Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Matematiku má dítě v sobě, naslouchejte mu, říká autor revoluční výuky

Dítě se matematiku učí nejlépe tak, že ji samo „tvoří“ a vysvětluje své myšlenky. Často přitom objeví něco nového. Ten „aha okamžik“ si pak pamatuje napořád, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz profesor Milan Hejný, autor alternativní metody výuky matematiky. Tradiční matematika podle něj oslabuje tvořivost, ale zato vede k řádu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M54a28r31t71i84n49a 47B22r25a75b22e26n96c69o56v35á 4573175988159

Tak s tímhle panem profesorem bych si matematiku hrozně ráda zopakovala. Ta klasická matematika mi šla, ale tahle by mě určitě o poznání víc bavila, v jeho podání to musí být šíleně zajímavé. A navíc se mi na něm líbí, jak je to tolerantní člověk a nejede si jenom to svojeR^

+1/0
15.12.2014 15:08

J16a60r16o47m19i90r 41M11a20r48e87s 8210444825810

Matematiku jsem vzdycky nesnasel - predevsim kvuli afektovanym "pedagozkam" ve vsech urovnich vzdelani... dnes me kupodivu zivi a mam ji rad. Je dulezita. Nechapu skaly tech lidi co tady davaji minusy tem co maji podobny nazor jako ja... Jste dukazem a duvodem toho, proc nas narod neni zrovna v urovni vzdelani na spici..

0/0
15.12.2014 14:47

J71i27ř78í 61V43o45n32d61r36á65č17e46k 5326914480854

Další chytrolín. Neustále se to tu množí myslitelama, co vymýšlí nové revoluční koniny a školství jde při tom soustavně a cíleně do kopru.Nové metody výuky, shémata, nové písmo, nový způsob hodnocení, všechno jen proto, aby se dítě chudák nějak nezatěžovalo. Hlavně nové učebnice, nezapomeňte.Jednorázové.  To jsou totiž větší bestsellery, jak od Viewegha.

+3/0
15.12.2014 13:59

M43a47r12c18e63l85a 29Z60a46j61í35c77o41v93á 1502978280174

Tahle metoda je skvělá pro děti s nadprůměrným IQ. U dětí s průměrným IQ někdy k onomu "aha efektu" dojde, ale většinou za cenu úmorného opakování. U dětí "nenadaných" zvídavostí je to katastrofa, tyto děti moc nebaví hledat nová pravidla, milují opakování známého. Pro dětí s podprůměrným IQ tato metoda vhodná není.

+3/−2
15.12.2014 7:54

K22a88r35e54l 71P48o97d23h82o54r69s14k96y 3635183392345

Jeste si zodpovezte, jak je na tom klasicky pristup. Treba ja jsem se na matiku nikdy neucil, vzdy jsem si jen hral s cisly a funkcemi. Rozhodne jsem si pamatoval min nez spoluzaci a stejne jsem to dovedl rychleji a lepe pouzit, opravdu neco noveho vymyslet. Ten tradicni pristup me akorat zdrzoval.

+1/0
15.12.2014 9:23

M34a24r32c44e19l90a 10Z29a49j93í33c43o28v53á 1272218770304

Klasická výuka je cílená na děti kolem průměrného IQ. Chytré nudí, podprůměrní se naučí alespoň něco.

+2/0
15.12.2014 9:29

J10i87t30k63a 56Ř48e58z88á65č51o16v37á 7119623196581

Aha efekt je možný u jakékoliv úrovně intelektu. Prof. Hejný doporučuje dávat dětem úlohy na jejich úrovni - mít tedy ve třídě více úloh, pak každý může mít radost z toho, že zvládl něco nového na své úrovni. Vždyť i ve skutečnosti jinou úroveň matematiky používá jaderný fyzik, statik, účetní, prodavačka, zedník. každý ji potřebuje jinak. Je logické, že i na ZŠ někdo bude schopen pochopit a vstřebat víc a někdo míň. Osobně se mi líbí na 2. stupni Daltonský plán - každý se zaměří na to, co mu jde, tam si vezme víc hodin a rozvíjí se v tom - příprava na SŠ, co není jeho parketa zvládne v zkladním tvaru.

