Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Matematiku má dítě v sobě, naslouchejte mu, říká autor revoluční výuky

Dítě se matematiku učí nejlépe tak, že ji samo „tvoří“ a vysvětluje své myšlenky. Často přitom objeví něco nového. Ten „aha okamžik“ si pak pamatuje napořád, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz profesor Milan Hejný, autor alternativní metody výuky matematiky. Tradiční matematika podle něj oslabuje tvořivost, ale zato vede k řádu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M50a73r81t28i83n98a 58B41r65a28b75e32n71c20o67v28á 4603765318859

Tak s tímhle panem profesorem bych si matematiku hrozně ráda zopakovala. Ta klasická matematika mi šla, ale tahle by mě určitě o poznání víc bavila, v jeho podání to musí být šíleně zajímavé. A navíc se mi na něm líbí, jak je to tolerantní člověk a nejede si jenom to svojeR^

+1/0
15.12.2014 15:08

J48a22r80o49m26i56r 68M76a89r49e84s 8530234265280

Matematiku jsem vzdycky nesnasel - predevsim kvuli afektovanym "pedagozkam" ve vsech urovnich vzdelani... dnes me kupodivu zivi a mam ji rad. Je dulezita. Nechapu skaly tech lidi co tady davaji minusy tem co maji podobny nazor jako ja... Jste dukazem a duvodem toho, proc nas narod neni zrovna v urovni vzdelani na spici..

0/0
15.12.2014 14:47

J88i26ř33í 20V68o76n66d34r12á12č79e15k 5986244880644

Další chytrolín. Neustále se to tu množí myslitelama, co vymýšlí nové revoluční koniny a školství jde při tom soustavně a cíleně do kopru.Nové metody výuky, shémata, nové písmo, nový způsob hodnocení, všechno jen proto, aby se dítě chudák nějak nezatěžovalo. Hlavně nové učebnice, nezapomeňte.Jednorázové.  To jsou totiž větší bestsellery, jak od Viewegha.

+3/0
15.12.2014 13:59

M74a85r90c85e37l92a 41Z12a36j39í81c50o25v42á 1322188540904

Tahle metoda je skvělá pro děti s nadprůměrným IQ. U dětí s průměrným IQ někdy k onomu "aha efektu" dojde, ale většinou za cenu úmorného opakování. U dětí "nenadaných" zvídavostí je to katastrofa, tyto děti moc nebaví hledat nová pravidla, milují opakování známého. Pro dětí s podprůměrným IQ tato metoda vhodná není.

+3/−2
15.12.2014 7:54

K77a11r36e65l 62P18o81d87h78o46r45s51k69y 3615103832205

Jeste si zodpovezte, jak je na tom klasicky pristup. Treba ja jsem se na matiku nikdy neucil, vzdy jsem si jen hral s cisly a funkcemi. Rozhodne jsem si pamatoval min nez spoluzaci a stejne jsem to dovedl rychleji a lepe pouzit, opravdu neco noveho vymyslet. Ten tradicni pristup me akorat zdrzoval.

+1/0
15.12.2014 9:23

M66a31r39c90e95l83a 31Z83a38j94í25c18o68v79á 1702598170464

Klasická výuka je cílená na děti kolem průměrného IQ. Chytré nudí, podprůměrní se naučí alespoň něco.

+2/0
15.12.2014 9:29

J86i38t19k32a 81Ř14e49z24á94č65o84v69á 7309503416321

Aha efekt je možný u jakékoliv úrovně intelektu. Prof. Hejný doporučuje dávat dětem úlohy na jejich úrovni - mít tedy ve třídě více úloh, pak každý může mít radost z toho, že zvládl něco nového na své úrovni. Vždyť i ve skutečnosti jinou úroveň matematiky používá jaderný fyzik, statik, účetní, prodavačka, zedník. každý ji potřebuje jinak. Je logické, že i na ZŠ někdo bude schopen pochopit a vstřebat víc a někdo míň. Osobně se mi líbí na 2. stupni Daltonský plán - každý se zaměří na to, co mu jde, tam si vezme víc hodin a rozvíjí se v tom - příprava na SŠ, co není jeho parketa zvládne v zkladním tvaru.

