Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Novela směruje postižené do běžných škol. Učitelé mají návod na inkluzi

Všichni učitelé, kteří mají ve třídě žáky s tělesným postižením nebo cizince, budou mít od září 2016 nárok na podpůrná opatření, například na asistenta pedagoga. Vyplývá to z novely školského zákona. Odborníci pedagogům vypracovali návod, jak změny zvládnout. Mají však obavy, zda na ně bude dostatek peněz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T20o67m68a35s 68A61u18g92u37s28t21y95n 6557456941690

Ano, papíry popsané nesmyslama, které splácal někdo v kanceláři, určitě hrozně pomůžou...

+1/0
13.6.2015 11:17

R81o61m10a64n 77S44e68d63l69á27č56e76k 1114524315370

Všechno je to dnes na vůli rodičů postiženého dítěte. Znám z praxe případ integrace mentálně postiženého dítěte, které není schopno zvládnout ani učivo první třídy ani základní samoobsluhu, přesto matka trvá na to tom, že bude chodit do normální školy a třídy, náš zákon to totiž umožňuje. A není cesta jak takové dítě proti vůli rodičů přeřadit třeba do školy speciální...

+1/0
11.6.2015 22:04

S75t64a69n40d87a 50D21o19l97e49ž73a32l 9633896900226

Inkluze postiženého je krásná věc, ale musí ji provádět zapálení a vzdělaní pedagogové. A hlavně, musí být informovány všechny strany, děti, rodiče dětí.

Popíši případ, jak ji raději nedělat.

Naše dítě bylo zařazeno do nově vzniklého třídního kolektivu, kam přišlo i dítě postižené. Jako třídní jim byl přidělen vyhořelý pedagog s asi 15letou praxí.

Na stmelovací kurz postižené dítě nejelo. Ostatním dětem není vysvětleno postižení spolužáka. Dochází k prvním konfliktům mezi kvůli atypickému chování postiženého.

Třídní vše řeší pozitivní diskriminací postiženého, nehledá pravdu. Ostatní děti začínají být strašně rozčarované. Postižený si uvědomuje svoji výhodu a vynucuje si pozornost dětí. Konflikty dětí s postiženým narůstají.Opět přichází tresty pro ostatní děti a není hledána příčina problémů.

Ostatním dětem je týdně přidána hodina etiky a nastupuje na ně školní psycholožka.

Stále se řeší otázka, jak oni můžou pomoci svému spolužákovi."Psycholožka" jim podsouvá pocit kolektivní viny.Přitom s postiženým nikdo nepracuje a ostatní děti to vidí. Naše dítě se chce vrátit na základku a ptá se nás :"Opravdu ho šikanuji tím, že se s ním nechci bavit. Snad mám právo si vybrat, s kým se budu bavit." Ovšem psycholožka je jiného názoru.Navíc třídní jim stále opakuje, jaká jsou strašná třída a z tohoto důvodu s nimi odmítá jet na výlet. Úplně se rozpadá třídní kolektiv, děcka spolu nemluví.

A dochází k prvnímu zranění postiženého .Vedení školy svolává mimořádný rodičák.

Rodiče postiženého mluví o agresivitě ostatních, ale jsou strašně překvapeni,když všichni rodiče označí za viníka konfliktů jejich dítě.Teprve nyní otevřeně hovoří o postižení dítěte. Atmosféra ve třídě se mění, rodiče slibují, že dětem vše vysvětlí. Ovšem averze dětí vůči spolužákovi je obrovská, po dalším incidentu je přeřazen do jiné třídy a je odvolán třídní. A ejhle. Kolektiv dětí se zázračně uzdravil a nový třídní si je nemůže vynachválit.

Začleňovat ano, ale proškolenými učiteli a hlavně informovat děti.

+1/0
11.6.2015 11:59

M13i32c48h87a29l 42V39a74r97m14u65ž50a 7141400903831

Popsala jste to zcela přesně, ta informovanost dětí je základem, vysvětlení jim, že spolužák má takové a takové problémy, proto nezvládne to a to a oni mu mohou i pomoci, tak a tak. K tomu ale musí přistoupit učitel, který má zájem ho začlenit a ne ho zvyýhodnit, hlavně a´t má klid.

0/0
11.6.2015 12:27

A29n89n74a 64T80v41a50r90ů66ž37k70o45v10á 4781366435738

Když byl přeřazen do jiné třídy, proč byl měněn třídní. Podle mne je to zcestná debilovina. Některá postižení vyžadují zvláštní učení. Prý tam chtějí dávat i slepé děti. Jak se naučí slepecké písmo, jak se hluché naučí znakovou řeč apod.? Imobilní, to jde. udělá se rampa a WC pro vozíčkáře.

