Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Matematiku má dítě v sobě, naslouchejte mu, říká autor revoluční výuky

Dítě se matematiku učí nejlépe tak, že ji samo „tvoří“ a vysvětluje své myšlenky. Často přitom objeví něco nového. Ten „aha okamžik“ si pak pamatuje napořád, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz profesor Milan Hejný, autor alternativní metody výuky matematiky. Tradiční matematika podle něj oslabuje tvořivost, ale zato vede k řádu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M60a42r11t58i26n64a 29B98r72a76b33e20n17c80o72v14á 4133975308669

Tak s tímhle panem profesorem bych si matematiku hrozně ráda zopakovala. Ta klasická matematika mi šla, ale tahle by mě určitě o poznání víc bavila, v jeho podání to musí být šíleně zajímavé. A navíc se mi na něm líbí, jak je to tolerantní člověk a nejede si jenom to svojeR^

+1/0
15.12.2014 15:08

J36a19r97o18m83i74r 11M11a58r18e88s 8960194235690

Matematiku jsem vzdycky nesnasel - predevsim kvuli afektovanym "pedagozkam" ve vsech urovnich vzdelani... dnes me kupodivu zivi a mam ji rad. Je dulezita. Nechapu skaly tech lidi co tady davaji minusy tem co maji podobny nazor jako ja... Jste dukazem a duvodem toho, proc nas narod neni zrovna v urovni vzdelani na spici..

0/0
15.12.2014 14:47

J75i74ř34í 60V84o76n78d24r71á89č77e49k 5926774350184

Další chytrolín. Neustále se to tu množí myslitelama, co vymýšlí nové revoluční koniny a školství jde při tom soustavně a cíleně do kopru.Nové metody výuky, shémata, nové písmo, nový způsob hodnocení, všechno jen proto, aby se dítě chudák nějak nezatěžovalo. Hlavně nové učebnice, nezapomeňte.Jednorázové.  To jsou totiž větší bestsellery, jak od Viewegha.

+3/0
15.12.2014 13:59

M14a49r48c62e34l32a 12Z50a41j89í27c97o23v67á 1442228970664

Tahle metoda je skvělá pro děti s nadprůměrným IQ. U dětí s průměrným IQ někdy k onomu "aha efektu" dojde, ale většinou za cenu úmorného opakování. U dětí "nenadaných" zvídavostí je to katastrofa, tyto děti moc nebaví hledat nová pravidla, milují opakování známého. Pro dětí s podprůměrným IQ tato metoda vhodná není.

+3/−2
15.12.2014 7:54

K12a38r37e72l 69P81o58d40h82o45r93s95k61y 3185803812805

Jeste si zodpovezte, jak je na tom klasicky pristup. Treba ja jsem se na matiku nikdy neucil, vzdy jsem si jen hral s cisly a funkcemi. Rozhodne jsem si pamatoval min nez spoluzaci a stejne jsem to dovedl rychleji a lepe pouzit, opravdu neco noveho vymyslet. Ten tradicni pristup me akorat zdrzoval.

+1/0
15.12.2014 9:23

M91a69r73c17e51l52a 31Z20a52j86í61c26o58v31á 1432368930204

Klasická výuka je cílená na děti kolem průměrného IQ. Chytré nudí, podprůměrní se naučí alespoň něco.

+2/0
15.12.2014 9:29

J33i79t75k75a 78Ř79e74z91á29č14o46v92á 7659893426841

Aha efekt je možný u jakékoliv úrovně intelektu. Prof. Hejný doporučuje dávat dětem úlohy na jejich úrovni - mít tedy ve třídě více úloh, pak každý může mít radost z toho, že zvládl něco nového na své úrovni. Vždyť i ve skutečnosti jinou úroveň matematiky používá jaderný fyzik, statik, účetní, prodavačka, zedník. každý ji potřebuje jinak. Je logické, že i na ZŠ někdo bude schopen pochopit a vstřebat víc a někdo míň. Osobně se mi líbí na 2. stupni Daltonský plán - každý se zaměří na to, co mu jde, tam si vezme víc hodin a rozvíjí se v tom - příprava na SŠ, co není jeho parketa zvládne v zkladním tvaru.

