Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spitfire se vrací do oblak. Létají dva „československé“ a bude jich víc

Dalo by se čekat, že starých letadel bude s přibývajícími roky létat méně a méně. U legendy druhé světové války, stíhacího letounu Spitfire, to však neplatí. Ze spitfirů poválečného československého letectva dosud létal jediný, minulý týden přibyl druhý. A chystají se další.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M94i11c51h92a80l 21M70i37l66l87e64r 9926132479862

diky panu redaktorovi za vyborny clanekR^

a soucasne k tematu : vsechno nejlepsi ceskemu Spitfire Clubu

http://www.czechspitfireclub.cz/

Soucasne gratulace k tomu, ze Ministerstvo kultury a Narodni pamatkovy ustav je podporily v jejich boji proti byrokratickym "pamatkarum" z magistratu. Pomnik Okridleny Lev, dar vdecnosti britskych ex-pat ceskoslovenskym letcum za jejich obeti a podil na zachrane VB v 2SV, rozhodnutim ministerstva zustava na Klarove, kde byl pred necelym rokem odhalen vnukem Churchilla.

"Ministerstvo kultury schválilo setrvání sochy okřídleného lva na pražském Klárově a zrušilo rozhodnutí magistrátu nařizující jeho odstranění."

http://www.czechspitfireclub.cz/?sekce1=clanky&sekce2=okridleny-lev

R^R^R^

+3/0
19.5.2015 11:37

J98o14s95e23f 22'28J47o56e14' 85V59o10c87h76y67á81n 8793668722620

Díky za Vaši laskavost.

Joe, Czech Spitfire Club

0/0
21.5.2015 21:08

J12o51s44e85f 96'75J25o79e70' 28V49o61c40h28y39á12n 8413468252360

Dovolte mi prosím ještě jednu poznámku...

Posíláme občasný emailový Newsletter s informacemi o aktuálních akcích, výročí čs. letců, a dalšími údaji. V případě zájmu stačí poslat email.

Anotace je případně tady: http://www.czechspitfireclub.cz/?sekce1=newsletter

Děkuji.

+1/0
21.5.2015 21:18

J93i23ř74í 34P98r40o13c64h13á84z22k58a 7273496208823

Spitfire bylo nejlepší letadlo 2. sv. války

+1/−1
19.5.2015 10:39

V34l34a93s71t65i16m37i73l 83H28a62l71b49i73c68h 8143415726318

Ilustrační Spitfire není Mk IXE.

0/0
19.5.2015 8:34

J90a80r85o36s27l27a64v 91F85r93a74n59t56i39š70e80k 11B87r24ü89m39m41e42r 1271796793430

Kompletní historii toho stroje máte dole.

0/0
19.5.2015 9:29
Foto

P94e36t93r 58P23r57o10c79h73á66z58k30a 3612856982424

Dík za pěkný článek.Spitfire,Hurricane a Mustang,nejkrásnější letadla WWII.

+8/−1
19.5.2015 5:41

V34l32a70s53t92i49m21i91l 27H22a55l90b57i84c59h 8413675136178

Schází Vám tam Tempest a Typhon.

0/0
19.5.2015 8:35
Foto

P91e15t30r 17P10r35o77c84h81á67z63k91a 3292856482924

Schází jich tam ve skutečnosti daleko víc.V té době byla spousta letadel nádherných.Jak na straně spojenců, tak na straně nepřítele.Tyhle tři mám však osobně nejraděj.

+1/0
19.5.2015 16:17

J15a86n 62N30o48v45á45k 6729637262410

porsche mezi letadly :)

0/−1
19.5.2015 5:37
Foto

V76l66a74s53t10a 54C84o72u64f48a50l 7137889109305

K tomu videu. Otto Smik létal u 312. Sqdn., ale byl tam jenom chvilku, protože to byl mladý kluk a Češi ho neuznávali, protože byl Slovák s rusínskými kořeny z Boržomi. Pak odešel do Kanady do školy, kde byl nejlepší. Poté sloužil ve 122. Sqvdn a pak ve 222., kde získal DFC. Pak se přes 310. dostal zpět ke 312. Nakonec zkončil u 127. Sqdn., se kterou také v 1944 padnul u Zwolle. Bylo mu 22 let. Slováci na něj mohou být po právu hrdí.

+6/0
19.5.2015 0:20
Foto

V35l53a34s17t68a 38C37o45u24f95a93l 7497909599385

Oprava. Skončil.

0/0
19.5.2015 0:21

J62o41s56e35f 32'98J18o12e24' 51V25o95c47h72y79á43n 8383238792160

Přehled nasazení O. Smika u perutí RAF:

http://www.czechspitfireclub.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=stihaci_v_raf_nasazeni#smik_otto

 

Detailní info: https://fcafa.wordpress.com/2010/08/19/otto-smik/

Ve Zwolle je po něm pojmenována ulice - Otto Smikstraat.

