Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

U Británie havarovaly dvě nákladní lodě, pohřešuje se osm lidí

U pobřeží Velké Británie v sobotu havarovaly dvě nákladní lodě. Po havárii lodě Cemfjord plující pod kyperskou vlajkou a převážející cement u Skotska se pohřešuje osm lidí. Druhá loď s automobily narazila na mělčinu u přístavu Southampton a všech 25 členů posádky záchranáři vrtulníkem přepravili do bezpečí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D37a78v24i49d 17M45a19c56k98ů 8410349850321

Čekám, kdy se k celé věci vyjádří Okamura...

0/0
6.1.2015 13:48

K63a68r70e31l 66L38o21k80a60j 5301548800801

Ach ti novináři, to jsou kydy. Nedají si nejmenší práci informace ověřit a vyjadřují se k věcem, kterým ani zbla nerozumí. Proč najela loď na mělčinu, se ví od samého počátku. Neví se, co bylo příčinou velkého náklonu lodi.

Když se loď začala nebezpečně naklánět, kapitán se bleskově dohodl s lodivodem a najel na mělčinu úmyslně, aby se nepřevrátila a nepotopila v plavební dráze. To je standardní postup, kdy se má zabránit větší škodě. Odstranění potopeného vraku z hlubší vody je mnohem náročnější a nákladnější, v tomto stavu na mělčině je možné loď splavnit. Podle aktuálních zpráv rejdařství není obšívka proražena a trup není zaplaven vodou.

O příčinách se v naši branži nespekuluje, nicméně jako obecná informace pro čtenáře pravděpodobné příčiny jsou: přesun nezajištěného nákladu těžkých vozidel na bok a následného sesunutí dalších vozidel se zvětšujícím se náklonem. Počáteční náklon lodi mohl být vyvolán chybou při balastování mořskou vodou, kdy se balastové (zátěžové) nádrže neplnily symetricky, ale do pravobočních přitékala voda rychleji. K náklonu mohl přispět vítr a zatáčení lodě. Pak jde vše ráz naráz.

Loď k převozu vozidel (vehicle carrier) HOEGH OSAKA převážela různé druhy automobilů a těžké kolové techniky na několika palubách. Tyto lodě plují podle "jízdního" řádu určeného na hodiny, často se tam hodně spěchá a je k lidské chybě může dojít snadněji. Loď byla naložena asi z 30%

Příčiny havárie budou publikovány po skončení vyšetřování za nějaký čas, což pro naše novináře-lovce senzací již nebude aktuální.

Mimochodem, loď nemá výtlak 51 000 tun, ale hrubou prostornost (gross tonnage). Pro novináře je tonáž vždy jen výtlak.

http://www.marinetraffic.com/ais/details/ships/shipid:726045/mmsi:563248000/imo:9185463/vessel:HOEGH_OSAKA

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-30677320

+13/0
5.1.2015 16:44

M11i26c12h43a72l 78Z72e16l21e47n98ý 6674723635466

Díky za vysvětlení, škoda, že ty skutečně podstatné informace se člověk dozví opravdu až v diskuzích.

A to myslím vážně :-)

+3/0
5.1.2015 16:55

P68e33t65r 87U95l52l48m25a34n83n 2617208757252

Na jiných webech píší, že s lodí najel kapitán na mělčinu schválně, protože po vyplutí se loď začala nebezpečně naklánět. Pravdu se stejně už ale nedozvíme, než doběhne vyšetřování, tak zpráva vychladne a o výsledku se nenapíše.

+1/0
5.1.2015 12:39

P75ř15e30m42e87k 28H10o16m66o89l54a 5278675715796

Pokud umíte norsky..

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/norske-hoegh-osaka-ble-styrt-paa-grunn-med-vilje/a/23367446/

+1/0
5.1.2015 10:38

M57i19c61h37a40e90l 63K51o69n95e57č15n72ý 6622273479949

Jinde už píší, že loď se začla naklánět už po vyplutí z přístavu, tak ji kapitán raději stabilizoval najetím na ostrůvek . Byla prý naložena jen z 1/3, takže se neví proč k tomu došlo.?

+2/0
5.1.2015 9:50

M20i94c44h31a32e62l52a 30L57h49o32t58s31k15á 7976311579618

Pul clanku mi trvalo, nez vyplynulo, proc hledají ztroskotanou lod,- kdyz ztroskotaly obe u Britanie - pak se ukazalo, ze ta druha je nekde uplne jinde a pod vodou. Věta "loď se naklonila a posadku vyzvedl vrtulník" - to ji jako naklonili kvuli te zachraně? A kdyby se nenaklonila sli by po svých? Nejaká príčinná vazba mezi souvetími? Nebo to měly být dvě věty? Stylisticky katastrofický článek. A to tu prskám ohledně kvality z lenosti  vážně vzácně ;-€

+2/0
5.1.2015 8:53

L13a13d11a 24N86o45v24a66k 4902283317

prostě po ránu je kadý trochu pomalejší.., uvidíš že se to během dne zlepší...

