Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Novela směruje postižené do běžných škol. Učitelé mají návod na inkluzi

Všichni učitelé, kteří mají ve třídě žáky s tělesným postižením nebo cizince, budou mít od září 2016 nárok na podpůrná opatření, například na asistenta pedagoga. Vyplývá to z novely školského zákona. Odborníci pedagogům vypracovali návod, jak změny zvládnout. Mají však obavy, zda na ně bude dostatek peněz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T72o38m70a56s 23A83u94g77u57s26t95y11n 6467536671110

Ano, papíry popsané nesmyslama, které splácal někdo v kanceláři, určitě hrozně pomůžou...

+1/0
13.6.2015 11:17

R29o18m91a24n 98S44e35d68l31á55č72e21k 1474794545520

Všechno je to dnes na vůli rodičů postiženého dítěte. Znám z praxe případ integrace mentálně postiženého dítěte, které není schopno zvládnout ani učivo první třídy ani základní samoobsluhu, přesto matka trvá na to tom, že bude chodit do normální školy a třídy, náš zákon to totiž umožňuje. A není cesta jak takové dítě proti vůli rodičů přeřadit třeba do školy speciální...

+1/0
11.6.2015 22:04

S75t67a48n97d19a 17D24o43l98e83ž42a34l 9713786310456

Inkluze postiženého je krásná věc, ale musí ji provádět zapálení a vzdělaní pedagogové. A hlavně, musí být informovány všechny strany, děti, rodiče dětí.

Popíši případ, jak ji raději nedělat.

Naše dítě bylo zařazeno do nově vzniklého třídního kolektivu, kam přišlo i dítě postižené. Jako třídní jim byl přidělen vyhořelý pedagog s asi 15letou praxí.

Na stmelovací kurz postižené dítě nejelo. Ostatním dětem není vysvětleno postižení spolužáka. Dochází k prvním konfliktům mezi kvůli atypickému chování postiženého.

Třídní vše řeší pozitivní diskriminací postiženého, nehledá pravdu. Ostatní děti začínají být strašně rozčarované. Postižený si uvědomuje svoji výhodu a vynucuje si pozornost dětí. Konflikty dětí s postiženým narůstají.Opět přichází tresty pro ostatní děti a není hledána příčina problémů.

Ostatním dětem je týdně přidána hodina etiky a nastupuje na ně školní psycholožka.

Stále se řeší otázka, jak oni můžou pomoci svému spolužákovi."Psycholožka" jim podsouvá pocit kolektivní viny.Přitom s postiženým nikdo nepracuje a ostatní děti to vidí. Naše dítě se chce vrátit na základku a ptá se nás :"Opravdu ho šikanuji tím, že se s ním nechci bavit. Snad mám právo si vybrat, s kým se budu bavit." Ovšem psycholožka je jiného názoru.Navíc třídní jim stále opakuje, jaká jsou strašná třída a z tohoto důvodu s nimi odmítá jet na výlet. Úplně se rozpadá třídní kolektiv, děcka spolu nemluví.

A dochází k prvnímu zranění postiženého .Vedení školy svolává mimořádný rodičák.

Rodiče postiženého mluví o agresivitě ostatních, ale jsou strašně překvapeni,když všichni rodiče označí za viníka konfliktů jejich dítě.Teprve nyní otevřeně hovoří o postižení dítěte. Atmosféra ve třídě se mění, rodiče slibují, že dětem vše vysvětlí. Ovšem averze dětí vůči spolužákovi je obrovská, po dalším incidentu je přeřazen do jiné třídy a je odvolán třídní. A ejhle. Kolektiv dětí se zázračně uzdravil a nový třídní si je nemůže vynachválit.

Začleňovat ano, ale proškolenými učiteli a hlavně informovat děti.

+1/0
11.6.2015 11:59

M79i27c11h76a68l 53V62a34r57m26u13ž47a 7251550783481

Popsala jste to zcela přesně, ta informovanost dětí je základem, vysvětlení jim, že spolužák má takové a takové problémy, proto nezvládne to a to a oni mu mohou i pomoci, tak a tak. K tomu ale musí přistoupit učitel, který má zájem ho začlenit a ne ho zvyýhodnit, hlavně a´t má klid.

0/0
11.6.2015 12:27

A19n80n67a 47T69v35a75r56ů38ž69k77o29v27á 4331916625128

Když byl přeřazen do jiné třídy, proč byl měněn třídní. Podle mne je to zcestná debilovina. Některá postižení vyžadují zvláštní učení. Prý tam chtějí dávat i slepé děti. Jak se naučí slepecké písmo, jak se hluché naučí znakovou řeč apod.? Imobilní, to jde. udělá se rampa a WC pro vozíčkáře.