0/0
18.12.2014 12:29

J40a16r27o87s72l94a11v 21D52e94r80m12í14š34e69k 9268768989611

R^

0/0
14.12.2014 22:55

T90o74m45á57š 79I38s81r89a46e19l 8907638270250

S toto metodou máme doma zkušenosti. Bohužel, špatné. Je skvělá pro chytré děti. Průměrní žáci v klasické koncepci se však v této stávají podprůměrnými. I když se to spoustě lidí nelíbí, dril je potřeba a má své opodstatnění. V metodě pana profesora není. Žáci přeskakují z jedné látky na druhou a nemají možnost si tu novou zažít. Když se k ní o pár dní nebo týdnů vrátí, koukají na ni jako na absolutní novinku. My jsme jako malí počítali ve škole desítky příkladů pořád dokola. Sice to byla nuda, ale v mozku postupy nesmazatelně uvízly. Sám jsem vystudoval učitelství prvního stupně, takže mohu tuto metodu posoudit i z druhého pohledu. Není to dobré. A protože již pár let podnikám, mám i třetí pohled. Je to skvělý byznys. Vydat mraky barevných učebnic pro všechny děti na prvním stupni, které je používají jednorázově, je obchod snů.

+10/−3
14.12.2014 20:38

V40á79c32l20a66v 76Z14e16l27i59n32k77a 2422210663892

Díky za pohled někoho od fochu. A jak už to v našem státě bývá obvyklé, mám takový silně nepříjmený pocit, že vámi uvedený třetí pohled bude ten správný a i zde nejspíše jde o peníze až v první řadě. Pro společnost H-mat je to nepochybně terno. NIcméně vzhledem k tomu, že jde o naše děti, tak je to i silně na přesdržku pro klíčové protagonisty. Pokud je ta metoda skvělá jen pro chytré děti, tak je to už z principu špatně, protože tyto děti zpravidla zvládají matematiku bez potíží i v původní podobě.

+5/−1
14.12.2014 20:54
Foto

O25n61d65ř15e39j 30Š58t26e79f77f81l 1400823948

Myslím, že té metodě nerozumíte. A čemu nerozumíte, to se Vám nelíbí. Jak je to u učitelů obvyklé. Uměl byste třeba sám vysvětlit, co jsou schémata a jak se vytvářejí. Zkuste to!

A co se týká byznysu - pan Hejný už je starý moudrý pán a o peníze mu zcela jistě nejde. Že se toho někdo jiný chytí, to je možné. Tak to u dobrých nápadů bývá, že vydělají peníze.

+5/−5
14.12.2014 21:22

T22o24m58á90š 47I57s64r19a58e48l 8387228420330

Děkuji za vaši reakci pane Šteffle, Nejde o to co se líbí nebo nelíbí mě. Jde o děti. Matematika se má učit ve škole a ne doma. Doma má žák jen procvičovat. Jenže my jsme se museli stále dokola vracet k tomu, co probírali a neprocvičili. Náš junior se vracel ze školy se špatnými známkami a demotivován. Až když jsme začali trénovat podle staré koncepce, začal se zlepšovat a získal potřebné sebevědomí. Škoda, že to má náš malý za sebou. Rád bych vám ho totiž půjčil, abyste si to vyzkoušel.

