Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za tragédii na Tchaj-wanu může chyba motoru i pilota, ukázal záznam letu

Data z černých skříněk letu TransAsia Airways, který se ve středu zřítil v Tchaj-peji, ukazují, že pravý motor letounu ztratil výkon. V krizové situaci však chybovala i posádka, když snížila i výkon druhého motoru. Při nehodě zemřelo podle posledních informací 35 lidí, 15 se podařilo zachránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D46a13n94i77e69l 81U64r62b66á35n45e82k 6597158699928

Já navrhuju, aby všechny piloty vyhodili a nabrali nové, které vyškolí podle svého selského rozumu pan Podzimek, který na ně bude pak i dohlížet.

0/0
9.2.2015 17:53
Foto

V78o82j94t54ě12c66h 96P93a24v45l29í10k 5674911734398

Při výpadku jednoho motoru je normální druhému stáhnout výkon, protože mnohá letadla nejsou stavěná na tak velkou asymetrii tahu a nedokážou ji pomocí řídících ploch vyrovnat a dosáhnout přímého letu.

Ovšem restart zbývajícího živého motoru vypadá jako vcelku jednoznačná chyba, buď prostý a tragický omyl, nebo problém v komunikaci mezi pilotem a druhým pilotem v krizových minutách letu.

+1/0
6.2.2015 17:13

R93i20c69h97a12r88d 69P37o50d58z85i43m87e85k 2871667876

Ve chvíli kdy hrozí, že se zřítím se vy-se-ru na všechny poučky a dělám to co mi velí zkušenosti a instinkt. Prostě budu držet plnej, abych udržel dostatečnou dopřednou rychlost jestli nepoletím úplně rovně je v tu chvíli jedno.

0/0
7.2.2015 22:46

D54a65n30i81e34l 22U79r15b11á62n34e61k 6637948739608

Už toho nechte. Takhle to možná můžete dělat doma na počítači.

0/0
7.2.2015 23:10
Foto

V15o87j49t44ě71c90h 88P22a66v13l53í79k 5634151384568

A právě jste popsal jeden z typických způsobů, jakým padají letadla.

Protože jen málo který dopravní pilot má skutečné zkušenosti s tím, jak se letadla chovají v situacích mimo běžnou letovou obálku či s nějakou poruchou a tak jim instinkt dost často velí dělat velké nesmysly.

Například příručka říká, že v případě restartu motoru musí druhý pilot rukou zablokovat páku výkonu toho funkčního motoru, aby první pilot nemohlo omylem vypnout ten nesprávný. Jenže v tomto případě se na to, jak píšete, ..-...-...

+1/0
8.2.2015 0:08

R62i22c22h35a52r57d 69P96o89d91z10i35m45e74k 2861637226

No vypadá to,  že máte asi pravdu. Piloti jsou na baterky a nemají vůbec tušení co dělat s letadlem v nestandartních situacích. Je to asi jako s autoškolou. Absolvent projde autoškolou, ale řídit auto neumí. Osobně jsem absolvoval i školu smyku, od které jsem očekával, že mi pomůže rozvinout moje řidičské dovednosti, ale když jsem viděl co ten instruktor vykládá za nesmysly, tak jsem úplně trnul hrůzou jak dopadnou ti řidiči, kteří se podle jeho rad budou v reálných krizových situacích řídit :-/ Dovedu si představit, že piloti dopravních letadel budou školení podobně.

0/0
9.2.2015 8:20

D81a82n96i48e32l 26U63r76b18á24n30e68k 6987518949348

:-D :-D :-D jo jo, máte pravdu, nikdo s tím neumíme a nemáme ani páru, jak s letadly zacházet, protože nás to v autoškole nikdo nenaučil :-D

0/0
9.2.2015 17:51

R76i97c50h81a47r18d 57P28o51d53z78i89m62e75k 2911267896

Já nikde netvrdím, že zrovna vy s tím neumíte. Možná byste se v takové chvíli zachoval mnohem chladnokrevněji a váš způsob řešení vzniklého problému by nevedl k pádu letadla. :-/

