Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Facebook plný Jidáše. Maturanty zaskočilo jméno biblického zrádce

Velkou diskusi rozpoutala na sociálních sítích jedna z dvaatřiceti úloh letošního maturitního testu z češtiny. Studenti měli k přízvisku Iškariotský přiřadit správné jméno. Biblický Jidáš ale nejspíš mnoho z nich zradil. Teď se zlobí na autory testu, že podobnou otázku zařadili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L88á70ď14a 51N24o88v60á97č13e64k 5851707582313

Opravdu je Jidáš nadřazen znalostím z děl Eduarda Basse, Jaroslava Haška nebo Jana Wericha, když se v otázkách nevyskytli?

0/0
18.5.2015 12:21

P98a40v16e12l 66O10d42r42a15z43i17l 6704749407280

Zcela bez diskuse ano.

0/0
18.5.2015 14:20

P94a20v27e72l 75O75d19r96a32z59i40l 6284329597420

Četl jsem "Facebook plný jidiš. Maturanty zaskočilo jméno biblického zrádce" - a tak se hladově snaží doplnit si chybějící informace.

Jenže to by nebyli Češi, uplakánci.

0/0
13.5.2015 6:43

J19a56r16o10s98l70a90v 87V81a19c18e55k 1642702442536

Uznávám, ze znalost Bible patří ke kulturním základům. Ale uvedená otázka mi připadá pošahaná s ohledem, že jde o češtinu. Navíc nejde ani o text z Bible. Kecy o schpnosti dávat věci do souvislosti mě pobavili. Právě češtináři mají obvykle problémy pochopit souvislosti.

+1/0
13.5.2015 0:34

P24a30v79e17l 54O67d96r82a55z88i43l 6834529357810

Zato třeba zvládají shodu přísudku s podmětem.

+2/0
13.5.2015 6:42

J20a82r72o34s59l63a73v 40V56a13c31e44k 1632662292536

Jj. :-) pravda

0/0
13.5.2015 6:53

J36i87ř15í 26J96u52r51s86a 4504596325544

Pane Bartáku já bych se Vás v žádném případě nechtěl dotknout nebo Vás urazit, ale když tak čtu vaše žlučovité napadání náboženství, začínám se sám sebe ptát: má nějaký skrytý komplex? Nebo je to snad blb? Hm, nevím.  ;-D

+1/−1
12.5.2015 11:26

S20t37a17n45d55a 36C97h72v91o46s83t 1882508

Pan kolega Bartak ma zrejme strach, ze by povrchni znalost ani ne tak cele bible jako spise pouhych postav z bible udelala ze studentu katoliky, kteri by okamzite zacali shanet drivi na hranice. Mozna veri i tomu, ze precteni Mein Kampfu nebo Komunistickeho manifestu udela z cloveka nacistu nebo komunistu...

+1/0
12.5.2015 14:16

M88a33r14t32i32n 43R26ů35ž45i17č94k46a 9194841668409

jen otázka: kdo všechno pálil knihy? (já vím: hlupáci, ale spíš by mne zajímalo jaké skupiny lidí - protože to nebyl jednotlivec-ten by nebyl zajímavý)

0/0
12.5.2015 15:26

S82t10a40n28d30a 29C95h85v87o36s68t 1562618

Ja vim, a v Americe bijou cernochy :-)

Kdo "vsechno" palil knihy nevim, ale palil je treba mj. pater Konias. A taky treba pozarnici ve 451 st. Fahrenheita. O cem to svedci?

0/0
12.5.2015 15:47

P88a13v26e74l 17B28a47r63t27á25k 5160292736302

Vážení ateisté, zejména však rodiče, vyzýván vás k tomu, abyste bránili svoje právo žít a vychovávat své děti v souladu se svým svědomím. Toto právo Vám garantuje Základní listina lidských práv a svobod. Toto právo je podle mého názoru ohroženo dnešní praxí, kdy je výuka náboženského textu, v tomto případě konkrétně bible, povinnou součástí předmětu Český jazyk. Svoje výhrady adresujte na Ministerstvo školství, a pokud Vám minsterstvo nevyhoví, tak Ombudsmanovi ČR. Braňte svoje práva!

+2/−3
12.5.2015 7:24

B21e98d46ř50i40c41h 15T62ě83š57í32n68s13k17ý 6462433161567

to je ale hloupost, také Iliada či  Odyssea vám vadí

+1/0
12.5.2015 8:31

M78a83r27t91i29n 44R76ů48ž92i31č65k83a 9344971568979

proč by měla vadit obyčejná literatura? lidové báje a pověsti ...

