Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Návod na posílání dětí do zvláštních škol se změní, psychiatři se bouří

Ministerstvo školství chce změnit postup, podle kterého se rozhoduje o umístění žáků do praktických (dříve zvláštních) škol. Kromě IQ se zohlední i prostředí, ze kterého dítě pochází. Školní psychologové chtějí k tomu využít americkou metodu, podle psychiatrů je ale pro tento účel zcela nevhodná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M34i92r25o70s63l40a33v 20W15a83i51d88i92n59g38e77r 9238185962967

Mentální integrace je zločinem na obou stranách fronty. Učil jsem dvanáct let ve zvláštní škole a teď učím na základní škole. To, co chceme dnes po dětech na základní škole, jsme kdysi chtěli ve zvláštní. Především se ale jednalo o školy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Při osmi žácích ve třídě je možné se věnovat jak dětem s podprůměrným intelektem, tak těm které trpí například jakoukoliv formou autismu.  Děti vycházející ze školy, která byla "ušita jim na míru", byly šťastné a chtěly se dál vzdělávat. Tento fakt je ovšem velmi těžké vysvětlit "odborníkům" z MŠMT, kteří se domnívají, že když se dítě bude učit zpaměti, později mu v paměti nezbude místo na důležitější věci. Učením se v mozku vytvářejí a utvrzují spoje, z nichž jedinec profituje po zbytek života. Pokud nechám děti, aby se učily zpaměti telefonní seznam, bude to pro ně prospěšné, ale ne užitečné. Pokud je nechám učit Vrchlického, bude to pro ně jak prospěšné tak užitečné. Ovšem díky novým metodám produkujeme převážně děti, které se vzdělávat nechtějí, protože kolem sebe vidí, že prolézt se dá kdykoliv. Ti chytří nám pak zdrhnou na gymnázia, která se stala školami pro jednooké. Není na čase už s tím začít něco dělat?

0/0
14.12.2014 18:22

F92r12a49n45t18i95š95e89k 82E69l82i26á50š 6807843235966

Když dáte k normálním dětem žáka obtížně vzdělatelného, nikdy se nestane, že by se ten obtížně vzdělatelný přizpůsobil a zlepšil svůj prospěch. Naopak ve 100% případů klesne prospěch těm normálním, protože si všimnou, že uspějí i s minimem námahy. Nikdy se nesetkáte s jiným výsledkem. Důvodem je zřejmě to, že všem nám je vrozena touha mít maximální úspěch s minimem námahy. Říkává se tomu i lenost.

+4/0
12.12.2014 0:09

B45ř51e41t10i39s23l63a57v 82Š33í64m73a 9744881562

Ne, vsem nadanym detem neklesne prospech, jen se toho mene nauci, mohou se ve skole nudit atd., protoze se vyuka zdrzuje s pomaleji chapavym zakem. 

Prospech jim muze klesnout na gymnaziu, kdy s udivem zjisti, ze se jiz museji ucit a ze treba zaci z jine skoly nebo tridy toho za zakladky vedi vic.

+2/0
12.12.2014 1:37

I71n15k61a 50H32o42l53í22k58o48v95á 5170470104577

Tak za 1) do praktické školy ( dříve zvláštní ) může být dítě zařazeno až po souhlasu rodičů. Takže to neustálé tvrzení, že tam dávají učitelé cikány rovnou, to není pravda. Jenže proč by je tam rodičové nedali, dobře ví, že se tam po nich nechce tolik učiva jako na ZŠ. Za 2) stačí jedno cikáně či jiný nepřizpůsobivý žák a rozhodí třídu raz dva. Za 3) pokud jsou ve třídě slabí žáci a učitel by se jim měl více věnovat při počtu 30 dětí, zanedbá tím výuku těch výborných a průměrných, ze kterých by ještě mohli být časem lepší. Bez pomoci spadnou k těm horším. Za 4) neustále nám vnucují názor, že cikáni jsou u nás diskriminováni. Kdepak, je to naopak a mám pocit, že je jich tu čím dál tím víc. Takže by konečně mohli ti nahoře vymyslet něco, aby začali konečně dělat a starat se sami o sebe a své početné rodiny a nežít z našich daní! Tohle etnikum se nedokázalo přizpůsobit mnoho let, kdežto děti cizinců, které jsou nyní na našich školách se přizpůsobit dokázaly a studují i na SŠ a VŠ. Jak je to možné, že to dokážou za mnohem kratší dobu? Asi tím, že jim nikdo necpe desetitisíce za nic!!

