Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing, který stíhaly gripeny, bez spojení přeletěl celou republiku

Vzlet gripenů k „mlčícímu“ boeingu zaujal minulý týden obyvatele jihu Moravy hlavně aerodynamickým třeskem prolétajících stíhaček. Civilní letoun, který se odmlčel nad hranicemi s Německem, přeletěl bez navázání radiové komunikace celé území České republiky. Ozval se až slovenským dispečerům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M42i10r22a 98L96o61v22e 3784180588664

Prelet nad kukaccim hnizdem;-D

+1/0
18.10.2014 15:00

M45i69c26h62a62l 35L72u27d85v58i14g 6830431176491

Asi proletěl stavby na D1 :-);-D;-D

+1/0
16.10.2014 21:40

P39a48v84e98l 46N87o73v20á80k 1941684671535

2 poznámky

a) pokud co/pilot přeladí na jinou frekvenci, uchová se mu ta původní, z které ladil. Musel tedy změnit i tu ... takže to byl zřejmě nějaký zmatlík

b) ve videu je, že má točit doprava na 270 - tedy na západ, to mi moc nesedí, není SVK na východ?

Řekl bych, že v tom má idnes guláš stejně jako pilot :-)

+1/0
16.10.2014 13:04

T14o87m12á62š 56V51e91r17n18e63r 1235394867625

Guláš v tom máte Vy to video je ilustrační...

0/−1
19.10.2014 21:55

P26a93v37e25l 77N90o57v31á73k 1921184221785

Pokud to vystavují pod videem, tak je to dost matoucí - video, a k němu článek, který se týká něčeho jiného, super ...

+1/0
20.10.2014 9:37

T70o59m45á67š 92V67e29r22n97e55r 1505374917245

Nj holt idnes...

0/0
20.10.2014 10:00

T41o31m83á71š 68P58e35t56r26o53v78i90č 7753940829239

Grippen je veľmi ľahko zostreliteľný. V podstate aj onen "neviditeľný" americký Raptor.

To ale znamená, že "cvičenia" vojsk NATO, sú iba štrnganím šabličkami. Odstrašujúci efekt. (Máme skvelú armádu, ktorá dosahuje skvelé výsledky na cvičišti a na bojišti proti primitívnemu nepriateľovi.)

Proti inej modernej armáde budú straty lietadiel na strane NATO veľmi vysoké. A možnože aj absolútne - blížiace sa k 100%. Čo vzlietne, bude do pár minút zostrelené - častokrát ešte na vlastnom území...

+1/−2
16.10.2014 9:09

J18i54ř44í 72D30v57o71ř94á30k 5708673508280

Pár boroviček a sundáš ho šablou.Tedy pokud ti někdo zvedne hlavu.

0/0
18.10.2014 14:25

J47a85n 87S85a75l25o98m89o31n 4489620531245

Ono ku podivu nejhůř se setřelovala ta plátěná letadla která létala sotva 300 km/h. Kolikrát se vracela na základnu prostřílená jak řešeto a pokud se netrefil důležitý nosník, nebo nebyla zápalná munice, tak bylo letadlo celkem OK. ;-D

+1/0
31.10.2014 8:23

I43g91o88r 12H91r33u38s83o46v95s91k28y 2939839583870

"Grippen je veľmi ľahko zostreliteľný. V podstate aj onen "neviditeľný" americký Raptor."- vidim, ze pan je superextraodbornik.

0/0
13.12.2014 12:52

P51a96v90e83l 38S77o66b89o14t98k79a 5820334

Gripeny asistují raketami vzduch-vzduch. Ostatně proto je také sebou vozí.

+1/0
14.10.2014 19:43

L86i15b80o29r 16L24a79m16m27r 7780437213443

RvJe zvláštní na dnešní dobu že mají na odlepení od země tolik času! :-/ Za totáče v r.1980 na "ostré" měli MIGináři na odlepení z dráhy 5 minut a jako stálá hotovost byli v kabinách. ....  ale to přitom ještě lítali z ÚLU!!

+3/−1
14.10.2014 18:52

J10i88ř94í 67D81v41o50ř11á79k 5508703688850

Ale "nepřítel" byl za kopcem.

0/0
18.10.2014 14:23

F64r34a98n96t91i53š55e59k 59P90o20l97í87v68k77a 8811335281578

A teď je před kopcem už nad republikou, tedy Váš argument je mimo.

+1/0
30.10.2014 23:06

J72a92n 77S76a93l46o27m47o42n 4329170631205

MIG dokázal startovat s pomocnými raketami na pevné palivo i z kolejnice na náklaďáku, ale to byla úplně jiná situace.

