Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zmizelý airbus letěl moc pomalu, na moři se našly jen skvrny od oleje

Podle indonéských záchranářů se pohřešovaný airbus společnosti AirAsia se 162 lidmi na palubě pravděpodobně zřítil do moře. Trosky letounu se však zatím nenašly. Podle expertů stroj možná letěl příliš pomalu. Pátrání po letadle přerušila tma, pokračovat bude opět v úterý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M35i63c61h37a37l 13M35i76l80l36e95r 9866302469582

Flighhtradar24 pretiskl, ze AirNav Indonesia prohlasili, ze ztratili radarovy kontakt s QZ8501 v 23:18 UTC (6 minut po tom, co let zmizel ze zaznamu na Flightradar24 ).

Flightradar24 ukazal tuto situaci na svych zaznamech, s trasou proteckovanou o dalsich 6 minut.

V te dobe se nejblize QZ8501 (AWQ8501) nachazel let Emirates, B777 spojeni EK409 (UAE 409) na trase z Melbourne do Kuala Lumpuru, ktery byl "bei vocko" 3 minuty napred, ale protoze se jedna o foto, jeho FL v tomto bode neni mozne zjistit.

Priblizne 3 minuty za letem 8501 bylo dalsi letadlo nalezici Indonesia Air Asia, let QZ502 z Denpasaru do Singapore (AWQ 502). Take zde FL neni znama. Letadlo Emirates a druhe letadlo Ind AA ale letely na kurzu trochu vic zapadne od QZ8501

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/10854243_823273134378778_8782219054615613937_o.jpg

0/0
30.12.2014 2:12

M26i69c39h72a81l 35M11i33l88l31e27r 9596542329532

Oprava - casove odestupy.

Prave jsem si uvedomil, ze foto z Flightradaru neukazuje situaci v dobe kdy letadlo zmizelo z indonezskeho radaru, ale v dobe kdy zmizelo z Flightradaru o 6 minut drive. Tudiz UAE 409 ve skutecnosti letelo pribl. 9 minut napred a AWQ 502 pribl. o 3 minuty napred. Samozrejme se jedna jen o priblizne casove odhady.

0/0
30.12.2014 3:06

D64a33v88i55d 12V11a12c86e58k 1189457424964

No, pane Tůmo, mám pár výhrad:

 s tou zamrzlou rychlostí to není úplně pravda, ještě je tam statika...? Podle situace je možné obojí, ale jakmile se údaje pilotů rozchází, protože každá strana je napojená na jiné pitotky, měl by nastat poplach a hlášení nestandardní situace.?

 Pozemní radar také může vidět jen (laicky) rychlost proti zemi. Rychlost v blízkosti bouřky nelze zjistit jinak než z dat odpovídače, který naopak koduje IAS (laicky) rychlost ve vzduchu indikovanou rychloměrem, to je ta důležitá. Novináři podle mě vaří z vody a chybně interpretují informace, které v podstatě nejsou zatím k mání.

+2/0
30.12.2014 0:45

L50u34k47a94s 60C87o48d29r 6248562240851

Z toho, co jsme meli moznost videt, novinari informace zatim neinterpretuji, spis jenom upozornuji na nestandardni udaje. Pokud predpokladame, ze jsou posledni udaje od ATC pravdive (podle screenshotu obrazovky GS 353kts, FL363, letadlo stoupa), tak tam nehraje hned nekolik veci:

1) Nizka ground speed (s prihlednutim k letove hladine a pribliznym udajum o vetru - a nebavime se o rozdilu nejakych 10-20kts, ale spis v intencich 100kts oproti beznym rychlostem v dane oblasti a letove hladine, proto prilis nesouhlasim s poznamkou pana Tumy o umyslnem zpomaleni)

2) Podle vsech dostupnych udaju letadlo v danem okamziku jeste nemelo povoleni ke stoupani do hladiny 380, takze melo byt na hladine 340. Presto je na radaru hladina 363 a stoupani. Udaj samozrejme muze i nemusi byt spolehlivy.

