Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Další maďarský gripen musel nouzově přistát, pilot se katapultoval

V Maďarsku ve středu havaroval letoun JAS-39 Gripen maďarské armády. Pilot stroje se stačil katapultovat a jeho stav je stabilizovaný. Jedná se už o druhý karambol maďarské stíhačky za poslední dobu, v květnu jeden havaroval na letišti v Čáslavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J19a14r43o92s85l65a83v 42F55r22a61n74t93i47š89e83k 65B16r55ü36m90m60e57r 1691216453840

Tak, koho to ještě zajímá, tak zde je více foto i video  události, i když moc vidět není

http://index.hu/tudomany/2015/06/11/itt_a_video_a_gripen_szerencsetlen_landolasarol/

Podvozek se mu zasunul napůl, nechtěl pak ani dovnitř, ani ven, tak se pokusil o přistání, což se málem povedlo, ale na zemi už to letadlo bylo neovladatelné a zjíždělo z dráhy, proto se katapultoval.

0/0
12.6.2015 11:30

V30l47a46s15t68i67m98i78l 86H43a17l35b73i68c33h 8473665406118

Nešlo mu zatáhnout přední kolo podvozku! Já bych opět vysunul zbývající kola,obletěl letiště a bezpečně přistál.Holt Maďar.

0/0
11.6.2015 8:15

J84a32r26o89s79l39a55v 71F29r58a56n72t80i49š79e63k 93B19r17ü92m17m94e68r 1131496573790

Špatný překlad.

0/0
12.6.2015 11:28

F80e67r67e22n89c 39L20o60v61a14s56z 9653747228954

Gripeny = to sú šmejd vo svetovej produkcii.  7 miliónový štát čo môže dokázať ?????? Len tak propagandou !!!!

0/−2
11.6.2015 8:09

F78e30r39e70n36c 84L93o15v38a38s59z 9473927898634

Maďari budú vyrábať vlastné,  maďarské vlastenecké lietadlá, a nie nejaké cudzie z koloniálnej výroby !!!!!!!!!!;-O8-o!!

0/−1
11.6.2015 8:06

P22e50t31e58r 74S14k61y45v65a 6423690883276

Madarski piloti by mali byt nasadzovani len ako kamikaze

0/0
10.6.2015 23:39

F58r47a52n41t79i21š25e47k 72C78h31m94e85l62a38ř 6828400

Předběžný závěr vyšetřování:

Při tankování Gripenů se musí dávat dobrý pozor, aby se do paliva nedostala Viagra nebo španělské mušky, pak se totiž přední podvozková noha nedá zatáhnout ;-D

+3/0
10.6.2015 20:38

F91r27a70n97t91i16š44e26k 46C90h26m83e73l37a66ř 6958750

Gripeny jsou klasika: jsou sice dražší, ale zato jsou horší :-)

+4/−4
10.6.2015 20:34

J55a90r85o27s66l81a73v 25F48r70a10n62t87i51š32e61k 35B50r52ü28m29m66e40r 1171256433290

Nojo, ale ono neplatí ani jedno.

+2/−1
10.6.2015 23:13

F98r63a98n51t64i98š20e16k 47C96h23m35e44l95a81ř 6528440

Bohužel platí oboje a není to jenom nějaký bonmot nebo rádoby legrácka.

+3/−3
11.6.2015 3:11

J44a62r57o49s92l32a47v 85F23r76a55n87t59i78š12e33k 61B74r61ü49m29m45e63r 1771446833640

Neplatí, lžete, jste absolutně mimo. Nastudujte si alepoň základní informace.

0/−1
11.6.2015 9:11

F22r25a17n31t47i24š95e72k 61C84h79m15e41l60a64ř 6508310

Milý pane Brümmere, jsem absolutně v obrazu, protože jsem stále ve styku s lidmi, kteří to dělají profesionálně. No a nastudované to mám dost dobře, naposledy jsem byl v Čáslavi přímo na letišti (dokonce i v hangáru, kde se provádí údržba a opravy všech letadel z letiště) mezi lidmi, kteří je obsluhují, udržují a létají s nimi, loni na podzim.

Nákup, resp. pronájem Gripenů byla špatná volba od prvního okamžiku a to jak po stránce finanční, absence unifikovaného zbraňového i palubního vybavení vybavení, tak i výkonové. Gripen je stroj naprosto svůj a vše, co má být v rámci NATO univerzální, se na něm musí "přiohýbat" a upravovat.

V současnosti je, bohužel, přechod na jiné letouny volba ještě horší. Nejde jenom o přeškolení pilotů, ale i o kompletní zabezpečení jak vycvičeným obslužným personálem, tak materiálem a podpůrnými prostředky a agregáty.

Na závěr Vás, pane Brümmere, žádám, abyste si svoje osočování ze lží nechal pro sebe a sobě rovné či známé.

