Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

NÁZOR: Česká pohádka o Wintonovi aneb holokaust s happy endem

Desetitisíce českých Židů za války skončily v plynových komorách, další desetitisíce zahynuly v Terezíně. Téma holokaustu se však u nás zúžilo jen na postavu Nicholase Wintona. Mýtus, který jsme kolem něj vytvořili, nám dává zapomenout na ošklivé otázky ohledně role Čechů v genocidě Židů, píší historici Anna Hájková a Martin Šmok.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K70a17r76e95l 37D94v18o31ř37á61k 2864122592904

Mám takový dojem, že podobných příběhů již bylo dost a mělo by se zapomenout. Nebo si myslíte, že se o tom bude pořád do kola psát i za sto let? Když je tedy tak skromný, proč dovolí aby se o tom mlelo stále do kola?

0/0
27.11.2014 20:03

R17o22b24e82r12t 51E56r55b77e43n 5213412744534

vzdyt vlastne Hitler se ucil od Stalina jak se zbavovat nepohodlnych lidi.8-o8-o8-o

+1/0
10.11.2014 13:46

P33a29v79e83l 43O93d52r88a73z16i97l 6514159417290

Jé, no to je novinka. A Stalin se učil u Britů.

+1/0
11.11.2014 7:26

R64o97b17e81r13t 68E64r47b28e47n 5173842604464

A proc se take nepise o Stalinskem holokaust kde zahynulo mnohem vice lidi nez za fasismu.Stalin nechal popravit sve vlastni lidi kde se bal ze prijde o moc a to se rozsirilo do Ceskoslovenska a jinych pozdejsich komunistickych statu. Na miliony kolik?40 a nebo 60 milionu lidi?

+1/0
10.11.2014 13:43

M24i36c64h43a35l 14S17l42a97v79í66č39e53k 1829378592409

Ono se o stalinském vyvražďování píše. Padlo mu za oběť více vlastních lidí, resp. občanů SSR, než jich padlo za války. Odhad se různí. Ovšem nelze to nazvat holokaustem. Ten je chápán jako zaměření na vyhlazení určitého národa či etnika. V rozšířeném smyslu slova je dnes chápán jako snaha o vyhlazení skupin jiných ideologií, než je oficiální doktrína. Třeba Svědků Jehovových.

+1/−1
10.11.2014 17:28

Z31b12y31n50ě43k 21P40r94o26c71h29á91z85k41a 8375933523956

Spojit slova holocaust a Happy end je opravdu černý humor :(

+6/0
10.11.2014 12:16

H72e10l59e89n22a 31K98a37v24k73o24v80á 4203676179843

Při studiu korespodence sira Wintona lze najít dopisy, jimiž žádal jiné země, aby též židovským dětem pomohly. Že jemu ve spolupráci s dalšími obětavci  se jich podařilo zachánit "jen" skoro sedm set ovlivnilo snad i to, že bylo třeba hradit jisté  finanční náklady, na které mnozí rodiče neměli.Ale  co dělalay pro záchranu českých Židů takové USA, na které se Winton a jeho spolupracovníci  obrátily ? Striktně omezily kvoty,  přijímaly minimum židovských žadatelů, (i když měli afidavit)  a to ještě ty nejbohatší židovské rodiny, nebo významné lidi či vědce. . Kdyby přijaly alespoň tolik dětí, kolik odeslal sir Wimton či jeho spolupracovníci, mohlo přežít daleko více alespoň dětí. ˇˇZe mají dnes muzeum holocaustu je sice hezké, že se odmítly podílet  na záchraně už mi moc lidské nepřipadá.!!

+8/0
10.11.2014 11:44
Foto

O81t38a 95L80ö24b34l 8479189426878

Významnou osobností byla též Amelie Posse Brázdova z Líčkova u Žatce, manželka akademického malíře Brázdy,  která umožnilo mnoho dětem výjezd do Švedska. Jak popsala ve své knize paní Frenci Erikson-Uhrová, které mezi jinými pomohla přes Čerevný kříž jako dítě do Švedska. !!

+4/0
10.11.2014 11:06

J50o22s47e39f 44T10r86n48k86a 1391708224190

Dobrý článek R^ Díky!

