Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Důležité je pomoci, říká rodina tragicky zesnulého o darování orgánů

V Česku lékaři ročně transplantují orgány zhruba od 200 zemřelých dárců. Jenže toto množství není dostatečné. Institut klinické a experimentální medicíny proto představil spoty, které mají na dárcovství upozornit. Z anonymity také vystoupila jedna z rodin, které tragicky zemřel syn a musela se vyrovnat s otázkou darování orgánů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92á36n 77B92a23r57d26i83o92v91s84k36ý 6475809169643

Bože dej aby si rodiče co udělali to velkou vec a svolili aby nikdy nečetli tuto diskuzi.

+1/0
29.10.2014 16:05

K64a40r31e45l 45M24a89l15ý 7199415230408

Mělo by to být obráceně. Pokud jdou orgány použít, měly by se použít. A jen přes nesouhlas nechat být ...

0/0
29.10.2014 15:42

P17a68v65l56a 85H93r67a28d25i70l19o57v82a 3427501841494

Vzdyt to tak je, ne ?

+4/0
29.10.2014 15:44

A15l91e62x15a15n86d93r 35K73o54s12t30k68a 8602988266194

Ne, bohužel není. Pokud není vysloveně vyjádřen souhlas, nesmí nic dělat.

0/−2
29.10.2014 16:24

M24i37c44h98a41l 79C61h90a93l55u82p47a 6128940399503

Jak to? Pokud vím, tak implicitně se bere, že se s transplantací souhlasí. Možná se to bere jinak, pokud se to stane třeba v nemocnici a je kontakt na příbuzné.

Popravdě ale nevidím důvod, proč nesouhlasit. Mrtvému už to nepomůže a může to zachránit život někomu jinému.

+1/0
29.10.2014 20:48

D10a26v77i18d 34P30r73a39ž82á40k 6914462592636

Promiňte, ale automatické užití na orgány bez souhlasu by bylo silným projevem neúcty k člověku, navíc v okamžiku smrti. Krom toho Váš návrh může narážet např. na náboženské přesvědčení.

+2/−1
29.10.2014 15:45

P71a91v48l67a 14H16r85a17d34i39l71o21v59a 3137551321774

"Funguje zde sice předpokládaný souhlas (dárcem se automaticky stává každý, kdo nevyslovil za svého života písemné odmítnutí)" - takze jde spis o uctu k pribuznym....

+4/0
29.10.2014 15:50

M24i61c30h51a82l 90Š91e88b49e96s60t67a 6495437120362

pokud je mrtev a může zachránit život jiný, tak je náboženství spíše na obtíž. na člověka by mělo být vzpomínáno ne ho posmrtně uctívat.

+7/0
29.10.2014 15:52

J31a62n43a 79S97t88e53h42l74í86k15o95v73á 2269280170146

tak to je

0/0
29.10.2014 15:54

P26e40t26r17a 80N79o98v59á27k17o54v27á 7668906374458

Škoda, že tu mizí celé větve diskuse, ačkolity příspěvky nikoho neurážely, nebyly sprosté ani násilnické. Jen polemizovaly o smysluplnosti darování/nedarování orgánů.

+2/0
29.10.2014 15:01

H88e96l69e75n34a 88K70a28v54k64o77v93á 4283726319893

Když odejde blízký člověk, strašně to bolí. Ale vědět, že darování jeho orgánu umožnilo záchránu jiného člověka bych brala jako určité pokračování existence toho, koho jsem  ztratila.

+12/0
29.10.2014 14:56

J56á51n 19B27a94r55d51i62o83v61s90k43ý 6355749839593

Jediné co muze v takové tragické situaci pomoci a dat te absurditě smysl je predstava, ze čast z mého dítěte jeste žije a díky němu muze žít někdo jiny.

+8/0
29.10.2014 14:28

D68a16n76i55e51l81a 25U54r21b70a51n13o84v80á 2864950265976

být vámi jdu se prostě jen plácnout přes pusu za to, co tu říkáte a už to nepitvám.