Nazvat Vás, pane Brümere lhářem, bych mohl i já o Vás, ale neudělám to. Na rozdíl od Vás totiž ctím názor jiných (byť je od mého rozdílný a navíc nesprávný) a také si myslím, že takto se slušný člověk prostě nevyjadřuje.

Přeji Vám, pane Brümmere, hezký den :-)

0/0
11.6.2015 12:46

J63a28r87o28s20l11a81v 31F29r12a24n98t98i79š14e18k 66B35r70ü15m55m18e72r 1621156493470

Zajímavé, že když vy tak tak chodíte po Čáslavi, a všichni podle Vás na Gripeny nadávají,  že jsem zatím nezaznamenal na diskuzích od lidí, co s Gripeny létají, či dělají, defakto jedinou stížnost. A na jiné věci hartusí dost. 

Když dám vedle sebe ceny:

Rumunská F-16A Block 15 - minimálně 20 let staré, dobře teoreticky dalších 20 let vydrží, ale už tak jsou dost zastaralé, uvidíme, jaká bude podpora výrobce.  -  1 mld Kč, ale před stoupnutím ceny USD - bez servisu na těch 20 let.

Pronájem neustále modernizovaného Gripenu - Průměrně za 20 let na jedno letadlo - 2,5 mld Kč, ale prakticky Full Service po celou dobu 

Tak mi to vchází v nejhorším srovnatelně. 

Je jasné, že F-16 je výkonnější, než Gripen, ovšem jaksi takový výkon jsme nepotřebovali.

0/0
11.6.2015 13:07

F81r69a30n87t64i93š42e23k 26C95h46m11e23l35a10ř 6278210

Vy mně, pane Brümmere, připadáte jako z jiného světa.

Pro osvěžení Vaší paměti zopakuji původně napsané: "Gripeny jsou klasika: jsou sice dražší, ale zato jsou horší".

Nic víc, nic méně.

Taky bych Vás rád upozornil, že jsem nikde nepsal o tom, že na to letadlo všichni nadávají. Není špatné, ale poměr cena / výkon / možnosti použití / unifikace atd. je nedobrá.

Když už tady takový letoun ale je, hold se s tím nedá nic dělat a lidé, kteří s ním létají a provádí na něm údržbu, se s tím naučili žít. Využíváme to tak, jak můžeme a umíme. Hotovo.

To co i projektu "Gripen" vyčítám má jednoznačnou příčinu: nechávat rozhodnutí o tom, co má armáda používat, na takových kreaturách jako byl astrolog, pouliční zpěvačka či osmidenní ministrině (platí to ale skoro o všech ministrech obrany), kde je na prvním místě finanční profit vlastní, kamarádů a mateřské politické strany, je hodně špatné. Ten průšvih není jenom o Gripenech, ale taky o Pandurech, Casách, padácích atd., pokračovat bychom mohli prakticky do nekonečna.

+1/0
11.6.2015 13:37

J80i73ř62í 15N75o95v73á35k 1932449757559

Jakej pitomec by koupil Gripen, pardon my.

+2/−1
10.6.2015 20:09

P54e35t22r 69M63i10c61h98a24l 2590144661652

Kdepak, my ne. My jsme je jenom pronajali. ... Sice to asi vyjde dráž než nákup, ale to je celkem fuk. Daňový poplatník to rád zatáhne. :-)

Mimochodem, Gripen není špatné letadlo (byť jsou i lepší), ale jako každý výrobek má své chyby. Nemyslím si ale, že dvě nehody maďarských pilotů jsou vinou letadel, tam bude možná jiný problém. Co mně osobně na nich vadilo bylo to, že na nasazení se víceméně musíme zeptat majitele, nekompatibilita datalinku, o něco nižší poměr výkon/váha.

+4/−1
10.6.2015 20:23

J87i22ř30í 33N56o79v54á89k 1612819417869

Já mám druhé britské občanství, takže se hrdě hlásim k Typhoonům a Tornadům, jen tak mimochodem Britové nabízely tornada za 15 mil USD, tj za 9mld 28 i když trochu starších, ale dvoumotorové a 2, 25ti machové stíhače.

+3/−1
10.6.2015 20:51

S42i16d72n55e61y 70S59i65s67k70a 3707332402595

Jako kanadan preferuji Avro Arrow

0/0
10.6.2015 21:04

P35e47t28r 95M30i69c95h48a87l 2820524111462

Trošku starší letadlo. :-)

+1/0
10.6.2015 21:19

S64i30d65n92e53y 80S82i30s92k87a 3527622882545

Jo, ale bylo vyborne.

0/0
10.6.2015 21:39

J10a97k26u51b 96P91r96o53k16e70š 6643608702903

Já tomu teda houbelec rozumím, ale nebyl jednomotorový stroj upřednostnění z důvodů provozních nákladů?

