Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Překvapivé výsledky novodobé spartakiády: lepší fyzičku mají děti z měst

Ani víc možností k pohybu fyzičku dětí nezlepší. Vyplývá to z výsledků sportovního víceboje, kterého se na podzim loňského roku zúčastnily děti od prvních do devátých tříd ze základních škol po celé republice. Poněkud překvapivě ukázaly, že fyzicky zdatnější jsou děti z měst. Mají větší nabídku sportovních aktivit, vysvětlují odborníci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M74i54r63o66s16l42a53v 88K49a37š59p85a24r 3692317501651

Titulek je opět zavádějící.                                                                                              Vysočina je region malých sídel, pouze Jihlava dá(s odřenejma ušima) 50 000.           Ve  srovnání s Prahou ale dopadl tenhle "vesnický" region na chlup stejně (402)

0/0
25.3.2015 19:53

P27a55v96e57l 48O49d80r21a38z82i11l 6744789257550

A eště budu zlej a vypíchnu větu:

"Víc než padesát tisíc dětí porovnaly své síly"

--

"Nejvíc se však projevil právě rozdíl mezi dětmi z velkých sídel a malých měst." - to není pravda, mezi kraji jsou rozdíly větší.

--

„Ukázalo se, že neplatí léty zažitá pravda, podle které se děti na venkově a v malých městech více pohybují. Naopak, jejich průměrné výsledky jsou v porovnání s dětmi z velkých měst v testovaných disciplínách horší. Tuto tezi podporuje také analýza BMI, podle které je nejvyšší poměr hmotnosti vůči tělesné výšce u dětí v krajích, které ze srovnání pohybové zdatnosti vycházejí nejhůře,“ komentoval to Tomáš Perič, odborník na sport dětí z Fakulty tělesné výchovy a sportu UK.

--

Zlé jazyky cosi o tělocvikářích říkají - nu, a tady jeden z nich plete jabka s hruškama, tedy přirozený pohyb dětí na vesnici s určitými disciplínami, testovanými během Sazka PR akce, a nakonec na výsledky dětí podle velikosti sídla naroubuje BMI podle kraje. Brr.

+1/0
25.3.2015 16:09

P76a51v81e13l 52O72d16r98a67z74i38l 6774909707820

Nevedu si čtenářský deník, takže nevím, jestli je to opakované u této autorky, že neumí interpretovat statistická data.

--

Z článku vyplývá, že výsledky dětí z různě velkých sídel se liší méně, než mezi dětmi z různých krajů!!

--

Přesto si i já dovolím reagovat na nesmyslný nadpis: je to proto, že děti z měst netráví hodiny týdně dojížděním;-)

0/0
25.3.2015 15:55

P21a60t59r36i90k 46S24v21o36b14o82d54a 3769581526235

Není to jinými možnostmi. Spíše jsou ve vesnických školách tolerantnější. Velká města = větší výsměch tlouštíkům, tedy těm extrémním.

+2/−1
25.3.2015 15:39

F69r22a13n18t72i86š28e97k 91L21i55m38p82a19u71c88h 2495543706494

To má svoji logiku. Dnes se už neběhá jen tak venku, sportovat znamená být organizován v nějakém oddíle. Když chce dítě hrát hokej, basket, tenis, plavat, má lepší podmínky ve městě. Na vesnici ještě tak fotbal.

0/−2
25.3.2015 14:58

P24a52v33e18l 62O39d55r98a68z28i38l 6494259617670

Dnes je totiž kroužkománie.

