Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Sedmnáct sestřelů za měsíc. Slavný stíhač František by se dožil stovky

Rovných sta let by se v úterý dožil Josef František, nejúspěšnější československý válečný stíhač letecké bitvy o Británii. Nad Anglií dosáhl v barvách polské 303. peruti sedmnácti ověřených sestřelů během necelého měsíce, konce bitvy se však nedožil. Létal na stroji Hawker Hurricane.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T36o59m13a57s 75H11a94t48l27e 2750743333227

Ano , Josef František byl hrdina !! Ale ne ve smyslu slova , které dnes novináři dávají každé kopačce , nebo hokejce !!

Byl opravdový hrdina !!

+5/0
7.10.2014 15:07

J67a50n 30S46l38a55v61í26k 3771120165688

Měl talent a dosal příležitost, kterou využil, byť záhy zemřel... Tahle příležitost stála miliony lidí život, buďme rádi za hrdiny kopačky a hokejky...

0/0
7.10.2014 23:21
Foto

V45l50a40s83t46a 32C38o73u93f53a16l 7827489329225

Výročí smrti má zítra 8.10.

0/0
7.10.2014 23:44

M69a33r46t59i79n 80Š93t41ě83p65á81n32e48k 3867423193801

Jsem rád že článek vznikl, Josef František byl bezesporu vyjímečný člověk. Ale ani tak by se stovky nejspíš nedožil. Bylo by asi vhodnější napsat, že je tomu právě sto let co se narodil. No nic. Je důležité si takové lidi připomínat a nezapomínat za co bojovali (i kdyz zrovna u něj, těžko říct...)

+2/0
7.10.2014 13:18
Foto

J11a51n 16W65i53r18n42i38t51z94e47r 8728964237620

Já vím, ale zase větě "před sto lety se narodil slavný stíhač František" lze zase vyčíst, že tehdy ještě nebyl slavný stíhač a "narodil se Josef František, později slavný stíhač" zní zase dost šroubovaně... Myslím, že takhle to můžeme nechat. :-)

+1/0
7.10.2014 14:06

T88o33m49á56š 53P64e56l88i64k55á97n 3981800491159

K mýtům ale patří i hodnocení JF jako stíhacího esa, případně i hodnocení jeho taktiky britskými i polskými veliteli. To nakonec vyústilo ve jmenování JF jako národního hosta 303. perutě, protože už nikdo neměl náladu řešit jeho praktické prohřešky: naprostá ignorace taktiky záchytného stíhače a naprostá ignorace rozkazů při skupinovém stíhání. JF byl každým coulem individualista. S Čechy toho po Polské kampani moc mít nechtěl (to je nejzajímavější část jeho životopisu), a Poláci zase moc nechtěli létat s ním. To ale nesnižuje jeho hodnocení jako pilota. Jako pilot byl perfektní, jak říkal Fajtl, mistr pilotáže a pan střelec.

Taktika stíhacího boje v BoB byla "zachytit nepřátelské bombardéry" před tím než svoje bomby shodí. JF stíhal rád opozdilce nebo ty kteří se od skupiny oddělili, povětšinou ale po cestě zpátky (to se často uvádí jako důvod jeho velkého počtu sestřelů). To britové obtížně nesli. Tehdy britové lpěli také na mistrovství pilotáže ve tříčlených rojích. Němci naopak používali taktiku vedoucí roje a jeho krytí... tedy ve volné formaci. Jakkoli to může znít směšně, byla tato taktika daleko efektivnější. Stížnosti Poláků na JF ale byly že svůj roj často ještě před střetem opustil a stíhal si po svém. Případně své krytí ponechal napospas a neohlížel se na to. Proto ho jnakonec nechali létat po svém a do organizovaného boje ho radši nebrali. Jinými slovy Hartmann by se z něj pravděpodobně nestal. Ten lpěl ve své pozdější pozici velitele letky na roli vedoucího a jeho krytí a často startoval na druhé pozici aby nováčky kryl. Tedy ctil princip kolektivního vedení boje.

Jakkoli je pochopitelné, že se JF používaná taktika nelíbila,situace kdyby takto stíhal každý pilot RAF, Británie by pravděpodobně brzy padla. Organizovaný odpor byl nakonec rozhodujícím faktorem v opotřebovávacím konfliktu.

Přesto všechno jde o jednu z nejvýznamnějších postav našich letců v Británii. A skutečný mistr své práce. Škoda jen že takový individualista. R.I.P.