0/0
18.12.2014 12:29

J63a29r38o91s93l86a84v 51D58e38r70m77í66š85e72k 9628358239691

R^

0/0
14.12.2014 22:55

T58o11m26á92š 94I37s75r60a12e15l 8167938940360

S toto metodou máme doma zkušenosti. Bohužel, špatné. Je skvělá pro chytré děti. Průměrní žáci v klasické koncepci se však v této stávají podprůměrnými. I když se to spoustě lidí nelíbí, dril je potřeba a má své opodstatnění. V metodě pana profesora není. Žáci přeskakují z jedné látky na druhou a nemají možnost si tu novou zažít. Když se k ní o pár dní nebo týdnů vrátí, koukají na ni jako na absolutní novinku. My jsme jako malí počítali ve škole desítky příkladů pořád dokola. Sice to byla nuda, ale v mozku postupy nesmazatelně uvízly. Sám jsem vystudoval učitelství prvního stupně, takže mohu tuto metodu posoudit i z druhého pohledu. Není to dobré. A protože již pár let podnikám, mám i třetí pohled. Je to skvělý byznys. Vydat mraky barevných učebnic pro všechny děti na prvním stupni, které je používají jednorázově, je obchod snů.

+10/−3
14.12.2014 20:38

V26á46c79l16a65v 27Z38e91l90i34n29k50a 2142230613272

Díky za pohled někoho od fochu. A jak už to v našem státě bývá obvyklé, mám takový silně nepříjmený pocit, že vámi uvedený třetí pohled bude ten správný a i zde nejspíše jde o peníze až v první řadě. Pro společnost H-mat je to nepochybně terno. NIcméně vzhledem k tomu, že jde o naše děti, tak je to i silně na přesdržku pro klíčové protagonisty. Pokud je ta metoda skvělá jen pro chytré děti, tak je to už z principu špatně, protože tyto děti zpravidla zvládají matematiku bez potíží i v původní podobě.

+5/−1
14.12.2014 20:54
Foto

O71n35d62ř13e44j 96Š66t21e34f48f53l 1320763828

Myslím, že té metodě nerozumíte. A čemu nerozumíte, to se Vám nelíbí. Jak je to u učitelů obvyklé. Uměl byste třeba sám vysvětlit, co jsou schémata a jak se vytvářejí. Zkuste to!

A co se týká byznysu - pan Hejný už je starý moudrý pán a o peníze mu zcela jistě nejde. Že se toho někdo jiný chytí, to je možné. Tak to u dobrých nápadů bývá, že vydělají peníze.

+5/−5
14.12.2014 21:22

T53o20m27á12š 30I30s70r80a65e84l 8747288360400

Děkuji za vaši reakci pane Šteffle, Nejde o to co se líbí nebo nelíbí mě. Jde o děti. Matematika se má učit ve škole a ne doma. Doma má žák jen procvičovat. Jenže my jsme se museli stále dokola vracet k tomu, co probírali a neprocvičili. Náš junior se vracel ze školy se špatnými známkami a demotivován. Až když jsme začali trénovat podle staré koncepce, začal se zlepšovat a získal potřebné sebevědomí. Škoda, že to má náš malý za sebou. Rád bych vám ho totiž půjčil, abyste si to vyzkoušel.

