Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mapa pokroku místo školních známek? Děti jsou nadšené, rodiče nechápou

Místo žákovské knížky mapička, která přesně zachycuje, jak na tom v daném předmětu žák je. Tak nějak by v budoucnu mohlo vypadat hodnocení, které školáky nerozděluje jednoduše na pět škatulek, ale ukazuje jejich konkrétní pokroky. V současnosti webovou aplikaci Mapy učebního projektu v Česku využívá 158 škol.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L90u87k17á66š 52M76a96r40š52á83l33e14k 6313544434446

Neměli by si to trochu ujasnit?

1) "Hodnocení akcentuje posun daného žáka, nenálepkuje ho, nesrovnává s ostatními."

2) "Rozkliknousi vlákno a vidí: ‚Tady mi to nejde, tady jsem dál než Pepa.‘ Rády se navzájemporovnávají.“

"

+1/0
9.12.2014 10:51

J96a55n42a 27S48t74e27p25a84n72e78k 8318193863259

je to konecne pokrok ve vyucovani deti. znamky je znervoznuji, ale pokrok ve studiu jim umoznuje v klidu dohanet urcite body, kde potrebuji pridat. jelikoz vim, ze hodne rodicu uz dava prednost bezstresove vychove deti, nechapu, proc je chteji i nadale vystavovat stresu ve skole... ? :-)

0/0
5.12.2014 19:51

T92o78m86á36š 51B36l56a73h88o53š 6366397435860

A co bude na VRCHOLU?

Smete je lavina, dojde jim kyslík ?

A ti hloupí co zůstali v základním táboře, ti budou vysmátí ...

0/−2
3.12.2014 19:34

M25a92r27c63e42l15a 39Z72a68j83í51c23o88v50á 1662148270194

Jaká je funkce známky? Motivovat žáka nebo předat rodičům informaci, jak jeho potomek zvládá požadované znalosti?

Co budou dělat rodiče se základním vzděláním, kteří mapám neporozumí?

Co budou dělat rodiče bez přístupu k webu?

+3/−2
3.12.2014 18:05

T43o96m17á21š 52B67l16a92h70o97š 6676387935480

Co budou dělat děti v dospělosti, kdy žádné Mapičky mít nebudou, ale budou vystaveni tvrdé konkurenci ? ... Raději nedomýšlet ...

+1/−1
3.12.2014 19:35

J80a97n57a 84S14t54e54p19a63n15e28k 8518983233669

az deti dospeji, budou samy vedet, jak si mapovat progres. a vy jim v tom nebudete umet poradit... :-P

+1/0
5.12.2014 19:52

J32a31n49a 18S30t10e89p17a81n73e95k 8368213673739

budou se to muset naucit. uceni jeste nikomu neuskodilo...:-)

0/0
5.12.2014 19:55

M10i55c57h73a12l 69Ř68a55d41a 1141877511977

Jako pedagog rozumím mnohým otazníkům i pochybnostem, které se v komentářích objevují. Způsob hodnoceni popsaný v článku prakticky neznám - s čím ale mám bohaté zkušenosti je procentní a slovní hodnocení. Musím říci, že vnímám, že i přes počáteční rozpaky jej jak žáci, tak i jejich rodiče kvitují a oceňují daleko . V tomto smyslu jsem i rád, že se objevují pokusy něco s hodnocením udělat. Je přirozené, že nám to jde mnohdy proti srsti, protože jsme nic jiného ani nezažili. Podstatné ale je, zdali prospívá dětem. Pokud se ukáže, že ano, bude přeci lepší je používat, než si za každou cenu držet "starej dobrej model". Pokud chceme pozitivní změny ve školství, potřebujeme dávat těmto věcem prostor, aby se ukázalo, zdali je to něco smysluplného a prospěšného, nebo jde jen o výmysl, který nic moc nepřináší. Dejme tak tomu šanci to alespoň vyzkoušet!!

+2/−1
3.12.2014 17:43

M57a46r48c63e93l57a 41Z44a17j53í39c66o80v17á 1502138390584

Ano, dát prostor pro experiment. Ale řádně zdokumentovaný a s měřitelnými výsledky. A porovnání s klasickým modelem hodnocení.

Ovšem zavádět něco, protože se to dětem líbí, je absurdní. Jistě by se jim nejvíce líbila 45minutová přestávka a 10minutová výuka.