+9/0
7.10.2014 13:08

J35a17r20o96s12l47a79v 16F14r79a38n26t50i38š98e92k 20B68r68ü69m58m63e92r 1611376463940

Ono se to zhoršovalo, defakto byl ke konci před nervovým zhroucením z únavy a stresu.

+1/0
7.10.2014 14:56

J26a10n 97S19l43a57v12í89k 3221650865268

Všichni na to neměli... Nicméně ta taktika byla špatná a není se co divit, že takto ambiciózní pilot se nebyl schopný udržet...

+1/0
7.10.2014 23:34

D60a51v52i43d 51M73a35l40i48n35a 1560143870223

Radeji bojoval po boku Polaku u 303, s domovenkou na uniforme "POLAND". To o jeho vztahu k CS velitelum a "kamaradum" hovori za vse.

+1/−6
7.10.2014 12:50

J80a45n 76S53e26m45i73k 4114847882139

Vetsina Cs. letcu v bitve o britanii bojovala v ne-Ceskoslovenskych stihacich perutich.

V dobe bitvy o Britanii byla jen jedna Cs. perut operacni, a druha se formovala.

Proste v zari 1940 nebylo v dost Cs. peruti.

U 303. polske perute bojovali jeste dalsi Cesi co prosli z Polska, a postupne odesly k Cs. perutim jak rostly ztraty a peruti jiz bylo vice.

+4/0
7.10.2014 13:18

D80a29v82i91d 36M19a80l54i80n51a 1180173200593

Jenze zrovna vztah JF k ceskym velitelum byl "povestny".

+1/0
7.10.2014 13:22

D19a62v20i63d 77M74a50l14i54n45a 1300533440213

Resp. Jejich "sympatie" byla vzajemna.

+1/0
7.10.2014 13:23

J70a80n 85S50e66m53i48k 4914157572559

Mate nejake podrobnosti? To by mne zajimalo.

 Ja mel za to ze JF zustal v Polsku spolu s nekolika dalsimi co nejeli do Francie a uz se z zadnymi Cs. veliteli pak nesetkal az do sve smrti....

0/0
7.10.2014 13:55

T98o46m32á42š 40P38e36l68i42k65á35n 3211890301209

To lze jen obtížně tvrdit. Situace ve Francii byla zvláštní a pokud se JF šel hlásit rovnou na Polské vyslanectví, mohlo mu potřebné (falešné) doklady vystavit Polsko. Ve Francii nebylo neobvyklé že se bojovalo a žilo pod pseudonymy. To že o Čížkovi ve Francii ostatní piloti nic neříkají tomu nasvědčuje, nicméně z Polska přes Bejrůt utíkal spolu s dalšími dvěma Čechy, takže alespoň o jeho příjezdu do Francie muselo být zpraveno české exilové velení, které organizovalo umístnění našich vojáků ve Francouzské armádě a cizinecké legii. Útěk do Británie a sestavování jednotek v rámci RAF už byl poměrně organizovaný. Navíc se tam Čs piloti s JF setkávali a věděli o sobě. U 303 byli i češi. Těžkoříct že by se za ním alespoň jeden z velitelů Čs. armády nepřijel podívat. Bylo by to podivné.

+1/0
7.10.2014 14:33

D38a39v24i37d 56M15a64l46i43n20a 1700323660533

In France František elected to remain with the Poles instead of joining the exiled Czechoslovak air force (a probable reason for this decision was a conflict with a Czech officer, who tried to arrest him for insubordination.)

0/0
7.10.2014 13:29

J70a69n 15S16e31m74i14k 4804217152919

Nechci se hadat, ale prece ve Francii nebyla zadna Czechoslovak air force. Zadne jednotky se nestacili zformovat a nasi letci letali jako jednotlivci u normalnich britskych jednotek

0/0
7.10.2014 13:56

J27a74n 78S14e54m74i59k 4454427202629

mysleno "franzouzskych"

0/0
7.10.2014 13:56

J90a29r98o93s81l85a98v 29F67r14a12n88t59i63š50e84k 23B87r62ü35m42m25e50r 1231476703630

Nebyly jednotky, ale velitelská a organizační struktura, která se starala o české vojáky, ano. Jednotky byly v přípravě, jen se to nestihlo.

+1/0
7.10.2014 14:58

J16a25n 57S16e17m71i60k 4174247862329

P.S. to je zase to "František elected to remain with the Poles instead of joining the exiled Czechoslovak air force"....jde o to ze proste byla na zacatku jen jedna Cs. perut s plnymi stavy, formovala se druha co mela taktez plne stavy. Vetsina Cs. letcu proste nemela v Cs. perutich mista.

