Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

I české děti jsou tlusté, namítá obezitoložka. Kila přibývají s věkem

I když nejmenší Češi vyšli z evropského průzkumu ohledně obezity dobře, problémy s kily navíc se českým dětem nevyhýbají. Výskyt obezity je totiž odlišný v různých věkových skupinách, upozornila dětská obezitoložka Jitka Kytnarová. V průběhu dětského věku totiž narůstá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P85a48v96e64l 51O39d70r23a70z23i74l 6394299217330

Co jako namítá obezitoložka? Však nikdo nepopírá, že jsou Češi tlustí, jenom nejsou tak tlustí, jako lidé v jiných státech.

+1/0
13.5.2015 3:19

J13o83s73e67f 84S36o31k60o86l 2870209132769

Ta čísla jsou až příliš skromná. Občas chodím na bazén v dopoledních hodinách a jsou tam školy. Dobrých 80% děcek je normálně tlustých.

+2/0
12.5.2015 16:51

J56a39n 57S30t57o34d12o57l98a 7441530543580

Nedávno zde byl článek o simulaci boje na barikádách na Žižkově. V rolích zúčastněných byli - předpokládám - obyvatelé Žižkova a přilehlých čtvrtí. Srovnejte fotky ze simulace s fotkami z Pražského povstání 1945. Na první pohled je zřejmé, jak jsou současní lidé hmotní. Nemusí být vyloženě tlustí, ale normálně a běžně štíhlé postavy lidí ze 40. let jsou překvapivé (týká se to i období hojnosti v 19. a začátku 20. století, i relativně materiálně dostatečných 60. let).

V posledních letech u nás, a cca 40 let všude v západním světě jsou velmi levné potraviny a jídlo je daleko dostupnější než bylo kdykoli v historii. Tomu odpovídá i to, že dnes se považuje za štíhlého dospělý člověk, který má při stejné výšce téměř o 20 kg více než srovnatelný člověk před 40 a více lety zpět.

Na začátku 90. let jsem se v USA smál, když jsem viděl školní třídu. Třetina všech žáků byli neuvěřitelní tlušťoši. Všude, nejedná se o ghetta. O deset let později začala být tloušťka dětí nápadná v Německu. A teď už přichází i k nám. Je to způsobeno dostupností potravin a nejsem si jist, jestli se s tím dá něco dělat. Dostupné potraviny totiž znamenají méně úsilí vyvinuté pro jejich získání a tudíž méně vydané energie.

+4/−2
12.5.2015 13:21

Z67d54e45n11e73k 43B46e48d57n85a83r 7507936787979

Není to pravda. Data o obezitě jsou dostupná celkem dlouhou dobu a statistika u dětí v Česku též a trend není nijak špatný.

0/−4
12.5.2015 13:26

J59a86n 61S73t81o41d64o50l65a 7491370703210

Obezita  možná, ale nadváha se vyskytuje daleko více. Dejte, prosím, link na statistiku. Nějak se mi to nezdá. Já porovnávám fotky současné s minulostí a ti lidé všeho věku byli dříve štíhlejší.

0/0
12.5.2015 13:45

J87i58ř38í 24V10o39n89d29r85á53č50e71k 5546904710874

Není to ovšem dostupností potravin. Před čtyřiceti lety tu přeci nikdo nestrádal hlady. Je to složením potravin. Smažená jídla od hranolek přes hamburgery, chipsy a cola, tatarka To jsou jídla, které děti milují a cpou daleko více, nežli dříve

+2/0
12.5.2015 14:37

J63a50n 58S74t25o95d35o61l22a 7891170123150

Je to dostupností potravin. Před 40 lety nikdo nestrádal, ale všeho bylo daleko méně a bylo to daleko dražší. To platí nejen u nás, ale třeba i v USA a v celé západní Evropě. U nás to byl rychlý a znatelný skok, v zemích bez zvratů to přicházelo postupně. V roce 1991 byl pro mě v USA šok, že jídla je všude tolik a levného. Teď už mi to přijde, že se to vyrovnalo, ale třeba VŠ menza v USA je neskutečná přežírárna za malý peníz. To si vůbec nedovedeme představit.

