Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Matematiku má dítě v sobě, naslouchejte mu, říká autor revoluční výuky

Dítě se matematiku učí nejlépe tak, že ji samo „tvoří“ a vysvětluje své myšlenky. Často přitom objeví něco nového. Ten „aha okamžik“ si pak pamatuje napořád, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz profesor Milan Hejný, autor alternativní metody výuky matematiky. Tradiční matematika podle něj oslabuje tvořivost, ale zato vede k řádu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M93a15r23t77i41n47a 14B69r98a15b61e30n89c40o17v47á 4673275658119

Tak s tímhle panem profesorem bych si matematiku hrozně ráda zopakovala. Ta klasická matematika mi šla, ale tahle by mě určitě o poznání víc bavila, v jeho podání to musí být šíleně zajímavé. A navíc se mi na něm líbí, jak je to tolerantní člověk a nejede si jenom to svojeR^

+1/0
15.12.2014 15:08

J86a95r25o56m59i30r 33M44a49r21e48s 8450484675790

Matematiku jsem vzdycky nesnasel - predevsim kvuli afektovanym "pedagozkam" ve vsech urovnich vzdelani... dnes me kupodivu zivi a mam ji rad. Je dulezita. Nechapu skaly tech lidi co tady davaji minusy tem co maji podobny nazor jako ja... Jste dukazem a duvodem toho, proc nas narod neni zrovna v urovni vzdelani na spici..

0/0
15.12.2014 14:47

J80i86ř44í 17V41o56n40d24r67á51č31e44k 5516214880694

Další chytrolín. Neustále se to tu množí myslitelama, co vymýšlí nové revoluční koniny a školství jde při tom soustavně a cíleně do kopru.Nové metody výuky, shémata, nové písmo, nový způsob hodnocení, všechno jen proto, aby se dítě chudák nějak nezatěžovalo. Hlavně nové učebnice, nezapomeňte.Jednorázové.  To jsou totiž větší bestsellery, jak od Viewegha.

+3/0
15.12.2014 13:59

M88a30r41c91e97l88a 65Z27a20j24í68c29o87v66á 1252818320604

Tahle metoda je skvělá pro děti s nadprůměrným IQ. U dětí s průměrným IQ někdy k onomu "aha efektu" dojde, ale většinou za cenu úmorného opakování. U dětí "nenadaných" zvídavostí je to katastrofa, tyto děti moc nebaví hledat nová pravidla, milují opakování známého. Pro dětí s podprůměrným IQ tato metoda vhodná není.

+3/−2
15.12.2014 7:54

K36a60r33e19l 33P54o55d80h57o15r37s84k80y 3335603502585

Jeste si zodpovezte, jak je na tom klasicky pristup. Treba ja jsem se na matiku nikdy neucil, vzdy jsem si jen hral s cisly a funkcemi. Rozhodne jsem si pamatoval min nez spoluzaci a stejne jsem to dovedl rychleji a lepe pouzit, opravdu neco noveho vymyslet. Ten tradicni pristup me akorat zdrzoval.

+1/0
15.12.2014 9:23

M25a16r74c80e91l30a 26Z95a27j87í20c36o10v35á 1492228900844

Klasická výuka je cílená na děti kolem průměrného IQ. Chytré nudí, podprůměrní se naučí alespoň něco.

+2/0
15.12.2014 9:29

J38i46t79k96a 86Ř45e27z40á60č89o35v42á 7459673466171

Aha efekt je možný u jakékoliv úrovně intelektu. Prof. Hejný doporučuje dávat dětem úlohy na jejich úrovni - mít tedy ve třídě více úloh, pak každý může mít radost z toho, že zvládl něco nového na své úrovni. Vždyť i ve skutečnosti jinou úroveň matematiky používá jaderný fyzik, statik, účetní, prodavačka, zedník. každý ji potřebuje jinak. Je logické, že i na ZŠ někdo bude schopen pochopit a vstřebat víc a někdo míň. Osobně se mi líbí na 2. stupni Daltonský plán - každý se zaměří na to, co mu jde, tam si vezme víc hodin a rozvíjí se v tom - příprava na SŠ, co není jeho parketa zvládne v zkladním tvaru.

