Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čtrnáctiletého černocha popravili neprávem, uznal po 70 letech soud v USA

Georgi Stinneymu bylo pouhých čtrnáct let, když si vyslechl nejvyšší trest. Soud ve státě Jižní Karolína ho v roce 1944 bez výpovědi jediného svědka a jakéhokoli důkazu uznal vinným z vraždy dvou bělošských děvčat a poslal ho na smrt. Soud nyní v novém procesu dospěl k tomu, že byl popraven neprávem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J72o17s90e41f 84K68e47m64r 8422205888961

Rozsudek bylů zrušen kvůli průběhu soudu. To jestli to udělal on, nebo on se sestrou nebo úplně někdo jinej už nikdo nikdy nezjistí....

0/0
19.12.2014 23:34

V73á78c17l64a38v 34D83v18o20r50s13k12ý 8586361637844

Tak hlavně, aby se tady zase našlo hodně křiklounů, co by chtěli zavést trest smrti u nás. Rv Ještě, že v Evropě je v tomhle vzácně rozumná shoda.

+4/−1
19.12.2014 11:16

J83a76n 98K67r47p59e20c 5256173694112

takze cely clanek je jen o neopravnenem vykonu trestu a ne o vine. zadny osvobozujici rozsudek se tedy nekonal. vinny z dvounasobne vrazdy je stale.

+4/−8
19.12.2014 11:01

V64á83c15l56a47v 14D36v96o30r13s72k88ý 8576291677904

Bez advokátů, beze svědků? To jako vážně?

0/0
19.12.2014 11:17

J32a14n 88K82r57p15e61c 5796653204312

nechapu souvislost vasi otazky s mym prispevkem. pokud svuj nesouhlas vyjadrujete pomoci minusu, nemusite psat zbytecny komentar.

+2/−1
19.12.2014 11:27

K58a23t67e90ř57i67n33a 29V33a15š93á65k96o32v38á 5431812219875

Soudkyně Carmen Tevis Mullenová toto úterý verdikt odsuzující mladého černocha na smrt zrušila

jestli zrusila cely verdikt, vcetne rozhodnuti o vine, tak vinen neni

0/0
19.12.2014 13:57

J51i48ř79í 67M87u21ž27í85k 5526587312342

Jiná doba, před pár týdny zvládli 12-letého hošíka popravit rovnou, bez soudu...

0/−1
19.12.2014 11:01
Foto

M90a36r82t76i82n 61H21e24j30h34a98l 1437859382483

Jo a to je jeden z důvodů, proč budu vždycky proti trestu smrti...

+4/0
19.12.2014 10:17

R90e60n28é 71Z79a67c76h 9687820785557

Co? Že popravili v Americe černocha? Ale jdi Ty naivo.

0/−10
19.12.2014 10:21

R79e79n39é 81Z79a69c12h 9797120385247

Abych Tě tak neodbyl. Oni se teď popravují při dopadení. Prostě kladl policii ozbrojený odpor při zatýkání. Taková alternativa popravy zločince. Úspora za soudní mašinérii, věznění a tak dále. To je lepší? Věc názoru. Jsem ochoten souhlasit.

+1/0
19.12.2014 10:25

R54e55n80é 70Z96a67c27h 9487450805587

Rozsudek je nutno chápat v kontextu oné doby. Amerika ve světové válce, doma bezpečnostní síly udržovaly pořádek. Válečný stav.

Černochy bylo třeba a to nejen tenkrát držet pěkně nakrátko. To poslední, co by mohli v Americe tehdejší doby potřebovat byl nárust černošské kriminality. Proto bylo černochům dáváno neustále najevo, že nebude trpěno vůbec nic a nebudou se s nimi patlat. Podezření znamená trest smrti. Hodnota života takového černocha byla posuzována jinak, než je posuzována dnes.

Chápejte kontext doby, tisíce statečných Američanů umíraly ve válce. V tom kontextu černoch neměl vůbec žádnou cenu.

Dnes na to kouká USA jinak, snaží se dospět ke smíření ras černé a bílé. Úspěch nebo neúspěch této snahy teď nebudu posuzovat.

Vyhrabávají se z archívů staré kauzy a kauzičky ve snaze urvat na tom politické body. Nezapomínejte že teď je černoch americkým prezidentem. Po něm bude prezidentem někdo jiný a pak se všechno vrátí do normálu.

+7/−5
19.12.2014 9:55

M72a36t35ě33j 86K51a65s23a67l 9981964378814

Nutno ovšem podotknout, že mezi těmi tisíci statečných Američanů byli také černoši a umírali úplně stejně jako ti bílí. ;-)

+11/0
19.12.2014 10:00

R40e84n48é 53Z39a41c16h 9357190765157

Ano byli. Stateční černoši byli tenkrát ve válce. Doma zůstával jen pro armádu nepoužitelný póvl.

