Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Pro děti je smrt přirozená. Chtějí o ní mluvit, říká sestra z hospice

Když umírá člen rodiny, nelze jasně říct, jak o tom s dětmi mluvit. Na jejich otázky by však rodiče měli odpovídat pravdivě. Děti ke smrti přistupují zvídavě, říká v rozhovoru pro iDNES.cz Markéta Černá, která doprovází umírající v kladenském hospici sv. Hedviky a pořádá diskuze o umírání na základních školách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Z36i83t60a 15K69o40l91á68ř39o14v21á 5480574212658

Děkuji za výborný článek! 

Když mi bylo asi 10 let a zemřel můj prastrýc (kterého jsem viděla párkrát v životě, ale mě jsem ho velmi ráda), tak jsem se poprvé setkala se smrtí. Byla jsem z toho smutná, ale přišlo mi to velmi přirozené. Když byl poté pohřeb, nikdo mě na jeho pohřeb nevzal. Říkali mi, že to není vhodné pro děti. Já jsem byla ale velmi dotčená, brala jsem to tak, že vlastně nemám příležitost se s ním "rozloučit". Velmi by mě zajímalo, jak by autorka vnímala zda brát dítě do cca 10 let na pohřeb, či nikoliv. U nás v rodině se děti na pohřeb neberou - prý je to něco špatného, něco, čeho by měly být ušetřeny. Já však vycházím z vlastní zkušenosti. Bohužel mi to nepřijde přirozené. Dítě by mělo mít volbu, zda chce, či nechce.

0/0
20.4.2015 16:24
Foto

S86t74á58ň30a 44K35o34m47o33r29o88u72s54o41v59á 3175553937379

Odchod ze světa býval dříve srozumitelnější a důstojnější. Když mi zemřel dědeček - v roce 1961 - zemřel doma. Na malé vsi, kde s babičkou bydleli, byl vystaven v rakvi v "parádním pokoji" a každý se tam s ním šel rozloučit. Pak přijel povoz z koníkem, hudba a všichni šli průvodem na hřbitov do sousední vesnice. Po uložení do hrobu zase s muzikou zpátky, ale to už hudba hrála "veselou" a následně byla velká hostina, kde se setkali všichni, kteří se často i deset a více let (když nikdo neumřel) neviděli. Spadlo napětí a smutek, bylo to velmi účinné.

+4/0
12.4.2015 13:00

J25a90n 93P27a61v75e70l23k44a 3517911784511

Mělo by se o tom mluvit daleko víc. Lidi jsou odtrženi od přírody. Pak dochází k takovým extrémům, že se dotují útolky pro psy a kočky, aby se nazabila zvířata, která nikdo nechce a kvůli nim se zabíjí hospodářská zvířata k jejich krmení.

0/0
12.4.2015 11:53
Foto

K15r62i95s52t60ý11n52a 25V11a46ň37k84o79v67á 3467370795963

Já souhlasím. Jako dítě jsem smrt přijímala. Když mi umřeli dědečkové, máma mi prostě řekla, že jim prasklo srdíčko a umřeli. Přijala jsem to až s ledovým klidem. Když mi v pěti letech umřel otec, dokázala jsem jej bez slz pohladit po tváři. Z jeho smrti jsem byla v šoku, pochopitelně jsem si poplakala, ale nedocházely mi všechny ty souvislosti a to, jak bude můj život nyní vypadat. Pořádně jsem jeho ochod začala prožívat až v pubertě, jako bych se restartovala (člověk se hledá, chce se realizovat a najednou nosí jeho staré oblečení a oprašuje jeho koníčky). Prožívala jsem muka dlouhým přemýšlením, proč udělal to, co udělal. Sedm až deset let po jeho smrti. A dnes se jí zase bojím. Od osmnácti let  jsem prohlásila naši domácnost přístupnou zvířátkům, skrze matčiny protesty a zákazy. No a neptejte se, jak jsem prožívala smrt křečka. Hrozně. Teď mám jen vážně nemocného psa a další dva hlodavce. Zoceluju se, dám to.

+6/0
12.4.2015 9:14

J65a53r30o95s73l91a56v 96K53a73d21l88e94c 5411499472661

Myslím, že je spíše pro děti potřebnější aby si měli s kým popovídat o všem možném zejména s vlastními rodiči. To žádná výuka ani sestra nenahradí...Rv

+2/−1
12.4.2015 9:01
Foto

A90n44n17a 55V54e51s22e23l53á 2660428806

Já si vůbec nedovedu představit, jak s dětmi mluví rodiče, kteří se s nimi o smrti bavit odmítají. Každý rodič, který dítěti čte a vypráví pohádky, prostě musí časem vysvětlit, co to znamená umřít a logicky musí dodat, že všichni lidé jsou smrtelní, umírají a další se rodí.