+10/0
11.12.2014 22:26

F92r30a24n24t65i35š73e42k 29E37l60i87á45š 6907443485606

Máte svatou pravdu. Proč to nechápou někteří tupečci z ministerstva? Těm romským neziskovkám rozumím. To jsou takové pijavice přisáté k Romům a těžící z jejich problémů.

+8/0
12.12.2014 0:11

J37a38n14a 90L42a87n16g58o45v93á 2485796240983

Oni to možná chápou, ale musí vykazovat nějakou činnost. A ti, co prosazují multikulti, zase potřebují zdůvodnit svou existenci (rozuměj teplá místečka v administrativě). Nadané děti byly vždycky v nevýhodě. Já na školu nespoléhám. Ta vám jen pohlídá děti a možná, MOŽNÁ je přitom i něco naučí.

0/0
14.12.2014 20:47

R97o31b19e90r44t 45M24á10s21l80o 1691221897937

Za většinu ekonomické aktivity v zemi je odpovědná pouze ta část lidí, která přesáhne určitou hranici IQ (cca 108 bodů), ti ostatní se pouze vezou na jejich aktivitě. To jestli se nám za obrovského úsilí podaří zvýšit části populace IQ třeba z 85 na 90 (ovlivnit lze jen kulturní složku IQ nikoliv genetickou) k udržení stávající prosperity naší společnosti téměř vůbec nepomůže. Dobrý vzdělávací systém by se naopak měl zaměřit na:

1. Na předvýběr vysoce inteligentních žáků v období okolo 7-mi let. Těmto potenciálním tahounům vědy atd... by se mělo dostat opravdu mimořádné péče (třídy max. 10 žáků) a i individuálních výukových plánů dle jejich talentu. Protože to, že je někdo v 8-mi letech velmi nadprůměrný třeba v matematice vůbec neznamená, že mu stejným způsobem jdou třeba i jazyky. Klidně i osobní asistenty asistenty. Dobrým vzorem by mohlo být třeba izraelské školství.

2. Dále je potřeba zajistit aby žáci, kteří mají šanci dosáhnout někam k IQ 110 nebyli v žádném případě brzděni, tito budoucí mistři a obecně nejnižší vedoucí budou tvořit páteř ekonomiky.  Ale výuka spolu s ostatními žáky, které nakonec budou v práci řídit jim prospívá. Různí manageři atd... se z nich vyprofilují sami.

3. Žáky, kteří ruší výuku je třeba oddělit od těch, kteří se učit chtějí a naučit je především základním hygienickým návykům, aby jako roznašeči epidemií nebyli nebezpeční okolní společnosti. Osobní asistenti atd... jsou vyhozené peníze.

---------

Bohužel celá naše vzdělávací soustava se naprosto nesmyslně zaměřuje zcela opačný konec spektra studentů než by měla a přestože celá EU má plnou hubu keců o vzdělanostní ekonomice tak směřuje snad ještě horším směrem.

Jo a abych nebyl za rasistu (přestože se o žádné etnické skupině nezmiňuji) do první skupiny (s individuálními plány), lze samozřejmě zařadit i žáky s mimořádným nadáním v jiných oblastech např. hudba atd...

+6/0
11.12.2014 18:46

B13o49ř30e26k 59Ž89a57n12d16a 1190226159256

Souhlasím, až na těch 10 žáků a asistenty.  Jde především o to, žáky roztřídit. Pokud bude ve spádové oblasti 1 houslový virtuoz, nebude se kvůli němu dělat hudební třída. Speciálně nadaní žáci mohou dojíždět do školy s jednostranně rozšířenou výukou. Za "komárů" to tak fungovalo a myslím, že chytré děti neměly s dojížděním v rámci města problém. Nevzpomínám si, že by například někdo v hodině usínal.