Tedy psal jsem jen k tomu zda to neni jen "interpretace", zda jsou na to nejake dokumenty. Jak jsem psal, dalsi Cesi co byli u polaku odesli pozdeji postupne k Cs. jednotkam, jak se uvolnovala mista jednak smrti pilotu a jednak stavbou dalsi Cs. perute

0/0
7.10.2014 14:06

T80o31m93á22š 85P33e23l72i88k53á90n 3331740321549

Tedy pokud jsem si ještě vědom a paměť mi slouží prošel britským výcvikem do RAF s poláky na vlastní žádost, nikoli v rámci přípravy Čs. perutí. V podstatě ani nikdo netuší co se v tom polsku vlastně s JF stalo. Svůj negativní postoj získal právě tam. A nikdo nikdy nevysvětlil proč. Co se vlastně stalo.

A co se týká jeho vztahuk Čs velitelům, těžko říct jestli byl k Čs. velitelům,nebo spíš k velitelům obecně. Jak jsem psal. Byl silným individualistou a s veliteli měl vždy konflikty.... a bylo ujedno jestli byli Češi, Slováci, Poláci, Kanaďani nebo Britové.

+2/0
7.10.2014 13:32

D56a36v57i14d 57M80a44l25i44n23a 1510553950813

JF bojoval po boku Polaku uz ve Francii!

0/0
7.10.2014 13:45

T86o13m43á70š 36P65e81l13i48k13á64n 3881330961749

jj, souhlasí. Já reagoval na ten výcvik a formování perutí v RAF.

0/0
7.10.2014 13:49

J61a34n 33S40e84m27i13k 4804657812749

Opravdu ve Francii po boku Polaku letal? Ja mel za to ze Polaci na rozdil od Cs. letcu ze do boju ve Francii moc nezapojili prave proto ze prisli do Francie o dost pozdeji nez Cesi a nestacili dokoncit vycvik na fr. letadlech.

(Take proto ze oproti Cs. letcum byli Polaci od pocatku organizovani do Polskych peruti....takze to take trvalo mnohem dele nez zaradit jednotlivce k Fr. perutim jako u Cechoslovaku)

+1/0
7.10.2014 14:01

J10a86r78o76s72l81a66v 75F17r66a86n89t14i94š87e74k 32B19r11ü91m90m20e27r 1691606263310

Ano, máte pravdu, výcvik ve Francii se nestihl realizovat, jen byl zařazen do polské jednotky.

+1/0
7.10.2014 15:00

T64o95m68á98š 61P14e53l90i80k26á68n 3351910161669

Pokud vím situace byla ještě složitější než uvádíte. Podle dostupných údajů se JF dostal do Marseille už 20.10.1939. Sice s dvoumesíčním zpožděním proti ostatním čížkům, ale Polsko bylo oficiálně pro Francii spojenec (Francie a Británie vyhlásili válku nacistickému Německu v důsledku dodržení spojenecké smlouvy). Status Poláků tak byl oficiální a jejich náboru do L'Armeé de l'Air nebránil nevyjasněný status československých "dezertérů". Zapomínáte všichni na stav že Češi a Slováci byli Francií i Británií oficiálně svěřeny pod správu nacistického Německa (byť jinou formou). Francie řešila jak se má v tomto směru postavit k dodržení vlastního podpisu pod Mnichovem. Němci také často hovořili o národních zrádcích. Proto byla značná část Čs. vojáků oficiálně zařazena pod Cizineckou legii, což Francii tolik nevadilo. Poláci byli formováni do kontinentálních jednotek daleko jednodušeji a zatímco Beneš s Masarykem vyjednávali statut Čs. jednotek s Francouzi (pár jich zařazeno bylo... viz. Peřina pod.) zbytek se zatím do vyjasnění situace organizoval v legiích. Takže pravda může být ještě jiná.

Oficiální informace o JF působení ve Francii ale zůstávají zhruba takové: I ve Francii František setrval u polského letectva, které se tvořilo v rámci francouzské L'Armeé de l'Air. Přeškoloval se na leteckých základnách Lyon-Bron a v Clermont-Ferrand, kde pak prý zůslal a zalétával zde letouny po opravách. Zprávy o jeho údajné účasti ve vzdušných bojích jsou značně rozporné.