0/0
10.11.2014 10:59

M28i43c83h26a31e11l89a 18P33e77ř55i55n65o55v25á 5738489610501

S názory autorů článku nesouhlasím, nebo alespoň ne se všemi. Myslím, že lidé potřebují hrdiny, a vždycky potřebovali. V době, kdy se lidé báli každého dalšího dne, kdy se báli projevit svůj názor, byl pro ně jakýmsi vysvobozením někdo, kdo se nebál udělat ěnco pro ostatní, naprosto cizí lidi. Vkládali do něho své naděje.

Autoři psali, že Nicolas Winton na tuto akci nebyl sám, že mu mnoho lidí pomáhalo. Ano, to je pravda, ale pan Winton si nikdy nepřipisoval zásluhy. Dokonce nebýt jeho ženy, nikdo o tomto jeho skutku neví. Přečtěte si jeho životopis nebo se podívejte na nějaký jeho dokument. Sami se můžete přesvědčit, že takový opravdu byl. Nezjiště pomohl. Tak, jak v danou chvílli mohl. Celý život pomáhal a pomáhá, i když je mu 105 let.

Nechci tvrdit, že vše bylo správně, ale pomohl. Ano, stejně tak i další lidé, i když se o nich nemluví. Ne třeba v takovém počtu. Každý, kdo v této době pomohl byť jednomu člověku, a je jedno, jestli Židovi, má můj respekt. Uvažte, že tito lidé riskovali nejen životy své, ale i svých rodin. A stejně se tací našli.

My můžeme jenom doufat, že takovou dobu a takové situace nikdy nebudeme muset zažít.

+10/−1
10.11.2014 10:41

P57a34v80e86l 89C83h38v23a93l70i80n76a 3231694280771

Nikdo nesnižuje Wintonovu zásluhu, a  ani se o nic podobného nesnaží. Proč zdůrazňujete jeho nezištnost v tomto jednání? Je zde snad někdo jiný, kdo se k této pomoci zištně hlásí? Znáte jejich jména?

Otázka, která nebyla přímo vyslovena, zůstala mezi námi, stále otevřena.

Proč zrovna naše politická reprezentace uchopila tento příběh, na jehož vlně, se svezla, ale podíl viny, "skromně" vynechala? Domníváte se, že pod jejich vedením, nikdy, nic podobného nezažijeme? Také bych si to přál.

+1/0
10.11.2014 12:44

M17a26r16t51i78n 26F43r90a83n78t54i71š74e47k 7775300633845

nevěřím tomu, že by kvůli zachranenym dětem vnímala většina lidí holokaust jako příběh s happyendem. druhá věc je, že lidé si rádi najdou hrdinu, legendu, a na jeho okolí, na lidi, kteří to umožnili, kteří dělali totéž, se zapomíná.

+5/−1
10.11.2014 10:40

D46a56v92i41d 91V86a95c47e52k 1109427844464

Zásluhy nikomu nikdo neupírá, spíš jde o to, že to nebylo tak černobílé, jak se dnes prezentuje, nebo jak bychom to raději viděli...

Doporučuji shlédnout tenhle dokument, jen tak nezávazně... : http://www.uloz.to/hledej?q=fa%C5%A1ismus+po+%C4%8Desku

0/0
10.11.2014 10:34

P77a77v43e40l 44C44h16v55a63l53i98n10a 3581684320951

Naprosto souhlasím s názory a pohledem autorů daného článku. Naše společnost, je hluboce postižena temnou minulostí a své nepopiratelné zásluhy o ni, je těžké přiznávat. Je rozhodně lépe, nehezkou vzpomínku potlačit a zastřít něčím povzbudivým a pozitivním, i když to pozitivní, byla vlastně náprava naší vinou, způsobeného neštěstí.

Zlé svědomí dohání viníky do kouta a je proto vítána každá příležitost, která jejich vinu, aspoň zdánlivě zmenšuje a odsouvá do pozadí.

