Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Povinná volební účast? Recept na štěstí to není, Evropa od ní ustupuje

Povinná volební účast, kterou by si přál zavést prezident Miloš Zeman a které se nebrání ani lidovecký senátor Jiří Čunek, není receptem na blahobyt. Zvyšuje volební účast, ale evropské země, které ji v minulosti zavedly, od ní ustupují. Vyplývá to ze studie, kterou loni dostali čeští zákonodárci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M82i23c72h59a82e36l62a 43C52e14r44n43a 1569297127607

Klidně to zaveďte, ale chci možnost volit online. Nebo k tomu zařiďte, že vás zaměstnavatel pustí v pracovní den volit, daný den vám proplatí, protože mu to stát zaplatí. 

Díky tomu, jak nás stát dře z kůže, mám dvě práce a nehodlám obětovat svůj volný den a dojíždět do místa svého trvalého bydliště, abych podpořila někoho, kdo mě stejně po zvolení zklame.

+1/−1
20.10.2014 14:29

J86i83ř47í 20K97ü53h66r 2960866480406

Chápu, že v případě voleb do senátu či zastupitelstva by byl problém, jelikož se musí hlasovat v místě bydliště (teda u zastupitelstva rozhodně), ale při volbě presidenta či parlamentu, můžete hlasovat v kterékoli hlasovací místnosti, to by jste snad zvládla?

0/0
20.10.2014 18:36

J84a28r67d35a 60B11r10a91b50e26n76e49c 1440614139346

víc než povinná volební účast by se mi líbila změna volebního systému na systém, kdy vítěz voleb bere vše. Odpadlo by povolební kupčení s hlasy a v mnoha případech by voliči nemuseli být zklamaní z toho, že jimi volená a vítězná strana je v opozici. Pokud by se tomu zabránilo tak by se lidé zůčastňovali voleb  ve větším počtu a dobrovolně.

+5/−2
20.10.2014 10:25

V34á35c51l13a94v 42P72o94l51á63š38e56k 9386550741717

V posledních volbách za 1.republiky byli nejsilnější jednotlivou politickou stranou Henleinovci. Přesto si samozřejmě ani neškrtli. Dle Vás měli "brát vše"?

0/0
20.10.2014 14:28

J44a94r76d25a 84B77r83a41b55e36n60e44c 1190434139576

pokud by byl zaveden tento systém tak samozřejmě měli.

0/0
20.10.2014 17:45

M94i29c42h70a44l 44Z44e51t54e72k 3838952710527

V případě zavedení povinných voleb by se Česko vrátilo do totalitní éry a pochybuji, že by ve většině obálek s hlasy v urnách bylo něco jiného než papír s namalovaným kosočtvercem.

+2/−2
20.10.2014 10:12

J63a93r50d14a 14B48r84a87b48e55n51e19c 1560684819386

je to dost pravděpodobné

0/0
20.10.2014 10:20

P84a17v59e80l 61K18u23r14a36l 5101604340700

Já bych tam papír s kosočtvercem tedy nedal... dal bych tam něco co po tak 7-8 hodinách vzplane plamenem...

jako takovou drobnou pomstu za to že mne stát pod "pokutou" buzeruje cestovat z a do trvalého bydliště (voličský průkaz nic neřeší - stejně si pro něj člověk musí do místa trvalého bydliště) což je zabitý den a ještě navíc si člověk musí vzít volno v práci. volit někoho komu hlas dát prostě nechci. (což byly u posledních voleb do sněmovny všichni)

+3/0
20.10.2014 10:31

M22a93r86t68i13n 72K66ř93í15ž 9393642720167

Smíšené pocity - na jednu stranu je mi jakákoliv povinnost krajně nesympatická, na druhou stranu by se při vyšší účasti nemohlo stát, že ve druhém kole voleb budou lidi volit mezi Čubou a Gajdůškovou, nebo aspoň doufám.

+1/0
20.10.2014 9:32

L80u85d29v34í86k 74G69a25j87d76o45š90í89k 2545803464772

Bohužel asi mohlo. :-/

Být ze Zlína, tak k tomu 2. kolu asi taky nejdu...

0/0
20.10.2014 9:40

M14a86r59t27i35n 61K64ř49í53ž 9953252440787

taky si říkám, ještě že se u nás nevolilo. Snad se za 4 roky objeví nějaký kandidát, kterého bych chtěl volit.

