Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zmizelý airbus letěl moc pomalu, na moři se našly jen skvrny od oleje

Podle indonéských záchranářů se pohřešovaný airbus společnosti AirAsia se 162 lidmi na palubě pravděpodobně zřítil do moře. Trosky letounu se však zatím nenašly. Podle expertů stroj možná letěl příliš pomalu. Pátrání po letadle přerušila tma, pokračovat bude opět v úterý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M91i10c36h15a55l 79M84i64l93l83e39r 9776822569912

Flighhtradar24 pretiskl, ze AirNav Indonesia prohlasili, ze ztratili radarovy kontakt s QZ8501 v 23:18 UTC (6 minut po tom, co let zmizel ze zaznamu na Flightradar24 ).

Flightradar24 ukazal tuto situaci na svych zaznamech, s trasou proteckovanou o dalsich 6 minut.

V te dobe se nejblize QZ8501 (AWQ8501) nachazel let Emirates, B777 spojeni EK409 (UAE 409) na trase z Melbourne do Kuala Lumpuru, ktery byl "bei vocko" 3 minuty napred, ale protoze se jedna o foto, jeho FL v tomto bode neni mozne zjistit.

Priblizne 3 minuty za letem 8501 bylo dalsi letadlo nalezici Indonesia Air Asia, let QZ502 z Denpasaru do Singapore (AWQ 502). Take zde FL neni znama. Letadlo Emirates a druhe letadlo Ind AA ale letely na kurzu trochu vic zapadne od QZ8501

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/10854243_823273134378778_8782219054615613937_o.jpg

0/0
30.12.2014 2:12

M18i84c53h56a14l 89M45i76l90l37e90r 9676182909162

Oprava - casove odestupy.

Prave jsem si uvedomil, ze foto z Flightradaru neukazuje situaci v dobe kdy letadlo zmizelo z indonezskeho radaru, ale v dobe kdy zmizelo z Flightradaru o 6 minut drive. Tudiz UAE 409 ve skutecnosti letelo pribl. 9 minut napred a AWQ 502 pribl. o 3 minuty napred. Samozrejme se jedna jen o priblizne casove odhady.

0/0
30.12.2014 3:06

D28a48v87i53d 59V42a21c96e14k 1109277604174

No, pane Tůmo, mám pár výhrad:

 s tou zamrzlou rychlostí to není úplně pravda, ještě je tam statika...? Podle situace je možné obojí, ale jakmile se údaje pilotů rozchází, protože každá strana je napojená na jiné pitotky, měl by nastat poplach a hlášení nestandardní situace.?

 Pozemní radar také může vidět jen (laicky) rychlost proti zemi. Rychlost v blízkosti bouřky nelze zjistit jinak než z dat odpovídače, který naopak koduje IAS (laicky) rychlost ve vzduchu indikovanou rychloměrem, to je ta důležitá. Novináři podle mě vaří z vody a chybně interpretují informace, které v podstatě nejsou zatím k mání.

+2/0
30.12.2014 0:45

L85u22k74a49s 57C28o34d17r 6898952160141

Z toho, co jsme meli moznost videt, novinari informace zatim neinterpretuji, spis jenom upozornuji na nestandardni udaje. Pokud predpokladame, ze jsou posledni udaje od ATC pravdive (podle screenshotu obrazovky GS 353kts, FL363, letadlo stoupa), tak tam nehraje hned nekolik veci:

1) Nizka ground speed (s prihlednutim k letove hladine a pribliznym udajum o vetru - a nebavime se o rozdilu nejakych 10-20kts, ale spis v intencich 100kts oproti beznym rychlostem v dane oblasti a letove hladine, proto prilis nesouhlasim s poznamkou pana Tumy o umyslnem zpomaleni)

2) Podle vsech dostupnych udaju letadlo v danem okamziku jeste nemelo povoleni ke stoupani do hladiny 380, takze melo byt na hladine 340. Presto je na radaru hladina 363 a stoupani. Udaj samozrejme muze i nemusi byt spolehlivy.

Dane udaje samozrejme nabizeji mnoho moznosti, jak je interpretovat, a bez znalosti udaju z FDR a skutecne detailnich znalosti fungovani systemu v A320 clovek opravdu brusli na tenkem lede (jak by rekli nasi slovensti pratele, systemy v Airbusech maji "ista kulturna specifika" a chovani letadla se zasadne lisi podle toho, v jakem rezimu se nachazi). Ostatne staci se podivat na nedavny incident Lufthansy nad Spanelskem s nefunkcnimi AoA senzory, kdy musely holky v kokpitu "rucne" prejit do alternate law, aby dostaly letadlo zpet pod kontrolu. Proto mi prijde korektni, ze novinari na podezrele udaje upozorni, ale interpretaci nechaji na vysetrovatelich.