+1/0
25.3.2015 15:50

J64a86r61o20m33í42r 61N43o79v89o84t38n26ý 7429927141324

děti z měst mají dobrou fyzičku,protože navštívily Mc donalda a musí neustále běhat na wc a to na vesnici chybí

0/0
25.3.2015 14:16
Foto

S87t12á97ň26a 88K94o55m42o41r28o39u72s81o16v23á 3305503167119

Myslím že nejhorší co může být je - nelítej, nikam nelez, spadneš! Sedni si, tady máš brambůrky a čokoládu;-O

+4/0
25.3.2015 13:56
Foto

R86o44s47t17i62s18l52a28v 76S11t38r65ž74í23n16e61k 2221621511752

a nezapomeň si vzít helmičku :-)

+4/0
25.3.2015 14:04

H91e16l76e90n23a 31Č69í97ž83k71o17v74á 9351911262878

No, tak to už je opravdu úplně absurdní. Když si vezmu, že jsme jako malí, hlavně tak od 6 do 13 let, neustále jezdili celé odpoledne na kole, různě se při tom žďuchali, každou chvíli někdo sletěl, ale nikdy z toho nebylo nic horšího než odřená kolena a lokty, jen v jednom případě dva stehy na čele, tak tohle "helmičkování" je vážně k smíchu. Navíc si myslím, že může být i škodlivé -- když má člověk helmu, je možná méně obezřetný, protože na ni spoléhá.

+3/0
25.3.2015 14:24

P49a94v45e18l 45O76d78r41a13z62i63l 6594749537100

Jestli jste v dětství ve svém okolí nezaznamenala žádný horší úraz, než odřeninu, tak jste z extrémně šťastné lokality.

0/−1
25.3.2015 15:57

H67e98l40e19n80a 66Č55í92ž40k48o54v43á 9141921622408

No jo, to je možné, to těžko můžu popřít.

0/0
25.3.2015 16:02

L82u96c28i22e 27N27e42c39h25a36n45i87c60k67a 6204321392700

Bohuzel kdyz my jsme byli mladi, jezdilo po silnici tak polovina aut.

Jinak naprosto souhlas

0/0
26.3.2015 19:51

H49e75l94e81n44a 30Č93í11ž14k69o90v42á 9731481492318

To máte pravdu. Ale ono je to také velmi různé u různých dětí. Naši byli extrémně úzkostní, ale stejně jsem lezla po stromech a přes ploty, šplhala po prolézačkách a dělala na nich psí kusy... a čokoládu si mohli strčit za klobouk, protože jsem neměla ráda sladké. Ale moje sportovní zdatnost je přesto nic moc (i když podle lékařky jsem prý dnes v nadprůměrně dobré tělesné kondici, což mě trošku udivuje).

No, když se mi narodila dcera, velmi jsem dbala, abych jí nic "nebezpečného" nezakazovala, naopak jsem ji povzbuzovala, zkrátka jsem to klasicky chtěla dělat jinak než naši... a co myslíte? Prostě je od narození na sebe velmi opatrná, jako dvouleté batole mi odmítala vylézt na prolézačku výš než půl metru od země, zatímco ještě menší děti vesele šplhaly až nahoru, tj. cca 2 metry nad zem, když jsem ji vysadila na provazový můstek pár dm nad zemí, křičela hrůzou a natahovala po mně ručičky. Ale v jiných ohledech byla zase odjakživa šikovnější než já, např. ve sprintech má nejlepší výsledky ze třídy.

Tím vám nechci protiřečit, jen podotknout, že ono je to s tou tělesnou aktivitou asi podobné jako u různých jiných aspektů života --  něco udělá vlastní osobnost člověka, něco výchova. Jde o to, aspoň z rodičovského hlediska, citlivě vysledovat to, co dítěti vyhovuje. Já, když jsem pochopila, že dceru tím, že po ní chci něco, co jí není vlastní, v podstatě trápím, nechala jsem to koňovi...

