Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V Glasgow tekly slzy, separatisté truchlili v hospodách i na ulicích

Na jedné straně pláč a zklamání, na té druhé jásot a decentní oslavy. Tak vypadalo páteční ráno ve Skotsku, kdy byly oznámeny konečné výsledky referenda o odtržení od Británie. Ohlasy mohutně žijí i sociální sítě, na kterých je mnohem aktivnější vítězná strana.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55o77s26e24f 31Z91e13t10í89k 1189418518298

Opravdu jsou pane autore ve Skotsku plačící a truchlící separatisté??

+1/0
19.9.2014 23:02

V31á52c42l57a36v 50C30i33b79u39l94k53a 9475142121285

ruskej komentátor v ruský TV : Skotsko zůstává ve svazku Velké Británie. To znamená že to nejsou separatisté a tím pádem není důvod zavádět další sankce proti Rusku

+1/0
19.9.2014 19:57

P69a16v10e58l 47D86o10l98n94í82č77e42k 3688313604701

Zdravý rozum zvítězil nad populistickými žvásty a dočasným pseudopatriotismem.

Stejně jako v Austrálii v devadesátém devátém při referendu o změnu na republiku. Před referendem spousta populistických plků a mediální masáže, po referendu si republikáni trochu poplakali na ramenou a tím to skončilo.

+2/−3
19.9.2014 17:42

P79e18t30r 44F72i19a58l94a 9293346743473

Pro Austrálii není až tak podstatné, patří-li pod královnu nebo by tam byla republika. Stejně mají svůj rozum a např. imigrantskou politiku řeší rozumněji než Velká Británie.

Také Skotsko to zvládne pod královnou jako by to zvládlo v republice.

Citát, že..... "zdravý rozum zvítězil nad populistickými žvásty a dočasným pseudopatriotismem" .... je vyloženě populistický žvást. ;-D

+4/0
19.9.2014 18:27

J31a69n 83K87o10s81t30k11a 9404927819436

Vypadá to, že jste nezachytil fakt, že i v případě vítězství osamostatnění, by pořád byla Alžběta II. dál skotskou královnou.

0/0
19.9.2014 21:25

P51e42t62r 53F72i87a63l58a 9783336733383

Tak dalece jsem to opravdu nesledoval....

A ohledně příspěvku p. Dolníčka o populistických žvástech to není  podstatné.

0/0
19.9.2014 21:32

J82a66n 55K59o57s15t39k23a 9224627769346

Máte pravdu, že Skotsko to určitě zvládne tak, či tak. Nic jiného mu totiž nezbude. 

Já osobně bych si netroufl hodnotit, která strana používala při kampani víc populismu, protože nežiju v místě, ale z domácí zkušenosti věřím, že na tom obě strany byly zhruba podobně a teď je jedna v extázi a druhá v prd... čehož ta první nejspíš s radostí využívá. Jako u nás:-(.

0/0
19.9.2014 21:53

P97e89t41r 86F10i58a39l86a 9363866923393

Také si myslím, že to bylo dost vyrovnané.

Mně jsou Angličané, Skotové i Irové sympatičtí, jsou společenští a i   docela zvědaví, ale tak nějak slušným způsobem.

+1/0
19.9.2014 22:34

M56i14c31h40a69l 26M67i97l94l54e14r 9426352709532

Dolnicku, ty vubec nevis jak to bylo s australskym referendem v 1999 a proc neproslo!!

 Republikani si take na nicim rameni nepoplakali, ale naopak spolecne zanadavali na monarchistu Johna Howarda, ktery umyslne polozil otazku referenda tak aby je rozdelil a ono neproslo!!!!!!

+1/0
19.9.2014 23:52

J35i62n68d31ř88i65c37h 54V81l56a75s58á30k 6930867125952

Jaksi spousta Skotů zapomíná na své dějiny, na utlačování Brity, ale to je jejich věc.

+3/−2
19.9.2014 17:26

F25r12a52n82t98i52š94e94k 78K39l53o84z 7972615381151

Otázka kolik z nich jsou Skotové a kolik z nich Angličani.

