Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Novela směruje postižené do běžných škol. Učitelé mají návod na inkluzi

Všichni učitelé, kteří mají ve třídě žáky s tělesným postižením nebo cizince, budou mít od září 2016 nárok na podpůrná opatření, například na asistenta pedagoga. Vyplývá to z novely školského zákona. Odborníci pedagogům vypracovali návod, jak změny zvládnout. Mají však obavy, zda na ně bude dostatek peněz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T24o94m18a82s 58A18u62g25u88s18t43y80n 6417716831730

Ano, papíry popsané nesmyslama, které splácal někdo v kanceláři, určitě hrozně pomůžou...

+1/0
13.6.2015 11:17

R94o49m47a79n 59S65e59d81l26á28č52e35k 1214414375630

Všechno je to dnes na vůli rodičů postiženého dítěte. Znám z praxe případ integrace mentálně postiženého dítěte, které není schopno zvládnout ani učivo první třídy ani základní samoobsluhu, přesto matka trvá na to tom, že bude chodit do normální školy a třídy, náš zákon to totiž umožňuje. A není cesta jak takové dítě proti vůli rodičů přeřadit třeba do školy speciální...

+1/0
11.6.2015 22:04

S12t21a32n50d59a 50D19o39l17e62ž48a48l 9253216170666

Inkluze postiženého je krásná věc, ale musí ji provádět zapálení a vzdělaní pedagogové. A hlavně, musí být informovány všechny strany, děti, rodiče dětí.

Popíši případ, jak ji raději nedělat.

Naše dítě bylo zařazeno do nově vzniklého třídního kolektivu, kam přišlo i dítě postižené. Jako třídní jim byl přidělen vyhořelý pedagog s asi 15letou praxí.

Na stmelovací kurz postižené dítě nejelo. Ostatním dětem není vysvětleno postižení spolužáka. Dochází k prvním konfliktům mezi kvůli atypickému chování postiženého.

Třídní vše řeší pozitivní diskriminací postiženého, nehledá pravdu. Ostatní děti začínají být strašně rozčarované. Postižený si uvědomuje svoji výhodu a vynucuje si pozornost dětí. Konflikty dětí s postiženým narůstají.Opět přichází tresty pro ostatní děti a není hledána příčina problémů.

Ostatním dětem je týdně přidána hodina etiky a nastupuje na ně školní psycholožka.

Stále se řeší otázka, jak oni můžou pomoci svému spolužákovi."Psycholožka" jim podsouvá pocit kolektivní viny.Přitom s postiženým nikdo nepracuje a ostatní děti to vidí. Naše dítě se chce vrátit na základku a ptá se nás :"Opravdu ho šikanuji tím, že se s ním nechci bavit. Snad mám právo si vybrat, s kým se budu bavit." Ovšem psycholožka je jiného názoru.Navíc třídní jim stále opakuje, jaká jsou strašná třída a z tohoto důvodu s nimi odmítá jet na výlet. Úplně se rozpadá třídní kolektiv, děcka spolu nemluví.

A dochází k prvnímu zranění postiženého .Vedení školy svolává mimořádný rodičák.

Rodiče postiženého mluví o agresivitě ostatních, ale jsou strašně překvapeni,když všichni rodiče označí za viníka konfliktů jejich dítě.Teprve nyní otevřeně hovoří o postižení dítěte. Atmosféra ve třídě se mění, rodiče slibují, že dětem vše vysvětlí. Ovšem averze dětí vůči spolužákovi je obrovská, po dalším incidentu je přeřazen do jiné třídy a je odvolán třídní. A ejhle. Kolektiv dětí se zázračně uzdravil a nový třídní si je nemůže vynachválit.

Začleňovat ano, ale proškolenými učiteli a hlavně informovat děti.

+1/0
11.6.2015 11:59

M11i20c42h38a49l 26V53a96r75m64u57ž46a 7751340603861

Popsala jste to zcela přesně, ta informovanost dětí je základem, vysvětlení jim, že spolužák má takové a takové problémy, proto nezvládne to a to a oni mu mohou i pomoci, tak a tak. K tomu ale musí přistoupit učitel, který má zájem ho začlenit a ne ho zvyýhodnit, hlavně a´t má klid.

0/0
11.6.2015 12:27

A96n21n39a 80T30v73a44r86ů86ž98k40o43v54á 4521246255178

Když byl přeřazen do jiné třídy, proč byl měněn třídní. Podle mne je to zcestná debilovina. Některá postižení vyžadují zvláštní učení. Prý tam chtějí dávat i slepé děti. Jak se naučí slepecké písmo, jak se hluché naučí znakovou řeč apod.? Imobilní, to jde. udělá se rampa a WC pro vozíčkáře.