Paradoxem je, že v tomto případě bylo použito pokryteckého triku. Kdy vinu občanů z našich řad, schováváme, za hrdinství někoho jiného. Našli jsme "jedno jméno" z těch, kdo zachraňovali životy, ale jména stovek, možná i tisíců viníků, za statisíce zabitých, v našich řadách nehledáme. Je to náhoda? Jsme za své činy vyrovnáni tím, že vyznamenáme toho, kdo nám zabránil tyto děti vystavit osudu, jejich rodin?

Kroťme svou pýchu.

+2/−7
10.11.2014 10:11

J42i98n92d16ř42i40c89h 46H75r33d28l54i40č72k42a 4586974429754

Váš výtvor má bohužel slabinu v tom, že neodpovídá skutečnosti.

Neboť o tom, že i v české společnosti se našli fašisté, kolaboranti a antisemité - před válkou i za války - se píše docela běžně, jak v běžných médiích tak ve vědeckých pracech, nikdo to netají.

Vaše kolektivní vina házená na Čechy (kteří opravdu jako společnost  holocaust nevymysleli ani neprovozovali) je jen prázdně bombastická, patrně abyste si připadal morálně super.

+4/0
10.11.2014 12:59

P92a41v17e42l 84C56h39v82a12l93i40n42a 3281724510201

O žádné kolektivní vině jsem nepsal, pouze jsem poukázal na skutečnost, že, se našel jedinec, který zachraňoval židovské děti a odvážel je z našeho území do bezpečí a my ho zde oslavujeme tak, jakoby to byla naše zásluha. To, že se někteří Češi a Slováci, hned poté podíleli na likvidaci jejich rodičů a rodin, taktně přejdeme mlčením. Opravdu se nedá dohledat jejich identita? Nebylo jich přeci málo a stali se z nich, jakoby zázrakem, movití a vážení občané. Není přeci podstatné, jestli holokaust vymysleli, ale jejich podílnictví na spáchaných hrůzách, je neomluvitelné. Dokáže je naše společnost vyhledat a vyznamenat? Třeba jen pojmenovat v čítankách. Nemyslíte, že to dlužíme nejen oněm dětem, ale i sami sobě?

Vypadá to snad, že bych jásal? A jak se cítíte Vy, pane Hrdlička?

0/0
10.11.2014 23:07

M11i48l78a13n 47J87i95r64a 2213253609249

židovské etnikum se utkávalo s násilím a nespravedlnostmi neustále.Málokdo ví,že Židé byli vylučováni z občanské společnosti pro svoji víru,pro mnohé prosté křesťany nesrozumitelnou.Že jim bylo upíráno právo na vykonávání určitých činností a tím byli často přinuceni živit se např.obchodem,v němž vynikali...atd .atd. Ale jako v mnohých jiných případech se židé neustále považují za cosi exotického,podezřelého,tajemného atd. To je také jedna z příčin jejich zranitelnosti,izolace (ať už vynucené nebo chtěné).

Paradoxně se tím dostávají do pozice čehosi podezřelého a p.

Jsou specifičtí (a to ještě ne zdaleka všichni),ale jsou to lidé se všemi klady i zápory.A pokud se něčín liší od ostatních,berme to jako daň vývoji jejich "kmene".Jsou mezi nimi čestní lidé i lumpové,učenci i hlupáci,náboženští fanatici i ateisté..Tak jako my "nežidé".

+6/−1
10.11.2014 9:48

A90l20e49x12a26n92d39r 64K35o65s18t58k13a 8572868516444

Také se děsně rádo zapomíná na to, kolik židů hrdě tvrdilo, že má národnost německou, cítili se být Němci, podporovali vůdce atd. Jejich děti bily česká děcka, nadávali jim do "bohmische hunt" (český pes) a ještě při záboru sudet hrdině vykřikovali, že si to milovaný vůdce s podřadnými čechy vyřídí. A že jich nebylo málo.

+2/−6
10.11.2014 9:15

H89a10n81a 88F62r40y20c28o38v37á 9141445511314

Jak přišli autoři na to, že "Přikrašlování a zjednodušování příběhu zachráněných dětí vede k tomu, že česká veřejnost vnímá holokaust jako příběh s happy endem."? Každému soudnému člověku musí být jasné, že bez velkého týmu lidí by převoz dětí zařídit nešlo. To, že je neznáme jmenovitě, neznamená, že nemají náš respekt. Celá česká veřejnost je podle autorů článku úplně b.lbá - tak alespoň že oni jediní mají jasno, že?