0/0
9.2.2015 19:22

D67a81n32i41e18l 40U95r57b58á44n42e48k 6387908509158

Už jsem psal, že 99,9% pilotů by to udělalo líp, než ti dva. Ačkoli dosud nevíme přesně, k čemu došlo. Pokud ovšem budeme brát za fakt, že spadli kvůli tomu, že si vypnuli fungující motor, zatímco se snažili nahodit porouchaný, tak prostě udělali chybu, která byla fatální. A všechny předpisy a postupy jsou tu od toho, aby se tyto chyby neděly. Jenže lidé prostě dělat chyby budou. Někdy se holt stane, že i velezkušený kapitán s 15.000 nalétanými hodinami v důsledku únavy, špatného vyhodnocení atd. udělá naprostou kravinu, kterou doma v křesle nejsme schopni vůbec pochopit.

0/0
9.2.2015 19:57

J68a76k45u80b 73Ř72e34z77n95í77k 5460723

pro shrnutí pár klíčových časů z FDR

10:52:38 - výpadek motoru 2

10:53:03 - pilot postupně snižuje throttle na idle u motoru 1

10:53:13 - pilot zvyšuje throttle u motoru 2 na maximum

10:53:24 - pilot odpojuje přísun paliva k motoru 1

10:54:20 - restart motoru 1

10:54:34 - konec nahrávky

+2/0
6.2.2015 17:01

J23i41n32d13ř77i41c68h 71T91ů68m67a 1544332877738

Pro doplnění - body 2,3 a 4 jsou normální postup, který se zpaměti provádí po vysazení motoru u tohoto typu letadla. Jenže je dělali u druhého (živého) motoru!!! Tím ho odstavili. Přišli na to po minutě a pokusili se motor znovu nahodit. To se jim sice podařilo, ale motor ještě neměl výkon, když se zřítili.

+1/0
6.2.2015 17:30

P24e78t23r 62B38o84c60e17k 7246792180933

on ani laik by si nevypnul druhý funkční motor... ;-D;-D;-D

0/0
6.2.2015 19:34

A96n63t21o61n58í84n 45S12á20d44l59í59k 7808429193983

Je to zajisté tragédie,ale pokud by pilot alespoň takto let nezvládl,nemusel být nikdo naživu.Je pravděpodobné,že paliva byl dostatek a pádem mezi budovy by se požáru nedalo vyhnout! Voda byl jedinný přijatelný způsob i když s nejistým výsledkem,jak vidno!

0/0
6.2.2015 21:29

J18i90n56d84ř98i20c97h 82T25ů18m87a 1614342177338

Obávám se, že vůbec netušíte o jakou situaci se jedná. Ti piloti byli  dost zkušení ale téměř jistě to nezažili jinde než na simulátoru. A rozdíl tam je dost velký. Reparát neexistuje.

+1/0
6.2.2015 21:29

P69a47v60e73l 38O56d15r94a48z52i70l 6144449627130

Jako se smykem v autě, věichni slyšeli, co dělat, dost z nich si to i zkusí, ale v krizovce to zadupnou a jen koukaj, jak to dopadne. Nebo v nedotáčivém smyku pořád točí volantem, až se to chytne a pošlou to tak do protisměru....

0/0
9.2.2015 19:59

M56i51c51h17a16l 88C61h18a18l86u64p38a 6468500969823

Třeba se prostě spletli, vypadl motor, tak ho zkusili nahodit, ale místo toho nahazovali ten druhý.

0/0
6.2.2015 17:01

I76v12a21n 89R21ů29ž68i80č52k13a 3940182410372

Shrnuto, první pilot hrdina, druhý pilot popleta...

ať si střihnou který je který Rv

0/0
6.2.2015 16:35

P15a63v30e21l 60M46a20c27h11a43t18a 9387514863726

No, nedejbože, abyste se v tý samý situaci ocitnul vy. Hrdina-popleta?

Každopádně bych s vámi letět nechtěl.

