Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zřícený airbus vůbec neměl povolení k letu, tvrdí indonéské úřady

Indonéské ministerstvo dopravy oznámilo, že letecká společnost AirAsia neměla minulou neděli povolení na let z indonéského města Surabaji do Singapuru, který se zřítil poblíž ostrova Borneo. Pátrací týmy mezitím nalezly v Jávském moři s největší pravděpodobností čtyři velké části letounu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M86i18c28h54a49l 70M11i22l27l46e98r 9896962219802

tohle asi budou muset vyresit pani pravnici.

Jedna strana tvrdi, ze letadlo nemelo povoleni toto spojeni provozovat v nedeli.

Druha strana tvrdi, ze meli povoleni na 4 spojeni tydne a jejich nedelni let bylo sobotnio spojeni, ktere nabralo zpozdeni; ze zadny extra let do programu nevsunuli.

+1/0
6.1.2015 13:27

V23e42r53o92n74i79k47a 45Š84k76v69á66r94o23v58á 5311130806396

Jak mohl let bez povolení vůbec odstartovat? Když neměl povolení, tak by snad nemělo řízení letového provozu vůbec pustit do vzduchu, ne? Doposud létalo zcela pravidelně, ale když dojde k nehodě, tak se najednou provalí, že nemá povolení.  Toto mi připomíná mé zkušenosti z Indonésie, kde se vina za incident svaluje na vše možné kolem, ale k jádru věci se nikdo nevyjadřuje, nikdo to nezkoumá apod.

0/0
6.1.2015 9:16

M55i49r19o77s49l45a38v 43Z66i88k78m96u32n22d 7619723484713

Tuhle otázku si taky kladu, ale ŘLP (stejně tak asi ani českému) asi není nic do toho, jaké má kdo povolení ke komerčnímu létání na konkrétní den. Teoreticky to může být nahlášeno jako technologický let prázdného letadla ...

Tohle je spíše věc "místního" letiště, které by mělo mít "plány komerčních odletů" na daný den ... Předpokládám, že tam fungují bezpečnostní prohlídky, někdo musí udělat tankovací servis tomu letadlu - za to se platí ... i když v té Asii může být chaos, tak v letecké dopravě jsou přece jen daná pravidla a hlavně si konkurence hlídá, zda jim někdo nelétá nad rámec povolení ...

0/0
7.1.2015 8:15
Foto

I69v13o 83R30o23t15t94e27n66b29e81r70g 3957888228568

Nepovolený let, ruští odborníci, asi není o nákladu nutné spekulovat;-D

0/−1
5.1.2015 13:40

R75a51d79a75n 63K23u77b57a35n83t 1213370979960

Jakou rychlost můžou mít stoupavé proudy v cumulonimbu v těchto výškách?

0/0
4.1.2015 17:04

J90a38r38o18s97l84a21v 87K29a36d16l53e56c 5261859902461

Tak ono se všude všechno šulí, než se něco stane...

+2/0
3.1.2015 20:59

D98a30v67i97d 82N25e23b86e57s74k85ý 8327311759651

Existuje nějaký důvod, proč by v -80 stupních měly zamrznout motory letadla? A pokud by se tak stalo, byl by to snad důvod k jeho pádu? Nemělo by bez motorů doplachtit ještě pár desítek kilometrů?

Pokud by jednou z příčin zřícení byla nízká teplota, nebyl by problém spíš v hydraulice než v motorech?

0/0
3.1.2015 17:05

D19a68v44i70d 81V75a61c15e13k 1289357924834

Neřešte to pane Nebeský, jsou to nesmysly.  Okurková sezona, jinak to snad není možné co se tu děje. Když jsem se sem zalogoval, byly aspoň na Technetu články docela technicky na úrovni, ale v poslední době se nestačím divit .

+2/0
3.1.2015 17:17

D26a24v56i88d 36N10e95b24e20s49k25ý 8527151859311

:-)

0/0
3.1.2015 17:43
Foto

V28o12j29t84ě65c33h 77P94a20v81l72í21k 5154461514838

Při takto nízkých teplotách se prochladí původně teplé palivo a potom v něm krystalizuje zbytková voda z kerosenu a může ucpat filtry či ohřívače paliva, což buď omezí výkon motorů, nebo přestanou fungovat zcela. Viz třeba slavný případ BA38.

