Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Matematiku má dítě v sobě, naslouchejte mu, říká autor revoluční výuky

Dítě se matematiku učí nejlépe tak, že ji samo „tvoří“ a vysvětluje své myšlenky. Často přitom objeví něco nového. Ten „aha okamžik“ si pak pamatuje napořád, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz profesor Milan Hejný, autor alternativní metody výuky matematiky. Tradiční matematika podle něj oslabuje tvořivost, ale zato vede k řádu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M11a85r54t55i91n32a 40B81r88a10b62e20n52c80o72v71á 4453235748139

Tak s tímhle panem profesorem bych si matematiku hrozně ráda zopakovala. Ta klasická matematika mi šla, ale tahle by mě určitě o poznání víc bavila, v jeho podání to musí být šíleně zajímavé. A navíc se mi na něm líbí, jak je to tolerantní člověk a nejede si jenom to svojeR^

+1/0
15.12.2014 15:08

J76a98r37o72m91i12r 57M27a93r31e36s 8980564645420

Matematiku jsem vzdycky nesnasel - predevsim kvuli afektovanym "pedagozkam" ve vsech urovnich vzdelani... dnes me kupodivu zivi a mam ji rad. Je dulezita. Nechapu skaly tech lidi co tady davaji minusy tem co maji podobny nazor jako ja... Jste dukazem a duvodem toho, proc nas narod neni zrovna v urovni vzdelani na spici..

0/0
15.12.2014 14:47

J40i53ř33í 79V52o38n35d48r91á50č16e86k 5176314540564

Další chytrolín. Neustále se to tu množí myslitelama, co vymýšlí nové revoluční koniny a školství jde při tom soustavně a cíleně do kopru.Nové metody výuky, shémata, nové písmo, nový způsob hodnocení, všechno jen proto, aby se dítě chudák nějak nezatěžovalo. Hlavně nové učebnice, nezapomeňte.Jednorázové.  To jsou totiž větší bestsellery, jak od Viewegha.

+3/0
15.12.2014 13:59

M79a96r34c50e11l58a 81Z63a88j73í22c87o66v73á 1632638870484

Tahle metoda je skvělá pro děti s nadprůměrným IQ. U dětí s průměrným IQ někdy k onomu "aha efektu" dojde, ale většinou za cenu úmorného opakování. U dětí "nenadaných" zvídavostí je to katastrofa, tyto děti moc nebaví hledat nová pravidla, milují opakování známého. Pro dětí s podprůměrným IQ tato metoda vhodná není.

+3/−2
15.12.2014 7:54

K41a27r22e43l 31P74o51d60h44o31r85s25k50y 3955483732555

Jeste si zodpovezte, jak je na tom klasicky pristup. Treba ja jsem se na matiku nikdy neucil, vzdy jsem si jen hral s cisly a funkcemi. Rozhodne jsem si pamatoval min nez spoluzaci a stejne jsem to dovedl rychleji a lepe pouzit, opravdu neco noveho vymyslet. Ten tradicni pristup me akorat zdrzoval.

+1/0
15.12.2014 9:23

M11a31r23c41e80l71a 69Z89a78j25í46c80o28v86á 1512988680884

Klasická výuka je cílená na děti kolem průměrného IQ. Chytré nudí, podprůměrní se naučí alespoň něco.

+2/0
15.12.2014 9:29

J37i44t46k75a 59Ř98e49z24á59č77o73v33á 7269493916271

Aha efekt je možný u jakékoliv úrovně intelektu. Prof. Hejný doporučuje dávat dětem úlohy na jejich úrovni - mít tedy ve třídě více úloh, pak každý může mít radost z toho, že zvládl něco nového na své úrovni. Vždyť i ve skutečnosti jinou úroveň matematiky používá jaderný fyzik, statik, účetní, prodavačka, zedník. každý ji potřebuje jinak. Je logické, že i na ZŠ někdo bude schopen pochopit a vstřebat víc a někdo míň. Osobně se mi líbí na 2. stupni Daltonský plán - každý se zaměří na to, co mu jde, tam si vezme víc hodin a rozvíjí se v tom - příprava na SŠ, co není jeho parketa zvládne v zkladním tvaru.