Dane udaje samozrejme nabizeji mnoho moznosti, jak je interpretovat, a bez znalosti udaju z FDR a skutecne detailnich znalosti fungovani systemu v A320 clovek opravdu brusli na tenkem lede (jak by rekli nasi slovensti pratele, systemy v Airbusech maji "ista kulturna specifika" a chovani letadla se zasadne lisi podle toho, v jakem rezimu se nachazi). Ostatne staci se podivat na nedavny incident Lufthansy nad Spanelskem s nefunkcnimi AoA senzory, kdy musely holky v kokpitu "rucne" prejit do alternate law, aby dostaly letadlo zpet pod kontrolu. Proto mi prijde korektni, ze novinari na podezrele udaje upozorni, ale interpretaci nechaji na vysetrovatelich.

+1/0
30.12.2014 3:21

L41u13k30a84s 93C51o54d96r 6498392800881

Jinak to, ze neco nebylo v poradku, podporuji i dalsi data. Napriklad tahle zajimava analyza na SkyVectoru. Interpretaci opet ponecham stranou...

https://skyvector.com/forum/airasia-8501-adsb-airspeed-analysis

0/0
30.12.2014 4:06

P39a25v82e23l 40V76e33t71e94š47n86í55k 7155508595487

Na Twitteru zacinaji prevazovat nazory, ze ten radarovy snimek je podvrh (Nebo je to fotografie z jineho dne, protoze tam neni datum).

Ta rychlost proti zemi neni zase tak zajimavy udaj (nezname rychlost vetru v letove hladine). To spis fakt, ze bez povoleni zacal stoupat je neco, co by se na verejnost ted dostat nemelo.

0/0
30.12.2014 4:40

L74u57k49a23s 79C97o17d48r 6258542760371

Zname rozumne rozsahy, ve kterych se rychlost vetru v dane oblasti za daneho pocasi plus minus pohybuje a zname rychlosti ostatnich letadel na stejne hladine v dane oblasti. Takze mame v zasade dve moznosti - bud uzname, ze ta rychlost nejak nehraje, nebo budeme uvazovat, ze tam mohl byt (kousek od rovniku) na par kilometrech 200 km/h windshear a tudiz je udaj irrelevantni. Necham na p.t. ctenarich, co jim prijde verohodnejsi.

0/0
30.12.2014 4:55

J47i74n89d48ř20i18c34h 40T88ů81m90a 1634182287418

Přiznám se, že úplně nechápu, k čemu máte výhrady. Psal jsem, že na "ideálně" zamrzlé Pitotky nevěřím. Také jsem psal, že "ground speed" není zcela směrodatná. Zkuste ty výhrady upřesnit.

0/0
30.12.2014 11:35
Foto

P54a68v71e42l 72M40a54r98t25i17n71e17k 9525925961313

100 uzlu je 160 kilometru/h? Oni zmenili prevod jednotek? Nekdo si splet pozemni mili s namorni.

+3/0
29.12.2014 19:35

J84i40n16d42ř72i51c40h 45T25ů39m42a 1784862447558

Pánové diskutující, údaj o nízké rychlosti je sice zajímavý, ale může! mít poměrně jednoduché vysvětlení. Jednoduše piloti "brzdili". Měli před sebou pásmo bouřek a možná se k němu chtěli přiblížit co nejpozději. Také jsme tuto techniku používali, když byla třeba nad cílovým letištěm bouřka. Je lepší včas zpomalit ma "minimálku", než pak na místě holdovat. Také to šetří palivo.

+2/−1
29.12.2014 15:52

P50e59t25r 43T65y18č54k58a 6715762499902

Kapku to asi přepískli.

+1/0
29.12.2014 16:02

J42i66n37d11ř29i68c16h 29T39ů80m44a 1654322607808

Víte, nízká rychlost sama o sobě nestačí ke katastrofě. V pilotním výcviku i v praxi se běžně cvičí vyrovnání letounu z pádu na minimální rychlosti. Obvykle se letoun pouze prosedne a ztratí nějakou výšku.

+4/0
29.12.2014 16:10

M67i15c43h94a10l 12F89i55n92s68t19e33r43l31e 7639830953968

Popravdě mne to taky napadlo, bohužel nejsem profesionální pilot a tak nedokáži posoudit, jestli je udávaná zachycená rychlost kritická - zvláště, když se posléze letoun odmlčí..., každopádně bude asi moudřejší večera vyčkat na další informace.

+1/0
29.12.2014 16:39

L28u88k85a78s 69C39o81d96r 6878122630371

Problem je v tom, ze je ta rychlost i po zapocitani komponenty protivetru hodne blizko padovky. Kazdopadne uvidime, jestli se v nasledujicich dnech neobjevi dalsi informace, protoze je to cele nejake divne. Jsem zvedavej, co se nakonec vysetri.