+6/−1
14.12.2014 21:38

M21i28l29a15n 53P77o74k31o80r49n86y 7979655897230

Vazeny pane Steffle, bohuzel jsem Vas slysel o matematice mluvit nekolikrat. Vzdy to byly strasne nesmysly a utvrdilo me to v tom, ze umite povidat, bohuzel to je vse. Podstata veci Vam vzdy unikala. Koneckoncu, nekteri kolegove na MFF UK si na Vas stale pamatuji. Jak jste na ne zapusobil, asi vite nejlepe Vy sam. Bylo to dost podobne, jak jste pusobil na me. Takze, jako vysokoskolsky ucitel matematiky mam trochu predstavu o matematice. Jako otec dcery, ktera metodu prof.Hejneho ve skole absolvuje, vim, co to je. Pokud bych ji doma nedoucoval zakladni veci, tak matematice nerozumi a topi se v tom. Pokud by byla na matematiku nadprumerne nadana, tak si mozna metodu uziva. Koneckoncu, jako doplnek standardniho uciva pro nadprumerne nadane zaky se mi ucebnice libi. Jako ucebnice pro vsechny je to ale nesmysl, vcetne veci, jako ze ucitel nesmi deti opravovat. K cemu tam pak je? Jak se dite dozvi, ze neco dela spatne? A pokud mluvite o byznysu, Fraus je ten, kdo se snazi, aby prodal ucebnice. Dost nevybirave.

+10/−1
14.12.2014 22:05

K27a79r26e25l 64N25e36č31a59s 5363689830100

Panu Stefflovi i Vám ,pane Pokorný si dovoluji dát plus/mohl -li bych ,tak s hvězdičkou/,protože takto má vypadat disputace protichůdných názorů na malé ploše se vkusema niveau.R^R^:-)

+2/0
14.12.2014 22:51

D67a43v16i29d 39D93i15r53g40a 7335141728

Myslíte útoky ad hominem?

+1/0
15.12.2014 16:13

K90a30r23e15l 80N78e35č95a17s 5733499910210

No je to trochu osobní,ale  k věci.Oba vědí ,o čem hovoří.:-)

0/0
15.12.2014 17:38

W90a90l79t32e69r 93D89i96v90i39š 6307922772982

Nevím, s čím máte zkušenosti, ale zcela určitě to není výuka Hejného metodou. Možná ta škola používá tyto učebnice, ale evidentně s nimi neumí pracovat. To je bohužel velmi častý případ - nadšený ředitel, který si neuvědomí všechny důsledky a dá učitelům befelem, že se má učit podle nových učebnic. Ale učitelé je berou jen jako náhradu starých a dál si jedou svou klasickou metodu, pouze s jinými příklady.

Naopak mám zkušenosti coby rodič a známý rodičů se třemi školami, kde touto novinkou učí velmi schopní kantoři a pokaždé byl výsledek stejný - zejména dříve podprůměrné děti jdou obrovsky nahoru, na prvním stupni začali naprosto přirozeně používat i matematicky nenadaní prvňáčci záporná čísla, děti samy objevují v rozhovoru zmíněné zlomky a spoustu dalších věcí. Ti nadaní, mají-li prostor, jsou schopni jít pochopitelně i nadále mnohem rychleji, ale právě ti méně nadaní jsou stále schopní zvládnout matematiku tak, že jim je opravdu užitečná v běžných situacích, není to pro ně abstraktní věc, ale zcela praktická dovednost, kterou mohou samy objevovat.

Jenže, jak už to u kvalitních metod bývá, je nesmítně citlivá na kvalitu toho, kdo to vyučuje. V rukou mizerného učitele to je neštěstí. Klasická metoda má jednu obrovskou výhodu - je univerzální a učitel je snadno nahraditelný prvek. Prof. Hejný má naprostou pravdu v tom, že jeho metoda není použitelná pro všechny školy. Měla by být jen na takových školách, které to jsou schopny dlouhodobě personálně ustát, potřebuje velmi schopné učitele, kteří jsou schopni děti vést. To je velmi náročné. Rodič by měl mít možnost své dítě na takovou školu dát, ale neměl by očekávat, že zápisem dítěte do školy rodičovská role končí. Rodič by měl neustále se školou spolupracovat a být schopen i připraven na to, že pokud chce pro své dítě kvalitní a rozvíjející výuku, musí tomu sám něco obětovat.

