Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Snídali, mlha se zvedla a začala jatka. Zemřely stovky Čechoslováků

Deváté září 1944 patří k největším masakrům československé armády během druhé světové války. Třetí československá brigáda tvořená převážně nezkušenými se ve vesnici Machnówka v Polsku octla v obklíčení německé 75. pěší divize. Z 900 vojáků zahynulo nebo bylo zraněno 611. A to během půlhodiny...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Výpis zvoleného vlákna.
Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

M69i54r87o85s10l54a76v 53M36a56c11e96k 5481135530692

Porazit Hitlera bylo velmi těžké ... bez obrovského nasazení a statečnosti vojáků nemožné ... je jasné že bez milionů padlých to nešlo zařídit. Přínos Stalina je v tom, že to dokázal R^

+8/−23
19.4.2015 9:40

J15i21ř73í 73B40r22o32ž 5549165452757

Jako, v tom, že se první dva měsíce války schovával na dače? Nebo v tom, že nechal před válkou zdecimovat velitelské kádry tak, že Němci prošli až k Moskvě jako nůž máslem. Velitelé se báli jakékoliv zodpovědnosti, za samostatné myšlení byla popravčí četa. 

"Není důležité  padnout za svoji vlast. Důležité je, aby padl za tu svoji ten parchant na druhé straně"

gen.Patton.

Za obrovské ztráty RA v prvních dvou letech války může právě Stalin.

+21/−3
19.4.2015 9:51
Foto

M32i31r87o53s63l17a87v 41M60a89c47e18k 5131565390162

prostě to dokázal, to je celé

+3/−15
19.4.2015 9:55

P36e78t27r 32P29a59l60e83č33e78k 3100595564312

Dokázal to leda komplikovat. Rusové se nakonec neubránili díky Stalinovi, ale navzdory němu.

+16/−3
19.4.2015 10:01

V42l79a63d77i53m31i48r 12S47e88f60l 6707912795671

Nesmysl, Stalin tu valku vyhral a vy na tom nastesti nic nezmenite...

+5/−11
19.4.2015 10:24

J12a69k27u11b 15P94r75o87k23e55š 6723708142303

Presne tak, jedinny rozdil mezi Stalinem a Hitlerem byl v tom, ze Stalin do toho Zukovovi prestal po nejake dobe kecat, ale nebyt Stalina tak valka vubec nemusela byt.

+3/−1
19.4.2015 11:29

P84a17v37o84l 38K57u66b54r34a13n 6179670340412

Snívaj ... o tom, že by vojna bez Stalina nebola ... Bola by, bola ... Možno inak zmanažovaná, ale bola.

0/0
19.4.2015 12:12

D71a58v66i80d 26P30e18š82e57k 3513361668910

Myslite konferenci, kde prosil spojence o otevreni druhe fronty ve Francii a Italii?

- Tehdy spojenci zavahali, Meli nechat Hitlera busit do rusu, kteri se v te dobe museli spolehat na dodavky z USA. Fotografii neni mnoho, protoze byly niceny, ale nybylo vyjimkou, ze se rusove branili s Tompsonem v ruce a potravinovym balickem z USA na zadech.

Jedine co Stalin dokazal bylo terorem nakopnout hospodarstvi a zacit ve velkem vyrabet zbrane.... ale Hitlera rozhodne neporazil

+9/−7
19.4.2015 10:03

J50i32ř80í 59H43o80v62o81r32k85a 2636317100571

To je pravda. Spojenci slibovali, že se Hitlerovi také postaví a nenechají celou WWII jen na SSSR. A Stalin je znovu a znovu žádal, ať své slovo splní a oni znovu a znovu lhali že už to bude.

Podle dohody "my budeme bojovat a vy aspoň posílejte materiál" skutečně USA dodávali SSSR ekonomickou pomoc, ale z drtivé většiny nevojenskou. Sovětská ekonomika se 100% soustředila na zbrojní výrobu a válku, USA dodávali vše pro civilní život. Plus hybridní technologie typu auta a lokomotivy.

