Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Patnáctiletí budou moci jít pracovat, rodičům navzdory. Umožní to novela

Občanský zákoník se znovu mění. Patnáctiletý školák se bude moci svobodně rozhodnout, zda chce po základní škole pokračovat ve vzdělávání, anebo jít rovnou do práce. A rodiče mu do toho nebudou moci mluvit. Novelu připravuje ministryně spravedlnosti Helena Válková.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V32l11a46d21i46m80í53r 40P70r31o68k50e26š 8677806900291

Kdyby si někdo dnes dal práci a zkontroloval vzdělání současných téměř 500 000, kteří jsou v evidenci Úřadů práce jako nezaměstnaní, tak nejméně polovina z nich se rekrutuje z těch, kteří po dokončení povinné školní docházky šli okamžitě do výrobních procesů. Před listopadem to bylo běžné, neboť rozdíl mezi výdělky lidí bez odborného vzdělání a lidí se vzděláním nebyly téměř znatelné, neboť soudruhům vyhovovalo, že jsme byli tzv. všichni na stejné lodi a žili podle hesla Tondy Zápotockého, "všichni máme stejný žaludek".

Není proto vůbec divné, že i současná socialistická vláda začíná koketovat s tím, že by i dnes mohli jít ti, kteří se nebudou chtít  vyučit nějakému řemeslu po škole pracovat a hned vydělávat, ale nikdo si neuvědomuje, že to budou téměř okamžitě další, kteří se zaregistrují na ÚP jako žadatelé o zaměstnání, neboť nevím která firma či podnik by o zaměstnance, kteří nic neumí, zaměstnal.

Co na ty postkomunistické vize socialisty a ministra školství Chládka bude říkal koaliční vládní ANO? Doufám, že to Babiš ČSSD omlátí o hlavu, neboť každý stát by měl usilovat, aby vzdělanost byla co nevyšší a ne se přibližovat k té čínské praxi, kdy čínské firmy zaměstnávají na pásech děti už od 10 let. Možná jim to poradil prezident Zeman, který tak obdivuje to, jak prý čínští soudruzi stabilizují společnost.

Co nás ještě asi čeká v době, když budeme mít i nadále v ČR vše levicové.

0/0
8.1.2015 11:07

M21a28r57c17e85l36a 12K19u98l87í79š19k17o67v18á 5519449697663

Tak jsem žila v domnění, že minystrině Válkova by se měla starat o spravedlnost a s tím spojenou agendu. Zaměstnávání by mělo spadat do MPSV!!!! Pak se nedivím tomu bordelu, který tu panuje.

Místo podpory děti ve vzdělaní je budou rodiče nutit vydělávat, aby byl další přísun financí do domácnosti !!!!!! :-/

Do 18 let veku dítěte snad za něj zodpovídá rodič a vždy bylo se souhlasem rodičů. Co když se stane v práci úraz nebo smrťák?! Koho budou pak vinit?!;-€

Opět paskvil, který nepomůže, ale spíše uškodí. Sehnat práci je pro maturanty i jiné težké a k tomu chtějí politici zaměstnávat děti?!8-o Budeme jako ve třetích světadílech, kde se bere dětská pracovní sila jako nejlevnější!!!! Je to ostuda a Válková by měla odejít od válu!!!!

+2/−2
5.1.2015 1:47

M85a19r94t49i69n92a 26M88o29u36d24r65á 7550533486749

Zajímavé, pravidla, která se opět zavedou, v minulosti platila desítky let, při čemž se žádný katastrofický scénář nekonal...

+1/−1
5.1.2015 9:46
Foto

J46i72ř34í 46K74h43e12i46l 9916734310623

Přesně tak.R^ Jenže ono se musí nyní nadávat na cokoliv, co dělá dnešní vláda, z principu. Logika a podstata změn je jaksi vedlejší.;-)

0/−1
5.1.2015 10:59

L63a60d97i81s96l24a15v20a 25H78e87r24y68c46h82o81v84á 8315333640685

Takže výborný zákon na vyrábění pobíračů dávek,jakou práci máte pro nevyučené, a bez zkušeností?

+3/−1
4.1.2015 22:30

M91a71r78t19i33n91a 51M17o58u56d94r71á 7620353686389

Naopak, příležitost pro řádné studenty, aby si mohli zařídit brigádu už v 15 letech a naučili se, jaké to je pracovat a vážit si peněz, které samostatně vydělali.

