Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun s polskými poslanci před startem do Česka těsně unikl nehodě

Letadlo s vedením polského parlamentu před startem do České republiky uniklo havárii. Stroj už měl na dráze značnou rychlost, když pilot zjistil poruchu navigace a letadlo během startu zabrzdil. Na palubě byl i maršálek Sejmu Radosław Sikorski. O incidentu informovala polská média.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D42u80š90a45n 67M51a96s73á86r 3121451792785

Nový díl seriálu Vteřiny před katastrofou.

0/0
4.6.2015 16:44

J93a64r48o25s31l53a46v 16K87a41d37l36e20c 5201109192361

Nojo, zase Putin...

0/0
4.6.2015 6:12

L58a47d62i69s63l38a68v 98H36a44š17k64a 4323416751740

polští politici by měli radši volit jiné způsoby dopravy, než letecky

0/0
4.6.2015 1:21

M21i90c98h97a87l 12C93h12a11l53u49p63a 6188560419963

Zas tak těsně to asi nebylo, ona je přesně definovaná rychlost, kdy jde ještě start přerušit. Pokud ji překročí, tak už vzlétnout musí a ubrzdit by to nestihli.

0/0
3.6.2015 22:12

L63u60k53á96š 27M18a40l36í78č25e94k 3183392505657

Pilot pouze uposlechl pokyn navigace, která mu těsně před vzletem oznámila: "Až to bude možné, otočte se!" ;-)

+1/0
3.6.2015 18:11

Z98d60e61n98ě28k 11Z21a48b55a53v60a 1682194876154

zapomněl zapnout varování před radary ;-)

0/0
3.6.2015 18:17
Foto

J90o78s13e20f 10K70o87ř78e57n12s59k72ý 5280712177851

Tak jako ve Smolensku za tím stojí Rusko a Putin.[>-]

+2/0
3.6.2015 15:51

J72a59n 86Z50a12j56i57c 5225947527229

Jo do takovyho letadla by to chtelo nalozit nasi vladu :)

+1/0
3.6.2015 15:39

J96i53n66d49ř30i48c72h 34H25r15a29d49e94c21k81ý 6145959682372

"vitajtě v krámu uniwerzálnym! co pan szuka všistko mame!"

+1/0
3.6.2015 15:24

Z91d76e48n66ě87k 18Z31a46b13a44v31a 1892244576584

telefony komorkowe i navigaciji aeroportowe R^;-D

0/0
3.6.2015 18:16

O89n34d89ř62e38j 34K54o46l91á80ř 1533205913391

Také jsem o vlas unikl nehodě, když jsem zaparkoval 100 metrů od místa, kde se za 4 hodiny srazila dvě auta.;-D

+3/0
3.6.2015 14:52

T30o51m60á53š 67R59i44c58h86t78r 3403976110697

Nebuďte na iDnes tak přísní. Hospodářky psaly, že "letadlo mělo nehodu"

0/0
3.6.2015 14:35

O89n92d25ř14e91j 45K30o57l23á43ř 1393135463391

On tam asi hraje roli pocit vyděšení cestujících, kteří byli nejprve vtlačeni do sedadel, aby najednou byli ze sedadel vytahováni. Takovej politik, zvyklý jezdit v luxusních limuzínách s majáčkem, na takový brzdění nemusí být zvyklý a tak si myslel, že mu visel život na vlásku.

+1/0
3.6.2015 14:56

T56o85m43á97š 39R16i82c91h70t45r 3563976230407

Pod diskuzí je reklama: "Výhodné letenky od ČSA - Z Letišště Václava Havla Praha. Letenky do celé Evropy."

Tož to je jasné! Kampaň odradit Vás od jiných aerolinek než ČSA! ;)

+3/0
3.6.2015 14:28

T46o21m31á39š 32R84i56c97h64t48r 3273566180717

Ty kráso, to bude na iDnes článků... http://aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?Year=2015&page=13 ;-)8-o

+1/0
3.6.2015 14:24

J38a26n 23S63t22r15a12c10h44o42t68a 6930865968322

Ten titulek je skutečně zavádějící. Kdo nezná alespoň základní pravidla leteckého provozu, by neměl být způsobilý o tom psát. Přerušenému vzletu říkat o vlas uniknout nehodě... Proč potom nereferují o všech těch povětšinou vážnějších incidentech, kterých se za den stane v průměru něco kolem osmi? Viz: http://avherald.com/

+1/0
3.6.2015 14:21

D78a57n92i31e89l 20U11r22b10á79n61e81k 6577308949798

Protože to by Honzo nikdo nečetl :-) iDnes je bulvár, nikoli zpravodaj ÚZPLN, tak se nediv :-)

+1/0
3.6.2015 14:30

R81o97b20e62r53t 31T91o85m17e38c46z76e87k 8691384972585

Jak znám Poláky může za to určitě Rusko.

