Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun s polskými poslanci před startem do Česka těsně unikl nehodě

Letadlo s vedením polského parlamentu před startem do České republiky uniklo havárii. Stroj už měl na dráze značnou rychlost, když pilot zjistil poruchu navigace a letadlo během startu zabrzdil. Na palubě byl i maršálek Sejmu Radosław Sikorski. O incidentu informovala polská média.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D36u60š48a97n 87M37a43s35á81r 3711511462695

Nový díl seriálu Vteřiny před katastrofou.

0/0
4.6.2015 16:44

J19a48r30o15s37l71a42v 74K18a84d56l95e86c 5801149792161

Nojo, zase Putin...

0/0
4.6.2015 6:12

L41a33d95i75s64l67a37v 61H18a10š28k15a 4693796351430

polští politici by měli radši volit jiné způsoby dopravy, než letecky

0/0
4.6.2015 1:21

M13i39c49h47a55l 11C70h17a84l27u75p90a 6118100559383

Zas tak těsně to asi nebylo, ona je přesně definovaná rychlost, kdy jde ještě start přerušit. Pokud ji překročí, tak už vzlétnout musí a ubrzdit by to nestihli.

0/0
3.6.2015 22:12

L54u75k39á27š 49M92a54l79í92č52e28k 3713232695487

Pilot pouze uposlechl pokyn navigace, která mu těsně před vzletem oznámila: "Až to bude možné, otočte se!" ;-)

+1/0
3.6.2015 18:11

Z15d31e62n83ě50k 63Z42a59b39a62v87a 1902464916464

zapomněl zapnout varování před radary ;-)

0/0
3.6.2015 18:17
Foto

J59o18s53e88f 59K92o49ř17e92n19s84k69ý 5540122817981

Tak jako ve Smolensku za tím stojí Rusko a Putin.[>-]

+2/0
3.6.2015 15:51

J93a24n 77Z69a68j48i26c 5145747227259

Jo do takovyho letadla by to chtelo nalozit nasi vladu :)

+1/0
3.6.2015 15:39

J98i64n61d12ř17i86c55h 91H20r27a34d20e55c65k24ý 6685739652932

"vitajtě v krámu uniwerzálnym! co pan szuka všistko mame!"

+1/0
3.6.2015 15:24

Z57d57e62n93ě76k 68Z32a76b21a90v48a 1242464766494

telefony komorkowe i navigaciji aeroportowe R^;-D

0/0
3.6.2015 18:16

O52n41d17ř76e81j 97K19o70l80á68ř 1143325143541

Také jsem o vlas unikl nehodě, když jsem zaparkoval 100 metrů od místa, kde se za 4 hodiny srazila dvě auta.;-D

+3/0
3.6.2015 14:52

T34o67m51á11š 66R35i47c64h78t80r 3283786200727

Nebuďte na iDnes tak přísní. Hospodářky psaly, že "letadlo mělo nehodu"

0/0
3.6.2015 14:35

O25n71d37ř66e87j 22K89o47l85á80ř 1343715463271

On tam asi hraje roli pocit vyděšení cestujících, kteří byli nejprve vtlačeni do sedadel, aby najednou byli ze sedadel vytahováni. Takovej politik, zvyklý jezdit v luxusních limuzínách s majáčkem, na takový brzdění nemusí být zvyklý a tak si myslel, že mu visel život na vlásku.

+1/0
3.6.2015 14:56

T31o41m49á10š 43R22i19c96h50t73r 3813386260287

Pod diskuzí je reklama: "Výhodné letenky od ČSA - Z Letišště Václava Havla Praha. Letenky do celé Evropy."

Tož to je jasné! Kampaň odradit Vás od jiných aerolinek než ČSA! ;)

+3/0
3.6.2015 14:28

T37o52m12á58š 40R53i87c82h51t84r 3593676430297

Ty kráso, to bude na iDnes článků... http://aviation-safety.net/wikibase/dblist.php?Year=2015&page=13 ;-)8-o

+1/0
3.6.2015 14:24

J65a30n 42S62t11r46a56c49h78o78t75a 6600685278302

Ten titulek je skutečně zavádějící. Kdo nezná alespoň základní pravidla leteckého provozu, by neměl být způsobilý o tom psát. Přerušenému vzletu říkat o vlas uniknout nehodě... Proč potom nereferují o všech těch povětšinou vážnějších incidentech, kterých se za den stane v průměru něco kolem osmi? Viz: http://avherald.com/

+1/0
3.6.2015 14:21

D63a83n58i94e70l 19U42r77b74á41n91e39k 6487898639498

Protože to by Honzo nikdo nečetl :-) iDnes je bulvár, nikoli zpravodaj ÚZPLN, tak se nediv :-)

+1/0
3.6.2015 14:30

R74o77b88e41r29t 41T29o37m78e70c87z72e33k 8821794842705

Jak znám Poláky může za to určitě Rusko.