+6/−1
14.12.2014 21:38

M89i88l22a29n 34P41o79k70o15r11n44y 7619975907360

Vazeny pane Steffle, bohuzel jsem Vas slysel o matematice mluvit nekolikrat. Vzdy to byly strasne nesmysly a utvrdilo me to v tom, ze umite povidat, bohuzel to je vse. Podstata veci Vam vzdy unikala. Koneckoncu, nekteri kolegove na MFF UK si na Vas stale pamatuji. Jak jste na ne zapusobil, asi vite nejlepe Vy sam. Bylo to dost podobne, jak jste pusobil na me. Takze, jako vysokoskolsky ucitel matematiky mam trochu predstavu o matematice. Jako otec dcery, ktera metodu prof.Hejneho ve skole absolvuje, vim, co to je. Pokud bych ji doma nedoucoval zakladni veci, tak matematice nerozumi a topi se v tom. Pokud by byla na matematiku nadprumerne nadana, tak si mozna metodu uziva. Koneckoncu, jako doplnek standardniho uciva pro nadprumerne nadane zaky se mi ucebnice libi. Jako ucebnice pro vsechny je to ale nesmysl, vcetne veci, jako ze ucitel nesmi deti opravovat. K cemu tam pak je? Jak se dite dozvi, ze neco dela spatne? A pokud mluvite o byznysu, Fraus je ten, kdo se snazi, aby prodal ucebnice. Dost nevybirave.

+10/−1
14.12.2014 22:05

K70a63r88e57l 36N21e74č23a32s 5623279600130

Panu Stefflovi i Vám ,pane Pokorný si dovoluji dát plus/mohl -li bych ,tak s hvězdičkou/,protože takto má vypadat disputace protichůdných názorů na malé ploše se vkusema niveau.R^R^:-)

+2/0
14.12.2014 22:51

D29a41v24i49d 17D38i91r48g97a 7215351818

Myslíte útoky ad hominem?

+1/0
15.12.2014 16:13

K60a60r25e66l 64N76e92č74a61s 5323379630980

No je to trochu osobní,ale  k věci.Oba vědí ,o čem hovoří.:-)

0/0
15.12.2014 17:38

W20a70l71t37e19r 10D91i26v40i62š 6757182942622

Nevím, s čím máte zkušenosti, ale zcela určitě to není výuka Hejného metodou. Možná ta škola používá tyto učebnice, ale evidentně s nimi neumí pracovat. To je bohužel velmi častý případ - nadšený ředitel, který si neuvědomí všechny důsledky a dá učitelům befelem, že se má učit podle nových učebnic. Ale učitelé je berou jen jako náhradu starých a dál si jedou svou klasickou metodu, pouze s jinými příklady.

Naopak mám zkušenosti coby rodič a známý rodičů se třemi školami, kde touto novinkou učí velmi schopní kantoři a pokaždé byl výsledek stejný - zejména dříve podprůměrné děti jdou obrovsky nahoru, na prvním stupni začali naprosto přirozeně používat i matematicky nenadaní prvňáčci záporná čísla, děti samy objevují v rozhovoru zmíněné zlomky a spoustu dalších věcí. Ti nadaní, mají-li prostor, jsou schopni jít pochopitelně i nadále mnohem rychleji, ale právě ti méně nadaní jsou stále schopní zvládnout matematiku tak, že jim je opravdu užitečná v běžných situacích, není to pro ně abstraktní věc, ale zcela praktická dovednost, kterou mohou samy objevovat.

Jenže, jak už to u kvalitních metod bývá, je nesmítně citlivá na kvalitu toho, kdo to vyučuje. V rukou mizerného učitele to je neštěstí. Klasická metoda má jednu obrovskou výhodu - je univerzální a učitel je snadno nahraditelný prvek. Prof. Hejný má naprostou pravdu v tom, že jeho metoda není použitelná pro všechny školy. Měla by být jen na takových školách, které to jsou schopny dlouhodobě personálně ustát, potřebuje velmi schopné učitele, kteří jsou schopni děti vést. To je velmi náročné. Rodič by měl mít možnost své dítě na takovou školu dát, ale neměl by očekávat, že zápisem dítěte do školy rodičovská role končí. Rodič by měl neustále se školou spolupracovat a být schopen i připraven na to, že pokud chce pro své dítě kvalitní a rozvíjející výuku, musí tomu sám něco obětovat.

