Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Návod na posílání dětí do zvláštních škol se změní, psychiatři se bouří

Ministerstvo školství chce změnit postup, podle kterého se rozhoduje o umístění žáků do praktických (dříve zvláštních) škol. Kromě IQ se zohlední i prostředí, ze kterého dítě pochází. Školní psychologové chtějí k tomu využít americkou metodu, podle psychiatrů je ale pro tento účel zcela nevhodná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M29i54r25o46s30l63a53v 63W10a53i66d78i84n84g13e14r 9798205762117

Mentální integrace je zločinem na obou stranách fronty. Učil jsem dvanáct let ve zvláštní škole a teď učím na základní škole. To, co chceme dnes po dětech na základní škole, jsme kdysi chtěli ve zvláštní. Především se ale jednalo o školy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Při osmi žácích ve třídě je možné se věnovat jak dětem s podprůměrným intelektem, tak těm které trpí například jakoukoliv formou autismu.  Děti vycházející ze školy, která byla "ušita jim na míru", byly šťastné a chtěly se dál vzdělávat. Tento fakt je ovšem velmi těžké vysvětlit "odborníkům" z MŠMT, kteří se domnívají, že když se dítě bude učit zpaměti, později mu v paměti nezbude místo na důležitější věci. Učením se v mozku vytvářejí a utvrzují spoje, z nichž jedinec profituje po zbytek života. Pokud nechám děti, aby se učily zpaměti telefonní seznam, bude to pro ně prospěšné, ale ne užitečné. Pokud je nechám učit Vrchlického, bude to pro ně jak prospěšné tak užitečné. Ovšem díky novým metodám produkujeme převážně děti, které se vzdělávat nechtějí, protože kolem sebe vidí, že prolézt se dá kdykoliv. Ti chytří nám pak zdrhnou na gymnázia, která se stala školami pro jednooké. Není na čase už s tím začít něco dělat?

0/0
14.12.2014 18:22

F10r64a80n20t61i78š49e27k 27E68l74i57á41š 6117313955636

Když dáte k normálním dětem žáka obtížně vzdělatelného, nikdy se nestane, že by se ten obtížně vzdělatelný přizpůsobil a zlepšil svůj prospěch. Naopak ve 100% případů klesne prospěch těm normálním, protože si všimnou, že uspějí i s minimem námahy. Nikdy se nesetkáte s jiným výsledkem. Důvodem je zřejmě to, že všem nám je vrozena touha mít maximální úspěch s minimem námahy. Říkává se tomu i lenost.

+4/0
12.12.2014 0:09

B75ř33e42t88i90s15l40a92v 60Š44í57m19a 9834471632

Ne, vsem nadanym detem neklesne prospech, jen se toho mene nauci, mohou se ve skole nudit atd., protoze se vyuka zdrzuje s pomaleji chapavym zakem. 

Prospech jim muze klesnout na gymnaziu, kdy s udivem zjisti, ze se jiz museji ucit a ze treba zaci z jine skoly nebo tridy toho za zakladky vedi vic.

+2/0
12.12.2014 1:37

I51n31k28a 25H91o76l89í93k73o44v44á 5330220914217

Tak za 1) do praktické školy ( dříve zvláštní ) může být dítě zařazeno až po souhlasu rodičů. Takže to neustálé tvrzení, že tam dávají učitelé cikány rovnou, to není pravda. Jenže proč by je tam rodičové nedali, dobře ví, že se tam po nich nechce tolik učiva jako na ZŠ. Za 2) stačí jedno cikáně či jiný nepřizpůsobivý žák a rozhodí třídu raz dva. Za 3) pokud jsou ve třídě slabí žáci a učitel by se jim měl více věnovat při počtu 30 dětí, zanedbá tím výuku těch výborných a průměrných, ze kterých by ještě mohli být časem lepší. Bez pomoci spadnou k těm horším. Za 4) neustále nám vnucují názor, že cikáni jsou u nás diskriminováni. Kdepak, je to naopak a mám pocit, že je jich tu čím dál tím víc. Takže by konečně mohli ti nahoře vymyslet něco, aby začali konečně dělat a starat se sami o sebe a své početné rodiny a nežít z našich daní! Tohle etnikum se nedokázalo přizpůsobit mnoho let, kdežto děti cizinců, které jsou nyní na našich školách se přizpůsobit dokázaly a studují i na SŠ a VŠ. Jak je to možné, že to dokážou za mnohem kratší dobu? Asi tím, že jim nikdo necpe desetitisíce za nic!!

