Diskuze

My to nové písmo nechceme, škorpí se rodiče českých školáků v Bruselu

Rodiče, kteří posílají své potomky do české sekce školy v Bruselu, se už půl roku handrkují o to, jaké písmo se budou jejich děti učit. Poté, co padla volba na nový typ písma Comenia Script, se část rodičů vzbouřila. Bojí se, že při přestupu na jinou školu budou mít děti problém. Jiní rodiče však na výuce nového písma naopak trvají.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Nové písmo je SUPER. Já sama tak píšu už asi 20 let a všem se moje písmo líbí. Je to i rychlejší, tak se tomu, proboha, nebraňte.;-DR^!!

0 0
možnosti
Foto

Každé "tiskcí" není Comenia Script ;-)

Notabene i ten má několik klonů (s patkami/se serify i bez nich)

1 0
možnosti

Učit děti psát písmem, které je chráněno autorským zákonem a ze kterého se platí autorské poplatky, je zločin.

0 0
možnosti

Čeho přesně se ty poplatky týkají?

0 0
možnosti

J53a77n 20F63r66o22l58í16k

19. 12. 2014 12:12

Teprve na VŠ jsem se naučil psát rychle. Bylo to před 40 lety a jiná forma neexistovala. Rychle lze psát jen spojitým písmem. Takže pro mne jasná volba je staré dobré praktiky. Dnes sice nepotřebuji ani psát ani počítat, ale kulturní a vzdělanostní základ to bude přes všechny tablety a smart mobily.

2 1
možnosti

Rychle lze psát právě tím písmem, které pisateli vyhovuje nejlépe. U mě je to třeba právě nespojité.;-)

3 0
možnosti
Foto

http://ascestinaru.cz/jana-johnova-didakticky-pohled-na-inovativni-pristup-v-hodinach-psani/?replytocom=645#sfw-respond

"...Písanka pro 2. ročník Umím psát na cestách 1, 2,  ( http://www.lencova.eu/download/Umim-psat-na-cestach-info.pdf).... neodpovídá vývoji písemného projevu. ...   naprosto opominula systematičnost, tedy logické uspořádání učiva a princip postupnosti . ...Pojmy odporují principu systematičnosti a přiměřenosti, kdy žák musí rozumět tomu, co se má učit. Jedním z hlavních cílů školního vzdělávání od počátku školní docházky je čtení s porozuměním. Proto by měl učitel všechny uvedené pojmy žákům objasnit. Jejich pochopení však brání úroveň myšlení v tomto věku....Tato písanka obsahuje pro děti nejen nesrozumitelná slova, ale i náročné úkoly"

(doporučuji přečíst celý článek, velmi fundované výhrady jsou až v jeho druhé polovině)

1 2
možnosti

To je hodnocení písanky a ne písma.

1 0
možnosti

Klasické psací písmo je v dnešní době v podstatě přežitek. (Schválně si vzpomeňte, kdy jste ho naposledy potřebovali.) Zdaleka nejdůležitější je to, aby šel rukopis přečíst, a aby byl úměrně rychlý. CS splňuje obojí. Všechny formuláře se dnes vyplňují hůlkovým písmem - je proto dost užitečné, když se k tomu lidi povedou už od začátku. (Další samozřejmostí by pak mělo být psaní všemi deseti na PC.)

1 3
možnosti
Foto

Nemáte pravdu, kvůli hůlkovému písmu se děti nemusejí učit Comenia Script, to často zvládají ještě před příchodem do ZŠ (ty zručnější), případně se je naučí později nápodobou.

Je úplně jedno, jakým způsobem v dospělosti písmo užíváte, pro prvňáky je podstatné, jestli nové písmo přinese nějaké hmatatelné výhody při jeho výuce.

Pokusné šetření probíhající několik let ale vyplynulo, že didaktické důvody pro jeho plošné zavedení neexistují.

0 1
možnosti

Psací písmo má spojená písmenka, aby se při psaní nemusela zvedat tužka a bylo to rychlejší. Pokud tohle odstraníme, nebude to už mít žádný smysl a můžeme psát rovnou tiskacím. Víc se k tomu dodat asi nedá.

1 1
možnosti

"Sledujeme-li rozvoj psaní z hlediska jeho rychlosti, nenacházíme u sledovaného vzorku výrazné rozdíly mezi skupinou experimentální a kontrolní. Nelze tedy obecně konstatovat, že by písmo Comenia Script bylo výrazně písmem pomalejším, resp. rychlejším." http://www.ceskaskola.cz/2013/11/jan-wagner-causa-comenia-script.html

0 3
možnosti

Je neuveritelne kolik casu, nazoru a emoci je uz po mesice venovano Comenia script. V mnoha zemich se psani nespojovanymi "tiskacimi" pismeny vyucuje jako snadnejsi uvod do psani. Zahy se pak prejde na spojovane pismo a dite si vytvori svuj vlastni rukopis. Neni tedy co resit.

1 0
možnosti
Foto

Propagátoři CS jásali nad tím, kolik času výukou CS ušetřili (nepíší ale, jak tento čas prvňáků konkrétně využili), o další časové i finanční investici do přechodu na spojované písmo se však nikdo z nich nezmiňoval. 

Je otázkou, co z rozvrhu vyšších ročníků vyřadit nebo jak ho časově natáhnout, aby se do něj další level výuky psaní vešel.

Každopádně závěrečná zpráva příslušné studie o CS uvádí toto:

"Na základě provedených diagnostických prověrek nelze tedy konstatovat, že pro sledovanou experimentální skupinu žáků je písmo Comenia Script výrazně snazší."

"Sledujeme-li rozvoj psaní z hlediska jeho rychlosti, nenacházíme u sledovaného vzorku výrazné rozdíly mezi skupinou experimentální a kontrolní. Nelze tedy obecně konstatovat, že by písmo Comenia Script bylo výrazně písmem pomalejším, resp. rychlejším."

Více: http://www.msmt.cz/file/28993_1_1/

1 0
možnosti

Je zajímavé, že časem se moje písmo upravilo tak, že je nyní velice podobné tomu novému, taky píšu více či méně tiskacím písmem.

Neumím porovnat jestli je to rychlejší než psací, protože tím už je pro mne psát hodně nepřirozené ale jelikož jsem k tomu došla zcela samovolně a vzniklo to u mne přirozeně, tak mi přijde že to nové písmo je dobrý nápad.

I když chápu, že to co si udrželi školní psací písmo i v dospělosti se mnou patrně souhlasit nebudou, protože jim zase tohle přijde přirozenější.

3 1
možnosti

argumenty o přestupu na školu jsou poněkud divné. Psací písmo, které se učí dnes je beztak jiné, než to co jsme se učili před 20, 40, 60 lety. Takže s Comeniem mají alespoň nějakou šanci na standard. Jinak je vyšší šance, že psací v Bruselu bude jiné než psací u nás.

0 6
možnosti

Nevím, jestli je v dnešní době, kdy došlo k neuvěřitelnému propadu školství, nejdůležitější změna písma. Neměli by se ti, kteří to mají v náplni práce, věnovat tomu, aby děti znaly alespoň to minimum, které se muselo znát dříve?  Spíše by se měli věnovat tomu, aby učebnice odpovídaly věku a byly srozumitelné. Minulý týden přišla za mnou sousedka, která si nevěděla rady s i a y ve 3. třídě. V jedne větě se mělo doplnit synonymum. Nechápu, proč se ve 3 třídě nenapíše, napište slovo se stejným významem jako......

3 0
možnosti