+1/0
11.6.2015 14:10

J20a95r71o25m83í66r 35F55o74h13l82e26r 6584529208515

BLBOST.

ČR jako stát poskytuje dětem bezplatné základní vzdělání v základních školách základním způsobem. Pokud to není dítě schopno akceptovat, nepatří do základní školy. Zaměstnávání asistentů, psychologů a pod. jsou vyhozené peníze, které by měly být využity ve školství lépe, bez přidávání peněz z deficitního státního rozpočtu už tak velmi zadluženého státu, ČR.

+2/0
11.6.2015 8:04

M18i67c93h46a72l 78V24a21r11m94u94ž72a 7391810673541

Zítra může být Vaše dítě např. po úrazu na vozíku, i když mentálně v pořádku. Evidentně ho strčíte do ústavu, aby Vám neztěžovalo život. Nebo se pletu ?

0/−2
11.6.2015 9:31

A60l74e60x50a92n60d50r 45K36o96s14t24k91a 8762448896724

Vozičkář chodí (jezdí) do normální školy, jen potřebuje rampu/výtah. Což se liší od slepých, hluchých, jinak postižených. A od cikánů, kterých se to týká především.

+2/0
11.6.2015 9:49

M48i17c79h44a11l 95V18a11r76m51u53ž84a 7671110233381

Vozíčkáři s vážným nervosvalovým onemocněním si sami často nepodají nic, potřebují asistenta, bez něj do školy nebo školky nemohou. Mentálně jsou zcela normální jako ostatní. Kromě slepých, hluchých, vozíčkářů a cikánů to moc dál nerozlišujete, že ?

0/0
11.6.2015 10:49

P32e74t64r90a 69H15a81l69f89a32r80k12a 2784317385558

Ve speciálních  školách  mají  potřebné vybavení  a učitele mají  patřičné vzdělání, na ZŠ chtějí  po rodičích i papíry do kopírky... Nedokážu si představit, nevidomého žáka ve třídě,  kde jsou na zemi batohy, papírky,  s lavicemi se hýbe a sem tam j rozbitého pití. Ano, vlastně  bude mít  asistenta-celý den za zády  dospělého člověka-tomu říkám štěstí...

+1/0
11.6.2015 5:59

P92a94v80e71l 45O59d97r19a95z18i92l 6484329967740

Tak proti slepci bych nic neměl, učit se může podobně a ostatní uvidí, jak jejich nepořádek ovlivňuje jiné.

0/−1
11.6.2015 6:39

A38n58n10a 17T38v17a12r58ů83ž98k42o31v73á 4781546885588

Jak si třeba přečte, co je napsáno na tabuli, jak bude vypracovávat zadané úkoly, jak se naučí slepecké písmo apod. Vážná postižení vyžadují speciální pomůcky, která v těch současných specializovaných školách jsou  A proč má být celá třída rušena stálým hučením nějakého asistenta?

0/0
13.6.2015 11:55

F58r13a94n64t63i40š23e78k 55E97l30i82á84š 6947603725796

Jakmile někdo použije slůvko inkluze místo zařazení, je nepochybné, že jde o člověka, který se snaží užíváním cizích slov nahradit nedostatek rozumu. Ve školství jsou to různé kompetence, evaluace, kurikulárnost i kredity. Pokud jde o postižení fyzické, měli by se začleněním do "normální" třídy souhlasit rodiče žáka. Pokud jde o postižení mentální, musí se začleněním souhlasit nejen rodiče žáka, ale především rodiče nepostižených žáků. V tomto případě ona "inkluze" bude mít negativní dopad na všechny.

+2/0
11.6.2015 5:50

J93a49r23o35m96í13r 92F62o58h97l65e14r 6184609478145

Díky cizím slovům jsou přes Cermat rozkrádány miliardy našich daní.

+1/−1
11.6.2015 8:06

J97i82ř68í 66Š60e59j13n11o85h55a 4322173974213

No havně, že mají učitelé "návod".

Spíš by  ale  měli dostat armádu zdatných asistentů, kterí by zabavili, zklidnili  a ohlídali nepřízpusobivé. Tedy, jestli to vůbec půjde.

Bez toho půjde výuka nepochybně do pekel.

+1/0
11.6.2015 0:32

P28e47t80r 60Č53a57v85o64j95s54k95ý 3989582314627

Tak to je zase pěkná hloupost.