0/0
18.12.2014 12:29

J61a41r74o17s60l55a51v 53D52e59r14m79í25š44e43k 9258818169211

R^

0/0
14.12.2014 22:55

T38o19m35á71š 23I90s66r22a91e25l 8557978950880

S toto metodou máme doma zkušenosti. Bohužel, špatné. Je skvělá pro chytré děti. Průměrní žáci v klasické koncepci se však v této stávají podprůměrnými. I když se to spoustě lidí nelíbí, dril je potřeba a má své opodstatnění. V metodě pana profesora není. Žáci přeskakují z jedné látky na druhou a nemají možnost si tu novou zažít. Když se k ní o pár dní nebo týdnů vrátí, koukají na ni jako na absolutní novinku. My jsme jako malí počítali ve škole desítky příkladů pořád dokola. Sice to byla nuda, ale v mozku postupy nesmazatelně uvízly. Sám jsem vystudoval učitelství prvního stupně, takže mohu tuto metodu posoudit i z druhého pohledu. Není to dobré. A protože již pár let podnikám, mám i třetí pohled. Je to skvělý byznys. Vydat mraky barevných učebnic pro všechny děti na prvním stupni, které je používají jednorázově, je obchod snů.

+10/−3
14.12.2014 20:38

V10á34c19l34a61v 38Z81e92l91i32n10k94a 2692970243432

Díky za pohled někoho od fochu. A jak už to v našem státě bývá obvyklé, mám takový silně nepříjmený pocit, že vámi uvedený třetí pohled bude ten správný a i zde nejspíše jde o peníze až v první řadě. Pro společnost H-mat je to nepochybně terno. NIcméně vzhledem k tomu, že jde o naše děti, tak je to i silně na přesdržku pro klíčové protagonisty. Pokud je ta metoda skvělá jen pro chytré děti, tak je to už z principu špatně, protože tyto děti zpravidla zvládají matematiku bez potíží i v původní podobě.

+5/−1
14.12.2014 20:54
Foto

O58n50d19ř38e62j 18Š36t69e61f25f93l 1420593378

Myslím, že té metodě nerozumíte. A čemu nerozumíte, to se Vám nelíbí. Jak je to u učitelů obvyklé. Uměl byste třeba sám vysvětlit, co jsou schémata a jak se vytvářejí. Zkuste to!

A co se týká byznysu - pan Hejný už je starý moudrý pán a o peníze mu zcela jistě nejde. Že se toho někdo jiný chytí, to je možné. Tak to u dobrých nápadů bývá, že vydělají peníze.

+5/−5
14.12.2014 21:22

T96o60m17á89š 24I20s33r90a30e77l 8387458260120

Děkuji za vaši reakci pane Šteffle, Nejde o to co se líbí nebo nelíbí mě. Jde o děti. Matematika se má učit ve škole a ne doma. Doma má žák jen procvičovat. Jenže my jsme se museli stále dokola vracet k tomu, co probírali a neprocvičili. Náš junior se vracel ze školy se špatnými známkami a demotivován. Až když jsme začali trénovat podle staré koncepce, začal se zlepšovat a získal potřebné sebevědomí. Škoda, že to má náš malý za sebou. Rád bych vám ho totiž půjčil, abyste si to vyzkoušel.