0/0
19.9.2014 17:36

J13i33n67d64ř13i73c29h 59V48l82a93s67á46k 6130187525172

Toť otázka, neb ve Skotsku je spousta žijících Britů.

0/0
19.9.2014 18:28

P68a20v67e10l 52D63o25l35n93í85č97e11k 3958573244291

A taky na to, jak už se jednou s velkou slávou trhli od Anglie, aby pak poníženě přilezli nazpátek.

0/0
19.9.2014 17:37

J25i89n63d43ř40i69c50h 82V92l43a25s57á36k 6570757305102

Jaksi si nejsem vědom toho, že by poníženě přilezli.:-P

+1/0
19.9.2014 17:43

P77a39v50e69l 14D60o69l51n38í19č87e30k 3578523344791

1707, Acts of Union?

Kdyby nechtěli, žádné sjednocení není.

0/0
19.9.2014 17:54

P48e31t23r 54F19i75a97l69a 9833166193473

Jistě. Ale nebylo to žádné ponížené přilezení!

+1/0
19.9.2014 18:19

J67i97n45d20ř76i11c28h 28V72l58a20s39á92k 6910127595622

To ano, ale bylo to o dohodě obou zemí a ne o přilezení.

0/0
19.9.2014 18:27

J62o44s90e89f 77Z87e35t61í75k 1909118408808

Ve Skotsku jsou rozumnější lidé a vědí,že středověk byl tvrdý ke všem!Jsou rozumnější i proto,jelikož jim je jasné,že středověk se nevrátí ,neovlivní to rozdělení!Také jsou pragmatičtější a vidí,že to hlavně nese výhody novým vládcům!;-)

0/0
19.9.2014 22:50

Z85d97e51n31ě83k 40B72ř77í52z56a 8336165169886

Refwerendum by se melo opakovat, dokud nereknou ANO. Kdyz Irsko schvalovalo Lisabonskou smlouvu, tak se to taky tak udelalo :-P

+1/0
19.9.2014 16:21

J20i83ř60í 26B73a47u16e31r 4704276568880

Takže v Baskicku ve Španělsku jsou taky separatisté,v Kanadě pro odtržení Qebeku usilovali taky separatisté,nakonec budou i cikáni separatisti.

+1/0
19.9.2014 15:35

J20a20n 57K11o19s26t86k91a 9724227869716

A jak jinak nazvat zastánce oddělení? Separatismus není nadávka, akorát spousta lidí vidí pod cizím slovem něco špatného.

0/0
19.9.2014 17:24

L18a70d86a 83N19o87v66a83k 4712973247

zdá se, že maj Skotáci víc rozumu, než jsem čekal...

+1/0
19.9.2014 14:59

K77a24r73e36l 91B73a63r36t33á73č94e29k 9622299512465

separatiste???to jako ze slovaci se od nas odtrhli jsou take separatiste???

0/0
19.9.2014 14:20

P16a28v23e26l 97O95d87r18a12z60i31l 6224829607720

Samozřejmě.

+5/−1
19.9.2014 14:32

T26o21m94á78š 85R45e88k93t28o18r 1858624967239

Problem je že slovaci jako takoví se tenkrát odtrhnout nechtěli. Jenže se jich jaksi nikdo z politiků nenamáhal "zeptat"...

+4/−3
19.9.2014 14:37

P51a33v64e66l 50O60d64r58a81z26i81l 6354659347400

A drtivé volební vítězství HZDS bylo podle vás co?

+3/−3
19.9.2014 14:39

T51o50m52á72š 11R77e18k67t50o64r 1118264337949

Ale jděte tehdejší nezávislé průzkumy ukazovali 80% proti odtržení i na sloensku. S HZDS to nemá nic společného, HZDS ani neměla odtržení v programu...

+4/−1
19.9.2014 14:44

A42d90a94m 60H37a66n54á42k 2105175675391

Na Slovensku se do parlamentu nedostala jediná strana,která by chtěla zachovat Československo. Referendum nemělo vůbec smysl.

+1/−1
19.9.2014 15:53

F77r96a59n78t64i62š75e67k 42K89l95o44z 7422655231121

Tehdy ve volbách nebylo odtržení hlavní téma.