Navíc si nedovedu představit, jak by člověk mluvil s dětmi o různých nebezpečných věcech a činnostech (pád z výšky, požár, jed, zlý člověk, frekventovaná silnice...) kdyby měl před nimi utajit, že jsou smrtelné.

Vím jistě, že jsem o smrti přemýšlela v předškolním věku a rozhodně jsem věděla, že i mne se bude smrt týkat. (pamatuju si tu asociaci, kdy jsem si smrt představovala jako hlučný kovový tmavě červený budík, který měli rodiče v ložnici...) Týden po mých šestých narozeninách zemřel dědeček, zemřel doma a já jsem ho viděla (bydleli jsme s prarodiči v bytě), takže od té doby jsem o smrti měla zcela jasnou představu.

Když bylo mému synovi sedm let, zemřel můj otec a tchýně mne konsternovala návrhem, že to synovi nemám říkat a nemám ho brát na pohřeb. Jednak jsem to synovi řekla v momentě, kdy jsem se tu smutnou zprávu dozvěděla, jelikož jsem položila telefon a rozplakala jsem se, za druhé syn dědu miloval, trávil s ním spousty času, můj otec se mu intenzivně věnoval, hráli si spolu, zpívali, vyřezávali, stavěli z Merkuru, vyráběli letadla..., vůbec bych nedokázala vymyslet tak složitou komplikovanou lež, kterou by se dala vysvětlit dědečkova nepřítomnost.

Rodiče, kteří nemluví s dětmi upřímně a nevysvětlují jim úplně všecko, co k životu patří, v představě, že jsou malé a nechápavé, dělají velkou chybu a časem o důvěru svých dětí přijdou. Dospívající děti se pak o věcech, které jsou pro ně důležité, budou radit s někým jiným...

+12/0
12.4.2015 8:59
Foto

K17r33i85s64t54ý35n35a 31V19a88ň14k94o63v56á 3777130225513

Sedm let? To už byl velkej kluk. Tchyně musí být opravdu opatrná mamina, když to chce zatajit tak velkému dítěti. Tohle by jí prošlo v jeho třech letech, ne v sedmi.

+2/0
12.4.2015 9:16

J95a44n 42C10h55o92b71o50t 5212124178811

Opatrná? Na to mne napadají jiné výrazy...

0/0
12.4.2015 10:07

P29e35t24r 25N46e50c35h33a50n15i24c26k57ý 7123406218900

Blbé je, že částečně je to i mezi dospělými, nesmí se na to třeba zavést řeč apod. A pak se to vynahrazuje pohřby, kde naopak všichni musí být na povel smutní a ponuří, přestože nejsilnější nával emocí přichází v moment obdržení zprávy, to je to období smutku a vyrovnávání se se smrtí bližního. Pohřeb přijde s velkým odstupem a jen otevře staré rány, přitom by to mohlo být důstojné nestrojené upřímné rozloučení, kde si blízcí spolu popovídají jak neboštíka znali a připijí si na něj.

+2/−1
12.4.2015 9:23

V96á72c18l10a12v 69J96o48n16á77š 8922923132243

Minus za toho nebostika

0/0
12.4.2015 9:29

P32e23t36r 69N77e80c47h19a37n77i88c11k89ý 7303256528520

Oops měl jsem rychlejší prsty...

0/0
12.4.2015 9:35
Foto

K62r60i59s23t38ý97n81a 27V64a27ň76k39o72v41á 3407460905903

Taky to tak vidím. Líbí se mi ty filmové smuteční obřady, kdy se kamarádi a příbuzní pozůstalého po pohřbu sejdou, smějí se a povídají si historky z života nebožtíka. A s tím pohřbem máte taky pravdu, akorát si myslím, že nejsilnější moment je například to, když se spouští rakev pod zem. I muzika v té chvíli hraje nejteskněji (pokud je přítomna dechovka). Podle mě člověku ještě v momentu obdržení zprávy ještě všechno nedochází.

+2/0
12.4.2015 9:31

P12e31t42r 61N40e53c86h44a40n21i11c79k76ý 7323636348400

To je pravda, to zasáhne hodně, to je ten konec.