0/0
21.5.2015 21:00

I18v36o 49H29a47d 3377751244257

Není to pravda že to bylo proto že byl slovák ale ty spory vznikly kvůli hodnosti kdy tak mladý pilot přeskočil v hodnosti starší piloty národnost v tom nehrála žádnou roli

0/0
14.6.2015 12:03
Foto

V46l22a38s47t42a 48C41o10u73f58a14l 7387159619365

Jinak jde o jeden z prvních strojů verze IX s VOP z verze V. 312 Sqdn. je dostávala od 1943. Potom sloužili v Budějovicích.

0/0
18.5.2015 23:39
Foto

V35l10a24s65t17a 87C66o98u70f22a11l 7867279419875

Pardon. Ne VOP, ale SOP.

0/0
18.5.2015 23:40

J20a70r70o69s75l19a24v 31F88r67a50n37t75i85š54e16k 92B70r41ü41m79m37e14r 1111236593940

Ten ČS Spit je opravdu finální devítka z roku 1945, s kterou naši přiletěli. Postupně po službách v Izraeli a v Burmě při opravách dostal starší SOP a klasické konce křídel, místo zkrácených.

0/0
19.5.2015 0:31
Foto

V95l59a31s76t70a 40C97o48u88f16a25l 7927859969335

Tak se musíme podívat do encylopedie The Spitfire history. Tam je vše podle sériových čísel. Do ČSR se ale skutečně dostaly stroje s kulatou SOP.

+1/0
19.5.2015 0:39

J38a21r11o93s95l67a38v 42F72r81a25n27t37i24š74e20k 47B97r48ü83m33m49e77r 1431226823100

Ano, později. Asi 2. Ale to byly C, tohle je E. SL633 první vzlet 25-6-45. Přidělen k 312. peruti s novou várkou, v Anglii měl označení DU-K. Po návratu a reorganizaci letectva právě JT-10,  na což je spousta fotografií, v Izraeli označení 2042, v Burmě UB425 a UB424.

0/0
19.5.2015 0:51

J57o81s64e59f 40'47J83o69e75' 68V50o76c79h78y31á16n 8123598922100

Čs. perutě začaly přezbrojovat na Spitfiry Mk.IX až v lednu 1944.

0/0
21.5.2015 21:02
Foto

V10l15a82s75t25a 51C84o50u37f63a28l 7397459369895

Krásný stroj. Díky za článek.

+4/0
18.5.2015 23:32

O58n13d16ř55e76j 60F44i94g88u40r94a 5889899338498

Ja bych radeji FW 190 R^

0/0
18.5.2015 23:32

O71l60d45ř66i57c71h 41S36t95a21r18ý 2479428845207

Shalom Alejkum

0/0
18.5.2015 23:10

P46a70v33e12l 70M71o17r70a61v14e21c 1254595364527

Podle nadpisu bych řekl že se chystá náhrada za Gripeny ;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
18.5.2015 23:10

J89o48s82e79f 90K86r12o49u25p81a 1219692306458

Alespoň nebude třeba za drahý peníz pronajímat Gripeny

0/0
18.5.2015 22:18

M39a89r21e92k 27Š68t87ě28t37k28a 4381568102193

Ten americký JT-10 má ale nějaký divný tvar směrovky.

0/0
18.5.2015 22:13

J23a66r33o57s56l14a34v 15F96r27a12n97t76i49š86e71k 80B59r23ü52m92m26e91r 1861416963950

Starší, kulatou, novou špičatou z konce války nesehnali.

0/0
18.5.2015 23:37

D89a39n68i22e67l 38S55t44r89a75k23a 8529285461621

Krása! Díky za to!

+1/0
18.5.2015 22:00

L50i33b30u46š18e 73P75e44r11n45o69v68á 9216268763936

Matně si pamatuji, že v expozici letectví a kosmonautika VHÚ Praha Kbely měli jednoho krásného funkčního spitfira. Náčelník a zakladatel musea plk. ing. Jaroslav Janečka - byl zapálený nadšenec a vášnivý sběratel těchto létajících historických skvostů. Byly tam úžasné věci. Jak tomu je teď, tak podívat se na to - to bych fakt brala :-)

+1/0
18.5.2015 21:46

J87a44r46o94s59l61a36v 35F84r34a31n50t19i39š35e91k 15B83r51ü26m51m39e61r 1361306273510

Ten je teď v NTM. Není funkční jako létající, sice motor snad funkční je, ale po té havárce má hnutou geometrii, takže je neletuschopný.

0/0
18.5.2015 21:55

L44i73b49u21š97e 94P26e61r25n91o61v38á 9296828203166

Děkuji za odpověď:-)

Byl to můj tatínek.

