Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Návod na posílání dětí do zvláštních škol se změní, psychiatři se bouří

Ministerstvo školství chce změnit postup, podle kterého se rozhoduje o umístění žáků do praktických (dříve zvláštních) škol. Kromě IQ se zohlední i prostředí, ze kterého dítě pochází. Školní psychologové chtějí k tomu využít americkou metodu, podle psychiatrů je ale pro tento účel zcela nevhodná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M75i28r42o22s35l81a70v 69W77a30i12d34i56n87g94e70r 9128635402927

Mentální integrace je zločinem na obou stranách fronty. Učil jsem dvanáct let ve zvláštní škole a teď učím na základní škole. To, co chceme dnes po dětech na základní škole, jsme kdysi chtěli ve zvláštní. Především se ale jednalo o školy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Při osmi žácích ve třídě je možné se věnovat jak dětem s podprůměrným intelektem, tak těm které trpí například jakoukoliv formou autismu.  Děti vycházející ze školy, která byla "ušita jim na míru", byly šťastné a chtěly se dál vzdělávat. Tento fakt je ovšem velmi těžké vysvětlit "odborníkům" z MŠMT, kteří se domnívají, že když se dítě bude učit zpaměti, později mu v paměti nezbude místo na důležitější věci. Učením se v mozku vytvářejí a utvrzují spoje, z nichž jedinec profituje po zbytek života. Pokud nechám děti, aby se učily zpaměti telefonní seznam, bude to pro ně prospěšné, ale ne užitečné. Pokud je nechám učit Vrchlického, bude to pro ně jak prospěšné tak užitečné. Ovšem díky novým metodám produkujeme převážně děti, které se vzdělávat nechtějí, protože kolem sebe vidí, že prolézt se dá kdykoliv. Ti chytří nám pak zdrhnou na gymnázia, která se stala školami pro jednooké. Není na čase už s tím začít něco dělat?

0/0
14.12.2014 18:22

F94r71a40n48t77i35š43e82k 72E76l71i14á94š 6257543645226

Když dáte k normálním dětem žáka obtížně vzdělatelného, nikdy se nestane, že by se ten obtížně vzdělatelný přizpůsobil a zlepšil svůj prospěch. Naopak ve 100% případů klesne prospěch těm normálním, protože si všimnou, že uspějí i s minimem námahy. Nikdy se nesetkáte s jiným výsledkem. Důvodem je zřejmě to, že všem nám je vrozena touha mít maximální úspěch s minimem námahy. Říkává se tomu i lenost.

+4/0
12.12.2014 0:09

B20ř84e38t94i18s21l56a88v 34Š60í57m70a 9534451832

Ne, vsem nadanym detem neklesne prospech, jen se toho mene nauci, mohou se ve skole nudit atd., protoze se vyuka zdrzuje s pomaleji chapavym zakem. 

Prospech jim muze klesnout na gymnaziu, kdy s udivem zjisti, ze se jiz museji ucit a ze treba zaci z jine skoly nebo tridy toho za zakladky vedi vic.

+2/0
12.12.2014 1:37

I72n11k84a 93H49o25l40í69k68o17v29á 5930730804347

Tak za 1) do praktické školy ( dříve zvláštní ) může být dítě zařazeno až po souhlasu rodičů. Takže to neustálé tvrzení, že tam dávají učitelé cikány rovnou, to není pravda. Jenže proč by je tam rodičové nedali, dobře ví, že se tam po nich nechce tolik učiva jako na ZŠ. Za 2) stačí jedno cikáně či jiný nepřizpůsobivý žák a rozhodí třídu raz dva. Za 3) pokud jsou ve třídě slabí žáci a učitel by se jim měl více věnovat při počtu 30 dětí, zanedbá tím výuku těch výborných a průměrných, ze kterých by ještě mohli být časem lepší. Bez pomoci spadnou k těm horším. Za 4) neustále nám vnucují názor, že cikáni jsou u nás diskriminováni. Kdepak, je to naopak a mám pocit, že je jich tu čím dál tím víc. Takže by konečně mohli ti nahoře vymyslet něco, aby začali konečně dělat a starat se sami o sebe a své početné rodiny a nežít z našich daní! Tohle etnikum se nedokázalo přizpůsobit mnoho let, kdežto děti cizinců, které jsou nyní na našich školách se přizpůsobit dokázaly a studují i na SŠ a VŠ. Jak je to možné, že to dokážou za mnohem kratší dobu? Asi tím, že jim nikdo necpe desetitisíce za nic!!

