Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Mapa pokroku místo školních známek? Děti jsou nadšené, rodiče nechápou

Místo žákovské knížky mapička, která přesně zachycuje, jak na tom v daném předmětu žák je. Tak nějak by v budoucnu mohlo vypadat hodnocení, které školáky nerozděluje jednoduše na pět škatulek, ale ukazuje jejich konkrétní pokroky. V současnosti webovou aplikaci Mapy učebního projektu v Česku využívá 158 škol.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L51u24k29á74š 79M21a31r25š68á61l71e62k 6663914944976

Neměli by si to trochu ujasnit?

1) "Hodnocení akcentuje posun daného žáka, nenálepkuje ho, nesrovnává s ostatními."

2) "Rozkliknousi vlákno a vidí: ‚Tady mi to nejde, tady jsem dál než Pepa.‘ Rády se navzájemporovnávají.“

"

+1/0
9.12.2014 10:51

J45a84n95a 47S92t14e91p32a61n70e92k 8288133173909

je to konecne pokrok ve vyucovani deti. znamky je znervoznuji, ale pokrok ve studiu jim umoznuje v klidu dohanet urcite body, kde potrebuji pridat. jelikoz vim, ze hodne rodicu uz dava prednost bezstresove vychove deti, nechapu, proc je chteji i nadale vystavovat stresu ve skole... ? :-)

0/0
5.12.2014 19:51

T50o33m77á17š 50B90l68a98h28o14š 6156767455910

A co bude na VRCHOLU?

Smete je lavina, dojde jim kyslík ?

A ti hloupí co zůstali v základním táboře, ti budou vysmátí ...

0/−2
3.12.2014 19:34

M19a36r45c79e44l83a 49Z91a25j67í58c91o67v14á 1852918270184

Jaká je funkce známky? Motivovat žáka nebo předat rodičům informaci, jak jeho potomek zvládá požadované znalosti?

Co budou dělat rodiče se základním vzděláním, kteří mapám neporozumí?

Co budou dělat rodiče bez přístupu k webu?

+3/−2
3.12.2014 18:05

T77o20m48á83š 59B50l13a38h45o65š 6916417265670

Co budou dělat děti v dospělosti, kdy žádné Mapičky mít nebudou, ale budou vystaveni tvrdé konkurenci ? ... Raději nedomýšlet ...

+1/−1
3.12.2014 19:35

J98a23n35a 34S23t83e29p67a97n34e64k 8288243823859

az deti dospeji, budou samy vedet, jak si mapovat progres. a vy jim v tom nebudete umet poradit... :-P

+1/0
5.12.2014 19:52

J82a17n11a 95S37t65e96p17a58n84e41k 8518973273579

budou se to muset naucit. uceni jeste nikomu neuskodilo...:-)

0/0
5.12.2014 19:55

M60i98c98h59a78l 42Ř79a71d17a 1961507781857

Jako pedagog rozumím mnohým otazníkům i pochybnostem, které se v komentářích objevují. Způsob hodnoceni popsaný v článku prakticky neznám - s čím ale mám bohaté zkušenosti je procentní a slovní hodnocení. Musím říci, že vnímám, že i přes počáteční rozpaky jej jak žáci, tak i jejich rodiče kvitují a oceňují daleko . V tomto smyslu jsem i rád, že se objevují pokusy něco s hodnocením udělat. Je přirozené, že nám to jde mnohdy proti srsti, protože jsme nic jiného ani nezažili. Podstatné ale je, zdali prospívá dětem. Pokud se ukáže, že ano, bude přeci lepší je používat, než si za každou cenu držet "starej dobrej model". Pokud chceme pozitivní změny ve školství, potřebujeme dávat těmto věcem prostor, aby se ukázalo, zdali je to něco smysluplného a prospěšného, nebo jde jen o výmysl, který nic moc nepřináší. Dejme tak tomu šanci to alespoň vyzkoušet!!

+2/−1
3.12.2014 17:43

M82a65r45c67e27l55a 38Z64a94j14í59c70o91v63á 1502928710854

Ano, dát prostor pro experiment. Ale řádně zdokumentovaný a s měřitelnými výsledky. A porovnání s klasickým modelem hodnocení.

Ovšem zavádět něco, protože se to dětem líbí, je absurdní. Jistě by se jim nejvíce líbila 45minutová přestávka a 10minutová výuka.

