Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Číňané se za volantem mění v šílence, na silnicích umírají statisíce lidí

Čína je největším automobilovým trhem na světě a tamní silnice brázdí stovky milionů vozidel. Rozvoj automobilismu ale doprovázejí nebývalé problémy. Čínu trápí znečištěné ovzduší, kolosální dopravní zácpy, ale i agresivita řidičů. Na čínských silnicích ročně zemře víc než 200 tisíc lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R25o93m42a17n 37E82n18d78e45r32s 4835115565

A není to vlastně stejný, jako u nás, jen 200krát zvětšený, v souladu s jejich počtem obyvatel?

0/0
4.6.2015 21:26

J94a87k34u11b 50H91e11g89e86n91b12a31r55t 9455544809434

Není. Mají výrazně více úmrtí na jednoho obyvatele, přestože mají současně výrazně méně vozidel na jednoho obyvatele. Takže jedno vozidlo musí být v průměru mnohem více smrtící v Číně než v ČR.

0/0
7.6.2015 0:19

J47o32s88e17f 30K70a21r25f84í97k 7182345596810

V přepočtu na to kolik jich je (téměř 1,5 MILIARDY) je to pořád hodně v pohodě. To mají cca 4,5x menší úmrtnost v přepočtu na obyvatele než unás...

+1/0
3.6.2015 10:30

J86a70k61u61b 38H96e75g33e78n47b89a33r90t 9215614909384

Tady pravděpodobně nejde o počet obyvatel. Kolik úmrtí na milión registrovaných vozidel je v ČR a v Číně? Kolik úmrtí na miliardu vozidlokilometrů? Atd. 

(Dokonce i s tím počtem na obyvatele jste podle mě mimo, přinejmenším podle Wikipedie jsme na tom naopak třikrát lépe i podle silničních úmrtí na počet obyvatel.)

0/0
7.6.2015 0:16

P37a45v97e98l 94O92d36r34a76z19i25l 6524839767400

Mně se zdálo, že se v Číně jezdí bezpečně, tedy ve městě. Sice si každej dělá, co chce, ale všichni jedou pomalu, takže je to bez nehod.

0/0
2.6.2015 11:52

J15i14ř41í 69E93r17b56e14n 1193684836987

Asi jak kde...

0/0
2.6.2015 19:18

P82a38v59e59l 34O56d69r72a35z60i86l 6924439367840

Ale to určitě, třeba pan Codr to zná bezpečně mnohem lépe (níže v diskusi), já tam byl na jednom místě a jen chvilku, to je jako kdyby někdo podle řízení třeba ve Vaase hodnotil celou Evropu a půlku Afriky;-)

0/0
3.6.2015 20:32

K29a80r32e49l 11E17n84d28l59e50r 3663830800325

Koukám, že máme s Čínou společného víc, než jsem si myslel.

+1/0
2.6.2015 11:37

P36e38t25r 95N20o96v74á26k 8847681811202

Víte kdy nastane konec světa?

No až si každej číňan bude chtít vytřít zadek papírem

+1/0
1.6.2015 19:37

P50e79t27r 21N96o42v19o87t74n80ý 1680666761232

Oni to počítají? Jak a proč?

Aha, už to čtu. Odhad světové zdravotnické organizace... ;-D

+1/0
31.5.2015 13:39

P64a78v18e91l 49Ř75a46p46e96k 7452906829465

Masový automobilismus, ekonomická Potěmkinova vesnice budovaná násilím skrze státní moc, je zlo všude na světě. Automobilismus v současné podobě je ryze socialistický projekt, vyznačuje se tudíž plýtváním, nadužíváním, na druhé straně také nedostatkem a hlavně je každým jednotlivcem provozován na úkor ostatních. Je to bezkoncepční, amorální a po všech stránkách zastaralý dopravní systém bez reálné možnosti zlepšení. Samotná funkce přepravy je stále více upozaďována ve prospěch využití, které už s přepravou příliš nesouvisí. Automobilismus zotročuje lidi a masivně podporuje sobeckost a neschopnost lidí uspořádat si život důstojným způsobem, bez neustálého pojíždění a obtěžování druhých.