0/0
12.4.2015 9:34

P42e53t10r92a 24N54o51v22á63k70o78v64á 7458576634988

Jo, taky mi to docvaklo až v krematoriu, co se vlastně stalo. Do té doby jsem to nechtěla vnímat, všechny jsem se snažila držet v dobré náladě a tak. Nutno dodat, že přes dědovo stáří ještě dnes nemám pocit, že bylo nutné, aby umřel, ale asi jsem pochopila to, čemu se říká, že z nemocnice už nevede cesta.

I když jsem o 150 km jinde než zbytek rodiny, tak bych si dokázala vzít dovolenou a sedět u něj těch 10 dní, než to skončilo. Představuju si, že pokud na JIP leží starý člověk v bezvědomí, je tam sám, rodina za ním přijde jednou denně na 20 minut, než je vyhodí sestřičky, které něj nemluví, tak je možná v tu chvíli rád, že už to končí. Říkala jsem si, jestli bych se sama chtěla nějak výrazně probírat, když je tělo unavené, a ti okolo mě v podstatě ignorují. 24 hodin v takovém stavu je poměrně dlouhá doba.

Nicméně až v krematoriu, když jsem tam viděla fotku s datumy, tak mi došlo, že to tak prostě je a už se to nezmění. A možná opravdu byl už dostatečně starý a opoužívaný na to, aby odešel, ale já jsem to prostě tak necítila a asi dodnes necítím. Mám pocit, že jsme toho obecně jako rodina mohli udělat mnohem víc, kdybychom kolem něj mohli být i těch posledních 10 dní, než jsme udělali, když byl v nemocnici (a to babička se o něj velmi starala posledních 10 let). A je taky pravda, že poslední takhle blízké rodinné úmrtí proběhlo před víc než 20 lety. Takže člověk na to není zvyklý.

0/0
12.4.2015 19:15

J38i23ř30í 20F10o29g15e35l 2930671696262

Když si přečtu prvních pár vět, tak se zamyslím. Umírání na základních školách? To je tak častě?

Aha, to jen novinářka nezná slovosled.Rv

+1/−2
12.4.2015 7:59

J84a49n 53D75e47r11k97a 8929898972872

Pokud to někdo nestihl v TV, tak dávám odkaz. Všechny díly jsou v archivu. http://www.ceskatelevize.cz/porady/10529011887-zivot-se-smrti/412235100151007/

+1/0
12.4.2015 0:07

I76r89č48a 76B82u18r79š93o62v46á 3795480193426

Každá tabuizace věcí, které přirozeně patří k životu, je špatná. Akorát se tvoří bariéry, které v důsledku ubližují. Děti nejvíce ocení upřímnost (úměrnou jejich věku) a přímé, férové jednání. I dospělým by prospělo o smrti více mluvit. Lidí v hospicích dělají neuvěřitelnou práci.

+16/0
11.4.2015 23:40

Z23d39e22n47e74k 98B55o83h35a37c23e26k 1138267447599

Zavest v EU jako soucast vyuky na ZS. Debatu jiz v MS.

+4/−3
11.4.2015 23:40

A69l19e40x35a53n30d61r 52K32o27s23t73k16a 8782148116444

Lister: A řekli mi, že je táta tam, co odešla moje zlatá rybička. Tak jsem si myslel, že ho spláchli do záchoda.

+12/−1
11.4.2015 22:50

P43e34t70r 84S55c24h97ö41n 7913636212623

Myslel jsem, že je hned za tou vohnutou rourou. Posílal jsem mu tam jídlo ačasopisy, aby měl co číst. Nakonec mě poslali k dětskýmu cvokaři, protože měnašli s hlavou v míse, jak čtu fotbalový výsledky.

+6/0
12.4.2015 0:14

M65a15r62k58é12t76a 69V17í83t87o92v77á 4688240575846

Dcera (necelých 6) bere smrt naprosto samozřejmě; "stará" babička (prababička) už umřela a na hřbitov se dávají kytky, aby se jí to líbilo:-); našemu psovi, který zemřel před 2 lety, kupujeme svíčky a sázíme květiny z téhož důvodu, protože v nebi jí syrečky (maso tam nepodávají:-)) a pije smetanu a tady si nás kontroluje; podotýkám, že katolickou ani jinou náboženskou výchovu dcera nemá, to je její vlastní představa vytvořená zřejmě z pohádek a občasné návštěvy kostela (cca 2x ročně v malém kostelíku v lese, když je krátká mše se svíčkami, kam chodí kvůli svíčkám a lampionu, který svítí na cestu); jak přišla na zákaz masa v nebi, to zatím netuším, snad mi to někdy objasní.

