Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za tragédii na Tchaj-wanu může chyba motoru i pilota, ukázal záznam letu

Data z černých skříněk letu TransAsia Airways, který se ve středu zřítil v Tchaj-peji, ukazují, že pravý motor letounu ztratil výkon. V krizové situaci však chybovala i posádka, když snížila i výkon druhého motoru. Při nehodě zemřelo podle posledních informací 35 lidí, 15 se podařilo zachránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D96a25n40i61e17l 77U76r27b88á73n12e34k 6347958939898

Já navrhuju, aby všechny piloty vyhodili a nabrali nové, které vyškolí podle svého selského rozumu pan Podzimek, který na ně bude pak i dohlížet.

0/0
9.2.2015 17:53
Foto

V57o43j22t57ě67c59h 78P98a62v30l82í35k 5494761954208

Při výpadku jednoho motoru je normální druhému stáhnout výkon, protože mnohá letadla nejsou stavěná na tak velkou asymetrii tahu a nedokážou ji pomocí řídících ploch vyrovnat a dosáhnout přímého letu.

Ovšem restart zbývajícího živého motoru vypadá jako vcelku jednoznačná chyba, buď prostý a tragický omyl, nebo problém v komunikaci mezi pilotem a druhým pilotem v krizových minutách letu.

+1/0
6.2.2015 17:13

R90i84c35h90a71r53d 69P43o29d10z47i78m58e58k 2491397346

Ve chvíli kdy hrozí, že se zřítím se vy-se-ru na všechny poučky a dělám to co mi velí zkušenosti a instinkt. Prostě budu držet plnej, abych udržel dostatečnou dopřednou rychlost jestli nepoletím úplně rovně je v tu chvíli jedno.

0/0
7.2.2015 22:46

D64a38n22i82e72l 74U11r14b49á75n81e85k 6157728299408

Už toho nechte. Takhle to možná můžete dělat doma na počítači.

0/0
7.2.2015 23:10
Foto

V82o33j85t26ě44c40h 17P13a87v92l39í46k 5954351864288

A právě jste popsal jeden z typických způsobů, jakým padají letadla.

Protože jen málo který dopravní pilot má skutečné zkušenosti s tím, jak se letadla chovají v situacích mimo běžnou letovou obálku či s nějakou poruchou a tak jim instinkt dost často velí dělat velké nesmysly.

Například příručka říká, že v případě restartu motoru musí druhý pilot rukou zablokovat páku výkonu toho funkčního motoru, aby první pilot nemohlo omylem vypnout ten nesprávný. Jenže v tomto případě se na to, jak píšete, ..-...-...

+1/0
8.2.2015 0:08

R78i84c73h93a19r15d 27P65o94d18z47i66m52e98k 2871927436

No vypadá to,  že máte asi pravdu. Piloti jsou na baterky a nemají vůbec tušení co dělat s letadlem v nestandartních situacích. Je to asi jako s autoškolou. Absolvent projde autoškolou, ale řídit auto neumí. Osobně jsem absolvoval i školu smyku, od které jsem očekával, že mi pomůže rozvinout moje řidičské dovednosti, ale když jsem viděl co ten instruktor vykládá za nesmysly, tak jsem úplně trnul hrůzou jak dopadnou ti řidiči, kteří se podle jeho rad budou v reálných krizových situacích řídit :-/ Dovedu si představit, že piloti dopravních letadel budou školení podobně.

0/0
9.2.2015 8:20

D90a64n29i12e43l 97U76r19b43á96n98e79k 6917988329208

:-D :-D :-D jo jo, máte pravdu, nikdo s tím neumíme a nemáme ani páru, jak s letadly zacházet, protože nás to v autoškole nikdo nenaučil :-D

0/0
9.2.2015 17:51

R86i76c67h16a75r40d 93P40o51d34z78i21m14e69k 2881257296

Já nikde netvrdím, že zrovna vy s tím neumíte. Možná byste se v takové chvíli zachoval mnohem chladnokrevněji a váš způsob řešení vzniklého problému by nevedl k pádu letadla. :-/

