Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Našli jsme ocas airbusu, oznámili indonéští pátrači

Indonéským záchranářům se podařilo pod mořskou hladinou objevit ocasní část letadla společnosti AirAsia. Airbus zmizel za bouřlivého počasí 28. prosince. Nález je důležitý, neboť právě v ocasní části by se měly nacházet černé skříňky letounu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P95e40t36r 91T84y34č41k98a 6275752689712

Pokud tam ty skříňky jsou tak by měly vydávat akustický signál pro sonary ne?

0/0
7.1.2015 10:05

P30e72t33r25a 39M33a34l12a14k55o33v45a 1228880780834

pokud nejsou skříňky zničeny (jsou odolné, ale ne nerozbitné) a pokud se signál spustil (spustí se třeba při přistání na vodě a následném potopení a rozlámání letadla?) tak asi ano...

0/0
7.1.2015 10:19

M88i19c18h79a45l 40M63i94l98l30e19r 9586682799242

0/0
7.1.2015 10:33

P51a69v15e13l 81Ř87a73p29e47k 7882186159495

Kdyby byl problém jen samotný výpadek motorů, tak by s tím letadlem doklouzali z výšky 10 km minimálně do vzdálenosti cca 100 km, a hlavně by měli dost času na komunikaci s řídícím střediskem.

0/0
7.1.2015 8:56

P16e90t78r 95M55a57r19e17č67e88k 1363881199378

Za klidneho pocasi jistě ale v bouřce bez tahu motorů mohli klidně sklouznout po křídle a padat jako kámen. A jestli se prali s řízením nemusela se najít volná ruka pro nouzové volání.

+5/0
7.1.2015 9:09

M26i18l24a74n 43G33a40g80u74l17s84k95i 8947243893709

Možná máte pravdu,ale v každém takovém letadlo je tlačítko MY DAY,pro takové případy,kdy pilot nemá volné ruce...Navíc mikrofon má u úst...Volný pád z 10 km  ,trvá hezky dlouho...rychlost volného pádu je asi 9 m /vt ..? Pamatuji si to dobře ze školy?Každopádně,pokud nezemřeli z jakéhokoliv důvodu okamžitě,tak na to myslím čas měli!

+1/0
7.1.2015 10:03

P89e37t35r 23T87y17č50k23a 6135212709172

Jenomže piloti tam nesedí a nečumí. Většinou se snaží do poslední chvíle zachránit letadlo. A tu jednotku máš taky špatně. To není rychlost volného pádu, ale gravitační zrychlení  g= 9,81 m.s-2.

+5/0
7.1.2015 10:09

M83i79l78a23n 72G60a57g20u33l23s74k81i 8187343253719

No,nemusíte být tak vítězoslavný...já se jen ptal.Kdyby mi na tom záleželo,tak si to najdu! A stejně nesouhlasím...plné ruce práce,to ano,ale jsou to cvičení lidé,kteří znají posloupnost a důležitost jednání! A když tak vše víte,tak proč nenapíšete,jak dlouho letoun padal?

0/−1
7.1.2015 10:13

P93e27t96r98a 98M63a94l48a18k66o11v71a 1318620330964

ehm, není zachránit letadlo důležitější než vyslat signál který ničemu nepomůže (rozhodně ne lidem v letadle)?

+4/0
7.1.2015 10:16

M94i38l70a33n 44G66a78g46u76l62s53k14i 8627903783129

Ne není ...a navíc o tom nerozhoduje pilot,ale předpisy....Piloti reagují automaticky,mají to nacvičené...A máte vůbec povědomí o tom ,jak se ten signál vysílá? Myslíte si,že pilot musí všeho nechat a 5 minut hledat tlačítko! Pilot má celou dobu mikrofon na bradě,může mluvit,nikdo nic z mikrofonu neslyšel,ani výkřiky...Jediné vysvětlení by bylo,že piloti z neznámých důvodů zemřeli rychle....

0/0
7.1.2015 10:22

P53e59t75r89a 86M80a79l59a76k21o48v52a 1328500520294

Obávám se, že vám neochází, že ti lidé bojují o holý život a nejen svůj a rozhodují setiny sekund, přestaňte koukat jen do příruček a zkuste se vžít do takové situace....:-/

+2/0
7.1.2015 10:26

M83i37l30a43n 49G35a27g37u47l59s31k46i 8197893843279

Proboha ,tváříte se ,jako byste takovou situaci zažila...Vím o čem mluvím,nebyl jsem pilot ,ale dělal jsem práci,kde člověk MUSEL některé věci dělat automaticky a bez uvažování,protože to tak prostě bylo nacvičené a reakce byla reflexivní! A to je taktéž případ zaměstnání pilota!

