Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Budoucnost patří kyborgům, ne kmenovým buňkám, říká neurochirurg Beneš

Dva tisíce neurochirurgů v Praze hledalo odpověď na otázku, kde jsou hranice tohoto oboru. „V podstatě žádné neexistují,“ říká Vladimír Beneš, který do české metropole přední kapacity pozval. Podle Beneše jsou kmenové buňky u úrazů míchy slepou uličkou, lidem více pomůžou modulační techniky, tedy neuroprotézy a stimulátory v mozku a míše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K16a45r81e82l 66D58r61d25a 6293965317649

Osobně bych uvítal recept spíš na tu roztroušenou sklerózu apod. onemocnění. Mám nyní pocit upřednostňování jedné léčby nad jinou. Což je v praxi o upřednostňování jedné skupiny pacientů nad druhou. A samozřejmě mě rozčiluje ten důraz na pečlivý výzkum. Nevím, kde pan Beneš žije, ale tady v Česku nejčastěji řeším, že léky a potravinové doplňky dostupné pacientům třeba ve Spojených státech, v Česku s tímto tempem "uvažování" nejspíš nikdy nebudou. Tak trochu obrázek přežívání centralizovaného regulovaného zdravotnictví. Rv

  Pokud jde o kyborgy. Nevím moc o jaké technice je řeč. Ale spravuji občas zdravotnickou techniku. A je to jeden průšvih vedle druhého. Technika je závislá na sofistikované tvorbě, údržbě i na "problému mezi klávesnicí a židlí". I zde se vyplácí neuvažovat černobíle, ale přijmout "běžnou šeď" života. Takový přístup v textu postrádám. ;-)

0/−1
21.11.2014 6:11
Foto

A94n40n26a 72V92e14s69e98l49á 2800678846

Škoda, že tu víc než dvacet, třicet let už asi nebudu, takže se nedozvím, jak se to vyvíjí a jak to dopadlo... :)

0/0
19.11.2014 15:42

W75a28l98t33e60r 30D90i23v65i66š 6377912932472

Velmi pěkný rozhovor, to je vždy vidět, kdo má co říct. Spousta témat vede k dalším úvahám, otvírá další řešení, lze vést polemiky. A velmi se mi líbí i to, že je dr. Beneš v mnoha ohledech velmi opatrný na vyjádření, ale na druhou stranu neskrývá nijak svou skepsi tam, kde má za sebou odborné vědomosti ze svého oboru - typicky kmenové buňky, které jsou opravdu v poslední době velkým obchodem s falešnou nadějí. Mají velký potenciál, ale známe o nich zatím příliš málo a většina aplikací prostě nefunguje. To vede ke zklamání a zbytečné ztrátě důvěry, tedy i peněz pro další výzkum. Tam všechny ty firmy, které perou do lidí kmenové buňky, dělají pro výzkum medvědí službu.

S dvěma drobnostmi bych si ale dovolil opatrně nesouhlasit - ohledně výzkumů farmafirem a ohledně stimulací podobných drogách. Neurostimulace bude určitě problém pro farmafirmy, které nemají vlastní výzkum a vyrábějí jen léky s prošlými licencemi, tzv. generika. Firmy, které ale svůj výzkum mají, na tom mohou být jinak. Je zajímavé se podívat, do čeho investují současní hegemoni - mnoho z nich investuje do technologií a není důvod se domnívat, že by se nevrhly i na neurostimulaci. Koneckonců třeba u ropy je tomu podobně, kdy mezi největší investory do nových energetických technologií patří i některé ropné velmoci či šejkové. Prostě jdou za budoucími penězi jako můra za světlem.

U drog bych se třeba nebál v úvaze zajít dál, kdy by neurostimulace či neuromodulace nemohly drogové kartely využívat. Ona to není úvaha nijak nová, autory sci-fi a cyberpunku to napadlo už dávno. Ale klidně je možné, že se toho ujme i státem řízená instituce s vizí opačnou - odvykání na drogy. Ale nechme to opravdu zatím těm spisovatelům.

