náklady. Ve hře byly také F-18 z Kanady (cenu nevím) a F-16 z USA i Holandska. Ty holandské měly být repasované a taky jich mělo být víc a levnějších než Gripenů (přesná čísla se dají dohledat na webu).

0/0
10.6.2015 21:09

J95a42r27o89s20l45a85v 46F11r79a73n35t39i75š65e18k 96B54r73ü56m84m95e61r 1961176633290

Porovnáváte zkorumpovaný tender, který neprošel.

Rumunsko kupuje více než 30 let olétané F-16A za cca 50 mil USD, tedy prakticky stejně, co my za 20 let služby Gripenů, ale my máme nejmodernější stroje.

0/0
10.6.2015 23:30

P85e98t85r 76M36i50c54h16a24l 2250134491692

No, oni z toho tendru prakticky všichni odstoupili, protože to už předem smrdělo směrem ke Gripenům.

Jinak Rumunsko kupuje tuším z Portugalska, ta letadla mají cca 20 let a nalétané hodiny zhruba na polovině životnosti draku. Takže v Rumunsku to bude lítat minimálně dalších 20 lte, ale spíš 30.

Jinak Gripen je modernější (pokud neberu v potaz nejnovější vezrze Falconu a na tu bychom stejně neměli peníze), ale chyběla mu komunikace datalinkem, tankování za letu etc. ... A jinak, pokud bychom chctěli kamkoliv do mise, museli bychom je jako náejmci ptát Švédů.

0/0
11.6.2015 2:04

J82a94r97o23s43l17a11v 40F78r69a28n16t40i82š45e88k 78B96r14ü21m59m19e20r 1591346673210

Tankování za letu nechybělo, lžete. A datalink jsme si neobjednali.

0/0
11.6.2015 9:17

J24a71r26o47s24l58a74v 42F51r87a60n66t37i92š11e78k 68B12r40ü46m71m56e12r 1131656933390

A na misích jsme byli. Ale hlavně, Gripeny nikdy na mise původně létat neměly, objednávka byla jen pro PVO.

0/0
11.6.2015 9:18

J19a58r37o86s98l71a90v 62F26r30a94n84t64i51š32e78k 61B85r95ü34m52m56e78r 1721876763640

A dali bychom majlant za provoz. Stíhací Tornáda jsou už všude vyřazeny, jsou zastaralé a drahé na údržbu. Ve výzbroji jsou bombardovací verze, tam jsou schopni udělat ještě dost práce, ale fyzicky už dolétávají.

0/0
10.6.2015 23:19

J18a57r77o86s37l64a30v 86F42r79a96n96t50i16š97e25k 24B26r79ü61m84m85e60r 1761596183240

Pronájem je samozřejm výhodnější, jelikož je full service. Teď Maďaři dostanou nové kusy rovnou.

Ono se zapomíná, že cena letadel bývá ta nejmenší část celkových nákladů.

+2/0
10.6.2015 23:16
Foto

V65l31a81s72t78a 50C92o13u34f60a10l 7177519849545

Komentujte raději něco, čemu skutečně rozumíte.

+1/0
10.6.2015 21:58

J38a55n 86P80r20o35c76h26a87z11k25a 1867575499627

Proč pan "odborník" ministr obrany ˇČR" nenechá mluvit k podobným problémům velitele letectva nebo jiného odborníka z řad voejnského letectva? Proč se musí vyjadřovat "odborně" ke všemu sám osobně?

+2/0
10.6.2015 20:06

M30i16l82a57n 18V91i85k 1927715883163

Protože je HEREC - a ti se živí tím, že mluví! No a jemu to zůstalo i jako ministrovi ;-D

+3/0
10.6.2015 20:11

J21o69s51e50f 19K38o84n14v94i50č53n40ý 2198683119722

Protože je to b.b, který si sám sobě namlouvá, že je nejchytřejší - takový novodobý brouk Pytlík;-D!!

+2/0
10.6.2015 21:32

T51o47m51á39š 52B43l22a89ž19e33k 4308762911

No, spíše to vypadá na nedostatečný výcvik ovládání letadla - Gripen asi nebude to nejlepší letadlo na světě, ale zase jich tak málo nelétá a padají ty maďarské ...

0/0
10.6.2015 19:47
Foto

V70l11a15s18t68a 78C98o90u66f63a52l 7687329769825

To se stává. Piloti mají dostatečný výcvik ve Švédsku a mají nálet kolem 200-250 hodin za rok. Podle norem NATO je to OK:

0/0
10.6.2015 21:59

J89a40r22o38s68l58a51v 82F29r25a14n96t37i25š17e11k 75B20r62ü78m83m46e52r 1461676743860

Gripen je jednoduchý k ovládání.

0/0
10.6.2015 23:31

J81a25n 74P56e61k13a 5103603493

Jestli si při katapultáži cvaknul selfíčko, tak je motiv činu jasnej ;-D

+2/0
10.6.2015 19:37

T74o77m93á71š 55M96a17r79o53u70n97e25k 7555107738846

Waberer's asi odkoupili jejich letectvo :D

0/0
10.6.2015 19:42

T84o34m45á32š 64M35a56r53o82u94n30e26k 7255527568626

Pardon, to patřilo jinam :)

0/0
10.6.2015 19:42

P46e23t38r 30M23i55c97h39a74l 2540314211742

Nepodařilo se mu zatáhnout příďový podvozek? A proč teda nouzově přistával na břicho? Někde jsou asi publikovány poněkud rozporuplné informace.

+9/0
10.6.2015 19:24

M22a95r39t50i20n 39K47u73ř14í95t90k82a 6737556398545

Spíš si myslím, že někdo ošidil údržbu.

0/0
10.6.2015 19:23

R59o27m17a57n 68K93r41a53t74o55c19h78v23í20l 6896227596234

Otázka času, kdy bude havarovat náš Gripen.

0/−3
10.6.2015 19:20

O84t90o 78P50a47l59d70u63s 1483818890684

Nebude. Nejsou naše.;-D;-D;-D

+1/0
10.6.2015 21:16

K80a31t26e84ř36i79n30a 46S50l29a70v95í28k56o61v54á 6823585970823

dneska se kurvítka montují i do vojenské techniky, aby byla poptávka i v dobách míru.

+1/0
10.6.2015 19:17

Z76b88y16n10ě55k 53K18o85ř14í72n58e93k 9334913939862

Myslíte že výrobce montuje "kurvítka" do zařízení, které pronajímá a stále patří jemu?

+3/0
10.6.2015 19:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.