Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč maďarský gripen nezastavila síť? Je na revizi, piloti to věděli

Na letišti v Čáslavi při nehodě maďarského gripenu nebyly v provozu záchranné sítě, jež by letadlo zastavily. Byly v odstávce, piloti o tom věděli, uvedla mluvčí generálního štábu Magdaléna Dvořáková. Maďaři se při přistání katapultovali, okamžik poté jejich letoun sjel do pole a rozlomil se.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J10a72n 95K82r30á73s33a 9203916724

Pohádce o revizi nevěřím. Celou dobu tam síť je, v bezvadném stavu, připravená k použití... a zrovna když je mezinárodní cvičení, zrovna když by byla potřeba (jednou za několik let..) .. tak zrovna  je na revizi. To je teda pech....  No, hlavně že bude mít tu revizi a platnou revizní zprávu...a bude dál hezky připravená, čekat na další akci až bude potřeba. No, snad nebude na další revizi...

+1/−2
22.5.2015 10:23

P75e20t24r 97Ž94á69k 1587893918433

Uvědomujete si, že to letiště se používá denně?

+1/−1
22.5.2015 14:44

J39a98n 75P66o87k45o53r13n38ý 1883119680743

No jistě. Tyhle konspirační teorie tu chyběly. Máte pro to svoje tvrzení nějaké opodstatnění, kromě bujné fantazie ?

+5/−1
22.5.2015 14:48

A72n71t36o51n19í20n 35R33a18š70k57a 8426334409475

Chléb a hry

0/0
22.5.2015 0:26

P22a64v65e42l 53N46o48v21á37k 7511797909849

Všichni tu nadávají, jak je možné, že se zrovna opravuje. No a proč vlastně ne? Kousek je další letiště se stejným zařízením a pokud tam funguje, tak to není až takový problém. Pokud by byla síť potřeba, mohl s letadlem přistát na druhém letišti. Pokud by zjistil, že brzdy špatně brzdí až na zemi, mohl letoun zvednout a opět přistát na druhém letišti. Pokud to zjistil až pozdě, že to nedobrzdí a musel by si o síť zažádat (jak je uvedeno v článku), nějaký čas by to stejně vzalo. Sice síť je za vteřinu natažená, ale než to řekne, než to někdo pochopí a zareaguje a natáhne síť, pár vteřin uběhne. Tady je už otázka, zda by se ta síť stihla vysunout včas nebo ne. Ale pokud o tom piloti věděli a na druhém letišti síť fungovala, nevidím v tom problém.

0/0
21.5.2015 22:10

J31a51n 26P98a14v83e72l88k84a 3437341804301

Za krátkou dobu, co jsem tam byl se jeden chytil a předem to nehlásit. Asi to funguje.

0/0
22.5.2015 8:30

M85a95r75c44e28l 74Š80e87v69č83í51k 9615563471310

Na letisku sa uskutočni medzinárodné cvičenie a práve vtedy je záchytná sieť na revízii? Zlyhalo plánovanie?

+4/−1
21.5.2015 21:04

I90v44a66n86a 67N19e34j14e86d83l53í48k95o23v40á 6438784463773

Tak to mám stejnou nepochopitelnou otázku....

+1/0
21.5.2015 22:28

J12a30n 46V56á62c19l17a42v68í93k 3782776221489

Vypada to tak, na druhou stranu je otázka, jestli to není pomerne caste jen s tim ze většinou na sit nedojde.

0/0
21.5.2015 22:37

P16a11v26e34l 10S76t42o12š52e37k 4477145445460

To tak ten rollstop prej nefunguje už léta. Žádná revize sítí! Armáda šetří na nečem co stojí miliony, aby riskovala poškození něčeho co stojí cca 50 mil. Kč/kus.

0/−2
21.5.2015 21:00

J19o33s16e49f 41H20o89r67e81š37o33v27s72k39ý 5554912470772

V dolarech.

0/0
22.5.2015 0:06

L51u31b71o23m63í10r 76S93a49z63e25č11e19k 7539858105913

A to ti která paní povídala?