+1/−2
3.6.2015 14:09

J61i86ř11í 11J71i71r19o32u51d66e30k 8196179184584

R^

0/0
3.6.2015 14:29

K38a10r81e78l 85M11a32t63o31u26š10e31k 7698542910606

To nemohli letět podle mapy, já si jí v autě pro jistotu vozím.

0/0
3.6.2015 14:03

L16a67d85i12s62l47a13v 15S79o18k77o73l 1970282705622

samolotu;-D

0/0
3.6.2015 13:45

J39o58z93e81f 97K16o83s60t64e46l78a54n71s87k62ý 8965732689126

To je čo za bulvárny nadpis? Aká je priama súvislosť poruchy navigácie a nehody?

Keď predsa vypadne navigácia za letu, tak lietadlo nespadne na zem ako kameň...

0/0
3.6.2015 13:40

P49e31t55r 60K90o96l75o97u76š32e57k 6659138553464

Pokud pilot nedobrzdí před konec vzletové dráhy bude mít letadlo nehodu.

Přerušení vzletu v momentě když už vám jde "nos" nahoru není běžné a hlavně máte vyšší rychlost, než je rychlost přistávací a navíc už jste někde v polovině runwaye, nikoli na začátku jako při přistávání.

0/0
3.6.2015 13:59

D91a20n59i20e62l 10U82r35b47á26n67e57k 6437908559808

Pokud letadlo nedosáhne V1, lze vzlet přerušit. Pokud ji překročí, nebo je dokonce za VR, vzlet přeušit nelze, letoun musí odstartovat, a pokud pilot chce, provede okruh a přistane. Na tom vůbec nic není.

+4/0
3.6.2015 14:03

P10e39t25r 31K40o82l96o13u84š31e17k 6179388163794

Nemáte pravdu: Po překročení V1 lze samozřejmě přerušit let. Například v případě poruchy jednoho z motorů a plno dalších věcí.

Citace příruček je jedna věc, nestandardní situace druhá. 

Nehledě na to "nelze"  je slovo na papíře. Víte, stejně tak nesmíte jet po dálnici více jak 130km/h.

Ale přece tím nemůžete argumentovat ve smyslu, ten přece určitě rychleji nejel. To nelze! :)

PS: Nevíme co se stalo, víme pouze že "nos" šel nahoru ( dle vyjádření cestujících ) je vodítko pro to, že V1 dosaženo bylo.

0/−3
3.6.2015 14:10

D75a98n35i95e51l 46U63r15b12á65n95e18k 6437328489428

To, co říkáte, jsou nesmysly. Pokud by nos šel nahoru, není už ve hře V1, ale VR, a v takovém případě se vzlet fakt nepřerušuje. Například v případě poruchy jednoho z motorů se v takovém případě letadlo úplně normálně zvedne a po okruhu se vrátí zpátky. Něco si o tom někde najděte, když chcete mluvit o věcech, které neznáte. Zkuste třeba SOP, pro začátek, když už podle vás neplatí fyzika.

+5/0
3.6.2015 14:13

P17e31t51r 57K36o86l33o16u18š22e56k 6349408913754

Neměl jste pravdu místo toho, abyste to uznal, říkáte že píšu nesmysly a nenapíšete jaké. A pak mluvíte o tom co někdo řekl. ( jestli myslíte ten nos nahoru - já to pouze citoval )

Nemáte pravdu a pak píšete, ale "v tomhle už opravdu mám pravdu"

Nulový přínos z komunikace. Mluvíte nepravdy a na základě příruček se snažíte dovodit jak to bylo ve skutečnosti.

Dle vaší logiky se plno nehod vlastně vůbec nestlalo protože by to bylo v rozporu s příručkou.

