Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč maďarský gripen nezastavila síť? Je na revizi, piloti to věděli

Na letišti v Čáslavi při nehodě maďarského gripenu nebyly v provozu záchranné sítě, jež by letadlo zastavily. Byly v odstávce, piloti o tom věděli, uvedla mluvčí generálního štábu Magdaléna Dvořáková. Maďaři se při přistání katapultovali, okamžik poté jejich letoun sjel do pole a rozlomil se.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J47a98n 55K21r18á94s15a 9953346514

Pohádce o revizi nevěřím. Celou dobu tam síť je, v bezvadném stavu, připravená k použití... a zrovna když je mezinárodní cvičení, zrovna když by byla potřeba (jednou za několik let..) .. tak zrovna  je na revizi. To je teda pech....  No, hlavně že bude mít tu revizi a platnou revizní zprávu...a bude dál hezky připravená, čekat na další akci až bude potřeba. No, snad nebude na další revizi...

+1/−2
22.5.2015 10:23

P28e51t45r 91Ž97á45k 1687473708373

Uvědomujete si, že to letiště se používá denně?

+1/−1
22.5.2015 14:44

J36a57n 82P46o96k96o62r51n33ý 1373249730263

No jistě. Tyhle konspirační teorie tu chyběly. Máte pro to svoje tvrzení nějaké opodstatnění, kromě bujné fantazie ?

+5/−1
22.5.2015 14:48

A63n12t53o18n24í81n 14R58a90š64k89a 8966474449485

Chléb a hry

0/0
22.5.2015 0:26

P89a92v95e19l 34N41o42v21á51k 7711747219969

Všichni tu nadávají, jak je možné, že se zrovna opravuje. No a proč vlastně ne? Kousek je další letiště se stejným zařízením a pokud tam funguje, tak to není až takový problém. Pokud by byla síť potřeba, mohl s letadlem přistát na druhém letišti. Pokud by zjistil, že brzdy špatně brzdí až na zemi, mohl letoun zvednout a opět přistát na druhém letišti. Pokud to zjistil až pozdě, že to nedobrzdí a musel by si o síť zažádat (jak je uvedeno v článku), nějaký čas by to stejně vzalo. Sice síť je za vteřinu natažená, ale než to řekne, než to někdo pochopí a zareaguje a natáhne síť, pár vteřin uběhne. Tady je už otázka, zda by se ta síť stihla vysunout včas nebo ne. Ale pokud o tom piloti věděli a na druhém letišti síť fungovala, nevidím v tom problém.

0/0
21.5.2015 22:10

J51a54n 11P24a13v76e29l37k95a 3907601324871

Za krátkou dobu, co jsem tam byl se jeden chytil a předem to nehlásit. Asi to funguje.

0/0
22.5.2015 8:30

M32a76r65c28e55l 10Š59e27v12č42í44k 9275643901320

Na letisku sa uskutočni medzinárodné cvičenie a práve vtedy je záchytná sieť na revízii? Zlyhalo plánovanie?

+4/−1
21.5.2015 21:04

I68v42a66n52a 17N92e61j49e20d88l82í43k67o28v61á 6958154583123

Tak to mám stejnou nepochopitelnou otázku....

+1/0
21.5.2015 22:28

J52a19n 44V84á53c28l21a46v33í51k 3672796841229

Vypada to tak, na druhou stranu je otázka, jestli to není pomerne caste jen s tim ze většinou na sit nedojde.

0/0
21.5.2015 22:37
Foto

P38a14v37e58l 92S79t80o39š24e26k 4177665265250

To tak ten rollstop prej nefunguje už léta. Žádná revize sítí! Armáda šetří na nečem co stojí miliony, aby riskovala poškození něčeho co stojí cca 50 mil. Kč/kus.

0/−2
21.5.2015 21:00

J59o83s79e48f 22H15o88r79e58š97o80v98s87k81ý 5244252670302

V dolarech.

0/0
22.5.2015 0:06

L13u58b55o89m56í67r 56S64a31z70e79č29e68k 7459618935313

A to ti která paní povídala?

