Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U Británie havarovaly dvě nákladní lodě, pohřešuje se osm lidí

U pobřeží Velké Británie v sobotu havarovaly dvě nákladní lodě. Po havárii lodě Cemfjord plující pod kyperskou vlajkou a převážející cement u Skotska se pohřešuje osm lidí. Druhá loď s automobily narazila na mělčinu u přístavu Southampton a všech 25 členů posádky záchranáři vrtulníkem přepravili do bezpečí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D85a70v88i89d 39M62a72c27k16ů 8780799260261

Čekám, kdy se k celé věci vyjádří Okamura...

0/0
6.1.2015 13:48

K22a21r85e97l 52L11o92k62a33j 5331768670361

Ach ti novináři, to jsou kydy. Nedají si nejmenší práci informace ověřit a vyjadřují se k věcem, kterým ani zbla nerozumí. Proč najela loď na mělčinu, se ví od samého počátku. Neví se, co bylo příčinou velkého náklonu lodi.

Když se loď začala nebezpečně naklánět, kapitán se bleskově dohodl s lodivodem a najel na mělčinu úmyslně, aby se nepřevrátila a nepotopila v plavební dráze. To je standardní postup, kdy se má zabránit větší škodě. Odstranění potopeného vraku z hlubší vody je mnohem náročnější a nákladnější, v tomto stavu na mělčině je možné loď splavnit. Podle aktuálních zpráv rejdařství není obšívka proražena a trup není zaplaven vodou.

O příčinách se v naši branži nespekuluje, nicméně jako obecná informace pro čtenáře pravděpodobné příčiny jsou: přesun nezajištěného nákladu těžkých vozidel na bok a následného sesunutí dalších vozidel se zvětšujícím se náklonem. Počáteční náklon lodi mohl být vyvolán chybou při balastování mořskou vodou, kdy se balastové (zátěžové) nádrže neplnily symetricky, ale do pravobočních přitékala voda rychleji. K náklonu mohl přispět vítr a zatáčení lodě. Pak jde vše ráz naráz.

Loď k převozu vozidel (vehicle carrier) HOEGH OSAKA převážela různé druhy automobilů a těžké kolové techniky na několika palubách. Tyto lodě plují podle "jízdního" řádu určeného na hodiny, často se tam hodně spěchá a je k lidské chybě může dojít snadněji. Loď byla naložena asi z 30%

Příčiny havárie budou publikovány po skončení vyšetřování za nějaký čas, což pro naše novináře-lovce senzací již nebude aktuální.

Mimochodem, loď nemá výtlak 51 000 tun, ale hrubou prostornost (gross tonnage). Pro novináře je tonáž vždy jen výtlak.

http://www.marinetraffic.com/ais/details/ships/shipid:726045/mmsi:563248000/imo:9185463/vessel:HOEGH_OSAKA

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-30677320

+13/0
5.1.2015 16:44

M16i44c87h24a72l 25Z37e95l55e24n41ý 6504793145876

Díky za vysvětlení, škoda, že ty skutečně podstatné informace se člověk dozví opravdu až v diskuzích.

A to myslím vážně :-)

+3/0
5.1.2015 16:55

P95e53t96r 69U65l84l46m72a47n98n 2697518847132

Na jiných webech píší, že s lodí najel kapitán na mělčinu schválně, protože po vyplutí se loď začala nebezpečně naklánět. Pravdu se stejně už ale nedozvíme, než doběhne vyšetřování, tak zpráva vychladne a o výsledku se nenapíše.

+1/0
5.1.2015 12:39
Foto

P33ř46e65m22e71k 36H66o81m27o64l16a 5118875255646

Pokud umíte norsky..

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/norske-hoegh-osaka-ble-styrt-paa-grunn-med-vilje/a/23367446/

+1/0
5.1.2015 10:38

M70i66c12h31a87e73l 37K78o78n96e70č30n97ý 6252753739549

Jinde už píší, že loď se začla naklánět už po vyplutí z přístavu, tak ji kapitán raději stabilizoval najetím na ostrůvek . Byla prý naložena jen z 1/3, takže se neví proč k tomu došlo.?

+2/0
5.1.2015 9:50

M85i20c51h90a93e83l66a 42L61h38o71t79s15k59á 2839576568817

Pul clanku mi trvalo, nez vyplynulo, proc hledají ztroskotanou lod,- kdyz ztroskotaly obe u Britanie - pak se ukazalo, ze ta druha je nekde uplne jinde a pod vodou. Věta "loď se naklonila a posadku vyzvedl vrtulník" - to ji jako naklonili kvuli te zachraně? A kdyby se nenaklonila sli by po svých? Nejaká príčinná vazba mezi souvetími? Nebo to měly být dvě věty? Stylisticky katastrofický článek. A to tu prskám ohledně kvality z lenosti  vážně vzácně ;-€

+2/0
5.1.2015 8:53

L37a13d48a 63N25o58v18a85k 4432733647

prostě po ránu je kadý trochu pomalejší.., uvidíš že se to během dne zlepší...