+1/0
11.6.2015 14:10

J14a42r18o42m34í94r 41F82o84h69l14e66r 6574889358795

BLBOST.

ČR jako stát poskytuje dětem bezplatné základní vzdělání v základních školách základním způsobem. Pokud to není dítě schopno akceptovat, nepatří do základní školy. Zaměstnávání asistentů, psychologů a pod. jsou vyhozené peníze, které by měly být využity ve školství lépe, bez přidávání peněz z deficitního státního rozpočtu už tak velmi zadluženého státu, ČR.

+2/0
11.6.2015 8:04

M70i10c47h48a51l 17V47a38r75m11u13ž62a 7141850243701

Zítra může být Vaše dítě např. po úrazu na vozíku, i když mentálně v pořádku. Evidentně ho strčíte do ústavu, aby Vám neztěžovalo život. Nebo se pletu ?

0/−2
11.6.2015 9:31

A66l23e79x63a74n85d64r 79K33o96s55t79k85a 8982798816204

Vozičkář chodí (jezdí) do normální školy, jen potřebuje rampu/výtah. Což se liší od slepých, hluchých, jinak postižených. A od cikánů, kterých se to týká především.

+2/0
11.6.2015 9:49

M29i18c35h95a34l 36V96a94r79m66u33ž90a 7771780983551

Vozíčkáři s vážným nervosvalovým onemocněním si sami často nepodají nic, potřebují asistenta, bez něj do školy nebo školky nemohou. Mentálně jsou zcela normální jako ostatní. Kromě slepých, hluchých, vozíčkářů a cikánů to moc dál nerozlišujete, že ?

0/0
11.6.2015 10:49

P43e98t44r18a 70H15a83l44f66a25r53k60a 2664517755308

Ve speciálních  školách  mají  potřebné vybavení  a učitele mají  patřičné vzdělání, na ZŠ chtějí  po rodičích i papíry do kopírky... Nedokážu si představit, nevidomého žáka ve třídě,  kde jsou na zemi batohy, papírky,  s lavicemi se hýbe a sem tam j rozbitého pití. Ano, vlastně  bude mít  asistenta-celý den za zády  dospělého člověka-tomu říkám štěstí...

+1/0
11.6.2015 5:59

P31a52v84e76l 87O73d41r85a82z68i94l 6294419877540

Tak proti slepci bych nic neměl, učit se může podobně a ostatní uvidí, jak jejich nepořádek ovlivňuje jiné.

0/−1
11.6.2015 6:39

A28n55n34a 52T98v45a73r48ů24ž34k90o38v19á 4811456375378

Jak si třeba přečte, co je napsáno na tabuli, jak bude vypracovávat zadané úkoly, jak se naučí slepecké písmo apod. Vážná postižení vyžadují speciální pomůcky, která v těch současných specializovaných školách jsou  A proč má být celá třída rušena stálým hučením nějakého asistenta?

0/0
13.6.2015 11:55

F69r35a92n32t66i68š67e57k 34E11l19i64á13š 6787703355146

Jakmile někdo použije slůvko inkluze místo zařazení, je nepochybné, že jde o člověka, který se snaží užíváním cizích slov nahradit nedostatek rozumu. Ve školství jsou to různé kompetence, evaluace, kurikulárnost i kredity. Pokud jde o postižení fyzické, měli by se začleněním do "normální" třídy souhlasit rodiče žáka. Pokud jde o postižení mentální, musí se začleněním souhlasit nejen rodiče žáka, ale především rodiče nepostižených žáků. V tomto případě ona "inkluze" bude mít negativní dopad na všechny.

+2/0
11.6.2015 5:50

J97a76r84o57m14í70r 52F96o45h32l14e47r 6414669388385

Díky cizím slovům jsou přes Cermat rozkrádány miliardy našich daní.

+1/−1
11.6.2015 8:06

J28i28ř34í 33Š66e83j41n87o48h46a 4142683874593

No havně, že mají učitelé "návod".

Spíš by  ale  měli dostat armádu zdatných asistentů, kterí by zabavili, zklidnili  a ohlídali nepřízpusobivé. Tedy, jestli to vůbec půjde.

Bez toho půjde výuka nepochybně do pekel.

+1/0
11.6.2015 0:32

P48e55t40r 93Č39a23v27o22j31s32k78ý 3689332444537

Tak to je zase pěkná hloupost.

