Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Návod na posílání dětí do zvláštních škol se změní, psychiatři se bouří

Ministerstvo školství chce změnit postup, podle kterého se rozhoduje o umístění žáků do praktických (dříve zvláštních) škol. Kromě IQ se zohlední i prostředí, ze kterého dítě pochází. Školní psychologové chtějí k tomu využít americkou metodu, podle psychiatrů je ale pro tento účel zcela nevhodná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M29i37r70o90s45l51a24v 47W40a75i85d64i33n11g74e16r 9648565192357

Mentální integrace je zločinem na obou stranách fronty. Učil jsem dvanáct let ve zvláštní škole a teď učím na základní škole. To, co chceme dnes po dětech na základní škole, jsme kdysi chtěli ve zvláštní. Především se ale jednalo o školy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Při osmi žácích ve třídě je možné se věnovat jak dětem s podprůměrným intelektem, tak těm které trpí například jakoukoliv formou autismu.  Děti vycházející ze školy, která byla "ušita jim na míru", byly šťastné a chtěly se dál vzdělávat. Tento fakt je ovšem velmi těžké vysvětlit "odborníkům" z MŠMT, kteří se domnívají, že když se dítě bude učit zpaměti, později mu v paměti nezbude místo na důležitější věci. Učením se v mozku vytvářejí a utvrzují spoje, z nichž jedinec profituje po zbytek života. Pokud nechám děti, aby se učily zpaměti telefonní seznam, bude to pro ně prospěšné, ale ne užitečné. Pokud je nechám učit Vrchlického, bude to pro ně jak prospěšné tak užitečné. Ovšem díky novým metodám produkujeme převážně děti, které se vzdělávat nechtějí, protože kolem sebe vidí, že prolézt se dá kdykoliv. Ti chytří nám pak zdrhnou na gymnázia, která se stala školami pro jednooké. Není na čase už s tím začít něco dělat?

0/0
14.12.2014 18:22

F13r87a89n81t73i91š73e14k 66E48l59i84á74š 6797873475336

Když dáte k normálním dětem žáka obtížně vzdělatelného, nikdy se nestane, že by se ten obtížně vzdělatelný přizpůsobil a zlepšil svůj prospěch. Naopak ve 100% případů klesne prospěch těm normálním, protože si všimnou, že uspějí i s minimem námahy. Nikdy se nesetkáte s jiným výsledkem. Důvodem je zřejmě to, že všem nám je vrozena touha mít maximální úspěch s minimem námahy. Říkává se tomu i lenost.

+4/0
12.12.2014 0:09

B66ř93e85t22i75s43l49a36v 88Š93í28m36a 9434541912

Ne, vsem nadanym detem neklesne prospech, jen se toho mene nauci, mohou se ve skole nudit atd., protoze se vyuka zdrzuje s pomaleji chapavym zakem. 

Prospech jim muze klesnout na gymnaziu, kdy s udivem zjisti, ze se jiz museji ucit a ze treba zaci z jine skoly nebo tridy toho za zakladky vedi vic.

+2/0
12.12.2014 1:37

I49n63k37a 72H27o44l87í57k61o42v73á 5470120804977

Tak za 1) do praktické školy ( dříve zvláštní ) může být dítě zařazeno až po souhlasu rodičů. Takže to neustálé tvrzení, že tam dávají učitelé cikány rovnou, to není pravda. Jenže proč by je tam rodičové nedali, dobře ví, že se tam po nich nechce tolik učiva jako na ZŠ. Za 2) stačí jedno cikáně či jiný nepřizpůsobivý žák a rozhodí třídu raz dva. Za 3) pokud jsou ve třídě slabí žáci a učitel by se jim měl více věnovat při počtu 30 dětí, zanedbá tím výuku těch výborných a průměrných, ze kterých by ještě mohli být časem lepší. Bez pomoci spadnou k těm horším. Za 4) neustále nám vnucují názor, že cikáni jsou u nás diskriminováni. Kdepak, je to naopak a mám pocit, že je jich tu čím dál tím víc. Takže by konečně mohli ti nahoře vymyslet něco, aby začali konečně dělat a starat se sami o sebe a své početné rodiny a nežít z našich daní! Tohle etnikum se nedokázalo přizpůsobit mnoho let, kdežto děti cizinců, které jsou nyní na našich školách se přizpůsobit dokázaly a studují i na SŠ a VŠ. Jak je to možné, že to dokážou za mnohem kratší dobu? Asi tím, že jim nikdo necpe desetitisíce za nic!!