A kéž by stát a veškerá byrokracie byla taková, že alespoň nebude těmto metodám, školám, které je provozují, házet klacky pod nohy.

+2/−2
14.12.2014 21:55

M86i64c53h19a13l 73B90a70š43t80a 6474700395894

Ajajaj, trochu moc podmínek, aby to mohlo fungovat. Čili to fungovat nebude resp. bude se moci žehrat na nesplnění podmínek. Škoda, metoda vypadala slibně. Rv

+3/0
14.12.2014 22:07

T96o13m19á70š 51I21s96r37a10e31l 8677578590720

Pane Diviši, možná máte pravdu. Zásadní chyba je na straně státu. Platové podmínky, které nastavil, nejsou zajímavé pro kvalitní učitele. Například z našeho ročníku absolventů učí jen pár lidí. Ostatní, ačkoliv měli práci s dětmi rádi, si našli svoji obživu v jiných lukrativnějších oborech. A jsou úspěšní.

Na tuto politiku doplatí stát. Zapomíná, že člověk - občan, je prostředkem jeho příjmu. Na počátku platí jeho vzdělání, zdravotní péči a když dospěje, nabízí jej na pracovním trhu. V podstatě jej prodává za sociální a daňové poplatky. Když však jeho kvalifikace díky zanedbanému vzdělání bude nízká, utrží méně. Ale to jsme se dostali od už úplně jinam.

0/0
14.12.2014 22:17

V64á96c38l11a20v 66Z89e11l70i60n92k81a 2612490403812

Agitka je to pěkná, ale vsadil bych i teď v prosinci boty, že realita bude poněkud jinde. Hlavně to s těmi prvňáčky a zápornými čísly. Málem jsem si poprskal monitor. A ten třetí odstavec v podstatě říká, že je tato metoda k prdu, protože není aplikovatelná univerzálně nebo minimálně ve většinovém záběru. Na tom stojí výuka, protože jinak se propadnete do chaosu a mimo jiné tím odstřelíte technické vysoké školství. Poslední co tam potřebují je, aby příchozí byly v matematice ve stylu co kus to originál. To je konečná. A hlavně tam už není prostor na hraní a objevování. Tam se musí makat a fest.

+4/−1
14.12.2014 22:25

K40a15r90e30l 73P28o65d47h18o73r94s39k15y 3795533152445

> je tato metoda k prdu, protože není aplikovatelná univerzálně nebo minimálně ve většinovém záběru

zato klasicka vyuka ma ohromne vysledky ze? Neco v tom smyslu, ze 95% absolventu to nechce uz nikdy videt

> tam už není prostor na hraní a objevování

jakozto absolvent technicke VS vam prozradim, ze jste mimo. Vzdy to stalo na objevovani a pochopeni souvislosti. A na zmene samotneho zpusobu mysleni.

+1/0
14.12.2014 22:32

V88á60c75l90a45v 10Z78e95l25i51n69k39a 2692790903462

A proč by to neměli chtít vidět. Já se učil matiku po staru a vzpomínám na ni rád jak na základce tak na střední. A podobně je na tom spousta mých známých a kolegů, z nichž mnozí šli na techniku právě proto, že je bavila matika a fyzika. A mohu se zeptat, na jakou školu jste chodil? Já mám za sebou ČVUT a mám pocit úplně opačný.

Respektive jsem za určitého úhlu pohledu ochoten souhlasit s tím posledním odstavcem. Jenže abyste mohl objevovat a chápat souvislosti, tak musíte mít prvně v hlavě jistý základ v podobě řady vztahů, vět, definic a všeho možného a k tomu zažité také základní návyky jak s tím aparátem pracovat.

Jako příklad jsem zde uváděl variaci konstant používanou při řešení dif. rcí. Tu si musíte nasoukat do hlavy tak, jak jí objevili a pro použití rozpracovali pánové Euler a Lagrange. Pokud na ní budete podle této metody chtít přijít sám, tak s tím také nejspíš skončíte.