A kéž by stát a veškerá byrokracie byla taková, že alespoň nebude těmto metodám, školám, které je provozují, házet klacky pod nohy.

+2/−2
14.12.2014 21:55

M71i22c57h48a35l 58B54a24š64t77a 6754360965174

Ajajaj, trochu moc podmínek, aby to mohlo fungovat. Čili to fungovat nebude resp. bude se moci žehrat na nesplnění podmínek. Škoda, metoda vypadala slibně. Rv

+3/0
14.12.2014 22:07

T82o41m15á48š 11I47s20r10a13e22l 8747848320280

Pane Diviši, možná máte pravdu. Zásadní chyba je na straně státu. Platové podmínky, které nastavil, nejsou zajímavé pro kvalitní učitele. Například z našeho ročníku absolventů učí jen pár lidí. Ostatní, ačkoliv měli práci s dětmi rádi, si našli svoji obživu v jiných lukrativnějších oborech. A jsou úspěšní.

Na tuto politiku doplatí stát. Zapomíná, že člověk - občan, je prostředkem jeho příjmu. Na počátku platí jeho vzdělání, zdravotní péči a když dospěje, nabízí jej na pracovním trhu. V podstatě jej prodává za sociální a daňové poplatky. Když však jeho kvalifikace díky zanedbanému vzdělání bude nízká, utrží méně. Ale to jsme se dostali od už úplně jinam.

0/0
14.12.2014 22:17

V92á39c83l83a86v 10Z36e33l93i25n11k65a 2612450753252

Agitka je to pěkná, ale vsadil bych i teď v prosinci boty, že realita bude poněkud jinde. Hlavně to s těmi prvňáčky a zápornými čísly. Málem jsem si poprskal monitor. A ten třetí odstavec v podstatě říká, že je tato metoda k prdu, protože není aplikovatelná univerzálně nebo minimálně ve většinovém záběru. Na tom stojí výuka, protože jinak se propadnete do chaosu a mimo jiné tím odstřelíte technické vysoké školství. Poslední co tam potřebují je, aby příchozí byly v matematice ve stylu co kus to originál. To je konečná. A hlavně tam už není prostor na hraní a objevování. Tam se musí makat a fest.

+4/−1
14.12.2014 22:25

K53a92r67e91l 89P17o96d25h53o76r60s60k22y 3535363602725

> je tato metoda k prdu, protože není aplikovatelná univerzálně nebo minimálně ve většinovém záběru

zato klasicka vyuka ma ohromne vysledky ze? Neco v tom smyslu, ze 95% absolventu to nechce uz nikdy videt

> tam už není prostor na hraní a objevování

jakozto absolvent technicke VS vam prozradim, ze jste mimo. Vzdy to stalo na objevovani a pochopeni souvislosti. A na zmene samotneho zpusobu mysleni.

+1/0
14.12.2014 22:32

V32á94c70l48a91v 51Z20e16l56i17n20k33a 2102810583632

A proč by to neměli chtít vidět. Já se učil matiku po staru a vzpomínám na ni rád jak na základce tak na střední. A podobně je na tom spousta mých známých a kolegů, z nichž mnozí šli na techniku právě proto, že je bavila matika a fyzika. A mohu se zeptat, na jakou školu jste chodil? Já mám za sebou ČVUT a mám pocit úplně opačný.

Respektive jsem za určitého úhlu pohledu ochoten souhlasit s tím posledním odstavcem. Jenže abyste mohl objevovat a chápat souvislosti, tak musíte mít prvně v hlavě jistý základ v podobě řady vztahů, vět, definic a všeho možného a k tomu zažité také základní návyky jak s tím aparátem pracovat.

Jako příklad jsem zde uváděl variaci konstant používanou při řešení dif. rcí. Tu si musíte nasoukat do hlavy tak, jak jí objevili a pro použití rozpracovali pánové Euler a Lagrange. Pokud na ní budete podle této metody chtít přijít sám, tak s tím také nejspíš skončíte.