0/−1
3.6.2015 14:24

D95a40n45i91e57l 17U94r13b43á45n33e23k 6657438749638

No, tak dobře, tak nás to v letecké škole a na typovce holt všechno učili blbě, příručky jsou na nic, SOP jsou na nic, nouzové postupy jsou na nic, já jim tam napíšu, že za těch 20.000 Euro si tam mají pozvat pana Kolouška, a ty instruktory vyházet. Akorát nechápu, jak jsem mohl získat licenci, když jsem to všechno dělal blbě, a nebo jak můžu být po těch nalétaných hodinách naživu... Končím, mějte se pěkně, tohle nemá cenu, mluvíme každý o něčem úplně jiném :-) Když myslíte, že hádat se s pilotem o nouzových postupech je přínosné, zkuste jiného.

+4/0
3.6.2015 14:29

P80e45t88r 10K84o85l58o53u87š74e28k 6869398893384

Příručky jsou od toho jak postupovat!

Vy to používáte naopak, snažíte se na základě příručky dopátrat co se stalo!

Takhle by nepostupoval žádný vyšetřovatel.

Automaticky předpokládat, že pilot postupoval dle příručky :)

Nechápu, že to nechápete. Nikde jsem nepsal, že to je na nic ani jsem příručky nerozporoval, rozporoval jsem vaše chyby a hlavně to, že to nelze brát tak, že se to tak opravdu stalo!

0/−1
3.6.2015 14:37

P74e19t88r 98L77u96k39e90š 6343211

Nenechte se rozhodit. Ještě Vám při příští kontrole na ÚLZetu naměří vysoký tlak. Četba článku je o dost nebezpečnější, než přerušení vzletu.

0/0
3.6.2015 15:03

D28a17n21i12e73l 67U71r43b58á74n88e50k 6907898209808

Bohužel, máte právdu :-) Jenže si nemůžu pomoct :-) ÚLZ mi ani nepřipomínejte, naštěstí se tam už nemusí :-)

0/0
3.6.2015 15:09

P90e13t81r 88C18e73r53v17e57n13y 1753430965

jojo David M je pozehnani ceskeho nebe :)

0/0
3.6.2015 15:23

D65a50n54i64e88l 66U78r46b50á24n17e55k 6527798249488

:-D asi tak :-D

0/0
3.6.2015 15:36

Z33d28e97n88e95k 15V36r18b45a 8139545633147

Pane kolego, to byli vojáci. Jejich postupy mohou být i na stejném typu v mnoha věcech odlišné, než ty naše civilní. Je také možné, že jejich incident nebude vyšetřovat civilní úřad. Těžko soudit na základě žvástů na IDNESu se zadkem zabořeným v kancelářské židli.

0/0
3.6.2015 15:24

M54i70c90h38a46l 91C34h44a85l12u33p41a 6438490889743

Jenže na dálnici se to auto řídit dá. Pokud je před prudkou zatáčkou omezení třeba na 30, tak tam lze vjet rychlostí 130km/h, ale auto vyletí mimo stejně jako letadlo po překročení určité rychlosti už nepůjde zastavit před koncem dráhy.

0/0
3.6.2015 22:16

T42o64m92a39s 67H34a84c77e54k 6104597245467

Troufl bych si nesouhlasit. Tedy ne s tim ze se neda let prerusit po dosazeni V1, to samozrejme fyzicky lze. Ale s jakymi nasledky....

Ne, ani pri poruse jednoho z motoru - piloti jsou cviceni na to aby vzletli i s pozarem jednoho motoru. Znamy (pilot) rikal ze to je kriticka situace vicemene s drsnymi nasledky pro cestujici (zraneni/smrt) a tudiz jedine kdy by prerusil po V1 by bylo pri pozaru/dymu v kabine nebo pri problemech s rizenim. Vypadek ci pozar motoru pry urcite neni duvod k preruseni startu po V1.

0/0
4.6.2015 6:33

D29a84n22i24e42l 95U52r25b27á16n87e89k 6147468259738

Žádná, ale zpráva, že pilot přerušil v souladu s předpisy vzlet, by nepřitáhla čtenáře. V tom článku je to samý nesmysl.