+1/0
30.12.2014 3:21

L45u17k27a29s 11C33o79d73r 6588162480501

Jinak to, ze neco nebylo v poradku, podporuji i dalsi data. Napriklad tahle zajimava analyza na SkyVectoru. Interpretaci opet ponecham stranou...

https://skyvector.com/forum/airasia-8501-adsb-airspeed-analysis

0/0
30.12.2014 4:06

P91a87v83e26l 78V35e18t26e46š85n44í78k 7395868675907

Na Twitteru zacinaji prevazovat nazory, ze ten radarovy snimek je podvrh (Nebo je to fotografie z jineho dne, protoze tam neni datum).

Ta rychlost proti zemi neni zase tak zajimavy udaj (nezname rychlost vetru v letove hladine). To spis fakt, ze bez povoleni zacal stoupat je neco, co by se na verejnost ted dostat nemelo.

0/0
30.12.2014 4:40

L39u97k41a36s 22C13o11d23r 6868882240131

Zname rozumne rozsahy, ve kterych se rychlost vetru v dane oblasti za daneho pocasi plus minus pohybuje a zname rychlosti ostatnich letadel na stejne hladine v dane oblasti. Takze mame v zasade dve moznosti - bud uzname, ze ta rychlost nejak nehraje, nebo budeme uvazovat, ze tam mohl byt (kousek od rovniku) na par kilometrech 200 km/h windshear a tudiz je udaj irrelevantni. Necham na p.t. ctenarich, co jim prijde verohodnejsi.

0/0
30.12.2014 4:55

J20i56n70d78ř93i54c48h 34T47ů60m58a 1824572657228

Přiznám se, že úplně nechápu, k čemu máte výhrady. Psal jsem, že na "ideálně" zamrzlé Pitotky nevěřím. Také jsem psal, že "ground speed" není zcela směrodatná. Zkuste ty výhrady upřesnit.

0/0
30.12.2014 11:35
Foto

P56a33v11e50l 75M25a63r36t72i70n68e21k 9155305911863

100 uzlu je 160 kilometru/h? Oni zmenili prevod jednotek? Nekdo si splet pozemni mili s namorni.

+3/0
29.12.2014 19:35

J79i93n80d14ř42i83c31h 91T49ů72m63a 1804812377618

Pánové diskutující, údaj o nízké rychlosti je sice zajímavý, ale může! mít poměrně jednoduché vysvětlení. Jednoduše piloti "brzdili". Měli před sebou pásmo bouřek a možná se k němu chtěli přiblížit co nejpozději. Také jsme tuto techniku používali, když byla třeba nad cílovým letištěm bouřka. Je lepší včas zpomalit ma "minimálku", než pak na místě holdovat. Také to šetří palivo.

+2/−1
29.12.2014 15:52

P41e67t64r 76T74y35č40k40a 6555542449242

Kapku to asi přepískli.

+1/0
29.12.2014 16:02

J55i92n13d72ř19i83c33h 85T22ů87m53a 1174352407248

Víte, nízká rychlost sama o sobě nestačí ke katastrofě. V pilotním výcviku i v praxi se běžně cvičí vyrovnání letounu z pádu na minimální rychlosti. Obvykle se letoun pouze prosedne a ztratí nějakou výšku.

+4/0
29.12.2014 16:10

M70i80c43h59a93l 87F49i76n70s41t66e21r14l52e 7419480463768

Popravdě mne to taky napadlo, bohužel nejsem profesionální pilot a tak nedokáži posoudit, jestli je udávaná zachycená rychlost kritická - zvláště, když se posléze letoun odmlčí..., každopádně bude asi moudřejší večera vyčkat na další informace.

+1/0
29.12.2014 16:39

L17u55k65a19s 42C17o35d47r 6228162480631

Problem je v tom, ze je ta rychlost i po zapocitani komponenty protivetru hodne blizko padovky. Kazdopadne uvidime, jestli se v nasledujicich dnech neobjevi dalsi informace, protoze je to cele nejake divne. Jsem zvedavej, co se nakonec vysetri.