0/0
10.6.2015 21:07

P93e28t89r 13M59i33c94h45a12l 2770274511572

Byl. Proto závěrečné rozhodování bylo víceméně mezi Gripeny a F-16. Jak to nakonec dopadlo a jak to smrdělo korupcí asi víme všichni. Ne že by byly Gripeny špatné, jen se mi ten způsob poněkud nelíbil. Mimochodem, osobně považuji F-16 za lepší (a zdaleka nejsem sám).

0/−1
10.6.2015 21:11

J39a41r59o75s43l41a24v 94F50r70a40n55t18i49š20e23k 93B37r92ü19m90m36e74r 1971496123640

F-16 je zbytečně drahá, jak v pořizovacích nákladech, tak několikrát v provozních. Gripen udělá vše, co potřebujeme, za zlomek ceny.

+1/−1
10.6.2015 23:24

P59e64t95r 47M34i54c44h67a22l 2560944301282

Nová F-16 skutečně je dražší než Gripen. Ale my jsme měli nabídku letadel repasovaných na verzi C, D, Block 30 (nebo 40) z Belgie. Vycházelo to levněji než pronájem Gripenů, navíc byly v polovidě životnosti, takže by nám určitě vydržely déle než 10 let.

Provozní náklady u F-16 jsou skutečně o něco vyšší, ale rozhodně ne několikanásobně. Nižší pořizovací cena by to bohatě vyvážila. Mimochodem, MiGy 29 byly provozně mnohem náročnější (a po jejich návratu taky dost lidí volá).

Myslím, že Tvá poslední věta je tímto vyvrácena, ona je nesmyslná už na první pohled.

+1/−2
11.6.2015 1:50

J55a95r52o56s58l56a50v 83F83r31a17n50t33i42š66e12k 66B61r36ü41m75m64e40r 1541336163110

Gripen je provozně levnější i než Mig-21. Pokud porovnáváte nákup a operativní leasing, tak u nákupu je potřeba cenu vynásobit cca 2x za sluby. Momentálně kupují Rununi 30 let staré F-16A za 50 mil. USD za kus s podobným servisem.

0/0
11.6.2015 9:16

F73e81r97e65n98c 16L73o62v94a82s28z 9483917608804

...Gripen udělá vše ... i lacneji havaruje !!!!!!!!R^!!

+1/−1
11.6.2015 8:14

J74i42ř87í 96N10o22v77á64k 1552949677889

U Tornada stojí letová hodina 7 000USD, u Gripenu 6 500 u F-16 21 000, u Typhoonu 11 000. Americký a Ruský stíhačky jsou obecně dražší na provoz, nežli evropské.

0/0
11.6.2015 18:42

P51e90t64r 97M32i51c55h76a12l 2850654181432

Typhoony jsou pro nás dost drahé. Ta Tornada by šla. Byť dvoumotorové letadlo znamená vyšší provozní náklady. Ve hře byly také F-18 z Kanady (cenu nevím) a F-16 z USA i Holandska. Ty holandské měly být repasované a taky jich mělo být víc a levnějších než Gripenů (přesná čísla se dají dohledat na webu).

0/0
10.6.2015 21:09

J59a78r70o29s47l22a43v 79F94r89a97n65t36i15š88e95k 26B52r70ü40m27m31e71r 1391836943960

Porovnáváte zkorumpovaný tender, který neprošel.

Rumunsko kupuje více než 30 let olétané F-16A za cca 50 mil USD, tedy prakticky stejně, co my za 20 let služby Gripenů, ale my máme nejmodernější stroje.

0/0
10.6.2015 23:30

P46e83t77r 87M75i79c62h50a42l 2160444171822

No, oni z toho tendru prakticky všichni odstoupili, protože to už předem smrdělo směrem ke Gripenům.

Jinak Rumunsko kupuje tuším z Portugalska, ta letadla mají cca 20 let a nalétané hodiny zhruba na polovině životnosti draku. Takže v Rumunsku to bude lítat minimálně dalších 20 lte, ale spíš 30.

Jinak Gripen je modernější (pokud neberu v potaz nejnovější vezrze Falconu a na tu bychom stejně neměli peníze), ale chyběla mu komunikace datalinkem, tankování za letu etc. ... A jinak, pokud bychom chctěli kamkoliv do mise, museli bychom je jako náejmci ptát Švédů.

0/0
11.6.2015 2:04

J33a18r56o10s66l41a94v 46F66r79a84n43t93i76š25e37k 16B41r44ü51m25m96e95r 1271126313850

Tankování za letu nechybělo, lžete. A datalink jsme si neobjednali.

