Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za tragédii na Tchaj-wanu může chyba motoru i pilota, ukázal záznam letu

Data z černých skříněk letu TransAsia Airways, který se ve středu zřítil v Tchaj-peji, ukazují, že pravý motor letounu ztratil výkon. V krizové situaci však chybovala i posádka, když snížila i výkon druhého motoru. Při nehodě zemřelo podle posledních informací 35 lidí, 15 se podařilo zachránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D54a14n26i58e16l 88U95r90b80á87n69e18k 6507658339348

Já navrhuju, aby všechny piloty vyhodili a nabrali nové, které vyškolí podle svého selského rozumu pan Podzimek, který na ně bude pak i dohlížet.

0/0
9.2.2015 17:53
Foto

V33o23j63t23ě47c83h 87P18a30v24l61í16k 5684901924568

Při výpadku jednoho motoru je normální druhému stáhnout výkon, protože mnohá letadla nejsou stavěná na tak velkou asymetrii tahu a nedokážou ji pomocí řídících ploch vyrovnat a dosáhnout přímého letu.

Ovšem restart zbývajícího živého motoru vypadá jako vcelku jednoznačná chyba, buď prostý a tragický omyl, nebo problém v komunikaci mezi pilotem a druhým pilotem v krizových minutách letu.

+1/0
6.2.2015 17:13

R42i88c80h17a38r13d 20P13o14d92z88i22m89e31k 2721327636

Ve chvíli kdy hrozí, že se zřítím se vy-se-ru na všechny poučky a dělám to co mi velí zkušenosti a instinkt. Prostě budu držet plnej, abych udržel dostatečnou dopřednou rychlost jestli nepoletím úplně rovně je v tu chvíli jedno.

0/0
7.2.2015 22:46

D14a31n75i45e55l 63U65r94b94á43n53e82k 6377988879418

Už toho nechte. Takhle to možná můžete dělat doma na počítači.

0/0
7.2.2015 23:10
Foto

V36o29j68t57ě94c30h 22P19a59v29l57í71k 5974851564918

A právě jste popsal jeden z typických způsobů, jakým padají letadla.

Protože jen málo který dopravní pilot má skutečné zkušenosti s tím, jak se letadla chovají v situacích mimo běžnou letovou obálku či s nějakou poruchou a tak jim instinkt dost často velí dělat velké nesmysly.

Například příručka říká, že v případě restartu motoru musí druhý pilot rukou zablokovat páku výkonu toho funkčního motoru, aby první pilot nemohlo omylem vypnout ten nesprávný. Jenže v tomto případě se na to, jak píšete, ..-...-...

+1/0
8.2.2015 0:08

R97i11c46h24a56r10d 78P32o85d21z93i59m37e75k 2141147566

No vypadá to,  že máte asi pravdu. Piloti jsou na baterky a nemají vůbec tušení co dělat s letadlem v nestandartních situacích. Je to asi jako s autoškolou. Absolvent projde autoškolou, ale řídit auto neumí. Osobně jsem absolvoval i školu smyku, od které jsem očekával, že mi pomůže rozvinout moje řidičské dovednosti, ale když jsem viděl co ten instruktor vykládá za nesmysly, tak jsem úplně trnul hrůzou jak dopadnou ti řidiči, kteří se podle jeho rad budou v reálných krizových situacích řídit :-/ Dovedu si představit, že piloti dopravních letadel budou školení podobně.

0/0
9.2.2015 8:20

D84a69n62i25e37l 42U91r22b26á25n96e90k 6677198489508

:-D :-D :-D jo jo, máte pravdu, nikdo s tím neumíme a nemáme ani páru, jak s letadly zacházet, protože nás to v autoškole nikdo nenaučil :-D

0/0
9.2.2015 17:51

R54i80c89h83a40r40d 57P95o82d45z10i69m83e43k 2551247116

Já nikde netvrdím, že zrovna vy s tím neumíte. Možná byste se v takové chvíli zachoval mnohem chladnokrevněji a váš způsob řešení vzniklého problému by nevedl k pádu letadla. :-/

