Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč maďarský gripen nezastavila síť? Je na revizi, piloti to věděli

Na letišti v Čáslavi při nehodě maďarského gripenu nebyly v provozu záchranné sítě, jež by letadlo zastavily. Byly v odstávce, piloti o tom věděli, uvedla mluvčí generálního štábu Magdaléna Dvořáková. Maďaři se při přistání katapultovali, okamžik poté jejich letoun sjel do pole a rozlomil se.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J19a67n 91K21r93á98s61a 9463416634

Pohádce o revizi nevěřím. Celou dobu tam síť je, v bezvadném stavu, připravená k použití... a zrovna když je mezinárodní cvičení, zrovna když by byla potřeba (jednou za několik let..) .. tak zrovna  je na revizi. To je teda pech....  No, hlavně že bude mít tu revizi a platnou revizní zprávu...a bude dál hezky připravená, čekat na další akci až bude potřeba. No, snad nebude na další revizi...

+1/−2
22.5.2015 10:23

P40e18t72r 69Ž68á45k 1817593138293

Uvědomujete si, že to letiště se používá denně?

+1/−1
22.5.2015 14:44

J58a10n 22P44o67k83o11r61n48ý 1403569480193

No jistě. Tyhle konspirační teorie tu chyběly. Máte pro to svoje tvrzení nějaké opodstatnění, kromě bujné fantazie ?

+5/−1
22.5.2015 14:48

A30n89t79o22n52í87n 11R96a44š11k29a 8216494579705

Chléb a hry

0/0
22.5.2015 0:26

P48a24v58e68l 11N41o18v91á97k 7581407779449

Všichni tu nadávají, jak je možné, že se zrovna opravuje. No a proč vlastně ne? Kousek je další letiště se stejným zařízením a pokud tam funguje, tak to není až takový problém. Pokud by byla síť potřeba, mohl s letadlem přistát na druhém letišti. Pokud by zjistil, že brzdy špatně brzdí až na zemi, mohl letoun zvednout a opět přistát na druhém letišti. Pokud to zjistil až pozdě, že to nedobrzdí a musel by si o síť zažádat (jak je uvedeno v článku), nějaký čas by to stejně vzalo. Sice síť je za vteřinu natažená, ale než to řekne, než to někdo pochopí a zareaguje a natáhne síť, pár vteřin uběhne. Tady je už otázka, zda by se ta síť stihla vysunout včas nebo ne. Ale pokud o tom piloti věděli a na druhém letišti síť fungovala, nevidím v tom problém.

0/0
21.5.2015 22:10

J79a24n 38P82a69v63e48l78k64a 3697171254281

Za krátkou dobu, co jsem tam byl se jeden chytil a předem to nehlásit. Asi to funguje.

0/0
22.5.2015 8:30

M79a24r97c92e33l 28Š35e40v23č34í81k 9875463761210

Na letisku sa uskutočni medzinárodné cvičenie a práve vtedy je záchytná sieť na revízii? Zlyhalo plánovanie?

+4/−1
21.5.2015 21:04

I96v80a62n21a 19N65e27j30e71d45l50í84k18o90v82á 6538514533823

Tak to mám stejnou nepochopitelnou otázku....

+1/0
21.5.2015 22:28

J61a93n 92V15á35c22l52a14v65í88k 3562946331869

Vypada to tak, na druhou stranu je otázka, jestli to není pomerne caste jen s tim ze většinou na sit nedojde.

0/0
21.5.2015 22:37

P36a80v83e16l 94S15t61o62š93e35k 4577815425260

To tak ten rollstop prej nefunguje už léta. Žádná revize sítí! Armáda šetří na nečem co stojí miliony, aby riskovala poškození něčeho co stojí cca 50 mil. Kč/kus.

0/−2
21.5.2015 21:00

J39o79s39e44f 62H25o27r14e75š37o97v65s60k60ý 5404252490272

V dolarech.

0/0
22.5.2015 0:06

L97u81b19o97m47í55r 47S31a97z10e66č56e53k 7789358655353

A to ti která paní povídala?

