Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Číňané se za volantem mění v šílence, na silnicích umírají statisíce lidí

Čína je největším automobilovým trhem na světě a tamní silnice brázdí stovky milionů vozidel. Rozvoj automobilismu ale doprovázejí nebývalé problémy. Čínu trápí znečištěné ovzduší, kolosální dopravní zácpy, ale i agresivita řidičů. Na čínských silnicích ročně zemře víc než 200 tisíc lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R21o69m63a85n 26E11n24d43e19r61s 4365795735

A není to vlastně stejný, jako u nás, jen 200krát zvětšený, v souladu s jejich počtem obyvatel?

0/0
4.6.2015 21:26

J38a55k96u32b 86H34e97g75e11n93b71a89r94t 9225344589284

Není. Mají výrazně více úmrtí na jednoho obyvatele, přestože mají současně výrazně méně vozidel na jednoho obyvatele. Takže jedno vozidlo musí být v průměru mnohem více smrtící v Číně než v ČR.

0/0
7.6.2015 0:19

J52o42s86e64f 83K28a84r89f13í56k 7352775136290

V přepočtu na to kolik jich je (téměř 1,5 MILIARDY) je to pořád hodně v pohodě. To mají cca 4,5x menší úmrtnost v přepočtu na obyvatele než unás...

+1/0
3.6.2015 10:30

J41a88k93u54b 23H51e56g46e27n77b76a34r44t 9645194249174

Tady pravděpodobně nejde o počet obyvatel. Kolik úmrtí na milión registrovaných vozidel je v ČR a v Číně? Kolik úmrtí na miliardu vozidlokilometrů? Atd. 

(Dokonce i s tím počtem na obyvatele jste podle mě mimo, přinejmenším podle Wikipedie jsme na tom naopak třikrát lépe i podle silničních úmrtí na počet obyvatel.)

0/0
7.6.2015 0:16

P52a53v23e48l 12O31d55r85a22z19i66l 6124169227850

Mně se zdálo, že se v Číně jezdí bezpečně, tedy ve městě. Sice si každej dělá, co chce, ale všichni jedou pomalu, takže je to bez nehod.

0/0
2.6.2015 11:52

J97i46ř45í 21E91r91b91e69n 1333964286447

Asi jak kde...

0/0
2.6.2015 19:18

P17a47v10e17l 22O78d22r69a68z87i22l 6884459807150

Ale to určitě, třeba pan Codr to zná bezpečně mnohem lépe (níže v diskusi), já tam byl na jednom místě a jen chvilku, to je jako kdyby někdo podle řízení třeba ve Vaase hodnotil celou Evropu a půlku Afriky;-)

0/0
3.6.2015 20:32

K21a30r10e60l 14E67n19d31l37e52r 3323260690165

Koukám, že máme s Čínou společného víc, než jsem si myslel.

+1/0
2.6.2015 11:37

P41e31t55r 19N60o32v87á92k 8747581631152

Víte kdy nastane konec světa?

No až si každej číňan bude chtít vytřít zadek papírem

+1/0
1.6.2015 19:37

P15e72t28r 33N74o52v13o79t13n34ý 1520906171242

Oni to počítají? Jak a proč?

Aha, už to čtu. Odhad světové zdravotnické organizace... ;-D

+1/0
31.5.2015 13:39

P13a56v84e27l 45Ř70a51p82e13k 7582586129685

Masový automobilismus, ekonomická Potěmkinova vesnice budovaná násilím skrze státní moc, je zlo všude na světě. Automobilismus v současné podobě je ryze socialistický projekt, vyznačuje se tudíž plýtváním, nadužíváním, na druhé straně také nedostatkem a hlavně je každým jednotlivcem provozován na úkor ostatních. Je to bezkoncepční, amorální a po všech stránkách zastaralý dopravní systém bez reálné možnosti zlepšení. Samotná funkce přepravy je stále více upozaďována ve prospěch využití, které už s přepravou příliš nesouvisí. Automobilismus zotročuje lidi a masivně podporuje sobeckost a neschopnost lidí uspořádat si život důstojným způsobem, bez neustálého pojíždění a obtěžování druhých.