0/0
7.1.2015 10:55

J87a97k28u71b 85S43e20m24e58r21á55d 2327276351241

no kdyz uz tady tak horlive neco obhajujete, tak si aspon zjistete, jak to je u letadel :-) viz Michal Miller

0/0
7.1.2015 11:02

M35i19l34a29n 35G70a45g62u27l41s48k51i 8367583433499

Prosímvás,nemáte to trochu popletené? Já něco obhajuji? .....Obhajovat můžete politický názor ,le ne nějaké předpisy,které oba neznáme! Jen trvám na svém,že letadlo z 10 km výšky nepadalo 10 vteřin ale podstatně déle a čas na zmáčknutí tlačítka by se našel! A prosím vás ,už nechte těch reakcí na mě,na takové hlouposti čas nemám! Co by ,kdyby,jak to bylo,co dělali,cop měli dělat...a nikdo tam nebyl! Hezký den a dohadujte se beze mne....!!

0/−3
7.1.2015 11:14
Foto

V85o36j31t64ě33c32h 79P42a50v27l15í84k 5374791934208

Volným pádem padá z 10km cca minutu, s velkým štěstím (naplocho) až tři.

0/0
7.1.2015 11:46

M22i44l95a36n 84G70a59g56u52l45s10k39i 8477913823649

Děkuji vám za informaci!

0/0
7.1.2015 11:55

J25a70k68u95b 94S69e90m12e38r90á78d 2177646601341

nemam to popletene....a vy sice nemate cas, kupodivu ale textu tady v komentarich mate hodne...... navic piloti delali zrejme presne to, co vy vasi praci..dodrzovali predpisy :-) neuznate svou chybu, tak cao

0/0
7.1.2015 11:55

M47i47l38a38n 91G61a16g64u25l75s74k21i 8867323503949

Neumíte číst text? Já mám čas ,ale ne na hlouposti...

0/0
7.1.2015 11:58

J57a44k50u69b 66S20e96m24e51r52á92d 2977926901511

no ale hlouposti tady pisete :-)snazite se vnutit pilotim, aby postupovali proti predpisum :-)

+1/0
7.1.2015 12:00

J91a91k21u61b 91S18e62m89e12r18á15d 2537296301571

*pilotum

0/0
7.1.2015 12:08

M14i79c87h95a30l 72M24i90l66l37e49r 9246862489682

predpisy pravi "aviate - navigate - communicate", tudiz komunikace je az na poslednim miste, zatimco na prvnim je pokus udrzet letadlo v letu. Kdyz se letadlo zacne ritit stremhlav dolu, je podstatnejsi se snazit pad vybrat protoze volat o pomoc je v te situaci houbelec platne.

+6/0
7.1.2015 10:31

J18a71k34u34b 81S29e74m69e57r85á94d 2537476601601

a prave ty predpisy veli komunikovat az jako posledni ;-)

+3/0
7.1.2015 10:59
Foto

P65a76v92e92l 48P23o19k96o69r78n77ý 2116534340512

Kdyby se jim podařilo přistát na vodě, tak by bylo důležité vědět, kde jsou.

0/0
7.1.2015 10:33

P93a75v51e43l 98Š43i29m94e47k 7387382204395

Kdyby se jim podařilo přistát na vodě, tak si zavolaj pak :)

+3/0
7.1.2015 10:45

P19e35t28r75a 39M16a70l71a30k92o10v55a 1978730630544

"kdyby" - tj. i sám vnímáte jako klíčové přistát...

+1/0
7.1.2015 10:51

V14i28l30é45m 16B91a28r12á13k 1608273468808

Já vím, ale já bych alespoň nadával. Dívám se na vyšetřování nehod a kladu si otázku, jak to, že do konce nejsou nějaké zvuky.

0/0
7.1.2015 10:44

L54i64b19o12r 79Ž87ů43r59e11k 2703476620788

Pokud by jste nadával a mluvil v režimu itercomu, tak by pak bylo potřeba počkat na záznam z černých skříněk než by vás někdo uslyšel.

0/0
7.1.2015 10:55

V72i82l51é87m 11B69a64r49á43k 1198173748338

Děkuji. To nejde být se zemí on-line spojen, když vím, že buď se to do 3-5 minut vyřeší nebo bude konec?

0/0
7.1.2015 11:19

P26e17t25r72a 77M88a33l89a75k38o89v52a 1288850300944

vyšetřovatelé potvrzují, že tak třetina pilotů nadává, třetina se modlí a třetina nic, ale do etéru v pořadech v televizi pouštějí jen maximálně to modlení, to nadávání by nebylo košer a vzniká tam mylná představa, že piloti těsně před smrtí nevypouštění věty, které ani do této diskuse nelze napsat...

