Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Za tragédii na Tchaj-wanu může chyba motoru i pilota, ukázal záznam letu

Data z černých skříněk letu TransAsia Airways, který se ve středu zřítil v Tchaj-peji, ukazují, že pravý motor letounu ztratil výkon. V krizové situaci však chybovala i posádka, když snížila i výkon druhého motoru. Při nehodě zemřelo podle posledních informací 35 lidí, 15 se podařilo zachránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D44a19n61i20e94l 60U32r13b92á57n65e46k 6167518979518

Já navrhuju, aby všechny piloty vyhodili a nabrali nové, které vyškolí podle svého selského rozumu pan Podzimek, který na ně bude pak i dohlížet.

0/0
9.2.2015 17:53
Foto

V87o26j83t27ě37c21h 71P54a65v72l36í73k 5254141364288

Při výpadku jednoho motoru je normální druhému stáhnout výkon, protože mnohá letadla nejsou stavěná na tak velkou asymetrii tahu a nedokážou ji pomocí řídících ploch vyrovnat a dosáhnout přímého letu.

Ovšem restart zbývajícího živého motoru vypadá jako vcelku jednoznačná chyba, buď prostý a tragický omyl, nebo problém v komunikaci mezi pilotem a druhým pilotem v krizových minutách letu.

+1/0
6.2.2015 17:13

R64i29c65h97a89r24d 34P22o31d54z50i66m85e80k 2101877836

Ve chvíli kdy hrozí, že se zřítím se vy-se-ru na všechny poučky a dělám to co mi velí zkušenosti a instinkt. Prostě budu držet plnej, abych udržel dostatečnou dopřednou rychlost jestli nepoletím úplně rovně je v tu chvíli jedno.

0/0
7.2.2015 22:46

D54a93n78i93e19l 32U47r17b54á32n34e58k 6867878309468

Už toho nechte. Takhle to možná můžete dělat doma na počítači.

0/0
7.2.2015 23:10
Foto

V80o86j84t98ě60c72h 90P70a95v82l70í14k 5674831714488

A právě jste popsal jeden z typických způsobů, jakým padají letadla.

Protože jen málo který dopravní pilot má skutečné zkušenosti s tím, jak se letadla chovají v situacích mimo běžnou letovou obálku či s nějakou poruchou a tak jim instinkt dost často velí dělat velké nesmysly.

Například příručka říká, že v případě restartu motoru musí druhý pilot rukou zablokovat páku výkonu toho funkčního motoru, aby první pilot nemohlo omylem vypnout ten nesprávný. Jenže v tomto případě se na to, jak píšete, ..-...-...

+1/0
8.2.2015 0:08

R88i41c59h41a49r70d 20P42o60d82z68i12m86e71k 2671627456

No vypadá to,  že máte asi pravdu. Piloti jsou na baterky a nemají vůbec tušení co dělat s letadlem v nestandartních situacích. Je to asi jako s autoškolou. Absolvent projde autoškolou, ale řídit auto neumí. Osobně jsem absolvoval i školu smyku, od které jsem očekával, že mi pomůže rozvinout moje řidičské dovednosti, ale když jsem viděl co ten instruktor vykládá za nesmysly, tak jsem úplně trnul hrůzou jak dopadnou ti řidiči, kteří se podle jeho rad budou v reálných krizových situacích řídit :-/ Dovedu si představit, že piloti dopravních letadel budou školení podobně.

0/0
9.2.2015 8:20

D49a98n22i12e84l 32U80r12b17á97n35e61k 6437488699598

:-D :-D :-D jo jo, máte pravdu, nikdo s tím neumíme a nemáme ani páru, jak s letadly zacházet, protože nás to v autoškole nikdo nenaučil :-D

0/0
9.2.2015 17:51

R84i69c54h38a88r95d 20P76o51d48z76i13m88e83k 2331247176

Já nikde netvrdím, že zrovna vy s tím neumíte. Možná byste se v takové chvíli zachoval mnohem chladnokrevněji a váš způsob řešení vzniklého problému by nevedl k pádu letadla. :-/