+10/0
11.12.2014 22:26

F63r66a61n46t29i25š41e33k 19E59l50i27á10š 6437903185426

Máte svatou pravdu. Proč to nechápou někteří tupečci z ministerstva? Těm romským neziskovkám rozumím. To jsou takové pijavice přisáté k Romům a těžící z jejich problémů.

+8/0
12.12.2014 0:11

J30a21n16a 19L82a15n14g86o84v39á 2675546550803

Oni to možná chápou, ale musí vykazovat nějakou činnost. A ti, co prosazují multikulti, zase potřebují zdůvodnit svou existenci (rozuměj teplá místečka v administrativě). Nadané děti byly vždycky v nevýhodě. Já na školu nespoléhám. Ta vám jen pohlídá děti a možná, MOŽNÁ je přitom i něco naučí.

0/0
14.12.2014 20:47

R28o11b48e80r90t 56M47á28s48l19o 1971181657517

Za většinu ekonomické aktivity v zemi je odpovědná pouze ta část lidí, která přesáhne určitou hranici IQ (cca 108 bodů), ti ostatní se pouze vezou na jejich aktivitě. To jestli se nám za obrovského úsilí podaří zvýšit části populace IQ třeba z 85 na 90 (ovlivnit lze jen kulturní složku IQ nikoliv genetickou) k udržení stávající prosperity naší společnosti téměř vůbec nepomůže. Dobrý vzdělávací systém by se naopak měl zaměřit na:

1. Na předvýběr vysoce inteligentních žáků v období okolo 7-mi let. Těmto potenciálním tahounům vědy atd... by se mělo dostat opravdu mimořádné péče (třídy max. 10 žáků) a i individuálních výukových plánů dle jejich talentu. Protože to, že je někdo v 8-mi letech velmi nadprůměrný třeba v matematice vůbec neznamená, že mu stejným způsobem jdou třeba i jazyky. Klidně i osobní asistenty asistenty. Dobrým vzorem by mohlo být třeba izraelské školství.

2. Dále je potřeba zajistit aby žáci, kteří mají šanci dosáhnout někam k IQ 110 nebyli v žádném případě brzděni, tito budoucí mistři a obecně nejnižší vedoucí budou tvořit páteř ekonomiky.  Ale výuka spolu s ostatními žáky, které nakonec budou v práci řídit jim prospívá. Různí manageři atd... se z nich vyprofilují sami.

3. Žáky, kteří ruší výuku je třeba oddělit od těch, kteří se učit chtějí a naučit je především základním hygienickým návykům, aby jako roznašeči epidemií nebyli nebezpeční okolní společnosti. Osobní asistenti atd... jsou vyhozené peníze.

---------

Bohužel celá naše vzdělávací soustava se naprosto nesmyslně zaměřuje zcela opačný konec spektra studentů než by měla a přestože celá EU má plnou hubu keců o vzdělanostní ekonomice tak směřuje snad ještě horším směrem.

Jo a abych nebyl za rasistu (přestože se o žádné etnické skupině nezmiňuji) do první skupiny (s individuálními plány), lze samozřejmě zařadit i žáky s mimořádným nadáním v jiných oblastech např. hudba atd...

+6/0
11.12.2014 18:46

B59o89ř59e81k 36Ž11a12n11d85a 1120806609576

Souhlasím, až na těch 10 žáků a asistenty.  Jde především o to, žáky roztřídit. Pokud bude ve spádové oblasti 1 houslový virtuoz, nebude se kvůli němu dělat hudební třída. Speciálně nadaní žáci mohou dojíždět do školy s jednostranně rozšířenou výukou. Za "komárů" to tak fungovalo a myslím, že chytré děti neměly s dojížděním v rámci města problém. Nevzpomínám si, že by například někdo v hodině usínal.