Nicméně tento efekt velmi závisí na době trvání nízkých teplot a pro let, který spadl po 45 minutách velmi nepravděpodobný.

Zajímavější možnost je pokud letadlo z nějakých důvodů prudce klesne z výšky, kde je velmi nízká teplota do oblasti, kde je už nad nulou a prudce prší. Pak vymražené letadlo se obalí ledem docela rychle. Ale to by piloti měli samozřejmě vědět a vyhnout se tomu. Otázka je, zda měli na výběr.

+3/0
3.1.2015 17:51

T36o36m85á85š 60Š59t74r82i15g33n60e32r 9461257670621

BA havaroval kvoli zlemu dizajnu fuel-oil heat exchangeru. Teploty pod -50 nie su nicim vynimocne - voda v palive mrzne bezne a vytvaraju sa v nom krystaliky ladu. Paradoxne teplota -20 je ovela nebezpecnejsia pretoze vtedy je lad lepivy a ulpieva na palivovych trubkach.

V kazdom pripade ak nasli vrak, najdu aj cierne skrinky. A je teda sanca ze sa dozvieme ako presne to bolo.

+2/0
3.1.2015 18:08
Foto

V89o95j81t35ě33c24h 20P21a15v18l20í47k 5524731694388

Po BA38 ohřívače (fuel-oil heat exchangery) vylepšili, nicméně museli přidat i doporučení do příruček jak se této situaci (zalepení trubek, čerpadel, atd) vyhnout, protože ji stále ještě nelze vyloučit.

Nicméně pro QZ8501 krystalky ledu (vznikají pod nulou) či vosku (vznikají pod -40) vyloučit můžeme, protože i pro největší mrazy rychlost chladnutí paliva v nádržích v křídlech není větší než 12 stupňů celsia za hodinu a letadlo neletělo ani tu hodinu a startovalo z teplého počasí.

+2/0
3.1.2015 18:34

D34a87v64i76d 32V79a97c67e78k 1829687964704

Pane Pavlík, palivo A1 se testuje na vodu a nemělo by ji obsahovat. Vedení je dimenzované tak, aby umožnilo průtok i palivu, které již krystalizuje. Teploty - 85 jsou uř dost, ale neměly by vadit. I když osobně na takovou teplotu nevěřím, v cumulonimbu  by mělo být nanejvýš kolem -60, a to ještě jen místy...

+1/0
3.1.2015 23:20
Foto

V86o97j38t56ě48c95h 93P34a45v74l26í87k 5434221894318

Voda samozřejmě v A-1 je, úplně odstranit ji není možno, kerosen "vlhne" už při pouhém styku se vzduchem. Ale testuje se a nemělo by jí být více než cca 30ppm. Při ochlazení je zakalení běžné, ale k blokování potrubí, filtrů či výměníku by docházet nemělo.

U A-1, je standardem zaručeno nemrznutí (nevytváření krystalků vosku) samotného paliva pouze do -47 stupňů Celsia. V tom okamžiku se na palubní desce rozsvítí varovný signál, že je palivo příliš studené a pilot je povinnen změnit výšku tak, aby se dostal do teplejší atmosféry. Výrobci přidávají rezervu, takže reálně nemrzne do -50. I po započetí tvorby krystalů ještě palivový systém letadla zvládá plný výkon, neboť palivo ohřívá olejovým systémem. Problémy s tečením a čerpáním (kdy už je krystalků vosku tolik, že je z paliva A-1 viskózní vosková tříšť) nastávají ještě cca o 6 stupňů níž, tedy při -56 stupních celsia. Pak už jde doslova do tuhého.

Ale jak jsem již psal níže, u letu QZ8501 k takovému ochlazení paliva dojít nemohlo, protože letěl jen krátkou dobu a okolní teplota na letišti při startu byla přes 20 stupňů celsia a rychlost klesání teploty paliva v nádržích v křídlech je 3 až 12 stupňů za hodinu.

+2/0
3.1.2015 23:44

M50i93r50o55s37l52a47v 57Z88i78k30m97u20n47d 7349853634713

Kerosin obsahuje vodu a krystalky ledu ucpou palivové potrubí. Podobné problémy byly popisovány v seriálu o leteckých nehodách co bývá na ČT2 ...  zpravidla na ten led jako příčinu se přišlo "skoro náhodou" ...