+3/−2
14.12.2014 22:46

K37a95r31e91l 64P36o12d31h85o68r43s32k74y 3715813702735

Podivejte se, jaky je dnes zajem o technicke obory. Vetsina absolventu stredni vam rekne, ze pujde kamkoli kde neni matika. Resp., ze by treba nekam chteli, ale jsou tam prijimacky z matiky, takze nic.

Ja delal MFF, dodnes vzpominam na krasnou zkousku z diskretni matiky. Dali nam dokazat par vyroku, ktere jsme nikdy nevideli. Bylo na to neomezene casu (do vecera) a v podstate se to dalo udelat tak, ze si clovek uvedomil, jak se v diskretce uvazuje. Zadne naucene vzorecky nebo vety.

Jasne, hlavne v analyze jsou postupy, na ktere se bezne prijit neda, ale to (nastesti :-) ) netvorilo velkou cast studia.

+2/−1
14.12.2014 23:14

K15a87r23e79l 53P15o10d26h81o83r60s88k14y 3295763782125

To ze ucitel matematiky rika, ze dril je potreba, to bohuzel vypovida o nasem skolstvi vic nez kdejake studie.

Cela debata sklouzava k tomu, jestli se zakum zlepsi nebo zhorsi znamky a podobny kraviny. Uz se ale neresi, jestli neco opravdu pochopi nebo ne. To drilovani rovnic a zlomku je dobry mozna tak pro ty ucitele, aby byli spokojeni, ze jim to zaci jako cvicene opicky hezky vypocitaji, ale kdyz pak dojde na realny problem z realneho sveta, tak neprijdou vubec na nic, protoze je to nikdo nenadriloval. Doucuju matematiku a setkavam se s tim porad - umi resit vzorove priklady (tedy tech par co si pamatuji), ale souvislosti nechapou a ze slovni ulohy nedaji dohromady nic.

Takze, k tomu klasickemu zpusobu vyuky matiky - muzete byt uplne v klidu, chytre deti to pochopi samy, u tech ostatnich je skola akorat ztrata casu a nezustane v nich vubec nic. Tak a ted muzete premyslet, jestli neni na case to zmenit.

+1/−3
14.12.2014 22:26

T57o26m39á38š 79I67s68r67a26e16l 8817758820800

Proč nezměnit, pane Podhorský. Ale co a jak? Máte zkušenosti s doučováním. Co navrhujete?

+1/−1
14.12.2014 22:35

K44a37r62e35l 76P69o50d56h51o26r91s47k54y 3285703952635

Asi se budu v mnohem po Hejnem opakovat. Zakladem je vypestovat schopnost kriticky zhodnotit svuj postup a reseni. Ja se setkavam s tim, ze studenti proste hadaji, zkusi jestli to projde nebo ne. Ale nedovedou opravdu overit, ze je vysledek spravne.

A druha vec je umet veci zjednodusit anebo z jednoducheho stavet slozitejsi. A opet posuzovat jestli to delam dobre.

Dovedu si predstavit, ze kdyz ucitel bude stale zaky provokovat s tim, jestli to maji dobre, jestli udelali spravnou uvahu, v nich casem vypestuje tyto schopnosti. Ze zacatku to bude pomalejsi, oproti drilovaci vyuce budou pozadu. Jenze oni budou moct pokracovat stale dal a to i v dalsim zivote, kdezto schopnost drilovat se po par letech ztrati. A hlavne nez vyjdou ze skoly, tak zapomenou i to malo co si pamatovali.

A taky navrhuju si priznat, ze dnesni vyuka matiky je opravdu k nicemu. Drtiva vetsina lidi nedokaze ani rict o co jde v a/x = b . Docela by me zajimalo, v jakem roce se to uci, tam totiz ten dril prokazatelne konci.