+6/−1
14.12.2014 21:38

M71i27l30a67n 96P57o66k14o87r67n35y 7919975497710

Vazeny pane Steffle, bohuzel jsem Vas slysel o matematice mluvit nekolikrat. Vzdy to byly strasne nesmysly a utvrdilo me to v tom, ze umite povidat, bohuzel to je vse. Podstata veci Vam vzdy unikala. Koneckoncu, nekteri kolegove na MFF UK si na Vas stale pamatuji. Jak jste na ne zapusobil, asi vite nejlepe Vy sam. Bylo to dost podobne, jak jste pusobil na me. Takze, jako vysokoskolsky ucitel matematiky mam trochu predstavu o matematice. Jako otec dcery, ktera metodu prof.Hejneho ve skole absolvuje, vim, co to je. Pokud bych ji doma nedoucoval zakladni veci, tak matematice nerozumi a topi se v tom. Pokud by byla na matematiku nadprumerne nadana, tak si mozna metodu uziva. Koneckoncu, jako doplnek standardniho uciva pro nadprumerne nadane zaky se mi ucebnice libi. Jako ucebnice pro vsechny je to ale nesmysl, vcetne veci, jako ze ucitel nesmi deti opravovat. K cemu tam pak je? Jak se dite dozvi, ze neco dela spatne? A pokud mluvite o byznysu, Fraus je ten, kdo se snazi, aby prodal ucebnice. Dost nevybirave.

+10/−1
14.12.2014 22:05

K45a44r48e43l 63N34e48č86a78s 5823139200660

Panu Stefflovi i Vám ,pane Pokorný si dovoluji dát plus/mohl -li bych ,tak s hvězdičkou/,protože takto má vypadat disputace protichůdných názorů na malé ploše se vkusema niveau.R^R^:-)

+2/0
14.12.2014 22:51

D30a41v98i27d 90D33i97r43g93a 7355451118

Myslíte útoky ad hominem?

+1/0
15.12.2014 16:13

K70a92r72e49l 64N32e22č83a28s 5833439890120

No je to trochu osobní,ale  k věci.Oba vědí ,o čem hovoří.:-)

0/0
15.12.2014 17:38

W61a77l32t40e51r 83D92i47v98i82š 6567672182102

Nevím, s čím máte zkušenosti, ale zcela určitě to není výuka Hejného metodou. Možná ta škola používá tyto učebnice, ale evidentně s nimi neumí pracovat. To je bohužel velmi častý případ - nadšený ředitel, který si neuvědomí všechny důsledky a dá učitelům befelem, že se má učit podle nových učebnic. Ale učitelé je berou jen jako náhradu starých a dál si jedou svou klasickou metodu, pouze s jinými příklady.

Naopak mám zkušenosti coby rodič a známý rodičů se třemi školami, kde touto novinkou učí velmi schopní kantoři a pokaždé byl výsledek stejný - zejména dříve podprůměrné děti jdou obrovsky nahoru, na prvním stupni začali naprosto přirozeně používat i matematicky nenadaní prvňáčci záporná čísla, děti samy objevují v rozhovoru zmíněné zlomky a spoustu dalších věcí. Ti nadaní, mají-li prostor, jsou schopni jít pochopitelně i nadále mnohem rychleji, ale právě ti méně nadaní jsou stále schopní zvládnout matematiku tak, že jim je opravdu užitečná v běžných situacích, není to pro ně abstraktní věc, ale zcela praktická dovednost, kterou mohou samy objevovat.

Jenže, jak už to u kvalitních metod bývá, je nesmítně citlivá na kvalitu toho, kdo to vyučuje. V rukou mizerného učitele to je neštěstí. Klasická metoda má jednu obrovskou výhodu - je univerzální a učitel je snadno nahraditelný prvek. Prof. Hejný má naprostou pravdu v tom, že jeho metoda není použitelná pro všechny školy. Měla by být jen na takových školách, které to jsou schopny dlouhodobě personálně ustát, potřebuje velmi schopné učitele, kteří jsou schopni děti vést. To je velmi náročné. Rodič by měl mít možnost své dítě na takovou školu dát, ale neměl by očekávat, že zápisem dítěte do školy rodičovská role končí. Rodič by měl neustále se školou spolupracovat a být schopen i připraven na to, že pokud chce pro své dítě kvalitní a rozvíjející výuku, musí tomu sám něco obětovat.

