Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mapa pokroku místo školních známek? Děti jsou nadšené, rodiče nechápou

Místo žákovské knížky mapička, která přesně zachycuje, jak na tom v daném předmětu žák je. Tak nějak by v budoucnu mohlo vypadat hodnocení, které školáky nerozděluje jednoduše na pět škatulek, ale ukazuje jejich konkrétní pokroky. V současnosti webovou aplikaci Mapy učebního projektu v Česku využívá 158 škol.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L59u11k78á97š 87M56a88r92š67á45l78e29k 6283234964906

Neměli by si to trochu ujasnit?

1) "Hodnocení akcentuje posun daného žáka, nenálepkuje ho, nesrovnává s ostatními."

2) "Rozkliknousi vlákno a vidí: ‚Tady mi to nejde, tady jsem dál než Pepa.‘ Rády se navzájemporovnávají.“

"

+1/0
9.12.2014 10:51

J49a69n19a 49S16t92e25p26a76n91e61k 8438933833709

je to konecne pokrok ve vyucovani deti. znamky je znervoznuji, ale pokrok ve studiu jim umoznuje v klidu dohanet urcite body, kde potrebuji pridat. jelikoz vim, ze hodne rodicu uz dava prednost bezstresove vychove deti, nechapu, proc je chteji i nadale vystavovat stresu ve skole... ? :-)

0/0
5.12.2014 19:51

T93o48m34á42š 56B29l74a36h27o73š 6166197615970

A co bude na VRCHOLU?

Smete je lavina, dojde jim kyslík ?

A ti hloupí co zůstali v základním táboře, ti budou vysmátí ...

0/−2
3.12.2014 19:34

M66a94r55c64e24l32a 32Z48a65j73í65c84o62v30á 1942938550984

Jaká je funkce známky? Motivovat žáka nebo předat rodičům informaci, jak jeho potomek zvládá požadované znalosti?

Co budou dělat rodiče se základním vzděláním, kteří mapám neporozumí?

Co budou dělat rodiče bez přístupu k webu?

+3/−2
3.12.2014 18:05

T82o73m84á80š 93B79l49a70h74o42š 6916747985820

Co budou dělat děti v dospělosti, kdy žádné Mapičky mít nebudou, ale budou vystaveni tvrdé konkurenci ? ... Raději nedomýšlet ...

+1/−1
3.12.2014 19:35

J63a28n19a 95S16t77e78p61a48n54e81k 8598753713669

az deti dospeji, budou samy vedet, jak si mapovat progres. a vy jim v tom nebudete umet poradit... :-P

+1/0
5.12.2014 19:52

J53a41n32a 28S17t35e86p22a85n11e74k 8258523573889

budou se to muset naucit. uceni jeste nikomu neuskodilo...:-)

0/0
5.12.2014 19:55

M55i89c74h82a30l 43Ř21a97d87a 1761307311357

Jako pedagog rozumím mnohým otazníkům i pochybnostem, které se v komentářích objevují. Způsob hodnoceni popsaný v článku prakticky neznám - s čím ale mám bohaté zkušenosti je procentní a slovní hodnocení. Musím říci, že vnímám, že i přes počáteční rozpaky jej jak žáci, tak i jejich rodiče kvitují a oceňují daleko . V tomto smyslu jsem i rád, že se objevují pokusy něco s hodnocením udělat. Je přirozené, že nám to jde mnohdy proti srsti, protože jsme nic jiného ani nezažili. Podstatné ale je, zdali prospívá dětem. Pokud se ukáže, že ano, bude přeci lepší je používat, než si za každou cenu držet "starej dobrej model". Pokud chceme pozitivní změny ve školství, potřebujeme dávat těmto věcem prostor, aby se ukázalo, zdali je to něco smysluplného a prospěšného, nebo jde jen o výmysl, který nic moc nepřináší. Dejme tak tomu šanci to alespoň vyzkoušet!!

+2/−1
3.12.2014 17:43

M39a97r43c13e77l14a 30Z11a69j56í91c57o76v16á 1322948400624

Ano, dát prostor pro experiment. Ale řádně zdokumentovaný a s měřitelnými výsledky. A porovnání s klasickým modelem hodnocení.

Ovšem zavádět něco, protože se to dětem líbí, je absurdní. Jistě by se jim nejvíce líbila 45minutová přestávka a 10minutová výuka.

