Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Šimpanz nemůže být právně odpovědný za své činy, rozhodl soud v USA

Šimpanz nemá stejná práva jako lidé, a jeho majitel ho tak nemusí propustit ze zajetí, rozhodl odvolací soud v New Yorku. Ve vůbec prvním případu svého druhu chtěla organizace bojující za práva zvířat dosáhnout propuštění primáta Tommyho tím, že by mu vymohla přidělení právní subjektivity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P26e10t22r 90N21o36v83a54k 8164652728585

Aby "Příspěvek patril do slušné a kultivované diskuse" (dle zdejsiho cenzora) a abych nahodou: "nevyzyval k nasili" (dle zdejsiho cenzora), musim rici:

Simpanz je, byl a bude!!

0/0
5.12.2014 23:39

J23o46s26e74f 63N97o90v34a55k 7863977759204

nrp je nechutny a zvraceny spolek.;-€

0/0
5.12.2014 17:59
Foto

J90a23n 65H50o28l24o13v42s67k82ý 6557969541

;-D;-D;-DCožeto?;-D;-D;-D

+2/0
5.12.2014 14:03

M48i75c13h28a26e46l 90C58h46a41r10v92á67t 9169258423252

Být to u nás, tak už má milý šimpanz ve schránce deset složenek na úhradu ročních polatků za svoz komunálního odpadu plus jedenáctou, na tučné penále.:-/

+1/0
5.12.2014 13:24

M39a11r46t80i30n 22V27o14j87á50č69e26k 9542638698777

ty aktivisty bych chtěl vidět ....to musí být skutečné mozkovny8-o;-D;-D

+7/0
5.12.2014 11:35

M19a59r25t30i37n 69N61o83v60y 7546819641

Tak to mají Bush s Obamou perfektní alibi do Haagu !!

R^R^R^  ;-D;-D;-D

+4/−4
5.12.2014 11:21

R56o59b18e87r98t 52N52o53v60á73k 3282626841243

Vždy som tvrdil , že to tomu Ficovi všetko prejde !!

+3/0
5.12.2014 11:12

P37a94v30e42l 90N76o40v25o58t55n98ý 6225876698496

Kdyby ale byl ten majitel šimpanze Tommyho co k čemu, tak se měl chytit za nos a vyhovět požadavkům té organizace a měl Tommyho vypustit v USA na svobodu, do volné přírody, aby se mohl o sebe sám postarat.... Jenže to by ho hned zažalovali znova, že ho "opustil" ;-D

+2/0
5.12.2014 11:09

J61a29n 75Š40v62a57d38l42e81n27k12a 9204259260

Jiní by ho zažalovali za to, že jím vlastněné zvíře způsobilo škody...

+1/0
5.12.2014 11:13

P45a41v61e44l 23N41o65v63o28t62n14ý 6345406118616

Žalovat můžou nyní i u nás, když někoho pokouše např. pes.

To je na další posouzení, jestli by ho mohl ještě "vlastnit", domnívám se, že by to bylo pak právně neudržitelné, když by byl Tommy právně odpovědný, aby pak z majitele neudělali  "otrokáře" :-P

0/0
5.12.2014 11:19

J87a86n 63Š82v13a98d53l52e32n32k66a 9984619480

Ne, beru to obráceně: pokud by se chtěl ochráncům pomstít tím, že by ho vypustil při absenci rozsudku, že šimpanz má základní lidská práva. V daném okamžiku by za šimpanze byl stále zodpovědný on. Přesně jako majitel psa za psa.

0/0
5.12.2014 11:22

K24a88r65e24l 97N22o24v47á76č74e37k 5821965119226

Myslím, že to je v té všeláskyplné politice západu jen otázka času, kdy budou mít zvířata také lidská práva. Navíc některé opice mají možná inteligentnější a slušnější chování než někteří lidé.

0/−3
5.12.2014 11:08

J36a37n 26Š36v79a93d40l47e37n22k27a 9904889390

Které?

+1/0
5.12.2014 11:13

J21i56r41k13a 25K13o73p47a20c41e87k 4478503196883

Ale nemají!