+2/0
3.6.2015 14:04

J57a61n 64Č46e42c12h 7489607342462

..osobně bych hledal závadu mezi servisními techniky a primárně se zaměřil na ty, kteří v životopisu zaškrtli kolonku "ruština" ,)

0/0
3.6.2015 13:38

V29l85a23d82i45m41í20r 96L66o27u21l26a 2118537452591

Zase ten Putin, zase ohrozil životy polských politiků.

+1/−1
3.6.2015 13:37

J24a57r15o48s62l86a68v 13M95o48u93č76k13a 3267467608899

Kolik poslanců za PiS bylo na palubě?

0/0
3.6.2015 13:16

J95a76n 66U11l43r69i55c79h 7170793978628

Titulek je trochu přehnaný.

+2/0
3.6.2015 13:11

Z41d59e21n11ě82k 86K89u55č84e82r41a 4268201851966

Kluci by měli cestovat vlakem. Je to levnější, bezpečnější a pohodlnější. Ale to by zase nebyli IN.

+1/0
3.6.2015 13:09

M47i42c92h49a79l 60K35u15c75h78t57a 6793874594682

Polská klasika, pilotovi se zvrhlo pivo, nebo vodka na navigační panel. A pan "vicemaršálek" ji už také musel mít jak z praku, když tvrdí, že se letadlo odlepilo od země, startovací manévr nelze přerušit po dosažení V1, natož po "odlepení"...

+9/0
3.6.2015 13:08

Z55d17e70n50e64k 87V81r75b30a 8399565143157

Ale samozřejmě že lze. Klidně Vám to předvedu. Umí to každé letadlo a je to jen o tom, kolik dráhy máte před sebou. Samozřejmě u velkého létání do toho vstupují SOP - standardní postupy, tedy jakési závazné návody jak co řešit. Jsou tam pro to, aby všichni piloti jedné společnosti dělali věci stejně a byla vzájemná zastupitelnost pilotů. Vzhledem k výkonům letadla je bezpečnější při jakékoliv závadě po V1 prostě odletět a problém řešit ve vzduchu, než se rozhodovat ve stresu na dráze. Nicméně SOP jsou stanoveny výrobcem a provozovatelem - nemají je všechny společnosti stejné, stejně jako nejsou stejné pro všechny typy letadel. Navíc se jednalo o armádní stroj, jehož posádka se nemusí (ale může) řídit civilními předpisy. Velitel letounu se tudíž mohl rozhodnout přerušit vzlet i po dosažení V1 a dokonce i po vzletu a narozdíl od svého civilního kolegy by za to nemusel být ani na pranýři.

0/0
3.6.2015 15:13

P22a45v49e90l 56O72d18r46a23z40i27l 6114159547450

V1min je rychlost, kdy už můžete pokračovat ve startu i při ztrátě motoru.

V1max je rychlost, kdy můžete přerušit start a zabrzdíte ještě na dráze.

V1min závisí na letadle.

V1max závisí na letadle a ranveji.

0/0
3.6.2015 21:59

R31a35d16e12k 95Č25o37s 3346546698318

To je zase blábol. Pokud pilot přerušil start, potom to bylo před bodem rozhodnutí a bylo to bezpečné. Pokud by to bylo za bodem rozhodnutí, pilot udělá okruh, nikam na trasu neletí a zase přistane, což sebou nese v případě výpadku VŠECH přístrojů jakési riziko, ale rozhodně to není na žádnou velkou hysterii.

+2/0
3.6.2015 13:04

V18l64a66d72i20m33í55r 29L91o40u38l65a 2338247502321

No, ještě je situace, kdy je stroj za bodem rozhodnutí, ale pro závažnou poruchu (motory, zablokované řízení a pod) odstartovat nemůže. To ovšem není porucha navigačního zařízení.

0/0
3.6.2015 13:36

R41a75d53e48k 59Č43o46s 3536936328538

Popřípadě varianta, kdy jeden pilot stojí na brzdách jako na rýči...

+3/0
3.6.2015 13:38
Foto

J18a89n 83C21i94b31u35l64k53a 9782498300929

...zcela jasně ruská sabotáž

+5/0
3.6.2015 13:00

M54i85l61e15n92a 68N82o86v54a91n94s57k11a 4302707739279

Že by navigaci narušil ruský rušící systém? Rusové přece vrcholné polské politiky v letadlech ničí po tuctech  ;-D

+3/0
3.6.2015 12:57





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.