+1/−1
29.12.2014 16:04

J84i74n80d75ř77i21c87h 93T72ů51m16a 1434292177458

Viz odpověď panu Tyčkovi.

0/0
29.12.2014 16:14

L14u97k20a61s 48C10o13d46r 6668162570611

Jiste, tohle je zaklad pilotniho vycviku a i ja jsem s ruznymi letadly (pravda, pouze kategorie GA) vybirat pad zkousel - nebylo to nic zas az tak sloziteho. Ale prijde mi krajne neobvykle, ze by nekdo umyslne privedl velke letadlo plne lidi takhle blizko padove rychlosti, dost mozna az k aktivaci alpha protection, pokud teda uz nebyli v alternate law (minimalne by ho na domaci bazi cekal zajimavy rozhovor s inspektory a fura neprijemneho papirovani).

0/0
29.12.2014 17:57

J20i68n12d28ř76i82c51h 59T61ů92m77a 1984772497258

Nemám k disposici pádové rychlosti tohoto typu (ono to taky závisí na aktuální váze letounu, jak jistě víte) takže nemohu posoudit, jak blízko minimálky byli. K disposici máme (snad) pouze rychlost vůči zemi a aproximovanou rychlost větru v dané oblasti a výšce. Skutečnost se může značně lišit. Přemýšlel jsem o zde často zmiňovaných zamrzlých Pitotových trubicích a považuji to téměř za vyloučené. Jednak v této výšce je teplota pod -50 stupňů Celsia a při této teplotě se silná námraza prakticky nevyskytuje (nejsilnější bývá těsně pod nulou). Výjimkou jsou bouřkové mraky, ale nelze předpokládat že v nich "brouzdali". Mohli sice prolétnout oblastí silné námrazy při stoupání, ale těžko si představit, že by tři Pitotovy trubice plně zamrzly s tou samou hodnotou dynamického tlaku. A jakoukoliv diferenci mezi třemi hodnotami by systém okamžitě hlásil jako závadu Navíc by v takovém případě na budících "zamrzla" rychlost stoupání a piloti by se museli zákonitě podivovat, proč v horizontu letoun nezrychluje. Regulátor tahu by na takovou situaci navíc reagoval právě opačně - zvyšoval by výkon motorů až na limitní hranici.

+3/0
29.12.2014 18:38

M56i51c43h50a78l 96F84i69n82s63t97e10r83l55e 7419800953788

Pokud jste kapitán Tůma, který v letech 2002-2008 působil na linkách ČSA, tak bych Vám rád poděkoval za bezproblémové lety mezi Prahou a Dublinem, jež jsem měl tu čest v tomto období poměrně pravidelně a často absolvovat. Znám ještě jednoho pilota Tůmu, který kdysi působil, coby vojenský pilot u nás v Bechyni a posléze měl zakotvit na civilních letounech..., alke to jen takové odbočení, za které se diskutérům omlouvám. ;-)

+6/0
29.12.2014 16:50

J84i43n82d42ř85i56c61h 58T42ů85m83a 1234122527698

Jste hodný, ale to byl jmenovec Pavel nebo Marek Tůma. Toho jména jsme tam byli čtyři. Asi to nějak souvisí s létáním, můj otec i bratr tím byli taky postižení.:-)

+5/0
29.12.2014 18:42

P30a56v44e98l 45L39e96p67e40n15k30a 5586351245983

Snad by i věděli co dělají a kam mohou až zajít? Nebo je pro to nějaké jiné vysvětlení?

0/0
29.12.2014 21:19

J21i72n69d31ř58i49c23h 65T85ů88m30a 1644972847688

Samozřejmě. I kdyby si tu rychlost špatně stanovili, na dopravních letounech je zařízení, které Vás chrání před pádem následkem nízké rychlosti. Když se blížíte kritickému úhlu náběhu (se snižující rychlostí se letounu zvedá příď, aby se udržel vztlak na křídlech) začne vám (a pořádně) vibrovat řídící páka. Když ani na to nezareagujete a úhel stoupá, zařízení samo potlačí řídící páku dopředu.

+1/0
29.12.2014 21:47

L40u24k34a84s 45C96o43d55r 6468242120791

Jste si opradvu jisty, ze maji Airbusy rady 320 stick shaker? Pokud je mi znamo, tak stick shaker nemaji a alpha protection funguje jenom pokud letadlo pracuje v rezimu normal law (pokud se letadlo dostane do alternate nebo direct law rezimu, tak naprosta vetsina ochran a automatizaci nefunguje).