0/0
22.5.2015 18:51

O37n83d87ř19e40j 21N81o83s52e93k 7530844943334

Pokud tomu dobře rozumím, tak nakonec bude v Bruselu (NATO) rozhodnuto, že škodu uhradíme my, protože jsme odpovědní za nefunkčnost letiště. Typické.

0/−4
21.5.2015 20:42

M10a15r75t90i80n 45K41o39z65á85k 4264180799247

Nikdo nic neví, ale vy už máte jasno!

+3/0
21.5.2015 20:53

O94n36d41ř89e88j 51N46o61s36e94k 7670784763684

Vůbec nemám jasno. Pokud jste to nepochopil, pokusil jsem se zavěštit. A nedivil bych se, kdyby správně. Ostatně ve chvíli, kdy už byly fotky toho zbytku letadla, Maďaři stále tvrdili, že se nic nestalo a éro jenom vyjelo z dráhy a naši mluvili o drobném poškození.

0/−2
21.5.2015 21:38

L77u15b52o92m44í86r 33S30a73z22e56č43e16k 7209748175943

Trapný pokus!

0/0
22.5.2015 18:52
Foto

V44l83a49s92t63a 52C17o32u67f38a42l 7357979329125

V Čáslavi je tuto sobotu den otevřených dveří pro veřejnost.

0/0
21.5.2015 20:31

J39a87n 45V30á97c92l87a16v12í48k 3922356781239

Pomohla by ta sit vzhledem k okolnostem? nebo by jen zrusil to letadlo o par metru driv?

0/0
21.5.2015 20:25
Foto

V43l50a27s51t54a 73C24o34u60f54a46l 7247599189875

Pomohla by. To letadlo to fakt udrží a jen ho poškodí.

0/0
21.5.2015 20:25

J10a27n 43V33á20c22l17a27v86í10k 3922946901249

Ja vůbec nepochybuju, ze to to letadlo udrzi, spis mi jde o to, jestli to poskozeni není tak rozsahle, ze je letadlo na odpis.

0/0
21.5.2015 20:30
Foto

V50l18a66s15t26a 82C68o21u73f70a56l 7917739849215

Ne. Není. Ulámou se senzory PST, antény, kryty podvozků a další drobnosti. Poškodí se vše, co je na závěsnících a podle rychlosti najetí do sítě se poškodí geometrie závěsů.

0/0
21.5.2015 20:33

J19a91n 69V71á78c37l79a27v61í36k 3422576311609

Taky zadna slava ale asi levnejsi nez alternativa.

0/0
21.5.2015 20:40
Foto

V39l59a73s26t93a 48C30o40u90f96a24l 7397709519585

Letadlo pak musí jít do revize, kde se proměří geometrie draku, geometrie závěsníků, příďový podvozek, zkontrolují se náběžné hrany křídel, vymění se antény, pitotky, snímače úhlů náběhu a vybočení, snímače námrazy, atd. Prostě vše, co čouhá z trupu ven a mohlo se dostat do sítě.

0/0
21.5.2015 20:41

J35a10n 97V35á26c38l24a66v20í96k 3612246741189

Slo mi o to, jestli se nehne prave s tim drakem.

0/0
21.5.2015 21:04
Foto

V83l64a52s18t47a 56C76o17u71f42a92l 7247939619985

Většinou ne. Drak letadla je hodně robustní.S centroplánem se nic nestane. Navíc letadlo do sítě vjíždí přímo, kde dochází ke zbrždění v podélné ose. Centroplán se většinou poškodí při přetížení ve svislé ose nebo při vektorovém součtu přetížení ve svislé a příčné ose.

+1/0
21.5.2015 21:15

Z30d29e12n79e29k 35B19e14d43n63a50r 7427976597519

Lehce by ho poškodila. Rozdíl tak miliarda.

0/0
21.5.2015 20:29
Foto

V84l64a64s86t82a 59C66o61u62f78a25l 7417859139725

Jde o jednu nehodu za poslední rok. V letectví se tato událost klasifikuje jako nehoda. 

Jsou tři stupně: 

1. mimořádná událost - poškození stroje bez úmrtí

2. nehoda - zničení stroje bez úmrtí

3. katastrofa - úmrtí

Je třeba si uvědomit, že když mělo naše letectvo 600 letadel, tak každý rok docházelo ke katastrofám a velkému množství nehod. Samozřejmě se více létalo, byla jiná technika, ale personál byl vycvičen na podobné úrovni, jako dnes. 

