Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mapa pokroku místo školních známek? Děti jsou nadšené, rodiče nechápou

Místo žákovské knížky mapička, která přesně zachycuje, jak na tom v daném předmětu žák je. Tak nějak by v budoucnu mohlo vypadat hodnocení, které školáky nerozděluje jednoduše na pět škatulek, ale ukazuje jejich konkrétní pokroky. V současnosti webovou aplikaci Mapy učebního projektu v Česku využívá 158 škol.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L59u21k87á44š 77M95a95r76š56á35l49e35k 6873524774576

Neměli by si to trochu ujasnit?

1) "Hodnocení akcentuje posun daného žáka, nenálepkuje ho, nesrovnává s ostatními."

2) "Rozkliknousi vlákno a vidí: ‚Tady mi to nejde, tady jsem dál než Pepa.‘ Rády se navzájemporovnávají.“

"

+1/0
9.12.2014 10:51

J71a36n82a 12S48t91e39p63a24n96e55k 8148943113359

je to konecne pokrok ve vyucovani deti. znamky je znervoznuji, ale pokrok ve studiu jim umoznuje v klidu dohanet urcite body, kde potrebuji pridat. jelikoz vim, ze hodne rodicu uz dava prednost bezstresove vychove deti, nechapu, proc je chteji i nadale vystavovat stresu ve skole... ? :-)

0/0
5.12.2014 19:51

T86o55m76á55š 87B25l75a34h13o49š 6896647235270

A co bude na VRCHOLU?

Smete je lavina, dojde jim kyslík ?

A ti hloupí co zůstali v základním táboře, ti budou vysmátí ...

0/−2
3.12.2014 19:34

M95a55r45c50e10l34a 94Z23a47j26í54c26o86v18á 1892498290314

Jaká je funkce známky? Motivovat žáka nebo předat rodičům informaci, jak jeho potomek zvládá požadované znalosti?

Co budou dělat rodiče se základním vzděláním, kteří mapám neporozumí?

Co budou dělat rodiče bez přístupu k webu?

+3/−2
3.12.2014 18:05

T67o20m72á11š 83B13l87a91h58o18š 6856557135500

Co budou dělat děti v dospělosti, kdy žádné Mapičky mít nebudou, ale budou vystaveni tvrdé konkurenci ? ... Raději nedomýšlet ...

+1/−1
3.12.2014 19:35

J39a39n29a 83S17t87e49p84a48n77e64k 8368353663569

az deti dospeji, budou samy vedet, jak si mapovat progres. a vy jim v tom nebudete umet poradit... :-P

+1/0
5.12.2014 19:52

J65a60n12a 64S85t76e30p68a87n68e88k 8478583933649

budou se to muset naucit. uceni jeste nikomu neuskodilo...:-)

0/0
5.12.2014 19:55

M93i63c18h66a75l 12Ř69a22d84a 1921947111637

Jako pedagog rozumím mnohým otazníkům i pochybnostem, které se v komentářích objevují. Způsob hodnoceni popsaný v článku prakticky neznám - s čím ale mám bohaté zkušenosti je procentní a slovní hodnocení. Musím říci, že vnímám, že i přes počáteční rozpaky jej jak žáci, tak i jejich rodiče kvitují a oceňují daleko . V tomto smyslu jsem i rád, že se objevují pokusy něco s hodnocením udělat. Je přirozené, že nám to jde mnohdy proti srsti, protože jsme nic jiného ani nezažili. Podstatné ale je, zdali prospívá dětem. Pokud se ukáže, že ano, bude přeci lepší je používat, než si za každou cenu držet "starej dobrej model". Pokud chceme pozitivní změny ve školství, potřebujeme dávat těmto věcem prostor, aby se ukázalo, zdali je to něco smysluplného a prospěšného, nebo jde jen o výmysl, který nic moc nepřináší. Dejme tak tomu šanci to alespoň vyzkoušet!!

+2/−1
3.12.2014 17:43

M17a49r80c47e11l25a 38Z49a96j86í23c13o80v44á 1632888530794

Ano, dát prostor pro experiment. Ale řádně zdokumentovaný a s měřitelnými výsledky. A porovnání s klasickým modelem hodnocení.

Ovšem zavádět něco, protože se to dětem líbí, je absurdní. Jistě by se jim nejvíce líbila 45minutová přestávka a 10minutová výuka.