+11/−2
10.11.2014 8:46

P68a95v25e90l 90O53d38r26a34z43i86l 6844459397300

Přesně tak. Navíc mi připadá označit osud dětí, které byly vytrženy z rodiny a samy jely kamsi do neznáma, kde se hovořilo neznámým jazykem, a své blízké už pak často nikdy nespatřily, za "happy end" přinejmenším nevkusné.

+7/−2
10.11.2014 8:55

A10l89e11x54a30n30d25r 78K34o37s79t39k82a 8862648346294

Ve srovnáná s tím, že zbytek rodiny šel do "sprch" je to zázrak. Ale jinak máte samozřejmě pravdu.

+2/−1
10.11.2014 10:33

P82a43v48e62l 87C65h94v96a15l73i74n47a 3121774940791

Paní Frycová, Váš výklad, onoho "happy end", je poněkud nepochopen. Část české veřejnosti, o které hovoříte, šťastný konec těchto, ne jimi, zachráněných dětí, jako oslavu toho, že zlo jejich předků, nebylo v tomto příběhu zmíněno.

Myslím, že skromné mlčení, by bylo na místě.

0/0
10.11.2014 13:00

S97t38a47n13d89a 31C11h53v26o89s63t 1212248

Proc bychom se meli s historii "vyporadat"?

+2/0
10.11.2014 8:25

M55i38l69a19n 66L11u11k90e67š 8227340152561

Je faktem, že nepříjemné pravdy nechce nikdo slyšet. Francouzi nechtějí slyšet o své kolaboraci (a o tom, jak po válce zbaběle stříhali dohola Francouzky, co žily s Němci), my Češi nechceme slyšet o naší kolaboraci (a o roli, přesně popsané v článku), Slováci nechtějí slyšet o své spolupráci s Němci už vůbec (jako by nebojovali proti SSSR na východní frontě a jako by sami neorganizovali odchyt svých židovských slovenských spoluobčanů). Nechť si tady ale odpoví každý sám, do jaké míry jsme si za to mohli sami a do jaké míry za to mohla celá předválečná politická reprezentace (tu ovšem někdo zvolil, že?). Nicméně v zemi, kde se najdou vandalové a ukradnou z pietního místa v Terezíně náhrobní kameny to zní ale docela troufale...

+5/−3
10.11.2014 8:24

P24e55t50r 40S31m58e83j59k83a58l 3268305398605

Vcelku máte pravdu, až na ten Terezín. Vymaštěnci se najdou v každém národě a z jednoho (či pár) svinstva nemůžete soudit charakter národa.

+2/−1
10.11.2014 8:29

J42i94n45d96ř11i82c82h 59H44r14d38l45i75č93k87a 4406254239974

Stručně řečeno, co píšete, je blbost.

Že existovali antisemité a kolaboranti, je všeobecně známý jev, nikdo ho netají, hovoří se o něm běžně (dokonce ani komači netvrdili, že to tady byl samý odbojář). Neexistuje národ, který by mezi sebou neměl lumpy.

Jak mohla předválečná politická reprezentace ovlivnit, že někdo bude kolaborovat, by mě docela zajímalo. Stejně tak, jak krádež v Terezíně může něco vypovídat o českém národě.

článek a reakce podobné té vaší spíše dokazují potřebu okázalého sebemrskačství.

+4/−3
10.11.2014 8:30

M42i16l55a13n 85L67u14k37e63š 8707780532871

Jen jsem chtěl naznačit, že za svůj osud si můžeme sami, ať už volbou své politické reprezentace (měl jsem na mysli fakt, že jsme se natolik spoléhali např. na malou dohodu nebo na Francii, až z toho byl průšvih - a to bylo špatné rozhodnutí tehdejší politické reprezentace) nebo svým chováním (např. ten plný Václavák po smrti Heydricha jako přísaha věrnosti Říši, to je skutečně nechutné, byť to nijak neodsuzuji). Netoužím po sebemrskačství, jen mi není jedno, jak si my sami naše dějiny (dez)interpretujeme. A tím, že je takto interpretujeme, koledujeme si o to podobné šílenosti znova prožít. To je vše.