0/0
9.2.2015 19:22

D13a97n35i16e36l 78U61r62b17á41n47e21k 6887638239178

Už jsem psal, že 99,9% pilotů by to udělalo líp, než ti dva. Ačkoli dosud nevíme přesně, k čemu došlo. Pokud ovšem budeme brát za fakt, že spadli kvůli tomu, že si vypnuli fungující motor, zatímco se snažili nahodit porouchaný, tak prostě udělali chybu, která byla fatální. A všechny předpisy a postupy jsou tu od toho, aby se tyto chyby neděly. Jenže lidé prostě dělat chyby budou. Někdy se holt stane, že i velezkušený kapitán s 15.000 nalétanými hodinami v důsledku únavy, špatného vyhodnocení atd. udělá naprostou kravinu, kterou doma v křesle nejsme schopni vůbec pochopit.

0/0
9.2.2015 19:57

J29a75k88u73b 11Ř49e98z98n44í71k 5690823

pro shrnutí pár klíčových časů z FDR

10:52:38 - výpadek motoru 2

10:53:03 - pilot postupně snižuje throttle na idle u motoru 1

10:53:13 - pilot zvyšuje throttle u motoru 2 na maximum

10:53:24 - pilot odpojuje přísun paliva k motoru 1

10:54:20 - restart motoru 1

10:54:34 - konec nahrávky

+2/0
6.2.2015 17:01

J63i44n46d72ř59i61c21h 30T33ů63m59a 1894572217278

Pro doplnění - body 2,3 a 4 jsou normální postup, který se zpaměti provádí po vysazení motoru u tohoto typu letadla. Jenže je dělali u druhého (živého) motoru!!! Tím ho odstavili. Přišli na to po minutě a pokusili se motor znovu nahodit. To se jim sice podařilo, ale motor ještě neměl výkon, když se zřítili.

+1/0
6.2.2015 17:30

P50e76t32r 39B21o14c34e27k 7556462480623

on ani laik by si nevypnul druhý funkční motor... ;-D;-D;-D

0/0
6.2.2015 19:34

A88n43t75o27n50í42n 82S77á86d30l41í51k 7958659473943

Je to zajisté tragédie,ale pokud by pilot alespoň takto let nezvládl,nemusel být nikdo naživu.Je pravděpodobné,že paliva byl dostatek a pádem mezi budovy by se požáru nedalo vyhnout! Voda byl jedinný přijatelný způsob i když s nejistým výsledkem,jak vidno!

0/0
6.2.2015 21:29

J89i64n83d48ř83i92c62h 59T80ů81m36a 1164462937148

Obávám se, že vůbec netušíte o jakou situaci se jedná. Ti piloti byli  dost zkušení ale téměř jistě to nezažili jinde než na simulátoru. A rozdíl tam je dost velký. Reparát neexistuje.

+1/0
6.2.2015 21:29

P81a74v90e87l 80O66d93r52a61z31i62l 6664379487450

Jako se smykem v autě, věichni slyšeli, co dělat, dost z nich si to i zkusí, ale v krizovce to zadupnou a jen koukaj, jak to dopadne. Nebo v nedotáčivém smyku pořád točí volantem, až se to chytne a pošlou to tak do protisměru....

0/0
9.2.2015 19:59

M57i53c52h44a28l 39C12h68a84l53u93p52a 6598530119203

Třeba se prostě spletli, vypadl motor, tak ho zkusili nahodit, ale místo toho nahazovali ten druhý.

0/0
6.2.2015 17:01

I91v77a79n 30R42ů97ž19i56č53k16a 3390952490742

Shrnuto, první pilot hrdina, druhý pilot popleta...

ať si střihnou který je který Rv

0/0
6.2.2015 16:35

P60a34v94e42l 15M77a56c36h41a97t70a 9347944393466

No, nedejbože, abyste se v tý samý situaci ocitnul vy. Hrdina-popleta?

Každopádně bych s vámi letět nechtěl.

