Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Další maďarský gripen musel nouzově přistát, pilot se katapultoval

V Maďarsku ve středu havaroval letoun JAS-39 Gripen maďarské armády. Pilot stroje se stačil katapultovat a jeho stav je stabilizovaný. Jedná se už o druhý karambol maďarské stíhačky za poslední dobu, v květnu jeden havaroval na letišti v Čáslavi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J20a18r15o84s16l94a71v 20F93r22a51n57t78i44š49e56k 74B20r62ü13m88m28e85r 1971166563410

Tak, koho to ještě zajímá, tak zde je více foto i video  události, i když moc vidět není

http://index.hu/tudomany/2015/06/11/itt_a_video_a_gripen_szerencsetlen_landolasarol/

Podvozek se mu zasunul napůl, nechtěl pak ani dovnitř, ani ven, tak se pokusil o přistání, což se málem povedlo, ale na zemi už to letadlo bylo neovladatelné a zjíždělo z dráhy, proto se katapultoval.

0/0
12.6.2015 11:30

V51l41a86s51t10i56m26i27l 93H30a84l53b77i60c72h 8173485296358

Nešlo mu zatáhnout přední kolo podvozku! Já bych opět vysunul zbývající kola,obletěl letiště a bezpečně přistál.Holt Maďar.

0/0
11.6.2015 8:15

J82a71r82o71s83l83a49v 72F59r17a29n85t97i17š87e24k 77B51r80ü64m15m78e86r 1331386793880

Špatný překlad.

0/0
12.6.2015 11:28

F76e59r21e66n23c 90L67o36v16a67s68z 9133797258714

Gripeny = to sú šmejd vo svetovej produkcii.  7 miliónový štát čo môže dokázať ?????? Len tak propagandou !!!!

0/−2
11.6.2015 8:09

F75e54r44e23n65c 66L79o53v83a91s69z 9763537288654

Maďari budú vyrábať vlastné,  maďarské vlastenecké lietadlá, a nie nejaké cudzie z koloniálnej výroby !!!!!!!!!!;-O8-o!!

0/−1
11.6.2015 8:06

P14e83t60e55r 68S82k81y56v18a 6293840263306

Madarski piloti by mali byt nasadzovani len ako kamikaze

0/0
10.6.2015 23:39

F86r70a83n22t60i35š62e24k 56C82h45m75e21l92a41ř 6238380

Předběžný závěr vyšetřování:

Při tankování Gripenů se musí dávat dobrý pozor, aby se do paliva nedostala Viagra nebo španělské mušky, pak se totiž přední podvozková noha nedá zatáhnout ;-D

+3/0
10.6.2015 20:38

F97r96a59n61t49i12š98e95k 64C26h16m70e62l65a57ř 6478930

Gripeny jsou klasika: jsou sice dražší, ale zato jsou horší :-)

+4/−4
10.6.2015 20:34

J36a63r14o97s92l41a67v 40F50r68a13n71t33i16š70e63k 76B15r55ü27m32m37e19r 1431196603390

Nojo, ale ono neplatí ani jedno.

+2/−1
10.6.2015 23:13

F96r96a50n21t81i20š62e54k 46C86h73m92e98l65a30ř 6808710

Bohužel platí oboje a není to jenom nějaký bonmot nebo rádoby legrácka.

+3/−3
11.6.2015 3:11

J57a36r61o54s81l63a90v 11F80r41a48n18t41i76š88e58k 31B16r10ü53m70m62e59r 1501956173180

Neplatí, lžete, jste absolutně mimo. Nastudujte si alepoň základní informace.

0/−1
11.6.2015 9:11

F39r28a80n34t33i71š87e61k 47C13h12m45e52l67a56ř 6898180

Milý pane Brümmere, jsem absolutně v obrazu, protože jsem stále ve styku s lidmi, kteří to dělají profesionálně. No a nastudované to mám dost dobře, naposledy jsem byl v Čáslavi přímo na letišti (dokonce i v hangáru, kde se provádí údržba a opravy všech letadel z letiště) mezi lidmi, kteří je obsluhují, udržují a létají s nimi, loni na podzim.

Nákup, resp. pronájem Gripenů byla špatná volba od prvního okamžiku a to jak po stránce finanční, absence unifikovaného zbraňového i palubního vybavení vybavení, tak i výkonové. Gripen je stroj naprosto svůj a vše, co má být v rámci NATO univerzální, se na něm musí "přiohýbat" a upravovat.

V současnosti je, bohužel, přechod na jiné letouny volba ještě horší. Nejde jenom o přeškolení pilotů, ale i o kompletní zabezpečení jak vycvičeným obslužným personálem, tak materiálem a podpůrnými prostředky a agregáty.

Na závěr Vás, pane Brümmere, žádám, abyste si svoje osočování ze lží nechal pro sebe a sobě rovné či známé.