0/0
9.2.2015 19:22

D67a28n84i58e45l 14U19r77b39á42n71e83k 6807278449988

Už jsem psal, že 99,9% pilotů by to udělalo líp, než ti dva. Ačkoli dosud nevíme přesně, k čemu došlo. Pokud ovšem budeme brát za fakt, že spadli kvůli tomu, že si vypnuli fungující motor, zatímco se snažili nahodit porouchaný, tak prostě udělali chybu, která byla fatální. A všechny předpisy a postupy jsou tu od toho, aby se tyto chyby neděly. Jenže lidé prostě dělat chyby budou. Někdy se holt stane, že i velezkušený kapitán s 15.000 nalétanými hodinami v důsledku únavy, špatného vyhodnocení atd. udělá naprostou kravinu, kterou doma v křesle nejsme schopni vůbec pochopit.

0/0
9.2.2015 19:57

J51a11k11u22b 34Ř56e53z88n45í59k 5450553

pro shrnutí pár klíčových časů z FDR

10:52:38 - výpadek motoru 2

10:53:03 - pilot postupně snižuje throttle na idle u motoru 1

10:53:13 - pilot zvyšuje throttle u motoru 2 na maximum

10:53:24 - pilot odpojuje přísun paliva k motoru 1

10:54:20 - restart motoru 1

10:54:34 - konec nahrávky

+2/0
6.2.2015 17:01

J77i23n32d73ř21i54c74h 29T84ů11m49a 1654452597598

Pro doplnění - body 2,3 a 4 jsou normální postup, který se zpaměti provádí po vysazení motoru u tohoto typu letadla. Jenže je dělali u druhého (živého) motoru!!! Tím ho odstavili. Přišli na to po minutě a pokusili se motor znovu nahodit. To se jim sice podařilo, ale motor ještě neměl výkon, když se zřítili.

+1/0
6.2.2015 17:30

P62e47t92r 70B31o41c14e46k 7816322120813

on ani laik by si nevypnul druhý funkční motor... ;-D;-D;-D

0/0
6.2.2015 19:34

A20n74t95o22n85í67n 62S10á25d19l97í72k 7368519243243

Je to zajisté tragédie,ale pokud by pilot alespoň takto let nezvládl,nemusel být nikdo naživu.Je pravděpodobné,že paliva byl dostatek a pádem mezi budovy by se požáru nedalo vyhnout! Voda byl jedinný přijatelný způsob i když s nejistým výsledkem,jak vidno!

0/0
6.2.2015 21:29

J50i61n44d75ř73i96c89h 50T51ů88m24a 1234722767508

Obávám se, že vůbec netušíte o jakou situaci se jedná. Ti piloti byli  dost zkušení ale téměř jistě to nezažili jinde než na simulátoru. A rozdíl tam je dost velký. Reparát neexistuje.

+1/0
6.2.2015 21:29

P51a18v71e63l 54O88d87r62a97z81i59l 6434529497300

Jako se smykem v autě, věichni slyšeli, co dělat, dost z nich si to i zkusí, ale v krizovce to zadupnou a jen koukaj, jak to dopadne. Nebo v nedotáčivém smyku pořád točí volantem, až se to chytne a pošlou to tak do protisměru....

0/0
9.2.2015 19:59

M44i78c27h89a94l 29C86h36a18l23u83p54a 6708960539493

Třeba se prostě spletli, vypadl motor, tak ho zkusili nahodit, ale místo toho nahazovali ten druhý.

0/0
6.2.2015 17:01

I36v48a68n 56R63ů64ž87i69č35k62a 3970462920242

Shrnuto, první pilot hrdina, druhý pilot popleta...

ať si střihnou který je který Rv

0/0
6.2.2015 16:35

P63a47v11e31l 53M44a95c82h80a30t63a 9817624503696

No, nedejbože, abyste se v tý samý situaci ocitnul vy. Hrdina-popleta?

Každopádně bych s vámi letět nechtěl.

