Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zřícený airbus vůbec neměl povolení k letu, tvrdí indonéské úřady

Indonéské ministerstvo dopravy oznámilo, že letecká společnost AirAsia neměla minulou neděli povolení na let z indonéského města Surabaji do Singapuru, který se zřítil poblíž ostrova Borneo. Pátrací týmy mezitím nalezly v Jávském moři s největší pravděpodobností čtyři velké části letounu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M70i87c95h76a16l 67M64i82l72l89e69r 9426342599662

tohle asi budou muset vyresit pani pravnici.

Jedna strana tvrdi, ze letadlo nemelo povoleni toto spojeni provozovat v nedeli.

Druha strana tvrdi, ze meli povoleni na 4 spojeni tydne a jejich nedelni let bylo sobotnio spojeni, ktere nabralo zpozdeni; ze zadny extra let do programu nevsunuli.

+1/0
6.1.2015 13:27

V11e90r28o32n98i18k73a 65Š18k16v50á35r22o30v54á 5891450466716

Jak mohl let bez povolení vůbec odstartovat? Když neměl povolení, tak by snad nemělo řízení letového provozu vůbec pustit do vzduchu, ne? Doposud létalo zcela pravidelně, ale když dojde k nehodě, tak se najednou provalí, že nemá povolení.  Toto mi připomíná mé zkušenosti z Indonésie, kde se vina za incident svaluje na vše možné kolem, ale k jádru věci se nikdo nevyjadřuje, nikdo to nezkoumá apod.

0/0
6.1.2015 9:16

M87i20r93o96s30l22a37v 63Z60i10k98m74u54n91d 7859253794143

Tuhle otázku si taky kladu, ale ŘLP (stejně tak asi ani českému) asi není nic do toho, jaké má kdo povolení ke komerčnímu létání na konkrétní den. Teoreticky to může být nahlášeno jako technologický let prázdného letadla ...

Tohle je spíše věc "místního" letiště, které by mělo mít "plány komerčních odletů" na daný den ... Předpokládám, že tam fungují bezpečnostní prohlídky, někdo musí udělat tankovací servis tomu letadlu - za to se platí ... i když v té Asii může být chaos, tak v letecké dopravě jsou přece jen daná pravidla a hlavně si konkurence hlídá, zda jim někdo nelétá nad rámec povolení ...

0/0
7.1.2015 8:15
Foto

I13v90o 62R64o46t70t63e84n23b74e47r35g 3287808328398

Nepovolený let, ruští odborníci, asi není o nákladu nutné spekulovat;-D

0/−1
5.1.2015 13:40

T61o45m88á63š 64H70o98u18š98k20a 2265293354547

Jakou rychlost můžou mít stoupavé proudy v cumulonimbu v těchto výškách?

0/0
4.1.2015 17:04

J17a27r62o37s79l10a10v 34K34a80d32l82e85c 5181819382691

Tak ono se všude všechno šulí, než se něco stane...

+2/0
3.1.2015 20:59

D47a38v65i38d 31N53e80b95e13s79k46ý 8457201269551

Existuje nějaký důvod, proč by v -80 stupních měly zamrznout motory letadla? A pokud by se tak stalo, byl by to snad důvod k jeho pádu? Nemělo by bez motorů doplachtit ještě pár desítek kilometrů?

Pokud by jednou z příčin zřícení byla nízká teplota, nebyl by problém spíš v hydraulice než v motorech?

0/0
3.1.2015 17:05

D67a59v47i66d 35V27a55c96e57k 1389627124544

Neřešte to pane Nebeský, jsou to nesmysly.  Okurková sezona, jinak to snad není možné co se tu děje. Když jsem se sem zalogoval, byly aspoň na Technetu články docela technicky na úrovni, ale v poslední době se nestačím divit .

+2/0
3.1.2015 17:17

D81a41v38i70d 69N54e86b97e80s73k21ý 8237811899441

:-)

0/0
3.1.2015 17:43
Foto

V88o83j78t66ě31c84h 25P60a90v36l40í22k 5184751624828

Při takto nízkých teplotách se prochladí původně teplé palivo a potom v něm krystalizuje zbytková voda z kerosenu a může ucpat filtry či ohřívače paliva, což buď omezí výkon motorů, nebo přestanou fungovat zcela. Viz třeba slavný případ BA38.