+10/0
11.12.2014 22:26

F83r51a89n40t84i68š70e11k 45E93l13i68á96š 6587333775766

Máte svatou pravdu. Proč to nechápou někteří tupečci z ministerstva? Těm romským neziskovkám rozumím. To jsou takové pijavice přisáté k Romům a těžící z jejich problémů.

+8/0
12.12.2014 0:11

J53a40n58a 40L35a94n97g69o38v31á 2685766860853

Oni to možná chápou, ale musí vykazovat nějakou činnost. A ti, co prosazují multikulti, zase potřebují zdůvodnit svou existenci (rozuměj teplá místečka v administrativě). Nadané děti byly vždycky v nevýhodě. Já na školu nespoléhám. Ta vám jen pohlídá děti a možná, MOŽNÁ je přitom i něco naučí.

0/0
14.12.2014 20:47

R87o93b24e56r26t 54M45á69s49l59o 1321521147557

Za většinu ekonomické aktivity v zemi je odpovědná pouze ta část lidí, která přesáhne určitou hranici IQ (cca 108 bodů), ti ostatní se pouze vezou na jejich aktivitě. To jestli se nám za obrovského úsilí podaří zvýšit části populace IQ třeba z 85 na 90 (ovlivnit lze jen kulturní složku IQ nikoliv genetickou) k udržení stávající prosperity naší společnosti téměř vůbec nepomůže. Dobrý vzdělávací systém by se naopak měl zaměřit na:

1. Na předvýběr vysoce inteligentních žáků v období okolo 7-mi let. Těmto potenciálním tahounům vědy atd... by se mělo dostat opravdu mimořádné péče (třídy max. 10 žáků) a i individuálních výukových plánů dle jejich talentu. Protože to, že je někdo v 8-mi letech velmi nadprůměrný třeba v matematice vůbec neznamená, že mu stejným způsobem jdou třeba i jazyky. Klidně i osobní asistenty asistenty. Dobrým vzorem by mohlo být třeba izraelské školství.

2. Dále je potřeba zajistit aby žáci, kteří mají šanci dosáhnout někam k IQ 110 nebyli v žádném případě brzděni, tito budoucí mistři a obecně nejnižší vedoucí budou tvořit páteř ekonomiky.  Ale výuka spolu s ostatními žáky, které nakonec budou v práci řídit jim prospívá. Různí manageři atd... se z nich vyprofilují sami.

3. Žáky, kteří ruší výuku je třeba oddělit od těch, kteří se učit chtějí a naučit je především základním hygienickým návykům, aby jako roznašeči epidemií nebyli nebezpeční okolní společnosti. Osobní asistenti atd... jsou vyhozené peníze.

---------

Bohužel celá naše vzdělávací soustava se naprosto nesmyslně zaměřuje zcela opačný konec spektra studentů než by měla a přestože celá EU má plnou hubu keců o vzdělanostní ekonomice tak směřuje snad ještě horším směrem.

Jo a abych nebyl za rasistu (přestože se o žádné etnické skupině nezmiňuji) do první skupiny (s individuálními plány), lze samozřejmě zařadit i žáky s mimořádným nadáním v jiných oblastech např. hudba atd...

+6/0
11.12.2014 18:46

B43o51ř62e57k 72Ž75a87n77d13a 1310406219416

Souhlasím, až na těch 10 žáků a asistenty.  Jde především o to, žáky roztřídit. Pokud bude ve spádové oblasti 1 houslový virtuoz, nebude se kvůli němu dělat hudební třída. Speciálně nadaní žáci mohou dojíždět do školy s jednostranně rozšířenou výukou. Za "komárů" to tak fungovalo a myslím, že chytré děti neměly s dojížděním v rámci města problém. Nevzpomínám si, že by například někdo v hodině usínal.