0/0
18.12.2014 12:29

J10a74r56o78s44l39a16v 23D15e65r45m53í56š79e87k 9728888479321

R^

0/0
14.12.2014 22:55

T14o78m27á29š 38I63s60r68a36e70l 8837528510890

S toto metodou máme doma zkušenosti. Bohužel, špatné. Je skvělá pro chytré děti. Průměrní žáci v klasické koncepci se však v této stávají podprůměrnými. I když se to spoustě lidí nelíbí, dril je potřeba a má své opodstatnění. V metodě pana profesora není. Žáci přeskakují z jedné látky na druhou a nemají možnost si tu novou zažít. Když se k ní o pár dní nebo týdnů vrátí, koukají na ni jako na absolutní novinku. My jsme jako malí počítali ve škole desítky příkladů pořád dokola. Sice to byla nuda, ale v mozku postupy nesmazatelně uvízly. Sám jsem vystudoval učitelství prvního stupně, takže mohu tuto metodu posoudit i z druhého pohledu. Není to dobré. A protože již pár let podnikám, mám i třetí pohled. Je to skvělý byznys. Vydat mraky barevných učebnic pro všechny děti na prvním stupni, které je používají jednorázově, je obchod snů.

+10/−3
14.12.2014 20:38

V34á74c64l22a50v 97Z40e66l90i30n10k72a 2822800123612

Díky za pohled někoho od fochu. A jak už to v našem státě bývá obvyklé, mám takový silně nepříjmený pocit, že vámi uvedený třetí pohled bude ten správný a i zde nejspíše jde o peníze až v první řadě. Pro společnost H-mat je to nepochybně terno. NIcméně vzhledem k tomu, že jde o naše děti, tak je to i silně na přesdržku pro klíčové protagonisty. Pokud je ta metoda skvělá jen pro chytré děti, tak je to už z principu špatně, protože tyto děti zpravidla zvládají matematiku bez potíží i v původní podobě.

+5/−1
14.12.2014 20:54
Foto

O96n45d41ř37e81j 54Š28t24e82f70f78l 1510303238

Myslím, že té metodě nerozumíte. A čemu nerozumíte, to se Vám nelíbí. Jak je to u učitelů obvyklé. Uměl byste třeba sám vysvětlit, co jsou schémata a jak se vytvářejí. Zkuste to!

A co se týká byznysu - pan Hejný už je starý moudrý pán a o peníze mu zcela jistě nejde. Že se toho někdo jiný chytí, to je možné. Tak to u dobrých nápadů bývá, že vydělají peníze.

+5/−5
14.12.2014 21:22

T85o29m11á33š 95I11s53r32a38e86l 8727288750670

Děkuji za vaši reakci pane Šteffle, Nejde o to co se líbí nebo nelíbí mě. Jde o děti. Matematika se má učit ve škole a ne doma. Doma má žák jen procvičovat. Jenže my jsme se museli stále dokola vracet k tomu, co probírali a neprocvičili. Náš junior se vracel ze školy se špatnými známkami a demotivován. Až když jsme začali trénovat podle staré koncepce, začal se zlepšovat a získal potřebné sebevědomí. Škoda, že to má náš malý za sebou. Rád bych vám ho totiž půjčil, abyste si to vyzkoušel.