Nicméně tento efekt velmi závisí na době trvání nízkých teplot a pro let, který spadl po 45 minutách velmi nepravděpodobný.

Zajímavější možnost je pokud letadlo z nějakých důvodů prudce klesne z výšky, kde je velmi nízká teplota do oblasti, kde je už nad nulou a prudce prší. Pak vymražené letadlo se obalí ledem docela rychle. Ale to by piloti měli samozřejmě vědět a vyhnout se tomu. Otázka je, zda měli na výběr.

+3/0
3.1.2015 17:51

T48o22m51á34š 43Š35t58r46i39g51n43e53r 9761567320461

BA havaroval kvoli zlemu dizajnu fuel-oil heat exchangeru. Teploty pod -50 nie su nicim vynimocne - voda v palive mrzne bezne a vytvaraju sa v nom krystaliky ladu. Paradoxne teplota -20 je ovela nebezpecnejsia pretoze vtedy je lad lepivy a ulpieva na palivovych trubkach.

V kazdom pripade ak nasli vrak, najdu aj cierne skrinky. A je teda sanca ze sa dozvieme ako presne to bolo.

+2/0
3.1.2015 18:08
Foto

V42o76j40t36ě53c46h 50P62a55v11l26í62k 5934901144588

Po BA38 ohřívače (fuel-oil heat exchangery) vylepšili, nicméně museli přidat i doporučení do příruček jak se této situaci (zalepení trubek, čerpadel, atd) vyhnout, protože ji stále ještě nelze vyloučit.

Nicméně pro QZ8501 krystalky ledu (vznikají pod nulou) či vosku (vznikají pod -40) vyloučit můžeme, protože i pro největší mrazy rychlost chladnutí paliva v nádržích v křídlech není větší než 12 stupňů celsia za hodinu a letadlo neletělo ani tu hodinu a startovalo z teplého počasí.

+2/0
3.1.2015 18:34

D68a31v86i79d 56V41a97c59e42k 1449227534384

Pane Pavlík, palivo A1 se testuje na vodu a nemělo by ji obsahovat. Vedení je dimenzované tak, aby umožnilo průtok i palivu, které již krystalizuje. Teploty - 85 jsou uř dost, ale neměly by vadit. I když osobně na takovou teplotu nevěřím, v cumulonimbu  by mělo být nanejvýš kolem -60, a to ještě jen místy...

+1/0
3.1.2015 23:20
Foto

V92o24j58t58ě10c84h 64P39a22v29l92í21k 5354711484448

Voda samozřejmě v A-1 je, úplně odstranit ji není možno, kerosen "vlhne" už při pouhém styku se vzduchem. Ale testuje se a nemělo by jí být více než cca 30ppm. Při ochlazení je zakalení běžné, ale k blokování potrubí, filtrů či výměníku by docházet nemělo.

U A-1, je standardem zaručeno nemrznutí (nevytváření krystalků vosku) samotného paliva pouze do -47 stupňů Celsia. V tom okamžiku se na palubní desce rozsvítí varovný signál, že je palivo příliš studené a pilot je povinnen změnit výšku tak, aby se dostal do teplejší atmosféry. Výrobci přidávají rezervu, takže reálně nemrzne do -50. I po započetí tvorby krystalů ještě palivový systém letadla zvládá plný výkon, neboť palivo ohřívá olejovým systémem. Problémy s tečením a čerpáním (kdy už je krystalků vosku tolik, že je z paliva A-1 viskózní vosková tříšť) nastávají ještě cca o 6 stupňů níž, tedy při -56 stupních celsia. Pak už jde doslova do tuhého.

Ale jak jsem již psal níže, u letu QZ8501 k takovému ochlazení paliva dojít nemohlo, protože letěl jen krátkou dobu a okolní teplota na letišti při startu byla přes 20 stupňů celsia a rychlost klesání teploty paliva v nádržích v křídlech je 3 až 12 stupňů za hodinu.

+2/0
3.1.2015 23:44

M53i86r69o29s56l73a30v 24Z34i85k10m41u27n81d 7249533364143

Kerosin obsahuje vodu a krystalky ledu ucpou palivové potrubí. Podobné problémy byly popisovány v seriálu o leteckých nehodách co bývá na ČT2 ...  zpravidla na ten led jako příčinu se přišlo "skoro náhodou" ...