Ale shodneme se asi všichni, že inkluze pro tělesně postižené ano - na vozíku, zrakově  či sluchově postižené.

Sociálně znevýhodnění, co se chtějí vzdělávat se vzdělávají..ty co nechtějí se vzdělávat stejně nebudou.

Zde neziskovka a Univerzita získala dotaci na projekt. A musí dát nějaké výstupy, aby zdokladovali svoji "práci"

Ale:

1.vždy pracovní listy jsou všude na všech školách a na speciálních školách nejvíce.

2.asistent pedagoga bude muset být v každé třídě, protože se vždy najde nějaký žák co ho bude potřebovat - už nyní na ně nejsou peníze

3.úroveň vzdělání půjde dolů, protože bystré a nadané děti budou trpět.

A dovolím si poslední 2 poznámky:

1.Až dostane nějaká Univerzita dotace na projekt, že inkluze je drahá a zbytečná,zase se o tom bude psát a vše rušit? Vždyt je to děsné, co nám tady Univerzity co neznají praxi a Neziskovky diktují.

2.Když dostává asistenta pedagoga ve třídě žák, který je posunut o 40 bodu na Gausově křivce vlevo, proč ho nedostane i nadaný žák, který se o stejnou hodnotu posunut vpravo. Není to diskriminace?

+2/0
10.6.2015 22:30

J35i73ř60í 51Š10e80j75n24o44h96a 4182663654823

Diskrimace  je už fakt, že  si někdo dovolí vybočit naGausově křivce vpravo :-)

+2/0
11.6.2015 0:34

J19a85n 83Š57i16n46d37e25l21á15ř 6960121539960

Učím na škole pro sluchově postižené - máme cca 10 dětí ve třídě a celkem dobré výsledky. Ani kolegům v běžných školách nezávidím. Asistent v hodině? Jeden, dva, tři? Hodina na draka. Také moc nevěřím na soucitný a empatický dětský kolektiv. Sluchově postižený ve velkém počtu přestává slyšet i pomocí sluchadel a implanátu, je tam prostě velký ruch. Je to zase paskvil - integrace ano, ale velmi individuální. Každé postižení je jiné.

+8/0
10.6.2015 21:27

A59l96e43x60a75n61d43r 23K97o95s55t59k28a 8242778306134

Jakožto odborníka bch se vás zeptal: jaká je odolnost implantátu při bití dotyčného dítěte do hlavy pěstí dalším děckem? Něco mi říká, že moc velká nebude.

0/0
10.6.2015 22:26

J63a65n 95Š58i46n60d94e79l32á24ř 6200621549530

Záleží na úhlu a síle úderu. Šance na zničení je vyšší, pokud mlátí víc spolužáků. Ale vážně - je to miliónová operace a dost drahá zařízení. Riziko tu je. Ale i dnes jsou v integraci žáci s kochleárem. Takže asi to bití není tak časté.

0/0
10.6.2015 23:30

F97r36a77n63t47i62š56e89k 13E48l95i86á86š 6127563285226

V normálním kolektivu bývají fyzicky postižení tolerováni, často jsou i oblíbení. Ovšem je mnohem lepší do ničeho je nenutit,

0/−1
11.6.2015 5:53
Foto

Z46d89e12n42k45a 57S47c23h45o48e80n53b47a33e60c53h52l56e32r 49K60r40u67z55o73v62a 6568622597739

V poradku, ve svete je to uplne normalni,proc by to nemohlo jit i v cr.

0/−4
10.6.2015 20:48

J92i32ř14í 11Š72e71j52n21o61h78a 4392503114243

Ve světě  je "normální" kdeco.

Například že pravidleně  hoří předměstí metropolí.

Nemusíme  být světoví ve  všem za každou cenu.:-(

+2/0
11.6.2015 0:38

J75i46ř64í 25P44r43a44ž54á34k 9770612151322

Mohl by autor, nebo nějaký jiný investigativní novinář udělat průzkum mezi poslanci a zjistit v jakých školách studují jejich potomci? Jak je tam praktikována inkluze, jaký je počet "nepřizpůsobivých",...?

+4/0
10.6.2015 19:03

J84a62n 71N54ě57m48e46c 2590878116403

Ono stačí, když je dítě tlusté nebo šilhá, už má ve třídě za hřbetem pošklebků plnou nlůši, ne to teprve, když bude dělat memegege a slintat na sešity. JInak o zlomyslnosti a vypočítavosti postižených dětí by odborníci mohli vyprávět, to si užijí asistenti, učitelé i spolužáci - a ti to pak za všechny těm postiženým oplatí i s úroky. Je třeba znát psychologii dětské duše a ne tvrdit "já jsem dětský psycholog a kdo je víc".