+1/−9
31.5.2015 11:36

J66i31n46d59ř96i45c40h 88Š27k75o16p36e78k 4965851590515

už to trochu inovuj, tapetuješ tuhle verzi nesmyslu už moc dlouho

+5/−1
31.5.2015 11:41

L76u19k65a69s 71C48o57d17r 6418372300301

Tak takovyhle komouse nemame ani tady v Cine :-)

+4/−1
31.5.2015 11:46

J92a41n 15N54o38v25á84k 9557532887627

Více gumy do gumových medvídků!  ;-D;-D;-D

+8/−1
31.5.2015 11:50

S80v85a73t15o51p24l40u82k 94S42i98l73n34ý 4422176899218

Ve vaší hlavě musí být opravdové peklo.

+3/−1
31.5.2015 12:06

M75i30c67h32a77l 16V61o58r19e22l 5389504597232

Funguje to tak v podstatě tisíce let, jen se inovují vozy a může si dovolit větší část populace. Zabraly se i oceány a v posledním století i vzdušný prostor do 12 km nad zemí, pak ten provoz není tak hustý. Kdyby před 3 tisící lety bylo na planetě 7 miliard lidí a každý měl doma dva "cestovní" koně. Napsal byste úplně to samé viďte :)

0/0
4.6.2015 14:43

L95u48d18v67í41k 54G44a20j36d23o19š52í37k 2925383854702

To je ještě docela dobré. Čísla z Číny vždycky ohromí. Když to ale přepočteme, je to asi jako kdyby na našich silnicích zemřelo ročně nikoliv 600 lidí, ale 1 200. S ohledem na to, že Číňani najedou za rok daleko víc kilometrů a bezpečnostní prvky velké části vozového parku jsou na úrovni konce 80. let to tedy není o moc horší než u nás.

Agresivita  je zcela v duchu jejich mentality. Být ohleduplný a dát někomu přednost je v Číně bráno jako slabost a selhání. Tak se není co divit.

+1/−2
31.5.2015 11:29

L73u52k21a16s 60C27o25d17r 6978332160711

Nemate pravdu. Statistika poctu obeti dopravnich nehod na 100 tisic obyvatel, 100 tisic vozidel a 1 miliardu vozidlo-kilometru hovori velmi jasne ve prospech CR. Doprava v Cine je opravdu vyrazne nebezpecnejsi nez v CR.

+5/0
31.5.2015 11:55

K92a83r20e74l 95P79o82d43h75o34r29s23k19y 3735173242985

Kdyz to vztahnete na pocet vozidel (coz dava smysl, protoze tezko nekoho zabijete autem kdyz ho nemate), tak vyjde 5x vyssi umrtnost...

0/0
31.5.2015 20:44

V25á41c16l85a52v 70J64a38r32e94š 9969615809361

Číňané zřejmě přev zali ruskou životní filozofii.Ti,pokud někdo zahynul,mávli nad tím rukou a komentovali to slovy "nás mnogo".

0/0
31.5.2015 10:20

M28a13r37i88a12n80a 44K18r27á21s74n93á 7690767397361

Třeba to ten nahoře má v plánu, zeměkoule je přelidněná, je třeba udělat trochu místa... Jistě, zní to asi drsně, ale je jich pořád ještě dost...:-P

0/0
31.5.2015 9:48

K97a12r96e33l 26N90o72v17o67t78n67y 2191365229780

Ten nahore nema v planu nic, lidi jsou zodpovedni sami za sebe. Samozrejme pokud vlastni (ne)zodpovednosti prijdou k uhone a par miliard lidi na Zemi ubude, tak ja s tim problem nemam, pokud me teda nestahnou s sebou taky ;-).

+3/0
31.5.2015 10:17

L47u12d33v26í57k 92G79a94j95d56o36š38í35k 2515433524522

Myslím, že tohle spíš kompenzuje čínské vládě rozvolnění politiky jednoho dítěte.