+3/0
10.11.2014 9:30

L49i68b95o31r 25K32o32u73t 4643201456118

A jaké by podle Vás mohlo být to správné rozhodnutí tehdejší politické reprezentace? Píšete, jako by byla řada možností spojenectví. Nebyla.

+1/−2
10.11.2014 9:42

M85i81l88a71n 53L43u13k32e96š 8537860902591

Myslím, že jsme naprosto opominuli možnosti spojené s dohodou s Itálií, vůbec žádnou obrannou smlouvu jsme neměli s Británií (takže pro hnidopichy, Británie nás ani nemohla v Mnichově smluvně zradit), naprosto jsme vynechali kultivaci vztahů a vzájemnou smlouvu s Polskem (jen proto, že si to Beneš de facto nepřál). Možností bylo mnoho, autor zahraniční politiky jen jeden, bohužel. Dodnes nechápu, proč má ten agent GRU před Černínem sochu...

+1/−2
10.11.2014 9:47

P38a95v55e28l 87O64d60r50a18z36i35l 6914189107890

S Itálií? 8-o8-o;-D;-D

0/0
11.11.2014 9:15

J75i67n51d44ř66i83c81h 32H47r91d26l45i49č65k39a 4946814149704

"to je skutečně nechutné, byť to nijak neodsuzuji" Zkuste si, prosím, nejprve ujasnit vlastní myšlenky, v pár slovech si dokonale odporujete.

Mimoto, argumentovat zrovna tímhle ..., ti lidé tehdy žili v období teroru a masových poprav, kdy nevěděli dne ani hodiny. Vyčítat jim to nucené shromáždění je megaubohost!  

Co se možných spojenectví týče, tak to už přecházíte do komična. Spojovat se s fašistickou Itálií, účastníkem to mnichovské dohody a později hlavním Hitlerovým spojencem v Evropě... Fakt si myslíte že Mussolini měl zájem a možnosti porazit Německo, aby nás zachránil?:-) Polsko mělo své zájmy, ve dnech Mnichova se nesentinentálně přiživilo na Těšínsku, nereálné očekávat nějaké dorozumění.

+2/−2
10.11.2014 10:03

M85i36l75a54n 75L55u83k60e77š 8557630782441

Abyste nedostal infarkt, bycha na to... Shrnuji, za svůj osud si můžeme sami, včetně volby našich politiků a neměli bychom za náš ne vždy pěkný osud vinit někoho jiného. Přísahu Říši, stejně jako kolaborantské chování většiny spoluobčanů v době komunismu, stejně jako nečinnost čs. armády v roce 1968 nemusím, ale neodsuzuji, v té době jsem nežil. A co se týče té zahraniční politiky, ta se tvoří desetiletí, tedy ta naše se tvořila již od dvacátých let minulého století, kdy dokonce ještě ani Mussolini nevládl a Itálie byla jednou z vítězných mosností první světové. Vy nejenže nechcete slyšet nic, co vám nezapadá do vaší "pravdy", vy si to dokonce ani neumíte představit. Vsadil bych, že jste úředník nebo učitel (ale to je fabulace, omlouvám se). Zdraví vás váš komik... a přeji vám hezký den bez mrtvice...

+1/−1
10.11.2014 10:14

J42i22n56d38ř12i51c34h 74H56r73d17l36i70č29k20a 4836774409524

Když shrnu váš poslední příspěvek, tak ho tvoří převážně osobní invektivy a neschopnost pamatovat si vlastní slova.

Jediné, o co jste se pokusil trochu konkrétněji, je záležitost s tou Itálií. Ale byl to jen pokus, postrádající nejen logiku, ale i základní vědomost. Mussolini vládl Itálii od roku 1922, takže i kdybychom měli předtím s Italy super vztahy, v roce 1938 by to dávno už nebylo nic platné.

Alespoň ta základní fakta si zopakujte, než začněte příště suverénně tvrdit, jak si za svůj osud můžeme sami volbou našich politiků. Žádné zázračné spojenectví tehdy neexistovalo.

