Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Boeing, který stíhaly gripeny, bez spojení přeletěl celou republiku

Vzlet gripenů k „mlčícímu“ boeingu zaujal minulý týden obyvatele jihu Moravy hlavně aerodynamickým třeskem prolétajících stíhaček. Civilní letoun, který se odmlčel nad hranicemi s Německem, přeletěl bez navázání radiové komunikace celé území České republiky. Ozval se až slovenským dispečerům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M11i20r40a 75L91o30v55e 3324400808224

Prelet nad kukaccim hnizdem;-D

+1/0
18.10.2014 15:00
Foto

M57i19c54h86a23l 90L92u87d95v52i34g 6460131876841

Asi proletěl stavby na D1 :-);-D;-D

+1/0
16.10.2014 21:40

P30a94v86e45l 91N98o31v29á82k 1841274651625

2 poznámky

a) pokud co/pilot přeladí na jinou frekvenci, uchová se mu ta původní, z které ladil. Musel tedy změnit i tu ... takže to byl zřejmě nějaký zmatlík

b) ve videu je, že má točit doprava na 270 - tedy na západ, to mi moc nesedí, není SVK na východ?

Řekl bych, že v tom má idnes guláš stejně jako pilot :-)

+1/0
16.10.2014 13:04

T86o67m41á49š 86V75e50r48n21e96r 1685654977115

Guláš v tom máte Vy to video je ilustrační...

0/−1
19.10.2014 21:55

P37a73v76e72l 37N87o16v98á59k 1441944871225

Pokud to vystavují pod videem, tak je to dost matoucí - video, a k němu článek, který se týká něčeho jiného, super ...

+1/0
20.10.2014 9:37

T35o88m70á11š 94V34e39r11n38e20r 1835594367465

Nj holt idnes...

0/0
20.10.2014 10:00

T46o18m96á28š 79P92e97t93r55o16v22i89č 7773560869189

Grippen je veľmi ľahko zostreliteľný. V podstate aj onen "neviditeľný" americký Raptor.

To ale znamená, že "cvičenia" vojsk NATO, sú iba štrnganím šabličkami. Odstrašujúci efekt. (Máme skvelú armádu, ktorá dosahuje skvelé výsledky na cvičišti a na bojišti proti primitívnemu nepriateľovi.)

Proti inej modernej armáde budú straty lietadiel na strane NATO veľmi vysoké. A možnože aj absolútne - blížiace sa k 100%. Čo vzlietne, bude do pár minút zostrelené - častokrát ešte na vlastnom území...

+1/−2
16.10.2014 9:09

J96i54ř97í 63D25v58o50ř95á72k 5408683988980

Pár boroviček a sundáš ho šablou.Tedy pokud ti někdo zvedne hlavu.

0/0
18.10.2014 14:25

J62a91n 22S10a50l68o90m62o26n 4249940231415

Ono ku podivu nejhůř se setřelovala ta plátěná letadla která létala sotva 300 km/h. Kolikrát se vracela na základnu prostřílená jak řešeto a pokud se netrefil důležitý nosník, nebo nebyla zápalná munice, tak bylo letadlo celkem OK. ;-D

+1/0
31.10.2014 8:23

I43g64o88r 14H56r82u24s30o23v39s61k72y 2309869673110

"Grippen je veľmi ľahko zostreliteľný. V podstate aj onen "neviditeľný" americký Raptor."- vidim, ze pan je superextraodbornik.

0/0
13.12.2014 12:52

P54a48v34e98l 93S91o23b98o89t36k87a 5950544

Gripeny asistují raketami vzduch-vzduch. Ostatně proto je také sebou vozí.

+1/0
14.10.2014 19:43

L79i39b13o49r 83L25a84m17m67r 7830857833783

RvJe zvláštní na dnešní dobu že mají na odlepení od země tolik času! :-/ Za totáče v r.1980 na "ostré" měli MIGináři na odlepení z dráhy 5 minut a jako stálá hotovost byli v kabinách. ....  ale to přitom ještě lítali z ÚLU!!

+3/−1
14.10.2014 18:52

J49i62ř60í 37D29v80o32ř60á71k 5758703248460

Ale "nepřítel" byl za kopcem.

0/0
18.10.2014 14:23

F50r50a88n24t29i93š28e74k 43P98o58l32í46v71k81a 8921855641478

A teď je před kopcem už nad republikou, tedy Váš argument je mimo.

+1/0
30.10.2014 23:06

J24a24n 52S60a47l61o16m16o72n 4929170631415

MIG dokázal startovat s pomocnými raketami na pevné palivo i z kolejnice na náklaďáku, ale to byla úplně jiná situace.