+6/0
3.12.2014 18:08

J12a20n47a 35S65t68e45p50a16n20e98k 8148553573799

vidim, ze podle vas deti maji jen jedno pravo. drzet usta a krok...Rv

0/0
5.12.2014 19:58

V23á51c22l26a24v 94A69n61d61ě55l 9489376673243

Zkoušet můžeme lecos, ale klasické známkování asi zůstane nejvhodnější. Zatím stále experimentujeme, ale úroveň znalostí stále klesá. Drasticky už se to  projevuje i na vysokých školách. Snažme se zvyšovat znalosti dětí a studentů a nezabývejme se nepodstatnými blbostmi!!

0/0
3.12.2014 21:39

L91u85b10o31š 93T39i41c59h27ý 3957108274203

Jako že vytvoříme mapu pokroku v tvrdých a měkkých YI, po které se bude stoupat k vrcholu? Kde je ten vrchol? Co když se žák nanaučí jedna vyjmenovaná slova, ale ostatní bude umět? Jak se to projeví v postupu k vrcholu?

Je to celé nebetyčná blbost. Mnohem lepší by bylo představit si vzdělávání jako skládačku, puzzle. To by mnohem lépe znázorňovalo dosažené znalosti. Ale v praxi by i ta skládačka byla blbost.

btw: Myslíte, že byste v iy došel na vrchol?

+2/0
3.12.2014 16:47

L44u38b60o48š 55T79i56c49h50ý 3337778754263

to patřilo pod příspěvek Ondřeje Šrubaře

0/0
3.12.2014 16:48
Foto

R49o57s90t85i37s11l30a58v 29S19t77r19ž25í26n29e95k 2551221981132

ať to patřilo kdekoliv je silně ujeté

+1/−2
3.12.2014 17:06

O60n40d11ř22e10j 68Š80r27u72b67a18ř 1345151535816

Spis jako orientovany graf. Jak jsem psal v diskuzi nekolikrat, neco jako steom dovednosti z pocitacovych her (treba Civilizace). A yi se sklada s nekolika uzlu - vyjmenovana slova, shoda predmetu s prisudkem a co ja vim co jeste. A do uzlu - umim y/i dojdete, az splnite vsechny poduzly.

+1/0
3.12.2014 17:37

O49n73d88ř93e78j 67Š90r35u60b50a33ř 1385591595936

Ono to mimo jine odpovida i manazerskym grafum, kde pro splneni nejakeho ukolu musite splnit spoistu podukolu, ktere na sobe mohou byt zavisle i nezavisle. Samozrejme je tez otazka, jak velke ukoly davat do uzlu a ktere uz rozlozit na poduzly. Treba iy je lepsi rozlozit, protoze se sklada ze spousty nesouvisejich podukolu

+1/0
3.12.2014 17:41

P38a33v74e25l 84S47o44b90o27t56k82a 5560894

Lidé a vzdělávací systém se prostě vyvíjejí a tak je třeba přizpůsobit i systém klasifikace.

Například když jsem studoval já, tak nás na strojárnu vzali do prváku více než dvojnásobek počtu který hodlali pustit ke státnicím. Tj. na vysoké školy se mohlo dostat řekněme 20% populačního ročníku a úspěšně absolvovalo nějakých 15% (nepište mi že to nevychází, byly školy, kde se vyhazovalo daleko, daleko míň než u nás).

Na hodnocení se používala čtyřstupňová klasifikační stupnice:

1 - výborně, 2 - velmi dobře, 3 - dobře, 4 - nevyhověl.

Ale zjistilo se, že oproti kapitalistickým zemím máme málo vysokoškoláků, tak se postupně zkvalitňovala výuka a šlechtila populace až do dnešního stavu, kdy na VŠ jde polovina ročníku a většina také absolvuje (alespoň bakalářem, ale to už je také vysokoškolský titul, co na tom že za 3 roky).

No a abychom mohli lépe hodnotit tuto daleko vyšší kvalitu studentstva, bylo zapotřebí rozšířit i klasifikační stupnici:

A výborně, B velmi dobře, C dobře, D uspokojivě, E vyhovující, F nevyhovující

Tj. předpokládám, že F = 4, C = naše staré výborně, B = umí líp než pan docent a A = umí líp než pan profesor

;-D

+1/0
3.12.2014 16:40

V21á83c72l64a43v 75A55n17d60ě43l 9409226343783

Vaše úvaha je správná v tom, že počet tzv. vysokoškoláků se zvýšil, ale mnozí z nich bohužel neumí ani to co dřívější gymnazisté. Není to tedy o klasifikační stupnici, ale o tom, že mnozí vůbec pro absolvování VŠ nemají předpoklady.