Ale shodneme se asi všichni, že inkluze pro tělesně postižené ano - na vozíku, zrakově  či sluchově postižené.

Sociálně znevýhodnění, co se chtějí vzdělávat se vzdělávají..ty co nechtějí se vzdělávat stejně nebudou.

Zde neziskovka a Univerzita získala dotaci na projekt. A musí dát nějaké výstupy, aby zdokladovali svoji "práci"

Ale:

1.vždy pracovní listy jsou všude na všech školách a na speciálních školách nejvíce.

2.asistent pedagoga bude muset být v každé třídě, protože se vždy najde nějaký žák co ho bude potřebovat - už nyní na ně nejsou peníze

3.úroveň vzdělání půjde dolů, protože bystré a nadané děti budou trpět.

A dovolím si poslední 2 poznámky:

1.Až dostane nějaká Univerzita dotace na projekt, že inkluze je drahá a zbytečná,zase se o tom bude psát a vše rušit? Vždyt je to děsné, co nám tady Univerzity co neznají praxi a Neziskovky diktují.

2.Když dostává asistenta pedagoga ve třídě žák, který je posunut o 40 bodu na Gausově křivce vlevo, proč ho nedostane i nadaný žák, který se o stejnou hodnotu posunut vpravo. Není to diskriminace?

+2/0
10.6.2015 22:30

J40i51ř10í 46Š23e27j43n10o69h77a 4182923894283

Diskrimace  je už fakt, že  si někdo dovolí vybočit naGausově křivce vpravo :-)

+2/0
11.6.2015 0:34

J98a90n 74Š25i77n46d22e55l32á94ř 6500591119830

Učím na škole pro sluchově postižené - máme cca 10 dětí ve třídě a celkem dobré výsledky. Ani kolegům v běžných školách nezávidím. Asistent v hodině? Jeden, dva, tři? Hodina na draka. Také moc nevěřím na soucitný a empatický dětský kolektiv. Sluchově postižený ve velkém počtu přestává slyšet i pomocí sluchadel a implanátu, je tam prostě velký ruch. Je to zase paskvil - integrace ano, ale velmi individuální. Každé postižení je jiné.

+8/0
10.6.2015 21:27

A19l44e97x28a60n11d49r 41K14o73s96t51k49a 8392868696344

Jakožto odborníka bch se vás zeptal: jaká je odolnost implantátu při bití dotyčného dítěte do hlavy pěstí dalším děckem? Něco mi říká, že moc velká nebude.

0/0
10.6.2015 22:26

J58a93n 89Š80i76n59d85e13l98á66ř 6880901979620

Záleží na úhlu a síle úderu. Šance na zničení je vyšší, pokud mlátí víc spolužáků. Ale vážně - je to miliónová operace a dost drahá zařízení. Riziko tu je. Ale i dnes jsou v integraci žáci s kochleárem. Takže asi to bití není tak časté.

0/0
10.6.2015 23:30

F14r82a44n80t18i76š67e60k 85E54l11i48á34š 6847893765866

V normálním kolektivu bývají fyzicky postižení tolerováni, často jsou i oblíbení. Ovšem je mnohem lepší do ničeho je nenutit,

0/−1
11.6.2015 5:53
Foto

Z96d37e15n69k82a 51S97c16h45o41e38n69b12a86e37c31h38l25e42r 72K70r35u83z79o56v55a 6648942857819

V poradku, ve svete je to uplne normalni,proc by to nemohlo jit i v cr.

0/−4
10.6.2015 20:48

J97i15ř71í 60Š29e18j56n63o97h47a 4132523484733

Ve světě  je "normální" kdeco.

Například že pravidleně  hoří předměstí metropolí.

Nemusíme  být světoví ve  všem za každou cenu.:-(

+2/0
11.6.2015 0:38

J80i33ř63í 25P85r16a60ž24á63k 9920172501812

Mohl by autor, nebo nějaký jiný investigativní novinář udělat průzkum mezi poslanci a zjistit v jakých školách studují jejich potomci? Jak je tam praktikována inkluze, jaký je počet "nepřizpůsobivých",...?

+4/0
10.6.2015 19:03

J49a74n 95N68ě98m10e72c 2790198606553

Ono stačí, když je dítě tlusté nebo šilhá, už má ve třídě za hřbetem pošklebků plnou nlůši, ne to teprve, když bude dělat memegege a slintat na sešity. JInak o zlomyslnosti a vypočítavosti postižených dětí by odborníci mohli vyprávět, to si užijí asistenti, učitelé i spolužáci - a ti to pak za všechny těm postiženým oplatí i s úroky. Je třeba znát psychologii dětské duše a ne tvrdit "já jsem dětský psycholog a kdo je víc".