+1/−9
31.5.2015 11:36

J60i67n44d22ř50i38c59h 37Š66k16o61p17e57k 4955151500665

už to trochu inovuj, tapetuješ tuhle verzi nesmyslu už moc dlouho

+5/−1
31.5.2015 11:41

L70u47k81a54s 28C66o34d44r 6918452730531

Tak takovyhle komouse nemame ani tady v Cine :-)

+4/−1
31.5.2015 11:46

J43a36n 37N60o81v50á52k 9627402397177

Více gumy do gumových medvídků!  ;-D;-D;-D

+8/−1
31.5.2015 11:50

S48v56a57t26o10p43l53u70k 94S78i35l96n19ý 4382286939438

Ve vaší hlavě musí být opravdové peklo.

+3/−1
31.5.2015 12:06

M10i30c15h64a16l 92V39o77r11e35l 5169524527202

Funguje to tak v podstatě tisíce let, jen se inovují vozy a může si dovolit větší část populace. Zabraly se i oceány a v posledním století i vzdušný prostor do 12 km nad zemí, pak ten provoz není tak hustý. Kdyby před 3 tisící lety bylo na planetě 7 miliard lidí a každý měl doma dva "cestovní" koně. Napsal byste úplně to samé viďte :)

0/0
4.6.2015 14:43

L36u63d98v34í95k 11G65a89j89d31o49š93í28k 2465273984412

To je ještě docela dobré. Čísla z Číny vždycky ohromí. Když to ale přepočteme, je to asi jako kdyby na našich silnicích zemřelo ročně nikoliv 600 lidí, ale 1 200. S ohledem na to, že Číňani najedou za rok daleko víc kilometrů a bezpečnostní prvky velké části vozového parku jsou na úrovni konce 80. let to tedy není o moc horší než u nás.

Agresivita  je zcela v duchu jejich mentality. Být ohleduplný a dát někomu přednost je v Číně bráno jako slabost a selhání. Tak se není co divit.

+1/−2
31.5.2015 11:29

L86u17k52a42s 35C74o10d55r 6268782250731

Nemate pravdu. Statistika poctu obeti dopravnich nehod na 100 tisic obyvatel, 100 tisic vozidel a 1 miliardu vozidlo-kilometru hovori velmi jasne ve prospech CR. Doprava v Cine je opravdu vyrazne nebezpecnejsi nez v CR.

+5/0
31.5.2015 11:55

K36a11r28e84l 51P70o96d83h41o27r37s52k19y 3975643692865

Kdyz to vztahnete na pocet vozidel (coz dava smysl, protoze tezko nekoho zabijete autem kdyz ho nemate), tak vyjde 5x vyssi umrtnost...

0/0
31.5.2015 20:44

V55á22c78l68a47v 98J98a19r83e61š 9629535179261

Číňané zřejmě přev zali ruskou životní filozofii.Ti,pokud někdo zahynul,mávli nad tím rukou a komentovali to slovy "nás mnogo".

0/0
31.5.2015 10:20

M91a62r88i13a63n51a 56K48r43á67s24n59á 7630437437691

Třeba to ten nahoře má v plánu, zeměkoule je přelidněná, je třeba udělat trochu místa... Jistě, zní to asi drsně, ale je jich pořád ještě dost...:-P

0/0
31.5.2015 9:48

K15a23r98e14l 10N55o36v37o11t18n11y 2891175539750

Ten nahore nema v planu nic, lidi jsou zodpovedni sami za sebe. Samozrejme pokud vlastni (ne)zodpovednosti prijdou k uhone a par miliard lidi na Zemi ubude, tak ja s tim problem nemam, pokud me teda nestahnou s sebou taky ;-).

+3/0
31.5.2015 10:17

L24u41d45v89í30k 93G11a27j39d16o77š20í53k 2875443654752

Myslím, že tohle spíš kompenzuje čínské vládě rozvolnění politiky jednoho dítěte.