+3/−7
19.4.2015 10:09

P45a23t93r47i70k 43H59e51j95d15a 8893874103769

tato "pomoc" byla řádně zaplacena, nebyla zadarmo

+2/−3
19.4.2015 10:17

J34i79ř42í 12K90ü74h14r 2110316560336

Zaplacena nebyla, stále dluží.

+1/−1
19.4.2015 11:01

P52a78v56o49l 71K13u58b25r72a71n 6689630140652

Nedlžia nič. Dlžli by ak by USA mala na nich požiadavky - nemá, takže nedlžia.

0/0
19.4.2015 12:10

R32a41d97e35k 74K69u55ť80á84k 4567524525601

Jsi presne produkt dnesni doby. Nic neznam, ale vse budu komentovat.

0/0
19.4.2015 13:54

T40o34m52á44š 90Ř46e23z27n64í13č12e33k 2113418711364

Když se podíváte na ta čísla, tak toho čistě vojenského materiálu je docela dost, ale ono přeci není zas tak důležité jestli to byla ocel, obilí, mouka nebo náboje, zbraně a výbušniny. Ty dodávky byly klíčové a SSSR by bez nich mělo minimálně obrovské problémy.

I kdyby to bylo "jen" obilí, tak to umožnilo ty síly které se nemusely věnovat potravinám převelet na zbrojní průmysl.

+6/0
19.4.2015 10:43

J14i65ř25í 38H46o67v42o15r74k56a 2866767710921

Souhlasím. Ta pomoc byla zásadní.

Na druhou stranu, mohli se Amíci i Britové přestat schovávat za bukem a začít proti Hitlerovi bojovat podobně intenzivně jako Sověti a nemuseli tolik pomáhat ekonomicky :-) Takhle byla ekonomická pomoc těm co reálně bojovali snad spíše minimum.

0/−2
19.4.2015 10:52

J98i95ř29í 52K27ü90h29r 2370766260896

Sověti se do června 41 (když nepočítáme napadení Polska,Finska a okupaci pobaltí) schovávali za bukem a živili čilým obchodem německou válečnou mašinérii. Dodávali přesně vše dohodnuté. Ne jako němci, co jim z

+4/0
19.4.2015 11:05

J47i67ř38í 95K12ü73h37r 2830546800906

Tak sem mi to omylem odeslalo dříve. Nicméně SSSR poslalo Německu za 16 měsíců obchodu cca 1,5 milionů(dále m) t obilí. Dále1,5 m t minerálních olejů,naftu, uhlí, železnou řídí, 2,7 t platiny, manganovou řídí, chrom a bavlnu.

+2/0
19.4.2015 11:12

A36l23e24x71a90n47d68r 44Š59í45r 5541700133

Ty záběry, jak poslední Stalinův vlak naložený obilím pro Hitlera, přejíždí hranici po půlnoci, a ráno Hitler zaútočil...

+1/0
19.4.2015 11:21

T15o14m58á23š 79Ř16e76z88n98í48č97e10k 2143188721814

Pro odehčení:

To by mě zajímalo jestli byl strojvůdce Rus nebo Němec?

0/0
19.4.2015 12:03

T58o91m27á22š 18Ř69e15z38n55í98č81e68k 2413658541914

Britové se myslím zase tak neschovávali. Válčili myslím v té době už s Italy a Němci  v Africe a bitva o Británii Německému letectvu ubrala také dost sil. Jak materiálních, tak těch důležitějších lidských.

Je to těžké objektivně posoudit, je tam "tolik co by kdyby?", že se snad k výsledku ani nelze dobrat.

Američané to myslím měli mimo jiné komplikované demokraciií ;-), vláda musela nejdříve přesvědčit občany a získat podporu. V SSSR se Stalin nikoho o schvalování ptát nemusel. Rozhodovat podíl podle počtu obětí je také asi nemožné, protože pro Stalina byl člověk to samé co pro Američany a Brity kulomet a tak jimi zrovna nešetřil. Zase je těžké soudit jestli to šlo udělat jinak nebo to bylo jediné řešení.