+1/−2
3.6.2015 14:09

J75i85ř89í 34J34i28r61o36u14d23e82k 8596339544784

R^

0/0
3.6.2015 14:29

K48a62r86e95l 75M44a77t56o64u17š23e60k 7738342330396

To nemohli letět podle mapy, já si jí v autě pro jistotu vozím.

0/0
3.6.2015 14:03

L51a63d32i80s44l14a55v 57S78o58k36o48l 1180182355832

samolotu;-D

0/0
3.6.2015 13:45

J83o66z37e35f 82K42o31s24t96e38l35a26n20s66k86ý 8125792829416

To je čo za bulvárny nadpis? Aká je priama súvislosť poruchy navigácie a nehody?

Keď predsa vypadne navigácia za letu, tak lietadlo nespadne na zem ako kameň...

0/0
3.6.2015 13:40

P95e10t72r 44K43o17l38o26u27š18e39k 6489558813394

Pokud pilot nedobrzdí před konec vzletové dráhy bude mít letadlo nehodu.

Přerušení vzletu v momentě když už vám jde "nos" nahoru není běžné a hlavně máte vyšší rychlost, než je rychlost přistávací a navíc už jste někde v polovině runwaye, nikoli na začátku jako při přistávání.

0/0
3.6.2015 13:59

D76a17n95i97e55l 19U41r18b82á16n78e39k 6467228709348

Pokud letadlo nedosáhne V1, lze vzlet přerušit. Pokud ji překročí, nebo je dokonce za VR, vzlet přeušit nelze, letoun musí odstartovat, a pokud pilot chce, provede okruh a přistane. Na tom vůbec nic není.

+4/0
3.6.2015 14:03

P67e34t76r 38K82o20l31o92u28š53e25k 6139168673894

Nemáte pravdu: Po překročení V1 lze samozřejmě přerušit let. Například v případě poruchy jednoho z motorů a plno dalších věcí.

Citace příruček je jedna věc, nestandardní situace druhá. 

Nehledě na to "nelze"  je slovo na papíře. Víte, stejně tak nesmíte jet po dálnici více jak 130km/h.

Ale přece tím nemůžete argumentovat ve smyslu, ten přece určitě rychleji nejel. To nelze! :)

PS: Nevíme co se stalo, víme pouze že "nos" šel nahoru ( dle vyjádření cestujících ) je vodítko pro to, že V1 dosaženo bylo.

0/−3
3.6.2015 14:10

D78a43n80i89e79l 15U81r36b31á63n91e88k 6377648769918

To, co říkáte, jsou nesmysly. Pokud by nos šel nahoru, není už ve hře V1, ale VR, a v takovém případě se vzlet fakt nepřerušuje. Například v případě poruchy jednoho z motorů se v takovém případě letadlo úplně normálně zvedne a po okruhu se vrátí zpátky. Něco si o tom někde najděte, když chcete mluvit o věcech, které neznáte. Zkuste třeba SOP, pro začátek, když už podle vás neplatí fyzika.

+5/0
3.6.2015 14:13

P14e56t82r 70K23o78l53o55u65š84e13k 6799128923374

Neměl jste pravdu místo toho, abyste to uznal, říkáte že píšu nesmysly a nenapíšete jaké. A pak mluvíte o tom co někdo řekl. ( jestli myslíte ten nos nahoru - já to pouze citoval )

Nemáte pravdu a pak píšete, ale "v tomhle už opravdu mám pravdu"

Nulový přínos z komunikace. Mluvíte nepravdy a na základě příruček se snažíte dovodit jak to bylo ve skutečnosti.

Dle vaší logiky se plno nehod vlastně vůbec nestlalo protože by to bylo v rozporu s příručkou.