+10/0
11.12.2014 22:26

F69r14a94n84t38i47š42e60k 93E22l78i25á69š 6867883275816

Máte svatou pravdu. Proč to nechápou někteří tupečci z ministerstva? Těm romským neziskovkám rozumím. To jsou takové pijavice přisáté k Romům a těžící z jejich problémů.

+8/0
12.12.2014 0:11

J13a77n47a 78L96a24n50g73o28v92á 2635226840753

Oni to možná chápou, ale musí vykazovat nějakou činnost. A ti, co prosazují multikulti, zase potřebují zdůvodnit svou existenci (rozuměj teplá místečka v administrativě). Nadané děti byly vždycky v nevýhodě. Já na školu nespoléhám. Ta vám jen pohlídá děti a možná, MOŽNÁ je přitom i něco naučí.

0/0
14.12.2014 20:47

R37o64b61e37r26t 64M54á22s67l43o 1201831247497

Za většinu ekonomické aktivity v zemi je odpovědná pouze ta část lidí, která přesáhne určitou hranici IQ (cca 108 bodů), ti ostatní se pouze vezou na jejich aktivitě. To jestli se nám za obrovského úsilí podaří zvýšit části populace IQ třeba z 85 na 90 (ovlivnit lze jen kulturní složku IQ nikoliv genetickou) k udržení stávající prosperity naší společnosti téměř vůbec nepomůže. Dobrý vzdělávací systém by se naopak měl zaměřit na:

1. Na předvýběr vysoce inteligentních žáků v období okolo 7-mi let. Těmto potenciálním tahounům vědy atd... by se mělo dostat opravdu mimořádné péče (třídy max. 10 žáků) a i individuálních výukových plánů dle jejich talentu. Protože to, že je někdo v 8-mi letech velmi nadprůměrný třeba v matematice vůbec neznamená, že mu stejným způsobem jdou třeba i jazyky. Klidně i osobní asistenty asistenty. Dobrým vzorem by mohlo být třeba izraelské školství.

2. Dále je potřeba zajistit aby žáci, kteří mají šanci dosáhnout někam k IQ 110 nebyli v žádném případě brzděni, tito budoucí mistři a obecně nejnižší vedoucí budou tvořit páteř ekonomiky.  Ale výuka spolu s ostatními žáky, které nakonec budou v práci řídit jim prospívá. Různí manageři atd... se z nich vyprofilují sami.

3. Žáky, kteří ruší výuku je třeba oddělit od těch, kteří se učit chtějí a naučit je především základním hygienickým návykům, aby jako roznašeči epidemií nebyli nebezpeční okolní společnosti. Osobní asistenti atd... jsou vyhozené peníze.

---------

Bohužel celá naše vzdělávací soustava se naprosto nesmyslně zaměřuje zcela opačný konec spektra studentů než by měla a přestože celá EU má plnou hubu keců o vzdělanostní ekonomice tak směřuje snad ještě horším směrem.

Jo a abych nebyl za rasistu (přestože se o žádné etnické skupině nezmiňuji) do první skupiny (s individuálními plány), lze samozřejmě zařadit i žáky s mimořádným nadáním v jiných oblastech např. hudba atd...

+6/0
11.12.2014 18:46

B80o70ř78e94k 40Ž51a41n53d91a 1790516269946

Souhlasím, až na těch 10 žáků a asistenty.  Jde především o to, žáky roztřídit. Pokud bude ve spádové oblasti 1 houslový virtuoz, nebude se kvůli němu dělat hudební třída. Speciálně nadaní žáci mohou dojíždět do školy s jednostranně rozšířenou výukou. Za "komárů" to tak fungovalo a myslím, že chytré děti neměly s dojížděním v rámci města problém. Nevzpomínám si, že by například někdo v hodině usínal.