Nazvat Vás, pane Brümere lhářem, bych mohl i já o Vás, ale neudělám to. Na rozdíl od Vás totiž ctím názor jiných (byť je od mého rozdílný a navíc nesprávný) a také si myslím, že takto se slušný člověk prostě nevyjadřuje.

Přeji Vám, pane Brümmere, hezký den :-)

0/0
11.6.2015 12:46

J81a23r96o77s42l26a19v 16F98r74a70n14t64i98š94e40k 67B83r92ü50m23m66e83r 1181146103960

Zajímavé, že když vy tak tak chodíte po Čáslavi, a všichni podle Vás na Gripeny nadávají,  že jsem zatím nezaznamenal na diskuzích od lidí, co s Gripeny létají, či dělají, defakto jedinou stížnost. A na jiné věci hartusí dost. 

Když dám vedle sebe ceny:

Rumunská F-16A Block 15 - minimálně 20 let staré, dobře teoreticky dalších 20 let vydrží, ale už tak jsou dost zastaralé, uvidíme, jaká bude podpora výrobce.  -  1 mld Kč, ale před stoupnutím ceny USD - bez servisu na těch 20 let.

Pronájem neustále modernizovaného Gripenu - Průměrně za 20 let na jedno letadlo - 2,5 mld Kč, ale prakticky Full Service po celou dobu 

Tak mi to vchází v nejhorším srovnatelně. 

Je jasné, že F-16 je výkonnější, než Gripen, ovšem jaksi takový výkon jsme nepotřebovali.

0/0
11.6.2015 13:07

F83r13a97n17t28i93š12e59k 87C34h94m41e49l48a17ř 6238650

Vy mně, pane Brümmere, připadáte jako z jiného světa.

Pro osvěžení Vaší paměti zopakuji původně napsané: "Gripeny jsou klasika: jsou sice dražší, ale zato jsou horší".

Nic víc, nic méně.

Taky bych Vás rád upozornil, že jsem nikde nepsal o tom, že na to letadlo všichni nadávají. Není špatné, ale poměr cena / výkon / možnosti použití / unifikace atd. je nedobrá.

Když už tady takový letoun ale je, hold se s tím nedá nic dělat a lidé, kteří s ním létají a provádí na něm údržbu, se s tím naučili žít. Využíváme to tak, jak můžeme a umíme. Hotovo.

To co i projektu "Gripen" vyčítám má jednoznačnou příčinu: nechávat rozhodnutí o tom, co má armáda používat, na takových kreaturách jako byl astrolog, pouliční zpěvačka či osmidenní ministrině (platí to ale skoro o všech ministrech obrany), kde je na prvním místě finanční profit vlastní, kamarádů a mateřské politické strany, je hodně špatné. Ten průšvih není jenom o Gripenech, ale taky o Pandurech, Casách, padácích atd., pokračovat bychom mohli prakticky do nekonečna.

+1/0
11.6.2015 13:37

J88i86ř76í 97N47o46v57á36k 1882169257419

Jakej pitomec by koupil Gripen, pardon my.

+2/−1
10.6.2015 20:09

P98e40t93r 34M22i18c19h24a71l 2720964461142

Kdepak, my ne. My jsme je jenom pronajali. ... Sice to asi vyjde dráž než nákup, ale to je celkem fuk. Daňový poplatník to rád zatáhne. :-)

Mimochodem, Gripen není špatné letadlo (byť jsou i lepší), ale jako každý výrobek má své chyby. Nemyslím si ale, že dvě nehody maďarských pilotů jsou vinou letadel, tam bude možná jiný problém. Co mně osobně na nich vadilo bylo to, že na nasazení se víceméně musíme zeptat majitele, nekompatibilita datalinku, o něco nižší poměr výkon/váha.

+4/−1
10.6.2015 20:23

J91i80ř78í 59N96o18v73á27k 1752939487219

Já mám druhé britské občanství, takže se hrdě hlásim k Typhoonům a Tornadům, jen tak mimochodem Britové nabízely tornada za 15 mil USD, tj za 9mld 28 i když trochu starších, ale dvoumotorové a 2, 25ti machové stíhače.

+3/−1
10.6.2015 20:51

S19i16d15n59e70y 70S67i22s53k72a 3927942112555

Jako kanadan preferuji Avro Arrow

0/0
10.6.2015 21:04

P23e94t14r 56M73i25c14h11a10l 2410644551202

Trošku starší letadlo. :-)

+1/0
10.6.2015 21:19

S56i27d33n35e22y 27S39i72s96k98a 3187662222355

Jo, ale bylo vyborne.

0/0
10.6.2015 21:39

J75a46k78u36b 15P65r11o17k27e14š 6803898912463

Já tomu teda houbelec rozumím, ale nebyl jednomotorový stroj upřednostnění z důvodů provozních nákladů?