0/0
20.10.2014 9:41

L77u94d18v54í37k 37G83a11j22d84o64š54í34k 2265503774232

Jediné co by se dalo akceptovat by byla neplatnost voleb v případě, že účast bude nižší než dejme tomu 15% oprávněných voličů. To by smysl mělo.

Volební povinnost v systému, kde i nevolit znamená "názor" nedává žádný smysl. Naopak je to zásah do svobodného rozhodování lidí.

Zeman by se už vážně neměl k NIČEMU vyjadřovat. Jeho názory zapšklého důchodece - latentního komunisty jen škodí téhle zemi.

+1/0
20.10.2014 9:27

M27a84r57t36i34n 76P22e88c54i33n64a 4831433

Pouze při 51% účasti by měly volby platit. Tak je tomu i u ostatních subjektů.

0/0
20.10.2014 10:15

L78u54d80v18í98k 50G82a44j27d52o61š75í91k 2125943714112

Tak to úplně není.

Nevolení je totiž také názor přenechávající dobrovolně volbu na jiných.

+1/0
20.10.2014 11:51

M45a24r71t39i77n 39P86e52c52i28n94a 4641813

Vždyť při neúčasti 51 % nevoličů by také nikdo zvolen nebyl a o to snad jde nevoličům především - nevědí, nechtějí, jsou líní někoho zvolit, tak nevolí nikoho.

0/0
20.10.2014 12:34

V14á29c26l78a15v 20A72n26d27ě98l 9939776103423

To je úplná hloupost. To by nebyly platné téměř žádné volby. Povinnost jít volit ničemu neprospěje, protože ten kdo o volby nemá zájem také neví koho by volil a tak by to u něj nebyla volba, ale loterie!!!

0/0
21.10.2014 10:38

J94o60s42e73f 27D26r53á87s50a22l 2134115251

povinná účast je nesmysl kromě výše uvedených důvodů i pro to, že i jako odpovědný volič si  z nabídnutých kandidátů prostě nevyberu

0/0
20.10.2014 9:25

P93a65v55e31l 86K78u44r48a42l 5581224950840

Na to obvykle člověku předhodí že si má založit politický subjekt a kandidovat sám...

Ale třeba co se mne týká tak mne je idea toho že bych měl zastupovat a mít odpovědnost za jiné lidi, a ještě se jich doprošovat aby mi dali nějaké hlasy naprosto odporná.

Navíc vážně nesouhlasím s názorem že je třeba každé volební období sestavit vládu a nebo mít usnášení schopný parlament... ten by měl vzniknout jenom a pouze pokud je nadpoloviční většina obyvatel sktuečně pro...

0/0
20.10.2014 10:10

M98i84c27h24a76l 61J76a95n90k90t20o 5539779477389

Volební právo pouze těm, co odvádějí daně!!!!

0/0
20.10.2014 9:21

J25o77s14e75f 14D93r78á60s71a77l 2174975651

takže nebude volit milion státních zaměstnanců?

0/−1
20.10.2014 9:23

R92a61d12o29s77l41a27v 67K69l36a44u50d33a 5284128734452

Oni neodvádějí daně? 8-o  Nejste náhodou Svobodný? To by tomu odpovídalo.

0/0
20.10.2014 9:47

J77o19s40e15f 32D63r53á46s90a89l 2294335551

ne, oni jen vracejí část daní, které na ně ostatní museli zaplatit....

0/−2
20.10.2014 9:52

P45a69v62e21l 13K39u88r89a75l 5451304700550

Upřímně řečeno - volební právo státního zaměstnance a nebo člověka žijícího z veřejný zákázek je největší ukázka střetu zájmů který v tomhle státu vidím.

Myslím že státní zaměstnanci by měli být povinně apolitičtí jako byla za první republiky policie. Neměli by mít právo ani volit, ani být členy politických stran, ani se jakkoliv účastnit politické agitace.

+4/0
20.10.2014 9:54

M51a68r34t80i75n 75P85e35c10i97n67a 4601693

Státní zaměstnanci jsou stejně ve střetu zájmů, takže správně by volit neměli.