+2/0
11.12.2014 20:54

R46o12b76e38r25t 91M71á10s84l28o 1701291287257

Já na těch asistentech netrvám. Jen mě připadá, že by byli smysluplnější zde než na opačném po´lu

+2/0
12.12.2014 11:47

F52r97a11n89t49i55š92e47k 93E66l23i85á34š 6787863265376

Pane Máslo, něco o IQ vím(jsem členem Mensy) a není mi známo, že by se jeho výše měnila jakýmkoli úsilím nebo věkem. Chválabohu, že jde o vlastnost, která je nám vrozena a kterou do malé míry lze ovlivnit vytvořením podnětného prostředí v nejútlejším věku

0/0
12.12.2014 0:16

B56ř20e72t33i56s55l40a31v 49Š46í57m95a 9524181752

IQ se meni. Nikoliv podstatne, ale rozdily jsou, prave vzhledem k veku a usili. Testy jsou zamereny dost technicky, lide, kteri casto lusti ruzne hlavolamy, sudoku atd., se casem vycvici. (Znam kluka, ktery mel IQ pouze 125, asi za dva roky ziskal 145 a mohl tedy vstoupil do Mensy.)

Otazky nejsou ve vsech zemich stejne, v USA jsou velmi rozdilne oproti Evrope.

Jsou take jine testy do Mensy, kde se IQ zjistovalo do vyse 160 a pozdeji 170... anebo do Einsteinovy spolecnosti.

+2/0
12.12.2014 1:31

B96ř89e42t35i47s53l50a70v 35Š49í44m24a 9914811532

Pane Máslo, bylo by pekne, kdyby takove navrhy byly realne, ale to bohuzel nejsou. Nase republika nema penize na potrebnou lecbu a na pomucky pro handicapovane deti, nemuze proto vydavat mnozstvi penez na skolske projekty, kdy by mozna nebyl efekt umerny vynalozenym financim.

1) Vysoce inteligentni, zdrave deti nepotrebuji osobni asistenty. Dobri az vyborni inzenyri technickych oboru a lekari z nich mohou byt stejne, ani na vyzkum je neni potreba pripravovat od utleho veku.

Deti si take maji hrat, nemit stale nejake doucovani. Potrebuji se rozvijet vsestranne, protoze je nutne mit i odpovidajici EQ, samotne vysoke IQ nestaci.

2) Zaci s IQ kolem 110 jsou v soucasne dobe s temi lepsimi ve tride bezne, do 5. tridy zcela jiste.

3) Souhlas.

+1/0
12.12.2014 1:28

R45o37b62e93r66t 66M44á92s11l29o 1301121607667

Naše republika vydává spoustu prostředků na školské, kulturní a začleňovací projekty, kde jsou výsledky velmi sporné. Navrhuji jen tyto prostředky (nebo alespoň část z nich) převédst na opačný konec IQ spektra. Hendicapovaným rozhodně nic brát nechci - těch se to netýká.

Vysoce inteligentní děti jsou v kolektivu často velmi osamělé a nemají se se svými nápady s kým podělit a rádi si promluví s někým starším kdo dané problematice rozumí.

Rozhodně jsem to myslel na základě dobrovolnosti, nikoliv zákazu her a "Čínské" drezury. Takové donucování podle mě spíš dětem danou věc znechutí.

0/0
12.12.2014 12:14

L55u75b27o64š 98C23h87l63u80m17s61k95ý 2400155268515

Je to jednoduché. Rychlost kolony vozidel je dána rychlostí nejpomalejšího z nich.

+1/−2
11.12.2014 16:08

K88a13r77e82l 81B46l37á22h51a 6656947204334

na druhou stranu u vetsiny deti jako jedna z moznosti motivace funguje soutezivost. Takze mene nadane dite se bude casto vice snazit, aby se dotahlo. Stejne tak ho budou motivovat i rodice. Kdyz bude prumerne dite ve tride nejlepsi, tak ho to nijak motivovat nebude. Nic neni cernobile a jednoduse v nasem skolstvi na nasim rozpoctem nevymyslite system, ktery bude idelani pro vsechny deti. Vzdy to bude pouze o tom, koho budete preferovat a koho obetujete.