0/0
18.12.2014 12:29

J64a86r25o10s81l26a14v 80D34e23r65m78í19š66e74k 9908618259221

R^

0/0
14.12.2014 22:55

T55o11m44á48š 35I50s81r88a65e98l 8677748740760

S toto metodou máme doma zkušenosti. Bohužel, špatné. Je skvělá pro chytré děti. Průměrní žáci v klasické koncepci se však v této stávají podprůměrnými. I když se to spoustě lidí nelíbí, dril je potřeba a má své opodstatnění. V metodě pana profesora není. Žáci přeskakují z jedné látky na druhou a nemají možnost si tu novou zažít. Když se k ní o pár dní nebo týdnů vrátí, koukají na ni jako na absolutní novinku. My jsme jako malí počítali ve škole desítky příkladů pořád dokola. Sice to byla nuda, ale v mozku postupy nesmazatelně uvízly. Sám jsem vystudoval učitelství prvního stupně, takže mohu tuto metodu posoudit i z druhého pohledu. Není to dobré. A protože již pár let podnikám, mám i třetí pohled. Je to skvělý byznys. Vydat mraky barevných učebnic pro všechny děti na prvním stupni, které je používají jednorázově, je obchod snů.

+10/−3
14.12.2014 20:38

V46á24c83l44a17v 64Z70e33l37i97n68k48a 2692150373902

Díky za pohled někoho od fochu. A jak už to v našem státě bývá obvyklé, mám takový silně nepříjmený pocit, že vámi uvedený třetí pohled bude ten správný a i zde nejspíše jde o peníze až v první řadě. Pro společnost H-mat je to nepochybně terno. NIcméně vzhledem k tomu, že jde o naše děti, tak je to i silně na přesdržku pro klíčové protagonisty. Pokud je ta metoda skvělá jen pro chytré děti, tak je to už z principu špatně, protože tyto děti zpravidla zvládají matematiku bez potíží i v původní podobě.

+5/−1
14.12.2014 20:54
Foto

O58n10d36ř48e81j 65Š48t90e12f71f51l 1890553538

Myslím, že té metodě nerozumíte. A čemu nerozumíte, to se Vám nelíbí. Jak je to u učitelů obvyklé. Uměl byste třeba sám vysvětlit, co jsou schémata a jak se vytvářejí. Zkuste to!

A co se týká byznysu - pan Hejný už je starý moudrý pán a o peníze mu zcela jistě nejde. Že se toho někdo jiný chytí, to je možné. Tak to u dobrých nápadů bývá, že vydělají peníze.

+5/−5
14.12.2014 21:22

T73o15m59á69š 47I91s25r93a46e54l 8587638430830

Děkuji za vaši reakci pane Šteffle, Nejde o to co se líbí nebo nelíbí mě. Jde o děti. Matematika se má učit ve škole a ne doma. Doma má žák jen procvičovat. Jenže my jsme se museli stále dokola vracet k tomu, co probírali a neprocvičili. Náš junior se vracel ze školy se špatnými známkami a demotivován. Až když jsme začali trénovat podle staré koncepce, začal se zlepšovat a získal potřebné sebevědomí. Škoda, že to má náš malý za sebou. Rád bych vám ho totiž půjčil, abyste si to vyzkoušel.

