- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Bych to viděla asi tak, že předmětná otázka nemola zmást maturanty, ale blbce zcela určitě ano...
Když se oprostím od diskuse, zda-li je úloha vhodně zadaná, tak dle mého názoru to není úloha testující matematické dovednosti, ale paměťové dovednosti. Totiž k výpočtu povrchu pláště rotačního kužele jsem musel při neznalosti vzorečku využít válcové souřadnice (použita věta o substituci v teorii Lebesgueova integrálu) a dvojrozměrným (ale jednoduchým) integrálem si ten vzoreček odvodit. Předpokládám, že většina maturantů z matematiky výše zmíněnou teorii nezná a tak se musí spolehnout na svou paměť. Dosazení je úloha pro cvičenou opici, tedy hlavním cílem této otázky bylo přezkoušet studenty z toho, jak si něco pamatují a vůbec ne, jak by k tomu matematicky přišli. Podobným způsobem je postavena většina otázek ze státní maturity a složit maturitu z matematiky tedy svědčí pouze o dvou dovednostech: dobrá paměť a schopnost dosadit do vzorce.
Problém je, že mnohé studenty zmate i otázka na jejich jméno a uvažují, zda ho uvádět i se zavináčem, či jen tečkami a příponou.
No, od matematika bych čekal víc logického, normálního myšlení. V zadání je:
Kolik cm2 papíru je použito na čepici? Kdo to kdy viděl sestrojit čepici (ve tvaru kužele) i s podstavcem? Jak by si tu čepici vrazil na makovici?
Kolik cm² papíru je použito na čepici? To je snad jasné, že se muselo odečíst dno, ne? Nejduležitější je ve slovní úloze otázka, na kterou odpovídám.
A mám za to, že pokud maturant odpoví celou větou na otázku, MUSÍ mít úlohu hodnocenou jako správnou.Protože na čepici nikdo dno zvlášť nelepil. Je to tak?
Oosovým řezem kužele je rovnostranný trojúhelník o délce strany 16 cm.
Už jste někdy viděl trojúhelník, který nemá jednu stranu???
Podstatné je, že otázka z kuželem patří do přijímaček na SŠ - jako záchranná otázka. U maturity nemá primitivní dosazení do vzorečku co dělat!
Pane doktore Kostečko, co má Jidáš Iškariotský společného s češtinou? Skutečně patří do češtiny detaily z Bible? Bez této znalosti nelze studovat vysokou školu? Příznávám se: to jméno Iškariotský mi povědomé je, ale zcela jistě bych si na něj nevzpoměl. A vidíte: vystudoval jsem LF UK Praha , postgraduálně se vzdělával, hltal spousty informací, ale otázku na slovo "Iškariotský" slyším poprvé až v padesáti. Jistě to nebude problém pro studenty církevních škol, ale to se dostáváme k absurditám, že v našem sekulárním státě požadujeme znalost religiozit a ještě je upřednostňujeme před logickým myšlením.
Váš bývalý student MUDr. Ondřej Sága
Jen tak mimochodem, kdyby byla podobná otázka třeba na Chárona, tak by to byl taky problém? To je přece také postava z mytologie...
V myšlení pana Botlíka je ale chyba. V zadání není napsáno, že má čepice tvar povrchu jehlanu (což by odpovídalo výsledku podstava+plášť jak naznačuje), ale že má tvar jehlanu a z toho vyplývá (dle teorie pana Botlíka), že je papírem vyplněná (jehlan je totiž plné těleso). Takže správné řešení je spočítat, kolik papíru je potřeba pro vyplnění daného tvaru jehlanu. To jsou absurdity!
Absurdita je plést si jehlan s rotačním kuželem. A správně je napsané, že má čepice pouze "tvar" rotačního kužele. No chtít po maturantech trochu logiky, je problém. A naše střední vzdělávání je úplně problém. Ptal jsem se dcery, gymnazistky, cože je to dnes za svátek (v pátek). Na to mi řekla, že berou Přemyslovce a to, co bylo v 20. století, budou brát příští rok. No hold na Facebook-u to nenajde.
Matematici jsou divní!!!! Onehdá na ZŠ dcera přinesla úlohu spočítat obsah trojúhelníku, ale bylo špatné zadání - součet délek dvou stran byl menší než délka strany třetí = takový trojúhelník nemůže existovat! Proto jsme to napsali do domácího sešitu a dcera dostala za 5 s tím, že nemá řešit, zda existuje nebo ne, ale spočítat (TUPĚ) podle vzorečku obsah!
Tak jste to měla udělat a podle Heronového vzorce Vám vyjde druhá odmocnina ze záporného čísla, co nemá řešení, tudíž by jste dokázala, že zadání je špatné.