+1/0
3.12.2014 21:45

P60a88v70e18l 30S33o44b44o43t19k29a 5160464

Ano, ale naopak je to o té klasifikační stupnici která musela být v zájmu masovosti a splnění kritérií výrazně rozšířena, aby i ten kdo skoro nic neví moh být poslán dál aniž by se musel kantor jít zastřelit studem nebo se vyhýbat těm kterým dal za dva.

Jak říká jedna moje příbuzná Doc.--- - jsme placení od kusu, pokud katedra nebude mít žádné studenty tak nás zrušej a ani ti dobří pak nebudou mít šanci u nás studovat, tak než bych ho tu měla ještě dvakrát, stejně lepší to nebude, tak mu to dám na poprvý za E-.

0/0
3.12.2014 22:19
Foto

O58n56d42ř20e31j 77Š78t50e87f85f88l 1620143528

Rodič neví nic, protože čtyřka od jednoho učitele může znamenat lepší výkon než jednička u jiného.

A když má dítě v třeba v sedmé třídě trojku z matematiky, co ho budete učit? Víte?

+1/0
3.12.2014 14:49

R43o94m92a61n 89Č15e86c54h29u18r35a 6592229557779

No podívám se mu do sešitu, to snad není problém...

+1/0
3.12.2014 15:41

P74a52v58e95l 26O98d73r49a21z62i42l 6824909737100

Popravdě nevím, maturanta jsem onehdá doučoval zlomky.;-)

0/−1
3.12.2014 15:45
Foto

R18o14s76t89i49s50l80a29v 23S28t91r39ž47í16n60e19k 2321111751442

kecale...

0/0
3.12.2014 17:10

M36a92r45c15e78l93a 82Z40a28j16í24c23o54v20á 1132588690724

Nekecá. Já jsem s maturantem začínala násobilkou, pak zlomky a %. Trocha geometrie a na druhý pokus maturitu dal.

0/0
3.12.2014 18:11

M14a95r54c39e40l13a 86Z60a66j87í12c39o41v17á 1562478160724

Rodič, který se stará, ví. Dnes ví se zpožděním pár dní, jak na tom potomek je prolistováním žákovské. A vidí i pokrok, či "úpadek". A mapa pokroku? Abych zkontrolovala všechny předměty budu sedět půl hodiny u PC, otvírat z jednoho předmtu i několik map. Pak budu zírat do mapy a vzpomínat, kde byl potomek minulý týden - o 3 mm vlevo a níž? Už měsíc žádný pokrok, co se děje?

Děkuji nechci.

0/0
3.12.2014 18:18

J98a96n94a 65S20t61e22p98a14n46e28k 8448573893459

jo, ze zacatku to zabere dost casu, ale casem to bude rychle a mnohem verohodnejsi pohled, nez znamka. a hlavne, dite bude pokracovat ve svem tempu, bez zbytecneho stresu... :-)

0/0
5.12.2014 20:05

V27l14a30d14a 95S88i57m53o21n15i79k 3109863983675

Co tak zeptat se ve škole, co je problém?

0/0
3.12.2014 19:51

J75i47ř47í 14U60h73e16r92e44k 2428408357668

Alternativou by místo mapy mohla být tabulka čokolády a její prokousávání!Rv

0/0
3.12.2014 14:19

J68i26ř19í 97U65h22e37r85e51k 2508278247548

Nevím proč by hlavní funkcí škol mělo být nadšení dětí a nechápavost rodičů.

0/−1
3.12.2014 14:49

L85u89b84o20š 74T23i41c38h98ý 3797398954253

Nepíše se dneska v žákovských knížkách za co je ta která známka? Není to lepší, než pofiderní postup po metách na mapě?

+3/0
3.12.2014 13:55

J39a33r69d87a 73K69o32l88c37u11n 6168246875592

Ja bych radeji uprednostnoval stale puvodni znamkovani (1-5), protoze prave klasicke znamkovani, pokud je spravne vysvetlene a aplikovane, pripravi deti na stres v beznem zivote, az vyrostou. Takhle prijdou absolutne nepripravene do sveta, kde jsou terminy dodani, zvladani vice ukolu najednou, analyza a sumarizace informaci, atd.

+2/−1
3.12.2014 13:50

O22n25d34ř30e33j 58Š74r82u30b82a68ř 1285981955676

jak pisi nize, v dnesni dobe na zamestnani pripravi spise graficke vyjadreni pomoci diagramu, nez znamka.