+2/0
11.12.2014 20:54

R25o43b25e82r97t 82M22á59s76l64o 1301311577657

Já na těch asistentech netrvám. Jen mě připadá, že by byli smysluplnější zde než na opačném po´lu

+2/0
12.12.2014 11:47

F34r88a82n74t82i97š57e56k 39E83l35i74á98š 6837643165366

Pane Máslo, něco o IQ vím(jsem členem Mensy) a není mi známo, že by se jeho výše měnila jakýmkoli úsilím nebo věkem. Chválabohu, že jde o vlastnost, která je nám vrozena a kterou do malé míry lze ovlivnit vytvořením podnětného prostředí v nejútlejším věku

0/0
12.12.2014 0:16

B91ř60e32t64i33s55l59a48v 64Š34í69m24a 9664551422

IQ se meni. Nikoliv podstatne, ale rozdily jsou, prave vzhledem k veku a usili. Testy jsou zamereny dost technicky, lide, kteri casto lusti ruzne hlavolamy, sudoku atd., se casem vycvici. (Znam kluka, ktery mel IQ pouze 125, asi za dva roky ziskal 145 a mohl tedy vstoupil do Mensy.)

Otazky nejsou ve vsech zemich stejne, v USA jsou velmi rozdilne oproti Evrope.

Jsou take jine testy do Mensy, kde se IQ zjistovalo do vyse 160 a pozdeji 170... anebo do Einsteinovy spolecnosti.

+2/0
12.12.2014 1:31

B60ř42e11t72i31s82l47a15v 41Š59í37m88a 9894461602

Pane Máslo, bylo by pekne, kdyby takove navrhy byly realne, ale to bohuzel nejsou. Nase republika nema penize na potrebnou lecbu a na pomucky pro handicapovane deti, nemuze proto vydavat mnozstvi penez na skolske projekty, kdy by mozna nebyl efekt umerny vynalozenym financim.

1) Vysoce inteligentni, zdrave deti nepotrebuji osobni asistenty. Dobri az vyborni inzenyri technickych oboru a lekari z nich mohou byt stejne, ani na vyzkum je neni potreba pripravovat od utleho veku.

Deti si take maji hrat, nemit stale nejake doucovani. Potrebuji se rozvijet vsestranne, protoze je nutne mit i odpovidajici EQ, samotne vysoke IQ nestaci.

2) Zaci s IQ kolem 110 jsou v soucasne dobe s temi lepsimi ve tride bezne, do 5. tridy zcela jiste.

3) Souhlas.

+1/0
12.12.2014 1:28

R57o35b30e14r81t 66M33á94s20l31o 1371421317657

Naše republika vydává spoustu prostředků na školské, kulturní a začleňovací projekty, kde jsou výsledky velmi sporné. Navrhuji jen tyto prostředky (nebo alespoň část z nich) převédst na opačný konec IQ spektra. Hendicapovaným rozhodně nic brát nechci - těch se to netýká.

Vysoce inteligentní děti jsou v kolektivu často velmi osamělé a nemají se se svými nápady s kým podělit a rádi si promluví s někým starším kdo dané problematice rozumí.

Rozhodně jsem to myslel na základě dobrovolnosti, nikoliv zákazu her a "Čínské" drezury. Takové donucování podle mě spíš dětem danou věc znechutí.

0/0
12.12.2014 12:14

L55u82b17o10š 87C68h67l33u37m26s46k55ý 2100745388125

Je to jednoduché. Rychlost kolony vozidel je dána rychlostí nejpomalejšího z nich.

+1/−2
11.12.2014 16:08

K50a77r80e41l 38B59l91á39h22a 6216947854284

na druhou stranu u vetsiny deti jako jedna z moznosti motivace funguje soutezivost. Takze mene nadane dite se bude casto vice snazit, aby se dotahlo. Stejne tak ho budou motivovat i rodice. Kdyz bude prumerne dite ve tride nejlepsi, tak ho to nijak motivovat nebude. Nic neni cernobile a jednoduse v nasem skolstvi na nasim rozpoctem nevymyslite system, ktery bude idelani pro vsechny deti. Vzdy to bude pouze o tom, koho budete preferovat a koho obetujete.