+2/−3
4.1.2015 22:33
Foto

R42a67d41e48k 38P58o66l84i20c76k37ý 6591293611694

Nebo dělali podřadnou práci a nikdy se díky nízkému vzdělání nedostali k lepší

+5/−2
4.1.2015 22:34

P50e65t93r 70N87e29c71h73a31n62i12c66k31ý 7913526158210

To z pohledu lidstva zas není špatné, protože dnes chce být každý manažerem s BMW za vilou.

+1/−1
4.1.2015 22:43

M24a53r51t62i90n26a 40M42o14u93d98r56á 7640913876959

Prosím Vás, Polický, píši o studentech a brigádách. Buďte soudný.

+1/0
4.1.2015 22:47
Foto

R85a54d15e68k 64P79o18l70i93c20k84ý 6351913451914

Paní herychová v začátku vlákna ale ne-vy bu´dte soudná-ta novela je paskvil-je nesmysl aby mohly děti pracovat bez souhlasu rodičů a bez omezení úvazku...

ta novela není o brigádách při škole-ty by jistě nirmální rodič vítal a schválil

+4/−2
4.1.2015 22:51
Foto

J66i70ř26í 44K74h20e17i58l 9496634380833

A že přesně takto to bylo v platnosti za dob topolánkovy i Nečasovy vlády, to vám nevadilo a byl jste spokojený?8-o Ne, opravdu u vás hledat soudnost je ztrátou času.Rv

+1/−3
4.1.2015 22:53
Foto

R35a71d27e66k 70P24o70l44i47c47k46ý 6551443451794

Pokud jste si nevšiml tak změna nastala v NOZ, který se připravoval několik let a je to docela logické vzhledem k tomu, že to je nejobsáhléjší zákon.

A ano podle mého přesvědčení to mělo být přísnější a do 18 let by práce měla být podmíněna souhlasem rodičů

Přiznám se, že mě vůbec nenapadlo, že to neplatí-moje děti na brigády chodily ale vždy s našim souhlasem / ten chtěl jejich zaměstnavatel/ případně jsem jim tu brigádu sám domlouval, když jsem na brigádu chodil já při gymnasiu museli mí rodiče udělit souhlas

Vzhledem k tomu, že u nás v rodině komunikace funguje tak by děti bez našeho souhlasu na brigádu nešly a naopak jsme byli rádi když ji měly takže jsem se tímto problémem nikdy nezabýval-neměl jsem důvod

+3/0
4.1.2015 23:01

M68a79r40t14i50n67a 12M41o84u47d56r23á 7850783946659

NOZ platí od 1.1.2014, do té doby platil zákon z r . 2006.

+1/−1
4.1.2015 23:06
Foto

R15a35d94e82k 98P76o53l24i21c31k10ý 6541293341694

Ano platí od 1.1.2014 a zajisté také víte, která vláda ho připravila a prohlasovala

A ne neplatil zákon z roku 2006-občanský zákoník předtím platil cca  od roku 1965 / přesně se mi to hledat nechce/ potom už byly jen dílčí novely

+1/0
4.1.2015 23:08

M10a39r39t47i78n18a 58M87o25u32d39r41á 7280243116839

Bývá zvykem, že vždy platí novější verze zákonů, které ty starší zrušují

+1/−2
4.1.2015 23:44

M65a51r80c41e30l49a 61K80u90l36í26š92k28o67v57á 5229609777563

Ano bylo dávno, ale za jiných podmínek!!!!

+1/0
5.1.2015 1:49

M82a55r40t26i56n55a 47M79o59u68d44r34á 7100193466449

Novela postihuje i brigádníky (ty dokonce především, neboť jen málokdo prchá ze ZŠ, aby pracoval na pozicích námezdních pracovních sil - to je buď v nouzi nebo padlý na hlavu.).

 

Váš projev přestává být koherentní. Čím to?

+1/−3
4.1.2015 22:55
Foto

R12a47d91e49k 59P76o58l56i51c90k64ý 6681573741274

Paní Moudrá-Novela je špatná především v tom, že to umožňuje bez souhlasu rodičů.

+3/−1
4.1.2015 23:03

M80a50r66t27i38n34a 34M34o84u81d69r12á 7210563116269

Budou-li např. romské děti starší 15 let pracovat bez souhlasu rodičů, vypěstují si pozitivní návyky. 