0/0
9.2.2015 19:22

D86a37n33i41e63l 64U19r34b97á41n12e86k 6637768729538

Už jsem psal, že 99,9% pilotů by to udělalo líp, než ti dva. Ačkoli dosud nevíme přesně, k čemu došlo. Pokud ovšem budeme brát za fakt, že spadli kvůli tomu, že si vypnuli fungující motor, zatímco se snažili nahodit porouchaný, tak prostě udělali chybu, která byla fatální. A všechny předpisy a postupy jsou tu od toho, aby se tyto chyby neděly. Jenže lidé prostě dělat chyby budou. Někdy se holt stane, že i velezkušený kapitán s 15.000 nalétanými hodinami v důsledku únavy, špatného vyhodnocení atd. udělá naprostou kravinu, kterou doma v křesle nejsme schopni vůbec pochopit.

0/0
9.2.2015 19:57

J14a56k84u29b 73Ř25e36z72n78í79k 5370713

pro shrnutí pár klíčových časů z FDR

10:52:38 - výpadek motoru 2

10:53:03 - pilot postupně snižuje throttle na idle u motoru 1

10:53:13 - pilot zvyšuje throttle u motoru 2 na maximum

10:53:24 - pilot odpojuje přísun paliva k motoru 1

10:54:20 - restart motoru 1

10:54:34 - konec nahrávky

+2/0
6.2.2015 17:01

J17i77n70d10ř95i14c40h 84T16ů85m89a 1704652847978

Pro doplnění - body 2,3 a 4 jsou normální postup, který se zpaměti provádí po vysazení motoru u tohoto typu letadla. Jenže je dělali u druhého (živého) motoru!!! Tím ho odstavili. Přišli na to po minutě a pokusili se motor znovu nahodit. To se jim sice podařilo, ale motor ještě neměl výkon, když se zřítili.

+1/0
6.2.2015 17:30

P38e70t42r 16B71o55c65e37k 7576352500843

on ani laik by si nevypnul druhý funkční motor... ;-D;-D;-D

0/0
6.2.2015 19:34

A59n63t53o61n36í91n 12S55á37d41l16í81k 7328909663663

Je to zajisté tragédie,ale pokud by pilot alespoň takto let nezvládl,nemusel být nikdo naživu.Je pravděpodobné,že paliva byl dostatek a pádem mezi budovy by se požáru nedalo vyhnout! Voda byl jedinný přijatelný způsob i když s nejistým výsledkem,jak vidno!

0/0
6.2.2015 21:29

J24i85n28d43ř74i86c64h 40T72ů17m80a 1164792297448

Obávám se, že vůbec netušíte o jakou situaci se jedná. Ti piloti byli  dost zkušení ale téměř jistě to nezažili jinde než na simulátoru. A rozdíl tam je dost velký. Reparát neexistuje.

+1/0
6.2.2015 21:29

P58a21v54e76l 40O54d59r96a67z20i57l 6664329887190

Jako se smykem v autě, věichni slyšeli, co dělat, dost z nich si to i zkusí, ale v krizovce to zadupnou a jen koukaj, jak to dopadne. Nebo v nedotáčivém smyku pořád točí volantem, až se to chytne a pošlou to tak do protisměru....

0/0
9.2.2015 19:59

M24i15c88h50a50l 39C90h75a97l93u32p80a 6538550859323

Třeba se prostě spletli, vypadl motor, tak ho zkusili nahodit, ale místo toho nahazovali ten druhý.

0/0
6.2.2015 17:01

I35v91a81n 94R37ů55ž60i22č17k27a 3270182850172

Shrnuto, první pilot hrdina, druhý pilot popleta...

ať si střihnou který je který Rv

0/0
6.2.2015 16:35

P64a75v31e58l 12M90a64c38h89a53t82a 9237594533596

No, nedejbože, abyste se v tý samý situaci ocitnul vy. Hrdina-popleta?

Každopádně bych s vámi letět nechtěl.

