Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Proč maďarský gripen nezastavila síť? Je na revizi, piloti to věděli

Na letišti v Čáslavi při nehodě maďarského gripenu nebyly v provozu záchranné sítě, jež by letadlo zastavily. Byly v odstávce, piloti o tom věděli, uvedla mluvčí generálního štábu Magdaléna Dvořáková. Maďaři se při přistání katapultovali, okamžik poté jejich letoun sjel do pole a rozlomil se.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J35a59n 64K53r64á55s58a 9743866794

Pohádce o revizi nevěřím. Celou dobu tam síť je, v bezvadném stavu, připravená k použití... a zrovna když je mezinárodní cvičení, zrovna když by byla potřeba (jednou za několik let..) .. tak zrovna  je na revizi. To je teda pech....  No, hlavně že bude mít tu revizi a platnou revizní zprávu...a bude dál hezky připravená, čekat na další akci až bude potřeba. No, snad nebude na další revizi...

+1/−2
22.5.2015 10:23

P46e66t18r 12Ž17á70k 1437803658583

Uvědomujete si, že to letiště se používá denně?

+1/−1
22.5.2015 14:44

J55a61n 46P11o30k97o78r46n19ý 1763629730343

No jistě. Tyhle konspirační teorie tu chyběly. Máte pro to svoje tvrzení nějaké opodstatnění, kromě bujné fantazie ?

+5/−1
22.5.2015 14:48

A27n29t65o13n80í59n 25R64a49š12k52a 8586634849445

Chléb a hry

0/0
22.5.2015 0:26

P67a30v88e11l 31N28o39v76á13k 7121167629359

Všichni tu nadávají, jak je možné, že se zrovna opravuje. No a proč vlastně ne? Kousek je další letiště se stejným zařízením a pokud tam funguje, tak to není až takový problém. Pokud by byla síť potřeba, mohl s letadlem přistát na druhém letišti. Pokud by zjistil, že brzdy špatně brzdí až na zemi, mohl letoun zvednout a opět přistát na druhém letišti. Pokud to zjistil až pozdě, že to nedobrzdí a musel by si o síť zažádat (jak je uvedeno v článku), nějaký čas by to stejně vzalo. Sice síť je za vteřinu natažená, ale než to řekne, než to někdo pochopí a zareaguje a natáhne síť, pár vteřin uběhne. Tady je už otázka, zda by se ta síť stihla vysunout včas nebo ne. Ale pokud o tom piloti věděli a na druhém letišti síť fungovala, nevidím v tom problém.

0/0
21.5.2015 22:10

J59a94n 49P69a68v13e43l77k89a 3507771764831

Za krátkou dobu, co jsem tam byl se jeden chytil a předem to nehlásit. Asi to funguje.

0/0
22.5.2015 8:30

M98a40r96c96e97l 76Š49e25v61č73í19k 9425843321940

Na letisku sa uskutočni medzinárodné cvičenie a práve vtedy je záchytná sieť na revízii? Zlyhalo plánovanie?

+4/−1
21.5.2015 21:04

I10v35a36n76a 56N18e11j24e52d57l18í92k25o41v34á 6518984603533

Tak to mám stejnou nepochopitelnou otázku....

+1/0
21.5.2015 22:28

J51a54n 76V71á15c19l63a58v19í79k 3872956591709

Vypada to tak, na druhou stranu je otázka, jestli to není pomerne caste jen s tim ze většinou na sit nedojde.

0/0
21.5.2015 22:37
Foto

P97a53v40e98l 82S69t14o48š15e95k 4927975265910

To tak ten rollstop prej nefunguje už léta. Žádná revize sítí! Armáda šetří na nečem co stojí miliony, aby riskovala poškození něčeho co stojí cca 50 mil. Kč/kus.

0/−2
21.5.2015 21:00

J32o98s29e19f 87H33o82r97e60š66o35v21s73k69ý 5384802460212

V dolarech.

0/0
22.5.2015 0:06

L73u73b97o77m71í79r 44S36a86z79e37č84e12k 1851623910784

A to ti která paní povídala?

