Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U Británie havarovaly dvě nákladní lodě, pohřešuje se osm lidí

U pobřeží Velké Británie v sobotu havarovaly dvě nákladní lodě. Po havárii lodě Cemfjord plující pod kyperskou vlajkou a převážející cement u Skotska se pohřešuje osm lidí. Druhá loď s automobily narazila na mělčinu u přístavu Southampton a všech 25 členů posádky záchranáři vrtulníkem přepravili do bezpečí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D38a53v58i51d 80M56a27c15k54ů 8240489900231

Čekám, kdy se k celé věci vyjádří Okamura...

0/0
6.1.2015 13:48

K33a74r77e69l 36L63o26k78a34j 5961138530591

Ach ti novináři, to jsou kydy. Nedají si nejmenší práci informace ověřit a vyjadřují se k věcem, kterým ani zbla nerozumí. Proč najela loď na mělčinu, se ví od samého počátku. Neví se, co bylo příčinou velkého náklonu lodi.

Když se loď začala nebezpečně naklánět, kapitán se bleskově dohodl s lodivodem a najel na mělčinu úmyslně, aby se nepřevrátila a nepotopila v plavební dráze. To je standardní postup, kdy se má zabránit větší škodě. Odstranění potopeného vraku z hlubší vody je mnohem náročnější a nákladnější, v tomto stavu na mělčině je možné loď splavnit. Podle aktuálních zpráv rejdařství není obšívka proražena a trup není zaplaven vodou.

O příčinách se v naši branži nespekuluje, nicméně jako obecná informace pro čtenáře pravděpodobné příčiny jsou: přesun nezajištěného nákladu těžkých vozidel na bok a následného sesunutí dalších vozidel se zvětšujícím se náklonem. Počáteční náklon lodi mohl být vyvolán chybou při balastování mořskou vodou, kdy se balastové (zátěžové) nádrže neplnily symetricky, ale do pravobočních přitékala voda rychleji. K náklonu mohl přispět vítr a zatáčení lodě. Pak jde vše ráz naráz.

Loď k převozu vozidel (vehicle carrier) HOEGH OSAKA převážela různé druhy automobilů a těžké kolové techniky na několika palubách. Tyto lodě plují podle "jízdního" řádu určeného na hodiny, často se tam hodně spěchá a je k lidské chybě může dojít snadněji. Loď byla naložena asi z 30%

Příčiny havárie budou publikovány po skončení vyšetřování za nějaký čas, což pro naše novináře-lovce senzací již nebude aktuální.

Mimochodem, loď nemá výtlak 51 000 tun, ale hrubou prostornost (gross tonnage). Pro novináře je tonáž vždy jen výtlak.

http://www.marinetraffic.com/ais/details/ships/shipid:726045/mmsi:563248000/imo:9185463/vessel:HOEGH_OSAKA

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-30677320

+13/0
5.1.2015 16:44

M92i20c91h47a62l 12Z87e93l40e47n42ý 6554353655126

Díky za vysvětlení, škoda, že ty skutečně podstatné informace se člověk dozví opravdu až v diskuzích.

A to myslím vážně :-)

+3/0
5.1.2015 16:55

P20e21t50r 87U73l98l61m86a17n19n 2567948927882

Na jiných webech píší, že s lodí najel kapitán na mělčinu schválně, protože po vyplutí se loď začala nebezpečně naklánět. Pravdu se stejně už ale nedozvíme, než doběhne vyšetřování, tak zpráva vychladne a o výsledku se nenapíše.

+1/0
5.1.2015 12:39
Foto

P44ř42e66m13e28k 54H39o21m23o76l15a 5458865665716

Pokud umíte norsky..

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/norske-hoegh-osaka-ble-styrt-paa-grunn-med-vilje/a/23367446/

+1/0
5.1.2015 10:38

M66i58c85h74a51e78l 71K19o95n43e12č97n27ý 6122123309449

Jinde už píší, že loď se začla naklánět už po vyplutí z přístavu, tak ji kapitán raději stabilizoval najetím na ostrůvek . Byla prý naložena jen z 1/3, takže se neví proč k tomu došlo.?

+2/0
5.1.2015 9:50

M83i75c85h18a31e42l58a 59L66h33o53t77s30k25á 2239856448377

Pul clanku mi trvalo, nez vyplynulo, proc hledají ztroskotanou lod,- kdyz ztroskotaly obe u Britanie - pak se ukazalo, ze ta druha je nekde uplne jinde a pod vodou. Věta "loď se naklonila a posadku vyzvedl vrtulník" - to ji jako naklonili kvuli te zachraně? A kdyby se nenaklonila sli by po svých? Nejaká príčinná vazba mezi souvetími? Nebo to měly být dvě věty? Stylisticky katastrofický článek. A to tu prskám ohledně kvality z lenosti  vážně vzácně ;-€

+2/0
5.1.2015 8:53

L47a46d97a 58N86o46v24a64k 4102963197

prostě po ránu je kadý trochu pomalejší.., uvidíš že se to během dne zlepší...