+1/−1
14.12.2014 22:54

V23á55c95l69a34v 53Z44e75l17i55n21k85a 2872920433152

Bylo to tak po staletí, vyrostla tak spousta brilatních matematiků a šlo to. Nebo si skutečně myslíte, že těm horším žáčkům pomůže, když jim z toho uděláte mišmaš ve způsobu, jaký zde popisovali pánové Israel a Pokorny? Tohle je s nějvětší pravděpodobností zase další pokus objevit kolo.

+2/−1
14.12.2014 22:51

K10a79r53e75l 66P51o11d41h17o69r87s22k87y 3295243492555

1% ze spousta je porad spousta. Uprimne si nemyslim, ze by Hejneho metoda nejak vyrazne pomohla "brilantnim matematikum". Ale verim, ze dokaze zvednout prumerne, Nevim jak u horsich.

Nicmene, soucasny zpusob vyuky i v tech prumernych zarucene nenecha nic co by stalo za rec, takze kdyby se misto toho ucili otloukat pistalicku, tak to vyjde nastejno.

Dale vemte v uvahu, ze po cela staleti vetsina lidi drela na poli nebo v manualnich delnickych profesich. Tam bylo jedno, jaky vyuka bude mit efekt. Jenze doba se zmenila, dneska se vas za kazdym rohem ptaji na excel...

0/−2
14.12.2014 23:04

J19a27n 62Z37e83m74a13n 1186895104626

Připadá mi, že si většina zde diskutujících neuvědomuje, že 80% žáků už složitou matematiku nikdy v životě potřebovat nebude, uplatní jen základní sčítání, odčítání, dělení a násobení. Takže je potřeba je směřovat k tomu, aby si rychle dokázali spočítat, jestli je někde v obchodě nebo hospodě neokradli a ne do nich hustit mocniny, odmocniny nebo diferenciální rovnice. To je třeba přenechat jen těm, kteří o to mají skutečně zájem a mají šanci to v životě uplatnit.

+2/−1
15.12.2014 9:13

K44a65r37e97l 13P48o27d89h51o86r55s13k93y 3375273822555

Nejde o to, jak slozite pocetni ukony budou nebo nebudou potrebovat, ale o to, ze vetsina lidi neni schopna jednoduchou ulohu z realneho zivota prevest na matematicky problem a reseni.

Pripady jako - vyplati se mi jit do duchodu ted, kdyz dostanu mesicne o 300 min, nebo az za rok. Spotrebitelske uvery, tarify u mobilnich operatoru/elektrina/plyn. Dojizdeni do prace, za slevami atd. Ano, neni to slozita matematika, ale vetsina lidi ji nedovede pouzit.

0/0
15.12.2014 9:20

V63e29r35o96n45i42k82a 25H51u72b94á78č72k58o60v11á 3786225356325

To je spíš o přirozené inteligenci než o matematických schopnostech. Mě matematika nebavila a ani moc nešla, přesto si vámi uvedené věci dokážu až moc dobře spočítat.:-)

0/0
15.12.2014 18:22

K42a67r47e29l 94P24o86d95h53o93r72s24k96y 3515913582145

No a neni to presne o tom co chci celou dobu rict? Evidentne jste prirozene inteligentni a presto vam nesla matika. To je prece ohromny protimluv. Mam uz delsi dobu podezreni, ze to nase biflovaci skolstvi presne tohle zpusobuje - misto rozvoje nadani se zaci ubijeji nejakymi pouckami a misto toho, aby prozkoumavali nove a bavilo je to, tak je to jen znechuti.

0/0
15.12.2014 18:28

J31a68n 66L53i34b80i10c95h 9362268725913

Problémem výuky obecně je, že je generální, tedy nepřistupuje k skutečným potřebám a vhodné formě pro jednotlivce. Žádná výuka a metoda nebude vyhovovat žákům všem, souhlasím s tím, že co student sám vymyslí a na co přijde, si snáze zapamatuje a v budoucnu využije než to, co jen pasivně přijme. U studentů je dobré využít více tvůrčnosti, ale musí to chtít, pokud nechtějí a jsou pasivní konzumenti sami od sebe, stejně se nic nenaučí.