+1/0
7.10.2014 15:26

J31i66ř94í 47Š43a36c88h39l 2387574569807

Můj příbuzný sice nebyl tak dokonalý střelec, taky měl jiné úkoly. Sestřelil několik bombardérů s bombami, měl mnoho metálů RAF i francouzských. A zemřel mnoho let po válce doma. Kolika by se letos dožil se mi počítat nechce. viz. http://encyklopedie.brna.cz/home-mmb/?acc=profil_osobnosti&load=3949

Každý náš pilot, technik, personál jiný tam udělali kus hrdinské práce a poslední dobou jsou odstrčení do propadliště dějin jak se rodí novodobí "hrdinové".

+7/0
7.10.2014 12:33

J81a18r76o60s16l21a64v 44F21r20a96n87t37i10š50e96k 92B16r49ü74m10m83e52r 1951136643780

Pan Keprt byl velmi dobrý střelec :-)

+1/0
7.10.2014 12:35

J87i38ř17í 39Š69a14c56h71l 2187724489187

Bratr mého dědy. Potkal jsem se s ním jako kluk a úplně mě fascinoval. A taky jsem se setkal s člověkem co si ho pamatoval jak z Británie přiletěli do Kbel na letiště i s letadly.

+2/0
7.10.2014 12:37
Foto

J28a80n 50W32i19r55n97i59t16z35e48r 8418454517170

Dobrý den, opravdu myslíte, že jsou "poslední dobou odstrčení do propadliště dějin"? Já bych s tím až tak nesouhlasil...

0/0
7.10.2014 12:50

J16i81ř33í 33Š63a13c55h85l 2567814139667

No, 1 a 2.sv války je v útlumu Afgáče. Kdo mluví o Kuvajtu, o Balkáně u nás ? Tam taky byli naši vojáci ? Kde jsou ? Je to jako s herci a zpěváky. Jeden současný to krásně řekl, že každá generace má svoje komedianty. Kdo z mladých se dnes bude dívat na "cesta do hlubin študákovi duše" a vyjmenuje aspoň 5 herců co tam hrají ?

0/0
7.10.2014 12:54
Foto

J27a33n 53W77i87r29n66i40t55z29e43r 8308854567660

Moment, já měl za to, že mluvíte o letcích a nelétajícím personálu RAF v Británii a říkáte, že jsou odstrčení. To si nemyslím. Stejně tak že by první či světová válka byla v nějakém výrazném útlumu Afghánistánu. Pamětníky první světové už logicky nemáme, aby dávali rozhovory, pamětníků té druhé už je také jen hrstka, ale kdo hledá, ten podle mě najde. Propadliště dějin mi prostě nepřijde jako odpovídající termín...

+1/0
7.10.2014 14:11

J29i81ř12í 67Š97a34c62h48l 2657364499247

Jde mi o to, že dneska moc lidí neví jaké významné bitvy byly na našem území například během 30 ti leté války kde se rozhodovalo o tom jestli nějaké Slovany nechat žít či nikoliv. To že tady jsme je úsilím vojáků kteří bojovali za naše území. takové bitvy jako u Chlumce, u Hradce Králové, u Slavkova. O těch ví jen pár lidí co si to připomenou hrou na vojáčky které říkají "rekonstrukce".

0/0
7.10.2014 14:18

M53i25c34h64a75l 37P52a40v41l81á81t 9693523254839

Nezlobte se, ale v tech zminenych valkach a bitvach se opravdu nevalcilo o to, zda nekdo Slovany necha ci nenecha zit, ale kdo bude ceskym kralem. A ze by o nich vedelo "jen par lidi", to take neni pravda (dokonce ani v pripade Chlumce).

+1/0
7.10.2014 14:38

J75i59ř61í 89Š13a76c56h88l 2657734789447

Kolik současných středoškoláků o tom ví ? Kolik současných 30 ti letých zná dějiny vlastního národa ? Ale co, nechme toho. My to nevyřešíme a hádat se je zbytečné.

0/0
7.10.2014 14:41

M68a91r69t15i21n 61B79r51e86j40c93h77a 3544580132351

R.I.P. [>-]

0/0
7.10.2014 12:13

J86a98n 30S97c54h18l77o71g16e73r 1588219755672

Úplně mě mrazí[>-]

0/0
7.10.2014 12:04

J45a97n 11P57u17l71e48c 4228767571905

Velký respekt a velké poděkování všem Čechoslovákům, kteří riskovali či dokonce položili své životy ve válce proti pronárodním aktivistům.

+4/0
7.10.2014 11:49
Foto

D44a41v88i28d 67H21r57u28š52k62a 2781742571464

kdo je to pronárodní aktivista?