0/0
6.2.2015 16:48

I43v27a65n 53R42ů32ž93i83č92k65a 3790902560642

někdo zatáhl za záchrannou brzdu.... Rv

0/0
6.2.2015 16:09

J42a31n 49M42i92c58h46a53l 5489524181535

Tak je pilot hrdina, nebo ne?

+1/0
6.2.2015 15:59

K53u67b47a 91A81u11e46r 3104909448411

To nevíme, ale Klíma Žák a Podzimek by to zvládli prej líp....

+1/0
6.2.2015 16:04

D92a60n90i68e62l 17U65r73b53á48n28e47k 6987248489698

99% pilotů by to zvládlo líp. A to je důvod toho, proč v drtivé většině podobných případů všechno dobře dopadne. Bohužel piloti jsou taky lidi. Navzdory všemu výcviku k chybám dochází a stále bude.

+3/0
6.2.2015 17:50

D90a32n88i78e23l 44U87r78b36á45n11e82k 6787538559728

Jinak Podzimek je vynikající expert, v tom s vámi souhlasím :-D

0/0
7.2.2015 23:11

J97i88n56d80ř12i89c83h 45T82ů78m64a 1144352307488

Ani jedno ani druhé. Piloti dělali svou práci. Pravděpodobně udělali chybu a zaplatili za ni životem. Kdyby toto platilo ve všech profesích, tak by nebyl problém s přelidněním zeměkoule.

+2/0
6.2.2015 17:50

J77a43k41u55b 77Ř11e65z28n57í72k 5220413

Later the day Feb 6th 2015 the ASC also released an English version of the initial release detailing further that when the first master warning activated associated with the right hand engine the crew "called it out", then the left hand engine thrust lever was progressively retarded to flight idle. At 10:53:24Z the condition lever was set to fuel shut off position resulting in the shut down of the left hand engine. Following several call outs to restart the left hand engine the parameters suggest the left hand engine was restarted at 10:54:20Z, however, at 10:54:34Z another master warning sounded, the CVR recorded unidentified sounds and both recorders stopped.

0/0
6.2.2015 15:52

J27a16n 81K94l98í92m54a 6487209670667

jen nerozumim tomu proc prestaly cerne skrinky nahravat, k cemu pak jsou??

0/−7
6.2.2015 15:47

P66e10t48r 53Ž95á44k 1798822535169

ty jo to je fakt síla....Asi proto, že letadlo havarovalo....

+10/0
6.2.2015 15:50

D96a33n49i47e97l 77U70r41b69á97n18e89k 6577668399108

:-D

0/0
6.2.2015 16:08

D82a64n21i79e80l 37U19r75b73á54n39e57k 6697838779888

:-D :-D :-D

0/0
6.2.2015 16:08

R68i35c29h82a42r57d 11P24o82d17z49i68m57e76k 2521817236

Co tím ten pilot jako sledoval a co čekal, když snížil tah i u druhýho motoru??? Osobně bych naopak naložil tomu jedinýmu běžícímu co se do něj vejde, abych udržel letadlo s polovičním tahem ve vzduchu. 8-o

+1/−1
6.2.2015 15:46

D94a60n24i70e72l 34S68t23r73a72k52a 8489225711841

Záměna ve stresu - to už se přihodilo mnohokrát.

+1/0
6.2.2015 15:47

R29i29c31h32a46r56d 67P35o62d96z95i73m87e50k 2271957126

že si popletl levou a pravou? To je ovšem katastrofa.

0/0
6.2.2015 15:50

P57e44t73r 33Ž62á27k 1948102605699

u toho to letadla se dokonce automaticky zvýší tah toho funkčního motoru.

0/0
6.2.2015 15:52

R67i83c57h75a69r45d 63P48o38d55z30i44m66e37k 2341607736

Vida jak to mají vymakaný. Ještě by to tam chtělo mít pojistku, aby ho v tom případě nešlo manuálně vypnout pilotem.