0/−1
3.6.2015 14:24

D11a24n26i98e94l 64U32r90b28á85n97e54k 6737898319928

No, tak dobře, tak nás to v letecké škole a na typovce holt všechno učili blbě, příručky jsou na nic, SOP jsou na nic, nouzové postupy jsou na nic, já jim tam napíšu, že za těch 20.000 Euro si tam mají pozvat pana Kolouška, a ty instruktory vyházet. Akorát nechápu, jak jsem mohl získat licenci, když jsem to všechno dělal blbě, a nebo jak můžu být po těch nalétaných hodinách naživu... Končím, mějte se pěkně, tohle nemá cenu, mluvíme každý o něčem úplně jiném :-) Když myslíte, že hádat se s pilotem o nouzových postupech je přínosné, zkuste jiného.

+4/0
3.6.2015 14:29

P37e50t61r 21K56o32l96o75u10š89e34k 6339938113124

Příručky jsou od toho jak postupovat!

Vy to používáte naopak, snažíte se na základě příručky dopátrat co se stalo!

Takhle by nepostupoval žádný vyšetřovatel.

Automaticky předpokládat, že pilot postupoval dle příručky :)

Nechápu, že to nechápete. Nikde jsem nepsal, že to je na nic ani jsem příručky nerozporoval, rozporoval jsem vaše chyby a hlavně to, že to nelze brát tak, že se to tak opravdu stalo!

0/−1
3.6.2015 14:37

P34e38t36r 90L73u21k65e81š 6363801

Nenechte se rozhodit. Ještě Vám při příští kontrole na ÚLZetu naměří vysoký tlak. Četba článku je o dost nebezpečnější, než přerušení vzletu.

0/0
3.6.2015 15:03

D64a63n84i24e33l 78U64r44b90á74n38e49k 6817798779278

Bohužel, máte právdu :-) Jenže si nemůžu pomoct :-) ÚLZ mi ani nepřipomínejte, naštěstí se tam už nemusí :-)

0/0
3.6.2015 15:09

P49e98t14r 40C97e95r26v82e72n26y 1473980565

jojo David M je pozehnani ceskeho nebe :)

0/0
3.6.2015 15:23

D81a71n67i34e39l 91U67r22b60á75n20e68k 6887138369728

:-D asi tak :-D

0/0
3.6.2015 15:36

Z83d56e55n22e56k 71V66r76b95a 8819685463117

Pane kolego, to byli vojáci. Jejich postupy mohou být i na stejném typu v mnoha věcech odlišné, než ty naše civilní. Je také možné, že jejich incident nebude vyšetřovat civilní úřad. Těžko soudit na základě žvástů na IDNESu se zadkem zabořeným v kancelářské židli.

0/0
3.6.2015 15:24

M51i17c41h65a86l 19C12h70a25l51u87p20a 6148870329923

Jenže na dálnici se to auto řídit dá. Pokud je před prudkou zatáčkou omezení třeba na 30, tak tam lze vjet rychlostí 130km/h, ale auto vyletí mimo stejně jako letadlo po překročení určité rychlosti už nepůjde zastavit před koncem dráhy.

0/0
3.6.2015 22:16

T70o19m92a89s 20H88a69c91e86k 6104207155897

Troufl bych si nesouhlasit. Tedy ne s tim ze se neda let prerusit po dosazeni V1, to samozrejme fyzicky lze. Ale s jakymi nasledky....

Ne, ani pri poruse jednoho z motoru - piloti jsou cviceni na to aby vzletli i s pozarem jednoho motoru. Znamy (pilot) rikal ze to je kriticka situace vicemene s drsnymi nasledky pro cestujici (zraneni/smrt) a tudiz jedine kdy by prerusil po V1 by bylo pri pozaru/dymu v kabine nebo pri problemech s rizenim. Vypadek ci pozar motoru pry urcite neni duvod k preruseni startu po V1.

0/0
4.6.2015 6:33

D37a57n32i30e20l 19U67r78b13á11n92e34k 6127688159668

Žádná, ale zpráva, že pilot přerušil v souladu s předpisy vzlet, by nepřitáhla čtenáře. V tom článku je to samý nesmysl.