A kéž by stát a veškerá byrokracie byla taková, že alespoň nebude těmto metodám, školám, které je provozují, házet klacky pod nohy.

+2/−2
14.12.2014 21:55

M73i50c38h50a18l 13B41a92š41t75a 6474230605904

Ajajaj, trochu moc podmínek, aby to mohlo fungovat. Čili to fungovat nebude resp. bude se moci žehrat na nesplnění podmínek. Škoda, metoda vypadala slibně. Rv

+3/0
14.12.2014 22:07

T36o47m46á96š 19I24s39r55a75e12l 8527508510630

Pane Diviši, možná máte pravdu. Zásadní chyba je na straně státu. Platové podmínky, které nastavil, nejsou zajímavé pro kvalitní učitele. Například z našeho ročníku absolventů učí jen pár lidí. Ostatní, ačkoliv měli práci s dětmi rádi, si našli svoji obživu v jiných lukrativnějších oborech. A jsou úspěšní.

Na tuto politiku doplatí stát. Zapomíná, že člověk - občan, je prostředkem jeho příjmu. Na počátku platí jeho vzdělání, zdravotní péči a když dospěje, nabízí jej na pracovním trhu. V podstatě jej prodává za sociální a daňové poplatky. Když však jeho kvalifikace díky zanedbanému vzdělání bude nízká, utrží méně. Ale to jsme se dostali od už úplně jinam.

0/0
14.12.2014 22:17

V70á20c25l80a56v 31Z47e42l88i42n35k86a 2702680453562

Agitka je to pěkná, ale vsadil bych i teď v prosinci boty, že realita bude poněkud jinde. Hlavně to s těmi prvňáčky a zápornými čísly. Málem jsem si poprskal monitor. A ten třetí odstavec v podstatě říká, že je tato metoda k prdu, protože není aplikovatelná univerzálně nebo minimálně ve většinovém záběru. Na tom stojí výuka, protože jinak se propadnete do chaosu a mimo jiné tím odstřelíte technické vysoké školství. Poslední co tam potřebují je, aby příchozí byly v matematice ve stylu co kus to originál. To je konečná. A hlavně tam už není prostor na hraní a objevování. Tam se musí makat a fest.

+4/−1
14.12.2014 22:25

K91a37r33e12l 20P61o45d59h58o92r70s28k74y 3355973662615

> je tato metoda k prdu, protože není aplikovatelná univerzálně nebo minimálně ve většinovém záběru

zato klasicka vyuka ma ohromne vysledky ze? Neco v tom smyslu, ze 95% absolventu to nechce uz nikdy videt

> tam už není prostor na hraní a objevování

jakozto absolvent technicke VS vam prozradim, ze jste mimo. Vzdy to stalo na objevovani a pochopeni souvislosti. A na zmene samotneho zpusobu mysleni.

+1/0
14.12.2014 22:32

V76á31c31l59a66v 66Z38e52l92i57n13k70a 2312530693192

A proč by to neměli chtít vidět. Já se učil matiku po staru a vzpomínám na ni rád jak na základce tak na střední. A podobně je na tom spousta mých známých a kolegů, z nichž mnozí šli na techniku právě proto, že je bavila matika a fyzika. A mohu se zeptat, na jakou školu jste chodil? Já mám za sebou ČVUT a mám pocit úplně opačný.

Respektive jsem za určitého úhlu pohledu ochoten souhlasit s tím posledním odstavcem. Jenže abyste mohl objevovat a chápat souvislosti, tak musíte mít prvně v hlavě jistý základ v podobě řady vztahů, vět, definic a všeho možného a k tomu zažité také základní návyky jak s tím aparátem pracovat.

Jako příklad jsem zde uváděl variaci konstant používanou při řešení dif. rcí. Tu si musíte nasoukat do hlavy tak, jak jí objevili a pro použití rozpracovali pánové Euler a Lagrange. Pokud na ní budete podle této metody chtít přijít sám, tak s tím také nejspíš skončíte.