0/0
11.6.2015 9:17

J72a64r55o89s81l44a87v 16F19r74a71n72t52i10š59e79k 13B91r53ü81m12m47e22r 1361736103640

A na misích jsme byli. Ale hlavně, Gripeny nikdy na mise původně létat neměly, objednávka byla jen pro PVO.

0/0
11.6.2015 9:18

J67a36r21o39s96l44a55v 31F80r20a88n13t98i16š70e16k 62B44r67ü91m51m64e27r 1911346583490

A dali bychom majlant za provoz. Stíhací Tornáda jsou už všude vyřazeny, jsou zastaralé a drahé na údržbu. Ve výzbroji jsou bombardovací verze, tam jsou schopni udělat ještě dost práce, ale fyzicky už dolétávají.

0/0
10.6.2015 23:19

J83a35r52o29s25l81a79v 29F79r96a45n74t37i95š77e78k 68B23r88ü54m74m40e40r 1581916153170

Pronájem je samozřejm výhodnější, jelikož je full service. Teď Maďaři dostanou nové kusy rovnou.

Ono se zapomíná, že cena letadel bývá ta nejmenší část celkových nákladů.

+2/0
10.6.2015 23:16
Foto

V22l12a18s29t14a 47C94o70u95f38a90l 7737319289855

Komentujte raději něco, čemu skutečně rozumíte.

+1/0
10.6.2015 21:58

J90a19n 27P68r40o94c73h85a58z77k45a 1147735529937

Proč pan "odborník" ministr obrany ˇČR" nenechá mluvit k podobným problémům velitele letectva nebo jiného odborníka z řad voejnského letectva? Proč se musí vyjadřovat "odborně" ke všemu sám osobně?

+2/0
10.6.2015 20:06

M92i37l20a73n 67V27i70k 1767405363423

Protože je HEREC - a ti se živí tím, že mluví! No a jemu to zůstalo i jako ministrovi ;-D

+3/0
10.6.2015 20:11

J34o80s50e76f 49K66o35n87v49i31č41n32ý 2748213479262

Protože je to b.b, který si sám sobě namlouvá, že je nejchytřejší - takový novodobý brouk Pytlík;-D!!

+2/0
10.6.2015 21:32

T59o50m68á43š 30B28l11a44ž63e62k 4568602681

No, spíše to vypadá na nedostatečný výcvik ovládání letadla - Gripen asi nebude to nejlepší letadlo na světě, ale zase jich tak málo nelétá a padají ty maďarské ...

0/0
10.6.2015 19:47
Foto

V29l41a85s42t97a 69C91o45u81f38a77l 7777859139725

To se stává. Piloti mají dostatečný výcvik ve Švédsku a mají nálet kolem 200-250 hodin za rok. Podle norem NATO je to OK:

0/0
10.6.2015 21:59

J61a14r44o62s29l10a21v 36F71r92a21n16t79i15š22e85k 19B74r28ü30m89m55e89r 1761506543800

Gripen je jednoduchý k ovládání.

0/0
10.6.2015 23:31

J76a22n 89P64e44k25a 5373823593

Jestli si při katapultáži cvaknul selfíčko, tak je motiv činu jasnej ;-D

+2/0
10.6.2015 19:37

T93o40m68á17š 14M23a48r85o63u22n39e68k 7515687138666

Waberer's asi odkoupili jejich letectvo :D

0/0
10.6.2015 19:42

T81o82m15á24š 67M21a74r29o43u24n81e38k 7765907518326

Pardon, to patřilo jinam :)

0/0
10.6.2015 19:42

P62e67t24r 43M59i22c84h41a50l 2890864421512

Nepodařilo se mu zatáhnout příďový podvozek? A proč teda nouzově přistával na břicho? Někde jsou asi publikovány poněkud rozporuplné informace.

+9/0
10.6.2015 19:24

M18a70r30t60i76n 42K54u76ř44í59t82k65a 6487726898405

Spíš si myslím, že někdo ošidil údržbu.

0/0
10.6.2015 19:23

R20o19m72a69n 16K15r82a53t68o16c69h96v73í72l 6766347416774

Otázka času, kdy bude havarovat náš Gripen.

0/−3
10.6.2015 19:20

O35t53o 60P76a98l58d96u55s 1273188410774

Nebude. Nejsou naše.;-D;-D;-D

+1/0
10.6.2015 21:16

K21a48t94e11ř40i79n24a 72S44l12a86v76í90k70o71v57á 6133715810583

dneska se kurvítka montují i do vojenské techniky, aby byla poptávka i v dobách míru.

+1/0
10.6.2015 19:17

Z33b70y47n46ě78k 42K20o23ř72í60n87e74k 9224893949312

Myslíte že výrobce montuje "kurvítka" do zařízení, které pronajímá a stále patří jemu?

+3/0
10.6.2015 19:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.