0/0
11.12.2014 16:15

L42u28b77o40š 81C33h82l57u46m40s71k66ý 2930455448155

Tady ovšem nejde o preferování, nebo obětování. Tady jde o přizpůsobení výuky schopnostem žáků, což ony zvláštní školy, alespoň částečně, řešily. V populaci je určitě 10% dětí, kteří by celou devítiletku zvládly za 6 let. Jsou ale bržděny tím normálním průměrem. Dobrá, to je dáno naším nepružným R-U školským systémem. Nebudeme mít pětadvacetileté profesory, jak je to možné v USA. Ale tyhle děti budou po integraci všech do "normálních" tříd přibržděny ještě více. Podle porovnávacích vědomostních testů se stále propadáme. A to prý chceme budovat nějakou vědomostní ekonomiku.:-/

+5/0
11.12.2014 16:40

K34a24r98e67l 24B32l33á56h11a 6966627614834

Ale my se propadame z uplne jinych duvodu. Ja proti zvlastnim skolam nemam zhola nic. Ani netvrdim, ze ta pripravovana zmena je v poradku a neco vyresi. Ja osobne bych daleko vetsi duraz kladl na predskolni vychovu, povinnou dochazku do skolky u deti, ktere by podle nejakych testu vyrazne zaostavaly apod.

+2/−1
11.12.2014 17:06

F44r51a65n50t67i66š98e75k 24E60l91i35á61š 6307913815766

Hlavním důvodem propadání je lenost rodičů utvářet podnětné prostředí  v batolecím věku potomka a potom lenost dítka.

+3/0
11.12.2014 17:12

L73u64b87o22š 20C29h16l25u35m57s80k88ý 2260685328525

Ty problémové děti o kterých mluvíme nechodí do školy, natož aby chodily do školky, kam by je museli rodiče vodit. Ti před osmou hodinou nevstávají. To by stát musel zaměstnat tak, odhaduji, 20k rodinných asistentů.

Kde vidíte důvod znalostního propadu u našich dětí?

+4/0
11.12.2014 17:58

F45r68a48n20t28i97š49e78k 15E20l63i17á42š 6617123415746

Pane Bláho, bohužel se mýlíte. Funguje to přesně opačně. Ty nadané děti se přestanou snažit když vidí, že ti nenadaní prochází školou pohodlněji.

+6/−1
11.12.2014 17:10

B69o81ř26e61k 52Ž70a57n75d25a 1190176109656

Nebo se přestanou snažit aby moc nevyčnívaly.

+1/0
11.12.2014 20:56

F97r82a73n55t49i24š91e46k 34E78l74i44á26š 6597933655416

Nikoli, pohodlnost je nám každému vrozena.

0/0
12.12.2014 0:18

B60o28ř21e71k 46Ž59a45n49d87a 1130756569816

Nebo ty chytré bude šikanovat, jak už tu v diskuzi padlo. Já jsem rád, že za mých "studií" měla ZŠ tři úrovně tříd.

+3/0
11.12.2014 20:55

A98n28n39a 55V26e61s89e64l90á 3869390161750

Moje kamarádka učí na zvláštní škole. Děti z romských rodin postrádají veškeré návyky. Nemají hygienické návyky, neumí si rozplánovat peníze na celý měsíc , žijí dokud mají peníze , takže děti do školy nosí týden svačiny a potom jsou hlady. Nemají slušné vychování , na sídlišti je toto normální , o nic lépe na tom nejsou ani bílí . Má smysl vzdělávat lidi, kteří se nehodí k ničemu jinému než k úklidu či na kopáčské práce.

+8/−2
11.12.2014 15:46

V43o86j22t46ě75c92h 40R86o21z86s51í79v20a50l 5670253485154

ano

+2/−1
11.12.2014 15:50

A65n22n46a 12V26e61s80e16l22á 3929580811730

Představte si , že máte nadané dítě , chodí do školy s dítětem, které nepochopí kde se má napsat měkké tvrdé i  a učitel se mu musí neustále věnovat , je vidět , že se mu rodiče nevěnují a žák brzdí celou třídu . Co uděláte ? Já bych dala své dítě pryč , na lepší školu , kde dítě bude mít rozvoj.

