Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letoun s polskými poslanci před startem do Česka těsně unikl nehodě

Letadlo s vedením polského parlamentu před startem do České republiky uniklo havárii. Stroj už měl na dráze značnou rychlost, když pilot zjistil poruchu navigace a letadlo během startu zabrzdil. Na palubě byl i maršálek Sejmu Radosław Sikorski. O incidentu informovala polská média.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D64u54š44a69n 60M45a63s62á88r 3661621322765

Nový díl seriálu Vteřiny před katastrofou.

0/0
4.6.2015 16:44

J83a20r70o49s86l96a92v 13K39a83d73l68e21c 5351959642711

Nojo, zase Putin...

0/0
4.6.2015 6:12

L84a31d61i33s72l62a70v 12H79a85š85k48a 4803786971950

polští politici by měli radši volit jiné způsoby dopravy, než letecky

0/0
4.6.2015 1:21

M58i39c52h10a61l 90C25h49a71l61u24p59a 6958910339383

Zas tak těsně to asi nebylo, ona je přesně definovaná rychlost, kdy jde ještě start přerušit. Pokud ji překročí, tak už vzlétnout musí a ubrzdit by to nestihli.

0/0
3.6.2015 22:12

L66u33k94á76š 11M25a59l47í17č78e83k 3263172265907

Pilot pouze uposlechl pokyn navigace, která mu těsně před vzletem oznámila: "Až to bude možné, otočte se!" ;-)

+1/0
3.6.2015 18:11

Z12d93e69n24ě75k 65Z22a70b33a40v46a 1832114116564

zapomněl zapnout varování před radary ;-)

0/0
3.6.2015 18:17
Foto

J52o82s93e62f 20K23o55ř13e29n57s23k91ý 5620542217401

Tak jako ve Smolensku za tím stojí Rusko a Putin.[>-]

+2/0
3.6.2015 15:51

J32a64n 44Z33a56j12i32c 5185617117219

Jo do takovyho letadla by to chtelo nalozit nasi vladu :)

+1/0
3.6.2015 15:39

J33i52n69d78ř75i46c15h 32H40r42a22d62e79c87k48ý 6665949272512

"vitajtě v krámu uniwerzálnym! co pan szuka všistko mame!"

+1/0
3.6.2015 15:24

Z29d18e78n28ě15k 61Z46a65b32a94v80a 1702534576224

telefony komorkowe i navigaciji aeroportowe R^;-D

0/0
3.6.2015 18:16

O43n78d76ř86e44j 26K26o48l88á98ř 1883515813521

Také jsem o vlas unikl nehodě, když jsem zaparkoval 100 metrů od místa, kde se za 4 hodiny srazila dvě auta.;-D

+3/0
3.6.2015 14:52

T67o63m65á23š 43R58i90c25h73t51r 3733236100487

Nebuďte na iDnes tak přísní. Hospodářky psaly, že "letadlo mělo nehodu"

0/0
3.6.2015 14:35

O98n45d61ř50e18j 31K75o14l86á27ř 1403175133901

On tam asi hraje roli pocit vyděšení cestujících, kteří byli nejprve vtlačeni do sedadel, aby najednou byli ze sedadel vytahováni. Takovej politik, zvyklý jezdit v luxusních limuzínách s majáčkem, na takový brzdění nemusí být zvyklý a tak si myslel, že mu visel život na vlásku.

+1/0
3.6.2015 14:56

T39o38m15á71š 93R83i79c37h27t15r 3403236630527

Pod diskuzí je reklama: "Výhodné letenky od ČSA - Z Letišště Václava Havla Praha. Letenky do celé Evropy."

Tož to je jasné! Kampaň odradit Vás od jiných aerolinek než ČSA! ;)

+3/0
3.6.2015 14:28

T89o63m37á10š 72R30i91c59h77t94r 3133516870337

Ty kráso, to bude na iDnes článků... http://aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?Year=2015&page=13 ;-)8-o

+1/0
3.6.2015 14:24

J43a22n 67S51t15r63a28c18h44o45t77a 6180225608332

Ten titulek je skutečně zavádějící. Kdo nezná alespoň základní pravidla leteckého provozu, by neměl být způsobilý o tom psát. Přerušenému vzletu říkat o vlas uniknout nehodě... Proč potom nereferují o všech těch povětšinou vážnějších incidentech, kterých se za den stane v průměru něco kolem osmi? Viz: http://avherald.com/

+1/0
3.6.2015 14:21

D24a93n46i10e74l 39U48r51b44á93n21e58k 6447668379448

Protože to by Honzo nikdo nečetl :-) iDnes je bulvár, nikoli zpravodaj ÚZPLN, tak se nediv :-)

+1/0
3.6.2015 14:30

R20o21b64e39r68t 32T12o60m20e45c70z55e92k 8641944222795

Jak znám Poláky může za to určitě Rusko.