0/0
6.2.2015 16:48

I10v13a21n 45R83ů64ž84i37č61k62a 3630912800332

někdo zatáhl za záchrannou brzdu.... Rv

0/0
6.2.2015 16:09

J33a30n 14M67i42c28h11a31l 5519634301935

Tak je pilot hrdina, nebo ne?

+1/0
6.2.2015 15:59

K44u47b97a 81A76u11e10r 3224139158811

To nevíme, ale Klíma Žák a Podzimek by to zvládli prej líp....

+1/0
6.2.2015 16:04

D34a30n32i37e24l 67U94r19b20á40n15e69k 6487258799418

99% pilotů by to zvládlo líp. A to je důvod toho, proč v drtivé většině podobných případů všechno dobře dopadne. Bohužel piloti jsou taky lidi. Navzdory všemu výcviku k chybám dochází a stále bude.

+3/0
6.2.2015 17:50

D52a37n57i49e89l 51U48r26b86á54n83e61k 6627798779288

Jinak Podzimek je vynikající expert, v tom s vámi souhlasím :-D

0/0
7.2.2015 23:11

J50i95n82d45ř15i14c42h 36T41ů53m88a 1874742977828

Ani jedno ani druhé. Piloti dělali svou práci. Pravděpodobně udělali chybu a zaplatili za ni životem. Kdyby toto platilo ve všech profesích, tak by nebyl problém s přelidněním zeměkoule.

+2/0
6.2.2015 17:50

J11a45k58u71b 63Ř63e24z39n84í13k 5450813

Later the day Feb 6th 2015 the ASC also released an English version of the initial release detailing further that when the first master warning activated associated with the right hand engine the crew "called it out", then the left hand engine thrust lever was progressively retarded to flight idle. At 10:53:24Z the condition lever was set to fuel shut off position resulting in the shut down of the left hand engine. Following several call outs to restart the left hand engine the parameters suggest the left hand engine was restarted at 10:54:20Z, however, at 10:54:34Z another master warning sounded, the CVR recorded unidentified sounds and both recorders stopped.

0/0
6.2.2015 15:52

J39a16n 41K39l41í22m63a 6737659780747

jen nerozumim tomu proc prestaly cerne skrinky nahravat, k cemu pak jsou??

0/−7
6.2.2015 15:47

P36e19t11r 26Ž95á11k 1628732275139

ty jo to je fakt síla....Asi proto, že letadlo havarovalo....

+10/0
6.2.2015 15:50

D53a47n12i90e26l 23U13r21b21á79n10e32k 6737368949118

:-D

0/0
6.2.2015 16:08

D21a75n34i11e42l 13U36r18b48á70n46e67k 6237768209848

:-D :-D :-D

0/0
6.2.2015 16:08

R41i38c90h13a50r23d 27P19o52d61z84i78m51e62k 2821157246

Co tím ten pilot jako sledoval a co čekal, když snížil tah i u druhýho motoru??? Osobně bych naopak naložil tomu jedinýmu běžícímu co se do něj vejde, abych udržel letadlo s polovičním tahem ve vzduchu. 8-o

+1/−1
6.2.2015 15:46

D83a34n37i72e84l 10S26t39r63a29k78a 8559895431101

Záměna ve stresu - to už se přihodilo mnohokrát.

+1/0
6.2.2015 15:47

R93i68c93h81a32r54d 87P92o66d81z48i57m33e84k 2551657656

že si popletl levou a pravou? To je ovšem katastrofa.

0/0
6.2.2015 15:50

P31e82t87r 48Ž46á10k 1408212615499

u toho to letadla se dokonce automaticky zvýší tah toho funkčního motoru.

0/0
6.2.2015 15:52

R30i43c70h29a18r60d 90P20o56d79z59i59m36e89k 2671557346

Vida jak to mají vymakaný. Ještě by to tam chtělo mít pojistku, aby ho v tom případě nešlo manuálně vypnout pilotem.