+1/0
19.11.2014 14:14

J95i94ř94í 36K54o51p77ř13i49v51a 3664930659578

Už se na tu bydoucnost těším, třeba by taky mohli vědci už konečně přijít na to, co smrdí v Praze na Můstku.;-D

+7/0
18.11.2014 20:06

M55a29r57i49e 96Z68e94l68e38n15á 2594721399571

Pobyla jsem během svého života bohužel dlouhý čas po nemocnicích a mnoho pamatuji. Například doby, kdy i špičkoví operatéři operovali mozky tak, že bylo nutné během operace odříznout a odklopit velkou část lebky. To odpovídá zhruba době, kdy ještě aktivně působil profesor Vladimír Beneš nejst., jeho syn byl na počátku své kariéry a vnuk "na houbách". Obrovský pokrok pak nastal, když se takové operace prováděly mnohem šetrněji a po celé operaci zbyly na hlavě např. jen tři nepatrné jizvičky. Před mou první operací bederní páteře - použil Vladimír Beneš prostř., tehdy ještě ne profesor (asi pro mé uklidnění větu: Já se sice bude muset v řezu hodně rozmáchnout, ale nebude to tak hrozné, dřív byste měla - a následovala kouzelná citace jeho otce - jizvu od Šumavy k Tatrám, od pr..le k játrám. Dodnes to doma používáme...V

+6/0
18.11.2014 13:00

P45a37v12e34l 78O54d17r73a14z23i36l 6254179727770

Hmm, tak to leccos vysvětluje, paní Zelená.

+1/−2
18.11.2014 14:27

M57a65r66i64e 43Z66e46l19e86n94á 2344511379651

Chcete tím snad naznačit, pane Odrazile, že i Vám je možné něco vysvětlit tak, abyste snad cokoliv pochopil? To jste teda hodně přehnal...:-)

+4/−1
18.11.2014 15:34

K88a76r80e21l 29D66r22d48a 6413245207499

Ano, smyslem článku a diskuse je sdělení, že Marie Zelená je kyborkg. To skutečně mnohé vysvětluje. ;-D

0/−1
21.11.2014 5:43

M80a61r32i89e 79Z48e91l18e95n89á 2984271259391

Marie Zelená je kyborkg? Pane Drdo, prosím Vás, zkuste si přečíst článek ještě jednou či raději vícekrát a pokuste se při tom oprostit od své zavilé antipatie vůči mojí osobě. Uleví se Vám a mnohé se dozvíte;-)

0/−1
21.11.2014 10:14

K53a12r79e18l 24D46r54d14a 6863155657199

Miluji vysvětlování vtipů. Asi tak úplně stejně jako nechápavost Marie Zelené. ;-)

0/−1
22.11.2014 8:02

M34a51r53i92e 84Z31e75l72e23n72á 2294461849501

A já zase miluji nechápavost Vaši, no není to vlastně krásná symbióza mezi námi, Karle Drdo? Ale ocenila jsem, že v tom pro Vás cizím slovu, kterým jste mne označil, jste na konec nepřipojil ještě písmeno b...V

0/0
22.11.2014 11:36

H83a72n25a 38B67í93z32o12v70á 1182686732104

No tedy. Chytrý člověk, vzdělaný atd. Ale nic to nemění na tom, že z mého pohledu zaslepený "scientista". Kdybych byla věřící, řeknu Bůh nás ochraňuj před takovými.

+1/−8
18.11.2014 11:57

L96u68c76i73e 27B34a70r24t49o63ň12o15v77á 5510518257795

Vůbec mne nepřekvapuje, že je špičkový neurochirurg mírně "skeptický" scientista. Jinému bych se ani do rukou nechtěla se svou tělesnou schránkou svěřit. Více takových!