+1/−2
3.6.2015 14:09

J18i15ř86í 57J13i73r26o17u20d52e69k 8726769174424

R^

0/0
3.6.2015 14:29

K96a10r95e93l 55M71a43t49o63u92š76e95k 7508392250466

To nemohli letět podle mapy, já si jí v autě pro jistotu vozím.

0/0
3.6.2015 14:03

L64a68d82i64s11l16a76v 80S64o57k85o53l 1100922115812

samolotu;-D

0/0
3.6.2015 13:45

J25o56z62e24f 78K12o59s34t46e71l47a92n20s95k29ý 8655792369336

To je čo za bulvárny nadpis? Aká je priama súvislosť poruchy navigácie a nehody?

Keď predsa vypadne navigácia za letu, tak lietadlo nespadne na zem ako kameň...

0/0
3.6.2015 13:40

P34e76t95r 93K28o22l89o23u56š94e63k 6109758233344

Pokud pilot nedobrzdí před konec vzletové dráhy bude mít letadlo nehodu.

Přerušení vzletu v momentě když už vám jde "nos" nahoru není běžné a hlavně máte vyšší rychlost, než je rychlost přistávací a navíc už jste někde v polovině runwaye, nikoli na začátku jako při přistávání.

0/0
3.6.2015 13:59

D62a31n85i66e32l 39U63r44b38á86n54e60k 6657868299658

Pokud letadlo nedosáhne V1, lze vzlet přerušit. Pokud ji překročí, nebo je dokonce za VR, vzlet přeušit nelze, letoun musí odstartovat, a pokud pilot chce, provede okruh a přistane. Na tom vůbec nic není.

+4/0
3.6.2015 14:03

P77e73t18r 31K84o28l83o82u47š44e33k 6249518393194

Nemáte pravdu: Po překročení V1 lze samozřejmě přerušit let. Například v případě poruchy jednoho z motorů a plno dalších věcí.

Citace příruček je jedna věc, nestandardní situace druhá. 

Nehledě na to "nelze"  je slovo na papíře. Víte, stejně tak nesmíte jet po dálnici více jak 130km/h.

Ale přece tím nemůžete argumentovat ve smyslu, ten přece určitě rychleji nejel. To nelze! :)

PS: Nevíme co se stalo, víme pouze že "nos" šel nahoru ( dle vyjádření cestujících ) je vodítko pro to, že V1 dosaženo bylo.

0/−3
3.6.2015 14:10

D30a16n40i96e72l 11U31r50b12á47n41e59k 6897348449618

To, co říkáte, jsou nesmysly. Pokud by nos šel nahoru, není už ve hře V1, ale VR, a v takovém případě se vzlet fakt nepřerušuje. Například v případě poruchy jednoho z motorů se v takovém případě letadlo úplně normálně zvedne a po okruhu se vrátí zpátky. Něco si o tom někde najděte, když chcete mluvit o věcech, které neznáte. Zkuste třeba SOP, pro začátek, když už podle vás neplatí fyzika.

+5/0
3.6.2015 14:13

P89e18t44r 44K97o49l26o60u77š13e11k 6839838943404

Neměl jste pravdu místo toho, abyste to uznal, říkáte že píšu nesmysly a nenapíšete jaké. A pak mluvíte o tom co někdo řekl. ( jestli myslíte ten nos nahoru - já to pouze citoval )

Nemáte pravdu a pak píšete, ale "v tomhle už opravdu mám pravdu"

Nulový přínos z komunikace. Mluvíte nepravdy a na základě příruček se snažíte dovodit jak to bylo ve skutečnosti.

Dle vaší logiky se plno nehod vlastně vůbec nestlalo protože by to bylo v rozporu s příručkou.