0/0
10.6.2015 21:07

P93e12t13r 59M38i15c21h12a96l 2540694691872

Byl. Proto závěrečné rozhodování bylo víceméně mezi Gripeny a F-16. Jak to nakonec dopadlo a jak to smrdělo korupcí asi víme všichni. Ne že by byly Gripeny špatné, jen se mi ten způsob poněkud nelíbil. Mimochodem, osobně považuji F-16 za lepší (a zdaleka nejsem sám).

0/−1
10.6.2015 21:11

J38a82r31o17s56l65a58v 90F74r34a94n84t29i14š89e25k 25B18r18ü46m49m80e59r 1141156623610

F-16 je zbytečně drahá, jak v pořizovacích nákladech, tak několikrát v provozních. Gripen udělá vše, co potřebujeme, za zlomek ceny.

+1/−1
10.6.2015 23:24

P95e69t34r 76M39i60c95h41a28l 2880304581822

Nová F-16 skutečně je dražší než Gripen. Ale my jsme měli nabídku letadel repasovaných na verzi C, D, Block 30 (nebo 40) z Belgie. Vycházelo to levněji než pronájem Gripenů, navíc byly v polovidě životnosti, takže by nám určitě vydržely déle než 10 let.

Provozní náklady u F-16 jsou skutečně o něco vyšší, ale rozhodně ne několikanásobně. Nižší pořizovací cena by to bohatě vyvážila. Mimochodem, MiGy 29 byly provozně mnohem náročnější (a po jejich návratu taky dost lidí volá).

Myslím, že Tvá poslední věta je tímto vyvrácena, ona je nesmyslná už na první pohled.

+1/−2
11.6.2015 1:50

J44a80r45o20s37l35a43v 30F91r96a17n38t53i61š79e91k 42B50r56ü52m59m94e38r 1781636703170

Gripen je provozně levnější i než Mig-21. Pokud porovnáváte nákup a operativní leasing, tak u nákupu je potřeba cenu vynásobit cca 2x za sluby. Momentálně kupují Rununi 30 let staré F-16A za 50 mil. USD za kus s podobným servisem.

0/0
11.6.2015 9:16

F88e53r92e83n96c 28L86o86v66a46s77z 9683937348364

...Gripen udělá vše ... i lacneji havaruje !!!!!!!!R^!!

+1/−1
11.6.2015 8:14

J61i49ř41í 78N31o31v52á79k 1482969877189

U Tornada stojí letová hodina 7 000USD, u Gripenu 6 500 u F-16 21 000, u Typhoonu 11 000. Americký a Ruský stíhačky jsou obecně dražší na provoz, nežli evropské.

0/0
11.6.2015 18:42

P35e91t30r 49M80i58c70h72a22l 2120534231542

Typhoony jsou pro nás dost drahé. Ta Tornada by šla. Byť dvoumotorové letadlo znamená vyšší provozní náklady. Ve hře byly také F-18 z Kanady (cenu nevím) a F-16 z USA i Holandska. Ty holandské měly být repasované a taky jich mělo být víc a levnějších než Gripenů (přesná čísla se dají dohledat na webu).

0/0
10.6.2015 21:09

J56a42r91o14s75l13a77v 82F65r70a12n26t24i38š38e67k 32B49r14ü57m31m98e78r 1401546573280

Porovnáváte zkorumpovaný tender, který neprošel.

Rumunsko kupuje více než 30 let olétané F-16A za cca 50 mil USD, tedy prakticky stejně, co my za 20 let služby Gripenů, ale my máme nejmodernější stroje.

0/0
10.6.2015 23:30

P22e74t64r 88M36i39c35h18a75l 2950464561922

No, oni z toho tendru prakticky všichni odstoupili, protože to už předem smrdělo směrem ke Gripenům.

Jinak Rumunsko kupuje tuším z Portugalska, ta letadla mají cca 20 let a nalétané hodiny zhruba na polovině životnosti draku. Takže v Rumunsku to bude lítat minimálně dalších 20 lte, ale spíš 30.

Jinak Gripen je modernější (pokud neberu v potaz nejnovější vezrze Falconu a na tu bychom stejně neměli peníze), ale chyběla mu komunikace datalinkem, tankování za letu etc. ... A jinak, pokud bychom chctěli kamkoliv do mise, museli bychom je jako náejmci ptát Švédů.

0/0
11.6.2015 2:04

J21a14r57o18s64l78a78v 41F55r44a83n44t30i72š50e97k 21B92r35ü44m58m30e64r 1521946463370

Tankování za letu nechybělo, lžete. A datalink jsme si neobjednali.