0/0
7.1.2015 8:43

D95a10v40i96d 64V78a83c65e57k 1959247404224

Tohle odvádění pozornosti je divné. Je klidně možné, že měli koupenou linku jen na určité dny v týdnu, ale to je obchodní záležitost, jak to sakra souvisí s nehodou??

+1/0
3.1.2015 16:31

M86i20l88o22s87l48a33v 23K68a37n57t26o81r12e49k 1849857251959

V článku, resp. v nadpisu, je to silně  zavádějící, vypadá to, že neměli dostali od místního ŘLP a to by byl průšvih. A oni asi neměli jen licenci na něděli

0/0
3.1.2015 16:50
Foto

V20o93j73t83ě64c69h 31P21a33v41l43í18k 5364231954878

S příčinou nehody jako takovou to nesouvisí, ale s jejími následky, tedy právní a finanční zodpovědností ano, zejména ve vztahu k pojišťovnám.

Je to jako když máte auto v pořádku, ale nemáte v pořádku STK a způsobíte nehodu, tak platíte veškeré škody.

0/0
3.1.2015 17:38

J53i78n58d11ř83i97c56h 78T28ů37m57a 1784922687688

Zase jedna "ověřená" zpráva. Extrémní námraza se vyskytuje při teplotách pár stupňů pod nulou. (jedná se o podchlazené kapičky vody, které při styku s chladným povrchem letounu zmrznou na led). Při -50 a více stupních se námraza nevyskytuje téměř vůbec (takto studený vzduch je velmi suchý). Námraza se může vyskytnout uvnitř bouřkového mraku, kde silné vertikální proudy vynesou relativně teplý a vlhký vzduch do výšek. Obvykle se ale projeví spíše kroupami.

+1/0
3.1.2015 15:56

S47t11a50n55i56s27l87a77v 87P56ř15i25b86y54l 1409698721126

Jestli zpožděné letadlo již nesmí odletět, tak se jim na letištích musí pěkně hromadit :-)

+1/0
3.1.2015 15:54

D53a48v10i86d 67V27a90c65e25k 1159717114624

Pane Přibyle,

zpožděné letadlo je problém, v silném provozu odlétají letadla podle časového plánu a pokud se zpozdíte, nestihnete svoje okno. Pak čekáte, jestli se neudělá mezera mimo plán, což může trvat. V horším případě pročekáte víc paliva než je možné a musíte se vrátit na doplnění, což je sice extrém, ale reálný.

Jsou v tom hrozné peníze, mimo jiné

+2/0
3.1.2015 17:32

K73a31r90e86l 60V19o34j28t98a 6951737428232

Ufff, a to jako to letadlo co letělo "vejš", tomu motory nezamrzly?Prostě všechno si v tom článku odporuje, minimálně písemně.Udělat jeden článek a vzít nějaká "spekulativní" fakta z dalšich 10 nezávislých a udělat z toho bramboračku, no je zima, takže potěš koště.;-D

+1/0
3.1.2015 14:51

H39a66n85a 15K25r83i19v77a15n10e51k 2551455342503

Nejspis jim asi zamrzly motory. Pri -80 stupnu C.

0/0
3.1.2015 14:41

P83a26v35e14l 65O65d27r63a76z29i22l 6704769387200

Máte nějaký speciální důvod opakovat informace z článku?

+3/−2
3.1.2015 15:01

D75a81v16i37d 66V10a21c27e85k 1659467764924

Paní Krivanek, můžete mi definovat, jak podle Vás může zamrznout proudový motor ??  Je to jenom roura s větrákama na jedné hřídeli a uprostřed oheň ;-D

0/0
3.1.2015 23:33

M98i24c42h40a55l 78F46i20n54s25t38e86r73l84e 7179840273398

Pokud neměli AA v neděli povolení k letu, musí být máslo na hlavě i na straně dispečerů (ti o tom museli vědět a tudíž neměli umožnit start). Ostatně, pokud měli mít pravidelný odlet v sobotu ve 23:50 m.č. a odlétali až v neděli v 5:20 m.č. (respektivě v 6:40 m.č.), tak časová prodleva, víc jak šest hodin, je prostě divná i na případné zpoždění letu.