0/0
31.5.2015 11:30

M63a37r35e30k 31J54a38n25e15č13k72a 1207186363491

"...obří kolona, která ochromila silnici G 110 u Pekingu, se rozjela až po jedenácti dnech", že by pro změnu volný trh pro výrobce karavanů? ;-D Ta Čína jde vážně z extrému do extrému. Co mi tohle jenom připomíná,  "...se za volantem mění v zuřivého, bezhlavě riskujícího šílence.". Jojo ČR je pro řidiče stejná džungle a stále si s tím nikdo neumí poradit. Zvláště pak zcela běžný jev převážně u řidičů koncernových vozů. Jsme sice ve statistikách lepší, ale zřejmě jenom proto, že ČR nemá tolik obyvatel jako Čína. Kdo si myslí, že v ohleduplnosti je český řidič na tom výrazně lépe než ten čínský, ať si zajede třeba k našim sousedům, třeba do Rakouska, kde jsou řidiči daleko vyspělejší a ohleduplnější.

+1/0
31.5.2015 9:01

J47a53n 64N66o56v96á91k 9337732847487

Je. Je na tom hůře než řidič americký, německý, holandský, atd., ale lépe než řidič čínský, indický, rumunský, ruský, atd.

+2/0
31.5.2015 9:57

L40u45d94v76í59k 41G50a42j67d92o68š36í82k 2735973954352

Podle statistik za Čínou zase tolik nezaostáváme.

Nicméně ani velmi zkušenému českému řidiči bych nedoporučoval v Číně sedat za volant. Daleko by nejspíš nedojel.

0/0
31.5.2015 11:34

I48v51a78n 89O52š62m27e27r24a 3925153987980

Tak v čr to bylo stejné v devadesátých letech, teď se sice pár exotů ještě pořád najde, ale obecně populace řídí daleko lépe. To je tak když někoho po desítkách let pustíte z klece a řeknete mu 'tak běž'.

+1/0
31.5.2015 8:34

A70l77e32x39a30n63d40r 66K72o36s25t40k75a 8172968216954

Ve Španělsku se podobné řidičské manýry provozovaly kolem roku 2000. (Castillon, Valencie a okolí) Když jsem tam byl o 3 roky později, tak už ne. Zeptal jsem se kamaráda co to, a ti řidiči už byli obvykle po smrti.

0/0
31.5.2015 13:44

R87o70b19e59r74t 88H23o90m93o26l85k17a 2780322252521

Cili evoluce automobilismu zacala v Cine mnohem pozdeji nez ve zbytku sveta, ale probiha vyrazne rychleji. Z toho, co se deje v Cine, by se mel "vyspely zapadni svet" poucit...

+3/0
31.5.2015 7:35

L98u63k36a82s 12C30o72d95r 6278862480331

Rad bych uvedl par informaci v clanku (i zde v diskuzi) na pravou miru. Predpokladam, ze po osmi letech zivota v Cine a automobilovem cestovani od zimniho Mohe na severu az po letni Hekou na jihu, nespocetnem mnozstvi drobnych dopravnich nehod a par okamziku, kdy slo cloveku o zivot, mam s cinskou dopravou urcite zkusenosti, ktere me k tomuhle komentari opravnuji:

1) Nejvetsi problem tkvi v cinske mentalite, respektive v pristupu "na prvnim miste jsem ja a ostatni me nezajimaji". Proto je chovani cinskych ridicu naprosto nepredvidatelne, protoze cely zivot zili ve spolecnosti, kde platilo pravidlo "udelej jak myslis a ostatni se podle toho zaridi". Vicemene standardem je to, ze lide z niceho nic zastavi v rychlem pruhu na dalnici, protoze si nejsou jisti, zda maji odbocit na sjezdu, samozrejmosti je dalnicni couvani nebo otaceni. Kapitolou samou pro sebe je chovani "migrant workers" z vesnic za volanty tezkych nakladnich vozu. Chlapci pochazeji z mist, kde lidsky zivot nema zadnou cenu, a tohle chovani prenaseji do mest. Casto se vam (i v civilizovanych oblastech jako Sanghaj) uprostred noci stane, ze uzkou ulici hodne rychle proleti neosvetleny domichavac betonu nebo sklapecka plna hliny, co absolutne nedba na semafory (proc taky, kdyz se ridici v pripade nehody nic nestane).

2) Ruku v ruce s mentalitou jde i cinska "prakticka neschopnost", kdy velka cast Cinanu neni schopna posoudit veci jako setrvacnost, odstrediva sila nebo brzdna draha. Na vlastni oci jsem videl nekolik smrtelnych nehod, ktere se odehravaji podle klasicke sablony "osobni auto vyjede na krizovatku z vedlejsi primo pod kola nakladaku, i kdyz o nem ridic osobaku vi". Dodnes nezapomenu na stoicky vyraz starsi Cinanky za volantem Mercedesu, ktera par metru odemne velmi obezretne vjela z vedlejsi primo pod rozjety autobus plny cestujicich, a pritom na nej celou dobu uprene zirala, protoze ji nedoslo, ze to nema sanci ubrzdit. Zbytek uz si domyslite - rana, spousta krve, mrtvola...