+3/−2
14.12.2014 22:46

K78a56r48e91l 21P63o90d12h97o95r39s22k83y 3655803102265

Podivejte se, jaky je dnes zajem o technicke obory. Vetsina absolventu stredni vam rekne, ze pujde kamkoli kde neni matika. Resp., ze by treba nekam chteli, ale jsou tam prijimacky z matiky, takze nic.

Ja delal MFF, dodnes vzpominam na krasnou zkousku z diskretni matiky. Dali nam dokazat par vyroku, ktere jsme nikdy nevideli. Bylo na to neomezene casu (do vecera) a v podstate se to dalo udelat tak, ze si clovek uvedomil, jak se v diskretce uvazuje. Zadne naucene vzorecky nebo vety.

Jasne, hlavne v analyze jsou postupy, na ktere se bezne prijit neda, ale to (nastesti :-) ) netvorilo velkou cast studia.

+2/−1
14.12.2014 23:14

K89a25r49e61l 84P25o62d31h89o14r47s73k11y 3395263552475

To ze ucitel matematiky rika, ze dril je potreba, to bohuzel vypovida o nasem skolstvi vic nez kdejake studie.

Cela debata sklouzava k tomu, jestli se zakum zlepsi nebo zhorsi znamky a podobny kraviny. Uz se ale neresi, jestli neco opravdu pochopi nebo ne. To drilovani rovnic a zlomku je dobry mozna tak pro ty ucitele, aby byli spokojeni, ze jim to zaci jako cvicene opicky hezky vypocitaji, ale kdyz pak dojde na realny problem z realneho sveta, tak neprijdou vubec na nic, protoze je to nikdo nenadriloval. Doucuju matematiku a setkavam se s tim porad - umi resit vzorove priklady (tedy tech par co si pamatuji), ale souvislosti nechapou a ze slovni ulohy nedaji dohromady nic.

Takze, k tomu klasickemu zpusobu vyuky matiky - muzete byt uplne v klidu, chytre deti to pochopi samy, u tech ostatnich je skola akorat ztrata casu a nezustane v nich vubec nic. Tak a ted muzete premyslet, jestli neni na case to zmenit.

+1/−3
14.12.2014 22:26

T93o25m62á13š 45I92s30r62a17e78l 8287778780340

Proč nezměnit, pane Podhorský. Ale co a jak? Máte zkušenosti s doučováním. Co navrhujete?

+1/−1
14.12.2014 22:35

K35a30r77e83l 64P37o25d87h52o11r27s19k34y 3745553602115

Asi se budu v mnohem po Hejnem opakovat. Zakladem je vypestovat schopnost kriticky zhodnotit svuj postup a reseni. Ja se setkavam s tim, ze studenti proste hadaji, zkusi jestli to projde nebo ne. Ale nedovedou opravdu overit, ze je vysledek spravne.

A druha vec je umet veci zjednodusit anebo z jednoducheho stavet slozitejsi. A opet posuzovat jestli to delam dobre.

Dovedu si predstavit, ze kdyz ucitel bude stale zaky provokovat s tim, jestli to maji dobre, jestli udelali spravnou uvahu, v nich casem vypestuje tyto schopnosti. Ze zacatku to bude pomalejsi, oproti drilovaci vyuce budou pozadu. Jenze oni budou moct pokracovat stale dal a to i v dalsim zivote, kdezto schopnost drilovat se po par letech ztrati. A hlavne nez vyjdou ze skoly, tak zapomenou i to malo co si pamatovali.

A taky navrhuju si priznat, ze dnesni vyuka matiky je opravdu k nicemu. Drtiva vetsina lidi nedokaze ani rict o co jde v a/x = b . Docela by me zajimalo, v jakem roce se to uci, tam totiz ten dril prokazatelne konci.