+1/−1
29.12.2014 16:04

J91i66n89d12ř53i27c67h 10T37ů87m24a 1774422907758

Viz odpověď panu Tyčkovi.

0/0
29.12.2014 16:14

L34u38k97a71s 20C82o74d68r 6288202280481

Jiste, tohle je zaklad pilotniho vycviku a i ja jsem s ruznymi letadly (pravda, pouze kategorie GA) vybirat pad zkousel - nebylo to nic zas az tak sloziteho. Ale prijde mi krajne neobvykle, ze by nekdo umyslne privedl velke letadlo plne lidi takhle blizko padove rychlosti, dost mozna az k aktivaci alpha protection, pokud teda uz nebyli v alternate law (minimalne by ho na domaci bazi cekal zajimavy rozhovor s inspektory a fura neprijemneho papirovani).

0/0
29.12.2014 17:57

J93i22n27d80ř92i21c61h 98T58ů84m65a 1394352107818

Nemám k disposici pádové rychlosti tohoto typu (ono to taky závisí na aktuální váze letounu, jak jistě víte) takže nemohu posoudit, jak blízko minimálky byli. K disposici máme (snad) pouze rychlost vůči zemi a aproximovanou rychlost větru v dané oblasti a výšce. Skutečnost se může značně lišit. Přemýšlel jsem o zde často zmiňovaných zamrzlých Pitotových trubicích a považuji to téměř za vyloučené. Jednak v této výšce je teplota pod -50 stupňů Celsia a při této teplotě se silná námraza prakticky nevyskytuje (nejsilnější bývá těsně pod nulou). Výjimkou jsou bouřkové mraky, ale nelze předpokládat že v nich "brouzdali". Mohli sice prolétnout oblastí silné námrazy při stoupání, ale těžko si představit, že by tři Pitotovy trubice plně zamrzly s tou samou hodnotou dynamického tlaku. A jakoukoliv diferenci mezi třemi hodnotami by systém okamžitě hlásil jako závadu Navíc by v takovém případě na budících "zamrzla" rychlost stoupání a piloti by se museli zákonitě podivovat, proč v horizontu letoun nezrychluje. Regulátor tahu by na takovou situaci navíc reagoval právě opačně - zvyšoval by výkon motorů až na limitní hranici.

+3/0
29.12.2014 18:38

M84i49c65h63a65l 24F49i35n20s33t90e70r30l11e 7909650723558

Pokud jste kapitán Tůma, který v letech 2002-2008 působil na linkách ČSA, tak bych Vám rád poděkoval za bezproblémové lety mezi Prahou a Dublinem, jež jsem měl tu čest v tomto období poměrně pravidelně a často absolvovat. Znám ještě jednoho pilota Tůmu, který kdysi působil, coby vojenský pilot u nás v Bechyni a posléze měl zakotvit na civilních letounech..., alke to jen takové odbočení, za které se diskutérům omlouvám. ;-)

+6/0
29.12.2014 16:50

J55i56n26d61ř29i94c67h 23T51ů80m21a 1214272787988

Jste hodný, ale to byl jmenovec Pavel nebo Marek Tůma. Toho jména jsme tam byli čtyři. Asi to nějak souvisí s létáním, můj otec i bratr tím byli taky postižení.:-)

+5/0
29.12.2014 18:42

P31a74v19e43l 53L87e23p93e39n42k40a 5376571955843

Snad by i věděli co dělají a kam mohou až zajít? Nebo je pro to nějaké jiné vysvětlení?

0/0
29.12.2014 21:19

J18i58n54d16ř44i38c60h 82T58ů98m89a 1194672917198

Samozřejmě. I kdyby si tu rychlost špatně stanovili, na dopravních letounech je zařízení, které Vás chrání před pádem následkem nízké rychlosti. Když se blížíte kritickému úhlu náběhu (se snižující rychlostí se letounu zvedá příď, aby se udržel vztlak na křídlech) začne vám (a pořádně) vibrovat řídící páka. Když ani na to nezareagujete a úhel stoupá, zařízení samo potlačí řídící páku dopředu.

+1/0
29.12.2014 21:47

L57u13k94a12s 17C58o19d53r 6618382760571

Jste si opradvu jisty, ze maji Airbusy rady 320 stick shaker? Pokud je mi znamo, tak stick shaker nemaji a alpha protection funguje jenom pokud letadlo pracuje v rezimu normal law (pokud se letadlo dostane do alternate nebo direct law rezimu, tak naprosta vetsina ochran a automatizaci nefunguje).

