Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zmizelý airbus letěl moc pomalu, na moři se našly jen skvrny od oleje

Podle indonéských záchranářů se pohřešovaný airbus společnosti AirAsia se 162 lidmi na palubě pravděpodobně zřítil do moře. Trosky letounu se však zatím nenašly. Podle expertů stroj možná letěl příliš pomalu. Pátrání po letadle přerušila tma, pokračovat bude opět v úterý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M70i72c58h84a33l 68M77i65l27l35e61r 9486932369922

Flighhtradar24 pretiskl, ze AirNav Indonesia prohlasili, ze ztratili radarovy kontakt s QZ8501 v 23:18 UTC (6 minut po tom, co let zmizel ze zaznamu na Flightradar24 ).

Flightradar24 ukazal tuto situaci na svych zaznamech, s trasou proteckovanou o dalsich 6 minut.

V te dobe se nejblize QZ8501 (AWQ8501) nachazel let Emirates, B777 spojeni EK409 (UAE 409) na trase z Melbourne do Kuala Lumpuru, ktery byl "bei vocko" 3 minuty napred, ale protoze se jedna o foto, jeho FL v tomto bode neni mozne zjistit.

Priblizne 3 minuty za letem 8501 bylo dalsi letadlo nalezici Indonesia Air Asia, let QZ502 z Denpasaru do Singapore (AWQ 502). Take zde FL neni znama. Letadlo Emirates a druhe letadlo Ind AA ale letely na kurzu trochu vic zapadne od QZ8501

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/10854243_823273134378778_8782219054615613937_o.jpg

0/0
30.12.2014 2:12

M88i84c19h75a86l 18M52i42l28l78e39r 9906552739702

Oprava - casove odestupy.

Prave jsem si uvedomil, ze foto z Flightradaru neukazuje situaci v dobe kdy letadlo zmizelo z indonezskeho radaru, ale v dobe kdy zmizelo z Flightradaru o 6 minut drive. Tudiz UAE 409 ve skutecnosti letelo pribl. 9 minut napred a AWQ 502 pribl. o 3 minuty napred. Samozrejme se jedna jen o priblizne casove odhady.

0/0
30.12.2014 3:06

D39a47v14i28d 28V65a57c34e26k 1449667814334

No, pane Tůmo, mám pár výhrad:

 s tou zamrzlou rychlostí to není úplně pravda, ještě je tam statika...? Podle situace je možné obojí, ale jakmile se údaje pilotů rozchází, protože každá strana je napojená na jiné pitotky, měl by nastat poplach a hlášení nestandardní situace.?

 Pozemní radar také může vidět jen (laicky) rychlost proti zemi. Rychlost v blízkosti bouřky nelze zjistit jinak než z dat odpovídače, který naopak koduje IAS (laicky) rychlost ve vzduchu indikovanou rychloměrem, to je ta důležitá. Novináři podle mě vaří z vody a chybně interpretují informace, které v podstatě nejsou zatím k mání.

+2/0
30.12.2014 0:45

L17u44k78a96s 77C69o84d30r 6168742700831

Z toho, co jsme meli moznost videt, novinari informace zatim neinterpretuji, spis jenom upozornuji na nestandardni udaje. Pokud predpokladame, ze jsou posledni udaje od ATC pravdive (podle screenshotu obrazovky GS 353kts, FL363, letadlo stoupa), tak tam nehraje hned nekolik veci:

1) Nizka ground speed (s prihlednutim k letove hladine a pribliznym udajum o vetru - a nebavime se o rozdilu nejakych 10-20kts, ale spis v intencich 100kts oproti beznym rychlostem v dane oblasti a letove hladine, proto prilis nesouhlasim s poznamkou pana Tumy o umyslnem zpomaleni)

2) Podle vsech dostupnych udaju letadlo v danem okamziku jeste nemelo povoleni ke stoupani do hladiny 380, takze melo byt na hladine 340. Presto je na radaru hladina 363 a stoupani. Udaj samozrejme muze i nemusi byt spolehlivy.