+11/−1
11.4.2015 22:21
Foto

S81t76á56ň32a 21K80o68m91o73r73o24u94s42o92v61á 3655493887659

Jsou to zlatíčka - mám podobné zkušenosti.:-)

+1/0
11.4.2015 22:34

P22e60t24r 14J12a43n92d59a 9543417914261

Je to tak. Naše babča odpočívá na obláčku a přidala se k pejskovi Andulce.

+2/0
11.4.2015 22:49
Foto

K40r66i22s58t25ý17n87a 50V84a45ň70k84o37v61á 3747740895363

Zákaz masa v nebi je logický, vaše dcera je moudrá bytost. :-) Nebudou se tam přeci tvorové požírat navzájem. ;)

+6/0
12.4.2015 9:19
Foto

K36l37á78r58a 45T34ů67m72o54v87á 2273314247608

Děti to tak asi neberou... Pamatuju si, jak se moje sestřenice ve svých asi 4 letech zeptala babičky, kdy umře. Zrovna umřel jeden soused... A babičce to bylo moc líto.;-( Přitom za tím nejspíš žádné úmysly nebyly...

Když umřela druhá babička, švagrová se zeptala dětí, zda chtějí na pohřeb jít. Mladší (9) chtěla, starší (14) se prý dost rozmýšlela.

+5/0
11.4.2015 22:10
Foto

S80t57á82ň37a 29K44o45m58o61r48o80u75s88o39v75á 3495673287699

Divím se, že se to babičky dotklo - mne se vnučka přibližně v tom věku také zeptala a rozesmálo mne to. V jejich očích musím být starší než hnědé uhlí;-D

+10/0
11.4.2015 22:32
Foto

K27r14i64s46t81ý31n86a 90V51a61ň98k32o62v31á 3207140795773

Mně to taky připadá logické. Jak má dítě vědět že se to nehodí, když je to pro něj přirozené?

+2/0
12.4.2015 9:22
Foto

K47l54á55r89a 77T75ů40m76o68v45á 2373964157298

Babičce bylo v té době už 80 a nebyla na tom zrovna nejlíp, tak už asi neměla ten nadhled.

+1/0
12.4.2015 9:42
Foto

S98t61á95ň55a 25K21o11m16o42r52o93u95s61o25v27á 3545783347959

Ono také dříve se na mnoho věcí nahlíželo jinak. Já odpověděla vnučce - ještě ne, to bych vám nemohla nosit ty báječné věci z blešáku a hlídat vás, když jsou tatínek s maminkou v práci - a ony mne začaly poučovat, ať na sebe dávám pozor:-)

+2/0
12.4.2015 11:11

V70e30n72d23u37l35a 88F15a14i62f51e62r54o56v78á 4338111343639

Sestra se zas jednou zeptala dědy, jestli se těší, až umře. Jen jí na to s úsměvem odpověděl, že ještě nechce umřít.:-)

+6/0
12.4.2015 2:27

A87l67e75n40a 22O12u95z81k23á 1253592231656

Zkrátka děti jsou přirozené.... díky za zkušenosti.. R^

+7/0
11.4.2015 21:54

J98a36n 47K68a29č36e16r 4960539909893

Pro děti je přirozená i nahota, přesto je zákonem zakázáno, aby děti viděli někoho nahýho. Jsme zvrácená společnost.Rv;-O

+6/−8
11.4.2015 21:49

I82v25a 80V59a17l37č39í80k38o70v79á 1949348171471

Jakým zákonem je to podle vás zakázáno? Nemáte pravdu, nic takového žádný zákon nezakazuje.8-o

+3/−3
11.4.2015 23:58

S62y93l92v69a 82Š88p58o21r67k82o24v24á 9286329130744

1. je zakázáno být nahý/á na veřejnosti. 2. pokud vám v počítači někdo najde zcela nevinné fotky nahých děti - nedejbože i dospělými - je velice pravděpodobné, že budete obivněn z pedofilie. 3. pokud dítě řekne nějaké blbé psycholožce, že tatínek (nedejbože nevlastní) chodí doma nahý a že se s ním koupete (neřekne, že na nuda pláži:-)), je dotyčný velice pravděpodobně obviněn ze zneužívání dítěte

+2/−2
12.4.2015 8:59

P57a91v66e52l 74T51u92l94a51c21h 8142415271746

Přeháníte....