0/0
30.12.2014 2:52

J94i86n20d61ř23i34c37h 86T80ů78m85a 1504502357888

Psal jsem obecně o dopravních letadlech. U lerounů řízených "joystickem" samozřejmě klasicý "stick shaker" být nemůže, ale jistě je nahrazen jinou signalizací. Nelétal jsem Airbusy, takže Vám přesně neřeknu jakou. S těmi alternativními režimy řízení máte sice pravdu, ale nelze předpokládat jejich užití po delší dobu při standardním linkovém letu. Kdyby měli piloti nějaké technické problémy, jistě by je nahlásili a nehnali se do bouřky.,

0/0
30.12.2014 10:13

L10u83k97a81s 78C64o78d58r 6818372660851

Pointa je jinde - k prechodu k alternativnim rezimum rizeni dojde prave az behem problemu (pokud tedy vyloucime situaci, kdy piloti sami vypnou dva ADR). Napriklad v tehle vysetrovaci zprave (byt se nezabyva turbulenci zpusobenou cb, ale turbulenci v uplavu) je velmi dobre popsana situace, kdy se cela vec posadce malem vymkla z rukou a nebylo prilis daleko k destrukci letadla...

http://www.tsb.gc.ca/eng/rapports-reports/aviation/2008/a08w0007/a08w0007.pdf

0/0
30.12.2014 10:37

J27i26n49d96ř12i48c36h 53T34ů48m55a 1384802907448

Pokud by vlétli do bouřky na minimálce, pak by to jistě byl problém. To si ale nedovedu představit. Ubezpečuji Vás, že dost dlouho předtím, je adrenalin na hodně vysoké úrovni. Navíc, pokud v té chvíli stoupali (jsou nějaké protichůdné informace, zda dostali povolení) velmi pravděpodobně by nastavili optimální rychlost stoupání, která je dost bezpečná.

+1/0
30.12.2014 11:22

L23u70k92a43s 87C81o30d32r 6718812510351

S tim samozrejme souhlasim. Uvidime, co se zjisti z FDR a CVR. Dekuji za prijemnou vymenu nazoru a preji prijemny zbytek dne do Evropy, tady v Asii uz je noc. Ted uz jdu konecne offline.

0/0
30.12.2014 11:28

P16r69o97k19o76p 24K51r58a32s12n30y 1142235820493

Putin tam zas měl zelený mužíčky.

+1/−4
29.12.2014 14:10

A71l83o44i11s 79M39a38t34o34u43s80e38k 6141351809366

ET../

0/0
29.12.2014 15:22

R35o18b15e47r71t 13P25u82č55í39k 5641374530712

Amíci si na blízké základně zase hráli s laserovým dělem. Onehdá se tady chlubili jak perfektně funguje.

+3/−13
29.12.2014 14:06

J83i65ř73í 39D71v10o69ř61á46k 5228333308360

Už si konečně najdi na klávesnici , jak se píše přehláskované u .Ať se můžeš podepisovat správně.

+21/−1
29.12.2014 14:11

L34i42b22o71r 29B93l77á95h70a 6419546443

R^;-D

+1/0
29.12.2014 19:13

A12r17t74u70r 33D89e62n30t 4273970811738

Chlape, tohle je už diagnóza :-P

+1/−1
29.12.2014 19:49

K53o82s63t34a49s 73C41h41a25r23a93l91a51m14b32i45d58i32s 9608676516163

..no a to ještě pátrači z Novy vypátrali,že se jednalo o boeing,     http://tn.nova.cz/clanek/zpravy/zahranici/konec-zahady-nasli-jsme-ztraceny-boeing-airasia-tvrdi-patraci.html

+1/0
29.12.2014 14:02

M65i75c80h77a84l 90F31i34n47s10t94e13r24l74e 7529430713698

Proč mne to nepřekvapuje...:-/

+1/0
29.12.2014 14:05

M73a58r34e21k 46F83l26e31k88a12č 1837872800281

Páč pro ty hňupy je boeing prostě označní pro jakékoliv dopravní letadlo;-D

+7/0
29.12.2014 14:09

J75i90ř32í 47D16v24o26ř72á10k 5358623218850

A co chceš po TV B&B ( barbíny & bukvice ) ?