+25/−1
31.5.2015 6:13

L79u35k12a85s 48C84o17d87r 6138962880611

3) Dalsi obrovsky problem predstavuje michani automobilove a cyklo/moto dopravy. Jak uz jsem nastinil v predchozich dvou bodech, Cinani pocitaji s tim, ze kdyz jsou nekde vpredu, tak se jim ostatni prizpusobi. To take vysvetluje situace, kdy stoicky cyklista bere napric nekolikaproudovou silnici a nekouka ani nalevo ani napravo. Tisickrat mu to vyjde, protoze auta zastavi, po tisiciprvnim pokusu to nekdo neubrzdi a dalsi smrtak je na svete. Proto ani ta doprava ve mestech, ktera turistum prijde OK, protoze podle nich "vsichni jezdi pomalu, takze hned zastavi", neni zrovna bezpecna, a s cerstvou mrtvolou cyklisty nebo chodce se tu clovek setka coby ocity svedek cca kazdeho pul roku.

4) S tim vsim pak souvisi sverazny zpusob vysetrovani dopravnich nehod. Az na naproste vyjimky plati, ze ten, kdo boura predkem auta, je vinikem nehody. Je uplne jedno, ze mel prednost nebo ze jel na zelenou - proste to byl on kdo narazil do druheho ridice.

Zkratka a dobre, budte radi za dopravu v CR a za vasi "nebezpecnou" dalnici D1. Jinde na svete je to daleko horsi :-)

+17/0
31.5.2015 6:22

P29a70v87e50l 52O80d41r98a54z68i38l 6734949527730

Jo, přesně ten dojem, že jezdí v městě pomalu, mám. Akorát tedy samozřejmě občas nezastaví a občas jede někdo klidně kilem. Podle místních kolegů ve městě rychlost nikdo nekontroluje.

0/0
2.6.2015 11:57

C43a36r56m53e26n 26K72e17l76l62i36e 8521301381148

Cinani trvale nebo docasne prestehovali do jinych zemi si sebou prinaseji pristup k rizeni auta.

V nove zemi po zasluze dostanou povest nejhorsich ridicu.

+5/0
31.5.2015 6:24

L23u55k48a79s 15C41o20d75r 6568972970791

To muzu jenom potvrdit. Nekolikrat rocne litam z Ciny do Kalifornie a obcas na me tamni cinsti pristehovalci zkousi na silnici podobne triky. Nejvetsi sok zazijou ve chvili, kdy stahnu okynko a velmi jadrnou cinstinou jim vysvetlim, co si o takovem chovani na silnici myslim. Od belocha neco takoveho necekaji :-)

+13/0
31.5.2015 6:30

J97a93r13o41m78i56r 42F91a59r32e64k 4282923247

S kolegyní čínského původu jezdíme spolu do práce. Ona si teda řidičák dělala až ve Francii, ale asi je to tak nějak zakořeněno v nich, protože ten styl je nezaměnitelný :D

+2/0
31.5.2015 7:56

C43a33r36m18e34n 31K90e41l85l53i66e 8481601761938

Moje kolegyne cinskeho puvodu, ridicak delala ve Francii, mohu potvrdit totez.

Sama priznava ze Cinani jsou nejhorsi ridici.

+1/0
31.5.2015 10:11

J55i50ř22í 15J50u26ř18i77c82a 2388583261

Nejste vy kolegové?

+1/0
31.5.2015 10:51

J96a34r66o23m56i29r 82F75a91r82e42k 4642733537

Dobrá náhoda :)

P.S. Pokud teda fakt nejsme kolegové

0/0
31.5.2015 11:23

C89a68r80m49e46n 70K87e35l21l70i86e 8341461721308

Urcite ne.

Mela jsem napsat byvala kolegyne, uz radu let zpet.

0/0
31.5.2015 15:19

C28a84r90m26e53n 17K13e36l37l68i23e 8931631461368

Nejsme.