0/0
22.5.2015 18:51

O73n67d86ř40e72j 16N48o34s78e59k 7220804913564

Pokud tomu dobře rozumím, tak nakonec bude v Bruselu (NATO) rozhodnuto, že škodu uhradíme my, protože jsme odpovědní za nefunkčnost letiště. Typické.

0/−4
21.5.2015 20:42

M10a10r49t45i23n 66K13o92z33á79k 4644490669187

Nikdo nic neví, ale vy už máte jasno!

+3/0
21.5.2015 20:53

O77n78d22ř62e36j 87N92o50s10e42k 7710854483504

Vůbec nemám jasno. Pokud jste to nepochopil, pokusil jsem se zavěštit. A nedivil bych se, kdyby správně. Ostatně ve chvíli, kdy už byly fotky toho zbytku letadla, Maďaři stále tvrdili, že se nic nestalo a éro jenom vyjelo z dráhy a naši mluvili o drobném poškození.

0/−2
21.5.2015 21:38

L32u88b95o52m50í78r 32S28a67z95e25č79e63k 7699748635603

Trapný pokus!

0/0
22.5.2015 18:52
Foto

V17l66a81s26t10a 80C98o27u64f68a17l 7597489139515

V Čáslavi je tuto sobotu den otevřených dveří pro veřejnost.

0/0
21.5.2015 20:31

J80a64n 51V10á89c68l96a26v38í54k 3592536661209

Pomohla by ta sit vzhledem k okolnostem? nebo by jen zrusil to letadlo o par metru driv?

0/0
21.5.2015 20:25
Foto

V17l38a79s35t77a 20C78o81u68f16a88l 7247529329235

Pomohla by. To letadlo to fakt udrží a jen ho poškodí.

0/0
21.5.2015 20:25

J63a21n 18V56á22c38l82a15v32í62k 3702476691659

Ja vůbec nepochybuju, ze to to letadlo udrzi, spis mi jde o to, jestli to poskozeni není tak rozsahle, ze je letadlo na odpis.

0/0
21.5.2015 20:30
Foto

V86l54a31s55t59a 54C60o77u79f23a34l 7407129829815

Ne. Není. Ulámou se senzory PST, antény, kryty podvozků a další drobnosti. Poškodí se vše, co je na závěsnících a podle rychlosti najetí do sítě se poškodí geometrie závěsů.

0/0
21.5.2015 20:33

J93a10n 53V53á92c25l90a47v45í20k 3972786541749

Taky zadna slava ale asi levnejsi nez alternativa.

0/0
21.5.2015 20:40
Foto

V12l25a49s40t21a 13C29o43u92f96a71l 7687139429385

Letadlo pak musí jít do revize, kde se proměří geometrie draku, geometrie závěsníků, příďový podvozek, zkontrolují se náběžné hrany křídel, vymění se antény, pitotky, snímače úhlů náběhu a vybočení, snímače námrazy, atd. Prostě vše, co čouhá z trupu ven a mohlo se dostat do sítě.

0/0
21.5.2015 20:41

J42a87n 96V80á31c50l68a69v93í25k 3712706631829

Slo mi o to, jestli se nehne prave s tim drakem.

0/0
21.5.2015 21:04
Foto

V20l49a55s81t33a 14C20o19u90f70a70l 7787749669605

Většinou ne. Drak letadla je hodně robustní.S centroplánem se nic nestane. Navíc letadlo do sítě vjíždí přímo, kde dochází ke zbrždění v podélné ose. Centroplán se většinou poškodí při přetížení ve svislé ose nebo při vektorovém součtu přetížení ve svislé a příčné ose.

+1/0
21.5.2015 21:15

Z56d30e55n87e14k 17B76e19d81n72a52r 7617556797459

Lehce by ho poškodila. Rozdíl tak miliarda.

0/0
21.5.2015 20:29
Foto

V95l40a57s79t19a 86C32o22u30f19a33l 7317789169195

Jde o jednu nehodu za poslední rok. V letectví se tato událost klasifikuje jako nehoda. 

