Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hlídači slídilů si „posvítili“ na České dráhy kvůli on-line jízdenkám

Neobvyklým způsobem upozornilo sdružení Iuridicum Remedium na jednoho z finalistů anticeny Big Brother Award udělované za slídění v soukromí. Na část budovy Českých drah v Praze v pondělí nasvítilo obří název soutěže. Státní podnik si nominaci vysloužil on-line prodejem jízdenek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R57o51b32e44r84t 65H12o14m62o53l82k70a 2750742222141

Jezis, k cemu jinemu by asi mel prukaz totoznosti slouzit, nez k overeni totoznosti? Pokud vim, obcansky prukaz byl vymyslen k tomu, aby se clovek mohl identifikovat a prokazat ze je to skutecne on. A proto je jeho padelani trestny cin. Komu to vadi, dejte si tam treba karticku do knihovny. Obcanky rozstrihejte, spalte a popel zahrabte na odlehlem miste...

+3/0
19.2.2015 8:45

J10a78n 63B48á59r49t71a 3410856318

Podle Českých drah je to proto, aby průvodčí mohl zkontrolovat, zda se ve vlaku jízdenkou prokazuje správný člověk.

Nechápu. Buď jízdenku má nebo nemá. K tomu netřeba zjišťovat totožnost.

0/−4
18.2.2015 18:21
Foto

A37l47a63n 32Ř91e24p43k47a 4195606

Jedna jízdenka = jedna osoba, je třeba si ověřit, jestli si jí nějaký vykuk nenamnožil a teď na ní ve stejné trase nejede víc lidí ;-)

+2/−1
18.2.2015 18:41
Foto

A27l75a60n 61Ř63e45p71k73a 4945306

Parta mladých nemá co dělat a tak hledá problémy tam, kde nejsou :-P Však je nikdo nenutí ty jízdenky v e-shopu nakupovat, případně tam můžou pro ověření dát i jiný průkaz než je OP. ;-) Ale to už je nenapadne, stejně jako s některýma v diskuzi není řeč (jednu stránku jsem si přečetl).

+3/−1
17.2.2015 11:12

P21a40v27e79l 80O31d72r66a61z18i79l 6904579637380

A z jakého důvodu je potřeba jakýkoliv průkaz, proboha?

+1/−2
17.2.2015 11:41
Foto

A63l50a40n 60Ř68e36p38k64a 4605866

Ověření, že skutečně si majitel té jízdenky třeba? Češi jsou národ vychcaný a bez toho by se z jízdenkami z e-shopu pěkně kšeftovaloRv

+2/−1
17.2.2015 12:15

R34a27d11e83k 24J77a96n45a64t19a 9965296824502

Ne, proto to není. Chtějí zabránit tomu, aby jednu jízdenku použilo více osob.

+2/−1
17.2.2015 12:22

K69a50r76e85l 11N80o36v27o96t33n98y 6939401229365

U Deutsche Bahn se clovek musi prokazovat kreditni kartou, kterou platil za on-line jizdenku, pripadne musi take predlozit ID kartu s fotkou. Takze CD nedelaji nic neobvykleho.

+4/−2
17.2.2015 8:53

R92o82m74a66n 91L55i13p70s81k46ý 2409823559

Je něco jiného platba kartou přes zabezpečený server a zveřejňování čísla OP.

+2/−3
17.2.2015 9:08

R91a53d40e44k 67J88a90n28a59t51a 9635796604162

Co přesně myslíte tou "platbou přes zabezpečený server?" Pan Novotný nemá na mysli platbu, ale fakt, že fakt, že u DB může být platební karta průkazem totožnosti. Za tímto účelem je na vaší internetové jízdence vytištěna část jejího čísla.

Co přesně myslíte "zveřejňováním čísla OP"? Číslo není nikde zveřejňováno, je jen na vaší jízdence. Navíc to nemusí být OP, ale prakticky libovolný průkaz, musí mít akorát fotku.

Jinak mimochodem, pokud jede o ten "zabezpečený server". ČD používají k platbě kartou platební bránu ČSOB, server ČD se tak k číslu karty vůbec nedostane. To je zpravidla považováno za bezpečnější. Zatímco server DB číslo vaší karty zpracovává, mj. proto, že ho pak z části vytiskne na tu jízdenku. Takže co je vás paranoiky lepší?