+1/0
25.3.2015 14:12
Foto

S79t61á56ň41a 81K50o65m10o93r54o31u66s42o72v37á 3315133437529

Tak já tohle měla přímo v rodině - já jsem jezdila do práce na kole, snažila se celou zimu lyžovat, chodila cvičit, jezdila na vodu - a nic moc. Mojí sestře byly takové aktivity ukradené - ale všechny sporty jí šly samy od sebe - dokonce v 50 letech prvně sedla na koně a prostě normálně jela. Ale děti a vnoučata jsou šikovná - někde tam ty geny byly. Ono se to vždycky nějak vyvrbí:-)

0/0
26.3.2015 8:40

O86l44d11ř61i96c27h 26J22a72n47e82č62e95k 8489386863571

my jsme jako děti nic moc jiného než lítat, lézt a padat (a jezdit na kole na bahnité koupaliště) nemohli, tak nám to nikdo nemohl zakazovat.

a místo brambůrek a čokolády byly k dispozici toliko hrách a mrkev ze zahrádky.

ale svým způsobem mám pro dnešní děti pochopení - kdybychom bývali měli tu možnost, asi bychom z bráchou u babičky na chalupě bývali spíš seděli u počítače než lítali venku.

+2/0
25.3.2015 15:27
Foto

S74t97á88ň98a 19K94o87m89o98r36o67u40s41o69v38á 3405943627869

Tak o tom žádná;-D - tak jako když dostanou na výběr čokoládu nebo polévku. Ale - zamknout laptopy a mazej ven! A s rodiči na kole, na lyže - teď to je náročnější.

0/0
26.3.2015 10:27

M78a10r59t23i65n 37P92r61o21k91e34š 4286147854782

do škol ve velkých městech chodí i děti z vesnic, ale po škole musí zase cestovat třeba hodinu domů, než se trošku "zrelaxují" , tak už musí letět zase za sportem zpět, protože nemají možnost nebo kolektiv v místě, a rádi to podstupují a je jich hodně... i s rizikem nějakého erroru, a všichni nemají štěstí na rodiče, že by ho zavezli... a dorost, který vyráží cca v 7 ráno a přijede v 18 večer vyčerpaný je pak na učení méně zralý... je to asi blbost, protože bychom měli mít nějaký přehled, že, ale co kdyby byl "plovoucí" rozvrh a některé předměty by šly vetovat... mě třeba fyzika, chemie a cizí jazyk ve škole nic nedal, všechno jsem si musel zažít a vyzkoušet praxí v terénu třeba s rodiči... muselo by to mít omezení. znám lidi kterí jsou ne něco mimo i kdyby se rozkrájeli, ale v něčem vynikají...

+1/−3
25.3.2015 13:04

J55a15n 54P53a77l49á23t 3715972908576

Lide na vesnicich jsou zdegenerovani chlastem, cigaretami a snatky mezi pribuznymi, to je znama vec.

+4/0
25.3.2015 13:01

K80a41r77l53a 31N11o84v50á17k57o25v83á 1322700268428

máte něco proti sňatkům mezi příbuznými? jestli jo, pojďte to říct mému strejdo-manželovi do očí!!!

+5/0
25.3.2015 13:14

P76a97v73e18l 63O54d62r23a32z85i51l 6834469657380

Do těch předních, nebo do těch zadních?

+1/0
25.3.2015 15:58

P61a32v17e56l 61F83a66r69a 9337427624771

Tak vše vysvětleno, pocházíš z vesnice! :-)

+1/0
25.3.2015 13:18

J30a40r30o31m81í61r 17N46o72v33o81t93n36ý 7779637311454

a co na to kníže s Orlíku?

0/0
25.3.2015 14:18

P58a11v14e50l 29N62o61v25á24k 7642579196379

A nebude to treba tim.. ze ve mestech je vetsi vyber ???

To je jako kdybyste napsali ze po deseti olympiadach se zjistilo ze v Americe maji lidi lepsi fizicku nez v Monaku

+1/−2
25.3.2015 12:54

I50v74a10n 75O41š81m11e64r68a 3325393297640

Přesně tak fotbalové hřiště, cyklostezky a vycházky do přírody jsou jen ve městěch.