0/0
22.5.2015 18:51

O36n68d92ř83e38j 97N12o87s33e38k 7730744423324

Pokud tomu dobře rozumím, tak nakonec bude v Bruselu (NATO) rozhodnuto, že škodu uhradíme my, protože jsme odpovědní za nefunkčnost letiště. Typické.

0/−4
21.5.2015 20:42

M10a60r19t18i46n 96K47o33z52á24k 4624130619767

Nikdo nic neví, ale vy už máte jasno!

+3/0
21.5.2015 20:53

O74n59d25ř44e66j 66N66o80s45e54k 7350754693814

Vůbec nemám jasno. Pokud jste to nepochopil, pokusil jsem se zavěštit. A nedivil bych se, kdyby správně. Ostatně ve chvíli, kdy už byly fotky toho zbytku letadla, Maďaři stále tvrdili, že se nic nestalo a éro jenom vyjelo z dráhy a naši mluvili o drobném poškození.

0/−2
21.5.2015 21:38

L50u82b88o34m48í68r 37S85a24z43e51č79e34k 1391303680414

Trapný pokus!

0/0
22.5.2015 18:52
Foto

V23l44a97s35t56a 62C23o58u96f65a42l 7937379729915

V Čáslavi je tuto sobotu den otevřených dveří pro veřejnost.

0/0
21.5.2015 20:31

J71a71n 62V69á73c78l23a36v37í16k 3322396301329

Pomohla by ta sit vzhledem k okolnostem? nebo by jen zrusil to letadlo o par metru driv?

0/0
21.5.2015 20:25
Foto

V25l85a56s16t33a 65C44o56u47f51a57l 7417709359195

Pomohla by. To letadlo to fakt udrží a jen ho poškodí.

0/0
21.5.2015 20:25

J40a30n 80V49á23c17l41a66v58í15k 3702486641849

Ja vůbec nepochybuju, ze to to letadlo udrzi, spis mi jde o to, jestli to poskozeni není tak rozsahle, ze je letadlo na odpis.

0/0
21.5.2015 20:30
Foto

V97l29a56s89t29a 75C42o27u17f80a66l 7677159369165

Ne. Není. Ulámou se senzory PST, antény, kryty podvozků a další drobnosti. Poškodí se vše, co je na závěsnících a podle rychlosti najetí do sítě se poškodí geometrie závěsů.

0/0
21.5.2015 20:33

J32a32n 31V80á64c11l95a91v19í49k 3822116781249

Taky zadna slava ale asi levnejsi nez alternativa.

0/0
21.5.2015 20:40
Foto

V48l74a59s72t17a 81C65o59u22f24a44l 7887639869635

Letadlo pak musí jít do revize, kde se proměří geometrie draku, geometrie závěsníků, příďový podvozek, zkontrolují se náběžné hrany křídel, vymění se antény, pitotky, snímače úhlů náběhu a vybočení, snímače námrazy, atd. Prostě vše, co čouhá z trupu ven a mohlo se dostat do sítě.

0/0
21.5.2015 20:41

J41a42n 50V73á61c31l98a48v26í43k 3132426271609

Slo mi o to, jestli se nehne prave s tim drakem.

0/0
21.5.2015 21:04
Foto

V97l20a36s59t25a 38C65o28u91f55a63l 7977499659715

Většinou ne. Drak letadla je hodně robustní.S centroplánem se nic nestane. Navíc letadlo do sítě vjíždí přímo, kde dochází ke zbrždění v podélné ose. Centroplán se většinou poškodí při přetížení ve svislé ose nebo při vektorovém součtu přetížení ve svislé a příčné ose.

+1/0
21.5.2015 21:15

Z67d50e66n16e37k 31B85e51d68n38a50r 7867536607349

Lehce by ho poškodila. Rozdíl tak miliarda.

0/0
21.5.2015 20:29
Foto

V89l48a62s26t94a 63C46o78u37f36a47l 7127769319805

Jde o jednu nehodu za poslední rok. V letectví se tato událost klasifikuje jako nehoda. 