Na konci války to šlo zase Američanům lépe i proto, že Němci viděli v zajetí východisko, zatímco u Rusů jen smrt.

Nakonec je nejdůležitější, že bylo Nacistické Německo poraženo. Pro nás je čistě sobecky škoda, že když malovali na Jaltě hranice, tak to trochu neposunuli a my zůstali i díky tomu na té horší straně.

+3/0
19.4.2015 11:27

J95a34k90u96b 24P23r14o47k14e12š 6363748252713

Jeste bych dodal, ze puvodne mela byt druha fronta otevrena na jihu, tedy prez apeninsky a balkansky poloostrov, protoze tam jiz byla zajistena vzdusna prevaha a diky spolupraci Reckeho a Italskeho odporu vetsi sance na vylodeni s mensimi ztratami. Jenze to se Stalinovi nelibilo, protoze mu od zacatku slo o to urvat co nejvetsi kus Evropy, jedno jestli s Hitlerem nebo pozdeji se Spojenci.

+1/0
19.4.2015 12:08

L94i61b10o52r 37W58a94l44i97c30h67i80e34w18i56c42z 3928166137784

Operace Torch (vylodění v Africe): 11/1942

Operace Husky (vylodění na Sicílii): 8/1943

Vylodění v Itálii: 9/1943

Den D (Vylodění v Normandii): 6/1944

Je propastný rozdíl, zda otevíráte frontu z opevněných pozic na souši, nebo zda se vyloďujete do opevněných pozic nepřítele. Vyloďovací operace znamenají nashromáždit obrovské množství vyloďovacích prostředků, techniky a zásob. Dále je nutné brát v úvahu to, že USA bojovalo ještě v Tichomoří, zásobovalo Anglii a Sověty a německé ponorky potápěly značné přepravní kapacity v Atlantiku.

+9/0
19.4.2015 11:08

A27l75e66x45a87n78d18r 15Š43í39r 5221820213

To je přeci nesmysl, taková obrovská operace, a nesmírně riskantní - buď a nebo - jako bylo vylodění v Normandii, si vyžadovala obrovskou přípravu - jak dlouho a kolik vojska a materiálu přivážely celé konvoje mnoho měsíců (skoro 2 roky?) z USA do Británie? 2. frontu otevřeli, jakmile byli připraveni. (Taky byla důkladná kamufláž, že se chtějí vylodit u Calais.) Že by to bez velmi důkladné přípravy byla katastrofa, ukázalo předešlé zkusmé vylodění v nějakém francouzském přístavu (Dieppe?), které skončilo masakrem spojeneckých vojáků. Ostatně ani tak to na plážích Normandie neprobíhalo zcela hladce, na některých úsecích (USA) to viselo na vlásku, skoro byli zahnáni zpátky do moře. Přes veškerou přípravu zdaleko nefungovalo vše, jak mělo - např. tanky se přes štěrk vůbec nedostaly, pobřežní děla byla skoro nedotčená, přes obrovskou dělostřelbu z lodí, na plážích vůbec nebyly ty krátery, do kterých se Američani měli schovávat, atd. Kdyby to proběhlo o rok dřív, tak by je Rommel zahnal do moře, a výsledek války by vůbec nebyl jasný - další invaze by už se nejspíš nekonala, nebo bůhví za jak dlouho.

+6/0
19.4.2015 11:16

I52v72a78n 64H11o64l47a38s 5557977938547

Holt někdo se tu snaží za každou cenu potlačit (zřejmě i  sám v sobě) fakta, že se už dávno předtím válčilo na moři (v Atlantiku a v Tichomoří), že USA zpočátku (a vlastně i po celou dobu války) poskytovala obrovskou materiální pomoc také GB), která válčila s Hitlerem v době, kdy si s ním Josif vyměňoval zdvořilostní depeše a posílal do Německa materiální podporu, která Hitlerovi umožňovala tu válku na západě vést efektivněji.