+2/0
10.6.2015 18:49

F32r39a82n35t72i93š98e89k 12E29l63i69á49š 6147793325876

Psychologové jsou vesměs řazeni na úroveň astrologů

+1/0
11.6.2015 5:55

A90n63n88a 20P53r21o86c64h96á73z32k42o86v27á 9577930800892

Existuje nějaký výzkum, co tzv. inkluze přinesla? Dítě projde základku s asistentem - a co dál? Bude mít asistenta i v praktickém životě? Pokud ho rodina  nebude  (a v 90% určitě nebude) podporovat, stane se z něj jen další příjemce sociálních dávek.

+2/−2
10.6.2015 17:47

M23i21c60h34a60l 73V52a80r42m45u93ž73a 7801180463831

Inkluze zahrnuje i tělesně postižené děti, které jsou mentálně v pořádku a které i v dalším životě mohou být pracovně zařazené (překladatelé, programátoři ...). Mám kamarádku, od narození imobilní z důvodu vážného nervosvalového onemocnění, vystudovala vysokou školu a učí angličtinu. Ano, má pro život asistenta, vydělává si a dostává příspěvek na péči, z čehož si asistenta hradí.

+1/−1
10.6.2015 18:04

M68i64c49h67a66l 41V19a13r39m17u80ž41a 7181480733561

Opravdu velmi by mě zajímaly důvody, pro které jsem za tento příspěvek od paní Bouškové dostal mínus :-) čím tento můj příspěvek paní Bouškovou popudil, jestli je schopna to logicky zdůvodnit  :-)

0/0
11.6.2015 11:02

K37a52m55i70l 24N47o82v56o74t59n47y 4166565592890

A to je mají hodit po narození ze skály nebo co? Právě inkluze zvyšuje možnosti osamostatnění a začlenění do společnosti. Asistent nemá dělat věci za žáka, ale pomáhat mu, aby se naučil je zvládat sám.

0/0
10.6.2015 18:24

A62l77e46x59a90n61d70r 86K82o13s78t92k52a 8342788336144

Inkluze v první řadě VŽDY ublíží celé třídě zdravých dětí. A pak možná pomůže jednomu nemocnému. Možná, v některých případech. Poslat všechny postižené děti do normálních škol je šílenost.

+1/0
10.6.2015 19:53

M91i48c12h65a70l 62V36a92r15m11u60ž20a 7811290493611

Vždy ?! Ale jděte s těmi předpotopními názory. Co třeba zkušenost pro ostatní děti s hendikepovanými spolužáky do života, že není každý člověk úplně zdravý ? Ale to by evidentně nepoberete, to je na Vás příliš složité.

0/−1
11.6.2015 7:24

A69l31e49x56a76n85d72r 33K73o61s27t88k67a 8592518826204

A co třeba (ne) zkušenost z vyučování, do kterého neustále mluví "asistent"?

+1/0
11.6.2015 7:28

M45i50c85h96a62l 68V71a45r97m79u79ž51a 7461310433571

To musí být strašná životní zkušenost, že občas někde šeptem či polohlasem promluví asistent ke svému svěřenci. Viděl jste někdy vyúčovací hodinu s asistentem ? Myslíte, že asistent musí "přeřvat" učitele ?

0/−1
11.6.2015 9:42

A52l95e57x92a59n79d28r 86K83o76s12t13k84a 8202948656204

Takže podle vás je v pořádku, když se menšina nedá vzdělat, odepřít vzdělání i většině? Ano, takový asistent neskutečně ruší. A to nejen toho dotyčného, ruší pochopitelně celou třídu.

+1/0
11.6.2015 9:45

M34i83c65h79a88l 34V33a69r75m34u48ž51a 7891250193311

Bavíme se o asistentovi pro romskou menšinu ve škole nebo o asistentech obecně ? Řada dětí se zdravotními problémy jsou mentálně v pořádku, ale bez asistence nemohou projít normální školou, strčíte je do ústavu, aby náhodou aistent někoho při výuce nevyrušil ? A co občasné bavení se dětí při vyučování v lavici, šeptem apod. ? Kolik jste tedy Vy osobně zažil vyučovacích hodin s asistentem, když vynášíte takto jednoznačné a kategorické soudy, které jsou zřejmě jedinou pravdou, jak to tak vypadá.