Kupuje a konzumuje se daleko větší množství potravin. Celkem nezáleží, jestli zdravějších nebo nezdravých, ale konzumované objemy všech druhů potravin v celém západním světě za posledních cca 40 let vzrostly, u nás posledních 20 let.

+2/0
12.5.2015 14:59

P18a40v61l54í87n19a 42B84u53t59a74n92o54v19á 3244164828198

Máte pravdu. A další věcí je, že mi přijde, že lidé nekupují potraviny, ze kterých se dá připravit levné ale zároveň zdravé jídlo - kroupy, jáhly, pohanka, vločky, luštěniny.... To je vidět v nákupních košících minimálně :-/

+2/−1
12.5.2015 13:27

J53a11n 10S16t73o22d73o85l35a 7461470173960

Pojem "zdravé jídlo" neuznávám. Není zdravé jídlo. Je to hodně individuální. Už jen to, že se jídlem zabýváte, vydáte energii, najdete si to, co vám nejvíc vyhovuje. Prostě jste aktivní a to působí dobře i na kondici. Kdybyste se podobně věnovala bůčku (pokud vám chutná), tak budete stejně zdravá.

+2/0
12.5.2015 13:51

P33a81v87l33í97n62a 62B22u15t28a37n87o57v14á 3654104898528

Já proti bůčku nic nemám ;-) Občas. Prostě s mírou všeho.

+2/0
12.5.2015 14:00

V52i68k88t17o95r 41Z95á66b75r29a51n70s35k87ý 3300778854683

Pane Stodolo, říká Vám něco pojem nutriční hodnota potravin? A doporučená skladba stravy pro typického strávníka?

Linky Vám nenabídnu, je jich tolik, že bych se upsal. :-)

0/0
12.5.2015 21:22

J55a55n 61S92t76o90d25o22l52a 7121180213820

Nutriční hodnota potravin je měřitelná veličina. O kvalitě potravin neříká nic. Doporučená skladba je fajn, ale pro typického strávníka. Vhodnost jednotlivých potravin je subjektivní, neměřitelná a nedokazatelná. Často se mění. Na obezitu má jen malý vliv.

0/−1
13.5.2015 1:16

A43l82e76x58a98n11d91r 85K31o57s78t20k90a 8862278966594

Co horšího, i k nám už dorazily falešné potraviny, nebo jak popsat anglický termín junkfood. Chutná to, člověk má pocit, že se najedl, ale vlastně je to jed.

0/0
12.5.2015 16:56

J12a87n 57S19t48o96d74o60l52a 7761630923320

To máte celkem jedno. Jíst to můžete, ale nemusíte. Jed to ale není, stačí si udělat rozbor. Naopak, moderní potraviny jedy eliminovaly. Teď se už hned tak něco nezkazí. Spíš jsou to nedobré (subjektivní) nebo nevhodné potraviny pro danou příležitost. Nejhorší vlastností junk food je to, že jeho konzumace postrádá jakoukoli společenskou událost. Lidé se po věky stravovali tak, že doba jídla byla záležitostí rodiny nebo party. To je daleko horší než obsah různých položek v konkrétním pokrmu.

0/0
12.5.2015 17:04

A83l83e41x46a73n22d35r 85K37o91s64t20k76a 8452698166584

Není to jed, že vás to nezabije hned. Ale za 15 nebo 20 let požívání v toho budete mít zdravotní následky.

0/0
12.5.2015 17:06

J92a65n 20S63t53o98d72o84l67a 7311340803450

Američani už to jedí 50 let a pořád jim stoupá věk dožití, penzisti jsou také čilejší. V tomhle jídle není tělesný jed (co by to kontrétně mělo být za látku?), ale společenský. Pro člověka není junk food událostí, ale jen "dočerpání na benzince".