+6/−1
14.12.2014 21:38

M54i42l30a56n 67P42o85k10o46r63n53y 7859625567830

Vazeny pane Steffle, bohuzel jsem Vas slysel o matematice mluvit nekolikrat. Vzdy to byly strasne nesmysly a utvrdilo me to v tom, ze umite povidat, bohuzel to je vse. Podstata veci Vam vzdy unikala. Koneckoncu, nekteri kolegove na MFF UK si na Vas stale pamatuji. Jak jste na ne zapusobil, asi vite nejlepe Vy sam. Bylo to dost podobne, jak jste pusobil na me. Takze, jako vysokoskolsky ucitel matematiky mam trochu predstavu o matematice. Jako otec dcery, ktera metodu prof.Hejneho ve skole absolvuje, vim, co to je. Pokud bych ji doma nedoucoval zakladni veci, tak matematice nerozumi a topi se v tom. Pokud by byla na matematiku nadprumerne nadana, tak si mozna metodu uziva. Koneckoncu, jako doplnek standardniho uciva pro nadprumerne nadane zaky se mi ucebnice libi. Jako ucebnice pro vsechny je to ale nesmysl, vcetne veci, jako ze ucitel nesmi deti opravovat. K cemu tam pak je? Jak se dite dozvi, ze neco dela spatne? A pokud mluvite o byznysu, Fraus je ten, kdo se snazi, aby prodal ucebnice. Dost nevybirave.

+10/−1
14.12.2014 22:05

K66a12r77e33l 74N73e75č16a77s 5533209550560

Panu Stefflovi i Vám ,pane Pokorný si dovoluji dát plus/mohl -li bych ,tak s hvězdičkou/,protože takto má vypadat disputace protichůdných názorů na malé ploše se vkusema niveau.R^R^:-)

+2/0
14.12.2014 22:51

D53a10v94i95d 17D47i28r13g59a 7395221438

Myslíte útoky ad hominem?

+1/0
15.12.2014 16:13

K74a73r67e94l 25N61e38č68a19s 5783529800400

No je to trochu osobní,ale  k věci.Oba vědí ,o čem hovoří.:-)

0/0
15.12.2014 17:38

W67a19l77t35e51r 13D57i86v38i55š 6457682572772

Nevím, s čím máte zkušenosti, ale zcela určitě to není výuka Hejného metodou. Možná ta škola používá tyto učebnice, ale evidentně s nimi neumí pracovat. To je bohužel velmi častý případ - nadšený ředitel, který si neuvědomí všechny důsledky a dá učitelům befelem, že se má učit podle nových učebnic. Ale učitelé je berou jen jako náhradu starých a dál si jedou svou klasickou metodu, pouze s jinými příklady.

Naopak mám zkušenosti coby rodič a známý rodičů se třemi školami, kde touto novinkou učí velmi schopní kantoři a pokaždé byl výsledek stejný - zejména dříve podprůměrné děti jdou obrovsky nahoru, na prvním stupni začali naprosto přirozeně používat i matematicky nenadaní prvňáčci záporná čísla, děti samy objevují v rozhovoru zmíněné zlomky a spoustu dalších věcí. Ti nadaní, mají-li prostor, jsou schopni jít pochopitelně i nadále mnohem rychleji, ale právě ti méně nadaní jsou stále schopní zvládnout matematiku tak, že jim je opravdu užitečná v běžných situacích, není to pro ně abstraktní věc, ale zcela praktická dovednost, kterou mohou samy objevovat.

Jenže, jak už to u kvalitních metod bývá, je nesmítně citlivá na kvalitu toho, kdo to vyučuje. V rukou mizerného učitele to je neštěstí. Klasická metoda má jednu obrovskou výhodu - je univerzální a učitel je snadno nahraditelný prvek. Prof. Hejný má naprostou pravdu v tom, že jeho metoda není použitelná pro všechny školy. Měla by být jen na takových školách, které to jsou schopny dlouhodobě personálně ustát, potřebuje velmi schopné učitele, kteří jsou schopni děti vést. To je velmi náročné. Rodič by měl mít možnost své dítě na takovou školu dát, ale neměl by očekávat, že zápisem dítěte do školy rodičovská role končí. Rodič by měl neustále se školou spolupracovat a být schopen i připraven na to, že pokud chce pro své dítě kvalitní a rozvíjející výuku, musí tomu sám něco obětovat.