0/0
6.2.2015 16:48

I45v27a18n 33R34ů64ž32i69č46k44a 3490852950442

někdo zatáhl za záchrannou brzdu.... Rv

0/0
6.2.2015 16:09

J73a52n 85M71i76c57h81a80l 5439654121385

Tak je pilot hrdina, nebo ne?

+1/0
6.2.2015 15:59

K33u64b57a 94A74u91e75r 3944429288551

To nevíme, ale Klíma Žák a Podzimek by to zvládli prej líp....

+1/0
6.2.2015 16:04

D50a74n27i37e84l 35U19r26b46á84n68e10k 6417478719798

99% pilotů by to zvládlo líp. A to je důvod toho, proč v drtivé většině podobných případů všechno dobře dopadne. Bohužel piloti jsou taky lidi. Navzdory všemu výcviku k chybám dochází a stále bude.

+3/0
6.2.2015 17:50

D26a56n21i78e11l 61U49r62b87á25n37e20k 6787648639628

Jinak Podzimek je vynikající expert, v tom s vámi souhlasím :-D

0/0
7.2.2015 23:11

J11i52n48d39ř25i16c47h 23T97ů28m60a 1364542637948

Ani jedno ani druhé. Piloti dělali svou práci. Pravděpodobně udělali chybu a zaplatili za ni životem. Kdyby toto platilo ve všech profesích, tak by nebyl problém s přelidněním zeměkoule.

+2/0
6.2.2015 17:50

J55a22k14u60b 67Ř31e49z90n85í22k 5260833

Later the day Feb 6th 2015 the ASC also released an English version of the initial release detailing further that when the first master warning activated associated with the right hand engine the crew "called it out", then the left hand engine thrust lever was progressively retarded to flight idle. At 10:53:24Z the condition lever was set to fuel shut off position resulting in the shut down of the left hand engine. Following several call outs to restart the left hand engine the parameters suggest the left hand engine was restarted at 10:54:20Z, however, at 10:54:34Z another master warning sounded, the CVR recorded unidentified sounds and both recorders stopped.

0/0
6.2.2015 15:52

J46a94n 92K20l97í71m70a 6807799200277

jen nerozumim tomu proc prestaly cerne skrinky nahravat, k cemu pak jsou??

0/−7
6.2.2015 15:47

P26e30t11r 97Ž73á50k 1938282235969

ty jo to je fakt síla....Asi proto, že letadlo havarovalo....

+10/0
6.2.2015 15:50

D38a25n93i93e28l 67U68r89b53á76n68e43k 6357378949808

:-D

0/0
6.2.2015 16:08

D96a59n38i79e22l 10U36r97b17á31n52e36k 6557718289538

:-D :-D :-D

0/0
6.2.2015 16:08

R36i40c69h36a59r83d 70P75o88d83z30i81m46e13k 2291737106

Co tím ten pilot jako sledoval a co čekal, když snížil tah i u druhýho motoru??? Osobně bych naopak naložil tomu jedinýmu běžícímu co se do něj vejde, abych udržel letadlo s polovičním tahem ve vzduchu. 8-o

+1/−1
6.2.2015 15:46

D66a28n51i90e67l 34S19t70r67a62k58a 8419185161821

Záměna ve stresu - to už se přihodilo mnohokrát.

+1/0
6.2.2015 15:47

R10i79c58h15a55r57d 77P76o84d37z22i92m58e45k 2401817226

že si popletl levou a pravou? To je ovšem katastrofa.

0/0
6.2.2015 15:50

P80e68t91r 23Ž85á44k 1298572685569

u toho to letadla se dokonce automaticky zvýší tah toho funkčního motoru.

0/0
6.2.2015 15:52

R10i77c24h27a20r17d 44P53o33d19z70i37m68e83k 2161707316

Vida jak to mají vymakaný. Ještě by to tam chtělo mít pojistku, aby ho v tom případě nešlo manuálně vypnout pilotem.