+2/0
11.12.2014 20:54

R10o58b72e72r41t 16M72á44s91l20o 1721441827617

Já na těch asistentech netrvám. Jen mě připadá, že by byli smysluplnější zde než na opačném po´lu

+2/0
12.12.2014 11:47

F96r24a13n94t64i54š47e46k 85E26l23i43á45š 6327393305486

Pane Máslo, něco o IQ vím(jsem členem Mensy) a není mi známo, že by se jeho výše měnila jakýmkoli úsilím nebo věkem. Chválabohu, že jde o vlastnost, která je nám vrozena a kterou do malé míry lze ovlivnit vytvořením podnětného prostředí v nejútlejším věku

0/0
12.12.2014 0:16

B67ř47e51t24i39s38l27a32v 92Š40í81m11a 9444891232

IQ se meni. Nikoliv podstatne, ale rozdily jsou, prave vzhledem k veku a usili. Testy jsou zamereny dost technicky, lide, kteri casto lusti ruzne hlavolamy, sudoku atd., se casem vycvici. (Znam kluka, ktery mel IQ pouze 125, asi za dva roky ziskal 145 a mohl tedy vstoupil do Mensy.)

Otazky nejsou ve vsech zemich stejne, v USA jsou velmi rozdilne oproti Evrope.

Jsou take jine testy do Mensy, kde se IQ zjistovalo do vyse 160 a pozdeji 170... anebo do Einsteinovy spolecnosti.

+2/0
12.12.2014 1:31

B29ř68e42t95i38s15l93a27v 34Š93í30m55a 9304571732

Pane Máslo, bylo by pekne, kdyby takove navrhy byly realne, ale to bohuzel nejsou. Nase republika nema penize na potrebnou lecbu a na pomucky pro handicapovane deti, nemuze proto vydavat mnozstvi penez na skolske projekty, kdy by mozna nebyl efekt umerny vynalozenym financim.

1) Vysoce inteligentni, zdrave deti nepotrebuji osobni asistenty. Dobri az vyborni inzenyri technickych oboru a lekari z nich mohou byt stejne, ani na vyzkum je neni potreba pripravovat od utleho veku.

Deti si take maji hrat, nemit stale nejake doucovani. Potrebuji se rozvijet vsestranne, protoze je nutne mit i odpovidajici EQ, samotne vysoke IQ nestaci.

2) Zaci s IQ kolem 110 jsou v soucasne dobe s temi lepsimi ve tride bezne, do 5. tridy zcela jiste.

3) Souhlas.

+1/0
12.12.2014 1:28

R49o15b61e23r38t 75M60á79s34l26o 1291241917857

Naše republika vydává spoustu prostředků na školské, kulturní a začleňovací projekty, kde jsou výsledky velmi sporné. Navrhuji jen tyto prostředky (nebo alespoň část z nich) převédst na opačný konec IQ spektra. Hendicapovaným rozhodně nic brát nechci - těch se to netýká.

Vysoce inteligentní děti jsou v kolektivu často velmi osamělé a nemají se se svými nápady s kým podělit a rádi si promluví s někým starším kdo dané problematice rozumí.

Rozhodně jsem to myslel na základě dobrovolnosti, nikoliv zákazu her a "Čínské" drezury. Takové donucování podle mě spíš dětem danou věc znechutí.

0/0
12.12.2014 12:14

L40u42b10o41š 25C49h81l52u14m32s54k95ý 2410885268985

Je to jednoduché. Rychlost kolony vozidel je dána rychlostí nejpomalejšího z nich.

+1/−2
11.12.2014 16:08

K56a16r23e44l 91B32l91á74h38a 6666557134304

na druhou stranu u vetsiny deti jako jedna z moznosti motivace funguje soutezivost. Takze mene nadane dite se bude casto vice snazit, aby se dotahlo. Stejne tak ho budou motivovat i rodice. Kdyz bude prumerne dite ve tride nejlepsi, tak ho to nijak motivovat nebude. Nic neni cernobile a jednoduse v nasem skolstvi na nasim rozpoctem nevymyslite system, ktery bude idelani pro vsechny deti. Vzdy to bude pouze o tom, koho budete preferovat a koho obetujete.