0/0
12.4.2015 9:38

S33y62l48v91a 97Š50p93o63r35k39o11v95á 9696279250844

nepřeháním...bod 1. platí, bod 2 - je to asi měsíc, co přímo v MFD vyšel článek, který před "nahými" fotkami v počítači varoval a jehož závěry jsou v podstatě shnuty v mém bodu 2. Bod 3 - v severských zemích platí stoprocentně, u nás vím zatím jen o několika případech - ovšem riziko, že něnajká blbka takhle zničí rodinu, je dost velké

+1/0
12.4.2015 10:04

P14a18v19e13l 43O40d82r65a35z21i11l 6974279707840

Samozřejmě, že přeháníte, například na vámi zmíněné nudapláži klidně nahá být můžete, stejně jako v sauně. Pokud máte v počítači takové fotky cizích dětí, tak se zamyslete nad tím, proč je tam máte. Doma samozřejmě můžete chodit v kožichu i nahá a opět do toho nikomu nic není.

0/0
13.4.2015 11:22

S27y93l92v59a 60Š74p36o33r62k79o92v66á 9366509780804

Asi neumíte chápat čtený text: Píšu o tom, že holčička předškolního věku řekne psychložsce )např. při jednání o odkladu školní docházky či kvůli nečemu úplně jinému), že se se "strejdou" )nevlastním tatínkem) koupe nahatá. A znám skutečný případ, kdy taková kravka to ohlásila jaho zneužívání dítěte a rozjela se obrovská mašinérie - dítě hctěli okamžit+ odebrat z rodiny atd. A co se týká fotek "cizích" dětí - mám v počítači fotky nahých děťátek z léta, kde jsou jak moje vnoučata, taj vzdálenější příbuzní, tak i jejich kamarádi, co byli zrovna u nás na zahradě (případně fotky z pláže, kde si ty naše hrají s cizími) - nahaté. Navíc bohužel nejvíc zneuživání dětí  bývá v rodině, takže je dnes "podezřelé", i když máte fotky dětí z rodiny - zvláš´t když jde o druhé manželství, kde je tatínek "nevlastní"... Buďte rád, že jste se s takovou buzerací nesetkal - a nepiště blbosti, že se nic takového v dnešní době neděje

+1/0
13.4.2015 11:31

P75a78v66e17l 95O31d23r41a92z79i82l 6654869487950

Psaný text umím chápat velice dobře, psala jste, že na veřejnosti je zakázáno být nahý, což není pravda, čili nemám důvod, abych vám věřil cokoliv z toho zbytku.

0/0
13.4.2015 13:45

S45y63l54v83a 11Š75p66o64r20k76o83v55á 9326499720564

Nemáte pravdu - nahý můžete být pouze na soukromém pozemku a na vymezených místech jako je třeba nuda pláž. Pokud otmu nevěříte - zkuste se projít nahý po ulici - během chvilky jsou u vás policajti a odvážejí vás pryč a ještě za to zaplatíte pokutu. Než něco napíšete, zkuste si nejdřív zjistit, jaké zákony u nás platí ;-D

0/0
13.4.2015 13:55

P24a56v39e34l 28O60d62r88a94z79i61l 6664809917690

Tak to byste měla v první řadě udělat vy, místo velmi nešikovného pokusu o zavádějící odpověď. Vy prostě nevíte, o čem píšete, a není to poprvé, u vás je to takový zvyk.

Klidně můžete nalinkovat zákon, který výslovně zakazuje nahotu na veřejnosti, docela se těším, jak z toho vybruslíte.

0/0
13.4.2015 15:00

S46y23l82v56a 13Š80p65o76r15k18o24v55á 9396219750904

Nevím, jestli jenom neznáte české zákony, nebo přímo lžete, abyste diskutujícího urazil. Český právní systém funguje tak, že je schválen nějaký zákon - v tomto případě jde o Zákon o přestupcích č. 200/1990 Sb., konkrétně pak paragraf 47 odst. c - veřjené pohoršení. A konkrétní projevy jednotlivých odstavců jsou pak dány podzákonnými vyhláškami - např. dopravní, která přesně říká, co je přestupek při řízení... no a stejně tak existuje i vyhláška, která přesně říká, co znamená veřejné pohoršení, mezi něž patří i nahota na veřejnosti... Ono někdy stačí zagůglit (najít vše mi trvalo asi 2 minuty), než abyste se sebe dělal veřejně hlupáka;-D

0/0
13.4.2015 15:26
Foto

S90t29á33ň67a 19K57o24m76o83r10o65u88s31o24v98á 3835283177469

Smrt je pro děti přirozená, protože viděno jejich očima, je strašně daleko - a jich samotných se netýká.