Jsou tři stupně: 

1. mimořádná událost - poškození stroje bez úmrtí

2. nehoda - zničení stroje bez úmrtí

3. katastrofa - úmrtí

Je třeba si uvědomit, že když mělo naše letectvo 600 letadel, tak každý rok docházelo ke katastrofám a velkému množství nehod. Samozřejmě se více létalo, byla jiná technika, ale personál byl vycvičen na podobné úrovni, jako dnes. 

Podívejte se sem, kolik v Československu spadlo vojenských strojů. http://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky

0/0
21.5.2015 20:16

L59u71b92o13š 43M68a51r24e75k 1782125716461

Stane se.

Mělo by být víc takových vojenských cvičení u nás a v celé EU.

EU by měla koordinovat armádu. Jinak bude a nakonec už je, problém s Ruskem.

Nemá smysl z jedné nehody dělat nějaké aféry.

Stejně jako se stane problém s vojenským obrněným autem, to samé může nastat i u letadla.

0/0
21.5.2015 20:07

P10e59t61r 58S62o21k34o74l 8472271857501

Ta klika, že přežili ve zdraví katapultáž za takové situace, to je jako vyhrát 2,5miliardy. :-)

0/0
21.5.2015 19:57

L69i96b43o66r 93V83a54l40a74c62h 9924895627767

Která guma je zodpovědná za údržbu letiště? Tak má se tam konat mezinárodní cvičení a na letišti nejsou k dispozici bezpečnostní prvky. Neuvěřitelné.

+4/−5
21.5.2015 19:38
Foto

V12l36a88s42t13a 40C83o59u75f30a59l 7717729269935

Náčelník ILZ

0/0
21.5.2015 19:51

E83v84z33e75n 26S91o98u53k80u19p 1837284276158

Když tam nebyly sítě, tak mu snad neměli povolovat přistání...8-o

0/−2
21.5.2015 19:32
Foto

V34l95a68s68t98a 44C31o47u58f83a82l 7207849479665

To by museli zavřít celé letiště.

0/0
21.5.2015 19:33

E45v44z21e81n 24S80o77u17k65u85p 1597204366448

No tak ho měli uzavřít a počkat až se jim "bezpečnostní sítě" vrátí z revize....

Nevím, jaká však je běžná praxe....

0/−2
21.5.2015 19:35
Foto

V60l93a55s64t42a 70C95o62u13f14a26l 7597619469745

To se v praxi nedělá. Je to tak, že v rámci předletové přípravy se piloti seznámí s podmínkami na letištích, kde plánují přistávat a na letištích, která jsou vyhrazena pro diverzi. Také se seznamují s povětrnostními podmínkami. Pokud tedy HU pilot dělal předletovku v Kecskemetu, dostal info o situaci v Čáslavi a o chybějícím roll stopu musel vědět. Musel také mít info o diverzním letišti a množství paliva, které potřebuje pro bezpečný přelet včetně rezervy pro diverzi.

+5/0
21.5.2015 19:40

P90e43t80r 23R16u23m73p48l17i45k 4909537279603

podplacený pilot putinem;-O

+1/−1
21.5.2015 19:32

Z12d22e83n21e21k 24B33e87d64n30a14r 7957486807189

Dost dobř nechápu po této informaci, že velitel letiště ještě nerezignoval. Revize podobného zařízení v době konání několik let plánovaného cvičení mi přijde až neuvěřitelný šlendrián. Nejspíš by měl v civilu skončit i velitel letectva. 

Ale v Kocourkově se to bere už jako standard. Takže pohoda, všechny účastníky jsme informovali, tak co se vzrušovat.

+2/−8
21.5.2015 19:24
Foto

V76l96a30s26t70a 90C94o26u39f23a37l 7467309179575

Máte pravdu v poslední větě. Ono to tak skutečně je. Pilot má před letem na cizí letiště povinnost seznámit se s místními podmínkami.

+6/0
21.5.2015 19:32

Z96d78e52n45e51k 12B13e75d50n35a60r 7677546257929

Tak samozřejmě a taky má zvládnout přistání. Ale to nic nemění na tom, že je maximálně hloupé mít bezpečnostní zařízení na revizi zrovna v době kdy tu je na daném letišti maximální provoz za několik let a o tom stavu se s několikaletým předstihem ví. 