Co se změní tím, bude-li teenager čekat dejme tomu několik měsíců, až nebude souhlas potřebovat? Přijde o šanci, když má rodiče tupce.

Rodiče to naopak nevytrhne. 

Kde není porozumění, stejně není, co řešit.

+1/0
4.1.2015 23:13

M82a81r33c54e73l67a 38K95u16l96í83š74k65o90v77á 5319839517633

Proč zrovna cikánské děti?! Silně pochybuji, že ty se poženou do práce než pro podporu!!!!!! Probuďte se:-/

+1/0
5.1.2015 1:52

M83a42r91t17i19n76a 23M17o66u89d74r46á 7100493746809

Jsou velmi názorným příkladem, že situace může být v různých podmínkách odlišná. 

Děkuji za potvrzení teze, že podpis rodičů může snahu dítěte ve věku 15 - 18 let komplikovat.

+1/−1
5.1.2015 9:42
Foto

R86a33d30e53k 22P21o70l20i40c50k59ý 6671923131474

nebo někdo kdo chce peníze na drogy, alkohol, cigarety, někdo kdo neměl moc peněz a myslí si, že s 10 000 je king a nedomýšlí budoucnost

+2/0
4.1.2015 23:06

M27a69r91t27i83n90a 73M23o76u59d59r70á 7150403606839

Myslíte, že o pár měsíců později ji takový člověk (15 letý) domyslí lépe?

+1/0
4.1.2015 23:17
Foto

J34i90ř19í 90K97h63e97i50l 9716704800763

Polický a soudný?8-o Ehmm.....;-D

0/−1
4.1.2015 22:51

J68a27r55d23a 62B52r56a75b17e32n90e89c 1220194539936

tak to nemáte pravdu pane Polický. Většina našich úspěšných podnikatelů pochází z řad veksláků a v tomto případě se o přecházející pořádné práci budeme bavit jen těžko

+2/0
5.1.2015 9:39
Foto

R61a50d65e78k 79P65o34l76i83c22k48ý 6631713511544

nemáte pravdu

0/−1
5.1.2015 11:12

M22i19c96h54a58l 14M46a18l61a83t 6831761128982

Komunistické země byly kritizovány za práci dětí a už je to tady. Tenhle systém chce, aby voliči nejlépe neměli školy, aby byli hloupí a lehce manipulovatelní jako ve středověku. A ještě aby si o tom dítě, které nemá ponětí co to je nemít školy, aby si o tom rozhodlo samo a udělalo svou životní chybu. To já vůči svým dětem nedopustím i kdyby na to bylo deset zákonů. Toto je druhý nejhloupější zákon hned po zákonu o přednosti chodců na přechodu.

+6/0
4.1.2015 21:01

V28e77r87o19n14i87k31a 15H11r95o12z91n77á 9398502133920

Při dnešním školství ,čím déle tam chodíte,tím jste ješté lehčeji manipulovatelnější,věřte mi. Hlavně humanitní obory-těch se je potřeba vyvarovat,to bude za chvíli nadávka sociologu jeden hnusnej,a pod. ;-D

+1/−1
4.1.2015 21:07

M14a65r77t77i80n25a 64M93o88u25d42r13á 7940953886329

Správně, šanujte je, co to dá.

A pak se ale nedivte, že pořád natahují ruce, místo aby se o svého již nemohoucího otce řádně postaraly ;-)

+2/−1
4.1.2015 21:19

M76i64c43h60a53l 67M62a33l16a17t 6101511668352

Teď se postarám já, pak se třeba postarají oni. Já to ale nedělám pro to.

Když se nepostarají ony, postará se domov důchodců. Od určitého věku je to asi jedno.

+2/0
4.1.2015 21:30

M17a66r57t89i79n21a 34M31o47u62d32r25á 7240723886119

domov důchodců není zadáčo a také není pro každého

0/0
4.1.2015 21:34

J15a10r23m69i10l73a 16P52í48c45h12o54v71á 5722247234373

Ne každé dítě je vzdělavatelné a ne každé se učit chce. Viděl jste dokument Třída 8.A? Vřele doporučuji, najdete to na stránkách ČT. Podívejte se na to a změníte názor.