0/0
20.10.2014 10:18

L96a57d82i86s51l97a43v 24P89ř74i87k22r25y71l 5841554120724

Náš prezident p. Zeman by se měl držet hesla "mlčeti zlato" a to nejen v komentářích o povnné účasti u voleb ale hlavně k rusko-ukrajinské válce Rv

+3/0
20.10.2014 9:16

L20i44b76u22š83e 22P19a23ř52í47z29k45o71v94á 5598423413408

Nechodila jsem volirt ani za komunistů a nyní mám volit ty se kterými nesouhlasím a nebo do senátu  ,který nás stojí miliardy a je k ničemu. Dál bych jim mzdu co mají dle jejich statistik normální lidé ,ale ne prúměrnou a, ale skutečnou co má většina občanú.Žádné výhody  a  beztrestnost   a hned by nebylo koho volit a stát a občané by ušetřili. Senát stejně sněmovna přehlasuje. Měl by se někdo zamyslet proč je ůčast tak malá. Asi asi normální občan myslí .že se nic nedá volbami změnit.Jen se podívejte kolik roků tam sedí ti stejní akorát převlíknou kabát.To stejný je ve sněmovně jenom v růžovým. Člen zastupitelstva  ministr a podobně.

0/0
20.10.2014 9:11

L16u88d93v31í36k 40G61a93j45d68o60š13í10k 2795973344562

Stěžujete si na stav, který sama svým nezájmem aktivně podporujete. O co vám vlastně jde? ;-D

+2/0
20.10.2014 9:31

P26a91v84e72l 69K76u37r54a95l 5931534130910

Jenomže účastnit se současného systému který bez oheldu na to že třeba nechci aby dané místo bylo vůbec po celé volební období obsazeno- stejně dosadí nějakého kandidáta...

viděl jsem 9 kandidátů na prezidenta... a než volit kteréhokoli z nich dal bych přednost tomu aby tato země žádného prezidenta 5 let neměla.

0/0
20.10.2014 9:47

L40u54d48v23í78k 87G18a46j60d89o75š50í62k 2485463494472

K tomu by pomohlo, kdyby byla platnost voleb vázána na nějakou minimální volební účast (píši to výše). Pak by volby dokázaly zohlednit i to, že voliči volenou funkci vůbec nechtějí obsazovat.

+1/0
20.10.2014 11:58

L48u43d49v56í66k 46G21a65j76d39o46š17í90k 2535173774722

Potíž je v tom, že když se současného systému nebudete účastnit, nemáte žádnou šanci, že by se mohl systém změnit k lepšímu. :-)

0/0
20.10.2014 12:01

P55a41v83e55l 67K17u55r33a82l 5931354730150

Tak jako tak - pokud chci nějaké zastupitelské místo zrušit je nesmyslkohokolio do něj zvolit - ten si dobrovolně zaměsnání nezruší.

A kandidovat do něj je příklad totální schizofrenie... Sklamal mne Petr Mach - už jen kandidaturou do EP zcela zradil vše co kdy hlásál

+1/0
20.10.2014 12:19

J59i54ř15í 65Š53e27j42n82o86h11a 4112223214773

Everopa  vůbec hodně  ustupuje.

Například referenda  už nejsou vůbec v módě ;-€

0/0
20.10.2014 8:58

P98a53v97e32l 43K84u74r90a17l 5621894790360

Tak jako k čemu je dělat referendum "ala EU"? :D

Když vám ve 3 zemích řeknou hlasující "Ne", tak nevadí... prostě to beze změny přejmenujete na "Lisabonskou smlouvu" místo "Euroústavy" a necháte to schválit v těch zemích pro jistotu parlamenty...

Když vám i na tohle nové řekne někdo "Ne" tak prostě danou zemi bez toho aby ostatní mohli schválit co jí dáte, uplatíte výhodami na které nikdo jiný nárok nedostane a prostě se hlasuje znovu...

Na tom co vlastně řekli lidi v referendu nezáleží... (a pak má EU ještě tu drzost kritizovat když někdo jiný udělá referendum jinde... viz třeba Krym) I tataři z Krymu do jednoho přiznají že je jedno jestli tam byli Putinovi vojáci a nebo ne... referendum by prý dopadlo stejně tak jako tak.

Jediná možnost kterou Kyjev měl byla ho úplně zastavit a zabránit jeho konání.

+1/−1
20.10.2014 9:02

L92u33d82v51í85k 90G70a79j91d11o34š98í88k 2455893674392

Motáte dvě věci dohromady. V EU se nikdy nehlasovalo o suverenitě a územních nárocích státu.

Referendum na Krymu je celé nesmysl, protože k otázce odtržení části Ukrajiny by se správně museli vyjídřit všichni občané Ukrajiny. Nikoliv jen lidé žijící na Krymu. Takhle je to jen výkřik, který posloužil Rusům bez jakékoliv demokratické relevance.