+1/−1
14.12.2014 22:54

V24á59c80l30a87v 78Z62e82l46i30n82k16a 2892360103212

Bylo to tak po staletí, vyrostla tak spousta brilatních matematiků a šlo to. Nebo si skutečně myslíte, že těm horším žáčkům pomůže, když jim z toho uděláte mišmaš ve způsobu, jaký zde popisovali pánové Israel a Pokorny? Tohle je s nějvětší pravděpodobností zase další pokus objevit kolo.

+2/−1
14.12.2014 22:51

K29a81r45e84l 50P72o54d29h83o90r87s56k84y 3905163132365

1% ze spousta je porad spousta. Uprimne si nemyslim, ze by Hejneho metoda nejak vyrazne pomohla "brilantnim matematikum". Ale verim, ze dokaze zvednout prumerne, Nevim jak u horsich.

Nicmene, soucasny zpusob vyuky i v tech prumernych zarucene nenecha nic co by stalo za rec, takze kdyby se misto toho ucili otloukat pistalicku, tak to vyjde nastejno.

Dale vemte v uvahu, ze po cela staleti vetsina lidi drela na poli nebo v manualnich delnickych profesich. Tam bylo jedno, jaky vyuka bude mit efekt. Jenze doba se zmenila, dneska se vas za kazdym rohem ptaji na excel...

0/−2
14.12.2014 23:04

J58a39n 98Z25e51m88a98n 1946775744106

Připadá mi, že si většina zde diskutujících neuvědomuje, že 80% žáků už složitou matematiku nikdy v životě potřebovat nebude, uplatní jen základní sčítání, odčítání, dělení a násobení. Takže je potřeba je směřovat k tomu, aby si rychle dokázali spočítat, jestli je někde v obchodě nebo hospodě neokradli a ne do nich hustit mocniny, odmocniny nebo diferenciální rovnice. To je třeba přenechat jen těm, kteří o to mají skutečně zájem a mají šanci to v životě uplatnit.

+2/−1
15.12.2014 9:13

K24a75r33e28l 80P33o82d11h11o41r27s32k70y 3335443962725

Nejde o to, jak slozite pocetni ukony budou nebo nebudou potrebovat, ale o to, ze vetsina lidi neni schopna jednoduchou ulohu z realneho zivota prevest na matematicky problem a reseni.

Pripady jako - vyplati se mi jit do duchodu ted, kdyz dostanu mesicne o 300 min, nebo az za rok. Spotrebitelske uvery, tarify u mobilnich operatoru/elektrina/plyn. Dojizdeni do prace, za slevami atd. Ano, neni to slozita matematika, ale vetsina lidi ji nedovede pouzit.

0/0
15.12.2014 9:20

V59e55r87o89n83i89k47a 47H11u26b50á17č44k70o73v49á 3366475596175

To je spíš o přirozené inteligenci než o matematických schopnostech. Mě matematika nebavila a ani moc nešla, přesto si vámi uvedené věci dokážu až moc dobře spočítat.:-)

0/0
15.12.2014 18:22

K85a54r53e73l 82P41o12d23h42o35r65s94k11y 3185213872375

No a neni to presne o tom co chci celou dobu rict? Evidentne jste prirozene inteligentni a presto vam nesla matika. To je prece ohromny protimluv. Mam uz delsi dobu podezreni, ze to nase biflovaci skolstvi presne tohle zpusobuje - misto rozvoje nadani se zaci ubijeji nejakymi pouckami a misto toho, aby prozkoumavali nove a bavilo je to, tak je to jen znechuti.

0/0
15.12.2014 18:28

J62a23n 59L81i21b45i62c19h 9612748925663

Problémem výuky obecně je, že je generální, tedy nepřistupuje k skutečným potřebám a vhodné formě pro jednotlivce. Žádná výuka a metoda nebude vyhovovat žákům všem, souhlasím s tím, že co student sám vymyslí a na co přijde, si snáze zapamatuje a v budoucnu využije než to, co jen pasivně přijme. U studentů je dobré využít více tvůrčnosti, ale musí to chtít, pokud nechtějí a jsou pasivní konzumenti sami od sebe, stejně se nic nenaučí.

