Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing, který stíhaly gripeny, bez spojení přeletěl celou republiku

Vzlet gripenů k „mlčícímu“ boeingu zaujal minulý týden obyvatele jihu Moravy hlavně aerodynamickým třeskem prolétajících stíhaček. Civilní letoun, který se odmlčel nad hranicemi s Německem, přeletěl bez navázání radiové komunikace celé území České republiky. Ozval se až slovenským dispečerům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M76i11r56a 33L65o10v33e 3594230878334

Prelet nad kukaccim hnizdem;-D

+1/0
18.10.2014 15:00

M74i25c44h42a89l 65L37u85d65v67i54g 6180621696641

Asi proletěl stavby na D1 :-);-D;-D

+1/0
16.10.2014 21:40

P75a37v61e51l 85N37o79v89á71k 1421364331775

2 poznámky

a) pokud co/pilot přeladí na jinou frekvenci, uchová se mu ta původní, z které ladil. Musel tedy změnit i tu ... takže to byl zřejmě nějaký zmatlík

b) ve videu je, že má točit doprava na 270 - tedy na západ, to mi moc nesedí, není SVK na východ?

Řekl bych, že v tom má idnes guláš stejně jako pilot :-)

+1/0
16.10.2014 13:04

T43o20m69á73š 61V69e47r73n81e45r 1365164377275

Guláš v tom máte Vy to video je ilustrační...

0/−1
19.10.2014 21:55

P48a26v32e91l 92N62o11v34á94k 1961714121955

Pokud to vystavují pod videem, tak je to dost matoucí - video, a k němu článek, který se týká něčeho jiného, super ...

+1/0
20.10.2014 9:37

T93o35m71á98š 62V41e59r52n54e97r 1805554917325

Nj holt idnes...

0/0
20.10.2014 10:00

T89o93m91á35š 44P57e20t40r72o49v49i42č 7693760199249

Grippen je veľmi ľahko zostreliteľný. V podstate aj onen "neviditeľný" americký Raptor.

To ale znamená, že "cvičenia" vojsk NATO, sú iba štrnganím šabličkami. Odstrašujúci efekt. (Máme skvelú armádu, ktorá dosahuje skvelé výsledky na cvičišti a na bojišti proti primitívnemu nepriateľovi.)

Proti inej modernej armáde budú straty lietadiel na strane NATO veľmi vysoké. A možnože aj absolútne - blížiace sa k 100%. Čo vzlietne, bude do pár minút zostrelené - častokrát ešte na vlastnom území...

+1/−2
16.10.2014 9:09

J71i11ř59í 73D52v48o19ř46á73k 5738773738920

Pár boroviček a sundáš ho šablou.Tedy pokud ti někdo zvedne hlavu.

0/0
18.10.2014 14:25

J28a51n 45S11a40l20o39m13o71n 4369530841625

Ono ku podivu nejhůř se setřelovala ta plátěná letadla která létala sotva 300 km/h. Kolikrát se vracela na základnu prostřílená jak řešeto a pokud se netrefil důležitý nosník, nebo nebyla zápalná munice, tak bylo letadlo celkem OK. ;-D

+1/0
31.10.2014 8:23

I61g32o58r 29H71r81u43s40o35v78s95k28y 2789519833550

"Grippen je veľmi ľahko zostreliteľný. V podstate aj onen "neviditeľný" americký Raptor."- vidim, ze pan je superextraodbornik.

0/0
13.12.2014 12:52

P60a70v78e45l 47S53o96b13o41t39k66a 5780214

Gripeny asistují raketami vzduch-vzduch. Ostatně proto je také sebou vozí.

+1/0
14.10.2014 19:43

L10i73b15o87r 88L85a86m86m53r 7120957403623

RvJe zvláštní na dnešní dobu že mají na odlepení od země tolik času! :-/ Za totáče v r.1980 na "ostré" měli MIGináři na odlepení z dráhy 5 minut a jako stálá hotovost byli v kabinách. ....  ale to přitom ještě lítali z ÚLU!!

+3/−1
14.10.2014 18:52

J91i72ř49í 81D60v68o54ř57á20k 5658743498250

Ale "nepřítel" byl za kopcem.

0/0
18.10.2014 14:23

F18r34a54n87t41i24š63e29k 35P14o89l39í89v64k96a 8671175681818

A teď je před kopcem už nad republikou, tedy Váš argument je mimo.

+1/0
30.10.2014 23:06

J15a84n 61S34a63l58o77m97o33n 4639890181405

MIG dokázal startovat s pomocnými raketami na pevné palivo i z kolejnice na náklaďáku, ale to byla úplně jiná situace.