0/0
7.1.2015 8:43

D18a24v84i11d 76V57a80c94e21k 1979437354374

Tohle odvádění pozornosti je divné. Je klidně možné, že měli koupenou linku jen na určité dny v týdnu, ale to je obchodní záležitost, jak to sakra souvisí s nehodou??

+1/0
3.1.2015 16:31

M39i51l39o36s44l21a18v 90K66a10n27t19o24r20e40k 1619377601419

V článku, resp. v nadpisu, je to silně  zavádějící, vypadá to, že neměli dostali od místního ŘLP a to by byl průšvih. A oni asi neměli jen licenci na něděli

0/0
3.1.2015 16:50
Foto

V86o65j63t18ě36c38h 95P16a30v10l22í95k 5274621444188

S příčinou nehody jako takovou to nesouvisí, ale s jejími následky, tedy právní a finanční zodpovědností ano, zejména ve vztahu k pojišťovnám.

Je to jako když máte auto v pořádku, ale nemáte v pořádku STK a způsobíte nehodu, tak platíte veškeré škody.

0/0
3.1.2015 17:38

J89i29n80d34ř68i54c57h 97T82ů32m72a 1264262927388

Zase jedna "ověřená" zpráva. Extrémní námraza se vyskytuje při teplotách pár stupňů pod nulou. (jedná se o podchlazené kapičky vody, které při styku s chladným povrchem letounu zmrznou na led). Při -50 a více stupních se námraza nevyskytuje téměř vůbec (takto studený vzduch je velmi suchý). Námraza se může vyskytnout uvnitř bouřkového mraku, kde silné vertikální proudy vynesou relativně teplý a vlhký vzduch do výšek. Obvykle se ale projeví spíše kroupami.

+1/0
3.1.2015 15:56

S56t88a16n95i40s32l30a39v 23P47ř93i55b56y57l 1209978371896

Jestli zpožděné letadlo již nesmí odletět, tak se jim na letištích musí pěkně hromadit :-)

+1/0
3.1.2015 15:54

D51a84v14i38d 76V18a24c49e47k 1249977814174

Pane Přibyle,

zpožděné letadlo je problém, v silném provozu odlétají letadla podle časového plánu a pokud se zpozdíte, nestihnete svoje okno. Pak čekáte, jestli se neudělá mezera mimo plán, což může trvat. V horším případě pročekáte víc paliva než je možné a musíte se vrátit na doplnění, což je sice extrém, ale reálný.

Jsou v tom hrozné peníze, mimo jiné

+2/0
3.1.2015 17:32

K10a33r68e88l 74V86o48j95t24a 6441717338232

Ufff, a to jako to letadlo co letělo "vejš", tomu motory nezamrzly?Prostě všechno si v tom článku odporuje, minimálně písemně.Udělat jeden článek a vzít nějaká "spekulativní" fakta z dalšich 10 nezávislých a udělat z toho bramboračku, no je zima, takže potěš koště.;-D

+1/0
3.1.2015 14:51

H69a26n67a 56K97r28i43v48a17n78e88k 2191735182243

Nejspis jim asi zamrzly motory. Pri -80 stupnu C.

0/0
3.1.2015 14:41

P33a32v96e69l 34O72d16r16a59z42i75l 6354139757800

Máte nějaký speciální důvod opakovat informace z článku?

+3/−2
3.1.2015 15:01

D67a45v81i78d 89V79a10c40e45k 1189717434914

Paní Krivanek, můžete mi definovat, jak podle Vás může zamrznout proudový motor ??  Je to jenom roura s větrákama na jedné hřídeli a uprostřed oheň ;-D

0/0
3.1.2015 23:33

M19i45c66h77a27l 24F33i18n37s22t90e47r43l23e 7919740393818

Pokud neměli AA v neděli povolení k letu, musí být máslo na hlavě i na straně dispečerů (ti o tom museli vědět a tudíž neměli umožnit start). Ostatně, pokud měli mít pravidelný odlet v sobotu ve 23:50 m.č. a odlétali až v neděli v 5:20 m.č. (respektivě v 6:40 m.č.), tak časová prodleva, víc jak šest hodin, je prostě divná i na případné zpoždění letu.