+1/0
14.12.2014 20:11

I25r84e77n90a 33V88r27á53n74o57v57á 5332512465914

Nevím, jak vypadají učebnice na prvním stupni dnes, ale když chodil můj syn (asi před 10 lety), připadalo měto spíš jako příprava na správné vyplňování formulářů.

Když jsem četla ten článek, nepřipadalo mi, že by bylo myšleno nějaké nové učivo (jako u množin, kde se náhle zavedlo něco, co většina rodičů neznala, a přitom se po nich požadovalo, aby děti doučily, co učitel nezvládl - já stihla vyjít základku dřív, sestru bohužel množiny neminuly), ale spíš přístup učitele k žákům. Třeba se mluví o nové metodě hlavně proto, aby mohli upravit osnovy individuálněji a nemuseli všichni nesmyslně vyplňovat formuláře?

Mimochodem, jak jsem to z článku pochopila, je to totéž, co používal už Sokrates (jen v jiném oboru.)

+3/−1
14.12.2014 20:11

P15a62v79e81l 56K24u67r24a12l 5951974340790

upřímně základy teorie množin jsou celkem trvialita na kterou stačí i minimum abstraktního myšlení.

+1/−2
14.12.2014 21:07

R59o16s67t56i33s31l19a46v 47C51a35h60a 6623637847251

zpusob byuky matematiky na konci sedmdesatych a zacatku osmdesatych let nemel s teorii mnozin nic spolecneho i kdyz se rikalo, ze se uci mnoziny.

+1/0
14.12.2014 23:34

F30r53a28n41t63i16š93e93k 59E90l69i26á59š 6977403265306

Malcolm Gladwell se jmenuje autor tří knih, kterým jsem přes svůj vrozený skepticismus uvěřil. Kdokoli je přečte za odpoledne. Autor se snaží dokázat, že hudebního virtuoza dělá nikoli talent, ale doba, kterou věnuje hraní. Stejné je to s hokejem a s jakýmkoli sportem,. Jágra netvoří žádný zvláštní talent, ale doba, kterou strávil na ledě. Osobně jsem znal bratry Holíkovy, i s nimi to bylo stejné. Pokud je tomu tak, jak říká pan Gladwell, vaše úspěchy v matematice souvisí výhradně s tím, kolik hodin jste strávili počítáním. Jako v medicíně se objevují různí alternativní léčitelé, je i pan Hejný jedním z charismatických autorů nových metod, které nikdy nepřinesou nápadně dobré výsledky.

+2/−3
14.12.2014 20:11

V70á29c52l47a21v 84Z10e20l40i52n97k93a 2662350703482

No, s hraním nemá pravdu zcela určitě. Mám tak dokonalý hudební hluch, že bych se nenaučil nic ani za celý život. A znám naopak lidi, co by zahráli snad i na koště. S tím sportem je to podobné. To dokazuje například řada případů z atletiky, kdy nějaký atlet třeba až na druhý nebo třetí pokus našel disciplínu, která mu sedla. Ano, dřením jde dosáhnout hodně, ale tu opravdovou elitu dělá kombinace s vrozenou dispozicí. A s matematikou jakbysmet. Musíte na ni mít alespoň určité buňky, protože jinak budete počítat do haleluja a nebude to nic moc platné. Spočtete stovku příkladů a pak vás dostane ten stoprvý, protože tam bude zadání zase trochu jinak.

+2/0
14.12.2014 21:01

M82a47r89c14e40l29a 68Z45a51j95í35c89o91v25á 1762328820224

K vyniknutí v oboru potřebujete nadání a potom spoustu času ke "cvičení". Dlouhodobé studie s hudebně nadanou mládeží nebo se sportovními talenty přinesly i orientační čísla pro "spoustu" času.