0/0
12.5.2015 17:13

A17l69e11x46a26n42d45r 77K60o41s69t67k46a 8772798726774

Také jim stoupá váha výrazně nad jateční váhu vepřového dobytka.

0/0
12.5.2015 17:14

P90a26v66e86l 66O98d49r32a21z97i72l 6244499407890

Jo, srovnávejte fotky z dnešního socialistického blahobytu s fotkami po 6 letech války se žrádlem na příděl, vy jste teda vědec.;-D

0/0
13.5.2015 3:17

J78a67n 89S27t92o44d98o90l54a 7271330973720

Tak si srovnejte fotky třeba kolem roku 1900. To bylo také období blahobytu. Nebo kolem 1960, kdy už se neprojevovaly následky války. U nás za druhé války bída rozhodně nebyla, ale potravin k dispozici bylo méně. To nakonec píšu ve vláknu dříve.

0/−1
13.5.2015 9:13

P85a72v36l94í93n51a 63B46u24t45a67n47o89v48á 3534274958478

Mě naprosto vytáčí, když jdu kolem Mekáč (nebo podobné "libůstky") a sedí tam maminky s malými dětmi (1-3 roky) a děti se ládujou hranolkama a "něčím" ve strouhance. To bych ty maminy nejradši profackovala. To je takový problém doma oškrábat pár brambor, nakrájet je na hranolky a dát dělat na sucho do trouby? Když už tak prťavé děti musí jíst hranolky...to samé platí pro to "maso" ;-€

+8/−2
12.5.2015 12:55
Foto

M70a61r11i76a28n 84T45i73š85e45r 1984431886

Souhlasím s Vámi, ta dámy jsou jen líné..

+6/0
12.5.2015 13:00

Z92d23e75n95e26k 13B31e59d13n26a53r 7207306107789

Co vám je proboha potom čím se děti ládují. Problém u nás evidentně je minimální a když už tak s nedostatkem pohybu a ne s množstvím energie. 

Hranolky v mekáči mají samozřejmě své kouzlo a nevidím nejmenší důvod proč by ho děti neměli poznat. Zvlášť pokud to není každý den. 

Zcela nejhorší jsou lidé jako vy, co koukají cizím lidem do talířů a chtějí aby žili životy dle jejích hodnot. Rv

+4/−2
12.5.2015 13:24

P49a26v13l53í83n64a 31B30u53t11a36n61o18v58á 3514304568318

;-D bože, chlape, dejte si mokrý hadr na hlavu.

Slovo "diskuze" zřejmě vyplývá ze slova "diskutovat" tudíž vyjadřovat svůj názor, co myslíte?? A ano, dívám se kolem sebe - nejsem kůň s klapkama přes oči :-P

Hranolky v Mekáči mají možná, pro někoho, své kouzlo, pro mě je to přesolený hnus. A proč myslíte, že se malým dětem nedává kořením a solí ochucené jídlo? Aby si zvykly na chuť jednotlivých potravin. Jinak jim můžete dávat klidně dávat lízat sůl jako ovcím :-P

+4/0
12.5.2015 13:34
Foto

J31a91n 50B72a44š32č67a91n 1310261518

Však pan Bednar vám nezakazuje diskutovat. On také jenom diskutuje a nesouhlasí s vaším názorem a pohledem na věc. To nesmí?

+1/−1
12.5.2015 13:40

P80a75v49l44í29n70a 41B60u43t21a67n48o22v48á 3434174548788

Pan Bednar mi podsouvá chování "kouká cizím lidem do talířů a chce aby se žili podle mých hodnot" a to se mi nelíbí.

