Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

U Británie havarovaly dvě nákladní lodě, pohřešuje se osm lidí

U pobřeží Velké Británie v sobotu havarovaly dvě nákladní lodě. Po havárii lodě Cemfjord plující pod kyperskou vlajkou a převážející cement u Skotska se pohřešuje osm lidí. Druhá loď s automobily narazila na mělčinu u přístavu Southampton a všech 25 členů posádky záchranáři vrtulníkem přepravili do bezpečí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D61a91v93i77d 33M96a58c79k50ů 8790939780591

Čekám, kdy se k celé věci vyjádří Okamura...

0/0
6.1.2015 13:48

K98a51r68e43l 53L73o15k31a95j 5431368200101

Ach ti novináři, to jsou kydy. Nedají si nejmenší práci informace ověřit a vyjadřují se k věcem, kterým ani zbla nerozumí. Proč najela loď na mělčinu, se ví od samého počátku. Neví se, co bylo příčinou velkého náklonu lodi.

Když se loď začala nebezpečně naklánět, kapitán se bleskově dohodl s lodivodem a najel na mělčinu úmyslně, aby se nepřevrátila a nepotopila v plavební dráze. To je standardní postup, kdy se má zabránit větší škodě. Odstranění potopeného vraku z hlubší vody je mnohem náročnější a nákladnější, v tomto stavu na mělčině je možné loď splavnit. Podle aktuálních zpráv rejdařství není obšívka proražena a trup není zaplaven vodou.

O příčinách se v naši branži nespekuluje, nicméně jako obecná informace pro čtenáře pravděpodobné příčiny jsou: přesun nezajištěného nákladu těžkých vozidel na bok a následného sesunutí dalších vozidel se zvětšujícím se náklonem. Počáteční náklon lodi mohl být vyvolán chybou při balastování mořskou vodou, kdy se balastové (zátěžové) nádrže neplnily symetricky, ale do pravobočních přitékala voda rychleji. K náklonu mohl přispět vítr a zatáčení lodě. Pak jde vše ráz naráz.

Loď k převozu vozidel (vehicle carrier) HOEGH OSAKA převážela různé druhy automobilů a těžké kolové techniky na několika palubách. Tyto lodě plují podle "jízdního" řádu určeného na hodiny, často se tam hodně spěchá a je k lidské chybě může dojít snadněji. Loď byla naložena asi z 30%

Příčiny havárie budou publikovány po skončení vyšetřování za nějaký čas, což pro naše novináře-lovce senzací již nebude aktuální.

Mimochodem, loď nemá výtlak 51 000 tun, ale hrubou prostornost (gross tonnage). Pro novináře je tonáž vždy jen výtlak.

http://www.marinetraffic.com/ais/details/ships/shipid:726045/mmsi:563248000/imo:9185463/vessel:HOEGH_OSAKA

http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-30677320

+13/0
5.1.2015 16:44

M96i89c51h54a98l 74Z24e95l56e64n83ý 6164313215546

Díky za vysvětlení, škoda, že ty skutečně podstatné informace se člověk dozví opravdu až v diskuzích.

A to myslím vážně :-)

+3/0
5.1.2015 16:55

P75e16t31r 87U24l33l72m64a17n73n 2537508887532

Na jiných webech píší, že s lodí najel kapitán na mělčinu schválně, protože po vyplutí se loď začala nebezpečně naklánět. Pravdu se stejně už ale nedozvíme, než doběhne vyšetřování, tak zpráva vychladne a o výsledku se nenapíše.

+1/0
5.1.2015 12:39
Foto

P39ř94e59m50e23k 95H61o88m98o35l94a 5138445125946

Pokud umíte norsky..

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/norske-hoegh-osaka-ble-styrt-paa-grunn-med-vilje/a/23367446/

+1/0
5.1.2015 10:38

M13i59c46h51a92e76l 30K36o15n32e84č72n27ý 6852473349319

Jinde už píší, že loď se začla naklánět už po vyplutí z přístavu, tak ji kapitán raději stabilizoval najetím na ostrůvek . Byla prý naložena jen z 1/3, takže se neví proč k tomu došlo.?

+2/0
5.1.2015 9:50

M73i17c13h35a88e55l80a 97L57h24o26t32s62k29á 2299386628227

Pul clanku mi trvalo, nez vyplynulo, proc hledají ztroskotanou lod,- kdyz ztroskotaly obe u Britanie - pak se ukazalo, ze ta druha je nekde uplne jinde a pod vodou. Věta "loď se naklonila a posadku vyzvedl vrtulník" - to ji jako naklonili kvuli te zachraně? A kdyby se nenaklonila sli by po svých? Nejaká príčinná vazba mezi souvetími? Nebo to měly být dvě věty? Stylisticky katastrofický článek. A to tu prskám ohledně kvality z lenosti  vážně vzácně ;-€

+2/0
5.1.2015 8:53

L70a93d13a 47N59o62v73a33k 4452903207

prostě po ránu je kadý trochu pomalejší.., uvidíš že se to během dne zlepší...