0/0
31.5.2015 11:30

M23a56r49e53k 13J26a38n65e34č87k94a 1627616493941

"...obří kolona, která ochromila silnici G 110 u Pekingu, se rozjela až po jedenácti dnech", že by pro změnu volný trh pro výrobce karavanů? ;-D Ta Čína jde vážně z extrému do extrému. Co mi tohle jenom připomíná,  "...se za volantem mění v zuřivého, bezhlavě riskujícího šílence.". Jojo ČR je pro řidiče stejná džungle a stále si s tím nikdo neumí poradit. Zvláště pak zcela běžný jev převážně u řidičů koncernových vozů. Jsme sice ve statistikách lepší, ale zřejmě jenom proto, že ČR nemá tolik obyvatel jako Čína. Kdo si myslí, že v ohleduplnosti je český řidič na tom výrazně lépe než ten čínský, ať si zajede třeba k našim sousedům, třeba do Rakouska, kde jsou řidiči daleko vyspělejší a ohleduplnější.

+1/0
31.5.2015 9:01

J66a53n 82N24o73v23á48k 9687862827917

Je. Je na tom hůře než řidič americký, německý, holandský, atd., ale lépe než řidič čínský, indický, rumunský, ruský, atd.

+2/0
31.5.2015 9:57

L35u89d12v48í92k 44G42a86j43d66o98š72í97k 2125793644412

Podle statistik za Čínou zase tolik nezaostáváme.

Nicméně ani velmi zkušenému českému řidiči bych nedoporučoval v Číně sedat za volant. Daleko by nejspíš nedojel.

0/0
31.5.2015 11:34

I98v48a65n 89O21š21m66e70r72a 3695523367540

Tak v čr to bylo stejné v devadesátých letech, teď se sice pár exotů ještě pořád najde, ale obecně populace řídí daleko lépe. To je tak když někoho po desítkách let pustíte z klece a řeknete mu 'tak běž'.

+1/0
31.5.2015 8:34

A68l66e61x76a35n36d27r 41K52o61s74t27k82a 8942938546794

Ve Španělsku se podobné řidičské manýry provozovaly kolem roku 2000. (Castillon, Valencie a okolí) Když jsem tam byl o 3 roky později, tak už ne. Zeptal jsem se kamaráda co to, a ti řidiči už byli obvykle po smrti.

0/0
31.5.2015 13:44

R44o18b80e48r30t 31H91o80m24o33l40k74a 2320912162421

Cili evoluce automobilismu zacala v Cine mnohem pozdeji nez ve zbytku sveta, ale probiha vyrazne rychleji. Z toho, co se deje v Cine, by se mel "vyspely zapadni svet" poucit...

+3/0
31.5.2015 7:35

L73u98k47a95s 71C74o62d33r 6888462720471

Rad bych uvedl par informaci v clanku (i zde v diskuzi) na pravou miru. Predpokladam, ze po osmi letech zivota v Cine a automobilovem cestovani od zimniho Mohe na severu az po letni Hekou na jihu, nespocetnem mnozstvi drobnych dopravnich nehod a par okamziku, kdy slo cloveku o zivot, mam s cinskou dopravou urcite zkusenosti, ktere me k tomuhle komentari opravnuji:

1) Nejvetsi problem tkvi v cinske mentalite, respektive v pristupu "na prvnim miste jsem ja a ostatni me nezajimaji". Proto je chovani cinskych ridicu naprosto nepredvidatelne, protoze cely zivot zili ve spolecnosti, kde platilo pravidlo "udelej jak myslis a ostatni se podle toho zaridi". Vicemene standardem je to, ze lide z niceho nic zastavi v rychlem pruhu na dalnici, protoze si nejsou jisti, zda maji odbocit na sjezdu, samozrejmosti je dalnicni couvani nebo otaceni. Kapitolou samou pro sebe je chovani "migrant workers" z vesnic za volanty tezkych nakladnich vozu. Chlapci pochazeji z mist, kde lidsky zivot nema zadnou cenu, a tohle chovani prenaseji do mest. Casto se vam (i v civilizovanych oblastech jako Sanghaj) uprostred noci stane, ze uzkou ulici hodne rychle proleti neosvetleny domichavac betonu nebo sklapecka plna hliny, co absolutne nedba na semafory (proc taky, kdyz se ridici v pripade nehody nic nestane).

2) Ruku v ruce s mentalitou jde i cinska "prakticka neschopnost", kdy velka cast Cinanu neni schopna posoudit veci jako setrvacnost, odstrediva sila nebo brzdna draha. Na vlastni oci jsem videl nekolik smrtelnych nehod, ktere se odehravaji podle klasicke sablony "osobni auto vyjede na krizovatku z vedlejsi primo pod kola nakladaku, i kdyz o nem ridic osobaku vi". Dodnes nezapomenu na stoicky vyraz starsi Cinanky za volantem Mercedesu, ktera par metru odemne velmi obezretne vjela z vedlejsi primo pod rozjety autobus plny cestujicich, a pritom na nej celou dobu uprene zirala, protoze ji nedoslo, ze to nema sanci ubrzdit. Zbytek uz si domyslite - rana, spousta krve, mrtvola...

