Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun s polskými poslanci před startem do Česka těsně unikl nehodě

Letadlo s vedením polského parlamentu před startem do České republiky uniklo havárii. Stroj už měl na dráze značnou rychlost, když pilot zjistil poruchu navigace a letadlo během startu zabrzdil. Na palubě byl i maršálek Sejmu Radosław Sikorski. O incidentu informovala polská média.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D63u42š49a29n 87M98a51s46á52r 3321271952395

Nový díl seriálu Vteřiny před katastrofou.

0/0
4.6.2015 16:44

J70a76r55o88s21l25a61v 54K83a40d31l68e43c 5911299862851

Nojo, zase Putin...

0/0
4.6.2015 6:12

L54a88d14i86s80l85a57v 96H44a24š95k51a 4963326271130

polští politici by měli radši volit jiné způsoby dopravy, než letecky

0/0
4.6.2015 1:21

M95i26c13h97a12l 49C87h63a49l79u12p28a 6598540179323

Zas tak těsně to asi nebylo, ona je přesně definovaná rychlost, kdy jde ještě start přerušit. Pokud ji překročí, tak už vzlétnout musí a ubrzdit by to nestihli.

0/0
3.6.2015 22:12

L59u65k77á37š 90M52a89l89í97č90e75k 3103642125867

Pilot pouze uposlechl pokyn navigace, která mu těsně před vzletem oznámila: "Až to bude možné, otočte se!" ;-)

+1/0
3.6.2015 18:11

Z17d14e65n47ě75k 25Z88a83b14a11v49a 1462104836384

zapomněl zapnout varování před radary ;-)

0/0
3.6.2015 18:17
Foto

J47o89s17e73f 91K40o54ř88e22n53s35k22ý 5980202737861

Tak jako ve Smolensku za tím stojí Rusko a Putin.[>-]

+2/0
3.6.2015 15:51

J98a46n 92Z93a24j93i16c 5415167697809

Jo do takovyho letadla by to chtelo nalozit nasi vladu :)

+1/0
3.6.2015 15:39

J72i36n51d15ř88i16c68h 53H85r92a89d20e55c62k25ý 6535929492132

"vitajtě v krámu uniwerzálnym! co pan szuka všistko mame!"

+1/0
3.6.2015 15:24

Z89d72e40n23ě50k 98Z17a88b24a53v82a 1752674326594

telefony komorkowe i navigaciji aeroportowe R^;-D

0/0
3.6.2015 18:16

O81n61d70ř47e46j 15K39o66l86á92ř 1183365463411

Také jsem o vlas unikl nehodě, když jsem zaparkoval 100 metrů od místa, kde se za 4 hodiny srazila dvě auta.;-D

+3/0
3.6.2015 14:52

T97o50m22á90š 13R79i17c41h23t10r 3153806270537

Nebuďte na iDnes tak přísní. Hospodářky psaly, že "letadlo mělo nehodu"

0/0
3.6.2015 14:35

O10n12d27ř32e87j 94K79o62l82á55ř 1133965593161

On tam asi hraje roli pocit vyděšení cestujících, kteří byli nejprve vtlačeni do sedadel, aby najednou byli ze sedadel vytahováni. Takovej politik, zvyklý jezdit v luxusních limuzínách s majáčkem, na takový brzdění nemusí být zvyklý a tak si myslel, že mu visel život na vlásku.

+1/0
3.6.2015 14:56

T53o29m41á72š 69R57i25c13h69t83r 3643516510497

Pod diskuzí je reklama: "Výhodné letenky od ČSA - Z Letišště Václava Havla Praha. Letenky do celé Evropy."

Tož to je jasné! Kampaň odradit Vás od jiných aerolinek než ČSA! ;)

+3/0
3.6.2015 14:28

T47o69m41á64š 87R84i66c83h75t85r 3483516600457

Ty kráso, to bude na iDnes článků... http://aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?Year=2015&page=13 ;-)8-o

+1/0
3.6.2015 14:24

J66a66n 87S16t29r10a87c92h68o42t21a 6680385968422

Ten titulek je skutečně zavádějící. Kdo nezná alespoň základní pravidla leteckého provozu, by neměl být způsobilý o tom psát. Přerušenému vzletu říkat o vlas uniknout nehodě... Proč potom nereferují o všech těch povětšinou vážnějších incidentech, kterých se za den stane v průměru něco kolem osmi? Viz: http://avherald.com/

+1/0
3.6.2015 14:21

D42a67n45i52e40l 24U22r23b48á18n73e49k 6687528559348

Protože to by Honzo nikdo nečetl :-) iDnes je bulvár, nikoli zpravodaj ÚZPLN, tak se nediv :-)

+1/0
3.6.2015 14:30

R28o96b79e45r13t 95T58o32m50e61c54z10e98k 8521294562685

Jak znám Poláky může za to určitě Rusko.