+1/−1
10.11.2014 11:35

M86i46l23a63n 98L22u74k88e82š 8337130752821

Už jsem to předtím naznačil, ale vy jste to asi nezaznamenal, nebo nechtěl zaznamenat. Samozřejmě, že žádné zázračné spojenectví neexistuje, ale Polsko (váš expertní výraz byl - nereálné) a Velká Británie. Ostatně, když s VB mohli mít spojenectví Poláci, proč ne my? A kvůli čemu že šli Britové do války? U vás je to jako s hrachem na stěnu. Všechno odsoudíte, ale když máte něco domyslet, je to podle vás nereálné nebo by to nebylo nic platné. Co s vámi, když všechno víte... Mějte se fajn...

0/0
10.11.2014 12:53

J22i81n12d36ř19i10c92h 39H79r95d39l61i68č28k14a 4356724759104

Polsko už jsem komentoval, jednak není velmoc, aby zabránilo naší okupaci jednak viz jeho jednání za Mnichova.

Co se Británie týče, tak to spojenectví s Polskem uzavřela teprve jen pár dnů před začátkem války, v srpnu 1939. A to díky tomu, že už se konečně poučila, že usmiřování Reichu je na nic, že Hitler okázale porušil samotnou Mnichovskou dohodu okupací zbytku českých zemí v březnu 1939. Jen proto šla potom do spojenectví.

+1/0
10.11.2014 13:06

L25u21k91á96š 29C58v56r26č36e62k 1506514527

1/ Neznám nikoho, kdo by si rád připomínal nepříjemná fakta, např. Židé se také halasně nechlubí tím, že se na "odchytu" svých soukmenovců podíleli aktivně sami. 

2/ Krádež v Terezíně nemají na svědomí Češi, ale příslušníci jednoho věčně diskriminovaného etnika, které pro jeho typický způsob života "milují" všude, kde se vyskytne: http://zpravy.idnes.cz/zlodeji-bronzovych-desticek-z-terezina-jsou-na-svobode-pi7-/domaci.aspx?c=A080930_181345_domaci_jba

+2/−1
10.11.2014 9:01

M97i33l23a88n 26L83u74k76e46š 8237170502831

Jediný důvod, proč si nepříjemná fakta připomínat je to, že když si je připomeneme, když si připustíme, že jsme dělali i nepěkné věci, máme šanci je neopakovat a poučit se. To je celé... docela jednoduché...

+1/−1
10.11.2014 10:18

M11a39r92e69k 62K19o56l13e60b71a 9305835823772

Já žádnou nepěknou věc nedělal, takže si nemám co připomínat.

+2/0
10.11.2014 14:52

B61r83a65n75i38s53l85a63v 44Z15o25c19h88a 7115329778971

Nerobte zo Slovákov zaslepených ľudí.

- Vyhlásenie slovenských biskupov 25.3.1998

- Ďalej Vyhlásenie SNR a vlády SR zo dňa 20.12.1990 o deportáciach slovenských Židov

- zverejnenie arizátorov za slovenského štátu Ústavom pamäti národa

Téma deportácie slovenských Židov býva častou témou slovenských médií a o spolupráci s Nemcami za vojny sa bežne rozpráva. To ani nikdo nespochybňuje, ani jedna časť historickej obce.

0/0
10.11.2014 13:38

P84e56t45r 56S26m32e65j10k41a94l 3498475618915

S autory by se dalo souhlasit v případě, že by chtěli připomenout CELOU pravdu o holocaustu, včetně skutečností nepříjemných pro samotné Židy. Bohužel z celého článku čpí konečný verdikt : Židé byli ti jediní hodní a pronásledovaní a všichni ostatní jsou zlí. Takhle se pravdy nedobereme.

+4/0
10.11.2014 8:07

P15a42v15e22l 91O80d46r77a96z96i47l 6944879547520

Mno, tak slečna Hájková pochopitelně není žádná profesorka, ale "odborná asistentka," pan Šmok se holokaustem vyloženě živí, tedy sečteno, podtrženo, není divu, že jejich "názor" je poněkud mimo realitu.