0/−5
29.10.2014 14:42

D75a57n73i41e89l47a 43U84r24b43a54n44o52v70á 2154180865506

To nebyla reakce na vás ale na paní Machačovou, které příspěvek už smazali....

+6/0
29.10.2014 14:43

P26ř79e17m40e96k 97P55a53v51k65a 8808962648731

Amůj navazující taky :D

+1/0
29.10.2014 15:00

J45á59n 27B20a27r78d68i42o69v36s48k69ý 6195679109453

Aha. ;)

0/0
29.10.2014 15:26

M93i97c40h69a25l 19C66h77a59l27u87p47a 6818620879583

Jestli bylo myšleno "Darování orgánů? Nikdy.", tak to tu je pořád.

0/0
29.10.2014 20:50

A68n18n84a 35M60a87c38h28a18č55o53v67á 2706868394558

Darování orgánů? Nikdy.

0/−25
29.10.2014 14:08

D18a57n67i50e36l49a 64U78r80b67a91n39o40v85á 2784800765786

proč?

+7/0
29.10.2014 14:10

J60á34n 41B49a57r65d78i31o24v71s50k95ý 6905299719783

Vy jste MATKA? Fuj.

+2/−4
29.10.2014 14:22

J89á24n 21B61a19r14d39i13o67v67s57k96ý 6415389739753

Taky zo bylo na paní Machacovou a byla to reakce na to, ze by nedovolila ani transplantaci vlastnímu dítěti. Docela guláš co se tady mazáním deje.

+1/0
29.10.2014 16:03

D87a19n62i96e16l59a 90U87r29b21a76n23o82v89á 2474300595506

dřív když se smazal příspěvek tak zmizely i ty navazující na něj, což je ve výsledku asi logičtější - tohle je fakt blázinec a diskuse vůbec nedává smysl.;-D

+3/0
29.10.2014 16:22

J71a66n29a 67S74t31e30h73l80í98k67o46v91á 2499940610856

?

+1/0
29.10.2014 14:12

J37á31n 64B29a97r35d91i50o41v90s56k23ý 6295479969563

Myslíte jako pro Vás? To chápu.

+5/0
29.10.2014 14:19

P69e70t54r 18H23a87n41á33k 8341604336507

paní Machačová by potřebovala nejspíš transplantovat mozek , to ale zatím bohužel nejde ...

+1/0
29.10.2014 15:48

J37á70n 81B60a95r61d26i64o40v51s45k74ý 6775359839733

Úplný vrchol je ze by nechtěla zachránit život vlastnímu dítěti.

+1/0
29.10.2014 16:03

M17a53r42e11k 21R76o30k94y86t47a 6966958974392

příspěvek p.Machačové jsem nestihl, ale jednu s tímhle jménem znám a jestli je tady ta v téhle diskuzi taky tak bl...bá jako ta co znám tak potěškoště...to musel být příspěvek;-D

0/0
29.10.2014 17:14

M67a74r84t64i78n 59K39ř59í60ž 9133822660147

Myslím, že by každý měl pomáhat dle svých možností. Darování orgánů je ale velmi delikátní emoční a etický problém. Racionální pohled je jedna věc, ale ten není vždy rozhodující. Mně to přijde automatické (ostatně svou krev daruji pravidelně už 15 let), ale učinit toto rozhodnutí za někoho blízkého, za někoho z rodiny...ta představa se mi vůbec nelíbí.

0/0
29.10.2014 14:06

A34n95n75a 81M39a23c34h78a91č58o22v73á 2166758934238

Jenže krev, štěp jater, kostní dřeň, a i třeba ledvina je něco jiného. Bez toho dárce může žít.

0/−2
29.10.2014 14:15

P98ř65e27m34e71k 76P60a20v98k75a 8538242558501

M"že mrtvý dárce žít bez orgánů?

+1/0
29.10.2014 14:28

M59i44c16h51a33l 28K14r18č82á71l 6288478196612

Dokud dýchá a nevychladl, tak není mrtvý.