+1/−2
3.6.2015 14:09

J51i42ř27í 12J97i30r30o54u53d48e96k 8556609294494

R^

0/0
3.6.2015 14:29

K23a18r91e71l 57M61a39t46o19u23š12e77k 7698222230946

To nemohli letět podle mapy, já si jí v autě pro jistotu vozím.

0/0
3.6.2015 14:03

L87a26d79i26s19l37a31v 30S75o59k89o58l 1560602765892

samolotu;-D

0/0
3.6.2015 13:45

J42o14z86e89f 59K56o98s17t22e95l18a88n95s51k59ý 8425392539196

To je čo za bulvárny nadpis? Aká je priama súvislosť poruchy navigácie a nehody?

Keď predsa vypadne navigácia za letu, tak lietadlo nespadne na zem ako kameň...

0/0
3.6.2015 13:40

P38e79t13r 39K84o86l71o94u96š70e79k 6899588463214

Pokud pilot nedobrzdí před konec vzletové dráhy bude mít letadlo nehodu.

Přerušení vzletu v momentě když už vám jde "nos" nahoru není běžné a hlavně máte vyšší rychlost, než je rychlost přistávací a navíc už jste někde v polovině runwaye, nikoli na začátku jako při přistávání.

0/0
3.6.2015 13:59

D45a65n34i33e44l 41U27r72b13á23n28e42k 6337348989578

Pokud letadlo nedosáhne V1, lze vzlet přerušit. Pokud ji překročí, nebo je dokonce za VR, vzlet přeušit nelze, letoun musí odstartovat, a pokud pilot chce, provede okruh a přistane. Na tom vůbec nic není.

+4/0
3.6.2015 14:03

P29e12t50r 47K19o38l73o11u13š87e60k 6119468423154

Nemáte pravdu: Po překročení V1 lze samozřejmě přerušit let. Například v případě poruchy jednoho z motorů a plno dalších věcí.

Citace příruček je jedna věc, nestandardní situace druhá. 

Nehledě na to "nelze"  je slovo na papíře. Víte, stejně tak nesmíte jet po dálnici více jak 130km/h.

Ale přece tím nemůžete argumentovat ve smyslu, ten přece určitě rychleji nejel. To nelze! :)

PS: Nevíme co se stalo, víme pouze že "nos" šel nahoru ( dle vyjádření cestujících ) je vodítko pro to, že V1 dosaženo bylo.

0/−3
3.6.2015 14:10

D59a52n83i15e93l 17U16r18b77á20n17e98k 6267668539478

To, co říkáte, jsou nesmysly. Pokud by nos šel nahoru, není už ve hře V1, ale VR, a v takovém případě se vzlet fakt nepřerušuje. Například v případě poruchy jednoho z motorů se v takovém případě letadlo úplně normálně zvedne a po okruhu se vrátí zpátky. Něco si o tom někde najděte, když chcete mluvit o věcech, které neznáte. Zkuste třeba SOP, pro začátek, když už podle vás neplatí fyzika.

+5/0
3.6.2015 14:13

P70e97t22r 60K86o17l97o12u16š90e32k 6299568793264

Neměl jste pravdu místo toho, abyste to uznal, říkáte že píšu nesmysly a nenapíšete jaké. A pak mluvíte o tom co někdo řekl. ( jestli myslíte ten nos nahoru - já to pouze citoval )

Nemáte pravdu a pak píšete, ale "v tomhle už opravdu mám pravdu"

Nulový přínos z komunikace. Mluvíte nepravdy a na základě příruček se snažíte dovodit jak to bylo ve skutečnosti.

Dle vaší logiky se plno nehod vlastně vůbec nestlalo protože by to bylo v rozporu s příručkou.