+6/−1
14.12.2014 21:38

M89i90l73a49n 10P14o16k70o74r33n93y 7689975677390

Vazeny pane Steffle, bohuzel jsem Vas slysel o matematice mluvit nekolikrat. Vzdy to byly strasne nesmysly a utvrdilo me to v tom, ze umite povidat, bohuzel to je vse. Podstata veci Vam vzdy unikala. Koneckoncu, nekteri kolegove na MFF UK si na Vas stale pamatuji. Jak jste na ne zapusobil, asi vite nejlepe Vy sam. Bylo to dost podobne, jak jste pusobil na me. Takze, jako vysokoskolsky ucitel matematiky mam trochu predstavu o matematice. Jako otec dcery, ktera metodu prof.Hejneho ve skole absolvuje, vim, co to je. Pokud bych ji doma nedoucoval zakladni veci, tak matematice nerozumi a topi se v tom. Pokud by byla na matematiku nadprumerne nadana, tak si mozna metodu uziva. Koneckoncu, jako doplnek standardniho uciva pro nadprumerne nadane zaky se mi ucebnice libi. Jako ucebnice pro vsechny je to ale nesmysl, vcetne veci, jako ze ucitel nesmi deti opravovat. K cemu tam pak je? Jak se dite dozvi, ze neco dela spatne? A pokud mluvite o byznysu, Fraus je ten, kdo se snazi, aby prodal ucebnice. Dost nevybirave.

+10/−1
14.12.2014 22:05

K23a82r35e10l 17N38e85č76a27s 5193259410320

Panu Stefflovi i Vám ,pane Pokorný si dovoluji dát plus/mohl -li bych ,tak s hvězdičkou/,protože takto má vypadat disputace protichůdných názorů na malé ploše se vkusema niveau.R^R^:-)

+2/0
14.12.2014 22:51

D69a89v62i18d 74D23i76r91g14a 7925321118

Myslíte útoky ad hominem?

+1/0
15.12.2014 16:13

K15a25r53e77l 39N37e12č84a92s 5253139460270

No je to trochu osobní,ale  k věci.Oba vědí ,o čem hovoří.:-)

0/0
15.12.2014 17:38

W67a38l13t24e56r 40D83i72v82i10š 6847692842932

Nevím, s čím máte zkušenosti, ale zcela určitě to není výuka Hejného metodou. Možná ta škola používá tyto učebnice, ale evidentně s nimi neumí pracovat. To je bohužel velmi častý případ - nadšený ředitel, který si neuvědomí všechny důsledky a dá učitelům befelem, že se má učit podle nových učebnic. Ale učitelé je berou jen jako náhradu starých a dál si jedou svou klasickou metodu, pouze s jinými příklady.

Naopak mám zkušenosti coby rodič a známý rodičů se třemi školami, kde touto novinkou učí velmi schopní kantoři a pokaždé byl výsledek stejný - zejména dříve podprůměrné děti jdou obrovsky nahoru, na prvním stupni začali naprosto přirozeně používat i matematicky nenadaní prvňáčci záporná čísla, děti samy objevují v rozhovoru zmíněné zlomky a spoustu dalších věcí. Ti nadaní, mají-li prostor, jsou schopni jít pochopitelně i nadále mnohem rychleji, ale právě ti méně nadaní jsou stále schopní zvládnout matematiku tak, že jim je opravdu užitečná v běžných situacích, není to pro ně abstraktní věc, ale zcela praktická dovednost, kterou mohou samy objevovat.

Jenže, jak už to u kvalitních metod bývá, je nesmítně citlivá na kvalitu toho, kdo to vyučuje. V rukou mizerného učitele to je neštěstí. Klasická metoda má jednu obrovskou výhodu - je univerzální a učitel je snadno nahraditelný prvek. Prof. Hejný má naprostou pravdu v tom, že jeho metoda není použitelná pro všechny školy. Měla by být jen na takových školách, které to jsou schopny dlouhodobě personálně ustát, potřebuje velmi schopné učitele, kteří jsou schopni děti vést. To je velmi náročné. Rodič by měl mít možnost své dítě na takovou školu dát, ale neměl by očekávat, že zápisem dítěte do školy rodičovská role končí. Rodič by měl neustále se školou spolupracovat a být schopen i připraven na to, že pokud chce pro své dítě kvalitní a rozvíjející výuku, musí tomu sám něco obětovat.