0/0
31.10.2014 8:24

M48a73r77t61i41n 65Š69t80ě75p43á66n67e58k 3517703133571

Tak ja nevim. Ja bych to uplne neodsuzoval, i kdyz mi to taky prijde dost dlouho.

Ale za sebe myslim, ze to je to tom, ze se to letadlo do te doby chovalo naprosto standardne. Normalne komunikovalo, dodrzovalo letovy plan. Nic nenasvedcovalo tomu, ze by ho nekdo unesl a chtel s nim pristat ve Strakovce. Takze ta reakce vyplynula z toho, kdy se mel prihlasit a neprihlasil. Pokud by se choval divne, hlasil divne veci, letel jinudy nez by mel, verim, ze by tam byli driv. Ono to letadlo se na nasi hranici neteleportovalo a jde i o to, jak se chovalo predtim nez k ni doletlo.

Jina vec je, co by bylo, kdyby se melo opravdu rozhodovat o sestreleni. Kdo ma pravo rozhodnout a za jak dlouho, protoze by se mohlo snadno stat, ze by stihaci letadlo doletli vcas a pak cekali pul hodiny na povoleni strilet...

0/0
14.10.2014 14:46

F88r13a96n91t43i40š55e10k 90P38o63l26í40v65k45a 8941595901258

No tak pokud by chtěli bouchnout do Strakovky, tak není důvod vzlétat ;-D

0/0
30.10.2014 23:07

E86m44i35l 51M97i11n39á51ř 7940659149177

Toho kapitána, co si neumí naladit rádio, bych nechal zaplatit ten výlet Gripenů! Příště by se poslušně hlásil! Proč to máme za něj platit my?

+5/0
14.10.2014 14:28

P17e93t74r 73R86ů21ž47i14č43k31a 8612503363166

Možná je to jen nenápadný způsob, jak si oťukat a naši PVO a najít v ní slabá místa!

+3/0
14.10.2014 13:38

P64e44t76r 31Č72e97r60v55e26n23ý 3626609977909

A jak stíhačky boeingu v nouzi mohou pomoci? Nakonec mu ani nedokázaly poradit, na jakou frekvenci má přeladit, trouba;-D

+1/0
14.10.2014 12:20

L14u87k60á44š 85S30l56á31n64s90k58ý 4831223857806

Mohou ho dovést na letiště, pomoci s přistáním.

+1/0
14.10.2014 12:49

D64a82n84i24e91l 46T93s73c73h92e16r56n60a77y 2615202359222

a proc to teda neudelaly?

+1/0
15.10.2014 9:33
Foto

J56a10n 54W69i27r63n15i58t42z79e85r 8718874857730

Protože začal normálně komunikovat?

0/0
15.10.2014 11:11

Z73b60y40n77ě46k 16K53o20ř24í86n50e79k 9734943529132

Pro všechny útočníky na Temelín.

Letadlo drželo předělenou letovou trasu, nikam se nevychylovalo a neklesalo.

V případě útoku na JETE by letadlo muselo zasáhnout budovu reaktoru s kontejmentem (KTMT), která je vysoká 60m a reaktor je umístěn +- 20m nad zemí. Pro zničení primárního okruhu by muselo prorazit železobenovou obestavbu a následně 1 metr tlustý železobetonový KTMT a jelikož budovy reaktoru nestojí osamoceně, tak ze severu jsou "chráněny" budovou pomocných provozů, z východu budovou dílen a chladícími věžemi, z jihu strojovnou sekundárního okruhu. Tzn jediná možná cesta k proražení budovy reaktoru je ze západu. Dotyčný letoun by mesel začít točit již v Německu na jih a na území ČR zahájit klesání do cca 40m.

Nejsem dopravní pilot tak nedokážu posoudit jak se s tak velkým letadlem dá letět v nerovném terénu v takovéhle výšce. Tohle všechno by zcela jistě zachytilo i řízení letového provozu v Německu, a Gripeny by startovaly o to dřív. Navíc v případě takovéto hrozby by zřejmě ani nenavazovali vizuální kontakt a sundali by ho bez jakéhokoliv přiblížení.

+6/0
14.10.2014 11:59

J80i33ř70í 65K84r35u94t64i30l 2180424130248

tady bych připomněl kousek německého AMATÉRSKÉHO pilota Mattiase Rusta který v květnu 87 přistál nerušeně na Rudém náměstí, přeletě přes všech Migi, protiletecké systémy atd,atd, chránící tehdejší pupek komunistického světa, Moskvu.