0/0
11.12.2014 16:15

L76u34b68o11š 15C79h37l68u89m25s72k18ý 2880225408855

Tady ovšem nejde o preferování, nebo obětování. Tady jde o přizpůsobení výuky schopnostem žáků, což ony zvláštní školy, alespoň částečně, řešily. V populaci je určitě 10% dětí, kteří by celou devítiletku zvládly za 6 let. Jsou ale bržděny tím normálním průměrem. Dobrá, to je dáno naším nepružným R-U školským systémem. Nebudeme mít pětadvacetileté profesory, jak je to možné v USA. Ale tyhle děti budou po integraci všech do "normálních" tříd přibržděny ještě více. Podle porovnávacích vědomostních testů se stále propadáme. A to prý chceme budovat nějakou vědomostní ekonomiku.:-/

+5/0
11.12.2014 16:40

K71a38r35e37l 83B39l96á92h73a 6826357864954

Ale my se propadame z uplne jinych duvodu. Ja proti zvlastnim skolam nemam zhola nic. Ani netvrdim, ze ta pripravovana zmena je v poradku a neco vyresi. Ja osobne bych daleko vetsi duraz kladl na predskolni vychovu, povinnou dochazku do skolky u deti, ktere by podle nejakych testu vyrazne zaostavaly apod.

+2/−1
11.12.2014 17:06

F33r26a89n76t75i64š98e92k 21E22l91i39á20š 6517363845756

Hlavním důvodem propadání je lenost rodičů utvářet podnětné prostředí  v batolecím věku potomka a potom lenost dítka.

+3/0
11.12.2014 17:12

L12u17b28o65š 48C54h24l27u57m47s97k40ý 2270745818445

Ty problémové děti o kterých mluvíme nechodí do školy, natož aby chodily do školky, kam by je museli rodiče vodit. Ti před osmou hodinou nevstávají. To by stát musel zaměstnat tak, odhaduji, 20k rodinných asistentů.

Kde vidíte důvod znalostního propadu u našich dětí?

+4/0
11.12.2014 17:58

F94r17a89n85t21i64š94e50k 19E94l73i36á44š 6717273145636

Pane Bláho, bohužel se mýlíte. Funguje to přesně opačně. Ty nadané děti se přestanou snažit když vidí, že ti nenadaní prochází školou pohodlněji.

+6/−1
11.12.2014 17:10

B62o40ř97e11k 30Ž31a19n70d20a 1360206839756

Nebo se přestanou snažit aby moc nevyčnívaly.

+1/0
11.12.2014 20:56

F62r74a92n97t92i76š53e50k 79E94l27i42á54š 6827583725176

Nikoli, pohodlnost je nám každému vrozena.

0/0
12.12.2014 0:18

B62o72ř71e95k 54Ž57a76n80d42a 1750906849906

Nebo ty chytré bude šikanovat, jak už tu v diskuzi padlo. Já jsem rád, že za mých "studií" měla ZŠ tři úrovně tříd.

+3/0
11.12.2014 20:55

A43n85n79a 97V68e63s51e68l19á 3519210641690

Moje kamarádka učí na zvláštní škole. Děti z romských rodin postrádají veškeré návyky. Nemají hygienické návyky, neumí si rozplánovat peníze na celý měsíc , žijí dokud mají peníze , takže děti do školy nosí týden svačiny a potom jsou hlady. Nemají slušné vychování , na sídlišti je toto normální , o nic lépe na tom nejsou ani bílí . Má smysl vzdělávat lidi, kteří se nehodí k ničemu jinému než k úklidu či na kopáčské práce.

+8/−2
11.12.2014 15:46

V63o54j59t50ě35c90h 38R65o52z61s20í67v10a11l 5310123475294

ano

+2/−1
11.12.2014 15:50

A76n69n47a 28V35e56s63e48l71á 3929190931190

Představte si , že máte nadané dítě , chodí do školy s dítětem, které nepochopí kde se má napsat měkké tvrdé i  a učitel se mu musí neustále věnovat , je vidět , že se mu rodiče nevěnují a žák brzdí celou třídu . Co uděláte ? Já bych dala své dítě pryč , na lepší školu , kde dítě bude mít rozvoj.