A kéž by stát a veškerá byrokracie byla taková, že alespoň nebude těmto metodám, školám, které je provozují, házet klacky pod nohy.

+2/−2
14.12.2014 21:55

M84i90c47h18a89l 13B98a12š23t42a 6984860805224

Ajajaj, trochu moc podmínek, aby to mohlo fungovat. Čili to fungovat nebude resp. bude se moci žehrat na nesplnění podmínek. Škoda, metoda vypadala slibně. Rv

+3/0
14.12.2014 22:07

T55o39m54á85š 25I90s16r83a73e77l 8567628470380

Pane Diviši, možná máte pravdu. Zásadní chyba je na straně státu. Platové podmínky, které nastavil, nejsou zajímavé pro kvalitní učitele. Například z našeho ročníku absolventů učí jen pár lidí. Ostatní, ačkoliv měli práci s dětmi rádi, si našli svoji obživu v jiných lukrativnějších oborech. A jsou úspěšní.

Na tuto politiku doplatí stát. Zapomíná, že člověk - občan, je prostředkem jeho příjmu. Na počátku platí jeho vzdělání, zdravotní péči a když dospěje, nabízí jej na pracovním trhu. V podstatě jej prodává za sociální a daňové poplatky. Když však jeho kvalifikace díky zanedbanému vzdělání bude nízká, utrží méně. Ale to jsme se dostali od už úplně jinam.

0/0
14.12.2014 22:17

V31á24c68l17a54v 43Z27e93l54i16n23k43a 2282650253702

Agitka je to pěkná, ale vsadil bych i teď v prosinci boty, že realita bude poněkud jinde. Hlavně to s těmi prvňáčky a zápornými čísly. Málem jsem si poprskal monitor. A ten třetí odstavec v podstatě říká, že je tato metoda k prdu, protože není aplikovatelná univerzálně nebo minimálně ve většinovém záběru. Na tom stojí výuka, protože jinak se propadnete do chaosu a mimo jiné tím odstřelíte technické vysoké školství. Poslední co tam potřebují je, aby příchozí byly v matematice ve stylu co kus to originál. To je konečná. A hlavně tam už není prostor na hraní a objevování. Tam se musí makat a fest.

+4/−1
14.12.2014 22:25

K24a69r58e70l 26P53o54d98h54o93r86s10k26y 3685603362645

> je tato metoda k prdu, protože není aplikovatelná univerzálně nebo minimálně ve většinovém záběru

zato klasicka vyuka ma ohromne vysledky ze? Neco v tom smyslu, ze 95% absolventu to nechce uz nikdy videt

> tam už není prostor na hraní a objevování

jakozto absolvent technicke VS vam prozradim, ze jste mimo. Vzdy to stalo na objevovani a pochopeni souvislosti. A na zmene samotneho zpusobu mysleni.

+1/0
14.12.2014 22:32

V70á79c97l72a91v 42Z46e94l61i83n48k71a 2802710503672

A proč by to neměli chtít vidět. Já se učil matiku po staru a vzpomínám na ni rád jak na základce tak na střední. A podobně je na tom spousta mých známých a kolegů, z nichž mnozí šli na techniku právě proto, že je bavila matika a fyzika. A mohu se zeptat, na jakou školu jste chodil? Já mám za sebou ČVUT a mám pocit úplně opačný.

Respektive jsem za určitého úhlu pohledu ochoten souhlasit s tím posledním odstavcem. Jenže abyste mohl objevovat a chápat souvislosti, tak musíte mít prvně v hlavě jistý základ v podobě řady vztahů, vět, definic a všeho možného a k tomu zažité také základní návyky jak s tím aparátem pracovat.

Jako příklad jsem zde uváděl variaci konstant používanou při řešení dif. rcí. Tu si musíte nasoukat do hlavy tak, jak jí objevili a pro použití rozpracovali pánové Euler a Lagrange. Pokud na ní budete podle této metody chtít přijít sám, tak s tím také nejspíš skončíte.