A kéž by stát a veškerá byrokracie byla taková, že alespoň nebude těmto metodám, školám, které je provozují, házet klacky pod nohy.

+2/−2
14.12.2014 21:55

M24i38c80h17a71l 64B88a10š10t17a 6204610915804

Ajajaj, trochu moc podmínek, aby to mohlo fungovat. Čili to fungovat nebude resp. bude se moci žehrat na nesplnění podmínek. Škoda, metoda vypadala slibně. Rv

+3/0
14.12.2014 22:07

T86o47m73á57š 24I64s48r37a49e76l 8177358630560

Pane Diviši, možná máte pravdu. Zásadní chyba je na straně státu. Platové podmínky, které nastavil, nejsou zajímavé pro kvalitní učitele. Například z našeho ročníku absolventů učí jen pár lidí. Ostatní, ačkoliv měli práci s dětmi rádi, si našli svoji obživu v jiných lukrativnějších oborech. A jsou úspěšní.

Na tuto politiku doplatí stát. Zapomíná, že člověk - občan, je prostředkem jeho příjmu. Na počátku platí jeho vzdělání, zdravotní péči a když dospěje, nabízí jej na pracovním trhu. V podstatě jej prodává za sociální a daňové poplatky. Když však jeho kvalifikace díky zanedbanému vzdělání bude nízká, utrží méně. Ale to jsme se dostali od už úplně jinam.

0/0
14.12.2014 22:17

V46á27c32l36a67v 82Z24e39l38i71n79k25a 2502670193692

Agitka je to pěkná, ale vsadil bych i teď v prosinci boty, že realita bude poněkud jinde. Hlavně to s těmi prvňáčky a zápornými čísly. Málem jsem si poprskal monitor. A ten třetí odstavec v podstatě říká, že je tato metoda k prdu, protože není aplikovatelná univerzálně nebo minimálně ve většinovém záběru. Na tom stojí výuka, protože jinak se propadnete do chaosu a mimo jiné tím odstřelíte technické vysoké školství. Poslední co tam potřebují je, aby příchozí byly v matematice ve stylu co kus to originál. To je konečná. A hlavně tam už není prostor na hraní a objevování. Tam se musí makat a fest.

+4/−1
14.12.2014 22:25

K25a88r21e76l 98P90o80d87h54o91r38s85k88y 3145983462105

> je tato metoda k prdu, protože není aplikovatelná univerzálně nebo minimálně ve většinovém záběru

zato klasicka vyuka ma ohromne vysledky ze? Neco v tom smyslu, ze 95% absolventu to nechce uz nikdy videt

> tam už není prostor na hraní a objevování

jakozto absolvent technicke VS vam prozradim, ze jste mimo. Vzdy to stalo na objevovani a pochopeni souvislosti. A na zmene samotneho zpusobu mysleni.

+1/0
14.12.2014 22:32

V42á63c81l84a83v 93Z18e66l57i19n12k76a 2972240803282

A proč by to neměli chtít vidět. Já se učil matiku po staru a vzpomínám na ni rád jak na základce tak na střední. A podobně je na tom spousta mých známých a kolegů, z nichž mnozí šli na techniku právě proto, že je bavila matika a fyzika. A mohu se zeptat, na jakou školu jste chodil? Já mám za sebou ČVUT a mám pocit úplně opačný.

Respektive jsem za určitého úhlu pohledu ochoten souhlasit s tím posledním odstavcem. Jenže abyste mohl objevovat a chápat souvislosti, tak musíte mít prvně v hlavě jistý základ v podobě řady vztahů, vět, definic a všeho možného a k tomu zažité také základní návyky jak s tím aparátem pracovat.

Jako příklad jsem zde uváděl variaci konstant používanou při řešení dif. rcí. Tu si musíte nasoukat do hlavy tak, jak jí objevili a pro použití rozpracovali pánové Euler a Lagrange. Pokud na ní budete podle této metody chtít přijít sám, tak s tím také nejspíš skončíte.