Dane udaje samozrejme nabizeji mnoho moznosti, jak je interpretovat, a bez znalosti udaju z FDR a skutecne detailnich znalosti fungovani systemu v A320 clovek opravdu brusli na tenkem lede (jak by rekli nasi slovensti pratele, systemy v Airbusech maji "ista kulturna specifika" a chovani letadla se zasadne lisi podle toho, v jakem rezimu se nachazi). Ostatne staci se podivat na nedavny incident Lufthansy nad Spanelskem s nefunkcnimi AoA senzory, kdy musely holky v kokpitu "rucne" prejit do alternate law, aby dostaly letadlo zpet pod kontrolu. Proto mi prijde korektni, ze novinari na podezrele udaje upozorni, ale interpretaci nechaji na vysetrovatelich.

+1/0
30.12.2014 3:21

L38u53k78a54s 41C22o14d93r 6878872570301

Jinak to, ze neco nebylo v poradku, podporuji i dalsi data. Napriklad tahle zajimava analyza na SkyVectoru. Interpretaci opet ponecham stranou...

https://skyvector.com/forum/airasia-8501-adsb-airspeed-analysis

0/0
30.12.2014 4:06

P75a70v44e63l 67V74e18t14e83š44n96í49k 7815608315707

Na Twitteru zacinaji prevazovat nazory, ze ten radarovy snimek je podvrh (Nebo je to fotografie z jineho dne, protoze tam neni datum).

Ta rychlost proti zemi neni zase tak zajimavy udaj (nezname rychlost vetru v letove hladine). To spis fakt, ze bez povoleni zacal stoupat je neco, co by se na verejnost ted dostat nemelo.

0/0
30.12.2014 4:40

L52u63k63a75s 29C89o74d85r 6138912130391

Zname rozumne rozsahy, ve kterych se rychlost vetru v dane oblasti za daneho pocasi plus minus pohybuje a zname rychlosti ostatnich letadel na stejne hladine v dane oblasti. Takze mame v zasade dve moznosti - bud uzname, ze ta rychlost nejak nehraje, nebo budeme uvazovat, ze tam mohl byt (kousek od rovniku) na par kilometrech 200 km/h windshear a tudiz je udaj irrelevantni. Necham na p.t. ctenarich, co jim prijde verohodnejsi.

0/0
30.12.2014 4:55

J71i93n45d59ř24i13c36h 43T15ů26m55a 1964702867488

Přiznám se, že úplně nechápu, k čemu máte výhrady. Psal jsem, že na "ideálně" zamrzlé Pitotky nevěřím. Také jsem psal, že "ground speed" není zcela směrodatná. Zkuste ty výhrady upřesnit.

0/0
30.12.2014 11:35
Foto

P40a13v96e93l 20M50a60r39t33i21n37e39k 9105835411713

100 uzlu je 160 kilometru/h? Oni zmenili prevod jednotek? Nekdo si splet pozemni mili s namorni.

+3/0
29.12.2014 19:35

J64i44n46d20ř47i83c82h 46T54ů27m26a 1544952667928

Pánové diskutující, údaj o nízké rychlosti je sice zajímavý, ale může! mít poměrně jednoduché vysvětlení. Jednoduše piloti "brzdili". Měli před sebou pásmo bouřek a možná se k němu chtěli přiblížit co nejpozději. Také jsme tuto techniku používali, když byla třeba nad cílovým letištěm bouřka. Je lepší včas zpomalit ma "minimálku", než pak na místě holdovat. Také to šetří palivo.

+2/−1
29.12.2014 15:52

P87e80t59r 70T88y18č80k61a 6775412699332

Kapku to asi přepískli.

+1/0
29.12.2014 16:02

J32i83n12d51ř11i43c61h 20T60ů59m49a 1634562667518

Víte, nízká rychlost sama o sobě nestačí ke katastrofě. V pilotním výcviku i v praxi se běžně cvičí vyrovnání letounu z pádu na minimální rychlosti. Obvykle se letoun pouze prosedne a ztratí nějakou výšku.

+4/0
29.12.2014 16:10

M75i93c95h64a72l 40F33i55n79s39t94e32r89l12e 7659140493238

Popravdě mne to taky napadlo, bohužel nejsem profesionální pilot a tak nedokáži posoudit, jestli je udávaná zachycená rychlost kritická - zvláště, když se posléze letoun odmlčí..., každopádně bude asi moudřejší večera vyčkat na další informace.

+1/0
29.12.2014 16:39

L61u97k43a12s 25C81o92d85r 6158422480261

Problem je v tom, ze je ta rychlost i po zapocitani komponenty protivetru hodne blizko padovky. Kazdopadne uvidime, jestli se v nasledujicich dnech neobjevi dalsi informace, protoze je to cele nejake divne. Jsem zvedavej, co se nakonec vysetri.