Jsou tři stupně: 

1. mimořádná událost - poškození stroje bez úmrtí

2. nehoda - zničení stroje bez úmrtí

3. katastrofa - úmrtí

Je třeba si uvědomit, že když mělo naše letectvo 600 letadel, tak každý rok docházelo ke katastrofám a velkému množství nehod. Samozřejmě se více létalo, byla jiná technika, ale personál byl vycvičen na podobné úrovni, jako dnes. 

Podívejte se sem, kolik v Československu spadlo vojenských strojů. http://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky

0/0
21.5.2015 20:16

L15u66b10o98š 60M71a44r90e60k 1532695876491

Stane se.

Mělo by být víc takových vojenských cvičení u nás a v celé EU.

EU by měla koordinovat armádu. Jinak bude a nakonec už je, problém s Ruskem.

Nemá smysl z jedné nehody dělat nějaké aféry.

Stejně jako se stane problém s vojenským obrněným autem, to samé může nastat i u letadla.

0/0
21.5.2015 20:07

P17e55t10r 24S40o47k94o39l 8172111137541

Ta klika, že přežili ve zdraví katapultáž za takové situace, to je jako vyhrát 2,5miliardy. :-)

0/0
21.5.2015 19:57

L72i86b29o37r 10V94a47l49a91c16h 9694805857597

Která guma je zodpovědná za údržbu letiště? Tak má se tam konat mezinárodní cvičení a na letišti nejsou k dispozici bezpečnostní prvky. Neuvěřitelné.

+4/−5
21.5.2015 19:38
Foto

V35l44a19s75t89a 86C29o91u11f61a90l 7427209379915

Náčelník ILZ

0/0
21.5.2015 19:51

E96v56z27e71n 13S40o26u69k92u12p 1677634936538

Když tam nebyly sítě, tak mu snad neměli povolovat přistání...8-o

0/−2
21.5.2015 19:32
Foto

V59l61a44s14t77a 34C84o28u38f77a53l 7467229749555

To by museli zavřít celé letiště.

0/0
21.5.2015 19:33

E47v39z25e37n 69S57o66u37k82u58p 1557314136928

No tak ho měli uzavřít a počkat až se jim "bezpečnostní sítě" vrátí z revize....

Nevím, jaká však je běžná praxe....

0/−2
21.5.2015 19:35
Foto

V16l96a83s60t37a 17C17o40u80f75a33l 7247729719975

To se v praxi nedělá. Je to tak, že v rámci předletové přípravy se piloti seznámí s podmínkami na letištích, kde plánují přistávat a na letištích, která jsou vyhrazena pro diverzi. Také se seznamují s povětrnostními podmínkami. Pokud tedy HU pilot dělal předletovku v Kecskemetu, dostal info o situaci v Čáslavi a o chybějícím roll stopu musel vědět. Musel také mít info o diverzním letišti a množství paliva, které potřebuje pro bezpečný přelet včetně rezervy pro diverzi.

+5/0
21.5.2015 19:40

P43e35t86r 79R56u27m56p30l33i77k 4269887139763

podplacený pilot putinem;-O

+1/−1
21.5.2015 19:32

Z76d94e74n38e96k 34B83e47d48n37a24r 7277396317839

Dost dobř nechápu po této informaci, že velitel letiště ještě nerezignoval. Revize podobného zařízení v době konání několik let plánovaného cvičení mi přijde až neuvěřitelný šlendrián. Nejspíš by měl v civilu skončit i velitel letectva. 

Ale v Kocourkově se to bere už jako standard. Takže pohoda, všechny účastníky jsme informovali, tak co se vzrušovat.

+2/−8
21.5.2015 19:24
Foto

V55l93a34s52t63a 20C59o22u94f26a22l 7587789379405

Máte pravdu v poslední větě. Ono to tak skutečně je. Pilot má před letem na cizí letiště povinnost seznámit se s místními podmínkami.

+6/0
21.5.2015 19:32

Z14d39e90n50e77k 97B56e29d96n42a11r 7197516487409

Tak samozřejmě a taky má zvládnout přistání. Ale to nic nemění na tom, že je maximálně hloupé mít bezpečnostní zařízení na revizi zrovna v době kdy tu je na daném letišti maximální provoz za několik let a o tom stavu se s několikaletým předstihem ví. 