0/0
6.2.2015 16:48

I28v67a53n 51R68ů93ž11i32č71k90a 3360812700642

někdo zatáhl za záchrannou brzdu.... Rv

0/0
6.2.2015 16:09

J13a92n 52M75i79c80h11a18l 5349894601725

Tak je pilot hrdina, nebo ne?

+1/0
6.2.2015 15:59

K59u11b77a 81A82u77e81r 3174349448501

To nevíme, ale Klíma Žák a Podzimek by to zvládli prej líp....

+1/0
6.2.2015 16:04

D66a72n43i13e41l 57U30r33b63á49n62e96k 6497648629708

99% pilotů by to zvládlo líp. A to je důvod toho, proč v drtivé většině podobných případů všechno dobře dopadne. Bohužel piloti jsou taky lidi. Navzdory všemu výcviku k chybám dochází a stále bude.

+3/0
6.2.2015 17:50

D15a71n20i43e63l 90U95r43b10á54n89e18k 6587108629398

Jinak Podzimek je vynikající expert, v tom s vámi souhlasím :-D

0/0
7.2.2015 23:11

J67i51n85d13ř46i76c69h 59T14ů65m96a 1334962137378

Ani jedno ani druhé. Piloti dělali svou práci. Pravděpodobně udělali chybu a zaplatili za ni životem. Kdyby toto platilo ve všech profesích, tak by nebyl problém s přelidněním zeměkoule.

+2/0
6.2.2015 17:50

J27a30k16u75b 45Ř23e11z86n74í75k 5980133

Later the day Feb 6th 2015 the ASC also released an English version of the initial release detailing further that when the first master warning activated associated with the right hand engine the crew "called it out", then the left hand engine thrust lever was progressively retarded to flight idle. At 10:53:24Z the condition lever was set to fuel shut off position resulting in the shut down of the left hand engine. Following several call outs to restart the left hand engine the parameters suggest the left hand engine was restarted at 10:54:20Z, however, at 10:54:34Z another master warning sounded, the CVR recorded unidentified sounds and both recorders stopped.

0/0
6.2.2015 15:52

J67a22n 73K62l85í32m39a 6977779580347

jen nerozumim tomu proc prestaly cerne skrinky nahravat, k cemu pak jsou??

0/−7
6.2.2015 15:47

P37e12t59r 38Ž96á93k 1718462965269

ty jo to je fakt síla....Asi proto, že letadlo havarovalo....

+10/0
6.2.2015 15:50

D71a87n52i34e26l 26U66r64b20á36n46e73k 6827918909908

:-D

0/0
6.2.2015 16:08

D43a46n73i73e39l 48U70r80b48á43n63e71k 6887808139618

:-D :-D :-D

0/0
6.2.2015 16:08

R15i68c94h34a31r37d 68P16o71d42z67i31m86e62k 2281677476

Co tím ten pilot jako sledoval a co čekal, když snížil tah i u druhýho motoru??? Osobně bych naopak naložil tomu jedinýmu běžícímu co se do něj vejde, abych udržel letadlo s polovičním tahem ve vzduchu. 8-o

+1/−1
6.2.2015 15:46

D16a59n34i71e32l 86S33t26r71a85k82a 8619945751381

Záměna ve stresu - to už se přihodilo mnohokrát.

+1/0
6.2.2015 15:47

R32i83c67h23a95r66d 69P15o77d67z11i95m80e48k 2921847246

že si popletl levou a pravou? To je ovšem katastrofa.

0/0
6.2.2015 15:50

P94e34t82r 31Ž78á88k 1818812715179

u toho to letadla se dokonce automaticky zvýší tah toho funkčního motoru.

0/0
6.2.2015 15:52

R58i51c85h53a76r66d 38P98o13d93z15i71m79e45k 2531567146

Vida jak to mají vymakaný. Ještě by to tam chtělo mít pojistku, aby ho v tom případě nešlo manuálně vypnout pilotem.