+25/−1
31.5.2015 6:13

L17u26k27a21s 89C38o61d71r 6868332470731

3) Dalsi obrovsky problem predstavuje michani automobilove a cyklo/moto dopravy. Jak uz jsem nastinil v predchozich dvou bodech, Cinani pocitaji s tim, ze kdyz jsou nekde vpredu, tak se jim ostatni prizpusobi. To take vysvetluje situace, kdy stoicky cyklista bere napric nekolikaproudovou silnici a nekouka ani nalevo ani napravo. Tisickrat mu to vyjde, protoze auta zastavi, po tisiciprvnim pokusu to nekdo neubrzdi a dalsi smrtak je na svete. Proto ani ta doprava ve mestech, ktera turistum prijde OK, protoze podle nich "vsichni jezdi pomalu, takze hned zastavi", neni zrovna bezpecna, a s cerstvou mrtvolou cyklisty nebo chodce se tu clovek setka coby ocity svedek cca kazdeho pul roku.

4) S tim vsim pak souvisi sverazny zpusob vysetrovani dopravnich nehod. Az na naproste vyjimky plati, ze ten, kdo boura predkem auta, je vinikem nehody. Je uplne jedno, ze mel prednost nebo ze jel na zelenou - proste to byl on kdo narazil do druheho ridice.

Zkratka a dobre, budte radi za dopravu v CR a za vasi "nebezpecnou" dalnici D1. Jinde na svete je to daleko horsi :-)

+17/0
31.5.2015 6:22

P80a62v12e95l 51O18d59r55a42z53i82l 6564969817140

Jo, přesně ten dojem, že jezdí v městě pomalu, mám. Akorát tedy samozřejmě občas nezastaví a občas jede někdo klidně kilem. Podle místních kolegů ve městě rychlost nikdo nekontroluje.

0/0
2.6.2015 11:57

C81a83r90m11e57n 83K84e63l95l21i49e 8461701291288

Cinani trvale nebo docasne prestehovali do jinych zemi si sebou prinaseji pristup k rizeni auta.

V nove zemi po zasluze dostanou povest nejhorsich ridicu.

+5/0
31.5.2015 6:24

L18u36k34a66s 43C69o78d20r 6258382900391

To muzu jenom potvrdit. Nekolikrat rocne litam z Ciny do Kalifornie a obcas na me tamni cinsti pristehovalci zkousi na silnici podobne triky. Nejvetsi sok zazijou ve chvili, kdy stahnu okynko a velmi jadrnou cinstinou jim vysvetlim, co si o takovem chovani na silnici myslim. Od belocha neco takoveho necekaji :-)

+13/0
31.5.2015 6:30

J92a34r68o29m38i85r 55F76a79r84e75k 4632883267

S kolegyní čínského původu jezdíme spolu do práce. Ona si teda řidičák dělala až ve Francii, ale asi je to tak nějak zakořeněno v nich, protože ten styl je nezaměnitelný :D

+2/0
31.5.2015 7:56

C65a90r55m15e47n 40K37e34l27l57i89e 8631221341708

Moje kolegyne cinskeho puvodu, ridicak delala ve Francii, mohu potvrdit totez.

Sama priznava ze Cinani jsou nejhorsi ridici.

+1/0
31.5.2015 10:11

J68i61ř20í 27J89u60ř94i76c81a 2638893921

Nejste vy kolegové?

+1/0
31.5.2015 10:51

J49a43r41o71m45i50r 76F78a32r15e77k 4972623147

Dobrá náhoda :)

P.S. Pokud teda fakt nejsme kolegové

0/0
31.5.2015 11:23

C75a75r78m64e25n 60K83e18l28l73i57e 8731381301878

Urcite ne.

Mela jsem napsat byvala kolegyne, uz radu let zpet.

0/0
31.5.2015 15:19

C18a91r24m53e89n 92K92e54l21l48i86e 8431121651908

Nejsme.

