Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zřícený airbus vůbec neměl povolení k letu, tvrdí indonéské úřady

Indonéské ministerstvo dopravy oznámilo, že letecká společnost AirAsia neměla minulou neděli povolení na let z indonéského města Surabaji do Singapuru, který se zřítil poblíž ostrova Borneo. Pátrací týmy mezitím nalezly v Jávském moři s největší pravděpodobností čtyři velké části letounu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M29i56c37h47a96l 21M72i44l67l43e80r 9986932219902

tohle asi budou muset vyresit pani pravnici.

Jedna strana tvrdi, ze letadlo nemelo povoleni toto spojeni provozovat v nedeli.

Druha strana tvrdi, ze meli povoleni na 4 spojeni tydne a jejich nedelni let bylo sobotnio spojeni, ktere nabralo zpozdeni; ze zadny extra let do programu nevsunuli.

+1/0
6.1.2015 13:27

V76e68r86o32n48i58k81a 80Š88k73v75á41r71o90v91á 5221830626826

Jak mohl let bez povolení vůbec odstartovat? Když neměl povolení, tak by snad nemělo řízení letového provozu vůbec pustit do vzduchu, ne? Doposud létalo zcela pravidelně, ale když dojde k nehodě, tak se najednou provalí, že nemá povolení.  Toto mi připomíná mé zkušenosti z Indonésie, kde se vina za incident svaluje na vše možné kolem, ale k jádru věci se nikdo nevyjadřuje, nikdo to nezkoumá apod.

0/0
6.1.2015 9:16

M54i91r64o11s29l21a85v 93Z55i57k43m80u80n78d 7279503474253

Tuhle otázku si taky kladu, ale ŘLP (stejně tak asi ani českému) asi není nic do toho, jaké má kdo povolení ke komerčnímu létání na konkrétní den. Teoreticky to může být nahlášeno jako technologický let prázdného letadla ...

Tohle je spíše věc "místního" letiště, které by mělo mít "plány komerčních odletů" na daný den ... Předpokládám, že tam fungují bezpečnostní prohlídky, někdo musí udělat tankovací servis tomu letadlu - za to se platí ... i když v té Asii může být chaos, tak v letecké dopravě jsou přece jen daná pravidla a hlavně si konkurence hlídá, zda jim někdo nelétá nad rámec povolení ...

0/0
7.1.2015 8:15
Foto

I64v76o 47R75o48t73t31e78n10b52e75r30g 3957468208108

Nepovolený let, ruští odborníci, asi není o nákladu nutné spekulovat;-D

0/−1
5.1.2015 13:40

R45a83d13a84n 13K36u72b87a34n40t 1393930609920

Jakou rychlost můžou mít stoupavé proudy v cumulonimbu v těchto výškách?

0/0
4.1.2015 17:04

J72a50r74o67s96l15a72v 78K52a90d79l49e20c 5421289352601

Tak ono se všude všechno šulí, než se něco stane...

+2/0
3.1.2015 20:59

D96a70v80i42d 42N46e62b22e38s14k59ý 8507171439371

Existuje nějaký důvod, proč by v -80 stupních měly zamrznout motory letadla? A pokud by se tak stalo, byl by to snad důvod k jeho pádu? Nemělo by bez motorů doplachtit ještě pár desítek kilometrů?

Pokud by jednou z příčin zřícení byla nízká teplota, nebyl by problém spíš v hydraulice než v motorech?

0/0
3.1.2015 17:05

D28a17v78i34d 54V38a49c14e36k 1669417224154

Neřešte to pane Nebeský, jsou to nesmysly.  Okurková sezona, jinak to snad není možné co se tu děje. Když jsem se sem zalogoval, byly aspoň na Technetu články docela technicky na úrovni, ale v poslední době se nestačím divit .

+2/0
3.1.2015 17:17

D62a26v39i68d 98N79e42b32e78s59k40ý 8147211549671

:-)

0/0
3.1.2015 17:43
Foto

V11o23j37t44ě56c52h 31P12a62v93l79í31k 5574651544758

Při takto nízkých teplotách se prochladí původně teplé palivo a potom v něm krystalizuje zbytková voda z kerosenu a může ucpat filtry či ohřívače paliva, což buď omezí výkon motorů, nebo přestanou fungovat zcela. Viz třeba slavný případ BA38.