+2/0
11.12.2014 20:54

R59o43b84e72r77t 62M77á31s26l60o 1611101607947

Já na těch asistentech netrvám. Jen mě připadá, že by byli smysluplnější zde než na opačném po´lu

+2/0
12.12.2014 11:47

F12r71a95n21t73i49š61e36k 93E79l85i28á54š 6777263245466

Pane Máslo, něco o IQ vím(jsem členem Mensy) a není mi známo, že by se jeho výše měnila jakýmkoli úsilím nebo věkem. Chválabohu, že jde o vlastnost, která je nám vrozena a kterou do malé míry lze ovlivnit vytvořením podnětného prostředí v nejútlejším věku

0/0
12.12.2014 0:16

B10ř40e98t86i83s62l45a30v 54Š86í29m42a 9394961812

IQ se meni. Nikoliv podstatne, ale rozdily jsou, prave vzhledem k veku a usili. Testy jsou zamereny dost technicky, lide, kteri casto lusti ruzne hlavolamy, sudoku atd., se casem vycvici. (Znam kluka, ktery mel IQ pouze 125, asi za dva roky ziskal 145 a mohl tedy vstoupil do Mensy.)

Otazky nejsou ve vsech zemich stejne, v USA jsou velmi rozdilne oproti Evrope.

Jsou take jine testy do Mensy, kde se IQ zjistovalo do vyse 160 a pozdeji 170... anebo do Einsteinovy spolecnosti.

+2/0
12.12.2014 1:31

B74ř16e10t38i88s89l16a20v 94Š32í48m15a 9864591182

Pane Máslo, bylo by pekne, kdyby takove navrhy byly realne, ale to bohuzel nejsou. Nase republika nema penize na potrebnou lecbu a na pomucky pro handicapovane deti, nemuze proto vydavat mnozstvi penez na skolske projekty, kdy by mozna nebyl efekt umerny vynalozenym financim.

1) Vysoce inteligentni, zdrave deti nepotrebuji osobni asistenty. Dobri az vyborni inzenyri technickych oboru a lekari z nich mohou byt stejne, ani na vyzkum je neni potreba pripravovat od utleho veku.

Deti si take maji hrat, nemit stale nejake doucovani. Potrebuji se rozvijet vsestranne, protoze je nutne mit i odpovidajici EQ, samotne vysoke IQ nestaci.

2) Zaci s IQ kolem 110 jsou v soucasne dobe s temi lepsimi ve tride bezne, do 5. tridy zcela jiste.

3) Souhlas.

+1/0
12.12.2014 1:28

R98o15b11e23r61t 69M60á17s27l19o 1591891297617

Naše republika vydává spoustu prostředků na školské, kulturní a začleňovací projekty, kde jsou výsledky velmi sporné. Navrhuji jen tyto prostředky (nebo alespoň část z nich) převédst na opačný konec IQ spektra. Hendicapovaným rozhodně nic brát nechci - těch se to netýká.

Vysoce inteligentní děti jsou v kolektivu často velmi osamělé a nemají se se svými nápady s kým podělit a rádi si promluví s někým starším kdo dané problematice rozumí.

Rozhodně jsem to myslel na základě dobrovolnosti, nikoliv zákazu her a "Čínské" drezury. Takové donucování podle mě spíš dětem danou věc znechutí.

0/0
12.12.2014 12:14

L42u92b64o81š 14C52h47l77u87m35s55k92ý 2290135638455

Je to jednoduché. Rychlost kolony vozidel je dána rychlostí nejpomalejšího z nich.

+1/−2
11.12.2014 16:08

K57a58r69e45l 86B24l41á26h45a 6216247984814

na druhou stranu u vetsiny deti jako jedna z moznosti motivace funguje soutezivost. Takze mene nadane dite se bude casto vice snazit, aby se dotahlo. Stejne tak ho budou motivovat i rodice. Kdyz bude prumerne dite ve tride nejlepsi, tak ho to nijak motivovat nebude. Nic neni cernobile a jednoduse v nasem skolstvi na nasim rozpoctem nevymyslite system, ktery bude idelani pro vsechny deti. Vzdy to bude pouze o tom, koho budete preferovat a koho obetujete.