0/0
11.6.2015 9:17

J86a97r12o59s55l53a66v 11F38r86a73n82t45i91š49e43k 43B18r54ü52m93m14e44r 1351966353620

A na misích jsme byli. Ale hlavně, Gripeny nikdy na mise původně létat neměly, objednávka byla jen pro PVO.

0/0
11.6.2015 9:18

J66a76r55o36s52l21a82v 42F14r68a45n80t84i74š29e82k 96B82r15ü61m60m22e37r 1251196613370

A dali bychom majlant za provoz. Stíhací Tornáda jsou už všude vyřazeny, jsou zastaralé a drahé na údržbu. Ve výzbroji jsou bombardovací verze, tam jsou schopni udělat ještě dost práce, ale fyzicky už dolétávají.

0/0
10.6.2015 23:19

J81a44r14o96s24l30a55v 41F47r70a20n27t55i91š80e65k 10B38r49ü19m70m19e39r 1251516103510

Pronájem je samozřejm výhodnější, jelikož je full service. Teď Maďaři dostanou nové kusy rovnou.

Ono se zapomíná, že cena letadel bývá ta nejmenší část celkových nákladů.

+2/0
10.6.2015 23:16
Foto

V57l15a25s43t98a 37C12o30u14f31a33l 7407839699535

Komentujte raději něco, čemu skutečně rozumíte.

+1/0
10.6.2015 21:58

J72a51n 58P22r93o43c14h29a56z58k18a 1337865729737

Proč pan "odborník" ministr obrany ˇČR" nenechá mluvit k podobným problémům velitele letectva nebo jiného odborníka z řad voejnského letectva? Proč se musí vyjadřovat "odborně" ke všemu sám osobně?

+2/0
10.6.2015 20:06

M93i67l98a77n 55V88i88k 1647945823563

Protože je HEREC - a ti se živí tím, že mluví! No a jemu to zůstalo i jako ministrovi ;-D

+3/0
10.6.2015 20:11

J64o78s44e95f 17K26o77n86v48i84č51n10ý 2508393629702

Protože je to b.b, který si sám sobě namlouvá, že je nejchytřejší - takový novodobý brouk Pytlík;-D!!

+2/0
10.6.2015 21:32

T20o24m52á78š 92B96l27a57ž58e45k 4258692751

No, spíše to vypadá na nedostatečný výcvik ovládání letadla - Gripen asi nebude to nejlepší letadlo na světě, ale zase jich tak málo nelétá a padají ty maďarské ...

0/0
10.6.2015 19:47
Foto

V27l61a68s56t98a 59C57o64u76f23a22l 7257699949865

To se stává. Piloti mají dostatečný výcvik ve Švédsku a mají nálet kolem 200-250 hodin za rok. Podle norem NATO je to OK:

0/0
10.6.2015 21:59

J55a81r57o77s14l59a35v 92F83r68a13n85t85i46š77e58k 67B41r70ü77m19m34e47r 1801826633210

Gripen je jednoduchý k ovládání.

0/0
10.6.2015 23:31

J61a58n 74P64e79k80a 5563623713

Jestli si při katapultáži cvaknul selfíčko, tak je motiv činu jasnej ;-D

+2/0
10.6.2015 19:37
Foto

T89o43m22á96š 22M12a42r62o24u89n53e78k 7905757438666

Waberer's asi odkoupili jejich letectvo :D

0/0
10.6.2015 19:42
Foto

T12o63m26á76š 72M32a39r33o75u71n81e32k 7205377308156

Pardon, to patřilo jinam :)

0/0
10.6.2015 19:42

P65e31t94r 95M50i37c65h21a22l 2450474291482

Nepodařilo se mu zatáhnout příďový podvozek? A proč teda nouzově přistával na břicho? Někde jsou asi publikovány poněkud rozporuplné informace.

+9/0
10.6.2015 19:24

M30a17r79t83i87n 46K23u53ř98í54t23k69a 6897676888355

Spíš si myslím, že někdo ošidil údržbu.

0/0
10.6.2015 19:23

R70o79m91a79n 25K57r85a20t22o71c16h22v88í21l 6606207926844

Otázka času, kdy bude havarovat náš Gripen.

0/−3
10.6.2015 19:20

O55t32o 61P24a39l53d42u68s 1513768950504

Nebude. Nejsou naše.;-D;-D;-D

+1/0
10.6.2015 21:16

K37a66t75e52ř33i20n76a 49S56l49a90v32í96k76o34v51á 6473855650123

dneska se kurvítka montují i do vojenské techniky, aby byla poptávka i v dobách míru.

+1/0
10.6.2015 19:17

Z18b78y73n13ě78k 47K27o77ř50í71n24e27k 9684443749652

Myslíte že výrobce montuje "kurvítka" do zařízení, které pronajímá a stále patří jemu?

+3/0
10.6.2015 19:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.