0/0
20.10.2014 9:38

P82a43v56e39l 56K79u84r70a91l 5881394670460

hmm tak doufám že se měli právo k nezávislosti USA právo vyjádřit všichni občané britského impéria...

Nebo že se k nezávislosti Kosova mohli vyjádřit všichni Srbové... nebo že se k nezávislosti Tibetu a Hong Kongu budou moci vyjádřit všichni Číňani.

Zastávám názor že pokud chce nějaké územ nezávislost- tedy uplatnění právo na sebeurčení tak je předchozí stát, a názor všech kteří na daném území nežijí naprosto irelevantní.

O právech státu na zachování územní celistvosti není v listině práv a svobod vůbec nic. Právo na sebeurčení je tedy nějaké integritě státu nadřazeno.

0/0
20.10.2014 9:45

J52i75ř73í 90K48ü59h14r 2590246310496

O nezávislosti USA se žádné referendum nekonalo (doufám).

Sami si je pak vybojovali. (s podporou např. Francie)

Je rozdíl porovnávat boj kolonii o samostatnost v 18tém století a Krymskou krádež.

0/0
20.10.2014 19:04

K97a17r51e72l 32N53o48v84á32k 9776787569325

Nechci se zastavat Putina a Ruska, ale kdyz se hlasuje od odtrzeni nejake casti od mesta, tak o odtrzeni hlasuji take jen obyvatele te casti ktera se chce odtrhnout a ne cele mesto.

0/0
20.10.2014 13:35

M96i46c52h97a80l 92H11a41u21f 4558589585351

No, takže asi takhle, pan prezident k tomu řekl ještě jednu větu, kterou raději iDnes nepublikuje, tj. že občan má povinnost zúčastnit se veřejného života. Opravdu netuším, jak na to Miloš Iljič Zemanov přišel.

Povinné volby jsou pitomost, ovšem pokud chcete vysokou volební účast, recept je prostý, přibalte k volebním lupenům potvrzení pro zaměstnavatele a do zákona dejte právo na půl dne volna pro každého voliče na základě razítka od volební komise na tom potvrzení. OSVČ a spol. použijí toto potvrzení jako poukázku na odpočet nějaké rozumné částky z daní, lidé na rodičovské dovolené si jí o ten půl den prodlouží, studující denního studia to použijí jako poukázku na slevu na učebnice, nezaměstnaní jako slevenku na rekvalifikační kurz a důchodci budou mít oproti tomu potvrzení nárok na slevy pro zdravotní péči. A volební komise se z toho návalu lidí budou hroutit.

+2/0
20.10.2014 8:38

P97a96v40e63l 79K67u21r17a40l 5481384210480

:D k čemu slevu na učebnice? prakticky všechna PDF jsou na netu zdarma.

0/0
20.10.2014 15:52

V48l49a54s45t67i72m29i50l 93T11e16n16c77e31r 4290170857610

Mám obavu, že zavedením povinných voleb by český národ natruc Zemanovi začal švejkovat a do uren vhazovat kdejakého blbce. Takže, dle mého skromného názoru bude lepší, když přijde k volbám menší procento voličů, ale jejich volba bude seriózní.

+5/0
20.10.2014 8:29
Foto

J92o24s96e54f 51J54o68ž97k21a 44S25ý65k97o24r85a 3423548600850

Tedy žádná změna oproti současnosti. Tedy alespoň podle výsledků ANO, ČSSD a KSČ(M) ;-D;-D;-D

+1/0
20.10.2014 8:34

M75a86r85t39i84n 14P94e33c56i11n46a 4911983

Dle výsledků současných voleb mám pocit, že český národ švejkuje už teď.

+1/0
20.10.2014 8:35
Foto

L53u86c44i95e 50V92o96n10d75r69á61k83o34v37á 7130913293450

Souhlasím, považuju to za dost riskantní podnik. Pamatuju na lidovou tvořivost při - také povinném - sčítání lidu.. Kadiboudy se srdíčkem, bez srdíčka a  do práce helikoptérou :)

0/0
20.10.2014 8:44

P75a67v31e20l 73K17u84r21a50l 5561304210950

+6 hodin ztracených na cestě tam a zpátky z trvalého bydliště...

a vyřizovat volební průkaz znamená stejne ztratit čas cestou domů a ještě navíc by si kvůli úředním hodinám musel člověk brát volno z práce... na čemž se prodělá minimálně den dovolené bez jakéhokoli výsledku.