+3/−2
14.12.2014 22:46

K13a62r86e13l 76P21o77d69h69o61r60s56k26y 3765843542865

Podivejte se, jaky je dnes zajem o technicke obory. Vetsina absolventu stredni vam rekne, ze pujde kamkoli kde neni matika. Resp., ze by treba nekam chteli, ale jsou tam prijimacky z matiky, takze nic.

Ja delal MFF, dodnes vzpominam na krasnou zkousku z diskretni matiky. Dali nam dokazat par vyroku, ktere jsme nikdy nevideli. Bylo na to neomezene casu (do vecera) a v podstate se to dalo udelat tak, ze si clovek uvedomil, jak se v diskretce uvazuje. Zadne naucene vzorecky nebo vety.

Jasne, hlavne v analyze jsou postupy, na ktere se bezne prijit neda, ale to (nastesti :-) ) netvorilo velkou cast studia.

+2/−1
14.12.2014 23:14

K78a57r84e27l 96P32o36d21h75o63r68s16k36y 3725313462425

To ze ucitel matematiky rika, ze dril je potreba, to bohuzel vypovida o nasem skolstvi vic nez kdejake studie.

Cela debata sklouzava k tomu, jestli se zakum zlepsi nebo zhorsi znamky a podobny kraviny. Uz se ale neresi, jestli neco opravdu pochopi nebo ne. To drilovani rovnic a zlomku je dobry mozna tak pro ty ucitele, aby byli spokojeni, ze jim to zaci jako cvicene opicky hezky vypocitaji, ale kdyz pak dojde na realny problem z realneho sveta, tak neprijdou vubec na nic, protoze je to nikdo nenadriloval. Doucuju matematiku a setkavam se s tim porad - umi resit vzorove priklady (tedy tech par co si pamatuji), ale souvislosti nechapou a ze slovni ulohy nedaji dohromady nic.

Takze, k tomu klasickemu zpusobu vyuky matiky - muzete byt uplne v klidu, chytre deti to pochopi samy, u tech ostatnich je skola akorat ztrata casu a nezustane v nich vubec nic. Tak a ted muzete premyslet, jestli neni na case to zmenit.

+1/−3
14.12.2014 22:26

T23o16m72á32š 86I58s12r37a13e39l 8817898770830

Proč nezměnit, pane Podhorský. Ale co a jak? Máte zkušenosti s doučováním. Co navrhujete?

+1/−1
14.12.2014 22:35

K98a92r84e12l 24P64o50d15h39o59r90s10k56y 3185633422875

Asi se budu v mnohem po Hejnem opakovat. Zakladem je vypestovat schopnost kriticky zhodnotit svuj postup a reseni. Ja se setkavam s tim, ze studenti proste hadaji, zkusi jestli to projde nebo ne. Ale nedovedou opravdu overit, ze je vysledek spravne.

A druha vec je umet veci zjednodusit anebo z jednoducheho stavet slozitejsi. A opet posuzovat jestli to delam dobre.

Dovedu si predstavit, ze kdyz ucitel bude stale zaky provokovat s tim, jestli to maji dobre, jestli udelali spravnou uvahu, v nich casem vypestuje tyto schopnosti. Ze zacatku to bude pomalejsi, oproti drilovaci vyuce budou pozadu. Jenze oni budou moct pokracovat stale dal a to i v dalsim zivote, kdezto schopnost drilovat se po par letech ztrati. A hlavne nez vyjdou ze skoly, tak zapomenou i to malo co si pamatovali.

A taky navrhuju si priznat, ze dnesni vyuka matiky je opravdu k nicemu. Drtiva vetsina lidi nedokaze ani rict o co jde v a/x = b . Docela by me zajimalo, v jakem roce se to uci, tam totiz ten dril prokazatelne konci.