Tohle je stejný blábol jak tehdejší RP popisovalo v superlativech vzdušnou obranu SSSR.

+1/−2
14.10.2014 13:27

J86a11r14o29s81l85a27v 30F42r87a16n12t89i39š81e75k 83B41r63ü88m75m15e48r 1271306873470

Ehm, nesmyslné přirovnání. O Rustym se vědělo, měl také kus štěstí, ale hlavně to bylo po KAL 007 a Sověti se celkem ošívali sestřelit dalšího civila. Ano část letu letěl nepozorovaně, měl štěstí, když si jej operátoři spletli s jiným malým ohlášeným letadlem, ale po většinu doby o něm PVO věděla a stačilo dát rozkaz.

+3/0
14.10.2014 21:14

J65i74ř56í 38K72r50u95t36i85l 2460594910188

kolego donutit Cessnu k přistání,proč hned sestřelit, letadlo které nemá větší cestovní rychlost než 250 km v hodině s  vojenským potencionálem tehdejšího SSSR a s těma Gagarinama, Meresjevama a jinýma ama  je celkem hračka, ale to by tito soudruzi nemohli být buď ožralí nebo na politické školení nebo  jak na potforu šli pro kvas a nebo si hloubili za svým stanovištěm zemljanku 2+ kk.

V době kdy obě strany zaznamenávaly kdejaký prd protivníka, tento amatér letěl pomaloučku čtyři hodina směrem na Moskvu, Rust měl kliku, ale hlavně tento lapsus ukázal na fatální selhání systému i přes obrovské výdaje a snahu tehdejších Mocipánů být 1 ve vojenství, což také vedlo k odvolání ministra obrany a dalších jenerálů a důstojníků SA.

Stát se toto selhání za Stalina tak za Moskvou by byl hodně veliký hrob.

Ehm,

nebo jak chcete.

0/−1
16.10.2014 3:35

J35i81ř47í 44D63v62o94ř94á22k 5888463768780

Sověti se celkem ošívali sestřelit dalšího civila ? A mléko je černé.

0/−1
18.10.2014 14:22

Z24b47y81n61ě85k 98K92o48ř60í54n85e59k 9424613939122

Tak tohle snad ani nemá cenu komentovat.

+1/0
14.10.2014 23:12

A95n38n33a 49T54v62a92r66ů14ž62k66o92v51á 4531846195618

Nepatrný rozdíl tady byl. Malé civilní letadlo není totéž, jako vojenské letadlo. Navíc se o něm, vědělo.

0/0
13.12.2014 17:32

D93a35n57i54e34l 60T60s97c69h74e37r61n83a31y 2115112919252

Proc hned takhle slozite ? Co kdyby to letadylko zacalo rozdavat treba bonbonky, nebo nejake jine dobrutky ? Pokud nereaguje ma jit okamzite dolu (nemyslim sestrelit, ale pristat) na to nepotrebuje zadnou vysilacku signal nasledujte me pochopi za kniplem kazdy, no a spolecnost jez vlastni letadlo, pak zaplati zvlastni letistni taxu za vojenske letiste. Samozrejme vsichni cestujici musi byt zkontrolovani minimalne tak, jak nase cestujici v podobne situaci kontroluji nase spratelene zeme ;-DEU

+2/0
15.10.2014 9:46

J60a23n 36S33a60l53o25m56o32n 4429100951175

Nehledě na to, že samotná konstrukce kontejmentu počítá s nárazem nadzvukové stíhačky (nejtěžší částí letadla i civilního s největší energií je proudový motor) a je schopná tomuto nárazu bez poškození odolat. Takže i kdyby na to letělo letadlo a narazilo, tak by se maximálně odpojil reaktor a uzavřel. Žádný únik by nenastal. :-)

0/0
31.10.2014 8:28

M69a75r97i48a35n 45N57o71v77á72k 2511847871656

Letci jsou ve střehu a já v klidu... Víc mne nezajímá...R^

+2/0
14.10.2014 11:48

J15i29r41k65a 90K58o37c34h 7954344693745

chapu spravne, ze pri "velikosti" nesi republiky kdyz se prestane hlasit letadlo, tak nez ho "prozvoni" na patricnych frekvencich, tak to muze "posadit" kdekoliv v Praze a nez ho dostihnout naše gripeny, tak si muze vybrat, kterou jadernou elektrarnu nam zrusi ?

+2/0
14.10.2014 11:34

L14u39k76á37š 27S96l73á66n66s84k85ý 4811753647446

Ne, nechápete.