+2/0
5.1.2015 9:05

Z54b44y36n67ě82k 12J38u17r15a43č15k17a 3547364655856

Vůbec nic o řízení takové lodě nevím, jsem český suchozemec, ale jak se to může stát ? Loď je přeci relativně pomalá, obsluhovat jí musí víc lidí, máme dnes přesné navigace a jistě i mapy pobřeží a tedy i mělčin a možná by měla mít takováhle loď, což je jiste super-drahá záležitost nějaký automatický kontrolní mechanismus jako GPS+mapa pobřeží, nebo nějakej základní sonar, aby to něčeho nenajela ??

+2/−1
5.1.2015 8:43
Foto

P74ř67e95m64e98k 67H25o65m15o79l82a 5778765625856

Vůbec nic o řízení takové lodě nevím.... a u toho bych zůstal ;-D

+1/−3
5.1.2015 9:25

J15a89k75u63b 93Š46a72f85a19n15d41a 7185717611711

Proč hned takto?

Pravděpodobná je lidská chyba, mohla nastat porucha motoru a loď odnesl na mělčinu vítr...

0/0
5.1.2015 9:48
Foto

P39ř62e31m46e56k 49H44o91m38o70l66a 5598155965966

jak pravděpodobně? netušíte o tom nic ale už hodnotíte. Já třeba četl, že na tu mělčinu najel schválně aby se nepřevrátil. Usuzovat z článku na idnes může jen velký fantasta..

+3/0
5.1.2015 9:55

J47a40k50u49b 68Š44a67f26a59n53d66a 7955447921681

No a proč na ni najel?

0/0
5.1.2015 9:56

M14a92r28t58i40n 48V85o47j90á29č54e84k 9782668558157

protože se nakláněla už po vyplutí...zřejmě ji blbě naložili

0/0
5.1.2015 15:46

A31d46a50m 70K72ř90i21v17s15k43ý 1273374770513

Třeba šetřili a měli jenom navigaci pro pramičky...

0/−1
5.1.2015 11:35

P55e25t43r 96J32a80n22í23č76e51k 1624609830921

v tomhle pripade to byl dle vseho umysl;-) na BBC.com pisou, ze se lod po vypluti z pristavu z nejakeho duvodu zacala nebezpecne naklanet, proto se posadka rozhodla umyslne najet na melcinu, aby se lod nepreklopila a nepotopila

+1/0
5.1.2015 11:44

M62i22r31e75k 88V80a75l84a37s87e35k 6858650505161

The Solent, což je oblast moře mezi Anglií a Isle of Wight, je z hlediska plavby velkých lodí velice koplikovaná.

I při pomalé plavbě trvá zastavit několikaset tunový kolos pár minut, ale pak začne opravdový problém, protože i sebevětší loď se pak chová jako klacek, to znamená, že vítr a proudy si s ní dělají co chtějí. Místo pro spuštění kotvy se musí hledat dlouho dopředu a stejně tak se musí pečlivě naplánovat i každý obrat. Jsou tam i silné proudy, takže i plavba rovně není jednoduchá záležitost, autopilot se dá tedy použít jen velmi omezeně. No a ty samotné mělčiny se neustále mění :) Ne všude tam, kde je voda se dá vjet, podle map, jsou plavební kanály jen takové cestičky :)

https://www.facebook.com/PhotoMirek/photos/a.289858307720794.70703.169678589738767/630465650326723/?type=3&theater

0/0
5.1.2015 15:34

T84o32m51á49š 68H48o42l71e12c 4251922547474

Zde se jednalo o úmysl. Loď navíc není "obří", ale spíše malá:

http://www.yachtmeni.cz/news/hoegh-osaka-na-melcine-u-southamptonu/

Může se zdát, že v dnešní době satelitních snímků a GPS by neměla být navigace lodi problém a stačilo by to naťukat do kompjůtru...

Opak je však pravdou. Anglie je jiný případ, ale i u na světové poměry dobře zmapovaného Středozemního moře a jeho nejlépe udělané části - Jadranu, pocházejí mapové podklady z Rakouska-Uherska, Řecko a Itálie je na tom podstatně hůře a v tichomoří je to mnohdy ještě od Jamese Cooka. Co myslíte, jsou dělané na geoid WGS84 dnešních GPS? ;-)

+1/0
5.1.2015 16:06

M53a86r57t50i24n 32M35a39i57k89s49n51a64r 3894743368222

Zda se to jen me, nebo v posledni dobe ty piloti a kapitani stoji pekne za houby?

+4/−2
5.1.2015 8:35

O98n38d71ř53e38j 18Č90a58p67k98a 6181741773874

V případě té lodi s auty chybu neudělal, na tu mělčinu najel schválně (loď se začala převracet a jinak by se potopila úplně). Pokud vám při sjíždění kopce odejdou v autě brzdy, je taky lepší to poslat do škarpy a pomačkat pár plechů, než to nechat pořádně rozjet a dole se rozmáznout o barák.