0/0
5.12.2014 11:53

P54a30v11e51l 39N94o94v49o71t81n53ý 6835506388116

inteligentnější, než lidé? nepovídej...., lidé fakt totálně zblbly, je to tím čím je krmí TV, zřejmě vůbec netušíš, jak se opice a primáti obecně chovají ve svém přirozeném okolí, to jsou nesmiřitelní tvorové vůči svému okolí, to nejsou žádné"hodné" opičky v ZOO, zrovna tak jako jiní živočichové ve volné přírodě,  tam je boj o přežití i mezi sebou

0/0
5.12.2014 13:38
Foto

J79a30n 35H17o64l27o94v78s81k97ý 6487879261

Navrhuju si nějakou pořídit, abyste se mohl u pojídání výkalů, žraní blech a zabíjení mláďat jiného samce kochat jejich civilizovaností a dobrými mravy. Jen se poznat v zrcadle ale občanská práva nestačí...;-)

+1/0
5.12.2014 14:05
Foto

D83a48v41i53d 30S58c81h90n26e49b58e43r26g16e69r 9315708283323

USA a jejich kolikrát až komické soudní procesy mě vážně baví.

0/0
5.12.2014 11:02

J19i18r60k66a 22K42o54p70a59c50e28k 4538903176783

To, že soud řeší věci s tím, že si to platí strana, která se domáhá soudního rozhodnutí popřípadě strana, která prohraje v daném sporu. .. to bych neviděl na USA až za tak špatný zvyk. ... To vidím na USA (a v podstatě na každém státě) daleko horší věci.

+2/0
5.12.2014 11:57

M64i33c49h10a63l 91J55a20r63o80š 7754720482215

Koukám, že právníci se pěkně napakovali z prostředků naivních dárců, kteří se domnívali, že pomáhají zvířatům.

+9/0
5.12.2014 10:53

J35a57n 21Š78v25a77d17l32e80n29k20a 9744869320

Aspoň, že soudce neztratil soudnost a smetl žalobu ze stolu.

+7/0
5.12.2014 10:56

P50a96v94e67l 36N46o50v45o80t69n63ý 6395636978966

problém je, že u jiného to může za pár let klidně projít, degenerace postupuje...

+1/−1
5.12.2014 10:59

J85a45n 68Š16v59a33d91l17e73n74k38a 9704419520

V jejich systému se ovšem budou muset vypořádat s argumenty toho soudce, který to zamítl.

+1/0
5.12.2014 11:01

P30a88v87e15l 32N68o65v84o18t46n11ý 6695886768506

že je to "právně překonané", to se děje občas i u nás, když se na něco mění právní názor ;-)

+1/0
5.12.2014 11:02

J24a84n 23Š18v35a93d83l51e68n37k97a 9584899310

K tomu je většinou potřeba změnit zákon.

+1/0
5.12.2014 11:23

P92a96v75e18l 92N59o80v75o34t40n39ý 6415106378316

to nemáš tak zcela pravdu, plno věci je pouze judikovaných

0/0
5.12.2014 13:39

P14a88v43e25l 65N58o88v24o61t16n57ý 6455476298776

právník dělá jen to co po něm chce klient

0/−1
5.12.2014 10:59

K33a20r74e63l 25N49e35č60a95s 5263699480590

Neplatil daně?;-D

+3/0
5.12.2014 10:48

D82a78l93i93b56o29r 63O47n63d43r34a 1717130810233

Tak to je spousta nasich politiku v pohode.

+1/0
5.12.2014 10:47

L12a45d23i42s55l56a17v 29H65a45š22k81a 4783386471970

Chci stejná práva a ochranu co mají lvi, nosorožci a varani i pro krávy, prasata a kuřata!!!

+2/0
5.12.2014 10:36

P94e19t38r 41S82c22h62ö88n 7273656392683

Napřed musí vaše okolí vyvraždit pytláci, a z vašeho druhu zbýt posledních pár jedinců.

+2/−1
5.12.2014 10:41

P76a50v90e21l 66N21o58v59o12t36n92ý 6135746588376

meleš nesmysly, to s tím nesouvisí, navíc jak by to "prorazilo" pro šimpanze, za čas by přišla na řadu jiná zvířata...

+1/0
5.12.2014 11:01

V57i43k46t83o19r 26W44o38l62f 8732498393886

Mentálně postižení také nejsou odpovědní za své činy, ale přesto mají určitá práva.

A vzhledem k tomu, že lidoopi mají inteligenci prokazatelně podobnou jako malé děti nebo právě mentálně postižení, tak nechápu posměšky účastníků diskuze.

Proč bychom se měli ohleduplně chovat pouze k lidem, ale ne ke zvířatům, která jsou schopná uvažování, logiky, dokonce smysluplných rozhovorů s člověkem pomocí znakového jazyka (viz gorila Koko). Čím se od nás liší? Že jsou chlupatí? To někteří chlapi taky. Že žijí v lese? To ale nějaké pralesní kmeny taky.