Ať si každý žije podle svého, pokud tím neomezuje druhé. Ale to, že jsem vyjádřila svůj názor na to, když ženské cpou do ročního dítěte hranolky a "kuřecí nugety" či co to má být, snad nestojí za, poněkud hysterický, příspěvek pana Bednare.

+4/0
12.5.2015 13:59
Foto

J39a55n 93B32a28š78č36a44n 1270571208

Ta první věta od pana Benara mahla být jiná, to je fakt. Spíš než hysterická mi přišla mírně útočná. Ale když napíšete, že by někdo měl oškrábat brambory, protože vy by jste to tak udělala, tak to trochu svádí k tomu napsat, že chcete aby ten dotyčný žil podle vašich hodnot. Že je někdo se svými dětmi v Mekáči, ještě neznamená, že je tam s nima každý den. Mě třeba také rodiče brali do Mekáče za vysvědčení a tlustý jsem nebyl :-) Nicméně abych se vyjádřil k tomu článkučlánku, tak sdílím stejný nazor jako pan Bednar, protože to opravdu není o tom co jíte, ale o tom kolik toho sníte a jak často toho jíte a jak velký pohyb potom máte. Když si čas od času skočíte na hranolky a hamburger tak vám to nic neudělá, ani dětem. Schválně se podívejte kdo sedí v těch fastfoodech. Zjistíte, že tam moc tlustých lidí není. Většina zákazníků jsou normální postavy. :-)

+1/−1
12.5.2015 14:32

Z32d67e23n50e53k 14B65e17d90n76a96r 7177196887819

Děti milují lízání soli. Hranolky u McDonaldu jsou nedosolené a mužete si je dosolit dle chuti. Vlastním dětem si dávejte co chcete, ale obecně je snad na chuti dětí jak moc budou jíst kořeněné jídlo. Se zdravím a obezitou to nemá moc společného. 

Obecně platí, že jídlo má být pestré. Rozhodně ničemu nevadí hranolky z McDonaldu, pokud to není jediné jídlo co děti jí. To ale stjně špatná v podobné situaci bude pohanková kaše. 

Lidé co je vytáčí jak se někdo jiný chová,stravuje jsou mi šíleně nesympatičtí. Rv

+3/−1
12.5.2015 13:41

P18a52v17l65í88n52a 37B46u36t93a32n12o48v14á 3274704598188

Je mi jedno, jestli jsem Vám sympatická nebo ne. Nežiju s Váma, ani s Váma nespím :-P

A ano, roční dítě si řekne, kolik a jaké koření by chtělo, aby jeho chuťové pohárky byly uspokojeny :-P

V jídle preferuji pestrost a míru, takže si dám pohankovou kaši s medem jako i pečené koleno s pořádně vychlazeným pivem. Ale malé děti, které za sebe nemohou rozhodovat, by měly být krmeny s rozumem.

+2/0
12.5.2015 14:06

E92v30ž70e23n 43P56o41l51á40k 3578708301663

Podle mě přiměřená baculatost vypadá docela roztomile.

+2/−5
12.5.2015 12:52

K22a23t75e70ř70i54n73a 30F72e95n72c89l47o15v98á 8473457418673

Na detech nebo na zenach :-)

+2/0
12.5.2015 13:11
Foto

M13a86r47i74a47n 61T21i65š34e41r 1814171796

Můj syn udělá v 6 třídě pouze ještě s jedním spolužákem při sloučeném tělocviku 2 tříd 20 kliků..to je vizitka dnešních rodičů a je to jejich ostuda a lenost..

+5/0
12.5.2015 12:35

K23a80t56e40ř77i59n53a 50F85e22n30c39l32o18v44á 8193957198723

Mam vypozorovano, ze nadvahu maji nejcasteji slecny v puberte. Vylozene obeznich deti moc nevidam.

A pokud jde o ty narky, ze deti nechodi ven, tak vazeni vstante od pocitace a bezte se podivat...u nas v sidlisti jsou deti venku spousty - na kolech, bruslich, kluci kopaji micudu a honi se po lese (zacina max.50m od kterehokoliv panelaku).Ano, pubertaci se jen nekde zasivaji, zevluji a kouri, ale to bylo vzdycky, ne?