Pokud by se letadlo chovalo nebezpečně, jsou i jiné prostředky, v krajním případě protiletecká obrana.

+1/0
14.10.2014 11:37

J53i81r49k84a 48K71o86c20h 7374904763185

v pripade protiletecke obrany jsou gripeny nepotrebne. jde mi o ucelnost vlastnit gripeny

+4/0
14.10.2014 11:39

L46u78k44á79š 73S77l59á41n28s94k50ý 4541533217316

Prosím, přečtete si diskusi.

Úkol Gripenů byl zajistit letadlo, což se ve stanoveném čase stalo.

+2/−3
14.10.2014 11:46

J97i29ř43í 58K88r36u24t83i51l 2550484310138

a dostřelí.

0/0
14.10.2014 11:51

D26a29n48i45e50l 87T36s86c32h15e22r14n25a33y 2255582419942

My nejakou jeste mame ?

0/0
15.10.2014 9:39

I40v36a50n 87D89ř92í41m86a81l 9317946912337

No alespoň jsem konečně pochopil, k čemu nám jsou Gripeny. Myslím že po této ukázce akceschopnosti českých letců a techniky se musejí na Islandu třást strachy, aby si tam někdo nechtěl něco dokazovat. A pobaltské státy nyní pochopili, že vlastně žádnou vzdušnou ochranu od našich Gripenů neměli a nikdy mít nebudou. Ještě že se naši neúčastní opravdových bojů jako součást NATO.

+3/−7
14.10.2014 10:53

L34i55b56o24r 98W55a14l13i65c83h43i75e23w31i54c73z 3128986347204

Tato událost ukázala akceschopnost našeho stíhacího letectva, protože došlo ke splnění všech stanovených kritérií v rámci NATINADS. Pokud nejsou současná kritéria dostatečná, je možné je změnit. Stíhací letectvo libovolného státu řeší stejný problém. Stíhaný letoun uletí všude obdobnou vzdálenost, než k němu doletí stíhací letouny. V podstatě záleží pouze na vzdálenosti a kurzu stíhaného letounu od letiště s hotovostními letouny.

+4/−1
14.10.2014 11:06

J60a18r93o61s38l38a54v 14F63r15a14n91t40i80š86e57k 67B19r25ü12m36m90e73r 1521176223760

Co takhle přestat blábolit, začít přemýšlet a zjistit si informace?

0/0
14.10.2014 21:15

J71i85ř22í 78K32r69u80t72i26l 2600934840708

přemýšlet, ale,ale, kolego, vždyť víte že vám to nedělá dobře.

0/0
16.10.2014 3:50

H10o98n49z59a 78M50a45y42e43r 7950152923823

Jeste ze mame Gripeny a to nas ochrani od vseho zleho;-D

Tuhle zpravu zaramovat, a vsem militantum denodene promitat!!!!!!

+1/0
14.10.2014 10:46

J32i82ř68í 43K51r54u25t60i82l 2270504350818

gripeny, jsou celé dubové enem kolesa mají bukové.

0/0
14.10.2014 10:19

T95o73m33á54š 12H36o51l24u72b 4652763441386

a co teprv ten slovenský tank!!! Rebriňák---guľka preletí, škody nenarobí ;-D

+1/0
14.10.2014 10:34

J88i17ř85í 49K47r97u14t81i19l 2490694190268

chtělo by to tendr.

0/0
14.10.2014 10:41

J80i97r34k96a 29H86o34l71a10n 2412683380293

V praxi se gripeny z čáslavské základny na určené místo a výšku na jihu Moravy dostaly za jedenáct minut.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/ostry-vzlet-gripenu-k-letadlu-a-srovnani-s-l-159-f48-/domaci.aspx?c=A141011_133607_domaci_jw

Takže zase nějaký zmatený článek, že u něj byli za 13 minut zní reálně, ale jak to je nasané .....

0/−2
14.10.2014 10:15
Foto

J55a27n 29W77i88r48n26i54t38z43e49r 8428834607130

Promiňte, co z toho pokládáte za zmatené? Třináct minut to trvalo od pokynu ke startu do startu, jedenáct minut od startu do dosažení zájmového prostoru. Jestli něco ve článku působí zmateně, rád to opravím...

+2/0
14.10.2014 10:18

P87e86t33r 63M44e84j55z53l89í75k 8468884191650

Třináct minut trvalo od pokynu ke startu, z toho 5 minut zabral dotaz majitelům, jestli mohou Gripeny vzlétnout a 4 minuty překlad odpovědi ze švédštiny:-)

+3/−1
14.10.2014 10:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.