+3/−2
14.12.2014 22:46

K28a20r24e27l 48P52o19d73h65o31r62s60k29y 3665623432675

Podivejte se, jaky je dnes zajem o technicke obory. Vetsina absolventu stredni vam rekne, ze pujde kamkoli kde neni matika. Resp., ze by treba nekam chteli, ale jsou tam prijimacky z matiky, takze nic.

Ja delal MFF, dodnes vzpominam na krasnou zkousku z diskretni matiky. Dali nam dokazat par vyroku, ktere jsme nikdy nevideli. Bylo na to neomezene casu (do vecera) a v podstate se to dalo udelat tak, ze si clovek uvedomil, jak se v diskretce uvazuje. Zadne naucene vzorecky nebo vety.

Jasne, hlavne v analyze jsou postupy, na ktere se bezne prijit neda, ale to (nastesti :-) ) netvorilo velkou cast studia.

+2/−1
14.12.2014 23:14

K35a92r47e24l 95P35o69d93h58o26r13s41k87y 3365493112195

To ze ucitel matematiky rika, ze dril je potreba, to bohuzel vypovida o nasem skolstvi vic nez kdejake studie.

Cela debata sklouzava k tomu, jestli se zakum zlepsi nebo zhorsi znamky a podobny kraviny. Uz se ale neresi, jestli neco opravdu pochopi nebo ne. To drilovani rovnic a zlomku je dobry mozna tak pro ty ucitele, aby byli spokojeni, ze jim to zaci jako cvicene opicky hezky vypocitaji, ale kdyz pak dojde na realny problem z realneho sveta, tak neprijdou vubec na nic, protoze je to nikdo nenadriloval. Doucuju matematiku a setkavam se s tim porad - umi resit vzorove priklady (tedy tech par co si pamatuji), ale souvislosti nechapou a ze slovni ulohy nedaji dohromady nic.

Takze, k tomu klasickemu zpusobu vyuky matiky - muzete byt uplne v klidu, chytre deti to pochopi samy, u tech ostatnich je skola akorat ztrata casu a nezustane v nich vubec nic. Tak a ted muzete premyslet, jestli neni na case to zmenit.

+1/−3
14.12.2014 22:26

T55o25m82á49š 22I33s21r56a93e44l 8137778330360

Proč nezměnit, pane Podhorský. Ale co a jak? Máte zkušenosti s doučováním. Co navrhujete?

+1/−1
14.12.2014 22:35

K93a69r13e95l 59P32o93d32h84o54r32s89k36y 3165413762935

Asi se budu v mnohem po Hejnem opakovat. Zakladem je vypestovat schopnost kriticky zhodnotit svuj postup a reseni. Ja se setkavam s tim, ze studenti proste hadaji, zkusi jestli to projde nebo ne. Ale nedovedou opravdu overit, ze je vysledek spravne.

A druha vec je umet veci zjednodusit anebo z jednoducheho stavet slozitejsi. A opet posuzovat jestli to delam dobre.

Dovedu si predstavit, ze kdyz ucitel bude stale zaky provokovat s tim, jestli to maji dobre, jestli udelali spravnou uvahu, v nich casem vypestuje tyto schopnosti. Ze zacatku to bude pomalejsi, oproti drilovaci vyuce budou pozadu. Jenze oni budou moct pokracovat stale dal a to i v dalsim zivote, kdezto schopnost drilovat se po par letech ztrati. A hlavne nez vyjdou ze skoly, tak zapomenou i to malo co si pamatovali.

A taky navrhuju si priznat, ze dnesni vyuka matiky je opravdu k nicemu. Drtiva vetsina lidi nedokaze ani rict o co jde v a/x = b . Docela by me zajimalo, v jakem roce se to uci, tam totiz ten dril prokazatelne konci.