0/0
6.2.2015 15:53

Z51d70e12n34e67k 15V56r68b38a 8869875243657

Tady se to uvažuje hezky, ale v letadle jde všechno dost rychle. Posádka je na správný postup školená a je na vyšetřovatelích, aby stanovili příčinu toho selhání. Možností nemusí být jen "chyba posádky", ale i chybné postupy či nedostatečný výcvik, chybná signalizace, selhání automatiky - prostě celá řada příčin. Letecké nehody jsou málokdy způsobeny jen jedním aspektem, většinou je to řetězec nešťastných náhod, který vyústí v katastrofu. A narozdíl od těch silničních se korektně vyšetřují a ne že se vše svede na řidiče, protože se "něčemu nepřizpůsobil."

+4/0
6.2.2015 16:06

D71a88n54i31e86l 34U11r36b91á88n85e86k 6577168229928

Á, pán je odborník :-\

0/0
6.2.2015 16:09

R51i11c86h83a94r32d 82P23o12d22z27i26m10e87k 2851307986

Na to  nemusím být odborník. To že je při startu potřeba plný tah motorů je naprosto elementární věc.

0/0
7.2.2015 22:43

D55a25n13i96e59l 30U55r88b26á50n83e28k 6387458329438

Hm, kolik startů s vícemotorovými letouny jste absolvoval jako pilot? Pokud alespoň jeden, tak víte, že jste nenapsal pravdu. Za prvé ne vždy se při startu používá plný tah motorů, a za druhé - myslíte, že piloti nevěděli, že bez tahu alespoň jednoho motur letadlo nepoletí? Nenapadlo vás, že mohli prostě udělat chybu? Nebo si myslíte, že to udělali schválně? Navíc za vaše "vy-se-ru se na všechny poučky a dělám to, co mi velí zkušenosti a instinkt" by vás vyrazili už při teoretické výuce v kurzu PPL. Nemluvte do něčeho, o čem nemáte ani páru, zbytečně se shazujete.

0/0
7.2.2015 23:09

R66i25c69h71a23r76d 84P67o54d75z71i30m14e76k 2701437956

Ani jeden. Plný tah motorů nemusí být potřeba použít pokud běží motory všechny. Jasně že mě napadlo, že udělali chybu, ale chybu tak začátečnickou, že se mi nechce uvěřit tomu, že je jí schopen udělat školený pilot. Za co by vás vyrazili při výuce není podstatný. Pokud by pilot letadlo nerozšvihal, tak by nikoho nezajímalo co neudělal podle pouček. Vy si snad myslíte, že pilot udělal všechno tak jak měl a letadlo bylo po výpadku jednoho z motorů předem určený k záhubě?

0/0
9.2.2015 8:09

D70a17n32i92e63l 16U77r53b27á79n62e20k 6987348379598

Tohle nemá cenu. Vy něco napíšete, a pak sám oponujete mně, že to není pravda. Navíc vaše představy jsou velmi zjednodušené. Holt jsme všichni asi troubové, když nám ten výcvik trvá takovou dobu, stojí tolik peněz a pak ještě musíme chodit na simulátor a neustále licence obnovovat, a přitom stačí geniální laik se selským rozumem, jako vy, který by chybu neudělal a žádné předpisy ani postupy k tomu nepotřebuje. Podejte si žádost o přijetí k ÚCL jako inspektor, a můžete své zkušenosti předávat pilotům. Já končím.

0/0
9.2.2015 17:47

R70i34c26h64a26r31d 83P80o16d35z51i96m61e35k 2201727396

To já se vás nechci nijak dotknout, ale tak mi napište co byste dělal v takové chvíli vy? Taky byste šel restartovat motory a riskoval nebo byste se raději pokusil odstartovat s jedním motorem? Pilot udělal chybu když si chcípnul jediný funkční motor, ale nebylo by teda jednodušší se do takového riskatního manévru radši nepouštět a možnosti udělat takovou nejapnou chybu jako splést si levou a pravou se vyhnout?