0/−6
19.12.2014 10:03

K72a89r19e70l 18J51a44n43í73k 9308172135554

čtrnáctiletí?

+5/0
19.12.2014 10:04

R55e81n59é 23Z88a70c24h 9577270985397

Neber to tak doslova. Čtrnáctiletý vrah byl též považován za bezcenný póvl. A presumpce neviny? Ale prosím vás. Policejní vyšetřovatelé nejsou blbí a to ani v Americe. Víme?

+2/−1
19.12.2014 10:17

Ř22e29h72o18ř 13V74l32a62s58á30k 2604964421936

Přiznám se, že se nemohu rozhodnout, zda si myslet, že jste to myslel ironicky (a jak), nebo zda vážně.8-o

+3/−1
19.12.2014 10:02

P14e25t64r 62L62a60n33g 6803917966568

Také valím bulvy a mám stejné pocity jako vy 8-o.

0/0
19.12.2014 10:53

K81a91r46e48l 62J56a54n89í78k 9588882775354

Takže myslíte, že kvůli vašemu "racionálnímu" zdůvodnění se nemá cenu zabývat procesními chybami?

+1/0
19.12.2014 10:04

R40e98n96é 53Z53a35c94h 9847270285837

Procesními chybami v roce 1944 při soudu nad nějakým černochem se opravdu nemá cenu zabývat. 70 let stará kauza, hádám že už nežije soudce, ani členové poroty, ani vyetřovatelé policie, pokud ano, jsou v důchodu, stíhat někoho z nich nereálné. Je to dobré jedině k tomu, aby Obama před volbama získal nějaké politické body mezi černochama, případně americkými sluníčkáři.

+3/−3
19.12.2014 10:14

E54d58a 93D64r48á15b40e37k 7749612303817

vám je život toho chlapce možná ukradenej, ale nepronášejte to prosím jako nějakou obecnou pravdu, že "se nemá cenu s tím zabývat", to by jeden blil.

+4/0
19.12.2014 10:22

R85e24n95é 72Z15a16c62h 9457250465397

No tak se tím zabývej a když budeš blít, tak doufám že po sobě uklidíš. Stejně to má význam jenom pro volební kampaň, nějaká poprava mladého vraha bílých dívek. Uznej že ho museli popravit, nemohli ho nechat běžet, stejně by dlouho na volnosti nepřežil v tehdejší Americe a soudce by tutově dosoudil, porotci by v porotě už napříště neseděli.

+1/0
19.12.2014 10:30

J32i62ř62í 78Č36e65r11m71á63k 5720625928137

Teď jde o to, jestli někdo cíleně nevyhledává jenom ty potenciální procesní chyby, kdy se ubližovalo ubohým černouškům. Nepochybuji o tom, že i spousta bílých se stala obětí procesních chyb či justičních omylů, ale z takových případů holt není taková publicita a multikulti politické body.

+3/−2
19.12.2014 10:16

R62e89n51é 73Z28a61c12h 9737190275217

R^

0/0
19.12.2014 10:19
Foto

J39a57n 62Č89e77r64m82á67k 4179298715117

R^ velmi pěkně řečeno...   

podobným lidem bylo ublíženo tenkrát a dnes jsou zneužiti opět... 8-o;-€;-O!!!!!!

0/0
19.12.2014 17:26

J84a36n 13L70u72k88á66š 7187333303912

Tech pochybnych pripadu bylo tenkrat vicero a zdaleka neslo jen o cernochy.

Take to byl jeden z duvodu, proc byl v USA trest smrti pozdeji na nejakou dobu zrusen.

Po znovuzavedeni v roce 1976 byly mimo jine do systemu zabudovany pojistky, aby k tomuto nedochazelo.

0/0
19.12.2014 14:42

M19a24r64e87k 27N63o43v65o22t45n51ý 5481781126218

V Americe neměl černoch žádnou cenu ještě 30 let po válce. To je prostě fakt a proto bylo tak jednoduché ho odsoudit a odstranit.

0/0
20.12.2014 12:01

M93i98r89o93s84l83a89v 87Z66i47k24m89u39n83d 7529183864193

Bohužel, v roce 1944 byl v USA černoch podřadným živočichem, svým způsobem stejné nahlížení jako v nacistickém Německu, kde to byli "podlidé", které je třeba systematicky likvidovat ...

+1/−1
19.12.2014 9:46

R64e52n74é 22Z75a65c14h 9737630585657

Takový byl trend tenkrát všude. Dnes je černoch pán černoch, pomalu už nadčlověk. Změnilo to něco na černochovi? Nezměnilo. Chová se stále stejně, jako tenkrát, když byl podčlověkem.