+1/−1
14.12.2014 22:54

V23á59c20l20a47v 59Z28e23l69i35n67k11a 2892660263352

Bylo to tak po staletí, vyrostla tak spousta brilatních matematiků a šlo to. Nebo si skutečně myslíte, že těm horším žáčkům pomůže, když jim z toho uděláte mišmaš ve způsobu, jaký zde popisovali pánové Israel a Pokorny? Tohle je s nějvětší pravděpodobností zase další pokus objevit kolo.

+2/−1
14.12.2014 22:51

K89a18r71e83l 40P88o77d24h33o40r38s26k32y 3965153252265

1% ze spousta je porad spousta. Uprimne si nemyslim, ze by Hejneho metoda nejak vyrazne pomohla "brilantnim matematikum". Ale verim, ze dokaze zvednout prumerne, Nevim jak u horsich.

Nicmene, soucasny zpusob vyuky i v tech prumernych zarucene nenecha nic co by stalo za rec, takze kdyby se misto toho ucili otloukat pistalicku, tak to vyjde nastejno.

Dale vemte v uvahu, ze po cela staleti vetsina lidi drela na poli nebo v manualnich delnickych profesich. Tam bylo jedno, jaky vyuka bude mit efekt. Jenze doba se zmenila, dneska se vas za kazdym rohem ptaji na excel...

0/−2
14.12.2014 23:04

J50a88n 28Z23e25m56a19n 1846825894956

Připadá mi, že si většina zde diskutujících neuvědomuje, že 80% žáků už složitou matematiku nikdy v životě potřebovat nebude, uplatní jen základní sčítání, odčítání, dělení a násobení. Takže je potřeba je směřovat k tomu, aby si rychle dokázali spočítat, jestli je někde v obchodě nebo hospodě neokradli a ne do nich hustit mocniny, odmocniny nebo diferenciální rovnice. To je třeba přenechat jen těm, kteří o to mají skutečně zájem a mají šanci to v životě uplatnit.

+2/−1
15.12.2014 9:13

K36a31r93e87l 16P63o45d96h68o92r63s34k80y 3945863162315

Nejde o to, jak slozite pocetni ukony budou nebo nebudou potrebovat, ale o to, ze vetsina lidi neni schopna jednoduchou ulohu z realneho zivota prevest na matematicky problem a reseni.

Pripady jako - vyplati se mi jit do duchodu ted, kdyz dostanu mesicne o 300 min, nebo az za rok. Spotrebitelske uvery, tarify u mobilnich operatoru/elektrina/plyn. Dojizdeni do prace, za slevami atd. Ano, neni to slozita matematika, ale vetsina lidi ji nedovede pouzit.

0/0
15.12.2014 9:20

V11e89r71o30n52i84k49a 76H96u22b74á61č62k98o56v98á 3816875116455

To je spíš o přirozené inteligenci než o matematických schopnostech. Mě matematika nebavila a ani moc nešla, přesto si vámi uvedené věci dokážu až moc dobře spočítat.:-)

0/0
15.12.2014 18:22

K50a20r67e60l 18P55o33d85h64o47r27s37k49y 3865833912275

No a neni to presne o tom co chci celou dobu rict? Evidentne jste prirozene inteligentni a presto vam nesla matika. To je prece ohromny protimluv. Mam uz delsi dobu podezreni, ze to nase biflovaci skolstvi presne tohle zpusobuje - misto rozvoje nadani se zaci ubijeji nejakymi pouckami a misto toho, aby prozkoumavali nove a bavilo je to, tak je to jen znechuti.

0/0
15.12.2014 18:28

J74a82n 46L54i20b18i51c70h 9442168925173

Problémem výuky obecně je, že je generální, tedy nepřistupuje k skutečným potřebám a vhodné formě pro jednotlivce. Žádná výuka a metoda nebude vyhovovat žákům všem, souhlasím s tím, že co student sám vymyslí a na co přijde, si snáze zapamatuje a v budoucnu využije než to, co jen pasivně přijme. U studentů je dobré využít více tvůrčnosti, ale musí to chtít, pokud nechtějí a jsou pasivní konzumenti sami od sebe, stejně se nic nenaučí.