+3/−5
5.12.2014 10:11

M81i34c25h89a27e47l 52C24h54a10r25v66á78t 9879958683262

No nevím jak se liší konkrétně od Vás, ale jistě není problém najít definici právě těch odlišností, která rozděluje lidi a zvířata.

+9/−1
5.12.2014 10:14

J35a65n 33Š83v15a54d80l80e30n52k41a 9224389460

Stačí použít biologickou definici druhu jako souboru jedinců, kteří jsou schopni se spolu plodně křížit. Člověk se se šimpanzem nekříží, dokonce ani neplodně (jako třeba koně a osli), tudíž se zjevně o odlišné druhy jedná. Tečka, dál není, co řešit. Lidská práva pouze lidem.

+10/0
5.12.2014 10:48

J26a81n 68Š76v77a21d13l85e37n16k23a 9134439310

Mentálně postižení lidé jsou stále lidé a my se k nim chováme jako k lidem proto, že v opačném případě hrozí nepříjemná kluzná plocha: skupinu, které nepřiznáme lidská práva, můžeme libovolně měnit (extrémním případem byli nacisté). Šimpanzi nejsou lidé, a zde je ta hranice naprosto jasná. Pokud bychom měli přiznávat základní lidská práva zvířatům, tak hrozí jiná kluzná plocha: jaká práva a jakým zvířatům? Půjde šimpanz do vězení, když zabije jiného šimpanze? Zaplatí pokutu, když kousne ošetřovatele? Bude mít volební právo? U tohoto konkrétního šimpanze ta žaloba byla celkem slabomyslná, protože pro čtyřicetiletého šimpanze, který celý život žil v zajetí, svoboda znamená smrt. V New Yorku ho vypustit nemůžou a v africké džungli nepřežije, protože mu chybějí potřebné návyky (je to asi jako kdyby vás vysadili v džungli, ať si poradíte, protože když to zvládli Pygmejové, zvládnete to taky).

+16/−1
5.12.2014 10:26

M26i39c38h48a68e45l 48C82h16a15r76v78á44t 9189958933202

Takové krásně polopatistické. Třeba to pochopí i pan Viktor.:-)

+6/0
5.12.2014 10:36

A12l25e62s 97B84a19d20u27r56a 9226497380265

Odlisuji se od nas uplne vsim, snad mimo jiste podobnosti v obliceji. Mas tam gorilu Koko. A koho dal z tech milionu opis? Kdy ten lidoop zil 500 let, stejne bude mit porad inteligenci maleho - hodne maleho ditete. To male dite za dva roky bude se svou inteligenci o svetelne roky dal.

+5/0
5.12.2014 11:09

A70l12e21s 58B64a89d24u92r52a 9916977420745

Oprava - opic.

0/0
5.12.2014 11:10

J63a10n 98Š76v93a88d42l94e20n87k79a 9324409290

Oni se zase tak neliší. Kódující sekvence v genomu jsou prakticky totožné, anatomické podobnosti jsou tak vysoké, že se uvažuje zařadit přinejmenším šimpanze do rodu Homo (už teď je společně s gorilou v podčeledi Homininae). Navíc určitě šimpanzi, ale patrně též další lidoopi a některé druhy opic vykazují chování, které jsme dříve považovali za výlučně lidské. Šimpanzi jsou schopni plánovat dopředu, používat nástroje, intrikovat, uzavírat koalice, vést vyhlazovací války se sousedními tlupami, organizovaně lovit, mají bohatý emocionální život, projevují určité znaky primitivní kultury, apod. Přesto si nemyslím, že je dobrý nápad přiznávat jim lidská práva, a to z výše uvedených důvodů. Přinejmenším do doby, než si nějaký šimpanz o taková práva prokazatelně řekne a bude prokazatelně vědět, o co požádal.

+1/0
5.12.2014 11:35

T28o30m22á32š 97M54a88t43ě74j 9665848533162

Tohle je docela šikmá plocha - kde chceš udělat hranici? přibližné shody na genetické úrovni jsou zhruba tyto: 

člověk - člověk 0,5%; člověk - šimpanz 96%; člověk - kočka 90%; člověk - kráva 80%, člověk - myš 75%... člověk - octomilka - 60%. 

Jenže je problém i s tím porovnáváním - když vezmeš tu myš - tak shoda je sice jen 75%, jenže prakticky všechny (98-99%) geny myši mají ekvivalent u nás... Pokud by sis hrál s přehazováním pořadí genů, tak se dostaneš na shodu přes 85%... 

Tak kde uděláme čáru?