0/0
30.12.2014 2:52

J25i74n97d82ř70i53c73h 28T21ů88m24a 1744752357758

Psal jsem obecně o dopravních letadlech. U lerounů řízených "joystickem" samozřejmě klasicý "stick shaker" být nemůže, ale jistě je nahrazen jinou signalizací. Nelétal jsem Airbusy, takže Vám přesně neřeknu jakou. S těmi alternativními režimy řízení máte sice pravdu, ale nelze předpokládat jejich užití po delší dobu při standardním linkovém letu. Kdyby měli piloti nějaké technické problémy, jistě by je nahlásili a nehnali se do bouřky.,

0/0
30.12.2014 10:13

L22u34k21a84s 59C85o95d46r 6228222280291

Pointa je jinde - k prechodu k alternativnim rezimum rizeni dojde prave az behem problemu (pokud tedy vyloucime situaci, kdy piloti sami vypnou dva ADR). Napriklad v tehle vysetrovaci zprave (byt se nezabyva turbulenci zpusobenou cb, ale turbulenci v uplavu) je velmi dobre popsana situace, kdy se cela vec posadce malem vymkla z rukou a nebylo prilis daleko k destrukci letadla...

http://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-reports/aviation/2008/a08w0007/a08w0007.pdf

0/0
30.12.2014 10:37

J83i21n38d70ř96i74c16h 54T98ů93m93a 1154962337288

Pokud by vlétli do bouřky na minimálce, pak by to jistě byl problém. To si ale nedovedu představit. Ubezpečuji Vás, že dost dlouho předtím, je adrenalin na hodně vysoké úrovni. Navíc, pokud v té chvíli stoupali (jsou nějaké protichůdné informace, zda dostali povolení) velmi pravděpodobně by nastavili optimální rychlost stoupání, která je dost bezpečná.

+1/0
30.12.2014 11:22

L37u85k70a52s 33C49o98d26r 6708292860871

S tim samozrejme souhlasim. Uvidime, co se zjisti z FDR a CVR. Dekuji za prijemnou vymenu nazoru a preji prijemny zbytek dne do Evropy, tady v Asii uz je noc. Ted uz jdu konecne offline.

0/0
30.12.2014 11:28

P33r88o89k62o98p 51K60r70a86s12n22y 1832945670503

Putin tam zas měl zelený mužíčky.

+1/−4
29.12.2014 14:10

A41l65o31i25s 25M85a91t52o14u78s30e20k 6221601889166

ET../

0/0
29.12.2014 15:22

R57o57b38e68r34t 10P95u44č66í37k 5631404780272

Amíci si na blízké základně zase hráli s laserovým dělem. Onehdá se tady chlubili jak perfektně funguje.

+3/−13
29.12.2014 14:06

J95i24ř50í 37D59v72o89ř76á32k 5168433828330

Už si konečně najdi na klávesnici , jak se píše přehláskované u .Ať se můžeš podepisovat správně.

+21/−1
29.12.2014 14:11

L24i58b41o94r 55B82l68á47h87a 6889706903

R^;-D

+1/0
29.12.2014 19:13

A76r84t33u52r 34D63e79n81t 4533670591158

Chlape, tohle je už diagnóza :-P

+1/−1
29.12.2014 19:49

K98o75s77t86a60s 48C43h74a83r64a67l27a40m43b34i73d61i57s 9238706556723

..no a to ještě pátrači z Novy vypátrali,že se jednalo o boeing,     http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/zahranici/konec-zahady-nasli-jsme-ztraceny-boeing-airasia-tvrdi-patraci.html

+1/0
29.12.2014 14:02

M71i35c29h21a93l 14F50i41n87s67t27e31r67l54e 7619980913778

Proč mne to nepřekvapuje...:-/

+1/0
29.12.2014 14:05

M90a92r97e87k 97F24l28e17k46a87č 1987962840761

Páč pro ty hňupy je boeing prostě označní pro jakékoliv dopravní letadlo;-D

+7/0
29.12.2014 14:09

J71i40ř28í 93D26v67o24ř85á73k 5928963338380

A co chceš po TV B&B ( barbíny & bukvice ) ?