0/0
22.5.2015 18:51

O19n26d60ř69e71j 19N76o18s77e95k 7480104113624

Pokud tomu dobře rozumím, tak nakonec bude v Bruselu (NATO) rozhodnuto, že škodu uhradíme my, protože jsme odpovědní za nefunkčnost letiště. Typické.

0/−4
21.5.2015 20:42

M20a17r63t44i44n 39K41o42z83á95k 4414260269467

Nikdo nic neví, ale vy už máte jasno!

+3/0
21.5.2015 20:53

O28n83d28ř40e94j 34N30o98s88e57k 7360714413894

Vůbec nemám jasno. Pokud jste to nepochopil, pokusil jsem se zavěštit. A nedivil bych se, kdyby správně. Ostatně ve chvíli, kdy už byly fotky toho zbytku letadla, Maďaři stále tvrdili, že se nic nestalo a éro jenom vyjelo z dráhy a naši mluvili o drobném poškození.

0/−2
21.5.2015 21:38

L68u58b97o30m96í46r 56S49a88z44e90č36e93k 7759418635383

Trapný pokus!

0/0
22.5.2015 18:52
Foto

V55l91a40s88t93a 77C18o14u75f41a20l 7287169179715

V Čáslavi je tuto sobotu den otevřených dveří pro veřejnost.

0/0
21.5.2015 20:31

J96a50n 73V34á97c20l29a79v89í78k 3932836481689

Pomohla by ta sit vzhledem k okolnostem? nebo by jen zrusil to letadlo o par metru driv?

0/0
21.5.2015 20:25
Foto

V40l54a66s34t28a 80C79o11u10f74a80l 7887259309145

Pomohla by. To letadlo to fakt udrží a jen ho poškodí.

0/0
21.5.2015 20:25

J45a30n 82V36á28c39l53a12v16í65k 3272356211509

Ja vůbec nepochybuju, ze to to letadlo udrzi, spis mi jde o to, jestli to poskozeni není tak rozsahle, ze je letadlo na odpis.

0/0
21.5.2015 20:30
Foto

V20l98a92s69t45a 45C86o53u93f86a36l 7917949499985

Ne. Není. Ulámou se senzory PST, antény, kryty podvozků a další drobnosti. Poškodí se vše, co je na závěsnících a podle rychlosti najetí do sítě se poškodí geometrie závěsů.

0/0
21.5.2015 20:33

J53a18n 93V97á74c53l57a21v56í30k 3392856521599

Taky zadna slava ale asi levnejsi nez alternativa.

0/0
21.5.2015 20:40
Foto

V67l10a54s67t60a 89C75o86u29f79a83l 7267919369945

Letadlo pak musí jít do revize, kde se proměří geometrie draku, geometrie závěsníků, příďový podvozek, zkontrolují se náběžné hrany křídel, vymění se antény, pitotky, snímače úhlů náběhu a vybočení, snímače námrazy, atd. Prostě vše, co čouhá z trupu ven a mohlo se dostat do sítě.

0/0
21.5.2015 20:41

J10a36n 43V13á13c62l56a33v37í46k 3952626861469

Slo mi o to, jestli se nehne prave s tim drakem.

0/0
21.5.2015 21:04
Foto

V49l15a59s44t92a 35C85o81u34f43a59l 7327669889235

Většinou ne. Drak letadla je hodně robustní.S centroplánem se nic nestane. Navíc letadlo do sítě vjíždí přímo, kde dochází ke zbrždění v podélné ose. Centroplán se většinou poškodí při přetížení ve svislé ose nebo při vektorovém součtu přetížení ve svislé a příčné ose.

+1/0
21.5.2015 21:15

Z24d58e61n30e25k 55B92e94d81n48a96r 7207766277319

Lehce by ho poškodila. Rozdíl tak miliarda.

0/0
21.5.2015 20:29
Foto

V63l36a87s49t79a 73C34o81u97f11a18l 7277119109535

Jde o jednu nehodu za poslední rok. V letectví se tato událost klasifikuje jako nehoda. 