Nicméně tento efekt velmi závisí na době trvání nízkých teplot a pro let, který spadl po 45 minutách velmi nepravděpodobný.

Zajímavější možnost je pokud letadlo z nějakých důvodů prudce klesne z výšky, kde je velmi nízká teplota do oblasti, kde je už nad nulou a prudce prší. Pak vymražené letadlo se obalí ledem docela rychle. Ale to by piloti měli samozřejmě vědět a vyhnout se tomu. Otázka je, zda měli na výběr.

+3/0
3.1.2015 17:51

T10o33m57á59š 22Š73t89r50i36g11n14e48r 9571487290431

BA havaroval kvoli zlemu dizajnu fuel-oil heat exchangeru. Teploty pod -50 nie su nicim vynimocne - voda v palive mrzne bezne a vytvaraju sa v nom krystaliky ladu. Paradoxne teplota -20 je ovela nebezpecnejsia pretoze vtedy je lad lepivy a ulpieva na palivovych trubkach.

V kazdom pripade ak nasli vrak, najdu aj cierne skrinky. A je teda sanca ze sa dozvieme ako presne to bolo.

+2/0
3.1.2015 18:08
Foto

V82o80j13t22ě38c95h 65P62a40v23l76í74k 5294571844668

Po BA38 ohřívače (fuel-oil heat exchangery) vylepšili, nicméně museli přidat i doporučení do příruček jak se této situaci (zalepení trubek, čerpadel, atd) vyhnout, protože ji stále ještě nelze vyloučit.

Nicméně pro QZ8501 krystalky ledu (vznikají pod nulou) či vosku (vznikají pod -40) vyloučit můžeme, protože i pro největší mrazy rychlost chladnutí paliva v nádržích v křídlech není větší než 12 stupňů celsia za hodinu a letadlo neletělo ani tu hodinu a startovalo z teplého počasí.

+2/0
3.1.2015 18:34

D34a82v39i79d 63V93a55c37e33k 1859177544474

Pane Pavlík, palivo A1 se testuje na vodu a nemělo by ji obsahovat. Vedení je dimenzované tak, aby umožnilo průtok i palivu, které již krystalizuje. Teploty - 85 jsou uř dost, ale neměly by vadit. I když osobně na takovou teplotu nevěřím, v cumulonimbu  by mělo být nanejvýš kolem -60, a to ještě jen místy...

+1/0
3.1.2015 23:20
Foto

V81o54j24t73ě46c48h 75P62a41v47l14í67k 5944291984958

Voda samozřejmě v A-1 je, úplně odstranit ji není možno, kerosen "vlhne" už při pouhém styku se vzduchem. Ale testuje se a nemělo by jí být více než cca 30ppm. Při ochlazení je zakalení běžné, ale k blokování potrubí, filtrů či výměníku by docházet nemělo.

U A-1, je standardem zaručeno nemrznutí (nevytváření krystalků vosku) samotného paliva pouze do -47 stupňů Celsia. V tom okamžiku se na palubní desce rozsvítí varovný signál, že je palivo příliš studené a pilot je povinnen změnit výšku tak, aby se dostal do teplejší atmosféry. Výrobci přidávají rezervu, takže reálně nemrzne do -50. I po započetí tvorby krystalů ještě palivový systém letadla zvládá plný výkon, neboť palivo ohřívá olejovým systémem. Problémy s tečením a čerpáním (kdy už je krystalků vosku tolik, že je z paliva A-1 viskózní vosková tříšť) nastávají ještě cca o 6 stupňů níž, tedy při -56 stupních celsia. Pak už jde doslova do tuhého.

Ale jak jsem již psal níže, u letu QZ8501 k takovému ochlazení paliva dojít nemohlo, protože letěl jen krátkou dobu a okolní teplota na letišti při startu byla přes 20 stupňů celsia a rychlost klesání teploty paliva v nádržích v křídlech je 3 až 12 stupňů za hodinu.

+2/0
3.1.2015 23:44

M24i31r78o26s46l24a73v 19Z49i78k87m35u74n88d 7519883214243

Kerosin obsahuje vodu a krystalky ledu ucpou palivové potrubí. Podobné problémy byly popisovány v seriálu o leteckých nehodách co bývá na ČT2 ...  zpravidla na ten led jako příčinu se přišlo "skoro náhodou" ...