0/−1
3.6.2015 14:24

D35a69n17i67e89l 49U28r15b50á22n93e72k 6367118389578

No, tak dobře, tak nás to v letecké škole a na typovce holt všechno učili blbě, příručky jsou na nic, SOP jsou na nic, nouzové postupy jsou na nic, já jim tam napíšu, že za těch 20.000 Euro si tam mají pozvat pana Kolouška, a ty instruktory vyházet. Akorát nechápu, jak jsem mohl získat licenci, když jsem to všechno dělal blbě, a nebo jak můžu být po těch nalétaných hodinách naživu... Končím, mějte se pěkně, tohle nemá cenu, mluvíme každý o něčem úplně jiném :-) Když myslíte, že hádat se s pilotem o nouzových postupech je přínosné, zkuste jiného.

+4/0
3.6.2015 14:29

P44e58t49r 89K13o33l80o28u52š53e81k 6989128843854

Příručky jsou od toho jak postupovat!

Vy to používáte naopak, snažíte se na základě příručky dopátrat co se stalo!

Takhle by nepostupoval žádný vyšetřovatel.

Automaticky předpokládat, že pilot postupoval dle příručky :)

Nechápu, že to nechápete. Nikde jsem nepsal, že to je na nic ani jsem příručky nerozporoval, rozporoval jsem vaše chyby a hlavně to, že to nelze brát tak, že se to tak opravdu stalo!

0/−1
3.6.2015 14:37

P61e97t93r 80L39u18k97e63š 6973521

Nenechte se rozhodit. Ještě Vám při příští kontrole na ÚLZetu naměří vysoký tlak. Četba článku je o dost nebezpečnější, než přerušení vzletu.

0/0
3.6.2015 15:03

D91a71n47i92e43l 70U10r77b43á86n69e16k 6887228119888

Bohužel, máte právdu :-) Jenže si nemůžu pomoct :-) ÚLZ mi ani nepřipomínejte, naštěstí se tam už nemusí :-)

0/0
3.6.2015 15:09

P88e25t45r 66C29e12r64v35e41n74y 1423300985

jojo David M je pozehnani ceskeho nebe :)

0/0
3.6.2015 15:23

D48a46n93i51e46l 20U61r43b34á18n82e81k 6307688969268

:-D asi tak :-D

0/0
3.6.2015 15:36

Z54d18e80n78e49k 28V81r28b40a 8339895163217

Pane kolego, to byli vojáci. Jejich postupy mohou být i na stejném typu v mnoha věcech odlišné, než ty naše civilní. Je také možné, že jejich incident nebude vyšetřovat civilní úřad. Těžko soudit na základě žvástů na IDNESu se zadkem zabořeným v kancelářské židli.

0/0
3.6.2015 15:24

M60i68c38h78a77l 93C50h74a64l51u12p49a 6548640179623

Jenže na dálnici se to auto řídit dá. Pokud je před prudkou zatáčkou omezení třeba na 30, tak tam lze vjet rychlostí 130km/h, ale auto vyletí mimo stejně jako letadlo po překročení určité rychlosti už nepůjde zastavit před koncem dráhy.

0/0
3.6.2015 22:16

T84o97m43a67s 19H85a66c60e50k 6584307635757

Troufl bych si nesouhlasit. Tedy ne s tim ze se neda let prerusit po dosazeni V1, to samozrejme fyzicky lze. Ale s jakymi nasledky....

Ne, ani pri poruse jednoho z motoru - piloti jsou cviceni na to aby vzletli i s pozarem jednoho motoru. Znamy (pilot) rikal ze to je kriticka situace vicemene s drsnymi nasledky pro cestujici (zraneni/smrt) a tudiz jedine kdy by prerusil po V1 by bylo pri pozaru/dymu v kabine nebo pri problemech s rizenim. Vypadek ci pozar motoru pry urcite neni duvod k preruseni startu po V1.

0/0
4.6.2015 6:33

D20a23n29i55e31l 73U49r53b12á52n73e56k 6507898659788

Žádná, ale zpráva, že pilot přerušil v souladu s předpisy vzlet, by nepřitáhla čtenáře. V tom článku je to samý nesmysl.