Jsou tři stupně: 

1. mimořádná událost - poškození stroje bez úmrtí

2. nehoda - zničení stroje bez úmrtí

3. katastrofa - úmrtí

Je třeba si uvědomit, že když mělo naše letectvo 600 letadel, tak každý rok docházelo ke katastrofám a velkému množství nehod. Samozřejmě se více létalo, byla jiná technika, ale personál byl vycvičen na podobné úrovni, jako dnes. 

Podívejte se sem, kolik v Československu spadlo vojenských strojů. http://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky

0/0
21.5.2015 20:16

L79u95b67o19š 22M86a44r41e70k 1892555206761

Stane se.

Mělo by být víc takových vojenských cvičení u nás a v celé EU.

EU by měla koordinovat armádu. Jinak bude a nakonec už je, problém s Ruskem.

Nemá smysl z jedné nehody dělat nějaké aféry.

Stejně jako se stane problém s vojenským obrněným autem, to samé může nastat i u letadla.

0/0
21.5.2015 20:07

P94e95t24r 19S64o12k78o32l 8442261187491

Ta klika, že přežili ve zdraví katapultáž za takové situace, to je jako vyhrát 2,5miliardy. :-)

0/0
21.5.2015 19:57

L89i75b62o29r 17V38a90l94a38c68h 9114515667147

Která guma je zodpovědná za údržbu letiště? Tak má se tam konat mezinárodní cvičení a na letišti nejsou k dispozici bezpečnostní prvky. Neuvěřitelné.

+4/−5
21.5.2015 19:38
Foto

V43l29a94s26t58a 34C63o56u85f12a86l 7977629979305

Náčelník ILZ

0/0
21.5.2015 19:51

E31v45z78e58n 69S32o21u80k22u63p 1617634246488

Když tam nebyly sítě, tak mu snad neměli povolovat přistání...8-o

0/−2
21.5.2015 19:32
Foto

V36l93a71s52t59a 68C59o37u27f66a83l 7847429899605

To by museli zavřít celé letiště.

0/0
21.5.2015 19:33

E41v18z74e91n 74S17o33u32k91u95p 1807314476818

No tak ho měli uzavřít a počkat až se jim "bezpečnostní sítě" vrátí z revize....

Nevím, jaká však je běžná praxe....

0/−2
21.5.2015 19:35
Foto

V62l96a69s48t18a 58C17o24u55f12a39l 7697929279215

To se v praxi nedělá. Je to tak, že v rámci předletové přípravy se piloti seznámí s podmínkami na letištích, kde plánují přistávat a na letištích, která jsou vyhrazena pro diverzi. Také se seznamují s povětrnostními podmínkami. Pokud tedy HU pilot dělal předletovku v Kecskemetu, dostal info o situaci v Čáslavi a o chybějícím roll stopu musel vědět. Musel také mít info o diverzním letišti a množství paliva, které potřebuje pro bezpečný přelet včetně rezervy pro diverzi.

+5/0
21.5.2015 19:40

P74e83t89r 31R30u79m55p86l70i49k 4419137719783

podplacený pilot putinem;-O

+1/−1
21.5.2015 19:32

Z55d78e46n21e55k 64B69e24d46n33a40r 7527276617729

Dost dobř nechápu po této informaci, že velitel letiště ještě nerezignoval. Revize podobného zařízení v době konání několik let plánovaného cvičení mi přijde až neuvěřitelný šlendrián. Nejspíš by měl v civilu skončit i velitel letectva. 

Ale v Kocourkově se to bere už jako standard. Takže pohoda, všechny účastníky jsme informovali, tak co se vzrušovat.

+2/−8
21.5.2015 19:24
Foto

V62l14a23s15t20a 27C21o90u10f27a11l 7167209989985

Máte pravdu v poslední větě. Ono to tak skutečně je. Pilot má před letem na cizí letiště povinnost seznámit se s místními podmínkami.

+6/0
21.5.2015 19:32

Z76d55e44n44e10k 33B91e58d47n62a50r 7607476657899

Tak samozřejmě a taky má zvládnout přistání. Ale to nic nemění na tom, že je maximálně hloupé mít bezpečnostní zařízení na revizi zrovna v době kdy tu je na daném letišti maximální provoz za několik let a o tom stavu se s několikaletým předstihem ví. 