Bohužel, nedožil se už otevření nové rozšířené expozice na podzim v roce 2002, kterou s nadšením připravoval a moc se na ní těšil.

+2/0
18.5.2015 22:09
Foto

V82l80a69s59t59a 28C27o39u58f89a56l 7757459109725

To je skutečná devítka. Kdysi jsme byli ve Kbelích s generálem Peřinou a jeho manželkou. On si do něj sednul a my se ho ptali, zda by s ním uměl ještě letět. FP tekly slzy a my tam stáli v uniformách jako telata. Bylo nám 20 let.

+7/0
18.5.2015 23:44
Foto

V54l48a63s41t19a 32C18o38u87f80a20l 7527809979115

Tenkrát Peřina říkal, že v 1993 se vrátil do Československa umřít. Jeho manželka byla skvělá ženská. My jsme přiletěli v rámci výuky vojenské historie z Brna do Kbel An-26 ve slavnostních uniformách a oni přijeli autobusem. Drželi se za ruce a bylo vidět, jak se mají rádi. Před námi stál chlap, s hůlkou a bílými vlasy, ale byla z něj cítit energie. Když pak Anna zemřela v 1996, tak František ji následoval za tři týdny. Byl to hrdina a Anna byla žena, na kterou mohl být hrdý.

+10/0
19.5.2015 0:36

P70e56t90r 78M43i19c89h67a61l 2860964131202

A nepleteš si ty roky? S generálem Peřinou jsem si připil na slavnosti v Darney v roce 2002.

0/0
19.5.2015 7:30

D35a49n77i96e82l 82S38p29á89č94i39l 5956395989713

Gen. Peřina zemřel v roce 2006.

0/0
19.5.2015 8:30

J58o88s70e35f 59'25J79o66e17' 83V22o74c51h37y38á91n 8403358352550

Přesně jste trefil jaký byl a je u veteránů často velký kontrast -

starý pán přes 90 let, ale aktivní, energický a nezdolný svým duchem, vlasteneckým srdcem R^

0/0
21.5.2015 21:06

J58i61r30i 56H51u12b70k70a 1833426894715

Kdybych já vyhrál těch 2.5tera v JevroJackpotu, tak by celkem určitě jeden létal tady u nás. A nebyl by sám ;)

+4/0
18.5.2015 21:33

A83d39a52m 80P30u88r29k97r59t 5966502688898

2.5miliardy Kč je 2.5giga(korun), nikoli terra

mega = 10^6 = milion

giga = 10^9 = miliarda

tera = 10^12 = bilion

0/0
18.5.2015 22:04

P51e13t92r 43M45i76c74h81a57l 2690864271862

Jirka holt netroškaří. :-)

0/0
18.5.2015 22:08

J91i69r52i 95H36u64b12k91a 1843316384775

Jasně, chybka se stala, taková drobnost jako řád sem, řád tam... Ale když tak nad tím přemýšlím, k čemu skromné cíle? :D

+1/0
19.5.2015 7:44

P93e89t65r 45M14i55c68h85a21l 2730364871232

R^

0/0
19.5.2015 11:48

J24o55s71e84f 90'69J10o84e92' 34V26o16c73h75y21á89n 8943608462570

R^

Třeba tenhle

http://www.platinumfighters.com/#!spitfire-mj772/cuwc

0/0
21.5.2015 21:11
Foto

J39a89r18o88s70l82a42v 97V14o71j46t96ě66c15k66ý 4633278974606

Jen to ne, létající šrot... ;-€;-ORv

Nevzhledné, pomalé s vrtulí, fuj

+1/−27
18.5.2015 21:16

P14e32t14r 28M78i75c49h52a18l 2210564301652

Warning, troll detected.

+23/0
18.5.2015 21:41
Foto

V47l27a39s80t56a 67C23o54u71f42a79l 7357699989185

Spit a šrot? Je to jedno z nejhezčích letadel na světě. Věnujte se raději tomu, čemu rozumíte. Reginald Mitchel sestavil skvělý stroj.

+10/0
18.5.2015 23:48

J23o70s88e84f 75'81J69o17e85' 80V96o41c49h26y94á80n 8733898882390

R^R^R^

0/0
21.5.2015 21:12

M53i59c94h30a46e71l 89K14o24n90e57č89n89ý 6722703479139

Je to nádherný letadlo, ale nevím zda-li to bude armádě proti těm moderním stíhačkám stačit. 14 Gripenů a dva Spitfire ;-D;-D;-D

+3/0
18.5.2015 21:11

P69e49t68r 15M76i23c85h75a92l 2320644421882

Bude jich víc, v článku to píšou. :-)

+4/0
18.5.2015 21:43

M29i40c48h62a45e32l 65K73o93n28e90č78n43ý 6242423929709

;-)

0/0
19.5.2015 9:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.