+3/0
7.10.2014 12:22

M23a83r90t42i15n 86B31r40e20j71c58h78a 3524110942631

Pan multikulturní asi myslel nácky. Taky jsem nad tím přemýšlel, ale s dotazem jste mě předběhl;-)

+1/0
7.10.2014 12:35

A47l86e53x49a63n72d46r 81K86o16s46t62k57a 8252828296364

Ano, takové lidi je třeba připomínat. Ne dělat hrdiny z "disidentů", kteří byli z valné většiny jen líní vyžírkové.

+10/−16
7.10.2014 11:33

L98u70k57á64š 30G43r51ü14n23d11e78l 4557182425142

;-DR^... vyžírkové, kteří neměli co ztratit...kotelníci a spol...Rv

0/0
7.10.2014 11:38

A26l56e97x40a87n14d95r 59K20o54s60t28k79a 8832768626564

Já měl na mysli lidi ala Havel, kteří kradli finance posílané ze zahraničí a namísto, aby jimi pomáhali rodinám těch, co utekli ven, tak je propíjeli a projídali.

+5/−13
7.10.2014 11:40

L75u58k26á11š 33G15r82ü66n20d97e59l 4587452135402

A já měl na mysli vyžírky, ze kterých se po 89 stali hrdinové, protože podepsali nějakej bezcenej cár papíru..., kterým další propad na dno společnosti nehrozil...nejspíš to bude svým způsobem to stejný... jinak souhlasím s vámi...

0/0
7.10.2014 11:42
Foto

J96a14n 57Č40e67r83m88á48k 4949748975537

Při vší úctě, pane Kostko, pana Havla může nazvat líným vyžírkou jen naprostý diletant a duševní  invalida... Po lenochovi nikdy nezůstane tolik děl ani tak výrazná dějinná stopa...

Můžeme se bavit o tom, zda více pozitivní či negativní, ovšem líní ti lidé rozhodně nebyli!...

+15/−2
7.10.2014 11:46

A74l82e33x33a39n33d26r 98K42o82s86t24k33a 8912568306924

Myslíte ty ukradené miliony, které pripil ve whiskey a prokouřil v marlborkách? Ano, to je poměrně významná stopa. Ale dost pochybuji, že ti exulanti škudlili drobáky, jen aby si tady za ně "pan umělec" mohl užívat.

+1/−11
7.10.2014 11:50
Foto

J96a10n 60Č19e56r86m81á79k 4289318885907

většinu peněz pan Havel dostal coby honoráře a autorské poplatky... 

On vážně nepotřeboval krást...

a jestli je propil, prohrál či jinak utratil je jeho věc. Krom toho, podobné komentáře jsou všechno jiné, než objektivní a jediné, co z nich lze vyčíst je pouze závist či averze "kritika"... Nejčastěji obojí...

+15/−2
7.10.2014 11:55

S69t77a16n57i17s38l90a37v 73A35u29g21u85s41t64i30n 2706254432900

Nepotřeboval krást, stejně kradl. Jak jinak hodláte nazvat to že nezákonně restituoval majetky zabavené jeho otci před rokem 48 za kolaboraci s nacisty - včetně majetků které jeho otec dostal od nacistů po lidech které nechal poslat do lágrů.

+4/−8
7.10.2014 11:59

M41a27r11t76i97n 92K65y35p46r 2512585154934

Jenže majetek rodiny Havlů nebyl zabaven pro kolaboraci s nacisty, ale "normálně" zestátněn. Jediný, kdo byl kvůli potenciální kolaboraci popotahován byl Miloš Havel, ale nakonec se jeho případ k retribučnímu soudu ani nedostal a za kolaboranta prohlášen nebyl.

+12/−1
7.10.2014 12:02

J19a51n 22N19e18m74e84t28h 1399653336741

jaké autorské poplatky a honoráře, když v 70tých a 80tých letech se jeho hry nehrály.

příspěvky ze zahraničí pro "diset", které šli přes jeho ruce, ne vždy doputovali tam kam měli.

příslušníci Stb, kteří jej sledovali (hlídali) měli největší starost o to, aby se nevyboural, když jezdil ve svém meďourovi v podnapilém stavu, nebo aby se neutopil v rybníku v obci Pohled v podnapilém stavu při návštěvě M.Kubišové.

0/0
9.10.2014 15:19
Foto

J41a96n 69Č55e27r58m57á16k 4549988375607

vy mu ten dohled koukám snad i závidíte!...

mimochodem, jeho hry se v zahraničí vydávaly i hrály i v době, kdy jsme u nás ani nevěděli, že nějakého dramatika či kulisáka Havla vůbec máme!...

0/0
9.10.2014 16:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.