+7/0
29.12.2014 14:13

A12r26t84u89r 12D88e93n10t 4803230211238

;-DR^

0/0
29.12.2014 19:50

J50o88s50e11f 17V25a23l52a 9570643973113

situace je hodne podobna AF 447 z r. 2009, tenkrat to byla A 330-203 a pricinou byla nedostatecna rychlost letadla v bource na zaklade matoucich nespravnych palubnich udaju

0/0
29.12.2014 13:51

M41a43r13t96i43n 47N58e97r60m98u53t 9977737968969

to jsem nikdy nepochopil, jak může někdo takhle slepě věřit údajům rychloměru - místo aby nechali motory pracovat jako normálně, stáhli je a naopak brzdili. Kromě toho ověřování výšky a rychlosti voláním na letiště, kde jim nahlásí údaje z palubního rychloměru, je taky dobrý folklor

0/0
30.12.2014 8:31

J70i31n28d23ř84i24c91h 63T19ů42m75a 1684742457168

Budete se divit, ale i to je v létání možné. Kdysi, při cestě z Chorvatska malým sportovním letounem se mi zasekl výškoměr. Nemít možnost zjistit od věže v Ljubljani skutečnou  výšku z odpovídače, byl jsem v hodně velkém průšvihu.

0/0
30.12.2014 11:45

M72a69r98t50i82n 78N49e59r31m59u52t 9837387178839

a proč pilot nemá k dispozici přímo ten odesílaný údaj?

0/0
30.12.2014 11:48

J39i28n21d63ř83i22c97h 65T26ů52m48a 1794922637668

Jedním z důvodů je to, že odpovídač je poměrně "mladé" zařízení, které není kompatibilní s konstrukčně staršími přístroji (mluvím o malých a starších dopravních letounech). Druhý je, že pilot musí s výškoměrem pracovat - v určité výšce se údaje výškoměru řídí podle místního tlaku přepočítaného na hladinu moře, v určité podle stadardního tlaku 1013 mB. Odpovídač používá pouze standardní.

0/0
30.12.2014 13:40

T42o39m62á55š 35B13e56n56e20š 4606938748134

Výškové větry o rychlosti 200 km/h v jedenácti kilometrechvýšky nejsou nic výjimečného. Usuzovat na rychlost podle pozemního radaru tedy není relevantní.

+8/0
29.12.2014 13:45

L72u11k60a60s 78C27o35d79r 6288742740411

Je to velmi relevantni, a to z nasledujicich duvodu:

1) U rovniku se zadny 200km/h jet stream nevyskytuje a z principu veci ani vyskytovat nemuze

2) Vitr v prislusnych hladinach byl v dobe incidentu 270/20, respektive 270/30

Co to v praxi znamena, si predpokladam spocitas sam :-)

0/0
29.12.2014 14:56

L84u57k74a87s 44C53o58d95r 6298322290311

Tohle video je dobre pro predstavu, jak vypada rekonstrukce letecke nehody podle FDR a CVR, pri ktere dojde ke ztrate kontroly nad letadlem v bource. Predem upozornuji, ze jde o jiny typ letadla, a udalosti pri vcerejsim letu mely s nejvetsi pravdepodobnosti naprosto odlisny prubeh, Ale troufam si rict, ze laikum vnese trochu svetla do toho, co jsou nebo nejsou piloti v krizove situaci schopni delat...

https://www.youtube.com/watch?v=9uJHIzXQWXk

+5/0
29.12.2014 13:37
Foto

J22a68r27o26m87í74r 68H30l19u15b16e58k 2436860584721

Ještě je šance, že nouzově přistál v pralesích na Sumatře a přeživší hledají cestu k pobřeží. To je ta lepší alternativa. O té horší raději psát nebudu.

0/0
29.12.2014 13:37

J86a55k54u12b 60S91e41m58e19r77á14d 2797886781511

tam se zrejme muselo stat uz neco ve vzduchu...hlasit mayday je prece prvni, co piloti musi udelat kdyz zacnou problemy

0/0
29.12.2014 13:28

L25u54k57a94s 85C97o25d25r 6428532930281

Naopak, to je az to posledni. Pro pilota jsou priority v tomto poradi - aviate, navigate, communicate.

+2/0
29.12.2014 13:32

J94a71k12u44b 80S96e41m27e60r14á40d 2357656401471

hmm no je pravda ze informaci o posledni poloze vlastne na zemi maji z radaru

0/0
29.12.2014 13:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.