0/0
6.2.2015 15:53

Z31d90e52n77e77k 10V67r66b70a 8919165533947

Tady se to uvažuje hezky, ale v letadle jde všechno dost rychle. Posádka je na správný postup školená a je na vyšetřovatelích, aby stanovili příčinu toho selhání. Možností nemusí být jen "chyba posádky", ale i chybné postupy či nedostatečný výcvik, chybná signalizace, selhání automatiky - prostě celá řada příčin. Letecké nehody jsou málokdy způsobeny jen jedním aspektem, většinou je to řetězec nešťastných náhod, který vyústí v katastrofu. A narozdíl od těch silničních se korektně vyšetřují a ne že se vše svede na řidiče, protože se "něčemu nepřizpůsobil."

+4/0
6.2.2015 16:06

D84a41n34i58e20l 63U91r24b34á38n52e49k 6897898199338

Á, pán je odborník :-\

0/0
6.2.2015 16:09

R53i46c77h31a84r60d 90P28o39d80z51i27m85e16k 2731317546

Na to  nemusím být odborník. To že je při startu potřeba plný tah motorů je naprosto elementární věc.

0/0
7.2.2015 22:43

D17a19n72i46e30l 34U89r64b89á95n61e98k 6377878209588

Hm, kolik startů s vícemotorovými letouny jste absolvoval jako pilot? Pokud alespoň jeden, tak víte, že jste nenapsal pravdu. Za prvé ne vždy se při startu používá plný tah motorů, a za druhé - myslíte, že piloti nevěděli, že bez tahu alespoň jednoho motur letadlo nepoletí? Nenapadlo vás, že mohli prostě udělat chybu? Nebo si myslíte, že to udělali schválně? Navíc za vaše "vy-se-ru se na všechny poučky a dělám to, co mi velí zkušenosti a instinkt" by vás vyrazili už při teoretické výuce v kurzu PPL. Nemluvte do něčeho, o čem nemáte ani páru, zbytečně se shazujete.

0/0
7.2.2015 23:09

R43i26c54h38a31r19d 34P50o15d29z39i21m74e37k 2281637306

Ani jeden. Plný tah motorů nemusí být potřeba použít pokud běží motory všechny. Jasně že mě napadlo, že udělali chybu, ale chybu tak začátečnickou, že se mi nechce uvěřit tomu, že je jí schopen udělat školený pilot. Za co by vás vyrazili při výuce není podstatný. Pokud by pilot letadlo nerozšvihal, tak by nikoho nezajímalo co neudělal podle pouček. Vy si snad myslíte, že pilot udělal všechno tak jak měl a letadlo bylo po výpadku jednoho z motorů předem určený k záhubě?

0/0
9.2.2015 8:09

D93a81n80i45e85l 32U22r87b66á94n64e38k 6297118919418

Tohle nemá cenu. Vy něco napíšete, a pak sám oponujete mně, že to není pravda. Navíc vaše představy jsou velmi zjednodušené. Holt jsme všichni asi troubové, když nám ten výcvik trvá takovou dobu, stojí tolik peněz a pak ještě musíme chodit na simulátor a neustále licence obnovovat, a přitom stačí geniální laik se selským rozumem, jako vy, který by chybu neudělal a žádné předpisy ani postupy k tomu nepotřebuje. Podejte si žádost o přijetí k ÚCL jako inspektor, a můžete své zkušenosti předávat pilotům. Já končím.

0/0
9.2.2015 17:47

R68i51c88h29a92r32d 97P83o32d41z11i93m77e89k 2611777966

To já se vás nechci nijak dotknout, ale tak mi napište co byste dělal v takové chvíli vy? Taky byste šel restartovat motory a riskoval nebo byste se raději pokusil odstartovat s jedním motorem? Pilot udělal chybu když si chcípnul jediný funkční motor, ale nebylo by teda jednodušší se do takového riskatního manévru radši nepouštět a možnosti udělat takovou nejapnou chybu jako splést si levou a pravou se vyhnout?