+9/−1
12.5.2015 12:28

Z53d83e81ň90k73a 60O64g14o45r22k90o22v92á 3812918433175

Asi nejde facebook ;-D

+1/0
12.5.2015 16:29

P36e49t92r 93K54u54č82e56r25a 4654137522249

Podle poslednich srovnani jsou Cesi nejtlusti evropane vubec (s Brity) v tesnem zavesu, to ovsem spouste lidi nezabrani z toho obvinovat napr EU.

+2/−1
12.5.2015 12:28

J55a61n 87K97o35c87i49á29n 9910351417462

Je docela nefér jak tu píše mnoho lidí o tom, že lidé žijící na dávkách jsou "vyžraní" - důvodem toho není to, že by dávky byly tak velké, že se za ně jde vyžrat, ale je to dáno tím, že prostě tito lidé kupují to nejméně kvalitní a nejlevnější jídlo. Dokonce na to existují i sociologické průzkumy, které zjistili, že tito lidé (chudí obecně) prostě kupují energeticky nejvydatnější potraviny, které mají nejlepší poměr energetická hodnota/cena - je jasné, že zelenina jako jedna z nedražších komodit co můžete nyní kupovat v tomto poměru nedopadá moc dobře. Pokud jste nekdy žili v USA tak tam je tento sociální rozdíl nejvíce vidět - hranice chudí/obézní - bohatí/zdraví je silně zřetelná (hlavně na východním a západním popřeží). LIdem žijícím na dávkách můžete vyčítat lecos, ale zrovna obezita je spíše výsledkem jejich chudoby.

+7/−1
12.5.2015 12:22

R62i38c92h39a37r95d 25K81á93b25a 8119648270690

No jo, muze za to TV N@VA, ze tu "kucharku" Ladi Hrusky dava tak levne :)

Vtipkuji, ale mate bohuzel pravdu. Narozdil od USA u nas ty nejlevnejsi veci kupuje mnohem vic lidi, nez ti chudi.

+2/0
12.5.2015 12:29

J36a66n 35K69o18t49l58í83n 9349924855157

počkat, to ohne sranda, jestli mamina podle "učebnice kuchyňské chemie" od Ládika doma vaří pro své ratolesti, tak mohou být rádi, když se dožijou třicítky.

+1/0
12.5.2015 13:20

E41v71a 51D80r94o12z40d64o60v25á 7549607105835

Spíš volí to nejjednodušší řešení - jít do laciného supermarketu a nakoupit co největší množství nesmyslů. Objem je pro ně důležitější než obsah. My když jsme měli hluboko do kapsy, tak se jedly brambory na x způsobů. Teď, když si můžeme dopřát plný vozík kvalitních surovin, stejně rádi opět sáhneme po bramborách.

+5/0
12.5.2015 13:01

J18a36n23a 89B44o27u70l68o62v78á 7210516761571

Samozřejmě, rodina se dá nakrmit levně a přitom i relativně zdravě. Jenže to chce máknout rukama, ono je jednodušší projíst dávky u "mekáče".

+3/0
12.5.2015 13:04

R21e69n51a87t96a 64H53a44v85l91í83č45k13o12v24á 3759656503605

Náhodou! Šťouchané brambory s máslem, čerstvou pažitkou a nebo naťovou cibulkou, k tomu hrnek podmáslí-šmarjápano! Já slintám, jak Pavlovův pes! Brambory vůbec nejsou špatná potravina, jen se musí umět připravit. Smažené hranolky jsou ta nejhorší úprava...

+2/0
12.5.2015 13:06

J80a36n67a 48B17o31u27l51o62v60á 7980136461891

Jistě, ono je jednodušší koupit relativně levné, energeticky vydatné a nezdravé hotovky, než si levně uvařit domácí jídlo. Jestli spíš za tím není lenost oněch ldií na dávkách. Nevzdělanost a určitá pohodlnost.