0/0
5.12.2014 12:32

J79a27n 59Š32v63a64d20l55e19n28k79a 9284609940

Není to žádná kluzná plocha. Druh člověk moudrý je celkem jasně odlišný od potenciálního druhu Homo troglodytes (dnes Pan troglodytes). Zbytek je jenom věc taxonomů. Pokud ti vidí značnou genetickou i anatomickou podobnost člověka se šimpanzem v porovnání s ostatními druhy (a ona je opravdu značná, v případě genetické podobnosti nejde jenom o značnou podobnost genů, ale i jejich řazení či uspořádání, které je prostě mnohem podobnější mezi člověkem a šimpanzem než mezi člověkem a myší, což také vyplývá z toho, že společný předek člověka a šimpanze žil před 6 miliony lety, zatímco společný předek člověka a myši někdy před padesáti miliony), je logické, že je k sobě v kladogramu řadí blízko. Obdobně to činí s jakýmikoli jinými druhy, pokud jsou si takto podobné. Pokud s tím nesouhlasíte, popíráte tím moderní taxonomii a měl byste taxonomům asi vysvětlit, jak mají kladogramy dělat lépe, aby nebyly založeny jenom na "dojmologii".

0/−1
5.12.2014 13:29

T31o59m23á40š 36M33a69t95ě72j 9405698983872

Já se nepřu, že jsou "definovatelné" určité hranice. Ani nezpochybňuji současné členění. Ani nezpochybňuji, že člověk a šimpanz k sobě mají geneticky blízko. 

Jenže někdo musí nadefinovat, co se bude považovat za hranici - který rozdíl se bude považovat za hranici, a která hranice se bude považovat za tu rozhodující pro "dostatečnou podobnost". (Rozdíl je vědecky popsatelný fakt, který není třeba zpochybňovat. Ale systematizace - škatulkování už je vědecká dohoda - něco jako řazení podle abecedy vs řazení podle velikosti - obojí je možné, obojí je správné, a záleží na čem se dohodneme). 

Jsem dalek tomu zpochybňovat současnou systematizaci. Vědí co dělají. 

Jde mi o relativizaci té hranice "kde už je to geneticky dost podobné člověku, abychom tomu přiznávali lidská práva". Protože už ta samotná otázka je směsí vědy (genetika) a politiky (práva)...

0/0
5.12.2014 14:07

K85a29t35e41ř91i50n81a 62S77l60a65v25í67k30o73v18á 6113415140473

Šimpanzi jsou chytřejší než někteří lidé. A o delfínech ani nemluvím  :-)

+4/−3
5.12.2014 10:03

P59a67v83e60l 36N57o29v45o82t53n28ý 6625646768346

nesmysl, pokud není člověk nemocný, tak je to neporovnatelné

+1/0
5.12.2014 10:57

A35l83e86s 87B77a77d41u52r98a 9576247680135

Absolutni nesmysl.

0/0
5.12.2014 11:10

P95a86v70e97l 64N61o37v27o45t74n15ý 6435306458786

Chceš snad vůbec naznačit, že "průměrné" IQ člověka je srovnatelné se šimpanzem nebo s delfínem?

0/0
5.12.2014 11:20

M33a41r12t60i89n 95V47o34j23á53č36e68k 9282248838127

no jde hlavně o to z jakého pohledu ,ale těžko naučíte šimpanze chodit do práce nebo alespoň pobírat podporu a nenaučíte ho znát bankovky a nenaučíte ho platit v obchodě ,aby to pochopil ....nepochopí ,že to co najde někde na zahradě nesmí sníst protože mu to nepatří.....zkrátka do životního procesu lidí ,aby byl alespoň z 10ti procent právoplatný člen společnosti ho nezačleníte ani za 100let

+1/0
5.12.2014 11:42

K21a88r26e49l 95V82a29c96h12u48t 9163892199813

Tak bacha! ... Může se nás to citelně dotýkat - vždyť u nás žije velmi mnoho osob s "odlišnou inteligencí" !   :-/

+6/0
5.12.2014 9:50
Foto

L53u57b42o61š 28H66a54n63u77s 4177577621572

Jejich starosti bych chtěl mít.

+1/0
5.12.2014 9:49

B54o38h91u19m12i60l 71T92r53o13c94h82t50a 2216156583514

Já také jejich starosti beru a že bych si to šetřil a samé obchody s časem uzavíral, aby Americký lid nepřišel nato, že mají moc pracantů v adminystratyvě a já bych se třeba maskoval jako dýně, za ty dolárky ty pohádky stojí, ale jak se koukám na Svoji fotku, tak se ani maskovat moc nemusím, tak jako jiní.

0/0
5.12.2014 10:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.