+3/−3
17.2.2015 9:19

R30o76m84a30n 46L83i19p70s36k32ý 2629893939

Číslo kreditky bez CVV a 3D secure code (Visa verified) je k ničemu, číslo osobního dokladu je zneužitelné. A když jej napíši komukoli, je už v podstatě veřejné. Nejsem paranoik, jen vím, co je pro mé soukromí lepší.:-P

+2/−1
17.2.2015 9:26

J65a78n94a 48H70o97r79á34č52k92o63v36á 5506312178430

Pan Janata je asi součástí BB. Takže s ním ztrácíte čas, maximálně Vám řekne, ať si koupíte jízdenku postaru.

Zlodějina osobních dat o kterých nevíte kde na ČD putují je vážně špatná, už jsem psala jinde, že číslo občanky si nezaznamenává ani zaměstnavatel, toho sice zajímá rodné číslo, ale jen kvůli zdravotnímu pojištění. Tady má stát stále vroubek.

Překvapivě pan Janata uvedl, že DB mají část čísla. Vidíte i to je řešení. Jméno a třeba poslední tři čísla.  Pan Janata by měl svou možnost ověření a já bych byla v klidu, že číslo mé občanky ve spojení se jménem nikde nefiguruje. Spojením dat z jiných databází jde bohužel člověka zkompletovat.

+3/−3
17.2.2015 9:36

R85a41d49e81k 93J95a26n92a97t46a 9305266184802

Jasně, názorový odpůrce je agent. Nejlépe imperialisický.

NEMUSÍTE použít číslo občanky, vadí-li vám to. Už Vám to zde napsalo mnoho lidí, nejen já. Mimochodem, zajímalo by mě, jak máte zabezpečen váš domácí počítač. Drtivá většina domácích uživatelů ho má děravější, než typický server.

Ano, část čísla by mohla být řešení - pár paranoiků by to uklidnilo. Ovšem hlavním praktický problém by to neřešilo - číslo průkazu si obvykle nepamatujete, a to ani jeho poslední 4 čísla, takže stejně se musíte při nákupu někam dívat, pokud se v e-shopu nezaregistrujete a číslo si tam nevyplníte (což lidi jako vy nedělají).

+1/−1
17.2.2015 10:12

J76a93n35a 49H63o12r91á80č79k80o77v83á 5306932958620

:-) Teď jste mě pobavil. Díky.

Používání kapitálek je cosi jako křik, nemusíte na mě křičet, umím číst.

O zabezpečení mého počítače se nestarejte. Navíc citlivá data na něj neukládám.

To že někdo nechce ukládat svá osobní data všude z něj nedělá paranoika, ale to vy víte. Ovšem tisíckrát vykřičený blábol blábolem zůstává, byť jsou jedinci, co si ho vezmou za své. To je věc marketinku.

Drahý pane, dát někam celý údaj, nebo jen jeho část je dost velký rozdíl. A opět jste si toho vědom. Vytažení občanky není problémem, problém je poskytnutí celého údaje.

Nevšiml jste si, že ani telefonní operátoři systémově nevidí vaše heslo, ale jen dva jeho znaky? To je první část zabezpečení, brání uživatele před neznalými podvodníky.

A k té vaší registraci pane vševěde, já se zaregistruji, ale nikde nezadávám své osobní údaje. V tom je veliký rozdíl.

+1/−1
17.2.2015 10:21

R11a37d94e20k 75J58a54n82a84t97a 9325776984432

"Nevšiml jste si, že ani telefonní operátoři systémově nevidí vaše heslo, ale jen dva jeho znaky?"

Číslo průkazu není heslo. Heslo do e-shopu ČD je jiné a nikomu se nezobrazuje. CVC k platební kartě se ČD ani nedozví, protože ho i s číslem karty zadáváte na platební bráně ČSOB.

0/−1
17.2.2015 10:38

J35a84n82a 58H55o95r67á78č38k28o15v60á 5676142198740

A zase hrušky a jabka.

0/−1
17.2.2015 10:54

V31a95c45l44a92v 31H96a14j27e49k 3516639649

I když nevíte o jaký doklad se jedná. Z čísla to na první pohled není poznat.