+2/−2
19.12.2014 9:58

J42a86n 34L67u61k94á66š 7287383443182

Ano, ten trend byl vsude, na prelomu 19. a 20. stoleti leckde v Evrope a v USA meli cernochy v ZOO, zpravidla nekde vedle opic a tyto ZOO byly napr. v Londyne, Parizi, Varsave.

Jeste v roce 1958 na EXPO v Bruselu vystavovali cernosskou vesnici a navstevnici jim hazeli banany.

0/0
19.12.2014 14:40
Foto

J28a36n 97Č50e12r72m14á80k 4699378635397

změnilo. Začal být brán jako člověk a byla mu vrácena lidská důstojnost. To, že ji mnozí opět zahodí je už druhá věc...

+1/0
19.12.2014 17:30

M24a58r45t80i33n 33H89a21v30l41í32k 2336593896312

"tyjo tomu to uplne kouka z oci spratkovi jednomu cernymu.. " - neco takoveho vzdy pisou u clanku s Rittigem nebo ridicem v bmw... proste kriminalnik na prvni pohled.. neni divu ze se pak ukaze ze je nekdo nevinny..... presumce nevinny neplati ani u policistu natoz u lidovych soudcu....

+2/0
19.12.2014 9:21

J76i88ř84í 88Č58e73r56m34á48k 5240345628407

Překvapuje mě to upřímné "šokování" některých diskutujících nad tím, že je možné popravit čtrnáctiletého. Stejně tak jsou mnozí pobouřeni tím, když třeba Izraelci zastřelí čtrnáctiletého Plastelínce, byť zrovna držel kalacha a střílel z něj.

Aniž bych tedy zkoumal, jestli zrovna v tomto případě ten černoch opravdu vraždil nebo ne, tak se ptám, jaký je speciální důvod pro to, aby se k nezletilým vrahům přistupovalo jinak? Zabíjejí snad kulky od čtrnáctiletého Plastelínce méně než od dospělého? Je snad desetiletá holka umlácená čtrnáctiletým méně mrtvá než kdyby jí to udělal dospělý?

Jak se říká, když je někdo dost starý na to, aby vraždil, tak je také dost starý na to, aby visel (nebo šel na křeslo).

+17/−1
19.12.2014 9:10

P68e81t88r 38P78á57l20k19a 6253236430932

situace A - policajti zneškodní někoho, kdo kolem sebe střílí kalašnikovem a ukáže se, že střelci je 14 let.

situace B - zasedá soud, všichni vědí, že obžalovanému je 14 let a odsoudí ho smrti na elektrickém křesle a rozsudek je následně vykonán

Pokud mezi situací A a B nevidíte rozdíl, tak si dejte mokrej hadr na hlavu.

+4/−6
19.12.2014 9:28

J48i33ř86í 86Č14e74r89m22á51k 5370915838477

Pokud je v případě B nade vší pochybnost prokázáno, že obžalovaný z hrdelního zločinu je vinen (čímž tedy nemyslím případ v tomto článku), tak mezi případy A a B opravdu rozdíl nevidím. Viz poslední věta mého primárního příspěvku.

+7/−1
19.12.2014 9:57

E15d64a 66D34r96á66b97e69k 7589522473517

trest by ale neměl být a ani snad už nikde ani není brán jako "odplata" která platí na každého stejně

+1/0
19.12.2014 10:26

J93i54ř12í 79Č22e60r74m51á93k 5190495688467

To jako že by třeba ten, kdo měl těžký dětství, měl automaticky dostat poloviční trest, nebo jak jste to myslel?

0/0
19.12.2014 10:50

J44i49ř43í 50Č88e40r89m15á89k 5720915528837

... a ještě k situaci A. Předpokládejme, že policajti budou znát věk střelce, případně mladistvý věk bude evidentní z vizáže. On kolem sebe střílí z kalašnikova, počet mrtvých a raněných narůstá. Co byste těm policajtům doporučil? Počkat, až mu dojdou náboje nebo ho zkusit ho ukecat?

+2/−1
19.12.2014 10:03

P28e56t44r 33P88á79l48k44a 6193306870412

ne, situace A vede k tomu, že policie zneškodní vraha a zamezí mu dál vraždit, což je v pořádku. V situaci B je dávno po všem a dítě stojí před soudem.

Měl jsem za to, že to je snad rozdíl, který každý chápe.

+1/−1
19.12.2014 10:46

J38i75ř26í 41Č52e94r24m97á87k 5610275648297

Je-li v případě B vina prokázána, tak před soudem stojí především vrah, a je jedno, kolik mu je.