0/0
29.10.2014 14:52

P20ř57e13m64e26k 60P94a84v57k93a 8368732858761

To je v mnoha případech jen iluze, pokud za "život" nepovažujete hadičky a přístroje, které mohou i za mrtvolu dýchat. Možná je to kruté, ale člověk s nulovou mozkovou aktivitou, do kterého pumpují vzduch přístroje, je mrtvý, a je jedno, jak to vypadá.

+4/0
29.10.2014 15:03

M16i84c98h77a38l 41K23r15č31á82l 6568898146252

O fungování mozku toho stále víme zoufale málo abychom mohli na 100 % tvrdit že je mrtvý. To tvrdíme jenom na základě toho co víme.

0/0
29.10.2014 15:17

M92a97r85e61k 24T49u61r94n20o37v62e60c 7645122490786

Když píšete "o fungování mozku toho stále víme zoufale málo" tak mluvíte za sebe?

Já bych si totiž moc netroufl takto hovořit i za neurofyziology, neurology, neurochirurgy, neurovědce a různé další odbornosti. Tito lidé věnovali studiu procesů v mozku docela dost času a energie - a teď se Vás nechci dotknout, nevím v jakém oboru třeba pracujete - dost možná víc než Vy. A byť je kolem funkce mozku ještě spousta otázek (a odpovědi na některé z nich vyvolávají další otázky - ale od toho je to věda) - tak zrovna co se týče rozpoznání mozkové smrti už existuje mezi odborníky nějakou dobu určitý konsenzus.

Takže odepsat celý dárcovský program jen kvůli tomu, že někdo na diskuzi iDnes si myslí, že o mozku nic neví mi přijde docela škoda...

0/0
29.10.2014 15:59

M77i47c51h96a32l 83K92r89č16á94l 6558878746562

Nikdo nic neodepisuje. Sám přiznáváte a přiznávají to i zmínění vědci, že je ještě spousta otázek na které neznáme odpověď. Na stanovení mozkové smrti existuje konsenzus který ovšem stanovili titíž vědci kteří přiznávají že existuje ještě spousta neznámého. Tady vidím určitou disproporci ze které mě vychází, že nikdo si nemůže být stoprocentně jist že to tak skutečně je. V minulosti se už vědecké kapacity své doby mnohokrát mýlili.

0/0
29.10.2014 16:11

M74a21r45e11k 86T70u41r22n33o33v81e95c 7565462270736

A co s tím tedy chcete dělat? Čekat, až se na některé další otázky odpovědi objeví? A na které konkrétně? A jak jsem psal, ve vědě odpovědi na jedné otázky vyvolávají další otázky. Ti lidé, kterým by nějaký orgán mohl zachránit život ho ale potřebují nejpozději teď, resp. už včera bylo pozdě.

Mně osobně přijde při současném stavu poznání lepší v transplantačním programu tak, jak je nastaven teď, pokračovat.

A byť zatím třeba pomocí přístrojů neumíme číst myšlenky a podobně, tak zrovna u mozkové smrti existují stavy, kdy je to celkem jasné - těžká poranění, dlouhá hypoxie... Prostě kde není žádná perfuze a ani žádná elektrická aktivita, tam už se asi nedá dělat nic. Existuje určitá šedá zóna, kde je to možná trochu spornější: "Teď je sice v tom kómatu, ale co když se z něj ještě po letech probere?" Tahle šedá zóna se v budoucnu díky novým poznatkům třeba ještě bude trochu upravovat (nebo zmizí úplně) - ale zase tak zásadní změny v tomto bych asi neočekával...

0/0
29.10.2014 16:27

D39a73n36i53e44l15a 91U81r41b98a18n79o66v67á 2614860475456

Víte to jestli budou nebo nebudou darovány orgány toho co zemřel vždy trápí pozůstalé a nikoli toho mrtvého, to mu jsou (nic ve zlém) jeho orgány už k ničemu stejně jako celé tělo, tak že nevidím nic špatného na tom, že o použití orgánů blízké osoby po jeho smrti rozhodnou právě jeho blízcí, pokud on sám k tomu před smrtí nedal jednoznačné stanovisko.