0/0
31.10.2014 8:24

M35a46r74t44i27n 53Š63t90ě65p14á16n62e12k 3157823193491

Tak ja nevim. Ja bych to uplne neodsuzoval, i kdyz mi to taky prijde dost dlouho.

Ale za sebe myslim, ze to je to tom, ze se to letadlo do te doby chovalo naprosto standardne. Normalne komunikovalo, dodrzovalo letovy plan. Nic nenasvedcovalo tomu, ze by ho nekdo unesl a chtel s nim pristat ve Strakovce. Takze ta reakce vyplynula z toho, kdy se mel prihlasit a neprihlasil. Pokud by se choval divne, hlasil divne veci, letel jinudy nez by mel, verim, ze by tam byli driv. Ono to letadlo se na nasi hranici neteleportovalo a jde i o to, jak se chovalo predtim nez k ni doletlo.

Jina vec je, co by bylo, kdyby se melo opravdu rozhodovat o sestreleni. Kdo ma pravo rozhodnout a za jak dlouho, protoze by se mohlo snadno stat, ze by stihaci letadlo doletli vcas a pak cekali pul hodiny na povoleni strilet...

0/0
14.10.2014 14:46

F67r85a21n32t98i31š96e88k 50P61o22l87í54v80k35a 8451265951108

No tak pokud by chtěli bouchnout do Strakovky, tak není důvod vzlétat ;-D

0/0
30.10.2014 23:07

E95m47i75l 41M10i56n57á20ř 7460979459567

Toho kapitána, co si neumí naladit rádio, bych nechal zaplatit ten výlet Gripenů! Příště by se poslušně hlásil! Proč to máme za něj platit my?

+5/0
14.10.2014 14:28

P33e95t33r 35R31ů51ž19i36č24k76a 8542753903506

Možná je to jen nenápadný způsob, jak si oťukat a naši PVO a najít v ní slabá místa!

+3/0
14.10.2014 13:38

P13e20t32r 79Č27e85r18v81e22n11ý 3906539217749

A jak stíhačky boeingu v nouzi mohou pomoci? Nakonec mu ani nedokázaly poradit, na jakou frekvenci má přeladit, trouba;-D

+1/0
14.10.2014 12:20

L50u21k59á90š 15S15l88á90n31s54k13ý 4921163697856

Mohou ho dovést na letiště, pomoci s přistáním.

+1/0
14.10.2014 12:49

D29a92n98i50e58l 53T47s86c65h79e58r48n51a83y 2315442769402

a proc to teda neudelaly?

+1/0
15.10.2014 9:33
Foto

J43a84n 13W26i62r69n85i61t21z88e77r 8768344787480

Protože začal normálně komunikovat?

0/0
15.10.2014 11:11

Z95b92y18n91ě12k 61K31o13ř33í93n21e56k 9654463169982

Pro všechny útočníky na Temelín.

Letadlo drželo předělenou letovou trasu, nikam se nevychylovalo a neklesalo.

V případě útoku na JETE by letadlo muselo zasáhnout budovu reaktoru s kontejmentem (KTMT), která je vysoká 60m a reaktor je umístěn +- 20m nad zemí. Pro zničení primárního okruhu by muselo prorazit železobenovou obestavbu a následně 1 metr tlustý železobetonový KTMT a jelikož budovy reaktoru nestojí osamoceně, tak ze severu jsou "chráněny" budovou pomocných provozů, z východu budovou dílen a chladícími věžemi, z jihu strojovnou sekundárního okruhu. Tzn jediná možná cesta k proražení budovy reaktoru je ze západu. Dotyčný letoun by mesel začít točit již v Německu na jih a na území ČR zahájit klesání do cca 40m.

Nejsem dopravní pilot tak nedokážu posoudit jak se s tak velkým letadlem dá letět v nerovném terénu v takovéhle výšce. Tohle všechno by zcela jistě zachytilo i řízení letového provozu v Německu, a Gripeny by startovaly o to dřív. Navíc v případě takovéto hrozby by zřejmě ani nenavazovali vizuální kontakt a sundali by ho bez jakéhokoliv přiblížení.

+6/0
14.10.2014 11:59

J20i35ř61í 71K83r81u12t39i38l 2640954410578

tady bych připomněl kousek německého AMATÉRSKÉHO pilota Mattiase Rusta který v květnu 87 přistál nerušeně na Rudém náměstí, přeletě přes všech Migi, protiletecké systémy atd,atd, chránící tehdejší pupek komunistického světa, Moskvu.