0/0
31.5.2015 15:15

J62a56r23o23m83i26r 22F65a12r15e84k 4302683827

Díky moc za shrnutí :)

Nikdy nezapomenu na svou první cestu taxíkem z letiště do hotelu, to bylo Hefei ještě malé město (4 miliony obyvatel). Taxikáři jsem ukázal objednávku z hotelu s uvedenou adresou. On pokýval hlavou a vyrazil. Koukal do objednávky, telefonoval, čistil čelní sklo... a mezitím se proplétal poměrně hustým provozem. Jakoby nic. Já jsem seděl vedle něj a měl pocit, že to nemáme šanci přežít :)

Teď už jsme si zvykl a provoz v Evropě mi přijde strašně nudný :D

Ze začátku mi taky vadilo, že všichni pořád troubí. Pak mi došlo, že se vlastně jedná o formu komunikace, kdy jedním zatroubením vyjádříte moře věcí :)

+4/0
31.5.2015 7:55

L97u16k29a88s 69C40o90d33r 6178692210301

Ja mam na cinskou dopravu jeden cheat z pohledu chodce (teda nevim, jestli to funguje i v takovy divocine jako Anhui, ale snad jo). Cinani prekvapive dobre reagujou na povely a gestikulaci. Samotny by je nikdy nenapadlo gestem zastavit dopravu nebo ukazat, at auto projede, ale pokud jim coby chodec jasne a durazne ukazes rukou "zastav" nebo "jed", tak to poslechnou vyrazne lip nez ridici v CR :-)

+2/0
31.5.2015 8:03

J63a39r77o81m58i28r 26F64a26r44e59k 4542143757

No možná příště zkusím...

Když jsem chtěl poprvé přejít přes cestu, počkal jsem si na zelenou a vyrazil.. a fofrem jsem uskakoval zpět :) Tak jsem si raději počkal na nějakého číňana a při přecházení se ho držel :D

0/0
31.5.2015 8:06

J51a88n 18N67o69v34á19k 9567152297977

To je fakt. Ale pro jistotu je lepší si hodit ještě IDDQD. :-)

+2/0
31.5.2015 9:59

L72u70k74a66s 55P86o11k91o29r85n43y 7834531868672

Anhui to je pripad sam o sobe ;-D

+1/0
31.5.2015 9:14

J65i51ř47í 48D61o24l22e28ž50e81l 9649475441110

mne zas tak agresivni neprijdou, spis moc nedodrzujou predpisy :-) jedna zkusenost z jihocinskeho mesta stacila, semafory ignorace, zkracovani cesty protismerem, proste slapnou na plyn, oprou se o klaxon, a jedou ;-D

0/0
31.5.2015 0:46

J73a58n 20N79o18v86á53k 9597192397427

Asi jak kde, jak kdy. V Pekingu jsem párkrát zažil takové to "já tě předjedu! - ne, ty mě nepředjedeš!", které jde ale daleko za hranice, při kterých toho třeba v Evropě jeden z řidičů radši nechá (v jednom případě to došlo až k jízdě po chodníku mezi uskakujícími chodci a nehodě druhého auta (jen plechy). Prostě jakoby se dotyčným řidičům v tu chvíli celý svět zmenšil jen na "musím se před něj dostat" a "nesmí se přede mě dostat". Jinak v tom taky dost hraje roli to klasické "je tam mezírka, tak se tam nacpu", což je ale dáno asi hlavně počtem lidí a běžnými standardy v jejich soužití.

+1/0
31.5.2015 5:11

M66a34r28t41i67n 45J31i10r13o81u71s18e52k 7146845545308

Někdo dal asi Čínu na seznam nepřátelských zemí. Teď tu bude asi víc článků, které budou popisovat Čínu jako nejstrašnější zemi na světě. :-P

+3/−11
31.5.2015 0:27

V91á11c17l51a10v 28K69o74v63á75ř 3668428184561

Zajeď si tam zajezdit se svojí Fabií a nepruď.

+9/−2
31.5.2015 1:08

S22v14a80t36o95p79l60u15k 60S64i44l62n39ý 4652166169938

Neboj, nikdo ti ten komunistický ráj na zemi nesebere ;-)

0/0
31.5.2015 12:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.