0/0
9.2.2015 19:15

D78a43n15i38e22l 57U92r42b49á64n24e69k 6217858279468

Já bych postupoval podle SOP. Záleží samozřejmě hlavně na tom, kdy k případnému selhání motoru dojde. Pokud ještě na zemi při rozběhu, tak se to odvíjí od dosažené rychlosti. Pokud dosáhnete určité rychlosti (v1), odstartovat už musíte, ať se děje co se děje, protože nic jiného už udělat nejde. Pokud by to bylo před dosažením této rychlosti a selhal by motor, každý pilot by přerušil vzlet. Za v1 už ale musíte nahoru, ať se vám to líbí, nebo ne. Samozřejmě nahlásíte nouzi, zaletíte okruh a přistanete zpátky na zem. Pokusy o restart motoru samozřejmě dělat můžete, to záleží na tom, co signalizují přístroje. Rozhodně pokud bude signalizace "oheň", žádný restart dělat nesmíte. Motor musíte uhasit, vypnout do něj přívod paliva, zapraporovat vrtuli atd. Jsou na to stanovené postupy podle toho, který je to motor a podle typu letadla. Nemůžete se na to vykašlat, musíte ten motor odstavit. A pokud uděláte něco jinak, než podle předpisů, tak se může stát, že si omylem vypnete ten zdravý motor. A pak jdete dolů a už s tím nic neuděláte. Právě to nedodržení postupů má za následek chyby. Pokud se jich budete držet, k chybě nedojde. Jenže to jsme zase u toho - piloti jsou taky jen lidi a někdy chybu udělají přes veškerou snahu. Zabít se schválně určitě nechtěli.

0/0
9.2.2015 19:52

F79i16l84i39p 44G37a70l83a95š 2227547314278

Mám obavu, že tento postup by letadlo vyosil takovým způsobem, že by to do toho sídliště narvali..

0/0
6.2.2015 20:03

D20a76n43i85e41l 49U67r85b12á55n93e94k 6857528679838

Ano, a to nejde jen o změnu směru letu v horizontálním smyslu, to lze většinou směrovkou a křidélky zvládnout, ale jde i o točivý moment toho motoru. Letadlo se může za určitých podmínek i převrátit, a kormidla si s tím nedokážou poradit.

0/0
7.2.2015 23:19

P24a21v54e83l 57M97a82c75h47a61t50a 9717314423986

Čistě laicky, fakt nejsem fyzik. To si tak letíte, těžiště je uprostřed a na jedný straně vám to vypne. Vy naložíte na druhý, co se do ní vejde.

Byl jste někdy na kolotoči?

0/0
6.2.2015 21:59

R13i71c25h39a86r80d 82P78o45d58z59i76m59e90k 2431587846

čistě laicky nejsem kolotočář. Kolotoč má směrovky?

0/0
7.2.2015 22:49

D13a98n80i10e98l 46U69r22b92á66n47e79k 6987958649698

Říká vám něco pojem kritický motor? Zkuste si o tom něco najít, možná budete překvapen... Při vzletu může být asymetrické zvýšení tahu jednoho z motorů být váš poslední hrdinský čin.

0/0
7.2.2015 23:15

R55i90c33h70a23r79d 13P41o42d19z34i96m30e33k 2841147136

Tento typ letadla dokáže údajně odstartovat a letět jen s jedním funkčním motorem, takže posledním hrdinským činem bohužel bylo snížení tahu a popletení si levé a pravé strany.

0/0
9.2.2015 8:12

D64a67n32i60e97l 13U34r54b27á93n23e44k 6987458619948

Už je mi jasné, že na rozdíl od pilotů rozumíte létání lépe. Vzdávám se.

0/0
9.2.2015 17:48

R16i13c98h19a86r71d 32P95o48d67z89i21m71e90k 2691807436

Co na tom co sem napsal konkrétně není podle vás pravda? To že tento typ letadla umí odstartovat s jedním motorem nebo fakt, že pilot udělal chybu když si zhasnul funkční motor při pokusu o restart toho, který neběžel?

0/0
9.2.2015 19:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.