0/0
9.2.2015 19:15

D90a89n23i77e35l 72U80r70b60á44n92e91k 6157328659208

Já bych postupoval podle SOP. Záleží samozřejmě hlavně na tom, kdy k případnému selhání motoru dojde. Pokud ještě na zemi při rozběhu, tak se to odvíjí od dosažené rychlosti. Pokud dosáhnete určité rychlosti (v1), odstartovat už musíte, ať se děje co se děje, protože nic jiného už udělat nejde. Pokud by to bylo před dosažením této rychlosti a selhal by motor, každý pilot by přerušil vzlet. Za v1 už ale musíte nahoru, ať se vám to líbí, nebo ne. Samozřejmě nahlásíte nouzi, zaletíte okruh a přistanete zpátky na zem. Pokusy o restart motoru samozřejmě dělat můžete, to záleží na tom, co signalizují přístroje. Rozhodně pokud bude signalizace "oheň", žádný restart dělat nesmíte. Motor musíte uhasit, vypnout do něj přívod paliva, zapraporovat vrtuli atd. Jsou na to stanovené postupy podle toho, který je to motor a podle typu letadla. Nemůžete se na to vykašlat, musíte ten motor odstavit. A pokud uděláte něco jinak, než podle předpisů, tak se může stát, že si omylem vypnete ten zdravý motor. A pak jdete dolů a už s tím nic neuděláte. Právě to nedodržení postupů má za následek chyby. Pokud se jich budete držet, k chybě nedojde. Jenže to jsme zase u toho - piloti jsou taky jen lidi a někdy chybu udělají přes veškerou snahu. Zabít se schválně určitě nechtěli.

0/0
9.2.2015 19:52

F85i90l52i20p 20G73a16l18a47š 2427357504478

Mám obavu, že tento postup by letadlo vyosil takovým způsobem, že by to do toho sídliště narvali..

0/0
6.2.2015 20:03

D95a20n98i45e74l 17U14r69b29á86n16e29k 6247668409118

Ano, a to nejde jen o změnu směru letu v horizontálním smyslu, to lze většinou směrovkou a křidélky zvládnout, ale jde i o točivý moment toho motoru. Letadlo se může za určitých podmínek i převrátit, a kormidla si s tím nedokážou poradit.

0/0
7.2.2015 23:19

P32a66v80e11l 62M55a35c78h13a36t79a 9897774133276

Čistě laicky, fakt nejsem fyzik. To si tak letíte, těžiště je uprostřed a na jedný straně vám to vypne. Vy naložíte na druhý, co se do ní vejde.

Byl jste někdy na kolotoči?

0/0
6.2.2015 21:59

R68i21c50h72a37r72d 76P48o91d63z86i28m20e50k 2571637486

čistě laicky nejsem kolotočář. Kolotoč má směrovky?

0/0
7.2.2015 22:49

D37a14n21i62e45l 72U44r77b51á87n94e12k 6787408919808

Říká vám něco pojem kritický motor? Zkuste si o tom něco najít, možná budete překvapen... Při vzletu může být asymetrické zvýšení tahu jednoho z motorů být váš poslední hrdinský čin.

0/0
7.2.2015 23:15

R93i52c41h95a55r88d 53P68o28d53z95i50m92e89k 2161687576

Tento typ letadla dokáže údajně odstartovat a letět jen s jedním funkčním motorem, takže posledním hrdinským činem bohužel bylo snížení tahu a popletení si levé a pravé strany.

0/0
9.2.2015 8:12

D38a12n82i10e48l 37U29r69b77á84n41e79k 6917138199288

Už je mi jasné, že na rozdíl od pilotů rozumíte létání lépe. Vzdávám se.

0/0
9.2.2015 17:48

R98i66c54h16a70r58d 31P45o62d34z42i89m43e39k 2231687356

Co na tom co sem napsal konkrétně není podle vás pravda? To že tento typ letadla umí odstartovat s jedním motorem nebo fakt, že pilot udělal chybu když si zhasnul funkční motor při pokusu o restart toho, který neběžel?

0/0
9.2.2015 19:18





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.