+1/0
3.12.2014 14:27
Foto

J87a85k23u81b 35H87á66j96e77k 1798930340278

Vás v "běžném životě" někdo známkuje 1-5?

+1/0
3.12.2014 14:53

M83a82r70c32e25l10a 25Z14a77j56í80c31o41v19á 1502108680734

Ne, jenom umí a neumí. Žádné trochu umí se nenosí." A neumí, ale doučí se" je jízdenkou k vyhazovu.

0/0
3.12.2014 18:13

V73l64a11d50a 87S34i87m10o91n24i47k 3539363973405

Pán nikdy neslyšel o hodnocení lidí v práci ?

0/0
3.12.2014 19:51

M89a10r58t60i53n 27B82o90r88a40k 2155915490268

co máte pořád s tím stresem? Aaa chápu, prostě ať si to vyzkouší, jaké to je. A´t pozná. Jen počkej až vyrosteš, to bude teprve stres. Tak jste to myslel?

0/0
3.12.2014 17:37

V46l66a37d13a 16S39i33m75o95n58i81k 3329323843775

Ne, tak to nemyslel.

0/0
3.12.2014 19:52

L60u51b58o49š 40T41i59c88h56ý 3507908814743

Jak bude učitel učit, když bude mít ve třídě pár blbců, co budou pořád na startu? Přizpůsobí látku blbcům, aby mohli postoupit na první kontrolu? Nebo těm nejlepším, aby mohli doběhnout do cíle?

Pokud bude učit pořád stejně, jako teď, tj. postupovat s látkou kupředu, jak zajistí, aby se blbci vůbec dostali na trať?

+2/−1
3.12.2014 13:29

M69a45r94e83k 71H62r35u85b44y 6477952731638

Bude postupovat stejne, jako kdyz tem blbcum dnes dava petky. Je to jenom ruzne znazorneni tehoz.

+1/0
3.12.2014 13:40

L93u50b75o38š 30T42i15c40h47ý 3817648614173

Jestli je to jenom různé znázornění téhož, tak je to k ničemu.

+1/−1
3.12.2014 14:25

O65n57d19ř85e22j 33Š63r63u40b10a73ř 1205681965986

matematici by s vami nesouhlasili. ona jina reprezentace tehoz muze velmi urychlit (případně vubec umoznit) cestu k cily. Prikladem budiz kartezske a polarni souradnice.

0/0
3.12.2014 15:20

L42u23b54o83š 84T46i90c82h60ý 3357188844513

Myslíte, že se způsob hodnocení projevuje i ve výsledcích učení gramatiky?

0/0
3.12.2014 15:44

O36n86d80ř43e76j 15Š14r25u98b32a23ř 1425201335926

je to mozne, pokud zvysuje motivaci

0/0
3.12.2014 16:14

L76u64b68o32š 43T72i27c92h97ý 3787248264813

viz výše

0/0
3.12.2014 16:48

J95a82r76o37s81l36a75v 58H66e96j15n64a 4807981209

K cíly možná, k cýli snad, k cýly určitě ne.

0/0
20.12.2014 20:14

M98a21r73t61i52n 24H28e90r12m74a21n 1344438888122

Jak se rodič v tomhle systému dozví, že jeho dítě bylo dnes zkoušeno z fyziky a nic neumělo (podle starýho způsobu by mělo v žákovský napsanou kouli a doma by se muselo doučit, co nevědělo...)... Rodič koukne na cestičku a řekne si, tenhle týden nikam nedošel, asi se nezkoušelo...? Možná to nechápu, ale jsem rád, že jsem vyrůstal ve starym stylu známkování...

+6/0
3.12.2014 11:27

P59a32v18e41l 32K94u41r15f44ü73r36s78t 3598143515439

rodič nemá co pátratat po známkách, které mu objektivně stejně nic neřeknou, ale po tom, co se dítě naučilo;-)

+2/−6
3.12.2014 12:28

P61a27v80e34l 26K71u12r63f14ü79r12s25t 3578923855569

aha, pana Brabence zajímají jenom známky..

+1/0
3.12.2014 12:33

J47a46r81d55a 48B76r25a67b16e38n86e26c 1440674869606

docela objevné

0/−1
3.12.2014 12:34

P40a59v16e61l 64K84u56r57f68ü13r61s30t 3788823215579

docela nudné

+1/0
3.12.2014 12:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.