0/0
15.12.2014 8:04

V51e78r84o15n89i11k30a 46H96u79b33á55č76k52o79v22á 3296785716805

Nemůžu s vámi souhlasit. Já mám velmi dobrý hudební sluch a troufám si tvrdit, že v mém okolí se srovnatelnou schopností mnoho lidí nenajdu. Bohužel naopak mi vždy byla cizí a nepříjemná matematika. Naprosto tímto souhlasím s panem Zelinkou.

0/0
14.12.2014 21:58

M78i73l92a62n 55P94o17k76o37r28n10y 7299195607450

Celý problém je v tom, že metoda prof. Hejného je dobrá jako doplněk pro děti, kterým jde matematika výborně. Ostatní se těžko co naučí, protože si touto metodou těžko vybudují představu čísla. Pokud ve druhé třídě děti, jejichž rodiče je neučí sami, stále počítají na prstech, a učitel jim k tomu nesmí nic říci, kam to vede? Myslím, že výsledkem bude, že 80% dětí, kteří touto metodou projdou, nebudou schopni studovat na technických vysokých školách. A co pak?

+3/−3
14.12.2014 19:47

V68á27c46l50a20v 79Z84e52l26i65n38k75a 2552280213452

To se v současném svatém nadšení neřeší. A hlavně ten malér potom bude vyžírat někdo jiný.

+1/0
14.12.2014 22:28

K13a38r30e66l 55P70o17d76h70o10r11s36k45y 3435633372405

Jestli 80%, tak to je myslim ohromny uspech. To by bylo 20 tisic studentu rocne, co je schopno studovat techniku! Ted je to tak, ze odhadem 95% absolventu strednich skol matiku uprimne nenavidi...

0/0
14.12.2014 22:36

P11e68t41r44a 36N54o25v50á96k46o43v44á 7598146474168

Může mi někdo vysvětlit, co je tak problematického na množinách? My je na prvním stupni používali a nechápu, kde je v nich ten strašný problém, mě jako dítě bavily, chápala jsem je a přiznám se, že jediné, co mě teď napadá, je, že by se asi neměly sčítat jabka a hrušky, ale jinak nic :)

+1/0
14.12.2014 19:45

F60r53a57n11t82i73š68e26k 19E15l75i26á56š 6227253955956

Množiny jsou lehké, snadno se naučíte pravidlům počítání s nimi. Bohužel pro znalost řešení matematických problémů nejsou vždy použitelné. Autoři této metody, která pochází z Francie předpokládali, že přiblíží matematiku dětem. V některých případech se jimto podařilo, ale většinou nikoli.

+1/0
14.12.2014 20:14

K41a29r73e94l 94N15e90č85a32s 5953659680700

Motivovat! Všimněte si,že nejiteligentnější jsou ve veřejnoprávní televizi/např/ komentátoři počasí,většinou absolventi MATFYZU/nezaměňovat s rosničkami na komerčních televizích.;-D;-D;-D

0/0
14.12.2014 14:55

J20i55n52d35ř61i68c93h 20M30i94t91t24e86r 6241390283533

Daniel Stach na ČT 24 je vynikající.

+1/0
14.12.2014 16:05

S65y27l69v48a 64Š98p55o29r38k57o91v41á 9226639220734

no ono to asi bude tím, že meteorologie se studuje  na mat-fyzu ;-D

0/0
14.12.2014 17:50

K83a53r17e31l 46N90e30č13a80s 5533159440760

A kde,milá paní Šporková?:-)

+1/0
14.12.2014 21:30

S50y48l73v26a 82Š40p65o22r50k80o96v60á 9926489150814

tady: http://kmop.mff.cuni.cz/  - stačilo zadat do vyhledávače "studium meteorologie" a věděl byste to během 10 vteřin ;-D...jojo, logické myšlení .- to je pro mnohé lidi problém

0/−1
14.12.2014 21:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.