Tohle je stejný blábol jak tehdejší RP popisovalo v superlativech vzdušnou obranu SSSR.

+1/−2
14.10.2014 13:27

J19a88r55o78s98l54a90v 22F51r74a78n22t80i79š32e51k 23B29r24ü14m88m67e50r 1711166633230

Ehm, nesmyslné přirovnání. O Rustym se vědělo, měl také kus štěstí, ale hlavně to bylo po KAL 007 a Sověti se celkem ošívali sestřelit dalšího civila. Ano část letu letěl nepozorovaně, měl štěstí, když si jej operátoři spletli s jiným malým ohlášeným letadlem, ale po většinu doby o něm PVO věděla a stačilo dát rozkaz.

+3/0
14.10.2014 21:14

J89i78ř62í 46K64r88u55t23i15l 2640764660908

kolego donutit Cessnu k přistání,proč hned sestřelit, letadlo které nemá větší cestovní rychlost než 250 km v hodině s  vojenským potencionálem tehdejšího SSSR a s těma Gagarinama, Meresjevama a jinýma ama  je celkem hračka, ale to by tito soudruzi nemohli být buď ožralí nebo na politické školení nebo  jak na potforu šli pro kvas a nebo si hloubili za svým stanovištěm zemljanku 2+ kk.

V době kdy obě strany zaznamenávaly kdejaký prd protivníka, tento amatér letěl pomaloučku čtyři hodina směrem na Moskvu, Rust měl kliku, ale hlavně tento lapsus ukázal na fatální selhání systému i přes obrovské výdaje a snahu tehdejších Mocipánů být 1 ve vojenství, což také vedlo k odvolání ministra obrany a dalších jenerálů a důstojníků SA.

Stát se toto selhání za Stalina tak za Moskvou by byl hodně veliký hrob.

Ehm,

nebo jak chcete.

0/−1
16.10.2014 3:35

J25i86ř67í 60D82v59o12ř12á79k 5868243458800

Sověti se celkem ošívali sestřelit dalšího civila ? A mléko je černé.

0/−1
18.10.2014 14:22

Z36b67y51n47ě82k 72K44o41ř10í43n88e37k 9234333359652

Tak tohle snad ani nemá cenu komentovat.

+1/0
14.10.2014 23:12

A27n86n46a 61T33v88a12r98ů88ž88k56o61v20á 4201916475118

Nepatrný rozdíl tady byl. Malé civilní letadlo není totéž, jako vojenské letadlo. Navíc se o něm, vědělo.

0/0
13.12.2014 17:32

D83a61n86i71e66l 80T13s31c59h25e53r78n33a68y 2355762469612

Proc hned takhle slozite ? Co kdyby to letadylko zacalo rozdavat treba bonbonky, nebo nejake jine dobrutky ? Pokud nereaguje ma jit okamzite dolu (nemyslim sestrelit, ale pristat) na to nepotrebuje zadnou vysilacku signal nasledujte me pochopi za kniplem kazdy, no a spolecnost jez vlastni letadlo, pak zaplati zvlastni letistni taxu za vojenske letiste. Samozrejme vsichni cestujici musi byt zkontrolovani minimalne tak, jak nase cestujici v podobne situaci kontroluji nase spratelene zeme ;-DEU

+2/0
15.10.2014 9:46

J10a77n 82S57a47l65o51m57o93n 4259820311885

Nehledě na to, že samotná konstrukce kontejmentu počítá s nárazem nadzvukové stíhačky (nejtěžší částí letadla i civilního s největší energií je proudový motor) a je schopná tomuto nárazu bez poškození odolat. Takže i kdyby na to letělo letadlo a narazilo, tak by se maximálně odpojil reaktor a uzavřel. Žádný únik by nenastal. :-)

0/0
31.10.2014 8:28

M51a50r35i39a71n 48N93o60v15á42k 2401727721586

Letci jsou ve střehu a já v klidu... Víc mne nezajímá...R^

+2/0
14.10.2014 11:48

J30i65r29k30a 83K72o57c91h 7694274353235

chapu spravne, ze pri "velikosti" nesi republiky kdyz se prestane hlasit letadlo, tak nez ho "prozvoni" na patricnych frekvencich, tak to muze "posadit" kdekoliv v Praze a nez ho dostihnout naše gripeny, tak si muze vybrat, kterou jadernou elektrarnu nam zrusi ?

+2/0
14.10.2014 11:34

L31u29k18á86š 86S48l37á35n11s37k96ý 4391633387526

Ne, nechápete.