+6/0
3.12.2014 18:08

J82a18n46a 18S52t50e42p71a54n11e53k 8628823483759

vidim, ze podle vas deti maji jen jedno pravo. drzet usta a krok...Rv

0/0
5.12.2014 19:58

V14á39c48l70a12v 34A55n23d30ě39l 9739636853923

Zkoušet můžeme lecos, ale klasické známkování asi zůstane nejvhodnější. Zatím stále experimentujeme, ale úroveň znalostí stále klesá. Drasticky už se to  projevuje i na vysokých školách. Snažme se zvyšovat znalosti dětí a studentů a nezabývejme se nepodstatnými blbostmi!!

0/0
3.12.2014 21:39

L92u33b14o42š 51T61i38c18h15ý 3947288644623

Jako že vytvoříme mapu pokroku v tvrdých a měkkých YI, po které se bude stoupat k vrcholu? Kde je ten vrchol? Co když se žák nanaučí jedna vyjmenovaná slova, ale ostatní bude umět? Jak se to projeví v postupu k vrcholu?

Je to celé nebetyčná blbost. Mnohem lepší by bylo představit si vzdělávání jako skládačku, puzzle. To by mnohem lépe znázorňovalo dosažené znalosti. Ale v praxi by i ta skládačka byla blbost.

btw: Myslíte, že byste v iy došel na vrchol?

+2/0
3.12.2014 16:47

L49u34b19o58š 25T20i77c35h31ý 3427598794253

to patřilo pod příspěvek Ondřeje Šrubaře

0/0
3.12.2014 16:48
Foto

R95o25s52t83i48s18l89a19v 26S92t48r66ž64í83n22e63k 2151381221862

ať to patřilo kdekoliv je silně ujeté

+1/−2
3.12.2014 17:06

O23n76d86ř98e95j 24Š83r70u95b76a79ř 1295921425706

Spis jako orientovany graf. Jak jsem psal v diskuzi nekolikrat, neco jako steom dovednosti z pocitacovych her (treba Civilizace). A yi se sklada s nekolika uzlu - vyjmenovana slova, shoda predmetu s prisudkem a co ja vim co jeste. A do uzlu - umim y/i dojdete, az splnite vsechny poduzly.

+1/0
3.12.2014 17:37

O28n90d21ř56e60j 98Š78r36u69b14a29ř 1125331645586

Ono to mimo jine odpovida i manazerskym grafum, kde pro splneni nejakeho ukolu musite splnit spoistu podukolu, ktere na sobe mohou byt zavisle i nezavisle. Samozrejme je tez otazka, jak velke ukoly davat do uzlu a ktere uz rozlozit na poduzly. Treba iy je lepsi rozlozit, protoze se sklada ze spousty nesouvisejich podukolu

+1/0
3.12.2014 17:41

P43a43v62e65l 41S35o29b74o13t28k25a 5570484

Lidé a vzdělávací systém se prostě vyvíjejí a tak je třeba přizpůsobit i systém klasifikace.

Například když jsem studoval já, tak nás na strojárnu vzali do prváku více než dvojnásobek počtu který hodlali pustit ke státnicím. Tj. na vysoké školy se mohlo dostat řekněme 20% populačního ročníku a úspěšně absolvovalo nějakých 15% (nepište mi že to nevychází, byly školy, kde se vyhazovalo daleko, daleko míň než u nás).

Na hodnocení se používala čtyřstupňová klasifikační stupnice:

1 - výborně, 2 - velmi dobře, 3 - dobře, 4 - nevyhověl.

Ale zjistilo se, že oproti kapitalistickým zemím máme málo vysokoškoláků, tak se postupně zkvalitňovala výuka a šlechtila populace až do dnešního stavu, kdy na VŠ jde polovina ročníku a většina také absolvuje (alespoň bakalářem, ale to už je také vysokoškolský titul, co na tom že za 3 roky).

No a abychom mohli lépe hodnotit tuto daleko vyšší kvalitu studentstva, bylo zapotřebí rozšířit i klasifikační stupnici:

A výborně, B velmi dobře, C dobře, D uspokojivě, E vyhovující, F nevyhovující

Tj. předpokládám, že F = 4, C = naše staré výborně, B = umí líp než pan docent a A = umí líp než pan profesor

;-D

+1/0
3.12.2014 16:40

V96á11c36l19a13v 83A43n37d44ě34l 9929836883213

Vaše úvaha je správná v tom, že počet tzv. vysokoškoláků se zvýšil, ale mnozí z nich bohužel neumí ani to co dřívější gymnazisté. Není to tedy o klasifikační stupnici, ale o tom, že mnozí vůbec pro absolvování VŠ nemají předpoklady.