0/0
25.3.2015 13:37

P38a49t22r29i82k 29S44v34o73b41o58d37a 3119771686155

výběr ne, silnější sociální tlak....

0/0
25.3.2015 15:40

R67a96d58i36m 45K82u16n92z 3595452813290

Městské děti totiž běhají po městě a shánějí drogy.

+2/−3
25.3.2015 12:43

H80e89l77e73n31a 63Č34í21ž12k93o80v37á 9741131752438

S těmi drogami je to podle mě přehnané (i když jako nadsázka celkem vtipné), ale myslím, že městské děti se po městě naťapají docela dost. Když si vzpomenu na své dětství, tak párkrát týdně bylo běžné, že v rámci pitomých nákupů jsem s mámou pěšky prošla trasu někam od Vinohrad až po Staré Město nebo Malou Stranu, ono to pár kilometrů dá. Kdo chodí jen po nákupních centrech, ten to asi dnes "nedá", ale já třeba nakupuju spíš v malých obchůdcích a jen tak pro zajímavost jsem si spočítala, že dceru tím pádem taky párkrát týdně -- jen u nás na Smíchově a Malé Straně -- protáhnu tři nebo čtyři kilometry.

+1/0
25.3.2015 13:05

P51a48v40e14l 42O58d11r35a79z92i29l 6554429287690

No tyjo to je teda dálka, to choděj vesničtí na autobus na rozcestí denně tam a zpátky taky.

0/0
25.3.2015 15:59

H46e47l25e53n83a 63Č83í16ž46k52o57v12á 9721251312618

Nemůžu to vědět s určitostí, ale přesto bych tipla, že dnešní venkovské děti už ty každodenní kilometry tolik nechodí -- i když dříve to asi platilo. Dnes, co jsem si tak všimla, je rodiče spíše do školy vozí autem (to chápu a nezatracuji), což může být tím, že dnes víc lidí to auto má. Zatímco v Praze je to často nesmylné, protože tramvají se do školy dostanete rychleji než automobilem.

0/0
25.3.2015 16:06

M42i16l72o51š 21N15e76r86a31d 4875518933377

To je od Sazky moc hezké že dají rodičům kontakt na vhodné místní kluby, jen je otázka kolik rodičů (v menších sídlech často nezaměstnaných) bude moci tyto kontakty využít. Moje desetiletá dcera dělá sportovní aerobik a tato její aktivita přijde ročně na nějakých 40.000,-Kč. Nejsem si jist, ale tuším že  z podpory to prostě nedáte.

0/0
25.3.2015 12:42

J44a78n 77F83i34a44l89a 7584587915799

No když věčně nejede výtah a bydlíte v 9. patře, taxe není čemu divit.

+3/0
25.3.2015 12:29

B67r42o92n60i84s55l37a20v 58G41a85b48r69y76š 6585404690

Tělocvik jsem nenáviděl. Jak na základce, tak na střední. Přišlo mi dost úchylné známkovat tělesnou zdatnost. Nemůžu za to, že jsem krikeťákem dohodil jen 30 metrů, kdežto můj svalnatější spolužák až 70 metrů. Basketbal jsem nesnášel, nikdy jsem ho nepochopil. Fotbal jde úplně mimo mě. Běh na 700 - 3000 metrů mě vyloženě iritoval a abych si nezkazil vysvědčení jedinou dvojkou, málem jsem ze sebe vypustil duši. Ostatní sporty jsme nezkoušeli. Vzal bych to spíš takovým volnějším stylem. Tělocvik ano, hýbat se ano, ale jak je komu libo.

Protože mi teď ale není jedno, kolik vážím a jak celkově vypadám, už 3 roky chodím jednou týdně na hodinu do bazénu. V zimě lyžuju, v létě jezdím na kole. Jinak taky pěstuju chůzi. Takový nenápadný sport, ale když za den člověk ujde cca 15 000 kroků, už je to výkon.