+1/0
11.6.2015 14:10

J20a85r88o63m51í15r 59F21o68h59l10e35r 6564949398575

BLBOST.

ČR jako stát poskytuje dětem bezplatné základní vzdělání v základních školách základním způsobem. Pokud to není dítě schopno akceptovat, nepatří do základní školy. Zaměstnávání asistentů, psychologů a pod. jsou vyhozené peníze, které by měly být využity ve školství lépe, bez přidávání peněz z deficitního státního rozpočtu už tak velmi zadluženého státu, ČR.

+2/0
11.6.2015 8:04

M65i77c42h18a52l 26V61a92r19m23u66ž42a 7751440923731

Zítra může být Vaše dítě např. po úrazu na vozíku, i když mentálně v pořádku. Evidentně ho strčíte do ústavu, aby Vám neztěžovalo život. Nebo se pletu ?

0/−2
11.6.2015 9:31

A97l87e14x86a29n48d82r 34K71o18s21t68k96a 8242298276614

Vozičkář chodí (jezdí) do normální školy, jen potřebuje rampu/výtah. Což se liší od slepých, hluchých, jinak postižených. A od cikánů, kterých se to týká především.

+2/0
11.6.2015 9:49

M66i34c24h77a95l 68V43a50r94m88u52ž26a 7541330483211

Vozíčkáři s vážným nervosvalovým onemocněním si sami často nepodají nic, potřebují asistenta, bez něj do školy nebo školky nemohou. Mentálně jsou zcela normální jako ostatní. Kromě slepých, hluchých, vozíčkářů a cikánů to moc dál nerozlišujete, že ?

0/0
11.6.2015 10:49

P26e11t83r86a 27H87a68l62f22a90r89k58a 2374777405278

Ve speciálních  školách  mají  potřebné vybavení  a učitele mají  patřičné vzdělání, na ZŠ chtějí  po rodičích i papíry do kopírky... Nedokážu si představit, nevidomého žáka ve třídě,  kde jsou na zemi batohy, papírky,  s lavicemi se hýbe a sem tam j rozbitého pití. Ano, vlastně  bude mít  asistenta-celý den za zády  dospělého člověka-tomu říkám štěstí...

+1/0
11.6.2015 5:59

P96a98v35e48l 14O31d80r42a79z48i18l 6314819507830

Tak proti slepci bych nic neměl, učit se může podobně a ostatní uvidí, jak jejich nepořádek ovlivňuje jiné.

0/−1
11.6.2015 6:39

A89n33n10a 43T11v38a36r13ů39ž55k82o59v97á 4691186125908

Jak si třeba přečte, co je napsáno na tabuli, jak bude vypracovávat zadané úkoly, jak se naučí slepecké písmo apod. Vážná postižení vyžadují speciální pomůcky, která v těch současných specializovaných školách jsou  A proč má být celá třída rušena stálým hučením nějakého asistenta?

0/0
13.6.2015 11:55

F67r71a83n74t84i40š89e44k 60E98l96i92á86š 6347613835646

Jakmile někdo použije slůvko inkluze místo zařazení, je nepochybné, že jde o člověka, který se snaží užíváním cizích slov nahradit nedostatek rozumu. Ve školství jsou to různé kompetence, evaluace, kurikulárnost i kredity. Pokud jde o postižení fyzické, měli by se začleněním do "normální" třídy souhlasit rodiče žáka. Pokud jde o postižení mentální, musí se začleněním souhlasit nejen rodiče žáka, ale především rodiče nepostižených žáků. V tomto případě ona "inkluze" bude mít negativní dopad na všechny.

+2/0
11.6.2015 5:50

J86a28r80o93m79í29r 37F89o33h56l45e59r 6964679938175

Díky cizím slovům jsou přes Cermat rozkrádány miliardy našich daní.

+1/−1
11.6.2015 8:06

J28i85ř30í 50Š86e95j46n75o81h27a 4732483834583

No havně, že mají učitelé "návod".

Spíš by  ale  měli dostat armádu zdatných asistentů, kterí by zabavili, zklidnili  a ohlídali nepřízpusobivé. Tedy, jestli to vůbec půjde.

Bez toho půjde výuka nepochybně do pekel.

+1/0
11.6.2015 0:32

P60e13t40r 69Č78a84v54o54j17s74k26ý 3799772224137

Tak to je zase pěkná hloupost.