+6/0
3.12.2014 18:08

J35a14n58a 98S90t84e92p50a33n41e42k 8448503853149

vidim, ze podle vas deti maji jen jedno pravo. drzet usta a krok...Rv

0/0
5.12.2014 19:58

V67á71c46l48a36v 87A85n43d81ě34l 9539376883133

Zkoušet můžeme lecos, ale klasické známkování asi zůstane nejvhodnější. Zatím stále experimentujeme, ale úroveň znalostí stále klesá. Drasticky už se to  projevuje i na vysokých školách. Snažme se zvyšovat znalosti dětí a studentů a nezabývejme se nepodstatnými blbostmi!!

0/0
3.12.2014 21:39

L27u75b40o17š 58T19i36c79h88ý 3677358154163

Jako že vytvoříme mapu pokroku v tvrdých a měkkých YI, po které se bude stoupat k vrcholu? Kde je ten vrchol? Co když se žák nanaučí jedna vyjmenovaná slova, ale ostatní bude umět? Jak se to projeví v postupu k vrcholu?

Je to celé nebetyčná blbost. Mnohem lepší by bylo představit si vzdělávání jako skládačku, puzzle. To by mnohem lépe znázorňovalo dosažené znalosti. Ale v praxi by i ta skládačka byla blbost.

btw: Myslíte, že byste v iy došel na vrchol?

+2/0
3.12.2014 16:47

L24u33b44o37š 68T25i85c76h69ý 3237578124683

to patřilo pod příspěvek Ondřeje Šrubaře

0/0
3.12.2014 16:48
Foto

R38o86s36t90i85s84l51a80v 18S61t20r68ž47í29n60e37k 2751801391132

ať to patřilo kdekoliv je silně ujeté

+1/−2
3.12.2014 17:06

O54n75d87ř97e18j 49Š15r26u58b55a50ř 1395831455396

Spis jako orientovany graf. Jak jsem psal v diskuzi nekolikrat, neco jako steom dovednosti z pocitacovych her (treba Civilizace). A yi se sklada s nekolika uzlu - vyjmenovana slova, shoda predmetu s prisudkem a co ja vim co jeste. A do uzlu - umim y/i dojdete, az splnite vsechny poduzly.

+1/0
3.12.2014 17:37

O47n78d24ř66e38j 81Š63r28u17b15a27ř 1395491625306

Ono to mimo jine odpovida i manazerskym grafum, kde pro splneni nejakeho ukolu musite splnit spoistu podukolu, ktere na sobe mohou byt zavisle i nezavisle. Samozrejme je tez otazka, jak velke ukoly davat do uzlu a ktere uz rozlozit na poduzly. Treba iy je lepsi rozlozit, protoze se sklada ze spousty nesouvisejich podukolu

+1/0
3.12.2014 17:41

P35a86v66e91l 97S62o98b38o81t45k79a 5340314

Lidé a vzdělávací systém se prostě vyvíjejí a tak je třeba přizpůsobit i systém klasifikace.

Například když jsem studoval já, tak nás na strojárnu vzali do prváku více než dvojnásobek počtu který hodlali pustit ke státnicím. Tj. na vysoké školy se mohlo dostat řekněme 20% populačního ročníku a úspěšně absolvovalo nějakých 15% (nepište mi že to nevychází, byly školy, kde se vyhazovalo daleko, daleko míň než u nás).

Na hodnocení se používala čtyřstupňová klasifikační stupnice:

1 - výborně, 2 - velmi dobře, 3 - dobře, 4 - nevyhověl.

Ale zjistilo se, že oproti kapitalistickým zemím máme málo vysokoškoláků, tak se postupně zkvalitňovala výuka a šlechtila populace až do dnešního stavu, kdy na VŠ jde polovina ročníku a většina také absolvuje (alespoň bakalářem, ale to už je také vysokoškolský titul, co na tom že za 3 roky).

No a abychom mohli lépe hodnotit tuto daleko vyšší kvalitu studentstva, bylo zapotřebí rozšířit i klasifikační stupnici:

A výborně, B velmi dobře, C dobře, D uspokojivě, E vyhovující, F nevyhovující

Tj. předpokládám, že F = 4, C = naše staré výborně, B = umí líp než pan docent a A = umí líp než pan profesor

;-D

+1/0
3.12.2014 16:40

V62á20c79l83a11v 89A22n57d60ě24l 9109306893563

Vaše úvaha je správná v tom, že počet tzv. vysokoškoláků se zvýšil, ale mnozí z nich bohužel neumí ani to co dřívější gymnazisté. Není to tedy o klasifikační stupnici, ale o tom, že mnozí vůbec pro absolvování VŠ nemají předpoklady.