0/−1
3.6.2015 14:24

D29a85n57i45e40l 59U56r31b91á75n51e66k 6297468859348

No, tak dobře, tak nás to v letecké škole a na typovce holt všechno učili blbě, příručky jsou na nic, SOP jsou na nic, nouzové postupy jsou na nic, já jim tam napíšu, že za těch 20.000 Euro si tam mají pozvat pana Kolouška, a ty instruktory vyházet. Akorát nechápu, jak jsem mohl získat licenci, když jsem to všechno dělal blbě, a nebo jak můžu být po těch nalétaných hodinách naživu... Končím, mějte se pěkně, tohle nemá cenu, mluvíme každý o něčem úplně jiném :-) Když myslíte, že hádat se s pilotem o nouzových postupech je přínosné, zkuste jiného.

+4/0
3.6.2015 14:29

P91e23t10r 70K33o43l94o74u32š65e23k 6459938973304

Příručky jsou od toho jak postupovat!

Vy to používáte naopak, snažíte se na základě příručky dopátrat co se stalo!

Takhle by nepostupoval žádný vyšetřovatel.

Automaticky předpokládat, že pilot postupoval dle příručky :)

Nechápu, že to nechápete. Nikde jsem nepsal, že to je na nic ani jsem příručky nerozporoval, rozporoval jsem vaše chyby a hlavně to, že to nelze brát tak, že se to tak opravdu stalo!

0/−1
3.6.2015 14:37

P66e27t51r 10L39u13k75e97š 6313401

Nenechte se rozhodit. Ještě Vám při příští kontrole na ÚLZetu naměří vysoký tlak. Četba článku je o dost nebezpečnější, než přerušení vzletu.

0/0
3.6.2015 15:03

D60a22n51i31e96l 59U41r40b26á76n90e70k 6947698959528

Bohužel, máte právdu :-) Jenže si nemůžu pomoct :-) ÚLZ mi ani nepřipomínejte, naštěstí se tam už nemusí :-)

0/0
3.6.2015 15:09

P62e70t18r 92C42e85r97v77e31n98y 1113940845

jojo David M je pozehnani ceskeho nebe :)

0/0
3.6.2015 15:23

D93a88n46i11e49l 92U82r82b32á10n68e63k 6137628809528

:-D asi tak :-D

0/0
3.6.2015 15:36

Z13d68e79n47e17k 34V78r81b44a 8959775333557

Pane kolego, to byli vojáci. Jejich postupy mohou být i na stejném typu v mnoha věcech odlišné, než ty naše civilní. Je také možné, že jejich incident nebude vyšetřovat civilní úřad. Těžko soudit na základě žvástů na IDNESu se zadkem zabořeným v kancelářské židli.

0/0
3.6.2015 15:24

M48i53c59h38a32l 73C36h55a64l56u78p56a 6918130729273

Jenže na dálnici se to auto řídit dá. Pokud je před prudkou zatáčkou omezení třeba na 30, tak tam lze vjet rychlostí 130km/h, ale auto vyletí mimo stejně jako letadlo po překročení určité rychlosti už nepůjde zastavit před koncem dráhy.

0/0
3.6.2015 22:16

T49o69m73a31s 62H20a40c90e43k 6884157225487

Troufl bych si nesouhlasit. Tedy ne s tim ze se neda let prerusit po dosazeni V1, to samozrejme fyzicky lze. Ale s jakymi nasledky....

Ne, ani pri poruse jednoho z motoru - piloti jsou cviceni na to aby vzletli i s pozarem jednoho motoru. Znamy (pilot) rikal ze to je kriticka situace vicemene s drsnymi nasledky pro cestujici (zraneni/smrt) a tudiz jedine kdy by prerusil po V1 by bylo pri pozaru/dymu v kabine nebo pri problemech s rizenim. Vypadek ci pozar motoru pry urcite neni duvod k preruseni startu po V1.

0/0
4.6.2015 6:33

D53a18n56i96e36l 83U96r86b32á72n11e29k 6927568149328

Žádná, ale zpráva, že pilot přerušil v souladu s předpisy vzlet, by nepřitáhla čtenáře. V tom článku je to samý nesmysl.