+1/−1
29.12.2014 16:04

J12i13n46d41ř86i65c23h 68T38ů10m75a 1144712567788

Viz odpověď panu Tyčkovi.

0/0
29.12.2014 16:14

L52u58k53a56s 20C35o12d57r 6328482600211

Jiste, tohle je zaklad pilotniho vycviku a i ja jsem s ruznymi letadly (pravda, pouze kategorie GA) vybirat pad zkousel - nebylo to nic zas az tak sloziteho. Ale prijde mi krajne neobvykle, ze by nekdo umyslne privedl velke letadlo plne lidi takhle blizko padove rychlosti, dost mozna az k aktivaci alpha protection, pokud teda uz nebyli v alternate law (minimalne by ho na domaci bazi cekal zajimavy rozhovor s inspektory a fura neprijemneho papirovani).

0/0
29.12.2014 17:57

J12i77n67d97ř84i38c76h 36T57ů89m12a 1454512457208

Nemám k disposici pádové rychlosti tohoto typu (ono to taky závisí na aktuální váze letounu, jak jistě víte) takže nemohu posoudit, jak blízko minimálky byli. K disposici máme (snad) pouze rychlost vůči zemi a aproximovanou rychlost větru v dané oblasti a výšce. Skutečnost se může značně lišit. Přemýšlel jsem o zde často zmiňovaných zamrzlých Pitotových trubicích a považuji to téměř za vyloučené. Jednak v této výšce je teplota pod -50 stupňů Celsia a při této teplotě se silná námraza prakticky nevyskytuje (nejsilnější bývá těsně pod nulou). Výjimkou jsou bouřkové mraky, ale nelze předpokládat že v nich "brouzdali". Mohli sice prolétnout oblastí silné námrazy při stoupání, ale těžko si představit, že by tři Pitotovy trubice plně zamrzly s tou samou hodnotou dynamického tlaku. A jakoukoliv diferenci mezi třemi hodnotami by systém okamžitě hlásil jako závadu Navíc by v takovém případě na budících "zamrzla" rychlost stoupání a piloti by se museli zákonitě podivovat, proč v horizontu letoun nezrychluje. Regulátor tahu by na takovou situaci navíc reagoval právě opačně - zvyšoval by výkon motorů až na limitní hranici.

+3/0
29.12.2014 18:38

M23i84c93h71a54l 46F39i43n41s57t32e22r24l53e 7799970803758

Pokud jste kapitán Tůma, který v letech 2002-2008 působil na linkách ČSA, tak bych Vám rád poděkoval za bezproblémové lety mezi Prahou a Dublinem, jež jsem měl tu čest v tomto období poměrně pravidelně a často absolvovat. Znám ještě jednoho pilota Tůmu, který kdysi působil, coby vojenský pilot u nás v Bechyni a posléze měl zakotvit na civilních letounech..., alke to jen takové odbočení, za které se diskutérům omlouvám. ;-)

+6/0
29.12.2014 16:50

J62i44n10d40ř25i46c36h 45T98ů87m50a 1234122217988

Jste hodný, ale to byl jmenovec Pavel nebo Marek Tůma. Toho jména jsme tam byli čtyři. Asi to nějak souvisí s létáním, můj otec i bratr tím byli taky postižení.:-)

+5/0
29.12.2014 18:42

P21a26v63e60l 92L23e81p68e46n19k75a 5716241335553

Snad by i věděli co dělají a kam mohou až zajít? Nebo je pro to nějaké jiné vysvětlení?

0/0
29.12.2014 21:19

J59i19n36d81ř17i44c78h 97T47ů67m35a 1554582877308

Samozřejmě. I kdyby si tu rychlost špatně stanovili, na dopravních letounech je zařízení, které Vás chrání před pádem následkem nízké rychlosti. Když se blížíte kritickému úhlu náběhu (se snižující rychlostí se letounu zvedá příď, aby se udržel vztlak na křídlech) začne vám (a pořádně) vibrovat řídící páka. Když ani na to nezareagujete a úhel stoupá, zařízení samo potlačí řídící páku dopředu.

+1/0
29.12.2014 21:47

L39u46k32a11s 96C88o29d14r 6668932930971

Jste si opradvu jisty, ze maji Airbusy rady 320 stick shaker? Pokud je mi znamo, tak stick shaker nemaji a alpha protection funguje jenom pokud letadlo pracuje v rezimu normal law (pokud se letadlo dostane do alternate nebo direct law rezimu, tak naprosta vetsina ochran a automatizaci nefunguje).