+3/−2
14.12.2014 22:46

K78a61r27e24l 86P56o55d46h43o80r74s53k37y 3495343712435

Podivejte se, jaky je dnes zajem o technicke obory. Vetsina absolventu stredni vam rekne, ze pujde kamkoli kde neni matika. Resp., ze by treba nekam chteli, ale jsou tam prijimacky z matiky, takze nic.

Ja delal MFF, dodnes vzpominam na krasnou zkousku z diskretni matiky. Dali nam dokazat par vyroku, ktere jsme nikdy nevideli. Bylo na to neomezene casu (do vecera) a v podstate se to dalo udelat tak, ze si clovek uvedomil, jak se v diskretce uvazuje. Zadne naucene vzorecky nebo vety.

Jasne, hlavne v analyze jsou postupy, na ktere se bezne prijit neda, ale to (nastesti :-) ) netvorilo velkou cast studia.

+2/−1
14.12.2014 23:14

K24a18r14e37l 84P40o94d13h20o51r81s78k20y 3555773572675

To ze ucitel matematiky rika, ze dril je potreba, to bohuzel vypovida o nasem skolstvi vic nez kdejake studie.

Cela debata sklouzava k tomu, jestli se zakum zlepsi nebo zhorsi znamky a podobny kraviny. Uz se ale neresi, jestli neco opravdu pochopi nebo ne. To drilovani rovnic a zlomku je dobry mozna tak pro ty ucitele, aby byli spokojeni, ze jim to zaci jako cvicene opicky hezky vypocitaji, ale kdyz pak dojde na realny problem z realneho sveta, tak neprijdou vubec na nic, protoze je to nikdo nenadriloval. Doucuju matematiku a setkavam se s tim porad - umi resit vzorove priklady (tedy tech par co si pamatuji), ale souvislosti nechapou a ze slovni ulohy nedaji dohromady nic.

Takze, k tomu klasickemu zpusobu vyuky matiky - muzete byt uplne v klidu, chytre deti to pochopi samy, u tech ostatnich je skola akorat ztrata casu a nezustane v nich vubec nic. Tak a ted muzete premyslet, jestli neni na case to zmenit.

+1/−3
14.12.2014 22:26

T20o52m81á31š 23I84s18r45a50e12l 8297638380170

Proč nezměnit, pane Podhorský. Ale co a jak? Máte zkušenosti s doučováním. Co navrhujete?

+1/−1
14.12.2014 22:35

K83a39r42e83l 15P76o90d93h30o32r20s76k15y 3725663332355

Asi se budu v mnohem po Hejnem opakovat. Zakladem je vypestovat schopnost kriticky zhodnotit svuj postup a reseni. Ja se setkavam s tim, ze studenti proste hadaji, zkusi jestli to projde nebo ne. Ale nedovedou opravdu overit, ze je vysledek spravne.

A druha vec je umet veci zjednodusit anebo z jednoducheho stavet slozitejsi. A opet posuzovat jestli to delam dobre.

Dovedu si predstavit, ze kdyz ucitel bude stale zaky provokovat s tim, jestli to maji dobre, jestli udelali spravnou uvahu, v nich casem vypestuje tyto schopnosti. Ze zacatku to bude pomalejsi, oproti drilovaci vyuce budou pozadu. Jenze oni budou moct pokracovat stale dal a to i v dalsim zivote, kdezto schopnost drilovat se po par letech ztrati. A hlavne nez vyjdou ze skoly, tak zapomenou i to malo co si pamatovali.

A taky navrhuju si priznat, ze dnesni vyuka matiky je opravdu k nicemu. Drtiva vetsina lidi nedokaze ani rict o co jde v a/x = b . Docela by me zajimalo, v jakem roce se to uci, tam totiz ten dril prokazatelne konci.