Na těchto článcích je však vždy nejlepší diskuse. Nikdy nechybí zavilí šťouralové, jak ze strany těch, co židy milují, tak ze strany těch, kteří je nemilují. Tentokrát dostává cenu Týtý za zábavu snaha tvrdit, že v dobách, kdy lidé obecně nepovažovali za lidi ani své ženy, natož příslušníky jiných kmenů, se židé dojímali extremistickým altruismem a milovali celou planetu, kterou za tímto účelem pojmenovali Yerushalayim.;-)

+2/0
10.11.2014 8:07

J29a55n 79H81a73v45r37d47a 4301449604989

Věta: "Téma holokaustu se však u nás zúžilo jen na postavu Nicholase Wintona", uvedená v úvodu článku, to mluví za vše. Jestli takto vidí autoři článku českou společnost, tak nechť jdou kydat hnůj nebo něco jiného užitečného a nehrají si na odborníky na dějiny. Hlavně ať nepracují jako pedagogové na školách. Smutné.

+10/0
10.11.2014 7:48

I81v22a 19V76a83l87č39í96k60o16v58á 1479198311441

R^

0/0
10.11.2014 17:48

M21i57c22h48a68e64l 87C56h77a93r84v77á41t 9809708803482

Ano, a o tom to je. Je potřeba vyzdvihnout zásluhy všech, do posledního poslíčka roznášejícího dopisy a vrátného v hotelu, který se klaní hostům a otevírá jim dveře.

Bez nich by to sir Winton nikdy nedokázal. A také je třeba trvat na tom, že i oni by měli dostat ocenění od našeho prezidenta.:-/

+1/0
10.11.2014 7:21

H14o93n46z57a 50B69o32b14u67l21a 9316159573229

No, oni ti vámi vysmívaní lidé byli kvůli tomu často v mnohem větším nebezpečí, než NW.

+1/0
10.11.2014 8:07

M10i13c81h96a27e51l 38C48h78a78r42v88á85t 9989798273312

Ano? Ale já mluvím o těch, kteří v Anglii tvořili "kompars" siru Wintonovi. Mohl by jste blíže definovat to větší nebezpečí, které jim dle Vašich úvah hrozilo?

0/0
10.11.2014 8:10

H21o71n65z46a 53B76o50b42u67l38a 9586209963569

Ano? Ale to jste nenapsal, že ne? Takže teď to trošku vypadá, jako výmluva.

0/0
10.11.2014 12:38

J34i47n71d13ř39i13c49h 94H56a36n18z37a67l36í22k 9513776606816

To je v historii casta vec - vsechno zjednodusit, generalizovat a ukazat cernobile...z jedny strany i z druhy

+2/0
10.11.2014 7:04

V66á10c19l86a55v 36V40e63s58e22l79ý 3385808313288

Legendu, hrdinu, padoucha musí vždy někdo stvořit. Ne že by neexistovali, ale bez medií, románů, pohádek by o nich nikdo nevěděl. A téměř vždy je v tom víc přidáno než je skutečnost. Je na nás si z toho vybrat realitu. A k tomu  jsou dobré i takové články. I z něj je potřeba odfiltrovat nadsázky a nepravdy. Zlatá střední cesta. Kdo chce a umí, ten ji najde. Někdy ovšem může být i nudná a nezajímavá.

+1/0
10.11.2014 6:59

A64n47t36o76n86í28n 71U75r18b19á44n48e81k 9163548866808

A jeste jedna vec pani Hajkova a pane Smoku. Na Vasi otazku, proc si tak libujeme v legendach? Mohli by jste byti konkretni a uprasnit, koho se ptate? Pokud si vy dva libujete v legendach, tezko Vam na to my, ctenari muzeme odpovedet. Pokud se ptate nas ctenaru, proc si libujeme v legendach, zase tezka odpoved. Ne vsichni, ba mozna ani vyznamna vetsina, si legendach nelibuje ( coz jsem, ale nezkoumal) a pokud se ptate, jestli si vsichni lide na planete libuji v legendach, tak Vam musim odpovedet, ze je mozne, ze plno lidi si v nich vazne libuje, protoze jinak by si nedochovalo tolik legend, ale tezko predpokladat, kolik procentualne lidi si v legendach libuje a kolik ma rado, jak se rika tvrda fakta.

+2/−1
10.11.2014 4:00





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.