+10/0
11.12.2014 15:54

F30r36a45n15t65i25š71e22k 46E34l49i17á94š 6507413255126

Převedl bych své dítě na jinou školu, kdyby se do její třídy dostal nějaký Rom nebo Cikán.

+5/0
11.12.2014 17:13

I40n11k18a 49H88o62l31í43k76o89v12á 5170640804127

A teď si představte, že ve třídě jsou taková 3-4 cikáňata, plno nevychovaných děcek ze soc. rodin a ve třídě 30 žáků. Ve třídě je to jak v putice, je cítit cigaretový puch ( jasně, že s dávek na cigára a chlast je ) a "ten jiný" a v tom jsou děti ze spořádaných slušných rodin. A navíc tohle má učit učitel. Lituji jak učitele, tak ty slušné děti. Musí tohle denně trpět. Já bych své děti z takové třídy dala jinam 100%. Ale co když to vždycky nejde?:-/

+6/0
11.12.2014 22:41

A13l88i27c57e 16N91o10v74á12k23o20v53á 9740160883326

Celé je to nesmysl. Aby se stát zbavil odpovědnosti a vlk se nažral......, tak odpovědnost hodí na učitele. Řešit romskou otázku tímto způsobem, není řešení. Řešní je jediné, že v naší zemi budeme mít stejná práva a povinnosti všichni. Neustálé protěžování jedné skupiny obyvatel, je diskriminace. Řešit špatné podmínky v rodině má sociálka a ne učitelka.

+9/0
11.12.2014 14:28

J23a40r76o52m76í77r 17K88r35á36l 4640759624509

R^ Tak.  Pokud to někdy začne učitelka řešit, ještě jí nakonec přijdou dát rodiče přes hubu. :-/

+7/0
11.12.2014 15:01

F77r68a44n46t10i39š69e39k 21E22l23i52á12š 6577883865296

Zvláštní školy by měly být určeny pro obtížně vzdělávatelné nebo nevzdělatelné žáky. Hlavně žádná diskriminace.

+11/0
11.12.2014 13:13

F29r66a45n37t10i75š58e88k 71E22l73i80á37š 6837203495756

Jestli chceme udělat něco pozitivního pro náš vzdělávací systém, nesmíme nikdy obtížně vzdělávatelné žáky dávat mezi ty normální. Blbost je nakažlivá.

+7/−2
11.12.2014 13:16

P58e44t89r 33A38g30u86l75á40r 4467828470664

Lenost ještě nakažlivější.

+7/0
11.12.2014 13:34

F93r75a81n33t17i86š75e31k 57E12l98i19á10š 6637203505486

Lenost není nakažlivá. Líní jsme všichni od narození.

0/−3
11.12.2014 17:06

L98u48b71o74š 72C77h46l53u70m32s54k13ý 2710545708225

Lenost je motor pokroku.

+1/−1
11.12.2014 23:13

B41ř75e90t43i70s89l44a66v 51Š51í56m24a 9124791282

Lenost v primerene mire, kdy se u toho take premysli, ta je motorem pokroku. :-)

Obavam se, ze diskuteri mysleli lenost, jejiz "obeti"  jsou schopne jen parazitovat.

0/0
11.12.2014 23:26

A87u65g40u82s71t 95F27o93r37m20á58n43e19k 6385769860796

Psychiatři zřejmě nepochopili, že co je americké, je to nejlepší na světě. Tím se řídí vlády po převratu. Jen jedno jaksi opomíjejí - platy v USA.