0/0
6.2.2015 15:53

Z37d76e41n82e97k 63V56r72b11a 8949635923377

Tady se to uvažuje hezky, ale v letadle jde všechno dost rychle. Posádka je na správný postup školená a je na vyšetřovatelích, aby stanovili příčinu toho selhání. Možností nemusí být jen "chyba posádky", ale i chybné postupy či nedostatečný výcvik, chybná signalizace, selhání automatiky - prostě celá řada příčin. Letecké nehody jsou málokdy způsobeny jen jedním aspektem, většinou je to řetězec nešťastných náhod, který vyústí v katastrofu. A narozdíl od těch silničních se korektně vyšetřují a ne že se vše svede na řidiče, protože se "něčemu nepřizpůsobil."

+4/0
6.2.2015 16:06

D82a29n82i33e53l 31U47r73b86á65n22e37k 6747158159948

Á, pán je odborník :-\

0/0
6.2.2015 16:09

R91i30c92h22a72r63d 79P78o50d66z86i97m27e22k 2961977826

Na to  nemusím být odborník. To že je při startu potřeba plný tah motorů je naprosto elementární věc.

0/0
7.2.2015 22:43

D73a59n75i36e82l 68U29r80b46á70n63e13k 6177918579618

Hm, kolik startů s vícemotorovými letouny jste absolvoval jako pilot? Pokud alespoň jeden, tak víte, že jste nenapsal pravdu. Za prvé ne vždy se při startu používá plný tah motorů, a za druhé - myslíte, že piloti nevěděli, že bez tahu alespoň jednoho motur letadlo nepoletí? Nenapadlo vás, že mohli prostě udělat chybu? Nebo si myslíte, že to udělali schválně? Navíc za vaše "vy-se-ru se na všechny poučky a dělám to, co mi velí zkušenosti a instinkt" by vás vyrazili už při teoretické výuce v kurzu PPL. Nemluvte do něčeho, o čem nemáte ani páru, zbytečně se shazujete.

0/0
7.2.2015 23:09

R79i80c12h50a29r72d 12P50o41d66z66i33m29e60k 2881667396

Ani jeden. Plný tah motorů nemusí být potřeba použít pokud běží motory všechny. Jasně že mě napadlo, že udělali chybu, ale chybu tak začátečnickou, že se mi nechce uvěřit tomu, že je jí schopen udělat školený pilot. Za co by vás vyrazili při výuce není podstatný. Pokud by pilot letadlo nerozšvihal, tak by nikoho nezajímalo co neudělal podle pouček. Vy si snad myslíte, že pilot udělal všechno tak jak měl a letadlo bylo po výpadku jednoho z motorů předem určený k záhubě?

0/0
9.2.2015 8:09

D63a24n39i78e22l 33U10r21b75á12n10e75k 6707588189348

Tohle nemá cenu. Vy něco napíšete, a pak sám oponujete mně, že to není pravda. Navíc vaše představy jsou velmi zjednodušené. Holt jsme všichni asi troubové, když nám ten výcvik trvá takovou dobu, stojí tolik peněz a pak ještě musíme chodit na simulátor a neustále licence obnovovat, a přitom stačí geniální laik se selským rozumem, jako vy, který by chybu neudělal a žádné předpisy ani postupy k tomu nepotřebuje. Podejte si žádost o přijetí k ÚCL jako inspektor, a můžete své zkušenosti předávat pilotům. Já končím.

0/0
9.2.2015 17:47

R27i46c20h56a78r19d 70P19o43d68z25i44m10e30k 2561137336

To já se vás nechci nijak dotknout, ale tak mi napište co byste dělal v takové chvíli vy? Taky byste šel restartovat motory a riskoval nebo byste se raději pokusil odstartovat s jedním motorem? Pilot udělal chybu když si chcípnul jediný funkční motor, ale nebylo by teda jednodušší se do takového riskatního manévru radši nepouštět a možnosti udělat takovou nejapnou chybu jako splést si levou a pravou se vyhnout?