+1/0
3.12.2014 21:45

P79a91v90e20l 65S63o38b29o63t72k91a 5460754

Ano, ale naopak je to o té klasifikační stupnici která musela být v zájmu masovosti a splnění kritérií výrazně rozšířena, aby i ten kdo skoro nic neví moh být poslán dál aniž by se musel kantor jít zastřelit studem nebo se vyhýbat těm kterým dal za dva.

Jak říká jedna moje příbuzná Doc.--- - jsme placení od kusu, pokud katedra nebude mít žádné studenty tak nás zrušej a ani ti dobří pak nebudou mít šanci u nás studovat, tak než bych ho tu měla ještě dvakrát, stejně lepší to nebude, tak mu to dám na poprvý za E-.

0/0
3.12.2014 22:19
Foto

O48n49d42ř30e58j 57Š41t64e95f35f42l 1370583498

Rodič neví nic, protože čtyřka od jednoho učitele může znamenat lepší výkon než jednička u jiného.

A když má dítě v třeba v sedmé třídě trojku z matematiky, co ho budete učit? Víte?

+1/0
3.12.2014 14:49

R71o73m71a66n 70Č17e15c28h46u89r35a 6242699927429

No podívám se mu do sešitu, to snad není problém...

+1/0
3.12.2014 15:41

P55a17v91e63l 24O73d18r28a92z51i72l 6584909827650

Popravdě nevím, maturanta jsem onehdá doučoval zlomky.;-)

0/−1
3.12.2014 15:45
Foto

R58o81s16t23i65s54l90a15v 30S39t69r29ž12í52n94e44k 2861481321502

kecale...

0/0
3.12.2014 17:10

M28a50r73c44e75l63a 55Z77a25j96í58c24o44v79á 1402538180554

Nekecá. Já jsem s maturantem začínala násobilkou, pak zlomky a %. Trocha geometrie a na druhý pokus maturitu dal.

0/0
3.12.2014 18:11

M37a87r63c11e70l34a 53Z53a15j74í97c16o84v20á 1682428470184

Rodič, který se stará, ví. Dnes ví se zpožděním pár dní, jak na tom potomek je prolistováním žákovské. A vidí i pokrok, či "úpadek". A mapa pokroku? Abych zkontrolovala všechny předměty budu sedět půl hodiny u PC, otvírat z jednoho předmtu i několik map. Pak budu zírat do mapy a vzpomínat, kde byl potomek minulý týden - o 3 mm vlevo a níž? Už měsíc žádný pokrok, co se děje?

Děkuji nechci.

0/0
3.12.2014 18:18

J18a70n47a 12S97t23e89p32a79n55e84k 8318213503369

jo, ze zacatku to zabere dost casu, ale casem to bude rychle a mnohem verohodnejsi pohled, nez znamka. a hlavne, dite bude pokracovat ve svem tempu, bez zbytecneho stresu... :-)

0/0
5.12.2014 20:05

V40l20a43d85a 26S78i48m89o31n57i79k 3789183223485

Co tak zeptat se ve škole, co je problém?

0/0
3.12.2014 19:51

J54i11ř42í 32U45h46e18r35e88k 2508208477538

Alternativou by místo mapy mohla být tabulka čokolády a její prokousávání!Rv

0/0
3.12.2014 14:19

J97i68ř82í 63U57h79e53r98e34k 2568308387688

Nevím proč by hlavní funkcí škol mělo být nadšení dětí a nechápavost rodičů.

0/−1
3.12.2014 14:49

L79u25b53o28š 43T81i20c41h11ý 3827888884153

Nepíše se dneska v žákovských knížkách za co je ta která známka? Není to lepší, než pofiderní postup po metách na mapě?

+3/0
3.12.2014 13:55

J88a32r84d54a 44K16o40l93c91u61n 6748266315372

Ja bych radeji uprednostnoval stale puvodni znamkovani (1-5), protoze prave klasicke znamkovani, pokud je spravne vysvetlene a aplikovane, pripravi deti na stres v beznem zivote, az vyrostou. Takhle prijdou absolutne nepripravene do sveta, kde jsou terminy dodani, zvladani vice ukolu najednou, analyza a sumarizace informaci, atd.

+2/−1
3.12.2014 13:50

O67n48d29ř53e22j 92Š75r66u91b80a70ř 1175381365226

jak pisi nize, v dnesni dobe na zamestnani pripravi spise graficke vyjadreni pomoci diagramu, nez znamka.