+1/−1
14.12.2014 22:54

V95á95c69l39a81v 89Z21e10l32i94n91k43a 2382740483802

Bylo to tak po staletí, vyrostla tak spousta brilatních matematiků a šlo to. Nebo si skutečně myslíte, že těm horším žáčkům pomůže, když jim z toho uděláte mišmaš ve způsobu, jaký zde popisovali pánové Israel a Pokorny? Tohle je s nějvětší pravděpodobností zase další pokus objevit kolo.

+2/−1
14.12.2014 22:51

K43a96r48e77l 71P72o80d76h26o31r58s21k46y 3795443772275

1% ze spousta je porad spousta. Uprimne si nemyslim, ze by Hejneho metoda nejak vyrazne pomohla "brilantnim matematikum". Ale verim, ze dokaze zvednout prumerne, Nevim jak u horsich.

Nicmene, soucasny zpusob vyuky i v tech prumernych zarucene nenecha nic co by stalo za rec, takze kdyby se misto toho ucili otloukat pistalicku, tak to vyjde nastejno.

Dale vemte v uvahu, ze po cela staleti vetsina lidi drela na poli nebo v manualnich delnickych profesich. Tam bylo jedno, jaky vyuka bude mit efekt. Jenze doba se zmenila, dneska se vas za kazdym rohem ptaji na excel...

0/−2
14.12.2014 23:04

J75a33n 67Z68e77m12a49n 1306825824806

Připadá mi, že si většina zde diskutujících neuvědomuje, že 80% žáků už složitou matematiku nikdy v životě potřebovat nebude, uplatní jen základní sčítání, odčítání, dělení a násobení. Takže je potřeba je směřovat k tomu, aby si rychle dokázali spočítat, jestli je někde v obchodě nebo hospodě neokradli a ne do nich hustit mocniny, odmocniny nebo diferenciální rovnice. To je třeba přenechat jen těm, kteří o to mají skutečně zájem a mají šanci to v životě uplatnit.

+2/−1
15.12.2014 9:13

K97a59r91e56l 71P95o70d75h28o54r63s33k24y 3915233592405

Nejde o to, jak slozite pocetni ukony budou nebo nebudou potrebovat, ale o to, ze vetsina lidi neni schopna jednoduchou ulohu z realneho zivota prevest na matematicky problem a reseni.

Pripady jako - vyplati se mi jit do duchodu ted, kdyz dostanu mesicne o 300 min, nebo az za rok. Spotrebitelske uvery, tarify u mobilnich operatoru/elektrina/plyn. Dojizdeni do prace, za slevami atd. Ano, neni to slozita matematika, ale vetsina lidi ji nedovede pouzit.

0/0
15.12.2014 9:20

V10e63r52o60n24i25k61a 51H79u21b65á93č97k56o87v88á 3106775656395

To je spíš o přirozené inteligenci než o matematických schopnostech. Mě matematika nebavila a ani moc nešla, přesto si vámi uvedené věci dokážu až moc dobře spočítat.:-)

0/0
15.12.2014 18:22

K12a48r50e19l 67P58o72d22h98o52r75s64k52y 3195293282405

No a neni to presne o tom co chci celou dobu rict? Evidentne jste prirozene inteligentni a presto vam nesla matika. To je prece ohromny protimluv. Mam uz delsi dobu podezreni, ze to nase biflovaci skolstvi presne tohle zpusobuje - misto rozvoje nadani se zaci ubijeji nejakymi pouckami a misto toho, aby prozkoumavali nove a bavilo je to, tak je to jen znechuti.

0/0
15.12.2014 18:28

J29a83n 43L40i15b90i83c14h 9812298965743

Problémem výuky obecně je, že je generální, tedy nepřistupuje k skutečným potřebám a vhodné formě pro jednotlivce. Žádná výuka a metoda nebude vyhovovat žákům všem, souhlasím s tím, že co student sám vymyslí a na co přijde, si snáze zapamatuje a v budoucnu využije než to, co jen pasivně přijme. U studentů je dobré využít více tvůrčnosti, ale musí to chtít, pokud nechtějí a jsou pasivní konzumenti sami od sebe, stejně se nic nenaučí.