A ano jsou letiště kde toto zařízení dokonce není, ale tady bylo. A v době cvičení mělo být k dispozici.

0/−4
21.5.2015 20:02
Foto

V28l13a38s90t11a 92C69o94u77f34a22l 7837259269125

Neříkám, že se revize nedala naplánovat dopředu. Navíc má být ve skladu záložní sada pro oba konce dráhy, bo roll stop je na obou koncích. Vycvičený pilot ale takovou věc nepotřebuje. Jsem u letadel od 1993 a roll stop v činnosti jsem viděl jen jednou v Náměšti, když vyjelo Su-25.

0/0
21.5.2015 20:07

Z17d71e87n68e10k 82B22e98d40n43a77r 7947766327669

Jasně, že je to záložní zařízení pro vyjímečnou situaci a je asi logické, že větší pravděpodobnost té vyjmečné situace je v době maximálního provozu při leteckém cvičení než jindy. 

To, že není záložní sada je už jen další třešínka na dortu a kvůli pár milionům se riskují miliardy. To je součást problému.

0/0
21.5.2015 20:20
Foto

V76l58a13s53t76a 80C40o75u97f49a13l 7457309549985

Opět říkáte pravdu. Lidi z Čáslavi znám a mnoho spolužáků tam stále slouží. Piloti i inženýři všech odborností - ILZ, RTZ, ELSPEC, ZBROJ. Jsou to profesionálové. Nemyslím, že by si tam někdo dovolil něco odfláknout. Pokud neměli záložní sadu roll stopu, je to jen o rozpočtu. Nevím, kolik stojí.

+1/0
21.5.2015 20:25

P73a44v45e81l 26L98e11p78e60n71k28a 5296261905693

Vy vyvádíte jako, že by všichni piloti NATO uměli přistávat jen do záchytných sítí.

+1/0
21.5.2015 20:04

Z59d91e10n11e11k 55B16e65d23n57a39r 7897576927119

O to přeci vůbec nejde. To je bezpečnostní zařízení. A pokud už ho pořídíme je snad logické ho mít k dispozici v době kdy se letiště maximálně využívá. Poslat ho v tu dobu na revizi je neuvěřitelně hloupé a velitel letiště prostě má skončit.

0/−2
21.5.2015 20:16
Foto

V43l19a63s20t87a 78C30o42u86f83a60l 7597119739265

Roll stop je běžné zařízení. Nejde o nic mimořádného. Navíc, k bezpečnostním prvkům patří i udržovaný travnatý zpomalovací pás za VPD. Za provozuschopnost těchto zařízení odpovídá náčelník ILZ - inženýrsko letecké zabezpečení. Je jedno, jak se ta funkce jmenuje, protože se název pořád mění, ale funkce zůstává a odpovědnost také.

0/0
21.5.2015 20:19

Z19d21e56n81e57k 42B85e38d54n97a71r 7877386267139

Běžné. Nevím, máme ho na dvou letištích. Obecně samozřejmě běžné je. Že není v době cvičení na daném letišti k dispozici je pro mně naprosto nepochopitelné.

0/0
21.5.2015 20:29

L50u70b88o12m78í26r 84S17a37z59e70č22e78k 1671243700544

Jestli to nemůžeš pochopit, a zdá se že asi ne, tak to prostě neřeš!

0/−1
22.5.2015 18:59

M15i21c83h23a79e45l 46C29h85a75r77v80á43t 9809588543582

Nebyl součástí cvičení?

To si jako jen tak vyrazil na dovolenou se svým letadlem?8-o

0/−1
21.5.2015 19:05

J67a57k19u40b 83N23o40v94o70t74n30ý 1814248250745

Letel s maketou a doslo mu to pri pristani

0/0
21.5.2015 19:09
Foto

V39l57a27s82t20a 90C66o56u19f66a42l 7967989409585

To je jednoduché. Šlo o dvoumístný letoun. Pilot - žák, který přistával, mohl mít čistě výukový navigační přelet Kecskemet - Čáslav s instruktorem.

0/0
21.5.2015 19:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.