0/0
19.9.2014 17:37

I48v43a40n 62M73a14š48e44k 5692727134

Pravdu díte pane Rektor. Česko-Slovensko odtrhli dva kohouti, kteří se nechtěli dělit o jedno "smetiště" Klaus - Mečiar a jejich "pohrobci":-(

+2/−1
19.9.2014 17:37

F83r95a19n72t92i19š78e88k 52K14l31o60z 7692285491781

Československo se píše takhle, ne ten váš patvar.

+1/−1
19.9.2014 17:38

I52v93a59n 27M70a53š52e93k 5652767144

A tím patvarem který píšete Vy se se v roce 1992, při rozdělení,;-D tehdy naše republika jmenovala? Vy inteligente?;-D

0/0
19.9.2014 18:11

F64r73a58n25t19i90š59e90k 70Z33l27a13t34o63h76l70á96v26e81k 3691434347344

ČSFR

0/0
19.9.2014 19:11

V95á49c20l54a41v 40V52a25n16ě25k 2143233248931

Abych tady dal věci na pravou míru ohledně oslavování Skotská a jeho vztahů s Angličany, Iry atd.

Irská ostrov byl násilně poroben Británií, veškerý majetek a nemovité věci byly vyvlastněny a převedeny do majetku Británie.

Vlastníci polí a zemědělské půdy museli své polnosti najímat od nasazených lordů a platit za to velkou daň.

Školy byly zakázané a za učitel pokud byl přistižen při činu byl zastřelen. Irsko postihl hladomor v době když tito lordové vyváželi potraviny z Irska do Anglie. Toto bylo v době zhruba českého národního obrození.

Jelikož se z Anglie nikdo do divokého Irska moc nehrnul, nabídla vláda vůdcům skotských klanů pozemky a majetek v Irsku za to, že se tam přesídlí.

Většina z nich se usadila v oblasti Severního Irska a od té doby tam také přetrvává většinová protestantská víra pocházející z té doby a jejich loyajálnost k anglické královně.

Pointa je v tom, že to na co si Skotsko stěžuje před nedlouhou dobou prováděli sami v Irsku.

Je ale dobře, že se časy mění,demokracie přetváří Evropu a její šampioni jsou nyní take Skotové.

Good luck Scotland.

+2/0
19.9.2014 14:17

T88o22m68á20š 37B77l55á35h90a 9341632931811

Máte pravdu. Nesprávně jsem argumentoval, ale fakticky jsme ztratili svoji národní svébytnost po bitvě na Bílé hoře.

0/0
19.9.2014 14:15

R55u76d82a 16S70l40a48v62í74k 5973468276601

Nebrečte, za rok se z Anglie stane Nový Pakistán a můžete to zkusit znova.

+1/0
19.9.2014 13:46

L28a17d20a 86N30o49v61a76k 4172133227

proč ne už za měsíc, že...:-P

0/−1
19.9.2014 14:57

J58o16s55e78f 70Č58i84h90á47k 7571969470326

William Wallace pláče v hrobě :-)

+1/0
19.9.2014 13:38

J19o43s82e74f 41B24a24l32o92u75n 4590476245141

8-oVe Skotsku mají separáty hlasovací právo a u nás je dává Babiš místo masa do párků....;-);-D

+1/−1
19.9.2014 13:34

M14i24l41a15n 47N72o70v56á63k 3839693905251

A na Ukrajině se separáti schovávají za BUKem.

+5/−1
19.9.2014 13:44

J23o54s79e12f 30B69a86l76o85u65n 4860446925881

A Kyjev za separáty;-D

+1/−1
19.9.2014 14:07

J88a65r39o95s40l55a53v 80S75i15r52o59k73y 1614617787972

Muzou byt radi, ze jen truchli. Ukrajinska vlada na separatisty posila tanky a bombarduje je. Rv

+5/−15
19.9.2014 13:33

D15a49v97i11d 76N22e73b38e77s37k36ý 8277571549691

Jenže ti "separatisti" přišli z Ruska a jejich "separatismus" začal obsazováním vládních budov a vražděním a únosy policistů a úředníků.