+1/0
14.12.2014 20:11

I35r97e16n84a 69V79r89á32n21o22v96á 5602622215594

Nevím, jak vypadají učebnice na prvním stupni dnes, ale když chodil můj syn (asi před 10 lety), připadalo měto spíš jako příprava na správné vyplňování formulářů.

Když jsem četla ten článek, nepřipadalo mi, že by bylo myšleno nějaké nové učivo (jako u množin, kde se náhle zavedlo něco, co většina rodičů neznala, a přitom se po nich požadovalo, aby děti doučily, co učitel nezvládl - já stihla vyjít základku dřív, sestru bohužel množiny neminuly), ale spíš přístup učitele k žákům. Třeba se mluví o nové metodě hlavně proto, aby mohli upravit osnovy individuálněji a nemuseli všichni nesmyslně vyplňovat formuláře?

Mimochodem, jak jsem to z článku pochopila, je to totéž, co používal už Sokrates (jen v jiném oboru.)

+3/−1
14.12.2014 20:11

P93a46v21e74l 25K63u80r17a15l 5641904390110

upřímně základy teorie množin jsou celkem trvialita na kterou stačí i minimum abstraktního myšlení.

+1/−2
14.12.2014 21:07

R26o89s72t48i39s78l39a48v 21C51a78h17a 8925691160622

zpusob byuky matematiky na konci sedmdesatych a zacatku osmdesatych let nemel s teorii mnozin nic spolecneho i kdyz se rikalo, ze se uci mnoziny.

+1/0
14.12.2014 23:34

F85r84a90n98t58i56š33e32k 40E77l52i53á90š 6117293785496

Malcolm Gladwell se jmenuje autor tří knih, kterým jsem přes svůj vrozený skepticismus uvěřil. Kdokoli je přečte za odpoledne. Autor se snaží dokázat, že hudebního virtuoza dělá nikoli talent, ale doba, kterou věnuje hraní. Stejné je to s hokejem a s jakýmkoli sportem,. Jágra netvoří žádný zvláštní talent, ale doba, kterou strávil na ledě. Osobně jsem znal bratry Holíkovy, i s nimi to bylo stejné. Pokud je tomu tak, jak říká pan Gladwell, vaše úspěchy v matematice souvisí výhradně s tím, kolik hodin jste strávili počítáním. Jako v medicíně se objevují různí alternativní léčitelé, je i pan Hejný jedním z charismatických autorů nových metod, které nikdy nepřinesou nápadně dobré výsledky.

+2/−3
14.12.2014 20:11

V88á15c30l48a57v 31Z83e81l20i82n93k42a 2662310933742

No, s hraním nemá pravdu zcela určitě. Mám tak dokonalý hudební hluch, že bych se nenaučil nic ani za celý život. A znám naopak lidi, co by zahráli snad i na koště. S tím sportem je to podobné. To dokazuje například řada případů z atletiky, kdy nějaký atlet třeba až na druhý nebo třetí pokus našel disciplínu, která mu sedla. Ano, dřením jde dosáhnout hodně, ale tu opravdovou elitu dělá kombinace s vrozenou dispozicí. A s matematikou jakbysmet. Musíte na ni mít alespoň určité buňky, protože jinak budete počítat do haleluja a nebude to nic moc platné. Spočtete stovku příkladů a pak vás dostane ten stoprvý, protože tam bude zadání zase trochu jinak.

+2/0
14.12.2014 21:01

M53a28r79c10e40l51a 69Z65a50j17í60c36o84v57á 1202318100664

K vyniknutí v oboru potřebujete nadání a potom spoustu času ke "cvičení". Dlouhodobé studie s hudebně nadanou mládeží nebo se sportovními talenty přinesly i orientační čísla pro "spoustu" času.

