Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Boeing, který stíhaly gripeny, bez spojení přeletěl celou republiku

Vzlet gripenů k „mlčícímu“ boeingu zaujal minulý týden obyvatele jihu Moravy hlavně aerodynamickým třeskem prolétajících stíhaček. Civilní letoun, který se odmlčel nad hranicemi s Německem, přeletěl bez navázání radiové komunikace celé území České republiky. Ozval se až slovenským dispečerům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M50i86r41a 57L58o13v58e 3914820668124

Prelet nad kukaccim hnizdem;-D

+1/0
18.10.2014 15:00
Foto

M33i98c54h79a95l 28L25u54d66v31i57g 6810141656201

Asi proletěl stavby na D1 :-);-D;-D

+1/0
16.10.2014 21:40

P69a26v60e97l 71N55o54v85á95k 1871384791345

2 poznámky

a) pokud co/pilot přeladí na jinou frekvenci, uchová se mu ta původní, z které ladil. Musel tedy změnit i tu ... takže to byl zřejmě nějaký zmatlík

b) ve videu je, že má točit doprava na 270 - tedy na západ, to mi moc nesedí, není SVK na východ?

Řekl bych, že v tom má idnes guláš stejně jako pilot :-)

+1/0
16.10.2014 13:04

T96o11m78á42š 36V66e49r11n82e65r 1575114867965

Guláš v tom máte Vy to video je ilustrační...

0/−1
19.10.2014 21:55

P62a28v38e58l 52N91o92v87á75k 1311684391765

Pokud to vystavují pod videem, tak je to dost matoucí - video, a k němu článek, který se týká něčeho jiného, super ...

+1/0
20.10.2014 9:37

T54o67m83á17š 89V44e29r68n30e78r 1495764987705

Nj holt idnes...

0/0
20.10.2014 10:00

T67o42m93á49š 70P68e56t33r43o69v10i31č 7803140189899

Grippen je veľmi ľahko zostreliteľný. V podstate aj onen "neviditeľný" americký Raptor.

To ale znamená, že "cvičenia" vojsk NATO, sú iba štrnganím šabličkami. Odstrašujúci efekt. (Máme skvelú armádu, ktorá dosahuje skvelé výsledky na cvičišti a na bojišti proti primitívnemu nepriateľovi.)

Proti inej modernej armáde budú straty lietadiel na strane NATO veľmi vysoké. A možnože aj absolútne - blížiace sa k 100%. Čo vzlietne, bude do pár minút zostrelené - častokrát ešte na vlastnom území...

+1/−2
16.10.2014 9:09

J65i14ř97í 19D33v38o97ř72á92k 5968623418920

Pár boroviček a sundáš ho šablou.Tedy pokud ti někdo zvedne hlavu.

0/0
18.10.2014 14:25

J96a59n 19S75a92l32o30m42o36n 4289680181975

Ono ku podivu nejhůř se setřelovala ta plátěná letadla která létala sotva 300 km/h. Kolikrát se vracela na základnu prostřílená jak řešeto a pokud se netrefil důležitý nosník, nebo nebyla zápalná munice, tak bylo letadlo celkem OK. ;-D

+1/0
31.10.2014 8:23

I43g50o47r 88H23r47u63s21o87v82s71k11y 2609439143950

"Grippen je veľmi ľahko zostreliteľný. V podstate aj onen "neviditeľný" americký Raptor."- vidim, ze pan je superextraodbornik.

0/0
13.12.2014 12:52

P75a76v70e92l 90S49o71b50o21t15k21a 5850694

Gripeny asistují raketami vzduch-vzduch. Ostatně proto je také sebou vozí.

+1/0
14.10.2014 19:43

L33i77b78o49r 24L39a63m32m55r 7170497933393

RvJe zvláštní na dnešní dobu že mají na odlepení od země tolik času! :-/ Za totáče v r.1980 na "ostré" měli MIGináři na odlepení z dráhy 5 minut a jako stálá hotovost byli v kabinách. ....  ale to přitom ještě lítali z ÚLU!!

+3/−1
14.10.2014 18:52

J85i70ř35í 13D91v70o85ř37á39k 5528903478150

Ale "nepřítel" byl za kopcem.

0/0
18.10.2014 14:23

F51r11a74n48t11i42š52e34k 27P59o93l31í20v28k74a 8421535311638

A teď je před kopcem už nad republikou, tedy Váš argument je mimo.

+1/0
30.10.2014 23:06

J52a96n 20S85a78l85o12m28o25n 4839940471365

MIG dokázal startovat s pomocnými raketami na pevné palivo i z kolejnice na náklaďáku, ale to byla úplně jiná situace.