0/0
6.2.2015 15:53

Z75d60e80n71e55k 76V50r89b77a 8969615653117

Tady se to uvažuje hezky, ale v letadle jde všechno dost rychle. Posádka je na správný postup školená a je na vyšetřovatelích, aby stanovili příčinu toho selhání. Možností nemusí být jen "chyba posádky", ale i chybné postupy či nedostatečný výcvik, chybná signalizace, selhání automatiky - prostě celá řada příčin. Letecké nehody jsou málokdy způsobeny jen jedním aspektem, většinou je to řetězec nešťastných náhod, který vyústí v katastrofu. A narozdíl od těch silničních se korektně vyšetřují a ne že se vše svede na řidiče, protože se "něčemu nepřizpůsobil."

+4/0
6.2.2015 16:06

D35a31n85i85e98l 51U14r30b35á38n33e11k 6887508819228

Á, pán je odborník :-\

0/0
6.2.2015 16:09

R76i46c97h12a53r29d 49P78o96d22z17i17m84e91k 2471127816

Na to  nemusím být odborník. To že je při startu potřeba plný tah motorů je naprosto elementární věc.

0/0
7.2.2015 22:43

D37a30n97i58e79l 37U82r55b52á49n32e57k 6707668359688

Hm, kolik startů s vícemotorovými letouny jste absolvoval jako pilot? Pokud alespoň jeden, tak víte, že jste nenapsal pravdu. Za prvé ne vždy se při startu používá plný tah motorů, a za druhé - myslíte, že piloti nevěděli, že bez tahu alespoň jednoho motur letadlo nepoletí? Nenapadlo vás, že mohli prostě udělat chybu? Nebo si myslíte, že to udělali schválně? Navíc za vaše "vy-se-ru se na všechny poučky a dělám to, co mi velí zkušenosti a instinkt" by vás vyrazili už při teoretické výuce v kurzu PPL. Nemluvte do něčeho, o čem nemáte ani páru, zbytečně se shazujete.

0/0
7.2.2015 23:09

R77i11c59h62a63r57d 15P81o16d88z85i43m96e45k 2431897306

Ani jeden. Plný tah motorů nemusí být potřeba použít pokud běží motory všechny. Jasně že mě napadlo, že udělali chybu, ale chybu tak začátečnickou, že se mi nechce uvěřit tomu, že je jí schopen udělat školený pilot. Za co by vás vyrazili při výuce není podstatný. Pokud by pilot letadlo nerozšvihal, tak by nikoho nezajímalo co neudělal podle pouček. Vy si snad myslíte, že pilot udělal všechno tak jak měl a letadlo bylo po výpadku jednoho z motorů předem určený k záhubě?

0/0
9.2.2015 8:09

D28a60n30i82e62l 95U18r24b55á10n78e26k 6317358559808

Tohle nemá cenu. Vy něco napíšete, a pak sám oponujete mně, že to není pravda. Navíc vaše představy jsou velmi zjednodušené. Holt jsme všichni asi troubové, když nám ten výcvik trvá takovou dobu, stojí tolik peněz a pak ještě musíme chodit na simulátor a neustále licence obnovovat, a přitom stačí geniální laik se selským rozumem, jako vy, který by chybu neudělal a žádné předpisy ani postupy k tomu nepotřebuje. Podejte si žádost o přijetí k ÚCL jako inspektor, a můžete své zkušenosti předávat pilotům. Já končím.

0/0
9.2.2015 17:47

R47i16c89h87a48r28d 79P24o26d52z90i51m48e58k 2171157426

To já se vás nechci nijak dotknout, ale tak mi napište co byste dělal v takové chvíli vy? Taky byste šel restartovat motory a riskoval nebo byste se raději pokusil odstartovat s jedním motorem? Pilot udělal chybu když si chcípnul jediný funkční motor, ale nebylo by teda jednodušší se do takového riskatního manévru radši nepouštět a možnosti udělat takovou nejapnou chybu jako splést si levou a pravou se vyhnout?