0/0
11.6.2015 10:52

A41l74e98x70a64n33d60r 73K82o92s77t58k76a 8782868556944

A naopak, řada tělesně postižených je současně postižených i duševně. Ano, některé by šly vzdělávat, ale rozhodně ne to, co chtějí udělat, že do běžné školy pošlou všechny.

+1/0
11.6.2015 12:23

F85r66a41n19t34i82š29e32k 53E17l89i12á76š 6627443375146

Děti se vždy cítí lépe mezi těmi, kteří jsou jim podobni ve smýšlení. Ti naši "odborníci" jsou buď psychologové, sociologové, nebo absolventi oboru pedagogika. Prostě nikdo, kdo by měl jakékoli zkušenosti se vzděláváním. Lidé, kteří se svými praktikami blíží léčitelům.

+3/0
10.6.2015 16:29

A23l55e70x14a46n51d90r 87K31o22s54t45k24a 8802488816204

A naopak: Děti jsou nesmírně kruté a zlé na odlišné. Chudáci nevidící či neslyšící si zažijí peklo.

+5/0
10.6.2015 17:09

A79n90n36a 11T18v31a90r80ů61ž55k97o38v54á 4881646125158

A to už nemluvím o tom, že takoví žáci potřebují, aby je učili specialisté. Ve školách pro postižené bylo žáků ve třídě méně a vyučující se jim mohl více věnovat. Domnívám se, že potřebují pro výuku i speciální pomůcky a podobně. To, že budou šikanování, to je jisté. Podobné je to i s těmi, dříve pomocnými, školami.

+1/0
10.6.2015 18:53

A73l49e13x13a96n44d29r 63K87o67s48t82k70a 8962198206504

A to nemluvě o tom, že "asistent" by měl být speciálně školený pedagog. A kde jich prostě přes noc vzít tisíce?

+1/0
10.6.2015 18:55

A60n35n16a 22T42v93a25r16ů18ž95k12o33v29á 4161796945208

O těch asistentech raději nemluvit. Já, nevědomá, jsem se domnívala, že ten asistent žáka do školy odvede a po vyučování mu vysvětlí to, co v hodině nepochopil. Omyl. Jednou byl v TV pořad, ve kterém právě ukázali, jak to funguje. Ten asistent sedí vedle žáka ve vyučování a celou dobu do něj hučí. Tím logicky ruší okolní žáky. A co si asi z té výuky odnese žák, který má poslouchat výklad učitelky a přitom do něho pořád někdo hučí.

+1/0
10.6.2015 20:21

A76l51e47x90a25n13d67r 62K35o59s93t70k50a 8142478126484

Samozřejmě že nic. Ani ten asistovaný žák, ani celý zbytek třídy.

0/0
10.6.2015 20:25

P75a31v18e89l 67O41d17r11a73z25i22l 6834919567700

Typická švejkovina našich zákonodárců.

Uzákoní nárok na to či ono a ty už se starej, řediteli školy, krajský úřade!

;-D

+7/0
10.6.2015 15:48

J41i33ř15í 92Š17e82j96n10o55h27a 4702523204673

Nesouhlas. Švejk byl chytrej a, většinou, laskavej.

0/0
11.6.2015 0:40

H16e57l35e11n20a 25K22a63v13k75o76v31á 5776413200206

Českou specialitou zůstává, že se nejprve vypracuje  návrh a pak se teprve zjistí, že na něj nejsou peníze.

+5/0
10.6.2015 15:44

P91a93v36e88l 76O43d31r49a11z91i58l 6604659797980

Myslíte si, že se to jinde neděje?

+1/−1
10.6.2015 15:49

F34r58a74n72t15i96š71e37k 53E93l63i11á36š 6617953725146

I kdyby na něj peníze byly, jde o návrh nesmyslný a škodící dětem

+4/0
10.6.2015 16:30

J16i29ř38í 92Š19e88j27n14o65h76a 4492543454223

Ono je lepší, když se na hloupý projekt peníze  neseženou :-)

0/0
11.6.2015 0:41

L38u53k11á14š 26C80v69r81č65e97k 1396344617

Jak je možné, že podklady pro zásadní změny v českém školství připravuje nějaká neziskovka? Kolik mají údajní odborníci z Člověka v tísni odučeno, že si troufají předkládat návody učitelům? Co vlastně dělá ministerstvo školství, když nedokáže zajistit ani takto elementární činnost vlastními silami? Když už byla přijata novela školského zákona, jak to že nejsou zajištěny prostředky na její realizaci? Začínám z toho mít pocit, že smyslem celé akce je rozvrat českého školství a naprostá debilizace českého národa.

+16/0
10.6.2015 15:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.