+3/0
25.3.2015 12:19
Foto

R38o31s94t21i88s77l11a73v 78S28t48r80ž40í12n82e23k 2921831771222

a není už to jedno?

0/0
25.3.2015 12:25

B26r11o74n60i41s45l95a57v 39G17a17b75r13y30š 6305364960

Co není jedno?

0/0
25.3.2015 12:27

P68a77v64e90l 86O15d37r87a38z27i38l 6134359767910

Co se vám dělo na ZŠ.

0/0
25.3.2015 16:02

H79e28l53e36n56a 43Č78í53ž80k53o43v70á 9211721762208

Jak já vám s tím školním tělocvikem rozumím! Byla jsem odjakživa dost mrňavá a hubená, sice mrštná, takže gymnastika apod. mi šla výborně, ale jak bylo něco silového (hlavně atletika a míčové hry), byla jsem totálně v háji. Navíc jsem přehnaně útlocitná, takže když jsem měla při vybíjené na soupeře mrštit míčem, nebyla jsem toho schopná, protože bych toho člověka mohla uhodit a jeho by to bolelo... Jo, je to směšné, ale nemohla jsem si pomoct.

Líná přitom nejsem, hodně chodím a jsem tak trochu taková ta "motorová myš", co moc neposedí, ale v těláku jsem byla za naprosto nemožnou.

+2/0
25.3.2015 12:46

B81r55o26n34i16s23l31a38v 95G47a71b12r27y66š 6545144400

Koukám, že jsme se hledali... ;-D

Taky jsem se bál, že někomu ublížím. Při florbale jsem spíš připomínal kombajn. Dokonce jsem se snad v životě nepral, nevím, jestli bych dokázal někoho uhodit.

+2/0
25.3.2015 13:10
Foto

R24o94s84t76i92s79l62a88v 33S82t47r53ž43í26n25e60k 2171561561182

atletika je silový sport a s tou si měla problémy, zato gymnastika silový sport není tam to byla pro tebe brnkačka. ;-D

0/0
25.3.2015 13:12

H52e85l65e95n24a 39Č18í71ž75k35o24v97á 9381401952768

Rozumím, na co narážíte. Jo, ono asi obojí je vlastně silové, ale každé jinak. Při té gymnastice ale hraje roli i koordinace pohybů, a v tom jsem asi měla trochu výhodu. A také je dobré, když je člověk "lehký": co vím, tak sportovně obecně mnohem zdatnější holky měly problémy se šplhem, výmykem na hrazdě, svíčkou na kruzích apod., protože měly potíže samy sebe uzvednout, mně toto potíže nedělalo ani trošku. Ale uběhnout 1500 metrů, to pro mě byl očistec -- totálně vyplivané plíce. Jediná atletická disciplína, která mi celkem šla, byl skok do dálky, protože jsem (asi) uměla vystihnout správný odraz; ale tím to končilo.

+2/0
25.3.2015 13:21

D91a43v87i75d 63P44l81i40s82k84a 6627307564512

To máte dvojsečné. Někteří by se hýbali sami od sebe podle svého tempa, další by se nehýbali bůbec, protože by jim nehrozila trojka z tělocviku. Jak ty první oddělit od druhých?

+1/0
25.3.2015 12:52

H20e20l97e94n87a 38Č38í87ž61k63o70v89á 9221971682488

Já bych TV nerušila, myslím, že hodina pohybu ve škole denně by neškodila, ale spíš bych řekla, že by nebylo od věci, aby se třeba časově kryla pro více ročníků naráz a děti si mohly, bez ohledu na věk, vybrat aktivitu, která je pro ně zábavná -- někdo tanec, někdo atletiku, jiný třeba míčové hry. Jasně, organizačně by to bylo náročné, ale dětem by se ten pohyb neznechutil, myslím totiž, že u dětí je radost z pohybu spíš přirozená, těch od narození líných mi připadá, že není zase tak moc. Nevím, jak je to dnes, ale z dětství pamatuju tabulky, které předepisovaly, jaký výkon je v jakém věku nutný na určitou známku, a to bylo prostě hrozné.