0/0
31.10.2014 8:24

M58a76r34t21i31n 79Š67t48ě60p85á60n53e75k 3187703593661

Tak ja nevim. Ja bych to uplne neodsuzoval, i kdyz mi to taky prijde dost dlouho.

Ale za sebe myslim, ze to je to tom, ze se to letadlo do te doby chovalo naprosto standardne. Normalne komunikovalo, dodrzovalo letovy plan. Nic nenasvedcovalo tomu, ze by ho nekdo unesl a chtel s nim pristat ve Strakovce. Takze ta reakce vyplynula z toho, kdy se mel prihlasit a neprihlasil. Pokud by se choval divne, hlasil divne veci, letel jinudy nez by mel, verim, ze by tam byli driv. Ono to letadlo se na nasi hranici neteleportovalo a jde i o to, jak se chovalo predtim nez k ni doletlo.

Jina vec je, co by bylo, kdyby se melo opravdu rozhodovat o sestreleni. Kdo ma pravo rozhodnout a za jak dlouho, protoze by se mohlo snadno stat, ze by stihaci letadlo doletli vcas a pak cekali pul hodiny na povoleni strilet...

0/0
14.10.2014 14:46

F62r96a97n69t83i61š53e89k 88P69o25l40í33v19k43a 8631565941618

No tak pokud by chtěli bouchnout do Strakovky, tak není důvod vzlétat ;-D

0/0
30.10.2014 23:07

E51m49i31l 31M51i94n14á46ř 7330349349207

Toho kapitána, co si neumí naladit rádio, bych nechal zaplatit ten výlet Gripenů! Příště by se poslušně hlásil! Proč to máme za něj platit my?

+5/0
14.10.2014 14:28

P92e57t64r 26R41ů50ž37i87č92k71a 8662403893976

Možná je to jen nenápadný způsob, jak si oťukat a naši PVO a najít v ní slabá místa!

+3/0
14.10.2014 13:38

P33e30t62r 50Č19e21r61v74e96n25ý 3226759767279

A jak stíhačky boeingu v nouzi mohou pomoci? Nakonec mu ani nedokázaly poradit, na jakou frekvenci má přeladit, trouba;-D

+1/0
14.10.2014 12:20

L87u56k17á66š 64S44l15á46n75s54k26ý 4321153667726

Mohou ho dovést na letiště, pomoci s přistáním.

+1/0
14.10.2014 12:49

D57a76n63i90e60l 96T80s25c70h82e25r97n40a81y 2665112289732

a proc to teda neudelaly?

+1/0
15.10.2014 9:33
Foto

J60a70n 14W25i59r73n35i62t28z82e85r 8958914887550

Protože začal normálně komunikovat?

0/0
15.10.2014 11:11

Z17b33y66n45ě21k 84K65o90ř75í90n94e80k 9294163169922

Pro všechny útočníky na Temelín.

Letadlo drželo předělenou letovou trasu, nikam se nevychylovalo a neklesalo.

V případě útoku na JETE by letadlo muselo zasáhnout budovu reaktoru s kontejmentem (KTMT), která je vysoká 60m a reaktor je umístěn +- 20m nad zemí. Pro zničení primárního okruhu by muselo prorazit železobenovou obestavbu a následně 1 metr tlustý železobetonový KTMT a jelikož budovy reaktoru nestojí osamoceně, tak ze severu jsou "chráněny" budovou pomocných provozů, z východu budovou dílen a chladícími věžemi, z jihu strojovnou sekundárního okruhu. Tzn jediná možná cesta k proražení budovy reaktoru je ze západu. Dotyčný letoun by mesel začít točit již v Německu na jih a na území ČR zahájit klesání do cca 40m.

Nejsem dopravní pilot tak nedokážu posoudit jak se s tak velkým letadlem dá letět v nerovném terénu v takovéhle výšce. Tohle všechno by zcela jistě zachytilo i řízení letového provozu v Německu, a Gripeny by startovaly o to dřív. Navíc v případě takovéto hrozby by zřejmě ani nenavazovali vizuální kontakt a sundali by ho bez jakéhokoliv přiblížení.

+6/0
14.10.2014 11:59

J86i25ř13í 40K16r12u52t61i13l 8269355431628

tady bych připomněl kousek německého AMATÉRSKÉHO pilota Mattiase Rusta který v květnu 87 přistál nerušeně na Rudém náměstí, přeletě přes všech Migi, protiletecké systémy atd,atd, chránící tehdejší pupek komunistického světa, Moskvu.