0/0
11.12.2014 16:15

L29u38b10o86š 58C62h39l83u32m82s17k70ý 2310275758665

Tady ovšem nejde o preferování, nebo obětování. Tady jde o přizpůsobení výuky schopnostem žáků, což ony zvláštní školy, alespoň částečně, řešily. V populaci je určitě 10% dětí, kteří by celou devítiletku zvládly za 6 let. Jsou ale bržděny tím normálním průměrem. Dobrá, to je dáno naším nepružným R-U školským systémem. Nebudeme mít pětadvacetileté profesory, jak je to možné v USA. Ale tyhle děti budou po integraci všech do "normálních" tříd přibržděny ještě více. Podle porovnávacích vědomostních testů se stále propadáme. A to prý chceme budovat nějakou vědomostní ekonomiku.:-/

+5/0
11.12.2014 16:40

K67a50r56e52l 81B60l11á30h82a 6746277614474

Ale my se propadame z uplne jinych duvodu. Ja proti zvlastnim skolam nemam zhola nic. Ani netvrdim, ze ta pripravovana zmena je v poradku a neco vyresi. Ja osobne bych daleko vetsi duraz kladl na predskolni vychovu, povinnou dochazku do skolky u deti, ktere by podle nejakych testu vyrazne zaostavaly apod.

+2/−1
11.12.2014 17:06

F46r91a38n47t94i67š95e55k 16E69l50i34á60š 6347753625746

Hlavním důvodem propadání je lenost rodičů utvářet podnětné prostředí  v batolecím věku potomka a potom lenost dítka.

+3/0
11.12.2014 17:12

L65u96b65o59š 76C70h66l55u10m68s37k78ý 2140825448765

Ty problémové děti o kterých mluvíme nechodí do školy, natož aby chodily do školky, kam by je museli rodiče vodit. Ti před osmou hodinou nevstávají. To by stát musel zaměstnat tak, odhaduji, 20k rodinných asistentů.

Kde vidíte důvod znalostního propadu u našich dětí?

+4/0
11.12.2014 17:58

F45r85a89n78t32i36š58e78k 20E61l79i16á28š 6307363345676

Pane Bláho, bohužel se mýlíte. Funguje to přesně opačně. Ty nadané děti se přestanou snažit když vidí, že ti nenadaní prochází školou pohodlněji.

+6/−1
11.12.2014 17:10

B17o18ř30e95k 87Ž68a30n70d90a 1930986689766

Nebo se přestanou snažit aby moc nevyčnívaly.

+1/0
11.12.2014 20:56

F11r85a15n56t25i47š84e82k 51E39l47i85á48š 6257903595376

Nikoli, pohodlnost je nám každému vrozena.

0/0
12.12.2014 0:18

B41o12ř21e95k 74Ž23a80n57d27a 1690176409416

Nebo ty chytré bude šikanovat, jak už tu v diskuzi padlo. Já jsem rád, že za mých "studií" měla ZŠ tři úrovně tříd.

+3/0
11.12.2014 20:55

A59n19n43a 59V92e10s70e15l87á 3489830641780

Moje kamarádka učí na zvláštní škole. Děti z romských rodin postrádají veškeré návyky. Nemají hygienické návyky, neumí si rozplánovat peníze na celý měsíc , žijí dokud mají peníze , takže děti do školy nosí týden svačiny a potom jsou hlady. Nemají slušné vychování , na sídlišti je toto normální , o nic lépe na tom nejsou ani bílí . Má smysl vzdělávat lidi, kteří se nehodí k ničemu jinému než k úklidu či na kopáčské práce.

+8/−2
11.12.2014 15:46

V82o19j48t52ě39c20h 63R24o66z66s65í14v21a91l 5750663295254

ano

+2/−1
11.12.2014 15:50

A75n20n96a 86V76e15s65e96l58á 3669730531620

Představte si , že máte nadané dítě , chodí do školy s dítětem, které nepochopí kde se má napsat měkké tvrdé i  a učitel se mu musí neustále věnovat , je vidět , že se mu rodiče nevěnují a žák brzdí celou třídu . Co uděláte ? Já bych dala své dítě pryč , na lepší školu , kde dítě bude mít rozvoj.