0/0
7.1.2015 11:01
Foto

V13o56j82t81ě36c28h 45P60a24v59l57í81k 5414211544118

Ustálená rychlost volného pádu člověka v normálně hustém vzduchu, který jej brzdí je 54-90 m.s^-1. Jak na tom bude Airbus A320 padající po křídle těžko říct, ale nejspíš ne moc daleko od tohoto rozsahu.

0/0
7.1.2015 11:37

V37l56a70d36a44n 37K91a58h38a87n 9961544604452

Ne nejenomze si to nepamatujes dobre, neumis ani pocitat (si tu blbost alespon vydel at vidis jak nesmyslne dlouho by dle tebe padali). A tvuj "MY DAY" signal uz opravdu komentovat nehodlam.

+1/0
7.1.2015 11:59

M81i83l44a54n 39G62a34g91u95l97s71k63i 8587283403519

Hm,nevím počítat MOŽNÁ umíte ,číst ale ne...Já jsem nic nepočítal a schválně použil tón jako dotazovací! Nepotřeboval jsem počítat,abych věděl,že piloti měli dost času spustit May Day,ať už jakkoliv,třeba ústně! A nedělejte si posměšky z tlačítka May Day,v letadle jste nikdy nebyl ,každopádně ne v pilotní kabině! A už mi nepište hlouposti,najděte si na hádání o hloupostech někoho jiného! Hezký den!

0/−1
7.1.2015 12:07

V58l64a82d87a24n 71K24a92h59a74n 9631334524472

No prave sis to spocitat mel, nez napises takovou hovadinu, ono ten cas padu je naprosto zasadni, potom bys nepsal hovadiny ze meli spoustu casu. Stejne je to i s tvymi ostatnimi tvrzenimi. Nemas o tom ani sajnu a ostatnim tady budes rikat ze v zivote nebyli v pilotni kabine. Jak si to treba predstavujes to hlaseni Mayday (mimochodem jsi to porad nenapsal spravne - nejdrive pises "MY DAY" - muj den - ted "May Day" - prvni kveten???), komunikace i v krizove situaci musi mit nejaky rad, a pri padu letadla kdyz mas cca desitky sekund na to opravdu cas neni a hlavne to neni prioritni. UZ TO PROSIM POCHOP.

+2/0
7.1.2015 12:29

M31i90l98a78n 77G72a46g85u80l91s76k44i 8597723643799

Neobtěžujte  pořád! Tak ať je po vašem,mě je volné,jestli se vám můj příspěvek líbí nebo ne!

0/0
7.1.2015 12:42

M78i73l27a86n 38Š41v70a72g30r20o68v50s93k64ý 9972109495578

Jako kdyby je čerti brali. ;-D

0/0
7.1.2015 13:36

M75i79l63a79n 49G66a14g72u83l90s20k79i 8217503383799

No jo.......

0/0
7.1.2015 13:40

M95i88c16h65a18l 88M29i36l57l66e14r 9956902269932

Milane promin, ale tve tvrdosijne zastavani nazoru ze " piloti měli dost času spustit May Day,ať už jakkoliv,třeba ústně! A nedělejte si posměšky z tlačítka May Day,v letadle jste nikdy nebyl ,každopádně ne v pilotní kabině!" na me dela dojem, ze ty jsi v kokpitu take osobne nebyl a sve znalosti o postupu pri emergencnich situacich cerpas pouze z hollywoodskych materialu.

Tvoje presvedceni, ze piloti meli dost casu 8-ona mayday plyne z toho, ze ve filmech se skoro vzdycky nejdriv vola o pomoc -velice efektivni zaber zvysujici drama situace- nez dojde k nejake akci. Na rozdil od skutecne situace, ve scenari vzdycky najdou cas na volani mayday pro vyhroceni dramatu. Tedy obvykle jeste predtim, nez nejaky hrdina vezme za knipl a snazi se letadlo vybrat z prekerni situace.

Jak uz bylo vysvetleno, neni to My Day and May Day, ale Mayday 3x opakovany. Slovo bylo zkraceno z francouzskeho "venez m'aider =prijdte mi pomoci" na "m'aider" =pomoc ! a foneticky prepsano na mayday.