+4/0
18.11.2014 12:01

H82a43n32a 73B62í80z87o57v47á 1712866312804

Já to beru, taky bych mu věřila, kdyby se mi měl někdo rýpat v mozku. Ovšem "eticko-filozoficky" či jak bych to nazvala, mě jeho přístup děsí. Nenepadá mě lepší srovnání než třeba s kapacitami na umělé oplodnění. Chytří, vzdělaní, často velmi skromní pracovití lidé, ovšem umělé oplodnění je pro mě nepřijatelné - jsem přesvědčená, že v konečném součtu pro civilizaci zhoubné. Podobně zhoubné mi připadá myšlení tohoto neurochirurga. Podotýkám, že jsem velká příznivkyně sci-fi.

+1/−7
18.11.2014 12:14

J45a34n 21S30t77o14d46o97l11a 7221240353430

Ale pan Beneš etické problémy zmiňuje. A v celém rozhovoru nezmínil jediný postup, který by se blížil vašemu srovnání s umělým oplodněním. Léčba CNS pomocí přístrojů, drátů a počítačů není naprosto eticky problematická. Umělý kloub také není eticky problematický. Obnovené spojení mozku např. s rukou pomocí nějakého přístroje, které pan Beneš považuje zatím za teorii, je přeci totéž, co umělý kloub. Jen tam není prostý kus kovu, ale trochu sofistikovanější tištěné spoje, dráty a baterie.

+2/0
18.11.2014 12:18

M18i22l33a89n 51K79l86o89u35č35e50k 3360445868877

Co je zhoubného na tom, že pár lidí z několika miliard má dítě ze zkumavky, podle mě je to úplně fuk, já to na tom člověku jak se narodil nepoznám.

+4/0
18.11.2014 12:20

H26a79n61a 82B92í68z28o77v92á 1562726472784

Velmi bagatelizujete.

+1/−1
18.11.2014 12:24

M81i80l30a18n 47K28l72o75u34č57e29k 3160445898207

Tak co je na tom třeba tak hrozného, aspoň ta zásadní věc,co by mě měla jako obyvatele této planety znepokojit?

+2/−1
18.11.2014 12:25

J97a70n 93S43t26o57d81o31l59a 7401420733880

Etickým problémem je to, že při umělém oplodnění vznikne více plodů, které se pak "zahodí". To je zásadní problém. Taky se při tom vybírá ten "nejvhodnější". Nevím to jistě, ale myslím, že samotné spojení vajíčka matky se spermií otce ve zkumavce problematické není. Je dobře, že se přemýšlí o etickém principu, abychom se nedostali do zásadních problémů, pokud opustíme přírodní průběh obnovy života.

0/0
18.11.2014 12:34

M44i39l42a77n 42K17l18o53u14č42e87k 3250245228917

To ale nezní jako něco zhoubného a zdá se, že je to už vyřešené, vybere se nejlepší plod a ostatní se zahodí, zdá se že na to lidi přistoupili bez větších problémů.

+2/−1
18.11.2014 12:39

J32a42n 76S58t78o18d79o32l61a 7391300303980

Já se lékařskou etikou nezabývám, takže to nemůžu podrobně vyložit. Bez ohledu na to, kolik lidí na uvedený postup přistoupí, jedná se o etický problém. Jeho řešení je obtížné a pro lidi, kterých se týká, i citlivé. Je těžké se k tomu jednoznačně postavit, ale jediné, na čem trvám je, abychom si problematičnost postupu aspoň uvědomovali a snažili se případně najít řešení, která by etické problémy omezila.

0/0
18.11.2014 12:44

H58a70n76a 15B53í82z40o93v24á 1512726362804

Čoveče, vy se s tím nemažete. Co takhle eugenika? Taky dobrý?

0/0
18.11.2014 13:20

M65i92l37a16n 28K11l45o89u98č27e62k 3830945808647

Proti eugenice v zásadě nic nemám, jde jen o to, jak se bude provádět. Eugenika je například i to, jak už pan Stodola níže zmínil, že se doporučuje potrat při downovu syndromu.