0/0
3.1.2015 14:30

P79a62v27e22l 27J25i24r85s78á98k 9809866837307

Prodleva více jak šest hodin je divná? Letěl jste někdy s Travel Service? Zažil jsem i zhruba pětihodinové zpoždění.

+2/0
3.1.2015 14:36

M96i37r45o81s41l87a60v 74H66r81u87š17k31a 2305808819803

Travel uměl kdysi i 20h :)

0/0
3.1.2015 15:22

L47u32k47e 33V58o77j83t38ě62c40h 7743905620887

20 hod s Travel do Řecka na Keffalonii jsme zažili v červnu 2001 :-))

0/0
3.1.2015 19:34

T56o87m92á15š 41K96n55a19i60f57l 6903540957910

Pletes si obchodní povoleni a letové povoleni...

+1/0
3.1.2015 14:48

M42i43c48h55a61l 56F38i15n45s68t73e14r16l49e 7349700273778

Pokud nemám obchodní, nemůžu dostat ani letové povolení. Jinými slovy předpokládám, že by o tom měly vědět obě dvě strany.

0/0
3.1.2015 14:57

T88o82m75á34š 73K71n31a32i55f76l 6503400227440

Nikoli. To jsou dvě odlišné věci a dve odlisne složky.

0/0
3.1.2015 17:46

M50i88c16h78a27l 62F56i53n87s23t87e97r91l71e 7849900813688

Jako pozůstalého po obětech mne to ale vůbec nemusí zajímat. Pokud byla šance, jak to letadlo nechat na zemi, budu se pídit, proč to funguje tak, jak to funguje i když by tak fungovat fakticky nemělo. 

Jak už bylo dříve řečeno - za leteckou nehodou se skrývá vždy souhrn více faktorů...

0/0
3.1.2015 22:02

T18o78m71á28š 73K21n20a92i78f20l 6263250697930

Promiň, ale to je asi stejne, jako kdyby jsi naboural autem, a někdo tvrdil, ze je to pro to, ze ti manželka nedala povoleni.

Toto opravdu na nehodu nemá vliv.

0/0
3.1.2015 23:28

M78i66c34h87a86l 77F26i39n64s10t83e82r62l88e 7799480633468

Hm, ale manželka není oficiální instituce. Přímo na nehodu to vliv nemá, ale jak jsem již napsal, každá taková nehoda je soustavou střípků, které někdy ač nepřímo, k ní dláždí cestu.

0/0
4.1.2015 1:12

J96a78k22u48b 33L39o95s37m68a11n 6474859591186

Spadlo to letadlo vůbec?

0/0
3.1.2015 14:29

O86n49d91ř66e30j 17M46a73l78ý 6682302270303

Sakra jak nemělo povolení k letu? A kdo ho tedy pustil vzletět? To už se vymýšlí konspirační teorie?

+1/−1
3.1.2015 14:12

M95i22c11h69a81l 54C61h82a50l56u38p96a 6708490949353

Neměli povolení k letu, nepožádali o informace o počasí - už vidím, jak konspirátoři všech zemí chrochtají blahem a vymýšlí první letošní megateorii.

+6/0
3.1.2015 14:08

P28a97v32e64l 11J11i40r20s30á59k 9269496187757

Letadlo nemělo povolení k letu? To by ho snad nenechali dispečeři odstartovat a pokud by letadlo přeci jen odstartovalo tak by sputili nějaký poplach. Letadlo mělo prostě zpoždění a tak místo soboty před půlnocí odletělo až v neděli...

+1/0
3.1.2015 14:07

M50i59c42h78a70l 31M31i83l79l41e80r 9366882779512

Valerie Weberova, pletes si hodinky a holinky.

Letadlo Zest Air Asia, ktere si na Filipinach udelalo "exkurzi" na ranveji, coz je eufemisticky vyraz pro prestreleni ranveje pri pristani (runway excursion) v podminkach ovlivnenych tajfunem Jagmi, patrilo uplne jine aerolince, nez letadlo, ktere havarovalo v Javskem mori.

0/0
3.1.2015 14:01

P70a93v88e48l 51O23d67r28a86z20i74l 6624839297720

To není "exkurze" na ranveji, ale z ranveje;-D

0/0
3.1.2015 15:08

P78a20v33e17l 77S66o75b49o65t25k93a 5460704

Neměl povolení? Tak to se nedivím že ho sestřelili.