0/−1
17.2.2015 21:39

P79a24v80e45l 76O51d98r47a44z49i65l 6424579667910

Zbytečná obhajoba něčeho, co prostě není potřeba. Když si koupím jízdenku na kase, tak nikoho průkaz nezajímá, takže u online jízdenky to taky není třeba.

+1/−4
17.2.2015 11:43

R70a96d86e77k 74J33a10n80a63t98a 9205146864772

Jízdenka "na kase" je vytištěná na papíře s vodotiskem a hologramem. Vyrobit věrohodnou kopii je proto obtížné.

Zatímco jízdenku z e-shopu si vytisknete sám na obyčejnou A4, popřípadě pouze sdělíte průvodčímu šestimístný kód. Vyrobit kopii je tak velmi snadné. Proto je tam vazba na obtížně zkopírovatelný předmět - průkaz. Je to tak i u Deutsche Bahn.

+3/−1
17.2.2015 12:25

V57a14c33l24a89v 62H20a37j86e56k 3786119459

Na jízdnece je uvedeno toto číslo: 4454523339A můžete mi říci o jaký doklad se jedná?? Je to OP, Pas, zbrojní pas, nebo průkaz DP v Ústí nad Labem??

+1/−1
17.2.2015 21:46

R64a14d43e30k 62J72a88n41a78t42a 9275466664472

Máte pravdu, nědelají. Je to typický rychločlánek, aby lid klikli a zanadávali si, je názor nějakých jelimanů vydáván za fakt. Bez oponentury, bez srovnání se světem.

+2/−3
17.2.2015 9:12

J21a69n 13Z43e22m39a43n 1186875474816

U ČD je možné všechno, když tam třeba revizora dělá člověk, na kterého je vedena exekuce kromě jiného kvůli nezaplacení několika pokut za černou jízdu v MHD.

0/−3
17.2.2015 8:31

J95i24ř63í 95P23r34ů83š96a 7735482815449

Marně hledám kde ono sdružení přišlo na povinnost zadat číslo OP, stačí jméno příjmení a číslo jakéhokoliv dokladu kde je fotka.

+2/0
17.2.2015 7:59

Z20u53z79a24n81a 77V70o15l77n33a 1259984672826

To ze musím vyplnit číslo občanky se mi nelíbí (in kartu nevlastním). Šlo by to podle me ověřit i jinak. Ale vzhledem k tomu, ze na jedné jízdě tímto usetrim skoro 100 Kč, je to pro me nutné zlo, které, byt s nechuti, akceptuji.

(Včasná jízdenka (den předem) trasa Brno - Frydek-Mistek pres Ovu...

+1/0
17.2.2015 7:11

M66i71l11a55n 26Š94m47e65j57k35a45l 6655180435494

Jak?

0/0
17.2.2015 7:36

J91a97r38o34s91l89a41v 25K61o39m27o42ň 1140724984641

není nutná občanka, stačí jakýkoli jiný doklad, třeba i řidičák, pas.Průkaz který někdo vydal, kde je jméno a fotka a někdo kdo ten dotyčný průkaz vystavil. Sudenti předkládají třeba i jen průkazku na slevu jízdného pro studenty. A stačí i to. Jde o to, aby cestující tuto jízenku neupravil a neokopíroval více lidem. Stejně je důležité co se zobrazí průvodčímu na přístroji při kontrole, a ne co máte na případně vytištěném papíru.

+3/0
17.2.2015 7:56

P38a39v21e27l 34O71d92r65a48z72i86l 6314879457220

Aha, takže stačí, když si partička podvodníků natiskne třeba tu kartičku do knihovny, kde budou mít každý svou fotku, ale číslo bude stejné, a jste zase v háji.;-D

0/−1
17.2.2015 11:45

J61a70r38o40s27l69a42v 89K32o34m56o49ň 1260984624421

kartičku někdo ověřil, je tam razítko. A navíc je-li jízdenka už podruhé na jednom vlaku kontrolována jedním zařízením už je na to obsluha upozorněna. Navíc je důležité co je na zažízení zobrazeno. Pokud číslo sedí i jméno, tak je to problém. Ale zatím jsem takové průkazky neviděl, většinou zadávají OP, ŘP nebo jiné průkazy, které třeba předkládají rovnou ke slevě. Nemusí aspoň ukazovat více dokladů.