+1/0
12.5.2015 8:39

B83e86d51ř85i38c24h 55T36ě29š67í52n48s24k39ý 6272823181597

a jaký ma vliv na ateismus znalost Bible

0/0
12.5.2015 8:45

P50a88v13e29l 78B11a73r91t48á82k 5950982336332

To jistě minimální, ateista bibli považuje za nesmysly. Neberte to jako urážku, jde o jednověté a zároveň kritické zhodnocení tohoto textu jako celku. Negativní vliv má ale to, že se ateisté musí učit ryze náboženské texty, jakým je třeba bible. Stejným způsobem bych odmítl i povinnost učit se texty Koránu a orientovat se ve jménech, které se tam vyskytují. Ta nesvoboda, ta nemožnost se tomu všemu, z mého pohledu nesmyslnému, vyhnout. Chci mít právo ryze náboženské texty jakéhokoliv původu odmítnout, protože to není v souladu s mým přesvědčením. A tomto právu budu trvat.

+3/−1
12.5.2015 8:59

B66e94d64ř18i49c22h 46T74ě71š39í29n44s28k36ý 6192173671907

jako ateista nepovažuji Bibli za nesmysl, to může tvrdit jen nevzdělaný ignorant,  jelikož Bible je kniha která ovlivňovala, ovlivňuje a bude ovlivňovat generace lidí bez ohledu na to co si o obsahu myslí, nikdo se nemusí učit náboženské texty Bible je soubor příběhů najdete tam vše od vražd, nenávisti,  přátelství a i tu erotiku tam najdete, nevím z čeho pramení váš strach před Biblí naposled jim trpěli komanči, Bible vám víru přinést nemůže můžete se s ní seznámit a odmítnout ji ale odmítat se s něčím seznámit svědčí jen nízkém intelektu jak chcete kritizovat Bibli když ji neznáte, nevědomost je největší zlo

+1/−2
12.5.2015 9:06

P87a40v85e60l 22B56a27r19t44á68k 5850782236342

Jak vnímám bibli já je úplně jedno, vadí mi arogance moci a vnucování náboženství těm, kterým je lhostejné či není v souladu s jejich přesvědčením. A neurážejte, urážky jsou pouze vyjádření touhy pro dominanci za jakoukoliv cenu. Jak křesťanské, že.

+2/−1
12.5.2015 9:12

B58e74d54ř19i67c50h 51T18ě81š88í65n59s53k26ý 6722123231557

seznámení není vnucování, nijak vás neurážím

0/0
12.5.2015 9:19

P46a90v86e43l 71B15a81r17t89á39k 5760762876922

Psal jste o nízkém intelektu těch, kteří se odmítají s něčím seznámit, to je ta urážka. Chovejte se ale slušně ke svým oponentům, neurážejte podobnými narážkami. Povinná část výuky češtiny, ve které dochází k naplnění fundamentální teze "Znalost základních příběhů Starého a Nového zákona jednoznačně patří k všeobecnému přehledu, jímž by maturant měl disponovat" (cit. Cermat) je prostě povinná, ať už to označíte jakýmkoliv přívlastkem či slovesem. Studentům jsou prostě ony "základní příběhy Starého a Nového zákona" vnuceny v hodinách češtiny a jejich znalosti jsou známkovány nebo prověřovány u maturitní zkoušky, tedy nic dobrovolného nebo volitelného.

0/0
12.5.2015 9:33

B25e94d84ř52i80c10h 48T27ě48š79í58n95s94k62ý 6132103461427

ne, ten kdo se odmítá seznámit s informacemi pro předsudek je ignorant, jak jinak ho nazvat a co jiného je vzdělání než nabírání informací aby si člověk udělal sám přehled, jak chcete kritizovat Marxe když neznáte jeho dílo, atd atd

ano znalost zákládních příběhů Bible patří k všeobecnému vzdělání na tom nic nezměníte, že to komanči potlačili neznamená že to dělali dobře, nebo chcete říci že tato znalost nepatří k základnímu přehledu člověka

marturita je zkouška zda student má všeobecný přehled,  k tomuto přehledu patří jak Bible tak spoustu jiných vědomostí také tyto vědomosti museli studenti načerpat vy považujet seznámení s informacemi za něco nepatřičného?