Tohle je stejný blábol jak tehdejší RP popisovalo v superlativech vzdušnou obranu SSSR.

+1/−2
14.10.2014 13:27

J42a83r86o32s19l83a73v 43F43r82a62n74t14i23š48e67k 77B54r42ü21m76m92e19r 1761846253110

Ehm, nesmyslné přirovnání. O Rustym se vědělo, měl také kus štěstí, ale hlavně to bylo po KAL 007 a Sověti se celkem ošívali sestřelit dalšího civila. Ano část letu letěl nepozorovaně, měl štěstí, když si jej operátoři spletli s jiným malým ohlášeným letadlem, ale po většinu doby o něm PVO věděla a stačilo dát rozkaz.

+3/0
14.10.2014 21:14

J31i23ř82í 18K68r40u56t23i58l 8209935951958

kolego donutit Cessnu k přistání,proč hned sestřelit, letadlo které nemá větší cestovní rychlost než 250 km v hodině s  vojenským potencionálem tehdejšího SSSR a s těma Gagarinama, Meresjevama a jinýma ama  je celkem hračka, ale to by tito soudruzi nemohli být buď ožralí nebo na politické školení nebo  jak na potforu šli pro kvas a nebo si hloubili za svým stanovištěm zemljanku 2+ kk.

V době kdy obě strany zaznamenávaly kdejaký prd protivníka, tento amatér letěl pomaloučku čtyři hodina směrem na Moskvu, Rust měl kliku, ale hlavně tento lapsus ukázal na fatální selhání systému i přes obrovské výdaje a snahu tehdejších Mocipánů být 1 ve vojenství, což také vedlo k odvolání ministra obrany a dalších jenerálů a důstojníků SA.

Stát se toto selhání za Stalina tak za Moskvou by byl hodně veliký hrob.

Ehm,

nebo jak chcete.

0/−1
16.10.2014 3:35

J31i28ř53í 80D29v77o41ř97á39k 5228453478790

Sověti se celkem ošívali sestřelit dalšího civila ? A mléko je černé.

0/−1
18.10.2014 14:22

Z10b50y64n90ě76k 55K33o68ř72í21n30e10k 9544153729652

Tak tohle snad ani nemá cenu komentovat.

+1/0
14.10.2014 23:12

A35n19n67a 60T46v25a54r73ů65ž94k65o46v68á 4321836695718

Nepatrný rozdíl tady byl. Malé civilní letadlo není totéž, jako vojenské letadlo. Navíc se o něm, vědělo.

0/0
13.12.2014 17:32

D30a59n55i71e92l 28T26s50c72h62e54r41n60a29y 2335352349722

Proc hned takhle slozite ? Co kdyby to letadylko zacalo rozdavat treba bonbonky, nebo nejake jine dobrutky ? Pokud nereaguje ma jit okamzite dolu (nemyslim sestrelit, ale pristat) na to nepotrebuje zadnou vysilacku signal nasledujte me pochopi za kniplem kazdy, no a spolecnost jez vlastni letadlo, pak zaplati zvlastni letistni taxu za vojenske letiste. Samozrejme vsichni cestujici musi byt zkontrolovani minimalne tak, jak nase cestujici v podobne situaci kontroluji nase spratelene zeme ;-DEU

+2/0
15.10.2014 9:46

J86a36n 79S29a63l35o20m27o20n 4609670321145

Nehledě na to, že samotná konstrukce kontejmentu počítá s nárazem nadzvukové stíhačky (nejtěžší částí letadla i civilního s největší energií je proudový motor) a je schopná tomuto nárazu bez poškození odolat. Takže i kdyby na to letělo letadlo a narazilo, tak by se maximálně odpojil reaktor a uzavřel. Žádný únik by nenastal. :-)

0/0
31.10.2014 8:28

M87a45r39i81a84n 22N19o62v25á48k 2431957521906

Letci jsou ve střehu a já v klidu... Víc mne nezajímá...R^

+2/0
14.10.2014 11:48

J28i34r43k46a 22K43o97c20h 7814454503405

chapu spravne, ze pri "velikosti" nesi republiky kdyz se prestane hlasit letadlo, tak nez ho "prozvoni" na patricnych frekvencich, tak to muze "posadit" kdekoliv v Praze a nez ho dostihnout naše gripeny, tak si muze vybrat, kterou jadernou elektrarnu nam zrusi ?

+2/0
14.10.2014 11:34

L90u46k81á11š 15S88l14á39n50s52k24ý 4881513507226

Ne, nechápete.