+3/0
29.10.2014 14:16

D26a27v58i77d 40Z17a66j54d23á68k 8105742460751

S timhle nelze nez souhasit.Proc nezachranit neci zivot,kdyz ten muj bude uz vyhasly.

+11/0
29.10.2014 13:56

A26n76n31a 29M44a39c51h81a38č14o12v77á 2906748534718

O to ani tak moc nejde, ale jak byste se rozhodl kdyby se jednalo třeba o vaše dvouleté dítě?

0/0
29.10.2014 14:11

J46a43n60a 40S28t68e95h97l65í68k98o30v45á 2909160930336

to dítě, které stejně umře, zachrání život jinému dítěti...

+7/0
29.10.2014 14:13

J91a12n 45Č48e27k56a95l 7629865224564

Snažil bych se vidět situaci i optikou rodičů těch dětí, které zoufale čekají na transplantace...

+3/0
29.10.2014 14:24

D98a48n42i23e82l76a 35U49r44b28a17n29o77v64á 2594440195166

pokud je to dítě už mrtvé, tak jediný důvod proč neposkytnou orgány je emoční stav pozůstalých. Což je samozřejmě v pořádku mají na to právo, ale je prostě fakt, že mrtvému dítěti ty zdravé orgány už stejně na nic nejsou a  do týdne budou proměněné na prach ve spalovně nebo budou tlít v zemi.

Tzn reálně svému dítěti rodiče, kteří souhlasí s poskytnutím jeho orgánů nic zlého nedělají. Je to čistě o tom, že někdo nesnese představu ,že se do těla jeho dítěte řeže a někdo je zase rád, že má pocit, že jeho dítě částečně žije dál v těch, kterým jeho orgány pomohou.

Na toto není jednotný návod je to věc zcela individuální a citlivá.

+7/0
29.10.2014 14:24

P89ř32e20m78e85k 87P39a15v53k88a 8478962528151

Pro někoho znamená záchrana cizího života zmírnění zoufalství, u někoho  jako je paní Machačová převáží nepředstavitelnost rozebrání (de facto mrtvého) dítěte. Je to hodně těžké rozhodování a jsem rád, že v té situaci nejsem a doufám ani nikdy nebudu. Sám sebe bych samozřejmě rozebrat nechal, o tom žádná.

+3/0
29.10.2014 14:32

D22a95n59i33e55l26a 53U20r51b71a74n25o71v34á 2794870815476

Paní Machačovou bych z rovnice vynechala -  ta je krutá i k lidem kteří se rozhodli pro transplantaci aniž by šlo o její dítě, tak že to je kategorie sama pro sebe - proto jí tu taky už smazali značnou část příspěvků, jinak s vámi souhlasím.

 Já taky své tělo nijak neglorifikuji a vzhledem k tomu, že je mi opravdu jedno co se s ním stane po smrti, tak pokud bude ve stavu, že by mohlo pomoci, ať ho klidně použijí.

+4/0
29.10.2014 14:47

S88y72l64v12a 76Š23p59o13r18k38o86v86á 9526919220944

Ať už by se jednalo o moje dítě, která žije jen díky napojení na přístroje a jehož mozek je mrtvý (to je podmínka vždy a všude), nebo o moje dítě, které na ten orgán čeká - vždy bych byla pro...Myslíte si, že bolest matky, které zemře dítě, je nějak větší či menší, pokud ho pohřbí třeba bez ledvin?

+5/0
29.10.2014 15:20

M33a27r41e14k 28T64u95r47n59o44v62e23c 7635582260716

Úplně stejně, jako kdyby to bylo pětileté dítě. A možná se tomu budete velmi divit, ale rozhodnutí by bylo stejné i v případě, že by šlo o desetileté dítě.

0/0
29.10.2014 16:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.