0/0
31.5.2015 15:15

J52a37r42o43m43i60r 65F97a76r33e86k 4202143827

Díky moc za shrnutí :)

Nikdy nezapomenu na svou první cestu taxíkem z letiště do hotelu, to bylo Hefei ještě malé město (4 miliony obyvatel). Taxikáři jsem ukázal objednávku z hotelu s uvedenou adresou. On pokýval hlavou a vyrazil. Koukal do objednávky, telefonoval, čistil čelní sklo... a mezitím se proplétal poměrně hustým provozem. Jakoby nic. Já jsem seděl vedle něj a měl pocit, že to nemáme šanci přežít :)

Teď už jsme si zvykl a provoz v Evropě mi přijde strašně nudný :D

Ze začátku mi taky vadilo, že všichni pořád troubí. Pak mi došlo, že se vlastně jedná o formu komunikace, kdy jedním zatroubením vyjádříte moře věcí :)

+4/0
31.5.2015 7:55

L27u17k72a49s 77C64o47d90r 6218342970381

Ja mam na cinskou dopravu jeden cheat z pohledu chodce (teda nevim, jestli to funguje i v takovy divocine jako Anhui, ale snad jo). Cinani prekvapive dobre reagujou na povely a gestikulaci. Samotny by je nikdy nenapadlo gestem zastavit dopravu nebo ukazat, at auto projede, ale pokud jim coby chodec jasne a durazne ukazes rukou "zastav" nebo "jed", tak to poslechnou vyrazne lip nez ridici v CR :-)

+2/0
31.5.2015 8:03

J25a28r56o58m55i31r 24F19a57r70e49k 4462183247

No možná příště zkusím...

Když jsem chtěl poprvé přejít přes cestu, počkal jsem si na zelenou a vyrazil.. a fofrem jsem uskakoval zpět :) Tak jsem si raději počkal na nějakého číňana a při přecházení se ho držel :D

0/0
31.5.2015 8:06

J53a61n 72N64o19v43á63k 9807342647597

To je fakt. Ale pro jistotu je lepší si hodit ještě IDDQD. :-)

+2/0
31.5.2015 9:59

L50u49k90a78s 86P63o78k95o69r54n72y 7784931708902

Anhui to je pripad sam o sobe ;-D

+1/0
31.5.2015 9:14

J57i34ř59í 94D92o62l91e16ž24e10l 9829955801450

mne zas tak agresivni neprijdou, spis moc nedodrzujou predpisy :-) jedna zkusenost z jihocinskeho mesta stacila, semafory ignorace, zkracovani cesty protismerem, proste slapnou na plyn, oprou se o klaxon, a jedou ;-D

0/0
31.5.2015 0:46

J65a60n 19N22o93v73á96k 9597592167317

Asi jak kde, jak kdy. V Pekingu jsem párkrát zažil takové to "já tě předjedu! - ne, ty mě nepředjedeš!", které jde ale daleko za hranice, při kterých toho třeba v Evropě jeden z řidičů radši nechá (v jednom případě to došlo až k jízdě po chodníku mezi uskakujícími chodci a nehodě druhého auta (jen plechy). Prostě jakoby se dotyčným řidičům v tu chvíli celý svět zmenšil jen na "musím se před něj dostat" a "nesmí se přede mě dostat". Jinak v tom taky dost hraje roli to klasické "je tam mezírka, tak se tam nacpu", což je ale dáno asi hlavně počtem lidí a běžnými standardy v jejich soužití.

+1/0
31.5.2015 5:11

M58a66r31t59i73n 65J13i19r45o64u69s19e42k 7166355905538

Někdo dal asi Čínu na seznam nepřátelských zemí. Teď tu bude asi víc článků, které budou popisovat Čínu jako nejstrašnější zemi na světě. :-P

+3/−11
31.5.2015 0:27

V93á57c64l94a85v 57K91o42v38á20ř 3818458394841

Zajeď si tam zajezdit se svojí Fabií a nepruď.

+9/−2
31.5.2015 1:08

S97v43a13t84o84p65l42u61k 45S16i78l61n50ý 4722566349638

Neboj, nikdo ti ten komunistický ráj na zemi nesebere ;-)

0/0
31.5.2015 12:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.