Na rozdil od Hollywoodu, ve skutecnych emergencnich situacich piloti nereaguji na efekt a oslneni divaku nebo pasazeru, ale prednostne zasahuji vsemi moznymi zpusoby, aby letadlo udrzeli ve vzduchu. Maji plne ruce prace a ne vzdy je cas volat do radia. Mimochodem to tve "tlačítko May Day" neni knoflik, kterym se spousti automaticke volani mayday,  ale kod do transponderu podle situace na palube. V danem pripade by to bylo 7700. Vetsina lidi pochopi, ze kdyz je v kokpitu na fofr protoze letadlo se riti stremhlav dolu, radiokomunikace nebo kodovani transponderu jde jaksi momentalne stranou.

+3/0
7.1.2015 14:27

M75i94l11a95n 83G25a98g33u59l81s65k57i 8797613503979

Pravděpodobně víte o čem píšete,takže za vysvětlení děkuji! Výraz My Day jsem opravdu použil a ať mi to věříte nebo ne,to A mi jen vypadlo,jinak správný výraz znám i když to jak vznikl vím až od vás! Jinak,přít se nebudu,ale stejně zůstávám na svém názoru! Když tedy víte ,jak to v pilotní kabině chodí,pak mi vysvětlete: Jsou piloti neustále ve spojení? Myslím,že ano...Potom , když letadlo začalo padat,na věži by slyšeli křik,zmatek,nějaká slova posádky....Nebylo ale nic takového....Nemyslím,si,že pilot pokud chce něco sdělit na zem,nemusí dělat žádné složité úkony....Tak právě to mě vede k myšlence,že se letadlo ,buď roztrhlo ve vzduchu,nebo piloti omdleli,důsledkem nějakého plynu ,či co...A ještě prosím,nesnažte se vysvětlovat MI ,co JÁ  myslím a podle čeho usuzuji...Neznáte mne,já vás,tak se nebudeme navzájem hodnotit! Stačí,když mi dáte vysvětlení,jestli piloty mohli nazemi slyšet,jak křičí a podobně a pokud ano,tak proč o tom nevíme!

0/−1
8.1.2015 9:23

V27l22a24d68a18n 93K82a48h85a60n 9371314814622

Vis houby. Nejenom ze ti vypadlo A ale je to jedno slovo, takze ti tam omylem pribylo velke pismeno a mezera. Kazdy kdo o letectvi a namirnictvi vi byt uplne zaklady puvod slova mayday zna.

Zadny zaznam kriciciho pilota ridici centrum nema protoze piloti se kupodivu snazi letadlo srabilizovst a ne rvat do visilacky. Proc? Evoluce ukazala ze rvani do vysilacky nema na stabilizaci letadla moc velky vliv.

+1/0
8.1.2015 15:54

M67i96l44a83n 19G54a54g63u95l64s55k82i 8527413493749

Nikdy a nikde jsem netvrdil,že mám o letectví jiné znalosti než všeobecné,takže vyskakujete zbytečně! Ale zaprvé si netykáme a za druhé ,vím jak se píše "námořnictví" a to zase nevíte vy...Jinak jsem se vás o žádná moudra neprosil. Je vidět,že jste nikdy nebyl v nebezpečí života ( ve vašem věku ,jak také jinak) ,jinak byste věděl,že člověk v takovém případě dělá vše pro záchranu ,ale instinktivně křičí,nebo nadává...Jak jsem ale psal,to se musí zažít ve skutečnosti a ne při počítačových hrách!!! Já to zažil...A už mi prosím neodepisujte,nebudu vám  odpovídat,nemám zájem o debaty,ve kterých se protějšek chová povýšenecky a navíc mi tyká! ...Takže vám přeji hezký den

0/0
8.1.2015 16:07

M68i85c83h75a56l 84M81i21l62l20e32r 9876772519962

Tak se mi zda, ze ze vseho nejvic ti chybi, ze nikdo neslysel krik z kokpitu v poslednich minutach letu! !!!!

0/0
9.1.2015 5:45

M72i83l89a82n 27G65a87g72u66l59s71k52i 8487103953549

Ba ne,nejvíce mi chybí,že mi nevykáte,já vám ano! .......A jinak ne v minutách ale v poslední minutě ano! Minuta je strašně dlouhá když padáte k zemi!

0/0
9.1.2015 20:23

M21i62c23h23a75l 34M14i20l21l62e71r 9566432319752

nevykam klukum a nevykam na Internetu - dle internetove etikety zavedene v dobach, kdy jsi jeste tahal kacera.