+2/0
12.5.2015 13:01

R70i23c72h27a89r16d 65K96á26b51a 8769858420120

Ale takova je ceska natura. Naprostou vetsinu lidi zajima na prvnim miste kolik to stoji, na druhym kolik toho je a teprve daleko pozdeji co to vlastne ji. A to se tyka jak navstev restaurace, tak nakupu "potravin".

+1/0
12.5.2015 13:10

M93a12r21t28i39n 25C19e18r14v47e33n45y 2443138536408

Jojo. Krom toho je zvykem nahradit vice chodu jednim mega eintopfem, takze misto predkrmu, polevky, hlavniho chodu, dezertu jeden talir a cim vyssi kopec tim vic adidas.

+2/0
12.5.2015 13:54

J49a11n 23S32t40o83d34o68l10a 7521430383590

Velmi nesouhlasím. Lidé na dávkách jsou tlustí zejména proto, že vůbec nic nedělají. Nehýbou se, nepřemýšlí, nemají starosti. A to je důsledkem příliš štědrých dávek. Srovnejte, jak vypadali chudí lidé před 80 lety, tj. za první republiky. A jak vypadali skoro všichni v 50. a 60. letech. Záměrně do tohe necpu válku nebo krátce po ní, tam byl nedostatek potravin. 

Kdykoli v minulosti bylo jídlo daleko dražší než v posledních cca 20 letech. Zároveň i nejchudší se museli o sebe více starat, neboť by při stoprocentním nicnedělání nepřežili. Kombinace přirozeného pohybu, přemýšlení (i nekvalifikovaný dělník přemýšlí nad svou prací) a rozumného stravování udrží kondici a váhu na rozumné úrovni. Kdo chce efektní svaly nebo štíhlost, zapojí do toho cvičení a speciální stravu.

+2/−1
12.5.2015 13:11

M80a16r15t37i25n 39C43e30r83v92e37n85y 2333888376818

Pozor, to neni nejlevnejsi jidlo - je to spis nejnekvalitnejsi a nejsnadnejsi jidlo. Zakladem je, aby se clovek moc nenamakal - takze instantni kase, rybi prsty (uz obalene samosebou), instantni polevka. Jakmile se to neda ohrat v mikrovlnce, tak je to prilis pracne. Ale je to vec tech lidi - je to jejich clovek, jejich zpusob zivota.

+2/0
12.5.2015 13:48

R85i62c34h57a25r38d 53K55á57b76a 8349118680830

Obrazek popsany: "Divka s nadvahou" :o))))))))) to se jeste smi? ;-)

0/0
12.5.2015 12:12

S11v65a38t12a98v20a 18D15u10r81a69n47o21v24á 3899439134121

spise tam melo byt obezni holcicka

+1/0
12.5.2015 12:29

R47a16d75i93m 28K10u15n34z 3575372123240

Správně má být "Horizontálně znevýhodněná"

+6/0
12.5.2015 12:48

P70a59v29l27í64n35a 85B23u80t31a80n13o91v86á 3464104488208

;-DR^

0/0
12.5.2015 12:56

R52e54n38a28t34a 73H65a11v59l13í54č70k17o92v44á 3509626513815

No, je fakt, že když kouknu na staré společné fotky ze školy, tak trochu silnější byla jediná spolužačka-a že se jí dostalo několika "lichotivých" přezdívek a dávali jsme jí to "sežrat"!  Moje generace lítala téměř za každého počasí po hřišti, tělocvik byl nejoblíbenější předmět... Dnes? Děcka dřepí u PC nebo TV, jít ven je za trest, tělocvik je nejneoblíbenější předmět...

Pak nemají být děcka obézní!

+7/−1
12.5.2015 12:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.