0/0
31.10.2014 8:24

M60a29r59t55i17n 29Š86t89ě64p83á50n97e84k 3687933713711

Tak ja nevim. Ja bych to uplne neodsuzoval, i kdyz mi to taky prijde dost dlouho.

Ale za sebe myslim, ze to je to tom, ze se to letadlo do te doby chovalo naprosto standardne. Normalne komunikovalo, dodrzovalo letovy plan. Nic nenasvedcovalo tomu, ze by ho nekdo unesl a chtel s nim pristat ve Strakovce. Takze ta reakce vyplynula z toho, kdy se mel prihlasit a neprihlasil. Pokud by se choval divne, hlasil divne veci, letel jinudy nez by mel, verim, ze by tam byli driv. Ono to letadlo se na nasi hranici neteleportovalo a jde i o to, jak se chovalo predtim nez k ni doletlo.

Jina vec je, co by bylo, kdyby se melo opravdu rozhodovat o sestreleni. Kdo ma pravo rozhodnout a za jak dlouho, protoze by se mohlo snadno stat, ze by stihaci letadlo doletli vcas a pak cekali pul hodiny na povoleni strilet...

0/0
14.10.2014 14:46

F28r55a32n23t94i91š86e57k 14P60o74l15í23v36k52a 8361105471678

No tak pokud by chtěli bouchnout do Strakovky, tak není důvod vzlétat ;-D

0/0
30.10.2014 23:07

E19m32i74l 13M40i66n17á19ř 7370779199777

Toho kapitána, co si neumí naladit rádio, bych nechal zaplatit ten výlet Gripenů! Příště by se poslušně hlásil! Proč to máme za něj platit my?

+5/0
14.10.2014 14:28

P33e75t69r 14R60ů40ž95i64č37k71a 8962123683216

Možná je to jen nenápadný způsob, jak si oťukat a naši PVO a najít v ní slabá místa!

+3/0
14.10.2014 13:38

P83e51t56r 96Č70e83r30v35e61n48ý 3526519907569

A jak stíhačky boeingu v nouzi mohou pomoci? Nakonec mu ani nedokázaly poradit, na jakou frekvenci má přeladit, trouba;-D

+1/0
14.10.2014 12:20

L87u82k59á78š 93S82l51á38n52s32k90ý 4951143827396

Mohou ho dovést na letiště, pomoci s přistáním.

+1/0
14.10.2014 12:49

D47a35n72i44e28l 81T65s61c39h17e35r56n96a24y 2315602189482

a proc to teda neudelaly?

+1/0
15.10.2014 9:33
Foto

J49a76n 54W22i28r17n84i69t55z97e34r 8158744787470

Protože začal normálně komunikovat?

0/0
15.10.2014 11:11

Z95b24y23n79ě17k 71K73o31ř30í29n71e68k 9354533249302

Pro všechny útočníky na Temelín.

Letadlo drželo předělenou letovou trasu, nikam se nevychylovalo a neklesalo.

V případě útoku na JETE by letadlo muselo zasáhnout budovu reaktoru s kontejmentem (KTMT), která je vysoká 60m a reaktor je umístěn +- 20m nad zemí. Pro zničení primárního okruhu by muselo prorazit železobenovou obestavbu a následně 1 metr tlustý železobetonový KTMT a jelikož budovy reaktoru nestojí osamoceně, tak ze severu jsou "chráněny" budovou pomocných provozů, z východu budovou dílen a chladícími věžemi, z jihu strojovnou sekundárního okruhu. Tzn jediná možná cesta k proražení budovy reaktoru je ze západu. Dotyčný letoun by mesel začít točit již v Německu na jih a na území ČR zahájit klesání do cca 40m.

Nejsem dopravní pilot tak nedokážu posoudit jak se s tak velkým letadlem dá letět v nerovném terénu v takovéhle výšce. Tohle všechno by zcela jistě zachytilo i řízení letového provozu v Německu, a Gripeny by startovaly o to dřív. Navíc v případě takovéto hrozby by zřejmě ani nenavazovali vizuální kontakt a sundali by ho bez jakéhokoliv přiblížení.

+6/0
14.10.2014 11:59

J71i81ř56í 64K16r84u34t17i64l 2580584360668

tady bych připomněl kousek německého AMATÉRSKÉHO pilota Mattiase Rusta který v květnu 87 přistál nerušeně na Rudém náměstí, přeletě přes všech Migi, protiletecké systémy atd,atd, chránící tehdejší pupek komunistického světa, Moskvu.