+6/0
3.12.2014 18:08

J28a97n94a 40S28t95e51p48a64n62e61k 8938763253229

vidim, ze podle vas deti maji jen jedno pravo. drzet usta a krok...Rv

0/0
5.12.2014 19:58

V74á11c65l82a91v 53A81n93d28ě92l 9739606723363

Zkoušet můžeme lecos, ale klasické známkování asi zůstane nejvhodnější. Zatím stále experimentujeme, ale úroveň znalostí stále klesá. Drasticky už se to  projevuje i na vysokých školách. Snažme se zvyšovat znalosti dětí a studentů a nezabývejme se nepodstatnými blbostmi!!

0/0
3.12.2014 21:39

L77u28b76o17š 66T19i14c14h56ý 3167558694233

Jako že vytvoříme mapu pokroku v tvrdých a měkkých YI, po které se bude stoupat k vrcholu? Kde je ten vrchol? Co když se žák nanaučí jedna vyjmenovaná slova, ale ostatní bude umět? Jak se to projeví v postupu k vrcholu?

Je to celé nebetyčná blbost. Mnohem lepší by bylo představit si vzdělávání jako skládačku, puzzle. To by mnohem lépe znázorňovalo dosažené znalosti. Ale v praxi by i ta skládačka byla blbost.

btw: Myslíte, že byste v iy došel na vrchol?

+2/0
3.12.2014 16:47

L24u96b37o41š 70T13i40c18h46ý 3387558764773

to patřilo pod příspěvek Ondřeje Šrubaře

0/0
3.12.2014 16:48
Foto

R36o79s50t22i14s35l83a45v 49S91t21r63ž40í25n74e15k 2671881131182

ať to patřilo kdekoliv je silně ujeté

+1/−2
3.12.2014 17:06

O20n19d77ř87e81j 45Š33r47u55b33a31ř 1755581545186

Spis jako orientovany graf. Jak jsem psal v diskuzi nekolikrat, neco jako steom dovednosti z pocitacovych her (treba Civilizace). A yi se sklada s nekolika uzlu - vyjmenovana slova, shoda predmetu s prisudkem a co ja vim co jeste. A do uzlu - umim y/i dojdete, az splnite vsechny poduzly.

+1/0
3.12.2014 17:37

O72n39d12ř64e81j 34Š17r91u96b88a59ř 1275401765596

Ono to mimo jine odpovida i manazerskym grafum, kde pro splneni nejakeho ukolu musite splnit spoistu podukolu, ktere na sobe mohou byt zavisle i nezavisle. Samozrejme je tez otazka, jak velke ukoly davat do uzlu a ktere uz rozlozit na poduzly. Treba iy je lepsi rozlozit, protoze se sklada ze spousty nesouvisejich podukolu

+1/0
3.12.2014 17:41

P21a89v12e17l 76S13o70b60o59t44k16a 5270674

Lidé a vzdělávací systém se prostě vyvíjejí a tak je třeba přizpůsobit i systém klasifikace.

Například když jsem studoval já, tak nás na strojárnu vzali do prváku více než dvojnásobek počtu který hodlali pustit ke státnicím. Tj. na vysoké školy se mohlo dostat řekněme 20% populačního ročníku a úspěšně absolvovalo nějakých 15% (nepište mi že to nevychází, byly školy, kde se vyhazovalo daleko, daleko míň než u nás).

Na hodnocení se používala čtyřstupňová klasifikační stupnice:

1 - výborně, 2 - velmi dobře, 3 - dobře, 4 - nevyhověl.

Ale zjistilo se, že oproti kapitalistickým zemím máme málo vysokoškoláků, tak se postupně zkvalitňovala výuka a šlechtila populace až do dnešního stavu, kdy na VŠ jde polovina ročníku a většina také absolvuje (alespoň bakalářem, ale to už je také vysokoškolský titul, co na tom že za 3 roky).

No a abychom mohli lépe hodnotit tuto daleko vyšší kvalitu studentstva, bylo zapotřebí rozšířit i klasifikační stupnici:

A výborně, B velmi dobře, C dobře, D uspokojivě, E vyhovující, F nevyhovující

Tj. předpokládám, že F = 4, C = naše staré výborně, B = umí líp než pan docent a A = umí líp než pan profesor

;-D

+1/0
3.12.2014 16:40

V53á18c49l77a50v 14A28n43d81ě50l 9119936843123

Vaše úvaha je správná v tom, že počet tzv. vysokoškoláků se zvýšil, ale mnozí z nich bohužel neumí ani to co dřívější gymnazisté. Není to tedy o klasifikační stupnici, ale o tom, že mnozí vůbec pro absolvování VŠ nemají předpoklady.