+1/−1
14.12.2014 22:54

V38á20c83l63a78v 80Z63e90l97i82n88k93a 2922540313972

Bylo to tak po staletí, vyrostla tak spousta brilatních matematiků a šlo to. Nebo si skutečně myslíte, že těm horším žáčkům pomůže, když jim z toho uděláte mišmaš ve způsobu, jaký zde popisovali pánové Israel a Pokorny? Tohle je s nějvětší pravděpodobností zase další pokus objevit kolo.

+2/−1
14.12.2014 22:51

K79a69r22e50l 70P17o80d90h17o75r22s41k86y 3115923732695

1% ze spousta je porad spousta. Uprimne si nemyslim, ze by Hejneho metoda nejak vyrazne pomohla "brilantnim matematikum". Ale verim, ze dokaze zvednout prumerne, Nevim jak u horsich.

Nicmene, soucasny zpusob vyuky i v tech prumernych zarucene nenecha nic co by stalo za rec, takze kdyby se misto toho ucili otloukat pistalicku, tak to vyjde nastejno.

Dale vemte v uvahu, ze po cela staleti vetsina lidi drela na poli nebo v manualnich delnickych profesich. Tam bylo jedno, jaky vyuka bude mit efekt. Jenze doba se zmenila, dneska se vas za kazdym rohem ptaji na excel...

0/−2
14.12.2014 23:04

J50a52n 78Z92e30m29a22n 1316205254816

Připadá mi, že si většina zde diskutujících neuvědomuje, že 80% žáků už složitou matematiku nikdy v životě potřebovat nebude, uplatní jen základní sčítání, odčítání, dělení a násobení. Takže je potřeba je směřovat k tomu, aby si rychle dokázali spočítat, jestli je někde v obchodě nebo hospodě neokradli a ne do nich hustit mocniny, odmocniny nebo diferenciální rovnice. To je třeba přenechat jen těm, kteří o to mají skutečně zájem a mají šanci to v životě uplatnit.

+2/−1
15.12.2014 9:13

K60a21r46e15l 69P12o76d48h51o90r27s30k38y 3915563122675

Nejde o to, jak slozite pocetni ukony budou nebo nebudou potrebovat, ale o to, ze vetsina lidi neni schopna jednoduchou ulohu z realneho zivota prevest na matematicky problem a reseni.

Pripady jako - vyplati se mi jit do duchodu ted, kdyz dostanu mesicne o 300 min, nebo az za rok. Spotrebitelske uvery, tarify u mobilnich operatoru/elektrina/plyn. Dojizdeni do prace, za slevami atd. Ano, neni to slozita matematika, ale vetsina lidi ji nedovede pouzit.

0/0
15.12.2014 9:20

V32e14r96o89n25i34k52a 12H51u14b58á49č98k29o59v91á 3986395956395

To je spíš o přirozené inteligenci než o matematických schopnostech. Mě matematika nebavila a ani moc nešla, přesto si vámi uvedené věci dokážu až moc dobře spočítat.:-)

0/0
15.12.2014 18:22

K17a70r83e33l 53P32o77d33h32o49r11s73k27y 3535983162275

No a neni to presne o tom co chci celou dobu rict? Evidentne jste prirozene inteligentni a presto vam nesla matika. To je prece ohromny protimluv. Mam uz delsi dobu podezreni, ze to nase biflovaci skolstvi presne tohle zpusobuje - misto rozvoje nadani se zaci ubijeji nejakymi pouckami a misto toho, aby prozkoumavali nove a bavilo je to, tak je to jen znechuti.

0/0
15.12.2014 18:28

J90a45n 86L93i13b27i97c27h 9972518715663

Problémem výuky obecně je, že je generální, tedy nepřistupuje k skutečným potřebám a vhodné formě pro jednotlivce. Žádná výuka a metoda nebude vyhovovat žákům všem, souhlasím s tím, že co student sám vymyslí a na co přijde, si snáze zapamatuje a v budoucnu využije než to, co jen pasivně přijme. U studentů je dobré využít více tvůrčnosti, ale musí to chtít, pokud nechtějí a jsou pasivní konzumenti sami od sebe, stejně se nic nenaučí.