0/0
11.12.2014 16:15

L65u30b94o77š 47C18h32l20u52m43s46k84ý 2290335798365

Tady ovšem nejde o preferování, nebo obětování. Tady jde o přizpůsobení výuky schopnostem žáků, což ony zvláštní školy, alespoň částečně, řešily. V populaci je určitě 10% dětí, kteří by celou devítiletku zvládly za 6 let. Jsou ale bržděny tím normálním průměrem. Dobrá, to je dáno naším nepružným R-U školským systémem. Nebudeme mít pětadvacetileté profesory, jak je to možné v USA. Ale tyhle děti budou po integraci všech do "normálních" tříd přibržděny ještě více. Podle porovnávacích vědomostních testů se stále propadáme. A to prý chceme budovat nějakou vědomostní ekonomiku.:-/

+5/0
11.12.2014 16:40

K10a35r93e45l 27B90l24á31h36a 6786367274864

Ale my se propadame z uplne jinych duvodu. Ja proti zvlastnim skolam nemam zhola nic. Ani netvrdim, ze ta pripravovana zmena je v poradku a neco vyresi. Ja osobne bych daleko vetsi duraz kladl na predskolni vychovu, povinnou dochazku do skolky u deti, ktere by podle nejakych testu vyrazne zaostavaly apod.

+2/−1
11.12.2014 17:06

F15r20a31n59t10i27š73e12k 19E24l54i15á32š 6247763555466

Hlavním důvodem propadání je lenost rodičů utvářet podnětné prostředí  v batolecím věku potomka a potom lenost dítka.

+3/0
11.12.2014 17:12

L92u42b10o25š 90C83h25l58u11m77s25k84ý 2560875178155

Ty problémové děti o kterých mluvíme nechodí do školy, natož aby chodily do školky, kam by je museli rodiče vodit. Ti před osmou hodinou nevstávají. To by stát musel zaměstnat tak, odhaduji, 20k rodinných asistentů.

Kde vidíte důvod znalostního propadu u našich dětí?

+4/0
11.12.2014 17:58

F45r49a34n31t40i24š10e64k 58E53l87i11á13š 6267753325466

Pane Bláho, bohužel se mýlíte. Funguje to přesně opačně. Ty nadané děti se přestanou snažit když vidí, že ti nenadaní prochází školou pohodlněji.

+6/−1
11.12.2014 17:10

B20o29ř35e48k 70Ž29a62n43d51a 1940806339776

Nebo se přestanou snažit aby moc nevyčnívaly.

+1/0
11.12.2014 20:56

F86r83a40n14t66i64š32e67k 44E89l25i34á91š 6547733945336

Nikoli, pohodlnost je nám každému vrozena.

0/0
12.12.2014 0:18

B61o17ř94e31k 23Ž45a21n34d22a 1710466479986

Nebo ty chytré bude šikanovat, jak už tu v diskuzi padlo. Já jsem rád, že za mých "studií" měla ZŠ tři úrovně tříd.

+3/0
11.12.2014 20:55

A20n43n10a 36V85e52s21e86l90á 3839770711240

Moje kamarádka učí na zvláštní škole. Děti z romských rodin postrádají veškeré návyky. Nemají hygienické návyky, neumí si rozplánovat peníze na celý měsíc , žijí dokud mají peníze , takže děti do školy nosí týden svačiny a potom jsou hlady. Nemají slušné vychování , na sídlišti je toto normální , o nic lépe na tom nejsou ani bílí . Má smysl vzdělávat lidi, kteří se nehodí k ničemu jinému než k úklidu či na kopáčské práce.

+8/−2
11.12.2014 15:46

V95o72j41t75ě97c49h 96R40o70z67s60í40v49a84l 5300693665384

ano

+2/−1
11.12.2014 15:50

A46n24n33a 12V33e50s24e81l58á 3989590301400

Představte si , že máte nadané dítě , chodí do školy s dítětem, které nepochopí kde se má napsat měkké tvrdé i  a učitel se mu musí neustále věnovat , je vidět , že se mu rodiče nevěnují a žák brzdí celou třídu . Co uděláte ? Já bych dala své dítě pryč , na lepší školu , kde dítě bude mít rozvoj.