0/0
3.1.2015 14:30

P60a69v27e98l 87J78i38r98s51á89k 9399866347667

Prodleva více jak šest hodin je divná? Letěl jste někdy s Travel Service? Zažil jsem i zhruba pětihodinové zpoždění.

+2/0
3.1.2015 14:36

M93i88r91o36s34l47a23v 22H37r46u54š53k16a 2495178289403

Travel uměl kdysi i 20h :)

0/0
3.1.2015 15:22

L22u46k29e 92V15o91j66t55ě36c89h 7913565380297

20 hod s Travel do Řecka na Keffalonii jsme zažili v červnu 2001 :-))

0/0
3.1.2015 19:34

T44o85m65á10š 30K10n63a38i83f38l 6543290207790

Pletes si obchodní povoleni a letové povoleni...

+1/0
3.1.2015 14:48

M57i65c91h78a57l 84F46i30n78s39t13e95r45l96e 7159130373558

Pokud nemám obchodní, nemůžu dostat ani letové povolení. Jinými slovy předpokládám, že by o tom měly vědět obě dvě strany.

0/0
3.1.2015 14:57

T37o26m54á88š 77K65n77a73i20f12l 6653710377230

Nikoli. To jsou dvě odlišné věci a dve odlisne složky.

0/0
3.1.2015 17:46

M22i18c69h88a69l 22F26i34n32s98t87e60r96l92e 7539360213388

Jako pozůstalého po obětech mne to ale vůbec nemusí zajímat. Pokud byla šance, jak to letadlo nechat na zemi, budu se pídit, proč to funguje tak, jak to funguje i když by tak fungovat fakticky nemělo. 

Jak už bylo dříve řečeno - za leteckou nehodou se skrývá vždy souhrn více faktorů...

0/0
3.1.2015 22:02

T49o75m63á41š 16K46n62a35i17f30l 6713340217180

Promiň, ale to je asi stejne, jako kdyby jsi naboural autem, a někdo tvrdil, ze je to pro to, ze ti manželka nedala povoleni.

Toto opravdu na nehodu nemá vliv.

0/0
3.1.2015 23:28

M50i43c82h28a71l 81F13i48n94s40t32e11r62l66e 7369370973568

Hm, ale manželka není oficiální instituce. Přímo na nehodu to vliv nemá, ale jak jsem již napsal, každá taková nehoda je soustavou střípků, které někdy ač nepřímo, k ní dláždí cestu.

0/0
4.1.2015 1:12

J69a59k34u73b 86L15o87s97m64a58n 6144759901486

Spadlo to letadlo vůbec?

0/0
3.1.2015 14:29

O80n26d78ř92e53j 57M94a87l37ý 6862192360133

Sakra jak nemělo povolení k letu? A kdo ho tedy pustil vzletět? To už se vymýšlí konspirační teorie?

+1/−1
3.1.2015 14:12

M17i89c92h75a82l 55C83h28a32l19u84p83a 6788510799433

Neměli povolení k letu, nepožádali o informace o počasí - už vidím, jak konspirátoři všech zemí chrochtají blahem a vymýšlí první letošní megateorii.

+6/0
3.1.2015 14:08

P32a31v26e46l 78J52i66r77s98á50k 9889296657517

Letadlo nemělo povolení k letu? To by ho snad nenechali dispečeři odstartovat a pokud by letadlo přeci jen odstartovalo tak by sputili nějaký poplach. Letadlo mělo prostě zpoždění a tak místo soboty před půlnocí odletělo až v neděli...

+1/0
3.1.2015 14:07

M44i80c20h31a41l 24M45i35l93l90e17r 9686382459442

Valerie Weberova, pletes si hodinky a holinky.

Letadlo Zest Air Asia, ktere si na Filipinach udelalo "exkurzi" na ranveji, coz je eufemisticky vyraz pro prestreleni ranveje pri pristani (runway excursion) v podminkach ovlivnenych tajfunem Jagmi, patrilo uplne jine aerolince, nez letadlo, ktere havarovalo v Javskem mori.

0/0
3.1.2015 14:01

P70a32v41e58l 19O83d30r41a37z62i28l 6694369347470

To není "exkurze" na ranveji, ale z ranveje;-D

0/0
3.1.2015 15:08

P74a72v96e90l 94S48o57b84o60t72k73a 5930844

Neměl povolení? Tak to se nedivím že ho sestřelili.