0/0
9.2.2015 19:15

D36a52n15i15e85l 24U14r50b47á18n56e36k 6647838629408

Já bych postupoval podle SOP. Záleží samozřejmě hlavně na tom, kdy k případnému selhání motoru dojde. Pokud ještě na zemi při rozběhu, tak se to odvíjí od dosažené rychlosti. Pokud dosáhnete určité rychlosti (v1), odstartovat už musíte, ať se děje co se děje, protože nic jiného už udělat nejde. Pokud by to bylo před dosažením této rychlosti a selhal by motor, každý pilot by přerušil vzlet. Za v1 už ale musíte nahoru, ať se vám to líbí, nebo ne. Samozřejmě nahlásíte nouzi, zaletíte okruh a přistanete zpátky na zem. Pokusy o restart motoru samozřejmě dělat můžete, to záleží na tom, co signalizují přístroje. Rozhodně pokud bude signalizace "oheň", žádný restart dělat nesmíte. Motor musíte uhasit, vypnout do něj přívod paliva, zapraporovat vrtuli atd. Jsou na to stanovené postupy podle toho, který je to motor a podle typu letadla. Nemůžete se na to vykašlat, musíte ten motor odstavit. A pokud uděláte něco jinak, než podle předpisů, tak se může stát, že si omylem vypnete ten zdravý motor. A pak jdete dolů a už s tím nic neuděláte. Právě to nedodržení postupů má za následek chyby. Pokud se jich budete držet, k chybě nedojde. Jenže to jsme zase u toho - piloti jsou taky jen lidi a někdy chybu udělají přes veškerou snahu. Zabít se schválně určitě nechtěli.

0/0
9.2.2015 19:52

F62i58l38i53p 11G81a10l80a15š 2657197144668

Mám obavu, že tento postup by letadlo vyosil takovým způsobem, že by to do toho sídliště narvali..

0/0
6.2.2015 20:03

D75a95n91i73e82l 94U82r49b74á61n90e85k 6467108199328

Ano, a to nejde jen o změnu směru letu v horizontálním smyslu, to lze většinou směrovkou a křidélky zvládnout, ale jde i o točivý moment toho motoru. Letadlo se může za určitých podmínek i převrátit, a kormidla si s tím nedokážou poradit.

0/0
7.2.2015 23:19

P86a60v68e38l 20M84a98c78h61a40t54a 9527344103296

Čistě laicky, fakt nejsem fyzik. To si tak letíte, těžiště je uprostřed a na jedný straně vám to vypne. Vy naložíte na druhý, co se do ní vejde.

Byl jste někdy na kolotoči?

0/0
6.2.2015 21:59

R15i98c83h71a21r63d 61P80o87d79z90i87m96e46k 2671647806

čistě laicky nejsem kolotočář. Kolotoč má směrovky?

0/0
7.2.2015 22:49

D89a57n27i15e50l 75U56r89b96á23n21e52k 6507398259748

Říká vám něco pojem kritický motor? Zkuste si o tom něco najít, možná budete překvapen... Při vzletu může být asymetrické zvýšení tahu jednoho z motorů být váš poslední hrdinský čin.

0/0
7.2.2015 23:15

R42i85c85h62a38r96d 67P35o78d80z58i29m96e12k 2421937756

Tento typ letadla dokáže údajně odstartovat a letět jen s jedním funkčním motorem, takže posledním hrdinským činem bohužel bylo snížení tahu a popletení si levé a pravé strany.

0/0
9.2.2015 8:12

D72a61n75i81e24l 63U33r36b81á24n50e49k 6387468499748

Už je mi jasné, že na rozdíl od pilotů rozumíte létání lépe. Vzdávám se.

0/0
9.2.2015 17:48

R23i63c59h80a11r52d 91P89o91d35z68i27m36e91k 2941807276

Co na tom co sem napsal konkrétně není podle vás pravda? To že tento typ letadla umí odstartovat s jedním motorem nebo fakt, že pilot udělal chybu když si zhasnul funkční motor při pokusu o restart toho, který neběžel?

0/0
9.2.2015 19:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.