+1/0
3.12.2014 21:45

P38a64v62e60l 27S39o70b57o15t26k73a 5270234

Ano, ale naopak je to o té klasifikační stupnici která musela být v zájmu masovosti a splnění kritérií výrazně rozšířena, aby i ten kdo skoro nic neví moh být poslán dál aniž by se musel kantor jít zastřelit studem nebo se vyhýbat těm kterým dal za dva.

Jak říká jedna moje příbuzná Doc.--- - jsme placení od kusu, pokud katedra nebude mít žádné studenty tak nás zrušej a ani ti dobří pak nebudou mít šanci u nás studovat, tak než bych ho tu měla ještě dvakrát, stejně lepší to nebude, tak mu to dám na poprvý za E-.

0/0
3.12.2014 22:19
Foto

O79n92d19ř30e51j 94Š93t92e42f68f93l 1180493748

Rodič neví nic, protože čtyřka od jednoho učitele může znamenat lepší výkon než jednička u jiného.

A když má dítě v třeba v sedmé třídě trojku z matematiky, co ho budete učit? Víte?

+1/0
3.12.2014 14:49

R46o15m77a98n 14Č23e95c58h26u97r12a 6502399347279

No podívám se mu do sešitu, to snad není problém...

+1/0
3.12.2014 15:41

P17a26v88e61l 87O48d43r12a65z98i75l 6494469907590

Popravdě nevím, maturanta jsem onehdá doučoval zlomky.;-)

0/−1
3.12.2014 15:45
Foto

R83o60s23t25i73s98l87a27v 71S76t82r54ž75í12n13e61k 2431151531972

kecale...

0/0
3.12.2014 17:10

M65a38r18c72e34l10a 24Z28a25j52í10c79o83v27á 1202848780624

Nekecá. Já jsem s maturantem začínala násobilkou, pak zlomky a %. Trocha geometrie a na druhý pokus maturitu dal.

0/0
3.12.2014 18:11

M51a71r41c24e84l98a 54Z42a89j13í98c70o66v75á 1212898440644

Rodič, který se stará, ví. Dnes ví se zpožděním pár dní, jak na tom potomek je prolistováním žákovské. A vidí i pokrok, či "úpadek". A mapa pokroku? Abych zkontrolovala všechny předměty budu sedět půl hodiny u PC, otvírat z jednoho předmtu i několik map. Pak budu zírat do mapy a vzpomínat, kde byl potomek minulý týden - o 3 mm vlevo a níž? Už měsíc žádný pokrok, co se děje?

Děkuji nechci.

0/0
3.12.2014 18:18

J45a69n25a 93S25t69e17p86a96n29e13k 8138693883769

jo, ze zacatku to zabere dost casu, ale casem to bude rychle a mnohem verohodnejsi pohled, nez znamka. a hlavne, dite bude pokracovat ve svem tempu, bez zbytecneho stresu... :-)

0/0
5.12.2014 20:05

V43l60a20d18a 61S39i47m16o58n88i33k 3829593173395

Co tak zeptat se ve škole, co je problém?

0/0
3.12.2014 19:51

J63i88ř11í 49U76h91e65r31e68k 2378538957328

Alternativou by místo mapy mohla být tabulka čokolády a její prokousávání!Rv

0/0
3.12.2014 14:19

J20i81ř78í 94U46h41e28r69e61k 2108218817848

Nevím proč by hlavní funkcí škol mělo být nadšení dětí a nechápavost rodičů.

0/−1
3.12.2014 14:49

L61u85b40o35š 67T67i19c15h63ý 3817438424443

Nepíše se dneska v žákovských knížkách za co je ta která známka? Není to lepší, než pofiderní postup po metách na mapě?

+3/0
3.12.2014 13:55

J80a21r49d38a 39K66o91l16c86u87n 6368336715772

Ja bych radeji uprednostnoval stale puvodni znamkovani (1-5), protoze prave klasicke znamkovani, pokud je spravne vysvetlene a aplikovane, pripravi deti na stres v beznem zivote, az vyrostou. Takhle prijdou absolutne nepripravene do sveta, kde jsou terminy dodani, zvladani vice ukolu najednou, analyza a sumarizace informaci, atd.

+2/−1
3.12.2014 13:50

O76n76d57ř75e80j 19Š81r59u66b86a92ř 1215601515986

jak pisi nize, v dnesni dobe na zamestnani pripravi spise graficke vyjadreni pomoci diagramu, nez znamka.