0/0
30.12.2014 2:52

J90i64n52d32ř12i89c49h 78T24ů40m93a 1764292237778

Psal jsem obecně o dopravních letadlech. U lerounů řízených "joystickem" samozřejmě klasicý "stick shaker" být nemůže, ale jistě je nahrazen jinou signalizací. Nelétal jsem Airbusy, takže Vám přesně neřeknu jakou. S těmi alternativními režimy řízení máte sice pravdu, ale nelze předpokládat jejich užití po delší dobu při standardním linkovém letu. Kdyby měli piloti nějaké technické problémy, jistě by je nahlásili a nehnali se do bouřky.,

0/0
30.12.2014 10:13

L95u34k47a64s 92C48o17d72r 6528702260431

Pointa je jinde - k prechodu k alternativnim rezimum rizeni dojde prave az behem problemu (pokud tedy vyloucime situaci, kdy piloti sami vypnou dva ADR). Napriklad v tehle vysetrovaci zprave (byt se nezabyva turbulenci zpusobenou cb, ale turbulenci v uplavu) je velmi dobre popsana situace, kdy se cela vec posadce malem vymkla z rukou a nebylo prilis daleko k destrukci letadla...

http://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-reports/aviation/2008/a08w0007/a08w0007.pdf

0/0
30.12.2014 10:37

J35i55n51d42ř86i18c53h 23T54ů25m64a 1454152787738

Pokud by vlétli do bouřky na minimálce, pak by to jistě byl problém. To si ale nedovedu představit. Ubezpečuji Vás, že dost dlouho předtím, je adrenalin na hodně vysoké úrovni. Navíc, pokud v té chvíli stoupali (jsou nějaké protichůdné informace, zda dostali povolení) velmi pravděpodobně by nastavili optimální rychlost stoupání, která je dost bezpečná.

+1/0
30.12.2014 11:22

L88u44k69a12s 86C28o92d93r 6658122100551

S tim samozrejme souhlasim. Uvidime, co se zjisti z FDR a CVR. Dekuji za prijemnou vymenu nazoru a preji prijemny zbytek dne do Evropy, tady v Asii uz je noc. Ted uz jdu konecne offline.

0/0
30.12.2014 11:28

P89r27o22k81o16p 67K63r93a37s81n53y 1852325150673

Putin tam zas měl zelený mužíčky.

+1/−4
29.12.2014 14:10

A62l40o88i41s 84M28a58t72o13u50s82e96k 6501411889486

ET../

0/0
29.12.2014 15:22

R41o40b28e35r11t 72P19u95č81í21k 5511914440582

Amíci si na blízké základně zase hráli s laserovým dělem. Onehdá se tady chlubili jak perfektně funguje.

+3/−13
29.12.2014 14:06

J46i95ř29í 65D61v15o33ř26á80k 5958273248710

Už si konečně najdi na klávesnici , jak se píše přehláskované u .Ať se můžeš podepisovat správně.

+21/−1
29.12.2014 14:11

L98i18b27o32r 14B87l49á22h66a 6969146943

R^;-D

+1/0
29.12.2014 19:13

A53r44t16u30r 42D36e24n23t 4653530631418

Chlape, tohle je už diagnóza :-P

+1/−1
29.12.2014 19:49

K87o35s64t31a59s 43C10h20a39r73a10l77a58m16b63i51d32i90s 9488916336213

..no a to ještě pátrači z Novy vypátrali,že se jednalo o boeing,     http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/zahranici/konec-zahady-nasli-jsme-ztraceny-boeing-airasia-tvrdi-patraci.html

+1/0
29.12.2014 14:02

M27i97c13h83a54l 81F13i57n27s44t76e38r96l49e 7659880773668

Proč mne to nepřekvapuje...:-/

+1/0
29.12.2014 14:05

M85a73r31e52k 65F57l23e78k83a90č 1327272610391

Páč pro ty hňupy je boeing prostě označní pro jakékoliv dopravní letadlo;-D

+7/0
29.12.2014 14:09

J67i60ř50í 88D15v69o90ř80á40k 5658153568670

A co chceš po TV B&B ( barbíny & bukvice ) ?