+1/0
3.12.2014 21:45

P85a89v92e85l 16S17o78b72o19t85k56a 5470414

Ano, ale naopak je to o té klasifikační stupnici která musela být v zájmu masovosti a splnění kritérií výrazně rozšířena, aby i ten kdo skoro nic neví moh být poslán dál aniž by se musel kantor jít zastřelit studem nebo se vyhýbat těm kterým dal za dva.

Jak říká jedna moje příbuzná Doc.--- - jsme placení od kusu, pokud katedra nebude mít žádné studenty tak nás zrušej a ani ti dobří pak nebudou mít šanci u nás studovat, tak než bych ho tu měla ještě dvakrát, stejně lepší to nebude, tak mu to dám na poprvý za E-.

0/0
3.12.2014 22:19
Foto

O69n68d50ř14e46j 28Š88t33e53f79f19l 1480883728

Rodič neví nic, protože čtyřka od jednoho učitele může znamenat lepší výkon než jednička u jiného.

A když má dítě v třeba v sedmé třídě trojku z matematiky, co ho budete učit? Víte?

+1/0
3.12.2014 14:49

R41o77m18a61n 16Č82e27c68h74u69r50a 6292219607749

No podívám se mu do sešitu, to snad není problém...

+1/0
3.12.2014 15:41

P44a39v91e92l 65O86d73r23a98z95i56l 6664229617460

Popravdě nevím, maturanta jsem onehdá doučoval zlomky.;-)

0/−1
3.12.2014 15:45
Foto

R22o75s66t27i15s41l41a77v 93S41t57r51ž98í74n44e95k 2971771721772

kecale...

0/0
3.12.2014 17:10

M45a78r55c94e17l53a 14Z93a61j19í36c59o55v23á 1332388530534

Nekecá. Já jsem s maturantem začínala násobilkou, pak zlomky a %. Trocha geometrie a na druhý pokus maturitu dal.

0/0
3.12.2014 18:11

M43a68r13c97e24l98a 33Z39a31j23í33c60o60v67á 1432878670764

Rodič, který se stará, ví. Dnes ví se zpožděním pár dní, jak na tom potomek je prolistováním žákovské. A vidí i pokrok, či "úpadek". A mapa pokroku? Abych zkontrolovala všechny předměty budu sedět půl hodiny u PC, otvírat z jednoho předmtu i několik map. Pak budu zírat do mapy a vzpomínat, kde byl potomek minulý týden - o 3 mm vlevo a níž? Už měsíc žádný pokrok, co se děje?

Děkuji nechci.

0/0
3.12.2014 18:18

J95a21n31a 97S86t36e82p42a31n31e90k 8538613213679

jo, ze zacatku to zabere dost casu, ale casem to bude rychle a mnohem verohodnejsi pohled, nez znamka. a hlavne, dite bude pokracovat ve svem tempu, bez zbytecneho stresu... :-)

0/0
5.12.2014 20:05

V53l34a39d19a 42S80i41m95o82n24i82k 3809373583755

Co tak zeptat se ve škole, co je problém?

0/0
3.12.2014 19:51

J91i21ř34í 64U61h57e42r21e70k 2258708417658

Alternativou by místo mapy mohla být tabulka čokolády a její prokousávání!Rv

0/0
3.12.2014 14:19

J11i17ř39í 69U71h48e91r23e19k 2588588437258

Nevím proč by hlavní funkcí škol mělo být nadšení dětí a nechápavost rodičů.

0/−1
3.12.2014 14:49

L79u34b24o72š 53T11i14c72h55ý 3987418374553

Nepíše se dneska v žákovských knížkách za co je ta která známka? Není to lepší, než pofiderní postup po metách na mapě?

+3/0
3.12.2014 13:55

J16a95r90d27a 47K27o19l10c40u80n 6178526215652

Ja bych radeji uprednostnoval stale puvodni znamkovani (1-5), protoze prave klasicke znamkovani, pokud je spravne vysvetlene a aplikovane, pripravi deti na stres v beznem zivote, az vyrostou. Takhle prijdou absolutne nepripravene do sveta, kde jsou terminy dodani, zvladani vice ukolu najednou, analyza a sumarizace informaci, atd.

+2/−1
3.12.2014 13:50

O19n82d77ř12e74j 16Š27r41u62b85a55ř 1515261395606

jak pisi nize, v dnesni dobe na zamestnani pripravi spise graficke vyjadreni pomoci diagramu, nez znamka.