0/0
5.1.2015 23:41

M40a39r60e62k 11F58l76e95k25a97č 1507932560241

Naše malá by řekla: Lodííí hajíííí:-)

+11/0
5.1.2015 8:10

R36i68c20h70a27r72d 16L12e95s78k53l78ý 6828725367907

Až ti skončí laktace, tak se zase možná začneš chovat normálně. Pápá.

0/0
6.1.2015 8:25

G94u77s94t87a90v 74S68o73j76k85a 1278513235444

Pokud nevíte co s prachama, nechte Poláky řídit svoji loď.

0/0
5.1.2015 7:55

R83i27c47h72a84r61d 96L22e94s33k18l56ý 6658335707167

A to se donedávna tradovalo, že smrtelná kombinace je Polák, který řídí německé auto ;-)

0/0
6.1.2015 8:26

R79o81m17a34n 32V80í30c78e38n19e26c 2959352438542

Tady jsou přesné informace o lodi v Solentské úžině. Lze najíz i její polohu. Dle GPS údajů uvízla včera ve 21:15 hod.

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:726045/mmsi:563248000/imo:9185463/vessel:HOEGH_OSAKA

0/0
4.1.2015 17:53

R68o38m20a27n 55V66í87c49e27n44e38c 2539332818212

nynější GPS souřadnice jsou N50.78728° W1.30455°

0/0
4.1.2015 17:54

B91r60o49n53i14s96l72a83v 35M66e31r21t39l39í92k 1672111771762

To by se v Cesku stat nemohlo...

+13/0
4.1.2015 15:09
Foto

P50a67v26e16l 35M76a35r58t34i23n40e29k 9795355341213

Jo dokaze to tam byt hodne neprijemne pro lidi, kteri to neznaji. U obchodni lodi mi to nebere hlava, ale stane se. Nekdo udelal chybu. Pocasi bylo v pohode, viditelnost taky.

0/0
4.1.2015 14:52

K53a22t10e75r33i56n98a 80R33u87z65i19c71k75o75v22a 9473962155846

jestli nekdo v migraci drzi krok z musulmanama , tak jsou to polaci

+2/−3
4.1.2015 13:00

Z43b36i36g23n83i26e47w 59K23o22l18a20n62o 9156454682301

Vazena vecerni studentko, nenapisaliste, jesli je to dobre nebo neni dobre. Napiste: jesli dobre - proc, jesli nedobre - proc. Termin: 7 dni. Odpved dajte na hlavni internetovou stranku vase horni dolni obci i na facebook.

+1/−1
4.1.2015 20:08

R53i88c84h57a54r39d 59L64e86s60k29l37ý 6968925537217

Zbigňo, topše ty napsal stišnost na pani. Ona nedobře myslela - proč? Ty v Anglii, nebo ty v Pšonsku, že tobě to vadit? Máš taky dlouhá anténa na samochodu a porušovala předpisy a jesdila jako prase?

0/0
6.1.2015 8:31

M49a93r16t61i85n 62V25a46c45h74u87l28k44a 3653818908275

dej si plus šeflere :-)

0/0
5.1.2015 11:18

V67í18t 47N49o97v82á16k 5974265891729

a jestli je někdo hloupej, tak je to růžičková

0/0
5.1.2015 16:26

R35i20c29h15a56r33d 98L89e98s32k55l65ý 6698505917717

Jestli je někdo hloupej, tak je to člověk, který nepochopil, proč jeho předkové umírali za svůj národ a při vytváření samostatných států a s vidinou pár zlaťáků navíc všeho nechá a jde za "lepším" životem. Poláci jsou v tom opravdu dobří a pak stejně tak jako musulmani vytváří v místech kam přitáhnou kopii svojí země se vším všudy. To mizivé procento z nich, které přijme kulturu národa ve kterém se z čistě ekonomických důvodů rozhodli žít na to pak doplácí, protože původní obyvatelé to vidí a logicky těmito lidmi opovrhují. Tím netvrdím, že mezi Čechy není spousta chytráků, kteří vystudují VŠ, naučí se jeden-dva jazyky a pak odejdou pracovat do zahraničí a společnosti svůj dluh nikdy nevrátí.

0/0
6.1.2015 8:39

K48a41r96e77l 22R79y39s 9233869540949

To je takový problém sem místo ilustračního fota dát nějaké aktuální? http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-30670746

+5/−2
4.1.2015 12:37

J59i31ř80í 51H66l57a67v22á45č83e88k 6954886106216

Je vidět, že magoři jsou na celém světě....;-D

0/−3
4.1.2015 12:21
Foto

P49a35v94e69l 15M52a29r69t35i68n12e12k 9275405601963

?

0/0
4.1.2015 14:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.