+2/−1
3.1.2015 13:39

P80e75t55r 20M18a67r24e30č57e91k 1133321739548

Kdyby měli rusáci poblíž nějakou PL baterii tak bych se ani nedivil.

+2/−2
3.1.2015 15:54
Foto

L85u82c66i50e 48L44i97p51o58v83s76k72á 4706769466603

Dobry den,prave jsem se vratila z Indonesie.

Leteli jsme s Air Asia den po nestesti a celou udalost temer hodinu po hodine sleduji,protoze me to logicky dost zasahlo. 

Zpravodajstvi ctu skoro vyhradne jen na CNN nebo Reuters.To,co predvadi cesti "novinari"je neskutecna ostuda.Nepochopene a spatne preíozene zpravy,neduveryhodne informace...

Prosim,reknete nam ctenarum,odkud presne mate informaci o tom,ze nemeli povoleni k letu???Proc ani jedna zahranicni zpravodajska sluzba o tom nepise?

+11/−1
3.1.2015 13:37

M81i62c73h21a72l 22M41i70l77l32e11r 9736302859232

avherald se take nezminuje o nepovolenem odletu

0/0
3.1.2015 13:50

T33o54m98á23š 86K18n24a89i26f22l 6193980197590

Tak ono avheraldu jsou (pokud tomu tak opravdu bylo) obchodní povoleni celkem sumak...

0/0
3.1.2015 14:49

D35o14m50i18n83i78k 71S61c95h31r84a19m46e63k 1353212536525

"Indonesian authorities on Friday questioned whether the pilot had followed correct weather procedures, and later suspended Indonesia AirAsia's Surabaya to Singapore flights, saying the airline's operating licence only permitted flights on Mondays, Tuesdays, Thursdays and Saturdays.

Djoko Murdjatmodjo, Indonesia's acting Director General of Air Transportation, said on Saturday that the Transport Ministry would investigate other routes used by the carrier, which flies from at least 15 Indonesian destinations.

"We are going to investigate all AirAsia flight schedules. Hopefully we can start on next Monday," he said. "It is possible AirAsia's licence in Indonesia might be revoked," he added."

Zdroj: 

http://www.reuters.com/article/2015/01/03/us-indonesia-airplane-idUSKBN0K900D20150103

+5/0
3.1.2015 15:18

P45a96v68e57l 80L60e33p50e82n53k23a 5856681715323

No to si zrovna nevybíráte ty nejlepší zdroje informací.

0/0
3.1.2015 16:42

D86o97m60i49n76i97k 11S13c86h89r72a11m43e65k 1783922566635

It has emerged that AirAsia did not have official permission to fly the Surabaya-Singapore route on the day of the crash but was licensed on four other days of the week.

The Indonesian authorities have suspended the company's flights on this route with immediate effect pending an investigation. AirAsia said it would "fully co-operate" with the inquiry.

Zdroj:

http://www.bbc.com/news/world-asia-30665499

Co říkáte, nemám si to raději zaletět ověřit sám? ;-)

+1/0
3.1.2015 19:04

V38a48l85e18r52i60e 36W32e24b17e48r73o96v70á 1442420477610

Tak nevím, jestli jsou blbí v redakci nebo v Indonésii, ale tipuji to spíš na redakci, zase někdo něco blbě přeložil a pochopil. Let měl pravidelný odlet v sobotu ve 23:50, ale protože letadlo mělo zpoždění už při  příletu, což není zase tak neobvyklé, je jasné, že odstartovalo v neděli brzy ráno. Zkuste tam trochu používat mozek. !

Silně pochybuji, že by si aerolinky dovolily letět bez povolení. 

Píšete o kdejaké kravině, o každém prdnutí v Rusku, ale že další letadlo Air Asia A320 let Z2272 dne 30.12. 2014 v Kalibo sjel z dráhy, skončil v poli a museli to tam rychle evakuovat na skluzavkách už nenapíšete, přitom je to dost důležitá zpráva vzhledem k předešlé tragédii. Chápu všichni přežili, krev netekla, tak že nic zajímavého.

https://www.youtube.com/watch?v=N_kMkabjm8Y .

+22/−2
3.1.2015 12:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.