Ale shodneme se asi všichni, že inkluze pro tělesně postižené ano - na vozíku, zrakově  či sluchově postižené.

Sociálně znevýhodnění, co se chtějí vzdělávat se vzdělávají..ty co nechtějí se vzdělávat stejně nebudou.

Zde neziskovka a Univerzita získala dotaci na projekt. A musí dát nějaké výstupy, aby zdokladovali svoji "práci"

Ale:

1.vždy pracovní listy jsou všude na všech školách a na speciálních školách nejvíce.

2.asistent pedagoga bude muset být v každé třídě, protože se vždy najde nějaký žák co ho bude potřebovat - už nyní na ně nejsou peníze

3.úroveň vzdělání půjde dolů, protože bystré a nadané děti budou trpět.

A dovolím si poslední 2 poznámky:

1.Až dostane nějaká Univerzita dotace na projekt, že inkluze je drahá a zbytečná,zase se o tom bude psát a vše rušit? Vždyt je to děsné, co nám tady Univerzity co neznají praxi a Neziskovky diktují.

2.Když dostává asistenta pedagoga ve třídě žák, který je posunut o 40 bodu na Gausově křivce vlevo, proč ho nedostane i nadaný žák, který se o stejnou hodnotu posunut vpravo. Není to diskriminace?

+2/0
10.6.2015 22:30

J24i19ř21í 10Š56e20j51n44o20h25a 4132693304903

Diskrimace  je už fakt, že  si někdo dovolí vybočit naGausově křivce vpravo :-)

+2/0
11.6.2015 0:34

J49a58n 58Š15i77n11d37e84l79á87ř 6260941249710

Učím na škole pro sluchově postižené - máme cca 10 dětí ve třídě a celkem dobré výsledky. Ani kolegům v běžných školách nezávidím. Asistent v hodině? Jeden, dva, tři? Hodina na draka. Také moc nevěřím na soucitný a empatický dětský kolektiv. Sluchově postižený ve velkém počtu přestává slyšet i pomocí sluchadel a implanátu, je tam prostě velký ruch. Je to zase paskvil - integrace ano, ale velmi individuální. Každé postižení je jiné.

+8/0
10.6.2015 21:27

A21l39e86x49a35n34d47r 16K57o45s23t38k68a 8622808216724

Jakožto odborníka bch se vás zeptal: jaká je odolnost implantátu při bití dotyčného dítěte do hlavy pěstí dalším děckem? Něco mi říká, že moc velká nebude.

0/0
10.6.2015 22:26

J16a52n 27Š32i93n38d62e81l96á41ř 6120791339590

Záleží na úhlu a síle úderu. Šance na zničení je vyšší, pokud mlátí víc spolužáků. Ale vážně - je to miliónová operace a dost drahá zařízení. Riziko tu je. Ale i dnes jsou v integraci žáci s kochleárem. Takže asi to bití není tak časté.

0/0
10.6.2015 23:30

F31r85a14n37t61i78š88e41k 60E37l67i47á84š 6987353835156

V normálním kolektivu bývají fyzicky postižení tolerováni, často jsou i oblíbení. Ovšem je mnohem lepší do ničeho je nenutit,

0/−1
11.6.2015 5:53
Foto

Z90d51e34n43k96a 81S68c41h15o37e28n48b29a19e54c78h56l81e76r 40K94r43u36z73o79v67a 6218412517139

V poradku, ve svete je to uplne normalni,proc by to nemohlo jit i v cr.

0/−4
10.6.2015 20:48

J28i84ř25í 71Š70e74j95n41o81h66a 4942823824323

Ve světě  je "normální" kdeco.

Například že pravidleně  hoří předměstí metropolí.

Nemusíme  být světoví ve  všem za každou cenu.:-(

+2/0
11.6.2015 0:38

J17i63ř29í 42P34r21a20ž28á67k 9710722481482

Mohl by autor, nebo nějaký jiný investigativní novinář udělat průzkum mezi poslanci a zjistit v jakých školách studují jejich potomci? Jak je tam praktikována inkluze, jaký je počet "nepřizpůsobivých",...?

+4/0
10.6.2015 19:03

J16a58n 80N19ě97m66e18c 2940458816343

Ono stačí, když je dítě tlusté nebo šilhá, už má ve třídě za hřbetem pošklebků plnou nlůši, ne to teprve, když bude dělat memegege a slintat na sešity. JInak o zlomyslnosti a vypočítavosti postižených dětí by odborníci mohli vyprávět, to si užijí asistenti, učitelé i spolužáci - a ti to pak za všechny těm postiženým oplatí i s úroky. Je třeba znát psychologii dětské duše a ne tvrdit "já jsem dětský psycholog a kdo je víc".