+2/0
5.1.2015 9:05

Z51b11y92n37ě36k 78J72u61r84a23č86k39a 3747874695156

Vůbec nic o řízení takové lodě nevím, jsem český suchozemec, ale jak se to může stát ? Loď je přeci relativně pomalá, obsluhovat jí musí víc lidí, máme dnes přesné navigace a jistě i mapy pobřeží a tedy i mělčin a možná by měla mít takováhle loď, což je jiste super-drahá záležitost nějaký automatický kontrolní mechanismus jako GPS+mapa pobřeží, nebo nějakej základní sonar, aby to něčeho nenajela ??

+2/−1
5.1.2015 8:43

P11ř46e47m36e98k 73H41o69m85o90l17a 5938305445866

Vůbec nic o řízení takové lodě nevím.... a u toho bych zůstal ;-D

+1/−3
5.1.2015 9:25

J39a39k27u80b 56Š37a77f71a51n83d98a 7285887241831

Proč hned takto?

Pravděpodobná je lidská chyba, mohla nastat porucha motoru a loď odnesl na mělčinu vítr...

0/0
5.1.2015 9:48

P22ř56e53m60e88k 80H83o24m12o28l94a 5658915805546

jak pravděpodobně? netušíte o tom nic ale už hodnotíte. Já třeba četl, že na tu mělčinu najel schválně aby se nepřevrátil. Usuzovat z článku na idnes může jen velký fantasta..

+3/0
5.1.2015 9:55

J89a92k51u51b 36Š12a40f74a82n65d89a 7985317121881

No a proč na ni najel?

0/0
5.1.2015 9:56

M84a85r71t27i79n 45V31o40j92á34č50e58k 9432658548187

protože se nakláněla už po vyplutí...zřejmě ji blbě naložili

0/0
5.1.2015 15:46

A81d15a58m 12K54ř37i95v71s42k84ý 1533234850153

Třeba šetřili a měli jenom navigaci pro pramičky...

0/−1
5.1.2015 11:35

P24e93t25r 79J26a15n80í15č19e37k 1204569300211

v tomhle pripade to byl dle vseho umysl;-) na BBC.com pisou, ze se lod po vypluti z pristavu z nejakeho duvodu zacala nebezpecne naklanet, proto se posadka rozhodla umyslne najet na melcinu, aby se lod nepreklopila a nepotopila

+1/0
5.1.2015 11:44

M43i77r89e26k 49V10a44l90a48s95e40k 6818410435301

The Solent, což je oblast moře mezi Anglií a Isle of Wight, je z hlediska plavby velkých lodí velice koplikovaná.

I při pomalé plavbě trvá zastavit několikaset tunový kolos pár minut, ale pak začne opravdový problém, protože i sebevětší loď se pak chová jako klacek, to znamená, že vítr a proudy si s ní dělají co chtějí. Místo pro spuštění kotvy se musí hledat dlouho dopředu a stejně tak se musí pečlivě naplánovat i každý obrat. Jsou tam i silné proudy, takže i plavba rovně není jednoduchá záležitost, autopilot se dá tedy použít jen velmi omezeně. No a ty samotné mělčiny se neustále mění :) Ne všude tam, kde je voda se dá vjet, podle map, jsou plavební kanály jen takové cestičky :)

https://www.facebook.com/PhotoMirek/photos/a.289858307720794.70703.169678589738767/630465650326723/?type=3&theater

0/0
5.1.2015 15:34

T17o13m45á85š 78H48o44l43e48c 4491742907764

Zde se jednalo o úmysl. Loď navíc není "obří", ale spíše malá:

http://www.yachtmeni.cz/news/hoegh-osaka-na-melcine-u-southamptonu/

Může se zdát, že v dnešní době satelitních snímků a GPS by neměla být navigace lodi problém a stačilo by to naťukat do kompjůtru...

Opak je však pravdou. Anglie je jiný případ, ale i u na světové poměry dobře zmapovaného Středozemního moře a jeho nejlépe udělané části - Jadranu, pocházejí mapové podklady z Rakouska-Uherska, Řecko a Itálie je na tom podstatně hůře a v tichomoří je to mnohdy ještě od Jamese Cooka. Co myslíte, jsou dělané na geoid WGS84 dnešních GPS? ;-)

+1/0
5.1.2015 16:06

M34a52r92t27i27n 48M50a31i51k75s33n68a64r 3244593348412

Zda se to jen me, nebo v posledni dobe ty piloti a kapitani stoji pekne za houby?

+4/−2
5.1.2015 8:35

O29n74d97ř73e74j 16Č13a53p83k34a 6631391543824

V případě té lodi s auty chybu neudělal, na tu mělčinu najel schválně (loď se začala převracet a jinak by se potopila úplně). Pokud vám při sjíždění kopce odejdou v autě brzdy, je taky lepší to poslat do škarpy a pomačkat pár plechů, než to nechat pořádně rozjet a dole se rozmáznout o barák.