+10/0
11.12.2014 15:54

F36r41a94n40t70i18š74e39k 95E76l26i91á52š 6777543805186

Převedl bych své dítě na jinou školu, kdyby se do její třídy dostal nějaký Rom nebo Cikán.

+5/0
11.12.2014 17:13

I93n47k67a 33H18o54l81í94k42o42v86á 5410600954497

A teď si představte, že ve třídě jsou taková 3-4 cikáňata, plno nevychovaných děcek ze soc. rodin a ve třídě 30 žáků. Ve třídě je to jak v putice, je cítit cigaretový puch ( jasně, že s dávek na cigára a chlast je ) a "ten jiný" a v tom jsou děti ze spořádaných slušných rodin. A navíc tohle má učit učitel. Lituji jak učitele, tak ty slušné děti. Musí tohle denně trpět. Já bych své děti z takové třídy dala jinam 100%. Ale co když to vždycky nejde?:-/

+6/0
11.12.2014 22:41

A22l13i38c72e 26N61o15v57á54k85o78v43á 9790940333376

Celé je to nesmysl. Aby se stát zbavil odpovědnosti a vlk se nažral......, tak odpovědnost hodí na učitele. Řešit romskou otázku tímto způsobem, není řešení. Řešní je jediné, že v naší zemi budeme mít stejná práva a povinnosti všichni. Neustálé protěžování jedné skupiny obyvatel, je diskriminace. Řešit špatné podmínky v rodině má sociálka a ne učitelka.

+9/0
11.12.2014 14:28

J20a25r50o71m36í84r 39K27r86á23l 4440379754879

R^ Tak.  Pokud to někdy začne učitelka řešit, ještě jí nakonec přijdou dát rodiče přes hubu. :-/

+7/0
11.12.2014 15:01

F96r44a80n76t78i48š48e81k 64E56l88i88á23š 6477383215116

Zvláštní školy by měly být určeny pro obtížně vzdělávatelné nebo nevzdělatelné žáky. Hlavně žádná diskriminace.

+11/0
11.12.2014 13:13

F10r18a14n75t25i20š33e22k 36E72l20i85á13š 6267763815656

Jestli chceme udělat něco pozitivního pro náš vzdělávací systém, nesmíme nikdy obtížně vzdělávatelné žáky dávat mezi ty normální. Blbost je nakažlivá.

+7/−2
11.12.2014 13:16

P87e44t62r 13A25g84u88l37á60r 4927828470714

Lenost ještě nakažlivější.

+7/0
11.12.2014 13:34

F91r87a75n21t43i29š70e21k 80E33l56i63á52š 6747373945606

Lenost není nakažlivá. Líní jsme všichni od narození.

0/−3
11.12.2014 17:06

L40u21b17o56š 58C93h58l96u84m33s25k48ý 2640275508745

Lenost je motor pokroku.

+1/−1
11.12.2014 23:13

B64ř80e31t20i90s82l57a20v 54Š16í20m15a 9494721192

Lenost v primerene mire, kdy se u toho take premysli, ta je motorem pokroku. :-)

Obavam se, ze diskuteri mysleli lenost, jejiz "obeti"  jsou schopne jen parazitovat.

0/0
11.12.2014 23:26

A60u41g10u62s71t 39F25o42r93m26á24n57e95k 6555729260166

Psychiatři zřejmě nepochopili, že co je americké, je to nejlepší na světě. Tím se řídí vlády po převratu. Jen jedno jaksi opomíjejí - platy v USA.