+2/0
3.6.2015 14:04

J39a94n 63Č74e64c54h 7349567482122

..osobně bych hledal závadu mezi servisními techniky a primárně se zaměřil na ty, kteří v životopisu zaškrtli kolonku "ruština" ,)

0/0
3.6.2015 13:38

V73l11a76d38i28m73í85r 98L53o38u82l93a 2338907662181

Zase ten Putin, zase ohrozil životy polských politiků.

+1/−1
3.6.2015 13:37

J81a54r68o20s68l95a10v 81M20o63u65č88k20a 3657877728169

Kolik poslanců za PiS bylo na palubě?

0/0
3.6.2015 13:16

J28a98n 47U75l73r33i10c70h 7510463378958

Titulek je trochu přehnaný.

+2/0
3.6.2015 13:11

Z45d70e72n17ě55k 71K78u86č38e43r77a 4118941271636

Kluci by měli cestovat vlakem. Je to levnější, bezpečnější a pohodlnější. Ale to by zase nebyli IN.

+1/0
3.6.2015 13:09

M17i95c87h87a49l 19K86u14c90h28t42a 6183314674492

Polská klasika, pilotovi se zvrhlo pivo, nebo vodka na navigační panel. A pan "vicemaršálek" ji už také musel mít jak z praku, když tvrdí, že se letadlo odlepilo od země, startovací manévr nelze přerušit po dosažení V1, natož po "odlepení"...

+9/0
3.6.2015 13:08

Z26d58e72n85e74k 92V92r80b63a 8929185843777

Ale samozřejmě že lze. Klidně Vám to předvedu. Umí to každé letadlo a je to jen o tom, kolik dráhy máte před sebou. Samozřejmě u velkého létání do toho vstupují SOP - standardní postupy, tedy jakési závazné návody jak co řešit. Jsou tam pro to, aby všichni piloti jedné společnosti dělali věci stejně a byla vzájemná zastupitelnost pilotů. Vzhledem k výkonům letadla je bezpečnější při jakékoliv závadě po V1 prostě odletět a problém řešit ve vzduchu, než se rozhodovat ve stresu na dráze. Nicméně SOP jsou stanoveny výrobcem a provozovatelem - nemají je všechny společnosti stejné, stejně jako nejsou stejné pro všechny typy letadel. Navíc se jednalo o armádní stroj, jehož posádka se nemusí (ale může) řídit civilními předpisy. Velitel letounu se tudíž mohl rozhodnout přerušit vzlet i po dosažení V1 a dokonce i po vzletu a narozdíl od svého civilního kolegy by za to nemusel být ani na pranýři.

0/0
3.6.2015 15:13

P84a30v46e79l 55O68d92r73a63z58i87l 6854589657800

V1min je rychlost, kdy už můžete pokračovat ve startu i při ztrátě motoru.

V1max je rychlost, kdy můžete přerušit start a zabrzdíte ještě na dráze.

V1min závisí na letadle.

V1max závisí na letadle a ranveji.

0/0
3.6.2015 21:59

R87a23d63e57k 29Č87o26s 3286386198528

To je zase blábol. Pokud pilot přerušil start, potom to bylo před bodem rozhodnutí a bylo to bezpečné. Pokud by to bylo za bodem rozhodnutí, pilot udělá okruh, nikam na trasu neletí a zase přistane, což sebou nese v případě výpadku VŠECH přístrojů jakési riziko, ale rozhodně to není na žádnou velkou hysterii.

+2/0
3.6.2015 13:04

V70l23a24d33i94m40í34r 18L28o70u81l61a 2628617742741

No, ještě je situace, kdy je stroj za bodem rozhodnutí, ale pro závažnou poruchu (motory, zablokované řízení a pod) odstartovat nemůže. To ovšem není porucha navigačního zařízení.

0/0
3.6.2015 13:36

R62a10d84e98k 25Č36o22s 3916496388598

Popřípadě varianta, kdy jeden pilot stojí na brzdách jako na rýči...

+3/0
3.6.2015 13:38
Foto

J65a88n 68C11i18b70u12l97k78a 9582398630569

...zcela jasně ruská sabotáž

+5/0
3.6.2015 13:00

M61i49l46e20n16a 61N10o95v54a23n63s28k53a 4202367439119

Že by navigaci narušil ruský rušící systém? Rusové přece vrcholné polské politiky v letadlech ničí po tuctech  ;-D

+3/0
3.6.2015 12:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.