Podívejte se sem, kolik v Československu spadlo vojenských strojů. http://cs.wikipedia.org/wiki/Leteck%C3%A9_nehody_vojensk%C3%BDch_stroj%C5%AF_%C4%8Cesk%C3%A9_a_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A9_republiky

0/0
21.5.2015 20:16

L27u17b93o64š 39M76a35r14e69k 1742295246201

Stane se.

Mělo by být víc takových vojenských cvičení u nás a v celé EU.

EU by měla koordinovat armádu. Jinak bude a nakonec už je, problém s Ruskem.

Nemá smysl z jedné nehody dělat nějaké aféry.

Stejně jako se stane problém s vojenským obrněným autem, to samé může nastat i u letadla.

0/0
21.5.2015 20:07

P19e87t15r 90S51o16k54o20l 8642371987451

Ta klika, že přežili ve zdraví katapultáž za takové situace, to je jako vyhrát 2,5miliardy. :-)

0/0
21.5.2015 19:57

L50i13b70o92r 25V62a91l95a48c98h 9204645717547

Která guma je zodpovědná za údržbu letiště? Tak má se tam konat mezinárodní cvičení a na letišti nejsou k dispozici bezpečnostní prvky. Neuvěřitelné.

+4/−5
21.5.2015 19:38
Foto

V80l20a44s50t76a 72C71o60u70f21a72l 7697309319755

Náčelník ILZ

0/0
21.5.2015 19:51

E72v81z66e89n 92S45o61u72k22u72p 1357304146548

Když tam nebyly sítě, tak mu snad neměli povolovat přistání...8-o

0/−2
21.5.2015 19:32
Foto

V46l42a34s79t17a 65C77o46u91f75a38l 7347779429495

To by museli zavřít celé letiště.

0/0
21.5.2015 19:33

E71v49z88e19n 39S57o15u73k13u98p 1427174836248

No tak ho měli uzavřít a počkat až se jim "bezpečnostní sítě" vrátí z revize....

Nevím, jaká však je běžná praxe....

0/−2
21.5.2015 19:35
Foto

V45l32a35s38t36a 89C13o16u91f83a38l 7987449579875

To se v praxi nedělá. Je to tak, že v rámci předletové přípravy se piloti seznámí s podmínkami na letištích, kde plánují přistávat a na letištích, která jsou vyhrazena pro diverzi. Také se seznamují s povětrnostními podmínkami. Pokud tedy HU pilot dělal předletovku v Kecskemetu, dostal info o situaci v Čáslavi a o chybějícím roll stopu musel vědět. Musel také mít info o diverzním letišti a množství paliva, které potřebuje pro bezpečný přelet včetně rezervy pro diverzi.

+5/0
21.5.2015 19:40

P57e52t73r 21R82u12m42p76l24i39k 4509477109263

podplacený pilot putinem;-O

+1/−1
21.5.2015 19:32

Z95d92e29n55e21k 63B49e47d30n70a50r 7657436507549

Dost dobř nechápu po této informaci, že velitel letiště ještě nerezignoval. Revize podobného zařízení v době konání několik let plánovaného cvičení mi přijde až neuvěřitelný šlendrián. Nejspíš by měl v civilu skončit i velitel letectva. 

Ale v Kocourkově se to bere už jako standard. Takže pohoda, všechny účastníky jsme informovali, tak co se vzrušovat.

+2/−8
21.5.2015 19:24
Foto

V61l51a10s61t10a 91C26o39u73f16a98l 7167809879385

Máte pravdu v poslední větě. Ono to tak skutečně je. Pilot má před letem na cizí letiště povinnost seznámit se s místními podmínkami.

+6/0
21.5.2015 19:32

Z19d93e20n86e46k 72B74e59d96n36a27r 7167866397709

Tak samozřejmě a taky má zvládnout přistání. Ale to nic nemění na tom, že je maximálně hloupé mít bezpečnostní zařízení na revizi zrovna v době kdy tu je na daném letišti maximální provoz za několik let a o tom stavu se s několikaletým předstihem ví. 