Tohle je stejný blábol jak tehdejší RP popisovalo v superlativech vzdušnou obranu SSSR.

+1/−2
14.10.2014 13:27

J37a33r41o55s19l10a98v 18F80r11a75n74t54i33š92e55k 47B59r25ü40m76m62e33r 1271246403210

Ehm, nesmyslné přirovnání. O Rustym se vědělo, měl také kus štěstí, ale hlavně to bylo po KAL 007 a Sověti se celkem ošívali sestřelit dalšího civila. Ano část letu letěl nepozorovaně, měl štěstí, když si jej operátoři spletli s jiným malým ohlášeným letadlem, ale po většinu doby o něm PVO věděla a stačilo dát rozkaz.

+3/0
14.10.2014 21:14

J89i16ř24í 57K23r46u64t92i95l 2390234260538

kolego donutit Cessnu k přistání,proč hned sestřelit, letadlo které nemá větší cestovní rychlost než 250 km v hodině s  vojenským potencionálem tehdejšího SSSR a s těma Gagarinama, Meresjevama a jinýma ama  je celkem hračka, ale to by tito soudruzi nemohli být buď ožralí nebo na politické školení nebo  jak na potforu šli pro kvas a nebo si hloubili za svým stanovištěm zemljanku 2+ kk.

V době kdy obě strany zaznamenávaly kdejaký prd protivníka, tento amatér letěl pomaloučku čtyři hodina směrem na Moskvu, Rust měl kliku, ale hlavně tento lapsus ukázal na fatální selhání systému i přes obrovské výdaje a snahu tehdejších Mocipánů být 1 ve vojenství, což také vedlo k odvolání ministra obrany a dalších jenerálů a důstojníků SA.

Stát se toto selhání za Stalina tak za Moskvou by byl hodně veliký hrob.

Ehm,

nebo jak chcete.

0/−1
16.10.2014 3:35

J25i22ř89í 80D79v88o61ř60á40k 5608263988420

Sověti se celkem ošívali sestřelit dalšího civila ? A mléko je černé.

0/−1
18.10.2014 14:22

Z95b88y74n10ě24k 41K77o88ř19í12n65e52k 9624383889402

Tak tohle snad ani nemá cenu komentovat.

+1/0
14.10.2014 23:12

A96n26n34a 43T71v25a64r71ů51ž47k35o78v60á 4581546965588

Nepatrný rozdíl tady byl. Malé civilní letadlo není totéž, jako vojenské letadlo. Navíc se o něm, vědělo.

0/0
13.12.2014 17:32

D80a50n75i28e94l 25T80s47c63h15e20r34n37a27y 2595712309432

Proc hned takhle slozite ? Co kdyby to letadylko zacalo rozdavat treba bonbonky, nebo nejake jine dobrutky ? Pokud nereaguje ma jit okamzite dolu (nemyslim sestrelit, ale pristat) na to nepotrebuje zadnou vysilacku signal nasledujte me pochopi za kniplem kazdy, no a spolecnost jez vlastni letadlo, pak zaplati zvlastni letistni taxu za vojenske letiste. Samozrejme vsichni cestujici musi byt zkontrolovani minimalne tak, jak nase cestujici v podobne situaci kontroluji nase spratelene zeme ;-DEU

+2/0
15.10.2014 9:46

J43a90n 65S69a80l34o12m57o76n 4169970381595

Nehledě na to, že samotná konstrukce kontejmentu počítá s nárazem nadzvukové stíhačky (nejtěžší částí letadla i civilního s největší energií je proudový motor) a je schopná tomuto nárazu bez poškození odolat. Takže i kdyby na to letělo letadlo a narazilo, tak by se maximálně odpojil reaktor a uzavřel. Žádný únik by nenastal. :-)

0/0
31.10.2014 8:28

M56a67r92i80a87n 23N21o11v11á53k 2941187191536

Letci jsou ve střehu a já v klidu... Víc mne nezajímá...R^

+2/0
14.10.2014 11:48

J46i23r29k74a 16K40o24c21h 7164924213685

chapu spravne, ze pri "velikosti" nesi republiky kdyz se prestane hlasit letadlo, tak nez ho "prozvoni" na patricnych frekvencich, tak to muze "posadit" kdekoliv v Praze a nez ho dostihnout naše gripeny, tak si muze vybrat, kterou jadernou elektrarnu nam zrusi ?

+2/0
14.10.2014 11:34

L50u25k46á47š 74S48l34á55n63s65k43ý 4451713587186

Ne, nechápete.