0/0
17.2.2015 15:18

J92a58r69o17s35l95a26v 24K29o15m72o85ň 1290124204361

ale nesmí jet jedním vlakem, kde jim stejný průvodčí zkontroluje lístek, jinak totiž pozná, že jeden doklad se stejným číslem kódu zadaným na kotrolu už byl zadán, pokud tedy budou mít i stejné jméno, protože je tam jméno i číslo průkazu. Jinak se dá požádat o další doklad, neboť ze zákona je každý občan povinen od 15-ti let mít usebe OP. Pokud by byl problém s identifikací.

0/0
17.2.2015 15:24

J25i27ř64í 70P75r41ů80š94a 7945492885919

A proč zadáváte číslo OP stačí číslo jakéhokoliv dokladu kde máte fotku, klidně průkazka do knihovny.

+1/0
17.2.2015 7:58

R77o32m76a66n 85L40i92p71s28k38ý 2869653549

V nedávné minulosti jsem kupoval elektronické jízdenky u Student Agency, ÖBB, DB i ČSA, pro sebe nebo i pro známé, a nikde jsem kromě e-mailu a tel. čísla (popř. adresy a data narození) další údaje nemusel uvádět. Na jízdence / letence je jméno a to si (někdy) přepravce při kontrole ověří, ale rozhodně to nikam neukládá.

S ČD necestuji z různých důvodů víc než 20 let a toto je další důvod, proč u toho zůstanu.

+3/−4
17.2.2015 6:55

J24a21r22o95s56l70a29v 24K30o34m98o43ň 1900664614761

protože mají lístek přímo na místo a spoj a tudíž je k ničemu jeho namnožení což by u ČD nebyl opoznat, jízdenka platí v kterémkoli vlaku.

+3/−1
17.2.2015 7:57

R74a21d85e17k 33J45a96n37a16t98a 9885186474172

Nemáte pravdu, e-shop DB chce více údajů než ČD, např. adresu bydliště a datum vydání průkazu.

0/−2
17.2.2015 8:51

R85o40m98a26n 61L30i68p97s48k77ý 2689773569

Ne ne, pouze adresu, datum narození a datum platnosti osobního průkazu (nikoli jeho číslo). V případě platby kartou průkaz není potřeba vůbec.

0/0
17.2.2015 9:07

R96a76d33e93k 72J41a94n52a27t10a 9585306774232

Chtějí (v případě, že si vyberete jako identifikaci průkaz) toto:

Vorname, Nachname

Geburtsdatum

Letzte 4 Zeichen der Ausweisnummer

gültig bis

Straße, Hausnummer

PLZ, Ort

Land

E-Mail

Na konci pak ještě potvdíte, že se ta adresa vyskutuje na tom dokladu:

Ich bestätige, dass die hier angegebene Anschrift mit der Adresse auf obigem Personalausweis übereinstimmt (sofern Adresse auf diesem aufgedruckt).

+2/−1
17.2.2015 9:48

R83o89m56a81n 20L75i22p48s68k43ý 2749143419

"Letzte 4 Zeichen..." je tedy číslo průkazu?;-D

+1/0
17.2.2015 9:54

R18a75d71e17k 47J55a88n10a59t82a 9155256764522

Já jsem nepsal, že chtějí celé číslo. Psal jsem, že chtějí více údajů, např. to bydliště + datum narození + datum platnosti.

+1/−1
17.2.2015 9:59

L63u68c39i50e 94B83a16r84t18o91ň95o58v11á 5440588187885

Tak to se budete divit, kam všude si letecký dopravce ukládá vaše údaje, a jak dlouho je archivuje. Jak rakouské, německé a švýcarské dráhy chtějí při koupi a následném použití elektronické jízdenky srovnatelné údaje jako ČD. Pořád nechápu tento boj. Máte možnost si zakoupit i anonymní jízdenku na ČD....