+1/0
14.12.2014 20:11

I43r24e24n56a 30V38r61á23n43o91v64á 5522482515374

Nevím, jak vypadají učebnice na prvním stupni dnes, ale když chodil můj syn (asi před 10 lety), připadalo měto spíš jako příprava na správné vyplňování formulářů.

Když jsem četla ten článek, nepřipadalo mi, že by bylo myšleno nějaké nové učivo (jako u množin, kde se náhle zavedlo něco, co většina rodičů neznala, a přitom se po nich požadovalo, aby děti doučily, co učitel nezvládl - já stihla vyjít základku dřív, sestru bohužel množiny neminuly), ale spíš přístup učitele k žákům. Třeba se mluví o nové metodě hlavně proto, aby mohli upravit osnovy individuálněji a nemuseli všichni nesmyslně vyplňovat formuláře?

Mimochodem, jak jsem to z článku pochopila, je to totéž, co používal už Sokrates (jen v jiném oboru.)

+3/−1
14.12.2014 20:11

P44a11v50e88l 37K69u58r79a92l 5321984960570

upřímně základy teorie množin jsou celkem trvialita na kterou stačí i minimum abstraktního myšlení.

+1/−2
14.12.2014 21:07

R65o14s85t39i74s47l65a37v 61C17a32h79a 8675151960362

zpusob byuky matematiky na konci sedmdesatych a zacatku osmdesatych let nemel s teorii mnozin nic spolecneho i kdyz se rikalo, ze se uci mnoziny.

+1/0
14.12.2014 23:34

F29r89a90n62t63i49š12e40k 39E69l15i83á44š 6307333305416

Malcolm Gladwell se jmenuje autor tří knih, kterým jsem přes svůj vrozený skepticismus uvěřil. Kdokoli je přečte za odpoledne. Autor se snaží dokázat, že hudebního virtuoza dělá nikoli talent, ale doba, kterou věnuje hraní. Stejné je to s hokejem a s jakýmkoli sportem,. Jágra netvoří žádný zvláštní talent, ale doba, kterou strávil na ledě. Osobně jsem znal bratry Holíkovy, i s nimi to bylo stejné. Pokud je tomu tak, jak říká pan Gladwell, vaše úspěchy v matematice souvisí výhradně s tím, kolik hodin jste strávili počítáním. Jako v medicíně se objevují různí alternativní léčitelé, je i pan Hejný jedním z charismatických autorů nových metod, které nikdy nepřinesou nápadně dobré výsledky.

+2/−3
14.12.2014 20:11

V14á57c38l16a34v 77Z11e85l98i81n92k28a 2182680643612

No, s hraním nemá pravdu zcela určitě. Mám tak dokonalý hudební hluch, že bych se nenaučil nic ani za celý život. A znám naopak lidi, co by zahráli snad i na koště. S tím sportem je to podobné. To dokazuje například řada případů z atletiky, kdy nějaký atlet třeba až na druhý nebo třetí pokus našel disciplínu, která mu sedla. Ano, dřením jde dosáhnout hodně, ale tu opravdovou elitu dělá kombinace s vrozenou dispozicí. A s matematikou jakbysmet. Musíte na ni mít alespoň určité buňky, protože jinak budete počítat do haleluja a nebude to nic moc platné. Spočtete stovku příkladů a pak vás dostane ten stoprvý, protože tam bude zadání zase trochu jinak.

+2/0
14.12.2014 21:01

M52a73r41c17e43l92a 25Z11a54j10í14c41o80v92á 1412828110484

K vyniknutí v oboru potřebujete nadání a potom spoustu času ke "cvičení". Dlouhodobé studie s hudebně nadanou mládeží nebo se sportovními talenty přinesly i orientační čísla pro "spoustu" času.