Pokud by se letadlo chovalo nebezpečně, jsou i jiné prostředky, v krajním případě protiletecká obrana.

+1/0
14.10.2014 11:37

J42i42r47k69a 60K70o79c65h 7444564403915

v pripade protiletecke obrany jsou gripeny nepotrebne. jde mi o ucelnost vlastnit gripeny

+4/0
14.10.2014 11:39

L97u45k44á61š 10S68l28á71n94s63k62ý 4771553827636

Prosím, přečtete si diskusi.

Úkol Gripenů byl zajistit letadlo, což se ve stanoveném čase stalo.

+2/−3
14.10.2014 11:46

J89i79ř78í 82K13r57u31t80i77l 2670334590978

a dostřelí.

0/0
14.10.2014 11:51

D70a59n12i90e43l 56T36s19c28h14e43r76n52a85y 2225782789692

My nejakou jeste mame ?

0/0
15.10.2014 9:39

I23v77a17n 89D84ř64í72m37a43l 9757636652927

No alespoň jsem konečně pochopil, k čemu nám jsou Gripeny. Myslím že po této ukázce akceschopnosti českých letců a techniky se musejí na Islandu třást strachy, aby si tam někdo nechtěl něco dokazovat. A pobaltské státy nyní pochopili, že vlastně žádnou vzdušnou ochranu od našich Gripenů neměli a nikdy mít nebudou. Ještě že se naši neúčastní opravdových bojů jako součást NATO.

+3/−7
14.10.2014 10:53

L76i18b30o11r 45W60a70l43i98c56h53i70e75w45i16c59z 3708196127984

Tato událost ukázala akceschopnost našeho stíhacího letectva, protože došlo ke splnění všech stanovených kritérií v rámci NATINADS. Pokud nejsou současná kritéria dostatečná, je možné je změnit. Stíhací letectvo libovolného státu řeší stejný problém. Stíhaný letoun uletí všude obdobnou vzdálenost, než k němu doletí stíhací letouny. V podstatě záleží pouze na vzdálenosti a kurzu stíhaného letounu od letiště s hotovostními letouny.

+4/−1
14.10.2014 11:06

J97a19r81o89s79l74a47v 28F15r23a59n55t61i20š66e67k 32B84r76ü27m18m35e24r 1311636293190

Co takhle přestat blábolit, začít přemýšlet a zjistit si informace?

0/0
14.10.2014 21:15

J29i65ř77í 71K66r61u66t94i66l 2360404300708

přemýšlet, ale,ale, kolego, vždyť víte že vám to nedělá dobře.

0/0
16.10.2014 3:50

H23o52n37z84a 95M97a18y64e78r 7480372853423

Jeste ze mame Gripeny a to nas ochrani od vseho zleho;-D

Tuhle zpravu zaramovat, a vsem militantum denodene promitat!!!!!!

+1/0
14.10.2014 10:46

J83i90ř71í 93K60r36u60t65i28l 2610374500928

gripeny, jsou celé dubové enem kolesa mají bukové.

0/0
14.10.2014 10:19

T92o93m25á98š 40H90o64l16u14b 4642963381346

a co teprv ten slovenský tank!!! Rebriňák---guľka preletí, škody nenarobí ;-D

+1/0
14.10.2014 10:34

J64i20ř54í 50K26r50u85t34i76l 2750324720748

chtělo by to tendr.

0/0
14.10.2014 10:41

J14i68r14k93a 90H10o44l12a14n 2232483780173

V praxi se gripeny z čáslavské základny na určené místo a výšku na jihu Moravy dostaly za jedenáct minut.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/ostry-vzlet-gripenu-k-letadlu-a-srovnani-s-l-159-f48-/domaci.aspx?c=A141011_133607_domaci_jw

Takže zase nějaký zmatený článek, že u něj byli za 13 minut zní reálně, ale jak to je nasané .....

0/−2
14.10.2014 10:15
Foto

J45a30n 36W79i35r74n64i35t70z50e20r 8778444867640

Promiňte, co z toho pokládáte za zmatené? Třináct minut to trvalo od pokynu ke startu do startu, jedenáct minut od startu do dosažení zájmového prostoru. Jestli něco ve článku působí zmateně, rád to opravím...

+2/0
14.10.2014 10:18

P68e26t28r 91M36e65j86z95l11í19k 8728964931320

Třináct minut trvalo od pokynu ke startu, z toho 5 minut zabral dotaz majitelům, jestli mohou Gripeny vzlétnout a 4 minuty překlad odpovědi ze švédštiny:-)

+3/−1
14.10.2014 10:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.