+2/0
18.11.2014 13:23

H17a80n48a 21B86í18z94o43v64á 1822706412804

Základní problé, je to, že děti mají páry, které z dobrého důvodu děti mít nemají. Nevím, proč by měl někdo mít automatický nárok na dítě. Dítě po ročním nebo delším pobytu v mrazáku bych pravdu nechtěla mít. Dítě od v podstatě mrzácké, ale reprodukce ještě schopné spermie, bych také nechtěla. Vámi zmiňovaný výběr plodů je už opravdu něco děsného. A o tom, že děti rodí i homosexuální transexuálové je škoda mluvit.

Mimochodem už je zcela prokazatelné, že hormonální terapie, úzce s umělým oplodněním související, poškozuje jak matku, tak dítě.

0/−1
18.11.2014 13:19

M96i17l89a13n 31K96l52o85u93č55e21k 3280835198587

Vy tu mluvíte o tom, co vy byste konkrétně chtěla nebo nechtěla, to je vaše věc, ale někteří lidé chtějí jiné věci než vy, dobré je to, pokud vám je nebudou vnucovat, jak říkám, já ty děti ze zkumavky nijak nepoznám a nijak mě neohrožují a tak mi nevadí, také je mi jedno kdo je porodil, zda nějaká kreatura nebo třeba nadlidé.

+2/−1
18.11.2014 13:26

J53a23n 30S58t11o75d85o43l12a 7611490713700

Všechny vámi popisované věci problematické jsou a je dobře, že se o těch problémech uvažuje. Pro bezdětný pár jde o závažný problém a je pochopitelné, že se snaží nalézt řešení. "Dobrým důvodem děti nemít" bych naprosto neargumentoval, protože to je to, co nikdo nemůže vědět. Lidem se rodí případně nerodí potomci. Nevíme, proč. Nevíme, zda bude potomek ideální nebo problematický, zdravý či nemocný, zatím si nemůžeme volit pohlaví atd. Tohle smysl má. Ale kdo posoudí, zda je pár vhodný pro zplození potomka? Nevím o nikom, kdo by páry takto kádroval.

+1/0
18.11.2014 13:28

M59i71l33a56n 69G64á91l 4900366584611

Ten výběr plodů se děje i v případě, kdy to celé necháme na přírodě. U IVF je to možná eticky diskutabilní, ale technicky se "zlikviduje" pár buněk, to nemůžete srovnávat se zabitím člověka. A ten zbytek snad radši ponechám bez komentáře. Vy chcete určovat, kdo má a kdo nemá mít děti a přitom se tady oháníte špatností eugeniky...:-/

+1/0
18.11.2014 19:38

A96d38a77m 22K35ř37i91v12s98k45ý 1883504610223

Ale homosexuálové mohou mít děti i bez umělého oplodnění. Jenom je to prý tolik nebaví.

+2/0
19.11.2014 1:40

L39u14c21i73e 86B51a81r34t80o36ň31o31v63á 5580288277675

Stále nevidím v projevu či v činnosti pana Beneše jedinou eticky znepokojující věc. Můj názor.

+2/0
18.11.2014 17:40

J27a63n 68S60t72o97d73o17l74a 7681460723340

Spíš neznáte Boha. Bůh řekl, kromě jiného: "Podmaňte si zemi, dejte všem tvorům jméno, atd." To znamená nekonečný kredit pro lidské bádání a výzkum. A vzhledeme k tomu, že si pan Beneš uvědomuje i etické problémy lékařských postupů, tak nemá žádnou rozepři s Bohem. A to bez ohledu jestli v něho věří či nikoliv.

+1/0
18.11.2014 12:15

H69a31n71a 44B39í60z80o27v48á 1172796722564

Vždyť ano, člověk je svobodný, i když rozhodně ne třeba podle Starého zákona, a tudíž je zcela (pro mnohé sporné tvrzení) na něm, jak se sebou naloží. Proto také nářky na to, co "Bůh dopustil!, jsou irelevantní. Ovšem myslím, že žádný tvůrce nechce, aby jeho výtvor zničil sám sebe...