+3/0
4.1.2015 22:19

P63e18t74r 55N15e25c76h97a55n26i79c37k37ý 7533896438150

V duchu "to nejlepší pro dítě" bylo spachano hodně blbosti. I popelar může být spokojený

+2/−1
4.1.2015 22:46

V11á10c37l95a35v 42H60r15á50d43e18k 6792590745471

Nebylo by lepsi aby stat podporil ucnovske skolstvi. V hodne skolach zaky vyhodi od maturit, nechteji driv to by nedostali dotace. V budoucnu nebudou schopni remeslnici, ale plno nadeniku bez vzdelani. Pro stat je to lepsi nez mit vzdelavaci projekt.

+3/0
4.1.2015 20:23

M19i87c60h63a24l 55M10a83l45a70t 6531571358242

Už teď je velký nedostatek řemeslníků. Stát vyrábí jen velké množství nezaměstnaných s obchodní akademií.

0/0
4.1.2015 21:03

M21a91r22k20é65t70a 24V84í40t37o74v24á 4498630815686

Primárně mi vadí nejednotnost posuzování způsobilosti a myslím, že je-li dovoleno od 15cti let intimně žít (a tedy i zahájit plození dětí), pak být rodičem je daleko větší zodpovědnost, než být zaměstnancem. Nechť je tedy uzákoněna plná způsobilost od 15cti let, a nebo ať je zachována hranice 18cti let a mezi 15cti a 18cti lety může při rozporu přání rodiče a dítěte rozhodnout opatrovnický soud, a to povinně do 1 měsíce od podání návrhu.

+1/0
4.1.2015 19:59

M28i95c51h41a28l 49M91a35l29a58t 6111251908352

Do 18. let by měli rozhodovat rodiče a ne dítě. Dítě ještě nemá rozum.

+5/0
4.1.2015 21:04

P80e84t34r 90N39e50c95h68a92n13i33c34k56ý 7323876988150

Za to rodič mu vidí do hlavy. Souhlasím, že v 15 člověk dělá telecí chyby, ale nutná je zlata střední cesta.

+2/0
4.1.2015 22:48

K45a12r76e52l 57P15e93t95e70r98k85a 8890179691979

Není za tím jen snaha ušetřit za učňovské školství ze st.rozpočtu?

+1/0
4.1.2015 18:59

T92o15m56á89š 89H58o34u40š71k58a 2135483184937

Proč ne. Druhá věc je jestli se jim bude chtít. Kdejaký synáček ve 24 letech odmítá pracovat, protože má fobii z pracovního kolektivu.

+1/0
4.1.2015 16:27
Foto

R91a69d46e29k 52P64o23l23i81c33k78ý 6401933671504

Tady se řeší  to jestli mohou jít 15 letí do práce či nikoliv-v tom bych ale hlavní problém nehledal-proč by do práce jít nemohli?

Problém vidím v tom, že nemusí dokončit povinnou školní docházku, ale hlvně v tom, že to bude možné i bez souhlasu rodičů8-o

Na jednu stranu rodiče do 18 let za děti zodpovídají a na druhou stranu by nemohli ovlivnit to jestli chodí do práce nebo do školy?

+6/0
4.1.2015 16:16
Foto

V19l78a85s42t35a 40C51o74u97f19a56l 7217709159925

Asi tak. Spratek si v patnácti proti vůli rodičů usmyslí, že je vlastně dospělý a že si bude dělat, co chce. A zákony ho vlastně podpoří. Když ho pak z práce vyhodí, tak přileze k rodičům a jiné zákony ho ochrání, protože mu není 18.

+5/−2
4.1.2015 16:47
Foto

J53i66ř84í 12K78h39e49i70l 9636154830783

No taky to nevidím jako šťastné řešení, ale jestli článek dobře pochopil, před rokem, než začal platit nový občanský zákoník, již toto platilo a měl by to být defakto jen návrat k legislativě, která zde léta platila. A je fakt, že se v praxi za ta léta až tak nic tragického nedělo, co se týká vzdělanosti nebo práce dětí věkem 15-18let, takže bych z toho zase nedělal takovou tragédii.

+3/−1
4.1.2015 16:59
Foto

R32a33d21e59k 63P65o88l61i79c27k15ý 6811623491934

Kheile pokud to platilo neznamená to, že to bylo v pořádku-navíc si nejsem jist, že to mohlo být i bez dokončení povinné školní docházky a bez souhlasu rodičů.