+1/0
12.5.2015 9:44

P54a40v42e32l 46B25a13r49t36á59k 5590212416142

Abych poznal bibli, je nutné především poznat skutky, které bibli doprovází. Abych ji opravdu poznal, nemusím znát ani jedno její písmenko, ale spíše znát informace o strašných činech, jako byla Bartolomějská noc (tisíce zavražděných Hugenotů), genocida jihoamerických indiánů (nejen) ve stříbrných dolech, křižácké války proti husitům, které vyvolala katolická církev, upalování lidí s jiným názorem na vědu či víru, katolický farář Tiso jako člověk, který s biblí v ruce posílal Židy do plynu a mnoho a mnoho dalšího. Kdo chce, může se také potom seznámit s dílem, které tyto  příšernosti doprovází, tedy s biblí.

Obecně řečeno, lidstvo si musí dávat pozor před různými totalitami a náboženskými směry (tedy nejen křesťanstvím), které byť třeba i ve vzdálené minulosti zatížily dobu svého vládnutí špatnými činy. A to proto, aby se civilizace těmto činům vyhnula.

A ještě jednou obecně řečeno - ať už zde padne jakýkoliv názor, platí mé právo odmítnout povinnost studia jakéhokoliv náboženského textu, pokud je v rozporu s mým přesvědčením a protože jsou děti ve střední škole rovněž občany se svými právy, je přirozené, aby měly stejné právo jako já.

+1/0
12.5.2015 12:35

B10e72d43ř57i41c29h 31T22ě16š29í51n17s83k74ý 6202293141897

no potěš, tahle na hlavu postavená logika mě fascinuje, v Bibli není návod k Bartolomějské noci,  Bartolomějská noc je v příkrém rozporu s Biblí stejně tak vše ostatní co popisujete, vy motáte skutky lidí a dáváte je za vinu Bibli, neskutečná hloupost, a pořád melete stejný nesmysl že studium Bible nemusí být v rozporu s vašim ateismem já jako ateista můžu říci že Bibli znám dobře ale kupodivu stále jsem ateistou ale na rozdíl od vás mám daleko víc informací vy úmysleně odmítáte se z něčím seznámit jelikož máte předpojaté názory a to je vždy špatně

dle vaší logiky by děti z věřících rodin měly odmítnou učit se o evoluci jelikož s ní nesouhlasí rodiče a je v rozporu s jejich přesvědčením, každý kdo se pokusí bránit v získávání jakýchkoliv informací je hlupák

+1/0
12.5.2015 12:48

M92a44r31t57i60n 92R57ů69ž49i40č73k87a 9664371488549

je spousta věcí v rozporu s vírou a stejně je věřící lidé dělají. proč?

u některých to bude jen pokrytectví - víra je jako zástěrka a skutečně nevěří, jen pro okolí chodí do kostela

u těch dalších nevím... asi prostě jen slabý článek - člověk :)

0/0
12.5.2015 13:33

P94a31v28e54l 68B27a20r42t33á22k 5790392416382

Nu, v základních dílech maxismu také není o sovětských gulazích, řízených hladomorech na Ukrajině nebo šílenému řádění NKVD ani zmínka, a přesrto se dostalo marxismu oprávněného odmítnutí, a to právě proto, protože se v dějinách dopouštělo neskutečných zvěrstev. Podobně, jako křesťanství. Základní ideová díla totalit obvykle neobsahují jednotlivé děsivé skutky, ty se objevují samozřejmě až v praxi let, kdy je to které totalitní zřízení u moci.

Nepochopil jste můj názor, já skutečně nebráním získávání informací, já se jen zastávám názoru, že každý ateista má právo na život souladu se svým přesvědčením a v tom případě má právo odmítnout bibli jako nesmyslný a neužitečný náboženský text, stejně jako má právo odmítnout Korán či jakékoliv dílo náboženského charakteru. Jinak evoluce není náboženským textem, to je v praxi mnohokrát potvrzená teorie, kterou si může ověřit každý. Zkuste třeba pozorovat savce a ptáky, kteří se přizpůsobili vodnímu prostředí, nebo sokoly v městech a pochopíte, o čem je evoluce. Evoluce není náboženským textem, její teze jenom nabouraly zatuhlá a starobylá křesťanská dogmata, kterých se dnes drží snad už jen ti nejdogmatičtější věřící. Ti modernější už evoluci vzali za potvrzenou a nijak se jí nebrání.