A ano jsou letiště kde toto zařízení dokonce není, ale tady bylo. A v době cvičení mělo být k dispozici.

0/−4
21.5.2015 20:02
Foto

V12l27a34s66t97a 67C92o32u11f88a21l 7277669809975

Neříkám, že se revize nedala naplánovat dopředu. Navíc má být ve skladu záložní sada pro oba konce dráhy, bo roll stop je na obou koncích. Vycvičený pilot ale takovou věc nepotřebuje. Jsem u letadel od 1993 a roll stop v činnosti jsem viděl jen jednou v Náměšti, když vyjelo Su-25.

0/0
21.5.2015 20:07

Z85d85e67n57e72k 17B26e94d45n65a74r 7937536747459

Jasně, že je to záložní zařízení pro vyjímečnou situaci a je asi logické, že větší pravděpodobnost té vyjmečné situace je v době maximálního provozu při leteckém cvičení než jindy. 

To, že není záložní sada je už jen další třešínka na dortu a kvůli pár milionům se riskují miliardy. To je součást problému.

0/0
21.5.2015 20:20
Foto

V40l36a71s23t30a 35C29o94u49f58a38l 7857309449615

Opět říkáte pravdu. Lidi z Čáslavi znám a mnoho spolužáků tam stále slouží. Piloti i inženýři všech odborností - ILZ, RTZ, ELSPEC, ZBROJ. Jsou to profesionálové. Nemyslím, že by si tam někdo dovolil něco odfláknout. Pokud neměli záložní sadu roll stopu, je to jen o rozpočtu. Nevím, kolik stojí.

+1/0
21.5.2015 20:25

P89a85v19e69l 37L73e81p85e67n29k93a 5106391315413

Vy vyvádíte jako, že by všichni piloti NATO uměli přistávat jen do záchytných sítí.

+1/0
21.5.2015 20:04

Z91d98e77n36e53k 80B89e93d66n76a60r 7657726187249

O to přeci vůbec nejde. To je bezpečnostní zařízení. A pokud už ho pořídíme je snad logické ho mít k dispozici v době kdy se letiště maximálně využívá. Poslat ho v tu dobu na revizi je neuvěřitelně hloupé a velitel letiště prostě má skončit.

0/−2
21.5.2015 20:16
Foto

V77l40a74s11t13a 83C17o44u14f18a65l 7547859559105

Roll stop je běžné zařízení. Nejde o nic mimořádného. Navíc, k bezpečnostním prvkům patří i udržovaný travnatý zpomalovací pás za VPD. Za provozuschopnost těchto zařízení odpovídá náčelník ILZ - inženýrsko letecké zabezpečení. Je jedno, jak se ta funkce jmenuje, protože se název pořád mění, ale funkce zůstává a odpovědnost také.

0/0
21.5.2015 20:19

Z40d29e64n27e26k 46B86e51d17n18a19r 7947246127599

Běžné. Nevím, máme ho na dvou letištích. Obecně samozřejmě běžné je. Že není v době cvičení na daném letišti k dispozici je pro mně naprosto nepochopitelné.

0/0
21.5.2015 20:29

L23u25b23o59m15í26r 69S63a30z37e17č90e43k 7319458245443

Jestli to nemůžeš pochopit, a zdá se že asi ne, tak to prostě neřeš!

0/−1
22.5.2015 18:59

M18i21c76h29a46e17l 89C96h41a52r33v92á94t 9749218303112

Nebyl součástí cvičení?

To si jako jen tak vyrazil na dovolenou se svým letadlem?8-o

0/−1
21.5.2015 19:05

J57a51k39u72b 94N94o24v58o10t95n88ý 1384948170855

Letel s maketou a doslo mu to pri pristani

0/0
21.5.2015 19:09
Foto

V71l94a60s15t90a 82C93o77u15f68a18l 7847269409375

To je jednoduché. Šlo o dvoumístný letoun. Pilot - žák, který přistával, mohl mít čistě výukový navigační přelet Kecskemet - Čáslav s instruktorem.

0/0
21.5.2015 19:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.