+10/0
11.12.2014 15:54

F96r80a25n15t50i65š60e41k 95E61l77i49á75š 6707883705296

Převedl bych své dítě na jinou školu, kdyby se do její třídy dostal nějaký Rom nebo Cikán.

+5/0
11.12.2014 17:13

I18n62k50a 68H94o23l25í46k51o10v78á 5260340914887

A teď si představte, že ve třídě jsou taková 3-4 cikáňata, plno nevychovaných děcek ze soc. rodin a ve třídě 30 žáků. Ve třídě je to jak v putice, je cítit cigaretový puch ( jasně, že s dávek na cigára a chlast je ) a "ten jiný" a v tom jsou děti ze spořádaných slušných rodin. A navíc tohle má učit učitel. Lituji jak učitele, tak ty slušné děti. Musí tohle denně trpět. Já bych své děti z takové třídy dala jinam 100%. Ale co když to vždycky nejde?:-/

+6/0
11.12.2014 22:41

A14l17i29c43e 86N16o80v93á94k48o74v94á 9240490823806

Celé je to nesmysl. Aby se stát zbavil odpovědnosti a vlk se nažral......, tak odpovědnost hodí na učitele. Řešit romskou otázku tímto způsobem, není řešení. Řešní je jediné, že v naší zemi budeme mít stejná práva a povinnosti všichni. Neustálé protěžování jedné skupiny obyvatel, je diskriminace. Řešit špatné podmínky v rodině má sociálka a ne učitelka.

+9/0
11.12.2014 14:28

J29a68r42o61m17í29r 61K79r56á32l 4250459584409

R^ Tak.  Pokud to někdy začne učitelka řešit, ještě jí nakonec přijdou dát rodiče přes hubu. :-/

+7/0
11.12.2014 15:01

F96r18a55n95t54i79š32e24k 75E14l68i78á68š 6497353795626

Zvláštní školy by měly být určeny pro obtížně vzdělávatelné nebo nevzdělatelné žáky. Hlavně žádná diskriminace.

+11/0
11.12.2014 13:13

F38r32a48n97t69i11š75e53k 55E75l32i34á41š 6197353235716

Jestli chceme udělat něco pozitivního pro náš vzdělávací systém, nesmíme nikdy obtížně vzdělávatelné žáky dávat mezi ty normální. Blbost je nakažlivá.

+7/−2
11.12.2014 13:16

P33e97t90r 55A69g23u41l93á88r 4787338840804

Lenost ještě nakažlivější.

+7/0
11.12.2014 13:34

F62r20a54n55t71i88š81e18k 72E76l45i70á41š 6177983265846

Lenost není nakažlivá. Líní jsme všichni od narození.

0/−3
11.12.2014 17:06

L57u97b65o36š 55C45h10l39u52m50s84k87ý 2250545148635

Lenost je motor pokroku.

+1/−1
11.12.2014 23:13

B73ř66e58t57i95s48l93a15v 72Š17í23m42a 9564141852

Lenost v primerene mire, kdy se u toho take premysli, ta je motorem pokroku. :-)

Obavam se, ze diskuteri mysleli lenost, jejiz "obeti"  jsou schopne jen parazitovat.

0/0
11.12.2014 23:26

A85u57g88u49s79t 43F94o73r93m98á51n18e25k 6245589240796

Psychiatři zřejmě nepochopili, že co je americké, je to nejlepší na světě. Tím se řídí vlády po převratu. Jen jedno jaksi opomíjejí - platy v USA.