+7/0
29.12.2014 14:13

A69r87t28u82r 26D68e33n62t 4923290261948

;-DR^

0/0
29.12.2014 19:50

J56o80s31e47f 96V63a43l36a 9600193853713

situace je hodne podobna AF 447 z r. 2009, tenkrat to byla A 330-203 a pricinou byla nedostatecna rychlost letadla v bource na zaklade matoucich nespravnych palubnich udaju

0/0
29.12.2014 13:51

M42a45r69t26i31n 54N32e75r80m90u78t 9787787378649

to jsem nikdy nepochopil, jak může někdo takhle slepě věřit údajům rychloměru - místo aby nechali motory pracovat jako normálně, stáhli je a naopak brzdili. Kromě toho ověřování výšky a rychlosti voláním na letiště, kde jim nahlásí údaje z palubního rychloměru, je taky dobrý folklor

0/0
30.12.2014 8:31

J39i64n19d48ř44i54c42h 33T48ů53m82a 1754322777958

Budete se divit, ale i to je v létání možné. Kdysi, při cestě z Chorvatska malým sportovním letounem se mi zasekl výškoměr. Nemít možnost zjistit od věže v Ljubljani skutečnou  výšku z odpovídače, byl jsem v hodně velkém průšvihu.

0/0
30.12.2014 11:45

M57a83r25t85i47n 55N52e11r17m69u52t 9447147778129

a proč pilot nemá k dispozici přímo ten odesílaný údaj?

0/0
30.12.2014 11:48

J52i19n42d34ř77i27c22h 74T40ů38m18a 1964262437548

Jedním z důvodů je to, že odpovídač je poměrně "mladé" zařízení, které není kompatibilní s konstrukčně staršími přístroji (mluvím o malých a starších dopravních letounech). Druhý je, že pilot musí s výškoměrem pracovat - v určité výšce se údaje výškoměru řídí podle místního tlaku přepočítaného na hladinu moře, v určité podle stadardního tlaku 1013 mB. Odpovídač používá pouze standardní.

0/0
30.12.2014 13:40

T32o53m79á33š 17B62e91n40e80š 4226388578484

Výškové větry o rychlosti 200 km/h v jedenácti kilometrechvýšky nejsou nic výjimečného. Usuzovat na rychlost podle pozemního radaru tedy není relevantní.

+8/0
29.12.2014 13:45

L94u98k50a64s 30C94o43d49r 6518532590831

Je to velmi relevantni, a to z nasledujicich duvodu:

1) U rovniku se zadny 200km/h jet stream nevyskytuje a z principu veci ani vyskytovat nemuze

2) Vitr v prislusnych hladinach byl v dobe incidentu 270/20, respektive 270/30

Co to v praxi znamena, si predpokladam spocitas sam :-)

0/0
29.12.2014 14:56

L81u53k85a76s 50C38o19d55r 6838262720201

Tohle video je dobre pro predstavu, jak vypada rekonstrukce letecke nehody podle FDR a CVR, pri ktere dojde ke ztrate kontroly nad letadlem v bource. Predem upozornuji, ze jde o jiny typ letadla, a udalosti pri vcerejsim letu mely s nejvetsi pravdepodobnosti naprosto odlisny prubeh, Ale troufam si rict, ze laikum vnese trochu svetla do toho, co jsou nebo nejsou piloti v krizove situaci schopni delat...

https://www.youtube.com/watch?v=9uJHIzXQWXk

+5/0
29.12.2014 13:37
Foto

J95a24r19o21m38í30r 94H30l78u26b74e89k 2736860114821

Ještě je šance, že nouzově přistál v pralesích na Sumatře a přeživší hledají cestu k pobřeží. To je ta lepší alternativa. O té horší raději psát nebudu.

0/0
29.12.2014 13:37

J92a13k77u92b 94S51e63m75e25r89á51d 2127816721321

tam se zrejme muselo stat uz neco ve vzduchu...hlasit mayday je prece prvni, co piloti musi udelat kdyz zacnou problemy

0/0
29.12.2014 13:28

L31u88k53a49s 21C83o14d29r 6558332800661

Naopak, to je az to posledni. Pro pilota jsou priority v tomto poradi - aviate, navigate, communicate.

+2/0
29.12.2014 13:32

J16a62k22u88b 48S55e26m52e16r32á76d 2687426481931

hmm no je pravda ze informaci o posledni poloze vlastne na zemi maji z radaru

0/0
29.12.2014 13:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.