0/0
5.1.2015 23:41

M31a22r52e35k 37F94l58e25k62a39č 1757802340661

Naše malá by řekla: Lodííí hajíííí:-)

+11/0
5.1.2015 8:10

R19i97c13h26a67r73d 82L24e78s78k66l96ý 6158805737447

Až ti skončí laktace, tak se zase možná začneš chovat normálně. Pápá.

0/0
6.1.2015 8:25

G61u21s65t77a88v 75S72o63j25k77a 1158643115684

Pokud nevíte co s prachama, nechte Poláky řídit svoji loď.

0/0
5.1.2015 7:55

R60i82c78h86a37r91d 71L56e35s51k68l37ý 6968495877127

A to se donedávna tradovalo, že smrtelná kombinace je Polák, který řídí německé auto ;-)

0/0
6.1.2015 8:26

R68o20m23a21n 90V23í75c47e38n40e18c 2379532138582

Tady jsou přesné informace o lodi v Solentské úžině. Lze najíz i její polohu. Dle GPS údajů uvízla včera ve 21:15 hod.

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:726045/mmsi:563248000/imo:9185463/vessel:HOEGH_OSAKA

0/0
4.1.2015 17:53

R15o19m24a76n 96V46í31c12e86n16e69c 2489182518472

nynější GPS souřadnice jsou N50.78728° W1.30455°

0/0
4.1.2015 17:54

B17r44o66n74i88s12l94a90v 55M49e91r64t20l89í63k 1412481971962

To by se v Cesku stat nemohlo...

+13/0
4.1.2015 15:09
Foto

P64a78v91e40l 73M35a70r73t90i18n14e17k 9165975291873

Jo dokaze to tam byt hodne neprijemne pro lidi, kteri to neznaji. U obchodni lodi mi to nebere hlava, ale stane se. Nekdo udelal chybu. Pocasi bylo v pohode, viditelnost taky.

0/0
4.1.2015 14:52

K29a18t46e82r26i16n28a 85R50u95z38i47c75k25o15v17a 9693532495526

jestli nekdo v migraci drzi krok z musulmanama , tak jsou to polaci

+2/−3
4.1.2015 13:00

Z65b74i44g24n75i34e26w 63K41o87l56a13n90o 9436524772781

Vazena vecerni studentko, nenapisaliste, jesli je to dobre nebo neni dobre. Napiste: jesli dobre - proc, jesli nedobre - proc. Termin: 7 dni. Odpved dajte na hlavni internetovou stranku vase horni dolni obci i na facebook.

+1/−1
4.1.2015 20:08

R88i28c94h74a33r54d 49L29e76s62k69l37ý 6908115907597

Zbigňo, topše ty napsal stišnost na pani. Ona nedobře myslela - proč? Ty v Anglii, nebo ty v Pšonsku, že tobě to vadit? Máš taky dlouhá anténa na samochodu a porušovala předpisy a jesdila jako prase?

0/0
6.1.2015 8:31

M47a64r96t74i38n 39V60a54c54h37u59l50k34a 3333968798825

dej si plus šeflere :-)

0/0
5.1.2015 11:18

V89í74t 46N19o89v23á13k 5754445271519

a jestli je někdo hloupej, tak je to růžičková

0/0
5.1.2015 16:26

R36i89c28h71a97r58d 17L29e91s34k16l79ý 6698645947397

Jestli je někdo hloupej, tak je to člověk, který nepochopil, proč jeho předkové umírali za svůj národ a při vytváření samostatných států a s vidinou pár zlaťáků navíc všeho nechá a jde za "lepším" životem. Poláci jsou v tom opravdu dobří a pak stejně tak jako musulmani vytváří v místech kam přitáhnou kopii svojí země se vším všudy. To mizivé procento z nich, které přijme kulturu národa ve kterém se z čistě ekonomických důvodů rozhodli žít na to pak doplácí, protože původní obyvatelé to vidí a logicky těmito lidmi opovrhují. Tím netvrdím, že mezi Čechy není spousta chytráků, kteří vystudují VŠ, naučí se jeden-dva jazyky a pak odejdou pracovat do zahraničí a společnosti svůj dluh nikdy nevrátí.

0/0
6.1.2015 8:39

K93a14r95e66l 63R94y95s 9543259910939

To je takový problém sem místo ilustračního fota dát nějaké aktuální? http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-30670746

+5/−2
4.1.2015 12:37

J98i13ř67í 12H10l96a98v13á17č23e50k 6734256406776

Je vidět, že magoři jsou na celém světě....;-D

0/−3
4.1.2015 12:21
Foto

P44a44v97e49l 40M39a30r57t17i45n49e23k 9555685361323

?

0/0
4.1.2015 14:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.