+2/0
3.6.2015 14:04

J68a60n 41Č75e18c26h 7569177582342

..osobně bych hledal závadu mezi servisními techniky a primárně se zaměřil na ty, kteří v životopisu zaškrtli kolonku "ruština" ,)

0/0
3.6.2015 13:38

V84l43a29d46i88m84í31r 43L25o13u69l98a 2948757882291

Zase ten Putin, zase ohrozil životy polských politiků.

+1/−1
3.6.2015 13:37

J62a47r11o29s43l26a82v 85M20o29u53č79k72a 3447907108899

Kolik poslanců za PiS bylo na palubě?

0/0
3.6.2015 13:16

J77a59n 21U52l12r35i22c43h 7710233888298

Titulek je trochu přehnaný.

+2/0
3.6.2015 13:11

Z97d61e46n98ě29k 96K92u68č57e14r51a 4268461601776

Kluci by měli cestovat vlakem. Je to levnější, bezpečnější a pohodlnější. Ale to by zase nebyli IN.

+1/0
3.6.2015 13:09

M64i76c62h51a68l 77K97u14c97h38t18a 6193454744172

Polská klasika, pilotovi se zvrhlo pivo, nebo vodka na navigační panel. A pan "vicemaršálek" ji už také musel mít jak z praku, když tvrdí, že se letadlo odlepilo od země, startovací manévr nelze přerušit po dosažení V1, natož po "odlepení"...

+9/0
3.6.2015 13:08

Z98d54e68n96e90k 31V91r42b73a 8259935173307

Ale samozřejmě že lze. Klidně Vám to předvedu. Umí to každé letadlo a je to jen o tom, kolik dráhy máte před sebou. Samozřejmě u velkého létání do toho vstupují SOP - standardní postupy, tedy jakési závazné návody jak co řešit. Jsou tam pro to, aby všichni piloti jedné společnosti dělali věci stejně a byla vzájemná zastupitelnost pilotů. Vzhledem k výkonům letadla je bezpečnější při jakékoliv závadě po V1 prostě odletět a problém řešit ve vzduchu, než se rozhodovat ve stresu na dráze. Nicméně SOP jsou stanoveny výrobcem a provozovatelem - nemají je všechny společnosti stejné, stejně jako nejsou stejné pro všechny typy letadel. Navíc se jednalo o armádní stroj, jehož posádka se nemusí (ale může) řídit civilními předpisy. Velitel letounu se tudíž mohl rozhodnout přerušit vzlet i po dosažení V1 a dokonce i po vzletu a narozdíl od svého civilního kolegy by za to nemusel být ani na pranýři.

0/0
3.6.2015 15:13

P29a55v69e36l 64O74d43r78a93z59i46l 6604299627410

V1min je rychlost, kdy už můžete pokračovat ve startu i při ztrátě motoru.

V1max je rychlost, kdy můžete přerušit start a zabrzdíte ještě na dráze.

V1min závisí na letadle.

V1max závisí na letadle a ranveji.

0/0
3.6.2015 21:59

R10a89d88e82k 32Č81o96s 3526716778628

To je zase blábol. Pokud pilot přerušil start, potom to bylo před bodem rozhodnutí a bylo to bezpečné. Pokud by to bylo za bodem rozhodnutí, pilot udělá okruh, nikam na trasu neletí a zase přistane, což sebou nese v případě výpadku VŠECH přístrojů jakési riziko, ale rozhodně to není na žádnou velkou hysterii.

+2/0
3.6.2015 13:04

V86l43a84d29i77m53í82r 90L83o77u82l47a 2828807102721

No, ještě je situace, kdy je stroj za bodem rozhodnutí, ale pro závažnou poruchu (motory, zablokované řízení a pod) odstartovat nemůže. To ovšem není porucha navigačního zařízení.

0/0
3.6.2015 13:36

R30a59d18e59k 40Č11o38s 3116736348158

Popřípadě varianta, kdy jeden pilot stojí na brzdách jako na rýči...

+3/0
3.6.2015 13:38
Foto

J33a96n 47C57i27b64u86l21k56a 9442198390689

...zcela jasně ruská sabotáž

+5/0
3.6.2015 13:00

M17i45l70e57n31a 17N50o10v51a81n33s31k21a 4682127559419

Že by navigaci narušil ruský rušící systém? Rusové přece vrcholné polské politiky v letadlech ničí po tuctech  ;-D

+3/0
3.6.2015 12:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.