A ano jsou letiště kde toto zařízení dokonce není, ale tady bylo. A v době cvičení mělo být k dispozici.

0/−4
21.5.2015 20:02
Foto

V76l62a93s24t17a 44C27o97u61f60a43l 7867469939535

Neříkám, že se revize nedala naplánovat dopředu. Navíc má být ve skladu záložní sada pro oba konce dráhy, bo roll stop je na obou koncích. Vycvičený pilot ale takovou věc nepotřebuje. Jsem u letadel od 1993 a roll stop v činnosti jsem viděl jen jednou v Náměšti, když vyjelo Su-25.

0/0
21.5.2015 20:07

Z58d59e24n46e55k 83B18e81d61n48a70r 7557746527689

Jasně, že je to záložní zařízení pro vyjímečnou situaci a je asi logické, že větší pravděpodobnost té vyjmečné situace je v době maximálního provozu při leteckém cvičení než jindy. 

To, že není záložní sada je už jen další třešínka na dortu a kvůli pár milionům se riskují miliardy. To je součást problému.

0/0
21.5.2015 20:20
Foto

V66l72a35s19t49a 48C21o95u90f63a58l 7577829839655

Opět říkáte pravdu. Lidi z Čáslavi znám a mnoho spolužáků tam stále slouží. Piloti i inženýři všech odborností - ILZ, RTZ, ELSPEC, ZBROJ. Jsou to profesionálové. Nemyslím, že by si tam někdo dovolil něco odfláknout. Pokud neměli záložní sadu roll stopu, je to jen o rozpočtu. Nevím, kolik stojí.

+1/0
21.5.2015 20:25

P45a55v63e93l 14L90e45p10e19n15k68a 5796421745463

Vy vyvádíte jako, že by všichni piloti NATO uměli přistávat jen do záchytných sítí.

+1/0
21.5.2015 20:04

Z88d52e54n91e93k 69B61e36d54n15a46r 7637336827959

O to přeci vůbec nejde. To je bezpečnostní zařízení. A pokud už ho pořídíme je snad logické ho mít k dispozici v době kdy se letiště maximálně využívá. Poslat ho v tu dobu na revizi je neuvěřitelně hloupé a velitel letiště prostě má skončit.

0/−2
21.5.2015 20:16
Foto

V36l34a97s95t12a 25C90o80u48f77a31l 7717259149795

Roll stop je běžné zařízení. Nejde o nic mimořádného. Navíc, k bezpečnostním prvkům patří i udržovaný travnatý zpomalovací pás za VPD. Za provozuschopnost těchto zařízení odpovídá náčelník ILZ - inženýrsko letecké zabezpečení. Je jedno, jak se ta funkce jmenuje, protože se název pořád mění, ale funkce zůstává a odpovědnost také.

0/0
21.5.2015 20:19

Z67d78e30n53e73k 16B12e89d89n94a83r 7297196887669

Běžné. Nevím, máme ho na dvou letištích. Obecně samozřejmě běžné je. Že není v době cvičení na daném letišti k dispozici je pro mně naprosto nepochopitelné.

0/0
21.5.2015 20:29

L36u21b27o22m78í43r 81S46a71z31e96č70e16k 7239718975463

Jestli to nemůžeš pochopit, a zdá se že asi ne, tak to prostě neřeš!

0/−1
22.5.2015 18:59

M31i73c46h66a43e78l 18C89h33a44r18v10á28t 9949818903802

Nebyl součástí cvičení?

To si jako jen tak vyrazil na dovolenou se svým letadlem?8-o

0/−1
21.5.2015 19:05

J51a19k54u12b 34N46o84v42o57t32n76ý 1444958750275

Letel s maketou a doslo mu to pri pristani

0/0
21.5.2015 19:09
Foto

V96l47a96s45t51a 10C92o41u18f32a54l 7987739459535

To je jednoduché. Šlo o dvoumístný letoun. Pilot - žák, který přistával, mohl mít čistě výukový navigační přelet Kecskemet - Čáslav s instruktorem.

0/0
21.5.2015 19:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.