+2/0
3.6.2015 14:04

J11a51n 82Č43e82c35h 7729757562902

..osobně bych hledal závadu mezi servisními techniky a primárně se zaměřil na ty, kteří v životopisu zaškrtli kolonku "ruština" ,)

0/0
3.6.2015 13:38

V62l47a48d77i86m97í96r 79L86o92u65l88a 2938777632241

Zase ten Putin, zase ohrozil životy polských politiků.

+1/−1
3.6.2015 13:37

J66a17r98o65s18l29a63v 35M84o57u36č70k16a 3127837568739

Kolik poslanců za PiS bylo na palubě?

0/0
3.6.2015 13:16

J29a56n 30U39l34r24i93c36h 7310803218118

Titulek je trochu přehnaný.

+2/0
3.6.2015 13:11

Z22d57e14n79ě68k 68K64u75č90e82r42a 4828231921386

Kluci by měli cestovat vlakem. Je to levnější, bezpečnější a pohodlnější. Ale to by zase nebyli IN.

+1/0
3.6.2015 13:09

M71i35c72h84a19l 18K25u73c31h43t83a 6413924144382

Polská klasika, pilotovi se zvrhlo pivo, nebo vodka na navigační panel. A pan "vicemaršálek" ji už také musel mít jak z praku, když tvrdí, že se letadlo odlepilo od země, startovací manévr nelze přerušit po dosažení V1, natož po "odlepení"...

+9/0
3.6.2015 13:08

Z85d48e52n34e72k 10V31r90b47a 8439295793817

Ale samozřejmě že lze. Klidně Vám to předvedu. Umí to každé letadlo a je to jen o tom, kolik dráhy máte před sebou. Samozřejmě u velkého létání do toho vstupují SOP - standardní postupy, tedy jakési závazné návody jak co řešit. Jsou tam pro to, aby všichni piloti jedné společnosti dělali věci stejně a byla vzájemná zastupitelnost pilotů. Vzhledem k výkonům letadla je bezpečnější při jakékoliv závadě po V1 prostě odletět a problém řešit ve vzduchu, než se rozhodovat ve stresu na dráze. Nicméně SOP jsou stanoveny výrobcem a provozovatelem - nemají je všechny společnosti stejné, stejně jako nejsou stejné pro všechny typy letadel. Navíc se jednalo o armádní stroj, jehož posádka se nemusí (ale může) řídit civilními předpisy. Velitel letounu se tudíž mohl rozhodnout přerušit vzlet i po dosažení V1 a dokonce i po vzletu a narozdíl od svého civilního kolegy by za to nemusel být ani na pranýři.

0/0
3.6.2015 15:13

P46a24v46e26l 41O84d32r11a58z94i12l 6914959837820

V1min je rychlost, kdy už můžete pokračovat ve startu i při ztrátě motoru.

V1max je rychlost, kdy můžete přerušit start a zabrzdíte ještě na dráze.

V1min závisí na letadle.

V1max závisí na letadle a ranveji.

0/0
3.6.2015 21:59

R46a84d36e70k 71Č61o95s 3926396888298

To je zase blábol. Pokud pilot přerušil start, potom to bylo před bodem rozhodnutí a bylo to bezpečné. Pokud by to bylo za bodem rozhodnutí, pilot udělá okruh, nikam na trasu neletí a zase přistane, což sebou nese v případě výpadku VŠECH přístrojů jakési riziko, ale rozhodně to není na žádnou velkou hysterii.

+2/0
3.6.2015 13:04

V38l50a44d35i51m88í37r 42L36o17u95l66a 2988177802371

No, ještě je situace, kdy je stroj za bodem rozhodnutí, ale pro závažnou poruchu (motory, zablokované řízení a pod) odstartovat nemůže. To ovšem není porucha navigačního zařízení.

0/0
3.6.2015 13:36

R36a52d50e41k 75Č25o47s 3546616168588

Popřípadě varianta, kdy jeden pilot stojí na brzdách jako na rýči...

+3/0
3.6.2015 13:38
Foto

J18a29n 49C30i17b36u22l56k81a 9662338530229

...zcela jasně ruská sabotáž

+5/0
3.6.2015 13:00

M63i63l56e75n49a 27N37o62v89a34n69s50k87a 4572537229129

Že by navigaci narušil ruský rušící systém? Rusové přece vrcholné polské politiky v letadlech ničí po tuctech  ;-D

+3/0
3.6.2015 12:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.