+1/0
3.12.2014 14:27
Foto

J95a84k93u74b 51H89á31j23e78k 1228240960748

Vás v "běžném životě" někdo známkuje 1-5?

+1/0
3.12.2014 14:53

M86a62r78c11e21l53a 52Z92a80j38í75c94o39v32á 1392148830374

Ne, jenom umí a neumí. Žádné trochu umí se nenosí." A neumí, ale doučí se" je jízdenkou k vyhazovu.

0/0
3.12.2014 18:13

V76l14a81d95a 76S79i51m79o46n45i34k 3499413973945

Pán nikdy neslyšel o hodnocení lidí v práci ?

0/0
3.12.2014 19:51

M38a12r68t94i84n 83B28o25r56a27k 2785225670918

co máte pořád s tím stresem? Aaa chápu, prostě ať si to vyzkouší, jaké to je. A´t pozná. Jen počkej až vyrosteš, to bude teprve stres. Tak jste to myslel?

0/0
3.12.2014 17:37

V19l94a83d46a 92S91i90m85o97n59i41k 3169173673405

Ne, tak to nemyslel.

0/0
3.12.2014 19:52

L95u77b10o38š 52T10i11c25h41ý 3917308624803

Jak bude učitel učit, když bude mít ve třídě pár blbců, co budou pořád na startu? Přizpůsobí látku blbcům, aby mohli postoupit na první kontrolu? Nebo těm nejlepším, aby mohli doběhnout do cíle?

Pokud bude učit pořád stejně, jako teď, tj. postupovat s látkou kupředu, jak zajistí, aby se blbci vůbec dostali na trať?

+2/−1
3.12.2014 13:29

M29a61r71e67k 78H53r25u54b57y 6607112181878

Bude postupovat stejne, jako kdyz tem blbcum dnes dava petky. Je to jenom ruzne znazorneni tehoz.

+1/0
3.12.2014 13:40

L52u13b18o63š 77T76i60c83h59ý 3497788824243

Jestli je to jenom různé znázornění téhož, tak je to k ničemu.

+1/−1
3.12.2014 14:25

O90n17d78ř52e54j 72Š39r20u65b46a86ř 1735361625516

matematici by s vami nesouhlasili. ona jina reprezentace tehoz muze velmi urychlit (případně vubec umoznit) cestu k cily. Prikladem budiz kartezske a polarni souradnice.

0/0
3.12.2014 15:20

L85u48b26o97š 30T64i57c97h16ý 3777238534113

Myslíte, že se způsob hodnocení projevuje i ve výsledcích učení gramatiky?

0/0
3.12.2014 15:44

O95n69d21ř92e83j 63Š61r18u74b14a16ř 1385781765856

je to mozne, pokud zvysuje motivaci

0/0
3.12.2014 16:14

L66u30b88o50š 23T19i96c20h33ý 3807628594433

viz výše

0/0
3.12.2014 16:48

J19a71r73o41s29l37a23v 95H34e93j88n72a 4117431209

K cíly možná, k cýli snad, k cýly určitě ne.

0/0
20.12.2014 20:14

M20a68r51t86i71n 41H85e87r71m39a91n 1984588878212

Jak se rodič v tomhle systému dozví, že jeho dítě bylo dnes zkoušeno z fyziky a nic neumělo (podle starýho způsobu by mělo v žákovský napsanou kouli a doma by se muselo doučit, co nevědělo...)... Rodič koukne na cestičku a řekne si, tenhle týden nikam nedošel, asi se nezkoušelo...? Možná to nechápu, ale jsem rád, že jsem vyrůstal ve starym stylu známkování...

+6/0
3.12.2014 11:27

P31a14v28e97l 12K40u74r18f50ü63r88s41t 3358103775219

rodič nemá co pátratat po známkách, které mu objektivně stejně nic neřeknou, ale po tom, co se dítě naučilo;-)

+2/−6
3.12.2014 12:28

P74a86v75e23l 21K20u71r70f76ü85r85s68t 3888443245469

aha, pana Brabence zajímají jenom známky..

+1/0
3.12.2014 12:33

J46a82r67d67a 81B44r17a13b44e60n10e33c 1810984599876

docela objevné

0/−1
3.12.2014 12:34

P27a22v81e73l 98K20u42r56f30ü26r53s15t 3288163495519

docela nudné

+1/0
3.12.2014 12:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.