+7/0
11.4.2015 21:12
Foto

A41n49n91a 68V74e58s78e34l25á 2140158326

Děti nejsou stejné, věděla jsem už v předškolním věku, že se mne smrt také týká, ale je pravda, že jsem věřila, že to bude za tak dlouhou dobu, že je to skoro tak, jako by se mne to netýkalo. Na druhou stranu jsem věděla, že když udělám nějakou riskantní hloupost, můžu umřít hned.

+1/0
12.4.2015 8:29

D76a29v88i69d 46Z56a33j59d88á98k 8155722120251

Je to presne tak.Tabiuzovat veci,ktere k zivotu patri pred detmi, je hloupe.Je lepsi,aby ty veci znaly od tech nejblizsich,tedy vetsiniu rodicu.Navic prave deti to nekdy snaseji mnohem lepe,nez dospely.Takze to muze tem dospelym v konecnem dusledku i pomoct.

+18/0
11.4.2015 20:21

K76a55t89e19ř40i37n32a 73F43e51n98c59l58o19v39á 8323977718783

Deti urcite vnimaji "jinak" a jejich zvedavost, byt neni nijak jizliva nebo skodoliba (jak to nekdy byva u dospelych) nerespektuje pravidla a tabu dospelych. A myslim, ze to muze byt osvobozujici pro dospeleho ve smutku, to je moje vlastni zkusenost.

+14/0
11.4.2015 19:50

T76o88m69á41š 53B61o36r93o56v57i42č43k29a 9669583808331

Smrt je součástí života. A tak je k tomu potřeba přistupovat.

+13/0
11.4.2015 19:38

O43n16d73ř77e10j 12Š84i47n70d85l97e24r 2297658116425

Pěkný článek. S tím ateismem to třeba zase já osobně vnímám naprosto opačně. Přišlo mi vždycky smutné a depresivní o tomto životě uvažovat jako o nějaké zkoušce, jakési "čekárně" na nějaký lepší příští život. Pro mě osobně, právě vědomí že můj život je konečný a to je všechno co mám a zítra tady už nemusím být je to, co mě nutí doopravdy se snažit žít jak nejlépe dovedu a netrápit se drobnostmi. Popravdě mrtvé jsem nikdy nějak neoplakával. Ani úmrtí v rodině ve mě nezanechávaly silné emoce. Mrtvý je mrtvý. Nijak netrpí, nemá vědomí které by mohlo trpět a tak ona "lítost" pro mrtvého je vlastně v první řadě sobeckou emocí (na tom není nic pšatného, každý potřebujeme být čas od času sobečtí). A není to tím že bych byl nějak bezcitný, když jsem se doslechl že osoba mě blízká trpí depresemi, tak jsem probulel jak želva snad tři hodiny.

+19/−2
11.4.2015 18:25

P93e34t36r 16N23e45c56h13a42n74i26c11k17ý 7793926988370

A já třeba nevím proč by ateismus musel znamenat, že člověk v nic nevěří. Myslím tím totálně nic, jen fyzika,chemie,biologie. Přece člověk si může i z jiných náboženství něco vzít a uvěřit tomu. Někdo může věřit v duše a reinakarnaci, někdo v karmu a činit dobro, někdo v nebe a peklo, někdo v temné síly, jen prostě neuctívá konkrétní náboženství a nechodí do kostela, nemodlí se, neprodvádí rituály, prostě to jen má v hlavě, nebo jen církev má právo určit co víra je a co není?

+13/−1
11.4.2015 18:33

O16n88d90ř97e11j 76Š85i83n93d82l75e37r 2797368916405

Pak to není ateismus ale spíš areligiozita. Definujícím aspektem ateismu je právě absence víry v nadpřirozeno bez nepodložené víry. IMHO podle mne je vůbec víra v EXISTENCI něčeho (bůh, posmrtný život) logický nonsens. Věřit mohu v principy, ideály, myšlenky atd... Zda něco exitstuje nebo se se můžu maximálně tak domnívat odvisle od toho jaké mám k tomu podklady.

+9/−1
11.4.2015 18:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.