+10/0
11.12.2014 15:54

F59r47a58n36t48i73š92e69k 84E97l68i22á82š 6227283895926

Převedl bych své dítě na jinou školu, kdyby se do její třídy dostal nějaký Rom nebo Cikán.

+5/0
11.12.2014 17:13

I77n30k71a 90H41o76l73í21k20o79v23á 5770880424487

A teď si představte, že ve třídě jsou taková 3-4 cikáňata, plno nevychovaných děcek ze soc. rodin a ve třídě 30 žáků. Ve třídě je to jak v putice, je cítit cigaretový puch ( jasně, že s dávek na cigára a chlast je ) a "ten jiný" a v tom jsou děti ze spořádaných slušných rodin. A navíc tohle má učit učitel. Lituji jak učitele, tak ty slušné děti. Musí tohle denně trpět. Já bych své děti z takové třídy dala jinam 100%. Ale co když to vždycky nejde?:-/

+6/0
11.12.2014 22:41

A98l83i66c15e 16N17o15v91á55k97o61v11á 9370330123366

Celé je to nesmysl. Aby se stát zbavil odpovědnosti a vlk se nažral......, tak odpovědnost hodí na učitele. Řešit romskou otázku tímto způsobem, není řešení. Řešní je jediné, že v naší zemi budeme mít stejná práva a povinnosti všichni. Neustálé protěžování jedné skupiny obyvatel, je diskriminace. Řešit špatné podmínky v rodině má sociálka a ne učitelka.

+9/0
11.12.2014 14:28

J89a28r94o62m45í40r 68K98r77á15l 4690279774389

R^ Tak.  Pokud to někdy začne učitelka řešit, ještě jí nakonec přijdou dát rodiče přes hubu. :-/

+7/0
11.12.2014 15:01

F17r28a65n23t29i21š57e25k 52E42l56i87á52š 6677243675366

Zvláštní školy by měly být určeny pro obtížně vzdělávatelné nebo nevzdělatelné žáky. Hlavně žádná diskriminace.

+11/0
11.12.2014 13:13

F89r33a50n42t64i84š57e69k 61E85l96i41á46š 6427543215536

Jestli chceme udělat něco pozitivního pro náš vzdělávací systém, nesmíme nikdy obtížně vzdělávatelné žáky dávat mezi ty normální. Blbost je nakažlivá.

+7/−2
11.12.2014 13:16

P81e69t43r 49A41g89u59l92á47r 4777108800104

Lenost ještě nakažlivější.

+7/0
11.12.2014 13:34

F70r84a44n62t62i43š72e35k 71E26l88i27á61š 6407703415396

Lenost není nakažlivá. Líní jsme všichni od narození.

0/−3
11.12.2014 17:06

L19u65b63o69š 98C85h78l84u57m43s90k48ý 2270175578885

Lenost je motor pokroku.

+1/−1
11.12.2014 23:13

B61ř24e21t96i82s78l21a48v 28Š20í53m54a 9324781582

Lenost v primerene mire, kdy se u toho take premysli, ta je motorem pokroku. :-)

Obavam se, ze diskuteri mysleli lenost, jejiz "obeti"  jsou schopne jen parazitovat.

0/0
11.12.2014 23:26

A87u61g17u67s43t 26F40o70r98m65á77n14e98k 6815859540196

Psychiatři zřejmě nepochopili, že co je americké, je to nejlepší na světě. Tím se řídí vlády po převratu. Jen jedno jaksi opomíjejí - platy v USA.