0/0
7.1.2015 8:43

D57a67v62i11d 82V19a18c14e91k 1459357224684

Tohle odvádění pozornosti je divné. Je klidně možné, že měli koupenou linku jen na určité dny v týdnu, ale to je obchodní záležitost, jak to sakra souvisí s nehodou??

+1/0
3.1.2015 16:31

M74i56l40o18s64l38a37v 10K67a80n15t33o66r59e50k 1869527941249

V článku, resp. v nadpisu, je to silně  zavádějící, vypadá to, že neměli dostali od místního ŘLP a to by byl průšvih. A oni asi neměli jen licenci na něděli

0/0
3.1.2015 16:50
Foto

V56o79j70t40ě43c23h 48P68a18v42l31í37k 5824371204228

S příčinou nehody jako takovou to nesouvisí, ale s jejími následky, tedy právní a finanční zodpovědností ano, zejména ve vztahu k pojišťovnám.

Je to jako když máte auto v pořádku, ale nemáte v pořádku STK a způsobíte nehodu, tak platíte veškeré škody.

0/0
3.1.2015 17:38

J77i43n79d86ř59i82c23h 89T86ů57m76a 1254592677268

Zase jedna "ověřená" zpráva. Extrémní námraza se vyskytuje při teplotách pár stupňů pod nulou. (jedná se o podchlazené kapičky vody, které při styku s chladným povrchem letounu zmrznou na led). Při -50 a více stupních se námraza nevyskytuje téměř vůbec (takto studený vzduch je velmi suchý). Námraza se může vyskytnout uvnitř bouřkového mraku, kde silné vertikální proudy vynesou relativně teplý a vlhký vzduch do výšek. Obvykle se ale projeví spíše kroupami.

+1/0
3.1.2015 15:56

S48t50a20n64i87s14l26a96v 94P26ř69i29b67y45l 1529318951566

Jestli zpožděné letadlo již nesmí odletět, tak se jim na letištích musí pěkně hromadit :-)

+1/0
3.1.2015 15:54

D46a71v53i72d 17V63a73c66e80k 1529857454324

Pane Přibyle,

zpožděné letadlo je problém, v silném provozu odlétají letadla podle časového plánu a pokud se zpozdíte, nestihnete svoje okno. Pak čekáte, jestli se neudělá mezera mimo plán, což může trvat. V horším případě pročekáte víc paliva než je možné a musíte se vrátit na doplnění, což je sice extrém, ale reálný.

Jsou v tom hrozné peníze, mimo jiné

+2/0
3.1.2015 17:32

K19a50r26e82l 86V72o71j31t18a 6611467838702

Ufff, a to jako to letadlo co letělo "vejš", tomu motory nezamrzly?Prostě všechno si v tom článku odporuje, minimálně písemně.Udělat jeden článek a vzít nějaká "spekulativní" fakta z dalšich 10 nezávislých a udělat z toho bramboračku, no je zima, takže potěš koště.;-D

+1/0
3.1.2015 14:51

H89a62n55a 53K44r35i80v67a22n94e72k 2751425552903

Nejspis jim asi zamrzly motory. Pri -80 stupnu C.

0/0
3.1.2015 14:41

P31a32v72e20l 59O92d59r78a51z62i65l 6574339347370

Máte nějaký speciální důvod opakovat informace z článku?

+3/−2
3.1.2015 15:01

D20a17v87i46d 73V20a20c36e18k 1599637634964

Paní Krivanek, můžete mi definovat, jak podle Vás může zamrznout proudový motor ??  Je to jenom roura s větrákama na jedné hřídeli a uprostřed oheň ;-D

0/0
3.1.2015 23:33

M54i52c16h53a26l 80F10i84n87s35t34e76r39l82e 7149900783768

Pokud neměli AA v neděli povolení k letu, musí být máslo na hlavě i na straně dispečerů (ti o tom museli vědět a tudíž neměli umožnit start). Ostatně, pokud měli mít pravidelný odlet v sobotu ve 23:50 m.č. a odlétali až v neděli v 5:20 m.č. (respektivě v 6:40 m.č.), tak časová prodleva, víc jak šest hodin, je prostě divná i na případné zpoždění letu.