+2/0
10.6.2015 18:49

F35r70a55n49t27i57š97e70k 32E25l55i21á94š 6487913125966

Psychologové jsou vesměs řazeni na úroveň astrologů

+1/0
11.6.2015 5:55

A69n13n15a 73P13r65o11c94h98á42z68k21o36v82á 9887160310712

Existuje nějaký výzkum, co tzv. inkluze přinesla? Dítě projde základku s asistentem - a co dál? Bude mít asistenta i v praktickém životě? Pokud ho rodina  nebude  (a v 90% určitě nebude) podporovat, stane se z něj jen další příjemce sociálních dávek.

+2/−2
10.6.2015 17:47

M11i94c64h16a72l 33V80a46r51m45u54ž74a 7451930103171

Inkluze zahrnuje i tělesně postižené děti, které jsou mentálně v pořádku a které i v dalším životě mohou být pracovně zařazené (překladatelé, programátoři ...). Mám kamarádku, od narození imobilní z důvodu vážného nervosvalového onemocnění, vystudovala vysokou školu a učí angličtinu. Ano, má pro život asistenta, vydělává si a dostává příspěvek na péči, z čehož si asistenta hradí.

+1/−1
10.6.2015 18:04

M98i46c49h64a23l 43V72a59r20m35u35ž68a 7371600483481

Opravdu velmi by mě zajímaly důvody, pro které jsem za tento příspěvek od paní Bouškové dostal mínus :-) čím tento můj příspěvek paní Bouškovou popudil, jestli je schopna to logicky zdůvodnit  :-)

0/0
11.6.2015 11:02

K70a66m55i60l 60N24o37v69o78t13n58y 4116585582760

A to je mají hodit po narození ze skály nebo co? Právě inkluze zvyšuje možnosti osamostatnění a začlenění do společnosti. Asistent nemá dělat věci za žáka, ale pomáhat mu, aby se naučil je zvládat sám.

0/0
10.6.2015 18:24

A54l77e62x32a78n79d94r 12K73o43s25t67k11a 8652348846894

Inkluze v první řadě VŽDY ublíží celé třídě zdravých dětí. A pak možná pomůže jednomu nemocnému. Možná, v některých případech. Poslat všechny postižené děti do normálních škol je šílenost.

+1/0
10.6.2015 19:53

M31i26c15h65a90l 51V15a50r86m72u20ž45a 7801500803401

Vždy ?! Ale jděte s těmi předpotopními názory. Co třeba zkušenost pro ostatní děti s hendikepovanými spolužáky do života, že není každý člověk úplně zdravý ? Ale to by evidentně nepoberete, to je na Vás příliš složité.

0/−1
11.6.2015 7:24

A40l33e94x92a44n80d46r 14K42o70s69t38k96a 8322148866604

A co třeba (ne) zkušenost z vyučování, do kterého neustále mluví "asistent"?

+1/0
11.6.2015 7:28

M52i60c71h85a66l 18V95a22r51m48u49ž70a 7171800973441

To musí být strašná životní zkušenost, že občas někde šeptem či polohlasem promluví asistent ke svému svěřenci. Viděl jste někdy vyúčovací hodinu s asistentem ? Myslíte, že asistent musí "přeřvat" učitele ?

0/−1
11.6.2015 9:42

A30l95e33x63a24n61d34r 93K10o77s39t97k54a 8782108156114

Takže podle vás je v pořádku, když se menšina nedá vzdělat, odepřít vzdělání i většině? Ano, takový asistent neskutečně ruší. A to nejen toho dotyčného, ruší pochopitelně celou třídu.

+1/0
11.6.2015 9:45

M48i67c97h42a89l 68V26a24r93m10u59ž50a 7801770563181

Bavíme se o asistentovi pro romskou menšinu ve škole nebo o asistentech obecně ? Řada dětí se zdravotními problémy jsou mentálně v pořádku, ale bez asistence nemohou projít normální školou, strčíte je do ústavu, aby náhodou aistent někoho při výuce nevyrušil ? A co občasné bavení se dětí při vyučování v lavici, šeptem apod. ? Kolik jste tedy Vy osobně zažil vyučovacích hodin s asistentem, když vynášíte takto jednoznačné a kategorické soudy, které jsou zřejmě jedinou pravdou, jak to tak vypadá.