+1/0
3.12.2014 14:27
Foto

J38a61k39u38b 43H91á85j27e27k 1408200260158

Vás v "běžném životě" někdo známkuje 1-5?

+1/0
3.12.2014 14:53

M78a93r43c65e11l89a 48Z62a72j31í39c61o49v87á 1642388410914

Ne, jenom umí a neumí. Žádné trochu umí se nenosí." A neumí, ale doučí se" je jízdenkou k vyhazovu.

0/0
3.12.2014 18:13

V74l91a70d78a 52S54i22m82o31n26i95k 3609833433955

Pán nikdy neslyšel o hodnocení lidí v práci ?

0/0
3.12.2014 19:51

M10a36r82t90i22n 85B25o48r22a74k 2875185980808

co máte pořád s tím stresem? Aaa chápu, prostě ať si to vyzkouší, jaké to je. A´t pozná. Jen počkej až vyrosteš, to bude teprve stres. Tak jste to myslel?

0/0
3.12.2014 17:37

V52l96a61d88a 98S27i50m23o18n25i90k 3209873173265

Ne, tak to nemyslel.

0/0
3.12.2014 19:52

L46u75b70o54š 27T52i86c37h55ý 3497798884753

Jak bude učitel učit, když bude mít ve třídě pár blbců, co budou pořád na startu? Přizpůsobí látku blbcům, aby mohli postoupit na první kontrolu? Nebo těm nejlepším, aby mohli doběhnout do cíle?

Pokud bude učit pořád stejně, jako teď, tj. postupovat s látkou kupředu, jak zajistí, aby se blbci vůbec dostali na trať?

+2/−1
3.12.2014 13:29

M31a66r76e66k 14H83r50u73b97y 6977942441778

Bude postupovat stejne, jako kdyz tem blbcum dnes dava petky. Je to jenom ruzne znazorneni tehoz.

+1/0
3.12.2014 13:40

L59u23b73o75š 31T74i37c41h95ý 3387228464533

Jestli je to jenom různé znázornění téhož, tak je to k ničemu.

+1/−1
3.12.2014 14:25

O63n98d20ř34e42j 59Š47r60u46b86a58ř 1235531825336

matematici by s vami nesouhlasili. ona jina reprezentace tehoz muze velmi urychlit (případně vubec umoznit) cestu k cily. Prikladem budiz kartezske a polarni souradnice.

0/0
3.12.2014 15:20

L75u71b76o72š 59T82i74c37h24ý 3817728574233

Myslíte, že se způsob hodnocení projevuje i ve výsledcích učení gramatiky?

0/0
3.12.2014 15:44

O48n89d69ř47e53j 67Š39r85u73b87a73ř 1615841395976

je to mozne, pokud zvysuje motivaci

0/0
3.12.2014 16:14

L75u86b27o17š 31T53i17c30h65ý 3447738924793

viz výše

0/0
3.12.2014 16:48

J34a81r19o60s85l88a47v 97H96e87j74n98a 4257921889

K cíly možná, k cýli snad, k cýly určitě ne.

0/0
20.12.2014 20:14

M97a88r98t97i97n 44H38e48r94m54a50n 1914938818492

Jak se rodič v tomhle systému dozví, že jeho dítě bylo dnes zkoušeno z fyziky a nic neumělo (podle starýho způsobu by mělo v žákovský napsanou kouli a doma by se muselo doučit, co nevědělo...)... Rodič koukne na cestičku a řekne si, tenhle týden nikam nedošel, asi se nezkoušelo...? Možná to nechápu, ale jsem rád, že jsem vyrůstal ve starym stylu známkování...

+6/0
3.12.2014 11:27

P81a19v92e46l 16K49u16r63f11ü97r49s60t 3778893395419

rodič nemá co pátratat po známkách, které mu objektivně stejně nic neřeknou, ale po tom, co se dítě naučilo;-)

+2/−6
3.12.2014 12:28

P32a38v24e40l 67K54u73r94f81ü88r52s70t 3658413485549

aha, pana Brabence zajímají jenom známky..

+1/0
3.12.2014 12:33

J13a24r47d92a 88B31r56a82b58e82n44e96c 1100944779696

docela objevné

0/−1
3.12.2014 12:34

P15a25v18e68l 65K67u19r23f63ü28r51s33t 3598623925449

docela nudné

+1/0
3.12.2014 12:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.