Pokud by se letadlo chovalo nebezpečně, jsou i jiné prostředky, v krajním případě protiletecká obrana.

+1/0
14.10.2014 11:37

J11i93r44k52a 83K74o16c30h 7914734943975

v pripade protiletecke obrany jsou gripeny nepotrebne. jde mi o ucelnost vlastnit gripeny

+4/0
14.10.2014 11:39

L57u40k59á79š 18S14l57á26n73s51k28ý 4541903447466

Prosím, přečtete si diskusi.

Úkol Gripenů byl zajistit letadlo, což se ve stanoveném čase stalo.

+2/−3
14.10.2014 11:46

J56i92ř68í 89K66r55u30t56i96l 2350734500488

a dostřelí.

0/0
14.10.2014 11:51

D24a98n26i22e91l 49T79s94c51h56e87r34n15a21y 2785582749882

My nejakou jeste mame ?

0/0
15.10.2014 9:39

I61v48a37n 59D37ř32í82m37a51l 9367836612547

No alespoň jsem konečně pochopil, k čemu nám jsou Gripeny. Myslím že po této ukázce akceschopnosti českých letců a techniky se musejí na Islandu třást strachy, aby si tam někdo nechtěl něco dokazovat. A pobaltské státy nyní pochopili, že vlastně žádnou vzdušnou ochranu od našich Gripenů neměli a nikdy mít nebudou. Ještě že se naši neúčastní opravdových bojů jako součást NATO.

+3/−7
14.10.2014 10:53

L43i62b19o12r 74W35a15l61i50c64h51i14e45w80i65c60z 3448516967324

Tato událost ukázala akceschopnost našeho stíhacího letectva, protože došlo ke splnění všech stanovených kritérií v rámci NATINADS. Pokud nejsou současná kritéria dostatečná, je možné je změnit. Stíhací letectvo libovolného státu řeší stejný problém. Stíhaný letoun uletí všude obdobnou vzdálenost, než k němu doletí stíhací letouny. V podstatě záleží pouze na vzdálenosti a kurzu stíhaného letounu od letiště s hotovostními letouny.

+4/−1
14.10.2014 11:06

J45a22r11o20s63l70a93v 39F63r97a52n21t89i12š53e71k 94B18r13ü33m68m37e20r 1831846543910

Co takhle přestat blábolit, začít přemýšlet a zjistit si informace?

0/0
14.10.2014 21:15

J51i27ř76í 17K84r85u39t19i31l 2610974470138

přemýšlet, ale,ale, kolego, vždyť víte že vám to nedělá dobře.

0/0
16.10.2014 3:50

H41o75n97z52a 21M40a23y42e36r 7930652353473

Jeste ze mame Gripeny a to nas ochrani od vseho zleho;-D

Tuhle zpravu zaramovat, a vsem militantum denodene promitat!!!!!!

+1/0
14.10.2014 10:46

J72i62ř17í 12K26r35u18t78i51l 2210864900678

gripeny, jsou celé dubové enem kolesa mají bukové.

0/0
14.10.2014 10:19

T34o60m91á32š 19H96o69l10u91b 2929386666712

a co teprv ten slovenský tank!!! Rebriňák---guľka preletí, škody nenarobí ;-D

+1/0
14.10.2014 10:34

J54i40ř58í 24K33r21u80t47i22l 2750114280448

chtělo by to tendr.

0/0
14.10.2014 10:41

J72i38r34k88a 63H20o61l53a16n 2622503130833

V praxi se gripeny z čáslavské základny na určené místo a výšku na jihu Moravy dostaly za jedenáct minut.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/ostry-vzlet-gripenu-k-letadlu-a-srovnani-s-l-159-f48-/domaci.aspx?c=A141011_133607_domaci_jw

Takže zase nějaký zmatený článek, že u něj byli za 13 minut zní reálně, ale jak to je nasané .....

0/−2
14.10.2014 10:15
Foto

J68a64n 47W80i69r78n44i53t79z76e29r 8368874757190

Promiňte, co z toho pokládáte za zmatené? Třináct minut to trvalo od pokynu ke startu do startu, jedenáct minut od startu do dosažení zájmového prostoru. Jestli něco ve článku působí zmateně, rád to opravím...

+2/0
14.10.2014 10:18

P30e21t83r 90M13e74j33z40l74í12k 8388284141280

Třináct minut trvalo od pokynu ke startu, z toho 5 minut zabral dotaz majitelům, jestli mohou Gripeny vzlétnout a 4 minuty překlad odpovědi ze švédštiny:-)

+3/−1
14.10.2014 10:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.