0/0
11.6.2015 10:52

A14l13e31x35a57n62d97r 80K70o79s64t68k38a 8242198576794

A naopak, řada tělesně postižených je současně postižených i duševně. Ano, některé by šly vzdělávat, ale rozhodně ne to, co chtějí udělat, že do běžné školy pošlou všechny.

+1/0
11.6.2015 12:23

F54r92a85n97t83i79š25e54k 17E15l56i30á71š 6747303765106

Děti se vždy cítí lépe mezi těmi, kteří jsou jim podobni ve smýšlení. Ti naši "odborníci" jsou buď psychologové, sociologové, nebo absolventi oboru pedagogika. Prostě nikdo, kdo by měl jakékoli zkušenosti se vzděláváním. Lidé, kteří se svými praktikami blíží léčitelům.

+3/0
10.6.2015 16:29

A73l17e29x50a41n20d53r 88K83o20s23t32k37a 8942258796344

A naopak: Děti jsou nesmírně kruté a zlé na odlišné. Chudáci nevidící či neslyšící si zažijí peklo.

+5/0
10.6.2015 17:09

A35n70n50a 61T82v40a56r14ů80ž62k34o72v50á 4391326585848

A to už nemluvím o tom, že takoví žáci potřebují, aby je učili specialisté. Ve školách pro postižené bylo žáků ve třídě méně a vyučující se jim mohl více věnovat. Domnívám se, že potřebují pro výuku i speciální pomůcky a podobně. To, že budou šikanování, to je jisté. Podobné je to i s těmi, dříve pomocnými, školami.

+1/0
10.6.2015 18:53

A35l34e46x65a32n64d89r 82K13o54s89t83k65a 8522728886254

A to nemluvě o tom, že "asistent" by měl být speciálně školený pedagog. A kde jich prostě přes noc vzít tisíce?

+1/0
10.6.2015 18:55

A69n49n23a 75T10v66a89r27ů82ž34k27o63v46á 4531906675468

O těch asistentech raději nemluvit. Já, nevědomá, jsem se domnívala, že ten asistent žáka do školy odvede a po vyučování mu vysvětlí to, co v hodině nepochopil. Omyl. Jednou byl v TV pořad, ve kterém právě ukázali, jak to funguje. Ten asistent sedí vedle žáka ve vyučování a celou dobu do něj hučí. Tím logicky ruší okolní žáky. A co si asi z té výuky odnese žák, který má poslouchat výklad učitelky a přitom do něho pořád někdo hučí.

+1/0
10.6.2015 20:21

A22l21e35x44a51n14d97r 88K93o25s85t64k66a 8862338166604

Samozřejmě že nic. Ani ten asistovaný žák, ani celý zbytek třídy.

0/0
10.6.2015 20:25

P21a49v34e66l 70O86d92r74a63z27i77l 6704779207470

Typická švejkovina našich zákonodárců.

Uzákoní nárok na to či ono a ty už se starej, řediteli školy, krajský úřade!

;-D

+7/0
10.6.2015 15:48

J78i67ř63í 78Š73e39j15n82o36h51a 4932153774773

Nesouhlas. Švejk byl chytrej a, většinou, laskavej.

0/0
11.6.2015 0:40

H58e66l56e75n53a 78K36a49v68k51o43v24á 5956723460436

Českou specialitou zůstává, že se nejprve vypracuje  návrh a pak se teprve zjistí, že na něj nejsou peníze.

+5/0
10.6.2015 15:44

P19a29v84e79l 80O39d44r39a10z82i43l 6894669207930

Myslíte si, že se to jinde neděje?

+1/−1
10.6.2015 15:49

F43r24a47n24t57i35š37e62k 23E74l41i33á53š 6597873595346

I kdyby na něj peníze byly, jde o návrh nesmyslný a škodící dětem

+4/0
10.6.2015 16:30

J52i90ř21í 92Š32e43j86n91o56h62a 4422393414223

Ono je lepší, když se na hloupý projekt peníze  neseženou :-)

0/0
11.6.2015 0:41

L90u42k23á79š 11C31v40r22č89e59k 1406354557

Jak je možné, že podklady pro zásadní změny v českém školství připravuje nějaká neziskovka? Kolik mají údajní odborníci z Člověka v tísni odučeno, že si troufají předkládat návody učitelům? Co vlastně dělá ministerstvo školství, když nedokáže zajistit ani takto elementární činnost vlastními silami? Když už byla přijata novela školského zákona, jak to že nejsou zajištěny prostředky na její realizaci? Začínám z toho mít pocit, že smyslem celé akce je rozvrat českého školství a naprostá debilizace českého národa.

+16/0
10.6.2015 15:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.