0/0
3.1.2015 14:30

P57a43v83e83l 64J86i94r81s80á20k 9959646597957

Prodleva více jak šest hodin je divná? Letěl jste někdy s Travel Service? Zažil jsem i zhruba pětihodinové zpoždění.

+2/0
3.1.2015 14:36

M38i62r33o97s55l21a41v 52H34r52u31š80k63a 2685438369163

Travel uměl kdysi i 20h :)

0/0
3.1.2015 15:22

L45u39k81e 15V30o22j69t87ě29c57h 7443985890887

20 hod s Travel do Řecka na Keffalonii jsme zažili v červnu 2001 :-))

0/0
3.1.2015 19:34

T33o74m38á48š 75K59n15a44i66f45l 6153190417620

Pletes si obchodní povoleni a letové povoleni...

+1/0
3.1.2015 14:48

M82i33c35h47a53l 13F59i35n77s89t18e50r63l20e 7369620963528

Pokud nemám obchodní, nemůžu dostat ani letové povolení. Jinými slovy předpokládám, že by o tom měly vědět obě dvě strany.

0/0
3.1.2015 14:57

T44o62m97á16š 35K30n67a76i11f10l 6713460107210

Nikoli. To jsou dvě odlišné věci a dve odlisne složky.

0/0
3.1.2015 17:46

M80i17c14h94a31l 95F55i85n38s97t96e47r40l35e 7949940173148

Jako pozůstalého po obětech mne to ale vůbec nemusí zajímat. Pokud byla šance, jak to letadlo nechat na zemi, budu se pídit, proč to funguje tak, jak to funguje i když by tak fungovat fakticky nemělo. 

Jak už bylo dříve řečeno - za leteckou nehodou se skrývá vždy souhrn více faktorů...

0/0
3.1.2015 22:02

T48o61m73á77š 64K76n97a15i79f75l 6123580627400

Promiň, ale to je asi stejne, jako kdyby jsi naboural autem, a někdo tvrdil, ze je to pro to, ze ti manželka nedala povoleni.

Toto opravdu na nehodu nemá vliv.

0/0
3.1.2015 23:28

M88i95c68h55a15l 41F40i10n95s57t33e98r18l86e 7899410803158

Hm, ale manželka není oficiální instituce. Přímo na nehodu to vliv nemá, ale jak jsem již napsal, každá taková nehoda je soustavou střípků, které někdy ač nepřímo, k ní dláždí cestu.

0/0
4.1.2015 1:12

J92a67k97u47b 46L12o52s36m96a26n 6264789821786

Spadlo to letadlo vůbec?

0/0
3.1.2015 14:29

O44n65d57ř43e65j 49M88a75l72ý 6472652260543

Sakra jak nemělo povolení k letu? A kdo ho tedy pustil vzletět? To už se vymýšlí konspirační teorie?

+1/−1
3.1.2015 14:12

M64i67c20h25a47l 94C96h65a94l42u51p59a 6668130789433

Neměli povolení k letu, nepožádali o informace o počasí - už vidím, jak konspirátoři všech zemí chrochtají blahem a vymýšlí první letošní megateorii.

+6/0
3.1.2015 14:08

P24a82v27e73l 53J64i52r38s55á75k 9419256267937

Letadlo nemělo povolení k letu? To by ho snad nenechali dispečeři odstartovat a pokud by letadlo přeci jen odstartovalo tak by sputili nějaký poplach. Letadlo mělo prostě zpoždění a tak místo soboty před půlnocí odletělo až v neděli...

+1/0
3.1.2015 14:07

M59i81c30h57a86l 67M85i11l78l83e85r 9236482329162

Valerie Weberova, pletes si hodinky a holinky.

Letadlo Zest Air Asia, ktere si na Filipinach udelalo "exkurzi" na ranveji, coz je eufemisticky vyraz pro prestreleni ranveje pri pristani (runway excursion) v podminkach ovlivnenych tajfunem Jagmi, patrilo uplne jine aerolince, nez letadlo, ktere havarovalo v Javskem mori.

0/0
3.1.2015 14:01

P83a98v46e20l 41O57d63r48a51z10i10l 6254819687710

To není "exkurze" na ranveji, ale z ranveje;-D

0/0
3.1.2015 15:08

P62a80v49e10l 82S68o39b18o25t20k57a 5220144

Neměl povolení? Tak to se nedivím že ho sestřelili.