Jistě vám stačí, že to navrhuje ANORv;-D

0/−2
4.1.2015 17:05
Foto

J48i19ř95í 53K52h18e88i78l 9226544910883

Píšete nesmysly Polický, není podstatný jestli něco navrhuje ANO nebo někdo jiný a povinná školní docházka (jak už má v názvu) je povinná ze zákona. Tedy to, že žák 8. třídy ZŠ mohl chodit na brigádu v oboru, ve kterém se chtěl následně např. vyučit, nemělo vliv na fakt, že musel dokončit základní školu a rodiče za to byli a jsou také odpovědní. Jen prostě tento žák od 15-ti let mohl po škole pracovat v souladu se zákonem.

+1/−1
4.1.2015 17:13
Foto

R21a69d17e31k 37P50o60l29i51c85k59ý 6911543801534

Ale tato novela je o něčem jinémRv

+1/−1
4.1.2015 17:35
Foto

J22i36ř60í 13K48h38e44i11l 9606674610413

Ne Polický, není. Zkuste si občas taky pořádně přečíst celý článek (nejen titulek) a pak při komentářích zkuste zapojit trochu selského rozumu.;-) 

---------------

Patnáctiletý školák se bude moci svobodně rozhodnout, zda chce PO ZÁKLADNÍ ŠKOLE pokračovat ve vzdělávání, anebo jít rovnou do práce.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/deti-po-zakladce-pujdou-pracovat-umozni-to-novela-obcanskeho-zakoniku-1za-/domaci.aspx?c=A150103_191925_domaci_fer

0/−2
4.1.2015 17:38
Foto

R70a42d54e98k 14P70o76l77i90c71k94ý 6771403121304

Kheile-je v tom několik háčků

1/Problém je v tom, že v Novele není po dokončení základní školy, ale po splnění povinné devítileté docházky-to není totéž.

2/ problém je v tom, že to lze uzavřít bez souhlasu rodičů a dokonce proti jejich vůli.

Správný stav by byl pokud by zaměstnávání nezletilých bylo vždy podmíněno souhlasem rodičů

+1/−1
4.1.2015 17:50
Foto

J52i61ř58í 13K97h70e64i75l 9526604510533

1) To tam ale nebylo ani po vstoupení nového občanského zákoníku v platnost - viz. článek:

Nový občanský zákoník upřednostňuje vzdělání. Zakazuje uzavření pracovní smlouvy tomu patnáctiletému, který ještě nedokončil devítiletou povinnou školní docházku. A i poté, co dostane poslední vysvědčení, mají až do jeho šestnáctých narozenin poslední slovo rodiče. Tak to platí teď.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/deti-po-zakladce-pujdou-pracovat-umozni-to-novela-obcanskeho-zakoniku-1za-/domaci.aspx?c=A150103_191925_domaci_fer 

2) bez souhlasu rodičů nemohl 15-ti letý (a ani připravovaná novela to nepřipouští) přerušit a nedokončit povinnou devítiletou školní docházku. Není ale vůbec opodstatněné, aby rodič bránil školákovi 8. třídy ZŠ v odpoledních hodinách po škole chodit pracovat a už úplně mimo mísu je, aby rodič nutil svoje dítě, poté co dostane na ZŠ své poslední vysvědčení, chodit na nějakou školu, o kterou onen 15-ti letý vůbec nestojí. Výsledkem je ve finále armáda na trhu neuplatnitelných středoškoláků, kteří nic neumí, na ÚP.

0/−1
4.1.2015 18:07
Foto

R60a76d68e56k 63P74o19l88i85c96k86ý 6551303771134

1/ ano, že to tam není je chyba a NOZ byl alespoń krok správným směrem.

2/ To aby bránil rodič chodit svým dětem po škole je zcela opodstatněné!!a co třeba uzákonit mpžnost pracovat bez souhlasů rodičů už ve 14 nebo třeba ve 12 atd-asijské země za dětskou práci kritizujeme sami ji chceme zavádět?

3/ mezi tím nutit někoho do školy, kterou dělat nechce a tím dělat práci bez souhlasu rodičů je zásadní rozdíl.

Když to vezmu do detailu-pokud rodič nemůže ovlivnit zda dítě chodí do práce či do školy proč by měl mít povinnost jej živit, proč by měl mít povinnost dávat mu stravu přístřeší atd, pokud dítě v 15 může pracovat proč nemůže řídit auto, ženit se...

Od hnutí ANO je to zase jen neskutečný paskvil co předvádíRv

0/−1
4.1.2015 18:43





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.