0/−1
19.12.2014 10:54

R69a21d57e46k 13K80y20n37c38l 9429281176702

Otázkou je kde byla jeho práva, ta naše slavná lidsko právní USA která šíří kvůli lidským právům smrt kam se podíváš. Ale je to pro dobro věci tak co že ? Vládu nezavřeš to je to blbý.

0/−2
19.12.2014 8:13

J29a68n 29U11l34r29i55c18h 7590643738728

Vůbec to ale neznamená, že to neudělal. Tím neříkám, že souhlasím s popravami 14-ti letých.

+3/−2
19.12.2014 7:13

J46a76n76a 53M95e65r39o79p14e 7298689907979

Ale kdyby to udělal, těžko by jeho sestra po tolika letech chtěla osvobození, když mu to stejně život nevrátí.

+2/0
19.12.2014 7:42

J16a48n 76U14l10r43i96c33h 7810753548788

Jeho sestra to vůbec nemusí vědět jestli to udělal. A já nevěřím tomu, že to odsouzení proběhlo tak lehce jak se píše a že tam nebyly ještě jiné důkazy, spis už neexistuje. A nevěřím, že by policii a úřadům bylo úplně jedno, že se jim někde pohybuje nebezpečný vrah, jenom proto, že to rychle hodili na prvního černocha, kterého potkali.

+3/−7
19.12.2014 7:53

A85d37o96l18f 20Ř20í56h83a 7728665132426

To já věřím že jim to bylo naprosto jedno. Byli bílí a on černej v té době to znamenalo, že byl prostě člověk druhé kategorie.

+6/−2
19.12.2014 7:57

J82a41n 75U88l37r65i10c10h 7380133288798

Tak jednoduché, jak je to popsáno v článku, to určitě nebylo. Dnešní rozsudek tak neříká, že to neudělal, jen že byl popraven neprávem.

+3/−4
19.12.2014 7:59

R77a14d58e31k 75K49y63n11c31l 9749201386412

a jaký je v tom rozdíl byl popraven, ať pod tíhou důkazů nebo jen neprávem. Právo mluví jasně nejsou důkazy nejsi vinen a on byl popraven. Zkuste si to převést na sebe ve 14 třeba jste nic neudělal zabásnou Vás, začnou na Vás tlačit možná i vyhrožovat kdo ví třeba ho zmlátily tehdy byla divoká doma a práva černochů moc neznamenala (to dokazují dnešní protesty po celém území USA)  vy by jste se nepřiznal ? jak by jste se cítil v cele smrti když by jste věděl že jste nic třeba neudělal a pak na elektrickém křesle.

+2/−1
19.12.2014 8:21

P70a93v19e21l 16D34r49o44t44á30r 7673664179954

Házení trestných činů na nevinné je oblíbená praxe i dnes, u České policie. To víš, statistiky se odrážejí v prémiích, tak proč si trochu nepomoci:

- "Jirko, když se přiznáš, že jsi ten obchod vykradl ty, a řekneš, žes pak ty věci prodal a nakoupil si za ně drogy, tak dostaneš 4 měsíce v teple, každej den 3 jídla, teplá suchá postel, přečkáš zimu pryč z ulice, a všichni budou spokojení..."

Sedmdesát let dozadu? Negr? Bez mrknutí oka.

+1/0
19.12.2014 8:11

J26a74n 54U50l81r18i27c40h 7150603358178

Nesledujte tolik Novu a spol.

+6/0
19.12.2014 8:30

R33a12d12e21k 18K31y46n57c66l 9719891876312

Vy asi nevíte jak to tam tehdy chodilo že ? ony práva černocha v té době moc neznamenaly a pod nátlakem se přizná každý zvlášť když je Vám 14. Jiné důkazy tam údajně nebyly tak netvrďte že se spíš ztratily. A navíc jim nebylo jedno že se jim pohybuje volně nějaký vrah oni byli přesvědčeni že ho mají a jejich úkolem bylo aby se přiznal, což se jim podařilo.

+5/0
19.12.2014 8:16

J78a78n 44S43t82o89d63o68l52a 7471350763330

Je tam důležitá otázka. Někdo zabije dvě holky. Policie lapne prvního člověka a obviní ho. A je jim úplně jedno, že skutečný vrah může řádit dál. Hodit něco na někoho se sice dá a možná se to i děje, ale tohle by asi málokterý vyštřovatel udělal v případě, že se mu bude po okrsku toulat nebezpečný vrah. Je samozřejmě lepší, aby vyšetřování a dokazování probíhalo dlouho a důkladně, to je velký nedostatek tohoto případu.

0/0
19.12.2014 9:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.