+1/0
3.12.2014 14:27
Foto

J41a49k65u78b 48H22á81j72e72k 1868190160398

Vás v "běžném životě" někdo známkuje 1-5?

+1/0
3.12.2014 14:53

M18a62r76c91e85l10a 33Z14a24j56í48c33o29v69á 1502958880114

Ne, jenom umí a neumí. Žádné trochu umí se nenosí." A neumí, ale doučí se" je jízdenkou k vyhazovu.

0/0
3.12.2014 18:13

V22l66a74d16a 63S59i83m67o25n46i68k 3949973873325

Pán nikdy neslyšel o hodnocení lidí v práci ?

0/0
3.12.2014 19:51

M80a36r62t72i46n 72B37o31r38a89k 2525755770358

co máte pořád s tím stresem? Aaa chápu, prostě ať si to vyzkouší, jaké to je. A´t pozná. Jen počkej až vyrosteš, to bude teprve stres. Tak jste to myslel?

0/0
3.12.2014 17:37

V54l16a66d19a 36S34i47m24o71n93i81k 3939973773515

Ne, tak to nemyslel.

0/0
3.12.2014 19:52

L77u61b83o11š 59T90i47c22h16ý 3457348444403

Jak bude učitel učit, když bude mít ve třídě pár blbců, co budou pořád na startu? Přizpůsobí látku blbcům, aby mohli postoupit na první kontrolu? Nebo těm nejlepším, aby mohli doběhnout do cíle?

Pokud bude učit pořád stejně, jako teď, tj. postupovat s látkou kupředu, jak zajistí, aby se blbci vůbec dostali na trať?

+2/−1
3.12.2014 13:29

M30a10r95e50k 56H43r76u32b96y 6107252921338

Bude postupovat stejne, jako kdyz tem blbcum dnes dava petky. Je to jenom ruzne znazorneni tehoz.

+1/0
3.12.2014 13:40

L13u83b84o21š 62T70i76c39h90ý 3777468404533

Jestli je to jenom různé znázornění téhož, tak je to k ničemu.

+1/−1
3.12.2014 14:25

O90n23d85ř66e22j 85Š76r14u47b48a96ř 1805781145536

matematici by s vami nesouhlasili. ona jina reprezentace tehoz muze velmi urychlit (případně vubec umoznit) cestu k cily. Prikladem budiz kartezske a polarni souradnice.

0/0
3.12.2014 15:20

L47u92b75o72š 48T88i24c17h30ý 3377978924893

Myslíte, že se způsob hodnocení projevuje i ve výsledcích učení gramatiky?

0/0
3.12.2014 15:44

O48n16d23ř39e37j 70Š65r71u83b57a13ř 1435241295596

je to mozne, pokud zvysuje motivaci

0/0
3.12.2014 16:14

L46u90b44o89š 31T87i25c82h56ý 3197418594113

viz výše

0/0
3.12.2014 16:48

J73a78r52o82s57l16a48v 74H64e49j76n44a 4897341879

K cíly možná, k cýli snad, k cýly určitě ne.

0/0
20.12.2014 20:14

M55a83r37t58i66n 35H90e47r79m88a61n 1404478428442

Jak se rodič v tomhle systému dozví, že jeho dítě bylo dnes zkoušeno z fyziky a nic neumělo (podle starýho způsobu by mělo v žákovský napsanou kouli a doma by se muselo doučit, co nevědělo...)... Rodič koukne na cestičku a řekne si, tenhle týden nikam nedošel, asi se nezkoušelo...? Možná to nechápu, ale jsem rád, že jsem vyrůstal ve starym stylu známkování...

+6/0
3.12.2014 11:27

P86a54v22e58l 33K19u92r63f65ü79r39s35t 3588453595619

rodič nemá co pátratat po známkách, které mu objektivně stejně nic neřeknou, ale po tom, co se dítě naučilo;-)

+2/−6
3.12.2014 12:28

P72a30v88e91l 19K38u52r97f69ü35r46s17t 3948133935889

aha, pana Brabence zajímají jenom známky..

+1/0
3.12.2014 12:33

J51a54r56d23a 77B20r93a62b96e48n77e96c 1930154119546

docela objevné

0/−1
3.12.2014 12:34

P70a60v19e42l 77K16u97r78f58ü18r64s43t 3678473175529

docela nudné

+1/0
3.12.2014 12:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.