+1/0
14.12.2014 20:11

I37r39e61n59a 72V59r60á29n72o45v91á 5552282785114

Nevím, jak vypadají učebnice na prvním stupni dnes, ale když chodil můj syn (asi před 10 lety), připadalo měto spíš jako příprava na správné vyplňování formulářů.

Když jsem četla ten článek, nepřipadalo mi, že by bylo myšleno nějaké nové učivo (jako u množin, kde se náhle zavedlo něco, co většina rodičů neznala, a přitom se po nich požadovalo, aby děti doučily, co učitel nezvládl - já stihla vyjít základku dřív, sestru bohužel množiny neminuly), ale spíš přístup učitele k žákům. Třeba se mluví o nové metodě hlavně proto, aby mohli upravit osnovy individuálněji a nemuseli všichni nesmyslně vyplňovat formuláře?

Mimochodem, jak jsem to z článku pochopila, je to totéž, co používal už Sokrates (jen v jiném oboru.)

+3/−1
14.12.2014 20:11

P13a84v32e55l 29K53u73r17a93l 5181454140530

upřímně základy teorie množin jsou celkem trvialita na kterou stačí i minimum abstraktního myšlení.

+1/−2
14.12.2014 21:07

R85o16s54t79i15s66l93a20v 48C23a54h92a 8485861540542

zpusob byuky matematiky na konci sedmdesatych a zacatku osmdesatych let nemel s teorii mnozin nic spolecneho i kdyz se rikalo, ze se uci mnoziny.

+1/0
14.12.2014 23:34

F52r40a74n33t25i93š42e75k 95E51l22i62á31š 6677513365556

Malcolm Gladwell se jmenuje autor tří knih, kterým jsem přes svůj vrozený skepticismus uvěřil. Kdokoli je přečte za odpoledne. Autor se snaží dokázat, že hudebního virtuoza dělá nikoli talent, ale doba, kterou věnuje hraní. Stejné je to s hokejem a s jakýmkoli sportem,. Jágra netvoří žádný zvláštní talent, ale doba, kterou strávil na ledě. Osobně jsem znal bratry Holíkovy, i s nimi to bylo stejné. Pokud je tomu tak, jak říká pan Gladwell, vaše úspěchy v matematice souvisí výhradně s tím, kolik hodin jste strávili počítáním. Jako v medicíně se objevují různí alternativní léčitelé, je i pan Hejný jedním z charismatických autorů nových metod, které nikdy nepřinesou nápadně dobré výsledky.

+2/−3
14.12.2014 20:11

V42á66c90l22a50v 61Z84e90l63i71n77k61a 2802660293612

No, s hraním nemá pravdu zcela určitě. Mám tak dokonalý hudební hluch, že bych se nenaučil nic ani za celý život. A znám naopak lidi, co by zahráli snad i na koště. S tím sportem je to podobné. To dokazuje například řada případů z atletiky, kdy nějaký atlet třeba až na druhý nebo třetí pokus našel disciplínu, která mu sedla. Ano, dřením jde dosáhnout hodně, ale tu opravdovou elitu dělá kombinace s vrozenou dispozicí. A s matematikou jakbysmet. Musíte na ni mít alespoň určité buňky, protože jinak budete počítat do haleluja a nebude to nic moc platné. Spočtete stovku příkladů a pak vás dostane ten stoprvý, protože tam bude zadání zase trochu jinak.

+2/0
14.12.2014 21:01

M50a77r70c80e38l91a 72Z78a83j63í53c40o87v79á 1702278470414

K vyniknutí v oboru potřebujete nadání a potom spoustu času ke "cvičení". Dlouhodobé studie s hudebně nadanou mládeží nebo se sportovními talenty přinesly i orientační čísla pro "spoustu" času.