+2/−1
3.1.2015 13:39

P42e87t40r 25M29a32r71e75č94e14k 1833461949438

Kdyby měli rusáci poblíž nějakou PL baterii tak bych se ani nedivil.

+2/−2
3.1.2015 15:54
Foto

L77u57c86i51e 14L42i16p30o14v73s48k49á 4466549896303

Dobry den,prave jsem se vratila z Indonesie.

Leteli jsme s Air Asia den po nestesti a celou udalost temer hodinu po hodine sleduji,protoze me to logicky dost zasahlo. 

Zpravodajstvi ctu skoro vyhradne jen na CNN nebo Reuters.To,co predvadi cesti "novinari"je neskutecna ostuda.Nepochopene a spatne preíozene zpravy,neduveryhodne informace...

Prosim,reknete nam ctenarum,odkud presne mate informaci o tom,ze nemeli povoleni k letu???Proc ani jedna zahranicni zpravodajska sluzba o tom nepise?

+11/−1
3.1.2015 13:37

M98i83c45h59a15l 62M68i83l95l59e95r 9946672769642

avherald se take nezminuje o nepovolenem odletu

0/0
3.1.2015 13:50

T63o86m35á60š 60K38n67a53i79f96l 6223820667760

Tak ono avheraldu jsou (pokud tomu tak opravdu bylo) obchodní povoleni celkem sumak...

0/0
3.1.2015 14:49

D78o84m27i85n73i14k 10S10c45h38r25a87m12e55k 1543452206615

"Indonesian authorities on Friday questioned whether the pilot had followed correct weather procedures, and later suspended Indonesia AirAsia's Surabaya to Singapore flights, saying the airline's operating licence only permitted flights on Mondays, Tuesdays, Thursdays and Saturdays.

Djoko Murdjatmodjo, Indonesia's acting Director General of Air Transportation, said on Saturday that the Transport Ministry would investigate other routes used by the carrier, which flies from at least 15 Indonesian destinations.

"We are going to investigate all AirAsia flight schedules. Hopefully we can start on next Monday," he said. "It is possible AirAsia's licence in Indonesia might be revoked," he added."

Zdroj: 

http://www.reuters.com/article/2015/01/03/us-indonesia-airplane-idUSKBN0K900D20150103

+5/0
3.1.2015 15:18

P37a18v83e62l 21L93e39p91e41n39k64a 5616911785113

No to si zrovna nevybíráte ty nejlepší zdroje informací.

0/0
3.1.2015 16:42

D17o26m73i78n19i92k 71S63c62h51r96a45m71e35k 1223982436855

It has emerged that AirAsia did not have official permission to fly the Surabaya-Singapore route on the day of the crash but was licensed on four other days of the week.

The Indonesian authorities have suspended the company's flights on this route with immediate effect pending an investigation. AirAsia said it would "fully co-operate" with the inquiry.

Zdroj:

http://www.bbc.com/news/world-asia-30665499

Co říkáte, nemám si to raději zaletět ověřit sám? ;-)

+1/0
3.1.2015 19:04

V59a55l57e91r26i73e 33W56e81b72e69r45o82v45á 1452850947380

Tak nevím, jestli jsou blbí v redakci nebo v Indonésii, ale tipuji to spíš na redakci, zase někdo něco blbě přeložil a pochopil. Let měl pravidelný odlet v sobotu ve 23:50, ale protože letadlo mělo zpoždění už při  příletu, což není zase tak neobvyklé, je jasné, že odstartovalo v neděli brzy ráno. Zkuste tam trochu používat mozek. !

Silně pochybuji, že by si aerolinky dovolily letět bez povolení. 

Píšete o kdejaké kravině, o každém prdnutí v Rusku, ale že další letadlo Air Asia A320 let Z2272 dne 30.12. 2014 v Kalibo sjel z dráhy, skončil v poli a museli to tam rychle evakuovat na skluzavkách už nenapíšete, přitom je to dost důležitá zpráva vzhledem k předešlé tragédii. Chápu všichni přežili, krev netekla, tak že nic zajímavého.

https://www.youtube.com/watch?v=N_kMkabjm8Y .

+22/−2
3.1.2015 12:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.