Upřímně v tu chvíli bych začal uvažovat že dám do obálky něco hořlavého aby to v noci chytlo a celou urnu vypálilo.

A co se sčítání lidu týká - nikde nebylo specifikováno jak se má dotazník vyplnit... proto jsem použil čínský kalendář, velikost pokojů sem měřil odkrokováním - tedy s přesností +-10m2 na každé mísnosti - proto jsem tam zatrhl prakticky všechny možnosti abych se vešel co celého 3sigma intervalu.

cesta do práce jsem také stanovoval podle běžného statistického průměrování... ale hold když člověk průměruje 20 minut cesty do kanclu, a 3 hodiny na D1 když člověk jede na servis do Olomouce...

původně jsem to chtěl napsat v transkriptu přes nordické runy, ale pak sem si řekl že by to kazilo efekt všeho ostatního.

Všechny odpovědi byly zcela pravdivé... ale zároveň naprosto k ničemu.

Nechápu jak může stát chtít po lidech aby mu zdarma poskytly o sobě informace... informace jsou zboží a stát by za ně v první řadě měl zaplatit cenu kterou si nadiktuje občan, nemluvě o tom že by měl zajistit jejich absolutní utajení aby k nim neměl přístup nikdo mimo státní správu.

+2/0
20.10.2014 8:50
Foto

J73o52s26e21f 21J78o88ž90k61a 62S85ý98k27o34r54a 3593758910410

Nedá se nic dělat, tady s naším presidentem musím souhlasit. Tedy ani tak v tom, že by se mělo volit povinně, jako v tom, že náš volební systém potřebuje změnu jako koza drbání.

A rovnou bych vyšel z oné propagované Belgie.

Volební právo jen pro muže a ženy starší 25 let, kteří mají čistý trestní rejstřík, negativní lustrační osvědčení a platí daně (v případě manželů stačí, když platí daně jeden z nich). U důchodců by rozhodovalo, zda platili daně určitý počet let před odchodem do důchodu.

+3/0
20.10.2014 8:28

P37a64v69e33l 77O43d22r37a20z38i51l 6504799637720

Heh, zaveďte povinnou účast a vyhraje jakákoliv strana, která slíbí její zrušení.

0/0
20.10.2014 8:19
Foto

O86l40d18ř26i90c22h 39V54y24k14y44d20a56l 1819401619734

K čemu jsou vlastně volby? Strany se zpravidla vždy dohodnou.... Nedivím se lidem, že volby ignorují. V podstatě si za neúčast mohou politici sami.

+2/0
20.10.2014 8:19

P63a87v83e41l 13O29d47r76a98z50i77l 6614199227160

Ano, strany se dohodnou, v poměrném systému jiná cesta není.

0/0
20.10.2014 8:20
Foto

O44l54d46ř23i50c59h 10V28y96k19y55d28a42l 1329641549794

Pak je na místě spíš změnit systém, než zvažovat volební povinnost.

+2/0
20.10.2014 8:48

S76t76a85n90i79s40l82a21v 70B48u91r70i60a92n 5153914384747

V žádném případě nesouhlasím s povinnou účastí na volbách. To by už zase nemělo daleko k totalitě. Jen ještě přikázat volit Stranu práv občanů nebo jinou. Jsem přesvědčen o tom, že malá účast občanů ČR při volbých do Senátu ČR je v podstatě referendem o tom, že Senát lidé nechtějí a v podstatě jej chtějí zrušit. Samozřejmě, že si nikdy a nikde velké ryby samy sobě rybníky nikdy nevypustily, takže ani jediný senátor toto po volbách nenavrhl a ani to nedal jako variantu neúčasti. Stejně k tomu, ale v budoucnu musí dojít. Pro nedelých jedenáct milionů občanů jistě stačí poslanci a jako pojistka Ústavní soud. Proč alespoň na internetu nejsou průzkumy o zrušení senátu ? Naše republika potřebuje šetřit a smazávat státní dluh a ne platit statisícové měsíční platy a nebo dokonce jako v EU až šestsetisícový měsíční plat. To není dobrá cesta. Chce to více pokory k normálním občanům a k naší zanedbané přírodě a chodit po zemi a ne senáty.

+1/0
20.10.2014 8:08





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.