+1/0
25.3.2015 12:58

B24r12o29n47i68s73l68a80v 54G17a14b35r23y39š 6765864250

To je fakt, tehdy bych se zařadil byť jako premiant do té druhé skupiny. Sám od sebe s tím nemám problém, ale jakmile to dostanu příkazem, tak se mi nechce.

0/0
25.3.2015 13:12

L34u24c13i10e 43B52a67r47t14o80ň34o14v72á 5320828717435

Jo tělocvik, to byla kapitola. Já jsem byla vždy tělesně zdatná, už od dětství jsem závodila, běžky, běhy, atletika, stále na kole, plavání, zkoušela jsem i střelbu, pětiboj, lezla na stromy..apod. Milovala jsem různé školní závody, ligy, dokonce i ten "Běh Rudého práva"... Víceméně jsem platila za šikovné a aktivní dítě a rodiče nás  ve sportu podporovali. Ale co mi nikdy nešlo a ani mému tátovi byly jakékoliv míčové hry včetně ping - pongu či tenisu, vybíjená, volejbal, košíková nebo jakékoliv házení krikeťákem, medicimbalem apod.. Prostě nedohodím, nerozmáchnu se, nemám ten švih - trefím se, ale na krátkou vzdálenost. Na ZŠ to nikdo neřešil, v prvním ročníku gymnázia také ne, měli jsme všeobecný tělocvik, reprezentovala jsem školu v bězích, závodila na lyžích, ale v druhém ročníku přišly v osnovách míčové hry a tělocvikářka si postavila hlavu. Nehodíš, dostaneš za tři, jak v pololetí, tak na konci. Naši to kupodivu vzali dost rozumně, protože jediná šance byla požádat o oficiální přezkoušení před komisí, a to naší rodině připadalo na hlavu, abych po večerech trénovala medicimbal a basketbalový dvoutakt.

+3/0
25.3.2015 13:28
Foto

S69t59á11ň18a 82K46o51m26o49r79o34u13s74o31v86á 3835743867829

To znám - já vždycky házela koulí a vrhala krikeťákem;-D

0/0
25.3.2015 13:53

P64a48t80r59i61k 98S64v91o43b76o81d84a 3309631786695

na druhé straně jste mohl excelovat v hvězdě, kde svalnatý spolužák nebyl dostatečně mrštný....

0/0
25.3.2015 15:44

B26r85o16n51i77s61l82a92v 71G42a44b38r59y47š 6305964440

To je vlastně pravda, skok vysoký a skok daleký jsem měl vynikající. Na tohle jsem úplně zapomněl. :-)

0/0
25.3.2015 15:48

P17a93v88e10l 48O18d28r54a17z49i67l 6944149497940

No tak hlavně že jste si postěžoval a pochlubil se samými jedničkami, které v reálném životě bohužel vůbec nikoho nezajímají.

0/0
25.3.2015 16:01

B61r70o96n67i45s15l12a65v 86G87a28b64r35y42š 6955554830

...a Vy jste si jako tradičně neodpustil uštěpačnou reakci.

0/0
25.3.2015 16:03

P49e29t55r 83N79e25c47h97a33n32i54c42k34ý 7753386938430

To bude hodně dáno jak úbytkem dětí (a lidí obecně) na vesnicích, tak tím, že děti z vesnic jsou prostě všude vozeny autem a tak toho pohybu moc nemají. Navíc dřív se na vesnicích běžně chodilo pěšky i 5 kilometrů (třeba do jiné vesnice za zábavou), dnes je to bráno jako turistika.

+7/0
25.3.2015 12:17





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.