+2/−1
11.12.2014 13:01

L53i15b37o18r 49M37o17h33o56u38t 3146827428792

Navrhuji tento model vyzkoušet na vzorku dospělé populace: Dienstbier,Kalousek,Benda,Klaus,Jandák ...;-D

+6/−1
11.12.2014 13:01

P11e29t74r 39S10v90o36b82o56d11a 7912291464

Ja jsem zacal "studijni karieru" jeste za komancu a i na "normalni" skole se za me rozdelovalo to trid A. B. C. podle schopnosti. Svete div se ve tride A vetsinou koncili inteligentni deti inteligentnich rodicu casto napr. s VS vzdelanim. Ve tride C vetsinou koncili "pomalejsi" deti casto "pomalejsich" rodicu vetsinou z rad delniku a prodavacek. Takze i "normalni" skola asi diskriminovala hloupe, pomale a lajdaky ? No kdyz si predstavim ze by tenkrat v jedne tride skoncil zak kategorie C a zak kategorie A tak si to nedokazu ani predstavit napr. v 8 tride. A rozhodne to nebylo tim ze by ucitele Acka nejak lip pripravovali nebo Cecka diskriminovali. A to prosim bylo za komancu kdy jaksi vsichni pochazeli z temer stejneho prostredi (rozumej ve fronte na banany stal jak inzenyr tak delnik od pasu)

Vydim to tak ze holt vsichni muzou klidne chodit na jednu zakladku ... ale asi na dost zakladkach vznikne trida kategorie D ,, pripadne to co pujde "zachranit" ze z C presune do B a potom se k tomu zbytku C doplni trochu beznadejneho odpadu.

+3/−5
11.12.2014 12:05

B52o94ř17e56k 92Ž17a47n85d34a 1920486439596

Nevěřím, že to bylo na všech školách, ale nápad "komárům" chválím. Integrace žáků různé úrovně není správná cesta.

+6/−1
11.12.2014 12:12

J12a73r31o68m20í70r 79K80r53á60l 4750589754669

Koncem 60. let to bylo na školách běžné, pak se od toho kdovíproč upustilo.

0/0
11.12.2014 12:21

B14o23h15u46s80l66a80v 15H40a36v90r61á87n35e32k 6183217372

O tom jsem nikdy neslyšel. Mimochodem, chodil jsem do déčka. Hodně nás šlo na gymnasium, mnozí i na VŠ. O tom třídění slyším poprvé, vždy jsem si myslel, že to bylo nahodilé.

+2/0
11.12.2014 18:04

J53a74r96o87m48í95r 98K28r97á77l 4410349364749

V hradeckém kraji to bylo téměř na všech školách s výjimkou těch, kde byla jen jedna třída v ročníku.  Jeden z mála experimentů, který byl k užitku.

+1/0
12.12.2014 7:51

L48a56d71i36s58l36a43v 30H54a64š91k64a 4873156391520

když to vydíte, byl jste nejlíp v C;-D

+4/−1
11.12.2014 12:29

P89e91t72r 49S35v67o54b76o68d39a 7482921274

Kdepak byl jsem kvuli tomu B. V matice, fyzice a technickych predmetech jsem byl nejlepsi v rocniku ale presne ta cestina a a par dalsich veci me to pohnojili ;) To me ostatne jak vidite zustalo dodnes .. vystudoval jsem uspesne VS, ale kdyz jsem daval diplomku ke korekture tak jsem malem dostal par facek :D

+3/0
11.12.2014 12:38

L83a15d22i38s23l29a62v 97H57a68š64k64a 4273266701540

to potom ano:-)

+1/0
11.12.2014 12:50

L28i50b43o35r 42M88o36h93o83u84t 3566837318112

V C jste asi byl VY- když vYdíte!;-D;-D:-)

+1/0
11.12.2014 13:02

F90r80a66n60t25i25š98e46k 13E98l27i23á75š 6727193505776

Pane Hašku, když děláte hrubé chyby, vy jste studoval zvláštní?

+2/0
11.12.2014 13:17

E97v89a 21S51e23h77n48a98l43o71v85á 2951341926688

Eliáš---on pan H. upozorňuje na chybu v textu pana S.

:-)

+3/0
11.12.2014 14:36

F24r71a22n79t42i25š34e89k 86E66l35i28á36š 6957853365766

Aha, už to vydím. Díky, nějak jsem si nevšiml.

0/−1
11.12.2014 17:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.