+7/0
29.12.2014 14:13

A92r84t50u58r 83D87e55n18t 4743930711668

;-DR^

0/0
29.12.2014 19:50

J13o57s10e92f 61V59a64l57a 9240223723473

situace je hodne podobna AF 447 z r. 2009, tenkrat to byla A 330-203 a pricinou byla nedostatecna rychlost letadla v bource na zaklade matoucich nespravnych palubnich udaju

0/0
29.12.2014 13:51

M29a98r14t42i16n 55N47e92r32m29u32t 9387647968869

to jsem nikdy nepochopil, jak může někdo takhle slepě věřit údajům rychloměru - místo aby nechali motory pracovat jako normálně, stáhli je a naopak brzdili. Kromě toho ověřování výšky a rychlosti voláním na letiště, kde jim nahlásí údaje z palubního rychloměru, je taky dobrý folklor

0/0
30.12.2014 8:31

J15i44n26d82ř15i81c87h 32T35ů69m63a 1354412907548

Budete se divit, ale i to je v létání možné. Kdysi, při cestě z Chorvatska malým sportovním letounem se mi zasekl výškoměr. Nemít možnost zjistit od věže v Ljubljani skutečnou  výšku z odpovídače, byl jsem v hodně velkém průšvihu.

0/0
30.12.2014 11:45

M81a45r84t57i96n 33N33e97r93m61u30t 9337477148529

a proč pilot nemá k dispozici přímo ten odesílaný údaj?

0/0
30.12.2014 11:48

J66i85n16d22ř70i34c93h 89T43ů81m31a 1214982977888

Jedním z důvodů je to, že odpovídač je poměrně "mladé" zařízení, které není kompatibilní s konstrukčně staršími přístroji (mluvím o malých a starších dopravních letounech). Druhý je, že pilot musí s výškoměrem pracovat - v určité výšce se údaje výškoměru řídí podle místního tlaku přepočítaného na hladinu moře, v určité podle stadardního tlaku 1013 mB. Odpovídač používá pouze standardní.

0/0
30.12.2014 13:40

T71o41m21á44š 95B95e67n10e71š 4556238898434

Výškové větry o rychlosti 200 km/h v jedenácti kilometrechvýšky nejsou nic výjimečného. Usuzovat na rychlost podle pozemního radaru tedy není relevantní.

+8/0
29.12.2014 13:45

L46u30k34a90s 97C12o71d68r 6728202660161

Je to velmi relevantni, a to z nasledujicich duvodu:

1) U rovniku se zadny 200km/h jet stream nevyskytuje a z principu veci ani vyskytovat nemuze

2) Vitr v prislusnych hladinach byl v dobe incidentu 270/20, respektive 270/30

Co to v praxi znamena, si predpokladam spocitas sam :-)

0/0
29.12.2014 14:56

L77u91k28a70s 90C21o61d73r 6988712860501

Tohle video je dobre pro predstavu, jak vypada rekonstrukce letecke nehody podle FDR a CVR, pri ktere dojde ke ztrate kontroly nad letadlem v bource. Predem upozornuji, ze jde o jiny typ letadla, a udalosti pri vcerejsim letu mely s nejvetsi pravdepodobnosti naprosto odlisny prubeh, Ale troufam si rict, ze laikum vnese trochu svetla do toho, co jsou nebo nejsou piloti v krizove situaci schopni delat...

https://www.youtube.com/watch?v=9uJHIzXQWXk

+5/0
29.12.2014 13:37
Foto

J25a91r52o67m96í43r 79H59l89u97b92e74k 2816580654851

Ještě je šance, že nouzově přistál v pralesích na Sumatře a přeživší hledají cestu k pobřeží. To je ta lepší alternativa. O té horší raději psát nebudu.

0/0
29.12.2014 13:37

J18a54k34u21b 86S52e97m92e95r41á98d 2457556821651

tam se zrejme muselo stat uz neco ve vzduchu...hlasit mayday je prece prvni, co piloti musi udelat kdyz zacnou problemy

0/0
29.12.2014 13:28

L54u12k62a10s 85C50o97d68r 6118332250901

Naopak, to je az to posledni. Pro pilota jsou priority v tomto poradi - aviate, navigate, communicate.

+2/0
29.12.2014 13:32

J84a48k59u73b 56S41e11m82e11r77á21d 2687656361661

hmm no je pravda ze informaci o posledni poloze vlastne na zemi maji z radaru

0/0
29.12.2014 13:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.