+2/−2
17.2.2015 9:03

R28o68m10a86n 76L54i92p20s73k88ý 2239333179

Není údaj jako údaj.;-)

0/0
17.2.2015 9:09

L50u65c43i33e 57B78a38r91t78o30ň34o32v67á 5780208877535

No tak když Vám nevadí, že musíte ve vlaku u Sprembergu tahat a ukazovat kreditku...tak si to kupte u okýnka, v automatu za hotové nebo ve vlaku a můžete být klidně 007. Nejsem žádný fanda ČD, ale tohle opravdu není nic neobvyklého , co by zasloužilo veřejné pranýřování.

+2/−2
17.2.2015 9:18

A53d50a51m 92H86o56u76b64a86ř 2239468395317

Potreboval jsem koupit jizdenky z Nemecka pro jednoho hudebnika a byl sem zvykly je kupovat na Deutche Bahn shopu, ale chteli po me takove mnozstvi udaju, ze sem je nemohl temer zjistit, protoze dotycny mi je zkratka nechtel dat. Zkusil sem shop cd, ktery byl obvykle drazsi, ale tentokrat ne. A muzu rict, ze tech udaju tam chteji mnohem mene, a bylo v pohode je ziskat od dotycneho. Stejna trasa, stejny vlak, jine pozadavky. Nebyl bych na ne tak prisny.

+3/−1
17.2.2015 5:09

K94a92r60e11l 51N40o24v77o85t78n79y 6959481479755

DB chteji jmeno, prijmeni, adresu a cislo kreditky, kterou platite jizdenku. Pokud je to kreditka vydana mimo Nemecko, tak se musite prokazat ve vlaku ID kartou.

0/0
17.2.2015 8:56

Ř63e18h74o81ř 31V30l44a71s81á23k 2634194661676

Tedy já jsem na soukromí docela citlivý, je to jeden z důvodů, proč jsem nikdy nepoužíval ksichtoknihu, proč  se vyhýbám věrnostním kartám supermarketů, proč jsem se nechal k pořízení mobilu (na předplacenou kartu) dotlačit až v roce 2007 kdy už jsem bez něj byl za podivína.

Ale současný systém u Českých drah mi přijde férový. Kdo se bojí o soukromí, může si zcela anonymně koupit u pokladny papírovou jízdenku. Cenový rozdíl zanedbatelný a dopravce o mně neví vůbec nic. Ani číslo občanky, ani číslo kreditky nebo číslo bankovního účtu, prostě nic.

Kéž by to tak šlo všude!

+6/−1
17.2.2015 1:30

M62a57r35t40i71n 66N37o79v73o75t67n70ý 8709964477184

Komu se to nelíbí ať nepoužívá Google a FB a kupuje si papírové jízdenky

+6/−2
17.2.2015 0:01

V10l59a30s78t86i86m30i57l 19W25a23i87c 8430893227447

Pokud vím, tak číslo občanky rozhodně není povinné. Jde použít jakýkoliv doklad, osobně používám IN kartu ČD.

+7/−2
16.2.2015 23:57

M91i51l47a12n 57L53a75š11ť20o26v25k11a 8652664903278

Hmmm, a když nemám?Rv

+1/−1
17.2.2015 0:04

R37a54d56e74k 20J91a78n50a58t25a 9655516564822

Tak si koupíte jízdenku u pokladny. Problém? V letecké dopravě nemáte ani tu možnost. Jméno a doklad totožnosti po vás budou chtít vždy.

+10/−5
17.2.2015 0:10

J62a56n94a 65H19o36r10á61č58k56o82v29á 5676702718290

Děláte PR Českým drahám? Platí vás?

+4/−12
17.2.2015 0:45

R95a59d87e42k 46J33a98n72a96t52a 9425876344532

Proč myslíte?

Akorát tu vyvracím zkratkovité názory lidí, kteří nikdy složitější informační systém nenavrhli, jsou schopni akorát vykřikovat. Diskuze je důležitá, jinak bu tu byl akorát ten primitivně a jednostranně pojatý článek.

+14/−2
17.2.2015 0:53

J37a62n67a 15H10o56r63á26č75k94o10v90á 5906342178770

Asi proto, protože vás tu je stejných několik a tlačíte svůj názor bez známky pochybnosti jak komunistické noviny :-). 

Číslo občanky ČD zajímat nemá, mám ho dát, s vaším názorem, nějakému podvodníkovi o kterém nic nevím, či ho dokonce nemusím potkat?

+2/−4
17.2.2015 7:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.