0/0
13.5.2015 6:46

P28e95t81r 52B22e49n10e70š 6783899484280

Pane Bartáku. Nepoužívejte nikdy v životě rčení: "Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá". Je pro Vás závadné, protože je z Bible, stejně jako spoustu jiných, které se v češtině běžně používají.:-)

0/0
15.5.2015 13:04

P61a24v68e38l 78B87a10r59t30á74k 5330882346472

Děkuji Vám za doporučení. Češtinu ale budu používat se všemi těmi překrásnými frázemi a zvukomalebnou hravostí takovou, jaká je. Jazykověda je prosta jakéhokoliv náznaku násilí a nepráva, jazykovědci nikdy nikoho neupálili. To se ovšem nedá říci o náboženských fanaticích, kteří v minulosti nejeden zločin proti lidskosti učinili, a dnes si patrně přisvojují právo rozhodovat o tom, co kdo má z jazyka používat a co ne.

0/0
15.5.2015 13:24

M22a27r37t21i11n 66R42ů95ž18i51č72k52a 9194781538969

o tom to není? tahle otázka nebyla

ptal jsem se proč by měla vadit obyčejná literatura napsaná spisovatelem - kniha bájí a pověstí? v reakci na váš komentář

ateista nemůže bibli znát, může si ji přečíst, ale ne znát, aby mohl citovat verš a pod. jako kněží nebo zapálení věřící -

přečíst si ji může (udělal jsem to, četl jsem i Danikena a podobné, abych si mohl udělat názor) ... pro mne je to snůška pohádek a bájí, výmyslů a převzatých textů.

Možná přetvořila dějiny, ale nevím zda k lepšímu (ale to je kdyby, to už nezjistíme protože tu JE) - každý se oháněl biblí a vírou ... i při válkách a vyvražďování, i při pálení knih ... i lidí ... je to starý text, psaný podle tehdejších znalostí, nijak se neposunul dál ... nebe/ráj, peklo ... mělo to jen ovládat lidi, aby na zemi byli hodní a odměnou jim bude něco dál ... člověk prostě zemře, stejně jako zvíře nebo strom a změní se zase jen prach :)

0/0
12.5.2015 12:26

P47a30v92e14l 60B65a70r12t58á50k 5160942486522

Věděl jsem, že ochrana základních lidských práv bude označována jako hloupost a kdoví jaké urážky tento postoj ještě vyvolá, ale urážky a nadávky jsou charakteristické pro všechny, kteří chtějí diktovat těm druhým. Jinak Iliada ani Odyssea není primárně náboženský text.A netvrďte mi, že bible není náboženský text.

+2/−1
12.5.2015 8:47

P72a91v27e74l 37O81d43r67a88z80i84l 6654159277650

Bible je náboženský text, který stál na počátku naší dnešní společnosti a kdo je tak blbej, že nezná Jidáše, ať jde kopat kanály, na to maturitu nepotřebuje.

0/−1
12.5.2015 8:52

P35a78v31e15l 33B36a13r94t29á86k 5560562356612

Urážky jsou pouze vyjádření touhy pro dominanci za jakoukoliv cenu. Jak křesťanské, že.

+1/0
12.5.2015 9:12

P60a60v47e56l 64O77d79r35a43z50i70l 6634799417210

Nejsem křesťan, i nyní plácáte těžce mimo mísu.

0/0
13.5.2015 6:46

P29a93v59e53l 46B32a70r83t88á25k 5260682956962

;-D;-D;-D;-D

0/0
13.5.2015 7:01

P87a80v35e17l 15O37d30r47a18z50i48l 6844109457790

Hořce se smějete vlastní chybě? Dobře činíte.

0/0
13.5.2015 16:43

P44a68v56e71l 82B10a91r95t13á87k 5390892756572

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
14.5.2015 11:32

P41a48v18e82l 37B55a69r45t55á73k 5130902806852

Děkuji, že jste mi potvrdil můj názor.

0/0
12.5.2015 12:12

M19a15r60t31i35n 13R54ů55ž68i96č23k96a 9944831318289

ano ... po první čárku

na počátku určitě ne ... je tu jen cca 2000 let a my jsme tu déle a i bez bible jsme přežili

jinde bez bible také žijí ... mají svou víru

v Americe žili stovky let bez bible a jen co se tam víra dostala, tak to všechno šlo od desíti k pěti

nová víra zahubila to v co věřili naši předkové ... prostě měla sílu a moc danou mocí vladařů, kteří na víru přestoupili

+1/0
12.5.2015 13:43

P75a47v53e89l 75O11d39r12a72z88i20l 6974239827670

Vy jste kdo a kde jste déle, než 2000 let? Nechte se zapsat do knihy rekordů.;-D

0/−1
13.5.2015 6:47

M91a28r15t86i97n 37R17ů64ž72i12č84k79a 9214691398599

přečti si to ještě jednou a celé a třeba pochopíš

ty si psal o společnosti (to je to my) ... společenství lidí, národy ... jsou tu déle než 2000 let ... déle než Bible

0/0
13.5.2015 7:00

P84a23v36e97l 65O46d90r19a18z75i57l 6584459917550

Já jsem psal o DNEŠNÍ společnosti, která tu před 2000 lety prostě nebyla. Zkuste někdy předtím, než něco napíšete, trochu přemýšlet. Vřeele doporučuji.