+2/−1
11.12.2014 13:01

L95i75b35o44r 90M12o51h10o93u78t 3506967568592

Navrhuji tento model vyzkoušet na vzorku dospělé populace: Dienstbier,Kalousek,Benda,Klaus,Jandák ...;-D

+6/−1
11.12.2014 13:01

P58e18t55r 21S93v25o13b95o47d58a 7172441774

Ja jsem zacal "studijni karieru" jeste za komancu a i na "normalni" skole se za me rozdelovalo to trid A. B. C. podle schopnosti. Svete div se ve tride A vetsinou koncili inteligentni deti inteligentnich rodicu casto napr. s VS vzdelanim. Ve tride C vetsinou koncili "pomalejsi" deti casto "pomalejsich" rodicu vetsinou z rad delniku a prodavacek. Takze i "normalni" skola asi diskriminovala hloupe, pomale a lajdaky ? No kdyz si predstavim ze by tenkrat v jedne tride skoncil zak kategorie C a zak kategorie A tak si to nedokazu ani predstavit napr. v 8 tride. A rozhodne to nebylo tim ze by ucitele Acka nejak lip pripravovali nebo Cecka diskriminovali. A to prosim bylo za komancu kdy jaksi vsichni pochazeli z temer stejneho prostredi (rozumej ve fronte na banany stal jak inzenyr tak delnik od pasu)

Vydim to tak ze holt vsichni muzou klidne chodit na jednu zakladku ... ale asi na dost zakladkach vznikne trida kategorie D ,, pripadne to co pujde "zachranit" ze z C presune do B a potom se k tomu zbytku C doplni trochu beznadejneho odpadu.

+3/−5
11.12.2014 12:05

B98o71ř67e70k 80Ž14a71n42d62a 1340456879106

Nevěřím, že to bylo na všech školách, ale nápad "komárům" chválím. Integrace žáků různé úrovně není správná cesta.

+6/−1
11.12.2014 12:12

J38a90r70o87m83í79r 77K95r55á69l 4660179244469

Koncem 60. let to bylo na školách běžné, pak se od toho kdovíproč upustilo.

0/0
11.12.2014 12:21

B79o34h18u64s62l85a40v 19H47a69v43r61á96n27e68k 6863307712

O tom jsem nikdy neslyšel. Mimochodem, chodil jsem do déčka. Hodně nás šlo na gymnasium, mnozí i na VŠ. O tom třídění slyším poprvé, vždy jsem si myslel, že to bylo nahodilé.

+2/0
11.12.2014 18:04

J40a25r29o56m35í80r 51K91r96á96l 4740639134189

V hradeckém kraji to bylo téměř na všech školách s výjimkou těch, kde byla jen jedna třída v ročníku.  Jeden z mála experimentů, který byl k užitku.

+1/0
12.12.2014 7:51

L93a73d61i93s92l90a82v 90H81a69š14k50a 4263526641570

když to vydíte, byl jste nejlíp v C;-D

+4/−1
11.12.2014 12:29

P48e29t87r 25S24v27o49b14o69d14a 7562671224

Kdepak byl jsem kvuli tomu B. V matice, fyzice a technickych predmetech jsem byl nejlepsi v rocniku ale presne ta cestina a a par dalsich veci me to pohnojili ;) To me ostatne jak vidite zustalo dodnes .. vystudoval jsem uspesne VS, ale kdyz jsem daval diplomku ke korekture tak jsem malem dostal par facek :D

+3/0
11.12.2014 12:38

L77a24d54i78s59l70a24v 57H63a45š13k28a 4753666801360

to potom ano:-)

+1/0
11.12.2014 12:50

L47i65b36o74r 57M92o15h58o56u49t 3816957478492

V C jste asi byl VY- když vYdíte!;-D;-D:-)

+1/0
11.12.2014 13:02

F23r40a22n75t34i15š67e46k 97E76l97i76á22š 6817323875486

Pane Hašku, když děláte hrubé chyby, vy jste studoval zvláštní?

+2/0
11.12.2014 13:17

E69v55a 98S21e57h16n84a25l40o74v40á 2471461936898

Eliáš---on pan H. upozorňuje na chybu v textu pana S.

:-)

+3/0
11.12.2014 14:36

F51r95a98n15t50i76š88e68k 53E25l77i86á15š 6117933935106

Aha, už to vydím. Díky, nějak jsem si nevšiml.

0/−1
11.12.2014 17:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.