0/0
10.1.2015 7:55

M28i23l58a19n 67G51a65g56u50l79s23k26i 8257843423429

Synku ,zbytečně vyskakujete,na mě vaše "internetová etiketa " neplatí! Slušný člověk se  podřídí přání někoho s kým chce diskutovat a vyká mu!Zejména,když ten druhý vyká jemu! To není "internetova slušnost" ,ale úplně normální zdvořilost,o které ty vlastně ale moc nevíš...Odkud také,ve škole vás to neučí a v děcáku také moc ne... Takže : od teď platí,pokud se ozvete a budete tykat,nebudu odpovídat! Teď už zbývá jen abyste začal sprostě nadávat a zapadáte přesně do obrazu nafoukaného usmrkance,který se neumí chovat a má slabší IQ....Hezký den přeji!!!

0/−1
10.1.2015 9:10

M21i65c65h21a34l 63M37i30l48l78e78r 9706642939402

Dekuji za zabavnou prednasku, chlapecku, ale mas velkou smulu protoze stekas na uplne spatny strom.

Co vas ucili ve skole nebo v nejakem decaku, to nemohou posoudit protoze do decaku mne nikdo nedal jako zrejme dali tebe, jak se da soudit z toho, ze ti tato instituce lezi na mysli. A ve skole jsem byl o dost let pred tebou, takze jsem i po strance spolecenske nad tebou.

Naivni tvrzeni o situaci v kokpitu a neustavajici hadka s ostatnimi diskutery ohledne volani mayday a kriku pri padu letadla, davaji dost jasny obraz usmrkanka hltajiciho ty nejhorsi z hollywoodskych propadaku.

No nevadi, ruzni usmrkankove z toho nakonec vyrostou, tudiz tvuj pripad neni uplne beznadejny.

Ocekavas sproste nadavky? Asi jsi zvykly, ze vyplody sve bujne fantazie natolik dozeres sve okoli, ze se nekdo nakonec utrhne a od plic ti vynada.

Nevim proc bych to mel delat ja- mne jsi pouze k smichu.

+1/0
10.1.2015 13:51

M38i44c83h53a38l 88M89i37l12l54e15r 9726422629182

Piloti nejsou nepretrzite napojeni na letovou kontrolu! Smarja s tolika lety ve vzduchu najednou to neni mozne. Spojuji se jen kdyz je zapotrebi. Letova kontrola nepotrebuje vedet kazde upsouknuti v kokpitu ani slyset kazdou objednavku kafe.

Od toho je prave jedna z tech 2 cernych skrinek aby zaznamenala veskerou komunikaci v kokpitu, nejcerstvejsich 30 minut.

Promin, ale musim opakovat ze tve predstavy o situaci jsou skutecne formovany Hollywoodem. Tva predstava kricicich pilotu v kriticke situaci jak je prebirana v primem prenosu letovou kontrolou je absurdni. Kontrola vi, ze se neco deje pokud se s ni piloti spoji tj zacnou vysilat a to teprve az jestli jim na to zbyde cas. Po tom, co udelali vse co je mozne, aby zabranili havarce. Jestli se jim to povede. Nebo pokud maji cas vsunout prislusny kod do transponderu.

"Co ja myslim...... podle ceho usuzuji" cim vic tady pises co myslis, tim jasnejsi je z ceho vznikaji tve uvahy. Hollywood.

0/0
9.1.2015 5:39

M87i35c78h29a60l 90M77i19l50l63e85r 9386702879712

doufejme, ze lepsi pocasi potrva aspon par dni, aby patraci mohli delat svoji praci.

Monsoonove obdobi v tropickych oblastech je notoricka potvora.

+3/0
7.1.2015 6:45

P93a91v56e48l 83Š80i41k40a 8139532304375

Proč nenapíšete Monzunové období? - bylo by lépe rozumět.Děkuji

+1/0
7.1.2015 11:31

M62i66c29h89a93l 66M40i89l53l91e44r 9436492609342

asi proto ze ziji nejakych 45 let v anglicky mluvici zemi a neznam cesky vyraz pro Monsoon.

Slovo monsoon se tady pouziva velmi casto a zvlast v soucasne dobe je ve zpravach o pocasi kazdodenne. Zato ale pri mych navstevach v Cesku se s nim nesetkam, protoze Cesko nema monsoony, nebo jak rikazs monzuny, ve svem podnebi. Tento vyuraz neni soucasti kazdodenni cestiny, kterou, jen tak mimochodem, doposud velmi dobre ovladam.

Pokud se ti to nezda, muzes se mi prihlasit se svoji cestinou az budes zit v nejakde zemi tak dlouho jako ja a jeji jazyk se stane tvou druhou materstinou.;-)

0/0
7.1.2015 13:15

P42a88v52e60l 29O49d39r59a22z26i93l 6784369567930

Tento výraz se naprosto běžně vyučuje v zeměpise na ZŠ, kamaráde.

0/0
7.1.2015 13:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.