+2/0
5.1.2015 9:05

Z87b71y23n86ě70k 81J70u93r90a77č69k90a 3697944295166

Vůbec nic o řízení takové lodě nevím, jsem český suchozemec, ale jak se to může stát ? Loď je přeci relativně pomalá, obsluhovat jí musí víc lidí, máme dnes přesné navigace a jistě i mapy pobřeží a tedy i mělčin a možná by měla mít takováhle loď, což je jiste super-drahá záležitost nějaký automatický kontrolní mechanismus jako GPS+mapa pobřeží, nebo nějakej základní sonar, aby to něčeho nenajela ??

+2/−1
5.1.2015 8:43
Foto

P19ř82e68m65e53k 88H32o34m62o37l69a 5698535725246

Vůbec nic o řízení takové lodě nevím.... a u toho bych zůstal ;-D

+1/−3
5.1.2015 9:25

J32a45k17u47b 35Š54a18f74a57n46d66a 7685307911331

Proč hned takto?

Pravděpodobná je lidská chyba, mohla nastat porucha motoru a loď odnesl na mělčinu vítr...

0/0
5.1.2015 9:48
Foto

P22ř76e63m43e67k 23H62o31m53o44l82a 5898615175546

jak pravděpodobně? netušíte o tom nic ale už hodnotíte. Já třeba četl, že na tu mělčinu najel schválně aby se nepřevrátil. Usuzovat z článku na idnes může jen velký fantasta..

+3/0
5.1.2015 9:55

J10a34k47u15b 55Š67a34f87a80n79d64a 7735937171161

No a proč na ni najel?

0/0
5.1.2015 9:56

M31a63r14t69i13n 56V91o88j38á56č19e82k 9852928908707

protože se nakláněla už po vyplutí...zřejmě ji blbě naložili

0/0
5.1.2015 15:46

A22d50a91m 66K43ř81i86v77s54k52ý 1753614870573

Třeba šetřili a měli jenom navigaci pro pramičky...

0/−1
5.1.2015 11:35

P87e36t45r 37J61a35n57í46č50e52k 1414589750971

v tomhle pripade to byl dle vseho umysl;-) na BBC.com pisou, ze se lod po vypluti z pristavu z nejakeho duvodu zacala nebezpecne naklanet, proto se posadka rozhodla umyslne najet na melcinu, aby se lod nepreklopila a nepotopila

+1/0
5.1.2015 11:44

M57i51r12e87k 87V92a54l81a66s24e64k 6298310825351

The Solent, což je oblast moře mezi Anglií a Isle of Wight, je z hlediska plavby velkých lodí velice koplikovaná.

I při pomalé plavbě trvá zastavit několikaset tunový kolos pár minut, ale pak začne opravdový problém, protože i sebevětší loď se pak chová jako klacek, to znamená, že vítr a proudy si s ní dělají co chtějí. Místo pro spuštění kotvy se musí hledat dlouho dopředu a stejně tak se musí pečlivě naplánovat i každý obrat. Jsou tam i silné proudy, takže i plavba rovně není jednoduchá záležitost, autopilot se dá tedy použít jen velmi omezeně. No a ty samotné mělčiny se neustále mění :) Ne všude tam, kde je voda se dá vjet, podle map, jsou plavební kanály jen takové cestičky :)

https://www.facebook.com/PhotoMirek/photos/a.289858307720794.70703.169678589738767/630465650326723/?type=3&theater

0/0
5.1.2015 15:34

T22o76m68á60š 93H58o56l62e19c 4911632147504

Zde se jednalo o úmysl. Loď navíc není "obří", ale spíše malá:

http://www.yachtmeni.cz/news/hoegh-osaka-na-melcine-u-southamptonu/

Může se zdát, že v dnešní době satelitních snímků a GPS by neměla být navigace lodi problém a stačilo by to naťukat do kompjůtru...

Opak je však pravdou. Anglie je jiný případ, ale i u na světové poměry dobře zmapovaného Středozemního moře a jeho nejlépe udělané části - Jadranu, pocházejí mapové podklady z Rakouska-Uherska, Řecko a Itálie je na tom podstatně hůře a v tichomoří je to mnohdy ještě od Jamese Cooka. Co myslíte, jsou dělané na geoid WGS84 dnešních GPS? ;-)

+1/0
5.1.2015 16:06

M50a92r45t97i39n 96M56a52i41k34s83n61a27r 3624733518282

Zda se to jen me, nebo v posledni dobe ty piloti a kapitani stoji pekne za houby?

+4/−2
5.1.2015 8:35

O70n56d16ř47e47j 14Č68a96p59k14a 6761491223854

V případě té lodi s auty chybu neudělal, na tu mělčinu najel schválně (loď se začala převracet a jinak by se potopila úplně). Pokud vám při sjíždění kopce odejdou v autě brzdy, je taky lepší to poslat do škarpy a pomačkat pár plechů, než to nechat pořádně rozjet a dole se rozmáznout o barák.