+2/−1
11.12.2014 13:01

L16i87b86o93r 16M84o68h56o63u95t 3126517838522

Navrhuji tento model vyzkoušet na vzorku dospělé populace: Dienstbier,Kalousek,Benda,Klaus,Jandák ...;-D

+6/−1
11.12.2014 13:01

P57e22t24r 64S16v63o64b77o45d49a 7472371924

Ja jsem zacal "studijni karieru" jeste za komancu a i na "normalni" skole se za me rozdelovalo to trid A. B. C. podle schopnosti. Svete div se ve tride A vetsinou koncili inteligentni deti inteligentnich rodicu casto napr. s VS vzdelanim. Ve tride C vetsinou koncili "pomalejsi" deti casto "pomalejsich" rodicu vetsinou z rad delniku a prodavacek. Takze i "normalni" skola asi diskriminovala hloupe, pomale a lajdaky ? No kdyz si predstavim ze by tenkrat v jedne tride skoncil zak kategorie C a zak kategorie A tak si to nedokazu ani predstavit napr. v 8 tride. A rozhodne to nebylo tim ze by ucitele Acka nejak lip pripravovali nebo Cecka diskriminovali. A to prosim bylo za komancu kdy jaksi vsichni pochazeli z temer stejneho prostredi (rozumej ve fronte na banany stal jak inzenyr tak delnik od pasu)

Vydim to tak ze holt vsichni muzou klidne chodit na jednu zakladku ... ale asi na dost zakladkach vznikne trida kategorie D ,, pripadne to co pujde "zachranit" ze z C presune do B a potom se k tomu zbytku C doplni trochu beznadejneho odpadu.

+3/−5
11.12.2014 12:05

B76o34ř61e64k 80Ž89a13n98d61a 1840246549566

Nevěřím, že to bylo na všech školách, ale nápad "komárům" chválím. Integrace žáků různé úrovně není správná cesta.

+6/−1
11.12.2014 12:12

J40a15r18o43m22í89r 19K73r66á45l 4800909654619

Koncem 60. let to bylo na školách běžné, pak se od toho kdovíproč upustilo.

0/0
11.12.2014 12:21

B51o37h52u47s55l77a91v 91H32a12v41r30á61n79e52k 6953377982

O tom jsem nikdy neslyšel. Mimochodem, chodil jsem do déčka. Hodně nás šlo na gymnasium, mnozí i na VŠ. O tom třídění slyším poprvé, vždy jsem si myslel, že to bylo nahodilé.

+2/0
11.12.2014 18:04

J20a59r32o58m69í11r 36K56r28á28l 4200879794729

V hradeckém kraji to bylo téměř na všech školách s výjimkou těch, kde byla jen jedna třída v ročníku.  Jeden z mála experimentů, který byl k užitku.

+1/0
12.12.2014 7:51

L25a37d61i71s18l46a68v 75H64a48š81k15a 4113916381380

když to vydíte, byl jste nejlíp v C;-D

+4/−1
11.12.2014 12:29

P31e69t17r 81S80v16o38b91o66d50a 7212971594

Kdepak byl jsem kvuli tomu B. V matice, fyzice a technickych predmetech jsem byl nejlepsi v rocniku ale presne ta cestina a a par dalsich veci me to pohnojili ;) To me ostatne jak vidite zustalo dodnes .. vystudoval jsem uspesne VS, ale kdyz jsem daval diplomku ke korekture tak jsem malem dostal par facek :D

+3/0
11.12.2014 12:38

L72a80d43i31s67l15a34v 28H79a86š89k40a 4433936831750

to potom ano:-)

+1/0
11.12.2014 12:50

L63i10b44o28r 88M95o49h79o97u91t 3186977688142

V C jste asi byl VY- když vYdíte!;-D;-D:-)

+1/0
11.12.2014 13:02

F67r35a69n26t90i66š48e82k 43E86l13i20á50š 6827273505466

Pane Hašku, když děláte hrubé chyby, vy jste studoval zvláštní?

+2/0
11.12.2014 13:17

E22v54a 26S13e50h76n79a69l75o41v62á 2331741966358

Eliáš---on pan H. upozorňuje na chybu v textu pana S.

:-)

+3/0
11.12.2014 14:36

F58r74a28n64t70i27š12e26k 37E79l65i56á24š 6787553665626

Aha, už to vydím. Díky, nějak jsem si nevšiml.

0/−1
11.12.2014 17:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.