+1/0
14.12.2014 20:11

I83r61e74n72a 70V52r17á29n76o91v65á 5982982615644

Nevím, jak vypadají učebnice na prvním stupni dnes, ale když chodil můj syn (asi před 10 lety), připadalo měto spíš jako příprava na správné vyplňování formulářů.

Když jsem četla ten článek, nepřipadalo mi, že by bylo myšleno nějaké nové učivo (jako u množin, kde se náhle zavedlo něco, co většina rodičů neznala, a přitom se po nich požadovalo, aby děti doučily, co učitel nezvládl - já stihla vyjít základku dřív, sestru bohužel množiny neminuly), ale spíš přístup učitele k žákům. Třeba se mluví o nové metodě hlavně proto, aby mohli upravit osnovy individuálněji a nemuseli všichni nesmyslně vyplňovat formuláře?

Mimochodem, jak jsem to z článku pochopila, je to totéž, co používal už Sokrates (jen v jiném oboru.)

+3/−1
14.12.2014 20:11

P68a44v84e16l 64K84u87r18a80l 5811264690150

upřímně základy teorie množin jsou celkem trvialita na kterou stačí i minimum abstraktního myšlení.

+1/−2
14.12.2014 21:07

R59o22s73t50i82s72l61a96v 86C73a14h97a 8255371240562

zpusob byuky matematiky na konci sedmdesatych a zacatku osmdesatych let nemel s teorii mnozin nic spolecneho i kdyz se rikalo, ze se uci mnoziny.

+1/0
14.12.2014 23:34

F65r70a20n53t40i65š43e17k 34E95l42i46á28š 6297523435706

Malcolm Gladwell se jmenuje autor tří knih, kterým jsem přes svůj vrozený skepticismus uvěřil. Kdokoli je přečte za odpoledne. Autor se snaží dokázat, že hudebního virtuoza dělá nikoli talent, ale doba, kterou věnuje hraní. Stejné je to s hokejem a s jakýmkoli sportem,. Jágra netvoří žádný zvláštní talent, ale doba, kterou strávil na ledě. Osobně jsem znal bratry Holíkovy, i s nimi to bylo stejné. Pokud je tomu tak, jak říká pan Gladwell, vaše úspěchy v matematice souvisí výhradně s tím, kolik hodin jste strávili počítáním. Jako v medicíně se objevují různí alternativní léčitelé, je i pan Hejný jedním z charismatických autorů nových metod, které nikdy nepřinesou nápadně dobré výsledky.

+2/−3
14.12.2014 20:11

V20á31c80l69a42v 54Z30e50l56i16n50k46a 2132430593962

No, s hraním nemá pravdu zcela určitě. Mám tak dokonalý hudební hluch, že bych se nenaučil nic ani za celý život. A znám naopak lidi, co by zahráli snad i na koště. S tím sportem je to podobné. To dokazuje například řada případů z atletiky, kdy nějaký atlet třeba až na druhý nebo třetí pokus našel disciplínu, která mu sedla. Ano, dřením jde dosáhnout hodně, ale tu opravdovou elitu dělá kombinace s vrozenou dispozicí. A s matematikou jakbysmet. Musíte na ni mít alespoň určité buňky, protože jinak budete počítat do haleluja a nebude to nic moc platné. Spočtete stovku příkladů a pak vás dostane ten stoprvý, protože tam bude zadání zase trochu jinak.

+2/0
14.12.2014 21:01

M25a71r75c41e98l67a 29Z56a40j43í57c76o29v59á 1672548600634

K vyniknutí v oboru potřebujete nadání a potom spoustu času ke "cvičení". Dlouhodobé studie s hudebně nadanou mládeží nebo se sportovními talenty přinesly i orientační čísla pro "spoustu" času.