0/0
15.12.2014 8:04

V53e86r63o40n89i22k48a 34H40u69b97á44č70k55o43v68á 3276735656735

Nemůžu s vámi souhlasit. Já mám velmi dobrý hudební sluch a troufám si tvrdit, že v mém okolí se srovnatelnou schopností mnoho lidí nenajdu. Bohužel naopak mi vždy byla cizí a nepříjemná matematika. Naprosto tímto souhlasím s panem Zelinkou.

0/0
14.12.2014 21:58

M77i50l92a22n 38P85o18k54o12r82n10y 7599235487220

Celý problém je v tom, že metoda prof. Hejného je dobrá jako doplněk pro děti, kterým jde matematika výborně. Ostatní se těžko co naučí, protože si touto metodou těžko vybudují představu čísla. Pokud ve druhé třídě děti, jejichž rodiče je neučí sami, stále počítají na prstech, a učitel jim k tomu nesmí nic říci, kam to vede? Myslím, že výsledkem bude, že 80% dětí, kteří touto metodou projdou, nebudou schopni studovat na technických vysokých školách. A co pak?

+3/−3
14.12.2014 19:47

V42á97c19l86a58v 42Z14e61l13i79n48k92a 2962960283622

To se v současném svatém nadšení neřeší. A hlavně ten malér potom bude vyžírat někdo jiný.

+1/0
14.12.2014 22:28

K96a61r72e63l 13P93o51d12h13o13r93s31k56y 3695473302315

Jestli 80%, tak to je myslim ohromny uspech. To by bylo 20 tisic studentu rocne, co je schopno studovat techniku! Ted je to tak, ze odhadem 95% absolventu strednich skol matiku uprimne nenavidi...

0/0
14.12.2014 22:36

P43e10t70r17a 85N17o41v73á88k89o41v88á 7928206564838

Může mi někdo vysvětlit, co je tak problematického na množinách? My je na prvním stupni používali a nechápu, kde je v nich ten strašný problém, mě jako dítě bavily, chápala jsem je a přiznám se, že jediné, co mě teď napadá, je, že by se asi neměly sčítat jabka a hrušky, ale jinak nic :)

+1/0
14.12.2014 19:45

F30r12a97n49t84i18š48e55k 17E83l54i48á82š 6147433415286

Množiny jsou lehké, snadno se naučíte pravidlům počítání s nimi. Bohužel pro znalost řešení matematických problémů nejsou vždy použitelné. Autoři této metody, která pochází z Francie předpokládali, že přiblíží matematiku dětem. V některých případech se jimto podařilo, ale většinou nikoli.

+1/0
14.12.2014 20:14

K70a63r95e56l 55N21e53č41a89s 5243139200230

Motivovat! Všimněte si,že nejiteligentnější jsou ve veřejnoprávní televizi/např/ komentátoři počasí,většinou absolventi MATFYZU/nezaměňovat s rosničkami na komerčních televizích.;-D;-D;-D

0/0
14.12.2014 14:55

J19i91n46d46ř35i66c49h 79M46i34t61t25e98r 6121610923903

Daniel Stach na ČT 24 je vynikající.

+1/0
14.12.2014 16:05

S83y55l10v69a 32Š56p60o36r73k90o53v18á 9936939440454

no ono to asi bude tím, že meteorologie se studuje  na mat-fyzu ;-D

0/0
14.12.2014 17:50

K93a73r61e12l 45N78e75č90a47s 5343389430410

A kde,milá paní Šporková?:-)

+1/0
14.12.2014 21:30

S55y19l90v47a 98Š40p57o19r52k86o45v84á 9206609750944

tady: http://kmop.mff.cuni.cz/  - stačilo zadat do vyhledávače "studium meteorologie" a věděl byste to během 10 vteřin ;-D...jojo, logické myšlení .- to je pro mnohé lidi problém

0/−1
14.12.2014 21:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.