0/0
15.12.2014 8:04

V63e56r67o29n93i22k89a 75H63u66b18á22č30k10o50v32á 3906565916235

Nemůžu s vámi souhlasit. Já mám velmi dobrý hudební sluch a troufám si tvrdit, že v mém okolí se srovnatelnou schopností mnoho lidí nenajdu. Bohužel naopak mi vždy byla cizí a nepříjemná matematika. Naprosto tímto souhlasím s panem Zelinkou.

0/0
14.12.2014 21:58

M96i20l41a37n 61P34o72k68o15r16n50y 7209275697150

Celý problém je v tom, že metoda prof. Hejného je dobrá jako doplněk pro děti, kterým jde matematika výborně. Ostatní se těžko co naučí, protože si touto metodou těžko vybudují představu čísla. Pokud ve druhé třídě děti, jejichž rodiče je neučí sami, stále počítají na prstech, a učitel jim k tomu nesmí nic říci, kam to vede? Myslím, že výsledkem bude, že 80% dětí, kteří touto metodou projdou, nebudou schopni studovat na technických vysokých školách. A co pak?

+3/−3
14.12.2014 19:47

V17á93c32l78a29v 27Z67e39l57i91n42k78a 2142900573112

To se v současném svatém nadšení neřeší. A hlavně ten malér potom bude vyžírat někdo jiný.

+1/0
14.12.2014 22:28

K84a90r87e51l 53P24o40d67h69o48r30s69k57y 3265973932605

Jestli 80%, tak to je myslim ohromny uspech. To by bylo 20 tisic studentu rocne, co je schopno studovat techniku! Ted je to tak, ze odhadem 95% absolventu strednich skol matiku uprimne nenavidi...

0/0
14.12.2014 22:36

P94e42t38r68a 76N71o94v38á80k83o44v29á 7558686774568

Může mi někdo vysvětlit, co je tak problematického na množinách? My je na prvním stupni používali a nechápu, kde je v nich ten strašný problém, mě jako dítě bavily, chápala jsem je a přiznám se, že jediné, co mě teď napadá, je, že by se asi neměly sčítat jabka a hrušky, ale jinak nic :)

+1/0
14.12.2014 19:45

F15r65a28n39t27i60š92e62k 64E19l80i96á96š 6807413925476

Množiny jsou lehké, snadno se naučíte pravidlům počítání s nimi. Bohužel pro znalost řešení matematických problémů nejsou vždy použitelné. Autoři této metody, která pochází z Francie předpokládali, že přiblíží matematiku dětem. V některých případech se jimto podařilo, ale většinou nikoli.

+1/0
14.12.2014 20:14

K28a18r58e29l 42N17e29č91a22s 5723409940470

Motivovat! Všimněte si,že nejiteligentnější jsou ve veřejnoprávní televizi/např/ komentátoři počasí,většinou absolventi MATFYZU/nezaměňovat s rosničkami na komerčních televizích.;-D;-D;-D

0/0
14.12.2014 14:55

J24i78n52d22ř52i59c79h 64M42i43t49t74e13r 6661900973413

Daniel Stach na ČT 24 je vynikající.

+1/0
14.12.2014 16:05

S98y51l50v81a 36Š59p29o36r71k57o98v46á 9156879610674

no ono to asi bude tím, že meteorologie se studuje  na mat-fyzu ;-D

0/0
14.12.2014 17:50

K27a94r11e54l 83N38e80č23a81s 5843739180540

A kde,milá paní Šporková?:-)

+1/0
14.12.2014 21:30

S38y49l37v93a 80Š72p87o54r65k86o29v33á 9846799110794

tady: http://kmop.mff.cuni.cz/  - stačilo zadat do vyhledávače "studium meteorologie" a věděl byste to během 10 vteřin ;-D...jojo, logické myšlení .- to je pro mnohé lidi problém

0/−1
14.12.2014 21:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.