+2/0
5.1.2015 9:05

Z45b82y11n87ě41k 55J11u15r22a79č71k27a 3637554215986

Vůbec nic o řízení takové lodě nevím, jsem český suchozemec, ale jak se to může stát ? Loď je přeci relativně pomalá, obsluhovat jí musí víc lidí, máme dnes přesné navigace a jistě i mapy pobřeží a tedy i mělčin a možná by měla mít takováhle loď, což je jiste super-drahá záležitost nějaký automatický kontrolní mechanismus jako GPS+mapa pobřeží, nebo nějakej základní sonar, aby to něčeho nenajela ??

+2/−1
5.1.2015 8:43
Foto

P17ř98e91m21e46k 49H68o92m46o50l46a 5558365415846

Vůbec nic o řízení takové lodě nevím.... a u toho bych zůstal ;-D

+1/−3
5.1.2015 9:25

J97a33k67u95b 91Š87a77f26a27n37d55a 7505697571411

Proč hned takto?

Pravděpodobná je lidská chyba, mohla nastat porucha motoru a loď odnesl na mělčinu vítr...

0/0
5.1.2015 9:48
Foto

P30ř10e68m47e19k 78H43o80m53o97l43a 5428935945146

jak pravděpodobně? netušíte o tom nic ale už hodnotíte. Já třeba četl, že na tu mělčinu najel schválně aby se nepřevrátil. Usuzovat z článku na idnes může jen velký fantasta..

+3/0
5.1.2015 9:55

J64a59k84u47b 85Š29a39f86a24n16d29a 7305747921191

No a proč na ni najel?

0/0
5.1.2015 9:56

M92a28r33t87i19n 25V54o67j93á75č28e89k 9852528928547

protože se nakláněla už po vyplutí...zřejmě ji blbě naložili

0/0
5.1.2015 15:46

A45d31a32m 32K90ř90i83v20s54k11ý 1703804320133

Třeba šetřili a měli jenom navigaci pro pramičky...

0/−1
5.1.2015 11:35

P58e22t16r 59J88a49n24í70č16e94k 1484149270521

v tomhle pripade to byl dle vseho umysl;-) na BBC.com pisou, ze se lod po vypluti z pristavu z nejakeho duvodu zacala nebezpecne naklanet, proto se posadka rozhodla umyslne najet na melcinu, aby se lod nepreklopila a nepotopila

+1/0
5.1.2015 11:44

M20i10r48e11k 71V22a74l84a53s70e86k 6128370495771

The Solent, což je oblast moře mezi Anglií a Isle of Wight, je z hlediska plavby velkých lodí velice koplikovaná.

I při pomalé plavbě trvá zastavit několikaset tunový kolos pár minut, ale pak začne opravdový problém, protože i sebevětší loď se pak chová jako klacek, to znamená, že vítr a proudy si s ní dělají co chtějí. Místo pro spuštění kotvy se musí hledat dlouho dopředu a stejně tak se musí pečlivě naplánovat i každý obrat. Jsou tam i silné proudy, takže i plavba rovně není jednoduchá záležitost, autopilot se dá tedy použít jen velmi omezeně. No a ty samotné mělčiny se neustále mění :) Ne všude tam, kde je voda se dá vjet, podle map, jsou plavební kanály jen takové cestičky :)

https://www.facebook.com/PhotoMirek/photos/a.289858307720794.70703.169678589738767/630465650326723/?type=3&theater

0/0
5.1.2015 15:34

T24o83m86á71š 71H69o76l79e92c 4141142317604

Zde se jednalo o úmysl. Loď navíc není "obří", ale spíše malá:

http://www.yachtmeni.cz/news/hoegh-osaka-na-melcine-u-southamptonu/

Může se zdát, že v dnešní době satelitních snímků a GPS by neměla být navigace lodi problém a stačilo by to naťukat do kompjůtru...

Opak je však pravdou. Anglie je jiný případ, ale i u na světové poměry dobře zmapovaného Středozemního moře a jeho nejlépe udělané části - Jadranu, pocházejí mapové podklady z Rakouska-Uherska, Řecko a Itálie je na tom podstatně hůře a v tichomoří je to mnohdy ještě od Jamese Cooka. Co myslíte, jsou dělané na geoid WGS84 dnešních GPS? ;-)

+1/0
5.1.2015 16:06

M25a37r52t85i66n 66M44a10i31k79s59n90a83r 3364613878122

Zda se to jen me, nebo v posledni dobe ty piloti a kapitani stoji pekne za houby?

+4/−2
5.1.2015 8:35

O46n86d30ř37e40j 34Č30a40p80k47a 6401711303784

V případě té lodi s auty chybu neudělal, na tu mělčinu najel schválně (loď se začala převracet a jinak by se potopila úplně). Pokud vám při sjíždění kopce odejdou v autě brzdy, je taky lepší to poslat do škarpy a pomačkat pár plechů, než to nechat pořádně rozjet a dole se rozmáznout o barák.