+2/0
10.6.2015 18:49

F93r53a20n19t38i53š79e36k 96E41l28i26á39š 6477973355486

Psychologové jsou vesměs řazeni na úroveň astrologů

+1/0
11.6.2015 5:55

A66n49n95a 51P78r77o54c86h38á68z27k96o28v64á 9557410130602

Existuje nějaký výzkum, co tzv. inkluze přinesla? Dítě projde základku s asistentem - a co dál? Bude mít asistenta i v praktickém životě? Pokud ho rodina  nebude  (a v 90% určitě nebude) podporovat, stane se z něj jen další příjemce sociálních dávek.

+2/−2
10.6.2015 17:47

M79i67c52h76a78l 75V41a84r68m65u46ž42a 7171580223971

Inkluze zahrnuje i tělesně postižené děti, které jsou mentálně v pořádku a které i v dalším životě mohou být pracovně zařazené (překladatelé, programátoři ...). Mám kamarádku, od narození imobilní z důvodu vážného nervosvalového onemocnění, vystudovala vysokou školu a učí angličtinu. Ano, má pro život asistenta, vydělává si a dostává příspěvek na péči, z čehož si asistenta hradí.

+1/−1
10.6.2015 18:04

M92i48c14h88a24l 74V64a31r98m84u61ž38a 7781750713831

Opravdu velmi by mě zajímaly důvody, pro které jsem za tento příspěvek od paní Bouškové dostal mínus :-) čím tento můj příspěvek paní Bouškovou popudil, jestli je schopna to logicky zdůvodnit  :-)

0/0
11.6.2015 11:02

K35a86m28i67l 95N89o70v29o19t92n19y 4876505952600

A to je mají hodit po narození ze skály nebo co? Právě inkluze zvyšuje možnosti osamostatnění a začlenění do společnosti. Asistent nemá dělat věci za žáka, ale pomáhat mu, aby se naučil je zvládat sám.

0/0
10.6.2015 18:24

A68l83e30x71a17n37d23r 45K15o12s30t76k93a 8242138166914

Inkluze v první řadě VŽDY ublíží celé třídě zdravých dětí. A pak možná pomůže jednomu nemocnému. Možná, v některých případech. Poslat všechny postižené děti do normálních škol je šílenost.

+1/0
10.6.2015 19:53

M93i61c16h30a40l 54V11a12r77m84u78ž31a 7641760793131

Vždy ?! Ale jděte s těmi předpotopními názory. Co třeba zkušenost pro ostatní děti s hendikepovanými spolužáky do života, že není každý člověk úplně zdravý ? Ale to by evidentně nepoberete, to je na Vás příliš složité.

0/−1
11.6.2015 7:24

A33l92e53x57a13n63d56r 21K50o22s65t74k23a 8762158166864

A co třeba (ne) zkušenost z vyučování, do kterého neustále mluví "asistent"?

+1/0
11.6.2015 7:28

M26i92c88h88a39l 37V39a28r69m39u52ž44a 7241490353491

To musí být strašná životní zkušenost, že občas někde šeptem či polohlasem promluví asistent ke svému svěřenci. Viděl jste někdy vyúčovací hodinu s asistentem ? Myslíte, že asistent musí "přeřvat" učitele ?

0/−1
11.6.2015 9:42

A72l69e30x58a57n88d39r 15K93o78s27t88k36a 8882108786724

Takže podle vás je v pořádku, když se menšina nedá vzdělat, odepřít vzdělání i většině? Ano, takový asistent neskutečně ruší. A to nejen toho dotyčného, ruší pochopitelně celou třídu.

+1/0
11.6.2015 9:45

M43i47c82h90a23l 92V64a24r39m43u34ž14a 7761360723401

Bavíme se o asistentovi pro romskou menšinu ve škole nebo o asistentech obecně ? Řada dětí se zdravotními problémy jsou mentálně v pořádku, ale bez asistence nemohou projít normální školou, strčíte je do ústavu, aby náhodou aistent někoho při výuce nevyrušil ? A co občasné bavení se dětí při vyučování v lavici, šeptem apod. ? Kolik jste tedy Vy osobně zažil vyučovacích hodin s asistentem, když vynášíte takto jednoznačné a kategorické soudy, které jsou zřejmě jedinou pravdou, jak to tak vypadá.