0/0
15.12.2014 8:04

V54e27r91o74n95i38k64a 33H89u19b36á66č86k91o97v85á 3316135806675

Nemůžu s vámi souhlasit. Já mám velmi dobrý hudební sluch a troufám si tvrdit, že v mém okolí se srovnatelnou schopností mnoho lidí nenajdu. Bohužel naopak mi vždy byla cizí a nepříjemná matematika. Naprosto tímto souhlasím s panem Zelinkou.

0/0
14.12.2014 21:58

M38i21l63a61n 23P11o21k71o72r37n55y 7819905517790

Celý problém je v tom, že metoda prof. Hejného je dobrá jako doplněk pro děti, kterým jde matematika výborně. Ostatní se těžko co naučí, protože si touto metodou těžko vybudují představu čísla. Pokud ve druhé třídě děti, jejichž rodiče je neučí sami, stále počítají na prstech, a učitel jim k tomu nesmí nic říci, kam to vede? Myslím, že výsledkem bude, že 80% dětí, kteří touto metodou projdou, nebudou schopni studovat na technických vysokých školách. A co pak?

+3/−3
14.12.2014 19:47

V15á79c32l95a79v 12Z43e43l38i47n14k75a 2702830303722

To se v současném svatém nadšení neřeší. A hlavně ten malér potom bude vyžírat někdo jiný.

+1/0
14.12.2014 22:28

K46a50r79e95l 25P15o38d23h81o37r53s61k26y 3805793842945

Jestli 80%, tak to je myslim ohromny uspech. To by bylo 20 tisic studentu rocne, co je schopno studovat techniku! Ted je to tak, ze odhadem 95% absolventu strednich skol matiku uprimne nenavidi...

0/0
14.12.2014 22:36

P49e28t80r50a 80N83o86v36á77k29o32v75á 7958456104878

Může mi někdo vysvětlit, co je tak problematického na množinách? My je na prvním stupni používali a nechápu, kde je v nich ten strašný problém, mě jako dítě bavily, chápala jsem je a přiznám se, že jediné, co mě teď napadá, je, že by se asi neměly sčítat jabka a hrušky, ale jinak nic :)

+1/0
14.12.2014 19:45

F16r81a44n50t71i83š88e73k 92E82l96i73á89š 6807223655346

Množiny jsou lehké, snadno se naučíte pravidlům počítání s nimi. Bohužel pro znalost řešení matematických problémů nejsou vždy použitelné. Autoři této metody, která pochází z Francie předpokládali, že přiblíží matematiku dětem. V některých případech se jimto podařilo, ale většinou nikoli.

+1/0
14.12.2014 20:14

K89a74r44e12l 91N94e69č94a18s 5883379190890

Motivovat! Všimněte si,že nejiteligentnější jsou ve veřejnoprávní televizi/např/ komentátoři počasí,většinou absolventi MATFYZU/nezaměňovat s rosničkami na komerčních televizích.;-D;-D;-D

0/0
14.12.2014 14:55

J16i40n17d61ř37i73c96h 49M54i77t44t91e75r 6861110883613

Daniel Stach na ČT 24 je vynikající.

+1/0
14.12.2014 16:05

S86y47l19v19a 71Š54p35o53r14k89o48v80á 9756749100464

no ono to asi bude tím, že meteorologie se studuje  na mat-fyzu ;-D

0/0
14.12.2014 17:50

K83a91r90e43l 81N29e84č90a37s 5493309660660

A kde,milá paní Šporková?:-)

+1/0
14.12.2014 21:30

S98y29l81v93a 28Š36p49o70r79k95o68v62á 9356829690164

tady: http://kmop.mff.cuni.cz/  - stačilo zadat do vyhledávače "studium meteorologie" a věděl byste to během 10 vteřin ;-D...jojo, logické myšlení .- to je pro mnohé lidi problém

0/−1
14.12.2014 21:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.