Pokud by se letadlo chovalo nebezpečně, jsou i jiné prostředky, v krajním případě protiletecká obrana.

+1/0
14.10.2014 11:37

J62i34r20k41a 84K67o82c28h 7974854263305

v pripade protiletecke obrany jsou gripeny nepotrebne. jde mi o ucelnost vlastnit gripeny

+4/0
14.10.2014 11:39

L20u70k89á34š 56S46l43á81n28s25k42ý 4461383167476

Prosím, přečtete si diskusi.

Úkol Gripenů byl zajistit letadlo, což se ve stanoveném čase stalo.

+2/−3
14.10.2014 11:46

J60i77ř80í 28K57r69u91t84i57l 8579345191548

a dostřelí.

0/0
14.10.2014 11:51

D33a63n63i12e28l 72T83s29c79h61e89r41n15a16y 2395442189772

My nejakou jeste mame ?

0/0
15.10.2014 9:39

I93v56a61n 44D66ř30í14m96a72l 9497776142767

No alespoň jsem konečně pochopil, k čemu nám jsou Gripeny. Myslím že po této ukázce akceschopnosti českých letců a techniky se musejí na Islandu třást strachy, aby si tam někdo nechtěl něco dokazovat. A pobaltské státy nyní pochopili, že vlastně žádnou vzdušnou ochranu od našich Gripenů neměli a nikdy mít nebudou. Ještě že se naši neúčastní opravdových bojů jako součást NATO.

+3/−7
14.10.2014 10:53

L98i21b34o36r 94W61a78l44i19c42h63i41e96w29i38c25z 3648856547224

Tato událost ukázala akceschopnost našeho stíhacího letectva, protože došlo ke splnění všech stanovených kritérií v rámci NATINADS. Pokud nejsou současná kritéria dostatečná, je možné je změnit. Stíhací letectvo libovolného státu řeší stejný problém. Stíhaný letoun uletí všude obdobnou vzdálenost, než k němu doletí stíhací letouny. V podstatě záleží pouze na vzdálenosti a kurzu stíhaného letounu od letiště s hotovostními letouny.

+4/−1
14.10.2014 11:06

J49a56r24o96s70l28a95v 80F23r75a20n79t12i56š23e42k 92B81r13ü49m56m97e59r 1471286803350

Co takhle přestat blábolit, začít přemýšlet a zjistit si informace?

0/0
14.10.2014 21:15

J33i84ř67í 57K83r90u58t63i58l 8649195381338

přemýšlet, ale,ale, kolego, vždyť víte že vám to nedělá dobře.

0/0
16.10.2014 3:50

H42o82n62z94a 66M52a60y94e71r 7250812703143

Jeste ze mame Gripeny a to nas ochrani od vseho zleho;-D

Tuhle zpravu zaramovat, a vsem militantum denodene promitat!!!!!!

+1/0
14.10.2014 10:46

J51i72ř92í 57K64r59u51t46i69l 8579385171618

gripeny, jsou celé dubové enem kolesa mají bukové.

0/0
14.10.2014 10:19

T94o20m97á58š 83H38o71l73u25b 2239256956512

a co teprv ten slovenský tank!!! Rebriňák---guľka preletí, škody nenarobí ;-D

+1/0
14.10.2014 10:34

J61i37ř73í 37K23r52u74t23i86l 8169905651168

chtělo by to tendr.

0/0
14.10.2014 10:41

J54i77r81k94a 22H15o66l58a89n 2652843720663

V praxi se gripeny z čáslavské základny na určené místo a výšku na jihu Moravy dostaly za jedenáct minut.

Zdroj:http://zpravy.idnes.cz/ostry-vzlet-gripenu-k-letadlu-a-srovnani-s-l-159-f48-/domaci.aspx?c=A141011_133607_domaci_jw

Takže zase nějaký zmatený článek, že u něj byli za 13 minut zní reálně, ale jak to je nasané .....

0/−2
14.10.2014 10:15
Foto

J97a41n 42W77i56r78n42i67t18z88e19r 8948294247640

Promiňte, co z toho pokládáte za zmatené? Třináct minut to trvalo od pokynu ke startu do startu, jedenáct minut od startu do dosažení zájmového prostoru. Jestli něco ve článku působí zmateně, rád to opravím...

+2/0
14.10.2014 10:18

P86e81t32r 90M67e27j32z26l94í43k 8278134901840

Třináct minut trvalo od pokynu ke startu, z toho 5 minut zabral dotaz majitelům, jestli mohou Gripeny vzlétnout a 4 minuty překlad odpovědi ze švédštiny:-)

+3/−1
14.10.2014 10:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.