0/0
11.6.2015 10:52

A34l49e16x83a57n38d37r 63K82o93s59t19k50a 8902808386724

A naopak, řada tělesně postižených je současně postižených i duševně. Ano, některé by šly vzdělávat, ale rozhodně ne to, co chtějí udělat, že do běžné školy pošlou všechny.

+1/0
11.6.2015 12:23

F71r79a11n51t58i58š75e65k 43E28l54i15á11š 6277523545586

Děti se vždy cítí lépe mezi těmi, kteří jsou jim podobni ve smýšlení. Ti naši "odborníci" jsou buď psychologové, sociologové, nebo absolventi oboru pedagogika. Prostě nikdo, kdo by měl jakékoli zkušenosti se vzděláváním. Lidé, kteří se svými praktikami blíží léčitelům.

+3/0
10.6.2015 16:29

A12l48e92x93a24n15d20r 29K17o29s42t55k73a 8482628946404

A naopak: Děti jsou nesmírně kruté a zlé na odlišné. Chudáci nevidící či neslyšící si zažijí peklo.

+5/0
10.6.2015 17:09

A15n56n70a 87T75v89a40r28ů23ž20k82o57v81á 4761176645908

A to už nemluvím o tom, že takoví žáci potřebují, aby je učili specialisté. Ve školách pro postižené bylo žáků ve třídě méně a vyučující se jim mohl více věnovat. Domnívám se, že potřebují pro výuku i speciální pomůcky a podobně. To, že budou šikanování, to je jisté. Podobné je to i s těmi, dříve pomocnými, školami.

+1/0
10.6.2015 18:53

A88l41e44x78a56n73d90r 32K50o39s42t20k69a 8792918196694

A to nemluvě o tom, že "asistent" by měl být speciálně školený pedagog. A kde jich prostě přes noc vzít tisíce?

+1/0
10.6.2015 18:55

A21n95n82a 69T36v57a62r74ů10ž94k37o70v35á 4511356895818

O těch asistentech raději nemluvit. Já, nevědomá, jsem se domnívala, že ten asistent žáka do školy odvede a po vyučování mu vysvětlí to, co v hodině nepochopil. Omyl. Jednou byl v TV pořad, ve kterém právě ukázali, jak to funguje. Ten asistent sedí vedle žáka ve vyučování a celou dobu do něj hučí. Tím logicky ruší okolní žáky. A co si asi z té výuky odnese žák, který má poslouchat výklad učitelky a přitom do něho pořád někdo hučí.

+1/0
10.6.2015 20:21

A58l30e60x61a58n81d79r 65K34o60s97t18k53a 8402898476224

Samozřejmě že nic. Ani ten asistovaný žák, ani celý zbytek třídy.

0/0
10.6.2015 20:25

P64a21v80e31l 62O83d81r13a55z78i63l 6604259867160

Typická švejkovina našich zákonodárců.

Uzákoní nárok na to či ono a ty už se starej, řediteli školy, krajský úřade!

;-D

+7/0
10.6.2015 15:48

J29i86ř30í 70Š58e18j62n23o13h14a 4112953644663

Nesouhlas. Švejk byl chytrej a, většinou, laskavej.

0/0
11.6.2015 0:40

H64e46l33e22n86a 23K18a60v95k46o78v58á 4123136269143

Českou specialitou zůstává, že se nejprve vypracuje  návrh a pak se teprve zjistí, že na něj nejsou peníze.

+5/0
10.6.2015 15:44

P18a72v90e88l 66O19d29r88a13z11i97l 6774269607860

Myslíte si, že se to jinde neděje?

+1/−1
10.6.2015 15:49

F26r45a98n23t27i37š12e10k 92E20l36i34á33š 6797593605196

I kdyby na něj peníze byly, jde o návrh nesmyslný a škodící dětem

+4/0
10.6.2015 16:30

J85i10ř91í 33Š73e77j89n54o26h43a 4192843254403

Ono je lepší, když se na hloupý projekt peníze  neseženou :-)

0/0
11.6.2015 0:41

L44u44k59á61š 22C13v88r98č76e16k 1726974777

Jak je možné, že podklady pro zásadní změny v českém školství připravuje nějaká neziskovka? Kolik mají údajní odborníci z Člověka v tísni odučeno, že si troufají předkládat návody učitelům? Co vlastně dělá ministerstvo školství, když nedokáže zajistit ani takto elementární činnost vlastními silami? Když už byla přijata novela školského zákona, jak to že nejsou zajištěny prostředky na její realizaci? Začínám z toho mít pocit, že smyslem celé akce je rozvrat českého školství a naprostá debilizace českého národa.

+16/0
10.6.2015 15:06





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.