+2/−1
11.12.2014 13:01

L24i71b31o53r 22M41o15h74o21u66t 3426647448232

Navrhuji tento model vyzkoušet na vzorku dospělé populace: Dienstbier,Kalousek,Benda,Klaus,Jandák ...;-D

+6/−1
11.12.2014 13:01

P24e78t98r 44S69v26o65b77o71d47a 7122501644

Ja jsem zacal "studijni karieru" jeste za komancu a i na "normalni" skole se za me rozdelovalo to trid A. B. C. podle schopnosti. Svete div se ve tride A vetsinou koncili inteligentni deti inteligentnich rodicu casto napr. s VS vzdelanim. Ve tride C vetsinou koncili "pomalejsi" deti casto "pomalejsich" rodicu vetsinou z rad delniku a prodavacek. Takze i "normalni" skola asi diskriminovala hloupe, pomale a lajdaky ? No kdyz si predstavim ze by tenkrat v jedne tride skoncil zak kategorie C a zak kategorie A tak si to nedokazu ani predstavit napr. v 8 tride. A rozhodne to nebylo tim ze by ucitele Acka nejak lip pripravovali nebo Cecka diskriminovali. A to prosim bylo za komancu kdy jaksi vsichni pochazeli z temer stejneho prostredi (rozumej ve fronte na banany stal jak inzenyr tak delnik od pasu)

Vydim to tak ze holt vsichni muzou klidne chodit na jednu zakladku ... ale asi na dost zakladkach vznikne trida kategorie D ,, pripadne to co pujde "zachranit" ze z C presune do B a potom se k tomu zbytku C doplni trochu beznadejneho odpadu.

+3/−5
11.12.2014 12:05

B58o19ř33e96k 20Ž66a97n52d72a 1680566199356

Nevěřím, že to bylo na všech školách, ale nápad "komárům" chválím. Integrace žáků různé úrovně není správná cesta.

+6/−1
11.12.2014 12:12

J69a42r72o55m98í89r 48K96r86á42l 4300739954389

Koncem 60. let to bylo na školách běžné, pak se od toho kdovíproč upustilo.

0/0
11.12.2014 12:21

B70o90h25u21s73l55a52v 78H56a68v30r57á36n71e16k 6393867602

O tom jsem nikdy neslyšel. Mimochodem, chodil jsem do déčka. Hodně nás šlo na gymnasium, mnozí i na VŠ. O tom třídění slyším poprvé, vždy jsem si myslel, že to bylo nahodilé.

+2/0
11.12.2014 18:04

J98a90r12o59m25í45r 71K75r13á33l 4230389964819

V hradeckém kraji to bylo téměř na všech školách s výjimkou těch, kde byla jen jedna třída v ročníku.  Jeden z mála experimentů, který byl k užitku.

+1/0
12.12.2014 7:51

L45a45d79i27s62l25a86v 78H41a22š34k79a 4133426231150

když to vydíte, byl jste nejlíp v C;-D

+4/−1
11.12.2014 12:29

P42e64t70r 98S22v60o57b19o79d13a 7522441164

Kdepak byl jsem kvuli tomu B. V matice, fyzice a technickych predmetech jsem byl nejlepsi v rocniku ale presne ta cestina a a par dalsich veci me to pohnojili ;) To me ostatne jak vidite zustalo dodnes .. vystudoval jsem uspesne VS, ale kdyz jsem daval diplomku ke korekture tak jsem malem dostal par facek :D

+3/0
11.12.2014 12:38

L28a38d89i34s84l51a24v 21H77a82š82k14a 4333286131210

to potom ano:-)

+1/0
11.12.2014 12:50

L90i71b70o19r 18M95o42h20o81u41t 3846867698462

V C jste asi byl VY- když vYdíte!;-D;-D:-)

+1/0
11.12.2014 13:02

F71r51a71n22t82i44š55e28k 89E98l92i64á81š 6877943885426

Pane Hašku, když děláte hrubé chyby, vy jste studoval zvláštní?

+2/0
11.12.2014 13:17

E54v97a 88S41e81h35n97a32l95o79v52á 2531651366508

Eliáš---on pan H. upozorňuje na chybu v textu pana S.

:-)

+3/0
11.12.2014 14:36

F61r60a15n30t75i44š53e79k 20E24l41i59á31š 6857513515426

Aha, už to vydím. Díky, nějak jsem si nevšiml.

0/−1
11.12.2014 17:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.