0/0
18.11.2014 12:23

J51a89n 13S72t42o82d81o77l71a 7851920603660

S posledním souvětím souhlasím. Jenže pan Beneš v rozhovoru neřekl nic, co by mělo vést ke zničení lidí.

0/0
18.11.2014 12:36

J16a46r65o22s82l44a61v 55P65o10l59e29n29s67k46y 5506774569

Tak jiste dela svoji praci dobre. Kdybych ho nekdy, nedej boze i potreboval tak proc ne. Ovsem mate pravdu ze jeho pohled na svet je ponekud vyhraneny.

0/0
18.11.2014 12:20

P87a87v25e55l 82S14c11h35e62l90l56e 5978442784823

A ja myslel, ze aluminiu.

+1/0
18.11.2014 11:56

J71a54n 43S60t36o33d44o20l10a 7841880523530

Jestli jste dědečkem nebo pradědečkem doktora Beneše, tak se domníváte správně :-)

+1/0
18.11.2014 12:20

D23a25n45i37e93l 39K14r71o50n59e63r 7614204566817

Kdyz jsem nekdy v lete pod clanek o lecbe artrozy kmenovymi bunkami psal, ze je to sarlatanstvi a ze zatim nic takoveho nefunguje, tak se mnou zase nikdo nesouhlasil...pritom jsem vychazel z vyzkumu pana Yamanaky. V diskuzi se objevil nejaky Josef Tlamsa, ktery mel presne opacny nazor a z praxe "tuny prikladu", ze to funguje. Zajimalo by me, co by na tento clanek rekl...

+3/0
18.11.2014 11:54

J69i98ř67í 65F80r45k56a22l 1127883504322

tohoto člověka obdivuji, nejen jako jako odborníka ,ale i jako člověka. Přitom jej znám jen z televize a článků.

+2/0
18.11.2014 11:28

D53u76š25a70n 92G60o57g22e46l55a 7291134159738

Doktoři,provádějící invazivní medicínu (tedy hlavně operatéři),,jsou zavaleni žádostmi pacientů o aplikaci "kmenových buněk".Ministr zdraví je osobně zaangažován na byznysu a chce prosadit hrazení těchto výkonů z veřejného zdravotího pojištění.

+2/0
18.11.2014 10:56

M20a30r94i78e 98Z26e76l62e50n11á 2274331719171

Vážený pane profesore, nikdy Vám osobně nepřestanu být vděčná za všechny tři (jednu v MN Ústí n. L. a dvě v ÚVN Praha) operace mé bederní páteře. Na několik let jste mne zbavil nesnesitelných bolestí a když se znovu vrátily, doporučil jste mě po provedení mnoha dalších odborných vyšetření k operaci v nemocnici Na Homolce, kde mi byla voperována umělá meziobratlová ploténka. To také na nějaký čas pomohlo, ale poté se potíže znovu vrátily a byla jsem zařazena mezi adepty na implantaci neuromodulace k míše. Tu mi následně provedli ve FN Motol. Je to dnes již 11 let a od té doby jsem prakticky bez větších bolestí. Nedokážu slovy vyjádřit, jakou k Vám chovám nesmírnou úctu. Přeji Vám vše nejlepší v osobním i profesním životě a ještě jednou děkuji.V

+13/0
18.11.2014 9:59

J65a12n 42P47o52k16o59r93n35ý 1874693100610

Bez jakékoliv pochyby pan Beneš a klobouk před ním dolů, ví o čem mluví.

S obrovskými etickými,morálními a finančními otázkami v medicině v budoucnosti lze jen souhlasit.Rozvíjí se mnoho velmi drahých technologií a jak bude rozhodováno o tom ,kdo ano a kdo né a za kolik.

Nejsem bohužel v tomto optimisa a tak se o nás všechny docela bojím.V

+1/0
18.11.2014 9:50

M44i44l24a78n 63K60l16o34u36č27e32k 3890345558907

To jde rozhodovat docela dobře, za prvé podle toho, kolik je na to peněz a za druhé třeba podle pořadníku.