0/0
5.1.2015 23:41

M37a49r35e71k 18F86l22e48k98a53č 1317412740791

Naše malá by řekla: Lodííí hajíííí:-)

+11/0
5.1.2015 8:10

R80i36c26h49a54r86d 38L91e67s44k54l96ý 6938705987957

Až ti skončí laktace, tak se zase možná začneš chovat normálně. Pápá.

0/0
6.1.2015 8:25

G48u63s84t71a75v 88S22o48j78k19a 1208573175164

Pokud nevíte co s prachama, nechte Poláky řídit svoji loď.

0/0
5.1.2015 7:55

R93i26c72h93a27r78d 76L60e98s66k97l98ý 6578665377637

A to se donedávna tradovalo, že smrtelná kombinace je Polák, který řídí německé auto ;-)

0/0
6.1.2015 8:26

R88o28m77a98n 56V81í76c88e17n14e46c 2139112758772

Tady jsou přesné informace o lodi v Solentské úžině. Lze najíz i její polohu. Dle GPS údajů uvízla včera ve 21:15 hod.

http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:726045/mmsi:563248000/imo:9185463/vessel:HOEGH_OSAKA

0/0
4.1.2015 17:53

R27o43m59a37n 60V80í30c75e81n27e70c 2129842148762

nynější GPS souřadnice jsou N50.78728° W1.30455°

0/0
4.1.2015 17:54

B89r63o80n50i54s30l38a39v 17M46e44r94t14l19í73k 1402561971892

To by se v Cesku stat nemohlo...

+13/0
4.1.2015 15:09
Foto

P30a80v24e17l 10M12a18r97t11i26n39e21k 9745145131373

Jo dokaze to tam byt hodne neprijemne pro lidi, kteri to neznaji. U obchodni lodi mi to nebere hlava, ale stane se. Nekdo udelal chybu. Pocasi bylo v pohode, viditelnost taky.

0/0
4.1.2015 14:52

K56a49t30e35r32i96n14a 29R29u23z46i35c71k72o52v40a 9543852235566

jestli nekdo v migraci drzi krok z musulmanama , tak jsou to polaci

+2/−3
4.1.2015 13:00

Z18b49i73g49n51i21e40w 38K90o17l32a30n98o 9156464822171

Vazena vecerni studentko, nenapisaliste, jesli je to dobre nebo neni dobre. Napiste: jesli dobre - proc, jesli nedobre - proc. Termin: 7 dni. Odpved dajte na hlavni internetovou stranku vase horni dolni obci i na facebook.

+1/−1
4.1.2015 20:08

R77i64c96h83a19r86d 80L88e71s71k38l52ý 6858795297277

Zbigňo, topše ty napsal stišnost na pani. Ona nedobře myslela - proč? Ty v Anglii, nebo ty v Pšonsku, že tobě to vadit? Máš taky dlouhá anténa na samochodu a porušovala předpisy a jesdila jako prase?

0/0
6.1.2015 8:31

M88a79r47t98i55n 84V79a84c72h90u37l16k23a 3153718678165

dej si plus šeflere :-)

0/0
5.1.2015 11:18

V56í46t 18N58o59v34á39k 5854685621489

a jestli je někdo hloupej, tak je to růžičková

0/0
5.1.2015 16:26

R68i98c47h31a51r10d 81L26e65s45k18l31ý 6788265977467

Jestli je někdo hloupej, tak je to člověk, který nepochopil, proč jeho předkové umírali za svůj národ a při vytváření samostatných států a s vidinou pár zlaťáků navíc všeho nechá a jde za "lepším" životem. Poláci jsou v tom opravdu dobří a pak stejně tak jako musulmani vytváří v místech kam přitáhnou kopii svojí země se vším všudy. To mizivé procento z nich, které přijme kulturu národa ve kterém se z čistě ekonomických důvodů rozhodli žít na to pak doplácí, protože původní obyvatelé to vidí a logicky těmito lidmi opovrhují. Tím netvrdím, že mezi Čechy není spousta chytráků, kteří vystudují VŠ, naučí se jeden-dva jazyky a pak odejdou pracovat do zahraničí a společnosti svůj dluh nikdy nevrátí.

0/0
6.1.2015 8:39

K94a52r81e58l 65R66y84s 9783339810199

To je takový problém sem místo ilustračního fota dát nějaké aktuální? http://www.bbc.com/news/uk-england-hampshire-30670746

+5/−2
4.1.2015 12:37

J40i30ř23í 69H68l25a26v45á13č91e89k 6844706146896

Je vidět, že magoři jsou na celém světě....;-D

0/−3
4.1.2015 12:21
Foto

P51a50v21e38l 85M78a42r35t92i90n26e79k 9895125421623

?

0/0
4.1.2015 14:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.