0/0
15.12.2014 8:04

V13e63r84o23n38i63k17a 26H48u73b39á89č72k55o57v78á 3466825496785

Nemůžu s vámi souhlasit. Já mám velmi dobrý hudební sluch a troufám si tvrdit, že v mém okolí se srovnatelnou schopností mnoho lidí nenajdu. Bohužel naopak mi vždy byla cizí a nepříjemná matematika. Naprosto tímto souhlasím s panem Zelinkou.

0/0
14.12.2014 21:58

M19i47l45a63n 97P49o69k57o95r61n71y 7719415987280

Celý problém je v tom, že metoda prof. Hejného je dobrá jako doplněk pro děti, kterým jde matematika výborně. Ostatní se těžko co naučí, protože si touto metodou těžko vybudují představu čísla. Pokud ve druhé třídě děti, jejichž rodiče je neučí sami, stále počítají na prstech, a učitel jim k tomu nesmí nic říci, kam to vede? Myslím, že výsledkem bude, že 80% dětí, kteří touto metodou projdou, nebudou schopni studovat na technických vysokých školách. A co pak?

+3/−3
14.12.2014 19:47

V39á88c40l88a26v 92Z23e13l94i36n59k44a 2142770163212

To se v současném svatém nadšení neřeší. A hlavně ten malér potom bude vyžírat někdo jiný.

+1/0
14.12.2014 22:28

K37a81r31e57l 65P28o30d25h88o92r58s29k85y 3115663572725

Jestli 80%, tak to je myslim ohromny uspech. To by bylo 20 tisic studentu rocne, co je schopno studovat techniku! Ted je to tak, ze odhadem 95% absolventu strednich skol matiku uprimne nenavidi...

0/0
14.12.2014 22:36

P37e28t88r16a 92N32o84v94á43k49o37v47á 7158646784898

Může mi někdo vysvětlit, co je tak problematického na množinách? My je na prvním stupni používali a nechápu, kde je v nich ten strašný problém, mě jako dítě bavily, chápala jsem je a přiznám se, že jediné, co mě teď napadá, je, že by se asi neměly sčítat jabka a hrušky, ale jinak nic :)

+1/0
14.12.2014 19:45

F50r44a89n19t51i61š21e67k 24E10l32i43á92š 6267933695116

Množiny jsou lehké, snadno se naučíte pravidlům počítání s nimi. Bohužel pro znalost řešení matematických problémů nejsou vždy použitelné. Autoři této metody, která pochází z Francie předpokládali, že přiblíží matematiku dětem. V některých případech se jimto podařilo, ale většinou nikoli.

+1/0
14.12.2014 20:14

K70a76r58e26l 14N43e58č45a62s 5313779920760

Motivovat! Všimněte si,že nejiteligentnější jsou ve veřejnoprávní televizi/např/ komentátoři počasí,většinou absolventi MATFYZU/nezaměňovat s rosničkami na komerčních televizích.;-D;-D;-D

0/0
14.12.2014 14:55

J83i38n78d39ř44i66c75h 47M31i74t16t30e90r 6921100513113

Daniel Stach na ČT 24 je vynikající.

+1/0
14.12.2014 16:05

S27y55l66v45a 43Š87p30o72r45k10o40v73á 9876409420744

no ono to asi bude tím, že meteorologie se studuje  na mat-fyzu ;-D

0/0
14.12.2014 17:50

K47a25r93e63l 63N81e36č93a62s 5483119520950

A kde,milá paní Šporková?:-)

+1/0
14.12.2014 21:30

S23y50l58v93a 60Š14p32o36r41k49o49v58á 9656979650444

tady: http://kmop.mff.cuni.cz/  - stačilo zadat do vyhledávače "studium meteorologie" a věděl byste to během 10 vteřin ;-D...jojo, logické myšlení .- to je pro mnohé lidi problém

0/−1
14.12.2014 21:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.