A ano jsou letiště kde toto zařízení dokonce není, ale tady bylo. A v době cvičení mělo být k dispozici.

0/−4
21.5.2015 20:02
Foto

V38l49a90s76t61a 39C58o30u69f52a88l 7927239739325

Neříkám, že se revize nedala naplánovat dopředu. Navíc má být ve skladu záložní sada pro oba konce dráhy, bo roll stop je na obou koncích. Vycvičený pilot ale takovou věc nepotřebuje. Jsem u letadel od 1993 a roll stop v činnosti jsem viděl jen jednou v Náměšti, když vyjelo Su-25.

0/0
21.5.2015 20:07

Z35d39e52n19e83k 13B92e68d89n57a34r 7337936747699

Jasně, že je to záložní zařízení pro vyjímečnou situaci a je asi logické, že větší pravděpodobnost té vyjmečné situace je v době maximálního provozu při leteckém cvičení než jindy. 

To, že není záložní sada je už jen další třešínka na dortu a kvůli pár milionům se riskují miliardy. To je součást problému.

0/0
21.5.2015 20:20
Foto

V30l86a89s81t39a 47C75o31u66f67a66l 7157279729715

Opět říkáte pravdu. Lidi z Čáslavi znám a mnoho spolužáků tam stále slouží. Piloti i inženýři všech odborností - ILZ, RTZ, ELSPEC, ZBROJ. Jsou to profesionálové. Nemyslím, že by si tam někdo dovolil něco odfláknout. Pokud neměli záložní sadu roll stopu, je to jen o rozpočtu. Nevím, kolik stojí.

+1/0
21.5.2015 20:25

P49a48v29e53l 27L42e12p92e70n79k80a 5246661825863

Vy vyvádíte jako, že by všichni piloti NATO uměli přistávat jen do záchytných sítí.

+1/0
21.5.2015 20:04

Z69d37e42n79e69k 58B54e46d52n64a66r 7727466917219

O to přeci vůbec nejde. To je bezpečnostní zařízení. A pokud už ho pořídíme je snad logické ho mít k dispozici v době kdy se letiště maximálně využívá. Poslat ho v tu dobu na revizi je neuvěřitelně hloupé a velitel letiště prostě má skončit.

0/−2
21.5.2015 20:16
Foto

V41l52a29s70t13a 17C90o90u80f97a50l 7167749249565

Roll stop je běžné zařízení. Nejde o nic mimořádného. Navíc, k bezpečnostním prvkům patří i udržovaný travnatý zpomalovací pás za VPD. Za provozuschopnost těchto zařízení odpovídá náčelník ILZ - inženýrsko letecké zabezpečení. Je jedno, jak se ta funkce jmenuje, protože se název pořád mění, ale funkce zůstává a odpovědnost také.

0/0
21.5.2015 20:19

Z60d16e92n34e87k 96B56e71d35n28a84r 7817556167359

Běžné. Nevím, máme ho na dvou letištích. Obecně samozřejmě běžné je. Že není v době cvičení na daném letišti k dispozici je pro mně naprosto nepochopitelné.

0/0
21.5.2015 20:29

L31u70b49o51m19í76r 17S75a90z15e70č86e35k 7159548115933

Jestli to nemůžeš pochopit, a zdá se že asi ne, tak to prostě neřeš!

0/−1
22.5.2015 18:59

M39i59c40h78a75e89l 29C84h22a67r47v24á96t 9819688303402

Nebyl součástí cvičení?

To si jako jen tak vyrazil na dovolenou se svým letadlem?8-o

0/−1
21.5.2015 19:05

J41a39k66u48b 65N54o45v15o97t81n52ý 1554768940685

Letel s maketou a doslo mu to pri pristani

0/0
21.5.2015 19:09
Foto

V54l12a79s25t15a 46C57o81u14f93a78l 7347169709735

To je jednoduché. Šlo o dvoumístný letoun. Pilot - žák, který přistával, mohl mít čistě výukový navigační přelet Kecskemet - Čáslav s instruktorem.

0/0
21.5.2015 19:09





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.