0/−1
18.11.2014 10:54

J36a23n 52S69t88o50d55o44l23a 7811600973240

Finance jsou tím nejmenším morálním problémem. Horší jsou otázky ovladatelnosti člověka, programování atd. To může být smrtelné pro celou civilizaci. Peníze třeba někomu zabrání v přístupu k lepší péči, ale na druhou stranu ani neomezené peníze nezaručí nikomu zdraví. Ono je to takové srdceryvné, když chudý chlapec petřebuje nějakou velice drahou transplantaci, se kterou by se mohl úplně uzdravit. Ale to není vůbec nic proti etickým otázkám ohledně ovladatelnosti lidí a programování různých vlastností, které naopak veřejnost příliš neznepokojují.

+2/0
18.11.2014 11:00

M26i93l16a19n 97K63l41o27u35č32e63k 3710645818397

Asi pro to, že ta vaše ovladatelnost lidí a jakési programování není reálné, to že někdo bude potřebovat drahou léčbu je reálnější. Mně třeba programování různých vlastností dnes nezajímá, prostě pro to, že žádné naprogramované lidi neznám a pokud nějací takoví sou, tak mi nijak nepřekáží.

0/0
18.11.2014 11:53

J84a19n 56S27t59o68d66o22l45a 7101210213880

V rozhovoru se etických problémů dotýkají v případě budoucích objevů. Je to tam dost jasně uvedené včetně příkladů. I v dnešní medicíně existují závažné etické problémy, např. odpojení/neodpojení od přístrojů, aktivní ukončení života, výběř "vhodných" plodů a spousta dalších. 

Finance tím problémem nejsou a nebudou. Nejbohatší lidi planety nezachrání ani téměř nekonečné fiunanční zdroje (např. Steve Jobs, M. Schumacher), zatímco za zákroky pro nemajetné lidi (např. transplantace orgánů v IKEMu) se platí z pojištění nebo z grantů na výzkum. Pro některé případy se vypisuje většinou úspěšná sbírka. Peníze prostě nejsou tak důležité, jak si někdo myslí.

0/0
18.11.2014 12:10

M10i11l95a12n 61K91l18o41u21č23e90k 3700245728107

Ok, ale já mluvil o nečem jiném, né o penězích, ale o tom, že etické otázky ohledně programování veřejnost neznepokojují z toho důvodu, že se s tím prostě nesetkávají, žádné programování není, pokud jde ale o to s čím se setkávat mohou, třeba o euthanasii, tak to veřejnost zajímá.

+1/0
18.11.2014 12:23

J90a88n 96S34t67o25d59o13l34a 7421480543580

Souhlasím. Reagoval jsem víc na článek a názor o financích. I když jisté "programování" zrovna etickou otázkou je. Jedná se o předvýběr plodu. Zatím se většinou plod zkoumá kvůli zásadním poruchám. Přitom ale vidí i pohlaví a další genetické zákonitosti. Dnes je i v ČR celkem běžné, že při podezření na DS lékař doporučí potrat. Co dělají v kulturách, kde dcery nejsou příliš žádané, nevím. To už svým způsobem programování je.

0/0
18.11.2014 12:29

M81a69r18k 86P51o51k27o34r35n60y 4191711726977

Pěkný článek. Za mě, jako kovaného sci-fistu dávám.....R^

+6/0
18.11.2014 9:27
Foto

P72e95t65r 56U45g94r65i31n 8565127856520

Borec! Chtělo by to více takovýchto lidí.

+6/0
18.11.2014 9:07

P71a69v23e46l 59L59e50š14t14i28n71s55k75ý 7648375862613

Je dobře, že odborníci v oblasti medicíny nejsou za jedno, konkurence bude znamenat vývoj v obou směrech. Za 20 let se bude vědět, kdo měl pravdu a navíc se objeví dalších x aplikací jednotlivých větví R^

+3/0
18.11.2014 9:05

Z94d27e85n16ě68k 85K12a59f91k59a 5238162107982

Ruko, zvedni ten míček !!  ;-D

+5/0
18.11.2014 9:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.