0/0
13.5.2015 16:36

B42e84d38ř30i77c89h 96T33ě90š67í82n80s86k89ý 6302273421427

jakéže právo bylo narušeno,  myslíte že pokud člověk získá nějaké informace navíc notabene z textu který je u trvání naší civilizace je porušovaní lidských práv , i vy divochu rozčílený ;-D

0/0
12.5.2015 8:56

P39a35v83e85l 84B12a54r37t94á77k 5320782586282

Získávání informací není nic proti ménu názoru, povinná výuka náboženských textů ano :-).

+1/−1
12.5.2015 9:00

B79e55d52ř93i81c48h 60T69ě86š88í45n39s81k64ý 6142293861577

a takže byste zmínky o Bibli zakázal? studenti se s Biblí nesmí seznámit co kdyby o veliká přírodo to na nich zanechalo následky, jste větší fanatik než ti náboženští

0/−1
12.5.2015 9:08

P25a25v16e66l 71B55a10r35t74á50k 5930282116212

A opět urážka, jak jinak. Zmínka o bibli je samozřejmá, o to se přeci nikdo nepře. Maturitní otázka se ovšem ptala na jméno jedné z postav bible, což ovšem znamená, že by student pro úspěšné odpovědi měl znát jména všech postav bible, neboť kdo ví, co tam příště Cermat naplácá. A to jistě uznáte není jen tak nějaká zmínka, ale pořádný ranec.

0/−1
12.5.2015 9:17

B19e63d11ř40i47c36h 44T92ě80š68í48n94s50k54ý 6292893331757

no a co má být? znalost jména Jidáše svědčí jen o jednom, že student má víc vědomostí, s jeho světonázorem to nemá nic společného

v Bibli je tolik postav že jejich znalost je jen pro odborníky ale přehled o příběhu a znalost základních postav a Jidáš je tak všobecně známá postava že zastiňuje i evangelisty, patří k všeobecnému vzdělání,  pokud se člověk chce chlubit maturitou měl by základy znát

+1/0
12.5.2015 9:23

P90a73v62e42l 22O22d83r96a92z55i72l 6204749677870

Samozřejmě se mýlíte, jméno Jidáš je známé jen o něco méně, než Ježíš, tvrdíte-li, že by maturanti měli znát jména všech postav z Bible, prostě lžete, protože jinak, než lhaním si tu svou ujetou uplakanost obhájit nedokážete ani sám před sebou.

0/0
13.5.2015 6:53

P34a30v28e63l 72B81a59r22t32á44k 5460282766152

A opět, urážky a sprosté nadávky, jak křesťanské že.

0/0
13.5.2015 7:02

P55a15v84e27l 28O36d36r57a76z51i87l 6554499427880

Netuším, nejsem křesťan a vy si jistě zasloužíte, aby vám někdo řekl pravdu o tom, jak trapný jste.

0/0
13.5.2015 16:37

P29a70v93e79l 16B26a33r11t35á59k 5930412616402

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
14.5.2015 11:34

P96a74v93e17l 91O47d50r86a92z56i40l 6604759537760

Výuka Bible není součástí ČJ. Bojujete roztomile, ale proti neexistujícímu nebezpečí, Done Quijote (to asi taky nevíte, co to je, to není české jméno, že).

0/0
12.5.2015 8:43

P74a27v41e26l 33B12a72r52t47á69k 5880312146582

A opět urážky, strčte si je do sutany, prosím. A netvrďte, že bible není součástí výuky, lžete : dr. Jiří Kostečka "Nový zákon patří mezi nejvýznamnější starověké literární památky a žák je s ním seznámen v rámci výkladu dějin literatury". Cermat : "Není pochyb o tom, že bible je základní literární památkou. Žák se s ní seznamuje již na začátku studia literární historie, tedy v 1. ročníku SŠ." Pravdou tedy je, že je bible součástí povinné výuky na středních školách, což je alarmující a pro ateisty naprosto nepřijatelné.

+2/−1
12.5.2015 9:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.