+2/0
19.4.2015 13:02

J32i23ř95í 54H92o80v19o67r17k20a 2296947640631

Plácáte nehorázné nesmysly. Fakta jsou úplně jiná:

1) Stalin od prvního dne války pracoval na 100 %. Podle zachovalé knihy návštěv 22. června 1941 Stalin začal ve své pracovně úřadovat v 5:45 a schválil 20 výnosů a rozkazů, celý den přijímal návštěvy vojáků a politiků. Tak to pokračovalo i další dny

2) nůž máslem? ;-D;-D Za 2 měsíce od útoku na SSSR Němci ztratili 180.000 mužů - za celé tažení proti západní Evropě v roce 1940 měli ztráty 156.000 mužů. V červenci měli už Němci denní ztráty 7.000 mužů, něco co nikdy před tím nezažili a co je šokovalo.

3) zdecimovaný velitelský sbor - v tom máte pravdu.

+6/−7
19.4.2015 10:05

J57i50ř89í 11B67r17o84ž 5689805442777

Knihy, kterou návštěv nechal  poté upravit,

Berija vyprávěl následující: Když začala válka, u Stalina se shromáždili členové politického byra. Nevím, zda všichni, nebo určila skupina, která se u Stalina nejčastějí scházela. Stalin byl opravdu morálně zdeptán. Učinil zhruba takovéto prohlášení: „Začala válka a rozviji se katastrofálně. Lenin nám zanechal proletářský sovětský stát a my jsme ho prosrali..." Podle Beriji se vyjádřil doslova tak. „Vzdávám se vedení," řekl a odešel. Odešel, sedl do auta a odjel do své nejbližší vily.

K tomu ještě s odvoláním na Beriju Chruščov píše: „Od chvíle, kdy se tak Stalin zachoval, uplynulo několik dni. Rozhodli jsme se zajet ke Stalinovi a vrátit jej k práci s tím, aby se využilo jeho jméno a jeho schopnosti při organizováni obrany země.

Když jsme přijeli, viděl jsem Stalinovi na tváři, jak se velmi polekal. Zřejmé si pomyslel, jestli jsme ho nepřijeli zatknout za to, že utekl od své práce a nic nepodniká proti německému vpádu.

+7/−2
19.4.2015 10:30

J76i91ř51í 65H49o71v76o72r89k65a 2656227600491

Jj, tyhle storky po válce trousil hlavně Chruščov, o kterém bezpečně víme, že na začátku války vůbec nebyl v Moskvě, takže může mít informace leda z doslechu.

Kniha návštěv je ověřená, potvrzená dalšími prameny.

Fakt je, že Stalin měl krizi cca týden po začátku války, kdy mu začalo docházet, že se válka vyvíjí úplně jinak, než si představoval a neměl jasno, co s tím. Teprve po nějaké době přišel s konceptem Velké vlastenecké, přestal mluvit o ideologii a pojal to jako bitvu národů s jasným odkazem na minulost.

+2/−3
19.4.2015 10:42

V14i41k52t83o10r 46Š16e96d48i53v39ý 8866691630416

Spíš mu došlo, že "obranu Rusi" budou lidé vnímat víc, než "obranu komunismu". Až příliš mnoho lidí totiž zvažovalo, zda náhodou Němci nejsou lepší alternativou.

+6/0
19.4.2015 10:50

L75i25b88o66r 12K66ř48u52p31a74l97a 3915383388618

přínost Stalina se zveličuje, dokonce ze začátku spíš škodil než aby byl přínosem, své vypovídá i počet padlych, německo má 5.5 mil (na všech frontách) a SSSR 8.7 mil., nás mnogo, tím samozřejmě nesnižuji památku padlych, jen rusko těmi lidskými zdroji nešetřilo

+2/0
19.4.2015 11:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.