+15/−6
19.9.2014 13:35

P80e89t34r 87F38i45a71l41a 9783746593703

Někteří asi přišli z Ruska, ale většina těch Rusů byla i s ruským územím připojena k Ukrajině v r. 1922.

Neříkám, jak to má být, jen to, že se nyní řeší pozůstatky podivných územních rozhodnutí bolševických papalášů.

+3/−2
19.9.2014 13:43

D34a25v16i67d 80N94e93b87e21s53k64ý 8667621279271

Většina kanonfutteru byla na začátku určitě místní, ale velitelé a specialisté byli vyslaní z Ruska. A když místní kanonenfutter začal docházet, tak byl nahrazen ruským importem i on.

+4/−1
19.9.2014 13:51

P62e28t59r 81F14i89a79l70a 9543196763133

To je možné, ale pointa je jiná.

Ukrajinská vláda začala s nacionalistickou politikou ze všech udělat Ukrajince, ale mohla počítat s tím, že Rusové jsou stejní nacionalisté jako oni nebo větší.... a že mají za zády velký ruský stát.

Neumím si představit, že by naše vláda za 1.republiky připravovala zákon na zrušení němčiny jako úředního jazyka... a to ti Germáni přišli k nám na historické české území. Zatímco Rusové na východní Ukrajině jsou většinou potomci Rusů, které i s územím přidal Lenin k Ukrajině. Nyní hrozí světová válka, protože se dva bývalé bolševické národy nemohou dohodnout.

+4/−4
19.9.2014 13:58

R36a68d97o47v24a67n 81S13t21o20k89l72a74s60a 3949682466685

:-) němčina byla za první republiky úředním jazykem? ! je to trochu složitější - úředním jazykem byla jen čeština a slovenština.

+1/−1
19.9.2014 14:09

P31e74t28r 53F78i59a24l76a 9653156533533

Němčina byla také úředním jazykem, všichni státní zaměstnanci ji museli ovládat. Staří rakouští úředníci, kteří znali oba jazyky, zůstali ve funkci, byli propuštěni ti, kteří uměli jen německy a fungovali v místech, kde žili Češi.

Němci měli na našem území německé školy, i gymnázia, chudé německé děti měly odpouštěné školné - úplně nebo částečně podle finanční situace rodiny - přednostně před českými dětmi. Něco podobného jako dnes mají romské děti sociální stipendium už od střední školy, nezáleží na prospěchu, stačí, když je jeden z rodičů Rom.

Na Slovensku bylo málo inteligence, takže se tam na úřadech tolerovala čeština, ale úředníci se museli učit slovensky a madarsky.

Na Podkarpatské Rusi byli čeští úředníci a učitelé, všichni měli nařízeno učit se rusínsky a připravoval se rusínský spisovný jazyk. Ovšem sovětská vláda jim vnutila ukrajinštinu .... a ukrajinská vláda v tom pokračuje.

+3/−2
19.9.2014 14:25

R61a57d14o91v67a29n 23S15t50o97k79l24a16s51a 3389862176535

máte pravdu... ale úřední jazyk se rozlišuje na vnější a vnitřní. Vnitřní slouží ke komunikaci mezi úřady. V Československu byl zákonem určen jako státní jazyk československý, který sloužil jako vnitřní úřední jazyk ke komunikaci mezi úřady. Tam, kde žila národnostní menšina, mohli lidé používat na úřadech vnější úřední jazyk, to znamená, vyřizovat své záležitosti na úřadě třeba v němčině. Ale úřady mezi sebou už stejnou záležitost vyřizovaly v češtině nebo ve slovenštině. Takže němčina nebyla úředním jazykem ve smyslu státním jazykem rovnocenným češtině a slovenštině. Pouze měli příslušníci národnostních menšin právo jednat na úřadech ve svém mateřském jazyce. Mám pocit, že stejný model fungoval a ještě funguje i na Ukrajině.

+1/0
19.9.2014 14:38

F93r21a33n85t87i11š84e81k 88K48l33o47z 7112765581661

Němčina byla nadřazena češtině? Tak proč měla být na Ukrajině ruština nadřazena ukrajinštině?

+1/−1
19.9.2014 17:40





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.