0/0
5.1.2015 23:41

M18a69r63e91k 55F58l59e50k82a21č 1297232620171

Naše malá by řekla: Lodííí hajíííí:-)

+11/0
5.1.2015 8:10

R21i80c84h49a27r14d 11L67e44s39k87l95ý 6288655367857

Až ti skončí laktace, tak se zase možná začneš chovat normálně. Pápá.

0/0
6.1.2015 8:25

G69u59s58t80a81v 24S72o69j42k52a 1868453475264

Pokud nevíte co s prachama, nechte Poláky řídit svoji loď.

0/0
5.1.2015 7:55

R21i20c67h33a68r66d 55L31e12s73k16l12ý 6298615667617

A to se donedávna tradovalo, že smrtelná kombinace je Polák, který řídí německé auto ;-)

0/0
6.1.2015 8:26

R41o83m55a34n 32V53í12c57e39n97e69c 2769572718582

Tady jsou přesné informace o lodi v Solentské úžině. Lze najíz i její polohu. Dle GPS údajů uvízla včera ve 21:15 hod.

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:726045/mmsi:563248000/imo:9185463/vessel:HOEGH_OSAKA

0/0
4.1.2015 17:53

R79o97m90a71n 84V17í97c13e26n39e23c 2379552178752

nynější GPS souřadnice jsou N50.78728° W1.30455°

0/0
4.1.2015 17:54

B22r53o17n74i90s55l60a90v 90M88e65r64t74l38í67k 1842541541112

To by se v Cesku stat nemohlo...

+13/0
4.1.2015 15:09
Foto

P56a31v30e69l 94M76a33r85t52i17n91e40k 9735115321313

Jo dokaze to tam byt hodne neprijemne pro lidi, kteri to neznaji. U obchodni lodi mi to nebere hlava, ale stane se. Nekdo udelal chybu. Pocasi bylo v pohode, viditelnost taky.

0/0
4.1.2015 14:52

K57a32t49e96r67i34n46a 10R80u95z51i43c37k87o70v38a 9823112155286

jestli nekdo v migraci drzi krok z musulmanama , tak jsou to polaci

+2/−3
4.1.2015 13:00

Z89b32i46g78n23i31e74w 47K82o95l35a89n72o 9166464362311

Vazena vecerni studentko, nenapisaliste, jesli je to dobre nebo neni dobre. Napiste: jesli dobre - proc, jesli nedobre - proc. Termin: 7 dni. Odpved dajte na hlavni internetovou stranku vase horni dolni obci i na facebook.

+1/−1
4.1.2015 20:08

R14i14c88h95a82r69d 24L79e81s51k25l29ý 6318115907107

Zbigňo, topše ty napsal stišnost na pani. Ona nedobře myslela - proč? Ty v Anglii, nebo ty v Pšonsku, že tobě to vadit? Máš taky dlouhá anténa na samochodu a porušovala předpisy a jesdila jako prase?

0/0
6.1.2015 8:31

M26a13r66t98i12n 27V53a12c71h61u96l10k26a 3533638808345

dej si plus šeflere :-)

0/0
5.1.2015 11:18

V11í61t 95N10o38v93á49k 5764645431499

a jestli je někdo hloupej, tak je to růžičková

0/0
5.1.2015 16:26

R32i32c62h73a33r97d 72L89e42s68k31l12ý 6868455927217

Jestli je někdo hloupej, tak je to člověk, který nepochopil, proč jeho předkové umírali za svůj národ a při vytváření samostatných států a s vidinou pár zlaťáků navíc všeho nechá a jde za "lepším" životem. Poláci jsou v tom opravdu dobří a pak stejně tak jako musulmani vytváří v místech kam přitáhnou kopii svojí země se vším všudy. To mizivé procento z nich, které přijme kulturu národa ve kterém se z čistě ekonomických důvodů rozhodli žít na to pak doplácí, protože původní obyvatelé to vidí a logicky těmito lidmi opovrhují. Tím netvrdím, že mezi Čechy není spousta chytráků, kteří vystudují VŠ, naučí se jeden-dva jazyky a pak odejdou pracovat do zahraničí a společnosti svůj dluh nikdy nevrátí.

0/0
6.1.2015 8:39

K18a26r78e64l 97R60y48s 9963109390139

To je takový problém sem místo ilustračního fota dát nějaké aktuální? http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-30670746

+5/−2
4.1.2015 12:37

J25i73ř72í 59H35l62a19v62á48č38e44k 6364916546906

Je vidět, že magoři jsou na celém světě....;-D

0/−3
4.1.2015 12:21
Foto

P90a90v41e39l 93M23a92r10t37i67n47e63k 9835335711243

?

0/0
4.1.2015 14:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.