0/0
9.2.2015 19:15

D49a91n62i78e49l 56U79r89b74á27n72e36k 6797828579428

Já bych postupoval podle SOP. Záleží samozřejmě hlavně na tom, kdy k případnému selhání motoru dojde. Pokud ještě na zemi při rozběhu, tak se to odvíjí od dosažené rychlosti. Pokud dosáhnete určité rychlosti (v1), odstartovat už musíte, ať se děje co se děje, protože nic jiného už udělat nejde. Pokud by to bylo před dosažením této rychlosti a selhal by motor, každý pilot by přerušil vzlet. Za v1 už ale musíte nahoru, ať se vám to líbí, nebo ne. Samozřejmě nahlásíte nouzi, zaletíte okruh a přistanete zpátky na zem. Pokusy o restart motoru samozřejmě dělat můžete, to záleží na tom, co signalizují přístroje. Rozhodně pokud bude signalizace "oheň", žádný restart dělat nesmíte. Motor musíte uhasit, vypnout do něj přívod paliva, zapraporovat vrtuli atd. Jsou na to stanovené postupy podle toho, který je to motor a podle typu letadla. Nemůžete se na to vykašlat, musíte ten motor odstavit. A pokud uděláte něco jinak, než podle předpisů, tak se může stát, že si omylem vypnete ten zdravý motor. A pak jdete dolů a už s tím nic neuděláte. Právě to nedodržení postupů má za následek chyby. Pokud se jich budete držet, k chybě nedojde. Jenže to jsme zase u toho - piloti jsou taky jen lidi a někdy chybu udělají přes veškerou snahu. Zabít se schválně určitě nechtěli.

0/0
9.2.2015 19:52

F16i82l49i42p 87G30a91l15a94š 2197957874108

Mám obavu, že tento postup by letadlo vyosil takovým způsobem, že by to do toho sídliště narvali..

0/0
6.2.2015 20:03

D89a28n97i75e36l 77U95r38b83á69n65e30k 6817608459448

Ano, a to nejde jen o změnu směru letu v horizontálním smyslu, to lze většinou směrovkou a křidélky zvládnout, ale jde i o točivý moment toho motoru. Letadlo se může za určitých podmínek i převrátit, a kormidla si s tím nedokážou poradit.

0/0
7.2.2015 23:19

P38a60v20e82l 38M27a79c24h24a13t56a 9857664683536

Čistě laicky, fakt nejsem fyzik. To si tak letíte, těžiště je uprostřed a na jedný straně vám to vypne. Vy naložíte na druhý, co se do ní vejde.

Byl jste někdy na kolotoči?

0/0
6.2.2015 21:59

R67i79c98h55a28r96d 98P11o85d29z57i45m26e29k 2591377836

čistě laicky nejsem kolotočář. Kolotoč má směrovky?

0/0
7.2.2015 22:49

D57a76n43i98e23l 59U81r19b13á82n71e79k 6907388699408

Říká vám něco pojem kritický motor? Zkuste si o tom něco najít, možná budete překvapen... Při vzletu může být asymetrické zvýšení tahu jednoho z motorů být váš poslední hrdinský čin.

0/0
7.2.2015 23:15

R11i85c30h36a41r48d 44P36o73d90z34i92m10e60k 2631867286

Tento typ letadla dokáže údajně odstartovat a letět jen s jedním funkčním motorem, takže posledním hrdinským činem bohužel bylo snížení tahu a popletení si levé a pravé strany.

0/0
9.2.2015 8:12

D97a19n32i69e40l 18U96r88b51á45n34e28k 6207568589278

Už je mi jasné, že na rozdíl od pilotů rozumíte létání lépe. Vzdávám se.

0/0
9.2.2015 17:48

R43i39c97h33a94r45d 22P49o68d17z87i65m80e58k 2481947526

Co na tom co sem napsal konkrétně není podle vás pravda? To že tento typ letadla umí odstartovat s jedním motorem nebo fakt, že pilot udělal chybu když si zhasnul funkční motor při pokusu o restart toho, který neběžel?

0/0
9.2.2015 19:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.