+2/−1
3.1.2015 13:39

P42e85t58r 40M45a31r81e17č13e80k 1893881409848

Kdyby měli rusáci poblíž nějakou PL baterii tak bych se ani nedivil.

+2/−2
3.1.2015 15:54
Foto

L79u93c51i57e 52L72i56p34o13v69s23k38á 4856559106513

Dobry den,prave jsem se vratila z Indonesie.

Leteli jsme s Air Asia den po nestesti a celou udalost temer hodinu po hodine sleduji,protoze me to logicky dost zasahlo. 

Zpravodajstvi ctu skoro vyhradne jen na CNN nebo Reuters.To,co predvadi cesti "novinari"je neskutecna ostuda.Nepochopene a spatne preíozene zpravy,neduveryhodne informace...

Prosim,reknete nam ctenarum,odkud presne mate informaci o tom,ze nemeli povoleni k letu???Proc ani jedna zahranicni zpravodajska sluzba o tom nepise?

+11/−1
3.1.2015 13:37

M76i18c37h19a87l 50M88i91l54l80e47r 9826882789482

avherald se take nezminuje o nepovolenem odletu

0/0
3.1.2015 13:50

T36o83m25á28š 95K91n68a69i43f11l 6293560717840

Tak ono avheraldu jsou (pokud tomu tak opravdu bylo) obchodní povoleni celkem sumak...

0/0
3.1.2015 14:49

D37o61m57i49n95i67k 93S27c63h65r69a15m10e48k 1583452216505

"Indonesian authorities on Friday questioned whether the pilot had followed correct weather procedures, and later suspended Indonesia AirAsia's Surabaya to Singapore flights, saying the airline's operating licence only permitted flights on Mondays, Tuesdays, Thursdays and Saturdays.

Djoko Murdjatmodjo, Indonesia's acting Director General of Air Transportation, said on Saturday that the Transport Ministry would investigate other routes used by the carrier, which flies from at least 15 Indonesian destinations.

"We are going to investigate all AirAsia flight schedules. Hopefully we can start on next Monday," he said. "It is possible AirAsia's licence in Indonesia might be revoked," he added."

Zdroj: 

http://www.reuters.com/article/2015/01/03/us-indonesia-airplane-idUSKBN0K900D20150103

+5/0
3.1.2015 15:18

P43a54v48e18l 75L88e74p58e78n31k17a 5516221105283

No to si zrovna nevybíráte ty nejlepší zdroje informací.

0/0
3.1.2015 16:42

D39o40m22i83n34i58k 43S57c98h47r86a64m43e80k 1973442986195

It has emerged that AirAsia did not have official permission to fly the Surabaya-Singapore route on the day of the crash but was licensed on four other days of the week.

The Indonesian authorities have suspended the company's flights on this route with immediate effect pending an investigation. AirAsia said it would "fully co-operate" with the inquiry.

Zdroj:

http://www.bbc.com/news/world-asia-30665499

Co říkáte, nemám si to raději zaletět ověřit sám? ;-)

+1/0
3.1.2015 19:04

V32a38l24e92r20i40e 94W80e88b45e56r96o34v87á 1952760287470

Tak nevím, jestli jsou blbí v redakci nebo v Indonésii, ale tipuji to spíš na redakci, zase někdo něco blbě přeložil a pochopil. Let měl pravidelný odlet v sobotu ve 23:50, ale protože letadlo mělo zpoždění už při  příletu, což není zase tak neobvyklé, je jasné, že odstartovalo v neděli brzy ráno. Zkuste tam trochu používat mozek. !

Silně pochybuji, že by si aerolinky dovolily letět bez povolení. 

Píšete o kdejaké kravině, o každém prdnutí v Rusku, ale že další letadlo Air Asia A320 let Z2272 dne 30.12. 2014 v Kalibo sjel z dráhy, skončil v poli a museli to tam rychle evakuovat na skluzavkách už nenapíšete, přitom je to dost důležitá zpráva vzhledem k předešlé tragédii. Chápu všichni přežili, krev netekla, tak že nic zajímavého.

https://www.youtube.com/watch?v=N_kMkabjm8Y .

+22/−2
3.1.2015 12:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.